Moderator: Redaktörer
Johannes skrev:Tillverkarens uppgifter stämmer inte alltid heller
Tror seas rek L18 2500hz och 12 dB det funkade inte alls iaf.
chrisss skrev:Johannes skrev:Tillverkarens uppgifter stämmer inte alltid heller
Tror seas rek L18 2500hz och 12 dB det funkade inte alls iaf.
Det var ett starkt påstående.
Varför funkade det inte?
L18 delat mot vad?
Banddiskanter har en ganska hög delningspunkt som en pappkon kan ha svårt att nå.
Prozac skrev:Banddiskanter har en ganska hög delningspunkt som en pappkon kan ha svårt att nå.
Hallå där Perfector, finns väl massor med pappkoner som spelar högt i frekvens, finns tex många bredbandselement med pappkoner....
-sedan är det mest centrum av elementen som spelar högre toner iofs.
Om trådskaparen vil göra filter direkt från tillverkarens datablad tror jag det är bra att få tag på datablad med spridningsegenskaperna. Lägg delningsfrekvenser där spridningen matchar varandra och ljudkurvan är jämn åt båda hållen. Tex att dela en bas/mid när den bara sprider rakt fram (som i högre register, säg 3khz) till en diskant som sprider mycket bra i samma register, kommer troligtvis inte bli lyckat.
mvh
Nu tolkade du dig med fel papper
Jag menar att bas/mellan kunde ha svårt att nå så högt och rent.
En bredbandare med dubbelkon är ju inte direkt ett som jag ser det passande element till en banddiskant om man inte har Coral flat 8 eller 10 att köra under det.
Och en alltför hög delning i en bas/mellan kan ge ett konstigt, lite tomt ljud som kanske inte är det TS söker.
Men annars mår jag bra
Prozac skrev:Nu tolkade du dig med fel papper
Jag menar att bas/mellan kunde ha svårt att nå så högt och rent.
En bredbandare med dubbelkon är ju inte direkt ett som jag ser det passande element till en banddiskant om man inte har Coral flat 8 eller 10 att köra under det.
Och en alltför hög delning i en bas/mellan kan ge ett konstigt, lite tomt ljud som kanske inte är det TS söker.
Men annars mår jag bra
Mjae, jag hoppas också du mår bra men jag skrev inget om nån dubbelkon eller ens att trådskrivaren borde använda ett bredbandselement, jag skrev bara att det existerar pappelement som dels spelar bas men även når både högt och rent i frekvens varav flera pappkonsförsedda bredbandare är exempel på det.
så var det med det
Perfector skrev:Aluminium har en ringning runt 4kHz som resultat av materialet
Delningsfilter till aluelement bör ligga under den punkten eller om det är en diskant över den.
Perfector skrev:ok.
Men det jag fått lära mig av bla. Monacor är att aluminium har en egenresonans runt den frekvensen och därför bör man inte dela i närheten av den för att undvika problem.
Men jag ska inte envisas, om du säger annat kan det väl vara så.
aisopos skrev:Perfector skrev:ok.
Men det jag fått lära mig av bla. Monacor är att aluminium har en egenresonans runt den frekvensen och därför bör man inte dela i närheten av den för att undvika problem.
Men jag ska inte envisas, om du säger annat kan det väl vara så.
Du har säkert delvis rätt på två sätt.
Om det är monacors uttalande så kan det antas gälla deras egna element, och kan ju alltså stämma.
Och sen har du även rätt på så sätt att då aluminium är ett material med mycket dålig inre dämpning så finns det svårigheter att bemästra resonanser i högtalarelement med aluminiummembran.
Och jag tror att man typiskt inte kan få bort ringningarna, utan bara skjuta iväg dom till en frekvens där man tycker att dom inte utgör ett problem.
Men var denna frekvens kan hamna beror alltså på aktuell konstruktion.
Och jobbar man med alu-membran så bör man alltså vara uppmärksam på detta så att den slutliga högtalaren inte lider av dessa problem. Dvs sätta filterfrekvens och branthet korrekt.
Perfector skrev:Vågar jag här inflika att man kan hitta diskanter som klarar 100 Watt vid 2kHz delning 12 dB/Oct.
...
Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:Vågar jag här inflika att man kan hitta diskanter som klarar 100 Watt vid 2kHz delning 12 dB/Oct.
...
Ja, man kanske kan hitta sådana element, men då är du ute och tassar bland pro-element-markerna. Vanliga hifi-diskantelement tål inte i närheten av hundra watt. Jag tror inte frågeställaren är ute efter sådana mer kostsamma element. Hundra watt är väldigt mycket effekt för ett diskantelement, nästan alla brinner upp av hundra watt. Ge ett exempel på ett element som du avser som tål hudra watt så ska vi se vad jag och andra tycker om det.
chrisss skrev:Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:Vågar jag här inflika att man kan hitta diskanter som klarar 100 Watt vid 2kHz delning 12 dB/Oct.
...
Ja, man kanske kan hitta sådana element, men då är du ute och tassar bland pro-element-markerna. Vanliga hifi-diskantelement tål inte i närheten av hundra watt. Jag tror inte frågeställaren är ute efter sådana mer kostsamma element. Hundra watt är väldigt mycket effekt för ett diskantelement, nästan alla brinner upp av hundra watt. Ge ett exempel på ett element som du avser som tål hudra watt så ska vi se vad jag och andra tycker om det.
Menas systemeffekt?
En diskant som ensam tål 100 W tvivlar jag på att det finns.
Möjligen en stor PA kompressionsdriver + tratt.
Vanlig domediskanter låter bättre om dom slipper
svettas med så låg delning som 2 kHz.
Perfector skrev:chrisss skrev:Johan_Lindroos skrev:Ja, man kanske kan hitta sådana element, men då är du ute och tassar bland pro-element-markerna. Vanliga hifi-diskantelement tål inte i närheten av hundra watt. Jag tror inte frågeställaren är ute efter sådana mer kostsamma element. Hundra watt är väldigt mycket effekt för ett diskantelement, nästan alla brinner upp av hundra watt. Ge ett exempel på ett element som du avser som tål hudra watt så ska vi se vad jag och andra tycker om det.
Menas systemeffekt?
En diskant som ensam tål 100 W tvivlar jag på att det finns.
Möjligen en stor PA kompressionsdriver + tratt.
Vanlig domediskanter låter bättre om dom slipper
svettas med så låg delning som 2 kHz.
Naturligtvis är det systemeffekten som avses som alltid i effektangivelserna för diskanter.
Perfector skrev:Det va sjutton att allt ska misstolkas.
Effektangivelse på element från fabrik säger 100w vid 2 kHz 12 db delning.
du får skriva till monacor i bremen och vara vass i näbben.
Jag berättar vad det såt och du envisas med att missförstå.
Och be dom korrigera hur dom anger effekttålighet.
Glöm då inte att göra likadant med alla elementtillverkare i hela världen, för alla gör samma sak.
som förtydligande så är systemeffekten uppdelad i bas, mellan och diskant där basen drar ca: 80 %
Mellan drar ca: 10-15%
Resten är diskanten men man anger tålighet i system.
Det vet du men tycker du är göteborgskt rolig när du sitter och plockar isär allting
Hoppas du kan plocka ihop det när du är klar.
Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:Det va sjutton att allt ska misstolkas.
Glöm då inte att göra likadant med alla elementtillverkare i hela världen, för alla gör samma sak.
som förtydligande så är systemeffekten uppdelad i bas, mellan och diskant där basen drar ca: 80 %
Det vet du men tycker du är göteborgskt rolig när du sitter och plockar isär allting
Du har fel nästan jämt i det du skriver. "Alla" tillverkare gör inte så, ta en titt hur JBL specificerar till exempel. V.S.B.
Perfector skrev:Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:Det va sjutton att allt ska misstolkas.
Du har fel nästan jämt i det du skriver. "Alla" tillverkare gör inte så, ta en titt hur JBL specificerar till exempel. V.S.B.
Förhållandet mellan elementen är universellt och det har inget med JBL att göra.
Vore det inte så skulle alla element i en högtalare vara lika stora och få samma del av effekten till sig.
Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:Vågar jag här inflika att man kan hitta diskanter som klarar 100 Watt vid 2kHz delning 12 dB/Oct.
...
Johan_Lindroos skrev:Kom nu och tala om för oss ett diskantelement som tål hundra watt.
Edit: Långvarigt alltså.
Johan_Lindroos skrev:Hundra watt effekt in i diskantelementet, är och kommer att förbli hundra watt.![]()
Känn på hur varm en hundrawatts glödlampa är, och tänk dig ett diskantelement som ska klara den effekten, det är inte svårt att tänka sig att det är endast extrema diskantelement som klarar sådana ineffekter.
Perfector skrev:Johan_Lindroos skrev:Hundra watt effekt in i diskantelementet, är och kommer att förbli hundra watt.![]()
Känn på hur varm en hundrawatts glödlampa är, och tänk dig ett diskantelement som ska klara den effekten, det är inte svårt att tänka sig att det är endast extrema diskantelement som klarar sådana ineffekter.
Jag skrev ALDRIG den effekten i diskanten.
Det jag angav är systemeffekt. dvs när hela systemet matas med musik och 100 watt.
där effekten till diskanten Ca: 5% men den räknas som 100 watt eftersom den klarar den systemeffekten.
Var så artig och missförstå bäst du orkar.
Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:Johan_Lindroos skrev:Hundra watt effekt in i diskantelementet, är och kommer att förbli hundra watt.![]()
Jag skrev ALDRIG den effekten i diskanten.
Det jag angav är systemeffekt. dvs när hela systemet matas med musik och 100 watt.
där effekten till diskanten Ca: 5% men den räknas som 100 watt eftersom den klarar den systemeffekten.
Var så artig och missförstå bäst du orkar.
Ovanstående svar var riktat till PAA.
Re: hifikg´s avvikande åsikter om High End 2015
av IngOehman » tis feb 10, 2015 10:06 pm
Det som gör situationen lite specialknepig är att en första ordningens delning (om det är 1:a på riktigt, akustiskt) får till följd att membranet rör sig mer och mer ju längre under delningen man kommer. Helt odelat (nollte ordningens avskärning alltså) så fyrdubblas menbranrörelserna för varje oktav nedåt man går, och med första ordningens HP-filter så ökar membranrörelserna till det dubbla för varje oktav under delningen man går.
Alltså tvärtom mot vad man kanske kan vänta sig om man vet att där finns ett delningsfilter men inte är jätteinsatt i hur dynamiska högtalare lastas av den akustiska belastningsimpedansen. Trots att man skär av (6 dB/oktav) mot lägre frekvenser så fortsätter alltså membranrörelserna att öka.
Så med första ordningens delning så är det inte bara problematiskt att det blir extra varmt om talspolen (det behöver i själva verket inte vara något problem alls, om spektrala fördelningen är horisontell så är inte ens förstaordningensfilter värre än några andra ur den synvinkeln) utan det största problemet är som regel just detta att membranrörelsen kan bli mycket stor. Ju bättre man approximerar en äkta första odningens akustisk delning, desto mera ickenytto-membranrörelser drabbas man av.
De membranrörelser som har med alstrande av nyttoljuden, blir i själva verkar nästan försumbara med sådana filter. Därför blir det lättare än vanligt att spela sönder elementen.
Och detta i kombination med en rätt så extrem insignal...
Alexi skrev:
Komorok skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ja ännu är inte det sista kanonoffret skördat. Svårt att inte vara iaf lite skadeglad när högtalare för en mindre förmögenhet går på knäna
Håller med. Men mest tycker jag att det är konstigt att de inte pallade med 1812. De är ju ganska rejält bestyckade liksom. Hur delar de systemet egentligen?
De har en 20mm diskant som är delad första ordningen vid 8kHz. och ett 51mm mellanregister mellan 3,5-8kHz också den delad första ordningen. Jag är mer imponerad av att 5"arn som får jobba ner till 450Hz höll. Den har trotts allt bara -30dB vid 60Hz.
Är inte säker på att jag förstår sammanhanget, alltså vad du menar.
Kanonerna har ju massor av energi mycket längre ned än 60 Hz. Och dessutom är -30 dB samma sak som 1/1000-del av ineffekten.
Så om systemet matas av 400 W vid 60 Hz så får detta element 0,4 W av dessa. Är det förvånande att det klarar det?
Men framförallt så får elementet på riktigt nog snarare -17,67 dB under full effekt vid 60 Hz, om det är ett första ordningens filter
(vilket det enligt uppgift från Maarten är). Det är 1,75% av ineffekten, alltså 7W. Inte heller det tycker jag är så värst förvånande
att elementet klarar.
Kort sagt - om just detta element hade gått hädan så hade jag blivit mera förvånad än av att de som nu gjorde det, gjorde det.
Vh, iö
Svante skrev:Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:Vågar jag här inflika att man kan hitta diskanter som klarar 100 Watt vid 2kHz delning 12 dB/Oct.
...
Här får jag nog ändå försvara Perfector som ju tydligt anger att det finns ett delningsfilter med i resonemanget. Rimligen anser man då att signalen är bredbandig, med endast en del av effekten över delningsfrekvensen. Det finns standardsignaler som används för sådana angivelser.
Sen är det naturligtvis så att om man kopplar signalen direkt till diskanten, eller om man koncentrerar effekten till höga frekvenser så brinner diskanten. Typiskt tål en hifidiskant kanske 10 W.
Helmut skrev:Om jag ska bygga en högtalare kan jag då gå in på tillverkarens datablad och kolla vilka delningsfrekvenser tillverkaren rekommenderar och sedan med en koll på frekvensområdet konstatera att tillverkarens uppgifter verkar stämma. ”välja delningsfrekvensen där ljudnivån börjar sjunka”
Har några aluminium mellanregister element liggandes som jag använt i misslyckade projekt helt enkelt för att jag inte gillat ljudet.
Om jag kopplar in elementen direkt till förstärkaren och spelar upp musik typ fiol och gitarr eller annat musikinstrument med begränsat frekvensområde så kan jag i det övre registret klart höra att det är ett aluminium membran.
Hur gör ni? Kopplar ni in elementen en åt gången och provlyssnar hur elementen låter och utifrån provlyssningen bestämmer vilka delningsfrekvenser ni skall välja?
Jag är själv mest nöjd med mina konstruktioner där jag lyssnat in elementens förmåga att återge ljud.
Är jag ute och cyklar när jag lyssnar av elementen ett efter ett och vid olika nivåer för att känna av när konen börjar fladdra ”låta som aluminium” eller känna av när diskant konen börjar röra sig för mycket vid högra ljudnivåer. Kan det vara så att bas och mellan register membranen även högt ovanför delningsfrekvensen alstrar så pass högt ljudtryck att den svaga ljudnivån upplevs som distorsion.
På mina mest lyckade byggen har jag valt delningsfilter först när jag hittat den delningsfrekvensen jag gillat.
Har diskuterat frågan med mina ljudintresserade vänner men dom verkar bestämma sig för vilka element dom vill ha och konstruera resten med hjälp av beräkningsprogram.
Jag har två Fosten FE164 bredbandare liggandes som jag inte kommer överens med. Den är uppbyggd med två membran som sitter ihopkopplade. Om jag förstått det rätt så är det stora membranet som återger bas och när membranet börjar brytas upp är det den lilla membranet som återger diskanten, eller? Har en känsla av att stora membranet låter papper vid höga frekvenser då konen bryts upp.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster