Moderator: Redaktörer
NADifierad skrev:Den där från kjelle ser intressant ut.
Hoppas att den är mer driftsäker än ADC-Sollisto.
NADifierad skrev:Fan. Nu har jag ännu en gång förväxlat DAC med ADC.
hifikg skrev:NADifierad skrev:Den där från kjelle ser intressant ut.
Hoppas att den är mer driftsäker än ADC-Sollisto.
Min har mest legat bredvid skivspelaren, men hela tiden varit ansluten till ström, det kanske har dödat den? Utsliten kan den knappast vara *s*.
UDJ 6 ovan verkar vara en D/A omvandlare, men jag kanske missförstår något. Pro-jectburken ser intressant ut, men jag blir inte riktigt klok på hur den ska anslutas till min DAC. Men den ersätter ju även mitt RIAA som då kan få vandra vidare. Nu har jag lite att studera.
Tackar
David_A skrev:RME ADI2 har jag kopplat in istället för Tactens inbyggda AD-omvandlare.
Tycker den fungerar över förväntan hitills. Dessutom får man med en DA på köpet
RogerGustavsson skrev:Benchmark och RME kanske blir väl dyra i denna applikation? Bättre att köpa ett försteg med analoga ingångar.
RogerGustavsson skrev:Det är ju lite knas att förlänga signalvägen med en ADDA-process. Hoppas du får något som gör den överflödig.
Har du kvar Maplenoll-spelaren? Pickup, RIAA-steg?

AndreasArvidsson skrev:Inga problem alls med sådana adaptrar. Där är mono du skall ha; rca kablarna är i mono.
hifikg skrev:Lyckat för att bruset har försvunnit helt
Misslyckat för att även musiken försvann
hifikg skrev:Finns även i stereo, men jag ska ha en till vänster och en till höger kanal, hur ska jag tänka nu?
Piotr skrev:hifikg skrev:Finns även i stereo, men jag ska ha en till vänster och en till höger kanal, hur ska jag tänka nu?
TR = Tip Ring = en kanal obalanserat.
TRS = Tip Ring Sleve = två kanaler/stereo eller en kanal balanserat.
Att köra med TR går bra på de flesta ingångar då "R" dvs. inverterad ingång på den balanserade receivern jordas lokalt.
För att använda adapter på utgångarna (DAC) så bör du kolla med tillverkaren vad dom rekommenderar. Ibland skall den ena av de två aktiva "benen" jordas (helst då i kontakten vid mottagaränden) och ibland skall den lämnas oterminerad.
Att kortsluta till jord kan förstöra utgångssteget alternativt försämra prestanda.
Om utgångarna på apparaten skall drivas med ena benet flytande så måste du använda en TRS där R lämnas oterminerad genom att löda bort eller knipsa av (den förmodade) anslutningstråden inuti själva adapterpluggen.
hifikg skrev:Det var ingångarna som var "fel" och som jag löste med adapter, nu får jag in massor av ljud (tror jag) men jag får inte något ut, via koax eller optisk kabel...
hifikg skrev:Det var ingångarna som var "fel" och som jag löste med adapter,
nu får jag in massor av ljud (tror jag) men jag får inte något ut, via koax eller optisk kabel...
Piotr skrev:Ja man måste i regel konfigurera apparaten med datorn. Sen finns det vissa som kan startas och köras stand alone efter att man flashar minnet i apparaten. Om det gäller den du har vet jag inte.
Man brukar kunna ställa:
Samplingsfart (44.1kS/s eller 96kS/s tex).
Aktivera eller muta de olika in och utgångarna..
Man kan också välja hur signaler skall routas, det brukar finnas en digital mixer inbyggd.
För de analoga utgångarna kan du välja om det är de analoga ingångarna eller någon av de digitala ingångarna som skall var "källa".
Ligger det inte en installationsskiva i lådan så går det säkert att ladda ner kontrollmjukvara från tillverkarens hemsida.
Piotr skrev:Kan du välja source för respektive utgång?
Borde gå att välja mellan alla befintliga ingångar som källa till både analog ut och digitalt ut.
lennartj skrev:Finns det någon hederlig gammaldags volympot på AD'ns analoga ingång?
Om inte, finns det någon justeringsmöjlighet via mjukvaran på datorn,
eller - hemska tanke - har den automatisk och dynamikdödande nivåreglering?
RogerGustavsson skrev:Benchmark och RME kanske blir väl dyra i denna applikation? Bättre att köpa ett försteg med analoga ingångar.
hifikg skrev:lennartj skrev:Finns det någon hederlig gammaldags volympot på AD'ns analoga ingång?
Om inte, finns det någon justeringsmöjlighet via mjukvaran på datorn,
eller - hemska tanke - har den automatisk och dynamikdödande nivåreglering?
Nix ingen volymkontroll vare sig på den här eller den förra. Den här kan jag justera ingången via datorn, men inget läge ger resultat, den förra var som den var, den hade säkert en massa skumt för sig, det gick att spela LP-skivor, men det där riktiga gammaldags analogmyset (som jag tror mig minnas) ville inte infinna sig och jag är inte sååå förvånad med tanke på kedjan av prylar. Men när jag sätter in den avgörande stöten kommer det vara historia och välljud kommer välla fram även från analoga källor. Mitt kassettband och kanske hundra LP-skivor (allt som finns kvar efter en översvämning för några år sedan).

ATD skrev:Teoretiskt kan man även bygga en RIAA-korrigering som arbetar på den digitala signalen. Det får man ändå se som en ganska korkad lösning. Det blir VÄLDIGT svårt att få bra.
dewpo skrev:Hade det inte varit lättare med ett Datainterface med digital utgång?
https://www.komplett.se/product/805251/datorutrustning/ljudkort/creative-sound-blaster-x-fi-hd-ljudkort#
Till att Routa i Datorn kan du använda tex
http://jackaudio.org/downloads/
Michael skrev:Ja det där är ju en AD, vilket du vill ha. Den där U24 XL är ju ett ljudkort och på produktsidan hos esi står det inget om att den kan funka som fristående AD, men det kanske den kan?
Kjells låda verkar dock vara lite felspecad, misstänker jag. För det syns inget vred för omställning av Fs och det vore lite märkligt (onödigt) att ha stöd för det på en billig burk. Så saknas info om max in-nivå, liksom viktig spec. Köp och testa, om du är försiktig och inte skadar något så borde du kunna lämna tillbaks (fråga i butiken).
//Michael

lennartj skrev:Jag kan tycka att det är lite dumsnålt att köpa billigast möjliga pryl
Det där är också ett ljudkort, kan den jobba som standalone AD?lennartj skrev:https://www.roland.se/products/quad-capture/
Michael skrev:Det där är också ett ljudkort, kan den jobba som standalone AD?lennartj skrev:https://www.roland.se/products/quad-capture/
RME har ljudkort (lådor) som kan jobba standalone - men de kostar. De har även rena AD (har nämnts tidigare), men mer peng än det andra som diskuteras i denna tråd.
//Michael
lennartj skrev:Michael skrev:Det där är också ett ljudkort, kan den jobba som standalone AD?lennartj skrev:https://www.roland.se/products/quad-capture/
RME har ljudkort (lådor) som kan jobba standalone - men de kostar. De har även rena AD (har nämnts tidigare), men mer peng än det andra som diskuteras i denna tråd.
//Michael
Det är inte otänkbart att den rena AD-funktionen går aktiv bara min UA-25EX får drivspänning på USB-porten t.ex. från en mobiltelefonladdare i stället för från en dator.
Ganska mycket omflyttningar och omkopplingar måste göras för att verifiera, men finns det verkligt intresse att få veta kan jag nog ta mig tid i helgen.
Är RMEs 2-kanals standalone-AD extremt dyra, tycker du?
Mitt första förslag i den här tråden var en Mytek Broklyn AD för 2.000 EURO!
hifikg skrev:Den avgörande lösningen ligger i häraden 2000 euro, men det är något HELT annat
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Den avgörande lösningen ligger i häraden 2000 euro, men det är något HELT annat
En grunka typ försteg/DAC med både analoga och digitala ingångar?
darkg skrev:Oehlbach själva ger den 3/5 stjärnor
http://www.oehlbach.com/en/home-hifi/el ... /ad-bridge
darkg skrev:Ja, jag skulle inte bli förvånad om den visar sig vara toppen, lite ovanlig marknadsföring baraför vad jag kan se har de ingen vassare modell!
Johan_Lindroos skrev:K.G., du har köpt en A/D-omvandlare utan ingångsnivåkontroll. Det betyder att den högst sannolikt har en AGC (Automatic Gain Control) på ingången. Är du säker på att du vill ha det?Du kan testa om den har AGC eller inte genom att koppla kassettdäcket, ställa det i REC/PAUSE-läge och peta in signal där. Sedan drar du upp inspelningsnivån maximalt och kopplar denna signal till A/D:n och lyssnar om du kan få den att klippa. Om du har tur har de ställt klippnivån på ingången till typ 2 volt fast nivå, men det kan innebära att vissa signalkällor kan låta svagare än andra, om de är svagare alltså.
I mina ögon är det avsevärt bättre att kunna ställa in nivån på adekvat vis.
RogerGustavsson skrev:Databladet för Oehlbach ADC:n är rätt intetsägande, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... %20eng.pdf
markusA skrev:Hade du inte kunnat lösa problemet med en volympot och en vippkontakt?
RogerGustavsson skrev:En volymkontroll skulle kunna minska risken för överstyrning på ADC's ingång. Det kanske inte alls är något problem i ditt fall.
markusA skrev:Jag gillar enkla okomplicerade lösningar.
Du har ett RIA-steg redan, borde inte det gå att koppla direkt till slutsteget? I så fall så behöver du bara en volymkontroll och nått som kopplar mellan vinylsvarven och det digitala försteget.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster