Tell skrev:Tycker det är värt att poängtera att för varje watt som t ex ett rörsteg skickar ut så drar dom betyydligt fler watt från vägguttaget, medans ett D-steg är betydligt nämre 1:1, alltså en watt från väggen ger en watt i högtalaren. Så på så vis är watt mellan steg inte alls jämförbara. Så personligen föredrar jag nya fina D-grejer då jag ogillar slöseri o ineffektivitet.
Antar förresten att ni som sitter med gamla rörsteg inte heller är såna som miljösorterar o kör Priusar?

Med delat system kan man ha det bästa av båda.
Jag använder klass-D under 80Hz (1 kW, tomgångsförbrukning 40 W) och klass-A däröver (2x30 W,P-P KT88, tomgångsförbrukning 2x140 W), men de sistnämnda har gått i klass-A i 30 år nu och är i behov av helrenovering på grund av värmeutvecklingen. De får nu vila och jag spelar på ett par McIntosh MC75 med mindre än halva tomgångsförbrukningen, men tyvärr med markant sämre närvaro i återgivningen (men ändå inte dåliga).
Medan mina klass-A steg fortfarande var helt friska hade jag med dem till en kompis som har ett par (världens enda) pi-linehögtalare normalt drivna av ett par TAD M-600. Vi grillade dem med bl. Kroumata och Dies Irae från Verdis Requiem på Telarc, kanske rent av starkare än live, vilket klass-A stegen klarade utan att dista hörbart tack vare pi-lines höga känslighet (98 dB/1W/1m). Då upptäckte vi små detaljer i klangmattan som vi aldrig hört förut, varken via TAD-slutstegen eller live, som vi hört Requiet ett flertal gånger.
Jag ser detta som ett exempel på rörkompression, när den är som trevligast och den inträffar vid ca. 10 dB lägre nivå med ordinära högtalare, som de flesta uppfattar som rimligare i hemmiljö.
Jag har aldrig hört några single-end triodförstärkare som klarat att återge detta utan att bryta ihop och leverera en distorderad gröt oavsett hur effektiva hornhögtalare som använts.
En annan trevlig avvikelse hos mina klass-A förtärkare är att ljudbilden inte ligger helt fast oberoende av ljudnivå, utan flyttar sig närmare lyssnarna vid ökande nivå vilket ger lite större dramatik.
Detta är raka motsatsen till sameness och kanske kan förklara att några tröttnar på tekniskt korrekta förstärkare och byter till något med rör.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]