Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Vad är det för fel med en dator i stereostapeln? Att vilja streama och samtidigt vägra dator är ju lite som att envisas med att spela cd på lp-spelarenAllvarligt, om du vill ha både användarupplevelse och ljudkvalitet är det nog Roon som gäller. Om du inte vill betala för Roon, utan klarar dig med bara Tidal, så kan jag rekommendera att du köper en begagnad macmini för småpengar och så kör du Splashtop på en iPad. Då ser du datorn i paddan, där du enbart kör Tidal i fullskärm. Jag har båda lösningarna och det funkar klockrent!
Belker skrev:Vad är det för fel med en dator i stereostapeln? Att vilja streama och samtidigt vägra dator är ju lite som att envisas med att spela cd på lp-spelarenAllvarligt, om du vill ha både användarupplevelse och ljudkvalitet är det nog Roon som gäller. Om du inte vill betala för Roon, utan klarar dig med bara Tidal, så kan jag rekommendera att du köper en begagnad macmini för småpengar och så kör du Splashtop på en iPad. Då ser du datorn i paddan, där du enbart kör Tidal i fullskärm. Jag har båda lösningarna och det funkar klockrent!
DVD-ai skrev:Hmm kanske löste det sig, eller så uppdagar jag nya knasigheter här snart
Det gick vist att använda Tidal appen som har acceptabelt handhavande och spela upp via min Yamaha, även om det inte gick att se först....
Så nu spelar jag upp musiken med Maximal kvalitet från Tidal med Tidal appen som kontroll och direkt på min Yamaha, inget hänger sig och bråkar än i alla fal och det låter lika bra som med Oppon.
DVD-ai skrev:Spännande tell me more !
Det ska jag undersöka om det är så att ej heller denna nuvarande lösning fungerar tillfredställande...
Tangband skrev:Du kan istället köpa en akurate DS för ungefär 10000:- begagnad och den låter bättre än sneaky och Majik, som inte är bättre än Yamaha utan möjligen tom en aning sämre ? Jag har haft båda spelarna hemma ( sneaky och Yamahan ) men inte samtidigt och inte kunnat jämföra riktigt. En AirPort express analogt ut som jag jämfört med låter en aning sämre än sneakyn för att sätta perspektiv. Även Yamaha wxc50 låter bättre än airporten då man jämför de analoga utgångarna. Men skillnaden är inte stor.
Jag håller med om att Linns gränssnitt i styrningen verkligen mognat och det fungerar som det verkar väldigt bra.
Med en Linn-spelare så är det trådad överföring som gäller. Då jag provade en sneaky i min egen anläggning för två år sedan provade jag att köra trådlöst via en liten insticks-router till min NAS som står i ett annat rum. Det fungerade mindre bra och den enkla volymregleringen i sneakyn laggade på ett högst otillfredsställande sätt.
Med trådad överföring är det inga såna problem.
Även Naim gör väldigt fina spelare och deras gränssnitt är väldigt bra på de nyare spelarna.
Jag skulle själv om jag hade 10000:- över nog låna hem lite spelare och lyssna och jämföra.
avr7000 skrev:Airport express...
hhttps://www.kenrockwell.com/apple/airport-express-audio-quality-2014.htm
avr7000 skrev:Från telefonen streama direkt till Airport och sedan analogt ut
DVD-ai skrev:Nej jag får ta tillbaka det där, Oppo hakar sig och buggar vid uppspelning... sådant tål jag inte så tyvärr gå Oppo bort...ä
Tänk att jag inte en enda gång på 5år har kommit i kontakt med en streaming lösning som verkligen är rimlig.
Alla har antingen någon av föjande eller samtliga av dessa fel.
1: förstör ljudet
2: är hopplösa i handhavande
3: hänger sig och buggar/hackar
Huuur svårt ska det vara !?
Jag är väldigt inne på att installera en PC i stereon här hemma nu för att jag orkar inte kämpa mot marknadens ovilja att erbjuda en rimlig produkt...
So it is no wonder that even the non-signature DigiOne produces such textbook performance (i.e. essential match to Audio Precision APx555). At $99 it is a bargain way to get networked S/PDIF functionality.
RogerGustavsson skrev:avr7000 skrev:Från telefonen streama direkt till Airport och sedan analogt ut
Nja, det går men det är pilligt. Hur vet man vad man har för överföring från telefonen? iPad eller PC är ju bättre som "tittskåp" och kan köra utan omvandlingar till Airporten som supportar 16/44.1 som Tidal Hifi levererar. Kör digitalt från Airport till DAC. Tidal hänger sig ibland, mera i iPad än PC, trådlöst i båda fallen. Kanske fråga om datorkapacitet?
Tangband skrev:Jag har inte haft några som helst problem att köra trådlöst med min Yamaha wxc50. Inte heller min förra naimspelare som hade inbyggd wi-fi hade problem, inte ens med högupplöst återgivning med FLAC från min NAS som står i ett annat rum.
Men jag antar att det kan vara lurigt med wi-fi eftersom det finns mer risk för kompabilitetsproblem i etern då många enheter ska prata med varandra .
AirPort express har jag upplevt problem med dropouts då jag använt den digitala mini-toslinken till dac.
DVD-ai skrev:Dessa problem har varit återkommande med olika apparater, men olika telefoner och plattor, i olika hem och med olika routrar
Sedan verkar jag har haft en extra otur.... men än så länge är just Tidal via min nuvarande lösning det som fungerar stabilast, det är en fröjd att det intr håller på och jävlas konstant....
philipbtz skrev:Jag statiskt IP samt QoS Smart Queue kan jag rekommendera. Själv blev jag så himla trött på dåligt wi-fi att jag nu har en Ubiquiti UAC AP Pro precis utanför bion samt allt som är fysiskt möjligt att koppla rj45:a på har det.
DVD-ai skrev:Nej jag får ta tillbaka det där, Oppo hakar sig och buggar vid uppspelning... sådant tål jag inte så tyvärr gå Oppo bort...ä
Tänk att jag inte en enda gång på 5år har kommit i kontakt med en streaming lösning som verkligen är rimlig.
Alla har antingen någon av föjande eller samtliga av dessa fel.
1: förstör ljudet
2: är hopplösa i handhavande
3: hänger sig och buggar/hackar
Huuur svårt ska det vara !?
Jag är väldigt inne på att installera en PC i stereon här hemma nu för att jag orkar inte kämpa mot marknadens ovilja att erbjuda en rimlig produkt...
Tangband skrev:Jag har inte haft några som helst problem att köra trådlöst med min Yamaha wxc50. Inte heller min förra naimspelare som hade inbyggd wi-fi hade problem, inte ens med högupplöst återgivning med FLAC från min NAS som står i ett annat rum.
Men jag antar att det kan vara lurigt med wi-fi eftersom det finns mer risk för kompabilitetsproblem i etern då många enheter ska prata med varandra .
AirPort express har jag upplevt problem med dropouts då jag använt den digitala mini-toslinken till dac.
gflar skrev:Tangband skrev:Jag har inte haft några som helst problem att köra trådlöst med min Yamaha wxc50. Inte heller min förra naimspelare som hade inbyggd wi-fi hade problem, inte ens med högupplöst återgivning med FLAC från min NAS som står i ett annat rum.
Om man har möjlighet kan man ansluta expressen med nätverkskabel (lanport) och inaktivera wi-fi i den.
Jag kör så nu, efter att ha fått problem med just dropouts efter routerbyte.
Är väldigt stabilt nu, inga droupouts alls.
gflar skrev:Ni som använder Airport Express, har ni gjort uppdateringen som kom hösten 2018?
Expressen fick då stöd för AirPlay2.
För att slippa dropouts
Anslut med nätverkskabel i LAN-port
Ställ Expressen i bryggläge
Inaktivera Wi-fi (endast AirPlay aktiverat)
Om ni inte kan dra nätverkskabel till Expressen kanske en homeplug funkar, låna en och testa.
gflar skrev:Ni som använder Airport Express, har ni gjort uppdateringen som kom hösten 2018?
Expressen fick då stöd för AirPlay2.
För att slippa dropouts
Anslut med nätverkskabel i LAN-port
Ställ Expressen i bryggläge
Inaktivera Wi-fi (endast AirPlay aktiverat)
Om ni inte kan dra nätverkskabel till Expressen kanske en homeplug funkar, låna en och testa.
RogerGustavsson skrev:Har en A1392 men min gamla iPad stöder inte Airplay 2. Hur det går med Windows vet jag inte. Det där med bryggning vet jag heller inte var man ställer in det, står inget sådan under Airport Express.
Rydberg skrev:Har själv funderingar på att köpa en Lumin U1 mini
[ Bild ]
http://www.luminmusic.com/lumin-u1-mini.html

goat76 skrev:Ja, visst är det enorm skillnad på ljudet mellan Spotify och Tidal.
Jag förstår mig inte alls på varför det är så pass många på ett forum som Faktiskt som är nöjda med det platta och oengagerande ljud Spotify har, är det av några patriotiska skäl att man gärna köper ”svenskt”?
Även om man bara använder streaming-tjänsten för att upptäcka ny musik så kan jag inte se att det inte kan vara värt att betala den ynka extra hundringen per månad för att få CD-kvalitét, vi är väl ändå ljud-nördar här?
Kribban skrev:Tidal Family Hifi kostar dubbelt så mycket som Spotify och problemet är att ungdomarna här hemma är så fast i Spotify så ett byte är i princip omöjligt. Använder dock sällan själv Spotify
goat76 skrev:Ja, visst är det enorm skillnad på ljudet mellan Spotify och Tidal.
Jag förstår mig inte alls på varför det är så pass många på ett forum som Faktiskt som är nöjda med det platta och oengagerande ljud Spotify har, är det av några patriotiska skäl att man gärna köper ”svenskt”?
RogerJoensson skrev:Jag tänker nog prova Tidal så småningom. Ge gärna förslag på utgåvor där skillnaderna i ljudkvalité är uppenbara mellan Spotify och Tidal.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Ja, visst är det enorm skillnad på ljudet mellan Spotify och Tidal.
Jag tycker Spotify i de flesta fall låter väldigt likt cd-utgåvorna. I de flesta fall finns där inte gamla mer bättre ljudande, mer högdynamiska utgåvor, som bara verkar finns på vinyl och cd. Spotify låter oftast väldigt likt samma mastring de gånger jag jämfört. Sen finns ett antal stopskott med allt från fel låtar till enskilda spår från en uppenbarligen annan mastring. -Pga slarv, gissar jag.
Den enorma skillnaden som påstås finnas mellan Spotify och Tidal, menar du att det beror på tekniken eller olika mastringar?
RSG skrev:Finns det någon som använder wxc-50 tillsammans med en androidenhet och kan förmedla erfarenheter från den kombon?
Har sedan jag besökte Frisk och kunde göra en jämförelse Spotify (från mobilen) vs. CD på en RIKTIGT kompetent anläggning haft suget på att prova Tidal.
Och Yamahan känns som en het kandidat.
/Johan
Frisk skrev:RSG skrev:Finns det någon som använder wxc-50 tillsammans med en androidenhet och kan förmedla erfarenheter från den kombon?
Har sedan jag besökte Frisk och kunde göra en jämförelse Spotify (från mobilen) vs. CD på en RIKTIGT kompetent anläggning haft suget på att prova Tidal.
Och Yamahan känns som en het kandidat.
/Johan
Jag har VXC-50 i kombination med Android, dock aldrig testat med varken Spotify eller Tidal så den delen kan jag inte svara på men inga problem i kopplingen i övrigt. Har en del andra delar vid streaming av egna filer jag inte är så nöjd med, men det tror jag inte berör streamingtjänsterna. Det hade lite egenheter för sig i början men inga problem alls med anslutning eller så senaste året. Du får väl komma på återbesök med den inkopplad i källaren. Kanske i kombination med nytt försteg... eller så får du låna med den ett par dagar och testa, används inte var dag.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Ja, visst är det enorm skillnad på ljudet mellan Spotify och Tidal.
Jag tycker Spotify i de flesta fall låter väldigt likt cd-utgåvorna. I de flesta fall finns där inte gamla mer bättre ljudande, mer högdynamiska utgåvor, som bara verkar finns på vinyl och cd. Spotify låter oftast väldigt likt samma mastring de gånger jag jämfört. Sen finns ett antal stopskott med allt från fel låtar till enskilda spår från en uppenbarligen annan mastring. -Pga slarv, gissar jag.
Den enorma skillnaden som påstås finnas mellan Spotify och Tidal, menar du att det beror på tekniken eller olika mastringar?
Jag har inte menat något annat än att den enorma skillnaden finns där och det oavsett orsak, men jag misstänker att det är tekniska orsaker då jag tror att båda tjänsterna fått samma mastringar.
Tell skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Jag tycker Spotify i de flesta fall låter väldigt likt cd-utgåvorna. I de flesta fall finns där inte gamla mer bättre ljudande, mer högdynamiska utgåvor, som bara verkar finns på vinyl och cd. Spotify låter oftast väldigt likt samma mastring de gånger jag jämfört. Sen finns ett antal stopskott med allt från fel låtar till enskilda spår från en uppenbarligen annan mastring. -Pga slarv, gissar jag.
Jag har inte menat något annat än att den enorma skillnaden finns där och det oavsett orsak, men jag misstänker att det är tekniska orsaker då jag tror att båda tjänsterna fått samma mastringar.
Du (eller nån annan) har inte lust att använda t ex Audacity för att rippa en liten bit av samma låt som du hör den enorma skillnaden på från både Spottan o Tidal o tanka upp på typ Dropbox? Gärna nån där du vet att det är samma master också
goat76 skrev:Jag upplever musiken på Spotify som platt, stel och oengagerande att lyssna på så skillnaden för mig ligger i att jag inte vill lyssna på det alls, därmed är det en enorm skillnad.
Jag har några egna musikfiler i 320kbps som låter bra och inte alls så där platt så det är något fundamentalt fel på streamingen från Spotify, allt har detta oengagerande ljud över sig.
Tell, det här något annat än 320kbps vs CD-kvalité som du fastnar i, men hör du det inte så störs du inte av det.
Läs den här tråden och andra så upptäcker du att vi är flera som anser att det inte låter bra på Spotify.
Tell skrev:Ska iaf försöka rippa lite från Spottan, Tidal o tanka flacar av lite olika låtar när jag får tid o göra noga lyssningstester.
RogerGustavsson skrev:Tell skrev:Ska iaf försöka rippa lite från Spottan, Tidal o tanka flacar av lite olika låtar när jag får tid o göra noga lyssningstester.
Rippar är kanske fel uttryck? Man spelar in den digitala ljudströmmen som går i utrustningen. Det kan antagligen finnas felkällor även där. Är tyvärr inte ovanligt när datorerna gör en massa annat i bakgrunden.
Tell skrev:RogerGustavsson skrev:Tell skrev:Ska iaf försöka rippa lite från Spottan, Tidal o tanka flacar av lite olika låtar när jag får tid o göra noga lyssningstester.
Rippar är kanske fel uttryck? Man spelar in den digitala ljudströmmen som går i utrustningen. Det kan antagligen finnas felkällor även där. Är tyvärr inte ovanligt när datorerna gör en massa annat i bakgrunden.
"Kan antagligen". Är det nåt du vet eller gissar du? Så jag ska kanske bara stunta i mitt lilla test då då folk här antagligen kommer skylla bort eventuella ickeskillnader på nåt sånt här.
dewpo skrev:Det verkar finnas lite musik i 24/44 på TIDAL nu.
Alltså 24 bitars FLAC inte MQA!
Är det någon som vet om det bra är ett test eller om det är tänkt att bli standard från TIDAL?
Tell skrev:Hade hemskt gärna kommit hem till dig David o lyssnat! Men du bor la lite långt bort tyvärr
Ska iaf försöka rippa lite från Spottan, Tidal o tanka flacar av lite olika låtar när jag får tid o göra noga lyssningstester.
Harryup: Jag är övertygad då jag aldrrig hör den skillnaden ni beskriver, o nästab det enda ni kommer med är "amen jaag hör stooor skillnad" och inte kommer med nånting öht som stödjer det. Ni blir alltså extra otrovärdiga när ni påstår att det är en stor skillnad o inte bara en liten skillnad så därför tar jag det ni säger med en ännu större nypa salt. Kombinera det med att jag vet att ens egen hjärna spelar såå mycket mer roll än vad dom flesta tror.
Men med det sagt så finns det vissa här jag ändå respekterar rätt mycket, goat76, philipbtz och DVD-ai bl a, så med deras påståenden så håller jag ändå dörren lite öppen
goat76 skrev:Just det ja, det kan den inte. Kanske kan Roger se om den ursprungliga filen var 24-bit?
Online-versionen av Masvis fixade 24-bit.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Just det ja, det kan den inte. Kanske kan Roger se om den ursprungliga filen var 24-bit?
Det står "Master" i Tidal. Betyder väl att det är MQA-kodat och 24/96? Nu är detta spår extremt "platt". Behövs väl inte många bitar för att överföra det ljudspåret?
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Just det ja, det kan den inte. Kanske kan Roger se om den ursprungliga filen var 24-bit?
Det står "Master" i Tidal. Betyder väl att det är MQA-kodat och 24/96? Nu är detta spår extremt "platt". Behövs väl inte många bitar för att överföra det ljudspåret?
RogerGustavsson skrev:Hos mig blir det 16/44.1 för jag har ingen MQA-avkodare. MQA är bara till för att håva in licenspengar.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Hos mig blir det 16/44.1 för jag har ingen MQA-avkodare. MQA är bara till för att håva in licenspengar.
Fetmarkerade är en rättelse.![]()
Jag fick den uppfattningen att dewpo inte heller hade en MQA-avkodare men kanske han ändå har det då han får upp informationen 24/44.1?
RogerGustavsson skrev:Finns det "verktyg" som kan tala om vilken dataström man har?
Belker skrev:Den anges som 44/24 i Roon (och Tidal) under skivbilden, men i signal path vid uppspelning står det 44/16.
DVD-ai skrev:Samma sak hade jag problem med, lösningen blev att spela upp från apple plattan och via airplay få över det till min yamaha wxc-50
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Finns det "verktyg" som kan tala om vilken dataström man har?
Jag vet inte om jag missförstår frågan men min streamer är "verktyget" som ser vad den tar emot.
RogerGustavsson skrev:När jag startar "Testify" med Hammerfall idag ser jag att den annonseras som Master men sedan spelas som Hifi. Så som Belker redan noterat.goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Finns det "verktyg" som kan tala om vilken dataström man har?
Jag vet inte om jag missförstår frågan men min streamer är "verktyget" som ser vad den tar emot.
Jag har ingen streamer som talar om vad den tar emot eller skickar. Jag är ute efter om man kan se filens verkliga upplösning, typ mp3 som sedan skickas i en högre upplösning. En fil kan väl packas i ett högupplöst format och spelas upp utan att egentligen ha det? Exempelvis den alternativa utgåvan av The Beatles "White Album", inte fyller väl det analoga originalet ut 24/96?
Belker skrev:DVD-ai skrev:Samma sak hade jag problem med, lösningen blev att spela upp från apple plattan och via airplay få över det till min yamaha wxc-50
Lyckades du på det sättet få 24 bitar ur Tidal utan MQA?
philipbtz skrev:Belker skrev:DVD-ai skrev:Samma sak hade jag problem med, lösningen blev att spela upp från apple plattan och via airplay få över det till min yamaha wxc-50
Lyckades du på det sättet få 24 bitar ur Tidal utan MQA?
Det är jag ganska säker på att det inte går men det kan hända att apples senaste har stöd för någon variant där(den gör nog om signalen till något roligt). Man får ha Roon eller Tidal för att veckla ut första lagret. Men i Roon får man även vara noga med att ställa in rätt för annars kommer man inte får ut det korrekt(det görs i mjukvara). MQA är jag inte mycket för men om det ändå är i det formatet så är det kul att få ut max ur det utan hårdvara för MQA.
Tangband skrev:Får du ut 48 kHz även med cd-material på TIDAL ? Då sker en omsampling , väl ?
DVD-ai skrev:Jag kan ju bekräfta att min DAC3 får 24bit/48k från min Yamaha med Tidal appen på paddan, sedan airplay till min Yamaha xcw-50 och från den digitalt optiskt till min DAC3.
Detta med en låt just nu som spelades och jag bara kollade och har alltså ej testat något mer ingående än så
DVD-ai skrev:Nej nu har jag testat lite och det som händer är att min Yamaha wxc-50 är en värdelös produkt som av någon orsak väljer att uppsampla 44,1k/16bit till 48k/24bit just när jag använder Airplay... suck.
Jag kan inte hitta någon inställning för att få den att sluta heller och det är samma sak oavsett om jag kör från Tidal eller Youtube.
Tänk att det ska vara så totalt omöjligt att med smidigt handhavande får spela upp saker från en streaming tjänst och samtidigt slippa massa idiotiska omsamplingar osv.
Med spotify connect till Yamaha så erkänner yamahan 44,1k/16bit och omsamplar inte innan den skickar detta vidare till DAC3.
Så nu är jag tillbaka till det hopplösa handhavandet att spela upp tidal direkt via tidal appen på yamaha, då fungerar allt som tänkt att jag får 44,1k/16bit.
Och skillnaden hörs, det låter bättre såhär och det var ju såhär jag körde i början när jag ordnade Tidal samt när jag jämförde mellan Tidal och cd och ej hörde skillnad.
Dock är det fortfarande bättre med den omsamplade skit airplay uppspelningen av Tidal vis Yamahan än med ej omsamplade spotify, just saying![]()
Vill man ha ut MQA så behövs mycket riktigt helt annan hårdvara också, men det är något jag inte är så intresserad av som enskilldhet egentligen, jag vill bara ha något som inte omsamplar...
Så vad ska man ha som är smidigt i handhavande och kan spela upp tidal utan omsampling ? Om den har MQA är det bara en bonus.
Haha jag hoppades på att ha ”hittat hem” men med dessa streaming grunkor så gör man aldrig det för samtliga har enorma problem av olika slag...![]()
Jäkla skit !

DVD-ai skrev:Ja det blir nog roon som nästa steg![]()
Även om jag vill tramsa...
Men vilken enhet ska man ha när det kommer till roon ?
Jag har nu kollat runt lite och det verkar finnas en uppsjö, några bra/dåliga val ?
För vist är det så att man köper en enhet som Roon säger sig stödja, sedan installerar man appen och sedan så hittar den enheten och man köra typ ?
DVD-ai skrev:Nej nu har jag testat lite och det som händer är att min Yamaha wxc-50 är en värdelös produkt som av någon orsak väljer att uppsampla 44,1k/16bit till 48k/24bit just när jag använder Airplay... suck.
Jag kan inte hitta någon inställning för att få den att sluta heller och det är samma sak oavsett om jag kör från Tidal eller Youtube.
Tänk att det ska vara så totalt omöjligt att med smidigt handhavande får spela upp saker från en streaming tjänst och samtidigt slippa massa idiotiska omsamplingar osv.
Med spotify connect till Yamaha så erkänner yamahan 44,1k/16bit och omsamplar inte innan den skickar detta vidare till DAC3.
Så nu är jag tillbaka till det hopplösa handhavandet att spela upp tidal direkt via tidal appen på yamaha, då fungerar allt som tänkt att jag får 44,1k/16bit.
Och skillnaden hörs, det låter bättre såhär och det var ju såhär jag körde i början när jag ordnade Tidal samt när jag jämförde mellan Tidal och cd och ej hörde skillnad.
Dock är det fortfarande bättre med den omsamplade skit airplay uppspelningen av Tidal vis Yamahan än med ej omsamplade spotify, just saying![]()
Vill man ha ut MQA så behövs mycket riktigt helt annan hårdvara också, men det är något jag inte är så intresserad av som enskilldhet egentligen, jag vill bara ha något som inte omsamplar...
Så vad ska man ha som är smidigt i handhavande och kan spela upp tidal utan omsampling ? Om den har MQA är det bara en bonus.
Haha jag hoppades på att ha ”hittat hem” men med dessa streaming grunkor så gör man aldrig det för samtliga har enorma problem av olika slag...![]()
Jäkla skit !
juanth skrev:Är det inte din AppleTV som gör så att det blir 48 kHz
Har för mig att de gör så..
Edit..Den är kanske inte ens med i kedjan, AppleTV är väl 48 kHz och airport express 44,1 kHz annars va?
Är boven din IPad på något vis?
DVD-ai skrev:Jag har inte undersökt detta noggrannare än just en enda låt
Den var ”hifi” enligt Tidals egna gradering, jag har inte fördjupat mig i detta något mer än så i dagsläget.
Det verkar som om Yamahan ev nersamplar 96k till 48k !
Och vem vet, kanske den uppsamplar 44k till 48k med, du ser det finns inga apparater som kan hantera streaming på det viset som man vill !![]()
Men oavsett detta faktum så låter det markant bättre än med spotify till samma yamaha, så ett steg upp är det oavsett, dock ska jag grotta lite i om man kan få Yamahan att inte hålla på och påverka samplingsfrekvensen.
juanth skrev:Jag insåg precis att jag får ut 48kHz Tidal> AirPlay > Cambridge 851D
Kanske därför jag tycker min gamla Dac gör ett bättre jobb, den låter bättre med den..
DVD-ai skrev:Jag kan ju bekräfta att min DAC3 får 24bit/48k från min Yamaha med Tidal appen på paddan, sedan airplay till min Yamaha xcw-50 och från den digitalt optiskt till min DAC3.
Detta med en låt just nu som spelades och jag bara kollade och har alltså ej testat något mer ingående än så
Tangband skrev:DVD-ai skrev:Jag kan ju bekräfta att min DAC3 får 24bit/48k från min Yamaha med Tidal appen på paddan, sedan airplay till min Yamaha xcw-50 och från den digitalt optiskt till min DAC3.
Prova kör TIDAL med appen på paddan och skicka via AirPlay till yamahan- koppla ur Benchmark dacen den behövs ju inte .
Kanske sker det något knas från yamahans optiska utgång till benchmarken ?
DVD-ai skrev:Tangband skrev:DVD-ai skrev:Jag kan ju bekräfta att min DAC3 får 24bit/48k från min Yamaha med Tidal appen på paddan, sedan airplay till min Yamaha xcw-50 och från den digitalt optiskt till min DAC3.
Prova kör TIDAL med appen på paddan och skicka via AirPlay till yamahan- koppla ur Benchmark dacen den behövs ju inte .
Kanske sker det något knas från yamahans optiska utgång till benchmarken ?
Exakt så kör jag, förutom att DAC3 tar hand om DA och volym, att yamaha gör något fel med just Airplay är ju tyvärr inget jag löser genom att ta bort DAC3
juanth skrev:Jag insåg precis att jag får ut 48kHz Tidal> AirPlay > Cambridge 851D
Kanske därför jag tycker min gamla Dac gör ett bättre jobb, den låter bättre med den..
goat76 skrev:Tidal samplar inte om något över Airplay, testade precis att spela upp från Tidals app på min iPhone över Airplay till min Linn Akurate DSM, och den indikerar att den tar emot 16/44.
DVD-ai skrev:Så då kanske just kombon Tidal med airplay och min Yamaha är kass?
Tangband skrev:DVD-ai skrev:Så då kanske just kombon Tidal med airplay och min Yamaha är kass?
Fast juanth har samma problem som du men har ingen Yamaha .
Jag gissar på att ni av misstag ställt in TIDAL appen på fel samplingsfrekvens.
Dvd-ai - det kanske är dags för dig att låna hem en begagnat akurate DS ? Med tanke på hur påkostad din övriga anläggning är ?
Tangband skrev:DVD-ai skrev:Så då kanske just kombon Tidal med airplay och min Yamaha är kass?
Dvd-ai - det kanske är dags för dig att låna hem en begagnat akurate DS ? Med tanke på hur påkostad din övriga anläggning är ?
goat76 skrev:Tangband skrev:DVD-ai skrev:Så då kanske just kombon Tidal med airplay och min Yamaha är kass?
Det enda jag hittar i Tidal-appen till iPhone när det kommer till inställningar är följande:
Wifi normal - hög - hifi - master
Mobilnät normal - hög - hifi - master
Ingenting för Airplay
Ni som får uppsampling till 48, har ni möjligen wifi inställd på master?
Själv har jag den inställd på hifi då min streamer ändå inte har stöd för MQA.
goat76 skrev:Testa hifi.
philipbtz skrev:Hur man än vrider och vänder på det så duger inte casting eller airplay för annat än 16/44/48 och även då skall man ha tur. Är man petig på att det blir rätt och har musik exempelvis från Tidal som är kodat i högre kvalitet än CD så får man gå på mer avancerade lösningar. Det finns färdiga boxar med allt inbyggt för svinmycket cash eller så bryter man isär DAC och streaming delen så kommer man undan med en bråkdel av kostnaden med högre flexibilitet. Detta gäller såklart även om man råkar ha musik lokalt på disk som inte är 16/44 med eller om man har dåligt wi-fi eller...ja.
Ett exempel på just en sådan dyr men bra lösning är Linn Akurate som det pratats om en del på senaste tiden. Det finns ingen bullshit med den utan den mäter bra och har dessutom Roon enpoint inbyggt. Har man pengar och har en kärlek för Linn så kör på säger jag.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6272/
Tangband skrev:philipbtz skrev:Hur man än vrider och vänder på det så duger inte casting eller airplay för annat än 16/44/48 och även då skall man ha tur. Är man petig på att det blir rätt och har musik exempelvis från Tidal som är kodat i högre kvalitet än CD så får man gå på mer avancerade lösningar. Det finns färdiga boxar med allt inbyggt för svinmycket cash eller så bryter man isär DAC och streaming delen så kommer man undan med en bråkdel av kostnaden med högre flexibilitet. Detta gäller såklart även om man råkar ha musik lokalt på disk som inte är 16/44 med eller om man har dåligt wi-fi eller...ja.
Ett exempel på just en sådan dyr men bra lösning är Linn Akurate som det pratats om en del på senaste tiden. Det finns ingen bullshit med den utan den mäter bra och har dessutom Roon enpoint inbyggt. Har man pengar och har en kärlek för Linn så kör på säger jag.
Akurate DS ( inte dsm ) är liknande och den kan köpas begagnad för kring 10000:- om man redan har ett bra försteg.
Det tror jag är ganska svårslaget- med det sagt- den KAN möjligen låta sämre än yamahan , det vet man ju inte föränn man jämfört noggrant. Men jag tror inte det.
philipbtz skrev:Tangband skrev:philipbtz skrev:Hur man än vrider och vänder på det så duger inte casting eller airplay för annat än 16/44/48 och även då skall man ha tur. Är man petig på att det blir rätt och har musik exempelvis från Tidal som är kodat i högre kvalitet än CD så får man gå på mer avancerade lösningar. Det finns färdiga boxar med allt inbyggt för svinmycket cash eller så bryter man isär DAC och streaming delen så kommer man undan med en bråkdel av kostnaden med högre flexibilitet. Detta gäller såklart även om man råkar ha musik lokalt på disk som inte är 16/44 med eller om man har dåligt wi-fi eller...ja.
Akurate DS ( inte dsm ) är liknande och den kan köpas begagnad för kring 10000:- om man redan har ett bra försteg.
Det tror jag är ganska svårslaget- med det sagt- den KAN möjligen låta sämre än yamahan , det vet man ju inte föränn man jämfört noggrant. Men jag tror inte det.
Jag tror man lugnt kan påstå att Akurate DS piskar Yamhan. Jag hade blivit extremt förvånad över något annat resultat med tanke på hur DSM:en är byggd. Men man vet aldrig såklart. Sedan finns det såklart en gräns vid där något redan är så sjukt bra att ännu bättre omöjligt borde kunna göra någon skillnad. Men det finns mätningar på en liknande Yamahan och även om den verkar helt ok så är det inte nära Linn https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7964/
philipbtz skrev:Ja hur det låter är ändå det viktigasteDå får man väga in t.ex. vad och hur man kan spela upp saker. Om man t.ex. inte kan spela upp FLAC korrekt från en NAS skulle jag nog ändå säga att jag inte vet vad jag skulle ha den till
Eller att kunna spela upp allt på Tidal utan transcoding eller andra konstigheter. Om musiken som spelas upp måste strömmas via wifi tycker jag inte heller det spelar någon roll hur bra DAC:en är då man har större problem. Airplay och chrome casting är jättebra för många saker men har helt dömt ut det för kritisk lyssning efter att ha testat det i några år. Man får problem med det helt enkelt. Helt plötsligt skall man spela något som inte är 16/44 eller så får man wi-fi problem av något slag eller så är det ett filformat som inte stöds av enheten man castar till eller strömmar från via Airplay.
philipbtz skrev:Låter ju lovandeDet jag menar bara är att med Airplay så streamar datan i realtid från telefon/padda till enheten så man får bara se till att wi-fi är stabilt. Med kabel så är det så stabilt man kan få det. Kan dock rekommendera att köpa en kabeltestare för ett par hundra spänn för att kolla att alla småkablar i den är hela. I mitt fall när jag gjorde det testet senaste så funkade bara 4 utav 8 trådar. Jag hade internet och allt men när jag bytte kabel blev det mycket snabbare och stabilare. Så ingen magi med det egentligen.
philipbtz skrev:Låter ju lovandeDet jag menar bara är att med Airplay så streamar datan i realtid från telefon/padda till enheten så man får bara se till att wi-fi är stabilt. Med kabel så är det så stabilt man kan få det. Kan dock rekommendera att köpa en kabeltestare för ett par hundra spänn för att kolla att alla småkablar i den är hela. I mitt fall när jag gjorde det testet senaste så funkade bara 4 utav 8 trådar. Jag hade internet och allt men när jag bytte kabel blev det mycket snabbare och stabilare. Så ingen magi med det egentligen.
Tangband skrev:”AirPlay devices can sync their clock with the source's with NTP to mitigate the network latency.”
Detta borde innebära att airplayöverföringen är bättre än Toslink eller annan spdif ur jitterhänseende, eftersom dacen synkas med sändaren , som jag förstår det så blir dacens klocka det som styr över sändaren.?
Tangband skrev:
Detta borde förklara den ev förbättring jag upplever med AirPlay från Apple TV 3 vs Toslink till yamahan ?
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:”AirPlay devices can sync their clock with the source's with NTP to mitigate the network latency.”
Detta borde innebära att airplayöverföringen är bättre än Toslink eller annan spdif ur jitterhänseende, eftersom dacen synkas med sändaren , som jag förstår det så blir dacens klocka det som styr över sändaren.?
Nej. Om du läser noga så ser du att synkroniseringen sker tvärtom.Tangband skrev:
Detta borde förklara den ev förbättring jag upplever med AirPlay från Apple TV 3 vs Toslink till yamahan ?
Följdrågan kan inte besvaras eftersom resonemanget ovan inte stämmer. Det kan vara vad som helst. För att du ska veta om verklig skillnad föreligger föreslår jag blindtestlyssning.
Tangband skrev:Tack för tipset goat 76.
Jag har helt enkelt varit för lat för att testa trådat- troligen blir nog ljudet bättre med trådat eftersom den inbyggda routern troligen stressar nätdelen en aning, alldeles oaktat den mindre strålningen det blir med wifin avstängd.
Jag tror det finns en anledning till att Yamaha har en switch som stänger av routern helt- kanske för att det låter bättre ?
Vilken ethernet kabel ska jag köpa ? cat 5e eller 6 a ?
Frisk skrev:Nu har du skrivit det två gånger i tråden så måste fråga, har Yamahan verkligen en inbyggd router? Vad används denna till?
Jag minns inte vad det är för fart på Yamahans nätverk men får för mig det är 100Mbit? Då spelar det ingen roll om det är cat 5, 5e eller 6 så länge kabeln är hel, även om det vore 1Gbit bör det inte spela någon roll om inte kabeln är väldigt lång.
DVD-ai skrev:Nuu har jag suttit och läst och läst och läst om olika enheter och deras användargränssnitt osv... och det verkar på riktigt som att exakt ingen klarar av att göra ett gränssnitt som är lika bra som vanliga Tidal...
Och exakt alla ska envisas med att hitta sina egna lösningar trots att dom i pricip kunde kopiera Tidal i upplägget så vore allting rimligt bara.
Suck.. haha varför är världen såhär kass.... !?![]()
Så nu börjar det luta åt att jag blir tvingad till att sätta en pc till ljudanläggningen, köra Tidan på datorn och på något jäkla vis styra denna utan att behöva ha någon jäkla bild på TV’n för den vill jag ha släkt.
Tänk vad nära det är, men ändå så omöjligt långt bort....![]()
![]()
Eller har jag missat någon pryl där ute som någon här känner till ?
Kraven är alltså:
1: Ska självklart stödja Tidal !
2: Ska ej omsampla 16bit 44,1k material.
3: Ska ha ett användargränssnitt som är lika användarvänligt som Tidals egna eller helt enkelt bara Tidals egna gränssnitt utan försök att uppfinna hjulet på nytt..
4: Har digitala utgångar, optisk eller coax.
Trevligt om den kan, men verkligen inget krav:
1: Hantera MQA
sprudel skrev:Linn Kazoo använder jag också, funkar finfint
matssvensson skrev:DVD-ai skrev:Nuu har jag suttit och läst och läst och läst om olika enheter och deras användargränssnitt osv... och det verkar på riktigt som att exakt ingen klarar av att göra ett gränssnitt som är lika bra som vanliga Tidal...
Och exakt alla ska envisas med att hitta sina egna lösningar trots att dom i pricip kunde kopiera Tidal i upplägget så vore allting rimligt bara.
Suck.. haha varför är världen såhär kass.... !?![]()
Så nu börjar det luta åt att jag blir tvingad till att sätta en pc till ljudanläggningen, köra Tidan på datorn och på något jäkla vis styra denna utan att behöva ha någon jäkla bild på TV’n för den vill jag ha släkt.
Tänk vad nära det är, men ändå så omöjligt långt bort....![]()
![]()
Eller har jag missat någon pryl där ute som någon här känner till ?
Kraven är alltså:
1: Ska självklart stödja Tidal !
2: Ska ej omsampla 16bit 44,1k material.
3: Ska ha ett användargränssnitt som är lika användarvänligt som Tidals egna eller helt enkelt bara Tidals egna gränssnitt utan försök att uppfinna hjulet på nytt..
4: Har digitala utgångar, optisk eller coax.
Trevligt om den kan, men verkligen inget krav:
1: Hantera MQA
Såvitt jag kan förstå uppfyller en Linn Sneaky DS dina krav. Och jag tycker Linns integration av Tidal i deras kontrollapp Kazoo funkar alldeles ypperligt för mina behov (bättre än Tidals eget gränssnitt som har något slags menlöst försök till individuell personlig anpassning som default översta lager i sin app).
mvh, mats
Belker skrev:Vad är problemet? Skaffa en dator och ställ i en skrubb och kör Roon. Det uppfyller din kravspec och mer därtill till en bråkdel av priset för en Linn (eller annan hifi-brandad dator)!
DVD-ai skrev:Har Linn mjukvaran funktioner för följande:
1:Om du har sökt fram en låt och gillar den, du vill snabbt och enkelt komma till skivan eller till artisten och då vill du enkelt kunna trycka på en knapp för att åstadkomma detta och rj behöva söka på artist eller album på nytt.
2: Du kommer alltid åt sökfunktionen, du ska inte någonsin behöva backa eller gå fram mer än ETT steg (helst inget steg....) för att få fram denna och kunna söka fram fortsättningen av din musikaliska resa, fungerar det så ?
3: när du söker på en låttitel, föreslår den då även både skiva och artist lätt tillgängligt för att direkt kunna trycka på och komma vidare?
T.ex. jag söker på en låt jag hittat vid namn x den visar då att den låten ligger på skiva z och är gjord av artist y samt att ja kan trycka på låt, skiva eller artist för att komma till t.ex. artistens samtliga alster och botanisera mig.
5: funktioner som man vill åt ska ligga ett trycks bort bara, t.ex. det i punkt 1 ska finnas i just ”spelas nu vyn”.
Men även mer generellt att det känns som att dom funktioner jag behöver kunna komma åt ligger på rätt ställen.
ja det finns ju hur mycket som helst utöver detta som är klart rimliga funktioner men som gärna saknas eller har gjorts krångligare än dom behöver vara på många maskiner.
Finns dessa funktioner i Linn?
Jag har tittat lite på linn mjukvaran och jag känner mig inte övertygad, men kanske känns den bättre än vad den ser ut.
Jag laddade ner appen på min Ipad men jag kan inte komma längre än att hoppa runt lite i den, det behövs en Linn grunka att koppla upp mot för att komma vidare verkar det som.
Har någon av er med Linn DS en ipad att testa på och är gränssnittet precis samma som på telefon ?
goat76 skrev:...
Ni som är mer insatta i Roon, vad är det som görs annat än att den automatiskt tar information som redan finns på nätet, sitter det folk som på heltid sitter och bygger upp en egen databas med information om artisterna och dylikt?
goat76 skrev:Linn Kazoo är inte rätt app om man är ute efter att upptäcka saker eller få en massa information runt en artist, då är det nog ett abonnemang hos Roon som gäller, vilket i sin tur kräver en dator i systemet.
Det fina med en dedikerad streaming grunka är att man kan sitta och lyssna på musik medans man fixar problemen med datorn!
Belker skrev:Om du räds datorstrul med en mac skulle jag inte rekommendera Roon på NAS.
dewpo skrev:goat76 skrev:...
Ni som är mer insatta i Roon, vad är det som görs annat än att den automatiskt tar information som redan finns på nätet, sitter det folk som på heltid sitter och bygger upp en egen databas med information om artisterna och dylikt?
Jag är inte så insatt i var ROON får sin information om albumen ifrån men enligt denna tråden -
https://community.roonlabs.com/t/who-writes-the-reviews-for-albums-on-roon/43888
- Så kommer den från http://allmusic.com/
Även biografier tycks komma därifrån -
https://community.roonlabs.com/t/adding-artist-bio-information/76985
DVD-ai skrev:Linn DS låter ändå lite intressant, jag ska forska vidare om den och spana runt lite
Stort tack för input om hur handhavandet är till matssvensson och Goat 76![]()
Jag kommer säkert med fler frågor
goat76 skrev:Jag vill inte klanka ner på Roon på något sätt, jag tror det är riktigt bra med tanke på att folk ändå är beredd att betala 1000kr/år eller en engångskostnad på 5000kr.
...
Belker skrev:goat76 skrev:Jag vill inte klanka ner på Roon på något sätt, jag tror det är riktigt bra med tanke på att folk ändå är beredd att betala 1000kr/år eller en engångskostnad på 5000kr.
...
Vad sa du att din streamer kostar, sa du?
gflar skrev:gflar skrev:Tangband skrev:Jag har inte haft några som helst problem att köra trådlöst med min Yamaha wxc50. Inte heller min förra naimspelare som hade inbyggd wi-fi hade problem, inte ens med högupplöst återgivning med FLAC från min NAS som står i ett annat rum.
Om man har möjlighet kan man ansluta expressen med nätverkskabel (lanport) och inaktivera wi-fi i den.
Jag kör så nu, efter att ha fått problem med just dropouts efter routerbyte.
Är väldigt stabilt nu, inga droupouts alls.
Edit: Expressen ska vara i bryggläge.
goat76 skrev:Det blir helt klart ett eget test ifall min nästa NAS har tillräcklig kapacitet för att köra ROON utan inblandning av en separat dator.
matssvensson skrev:goat76 skrev:Det blir helt klart ett eget test ifall min nästa NAS har tillräcklig kapacitet för att köra ROON utan inblandning av en separat dator.
Roon hade bra information på sin hemsida om önskvärd HW prestanda. mvh, mats
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 42 gäster