Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav DVD-ai » 2019-08-10 11:59

Hej hopp!

Vilka streaming grunkor finns det som ej fuckar upp LJUDET med omsampling eller annat chaffs (kör digitalt optisk eller coax till separat DAC) och som har ett användargränssnitt för Tidal som är tydligt och smidigt att använda?

Jag har idag en Yamaha wxc-50 och gränssnittet är allt annat än anpassat för att användas, även om jag har varit med om värre sorgligt nog..
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav DVD-ai » 2019-08-10 12:58

Jag kan svara mig själv det att jag i min Oppo 103D har en lösning som känns tillfredställande, kul !
Mycket bättre handhavande :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-10 17:44

Nej jag får ta tillbaka det där, Oppo hakar sig och buggar vid uppspelning... sådant tål jag inte så tyvärr gå Oppo bort...ä
Tänk att jag inte en enda gång på 5år har kommit i kontakt med en streaming lösning som verkligen är rimlig.
Alla har antingen någon av föjande eller samtliga av dessa fel.

1: förstör ljudet
2: är hopplösa i handhavande
3: hänger sig och buggar/hackar

Huuur svårt ska det vara !?
Jag är väldigt inne på att installera en PC i stereon här hemma nu för att jag orkar inte kämpa mot marknadens ovilja att erbjuda en rimlig produkt... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-08-10 17:56

Vad är det för fel med en dator i stereostapeln? Att vilja streama och samtidigt vägra dator är ju lite som att envisas med att spela cd på lp-spelaren :wink: Allvarligt, om du vill ha både användarupplevelse och ljudkvalitet är det nog Roon som gäller. Om du inte vill betala för Roon, utan klarar dig med bara Tidal, så kan jag rekommendera att du köper en begagnad macmini för småpengar och så kör du Splashtop på en iPad. Då ser du datorn i paddan, där du enbart kör Tidal i fullskärm. Jag har båda lösningarna och det funkar klockrent!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-10 18:11

Belker skrev:Vad är det för fel med en dator i stereostapeln? Att vilja streama och samtidigt vägra dator är ju lite som att envisas med att spela cd på lp-spelaren :wink: Allvarligt, om du vill ha både användarupplevelse och ljudkvalitet är det nog Roon som gäller. Om du inte vill betala för Roon, utan klarar dig med bara Tidal, så kan jag rekommendera att du köper en begagnad macmini för småpengar och så kör du Splashtop på en iPad. Då ser du datorn i paddan, där du enbart kör Tidal i fullskärm. Jag har båda lösningarna och det funkar klockrent!

Begagnad macmini-lösning har jag hört mycket bra om, inte minst ljudmässigt.
Man kan i vartfall vara säker på att det som streamas från en sån är bitkorrekt med TIDAL och cd-material.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-10 18:15

Hmm kanske löste det sig, eller så uppdagar jag nya knasigheter här snart :)
Det gick vist att använda Tidal appen som har acceptabelt handhavande och spela upp via min Yamaha, även om det inte gick att se först....
Så nu spelar jag upp musiken med Maximal kvalitet från Tidal med Tidal appen som kontroll och direkt på min Yamaha, inget hänger sig och bråkar än i alla fal och det låter lika bra som med Oppon.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-10 18:15

Belker skrev:Vad är det för fel med en dator i stereostapeln? Att vilja streama och samtidigt vägra dator är ju lite som att envisas med att spela cd på lp-spelaren :wink: Allvarligt, om du vill ha både användarupplevelse och ljudkvalitet är det nog Roon som gäller. Om du inte vill betala för Roon, utan klarar dig med bara Tidal, så kan jag rekommendera att du köper en begagnad macmini för småpengar och så kör du Splashtop på en iPad. Då ser du datorn i paddan, där du enbart kör Tidal i fullskärm. Jag har båda lösningarna och det funkar klockrent!

Nee det är inget fel, bara det att man ska behöva hålla på... det säljs ju produkter med en funktion jag vill använda... men den är bara så iruselt gjord att jag blir frustrerad... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-10 18:43

DVD-ai skrev:Hmm kanske löste det sig, eller så uppdagar jag nya knasigheter här snart :)
Det gick vist att använda Tidal appen som har acceptabelt handhavande och spela upp via min Yamaha, även om det inte gick att se först....
Så nu spelar jag upp musiken med Maximal kvalitet från Tidal med Tidal appen som kontroll och direkt på min Yamaha, inget hänger sig och bråkar än i alla fal och det låter lika bra som med Oppon.

Vad har du som bildvisare när du kör via Yamahan? Själv kör jag TIdal via antingen iPad, Surface-platta eller stationär PC till Apple Airport Express (44.1k). iPad hänger sig ofta av någon anledning och Windows kräver ett program för att köra trådlöst till Airporten. Finns som alltid lite att tänka på vad man gör men PC är långt mera flexibel än min iPad.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-10 18:47

Jag manövrerar allt via min apple ipad, så den är bildvisaren :)
Jag kör trådat mellan router och samtliga ”lådor” där det går, till ipad är det trådlöst.

Än så länge så verkar detta rimligt lovande, vi får se hur det står sig !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-08-10 19:44

Om du redan har en iPad kan jag verkligen rekommendera iMac med Splashtop. Mycket stabilt, högsta ljudkvalitet och billigt! USB från macken till dacken!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-10 19:49

Spännande tell me more !

Det ska jag undersöka om det är så att ej heller denna nuvarande lösning fungerar tillfredställande... :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-08-10 19:57

DVD-ai skrev:Spännande tell me more !

Det ska jag undersöka om det är så att ej heller denna nuvarande lösning fungerar tillfredställande... :D

Splashtop är ett remote desktop, som gör att du kan köra datorn ”headless” utan monitor. Gratisversionen låter dig kontrollera en dator på samma nätverk. Betalar man kan man styra helt remote över internet. Men då får man ju dra upp volymen asmycket för att det ska höras! Du kan göra allt du normalt kan med din dator, men i ditt fall är det ju smidigast att bara ha Tidal och ev Spotify uppe. Ljudet går direkt till dac utan omsamplingar(om du inte vill köra dsp, förstås). Enklast är ändå att köra Roon på samma dator. Då styr du allt från RoonAppen i iPad. Men det kostar ju 1000 kr/år.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2019-08-18 12:19

Skaffa t ex Android-TV och kör Tidal, Spotify, Radio Paradise etc från den digitalt in i stereon.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2019-08-19 20:56

Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-08-19 21:35

Har bara positiva erfarenheter av Linns nätverksspelare. Tycker deras integrerade Tidalgränssnitt funkar bättre än Tidals egen app och jag styr musikvalet på telefon, ipad eller dator, beroende på vad jag har framför mig för tillfället. Ger CD kvalitet från Tidal.

En Sneaky DS kan man hitta begagnad för runt 6000 kr om man har tålamod och letar lite. Då får man en enkel förstärkare på köpet också, och slipper vara beroende av en dator i kedjan som kan få för sig egna hyss. Den sista åsikten kan ha med mitt begränsade förtroende för/kunskap om allt med ett operativsystem med egen vilja och tänkt för mer än en dedikerad uppgift.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2019-08-19 21:40

Skulle aldrig sålt den :(
Miljö-alarmist

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-19 21:52

Du kan istället köpa en akurate DS för ungefär 10000:- begagnad och den låter bättre än sneaky och Majik, som inte är bättre än Yamaha utan möjligen tom en aning sämre ? Jag har haft båda spelarna hemma ( sneaky och Yamahan ) men inte samtidigt och inte kunnat jämföra riktigt. En AirPort express analogt ut som jag jämfört med låter en aning sämre än sneakyn för att sätta perspektiv. Även Yamaha wxc50 låter bättre än airporten då man jämför de analoga utgångarna. Men skillnaden är inte stor.

Jag håller med om att Linns gränssnitt i styrningen verkligen mognat och det fungerar som det verkar väldigt bra.
Med en Linn-spelare så är det trådad överföring som gäller. Då jag provade en sneaky i min egen anläggning för två år sedan provade jag att köra trådlöst via en liten insticks-router till min NAS som står i ett annat rum. Det fungerade mindre bra och den enkla volymregleringen i sneakyn laggade på ett högst otillfredsställande sätt.
Med trådad överföring är det inga såna problem.
Även Naim gör väldigt fina spelare och deras gränssnitt är väldigt bra på de nyare spelarna.
Jag skulle själv om jag hade 10000:- över nog låna hem lite spelare och lyssna och jämföra.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-08-19 21:57

Ja, jag kör trådat. Wi-fi är alldeles för opålitligt till annat än rena kontrollfunktioner tycker jag.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-08-20 07:54

Tangband skrev:Du kan istället köpa en akurate DS för ungefär 10000:- begagnad och den låter bättre än sneaky och Majik, som inte är bättre än Yamaha utan möjligen tom en aning sämre ? Jag har haft båda spelarna hemma ( sneaky och Yamahan ) men inte samtidigt och inte kunnat jämföra riktigt. En AirPort express analogt ut som jag jämfört med låter en aning sämre än sneakyn för att sätta perspektiv. Även Yamaha wxc50 låter bättre än airporten då man jämför de analoga utgångarna. Men skillnaden är inte stor.

Jag håller med om att Linns gränssnitt i styrningen verkligen mognat och det fungerar som det verkar väldigt bra.
Med en Linn-spelare så är det trådad överföring som gäller. Då jag provade en sneaky i min egen anläggning för två år sedan provade jag att köra trådlöst via en liten insticks-router till min NAS som står i ett annat rum. Det fungerade mindre bra och den enkla volymregleringen i sneakyn laggade på ett högst otillfredsställande sätt.
Med trådad överföring är det inga såna problem.
Även Naim gör väldigt fina spelare och deras gränssnitt är väldigt bra på de nyare spelarna.
Jag skulle själv om jag hade 10000:- över nog låna hem lite spelare och lyssna och jämföra.

Medhåller. Jag har kört Linn streamer i 10+ år och den har alltid spelat bra och stabilt. Om något krånglat (typ. efter strömavbrott) så har det hängt på att nätverket trasslat (lätt löst med omstart...).

Styrningen var tämligen rudimentär till en början, men har alltid fungerat (om man valt rätt app resp. serverprogramvara, vilket varit enkelt då bästa lösningen redovisats på hemsidan som ”min” handlare tillhandahåller) och idag är det inga problem. Att jag valde Linn berodde till en början på att den lät bättre, vilket den nog fortfarande gör (har låtit uppgradera både hårdvara och mjukvara ett par ggr under årens lopp). Om det finns någon apparat som låter bättre så är det marginellt och det råder ringa tvivel om att den låter klart bättre än mer ”normal”-hifi. Jag har jämfört med Sneaky (också den Linn) som låter tämligen grovkornigt vid en direkt jämförelse. Kanske inte så konstigt då den har helt annan teknisk lösning med bl.a. inbyggt slutsteg (Sneaky är helt enkelt en budgetkonstruktion).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-08-20 08:07

Ja, Sneaky DS är den minst dyra strömningslösningen jag hittat från Linn och då är den inte direkt gratis ens begagnad. Det sitter enklare kretsar och konstruktionslösningar i den jämfört med deras dyrare produkter. Men det är som sagt det billigaste sättet jag hittat att komma åt Linns kontrollgränssnitt.

/mats

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-20 11:30

Då går det väl ändå genom en dator? Det vill många undvika.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2019-08-20 11:40

Från telefonen streama direkt till Airport och sedan analogt ut
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-20 12:27

Jag kan meddela att än så länge så fungerar det rimligt smärtfritt med Airplay från Tidal på min Apple padda till min Yamaha, bara ett par låsningar på lika många veckor är ändå bättre än samtliga andra lösningar jag testat hittills. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2019-08-20 13:49

Tråkigt att man verkar lägga så lite tid på gränssnitten. Köpte en Pioneer N70-AE, flera steg upp ljudmässigt mot det jag hade innan. Men användargränssnittet är riktigt dåligt. Detta har det klagats på i flera år och Pioneer bara ignorerar.

Tyvärr verkar ju folk vara nöjda bara man kan ”hooka” upp telefonen, sen att apparterna suger ”stand-alone” är vi väl för få som klagar på och då händer ju givetvis inget.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-20 13:58

avr7000 skrev:Från telefonen streama direkt till Airport och sedan analogt ut

Nja, det går men det är pilligt. Hur vet man vad man har för överföring från telefonen? iPad eller PC är ju bättre som "tittskåp" och kan köra utan omvandlingar till Airporten som supportar 16/44.1 som Tidal Hifi levererar. Kör digitalt från Airport till DAC. Tidal hänger sig ibland, mera i iPad än PC, trådlöst i båda fallen. Kanske fråga om datorkapacitet?
Senast redigerad av RogerGustavsson 2019-08-20 15:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-20 14:34

DVD-ai skrev:Nej jag får ta tillbaka det där, Oppo hakar sig och buggar vid uppspelning... sådant tål jag inte så tyvärr gå Oppo bort...ä
Tänk att jag inte en enda gång på 5år har kommit i kontakt med en streaming lösning som verkligen är rimlig.

Jag är väldigt inne på att installera en PC i stereon här hemma nu för att jag orkar inte kämpa mot marknadens ovilja att erbjuda en rimlig produkt... :lol:

Squeezebox och LMS gör varken 1,2 eller 3, dessutom finns det en Tidal-plugin. Hur den funkar vet jag inte då jag föredrar att strömma från mitt egna musik-bibliotek.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-08-20 15:52

Det finns många lösningar men det som jag tycker funkar är Roon bridge på DietPi. Där får du Tidal så att det inte streamas trådlöst på något skumt sett heller. Du har redan en DAC så du behöver inte en Raspberry Pi + DAC combo utan bara streamern:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... pdif.5418/

So it is no wonder that even the non-signature DigiOne produces such textbook performance (i.e. essential match to Audio Precision APx555). At $99 it is a bargain way to get networked S/PDIF functionality.

Så för att få det att lira behöver man en Raspberry Pi som hostar Roon bridgen och skickar ljudet till DigiOne. Allo har en färdig sådan lösning https://allo.com/sparky/digione-player.html

Du behöver dock en dator av något slag att hosta Roon servern på samt att Roon kostar en slant. Men det blir perfekt playback du kan även packa upp första lagret ur MQA t.ex. via streamern.

Fördelen med detta då är att du får alla musik du har liggandes på någon dator, nas osv. + tidal i samma gränssnitt och du styr allt via din telefon/iPad whatever.

P.s. Har personligen inte testat DigiOne men har en Allo Katana som är nästan samma sak men istället för att den skickar ljudet till en transport(digione) som sedan skickar det perfekt till din DAC så har den en DAC inbyggt i sig med som skickar analoga signalen direkt till mitt Arcam försteg.

Vad du än väljer undvik allt som spelar upp trådlöst på något sätt(chromecast och airplay har behandlats i andra trådar). Går inte att lita på. I fallet ovan så kopplar man sin cat 6 kabel direkt in i raspberry Pi:en så den får bra koppling. Du får en verifiering i Roon hur signalen går i kedjan.

Det du vinner på detta jämfört med Yamahan är att du vet att transporten skickar signalen perfekt till din DAC via BNC eller Coax. Å andra sidan kanske din Yamaha är typ transparent om den mäter ungefär som denna https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7964/

Det är mer om du vill ha det perfekt som borde ovan lösning ge bättre prestanda. Sedan om det är hörbart vet jag ej.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-20 17:12

Jag har inte haft några som helst problem att köra trådlöst med min Yamaha wxc50. Inte heller min förra naimspelare som hade inbyggd wi-fi hade problem, inte ens med högupplöst återgivning med FLAC från min NAS som står i ett annat rum.

Men jag antar att det kan vara lurigt med wi-fi eftersom det finns mer risk för kompabilitetsproblem i etern då många enheter ska prata med varandra .

AirPort express har jag upplevt problem med dropouts då jag använt den digitala mini-toslinken till dac.

magnus2

Inläggav magnus2 » 2019-08-20 21:55

RogerGustavsson skrev:
avr7000 skrev:Från telefonen streama direkt till Airport och sedan analogt ut

Nja, det går men det är pilligt. Hur vet man vad man har för överföring från telefonen? iPad eller PC är ju bättre som "tittskåp" och kan köra utan omvandlingar till Airporten som supportar 16/44.1 som Tidal Hifi levererar. Kör digitalt från Airport till DAC. Tidal hänger sig ibland, mera i iPad än PC, trådlöst i båda fallen. Kanske fråga om datorkapacitet?

Hej
Jag kör med Arport Express. Konfigurerad i " befintligt nätverk " sedan streamar jag Tidal/Apple Music/ Spotify från Iphone/Ipad direkt via Airplay 2. Det viktiga är att man har senaste mjukvaran i Aiporten som stödjer Airplay 2.( bland annat bättre bufferthantering i streaming). Jag tycker det funkar kanon. Kör även analog ut från Airporten, väljer den just nu framför Yamaha wxc!

/Magnus2
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-08-21 06:50

Jag har NAS, 6 TB, och streamer i samma burk, styr allt från Ipad. Streamar alltså min egen lagrade musik, Tidal, Qobus mm. Fungerar klockrent och låter fantastiskt med usb till Chord Qutest. Melco N1A/2
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-21 12:52

Tangband skrev:Jag har inte haft några som helst problem att köra trådlöst med min Yamaha wxc50. Inte heller min förra naimspelare som hade inbyggd wi-fi hade problem, inte ens med högupplöst återgivning med FLAC från min NAS som står i ett annat rum.

Men jag antar att det kan vara lurigt med wi-fi eftersom det finns mer risk för kompabilitetsproblem i etern då många enheter ska prata med varandra .

AirPort express har jag upplevt problem med dropouts då jag använt den digitala mini-toslinken till dac.

Dessa problem har varit återkommande med olika apparater, men olika telefoner och plattor, i olika hem och med olika routrar :)
Sedan verkar jag har haft en extra otur.... men än så länge är just Tidal via min nuvarande lösning det som fungerar stabilast, det är en fröjd att det intr håller på och jävlas konstant.... :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-08-21 14:10

DVD-ai skrev:Dessa problem har varit återkommande med olika apparater, men olika telefoner och plattor, i olika hem och med olika routrar :)
Sedan verkar jag har haft en extra otur.... men än så länge är just Tidal via min nuvarande lösning det som fungerar stabilast, det är en fröjd att det intr håller på och jävlas konstant.... :D

En sak som verkar ha hjälp mig att få upp stabiliteten ytterligare, är att ge apparaterna som man vill ska funka tillsammans fasta IP-adresser i nätverket (router, accesspunkter, lagringsenheter, nätverksspelare). Andra saker som ansluts från och till som kontrollpunkter (telefoner, ipad, datorer) får istället ett fördefinierat adressområde som inte krockar med de fast utdelade adresserna.

En router som själv får för sig att försöka hålla ordning på allt detta verkar oftast bli förvirrad. Det är min erfarenhet genom åren.

mvh, mats

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-08-21 15:24

Jag statiskt IP samt QoS Smart Queue kan jag rekommendera. Själv blev jag så himla trött på dåligt wi-fi att jag nu har en Ubiquiti UAC AP Pro precis utanför bion samt allt som är fysiskt möjligt att koppla rj45:a på har det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-08-21 15:59

philipbtz skrev:Jag statiskt IP samt QoS Smart Queue kan jag rekommendera. Själv blev jag så himla trött på dåligt wi-fi att jag nu har en Ubiquiti UAC AP Pro precis utanför bion samt allt som är fysiskt möjligt att koppla rj45:a på har det.

Ja, precis. Då har man gjort vad man kunnat för att kunna maximera sin feelgood.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-08-21 19:49

DVD-ai skrev:Nej jag får ta tillbaka det där, Oppo hakar sig och buggar vid uppspelning... sådant tål jag inte så tyvärr gå Oppo bort...ä

Samma här när jag provade Oppo 103 och Tidal. Hade blivit helt galen på att ha en sådan dålig lösning. Blir streaming krångligare än att spela fysisk media tappar det snabbt alla fördelar :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-08-22 11:35

Tangband skrev:Jag har inte haft några som helst problem att köra trådlöst med min Yamaha wxc50. Inte heller min förra naimspelare som hade inbyggd wi-fi hade problem, inte ens med högupplöst återgivning med FLAC från min NAS som står i ett annat rum.

Om man har möjlighet kan man ansluta expressen med nätverkskabel (lanport) och inaktivera wi-fi i den.
Jag kör så nu, efter att ha fått problem med just dropouts efter routerbyte.

Är väldigt stabilt nu, inga droupouts alls.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-08-22 11:53

gflar skrev:

Om man har möjlighet kan man ansluta expressen med nätverkskabel (lanport) och inaktivera wi-fi i den.

Edit: Expressen ska vara i bryggläge.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-08-25 13:53

Har själv funderingar på att köpa en Lumin U1 mini

Bild

http://www.luminmusic.com/lumin-u1-mini.html
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-08-26 09:05

Ni som använder Airport Express, har ni gjort uppdateringen som kom hösten 2018?
Expressen fick då stöd för AirPlay2.

För att slippa dropouts

Anslut med nätverkskabel i LAN-port
Ställ Expressen i bryggläge
Inaktivera Wi-fi (endast AirPlay aktiverat)

Om ni inte kan dra nätverkskabel till Expressen kanske en homeplug funkar, låna en och testa.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-08-26 19:15

gflar skrev:Ni som använder Airport Express, har ni gjort uppdateringen som kom hösten 2018?

För att slippa dropouts

Om ni inte kan dra nätverkskabel till Expressen kanske en homeplug funkar, låna en och testa.

Jag har gjort just så men får ändå dropouts ibland.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-08-26 20:33

Va tråkigt :(
Här funkar det klockrent nu.
Har enheten du spelar från stöd för Airplay2?

Edit: läste precis att bluetooth ska va på..(Men jag har det inte)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-27 07:07

Jag ska ta och tilldela alla mina trådkopplade enheter fasta ip min router, jag kör all i hela hemmes trådat förutom plattan :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-27 07:37

gflar skrev:Ni som använder Airport Express, har ni gjort uppdateringen som kom hösten 2018?

För att slippa dropouts

Nu hänger jag inte riktigt med... Vilken Airport Express är det som detta gäller? Denna kan det väl inte vara? Går inte Airplay via Wi-Fi?

Bild

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-08-27 07:50

Ja, det är den på bild (gen2)
Visst används wifi, men ”bara” mellan router och enheten du spelar från (iPhone/iPad)

iOS 11.4 eller senare är kravet för airplay2

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-08-28 06:47

A1392 är modellbeteckningen för gen 2. Vilket är den enda som stödjer Airplay 2.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-28 09:59

Har en A1392 men min gamla iPad stöder inte Airplay 2. Hur det går med Windows vet jag inte. Det där med bryggning vet jag heller inte var man ställer in det, står inget sådan under Airport Express.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-08-28 17:13

RogerGustavsson skrev:Har en A1392 men min gamla iPad stöder inte Airplay 2. Hur det går med Windows vet jag inte. Det där med bryggning vet jag heller inte var man ställer in det, står inget sådan under Airport Express.

Med IPad..
Airportverktyg/Ändra/Avancerat/DHCP OCH NAT/Router-läge/Av (bryggläge)

Allt under förutsättning att man inte använder Expressen som router. Men vem gör det i dagens läge?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-08-30 23:08

Rydberg skrev:Har själv funderingar på att köpa en Lumin U1 mini

[ Bild ]

http://www.luminmusic.com/lumin-u1-mini.html

Blev en Lumin T2 istället, vi får se hur bra den är :D Blev även ett uppgraderingsnätaggregatet från Sbooster

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2019-08-31 09:03

Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-31 10:23

Nu kan jag komma med ytterligare input gällande Yamaha wxc-50 och Tidal från en Apple Ipad.
Det fungerar fortfarande rätt smärtfritt!
Jag påbörjar helt enkelt en uppspelning direkt i Tidal appen för att sedan välja att koppla upp mig mot en enhet för uppspelning.
Jag väljer här min Yamaha och de kopplar upp utan problem, det tar dock några sekunder (2-8s) allt som oftast.

Vid uppspelning så är handhavandet smidigt, jag navigerar runt i Tidal appen och allting jag väljer att spela spelas upp med ett tryck och ca 1-2s fördröjning, start/stopp osv har även detta samma fördröjning men komandom utförs.

Det går bra att spela upp allt material, även master versionerna erkänns då själva uppspelningen ju sköts av Ipaden, det är tydligt att Ipaden gör allt jobb då detta nya upplägg käkar batteri på ipaden som aldrig förr ! :lol:

Summa sammuraum är att jag är rätt nöjd med hur detta fungerar, det är klart stabilare än vad jag någonsin fått spotify att vara...
Och ljudet är suveränt, det är jag så himla glad över ! :D
Inget mera grått och dassigt spotify ljud.... det är något skit som spotify gör med materialet och som inte framgår någonstans, det är orimligt stor skillnad på alla typer av musik och utgåvor....
Mvh//David

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-08-31 11:10

Ja, visst är det enorm skillnad på ljudet mellan Spotify och Tidal.

Jag förstår mig inte alls på varför det är så pass många på ett forum som Faktiskt som är nöjda med det platta och oengagerande ljud Spotify har, är det av några patriotiska skäl att man gärna köper ”svenskt”?

Även om man bara använder streaming-tjänsten för att upptäcka ny musik så kan jag inte se att det inte kan vara värt att betala den ynka extra hundringen per månad för att få CD-kvalitét, vi är väl ändå ljud-nördar här? :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-08-31 11:39

Jag är också numera fullständigt övertygad om att Tidal är vida överlägset Spotify oavsett om man använder Spotifys inställning ”låg” för bästa dynamik. Det är extra tydligt på de bästa produktionerna.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-31 11:42

goat76 skrev:Ja, visst är det enorm skillnad på ljudet mellan Spotify och Tidal.

Jag förstår mig inte alls på varför det är så pass många på ett forum som Faktiskt som är nöjda med det platta och oengagerande ljud Spotify har, är det av några patriotiska skäl att man gärna köper ”svenskt”?

Även om man bara använder streaming-tjänsten för att upptäcka ny musik så kan jag inte se att det inte kan vara värt att betala den ynka extra hundringen per månad för att få CD-kvalitét, vi är väl ändå ljud-nördar här? :)

Jag känner lite lika, jag har länge skjutit på att byta till Tidal pga rykten om dålig musikutbud och orsaker som att jag trott skillnaden varit försumbar när ej rummet varit som jag vill ha det än.
Men denna skillnad är absolut inte försumbar på något vis... det är en smått chockerande skillnad faktiskt 8O
(Oavsett om man kör spotify i tyst läge eller ej, det har ingenting med den saken att göra)

Jag användes mest streamat och uppskattar att ha denna goda kvalitet på ljudet och smidigheten i samma paket :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2019-08-31 11:51

Tidal Family Hifi kostar dubbelt så mycket som Spotify och problemet är att ungdomarna här hemma är så fast i Spotify så ett byte är i princip omöjligt. Använder dock sällan själv Spotify
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-08-31 11:57

Kribban skrev:Tidal Family Hifi kostar dubbelt så mycket som Spotify och problemet är att ungdomarna här hemma är så fast i Spotify så ett byte är i princip omöjligt. Använder dock sällan själv Spotify

Fullt godkända skäl. :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-08-31 12:27

goat76 skrev:Ja, visst är det enorm skillnad på ljudet mellan Spotify och Tidal.

Jag tycker Spotify i de flesta fall låter väldigt likt cd-utgåvorna. I de flesta fall finns där inte gamla mer bättre ljudande, mer högdynamiska utgåvor, som bara verkar finns på vinyl och cd. Spotify låter oftast väldigt likt samma mastring de gånger jag jämfört. Sen finns ett antal stopskott med allt från fel låtar till enskilda spår från en uppenbarligen annan mastring. -Pga slarv, gissar jag.

Den enorma skillnaden som påstås finnas mellan Spotify och Tidal, menar du att det beror på tekniken eller olika mastringar?
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-08-31 12:44

Jag tänker nog prova Tidal så småningom. Ge gärna förslag på utgåvor där skillnaderna i ljudkvalité är uppenbara mellan Spotify och Tidal.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-31 12:48

Skillnaden upplevs med (till synes) samma utgåva och oavsett hur många låtar jag testar med från respektive tjänst.

Så jag drar inte slutsatsen att det har med utgåvan att göra, snarare någon skillnad i hur materialet hanteras.
Mellan Tidal och cd så kan jag inte höra skillnad på samma utgåva.
Mellan cd/tidal och spotify så är skillnaden tydlig... :)

I ett rum med mycket efterklang så kan jag dock tänka mig att skillnaden ej hörs lite tydligt.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-31 12:50

RogerJoensson skrev:Jag tänker nog prova Tidal så småningom. Ge gärna förslag på utgåvor där skillnaderna i ljudkvalité är uppenbara mellan Spotify och Tidal.

Gäller alla låtar jag hört på respektive tjänst, men ett tydligt exempel är:
James Blake - the wilhelm scream
Mvh//David

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-08-31 12:50

Finns det någon som använder wxc-50 tillsammans med en androidenhet och kan förmedla erfarenheter från den kombon?
Har sedan jag besökte Frisk och kunde göra en jämförelse Spotify (från mobilen) vs. CD på en RIKTIGT kompetent anläggning haft suget på att prova Tidal.
Och Yamahan känns som en het kandidat.

/Johan

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-08-31 12:52

RogerJoensson skrev:

Jag tycker Spotify i de flesta fall låter väldigt likt cd-utgåvorna. I de flesta fall finns där inte gamla mer bättre ljudande, mer högdynamiska utgåvor, som bara verkar finns på vinyl och cd. Spotify låter oftast väldigt likt samma mastring de gånger jag jämfört. Sen finns ett antal stopskott med allt från fel låtar till enskilda spår från en uppenbarligen annan mastring. -Pga slarv, gissar jag.

Den enorma skillnaden som påstås finnas mellan Spotify och Tidal, menar du att det beror på tekniken eller olika mastringar?

Jag har inte menat något annat än att den enorma skillnaden finns där och det oavsett orsak, men jag misstänker att det är tekniska orsaker då jag tror att båda tjänsterna fått samma mastringar.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-08-31 18:18

RSG skrev:Finns det någon som använder wxc-50 tillsammans med en androidenhet och kan förmedla erfarenheter från den kombon?
Har sedan jag besökte Frisk och kunde göra en jämförelse Spotify (från mobilen) vs. CD på en RIKTIGT kompetent anläggning haft suget på att prova Tidal.

/Johan

Jag har VXC-50 i kombination med Android, dock aldrig testat med varken Spotify eller Tidal så den delen kan jag inte svara på men inga problem i kopplingen i övrigt. Har en del andra delar vid streaming av egna filer jag inte är så nöjd med, men det tror jag inte berör streamingtjänsterna. Det hade lite egenheter för sig i början men inga problem alls med anslutning eller så senaste året. Du får väl komma på återbesök med den inkopplad i källaren. Kanske i kombination med nytt försteg... eller så får du låna med den ett par dagar och testa, används inte var dag.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-08-31 19:05

Frisk skrev:
RSG skrev:Finns det någon som använder wxc-50 tillsammans med en androidenhet och kan förmedla erfarenheter från den kombon?

/Johan

Jag har VXC-50 i kombination med Android, dock aldrig testat med varken Spotify eller Tidal så den delen kan jag inte svara på men inga problem i kopplingen i övrigt. Har en del andra delar vid streaming av egna filer jag inte är så nöjd med, men det tror jag inte berör streamingtjänsterna. Det hade lite egenheter för sig i början men inga problem alls med anslutning eller så senaste året. Du får väl komma på återbesök med den inkopplad i källaren. Kanske i kombination med nytt försteg... eller så får du låna med den ett par dagar och testa, används inte var dag.

Det låter som ett inköp kan vara i antågande,,, jag ska bara...
:mrgreen: /Johan

Tell

Inläggav Tell » 2019-09-01 20:36

goat76 skrev:
RogerJoensson skrev:

Jag har inte menat något annat än att den enorma skillnaden finns där och det oavsett orsak, men jag misstänker att det är tekniska orsaker då jag tror att båda tjänsterna fått samma mastringar.

Du (eller nån annan) har inte lust att använda t ex Audacity för att rippa en liten bit av samma låt som du hör den enorma skillnaden på från både Spottan o Tidal o tanka upp på typ Dropbox? Gärna nån där du vet att det är samma master också :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-01 21:08

Tell skrev:
goat76 skrev:
RogerJoensson skrev:Jag tycker Spotify i de flesta fall låter väldigt likt cd-utgåvorna. I de flesta fall finns där inte gamla mer bättre ljudande, mer högdynamiska utgåvor, som bara verkar finns på vinyl och cd. Spotify låter oftast väldigt likt samma mastring de gånger jag jämfört. Sen finns ett antal stopskott med allt från fel låtar till enskilda spår från en uppenbarligen annan mastring. -Pga slarv, gissar jag.

Du (eller nån annan) har inte lust att använda t ex Audacity för att rippa en liten bit av samma låt som du hör den enorma skillnaden på från både Spottan o Tidal o tanka upp på typ Dropbox? Gärna nån där du vet att det är samma master också :)

Det får någon annan göra för jag har lämnat Spotify bakom mig för flera år sedan. Kanske kan någon av de andra som nyligen upptäckt skillnaden göra testet då de möjligtvis har kvar abonnemanget hos Spotify.
Ett annat alternativ kan kanske vara att du frågar någon av dessa om ett färskt exempel och själv tar en testperiod på Tidal och utför testet själv. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 07:53

Jag har gjort lagt upp sådana filer här tidigare där man kunnat jämföra CD, Spotify Premium och Tidal Hifi. Många noterade skillnaderna men de är i mina öron inte "enorma". Däremot kan skillnaderna mellan olika utgåvor av samma album vara stora, framförallt mellan tidiga utgivningar och senare "remastrade" vara stora. Det gäller främst musik som släpptes före tidigt 90-tal. Därefter är ju merparten gjorda efter mallen "låta högt".

Tell

Inläggav Tell » 2019-09-02 09:15

Har du kvar dom härnånstans Roger? Men ja annars kan jag kanske göra det själv, ska bara finna lite tid till det :P Jag är ju såklart väldigt skeptisk till att nån nånsin hört en enorm skillnad, i alla fall om mastern är samma lika, därav min nyfikenhet efter lite jämförelser.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 09:43

Jag upplever musiken på Spotify som platt, stel och oengagerande att lyssna på så skillnaden för mig ligger i att jag inte vill lyssna på det alls, därmed är det en enorm skillnad.
Jag har några egna musikfiler i 320kbps som låter bra och inte alls så där platt så det är något fundamentalt fel på streamingen från Spotify, allt har detta oengagerande ljud över sig.

Tell, det här är något annat än 320kbps vs CD-kvalité som du fastnar i, men hör du det inte så störs du inte av det.
Läs den här tråden och andra så upptäcker du att vi är flera som anser att det inte låter bra på Spotify.
Senast redigerad av goat76 2019-09-02 10:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-09-02 10:14

Upplever också Spotify som jobbigt\tråkigt att lyssna på. Styr\strömmar via iPhone till AirPlay i förstärkaren (låter ok) och till Chromecast Audio digitalt ut (låter hemskt). Antagligen beror skillnad på att via AirPlay så funkar volymnormaliseringen (jag har den på Tyst).

Bäst låter det via LMS med Spotty-pluginet och Squeezebox Touch. Konverterar till flac on the fly för att få med ReplayGain (läste någonstans att Spotify använder det nu för tiden?) och gappless.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-09-02 10:26

goat76 skrev:Jag upplever musiken på Spotify som platt, stel och oengagerande att lyssna på så skillnaden för mig ligger i att jag inte vill lyssna på det alls, därmed är det en enorm skillnad.
Jag har några egna musikfiler i 320kbps som låter bra och inte alls så där platt så det är något fundamentalt fel på streamingen från Spotify, allt har detta oengagerande ljud över sig.

Tell, det här något annat än 320kbps vs CD-kvalité som du fastnar i, men hör du det inte så störs du inte av det.
Läs den här tråden och andra så upptäcker du att vi är flera som anser att det inte låter bra på Spotify.

Håller helt med. Kan ibland dra igång en bakgrundslista och höja ljudet och tycka att "men det är ju inte så tokigt ändå" för att 3 låtar senare tycka jo det är precis lika trist som jag tyckte tidigare. Jag ser spotify som helt ointressant om jag skall njuta av musik, enskilda skivor kan säkert funka men jag skulle aldrig orka leta efter dom.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-02 11:07

Med bättre högtalare kan man höja den där " Good enough" gränsen.
Mina HYBRIDDIST låter bättre med spotify än mina aktiva jbl 530 gjorde med flac -filer .
Märker att jag tydligt kan njuta mer av material på spotify än förr- men kopplar jag om till flac från NAS blir det förstås ännu bättre.

Det är väl detdär med " ingen kedja är starkare än dess svagaste länk " - och högtalarna påverkar ju mycket. Ibland mer än bitreducering
Senast redigerad av Tangband 2019-09-02 11:10, redigerad totalt 1 gång.

Tell

Inläggav Tell » 2019-09-02 11:08

Har aldrrig nånsin hört ens en gnutta skillnad mellan Spotify och mp3/flac/youtube/nåtannat. Har tillomed hört saker som låter galet bra o så oplatt det bara går. Det finns inga tekniska grejer i streamingen i sig som stödjer det ni säger heller (men länka gärna nåt som stödjer det ni påstår om ni har det) så enda alternativet är att det just är olika masters eller eran egen bias.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-02 11:47

Min teori är att spotify har något som är dåligt skrivet i dess kod, alltså att deras mjukvara inte behandlar materialet på ett bra sätt.

Skillnaden är mycket tydlig hemma hos mig och hos alla jag känner som har testat Spotify vs cd, och om man inte upplever den så kan det bero på flera olika saker.
Några är maskeringar pga rummet eller högtalare, annat är elektronik med egenskaper som maskerar?!
Att någon faktiskt inte skulle höra skillnaden håller jag för osannolikt, vem som helst är välkommen hem till mig och höra skillnaden :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-09-02 12:06

Tell, jag tror inte att det går att övertyga dig om något eftersom du vet att det inte är så, så jag tänker inte leta efter bevis som verifierar att jag har rätt.
Jag är nöjd med att vara missnöjd.

/Harryup

Tell

Inläggav Tell » 2019-09-02 12:39

Hade hemskt gärna kommit hem till dig David o lyssnat! Men du bor la lite långt bort tyvärr :)
Ska iaf försöka rippa lite från Spottan, Tidal o tanka flacar av lite olika låtar när jag får tid o göra noga lyssningstester.

Harryup: Jag är övertygad då jag aldrrig hör den skillnaden ni beskriver, o nästab det enda ni kommer med är "amen jaag hör stooor skillnad" och inte kommer med nånting öht som stödjer det. Ni blir alltså extra otrovärdiga när ni påstår att det är en stor skillnad o inte bara en liten skillnad så därför tar jag det ni säger med en ännu större nypa salt. Kombinera det med att jag vet att ens egen hjärna spelar såå mycket mer roll än vad dom flesta tror.
Men med det sagt så finns det vissa här jag ändå respekterar rätt mycket, goat76, philipbtz och DVD-ai bl a, så med deras påståenden så håller jag ändå dörren lite öppen ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 12:45

Tell skrev:Ska iaf försöka rippa lite från Spottan, Tidal o tanka flacar av lite olika låtar när jag får tid o göra noga lyssningstester.

Rippar är kanske fel uttryck? Man spelar in den digitala ljudströmmen som går i utrustningen. Det kan antagligen finnas felkällor även där. Är tyvärr inte ovanligt när datorerna gör en massa annat i bakgrunden.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-02 13:23

Det verkar finnas lite musik i 24/44 på TIDAL nu.
Alltså 24 bitars FLAC inte MQA!

3779E727-041A-49CE-B443-F8F3B874242A.jpeg
24/44 från TIDAL
3779E727-041A-49CE-B443-F8F3B874242A.jpeg (170.29 KiB) Visad 5906 gånger

Är det någon som vet om det bra är ett test eller om det är tänkt att bli standard från TIDAL?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-02 13:30

Varför tror du att det kan bli standard att leverera en 24-bitars signal?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tell

Inläggav Tell » 2019-09-02 13:42

RogerGustavsson skrev:
Tell skrev:Ska iaf försöka rippa lite från Spottan, Tidal o tanka flacar av lite olika låtar när jag får tid o göra noga lyssningstester.

Rippar är kanske fel uttryck? Man spelar in den digitala ljudströmmen som går i utrustningen. Det kan antagligen finnas felkällor även där. Är tyvärr inte ovanligt när datorerna gör en massa annat i bakgrunden.

"Kan antagligen". Är det nåt du vet eller gissar du? Så jag ska kanske bara stunta i mitt lilla test då då folk här antagligen kommer skylla bort eventuella ickeskillnader på nåt sånt här.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-02 13:45

20 bit linjärt med 96 kHz hade ju varit en bra standard . Och den hade vi ju vid sekelskiftet . Tyvärr dödade sacd och dvd-audio varandra och kvar blev mp 3.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 14:16

Tell skrev:
RogerGustavsson skrev:

"Kan antagligen". Är det nåt du vet eller gissar du? Så jag ska kanske bara stunta i mitt lilla test då då folk här antagligen kommer skylla bort eventuella ickeskillnader på nåt sånt här.

Vet och vet. Det är inte helt oproblematiskt att använda datorer till att spela in musik. En anledning är att få dedikerar en dator till enbart en syssla. Ibland blir det klick och andra ljud. I princip bjuder man väl in allt möjligt när man kopplar in sig på Internet? En separat digitalinspelare är ett säkrare kort vilket några proffs också har hävdat. Där ligger inget och kör i bakgrunden. En CD-spelare är också en stabilare avspelare där inget ändras utan vidare. I teorin är allt digitalt perfekt men i praktiken? Jag har både Spotify Premium och Tidal Hifi. Väldigt ofta ombeds man starta om för att uppdateringar ska göras. Tidal beskriver i regel vilka buggar som fixats men om det samtidigt görs något annat får man aldrig veta. Spotify används av andra i familjen, har mindre koll på det.

Om man ni vill jämföra vill man vara säker på att det är samma utgåva. Det är svårt att veta. Det är också svårt att veta om den verkligen håller den angivna standarden, om den verkligen kom levererad i rätt format till tjänsteleverantören. Det finns skräckexempel på där en kanal saknats, att det ligger i mono eller helt plötsligt blir tyst. Har själv rapporterat sådana fel. CD kan man ha koll på men knappast de strömmande tjänsterna. Är det någon speciell musik du vill jämföra?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 14:32

dewpo skrev:Det verkar finnas lite musik i 24/44 på TIDAL nu.
Alltså 24 bitars FLAC inte MQA!

Är det någon som vet om det bra är ett test eller om det är tänkt att bli standard från TIDAL?

Min spelare indikerar inte 24-bit på det albumet, är du säker på att du inte gjort några egna inställningar i Roon eller någon annanstans i din ljudkedja?

Screenshot (4).png
Screenshot (4).png (966.73 KiB) Visad 5876 gånger
Senast redigerad av goat76 2019-09-02 14:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-02 14:48

Roon indikerar 24/44 på fler album tex detta

1468D9DB-6319-42EA-A20C-5141B59E93EE.jpeg
1468D9DB-6319-42EA-A20C-5141B59E93EE.jpeg (196.23 KiB) Visad 5872 gånger

Jag tror inte det är någon inställning jag gjort som är ansvarig detta, Men säker är jag inte?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 16:04

Av vilken anledning skulle man behöva 24 bit på den typen av musik?

testify.gif
testify.gif (27.02 KiB) Visad 5855 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 16:36

Även i Rogers masvis ser man att det ät 16-bit så jag tror det är någon inställning hos dig dewpo.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-02 17:28

Kan masvis köra 24bit?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 17:31

Just det ja, det kan den inte. Kanske kan Roger se om den ursprungliga filen var 24-bit?

Online-versionen av Masvis fixade 24-bit.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-02 17:40

Tell skrev:Hade hemskt gärna kommit hem till dig David o lyssnat! Men du bor la lite långt bort tyvärr :)
Ska iaf försöka rippa lite från Spottan, Tidal o tanka flacar av lite olika låtar när jag får tid o göra noga lyssningstester.

Harryup: Jag är övertygad då jag aldrrig hör den skillnaden ni beskriver, o nästab det enda ni kommer med är "amen jaag hör stooor skillnad" och inte kommer med nånting öht som stödjer det. Ni blir alltså extra otrovärdiga när ni påstår att det är en stor skillnad o inte bara en liten skillnad så därför tar jag det ni säger med en ännu större nypa salt. Kombinera det med att jag vet att ens egen hjärna spelar såå mycket mer roll än vad dom flesta tror.
Men med det sagt så finns det vissa här jag ändå respekterar rätt mycket, goat76, philipbtz och DVD-ai bl a, så med deras påståenden så håller jag ändå dörren lite öppen ;)

Detta med, stooor skillnad måste ju står i relation med något.
Jag skulle säga att upplevelserna av skillnader som är att tydligt hörbara är just stora för mig, men det betyder inte att det är en världsomvälvande skillnad... (och vafasen är då en sådan undrar man...?! Hmm ja kanske att gå från stor till snäv spridning på högtalare, akustikreglera rummet, få en eller ett par oktaver mer i lågbasen osv...)
Men att något är en stooor skillnad kan ju föranledas av att ju fler fel man har gjort sig av med ju tydligare tycker jag att återgivningen blir.
Alltså kan något som jag innan skulle kalla för liten skillnad bli en stor skillnad senare när maskerande egenskaper hos t. Ex. Högtalare och rum eleminerats tillräckligt mycket. :)

I detta fallet så låter även mina 256kbs mp3 bättre än Spotify så jag tror inte alls det handlar om det, utan jag tror mer på någon kass hantering någonstans i det digitala ledet och jag har ingen aning om vart...
Men OM det skulle vara så att Tidal har bättre utgåvor på exakt all musik jämfört med Spotify, även om omslag och datum och information m. M. Är identisk, ja då må det vara så och det är okey för mig om det är just det som är skillnaden.
Jag vill ha bästa möjliga musik och ljudupplevelse så jag är bara glad åt detta lyft oavsett orsak :D

Du är jätte välkommen om du har vägarna förbi någon gång, jag bjuder på saft och bullar! :D
Senast redigerad av DVD-ai 2019-09-02 19:15, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 18:32

goat76 skrev:Just det ja, det kan den inte. Kanske kan Roger se om den ursprungliga filen var 24-bit?

Det står "Master" i Tidal. Betyder väl att det är MQA-kodat och 24/96? Nu är detta spår extremt "platt". Behövs väl inte många bitar för att överföra det ljudspåret?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 19:12

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Just det ja, det kan den inte. Kanske kan Roger se om den ursprungliga filen var 24-bit?

Det står "Master" i Tidal. Betyder väl att det är MQA-kodat och 24/96? Nu är detta spår extremt "platt". Behövs väl inte många bitar för att överföra det ljudspåret?

Det är väl ingen här som har påstått att det där spåret skulle behöva många bitar (jag tycker både musiken och mastringen är kass), vi diskuterar ju bara varför dewpo får upp informationen i Roon att spåret/albumet skulle vara FLAC 24-bit/44.1kHz?

Vilken information får du upp att din spelare tar emot när du streamar från Tidal?
Hos mig spelas albumet upp i 16-bit.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-02 19:16

RogerGustavsson skrev:

Det blir 24/96 om du har ställt in det rätt så att första lagret återskapas annars blir det inte rätt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 19:23

Hos mig blir det 16/44.1 för jag har ingen MQA-avkodare. MQA är mest till för att håva in licenspengar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 20:04

RogerGustavsson skrev:Hos mig blir det 16/44.1 för jag har ingen MQA-avkodare. MQA är bara till för att håva in licenspengar.

Fetmarkerade är en rättelse. :)

Jag fick den uppfattningen att dewpo inte heller hade en MQA-avkodare men kanske han ändå har det då han får upp informationen 24/44.1?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 20:18

Finns det "verktyg" som kan tala om vilken dataström man har?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-02 20:25

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Hos mig blir det 16/44.1 för jag har ingen MQA-avkodare. MQA är bara till för att håva in licenspengar.

Fetmarkerade är en rättelse. :)

Jag fick den uppfattningen att dewpo inte heller hade en MQA-avkodare men kanske han ändå har det då han får upp informationen 24/44.1?

ROON har MQA core avkodare inbyggt.
Den avkodar första steget i MQA kodningen resultatet blir oftast 24/96 och fungerar på de flesta DAC´r.
Men hårdvara för MQA det har jag inte, Men det behövs bara för att få 24/192.
Fast Hammerfalls senaste album presenteras inte som MQA i ROON, Utan FLAC 24/44.
Det är kanske en bugg?

367E8574-45D6-411B-9EEF-AADCC70E1622.jpeg
367E8574-45D6-411B-9EEF-AADCC70E1622.jpeg (302.56 KiB) Visad 6399 gånger

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-02 20:58

Den anges som 44/24 i Roon (och Tidal) under skivbilden, men i signal path vid uppspelning står det 44/16.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 22:01

RogerGustavsson skrev:Finns det "verktyg" som kan tala om vilken dataström man har?

Jag vet inte om jag missförstår frågan men min streamer är "verktyget" som ser vad den tar emot.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 22:05

Belker skrev:Den anges som 44/24 i Roon (och Tidal) under skivbilden, men i signal path vid uppspelning står det 44/16.

Så då var det hela utrett då, 44/24 visar bara vad den ursprungliga filen är, inte vad som spelas upp?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-02 22:15

Ja, kanske. Den listas som Master i Tidalappen, men spelas bara upp som HiFi, dvs samma beteende som Roon. Nu gräver jag inte mer i detta, för jag vill inte besudla mina algos mer...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-03 06:49

Samma sak hade jag problem med, lösningen blev att spela upp från apple plattan och via airplay få över det till min yamaha wxc-50 :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-03 07:17

DVD-ai skrev:Samma sak hade jag problem med, lösningen blev att spela upp från apple plattan och via airplay få över det till min yamaha wxc-50 :)

Lyckades du på det sättet få 24 bitar ur Tidal utan MQA?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-03 07:46

När jag startar "Testify" med Hammerfall idag ser jag att den annonseras som Master men sedan spelas som Hifi. Så som Belker redan noterat.

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns det "verktyg" som kan tala om vilken dataström man har?

Jag vet inte om jag missförstår frågan men min streamer är "verktyget" som ser vad den tar emot.

Jag har ingen streamer som talar om vad den tar emot eller skickar. Jag är ute efter om man kan se filens verkliga upplösning, typ mp3 som sedan skickas i en högre upplösning. En fil kan väl packas i ett högupplöst format och spelas upp utan att egentligen ha det? Exempelvis den alternativa utgåvan av The Beatles "White Album", inte fyller väl det analoga originalet ut 24/96?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-03 08:10

RogerGustavsson skrev:När jag startar "Testify" med Hammerfall idag ser jag att den annonseras som Master men sedan spelas som Hifi. Så som Belker redan noterat.

goat76 skrev:

Jag har ingen streamer som talar om vad den tar emot eller skickar. Jag är ute efter om man kan se filens verkliga upplösning, typ mp3 som sedan skickas i en högre upplösning. En fil kan väl packas i ett högupplöst format och spelas upp utan att egentligen ha det? Exempelvis den alternativa utgåvan av The Beatles "White Album", inte fyller väl det analoga originalet ut 24/96?

Om du menar ett rörligt tal så kanske det finns någon plugin för realtids-analys om man spelar upp filen i ett studioprogram?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-03 12:19

Belker skrev:
DVD-ai skrev:Samma sak hade jag problem med, lösningen blev att spela upp från apple plattan och via airplay få över det till min yamaha wxc-50 :)

Det är jag ganska säker på att det inte går men det kan hända att apples senaste har stöd för någon variant där(den gör nog om signalen till något roligt). Man får ha Roon eller Tidal för att veckla ut första lagret. Men i Roon får man även vara noga med att ställa in rätt för annars kommer man inte får ut det korrekt(det görs i mjukvara). MQA är jag inte mycket för men om det ändå är i det formatet så är det kul att få ut max ur det utan hårdvara för MQA.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-03 14:01

philipbtz skrev:
Belker skrev:

Det är jag ganska säker på att det inte går men det kan hända att apples senaste har stöd för någon variant där(den gör nog om signalen till något roligt). Man får ha Roon eller Tidal för att veckla ut första lagret. Men i Roon får man även vara noga med att ställa in rätt för annars kommer man inte får ut det korrekt(det görs i mjukvara). MQA är jag inte mycket för men om det ändå är i det formatet så är det kul att få ut max ur det utan hårdvara för MQA.

Håller med, men David antydde att så skett, men jag missförstår kanske.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-03 17:24

Jag var mycket otydligt bara :)

Det jag borde ha skrivit var att jag nu kan spela upp även master versionerna i själva Tidal appen, innan gick det ej pga att bla tidal gränsnittet i min Yamaha saknar stöd för detta.

Jag har ej undersökt hur tillvida signalen ut från min Yamaha har en högre bitrate eller frekvens vid högre kvalitet på materialet i Tidal.
Detta kan jag antagligen kolla ganska enkelt då min DAC3 ju har dioder för bla denna information på fronten, så det ska jag göra :)

Jag har dock själv svårt att se den stora nyttan med super hög bitrate och frekvens då materialet allt som oftast ej nyttjar det. :)
Men "onödogt bra" är ändå någpt jag uppskattar så är absolut ingen motståndare heller.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-03 17:48

Jag kan ju bekräfta att min DAC3 får 24bit/48k från min Yamaha med Tidal appen på paddan, sedan airplay till min Yamaha xcw-50 och från den digitalt optiskt till min DAC3. :)

Detta med en låt just nu som spelades och jag bara kollade och har alltså ej testat något mer ingående än så :)
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-04 11:20

Får du ut 48 kHz även med cd-material på TIDAL ? Då sker en omsampling , väl ?
Eller är TIDAL-originalet högupplöst 96 kHz , som samplas ned till hälften, 48 kHz ?
Senast redigerad av Tangband 2019-09-04 11:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-09-04 11:22

Tangband skrev:Får du ut 48 kHz även med cd-material på TIDAL ? Då sker en omsampling , väl ?

Klart olämpligt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell

Inläggav Tell » 2019-09-04 11:24

Ser ni vad krångligt allt blir när det ska spelas upp onödiga högupplösta filer? Tänk om alla kunde hålla sig till en standard, typ mp3 eller 16/44, vad enkelt det skulle bli ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 11:35

Jag har inte undersökt detta noggrannare än just en enda låt :)
Den var ”hifi” enligt Tidals egna gradering, jag har inte fördjupat mig i detta något mer än så i dagsläget.
Det verkar som om Yamahan ev nersamplar 96k till 48k !
Och vem vet, kanske den uppsamplar 44k till 48k med, du ser det finns inga apparater som kan hantera streaming på det viset som man vill ! :lol:

Men oavsett detta faktum så låter det markant bättre än med spotify till samma yamaha, så ett steg upp är det oavsett, dock ska jag grotta lite i om man kan få Yamahan att inte hålla på och påverka samplingsfrekvensen.
Mvh//David

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-04 11:46

DVD-ai skrev:Jag kan ju bekräfta att min DAC3 får 24bit/48k från min Yamaha med Tidal appen på paddan, sedan airplay till min Yamaha xcw-50 och från den digitalt optiskt till min DAC3. :)

Detta med en låt just nu som spelades och jag bara kollade och har alltså ej testat något mer ingående än så :)

Jag misstänker att det du ser i informationen i Roon när det står 24/44 är vad den ursprungliga filen är, men eftersom du inte har en MQA-avkodare så nedsamplas den filen till 16/44, men det ser du inte för du har kanske någon vald inställning där allt samplas upp i spelaren alternativt din DAC till 24/48.

Vad tror du om den teorin? :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-04 12:46

Min Chord Qutest signalerar vilken typ av fil som spelas upp.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 12:48

Nej nu har jag testat lite och det som händer är att min Yamaha wxc-50 är en värdelös produkt som av någon orsak väljer att uppsampla 44,1k/16bit till 48k/24bit just när jag använder Airplay... suck.
Jag kan inte hitta någon inställning för att få den att sluta heller och det är samma sak oavsett om jag kör från Tidal eller Youtube.
Tänk att det ska vara så totalt omöjligt att med smidigt handhavande får spela upp saker från en streaming tjänst och samtidigt slippa massa idiotiska omsamplingar osv.

Med spotify connect till Yamaha så erkänner yamahan 44,1k/16bit och omsamplar inte innan den skickar detta vidare till DAC3.
Så nu är jag tillbaka till det hopplösa handhavandet att spela upp tidal direkt via tidal appen på yamaha, då fungerar allt som tänkt att jag får 44,1k/16bit.
Och skillnaden hörs, det låter bättre såhär och det var ju såhär jag körde i början när jag ordnade Tidal samt när jag jämförde mellan Tidal och cd och ej hörde skillnad.
Dock är det fortfarande bättre med den omsamplade skit airplay uppspelningen av Tidal vis Yamahan än med ej omsamplade spotify, just saying :wink:

Vill man ha ut MQA så behövs mycket riktigt helt annan hårdvara också, men det är något jag inte är så intresserad av som enskilldhet egentligen, jag vill bara ha något som inte omsamplar...
Så vad ska man ha som är smidigt i handhavande och kan spela upp tidal utan omsampling ? Om den har MQA är det bara en bonus.

Haha jag hoppades på att ha ”hittat hem” men med dessa streaming grunkor så gör man aldrig det för samtliga har enorma problem av olika slag... :lol:
Jäkla skit !
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 13:12

DVD-ai skrev:Nej nu har jag testat lite och det som händer är att min Yamaha wxc-50 är en värdelös produkt som av någon orsak väljer att uppsampla 44,1k/16bit till 48k/24bit just när jag använder Airplay... suck.
Jag kan inte hitta någon inställning för att få den att sluta heller och det är samma sak oavsett om jag kör från Tidal eller Youtube.
Tänk att det ska vara så totalt omöjligt att med smidigt handhavande får spela upp saker från en streaming tjänst och samtidigt slippa massa idiotiska omsamplingar osv.

Med spotify connect till Yamaha så erkänner yamahan 44,1k/16bit och omsamplar inte innan den skickar detta vidare till DAC3.
Så nu är jag tillbaka till det hopplösa handhavandet att spela upp tidal direkt via tidal appen på yamaha, då fungerar allt som tänkt att jag får 44,1k/16bit.
Och skillnaden hörs, det låter bättre såhär och det var ju såhär jag körde i början när jag ordnade Tidal samt när jag jämförde mellan Tidal och cd och ej hörde skillnad.
Dock är det fortfarande bättre med den omsamplade skit airplay uppspelningen av Tidal vis Yamahan än med ej omsamplade spotify, just saying :wink:

Vill man ha ut MQA så behövs mycket riktigt helt annan hårdvara också, men det är något jag inte är så intresserad av som enskilldhet egentligen, jag vill bara ha något som inte omsamplar...
Så vad ska man ha som är smidigt i handhavande och kan spela upp tidal utan omsampling ? Om den har MQA är det bara en bonus.

Haha jag hoppades på att ha ”hittat hem” men med dessa streaming grunkor så gör man aldrig det för samtliga har enorma problem av olika slag... :lol:
Jäkla skit !

Sluta tramsa med trams-produkter nu :lol:

Jag har inte en MQA DAC och jag får detta i Roon.

Bild

Bild

Jag hade även kunnat ssh:a in i min Raspberry Pi och tagit en skärmdump av exakt vilken signal jag får ut men jag orkade inte. Jag har testat det och allt stämmer.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 13:22

Ja det blir nog roon som nästa steg :roll:

Även om jag vill tramsa... :mrgreen:

Men vilken enhet ska man ha när det kommer till roon ?
Jag har nu kollat runt lite och det verkar finnas en uppsjö, några bra/dåliga val ?

För vist är det så att man köper en enhet som Roon säger sig stödja, sedan installerar man appen och sedan så hittar den enheten och man köra typ ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 14:55

DVD-ai skrev:Ja det blir nog roon som nästa steg :roll:

Även om jag vill tramsa... :mrgreen:

Men vilken enhet ska man ha när det kommer till roon ?
Jag har nu kollat runt lite och det verkar finnas en uppsjö, några bra/dåliga val ?

För vist är det så att man köper en enhet som Roon säger sig stödja, sedan installerar man appen och sedan så hittar den enheten och man köra typ ?

Jo jag skojar lite givetvis men Roon brukar få till det rätt även om jag tycker att gränssnittet lämnar lite att önska. Tror inget slår Spotify vad gäller just det i dagsläget. Men man slipper stressa över ifall det sker något konstigt med ljudet. Det är min uppfattning av det så här långt. Borde även vara öppen med att det kräver att man råkar ha lite grejer liggandes så som en dator av något slag som man är villig att ha igång om Roon skall fungera.

Kan beskriva i stora drag hur det fungerar.
Man registrerar sig på Roons hemsida och får 14 dagars gratis test. Man får vara noga att avbryta om man inte gillar det då det ändå är en saftig summa pengar man betalar för det sedan.

Man har sedan en dator som agerar Roon server. Det kan vara allt från Linux till Windows. Den här gör det tunga jobbet med att indexera allt osv. Om du har musik på en NAS eller annat ställe ser du till att denna dator har access dit.

Sedan har man ett litet program som heter Roon Bridge. Den här programvaran kopplar liksom ihop din streaming device, DAC och Roon server. Den drar väldigt lite resurser men är ändå nödvändig vad jag förstår.

Jag kör Roon Bridge på en Raspberry Pi(som kör DietPi). Jag har sedan min DAC kopplat till denna via I2C bussen. Det finns DAC:ar numera som har Roon inbyggt då borde det vara just Roon Bridg:en man menar. Man måste alltid ha en annan server igång som sköter allt det tunga jobbet.

I sin Roon app så kan man logga in till Tidal så att det blir en del av biblioteket.

Eftersom du redan har en DAC behöver du bara ha en transport som har Roon bridge på sig. Det råkar finnas en som mäter i princip helt perfekt och är testad av Roon själva https://allo.com/sparky/digione-player.html. Då får du en box med raspberry pi + ett kort till i sig som ger perfekt digital ut till din DAC.

Sedan i telefonen så har man en Roon app där man loggar in till sitt konto och ställer in allt. Där väljer man sin output device som är sin Roon bridge med DAC kopplat till sig.

Vad blir resultatet av detta då? Jo eftersom (förhoppningsvis) både roon sever och roon bridge är kopplat via nätverkskabel så sker all uppspelning av lokala filer samt Tidal via kabel och första lagret MQA vecklas ut t.ex. Allt jag testat att spela upp jag gjorts så på ett korrekt sätt. Spotify finns det inget native-stöd för men du kan välja att köra airplay till din Roon bridge så kan du spela upp Spotify via Airplay iaf. Jag har testat och är nöjd med den lösningen. Eftersom spotify bara kör lossy kommer du inte få några airplay buggar på det samt att du får fördelen att när man kör airplay så kan du hårt sätta normalisering och uppspelningskvalitet.

Så kanske inte en lösning för alla men om man är extremt petig med ljudet är det värt att testa tycker jag. Jag gav det en chans och ångrar att jag inte testat det tidigare. Precis alla receivrar och appar jag ägt som spelar upp filer från NAS/Tidal har omvandlat saker felaktigt pga olika anledningar. Denna lösningen är ganska hardcore men jag verkar ha kommit runt alla buggar jag sett med de andra alternativen jag testat.

Edit: ELLER så kopplar man bara in sin gamla CD-spelare med en kabel så är det klart :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-04 15:05

DVD-ai skrev:Nej nu har jag testat lite och det som händer är att min Yamaha wxc-50 är en värdelös produkt som av någon orsak väljer att uppsampla 44,1k/16bit till 48k/24bit just när jag använder Airplay... suck.

Jäkla skit !

Är det inte din AppleTV som gör så att det blir 48 kHz
Har för mig att de gör så..

Edit..Den är kanske inte ens med i kedjan, AppleTV är väl 48 kHz och airport express 44,1 kHz annars va?
Är boven din IPad på något vis?
Mvh Johan

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 15:14

Boven verkar vara airplay som jag fattat det... :)
Apple tv är ej med i denna kedja
Mvh//David

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-09-04 15:15

juanth skrev:Är det inte din AppleTV som gör så att det blir 48 kHz
Har för mig att de gör så..

Edit..Den är kanske inte ens med i kedjan, AppleTV är väl 48 kHz och airport express 44,1 kHz annars va?
Är boven din IPad på något vis?

Det känns bekant. Likaså Android TV, eller kanske all ny Android via digital ut. Volumio på en raspberry pi omvandlar dock inte.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-04 15:18

Jag insåg precis att jag får ut 48kHz Tidal> AirPlay > Cambridge 851D
:cry:
Kanske därför jag tycker min gamla Dac gör ett bättre jobb, den låter bättre med den..
Mvh Johan

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 15:24

Ingen idé att felsöka det då det aldrig kan bli optimalt ändå hur bra man än ställer in det. Men som sagt för de flesta spelar sådant här ingen roll utan mp3, lite transcoding hit och dit och paket loss osv. gör dom inget.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-09-04 15:42

Det där verkar nästan lika jobbigt som att fippla med en vinylspelare. Enklare att rippa cd och strömma till en, ja..... vadå? Jo, en Squeezebox......... :D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-04 17:50

DVD-ai skrev:Jag har inte undersökt detta noggrannare än just en enda låt :)
Den var ”hifi” enligt Tidals egna gradering, jag har inte fördjupat mig i detta något mer än så i dagsläget.
Det verkar som om Yamahan ev nersamplar 96k till 48k !
Och vem vet, kanske den uppsamplar 44k till 48k med, du ser det finns inga apparater som kan hantera streaming på det viset som man vill ! :lol:

Men oavsett detta faktum så låter det markant bättre än med spotify till samma yamaha, så ett steg upp är det oavsett, dock ska jag grotta lite i om man kan få Yamahan att inte hålla på och påverka samplingsfrekvensen.

AirPlay spelar 48 kHz eller 44,1 kHz. Spelar du högupplöst material som i original är 96 kHz så blir det halva samplingsfrekvensen via AirPlay, alltså 48 kHz.

Jag tror mer på att någon inställning i ROON gör att det sker omsampling till 48 kHz med cd-material då du spelar TIDAL via AirPlay vilket är mycket dumt om det inte går att stänga av.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-04 17:51

juanth skrev:Jag insåg precis att jag får ut 48kHz Tidal> AirPlay > Cambridge 851D
Kanske därför jag tycker min gamla Dac gör ett bättre jobb, den låter bättre med den..

Hmm.. kör du ROON ? Eller samplar TIDAL om alla skivor till 48 kHz ?? 8O

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-04 17:56

DVD-ai skrev:Jag kan ju bekräfta att min DAC3 får 24bit/48k från min Yamaha med Tidal appen på paddan, sedan airplay till min Yamaha xcw-50 och från den digitalt optiskt till min DAC3. :)

Prova kör TIDAL med appen på paddan och skicka via AirPlay till yamahan- koppla ur Benchmark dacen den behövs ju inte .
Kanske sker det något knas från yamahans optiska utgång till benchmarken ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-04 17:59

Det verkar som att TIDALs app samplar om allting till 48 kHz om man använder AirPlay. Det verkar jättedumt.
Bra dock att allting fungerar som det ska via yamahas interna TIDAL funktion med 44,1 kHz ut.

Skönt att man kan lita på Spotify connect- att den skickar rätt samplingsformat.
Senast redigerad av Tangband 2019-09-04 18:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 18:00

Tangband skrev:

Prova kör TIDAL med appen på paddan och skicka via AirPlay till yamahan- koppla ur Benchmark dacen den behövs ju inte .

Exakt så kör jag, förutom att DAC3 tar hand om DA och volym, att yamaha eller Tidal gör något fel med just Airplay är ju tyvärr inget jag löser genom att ta bort DAC3 :)
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-04 18:01

DVD-ai skrev:
Tangband skrev:

Exakt så kör jag, förutom att DAC3 tar hand om DA och volym, att yamaha gör något fel med just Airplay är ju tyvärr inget jag löser genom att ta bort DAC3 :)

Juanth har samma problem som du och han har ingen Yamaha

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-04 18:01

juanth skrev:Jag insåg precis att jag får ut 48kHz Tidal> AirPlay > Cambridge 851D

Läs här DVD-ai

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 18:02

Du är för snabb, kolla min ändring av inlägget :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-04 18:10

Tidal samplar inte om något över Airplay, testade precis att spela upp från Tidals app på min iPhone över Airplay till min Linn Akurate DSM, och den indikerar att den tar emot 16/44.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 18:35

Så då kanske just kombon Tidal med airplay och min Yamaha är kass?
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-04 18:37

goat76 skrev:Tidal samplar inte om något över Airplay, testade precis att spela upp från Tidals app på min iPhone över Airplay till min Linn Akurate DSM, och den indikerar att den tar emot 16/44.

Aha, tja då kan det ju vara så dumt att yamahan via AirPlay alltid använder 48 kHz.
Eller att yamahan via AirPlay skickar en 48 kHz signal via optisk ut.

Yamahas egen TIDAL app verkar använda rätt sampling, synd att den inte verkar lika stabil som spotifyfunktionen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-04 18:38

DVD-ai skrev:Så då kanske just kombon Tidal med airplay och min Yamaha är kass?

Fast juanth har samma problem som du men har ingen Yamaha .

Jag gissar på att ni av misstag ställt in TIDAL appen på fel samplingsfrekvens.

Dvd-ai - det kanske är dags för dig att låna hem en begagnat akurate DS ? Med tanke på hur påkostad din övriga anläggning är ?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 18:49

Hur man än vrider och vänder på det så duger inte casting eller airplay för annat än 16/44/48 och även då skall man ha tur. Är man petig på att det blir rätt och har musik exempelvis från Tidal som är kodat i högre kvalitet än CD så får man gå på mer avancerade lösningar. Det finns färdiga boxar med allt inbyggt för svinmycket cash eller så bryter man isär DAC och streaming delen så kommer man undan med en bråkdel av kostnaden med högre flexibilitet. Detta gäller såklart även om man råkar ha musik lokalt på disk som inte är 16/44 med eller om man har dåligt wi-fi eller...ja.

Ett exempel på just en sådan dyr men bra lösning är Linn Akurate som det pratats om en del på senaste tiden. Det finns ingen bullshit med den utan den mäter bra och har dessutom Roon enpoint inbyggt. Har man pengar och har en kärlek för Linn så kör på säger jag.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6272/

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 19:01

Tangband skrev:

Dvd-ai - det kanske är dags för dig att låna hem en begagnat akurate DS ? Med tanke på hur påkostad din övriga anläggning är ?

Nä, jag har kollat detta noga nu :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-04 19:02

Tangband skrev:

Det enda jag hittar i Tidal-appen till iPhone när det kommer till inställningar är följande:

Wifi normal - hög - hifi - master
Mobilnät normal - hög - hifi - master

Ingenting för Airplay

Ni som får uppsampling till 48, har ni möjligen wifi inställd på master?
Själv har jag den inställd på hifi då min streamer ändå inte har stöd för MQA.
Senast redigerad av goat76 2019-09-04 19:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 19:02

Denna är ganska beast annars https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7782/ - finns en ännu vassare variant men den har inte roon ibyggt..men jag tror denna duger..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 19:07

goat76 skrev:
Tangband skrev:

Det enda jag hittar i Tidal-appen till iPhone när det kommer till inställningar är följande:

Wifi normal - hög - hifi - master
Mobilnät normal - hög - hifi - master

Ingenting för Airplay

Ni som får uppsampling till 48, har ni möjligen wifi inställd på master?
Själv har jag den inställd på hifi då min streamer ändå inte har stöd för MQA.

Ne jag kan ställa den på "normal" och ändå får jag 48k :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-04 19:11

Testa hifi.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 19:15

goat76 skrev:Testa hifi.

Ja alltså med det ville jag ha sagt att oavsett hur lågt jag ställer den så får jag 48k, och jag startar om tidal och yamaha mellan.
Det ändras i Tidal, men signalen ut från Yamaha är den samma!
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-04 21:11

philipbtz skrev:Hur man än vrider och vänder på det så duger inte casting eller airplay för annat än 16/44/48 och även då skall man ha tur. Är man petig på att det blir rätt och har musik exempelvis från Tidal som är kodat i högre kvalitet än CD så får man gå på mer avancerade lösningar. Det finns färdiga boxar med allt inbyggt för svinmycket cash eller så bryter man isär DAC och streaming delen så kommer man undan med en bråkdel av kostnaden med högre flexibilitet. Detta gäller såklart även om man råkar ha musik lokalt på disk som inte är 16/44 med eller om man har dåligt wi-fi eller...ja.

Ett exempel på just en sådan dyr men bra lösning är Linn Akurate som det pratats om en del på senaste tiden. Det finns ingen bullshit med den utan den mäter bra och har dessutom Roon enpoint inbyggt. Har man pengar och har en kärlek för Linn så kör på säger jag.

Akurate DS ( inte dsm ) är liknande och den kan köpas begagnad för kring 10000:- om man redan har ett bra försteg.
Det tror jag är ganska svårslaget- med det sagt- den KAN möjligen låta sämre än yamahan , det vet man ju inte föränn man jämfört noggrant. Men jag tror inte det.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 21:19

Tangband skrev:
philipbtz skrev:Hur man än vrider och vänder på det så duger inte casting eller airplay för annat än 16/44/48 och även då skall man ha tur. Är man petig på att det blir rätt och har musik exempelvis från Tidal som är kodat i högre kvalitet än CD så får man gå på mer avancerade lösningar. Det finns färdiga boxar med allt inbyggt för svinmycket cash eller så bryter man isär DAC och streaming delen så kommer man undan med en bråkdel av kostnaden med högre flexibilitet. Detta gäller såklart även om man råkar ha musik lokalt på disk som inte är 16/44 med eller om man har dåligt wi-fi eller...ja.

Akurate DS ( inte dsm ) är liknande och den kan köpas begagnad för kring 10000:- om man redan har ett bra försteg.
Det tror jag är ganska svårslaget- med det sagt- den KAN möjligen låta sämre än yamahan , det vet man ju inte föränn man jämfört noggrant. Men jag tror inte det.

Jag tror man lugnt kan påstå att Akurate DS piskar Yamhan. Jag hade blivit extremt förvånad över något annat resultat med tanke på hur DSM:en är byggd. Men man vet aldrig såklart. Sedan finns det såklart en gräns vid där något redan är så sjukt bra att ännu bättre omöjligt borde kunna göra någon skillnad. Men det finns mätningar på en liknande Yamaha och även om den verkar helt ok så är det inte nära Linn https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7964/

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-04 21:27

philipbtz skrev:
Tangband skrev:

Jag tror man lugnt kan påstå att Akurate DS piskar Yamhan. Jag hade blivit extremt förvånad över något annat resultat med tanke på hur DSM:en är byggd. Men man vet aldrig såklart. Sedan finns det såklart en gräns vid där något redan är så sjukt bra att ännu bättre omöjligt borde kunna göra någon skillnad. Men det finns mätningar på en liknande Yamahan och även om den verkar helt ok så är det inte nära Linn https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7964/

Nej det har du rätt i. Men glöm inte att dacen i Yamaha wxc50 topptestats av LTS, och det finns dacar med bättre mätvärden , tex oppo sonica som LTS funnit ändå kunde detekteras. En Chord dac har nyligen testats av LTS och den var inte bättre än Yamaha wxc50 vid F/E testerna. Det är ganska talande hur bra yamahan är. Det finns ett frågetecken och det är hur apparaten hanterar FLAC samt hur bra förstegets volymkontroll är . Det vet vi inte eftersom LTS inte testade detta . Vi vet heller inte om Linn akurate DS är riktigt bitkorrekt eftersom det inte testats.

Jag har läst testet i LTS om Yamaha wxc50 och sett alla kurvor som redovisades samt mätvärdena. Jag har fotat av testen men jag vet att det inte är tillåtet att lägga upp alla mätvärdena här. Den mäter betydligt bättre än den integrerade wxa50, tex är frekvensresponsen -0,12 dB mellan 20-20000 Hz och skillnadstonmätningens distorsion vid 19+20 KHz ligger vid -100 dB. Det är svårt att jämföra olika mätningar men wxc 50 verkar även brusa minst 20 dB mindre än wxa50.
Tolkar jag kurvan på sidan 29 i Molten av wxc50 där de mäter med sinuston så ser det ut som att brusgolvet ligger kring -120 dB.
Är Akuraten lika bra på dessa punkter ?

Hur som helst är eventuella skillnader på den här nivån högst akademiska. :) då blir det istället intressant hur det låter.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 23:08

Ja hur det låter är ändå det viktigaste :) Då får man väga in t.ex. vad och hur man kan spela upp saker. Om man t.ex. inte kan spela upp FLAC korrekt från en NAS skulle jag nog ändå säga att jag inte vet vad jag skulle ha den till :) Eller att kunna spela upp allt på Tidal utan transcoding eller andra konstigheter. Om musiken som spelas upp måste strömmas via wifi tycker jag inte heller det spelar någon roll hur bra DAC:en är då man har större problem. Airplay och chrome casting är jättebra för många saker men har helt dömt ut det för kritisk lyssning efter att ha testat det i några år. Man får problem med det helt enkelt. Helt plötsligt skall man spela något som inte är 16/44 eller så får man wi-fi problem av något slag eller så är det ett filformat som inte stöds av enheten man castar till eller strömmar från via Airplay.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-05 06:40

philipbtz skrev:Ja hur det låter är ändå det viktigaste :) Då får man väga in t.ex. vad och hur man kan spela upp saker. Om man t.ex. inte kan spela upp FLAC korrekt från en NAS skulle jag nog ändå säga att jag inte vet vad jag skulle ha den till :) Eller att kunna spela upp allt på Tidal utan transcoding eller andra konstigheter. Om musiken som spelas upp måste strömmas via wifi tycker jag inte heller det spelar någon roll hur bra DAC:en är då man har större problem. Airplay och chrome casting är jättebra för många saker men har helt dömt ut det för kritisk lyssning efter att ha testat det i några år. Man får problem med det helt enkelt. Helt plötsligt skall man spela något som inte är 16/44 eller så får man wi-fi problem av något slag eller så är det ett filformat som inte stöds av enheten man castar till eller strömmar från via Airplay.

Yamaha wxc50 har en liten switch på baksidan där du kan stänga av strömmen till den inbyggda routern om man istället vill ta signalen från tex NAS och spela FLAC via ethernet ingången :)

Jag har själv inte testat detta, att köra trådat via ethernet. Jag upplever inga problem alls med stabiliteten angående att spela från wi-fi, men ljud-nördarna påstår ju att ljudet kan bli bättre via ethernet :D
Jag har en del högupplöst material på NASen och de spelas upp problemfritt i 96 KHz eller 192 kHz och 20 bits upplösning via wi-fi. I musiccast appen visas den upplösning som spelas.
Om du vill veta mer om detta -läs Yamaha wxc50 tillräckligt-bra ? tråden där jag visat med bilder hur det ser ut.

Angående AirPlay så tycker jag att ljudet från Apple TV 3 till min Yamaha möjligen låter en smula bättre via airplay än via Toslink. Men det kan vara inbillning.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-05 09:42

Låter ju lovande :) Det jag menar bara är att med Airplay så streamar datan i realtid från telefon/padda till enheten så man får bara se till att wi-fi är stabilt. Med kabel så är det så stabilt man kan få det. Kan dock rekommendera att köpa en kabeltestare för ett par hundra spänn för att kolla att alla småkablar i den är hela. I mitt fall när jag gjorde det testet senaste så funkade bara 4 utav 8 trådar. Jag hade internet och allt men när jag bytte kabel blev det mycket snabbare och stabilare. Så ingen magi med det egentligen.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-09-05 09:45

philipbtz skrev:Låter ju lovande :) Det jag menar bara är att med Airplay så streamar datan i realtid från telefon/padda till enheten så man får bara se till att wi-fi är stabilt. Med kabel så är det så stabilt man kan få det. Kan dock rekommendera att köpa en kabeltestare för ett par hundra spänn för att kolla att alla småkablar i den är hela. I mitt fall när jag gjorde det testet senaste så funkade bara 4 utav 8 trådar. Jag hade internet och allt men när jag bytte kabel blev det mycket snabbare och stabilare. Så ingen magi med det egentligen.

Länk till "lämplig" kabeltestare?

/Johan

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-05 10:10

philipbtz skrev:Låter ju lovande :) Det jag menar bara är att med Airplay så streamar datan i realtid från telefon/padda till enheten så man får bara se till att wi-fi är stabilt. Med kabel så är det så stabilt man kan få det. Kan dock rekommendera att köpa en kabeltestare för ett par hundra spänn för att kolla att alla småkablar i den är hela. I mitt fall när jag gjorde det testet senaste så funkade bara 4 utav 8 trådar. Jag hade internet och allt men när jag bytte kabel blev det mycket snabbare och stabilare. Så ingen magi med det egentligen.

Inte riktigt i realtid väl ? Det buffras ju precis 2 sekunder med airplay , det är därför det kan bli knas med läppsynk med vissa apparater om det inte kompenseras .

https://stackoverflow.com/questions/999 ... ay-latency

”The latency does not come from network jitter, but rather is decided by the source device (your iPhone).

Long story short:

It's always precisely 2s (down to the millisecond) with Apple devices.
There is no way to tweak it with public APIs.
Audio latency needs to be very accurate so that multiple outputs can play in sync.

Some explanations about AirPlay's implementation:

The protocol starts with several RTSP commands. During this handshake, the source transmits rtpTime, the time at which the playback starts, which is also your latency. The typical value is 88200 = 2s x 44100 Hz.
AirPlay devices can sync their clock with the source's with NTP to mitigate the network latency.
During playback, the source periodically sends a SYNC packet to adjust the audio latency and make sure that all devices are still in sync.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-05 10:18

”AirPlay devices can sync their clock with the source's with NTP to mitigate the network latency.”

Detta borde innebära att airplayöverföringen är bättre än Toslink eller annan spdif ur jitterhänseende, eftersom dacen synkas med sändaren , som jag förstår det så blir dacens klocka det som styr över sändaren.?

Detta borde förklara den ev förbättring jag upplever med AirPlay från Apple TV 3 vs Toslink till yamahan ?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-05 11:39

Jo den buffras i 2s men har många ggr varit hos folk där det hackar och har sig. Har även haft det problemet när jag tidigare körde konsument wi-fi. Det skall mycket till att det blir så via kabel.

Här är kabel-testaren jag använt. Den berättar bara om trådarna har avbrått på sig men det räcker nog för det mesta. Finns ju mer anvancerade saker att köpa med men tror inte det är speciellt nödvändigt.
https://www.clasohlson.com/se/Kabeltest ... el/38-7245

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-05 17:24

Tangband skrev:”AirPlay devices can sync their clock with the source's with NTP to mitigate the network latency.”

Detta borde innebära att airplayöverföringen är bättre än Toslink eller annan spdif ur jitterhänseende, eftersom dacen synkas med sändaren , som jag förstår det så blir dacens klocka det som styr över sändaren.?

Nej. Om du läser noga så ser du att synkroniseringen sker tvärtom.

Tangband skrev:
Detta borde förklara den ev förbättring jag upplever med AirPlay från Apple TV 3 vs Toslink till yamahan ?

Följdrågan kan inte besvaras eftersom resonemanget ovan inte stämmer. Det kan vara vad som helst. För att du ska veta om verklig skillnad föreligger föreslår jag blindtestlyssning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-05 18:13

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:”AirPlay devices can sync their clock with the source's with NTP to mitigate the network latency.”

Nej. Om du läser noga så ser du att synkroniseringen sker tvärtom.

Tangband skrev:

Följdrågan kan inte besvaras eftersom resonemanget ovan inte stämmer. Det kan vara vad som helst. För att du ska veta om verklig skillnad föreligger föreslår jag blindtestlyssning.

Ok, tack för info

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-05 18:16

Tangband, har du testat ifall du får ett ännu bättre i ljud från Yamahan om du kör över nätverkskabel istället för wifi, och om det går stänger av wifi-mottagaren?
Troligtvis är det inte en ljudlig skillnad p.g.a. själva överföringen kabelbyndet kontra trådlöst, men det finns möjlighet att Yamahan låter bättre med wifi-mottagaren avstängd. Testa. :)
(Detta är inte ett tips för att jag tror att din Yamaha låter dåligt utan bara ett tips till att kanske få den att prestera ännu bättre.)

Här hemma hos oss kör vi trådat till precis allt som är stationärt och som aldrig flyttas runt, det känns totalt onödigt att dessa ska vara med och bråka om det trådlösa nätverket då det inte behövs, de enheterna får då dessutom klart stabilare och snabbare uppkoppling. Vårat trådlösa nätverk används endast till mobiler, ipads och laptops.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-05 18:46

Tack för tipset goat 76 :) .
Jag har helt enkelt varit för lat för att testa trådat- troligen blir nog ljudet bättre med trådat eftersom den inbyggda routern troligen stressar nätdelen en aning, alldeles oaktat den mindre strålningen det blir med wifin avstängd.

Jag tror det finns en anledning till att Yamaha har en switch som stänger av routern helt- kanske för att det låter bättre ?

Vilken ethernet kabel ska jag köpa ? cat 5e eller 6 a ?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-05 19:17

Tangband skrev:Tack för tipset goat 76 :) .
Jag har helt enkelt varit för lat för att testa trådat- troligen blir nog ljudet bättre med trådat eftersom den inbyggda routern troligen stressar nätdelen en aning, alldeles oaktat den mindre strålningen det blir med wifin avstängd.

Jag tror det finns en anledning till att Yamaha har en switch som stänger av routern helt- kanske för att det låter bättre ?

Vilken ethernet kabel ska jag köpa ? cat 5e eller 6 a ?

:D Ha ha, jag tror inte att det blir någon som helst skillnad vilken ethernet kabel man väljer, men däremot är jag övertygad om att man kan vinna på att avaktivera onödiga funktioner som inte används.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-09-05 20:03

Nu har du skrivit det två gånger i tråden så måste fråga, har Yamahan verkligen en inbyggd router? Vad används denna till?

Jag minns inte vad det är för fart på Yamahans nätverk men får för mig det är 100Mbit? Då spelar det ingen roll om det är cat 5, 5e eller 6 så länge kabeln är hel, även om det vore 1Gbit bör det inte spela någon roll om inte kabeln är väldigt lång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-05 21:05

Frisk skrev:Nu har du skrivit det två gånger i tråden så måste fråga, har Yamahan verkligen en inbyggd router? Vad används denna till?

Jag minns inte vad det är för fart på Yamahans nätverk men får för mig det är 100Mbit? Då spelar det ingen roll om det är cat 5, 5e eller 6 så länge kabeln är hel, även om det vore 1Gbit bör det inte spela någon roll om inte kabeln är väldigt lång.

Router var kanske fel beskrivning, det är en Wi-Fi-sändare och mottagare .

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-09-05 23:13

Då är jag med, funderade på om den hade någon bra funktion jag helt missat och inte visste att jag behövde.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-06 16:48

Är det någon av er som får omsamplingen till 48kHz som kommit på var i kedjan det sker?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-06 17:53

Inte exakt, men kombon Airplay och min Yamaha verkar inte gå att köra med utan att det blir 48k :(
Tidal är alltså inte boven här hos mig...
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-07 10:20

Nuu har jag suttit och läst och läst och läst om olika enheter och deras användargränssnitt osv... och det verkar på riktigt som att exakt ingen klarar av att göra ett gränssnitt som är lika bra som vanliga Tidal...
Och exakt alla ska envisas med att hitta sina egna lösningar trots att dom i pricip kunde kopiera Tidal i upplägget så vore allting rimligt bara.

Suck.. haha varför är världen såhär kass.... !? :lol:

Så nu börjar det luta åt att jag blir tvingad till att sätta en pc till ljudanläggningen, köra Tidan på datorn och på något jäkla vis styra denna utan att behöva ha någon jäkla bild på TV’n för den vill jag ha släkt.
Tänk vad nära det är, men ändå så omöjligt långt bort.... :| :cry:

Eller har jag missat någon pryl där ute som någon här känner till ?

Kraven är alltså:
1: Ska självklart stödja Tidal !
2: Ska ej omsampla 16bit 44,1k material.
3: Ska ha ett användargränssnitt som är lika användarvänligt som Tidals egna eller helt enkelt bara Tidals egna gränssnitt utan försök att uppfinna hjulet på nytt..
4: Har digitala utgångar, optisk eller coax.

Trevligt om den kan, men verkligen inget krav:
1: Hantera MQA
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2019-09-07 10:54

En NUC med Roon ROCK. Du behöver lösa en Roon-licens dock. Faller kanske på optisk utgång, men det borde gå att hitta en apparat som stöder Roon och har optisk ut.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-09-07 12:11

DVD-ai skrev:Nuu har jag suttit och läst och läst och läst om olika enheter och deras användargränssnitt osv... och det verkar på riktigt som att exakt ingen klarar av att göra ett gränssnitt som är lika bra som vanliga Tidal...
Och exakt alla ska envisas med att hitta sina egna lösningar trots att dom i pricip kunde kopiera Tidal i upplägget så vore allting rimligt bara.

Så nu börjar det luta åt att jag blir tvingad till att sätta en pc till ljudanläggningen, köra Tidan på datorn och på något jäkla vis styra denna utan att behöva ha någon jäkla bild på TV’n för den vill jag ha släkt.

Kraven är alltså:
3: Ska ha ett användargränssnitt som är lika användarvänligt som Tidals egna eller helt enkelt bara Tidals egna gränssnitt utan försök att uppfinna hjulet på nytt..

Såvitt jag kan förstå uppfyller en Linn Sneaky DS dina krav. Och jag tycker Linns integration av Tidal i deras kontrollapp Kazoo funkar alldeles ypperligt för mina behov (bättre än Tidals eget gränssnitt som har något slags menlöst försök till individuell personlig anpassning som default översta lager i sin app).

mvh, mats

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-07 13:12

Linn Kazoo är lättanvänt och fungerar problemfritt, jämfört med Tidals egna app till iPhone (som även den är lättanvänd) så är det mer avskalat och alla album är oavsett om de är fulla album, EP’s, singlar eller live-album samlade tillsammans med varandra och är inte separerade under egna rubriker.
Det som inte heller tagits med i Kazoo appen är ”Topplåtar”, ”Videor” och ”Medverkar på” rubrikerna.

Så här ser Linn Kazoo ut på en iPhone:
FD48524C-8E54-40F8-B28F-7A4B76008EE2.jpeg
FD48524C-8E54-40F8-B28F-7A4B76008EE2.jpeg (80.53 KiB) Visad 6841 gånger

44F5E470-2B12-4E0B-9CF2-160492903AD1.jpeg
44F5E470-2B12-4E0B-9CF2-160492903AD1.jpeg (64.36 KiB) Visad 6841 gånger

E45CC68A-B054-44CA-BF06-FA556FE148FA.jpeg
E45CC68A-B054-44CA-BF06-FA556FE148FA.jpeg (234.24 KiB) Visad 6841 gånger

692FDC9E-3B13-4BDC-965F-F64C327ABACC.jpeg
692FDC9E-3B13-4BDC-965F-F64C327ABACC.jpeg (82.87 KiB) Visad 6841 gånger

Ooops, fan vad stora bilderna blev. :)
Vad använder ni andra för att skala ner bilderna med?
*Edit, skalade ner storleken på bilderna en aning.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-07 13:35

Linn Kazoo använder jag också, funkar finfint :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-07 13:53

sprudel skrev:Linn Kazoo använder jag också, funkar finfint :)

Jasså, visste inte att det går att använda utanför "Linn-miljö".
Då kan ju DVD-ai kanske testa det redan nu för att se om han står ut med det. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-07 17:47

Vad är problemet? Skaffa en dator och ställ i en skrubb och kör Roon. Det uppfyller din kravspec och mer därtill till en bråkdel av
priset för en Linn (eller annan hifi-brandad dator)!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-07 21:08

matssvensson skrev:
DVD-ai skrev:Nuu har jag suttit och läst och läst och läst om olika enheter och deras användargränssnitt osv... och det verkar på riktigt som att exakt ingen klarar av att göra ett gränssnitt som är lika bra som vanliga Tidal...

Kraven är alltså:

Såvitt jag kan förstå uppfyller en Linn Sneaky DS dina krav. Och jag tycker Linns integration av Tidal i deras kontrollapp Kazoo funkar alldeles ypperligt för mina behov (bättre än Tidals eget gränssnitt som har något slags menlöst försök till individuell personlig anpassning som default översta lager i sin app).

mvh, mats

Ja, det är kanske ett förnuftigt val. Du använder benchmark som dac och Linn sneaky som digital driver. Du kan köpa en sådan begagnad för kring 5-6000:- . Inte minst vore det intressant för oss andra om du upplever att sneakyn låter lika bra som yamahan .

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-09-07 21:36

Belker skrev:Vad är problemet? Skaffa en dator och ställ i en skrubb och kör Roon. Det uppfyller din kravspec och mer därtill till en bråkdel av priset för en Linn (eller annan hifi-brandad dator)!

Vad kostar en hygglig begagnad PC med ett vettigt operativsystem? Och sen Roon för 1000 kr/år på det? En Sneaky DS för 6000 kr känns inte ohemult mycket dyrare än så i min värld.

/m

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-07 21:47

Nej, ok en 10 år gammal streamer är inte ohemult mycket dyrare än en fem år gammal macmini. Bara dubbelt så dyrt. Lägg på Roon så är det samma. Jag vet ju vad jag valde!

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-09-07 22:58

Visst, så om några år har macmini + Roon kostat mer än Sneakyn. Och fortsätter sen kosta per år. I Sneakyn får du även en DAC och ett slutsteg, det vill säga ett komplett enkelt system. Spekulativt kommer den fortfarande betinga ett värde i samma storleksordning på begagnatmarknaden om fem år, på samma sätt som andra äldre Linn produkter. Sånt tycker jag är värdefullt när jag väljer utrustning. Men det är jag det.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-07 23:14

Nu var ju Roon en engångskostnad i min kalkyl, men vi släpper det. Det viktiga är att vi får välja själva utifrån behov!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-08 08:13

Har Linn mjukvaran funktioner för följande:

1:Om du har sökt fram en låt och gillar den, du vill snabbt och enkelt komma till skivan eller till artisten och då vill du enkelt kunna trycka på en knapp för att åstadkomma detta och rj behöva söka på artist eller album på nytt.

2: Du kommer alltid åt sökfunktionen, du ska inte någonsin behöva backa eller gå fram mer än ETT steg (helst inget steg....) för att få fram denna och kunna söka fram fortsättningen av din musikaliska resa, fungerar det så ?

3: när du söker på en låttitel, föreslår den då även både skiva och artist lätt tillgängligt för att direkt kunna trycka på och komma vidare?
T.ex. jag söker på en låt jag hittat vid namn x den visar då att den låten ligger på skiva z och är gjord av artist y samt att ja kan trycka på låt, skiva eller artist för att komma till t.ex. artistens samtliga alster och botanisera mig.

5: funktioner som man vill åt ska ligga ett trycks bort bara, t.ex. det i punkt 1 ska finnas i just ”spelas nu vyn”.
Men även mer generellt att det känns som att dom funktioner jag behöver kunna komma åt ligger på rätt ställen.

ja det finns ju hur mycket som helst utöver detta som är klart rimliga funktioner men som gärna saknas eller har gjorts krångligare än dom behöver vara på många maskiner.

Finns dessa funktioner i Linn? :)

Jag har tittat lite på linn mjukvaran och jag känner mig inte övertygad, men kanske känns den bättre än vad den ser ut.
Jag laddade ner appen på min Ipad men jag kan inte komma längre än att hoppa runt lite i den, det behövs en Linn grunka att koppla upp mot för att komma vidare verkar det som. :)
Har någon av er med Linn DS en ipad att testa på och är gränssnittet precis samma som på telefon ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-09-08 09:36

DVD-ai skrev:Har Linn mjukvaran funktioner för följande:

1:Om du har sökt fram en låt och gillar den, du vill snabbt och enkelt komma till skivan eller till artisten och då vill du enkelt kunna trycka på en knapp för att åstadkomma detta och rj behöva söka på artist eller album på nytt.

2: Du kommer alltid åt sökfunktionen, du ska inte någonsin behöva backa eller gå fram mer än ETT steg (helst inget steg....) för att få fram denna och kunna söka fram fortsättningen av din musikaliska resa, fungerar det så ?

3: när du söker på en låttitel, föreslår den då även både skiva och artist lätt tillgängligt för att direkt kunna trycka på och komma vidare?
T.ex. jag söker på en låt jag hittat vid namn x den visar då att den låten ligger på skiva z och är gjord av artist y samt att ja kan trycka på låt, skiva eller artist för att komma till t.ex. artistens samtliga alster och botanisera mig.

5: funktioner som man vill åt ska ligga ett trycks bort bara, t.ex. det i punkt 1 ska finnas i just ”spelas nu vyn”.
Men även mer generellt att det känns som att dom funktioner jag behöver kunna komma åt ligger på rätt ställen.

ja det finns ju hur mycket som helst utöver detta som är klart rimliga funktioner men som gärna saknas eller har gjorts krångligare än dom behöver vara på många maskiner.

Finns dessa funktioner i Linn? :)

Jag har tittat lite på linn mjukvaran och jag känner mig inte övertygad, men kanske känns den bättre än vad den ser ut.
Jag laddade ner appen på min Ipad men jag kan inte komma längre än att hoppa runt lite i den, det behövs en Linn grunka att koppla upp mot för att komma vidare verkar det som. :)
Har någon av er med Linn DS en ipad att testa på och är gränssnittet precis samma som på telefon ?

1. Nej, du behöver skriva in och söka på artisten om du hittat en artist via att ha sökt på en låt. Det funkar inte direkt som i Tidals egen app. Sökfunktionen är dock alltid tillgänglig utan extra tryck.
2. Ja.
3. Nej. Se 1.
5. Jag har aldrig upplevt några användarmässiga problem med Linns integration av Tidal, utan tycker det är bekvämt att slippa ha fler applikationer igång samtidigt. Men då består mitt användande oftast att jag har ett bra hum om vad jag vill lyssna på. Spontansöker sällan.

Det är samma app i Padda och telefon. I dator med Windows10 funkar det också på samma sätt och kanske till och med med några fler finesser (som jag inte kan komma på på rak arm). med Windows7 är applikationen lite enklare utan att någon grunfunktionalitet försvinner (men appen uppdateras inte längre).

mvh, mats

Edit: PS. Kollade och såg att Roon erbjuder livstidsabonnemang för 5000 kr. Mycket pengar kan tyckas, men då slipper man i alla fall pröjsa 1000 kr/år i all framtid om man tänkt använda den länge.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-08 12:30

Linn Kazoo är inte rätt app om man är ute efter att upptäcka saker eller få en massa information runt en artist, då är det nog ett abonnemang hos Roon som gäller, vilket i sin tur kräver en dator i systemet.

Kazoo är ett gratis-program som är väldigt resurssnålt och lättanvänt utan krimskrams, och likt alla andra liknande "enkla" program så har de endast tillgång till Tidals musikbibliotek, inte deras sökträd eller den kringinformation de utvecklat och tillhandahåller i deras egna program.

Personligen vill jag inte ha en fullskalig dator som komponent i min ljudkedja då dessa kräver ständiga uppdateringar som sällan har med själva musiklyssnandet att göra.
Det fungerar inte heller att ignorera dessa uppdateringar för då blir systemet med tiden instabilt, eller som senast då Windows på min dator varnade mig för att om den inte uppdaterades innan månadsslutet så skulle den inte längre vara en "supported version" vilket innebär att den i framtiden aldrig längre går att uppdatera.
Problemet var inte att jag inte ville uppdatera, det gick inte p.g.a. att den hela tiden fastnade mitt i uppdateringen och studsade tillbaka till den senast fungerande versionen och den enda lösningen var att göra en ominstallation av Windows vilket innebar att alla program även de behövde installeras om.

Jag är tekniskt lagd och har inte svårt för att fixa saker med en dator men det tar tid och jag vill absolut inte sitta och strula med sånt när jag bara vill lyssna på musik, därför är en "hifi-branded" dator i form av en streamer så mycket mindre krävande och alla uppdateringar som kommer till den fokucerar bara på att förbättra handhavandet och funktionaliteten för musiklyssnandet, inte att 3 nya skrivare från Canon som jag inte ens har i min ägo ska få drivrutiner och kompabilitet i Windows. :)

Det är inte bara Windows som kan strula, min MacBook har även den vid ett tillfälle inte kunnat uppdateras automatiskt, uppdateringen fastnade i en loop och kunde inte slutföras vilket resulterade i att jag var tvungen att ägna 2-3 timmar till att lösa det genom att följa en guide på nätet. Inte speciellt hifi det heller...

Det fina med en dedikerad streaming grunka är att man kan sitta och lyssna på musik medans man fixar problemen med datorn! :D

Roon blir något jag ska kika på då min gamla NAS lägger av och ersätts av en ny som troligtvis kommer vara kapabel att mäkta med Roon Core, men jag är lite lur på att det då kommit något annat program som gör precis samma sak som Roon, fast kanske billigare eller bara ännu bättre?

Ni som är mer insatta i Roon, vad är det som görs annat än att den automatiskt tar information som redan finns på nätet, sitter det folk som på heltid sitter och bygger upp en egen databas med information om artisterna och dylikt?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-08 13:00

Om du räds datorstrul med en mac skulle jag inte rekommendera Roon på NAS.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-08 13:01

goat76 skrev:...
Ni som är mer insatta i Roon, vad är det som görs annat än att den automatiskt tar information som redan finns på nätet, sitter det folk som på heltid sitter och bygger upp en egen databas med information om artisterna och dylikt?

Jag är inte så insatt i var ROON får sin information om albumen ifrån men enligt denna tråden -
https://community.roonlabs.com/t/who-writes-the-reviews-for-albums-on-roon/43888

- Så kommer den från http://allmusic.com/

Även biografier tycks komma därifrån -
https://community.roonlabs.com/t/adding-artist-bio-information/76985

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-09-08 13:11

goat76 skrev:Linn Kazoo är inte rätt app om man är ute efter att upptäcka saker eller få en massa information runt en artist, då är det nog ett abonnemang hos Roon som gäller, vilket i sin tur kräver en dator i systemet.

Det fina med en dedikerad streaming grunka är att man kan sitta och lyssna på musik medans man fixar problemen med datorn! :D

+1 på hela det inlägget. Beskriver precis varför jag valt den lösningen jag valt för musiklyssnande.

Blev nyfiken på Roon och startade en testperiod nu. Inser då snabbt att Roon kräver en dator med SSD i kedjan för att fungera som tänkt :evil:. Får se om jag orkar få igång det under gratisperioden.

/m

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-08 13:44

Belker skrev:Om du räds datorstrul med en mac skulle jag inte rekommendera Roon på NAS.

Vilket strul har du haft med Roon på NAS, kan du fördjupa dig i vad det var som strulade?

Som jag beskrev så räds jag inte datorstrul på något vis, jag fixar sånt relativt lätt men det tar tid och kommer alltid olägligt. Jag använder en dator för filmtittande och vid flertalet tillfällen då windows eller grafikkortet uppdateras behöver jag gå in i ljudinställningarna i windows för att återigen välja flerkanaligt ljud från det tvåkanaliga ljud den alltid hamnar i vid dessa uppdateringar. Det är inte bara den inställningen windows "glömmer bort" så jag tvingas även kontrollera att frontkanalerna är inställda för Full Range och att surroundkanalerna inte är det.
Varför, och vad mer ändras som jag inte märker i första taget.

Mac är inte på något vis en helt problemfri miljö det heller som jag beskrev tidigare, även om det överlag är en stabilare plattform än PC. Problem sker även där och jag vill inte ha det i mitt ljudsystem och jag vill vara säker på att jag inte ska behöva felsöka systemet en längre stund då jag helst av allt bara vill lyssna på musik.

Min NAS uppdaterar jag någon enstaka gång, kanske var annat år eller ännu mer sällan, den bara tickar på.
Vilka problem skulle uppstå om man på en tillräckligt kraftfull NAS skulle installera Roon på den, strular det mycket med Roon?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-08 13:56

dewpo skrev:
goat76 skrev:...

Jag är inte så insatt i var ROON får sin information om albumen ifrån men enligt denna tråden -
https://community.roonlabs.com/t/who-writes-the-reviews-for-albums-on-roon/43888

- Så kommer den från http://allmusic.com/

Även biografier tycks komma därifrån -
https://community.roonlabs.com/t/adding-artist-bio-information/76985

Jag vill inte klanka ner på Roon på något sätt, jag tror det är riktigt bra med tanke på att folk ändå är beredd att betala 1000kr/år eller en engångskostnad på 5000kr.
Men, om man bara är intresserad av informationen om artisten och albumet så går det alltså nästan lika bra (minus den uppenbara smidigheten att få det serverat) att bara surfa in på allmusic medans man lyssnar. :)

Jag vet att det ingår mer i Roon än detta men jag kan för stunden inte riktigt komma på vad mer jag kan behöva i min nuvarande setup.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-08 14:09

Linn DS låter ändå lite intressant, jag ska forska vidare om den och spana runt lite :)

Stort tack för input om hur handhavandet är till matssvensson och Goat 76 :D

Jag kommer säkert med fler frågor :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-08 14:28

DVD-ai skrev:Linn DS låter ändå lite intressant, jag ska forska vidare om den och spana runt lite :)

Stort tack för input om hur handhavandet är till matssvensson och Goat 76 :D

Jag kommer säkert med fler frågor :mrgreen:

Utan att du frågar om det så kan jag tillägga att Linns streamers är hundraprocentigt problemfria vad gäller handhavandet och hänger hela tiden med i utvecklingen med nya funktioner och tjänster (förutom MQA som Linn noga förklarat att de inte har avsikt att stödja).

Om man promt vill använda Roon så har Linn integrerat stöd för det men jag har personligen inte testat hur det funkar själv men läst att det är problemfritt, så när på att den medföljande handkontrollen till streamern inte kan byta låtar. Detta är kanske löst nu men de flesta styr nog ändå spelaren med mobil, iPad eller desktop-app.

Linn har nu slutat med rena streamers och kör numera endast med DSM, så om du vill ha en riktigt bra förförstärkare så är mitt råd att du kikar efter begagnade Akurate DSM eller Klimax DSM. Då behöver du nog knappast heller en extern DAC.
Det fina med en DSM är ju att du kan nyttja dens ljud till alla dina källor. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-08 15:12

goat76 skrev:Jag vill inte klanka ner på Roon på något sätt, jag tror det är riktigt bra med tanke på att folk ändå är beredd att betala 1000kr/år eller en engångskostnad på 5000kr.
...

Vad sa du att din streamer kostar, sa du? :wink:

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-08 15:15

Roon må va dyrt men ljudet blir rätt och det finns många billiga lösningar att köra kalaset på. Vad man än väljer så kan man iaf fundera över vad man har lagt på rum och högtalare och sedan fundera över vilken kvalitet systemet förtjänar att matas med.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-08 15:25

Belker skrev:
goat76 skrev:Jag vill inte klanka ner på Roon på något sätt, jag tror det är riktigt bra med tanke på att folk ändå är beredd att betala 1000kr/år eller en engångskostnad på 5000kr.
...

Vad sa du att din streamer kostar, sa du? :wink:

Jag tror att du missförstod det jag skrev en smula. :)

Det jag sa och menade med lite mer förtydligande var:
Jag tror Roon är riktigt bra och prisvärt med tanke på att så pass många efter sin testperiod av programmet tycks tycka att det är värt sitt pris och väljer att köpa det eller abonnera på tjänsten.

En likadan beskrivning kan således även göras på att jag tycker att en Akurate DSM är prisvärd med tamke på att jag och många fler valt att köpa dessa för många pengar. :D

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-08 15:55

Ok!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2019-09-26 15:08

gflar skrev:
gflar skrev:

Edit: Expressen ska vara i bryggläge.

Liten fråga. Jag har uppdatrerat mina aiports express via aiportverktyget i min mac, och har hämtat ned senaste uppgraderingarna (sept 2019). Detta skedde trådlöst. Sedan dess har jag airplay2 från mobilen (apple XR) och kan skicka till tre airports för lyxigt multi-room. Tjänar jag på att även ansluta den med ethernet-kabel till datorn och avaktivera Wi-fi?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-09-26 15:27

För min del blev det väldigt stabilt med kabelanslutning och inaktiverat wifi.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-09-28 15:30

Jag har försökt bidra här med mina erfarenheter från dagligt användande av Linns nätverksspelare. Roon har förts fram som ett konkurrenskraftigt alternativ och eftersom både Linn och Roon marknadsför att deras produkter att deras produkter passar ihop blev jag nyfiken och har nu prövat Roon under gratisperioden på två veckor. Här är en sammanfattning av mina intryck.

Första hindret efter att ha laddat ner appen och försökt få igång systemet var att inse Roon också kräver en Roon server/Roon core för att fungera. Roon rekommenderar dessutom starkt att den opererar på en maskin med tillräcklig SSD minneskapacitet för att få deras rika innehåll att fungera klanderfritt. Själv använder jag NAS respektive en HP miniserver direktkopplade till mina Linn nätverksspelare och de har inte tillräckligt eget inbyggt minne för detta. Nu var jag tvungen att ladda ner Roon core till min macbook och ha den påslagen för att få det att funka :evil:. Tyvärr blir detta en showstopper för mig och hur jag har dimensionerat mitt system idag. Just att klara mig utan att behöva ha en dator påslagen är ju hela ambitionen med min lösning.

Nåväl, väl där fungerade resten av igångsättandet smärtfritt. Det finns massor av inställningsmöjligheter i Roon, men med anledning av ovanstående var jag aldrig särskilt angelägen att hitta inställningarna som gjorde att jag fick systemet att fungera som jag ville smärtfritt 24/7. Linn spelarna dyker upp som ett uppspelningsalternativ i Roon som jag var tvungen att välja varje gång jag ville använda Roon. Det vill jag exempelvis naturligtvis ska fungera automatiskt och inte aktivt behöva väljas vid varje lyssning.

Ett annat irritationsmoment var att en funktion som jag tror kallades Roon Radio var påslagen per default. Vilket innebär att Roon själv väljer musik som fortsätter spela efter att min spellista tagit slut. Nu är jag gammalmodig och vill själv bestämma vad jag ska lyssna på punkt. Men förstår att andra kan uppskatta en sån här funktion. Det tog ett tag att hitta hur jag kopplade bort den funktionen :evil:.

Jag testade egentligen aldrig sökfunktionerna utförligt enligt önskningarna i denna tråd, men har mycket svårt att tro att inte alla upptänkliga former av sökönskemål går att uppfylla i Roons flexibla applikation.

Ljudmässigt la jag inte märke till någon uppenbar skillnad mellan Roon och Linn, vilket jag inte heller hade förväntat mig. Gjorde aldrig något allvarligt försök att undersöka det. Roon Tidal lossless lät i alla fall inte kasst som jag alltid irriterar mig på när Spotify kopplas in här hemma.

Roons rika innehåll verkar trevligt och känns verkligen som något jag skulle kunna lära mig att uppskatta. Det jag också verkligen gillade var att Roon sorterar allt jag lyssnat på i Tidal tillsammans med mina egna filer till en enda skivsamling - suveränt! :D :D Det har jag saknat, att ha koll på de skivor jag eventuellt vill lyssna på men som jag inte har köpt nerladdade versioner av.

Det jag inte gillade lika mycket var att Roon verkar välja ut ett av fler alternativ om jag har en skiva på fler format - tex CD och högupplöst format. I och för sig snyggt att ett skivomslag bara finns en gång i samlingen men irriterande när jag inte intuitivt förstod hur jag skulle välja bland alternativen. Ibland har jag ju lyssnat på en skiva först på Tidal, för att sen köpa den på fil. Nu kunde ett sånt scenario dyka upp som en Tidal skiva i min samling :(.

Sista irritationsmomentet jag hann uppleva under min begränsade testperiod var att kontrollappen fungerade olika på PC, ipad och telefon. I och för sig inte svårt att förstå att de behöver vara strukturerade på olika sätt på grund av olika format och användningsmönster, men jag gillar inte när vissa funktioner helt enkelt bara går att hitta på exempelvis ipad eller dator. Till exempel avstängningsknappen för Roon Radio hittade jag aldrig i appen på telefonen, utan först när jag letade runt på ipaden :evil:.

Sammanfattning:
+ Att Roon sorterade mina Tidal lyssningar och egna filer som en enda samling. Det kommer jag verkligen sakna.
+ Det rika innehållet stimulerar
+ Många inställningsmöjligheter som förmodligen gör att man kan få det precis som man önskar sig
- Kräver SSD minneskapacitet
- Olika funktionalitet på olika användarplattformar
- Många inställningsmöjligheter innan man får till det som man vill ha det

SSD kravet är en showstopper för mig tills jag ändrat arkitekturen i mitt system. Jag kan också kontrollera mitt försteg via Linns kontrollpunkter, vilket försvinner med Roon. Det blir Linn även i fortsättningen för mig och så kan jag drömma vidare om att de förbättrar integrationen med Tidal/Qobuz till en gemensam skivsamling, mer sökmöjligheter och rikare innehåll :D.
mvh, mats

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-28 15:47

Tack Mats för den fina genomgången, speciellt vad gäller både positivt och negativt jämfört med just Linn Kazoo och dess funktioner.
Det blir helt klart ett eget test ifall min nästa NAS har tillräcklig kapacitet för att köra ROON utan inblandning av en separat dator.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-09-28 16:18

goat76 skrev:Det blir helt klart ett eget test ifall min nästa NAS har tillräcklig kapacitet för att köra ROON utan inblandning av en separat dator.

Roon hade bra information på sin hemsida om önskvärd HW prestanda. mvh, mats

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-28 16:23

Mats, jag tror du behöver testa lite mer. De flesta irritationsmoment du nämner går att hantera.
Ett av Roons paradnummer är att det är väldigt responsivt, dvs det skalar bra till olika plattformar. Några avvikelser finns: DSP-menyn är begränsad och ”ljudgranen” saknas på iPhone. Convolution filters måste laddas in mha datorgränssnittet.
Förvald Zone/spelare ska alltid hållas kvar, annars är något fel.
Roon Radio kan du slå av en gång för alla. Även på iPhone.
Versionshantering av album kan du helt styra själv. Du kan sätta en version som Prefered. En annan som favorit osv. Du kan byta omslag, välja vilka som ska visas, gömmas helt eller klumpas ihop.

Dator alltid på kan man ju ha åsikter om. En NAS eller nätverksspelare är också datorer. Min macmini utan skärm har jag glömt var den står. Kanske i nån garderob nånstans.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-28 17:01

matssvensson skrev:
goat76 skrev:Det blir helt klart ett eget test ifall min nästa NAS har tillräcklig kapacitet för att köra ROON utan inblandning av en separat dator.

Roon hade bra information på sin hemsida om önskvärd HW prestanda. mvh, mats

Glöm bara inte att ROON´s rekommenderade system klara att hantera stora mediebiblioteket,
Och strömma DSP behandlat innehåll till många zoner.
Man klarar att köra ROON på ett betydligt enklare system än det rekommenderade,
Om en skivsamling inte är den största och tyngsta, Och man skall serva ett begränsat antal musiknoder.
Jag kör själv ROON core på en gammal Celeron utan SSD och det fungerar oftast bra.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-09-29 00:34

Ni som är mer bevandrade i datorer och nätverk än mig är som sagt mycket bättre källa till information om detta. Är 30 000 låtar på fil mycket? Om inte tycker jag Roon gärna hade kunnat bjuda på den informationen i sina rekommendationer map HW. Det vill säga att deras rekommendation om minneskapacitet på SSD bara gäller för stora system över xxx filer.

Ja, Roon har många inställningsmöjligheter och jag är säker på att jag hittat ett läge jag gillat om jag fortsatt använda det. Kanske någon gång i framtiden när jag säkerställt att jag har hårdvara i lagringssystemet som klarar Roons önskemål. Som det är uppsatt nu funkar Linns system alldeles utmärkt bra för mina behov.

mvh, mats

Återgå till Teknikforum