Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Coolt att ha en sådan inspelning när du provlyssnar hifi-system sedan. Du var där, och vet hur det lät på plats liksom
Hur bra klarar dina fuldistatt återge detta materialet?
Kalejdokom skrev:Kul med liveinspelningar! Jag gör också en del liknande uppdrag i bl.a. kyrkor.
En spännande utmaning med mikrofoner så mitt i rummet (ej närmickat), är att man får med precis ALLA ljud. Man kan komma hem med ett tickande väggur, en susande värmepump, en förbipasserande motorcykel, sjungande koltrastar och god vet vad! Helst vill man dessutom lägga på ett HP-filter för att slippa just störande buller i lägsta oktaven, men det funkar ju inte så bra när man spelar in orgel...
Jag har tyvärr inte tid att provlyssna just nu, men upplevde du något av ovanstående eller kom du hem med endast önskat programmaterial?
Kalejdokom skrev:Glömde... när jag gjort liknande orgelupptagningar har jag använt en Zoom F4 och spelat in på fyra separata kanaler med två mickar ganska nära huvudverket (ca 2 meter mitt framför) och två mickar långt ner i lokalen. Genom att spela in ett handklapp nära huvudmikrofonerna kan jag sedan synka tidsfördröjningen i redigeringen och panorera och mixa kanalerna till önskad ljudbild hemmavid.
https://www.zoom-na.com/products/field- ... d-recorder
goat76 skrev:Nu har jag lyssnat igenom mer än halva inspelningen trots att jag inte är något större fan av orgelmusik, därav är jag väl inte den allra bästa på att avgöra hur inspelningen har blivit, men jag ska göra ett försök.
Det låter väl ungefär som att sitta på någon av de främre bänkraderna i kyrkan och inte alls så där nära som mikrofonerna faktiskt stod (enligt bild), det låter fint och stort och det kom inte med så överdrivet mycket av "ekande kyrka" som jag trodde det skulle göra.
Jag saknar dock det där extra bettet som jag hade önskat och bastonerna är inte så starka och förefaller inte vara så djupa som jag hade önskat, det saknas tryck i tonerna, så säkert går det nog att hitta en ännu bättre och mer optimal placering av mikrofonerna?
Spekulationer och ideer:
Är det av stor vikt med en central placering av mikrofonerna just rakt framför orgeln, det jag tänker är att kyrkan i sig kanske kan ses som "en del" av instrumentet och att den allra bästa placeringen inte nödvändigtvis behöver vara någonstans på en linje rakt framför instrumentet?
Kanske kan du vid nästa tillfälle testa att sakta gå runt medans det spelas på hela registret, och precis där du känner att det uppstår som allra mest energi/vibrationer i luften, där är kanske en tänkbar bra plats för mikrofonerna oavsett om det är lite snett från sidan?
Jag har inte lyssnat på speciellt mycket orgelmusik och har aldrig befunnit mig speciellt nära en kyrko-orgel medans den spelats och än mindre gått omkring och letat bästa ljudliga plats, så ta alla mina ovanstående funderingar med en stor nypa salt.![]()
Och än en gång, din inspelning låter absolut inte dåligt, det låter väldigt fint och naturligt.
Tangband skrev:goat76 skrev:Nu har jag lyssnat igenom mer än halva inspelningen trots att jag inte är något större fan av orgelmusik, därav är jag väl inte den allra bästa på att avgöra hur inspelningen har blivit, men jag ska göra ett försök.
Det låter väl ungefär som att sitta på någon av de främre bänkraderna i kyrkan och inte alls så där nära som mikrofonerna faktiskt stod (enligt bild), det låter fint och stort och det kom inte med så överdrivet mycket av "ekande kyrka" som jag trodde det skulle göra.
Jag saknar dock det där extra bettet som jag hade önskat och bastonerna är inte så starka och förefaller inte vara så djupa som jag hade önskat, det saknas tryck i tonerna, så säkert går det nog att hitta en ännu bättre och mer optimal placering av mikrofonerna?
Spekulationer och ideer:
Är det av stor vikt med en central placering av mikrofonerna just rakt framför orgeln, det jag tänker är att kyrkan i sig kanske kan ses som "en del" av instrumentet och att den allra bästa placeringen inte nödvändigtvis behöver vara någonstans på en linje rakt framför instrumentet?
Kanske kan du vid nästa tillfälle testa att sakta gå runt medans det spelas på hela registret, och precis där du känner att det uppstår som allra mest energi/vibrationer i luften, där är kanske en tänkbar bra plats för mikrofonerna oavsett om det är lite snett från sidan?
Jag har inte lyssnat på speciellt mycket orgelmusik och har aldrig befunnit mig speciellt nära en kyrko-orgel medans den spelats och än mindre gått omkring och letat bästa ljudliga plats, så ta alla mina ovanstående funderingar med en stor nypa salt.![]()
Och än en gång, din inspelning låter absolut inte dåligt, det låter väldigt fint och naturligt.
Tack för funderingar och kritik goat76.
Naturligtvis skulle man kunna varit mer noggran innan och provat väldigt många placeringar ( inte bara två ) av mikrofonerna och det hade troligen blir bättre. Grönlundorgeln har en 16 fots stämma som djupaste registerandrag, och det innebär djup med inte avgrundsdjup bas. För det krävs det nog 32 fot vilket en del stora orglar i enorma kyrkor har.![]()
Akustisk orgel utan effekter låter inte riktigt som det orgelljud man kan höra på vissa rock och popskivor. Där har det nog ofta lagts på exiters och kompressor samt reberb/eq, vilket ökar tydligheten på dessa instrument i en mix med gitarr och trummor. Tack också för att du tog dig tid att lyssna igenom halva konserten trots att du, som du beskriver, inte är nån större fan av orgelmusik.
goat76 skrev:Tangband skrev:goat76 skrev:Nu har jag lyssnat igenom mer än halva inspelningen trots att jag inte är något större fan av orgelmusik, därav är jag väl inte den allra bästa på att avgöra hur inspelningen har blivit, men jag ska göra ett försök.
Spekulationer och ideer:
Tack för funderingar och kritik goat76.
Naturligtvis skulle man kunna varit mer noggran innan och provat väldigt många placeringar ( inte bara två ) av mikrofonerna och det hade troligen blir bättre. Grönlundorgeln har en 16 fots stämma som djupaste registerandrag, och det innebär djup med inte avgrundsdjup bas. För det krävs det nog 32 fot vilket en del stora orglar i enorma kyrkor har.![]()
Akustisk orgel utan effekter låter inte riktigt som det orgelljud man kan höra på vissa rock och popskivor. Där har det nog ofta lagts på exiters och kompressor samt reberb/eq, vilket ökar tydligheten på dessa instrument i en mix med gitarr och trummor. Tack också för att du tog dig tid att lyssna igenom halva konserten trots att du, som du beskriver, inte är nån större fan av orgelmusik.
Du som har det verkliga ljudet av denna orgel som referens, tycker du att du lyckades bra att fånga det så som du hörde det i kyrkan eller upplevdes det vara mer tryck och mer dynamik på plats?
sammel skrev:Tack för en fantastisk inspelning.
Tycker mycket om ljudbilden upplever, orgelpipo högt upp i ljudbilden det var trevligt
och gillar balansen mellan direkt och indirekt ljud.
Har inget emot att sitta i bra lyssningspossition det behöver inte låta som man sitt mitt i
kyrkan med en massa pälsar framför,
jag gillar alltså mikplaseringen. Och för mig tycker jag bastonerna låter realistiska.
Tack Tangband. Tyvärr har jag ingen negativ kritik. Kommer jag på nåt så kanske jag
kompletterar.
Organisten var duktig också.
Tell skrev:Nuu har jag också lyssnat. Precis som goat76 så är jag ingen direkt orgelfantast, så jag hoppade mest runt lite o lyssnade där vågformen såg som mest igång ut. Lät som en orgel i en kyrka för att ta det enkelt. Men reagerade också lite på att det var nånting i basen som (kanske?) inte var heelt där. Drog en Masvis på hela o noterar väl att det finns hyfsat med energi ner till 40hz med en del kvar neråt 30. Duger fint det, men noterar däremot en dip där vid 60hz-trakten o en pik runt 70, beror det på en basnull i kyrkan där micarna står eller på hur orgeln är uppbyggd? Dunno, jag kanske bara överanalyserar med nån liten önskan att det ska vara basigare, så egentligen kanske allt är som det ska
Oavsett så tyckte jag det som sagt lät som en orgel i en kyrka, o det på ett bra sätt då. Vet ju inte hur exakt orgelinspelningar brukar låta vet jag inte då jag inte lyssnar på det ofta alls så har inget att jämför med direkt.
PerStromgren skrev:Nu har jag också lyssnat!
Jag skulle vilja kalla inspelningen felfri, helt enkelt! Det låter som det ska, typ. Tyvärr har jag inte känslan av höjd, som andra har talat om, men det har nog med min anläggning att göra, bara.
Bertil Alving kan vara stolt över sin adept!
PerStromgren skrev:Det låter som det ska, typ. Tyvärr har jag inte känslan av höjd, som andra har talat om, men det har nog med min anläggning att göra, bara.
En dip i mätningen kan bero på avståndet till en eller flera väggar eller att några av tonerna helt enkelt inte spelas.Tangband skrev:Intressant analys.det är nog svårt att veta riktigt vad dippen och peaken beror på. Orgelpipor är ju en del av ett helt instrument och bygger på att det bildas resonanser . En orgel mäter nog inte rakt som en högtalare eller mikrofon. Varje registrerings-andrag och stämma låter ju olika på en orgel och har säkerligen olika resonans-maxima .
RogerJoensson skrev:PerStromgren skrev:Det låter som det ska, typ. Tyvärr har jag inte känslan av höjd, som andra har talat om, men det har nog med min anläggning att göra, bara.
Om du tittar på bilden från inspelningsplatsen så kanske det hjälper?![]()
Jag är dålig på att specifikt höra höjd på musikinspelningar och förstår inte att dom som säger sig vara bra på att höra höjd aldrig störs av att så mycket musik spelas in med mikrofonerna högt över instrumenten, istället för framför på normal lyssnarhöjd. Borde inte det bli galet? Jag förstår inte heller hur höjdkodningen fungerar med ett vanligt A-B-par på ett högt stativ. Någon gång kanske någon kan förklara det för mig.
Anders J skrev:"...eller att några av tonerna helt enkelt inte spelas."
Exakt. Om man t ex spelar ett stycke i C-dur så kan man tänka sig att låga C med en 16- eller 8-fotsstämma har en grundton 32,7 eller 65,4 Hz och att rimligt ofta förekommande också är subdominanten F = 43,6/87,3 Hz och dominanten G = 50,0/98,0 Hz. Andra toner förekommer naturligtvis, men ofta mest som genomgångstoner.
PerStromgren skrev:Nu har jag också lyssnat!
Jag skulle vilja kalla inspelningen felfri, helt enkelt! Det låter som det ska, typ. Tyvärr har jag inte känslan av höjd, som andra har talat om, men det har nog med min anläggning att göra, bara.
Bertil Alving kan vara stolt över sin adept!
Bill50x skrev:Orgeln sitter som ett smäck, superbra upptagning! Jag och sambon satt alldeles andäktiga och lyssnade i morse. Nu ska jag bara redigera filen så jag får den uppdelad efter styckena med lagom avstånd mellan så det låter som en enhetlig konsert. Vilket det iofs var IRL men det är alltid annorlunda på plats och när man lyssnar efteråt. Jag tror dock att jag stryker applåderna, mikrofonplaceringen var uppenbart optimerad efter orgeln
Men rackarns bra inspelning, den ska du vara stolt över!
/ B
Anders J skrev:En så fin orgel ni har! Inte utan att man blir avis!
Men jag ansluter mig till vad andra skrivit, jag har bra lyssning (pi60s) och det låter väldigt bra och jag finner absolut inget att anmärka på. Så bara fortsätt, det är så kul att du fått så mycket goda råd och dåd här!
Ändå kan jag fundera över hur det skulle skulle ändra sig om du prövade alternativa mikrofonplaceringar, närmare orgeln, olika höjd etc. En orgel är ju ett väldigt speciellt instrument och klangen blir ju liksom diffus redan från början. Om man spelar understa oktaven i pedalen med bara 16' principal så brukar man ibland höra att ljudet "hoppar" sida till sida i halvtonsstegen, men annars är det ju väldigt annorlunda jämfört med sångare/stråkar/blåsare.
Jag ser att körens stolar står på samma vis som i vår kyrka, mot sydväggen i koret. De flesta körledare verkar ha samma instinkt, att flytta kören nära åhörarna i konsertsituationer. Men då förlorar körsångarna de tidiga reflexerna från väggen bakom och det blir mycket svårare att höra varandra.
Så oavsett om det är orgel eller kör så en kupol över koret på det viset ett problem både för musikerna själva och inte minst för mikrofonerna. Ljud som försvinner upp i kupolen blir bara diffus efterklang. Så därav mitt råd att prova dig fram. Du kan ju ta enkla ackordföljder och lyssna hur det låter i ackorden och i efterklangen.
Jag använder oftast (när jag står i kören själv) ett par CM3 på "öronbreddsavstånd" litet utvinklade för att litet öka andelen direktljud, men det är ju inget jag skulle överväga för orgel.
Tangband skrev:Lite mer information om inspelningen .
Vid soundchecken så bad jag organisten spela den starkaste delen av konserten. Inspelningsnivån justerades med gainreglagen på Audient iD14 , så att toppvärdet i audacity hamnade omkring -10 dB från 0. Detta för att jag ville försäkra mig om att inte råka ut för digital överstyrning vid inspelningen. Vid normaliseringen av spåret så höjdes sedan hela stycket till - 1 dB från 0.
Då man normaliserar i audacity så får man även en option att ” ta bort DC offset ” . Jag antar att det är ett digitalt högpassfilter som skär väldigt lågt i frekvens. Jag klickade bort den optionen så den inte användes för jag har en misstanke att denna funktion möjligen kan försämra ljudet.
petersteindl skrev:Tangband skrev:Lite mer information om inspelningen .
Vid soundchecken så bad jag organisten spela den starkaste delen av konserten. Inspelningsnivån justerades med gainreglagen på Audient iD14 , så att toppvärdet i audacity hamnade omkring -10 dB från 0. Detta för att jag ville försäkra mig om att inte råka ut för digital överstyrning vid inspelningen. Vid normaliseringen av spåret så höjdes sedan hela stycket till - 1 dB från 0.
Då man normaliserar i audacity så får man även en option att ” ta bort DC offset ” . Jag antar att det är ett digitalt högpassfilter som skär väldigt lågt i frekvens. Jag klickade bort den optionen så den inte användes för jag har en misstanke att denna funktion möjligen kan försämra ljudet.
Det där förstår jag inte?? Kan du förklara närmare.
Vad gäller DC, så kan det ljudmässigt ha fördel att ta bort DC från den digitala koden.
Mvh
Peter
Tangband skrev:petersteindl skrev:Tangband skrev:Lite mer information om inspelningen .
Det där förstår jag inte?? Kan du förklara närmare.
Vad gäller DC, så kan det ljudmässigt ha fördel att ta bort DC från den digitala koden.
Mvh
Peter
Jo, eftersom inspelningen blir svagare än maximal digital utstyrning ( pga att jag ville undvika digital överstyrning vid inspelningen ) så gör normaliserings funktionen i audacity, eller någon annan DAW, att allting kan volymmässigt digitalt höjas till det värde man knappar in i audacity. Man kan även välja värdet ” 0 ” , då blir den digitala utstyrningen maximal. Allt detta gör man efter hela inspelningen. Eftersom en del dacar, som jag förstått det, har problem med full digital utstyrning så knappade jag in värdet - 1 dB . Normalisering av nivån är ingen kompressor som jag förstått det, utan endast en digital flyttning, höjning av hela nivån av musikstycket.
Jag har förstås kvar den icke normaliserade versionen i datorn som låter kring 10 dB svagare och där även klockringningen finns med , jag skulle kunna skicka den till dig så får du kolla om det är nån ljudkvalitetsskillnad jämfört med normaliserad nivå.![]()
Angående borttagande av DC offset så reagerade jag instinktivt på att försöka ta bort så många funktioner i audacity som möjligt vid normaliseringsprocessen, som möjligen skulle kunna försämra signalen. Intressant det du nämner om att det skulle kunna vara tvärtom , att det möjligen skulle kunna förbättra ljudkvaliteten .
Tangband skrev:Från och med nu så kan jag inte av tidsbrist skicka något mer till de som är intresserade . Undantaget är Peter S som kommer få den icke normaliserade filen för jämförelse.
Nu fortsätter vi istället diskutera inspelningstekniken samt att de personer som fått filen skriver konstruktiv kritik angående ljudkvaliteten och ev förbättringar som kanske kan göras vid nästa inspelning.
Tangband skrev:Från och med nu så kan jag inte av tidsbrist skicka något mer till de som är intresserade . Undantaget är Peter S som kommer få den icke normaliserade filen för jämförelse.
Nu fortsätter vi istället diskutera inspelningstekniken samt att de personer som fått filen skriver konstruktiv kritik angående ljudkvaliteten och ev förbättringar som kanske kan göras vid nästa inspelning.
Bill50x skrev:Tangband skrev:Från och med nu så kan jag inte av tidsbrist skicka något mer till de som är intresserade . Undantaget är Peter S som kommer få den icke normaliserade filen för jämförelse.
Om det är OK för dig Tangband så kan jag distribuera filen till de som är intresserade. Jag har delat upp den i totalt 9 objekt
(01 Buxtehude
02 a/b/c Bach Toccata/Adagio/FugaC)
03 a/b Mendelsson Allegro Con Brio/Andante Religioso
04 Gabriella Gullin Impromptu Risvegilato
05 a/b Meditation/The Power of Life)
Ser det rätt ut?
Mvh / B
Tangband skrev:Bill50x skrev:Tangband skrev:Från och med nu så kan jag inte av tidsbrist skicka något mer till de som är intresserade . Undantaget är Peter S som kommer få den icke normaliserade filen för jämförelse.
Om det är OK för dig Tangband så kan jag distribuera filen till de som är intresserade. Jag har delat upp den i totalt 9 objekt
(01 Buxtehude
02 a/b/c Bach Toccata/Adagio/FugaC)
03 a/b Mendelsson Allegro Con Brio/Andante Religioso
04 Gabriella Gullin Impromptu Risvegilato
05 a/b Meditation/The Power of Life)
Ser det rätt ut?
Mvh / B
Det är ok. Ser bra ut .
HenrikTornquist skrev:@ Bill50x: har du möjlighet att dela med dig till mig vore jag tacksam. Inspelningen får ju idel beröm, och orgelmusik gillar jag.
HenrikTornquist skrev:"Mappen Tangband finns inte".
Bill50x skrev:HenrikTornquist skrev:@ Bill50x: har du möjlighet att dela med dig till mig vore jag tacksam. Inspelningen får ju idel beröm, och orgelmusik gillar jag.
https://www.dropbox.com/home/Tangband
Prova denna länk, Dropbox har uppdaterat och jag är osäker på hur det fungerar numera.
/ B
RogerGustavsson skrev:HenrikTornquist skrev:"Mappen Tangband finns inte".
Skickar ett PM, meddela om det fungerar.
Kralle skrev:Jag tycker båda inspelningarna håller hög klass. På Tangbands saknar jag en del i diskantområdet
RogerJoensson skrev:Kralle skrev:Jag tycker båda inspelningarna håller hög klass. På Tangbands saknar jag en del i diskantområdet
Kanske att det inte är diskanthöjt...
bassman skrev:Ja du Tangband den där inspelningen kan du vara riktigt stolt över.
Jag tycker det riktigt bra inspelning och organisten är ju en riktig fena på att lira. Flera tummar upp
Kralle skrev:Man kan fundera på orsaken till diskanthöjningen.
Mycket intressant rent tekniskt det hela. Det finns väl inget som är rätt eller fel.
goat76 skrev:Kralle, vet du vilka mikrofoner som användes i Bengt Berg-versionen? De flesta mikrofoner brukar ha en liten ”glädjepuckel” lite högre upp i registret, jag tror det "återinför" lite energi som kanske gått lite förlorat p.g.a avståndet från ljudkälla till mikrofon.
RogerJoensson skrev:Kralle skrev:Man kan fundera på orsaken till diskanthöjningen.
Mycket intressant rent tekniskt det hela. Det finns väl inget som är rätt eller fel.
Är det samma orgel och kyrka? Om inte så kanske man ska ha klart för sig att ljudskillnaderna ju kan vara enorma mellan olika orglar/kyrkor. Tillgången på olika register och pipor med olika klang därtill kan ju också skilja ofantligt och väljas efter smak. Sen akustiken på det. Därtill inspelningstekniken. Många delar i ekvationen och många olika förklaringar till varför det t ex blir mer eller mindre diskant. Ska det låta olika om inspelningarna om det låter olika i kyrkorna? Jag tycker nog det. -Fast inte alltid, om jag tänker efter.
Tangband skrev:RogerJoensson skrev:Kralle skrev:Man kan fundera på orsaken till diskanthöjningen.
Är det samma orgel och kyrka? Om inte så kanske man ska ha klart för sig att ljudskillnaderna ju kan vara enorma mellan olika orglar/kyrkor. Tillgången på olika register och pipor med olika klang därtill kan ju också skilja ofantligt och väljas efter smak. Sen akustiken på det. Därtill inspelningstekniken. Många delar i ekvationen och många olika förklaringar till varför det t ex blir mer eller mindre diskant. Ska det låta olika om inspelningarna om det låter olika i kyrkorna? Jag tycker nog det. -Fast inte alltid, om jag tänker efter.
Olika orglar låter väldigt olika det är helt riktigt. Även i övertonsregistret. Inspelningslokalerna låter väldigt olika. Jag tror elektronikens inverkan är ytterst liten jämfört med olikheterna mellan tex olika mikrofoner. Sedan gör placeringen av mikrofonerna att det låter olika. Även samma mikrofon kan troligen låta väldigt olika beroende på detta.
Här ses två exempel på olika frekvensåtergivning från två olika mikrofoner , den ena är Line audios OM 1, den andra är en Ehrlund EHR-M mikrofon.
https://www.gearslutz.com/board/so-much ... lease.html
goat76 skrev:Tangband skrev:RogerJoensson skrev:Är det samma orgel och kyrka? Om inte så kanske man ska ha klart för sig att ljudskillnaderna ju kan vara enorma mellan olika orglar/kyrkor. Tillgången på olika register och pipor med olika klang därtill kan ju också skilja ofantligt och väljas efter smak. Sen akustiken på det. Därtill inspelningstekniken. Många delar i ekvationen och många olika förklaringar till varför det t ex blir mer eller mindre diskant. Ska det låta olika om inspelningarna om det låter olika i kyrkorna? Jag tycker nog det. -Fast inte alltid, om jag tänker efter.
Olika orglar låter väldigt olika det är helt riktigt. Även i övertonsregistret. Inspelningslokalerna låter väldigt olika. Jag tror elektronikens inverkan är ytterst liten jämfört med olikheterna mellan tex olika mikrofoner. Sedan gör placeringen av mikrofonerna att det låter olika. Även samma mikrofon kan troligen låta väldigt olika beroende på detta.
Här ses två exempel på olika frekvensåtergivning från två olika mikrofoner , den ena är Line audios OM 1, den andra är en Ehrlund EHR-M mikrofon.
Alla mina mikrofoner har mer eller mindre ökad energi vid 5 kHz och uppåt vilket knappast är en slump, det ”återvinner” lite liv i inspelningarna vilket jag annars upplever går aningen förlorat från hur det upplevs/låter på plats med höronen.
Vid inspelning gör det absolut inget om mikrofonerna har lite egen ”karaktär”.
petersteindl skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:
Alla mina mikrofoner har mer eller mindre ökad energi vid 5 kHz och uppåt vilket knappast är en slump, det ”återvinner” lite liv i inspelningarna vilket jag annars upplever går aningen förlorat från hur det upplevs/låter på plats med höronen.
Vad tror du det beror på?
Mvh
Peter
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:
Vad tror du det beror på?
Mvh
Peter
Jag vet inte riktigt, det kanske du kan förklara?
Kanske är det p.g.a att vårat sinne har förmågan att i de verkliga icke inspelade ljuden "förstärka" det området för talförståelse och liknande, men som i en inspelning inte går att sortera fram då vi inte längre kan utesluta kringljuden, allt ljud är redan "fastprintat" i inspelningen av den hjärnlösa mikrofonen som inte har den processorkraft att sortera fram det väsentliga, vilket vi med våran hörsel och framförallt våran hjärna gör per automatik. Mikrofonen "värderar" inte alla de ljud som anländer, den tar bara emot allt med hull och hår.
Därför kanske det inte gör något ifall mikrofonerna förstärker dessa områden lite grann för att kompensera/förstärka lite i dessa områden.
Kralle skrev:goat76 skrev:Kralle, vet du vilka mikrofoner som användes i Bengt Berg-versionen? De flesta mikrofoner brukar ha en liten ”glädjepuckel” lite högre upp i registret, jag tror det "återinför" lite energi som kanske gått lite förlorat p.g.a avståndet från ljudkälla till mikrofon.
Tittade på ett LP-konvolut och där fanns denna info:
Undrar om det är samma master som ligger på streamingtjänsterna. I så fall kan det förklara en del.
Kralle skrev:goat76 skrev:Kralle, vet du vilka mikrofoner som användes i Bengt Berg-versionen? De flesta mikrofoner brukar ha en liten ”glädjepuckel” lite högre upp i registret, jag tror det "återinför" lite energi som kanske gått lite förlorat p.g.a avståndet från ljudkälla till mikrofon.
Tittade på ett LP-konvolut och där fanns denna info:
Undrar om det är samma master som ligger på streamingtjänsterna. I så fall kan det förklara en del.
BertilAlving skrev:Den här inspelningen har en förhållandevis stor proportion av de ljudvågor som har reflekterats en eller flera gånger mot begränsningsytorna, och vid varje reflexionstillfälle blir ju förlusten av ljudenergi större för höga frekvenser än låga.
RogerJoensson skrev:BertilAlving skrev:Den här inspelningen har en förhållandevis stor proportion av de ljudvågor som har reflekterats en eller flera gånger mot begränsningsytorna, och vid varje reflexionstillfälle blir ju förlusten av ljudenergi större för höga frekvenser än låga.
Vilket väl naturligt om man lyssnar på orgel i en kyrka, så om det är det man vill fånga så är det väl ok att man låter det vara avrullat?
Vill man ha torrare ljud kan man gå närmre, med de för och nackdelar det kan ge. Vill man ha motsatsen så kan man öka avståndet (vilket av bilderna att döma nog inte vore lämpligt i det aktuella fallet med omnimikrofoner med tanke på närheten till bakväggen).
Jag personligen skulle gilla om fler inspelningar gjordes på lite större avstånd än som är vanligt, där det är möjligt och låter bra. Och det som jag tycker låter bra, kanske inte föredras av en annan...
Det kan vara en poäng att lyfta lite försiktigt i diskanten för att kompensera för mikrofonens offaxisegenskaper om signalen innehåller övervägande reflekterat ljud, om man tycker att det låter bättre. Eller att även kompensera för rumsförlusten om man föredrar det. Eller att bara gilla det som det blev.
goat76 skrev:Eller spela in med fler mikrofoner, då kan man få fram det bästa vad gäller både direktljud och rumsljud och har därmed större frihet att forma det som man önskar i efterhand.
Det är inte mindre trohet/renhet mot ursprungshändelsen att använda sig av fler mikrofoner än två, det är bara ett bra sätt att ta sig runt mikrofonernas tillkortakommanden.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Eller spela in med fler mikrofoner, då kan man få fram det bästa vad gäller både direktljud och rumsljud och har därmed större frihet att forma det som man önskar i efterhand.
Jag men man får samtidigt fas/tidsproblem och annat att brottas med när mikrofonerna blandas och fördelarna med tidsskillnad och annat som man kan få med ett par försvinner eller minskas. Om man gilla det ena eller andra är så klart upp till var och en att avgöra. Inte sällan slutar det med närmikning för att undvika problemen och det är något annat, men också ok på sitt sätt.Det är inte mindre trohet/renhet mot ursprungshändelsen att använda sig av fler mikrofoner än två, det är bara ett bra sätt att ta sig runt mikrofonernas tillkortakommanden.
Om man glömmer fas/tidsproblemen och/eller den naturliga stereobilden som man kan uppnå med hjälp av tidsskillnaderna från ett mikrofonpar, så, ja, visst. Sen kan man definiera vad trohet/renhet/ursprungshändelsen betyder olika och man kan av olika anledningar föredra det ena eller det andra.
BertilAlving skrev:Några små spontana synpunkter på inspelningen av orgeln i Backens kyrka:
Först en konkret teknisk synpunkt: Av någon anledning har denna inspelning i själva verket blivit gjord med 48 kHz samplingsfrekvens trots att ljudfilens format är 96 kHz! Det ligger en mycket brant brickwallfiltrering vid 23 kHz och över den frekvensen finns ingen som helst inspelad signal, så frågan är vad detta kan bero på?
Jag vill påpeka att vår hörsel fungerar på ett annat sätt än en mikrofon, hörseln har förmåga att selektera/prioritera direktljudet och minska signifikansen av att diffusljudfältet normalt har en frekvensgång som faller i diskanten jämfört med direktljudet. En mikrofon saknar den selekteringsförmågan och de flesta mikrofoner faller dessutom i diskanten vid andra infallsriktningar än rakt framifrån!
Den här inspelningen har en förhållandevis stor proportion av de ljudvågor som har reflekterats en eller flera gånger mot begränsningsytorna, och vid varje reflexionstillfälle blir ju förlusten av ljudenergi större för höga frekvenser än låga. Detta gör att jag upplever att totalklangen saknar en aning av den högsta diskanten och att ljudbilden tenderar att upplevas en smula åt "det grå och burkiga" hållet. Det hade kanske varit fördelaktigt att placera mikrofonerna en liten aning närmare orgeln (det handlar dock inte om några stora förändringar). Ett annat tillvägagångssätt för önskat resultat är att använda mikrofoner med halv-cardioid-karaktäristik istället för rundtagande, alternativt att använda cardioider som kombineras med ett par "akustikmikrofoner" som försiktigt mixas in i ljudbilden. I många situationer är det faktiskt bra om mikrofonerna inte har en spikrak frekvensgång utan i stället en lätt diskanthöjning för att ge ett lyssningsintryck som i högre grad påminner om vad vår hörsel levererar i en specifik lokal.
I exempelvis Bach's Toccata tycker jag man saknar en del pregnans i de inledande snabba löpningarna innan pedalsolot börjar. Maria har i det här avsnittet valt en spelstil som innebär ett påtagligt legato, och med inspelningens höga andel av diffusljudfält och låga andel direktljud blir resultatet att dessa snabba toner flyter ihop för mycket. Vanligtvis brukar man här välja en spelstil med luftig och tydlig artikulation (generellt åt non-legato-hållet) för att åstadkomma en virtuos och sprudlande karaktär, detta bör helst också vara matchat med en inspelningsteknik som medger en bra "genomlysning" av vad som sker på mikronivå.
Värt att påpeka att det är lätt att lura sig vid ett mikrofonprov ifall man avlyssnar med hörlurar och samtidigt har visuell input av ljudkällan, synintrycket förstärker närvarokänslan och inspelningsresultatet kan då bli lite mer konturlöst än man upplevde på plats vid mikrofonprovet.
Observera att inspelningen är på det hela taget ganska bra, mina små invändningar ska absolut inte tolkas som någon sågning av denna inspelning!
Med vänlig hälsning
Bertil
Tangband skrev:Jag har två frågor till, till Bertil Alving.
1. Eftersom OM 1 är en ”frekvensrak mikrofon” åtminstone rakt framifrån men inte från sidorna och bakåt. Skulle man kunna kompensera dessa brister genom att mastra med viss diskanthöjning i efterhand, typ +3 dB mild shelving uppåt i frekvens från tex 4 kHz och uppåt ?
hcl skrev:Så har även jag fått tid att lyssna på inspelningen. Jag har inte lyssnat igenom hela (skriver medan jag lyssnar) men spontant tycker jag den är bra. Jag upplever den som ”sann” (utan att någonsin varit i just den kyrkan. Man kan notera att inspelningar med mikrofoner med små membran ger visst extra tillskottsbrus. Vill man spela på realsitiska nivåer så hörs bruset ganska tydligt. Kanske är det även någon form av ventillation som hörs? Kyrkans akustik upplever jag som förhållandevis torr (betydligt kortare efterklangstid än de kyrkor jag har inspelningar från, egna och inköpta). Det gör i.o.f.s. att inspelningen blir ändå blir tydlig och bra. Det inte alls någon oäven organist. Känns mestadels stabil efter den vanliga tillvänjningen vid konsertens inledning även om vissa partier känns en aning kämpiga. Vissa partier är rikgtigt bra och i mitt tycke riktigt välspelade. Orgel är inget enkelt instrument. Tonalt känns inspelningen något dämpad, men på ett tämligen behagligt sätt. Om det är orgeln, lokalen, mikrofonplacering eller mikrofonernas upptagnongsmönster som gör det är jag osäker på, men gissar att orgeln har en lite rå karaktär som accentueras med mikrofonplacering och inspelningsutrustningens tillkortakommanden. Kanske skulle titta närmare på mikrofonupphängning, val av mikrofonkablar och hur kablarna avlastas mot mikrofonerna? Jag kan inte påstå att jag störs nämnvärt av driekta reflexer mot näraliggande ytor. Tycker nog mest de gör upplevelsen mer äkta, mer som att det låter som att högtalarplanet utgör ett fönster in mot eventet. Man kanske skulle kunna lägga på något liiiiite extra ambiens för att flytta in inspelningen i det egna lyssningsrummet något lite mer, men det skulle i så fall behöva göras med stor försiktighet och finesse. Lågbasen känns ovanligt ”rätt” och mer lik verklig kyrkobas jfrt med vad man hör från det stora flertalet komersiella inspelningar som oftast känns mer slanka i den lägsta botten.
En på det hela taget en klart lyssningsvärd inspelning. Tack för att du delar med dig!
Tangband skrev:hcl skrev:Så har även jag fått tid att lyssna på inspelningen. Jag har inte lyssnat igenom hela (skriver medan jag lyssnar) men spontant tycker jag den är bra. Jag upplever den som ”sann” (utan att någonsin varit i just den kyrkan. Man kan notera att inspelningar med mikrofoner med små membran ger visst extra tillskottsbrus. Vill man spela på realsitiska nivåer så hörs bruset ganska tydligt. Kanske är det även någon form av ventillation som hörs? Kyrkans akustik upplever jag som förhållandevis torr (betydligt kortare efterklangstid än de kyrkor jag har inspelningar från, egna och inköpta). Det gör i.o.f.s. att inspelningen blir ändå blir tydlig och bra. Det inte alls någon oäven organist. Känns mestadels stabil efter den vanliga tillvänjningen vid konsertens inledning även om vissa partier känns en aning kämpiga. Vissa partier är rikgtigt bra och i mitt tycke riktigt välspelade. Orgel är inget enkelt instrument. Tonalt känns inspelningen något dämpad, men på ett tämligen behagligt sätt. Om det är orgeln, lokalen, mikrofonplacering eller mikrofonernas upptagnongsmönster som gör det är jag osäker på, men gissar att orgeln har en lite rå karaktär som accentueras med mikrofonplacering och inspelningsutrustningens tillkortakommanden. Kanske skulle titta närmare på mikrofonupphängning, val av mikrofonkablar och hur kablarna avlastas mot mikrofonerna? Jag kan inte påstå att jag störs nämnvärt av driekta reflexer mot näraliggande ytor. Tycker nog mest de gör upplevelsen mer äkta, mer som att det låter som att högtalarplanet utgör ett fönster in mot eventet. Man kanske skulle kunna lägga på något liiiiite extra ambiens för att flytta in inspelningen i det egna lyssningsrummet något lite mer, men det skulle i så fall behöva göras med stor försiktighet och finesse. Lågbasen känns ovanligt ”rätt” och mer lik verklig kyrkobas jfrt med vad man hör från det stora flertalet komersiella inspelningar som oftast känns mer slanka i den lägsta botten.
En på det hela taget en klart lyssningsvärd inspelning. Tack för att du delar med dig!
Tack för berömmet och kritiken.
Det är trots allt i sammanhanget extremt prisbilliga grejor jag spelat in med. Ett dubbelt så dyrt ljudkort och två mikar med kablar som kostar 10-20 gånger mer än OM 1 och Cordial silver hade varit en intressant jämförelse.
Kul du tyckte att lågbasen lät ”rätt” . Jag gick runt i lokalen medan organisten övade innan soundchecken. Två ställen i rummet framför orgeln upplevdes som väldigt bra i rummet. Jag valde den mikplacering där grundtonernas balans kändes rätt i förhållande till övertonerna. - dvs samma metod som jag brukar använda vid inställning av högtalare i ett rum. Vid soundchecken spelade jag sedan in två av placeringarna och valde sedan den jag tyckte lät bäst i lurarna. Det hade troligen kunnat göras betydligt bättre med mycket mera tid, och med lyssning genom ett par högtalare.
Som du vet, så tar det ordentligt med tid och flyttande samt optimering av två högtalare i ett rum innan man hittat den perfekta platsen där grundtoner och övertoner hör ihop- dvs där melodistämmor återges på ett tydligt sätt i en tvåkanalig anläggning. Det görs inte på en kafferast. Om det är så, att inspelning på en hel del sätt är en reversering av uppspelningen så borde mikplaceringen, precis som Bertil Alving skriver, vara extremt viktigt för att nå ett bra resultat.
Tangband skrev:Kul du tyckte att lågbasen lät ”rätt” . Jag gick runt i lokalen medan organisten övade innan soundchecken. Två ställen i rummet framför orgeln upplevdes som väldigt bra i rummet. Jag valde den mikplacering där grundtonernas balans kändes rätt i förhållande till övertonerna. - dvs samma metod som jag brukar använda vid inställning av högtalare i ett rum.
Tangband skrev:Det är trots allt i sammanhanget extremt prisbilliga grejor jag spelat in med. Ett dubbelt så dyrt ljudkort och två mikar med kablar som kostar 10-20 gånger mer än OM 1 och Cordial silver hade varit en intressant jämförelse.
Kul du tyckte att lågbasen lät ”rätt” . Jag gick runt i lokalen medan organisten övade innan soundchecken. Två ställen i rummet framför orgeln upplevdes som väldigt bra i rummet. Jag valde den mikplacering där grundtonernas balans kändes rätt i förhållande till övertonerna. - dvs samma metod som jag brukar använda vid inställning av högtalare i ett rum. Vid soundchecken spelade jag sedan in två av placeringarna och valde sedan den jag tyckte lät bäst i lurarna. Det hade troligen kunnat göras betydligt bättre med mycket mera tid, och med lyssning genom ett par högtalare.
Som du vet, så tar det ordentligt med tid och flyttande samt optimering av två högtalare i ett rum innan man hittat den perfekta platsen där grundtoner och övertoner hör ihop- dvs där melodistämmor i hela basregistret återges på ett tydligt sätt i en tvåkanalig anläggning. Det görs inte på en kafferast. Om det är så, att inspelning på en hel del sätt är en reversering av uppspelningen så borde mikplaceringen, precis som Bertil Alving skriver, vara extremt viktigt för att nå ett bra resultat.
hcl skrev:Tangband skrev:Det är trots allt i sammanhanget extremt prisbilliga grejor jag spelat in med. Ett dubbelt så dyrt ljudkort och två mikar med kablar som kostar 10-20 gånger mer än OM 1 och Cordial silver hade varit en intressant jämförelse.
Som du vet, så tar det ordentligt med tid och flyttande samt optimering av två högtalare i ett rum innan man hittat den perfekta platsen där grundtoner och övertoner hör ihop- dvs där melodistämmor i hela basregistret återges på ett tydligt sätt i en tvåkanalig anläggning. Det görs inte på en kafferast. Om det är så, att inspelning på en hel del sätt är en reversering av uppspelningen så borde mikplaceringen, precis som Bertil Alving skriver, vara extremt viktigt för att nå ett bra resultat.
Ja, det är klart att bättre prylar möjliggör ett bättre totalresultat, men med hyggligt bra utrustning och möjlighet att testa placering kan man komma ganska långt ändå, vilket du visat. För egen del har jag varit mer eller mindre tvingad att placera mikrofoner i blindo, vilket jag försökt hantera genom att placera fler mikrofoner och välja/balansera dessa för ett så bra resultat som jag bedömt möjligt. Än viktigare än utrustning och placering av denna är dock lokalens beskaffenhet, instrument och främst den/de som trakterar instrumentet/instrumenten.
Upplever du kyrkan som förhållandevis torr i klangen jämfört med andra, f.f.a. större kyrkor eller är det ett resultat av mikrofonplaceringen?
Nattlorden skrev:Skulle man inte kunna sätta något bakom mikrofonerna som minskade mängden ljud bakifrån ifall upptagningskaratäristiken är för rundtagande? Stor badboll med päls eller nå't
RogerJoensson skrev:Tangband skrev:Kul du tyckte att lågbasen lät ”rätt” . Jag gick runt i lokalen medan organisten övade innan soundchecken. Två ställen i rummet framför orgeln upplevdes som väldigt bra i rummet. Jag valde den mikplacering där grundtonernas balans kändes rätt i förhållande till övertonerna. - dvs samma metod som jag brukar använda vid inställning av högtalare i ett rum.
Orgel på tvären i rummet har sina sidor också i det att det inte går att backa utan att någon vägg kommer nära. Synd att det är så jobbigt att även flytta orgeln och provspela i olika positioner. Förmodligen är det svårt att få tillåtelse till detta också.
Tangband skrev:Denna länk läste jag innan jag spelade in. Den handlar om Dither .
Jag använde dither av triangeltyp vid varje konvertering i audacity ( som internt arbetar med 32 bit floating ) till 24 bit.
https://productionadvice.co.uk/when-to-dither/
https://productionadvice.co.uk/when-in-doubt-dither/
Peter S och Bertil har undersökt filen med orgelkonserten jag spelade in och jämfört icke normaliserad fil och normaliserad. Peter nämner i PM att det inte gick att höra nån skillnad mellan normaliserat och inte normaliserat. Däremot fanns det en väldigt liten rest vid -80 dB som skiljer de två versionerna åt .
Är det ditherbruset i audacity ?
Tangband skrev:Denna länk läste jag innan jag spelade in. Den handlar om Dither .
Jag använde dither av triangeltyp vid varje konvertering i audacity ( som internt arbetar med 32 bit floating ) till 24 bit.
Ian Shepherd är en mycket erfaren inspelningstekniker .
https://productionadvice.co.uk/about/
”Quantisation distortion makes things sounds brittle, gritty, and collapses stereo imaging. In comparison the correctly dithered versions sound fuller, warmer, smoother and more “analogue”.
Peter S och Bertil har undersökt filen med orgelkonserten jag spelade in och jämfört icke normaliserad fil och normaliserad. Peter nämner i PM att det inte gick att höra nån skillnad mellan normaliserat och inte normaliserat. Däremot fanns det en väldigt liten rest vid -80 dB som skiljer de två versionerna åt .
Tell skrev:Tangband skrev:Denna länk läste jag innan jag spelade in. Den handlar om Dither .
”Quantisation distortion makes things sounds brittle, gritty, and collapses stereo imaging. In comparison the correctly dithered versions sound fuller, warmer, smoother and more “analogue”.
Ditheret vid 24bit ligger nere nånstans vid -144dB så det hörs garanterat inte. Du behöver inte ens dither vid 24bit då eventuella kvantifiseringsfel inte heller hörs, samt att egenbruset från din mic/elektronik o brusgolvet i lokalen kommer agera dither vilket gör att du ändå inte kommer få några kvantifiseringsfel
goat76 skrev:Tell skrev:Ditheret vid 24bit ligger nere nånstans vid -144dB så det hörs garanterat inte. Du behöver inte ens dither vid 24bit då eventuella kvantifiseringsfel inte heller hörs, samt att egenbruset från din mic/elektronik o brusgolvet i lokalen kommer agera dither vilket gör att du ändå inte kommer få några kvantifiseringsfel
At 24 bits though, the dither noise is so quiet that at normal listening levels it's inaudible, even without noise-shaping. Still, it will remove quantization distortion which, due to its tonal nature, has a much higher chance of being audible.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Ditheret vid 24bit ligger nere nånstans vid -144dB så det hörs garanterat inte. Du behöver inte ens dither vid 24bit då eventuella kvantifiseringsfel inte heller hörs, samt att egenbruset från din mic/elektronik o brusgolvet i lokalen kommer agera dither vilket gör att du ändå inte kommer få några kvantifiseringsfel
At 24 bits though, the dither noise is so quiet that at normal listening levels it's inaudible, even without noise-shaping. Still, it will remove quantization distortion which, due to its tonal nature, has a much higher chance of being audible.
Det som menas med sista meningen är att OM kvantifiseringsdisten hörs så ligger den på lite högre nivå än den nivån ditherbruset ligger på som tar bort just dom kvantifiseringsfelen. Men som sagt, vid 24bit med allt extra brus från inspleningen så behövs inte dithret alls. Men som alltid när det handlar om dither så kommer inte det extra dithret skada heller, så att alltid dithra är en bra vana
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:
Det som menas med sista meningen är att OM kvantifiseringsdisten hörs så ligger den på lite högre nivå än den nivån ditherbruset ligger på som tar bort just dom kvantifiseringsfelen. Men som sagt, vid 24bit med allt extra brus från inspleningen så behövs inte dithret alls. Men som alltid när det handlar om dither så kommer inte det extra dithret skada heller, så att alltid dithra är en bra vana
Precis, vad är det att argumentera emot???![]()
OM kvantifiseringsdisten hörs på Tangbands inspelningar så kommer inte det extra dithret skada heller, så att alltid dithra är en bra vana.
Tangband skrev:HCL och Peter S hintade tidigare om att jag kunde jobba lite med kabelupphängningen samt ev isolera hela mikrofonen med ett annat fäste.
Är detta något som verkligen gör nån skillnad, ? - jag tycker OM1 är ganska okänslig för mikrofoni och upplevde inga problem vid orgelinspelningen. Goat76 - använder du ett sådant fäste ?
Läste nyss att Line audio har ett sådant fäste för OM3 och OM1.
https://www.uppsalamusikverkstad.se/pro ... gLlGfD_BwE
Tangband skrev:En annan förbättring vore kanske att sätta OM1 i ett rör så att den kommer en aning längre bort från mikrofonhållarna ?
RogerJoensson skrev:Tangband skrev:En annan förbättring vore kanske att sätta OM1 i ett rör så att den kommer en aning längre bort från mikrofonhållarna ?
Man kan även använda en XLR-genomgångsplugg t ex Neutrik NA3FM som förlängare.
Perfector skrev:Jag fick en skiva av Bill50x som kanske kan skicka filen till dig.
Det är den värd.
hifikg skrev:Perfector skrev:Jag fick en skiva av Bill50x som kanske kan skicka filen till dig.
Det är den värd.
Tackar, men det har lösts sig nu goat76 hjälpte mig o filen ligger nu på min hårddisk i väntan på hemkomst och uppspelning på något annat än datorns inbyggda högtalare
lemmts skrev:Nu har jag lyssnat på inspelningen. Den är mycket bra tycker jag. Tyvärr kan jag inte tillföra något som kan förbättra inspelningstekniken. Om själva inspelningen/redigeringen tycker jag att det saknas ljud mellan de olika satserna (det kanske finns, jag spelade inte så högt). Jag stör mig inte särskilt mycket på publikljud, de finns ju där i verkligheten, och det är en riktig konsert som du spelat in. Men det är tycke och smak.
Lasse
RogerJoensson skrev:Tangband skrev:En annan förbättring vore kanske att sätta OM1 i ett rör så att den kommer en aning längre bort från mikrofonhållarna ?
jansch skrev:RogerJoensson skrev:Tangband skrev:En annan förbättring vore kanske att sätta OM1 i ett rör så att den kommer en aning längre bort från mikrofonhållarna ?
Man kan i sig visa hur mycket en klämma/mikrofonstativ stör i ett frifältsrum ("ekofritt rum") och det är ganska mycket i några kHz-området . Ganska mycket är då flera dB.....
Dock! ersätter man mikrofonerna av ett antal lyssnande människor är "störningen" betydligt större och då främst i området 200 - 500 Hz.
Vad vill jag ha sagt med det? Jo, i ett rum där det uppförs musik finns en mängd "saker" som påverkar ljudet och frågan är då: Är det mer negativt att t.ex en mikrofonupphängning påverkar ljudet än en människokropp?
En alldeles egen personlig reflektion är min "beundran"(???!!) över människor som hör +/- 1dB felaktigheter på en högtalares frekvensgång när en människokropp kan påverka en inspelning med 5-8dB i 300-400Hz området...... bara en personlig reflektion.....
Min åsikt: låter det bra så gör det det, låter det bättre med "störande" mikrofonstativ så gör det det. Stereoåtergivning är en så tafflig kompromiss till verkligheten att den ibland låter bättre än verkligheten.
Tangband skrev:RogerJoensson skrev:Tangband skrev:En annan förbättring vore kanske att sätta OM1 i ett rör så att den kommer en aning längre bort från mikrofonhållarna ?
Tack för tips, det känns möjligen lite ljudförsämrande att sätta dit en extrakontakt bara![]()
Klart är väl att det blir visst rippel med OM1 i mikrofonhållarna på nån dB vid 3-4 kHz ? . Jag sköt fram mikrofonerna vid inspelningen så att de satt fast i Neutrikkontakterna vilket ökade avståndet till hållarna, och borde minskat ripplet.
RogerJoensson skrev:Tangband skrev:RogerJoensson skrev:Man kan även använda en XLR-genomgångsplugg t ex Neutrik NA3FM som förlängare.
Tack för tips, det känns möjligen lite ljudförsämrande att sätta dit en extrakontakt bara![]()
Klart är väl att det blir visst rippel med OM1 i mikrofonhållarna på nån dB vid 3-4 kHz ? . Jag sköt fram mikrofonerna vid inspelningen så att de satt fast i Neutrikkontakterna vilket ökade avståndet till hållarna, och borde minskat ripplet.
Om du tror att en fungerande mellankontakt är hörbart ljudförsämrande, så vill du nog inte veta något om elektroniken och övriga komponenter i signalkedjan.![]()
Jag tror inte att ripplet är något större problem med mikrofonerna i framkant på hållarna.
Perfector skrev:Jag har lyssnat igenom musiken en gång till nu, och det finns inga anmärkningar att göra på nå'nting i den.
Jag sitter på bästa plats i kyrkan och njuter av, framförallt de 2 sista styckena som är helt fantastiska.
Därav begriper jag inget av alla "floskler" som cirkulerar om tidsfel och annat.
Ni som har åsikter, gå på en orgelkonsert och lyssna live så förstår ni.
petersteindl skrev:Perfector skrev:Jag har lyssnat igenom musiken en gång till nu, och det finns inga anmärkningar att göra på nå'nting i den.
Jag sitter på bästa plats i kyrkan och njuter av, framförallt de 2 sista styckena som är helt fantastiska.
Därav begriper jag inget av alla "floskler" som cirkulerar om tidsfel och annat.
Vad menar du? Varför pratar du tidsfel? Vad är floskler för något?
Jag har ofta varit på orgelkonserter i kyrkor ända sedan 1970 ungefär.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Men samma fenomen i olika riktning kommer att ge nollställen på direktljudet vid olika frekvens till respektive mik och det skulle jag kunna tänka mig kan påverka lokalisation av ljudobjekt vid stereolyssning med 2 högtalare. Det blir skillnad, både i amplitud och grupplöptid mellan mikarna i visst frekvensregister. Betänk att skillnad på 80 mikrosekunder mellan kanalerna ger upplevd skillnad på ungefär 10 grader. Men jag har aldrig provat och ingen erfarenhet i frågan. Kanske någon annan har?
Mvh
Peter
Perfector skrev:petersteindl skrev:Perfector skrev:Jag har lyssnat igenom musiken en gång till nu, och det finns inga anmärkningar att göra på nå'nting i den.
Vad menar du? Varför pratar du tidsfel? Vad är floskler för något?
Jag har ofta varit på orgelkonserter i kyrkor ända sedan 1970 ungefär.
Mvh
Peter
Inte du ju!
Men det är så mycket prat om allt utom vad som spelats in och det hamnar utanför det jag tycker är väsentligt, nämligen orgeln och lokalens utformning.
Jag njuter musik och hoppas att jag inte är ensam om det.
RogerJoensson skrev:Jag gillar NOS https://en.wikipedia.org/wiki/NOS_stereo_technique som en mer lagom avvägning eller kompromiss mellan tidsskillnad, höger-vänster-nivåskillnad och frekvensneutralitet. Kanske med lite kortare avstånd mellan mikarna (beror på).
ORTF ibland, men med många (de flesta) mikar så får man ett diskantfall på ljudkällor som befinner sig i mitten av uppställningen där det ofta står en solist, vilket ju kan vara en smula olyckligt. För t ex en stråkkvartett så är där ingen ljudkälla precis i "diskanthålet" och då är den breda vinkeln ett mindre problem.
Sen gillar jag ofta ett visst överlapp så att det inte blir alltför mycket höger/vänster och då beror det både på mikrofonernas riktverkan och vinklen i kombination.
I det stora hela metoderna rätt lika och det är fritt att variera och välja avstånd och vinel beroende vad man tycker låter bäst i den aktuella situationen och i högtalarlyssning (för det är väl vad man lyssnar på den här typen av inspelningar genom). Jag mer på "det beror på", än att "så är det". För "så är det" blir olika beroende på mikrofonernas riktverkan. Om mikrofonerna går mot rundtagande så blir med mest A/B även om vinkeln är stor.
goat76 skrev:Tangband, jag undrar om inte det bästa ändå vore för dig att investera i ett par mikrofoner med mer riktad karaktär, kanske med ställbart upptagningsmönster där du vid varje inspelning kan avgöra vad som passar bäst just för den inspelningen specifikt.
Jag tror det kanske mest naturligt låtande varianten av stereo-upptagning är att placera de två mikrofonernas membran på samma avstånd som mellanrummet mellan våra öron, och att därefter nogrannt välja vinkel någonstans mellan 110-135 grader för dessa och välja mikrofoner med ett upptagningsmönter som mer överenstämmer med hur ett ensamt öras upptagningsmönster ser ut. Med mer riktade mikrofoner tror jag du även får ett mer lätthanterligt/kontrollerat rumsljud.
Hur ser egentligen ett genomsnittligt mänskligt öras "upptagningsmönster" ut?
Tekniken kallas iallafal för "ORTF stereo technique" och var den stereo-upptagning som Gert Palmcrantz föredrog och som han använde på inspelningen av Jazz at the Pawnshop. Enligt honom är det den enda tekniken där man kan uppnå "riktig" stereoeffekt, alltså genom att med mikrofonerna simulera öronens position.
Den inspelningen tycker iallafall jag har ett mycket trovärdigt stereperspektiv.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Tangband, jag undrar om inte det bästa ändå vore för dig att investera i ett par mikrofoner med mer riktad karaktär, kanske med ställbart upptagningsmönster där du vid varje inspelning kan avgöra vad som passar bäst just för den inspelningen specifikt.
Jag tror det kanske mest naturligt låtande varianten av stereo-upptagning är att placera de två mikrofonernas membran på samma avstånd som mellanrummet mellan våra öron, och att därefter nogrannt välja vinkel någonstans mellan 110-135 grader för dessa och välja mikrofoner med ett upptagningsmönter som mer överenstämmer med hur ett ensamt öras upptagningsmönster ser ut. Med mer riktade mikrofoner tror jag du även får ett mer lätthanterligt/kontrollerat rumsljud.
Hur ser egentligen ett genomsnittligt mänskligt öras "upptagningsmönster" ut?
Tekniken kallas iallafal för "ORTF stereo technique" och var den stereo-upptagning som Gert Palmcrantz föredrog och som han använde på inspelningen av Jazz at the Pawnshop. Enligt honom är det den enda tekniken där man kan uppnå "riktig" stereoeffekt, alltså genom att med mikrofonerna simulera öronens position.
Den inspelningen tycker iallafall jag har ett mycket trovärdigt stereperspektiv.
Om jag minns rätt. så hade han 8 mikrofoner på den inspelningen men huvudparet var ORTF. Sengpiel har mycket information om mikrofonteknik bl.a. denna simulator: http://www.sengpielaudio.com/Visualization-XY90.htm Den visar vad som händer med avbildning vid olika mikrofontekniker.
hifikg skrev:Blev överraskad över att den kom med omslagsbild och allt. Är det här en utgiven produktion?
Bill50x skrev:hifikg skrev:Blev överraskad över att den kom med omslagsbild och allt. Är det här en utgiven produktion?
Det är jag som gjorde ett enkelt omslag, utgick från de bilder Tangband lagt upp från inspelningen.
/ B
hifikg skrev:
Ska läsa på lite och lyssna mer, med pigga öron, så snart tillfälle ges!
Tangband skrev:hifikg skrev:
Skriv gärna en rad om vad du tycker om det ljudtekniska, och möjliga förbättringar
DVD-ai skrev:Nu sitter jag och njuter av denna upptagning, jag gillar det jag hör på många sätt och väldigt mäktigt när man känner orgeln fysiskt i kroppen så som det kan upplevas live !
Återkommer med en mer utförlig rapport
hifikg skrev:Tangband skrev:hifikg skrev:
Skriv gärna en rad om vad du tycker om det ljudtekniska, och möjliga förbättringar
Det ska jag göra. Spelade upp några stycken från fonogrammet för en kompis för någon timma sedan. Han fick sitta i högsätet o jag satt lite bredvid. Själv tyckte jag att jag hörde hur 35-wattaren fick kämpa med starka o djupa toner medan han tyckte det lät väldigt mycket kyrka o mer funderade på om det var inspelat i en trä- eller stenkyrka och oavsett hade han inte hört orgel så väl återgiven tidigare. Fast han är bara en sån där vanlig människa
Morello skrev:Jag har senaste tiden ägnat större delen av min fritid med husdränering, men igår tankade jag hem låten och började lyssna. Jag var inte riktigt på humör för orgelmusik, men jag tycker det låter fint. Ska lyssna vidare ikväll.
Tangband skrev:DVD-ai skrev:Nu sitter jag och njuter av denna upptagning, jag gillar det jag hör på många sätt och väldigt mäktigt när man känner orgeln fysiskt i kroppen så som det kan upplevas live !
Återkommer med en mer utförlig rapport
Tack , gör gärna det, väldigt kul med feedback.
Din anläggning är ju oerhört påkostad så du lär väl höra minsta fel, klangligt och balansmässigt.
Är det för lite lyster i de övre registren tycker du ?
Tangband skrev:lemmts skrev:Nu har jag lyssnat på inspelningen. Den är mycket bra tycker jag. Tyvärr kan jag inte tillföra något som kan förbättra inspelningstekniken. Om själva inspelningen/redigeringen tycker jag att det saknas ljud mellan de olika satserna (det kanske finns, jag spelade inte så högt). Jag stör mig inte särskilt mycket på publikljud, de finns ju där i verkligheten, och det är en riktig konsert som du spelat in. Men det är tycke och smak.
Lasse
Tack för att du lyssnade och ger input.
Det man hör mellan styckena är registreringen och notbladen från organisten om man vrider upp lite. Applåderna kom i slutet. Orgelns motor susar svagt i bakgrunden.
Ronnie skrev:Jag lyssnade på hela orgelkonserten hemma hos DVD-ai igår. Det lät synnerligen naturligt och jag blev sugen på att komma igång med inspelande med mina OM1:or.
Bruset/oljudet störde mig ganska mycket. Har inte spelat in mycket så jag är nyfiken på hur mycket det är mikrofonernas fel.
Har du nån känsla för hur mkt Audienten bidrar med oljud? Kanske var det mer nån typ av muller som störde mig mest. Har inte spanat på bilderna så mycket -har du mikrofonerna monterade med såna där mjuka mikrofonhållare?
Hade också en känsla av att det skulle kunna låta starkare och piggare på nåt sätt. Det kändes som om vi spelade på naturtrogen volym, men efter att ha läst vad du skrivit här så hade naturtroget kanske varit lite starkare ändå.
Applåderar hur som helst och tackar för inspirationen!
rajapruk skrev:Tangband, har din micpreamp/ljudinterface klippindikator? Vet du att den inte klippte i något läge?
RogerGustavsson skrev:Knappast mikrofonbrus, det ligger på 18 dBA. Det skall till ett tyst rum för att det ska höras. Antar att de ljud som alstras i kyrkorummet ligger över det. Inte minst brukar kyrkoorglar har luftpump som väsnas.
Ronnie skrev:Jag lyssnade på hela orgelkonserten hemma hos DVD-ai igår. Det lät synnerligen naturligt och jag blev sugen på att komma igång med inspelande med mina OM1:or.
Bruset/oljudet störde mig ganska mycket. Har inte spelat in mycket så jag är nyfiken på hur mycket det är mikrofonernas fel.
Har du nån känsla för hur mkt Audienten bidrar med oljud? Kanske var det mer nån typ av muller som störde mig mest. Har inte spanat på bilderna så mycket -har du mikrofonerna monterade med såna där mjuka mikrofonhållare?
Hade också en känsla av att det skulle kunna låta starkare och piggare på nåt sätt. Det kändes som om vi spelade på naturtrogen volym, men efter att ha läst vad du skrivit här så hade naturtroget kanske varit lite starkare ändå.
rajapruk skrev:Det har kanske skett en eller flera onödiga osamplingar i ljudkedjan? Med tanke på att samplingsfrekvensen blev 48 fast det var inställt för 96. Var gick det fel?
goat76 skrev:rajapruk skrev:Tangband, har din micpreamp/ljudinterface klippindikator? Vet du att den inte klippte i något läge?
Frågan var inte ställd till mig men det har han, dels i programmet för ljudkortet och även i studioprogrammet.
Enligt Tangband har de starkaste nivåerna under inspelning legat på omkring -10 dB.
Tangband skrev:Ronnie skrev:Jag lyssnade på hela orgelkonserten hemma hos DVD-ai igår. Det lät synnerligen naturligt och jag blev sugen på att komma igång med inspelande med mina OM1:or.
Tack för all input.
Det du hörde tydligt i bakgrunden var nog orgelns motorsystem, det system som förser piporna med luft. Jag tänkte vid inspelningen av det var lite synd att det hördes det där suset vid konserten. Det är helt normalt för orglar, men mängden sus kan vara olika.
I verkligheten var volymen från orgeln där jag satt, strax bakom inspelningsdatorn , väldigt stark, typ 10-15 dB starkare än jag någonsin spelar i en lägenhet.
rajapruk skrev:Maximalt digitalt, ja. Men det finns också vred för micpreampens analoga förstärkning eller? Det har mitt ljudinterface i alla fall. Den kan också klippa analogt alltså, tror jag. Min indikerar rött när den micpreampen klipper analogt. Förstärkningen av analoga signalen före AD-omvandlingen.
goat76 skrev:Tangband skrev:Ronnie skrev:Jag lyssnade på hela orgelkonserten hemma hos DVD-ai igår. Det lät synnerligen naturligt och jag blev sugen på att komma igång med inspelande med mina OM1:or.
Tack för all input.
Det du hörde tydligt i bakgrunden var nog orgelns motorsystem, det system som förser piporna med luft. Jag tänkte vid inspelningen av det var lite synd att det hördes det där suset vid konserten. Det är helt normalt för orglar, men mängden sus kan vara olika.
I verkligheten var volymen från orgeln där jag satt, strax bakom inspelningsdatorn , väldigt stark, typ 10-15 dB starkare än jag någonsin spelar i en lägenhet.
Aningen synd att du inte använder Reaper för då hade jag kunnat beskriva hur du på ett väldigt enkelt sätt tar bort det där suset från inspelningen, man letar bara upp en del i inspelningen där det inte spelas och där man endast hör det där suset, och låter sedan ReaFIR (plugin i Reaper) "lära sig" suset och tar bort det.
Kanske kan du hitta ett sånt program i Logic Pro X men det hade varit mycket enklare att ge och få tips sinsemellan om vi använder samma DAW.
lemmts skrev:Tangband skrev:lemmts skrev:Nu har jag lyssnat på inspelningen. Den är mycket bra tycker jag. Tyvärr kan jag inte tillföra något som kan förbättra inspelningstekniken. Om själva inspelningen/redigeringen tycker jag att det saknas ljud mellan de olika satserna (det kanske finns, jag spelade inte så högt). Jag stör mig inte särskilt mycket på publikljud, de finns ju där i verkligheten, och det är en riktig konsert som du spelat in. Men det är tycke och smak.
Lasse
Tack för att du lyssnade och ger input.
Det man hör mellan styckena är registreringen och notbladen från organisten om man vrider upp lite. Applåderna kom i slutet. Orgelns motor susar svagt i bakgrunden.
Du har ju uppenbarligen fått till en väldigt bra inspelning. Jag tycker mycket om den. Frågan är varför inte fler inspelningar håller denna kvalitet? Som jag förstått är du amatör på området och detta en av dina första inspelningar. Nybörjartur? Eller är andra klåpare? Märkligt är det. Lycka till i fortsättningen.
Bill50x skrev:Jag har ingen personlig erfarenhet av Reaper, men känner mig lite obekväm med ett program som tar bort saker. Frågan är vad som försvinner mer än bruset?
Har testat lite att reducera knäppar i rippade LP'n och resultatet kan mest liknas vid en katastrof. Numera plockar jag bort grova knäppar manuellt genom att helt enkelt dra ner transienterna i Audition. Man kan ju förstora signalen tills man ser enbart de digitala stegen, och dessa drar jag ner till en normalnivå. Knäppet försvinner inte 100%:igt men nästintill. På detta sätt påverkas inget annat i filen.
/ B
lemmts skrev:Nu har jag lyssnat på inspelningen. Den är mycket bra tycker jag. Tyvärr kan jag inte tillföra något som kan förbättra inspelningstekniken. Om själva inspelningen/redigeringen tycker jag att det saknas ljud mellan de olika satserna (det kanske finns, jag spelade inte så högt). Jag stör mig inte särskilt mycket på publikljud, de finns ju där i verkligheten, och det är en riktig konsert som du spelat in. Men det är tycke och smak.
Bill50x skrev:lemmts skrev:Nu har jag lyssnat på inspelningen. Den är mycket bra tycker jag. Tyvärr kan jag inte tillföra något som kan förbättra inspelningstekniken. Om själva inspelningen/redigeringen tycker jag att det saknas ljud mellan de olika satserna (det kanske finns, jag spelade inte så högt). Jag stör mig inte särskilt mycket på publikljud, de finns ju där i verkligheten, och det är en riktig konsert som du spelat in. Men det är tycke och smak.
Jag vet inte vilka filer du lyssnat på men på originalet finns det en hel del notbladsprassel och annat. De filer jag lagt i min Dropbox saknar däremot det mesta av dessa ljud, jag har bara bemödat mig om att hålla kvar rumsklangen mellan de olika styckena. Kanske det var fel av mig?
/ B
RogerGustavsson skrev:Knappast mikrofonbrus, det ligger på 18 dBA. Det skall till ett tyst rum för att det ska höras. Antar att de ljud som alstras i kyrkorummet ligger över det. Inte minst brukar kyrkoorglar har luftpump som väsnas.
RogerJoensson skrev:Det är inte omöjligt att det en del mikrofonbrus kan höras (beroende på hur tyst där var), men när det gäller låga frekvenser är det ofta betydligt bullrigare än man upplever på plats. Det är bara det att man långsamt tillvants och sorterar bort det när man är där. När man spelar upp det hemma så kommer bullret "pang på" och blir då uppenbart.
Det är som med ventilationssystem. -Man kan vistas i lokaler hela dagen utan att tänka på det, men sedan och först när fläktarna stängs av så märker man att det varit bullrigt (oj då vad tyst det blev). Många kyrkor och konsertlokaler ligger nära vägar och vill man göra tysta inspelningar så är det därför bäst att spela in tidigt på morgonen, innan folk börjar åka till jobbet (och se till att ventillationsfläktar och liknande är avstängda).
goat76 skrev:
Lika enkelt som våran hörsel kan sortera bort det störande fläktljudet från de ljud vi finner väsentliga, lika enkelt kan vi blocka bort en ostskiva från en limpmacka. Samma sak blir inte lika enkelt med ljudet från en mikrofonupptagning, mikrofonen har mixat osten och limpan i en matberedare, försök nu att sortera bort osten från limpan.
Tangband skrev:goat76 skrev:
Lika enkelt som våran hörsel kan sortera bort det störande fläktljudet från de ljud vi finner väsentliga, lika enkelt kan vi blocka bort en ostskiva från en limpmacka. Samma sak blir inte lika enkelt med ljudet från en mikrofonupptagning, mikrofonen har mixat osten och limpan i en matberedare, försök nu att sortera bort osten från limpan.
Du menar att det blivit köttfärs av oxfilén ?![]()
Skämt åsido- det ligger nog mycket i det du säger.
goat76 skrev:Lika enkelt som våran hörsel kan sortera bort det störande fläktljudet från de ljud vi finner väsentliga, lika enkelt kan vi blocka bort en ostskiva från en limpmacka. Samma sak blir inte lika enkelt med ljudet från en mikrofonupptagning, mikrofonen har mixat osten och limpan i en matberedare, försök nu att sortera bort osten från limpan.
goat76 skrev:Precis det där är ju problematiken med ljudupptagningar, mikrofonerna kan inte sortera bort fläktljudet så som vårat sinne kan, mikrofonerna "värderar" inte ljuden och tar därmed med allt med hull och hår.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Precis det där är ju problematiken med ljudupptagningar, mikrofonerna kan inte sortera bort fläktljudet så som vårat sinne kan, mikrofonerna "värderar" inte ljuden och tar därmed med allt med hull och hår.
Sätt i hörselpluggar ett par minuter och ta sedan ut dem, t ex i bilen, i en halvtyst kontorsmiljö, en vardag ute på stan eller i en konsertsal. Då bör du upptäcka att det här inte har har mycket med mikrofoner att göra, utan hörsel/hjärna som anpassar sig till och accepterar det konstanta bakgrundsbullret.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Precis det där är ju problematiken med ljudupptagningar, mikrofonerna kan inte sortera bort fläktljudet så som vårat sinne kan, mikrofonerna "värderar" inte ljuden och tar därmed med allt med hull och hår.
Sätt i hörselpluggar ett par minuter och ta sedan ut dem, t ex i bilen, i en halvtyst kontorsmiljö, en vardag ute på stan eller i en konsertsal. Då bör du upptäcka att det här inte har har mycket med mikrofoner att göra, utan hörsel/hjärna som anpassar sig till och accepterar det konstanta bakgrundsbullret.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Precis det där är ju problematiken med ljudupptagningar, mikrofonerna kan inte sortera bort fläktljudet så som vårat sinne kan, mikrofonerna "värderar" inte ljuden och tar därmed med allt med hull och hår.
En definitionsfråga. Vår hörsel fungerar annorlunda än mikrofoner. Om du sitter i ett större pratande sällskap där allt pladder är en enda gröt så kan du "rikta hörseln" mot det samtal som du finner intressant. Det kan inte en mikrofon, precis som beskrivits ovan av Goat76.
Å andra sidan har vi även vår syn att luta oss emot när vi lyssnar, tittar man på den som talar så är det lättare att urskilja vad personen säger genom att titta på läpparna. Det är samma sak med en musikvideo, fokuserar man på tex trombonen så hör man den, annars kanske inte.
/ B
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Precis det där är ju problematiken med ljudupptagningar, mikrofonerna kan inte sortera bort fläktljudet så som vårat sinne kan, mikrofonerna "värderar" inte ljuden och tar därmed med allt med hull och hår.
En definitionsfråga. Vår hörsel fungerar annorlunda än mikrofoner. Om du sitter i ett större pratande sällskap där allt pladder är en enda gröt så kan du "rikta hörseln" mot det samtal som du finner intressant. Det kan inte en mikrofon, precis som beskrivits ovan av Goat76.
Å andra sidan har vi även vår syn att luta oss emot när vi lyssnar, tittar man på den som talar så är det lättare att urskilja vad personen säger genom att titta på läpparna. Det är samma sak med en musikvideo, fokuserar man på tex trombonen så hör man den, annars kanske inte.
/ B
Tell skrev:goat76 skrev:Lika enkelt som våran hörsel kan sortera bort det störande fläktljudet från de ljud vi finner väsentliga, lika enkelt kan vi blocka bort en ostskiva från en limpmacka. Samma sak blir inte lika enkelt med ljudet från en mikrofonupptagning, mikrofonen har mixat osten och limpan i en matberedare, försök nu att sortera bort osten från limpan.
Det där håller jag inte alls med om. Ligger störnivåerna på samma nivå i verkligheten som på inspelningen så är det lika lätt för öronen att sortera bort bruset (skulle väl iofs vara att på inspelningen så kommer bruset från samma håll som musiken så det kanske försvårare det liite mer). Alltså även om ljudet kommer från ett par högtalare så är det fortfarande dina öron o hjärna som sorterar ljuden.
Dessutom har jag väldigt svårt att sortera bort en ostskiva från en macka. Inte för att jag skulle vilja det, ost är ju väldigt gött det!
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:Lika enkelt som våran hörsel kan sortera bort det störande fläktljudet från de ljud vi finner väsentliga, lika enkelt kan vi blocka bort en ostskiva från en limpmacka. Samma sak blir inte lika enkelt med ljudet från en mikrofonupptagning, mikrofonen har mixat osten och limpan i en matberedare, försök nu att sortera bort osten från limpan.
Det där håller jag inte alls med om. Ligger störnivåerna på samma nivå i verkligheten som på inspelningen så är det lika lätt för öronen att sortera bort bruset (skulle väl iofs vara att på inspelningen så kommer bruset från samma håll som musiken så det kanske försvårare det liite mer). Alltså även om ljudet kommer från ett par högtalare så är det fortfarande dina öron o hjärna som sorterar ljuden.
Dessutom har jag väldigt svårt att sortera bort en ostskiva från en macka. Inte för att jag skulle vilja det, ost är ju väldigt gött det!
Först skriver du att du inte håller med mig alls men i nästa mening håller du med om precis det jag påpekade, att det för hörseln blir svårare att sortera bort det störande fläktljudet när det vid uppspelning kommer från precis samma håll/samma ljudkälla.
Jag har inte påstått att det inte går att sortera bort störljudet alls vid lyssnandet på uppspelning, dock betydligt svårare än om man är på plats.
Det är ju det här som är den största problematiken med att spela in ljud med mikrofoner, att de tar in allt ljud utan möjlighet att sortera bort de oönskade ljuden, vilket i sin tur är en av orsakerna till varför man oftast behöver placera mikrofonerna betydligt närmare ljudkällan än var det i lokalen låter bra/bäst om man befinner sig där för att lyssna live.
Tell skrev:Det pratas ju o "fingrandet på gitarren", "trampande på golvet" o allt vad det kan vara.
Bill50x skrev:Tell skrev:Det pratas ju o "fingrandet på gitarren", "trampande på golvet" o allt vad det kan vara.
Att man hör detta kan mycket väl bero på komprimering. Eller närmikat.
/ B
Bill50x skrev:Tell skrev:Det pratas ju o "fingrandet på gitarren", "trampande på golvet" o allt vad det kan vara.
/ B
Tell skrev:Bill50x skrev:Tell skrev:Det pratas ju o "fingrandet på gitarren", "trampande på golvet" o allt vad det kan vara.
/ B
Fair enough. Frågan är ju då hur mycket av sånt man hör irl om man sitter o lyssnar på en gitarrist?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster