Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Strålande initiativ! Jag laddar ned just nu....
En fråga dock. Du skriver att din databurk inte orkade med DSD 512 - kan programmet endast göra konverteringen i realtid eller går det att göra det "offline"? Om så är fallet kan man ju testa ännu fler tappar...
jonasp skrev:Till yttermera visso kan man konstatera att det finns en open hardware DAC för användning tillsammans med Signalyst HQ-player. Kanske ett mer kostnadseffektiv alternativ än hugo m-scaler?
https://www.signalyst.com/hardware.html
Belker skrev:Vid vissa kombinationer av filter och hastighet blir det vitt brus eller gravt distat. Lite läskigt att använda faktiskt. Det som funkar på en 16/41 funkar inte nödvändigtvis på högre upplösning eller MQA. Man får vara beredd med volymen när man byter låt och så kan iaf inte jag ha det i längden.
goat76 skrev:Belker, är det fler användare som rapporterar om samma fel du beskriver, det där med gravt distat och vitt brus?
Tangband skrev:Kul att det kan testas för de som vill.
Själv har jag fullständigt tappat sugen att testa sånt här efter att inte kunnat höra nån skillnad på musik med mitt Audient iD14 efter fyra AD/DA omvandlingar i 24 bit 96 kHz och Logic Pro X.
Digitala system som inte är trasiga eller medvetet färgade är väldigt transparenta, de skillnader man hör beror mest på de analoga kretsarna.
Sedan att tillverkarna vill få oss tro att det kan bli stora skillnader beror väl mest på att de kan tjäna mycket pengar med högt pris på teknik som nästan är gratis.
Tangband skrev:Kul att det kan testas för de som vill.
Själv har jag fullständigt tappat sugen att testa sånt här efter att inte kunnat höra nån skillnad på musik med mitt Audient iD14 efter fyra AD/DA omvandlingar i 24 bit 96 kHz och Logic Pro X.
Digitala system som inte är trasiga eller medvetet färgade är väldigt transparenta, de skillnader man hör beror mest på de analoga kretsarna.
Sedan att tillverkarna vill få oss tro att det kan bli stora skillnader beror väl mest på att de kan tjäna mycket pengar med högt pris på teknik som nästan är gratis.
Belker skrev:Håll gärna på era resultat ett tag, eller PMa till mig. Vi vill inte påverka varandra i onödan.
Belker skrev:Om jag sa det skulle jag jinxa testet. Dessutom är omkopplingen så omständlig, så mina intryck där är inte att lita på, så jag håller dessa för mig själv ett tag. Meningen är att var och en i lugn och ro kan lyssna och att det ska gå att sömlöst lyssna på olika format. Jag fattar att det inte blir samma som direkt lyssning, men vissa här kunde ju utan problem höra skillnad över en snålkodad youtubevideo, antagligen inspelad med mikrofon, så då ska nog inte detta bara något problem heller. Har du lyssnat på filerna, Goat?
goat76 skrev:Får jag fråga, hör du en såpass stor skillnad vid den direkta lyssningen (alltså inte dina konverterade filer) med HQPlayer i kedjan, så att du likt strmbrg kan peka ut skillnaden vid blindtest varje gång?
RogerJoensson skrev:När jag A/B/C testar med Audacity med solofunktionen, så kan jag identifiera filer på två av låtarna eftersom de inte ligger lika i tid. Man flyger fram och tillbaka i tid när man växlar till och från dessa filer. Jag har provat lägga in dem i andra ordningar, men problemet följer de specifika filerna.
Lyssnar jag med paus mellan låtarna, så klarar jag nog inte att höra några skillnader. -Inget jag kommer att ligga vaken på nätterna och undra över.
Analyserat med spektrumanalysator etc har jag inte gjort, men jag gissar att det går att klippa det med den metoden.
goat76 skrev:.. där de verkliga skillnaderna dolts så väl p.g.a felaktigt testutförande
RogerJoensson skrev:När jag A/B/C testar med Audacity med solofunktionen, så kan jag lätt identifiera filer på två av låtarna eftersom de inte ligger lika i tid. Man flyger fram och tillbaka i tid när man växlar till och från dessa filer. Jag har provat lägga in dem i andra ordningar, men problemet följer de specifika filerna.
Lyssnar jag med paus mellan låtarna, så klarar jag nog inte att höra några skillnader. -Inget jag kommer att ligga vaken på nätterna och undra över.
Analyserat med spektrumanalysator etc har jag inte gjort, men jag gissar att det går att klippa det med den metoden.
Tell skrev:goat76 skrev:.. där de verkliga skillnaderna dolts så väl p.g.a felaktigt testutförande
På vilket sätt är det ett felaktigt testutförande?
goat76 skrev:Som jag påpekat i tråden om M Scaler så fungerar det inte att göra testfiler så som du gjort med din uppspelningskedja/DAC, och sedan spela upp det genom en annan uppspelningkedja/DAC och tro att man tydligt ska höra hur den föregående kedjan lät. På sin höjd kommer man höra minimala skillnader, så små att knappast en person som strmbrg skulle orka bry sig nämnvärt.
Den väsentliga skillnaden är uppspelning av ljud i ett rum. Att vara på plats och höra det direkta ljudet uppspelat i rummet, eller höra ljudet uppspelat i ett rum och sedan inspelat delar vissa likheter med varandra (även om kvaliten i det sistnämda gör det mycket svårare att höra), till skillnad från att spela upp dina inspelningar som aldrig spelats upp i ett rum förrän jag vid min lyssning gör det.
Min uppspelningskedja kommer antingen dölja förändringarna lika mycket i alla ljudexempel, eller framhäva det inspelade materialet lika mycket i alla ljudexempel ifall jag redan har en uppspelning som gör något liknande som dessa förbättringar är meningen att göra. I båda fallen minimeras skillnaderna.
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:.. där de verkliga skillnaderna dolts så väl p.g.a felaktigt testutförande
På vilket sätt är det ett felaktigt testutförande?
Jag har redan sagt varför testutförandet är felaktigt, men här kommer en repris.
goat76 skrev:Som jag påpekat i tråden om M Scaler så fungerar det inte att göra testfiler så som du gjort med din uppspelningskedja/DAC, och sedan spela upp det genom en annan uppspelningkedja/DAC och tro att man tydligt ska höra hur den föregående kedjan lät. På sin höjd kommer man höra minimala skillnader, så små att knappast en person som strmbrg skulle orka bry sig nämnvärt.Den väsentliga skillnaden är uppspelning av ljud i ett rum. Att vara på plats och höra det direkta ljudet uppspelat i rummet, eller höra ljudet uppspelat i ett rum och sedan inspelat delar vissa likheter med varandra (även om kvaliten i det sistnämda gör det mycket svårare att höra), till skillnad från att spela upp dina inspelningar som aldrig spelats upp i ett rum förrän jag vid min lyssning gör det.
Min uppspelningskedja kommer antingen dölja förändringarna lika mycket i alla ljudexempel, eller framhäva det inspelade materialet lika mycket i alla ljudexempel ifall jag redan har en uppspelning som gör något liknande som dessa förbättringar är meningen att göra. I båda fallen minimeras skillnaderna.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Tell skrev:På vilket sätt är det ett felaktigt testutförande?
Jag har redan sagt varför testutförandet är felaktigt, men här kommer en repris.
goat76 skrev:Som jag påpekat i tråden om M Scaler så fungerar det inte att göra testfiler så som du gjort med din uppspelningskedja/DAC, och sedan spela upp det genom en annan uppspelningkedja/DAC och tro att man tydligt ska höra hur den föregående kedjan lät. På sin höjd kommer man höra minimala skillnader, så små att knappast en person som strmbrg skulle orka bry sig nämnvärt.Den väsentliga skillnaden är uppspelning av ljud i ett rum. Att vara på plats och höra det direkta ljudet uppspelat i rummet, eller höra ljudet uppspelat i ett rum och sedan inspelat delar vissa likheter med varandra (även om kvaliten i det sistnämda gör det mycket svårare att höra), till skillnad från att spela upp dina inspelningar som aldrig spelats upp i ett rum förrän jag vid min lyssning gör det.
Min uppspelningskedja kommer antingen dölja förändringarna lika mycket i alla ljudexempel, eller framhäva det inspelade materialet lika mycket i alla ljudexempel ifall jag redan har en uppspelning som gör något liknande som dessa förbättringar är meningen att göra. I båda fallen minimeras skillnaderna.
Alltså, om uppsamlingen gör skillnad och den görs före den skickas till D/A, så borde man rimligen kunna höra skillnad genom att ta samma data och köra den genom valfri D/A. Särskilt om skillnaden är så stor att den passerar både nerskalning och Youtubes snålkodning. Logik liksom.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Tell skrev:På vilket sätt är det ett felaktigt testutförande?
Jag har redan sagt varför testutförandet är felaktigt, men här kommer en repris.
goat76 skrev:Som jag påpekat i tråden om M Scaler så fungerar det inte att göra testfiler så som du gjort med din uppspelningskedja/DAC, och sedan spela upp det genom en annan uppspelningkedja/DAC och tro att man tydligt ska höra hur den föregående kedjan lät. På sin höjd kommer man höra minimala skillnader, så små att knappast en person som strmbrg skulle orka bry sig nämnvärt.Den väsentliga skillnaden är uppspelning av ljud i ett rum. Att vara på plats och höra det direkta ljudet uppspelat i rummet, eller höra ljudet uppspelat i ett rum och sedan inspelat delar vissa likheter med varandra (även om kvaliten i det sistnämda gör det mycket svårare att höra), till skillnad från att spela upp dina inspelningar som aldrig spelats upp i ett rum förrän jag vid min lyssning gör det.
Min uppspelningskedja kommer antingen dölja förändringarna lika mycket i alla ljudexempel, eller framhäva det inspelade materialet lika mycket i alla ljudexempel ifall jag redan har en uppspelning som gör något liknande som dessa förbättringar är meningen att göra. I båda fallen minimeras skillnaderna.
Alltså, om uppsamlingen gör skillnad och den görs före den skickas till D/A, så borde man rimligen kunna höra skillnad genom att ta samma data och köra den genom valfri D/A. Särskilt om skillnaden är så stor att den passerar både nerskalning och Youtubes snålkodning. Logik liksom.
Tell skrev:Eh ja precis, du hörde ju klar skillnad på ett sketet youtubeklipp, så att man helt plötsligt inte ska kunna höra nån skillnad alls här på en faktiskt väldigt högupplöst o okomprimerad signal som varken har passerat ett rum eller en mikrofon blir väldigt konstigt. Du är väldigt selektiv i din tro goat76.
petersteindl skrev:Här förstår jag inte ditt resonemang???? Ok, ta valfri D/A. Jag tar en som jobbar med samplingsfrekvens 1 kHz. Då undrar jag om du med mycket stor emfas obönhörligen anser dig veta och vet att det kommer höras skillnad och hur exakt hur stor skillnaden är och om det kommer låta förträffligt jättebra? Jag bara frågar.
Morello skrev:Vad är det ni lyssnar på? Hur ser kedjan ut?
RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:Här förstår jag inte ditt resonemang???? Ok, ta valfri D/A. Jag tar en som jobbar med samplingsfrekvens 1 kHz. Då undrar jag om du med mycket stor emfas obönhörligen anser dig veta och vet att det kommer höras skillnad och hur exakt hur stor skillnaden är och om det kommer låta förträffligt jättebra? Jag bara frågar.
Det bör rimligen vara en D/A som håller högre kvalité än fallet jag hänvisade till som i sammanhanget usel (youtubevideon) och som klarar samplingsfrekvensen från ljudfilerna. Det borde framgått tydligt för alla som inte väljer att missförstå. Jag ska tänka på att inte lämna sådana öppna mål i framtiden, så att sådana här irrelevanta försök till stickspår misslyckas. Jag tror att du mycket väl förstod mitt resonemang...
Belker skrev:Morello skrev:Vad är det ni lyssnar på? Hur ser kedjan ut?
Ja, det kunde ju vara kul att höra hur ni som lyssnat gjort och med viken utrustning!
petersteindl skrev:RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:Här förstår jag inte ditt resonemang???? Ok, ta valfri D/A. Jag tar en som jobbar med samplingsfrekvens 1 kHz. Då undrar jag om du med mycket stor emfas obönhörligen anser dig veta och vet att det kommer höras skillnad och hur exakt hur stor skillnaden är och om det kommer låta förträffligt jättebra? Jag bara frågar.
Det bör rimligen vara en D/A som håller högre kvalité än fallet jag hänvisade till som i sammanhanget usel (youtubevideon) och som klarar samplingsfrekvensen från ljudfilerna. Det borde framgått tydligt för alla som inte väljer att missförstå. Jag ska tänka på att inte lämna sådana öppna mål i framtiden, så att sådana här irrelevanta försök till stickspår misslyckas. Jag tror att du mycket väl förstod mitt resonemang...
DACen man väljer skall kunna ta emot en PCM-signal på 16 ggr Fs d v s 705,6 kHz eller 768 kHz. Sedan beror resultatet på hur denna DAC behandlar den inkommande upsamplade signalen. Sker någon form av sample rate conversion efteråt så fallerar tidigare noggranna upsampling i värde.
Mvh
Peter
Morello skrev:Belker skrev:Morello skrev:Vad är det ni lyssnar på? Hur ser kedjan ut?
Ja, det kunde ju vara kul att höra hur ni som lyssnat gjort och med viken utrustning!
Nej, jag syftade på programmaterialet - vilken kedja har det passerat?
goat76 skrev:Tell skrev:Eh ja precis, du hörde ju klar skillnad på ett sketet youtubeklipp, så att man helt plötsligt inte ska kunna höra nån skillnad alls här på en faktiskt väldigt högupplöst o okomprimerad signal som varken har passerat ett rum eller en mikrofon blir väldigt konstigt. Du är väldigt selektiv i din tro goat76.
Va?![]()
Jag hörde ju skillnad på Belkers filer och är väl den enda som gett honom ett svar på de skillnader jag hörde, hur får du det vridet till att jag inte hörde nån skillnad alls?
Belker skrev:Morello skrev:Belker skrev:Ja, det kunde ju vara kul att höra hur ni som lyssnat gjort och med viken utrustning!
Nej, jag syftade på programmaterialet - vilken kedja har det passerat?
Signalyst HQPlayer för uppsampling. Audacity för capture och prepp. Läs första inlägg!
Morello skrev:Frukost 10:35?
Belker skrev:Ja, det kunde ju vara kul att höra hur ni som lyssnat gjort och med viken utrustning!
RogerJoensson skrev:Filerna är alla i ett och samma format med samma samplingsfrekvens.
Det hade varit intressant att få veta om du hör samma skillnader mellan dessa filer, som med din hårdvara.
Det handlar inte om bevis eftersom det går att fuska om man nu vill låtsas bevisa något. Jag fuskade (och berättade det), eftersom jag inte kunde pricka skillnaden blint.
RogerJoensson skrev:Filerna är alla i ett och samma format med samma samplingsfrekvens.
Det hade varit intressant att få veta om du hör samma skillnader mellan dessa filer, som med din hårdvara.
Det handlar inte om bevis eftersom det går att fuska om man nu vill låtsas bevisa något. Jag fuskade (och berättade det), eftersom jag inte kunde pricka skillnaden blint.
Strmbrg skrev:Det må vara tråkigt eller frustrerande att jag inte har något somhelst intresse av att bevisa för andra vad jag hör. Ej heller att bevisa att jag gjort jättebra produktval och tänkt jätterätt i mina prioriteringar.
Intresse saknas även för att få någon - oavsett vem - att ändra sig eller liksom ”godkänna” relevansen i det jag skriver om.
(Det kan nog bottna i en hög grad av asocialt - eller snarare socialt oberoende - förhållningssätt till omgivningen. Men detta är knappast rätt forum för sådana reflexioner...)
Den som har en avvikande uppfattning eller avvikande erfarenhet mot min, får fortsätta med det. Eller ändra sig.
Eller ernå nya perspektiv. Det är inte viktigt för mig, så länge jag inte påverkas negativt av det.
Undantag kan dock göras för att tex rädda livet på någon som tror sig kunna promenera på fel sida om räcket på Västerbron, eller som har fått för sig att batterisyra är nyttigt.
Men när det gäller såpass triviala saker som hur man spisar musik hemma, så känns envetna påverkans- eller bevisförsök lite väl överdrivet. Snarast lite löjligt att ha som ambition, skulle jag nog drista mig till att påstå
![]()
Jag delar gärna med mig. Men saknar fullständigt lockelsen av att lyckas ”omvända” eller övertyga andra.
Det får de sköta helt själva. Med eller utan mina delgivningar i beaktande.
RogerJoensson skrev:Hur ska jag kunna veta det? Det var ju det jag ville höra honom berätta.
Du har uppenbarligen bestämt dig.
Belker skrev:Kralle gissade f.ö. rätt på 44.1-filerna.
goat76 skrev:Belker skrev:Kralle gissade f.ö. rätt på 44.1-filerna.
Var det de gamla eller nya filerna han gissade rätt på?
Själv har jag inte tagit mig tid att lyssna på dina nya exempel, då jag redan hörde skillnad på de med förväntad minimal skillnad.
RogerJoensson skrev:Tröttsamt.
Faktiskt har sjunkit ordentligt i det som en gång var grejen. -Ett alternativ till andra hififorum, med högre nivåer av vetenskaplighet och stävan mot faktisk kunskap. Därav namnet Faktiskt.
Tro eller anekdoter som bevis för något verkar vinna mark här i allt för stor utsträckning.
Jag tror jag tar semester ett tag, för det här känns mest som bortkastad tid på ingenting.
Belker skrev:Jag hade ju uppskattat dina intryck,Strömberg, eftersom det bara är du som har en M-Scaler att jämföra med. Testet har ju blivit två med tiden. Det första är ju upp- och nedsamplade filer (till 176/24). Där kan det såklart vara mindre tydligt vad som är vad, eftersom de passerat en extra AD-omvandling.
Det andra testet, med rena uppsamplade filer hade varit kul att höra dina intryck från. Dvs: Är PC-mjukvaran HQPlayer lika bra som M-Scaler? Därom tvistar nätet, men det vore kul att höra din åsikt.
goat76 skrev:Belker skrev:Kralle gissade f.ö. rätt på 44.1-filerna.
Var det de gamla eller nya filerna han gissade rätt på?
Själv har jag inte tagit mig tid att lyssna på dina nya exempel, då jag redan hörde skillnad på de med förväntad minimal skillnad.
RogerJoensson, vad är din kommentar på att Kralle kan peka ut skillnaderna mellan uppskalat och icke uppskalat?
RogerJoensson skrev:Tröttsamt.
Faktiskt har sjunkit ordentligt i det som en gång var grejen. -Ett alternativ till andra hififorum, med högre nivåer av vetenskaplighet och stävan mot faktisk kunskap. Därav namnet Faktiskt.
Tro eller anekdoter som bevis för något verkar vinna mark här i allt för stor utsträckning.
Jag tror jag tar semester ett tag, för det här känns mest som bortkastad tid på ingenting.
RogerJoensson skrev:Tröttsamt.
Faktiskt har sjunkit ordentligt i det som en gång var grejen. -Ett alternativ till andra hififorum, med högre nivåer av vetenskaplighet och stävan mot faktisk kunskap. Därav namnet Faktiskt.
Tro eller anekdoter som bevis för något verkar vinna mark här i allt för stor utsträckning.
Jag tror jag tar semester ett tag, för det här känns mest som bortkastad tid på ingenting.
Tell skrev:RogerJoensson skrev:Tröttsamt.
Faktiskt har sjunkit ordentligt i det som en gång var grejen. -Ett alternativ till andra hififorum, med högre nivåer av vetenskaplighet och stävan mot faktisk kunskap. Därav namnet Faktiskt.
Tro eller anekdoter som bevis för något verkar vinna mark här i allt för stor utsträckning.
Jag tror jag tar semester ett tag, för det här känns mest som bortkastad tid på ingenting.
Du har gjort många tappra försök, det ska du ha credd för! Trist att du semestrar då det gör att nivån sjunker ännu mer, men ändå fullt förståeligt att du gör det. Ha det!
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Tröttsamt.
Faktiskt har sjunkit ordentligt i det som en gång var grejen. -Ett alternativ till andra hififorum, med högre nivåer av vetenskaplighet och stävan mot faktisk kunskap. Därav namnet Faktiskt.
Tro eller anekdoter som bevis för något verkar vinna mark här i allt för stor utsträckning.
Jag tror jag tar semester ett tag, för det här känns mest som bortkastad tid på ingenting.
Som jag ser det så har du endast försökt agera bromskloss mot slutmålet faktiskt kunnande angående uppsampling och den bakomliggande teknik som nyttjar detta, för trots att flera av oss bekräftat att vi faktiskt hör och kan peka ut skillnaden i blindtest så har du hela tiden försökt få det till att det handlar om placebo eller andra utomliggande faktorer, varför?
1. Första steget bör väl vara att ta reda på ifall det föreligger en hörbar skillnad, vilket flera nu har kunnat höra.
2. Belker har även bekräftat att han ser vissa skillnader i någon visualisering av filerna. Det är alltså mätbart precis som allt annat.
Nu när vi kommit fram till att det faktiskt föreligger en skillnad så kan vi ta nästa steg, börja analysera VARFÖR och VAD skillnaden består utav. Är det en simpel färgning eller handlar det om att ge bättre förutsättningar inför D/A-omvandlingen (förutsatt att DACen ifråga kan ta emot den uppskalade signalen och göra något vettigt av den)?
Tell skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Tröttsamt.
Faktiskt har sjunkit ordentligt i det som en gång var grejen. -Ett alternativ till andra hififorum, med högre nivåer av vetenskaplighet och stävan mot faktisk kunskap. Därav namnet Faktiskt.
Tro eller anekdoter som bevis för något verkar vinna mark här i allt för stor utsträckning.
Jag tror jag tar semester ett tag, för det här känns mest som bortkastad tid på ingenting.
Som jag ser det så har du endast försökt agera bromskloss mot slutmålet faktiskt kunnande angående uppsampling och den bakomliggande teknik som nyttjar detta, för trots att flera av oss bekräftat att vi faktiskt hör och kan peka ut skillnaden i blindtest så har du hela tiden försökt få det till att det handlar om placebo eller andra utomliggande faktorer, varför?
1. Första steget bör väl vara att ta reda på ifall det föreligger en hörbar skillnad, vilket flera nu har kunnat höra.
2. Belker har även bekräftat att han ser vissa skillnader i någon visualisering av filerna. Det är alltså mätbart precis som allt annat.
Nu när vi kommit fram till att det faktiskt föreligger en skillnad så kan vi ta nästa steg, börja analysera VARFÖR och VAD skillnaden består utav. Är det en simpel färgning eller handlar det om att ge bättre förutsättningar inför D/A-omvandlingen (förutsatt att DACen ifråga kan ta emot den uppskalade signalen och göra något vettigt av den)?
Jasså var det fler än en som gissat rätt?
Strmbrg skrev:Okay! Så nu har jag lyssnat. Hittade en tillräckligt lång USB-kabel för att kunna sitta i fåtöljen och lyssna med högtalarna.
Kom på att Hugo2 visst kan anslutas med USB från datorn via en anslutning på framsidan.
Jag har alltså inte kört signalen via MScalern.
Det var svårt det där. Såpass svårt att det kan betraktas som så små skillnader att de inte har någon musik-lyssnings-mässig betydelse.
Övningens värde får jag nog snarast placera i kategorin: "Spännande att avgöra om det alls går att höra skillnad."
Sådant kan ju självklart vara intressant, men för min del har dessa skillnader (om de nu finns, jag förnam dem ej) ingenting att bidra med när det gäller musikupplevelsen. Det blir alltså en rent teknisk och hörselförmåge-mässig fråga istället.
Jag får såklart reservera mig för att jag hamnat i ett "nocebo", men oavsett så är mitt intresse inriktat på hyfsat PÅTAGLIGA FÖRBÄTTRINGAR och inte på att LETA EFTER SKILLNADER. Hörselförmåge-tävlingar är inte så intressanta för mig, kanske skall tilläggas.
Tack för insatsen än en gång!
sprudel skrev:Jag kanske missat, men vilken dac har du Belker?
Belker skrev:sprudel skrev:Jag kanske missat, men vilken dac har du Belker?
Project PreBox Digital S2
Strmbrg skrev:Belker skrev:sprudel skrev:Jag kanske missat, men vilken dac har du Belker?
Project PreBox Digital S2
Jag har haft en sådan. Hör du några skillnader mellan dess olika filter?
Jag kunde inte förnimma några skillnader ens när jag fått dem beskrivna.
Belker skrev:Strmbrg skrev:Belker skrev:Project PreBox Digital S2
Jag har haft en sådan. Hör du några skillnader mellan dess olika filter?
Jag kunde inte förnimma några skillnader ens när jag fått dem beskrivna.
Nej.
dewpo skrev:Belker skrev:Strmbrg skrev:Jag har haft en sådan. Hör du några skillnader mellan dess olika filter?
Jag kunde inte förnimma några skillnader ens när jag fått dem beskrivna.
Nej.
Har du passat på att testa Matrix funktionen i HQPlayer ihop med FIR filter, Och testat att driva ett aktivt delat system?
Jag har provat i mitt system att mäta genom hela kedjan med mätmikrofon, Och även om jag kanske inte hör skillnad
Så mäter jag skillnad mellan de olika filter valen i HQPlayer, Mest i diskant utsträckning.
ps Har tyvärr ingen möjlighet att provlyssna filerna du skapat då jag ej har en DAC som klarar så hög samplingsfrekvens
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster