Moderator: Redaktörer
RolffRojs skrev:Klass D förstärkare är visst extra känsliga för störningar pga switchande nätdel som även avger högfrekvent skräp.
Michael skrev:RolffRojs skrev:Klass D förstärkare är visst extra känsliga för störningar pga switchande nätdel som även avger högfrekvent skräp.
Ursäkta men denna mening får jag inte till, klarar inte av att tolka den. Skulle du vilja förtydliga vad du försöker berätta?
T.ex. vad avser du med "förstärkare", hela apparaten eller förstärkarkortet/modulen inuti, exkl. nätdel?
Vilken del är "extra känslig"; förstärkarkortet, nätdelen eller något annat?
//Michael
rikkitikkitavi
Morello
Frisk skrev: Märkningen må måste ju innefatta montage i korrekt låda, räcker en trälåda eller är den testad och godkänd i en skärmande metallåda?
Baffel skrev:RolffsRojs:
Skickar ut? Menar du om det tex saknas filterkomponenter? Typ denna:
viewtopic.php?f=10&t=71263
Frisk skrev:Att jämföra pris mellan svensk butik och direkt på alibaba blir inte riktigt rättvist... den verkade dessutom ha rätt mycket kringlogik inbyggt.
Menar du miniDSP? Det är en svensk webbutik så nog bör det ha godkänts. Förmodat dubbelisolerad den med och bör då vara klar att trycka in i en (trä)låda?Denna säljs som en modul för att bygga en egen produkt av, vore intressant att veta vad den är godkänd för. Kan man godkänna en helt passiv produkt med kravet på att den som implementerar godkänner hela konstruktiinen. Jag tror man kan det.
Det blir ju en annan sak med anslutna högtalare och kablar insignal etc. Men det känns som det blir ett stort ansvar för kunden... undra om man får sälja så till privatperson?
Den bilden är från Vistron-plattan.Ja, kvadrat i kvadrat ska vara dubbelisolerad, det blir den väl inte innan den är monterad i korrekt låda, om bilderna stämmer med hur den levereras.
RolffRojs skrev:Menar du miniDSP? Det är en svensk webbutik så nog bör det ha godkänts. Förmodat dubbelisolerad den med och bör då vara klar att trycka in i en (trä)låda?Frisk skrev:Denna säljs som en modul för att bygga en egen produkt av, vore intressant att veta vad den är godkänd för. Kan man godkänna en helt passiv produkt med kravet på att den som implementerar godkänner hela konstruktiinen. Jag tror man kan det.
Det blir ju en annan sak med anslutna högtalare och kablar insignal etc. Men det känns som det blir ett stort ansvar för kunden... undra om man får sälja så till privatperson?
RolffRojs skrev:Den bilden är från Vistron-plattan.Frisk skrev:Ja, kvadrat i kvadrat ska vara dubbelisolerad, det blir den väl inte innan den är monterad i korrekt låda, om bilderna stämmer med hur den levereras.
RolffRojs skrev:Japp, och jag vet inte ett skvatt om dem här grejorna. En snabb googling ger dock vid handen att EMC-skydd ingår i CE-märkningen. Som konsument får jag lita på CE-märkningen.
RolffRojs skrev:Frågan gäller alla Klass D i allmänhet. Den översta modulen har ferritringar på ström-, högtalarkabel och två DC-kablar. Den nedre är denna: https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... r-ice-250/
Vistron, aka Noname för allmänheten, seriös OEM-tillverkare har ferriter. miniDSP, välrenommerat märke som riktar sig direkt till slutkund saknar ferriter. Det har talats en del om främst skräpet Klass D skickar ut här Faktiskt och då undrar jag om det är avsaknaden av ferriterna som är den stora boven.
RolffRojs skrev:Frisk skrev: Märkningen må måste ju innefatta montage i korrekt låda, räcker en trälåda eller är den testad och godkänd i en skärmande metallåda?
Det finns en ikon på plattan, kvadrat i en kvadrat, som jag inte vet vad betyder men gissar på dubbelskärmad?
RogerGustavsson skrev:RolffRojs skrev:Frågan gäller alla Klass D i allmänhet. Den översta modulen har ferritringar på ström-, högtalarkabel och två DC-kablar. Den nedre är denna: https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... r-ice-250/
Vistron, aka Noname för allmänheten, seriös OEM-tillverkare har ferriter. miniDSP, välrenommerat märke som riktar sig direkt till slutkund saknar ferriter. Det har talats en del om främst skräpet Klass D skickar ut här Faktiskt och då undrar jag om det är avsaknaden av ferriterna som är den stora boven.
miniDSP-grunkan har en ICE-power-modul som förmodligen är testad fram- och baklänges.
imac skrev:RolffRojs skrev:Frisk skrev: Märkningen må måste ju innefatta montage i korrekt låda, räcker en trälåda eller är den testad och godkänd i en skärmande metallåda?
Det finns en ikon på plattan, kvadrat i en kvadrat, som jag inte vet vad betyder men gissar på dubbelskärmad?
Klippt från K&C
Dubbelisolerade apparater
Apparater som inte har en skyddsjordning ska använda extra isolering. Det innebär att utrustningen är extra skyddad så att risken för att höljet ska bli strömförande minimeras. Apparater med denna extra isolering kallas dubbelisolerade och ska vara märkta med en dubbel-fyrkantssymbol.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... n-i-hemmet
RogerGustavsson skrev:RolffRojs skrev:Frågan gäller alla Klass D i allmänhet. Den översta modulen har ferritringar på ström-, högtalarkabel och två DC-kablar. Den nedre är denna: https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... r-ice-250/
miniDSP-grunkan har en ICE-power-modul som förmodligen är testad fram- och baklänges.
Belker skrev:RogerGustavsson skrev:RolffRojs skrev:Frågan gäller alla Klass D i allmänhet. Den översta modulen har ferritringar på ström-, högtalarkabel och två DC-kablar. Den nedre är denna: https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... r-ice-250/
Man kan också notera att samma attityd inte råder gentemot Hypex och Purify. Där råder allmän missstänksamhet på faktiskt map emc.
Baffel skrev:Frisk. Vad du kan se om denna Vistron är det ok att plugga in i väggen och köra på eller behöver man fixa till den?
Det sett ut ett elsäkerhetsperspektiv.
Brasklapp . Det kanske redan tagits upp i tråden. Missat det i så fall.
RogerGustavsson skrev:Du menar att man inte får modulerna så här?
xmag skrev:Intressant med ferriter.
Jag har en fråga angående att man måste kunna mäta för att veta hur man placerar ferriter alternativt att de inte gör nytta:
Om man sätter dit ferriter "på måfå" förstår jag att det inte alltid hjälper men kan det bli sämre om man använder den diy-vetenskapliga metoden "på måfå"?
jansch skrev:xmag skrev:Intressant med ferriter.
Jag har en fråga angående att man måste kunna mäta för att veta hur man placerar ferriter alternativt att de inte gör nytta:
Om man sätter dit ferriter "på måfå" förstår jag att det inte alltid hjälper men kan det bli sämre om man använder den diy-vetenskapliga metoden "på måfå"?
Ferriter som placeras på primärsidan och sekundärssidan av matningen, t.ex på separat nätdel, kan inte göra skada.
Man bör nog kolla OM de kan göra nytta med ett oscilloskop, d v s att det finns "skräp" på spänningarna högt upp i frekvens. Har du t.ex separat nätdel/ laddare till din dator kan du laborera lite. Ofta ser det för j...ligt ut vid sådär 50kHz och uppåt.
Baffel skrev:Nätströmmen som levereras har förutom hög spänning dessutom växlande polaritet (50 Hz).
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... vaxelstrom
Brumm från nätet
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... hp?t=14219
Kanske har med det att göra?
RogerGustavsson skrev:Den modul som miniDSP verkar använda ICEpowwer250ASX2 har denna text i databladet. Class 2 innebär det att den inte behöver ha jordat uttag?
Morello skrev:Det skulle vara intressant att undersöka en typisk klass D-apparat med avseende på avlyssningssäkerhet - alltså ur ett signalspaningsperspektiv. Jag skulle gissa att ryssen kan sätta upp antennen på minst 100 meters avstånd och sedan konstatera att Frisk spisar ditten eller datten. Jobbar mycket med sådant (RÖS U1 /Tempest nivå A) numera och det är oerhört utmanande jämfört med vanliga krav avseende emission.
Frisk skrev:Morello skrev:Det skulle vara intressant att undersöka en typisk klass D-apparat med avseende på avlyssningssäkerhet - alltså ur ett signalspaningsperspektiv. Jag skulle gissa att ryssen kan sätta upp antennen på minst 100 meters avstånd och sedan konstatera att Frisk spisar ditten eller datten. Jobbar mycket med sådant (RÖS U1 /Tempest nivå A) numera och det är oerhört utmanande jämfört med vanliga krav avseende emission.
Intressant.
Ja, det vore ytterst pinsamt om de avlyssnade vad klass D- steget spelade, då skulle de ju kunna tro att jag bara lyssnade på Pippi Långstrump...
xmag skrev:jansch skrev:xmag skrev:Intressant med ferriter.
Ferriter som placeras på primärsidan och sekundärssidan av matningen, t.ex på separat nätdel, kan inte göra skada.
Man bör nog kolla OM de kan göra nytta med ett oscilloskop, d v s att det finns "skräp" på spänningarna högt upp i frekvens. Har du t.ex separat nätdel/ laddare till din dator kan du laborera lite. Ofta ser det för j...ligt ut vid sådär 50kHz och uppåt.
OK!
Jag har skräp vid exakt 50hz och har alltid haft det när jag mätt oavsett vad jag gör. Men ferriter kan väl knappast påverka brum vid 50hz?
När jag är klar med min mätutrustning skall jag gå till botten med 50hz-brummet.
Frisk skrev:Nu har jag fått lite svar från B&O "Tyvärr" fick jag ett helt företagsinlogg, även om jag inte skrivit någon NDA känner jag att jag inte kan dela med mig av allt.
Några av de detaljer jag frågat om tidigare i alla fall
Testerna är gjorda på 1/8 av max-effekt i de rapporter jag kollat i. Signalen har varit rosa brus och lasten ser ut som det var en rent resistiv last.
Generellt ser allt rätt fint ut, men det är marginalen på kabelburen emission är inte jättegod vid ca 300kHz för ett av stegen, dock förstås på rätt sida.
Modulerna är inte testade "nakna" utan monterade i låda vid test. Ungefär ur test uppställningen ser ut tycker jag man kan anta utifrån "designers manual"
sidan 8: https://www.parts-express.com/pedocs/ma ... manual.pdf samt låddesign i rekommendation i dokumentet och bild på s45.
Hela testet beskrivs ju faktiskt ganska väl i design-manualen:
"The device under test is mounted in a shielding box (see appendix 2) and loaded with a resistive load. The test signal is pink noise corresponding to 1/8th of the rated power dissipated in the load."
jansch skrev:xmag skrev:jansch skrev:
OK!
Jag har skräp vid exakt 50hz och har alltid haft det när jag mätt oavsett vad jag gör. Men ferriter kan väl knappast påverka brum vid 50hz?
När jag är klar med min mätutrustning skall jag gå till botten med 50hz-brummet.
Att ha "skräp" vid 50 Hz är inte 50Hz!!!!!
ALLT annat som inte är en ren sinus 50Hz är andra frekvenser och i alla normala fall frekvenser över 50Hz.
Jag tror du tänker "fel" och inte har studerat vågformer.
Se det t.ex såhär: om du likriktar en sinus med diodbrygga (helvågslikriktning) kommer du rent teoretiskt ha oändligt höga frekvenskomponenter. Hur kommer det sig då? Jo, när den positiva halvvågen vänder för för att skapa nästa halvvåg kan övergången bara bli "skarp" vid oändligt hög frekvens..... väldigt enkelt beskrivet. Detta är precis som med en "50Hz fyrkantvåg" som kräver oändligt höga frekvenskomponenter för att bli fyrkantig.
Googla på fyrkantvåg på t.ex Wikipedia så får du mer förståelse för detta.
Enkel uttryckt: när en signal beskriven på en tidsaxel har ett skarpt "knä" betyder det oändligt höga frekvenskomponenter. T.ex fyrkantvåg, trekantvåg, sågtand, helvågslikriktning, fykantpulser, mm. I verkligheten är ju oändligt hög frekvens utopi och det kan du konstatera på ett oscilloskop att "knät" är/blir avrundat när du förstorar bilden.
Så har du "skäp" vid 50Hz har du högre frekvenskomponenter.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster