I-or skrev:Ja, så blir det sällan. Det är alltså en sällsynt usel eller olycklig uppställning i ett rum om (5 3,7 2,4) m med källan i en position (0,45 0,25 0,3) m och mottagaren i (3,3 1,85+/-0,07 1) m (d.v.s. 14 cm mellan trumhinnorna, vilket är något mer än normalt). Så här ser frekvensgången för positionerna ut:
bad setup.png
Förvånansvärt stora skillnader ca 45-60 Hz trots det mycket korta avståndet mellan mottagarpositionerna. Skälet är att det är mycket få moder som exciteras och därför bidrar just här. Jag har många gånger tidigare varit inne på att det är fördelaktigt av många skäl att excitera så många moder som möjligt. Om man flyttar mottarpositionerna 0,7 m längre ifrån källan, d.v.s. till (4 1,85+/-0,07 1) m så ser det ut så här:
less bad setup.png
Som synes handlar det nu endast om maximalt 3-4 dB skillnad under 100 Hz.
Liknande, men något mindre tydliga, effekter förekommer dock inte sällan i rum om man letar upp dem och med sinusar kan man höra dem, men detektering med musiksignaler är en helt annan sak. Smalbandigheten medför normalt att hörbarheten närmar sig noll med musiksignaler.
Tilläggas bör även att man i praktiken inte får ett lika jämnt reflektionsmönster som i simuleringarna ovan p.g.a. möbler och irregulariteter från dörrar, fönster, olika väggmaterial o.s.v., så frekvensgången förändras en del. Detta medför att knepiga frekvensområden flyttar på sig något i frekvensled, men de försvinner inte.
Med basmoduler placerade t.ex. i rummets två främre hörn så blir risken för problem enligt det översta diagrammet mycket liten i praktiken. I ett rum med fullständig symmetri kan det inte ens uppstå och även om det via asymmetri blir en viss skillnad mellan ljudtrycken vid trumhinnorna så jämnas denna ut av de olika bidragen från de båda källorna.
Kanon, I-or. Det var ju ganska klart att diskrepansen mellan öronen måste synas i frekvensgången på respektive mätposition. Jag saknade frekvensgångskurvorna i respektive mätpunkt i ditt första inlägg.
I bad setup, så iakttar jag följande. I frekvens lägsta rumsresonans är 34 Hz. Det stämmer med 5 meter längd på rummet och halvvågsresonans mellan kortväggarna.
Då blir det resonanser på heltalsmultiplar (1, 2, 3, osv) och nollställen/antiresonanser på (1,5 , 2,5 , 3,5 , osv).
Resonanser blir då på frekvenserna 34 Hz, 68 Hz, 102 Hz.
Nollställen blir då på frekvenserna 51 Hz, 85 Hz, 119 Hz. 51 Hz är den frekvens som ligger i skärningen mellan blå och röd kurva. Man kan också se att röd kurva har extra
tillskott där blå kurva har min och vice versa. Det gör den stora diskrepansen/differensen mellan mätpunkterna.
Det är detta man kan skönja i kurvorna.
Samma mönster kan ställas upp på rumsresonanserna mellan långväggarna. Då adderas några resonanser och mellan tak och golv.
Jag har då en frågeställning och undrar om du skulle kunna lägga in kurvan för centrumpunkten mellan öronen d v s (3,3 1,85 1) m som mätposition.
Det skulle vara intressant att se.
Respektive
tillskott bör då bli minimala eller inget alls och 51 Hz bör bli åtskilligt mindre i nivå.
Man kanske skulle kunna lägga in den kurvan som grön kurva så att det blir 3 kurvor på samma "papper".
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.