Jag har inte krav på så stor exakthet, men en hygglig bild av mina ESL-63:or vore fint. QUAD:arna har lite dynamiska impedanshyss för sig, men det får vi rationalisera bort.
Så här ser impedanskurvan ut:
Per.
Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:dum fråga kanske, men vad har man en konstlast till i f/e lyssning?
konstlasten låter väl inte?
/rickard
Morello skrev:Bör tilläggas att den last som LTS nyttjar inte bara är komplex till impedans, utan är olinjär. Olinjäriteten sitter i en spole(kärnan mättar), vilken motsvarar baselementets lätt olinjära komplians.
perstromgren skrev:Tjusigt, Svante!
Hur bär man sig åt för att lista ut hur god komponentnoggrannhet som behövs? Kirschoff et al + algebrakursen i optimering? Eller finns lite erfarenhet att hämta, kanske?
rikkitikkitavi skrev:dum fråga kanske, men vad har man en konstlast till i f/e lyssning?
konstlasten låter väl inte?
/rickard
Svante skrev:Inser just att det är jobbigt att göra en spole på 14 mH utan serieresistans. Inser att det vore bra med en järnkärnespole där. Inser dessutom att de gärna blir lite olinjära. Inser dessutom att just den spolen motsvarar upphängningens fjädring i baselementet. Inser dessutom att just den komponenten är olinjär i LTS konstlast. Hmm, lyckligt sammanträffande?
perstromgren skrev:Svante skrev:Inser just att det är jobbigt att göra en spole på 14 mH utan serieresistans. Inser att det vore bra med en järnkärnespole där. Inser dessutom att de gärna blir lite olinjära. Inser dessutom att just den spolen motsvarar upphängningens fjädring i baselementet. Inser dessutom att just den komponenten är olinjär i LTS konstlast. Hmm, lyckligt sammanträffande?
Så, allt imponerande prat om "Vi, fårstår du, har inte stannat bara vid att efterlikna impedanskurvan. No, Sir, vi har också simulerat olinjäriteterna i baselementes upphängning också!" bara är en (snygg) efterhandkonstruktion?Vow!
Harryup skrev:Och hur simuleras den spänning som kommer ifrån högtalaren som inte är alstrad av musiksignalen?
Svante skrev:Mm...
Så här är det. Man kan välja att se på talspolens rörelse i magnetfältet på åtminstone två sätt. ...
Harryup skrev:Svante:
Om konstlasten motsvarar den belastning som exempelvis högtalaren man använder så borde väl förstärkaren mäta exakt lika med högtalaren eller konstlasten som last.
Harryup skrev:Har detta undersökts?
Harryup skrev:Mäts båda förstärkarna över exempelvis konstlasten någon gång för att se om det excisterar någon skillnad? Byter man plats på förstärkarna någon gång i testerna?
Ja, båda apparaterna. Om man F/E-lyssnar en förstärkare lär ju 2 olika vara inblandade i testuppställningen.
silvervarg skrev:Ja, båda apparaterna. Om man F/E-lyssnar en förstärkare lär ju 2 olika vara inblandade i testuppställningen.
Fast det är bara en av förstärkarna som F/E testas. Den andra är bara med för att vi vill kunna höra ljudet. Att byta plats på förstärkarna vore ganska likvärdigt med att byta ut någon annan del i kedjan.
Vitsen med F/E testning är att blanda in så liten delar som möjligt i just före/efter delen.
Personligen är jag lite undrande till varför man inte lyssnar på diff-signalen också. Dvs på skillnaden mellan före och efter. Helt tyst diff-signal = ej hörbart färgande.
Tanken vore att man lättare kan uppfatta små fel än man gör i klassiskt F/E test. Nackdelen är att det nog är väldigt tråkigt att lyssna på diff-signalen, som troligen bli tystnad med lite brus på i de flesta fall (fram tills klippningen börjar).
Harryup skrev:Svante:
Ja, båda apparaterna. Om man F/E-lyssnar en förstärkare lär ju 2 olika vara inblandade i testuppställningen.
silvervarg skrev:Personligen är jag lite undrande till varför man inte lyssnar på diff-signalen också. Dvs på skillnaden mellan före och efter. Helt tyst diff-signal = ej hörbart färgande.
Tanken vore att man lättare kan uppfatta små fel än man gör i klassiskt F/E test. Nackdelen är att det nog är väldigt tråkigt att lyssna på diff-signalen, som troligen bli tystnad med lite brus på i de flesta fall (fram tills klippningen börjar).
Harryup skrev:Tack för svaren Svante,
Skulle du om du gjorde testen "riktigt" vetenskapligt ha någon slags utvärdering av varje test. Typ testa 2 individer av samma sort, kanske ha olika konstlaster för att få en uppfattning när och om det överhuvudtaget går att höra apparaten, så att svaret blir ej färgande med konstlast 1 och 2 men konstlast 3 så kunde konstateras .......
Och på olika nivåer?
Eller?
Harryup skrev:2dB under klippnivå bestäms med hjälp av mätning eller genom leverantörens datablad? Alla hörbara frekvenser? eller kanske i lägsta basen alla kanaler drivna samtidigt? Eller?
Harryup skrev:Svante, är du nöjd med den inställningen?
Svante skrev:Harryup skrev:Svante, är du nöjd med den inställningen?
Nja. Som jag skrev i en annan tråd så missgynnar den mjukklippande förstärkare. Men för det testobjekt vi hade då, var det nog OK, det var en trissestärkare som man kan vänta sig har en plötsligt ökande dist (vid klippning).
Kruxet med sån här testning är att det finns så många parametrar att hålla koll på och man måste nog tillåta en viss ingenjörsmässig frihet i valet av nivå, tex. Att testa en omotkopplad rörstärkare 2 dB under klipp vore inte rättvist, tex.
Svante skrev:Hmm, det där vet jag inte riktigt hur jag ska ta. Alltså, alla testmetoder har brister och ingen är fullständigt heltäckande. Jag tycker F/E-lyssnandet utfört på LTS vis har ovanligt få brister och har svårt att tänka mig att det skulle bli väsentligt bättre på något annat vis utan att testerna skulle bli krångligare.
Men det verkar som en av bristerna är att jag talar om vad jag är kritisk till, som den sanningssökande forskarsjäleni mig säger att jag ska göra. Det kanske inte funkar med folk som inte är vana vid att sanningen redovisas efter bästa förmåga.
Bill50x skrev:Känns det igen?
Bill50x skrev:Det skulle vara klädsamt om F/E-metodens anhängare också kunde ta till sig den befogade kritiken och faktiskt medge de begränsningar som finns.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Känns det igen?
Nej. Jag tycker det påpekas stup i kvarten att alla metoder har brister, att en icke detekterad färgning vid ett tillfälle inte är detsamma som obefintlig färgning o.s.v. Men det kanske bara är jag som har drömt det?
Bill50x skrev:Det skulle vara klädsamt om F/E-metodens anhängare också kunde ta till sig den befogade kritiken och faktiskt medge de begränsningar som finns.
Problemet är väl bara att den befogade kritiken allt som oftast lyser med sin frånvaro. Den kritik som framförs är normalt sett helt irrelevant eller alldeles uppåt väggarna tokig på grund av att den som kritiserar inte riktigt har greppat hur metoden fungerar. Hittills tror jag väl jag har sett tre eller fyra personer komma med (vad jag kan bedöma vara) relevanta och faktabaserade invändningar...
Bill50x skrev:Frågan är bara VEM som avgör vad som är befogad kritik eller inte?
Bill50x skrev:Hittills har jag bara sett Svante som överhuvudtaget medgivit/diskuterat eventuella svagheter i F/E-lyssningen.
Magnuz skrev:Svante är ingalunda ensam om att påpeka/medge svagheter med metoden.
Harryup skrev:Man skulle inte kunna tänka sig 2 dB under klippning oavsett vid vilken frekvens det först inträffar vid med konstlasten som belastning?
LarsR skrev:Men vad gör du i Sth? Har jag missat något?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster