Fula "s"

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Fula "s"

Inläggav Svante » 2005-10-21 18:06

Detta har säkert varit uppe förut, men jag kan inte släppa det. Varför låter "s"-en så illa på så många inspelningar? Jag kan ju bara spekulera, men det kan väl ni också, eller så kanske ni vet?

Några tänkbara förklaringar:

1. Diskanthöjning är poppis. Dels i mixerbordet, kompressorn, eller i mikrofonen. Många mikrofoner har ju en bulle vid 5-10 kHz. Men det är bara roligt på ljud som inte har så mycket diskant, så när "s"-en kommer brakar det lös...

2. Man sätter mikrofonen för nära munnen och rakt framför. Där bildas det ju en luftstråle full med turbulens och ljudet där är rätt annorlunda mot hur det är på lite håll. Det blir nog lite bättre om man använder en sån där tunn tygduk för att bli av med puffljud, men frågan är om det försvinner helt. Egentligen borde man micka på minst 50 cm avstånd.

3. Diskanthögtalare distar för mycket i allmänhet. När sedan "s"-en kommer med sin starka diskantstyrka så blir det mycket dist och det låter illa.

4. Analoga medier är inte lämpade för "s" eftersom man spelar in på dem med en diskanthöjning, som man tar bort vid avspelningen (pre- och de-emfas). Mediet blir därmed lätt överstyrt i diskanten. Detta gäller vinyl, analogband, FM-radio och ett fåtal CD.

Vad tror ni? Finns det fler anledningar? Vilken är viktigast?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-21 18:10

5. Distortion i förstärkarledet. Något jag råkat ut för då och då.

Annars vet jag inte riktigt, är mest inne på dålig mikrofon eller -teknik.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-21 19:14

Men ligger det inte nåt sjukt i att sätta mikrofonen så nära munnen som (jag tror) att man ofta gör?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-21 19:23

Absolut. Det är lika sjukt som att spela öronproppsstarkt på
konserter.

Vad kan vi göra åt det?

Mvh E*

PS. Fast på bilden har du mikrofonen väldigt nära, Svante! :wink:
På sidan om turbulensen dock.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-21 20:05

E skrev:PS. Fast på bilden har du mikrofonen väldigt nära, Svante! :wink:
På sidan om turbulensen dock.

Haha, ja det där hade jag glömt. Det är faktiskt en blid bär jag jämför spektrum från en kardioidmik och en rundtagande mik i mungipan. Det var inte intressant hur det var över 5 kHz då, de skulle användas för röstmätningar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Fula "s"

Inläggav Max_Headroom » 2005-10-21 22:13

Svante skrev:4. Analoga medier är inte lämpade för "s" eftersom man spelar in på dem med en diskanthöjning, som man tar bort vid avspelningen (pre- och de-emfas). Mediet blir därmed lätt överstyrt i diskanten. Detta gäller vinyl, analogband, FM-radio och ett fåtal CD.

OT-fråga: Analogband, gäller det även studiobandare (typ sånna som går med typ 76cm/s)?

Angående s-ljuden, så visst har det varit uppe förr. Jag tror största problemet sitter på mick-sidan. Felkonstruerade mickar (eller att man använder mickar som inte alls är lämpliga som sångmickar), felplacerade mickar mm. Och när det väl är fel där, så tja, vad gör man? Lyssnar på nåt instrumentellt, kanske?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-10-21 22:24

Jepp, största syndaren sitter allt i inspelningsledet, men jag har kunnat höra att olika DA-omvandlare också spelar en stor roll.

Erfarenhetsmässigt tycker jag att ju bättre DA desto mindre bekymmer med S-ljud.

Men som sagt det är många led.

Mvh

Användarvisningsbild
E

Re: Fula "s"

Inläggav E » 2005-10-21 23:57

Svante skrev:1. Diskanthöjning är poppis. Dels i mixerbordet, kompressorn, eller i mikrofonen. Många mikrofoner har ju en bulle vid 5-10 kHz. Men det är bara roligt på ljud som inte har så mycket diskant, så när "s"-en kommer brakar det lös...

Jag tror att man kan lägga till trenden att använda distande
rörförstärkare till mikrofonerna också, antingen i själva
(rör-)mikrofonerna (?) eller som separata distboxar.

När det gäller hobbyinspelning (vilket ju inte Svante avser, men
ändå) så är det väldigt lätt att som musiker falla för billiga
rörmikrofonförstärkare (och rörmikrofoner), tror jag. Man är ju van
vid att rör låter bäst i gitarrförstärkaren, och vem vill inte ha ett
varmt å härligt ljud? De som säljer prylarna är kanske okunniga,
eller bryr sig inte så länge de får sälja.
  Jag brukar alltid rekommendera musiker/hemmapulare att börja
med en någorlunda icke-färgande inspelningsapparatur och sedan
bygga på med färgpytsar efter hand, oavsett hur lockande det
verkar med ett "varmt" rörljud (som inte behöver vara så varmt).
Alternativt på annat sätt försäkra sig om att man verkligen vill ha
den färg som apparaten man köper tillför, på allt inspelat ljud!

Kan förresten stigtidsbegränsningar (heter "slew rate" så på
svenska?) vara en väsentlig orsak till problemet? I mikrofon-
förstärkare, exempelvis, eller annan apparatur som föregår
lyssningsförstärkaren i kedjan.

Mvh E*

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-22 00:11

Jag håller med om att inspelningstekniken nog är viktigast, en riktigt bra kondensatormik som man kör helt rent utan eq på och bara lägger på multibandskompression för att lyfta fram den i en pop-mix blir det normalt inga speciellt störande s-ljud på om man inte käkat upp miken. S-ljuden tilltar dock i takt med graden av pålagd kompression.

Det där med D/A-omvandlare kan jag delvis hålla med om, jag tycker röster överhuvudtaget låter tydligare i modernare D/A-omvandlare än vad dom gjorde för några år sen. Då pratar jag konsument-produkter, proffs-DA har antagligen låtit lika bra hela tiden.

Att högtalaren återger även låga toner korrekt är heller inte oviktigt, annars blir det en obalans i ljudet som gör att man kanske fokuserar mer på brister i dom övre registren. Eftersom dom då blir dom mest framträdande.

Betänk att s-ljud hörs bra även i den riktiga verkligheten, men då är ljudet helt balanserat även nedåt.

En stor förbättring i läsbarheten av röster, och det inkluderar korrekt återgivning av s-ljud, fick jag nyligen i mina egna högtalare när jag böt från en massproducerad integrerad förstärkare till ett 28 år gammalt proffs-slutsteg. Det var faktiskt en liten aha-upplevelse, OJ vad mycket lättare det blev att höra exakt vad folk sjunger. Så förstärkarens förmåga att driva högtalarna 100% korrekt är mycket viktig enligt min åsikt.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-22 00:28

xeizo skrev:en riktigt bra kondensatormik som man kör helt rent utan eq på och bara lägger på multibandskompression för att lyfta fram den i en pop-mix blir det normalt inga speciellt störande s-ljud på om man inte käkat upp miken.

Varför inte monobandskompression (t ex parallellt med den
oförändrade signalen, om syftet är att jämna ut dynamiken)?

xeizo skrev:S-ljuden tilltar dock i takt med graden av pålagd kompression.

Är det ett axiom, eller beror det på hur man applicerar
komressionen?

Mvh E*

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-22 00:39

Det finns inget "inte".

Det var bara ett exempel, kanske skulle ditt exempel fungera bättre? Den saken kan bara en jämförande lyssning ge svar på. Min erfarenhet är att multibandskompression är en "snabb fix" för att få sången mer läsbar genom en skog av instrument.

Poängen var iaf att det går att spela in sång utan att s-ljuden normalt blir allt för störande, så inspelningen är troligen oftast den största boven.

Är det ett axiom, eller beror det på hur man applicerar
komressionen?

Det är inget axiom, men om sången redan från början har tämligen tydliga s-ljud så blir dom precis som allt annat ännu tydligare efter kompression. Där kan multibandskompression vara bra eftersom man kan välja att inte komprimera just det mest framträdande s-registret lika mycket som resten. Särskild vokal-kompression, om man säger så.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-22 10:42

Detta är ett riktigt otyg som jag störde mig på redan innan min hifi-karriär tog fart. Trodde ju att det skulle avhjälpas med bra utrustning men det har stannat på ungefär samma nivå förutom på några inspelningar där det verkar ha berott på tidigare avspelningsutrustning. Jag tror att det beror på en kombination av närmickat och dist som läggs till i de olika delarna av segnalkedjan i studion.

Rent generellt tycker jag att det mesta inspelade materialet låter rätt så hårt jämfört med verkligheten.

Användarvisningsbild
PerA

Inläggav PerA » 2005-10-22 13:04

Jag hävdar efter att ha spelat in hur mycket sång med S som helst att det beror på detta:
Vissa personer tenderar att leverera mer S på inspelningar. Särskilt kvinnliga. Det är vanligt med de-esser vid mixning men en enligt mig betydligt bättre och naturligare åtgärd är att markera "esset" i editeringsprogrammet (förvånansvärt lätt att se) och helt enkelt sänker runt 3-6dB. funkar hur bra som helst.
Men som sagt problemet, puffskydd som du nämnde har bara med puffar (p, b, d etc) att göra, inte "ess". Essen kan man sänka vid närmickning genom att vinkla membranet gentemot munnen, går att vinkla mycket. Jag vet inte exakt vad det beror på men det borde ju då vara nåt slags resonans fenomen.

Detta fenomen framkommer även på mikrofoner som inte har "diskantbulle" och innan alla analoga medier och mixerbord.
Så jag kan i princip garantera att problemet inte uppkommer någon annanstans än i kedjan person-mikrofon och nästan oavsett mikrofon. Skulle gärna vilja veta exakt vad det beror på.

På vissa låtar passar det bättre att spela in på kanske 40cm avstånd (tex jazz) och då blir det mindre problem men på andra stilar (tex modern pop) så vill man gärna ha den där närheten i ljudet och mickar på 10cm, då får man helt enkelt räkna med trekvart med "ess" sänkningar.

och det förvånar mig att man på nya inspelningar höra fula ess.
ljudteknikern har tydligen inte orka fixat det, för det är helt klart lättfixat.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-22 14:25

Utan att jag egentligen vet, så tycker jag att en de-esser, som ju bara sänker diskanten när s-en kommer inte verkar vara någon bra lösning. Jag har fått för mig att s-ljudet verkligen är annorlunda till sin karaktär i luftströmmen framför munnen. Inte bara vad gäller frekvensinnehåll, utan just för det faktum att man befinner sig inuti en turbulent luftström där. På lite håll blir det annorlunda.

Tror jag.

Min favoritplats som jag ibland använder vid röstinspelningar är i mungipan, ungefär som i min avatar.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-22 17:22

Svante skrev:Utan att jag egentligen vet, så tycker jag att en de-esser, som ju bara sänker diskanten när s-en kommer inte verkar vara någon bra lösning.

Nja, en de-esser kan mycket väl vara en maskin som dämpar hela
signalen när den känner att det kommer ett s. Det finns
de-essrar/de-essers (nu kallar vi det s-dämpare så blir det
enklare på vårt språk!) som fungerar på lite olika sätt.

Hur pass naturligt blir ljudet vid mungipan? Krävs viss tonkontroll?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-22 18:17

Mickteknik är nog den största boven i dramat. På många inspelningar hör man ju en massa smackande och flåsande "munljud" från vokalisten, trots att kompet spelar för fullt. Kanske inte så verklighetstroget...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-22 19:17

E skrev:Hur pass naturligt blir ljudet vid mungipan? Krävs viss tonkontroll?

Mvh E*

Mja, jag ska inte säga att jag har undersökt det närmare, som röstforskare är man sällan intresserad av något över 5 kHz, men det blis inga puffljud eller blåsljud i s-en i alla fall. Men jag tror att diskanten är lite lägre, ja.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-22 19:22

Ett mycket enkelt sätt att sabotera s-ljuden är att köra sången genom en limiter och/eller kompressor med för kort attack och/eller release-tid.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-22 19:46

Morello skrev:Ett mycket enkelt schätt att schabotera sch-ljuden är att köra schången genom en limiter och/eller kompreschor med för kort attack och/eller releasche-tid.

Hur vanligt är det att man gör sådant i studiorna i landet, någon
som vet?

Och hur vanligt är det å andra sidan att man använder parallell
kompression för att lite mer icke-skadande trycka ihop dynamiken?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-22 20:19

I popsvängen är det väl mer regel än undantag att sabotera s-sljud (och även b-, f-, t- och p-ljud).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-22 20:42

Fast upphovsmännen kanske ser det mer som att de skapar nya
ljud...

Eller så hör de lite illa.

Mvh E*

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-22 22:25

Är inte grundproblemet den rådande mikrofontekniken där man har mikrofonen väldigt nära munnen (eller i den ibland...) ?

Är iofs okunnig i ämnet men det verkar naturligt för mig att s-ljud hörs väldigt väl på nära håll (ca 0-20 cm) men hörs inte på längre håll (50-80 cm). Dvs att det skulle lösa sig om man hade mikrofonerna längre ifrån munnen ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-23 20:04

Tycker att det finns ganska många stereosar som återger Sssss illa, och även vid högre ljudtryck i samverkan med rummen. Typisk transistordist skulle jag påstå och kanske dåliga rörkonstruktioner.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-23 20:29

Svante och E: Anledningen till att man har miken nära munnen handlar ofta om gain before feedback, då det inte rör sig om rena studioinspelningar.

På de två demos jag sjungit på har det varit över en halvmeter till mikrofonen plus puffskydd.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-23 20:41

dawen skrev:På de två demos jag sjungit på har det varit över en halvmeter till mikrofonen plus puffskydd.

Ah, det låter ju bra. Fast jag får intrycket, åtminstone när man tittar på TV, att sångare automatiskt försöker komma så nära mikrofonen de kan. Sitter det ett puffskydd emellan, så försöker de komma så nära det det går. Det leder in på nästa fråga, när s-luftstrålen träffar puffskyddet, får s-et en annan karaktär då? Jag menar, ska man se till att det är fritt fält framför munnen, dvs inga hinder alls, vare sig puffskydd eller mikrofoner.

Jag vet inte.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-23 21:27

dawen skrev:Svante och E: Anledningen till att man har miken nära munnen handlar ofta om gain before feedback, då det inte rör sig om rena studioinspelningar.

Vad gäller konsertsituationer, så minskar väl inte direkt problemen
med akustisk feedback av de hörselfarliga ljudnivåerna heller?
Vilket leder till ännu närmare mikrofonteknik, vilket leder till ännu
sämre ljud...

Svante: I de fall då man inte behöver mikrofonera otäckt nära, så
kanske man inte heller behöver något puffskydd, alltså är det fri
väg och problemet löst. Vid närmikrofonering är nog puffskydd
bättre än icke puffskydd.

Vilka tevesituationer med (separat) puffskydd tänker du på
förresten?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-23 21:35

E skrev:Vilka tevesituationer med (separat) puffskydd tänker du på
förresten?

Mvh E*

Typ, när man ser en artist i studion som står och sjunger in sin nästa platta.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-23 23:38

E skrev:Vad gäller konsertsituationer, så minskar väl inte direkt problemen
med akustisk feedback av de hörselfarliga ljudnivåerna heller?
Vilket leder till ännu närmare mikrofonteknik, vilket leder till ännu
sämre ljud...

Nuförtiden så är PA:n såpass bra när det gäller spridning att rundgång sällan är något problem. Infill kan ställa till problem, men det är relativt ovanligt (och i princip icke existerande om man har möjlighet att eq:a infills).

Däremot att man har höga scennivåer gör ju att risken för rundgång är större, men njae, det är faktiskt sällan något problem.

För övrigt tycker jag inte att det är dålig mikrofonteknik att hålla miken relativt nära munnen. Är det däremot en studioinspelning så är det självklart dåligt, men det är ju en helt annan sak, man har en helt annan kontroll över alla faktorer som spelar in där.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-23 23:46

dawen skrev:Däremot att man har höga scennivåer gör ju att risken för rundgång är större, men njae, det är faktiskt sällan något problem.

Behövs inte högre medhörningsnivåer när utnivåerna är höga då?

Menar du alltså t ex att om enbart i-örat-medhörning används och
exempelvis trummors och gitarrförstärkares direktljud inte är alltför
starka, så kan man mikrofonera betydligt mindre nära (med mindre
förstörda konsonanter som följd) utan risk för rundgång?

Mvh E*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-24 08:39

Varför skulle man inte kunna det?

Däremot har jag inte upplevt fula s-ljud som något problem live, dock på skiva. Kanske har det med andra saker att göra än dåliga mikrofoner och korta avstånd till dessa? Det är min gissning iaf.

Användarvisningsbild
dregelmyller

Inläggav dregelmyller » 2005-10-24 09:33

Fast PA anläggningar är väl inte direkt lika avslöjande i ljudet som hifi så S-ljuden kanske är mer dämpade då.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-24 09:52

Instämmer. PA har ju ett mycket mer avvrundat ljud, jag tror inte att man skulle stå ut med sk "hifi-ljud" vid dom ljudnivåer det oftast rör sig om i PA-sammanhang ...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-24 16:38

På vilket sätt skulle PA:n vara avrundade och okorrekta menar ni?

Visst, man tappar mer diskant än vad man tappar annat på avstånd eftersom luften dämpar högfrekventa saker mer. Hur mycket luften dämpar vid vilken frekvens beror ju på temperatur och luftfuktighet också.

Meyer Sound har en burk som man matar in temperatur och luftfuktighet i och så korrigerar burken automagiskt frekvensgång för tre register per burk! :) Genom att eq:a olika delar av PA-systemet olika får man, tycker jag, jämnare frekvensgång över hela ytan man vill täcka. Det finns de som inte tycker att det här är rätt tillvägagångssätt, bl.a. Mats "Dallas" Dahl, men jag tycker att det fungerar mycket bra.

Sedan att det ofta distar mer än vad det gör här hemma är ju en helt annan sak, dock tycker jag att detta sällan är något stort problem. Med bl.a. Meyer och d&b's stora system har man dessutom ingen möjlighet att köra anläggningar med för lite slutsteg eftersom man har slutsteg i varje låda.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-24 16:55

xeizo skrev:Instämmer. PA har ju ett mycket mer avvrundat ljud, jag tror inte att man skulle stå ut med sk "hifi-ljud" vid dom ljudnivåer det oftast rör sig om i PA-sammanhang ...

Jag tycker nog ofta att diskanten är betydligt mer påfrestande i PA-sammanhang än hemma. Däremot stämmer det som dawen säger att just s-ljuden verkar vara ett mindre problem live. Kan det vara att allt annat är så fruktansvärt högt och (ofta) distat och dränker s-ljuden?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-24 17:15

Magnuz: Man ser inte dammråttorna eftersom de ligger under avföringen från hunden? :roll: :wink:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-24 18:24

Skall man vara krass så är det ofta svårt att överhuvutaget höra text-rader live, om man inte kan hela texten utantill innan konserten, så det är inte konstigt om även s-ljuden försvinner :roll:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-24 18:31

Magnuz skrev:Kan det vara att allt annat är så fruktansvärt högt och (ofta) distat och dränker s-ljuden?

Precis vad jag tänkte skriva. Det finns annat som är värre än detta
problem på konserter.

dawen skrev:
E skrev:
dawen skrev:Däremot att man har höga scennivåer gör ju att risken för rundgång är större, men njae, det är faktiskt sällan något problem.

Behövs inte högre medhörningsnivåer när utnivåerna är höga då?

Menar du alltså t ex att om enbart i-örat-medhörning används och
exempelvis trummors och gitarrförstärkares direktljud inte är alltför
starka, så kan man mikrofonera betydligt mindre nära (med mindre
förstörda konsonanter som följd) utan risk för rundgång?

Varför skulle man inte kunna det?

Ja, det undrar jag också! :)

Alltså, om svaret på frågan "behövs högre medhörningsnivåer när
utnivåerna är höga?" (du svarade inte på det) är ja, så stämmer ju
min teori om att hörselfarliga ljud(ut-)nivåer renderar, förutom
andra och större fenomen, sämre ljud pga den nödvändiga allt för
nära mikrofoneringen (ifall man inte använder i-örat-medhörning).

Mvh E*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-24 18:39

E skrev:Alltså, om svaret på frågan "behövs högre medhörningsnivåer när
utnivåerna är höga?" (du svarade inte på det) är ja, så stämmer ju
min teori om att hörselfarliga ljud(ut-)nivåer renderar, förutom
andra och större fenomen, sämre ljud pga den nödvändiga allt för
nära mikrofoneringen (ifall man inte använder i-örat-medhörning).

Du tycker fortfarande problemet är att alla ljudtekniker spelar skitstarkt således? :roll:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-24 18:40

Han är nog inte ensam, alla dom som använder proppar i öronen på konserter är nog beredda att instämma ...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-24 18:45

xeizo skrev:Han är nog inte ensam, alla dom som använder proppar i öronen på konserter är nog beredda att instämma ...

Det innebär väl de flesta? Visst ser man en och annan utan proppar, men nog har proppanvändandet ökat.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-24 19:11

xeizo skrev:Han är nog inte ensam, alla dom som använder proppar i öronen på konserter är nog beredda att instämma ...

Ah, det är därför det blir avrundat... :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-24 19:23

Uppmärksammandet av folksjukdomen tinnitus är säkert en stor anledning också, tror jag. Jag ser ofta människor stå med proppar i då det mixas i ungefär 90dB. De har dessutom rätt ofta propparna stickandes långt ut ur öronen, så de gör väldigt liten nytta.

xeizo: Det är alltså bättre att man inte hör vad sångaren sjunger exempelvis? Det är bättre att det låter mycket sämre än att det är för starkt?

Det finns som sagt en hel del faktorer som spelar in i såna här sammanhang, och det är tyvärr inte som hemma då man bara tar fjärren och sänker, så har man löst problemet.

Ingo erbjöd sig tidigare på det här forumet att låta intresserade få besöka honom på hans turnerande arbetsplats för att få spela en skiva och upptäcka skillnaderna mellan livemix och förinspelat material. Jag vill minnas att det inte var någon som antog erbjudandet.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-24 19:24

För övrigt så handlade väl inte den här tråden om ljudnivåer på livespelningar, eller hur? :roll: :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-24 19:33

Nej, det var du som i gled iväg med ditt favoritämne :P :lol:

Och, JA, kan du få sången att höras så se tusan till att göra det :twisted:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-24 19:37

Jag skyllar allt på E :oops:

Hörs inte sången och det inte räcker att gasa lagom mycket så stekar jag strömmen till gitarrstärkarna! :wink:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-24 19:40

8O varför är det alltid gitarrister folk skall ge sig på?

Skämt åsido, basisterna är nog också på sångarens sida, för det brukar inte höras allt för väl vad dom spelar heller. Det bara mullrar. Eller är det för att det inte finns några basister som kan spela? :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-24 20:45

Nej, visst fasen det var ju JAG som var trådskapare! Så nu BESTÄMMER jag att ni måste on-topic igen! :D

Alltså VARFÖR blir det s-igt?

Användarvisningsbild
Qaz

Inläggav Qaz » 2005-10-24 22:36

Jag tycker mig höra att S'en blev snällare när jag bytte ut en nad 3020 mot ett rotel rb-980bx. Dock är mina gamla infinty inte svårdrivna, och naden borde ha räckt till gott?

S'en är något jag även jag stört mig på sedan innan jag brydde mig om hifi. Kanske tom anledningen till att jag började bry mig.

Det har, trotts att jag tyvär lyssnat mer och mer efter det, blivit bättre med bättre grejer i anläggningen. Även bättre media (lossless istället för lågkodad mp3).

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-10-24 22:55

Jag skulle vilja få några exempel på skivor med kraschade S-ljud. Jag har själv inga sådana problem med min rigg och därför vill jag kunna kolla typiskt svåra skivor. Då menar jag CD-skivor eftersom vinyler är mer problematiska. Det finns ju många sångare som har svåra S-ljud och ofta beroende på hur micken placeras framför ansiktet. Men det är ganska lätt att åtgärda det med ett dynamiskt filter i.s.f en De-esser. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-24 23:32

Svante, ta och mät lite vet jag!
Slew rate och crest-faktor, med s-ljud från några olika personer och med några olika mickar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-24 23:38

paa skrev:Slew rate och crest-faktor,

Stigtid och spetsfaktor, för er som gillar att slänga er med hippa,
svenska begrepp? :wink:

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-24 23:38

tex. Patricia Barber "café Blue". Inte helt saboterade, men väl halvfula. Låter som reverbet spökar lite.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-24 23:55

Nagrania skrev:Jag skulle vilja få några exempel på skivor med kraschade S-ljud. Jag har själv inga sådana problem med min rigg och därför vill jag kunna kolla typiskt svåra skivor. Då menar jag CD-skivor eftersom vinyler är mer problematiska. Det finns ju många sångare som har svåra S-ljud och ofta beroende på hur micken placeras framför ansiktet. Men det är ganska lätt att åtgärda det med ett dynamiskt filter i.s.f en De-esser. :wink:

Lisa Ekdahls olyckssyster tex. Låter bra annars, men jag stör mig på s-en.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-24 23:57

E skrev:

Mvh E*

Nejdu, stigtid är inte samma sak som slewrate. Storheterna är inte samma enhet. 8) Slewrate mäter vi i tex. V/s och stigtid i sekunder.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-25 00:01

Morello skrev:
E skrev:

Mvh E*

Nejdu, stigtid är inte samma sak som slewrate. Storheterna är inte samma enhet. 8) Slewrate mäter vi i tex. V/s och stigtid i sekunder.

Så, vad blir det, "maximal spänningsderivata" och "toppfaktor"?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-25 00:13

Morello skrev:Nejdu, stigtid är inte samma sak som slewrate. Storheterna är inte samma enhet. 8) Slewrate mäter vi i tex. V/s och stigtid i sekunder.

Jo, jag känner till det hr M. Tänkte dock att man kanske lika gärna
kan mäta stigtid i stället för slew rate? Och svänga sig med ett
svenskt begrepp till på köpet, eller? :)
(Notera även mitt frågetecken i svaret till paa.)

Svante: Toppfaktor i stället för spetsfaktor?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-25 00:37

Nejnej, stigtid är en småsignalparameter som kan vaskas fram ur överföringsfuntionen och slewrate är en storsignalparameter, som ofta dikteras av viloströmmar och kapacitiva laster internt i en förstärkare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-25 00:56

Attans! Så man är helt enkelt tvungen att sluddra ur sig "slew rate"?
Eller kan man komma undan med svinghastighet?

Nåja, spetsfaktor gick ju i alla fall hem. 8)

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-25 00:59

E skrev:Attans! Så man är helt enkelt tvungen att sluddra ur sig "slew rate"?
Eller kan man komma undan med svinghastighet?

Nåja, spetsfaktor gick ju i alla fall hem. 8)

Mvh E*

Ja, och jag var först med att använda begreppet i inlägg på forumet. 8) Det var efter att ha läst en tiskrift från 1932. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-25 01:10

Just det M! Mycket bra. Men nu kommer ju Svante och säger
toppfaktor! :?

Titta om du hittar något "slew rate"-motsvarande i den där blaskan
från -32 också vetja!

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-25 11:10

Jag tror stighastighet duger. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-25 11:20

Snacka inte bort det här nu, mätexperter, mät, bara mät!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-25 22:11

Googla på toppfaktor resp spetsfaktor så får ni se vilket som är vanligast... 8)

Spetsfaktor ger tre träffar varav en är på faktiskt. Toppfaktor 5560.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-25 23:02

Jadå, toppfaktor är väl inte fel. Lättförståeligt.

Bara vi slipper crest, slew och fan och hans moster.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-25 23:26

E skrev:Jadå, toppfaktor är väl inte fel. Lättförståeligt.

Bara vi slipper crest, slew och fan och hans moster.

Mvh E*

Slew see slay

Slay dräpa, slå ihjäl

Slog ihjäl-takt ???

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-25 23:36

Svante skrev:Slew see slay

Märkvärdig komparering. 8O Jag trodde det var slew, slewed,
slewed. :D

Mvh E*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-26 00:11

E skrev:

Märkvärdig komparering. 8O Jag trodde det var slew, slewed,
slewed. :D

Mvh E*

Jag slog i min ordlista. Men det kanske finns två slew, för det är väl knappast dräpa de tänkte på när uttrycket (slew rate) myntades.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-26 00:19

Mycket gammal/knapphändig måtte din ordlista vara om inte
betydelsen svänga upptas. Min ordlista från 80-talet ju gav svar.

Mvh E*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-26 00:34

Hur som helst; har någon mätt hur höga topparna blir, över medelnivån på dom kraftiga SSSS-en, och, om spänningsförändringarna är snabba nog att ge problem i ingångsstegen?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-26 00:36

paa skrev:Hur som helst; har någon mätt hur höga topparna blir, över medelnivån på dom kraftiga SSSS-en, och, om spänningsförändringarna är snabba nog att ge problem i ingångsstegen?

S-ljuden är vanliga diskantljud och överstyr inte en vettig förstärkare. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-26 00:59

Morello skrev:
paa skrev:Hur som helst; har någon mätt hur höga topparna blir, över medelnivån på dom kraftiga SSSS-en, och, om spänningsförändringarna är snabba nog att ge problem i ingångsstegen?

S-ljuden är vanliga diskantljud och överstyr inte en vettig förstärkare. 8)

Synd att det finns så få vettiga förstärkare...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-26 01:06

Morello skrev:Sch-ljuden är vanliga dischkantljud och överschtyr inte en vettig förschtärkare. 8)

Kanske överstyr de en vanlig förstärkare?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-26 01:25

E skrev:
Morello skrev:Sch-ljuden är vanliga dischkantljud och överschtyr inte en vettig förschtärkare. 8)

Kanske överstyr de en vanlig förstärkare?

Mvh E*

Nä, bara i extremfall. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-26 08:13

Slay dräpa, slå ihjäl

Slog ihjäl-takt ???

:D märklig ordbok du har. Google hittar annat, se här
- Militant slacker

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-26 09:32

S-ljud kanske skapar en färgning som inte går tekniskt beskriva och att mäta på annat sätt än genom att lyssna och tycka? 8)
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-26 14:44

paa skrev:S-ljud kanske skapar en färgning som inte går tekniskt beskriva och att mäta på annat sätt än genom att lyssna och tycka? 8)

Ja, eller är det som jag tror så låter s-en olika på olika ställen i rummet. Nära framför munnen finns ett turbulent fält, och inuti detta låter det säkert annorlunda jämfört med en bit bort eller åt sidan.

Kanske låter det i egentligen alltså som det gör på s-iga inspelningar, nära munnen. Det är bara det att vi aldrig brukar bli viskade i örat av Lisa Ekdahl, så därför tycker vi att det låter onaturligt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-26 18:34

"Kanske låter det i egentligen alltså som det gör på s-iga inspelningar, nära munnen. Det är bara det att vi aldrig brukar bli viskade i örat av Lisa Ekdahl, så därför tycker vi att det låter onaturligt."

Precis vad jag tror. Fast egentligen är det nog en blandning av flera av de förklaringar som kommit upp i denna tråd.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-31 01:32

Svante, har du provat att lägga till harmonisk distorsion i varierande grad till s-ljuden, och lyssnat vad som händer med klangen?
Numera pensionär.

Återgå till Teknikforum