Under den gångna helgen hade jag nöjet att tillsammans med Peter Steindl få träffa GÖK och BBK (BlodigaBiffKommittén) och i samband med detta även få lyssna på "Larsen 6" samt Olas uppställning med OA-51 i kombination med hans egna "Gargantua-basmoduler".
En del av er forumläsare känner kanske till att jag är styrelseledamot i SSC (Stiftelsen Stig Carlsson) och att det framför allt på CarlssonPlanet.com (men även på Faktiskt.se) har varit ganska het debatt mellan några av SSC's medlemmar och Naqref+AVR7000. SSC har dessutom avslutat det mångåriga samarbetet med John Larsen. Med anledning av detta vill jag framhålla att jag reste till Kristianstad och skriver detta i egenskap av privatperson, inte som representant för SSC.
Nåväl, som ni säkert redan förstått var det ett synnerligen intressant och givande besök. Jag hade redan i förväg hört talas om OlA-68's berömda matlagningskonst och förväntningarna var självklart mycket högt uppskruvade. Men verkligheten visade sig överträffa alla förväntningar med hästlängder. Nej förresten, begreppet "hästlängder" ligger alldeles för långt ner på magnitudskalan

, vi måste använda begreppet "ljusår"

!!! Allt var helt enkelt sagolikt gott och man inser att Ola är en oerhört framstående
matkonstnär. Denna flerrättersmåltid kommer jag aldrig att glömma!
Och så har vi allt ljuvligt ljud som avnjöts under helgen. OA-51 med Olas basmoduler var fantastiska, man bara tappade hakan av att det lät så underbart bra och att det gick att återge hur djup och stark bas som helst. Jag är övertygad om att det utan problem går att riva en kåk genom att låna Olas "Gargantua" och sedan dra på volymen tills alla fogar skakar loss.
Kanhända somliga tycker det vore olämpligt av mig att uttala mig om "Larsen 6" med tanke på att jag sitter med i SSC. Efter att ha tänkt efter så tycker jag faktiskt det vore mer olämpligt att
inte uttala mig. Förutom att John Larsen under väldigt många år samarbetade med Stig Carlsson och sålunda utgör en historisk och konkret länk till Stigs ortoakustiska högtalarkonstruktioner så har konstruktören Naqref uppenbarligen lyckats göra en högtalare som Stig Carlsson själv skulle blivit lycklig över att lyssna på. Detta är min absoluta övertygelse och den står jag för, därför skulle det vara tjänstefel av mig att tiga. Jag vill ärligt och uppriktigt gratulera Larsen och Naqref till denna skapelse.
Nå, men hur låter då Larsen-sexan? Jag skulle kunna fördjupa mig i en mängd detaljerade kommentarer, men vad sägs om att jag sammanfattar det hela genom att påstå, som helhetsbedömning, att den överträffar OA-58/60, OA-51.3 och OA-52.3? Jo, så är det.
Mvh,
Bertil
P.S. Ett stort tack för senast till
samtliga som jag träffade i Kristianstad!