Blev snygga snitt men man var tvungen att sikta extremt rätt från början. Vilket jag kanske inte var så duktig på.

Lite måttsättning på de 250x443mm stora bitarna för lämpliga hål.

Så nu blire fräsning.
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
celef skrev:för oss som inte fattar ert kryptiska språk (som är särdeles vanligt just på carlsson illuminati) vad är det vi ser fragment av?
celef skrev:för oss som inte fattar ert kryptiska språk (som är särdeles vanligt just på carlsson illuminati) vad är det vi ser fragment av?
De 2 första bilderna i Naqrefs senaste inlägg torde avslöja vad det hela handlar om.
Hemlis , spänningen är olidlig. Först kommer dramaturgin, sen kommer infernot och därefter gudarnas intrång i Valhalla
Erik_Johansson skrev:De 2 första bilderna i Naqrefs senaste inlägg torde avslöja vad det hela handlar om.
celef skrev:jag tolkar bilderna att det rör sig om en baslåda, men nu med ett annat element än bremen, kanske är den tänkt som komplement till oa50, men det börjar bli snurrigt många lådor, jag hänger iallafall inte med och är nog förlorad för alltid
phon skrev:Carlsson OA-Grabber, tar ett fast tag om basen.
paa skrev:Om jag som faktiskt inte har en aning skulle gissa, så vore det en ny botten till OA116.
Alla gissningar beaktas.
Celef: Vad ser du på bild #2?
phon skrev:Litet avgasrör du har ......![]()
celef skrev:Celef: Vad ser du på bild #2?
jag ser två mdf-skivor på en sån där ihopfällbar workmate arbetsbänk som står på en grusgång, och en trädgårdsslang och en massa gula blommor, ska det bli ett par sån här
Naqref™ skrev:Erik_Johansson skrev:De 2 första bilderna i Naqrefs senaste inlägg torde avslöja vad det hela handlar om.
Bild #2 innehåller en medveten ledtråd som jag själv hann att glömma bort innan jag kom på det nu.![]()
![]()
phon skrev:
Michelin, jaa, välj Michelin.
Naqref™ skrev:phon skrev:Litet avgasrör du har ......![]()
Jo.![]()
Men här ska det avstämmas så att man får med djupbasen och det går ente med större rördiameter då. Kanske om man sätter jättestora hjul på och låter röret sticka ut en bit kanske...![]()
Naqref™ skrev:
Lite måttsättning på de 250x443mm stora bitarna för lämpliga hål.
Naqref™ skrev:Frodrak skrev:Edit 2: Vaffö skulle det inte spela roll att det inte passar i 116??
Bra fråga!
OA116 har en lådvolym för mellanregisterelementet på ca 3 liter och på 45 liter för basen. Kanske går det att hitta element som är bättre anpassade till dessa utan att behöva vara helt fixerad vid en elementdiameter på 165mm.
nolimitsoya skrev:Hur är det tänkt med diskanterna?
celef skrev:Men inga problem är omöjliga att lösa Återkommer i ärendet.
ps, om du får tag på dessa diskanter så vill jag vara med på kölistan
celef skrev:ja det där blev ju knasigt, jag menade såklart fyra stycken 16 ohmare till oa12
bassman skrev:celef skrev:ja det där blev ju knasigt, jag menade såklart fyra stycken 16 ohmare till oa12
Det sitter två st 16 ohm original, om du skall montera fler diskanter så passar väl fyra 8ohm bättre, då slipper du böka med filtret, för då har du OA14 konfig, hoppas jag är rätt ute nu
schmutziger skrev:SNYGG FINISH!
Har du några ideer på hur den kan gå att uppgradera?
Min börjar bli lite sliten och är i behov av renovering.
Jens skrev:[img]Potentiellt%20snuskig%20bild[/img]
Blev du lite exalterad av sågningen?
Eller vad är det man ser spår av på den avsågade biten.
/Jens
celef skrev:har alla blivit tokiga på forat
Sålda för 1210 EUR.Kaffekoppen skrev:2212
petersteindl skrev:32 år gamla högtalare som har fått det gyllene kalkonpriset i engelsk hifipress
Peter Steindl-tråden skrev:Han fick the *Golden Turkey Award* d v s tidernas Gyllene Kalkonpris. Dom var inte nådiga i sin text. Högtalarna blev totalsågade för sina tokiga lösningar och naturligtvis dess uppfinnare Stig Carlsson likaså. Det var svårt att få något annat intryck av texten än att konstruktören måste ha haft hjärnsläpp då dessa högtalare konstruerades. Va, diskanterna pekandes mot tapeterna? Som om tapeterna hade öron! Fniss, fniss.
Ivil skrev:Hur riktade du gallret?!
Bankade ut bucklorna mot nått plant?
Vee-Eight skrev:Finns det ngn uppenbar anledning varför baselementet skall sitta så nära hjulen i baffeln?
Naqref™ skrev:Vee-Eight skrev:Finns det ngn uppenbar anledning varför baselementet skall sitta så nära hjulen i baffeln?
Njae. Inte mer än att det inte får plats någon annanstans. Basreflexröret sitter där det sitter p g a att dämpmaterialet är utformat som det är med ett hål för röret just där. Och de interna stagen naturligtvis.
Jag vill se resten av det där bygget!! Komigennudinfektioplussare!celef skrev:jag har en toppenidé, man låter basen gå in över basröret så här ungefär, och så ser det ju så tufft ut
va säger ni, inte illa pinkat va
vill man vara riktigt cool så placerar man en spegel under högtalaren så kan man alltid se underverket
Jag vill se resten av det där bygget!! Komigennudinfektioplussare!
Går det inte böja ner de hörnen på hjulen?
Sanny_X skrev:Larsen 16?
OlA-68 skrev:jag sålde ett par fullrenoverade 2212 för 25 papp men då var det med 24 st ct 62 och nya bas och mellanregister
Freudianskt?Naqref™ skrev:Ska se om det kommer mer ino om det senare.![]()
paa skrev:Freudianskt?Naqref™ skrev:Ska se om det kommer mer ino om det senare.![]()
petersteindl skrev:OlA-68 skrev:jag sålde ett par fullrenoverade 2212 för 25 papp men då var det med 24 st ct 62 och nya bas och mellanregister
Hej Ola
Vad var det för nya bas och mellanreg? Hur lät dom? Ändrade du filtrena?
MvH![]()
Peter
screen skrev:När du är färdig och har tröttnat på dessa för att gå vidare till annat projekt, kan du väl höra av dig till mig så skall jag hjälpa dig med bortforslingen av de där gamla öken...![]()
Du måste berätta mera naq hur dom står sig mot allt annat...ser förbannat fina ut...jag blir så sugen på att köpa dom av dig senare.
Går det att få in en stärkare någonstans i varje?
Skulle kunna tänka mig dessa ihop med detta i min nya matsal:![]()
Mvh Björn//
Naqref™ skrev:
Kanske kanske är de en anings tunga i det nedre regionerna men basen är ändå fast och djup.
screen skrev:Det ante mej...![]()
Ja,ja...det får väl bli B&O all the way då:
Sorry for OT...
schmutziger skrev:Hur går det?!
Jag är klar med OB51 nu och har över en vecka med semester kvar!
Jag vill bygga detta med!
Så det blir inte mycket som kommer att vara som originalet?
CT62 diskanter med 4 diskanter i bågen, dvs den yttersta vänd.
Eller är det nya diskanter med?
Steindl 5½" Mellanreg, är det DIY:a en hållare som gäller?
INO-bas, eller?
Jättekul att du/ni gör en genomkörare av alla OA modeller jag äger!![]()
Så frågan är, när ska du gå på OD-11?
Om tanken är att de skall bestyckas med något annat element än de du fick för för jag ville höra modellen spela, så vill jag gärna ha tillbaka de basarna så jag kan bestycka mina OP34 igenpetersteindl skrev:Sen skall jag nämna att Naq också har mina OA 12or för modifikation och det är paret som jag har fått av Bill 50xÄn en gång, tack Bill 50x
Kaffekoppen skrev:Om tanken är att de skall bestyckas med något annat element än de du fick för för jag ville höra modellen spela, så vill jag gärna ha tillbaka de basarna så jag kan bestycka mina OP34 igenpetersteindl skrev:Sen skall jag nämna att Naq också har mina OA 12or för modifikation och det är paret som jag har fått av Bill 50xÄn en gång, tack Bill 50x
Kan förövrigt ge mitt medhåll till att de mätningar (som tillverkaren tagit fram) på 8" basen ser sjukt bra ut långt över tänkt frekvensområde!
petersteindl skrev:
Det är med CT62 som detta par med OA-116 är moddade.
Sent omsider har jag ytterligare en variant som så småningom kommer att provas.
OD 11 ja ja, suck, jag har inga OD 11or men jag skulle gärna lägga vantarna på ett par.
Förresten, hur låter dina OB-51or?
schmutziger skrev:Inser att med kaffekoppens 6 lådor så kommer han nog att kunna spela för större delen av hans kvarter....
Men det är klart 2.4m takhöjd, och en modul är .6m hög hmm 6*1300:- får fundera lite på det....
Långt ifrån!schmutziger skrev:Klarar ditt sidosystem ens av +128dB distfritt?
petersteindl skrev:Vi finner det inte relevant att publicera några anvisningar innan modifikationen är helt spikad och fryst så att säga.
Denna OA-116modifikation har i alla fall jag tänkt mig som en hyllning till Stig Carlsson och hans ljud...
Greensleeves skrev:petersteindl skrev:Vi finner det inte relevant att publicera några anvisningar innan modifikationen är helt spikad och fryst så att säga.
Denna OA-116modifikation har i alla fall jag tänkt mig som en hyllning till Stig Carlsson och hans ljud...
Vågar jag försiktigt undra om det kanske finns några svaga, försiktiga, eventuella, högst tentativa tankar på att detta måhända, möjligen, småningom, kan leda fram till en kommersiell produkt saluförd av Stiftelsen Stig Carlsson..?
Kaffekoppen skrev:Svårt att tro.
Räcker det inte att den blir tillgänglig?
Kaffekoppen skrev::lol:
Designen och elementen...designen och elementen tillgängliga
Kaffekoppen skrev:Vill du gnabbas måste du börja med att kalla mig bananätare eller apa.
Jocke skrev:Tidlösa, högtalarkonstruktioner, saknar fasfel?
/Jocke
PS. Kunde inte låta bli!
Slartibartfast skrev:Jag har ett par od11 om ni behöver ett par lådor att testa med. Dock ska de gå att återställa till original!
[slrt]
Kaffekoppen skrev:Har ni kört det med faktiska komponenter än?
Naqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:Har ni kört det med faktiska komponenter än?
Jepps. Vi hann inte med att sätta in oss i framtiden så vi fick gå tillbaka till traditionella metoder.
De nya metoderna ska testas till OA52LE.
Naqref™ skrev:Det beror på att Stig var mer marknadspragmatiker än vad många tror och det ger lite speciella problem. Dessutom går det inte att fuska med Stickans sista stora alster. Man kan kompromissa lite mer med 50LE (fast kompromissandet har varit väldigt beskedligt där faktiskt p g a dess snällare beteende) som ju var en extremkompromissad högtalare från början.
Naqref™ skrev:Jepps! Hur den skiljer sig från 52.3 återstå att se men den kommer ha identisk elementkonfiguration och avstämning.
Dessa OA116NS (Naqref-Steindl) har orsakat mig mer huvudbry än någon annan högtalare när det gäller filtermekandet men jag misstänker att OA52LE kommer att ge mig det största huvudbryet bland tvåvägarna. Det beror på att Stig var mer marknadspragmatiker än vad många tror och det ger lite speciella problem. Dessutom går det inte att fuska med Stickans sista stora alster. Man kan kompromissa lite mer med 50LE (fast kompromissandet har varit väldigt beskedligt där faktiskt p g a dess snällare beteende) som ju var en extremkompromissad högtalare från början.
Naqref™ skrev:...Dessa OA116NS (Naqref-Steindl) har orsakat mig mer huvudbry än någon annan högtalare när det gäller filtermekandet...
Naqref™ skrev:...Dessa OA116NS (Naqref-Steindl) har orsakat mig mer huvudbry än någon annan högtalare när det gäller filtermekandet...
Jag hoppas de låter mer åt orginalhållet än 52.3KarlXII skrev:Dessutom låter 52.3 riktigt fint, tycker jag. Är det mönsterskydd på designen som är aktivt vilket förhindrar replikaproduktion, eller är det andra parametrar som styr? Vad är ni ute efter att förbättra på den?
celef skrev:Naqref™ skrev:Det beror på att Stig var mer marknadspragmatiker än vad många tror och det ger lite speciella problem. Dessutom går det inte att fuska med Stickans sista stora alster. Man kan kompromissa lite mer med 50LE (fast kompromissandet har varit väldigt beskedligt där faktiskt p g a dess snällare beteende) som ju var en extremkompromissad högtalare från början.
nu har du gjort ett inlägg på grekiska igen, nu får du gärna ta det på svenska oxå
schmutziger skrev:Naqref™ skrev:...Dessa OA116NS (Naqref-Steindl) har orsakat mig mer huvudbry än någon annan högtalare när det gäller filtermekandet...
Berätta mer!
Varför, på vilket sätt?
Bilder på "ringen"? och den färdiga Högtalaren?
Naqref™ skrev:celef skrev:Naqref™ skrev:Det beror på att Stig var mer marknadspragmatiker än vad många tror och det ger lite speciella problem. Dessutom går det inte att fuska med Stickans sista stora alster. Man kan kompromissa lite mer med 50LE (fast kompromissandet har varit väldigt beskedligt där faktiskt p g a dess snällare beteende) som ju var en extremkompromissad högtalare från början.
nu har du gjort ett inlägg på grekiska igen, nu får du gärna ta det på svenska oxå
Stig gjorde vissa saker i den fysiska utformningen av högtalaren (OA52) bara för att tillfredställa vissa recensenter mer än att han önskade det själv rent tekniskt. Det ställer till det en aning för att kunna göra lika enkelt filter som till OA51LE exempelvis. Det måste vi komma runt utan att göra några kompromisser som vi inte önskar. Det hade ju känts helt fel att kompromissa mer med OA52 än OA50. OA50 var en högtalare där man kompromissade bort filtret helt till basen exempelvis. Inte för att den blev bra utan filter utan för att den skulle bli billig.
Vilka eftergifter och varför Stig gjorde dom kommer gissningsvis i Peter Steindl-tråden så småningom.
Naqref™ skrev: Det hade inte gjort så mycket om vi hade kört med ett mellanregisterelement på 8 ohm men nu är detta på 4 ohm så då kan man råka ut i rätt omfattande problem.
Naqref™ skrev:Tror Peter vill kommentera lite om diskantplaceringen...
hehe... det har suttit en B67 i det paret också... men inte amb..phon skrev:Naqref™ skrev: Det hade inte gjort så mycket om vi hade kört med ett mellanregisterelement på 8 ohm men nu är detta på 4 ohm så då kan man råka ut i rätt omfattande problem.
4 ohm![]()
Jag skrotade försöken med 8 ohms PX17, och kör med ett på 18 ohm istället, ett B67amb. Det blir nog rätt hyfsat när/om det blir klart nångång .....
Jocke skrev:angående oa52, hur kunde det bli så, att det blev eftergifter för några recensenters skull, en bättre konstruktion borde ha varit övertygande?
Det skulle gå fort!
/J
Edit. Förtydligande.
celef skrev:Jocke skrev:angående oa52, hur kunde det bli så, att det blev eftergifter för några recensenters skull, en bättre konstruktion borde ha varit övertygande?
Det skulle gå fort!
/J
Edit. Förtydligande.
ok, vilket fick utformningen att bli mindre optimal, tack då vet jag
Jocke skrev:Tror det var när LEAB skulle "grossa" som Wille ställde krav på fler modeller.
/Jocke
Naqref™ skrev:Vilka eftergifter och varför Stig gjorde dom kommer gissningsvis i Peter Steindl-tråden så småingom.
tobm skrev:Finns dessa 5.25"-mellanregister att få tag på för oss vanliga dödliga ännu? Om inte, finns det någon tidsplan, tro?
...Priset för modifikationen bör vara överkomligt
petern skrev:Kommer ni sälja någon modifieringsinstruktion med förklaringar och BILDER för dom som vill men är lite nervöst lagda![]()
/Peter
grafpro skrev:Har just kommit över ett par OA116 och undrar nu nyfiket om detta modifieringsexperiment har nått en slutsats. Går det hela att sammanfatta? Hur bra blev det?
godag skrev:Hej Peter Steindl och tack för välkomsthälsning.
Skulle vara mycket roligt om Du kunde berätta lite om OA116 och Dina och Stig Carlssons tankar och lyssningsintryck av denna skapelse i dess "barndom" på 1970-talet och framåt -stämmer det att just OA116 ligger närmast Stig C.s egna ideal ljudmässigt (vilket kanske gällde fram till att han tog fram OA50-serien)?
Ha en bra fredag själv!
Mvh // Göran
petersteindl skrev:På nåt sätt skall det väl bli något. 2009 verkar kunna bli ett bra år. Jag har en ny rolig 8" bas med alukon som jag först skall kolla. Jag tror den möjligtvis kan vara bättre än SEAS![]()
niklas skrev:petersteindl skrev:På nåt sätt skall det väl bli något. 2009 verkar kunna bli ett bra år. Jag har en ny rolig 8" bas med alukon som jag först skall kolla. Jag tror den möjligtvis kan vara bättre än SEAS![]()
Den blev jag nyfiken på! Kan du berätta mer?
Gastone skrev:Ja, hur går/gick det?
Naqref skrev:Seas H1208-08 L22RN4X/P
Naqref skrev:Seas H1208-08 L22RN4X/P
grafpro skrev:Kanske såhär: http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 5&start=10
P5 skrev:Är det ingen som har provat med Ino W87 som ersättningsbas i OA116 och kan dela med dig av erfarenheter?
Jag "har hört" att den skall passa bra.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster