Tänkte även säga några ord om trevägaren, eftersom den varit på tapeten,
jag tror i den här tråden.
Vill bland annat nämna att Stig avsåg att den där extra diskanten på tre-
vägaren ventuellt skulle kunna vara ett tillbehör, och att den därtill INTE
skulle ha samma delningsfrekvens som den framåtriktade diskanten (vilket
jag tror att jag sett någon påstå).
Den var vidare från början avsedd att riktas så att det skulle komma reflek-
terat ljud uppifrån högtalarväggens båda övre hörn, där de möter sidovägg
och tak, men experiment som vi gjorde runt årsskiftet 1996/1997 visade att
det var svårt att åstadkomma det med mindre än att hörnen diffuserades,
och det ville han inte att man skulle behöva. De skulle ju fungera i "vanliga
rum", så konceptet modifierades en smula (annan riktning, vilket även kräv-
de en modifikation på själva diskanten, vilket i och för sig var lite akade-
miskt, eftersom den diskant ha ville använda inte längre var i produktion,
men det finns några alternativ).
Vill även nämna att den Seas-metalldome-diskant som fanns tillgänglig som
alternativ till Vifa-diskanten med metalldome som Stig spelade med de sista
åren i sina OA-52, inte mätte sämre än Vifa-diskanten, inte entydigt sämre i
varje fall.
Seas-elementet hade högre känslighet, bättre spridning, jämnare tonkurva
och den "väste" (bruskomponent vid spelning på mycket hög nivå) mindre,
liksom att den hade lägre distorsion i arbetsområdet. Men - vid låga frek-
venser, närmare bestämt under 2000 Hz, spelade den orenare, framför allt
beroende på en olyckligt utformad bakkammare. Och han gjorde bedöm-
ningen att den låga delningsfrekvensen i OA-52 därför gjorde Vifa-diskanten
till ett bättre val.
Däremot ville han använda Seas-versionen i trevägaren, eftersom det ele-
mentet presterade så mycket bättre på så många andra sätt, och delnings-
frekvensen där är högre*.
Kan även nämna att Stig vid en senare tid (vi är nu framme vid 96/97 igen)
fortfarande INTE sade sig ha valt något mellanregisterelement för treväg-
aren, utan höll det öppet tills det att ett optimalt element för uppgiften
hittats. Och med det menade han ett som helst skulle ha ett styvt mem-
bran med en diameter om 2-3" i form av antingen en konvex dome eller en
kon. Det var specifika uttalade önskemål.
Den höga delningsfrekvens som han ville använda krävde dessutom ett ton-
kurve jämn beteende upp till 10 kHz och inga fula uppbrytningar alls inom
audio-området.
Trots att många förslag om olika element hade passerat revy och vissa av
dem hade kvaliteter som gjorde att han inte sågade dem direkt, hade han
ändå vid denna sena tid faktiskt inte ens uteslutit möjligheten att använde
det 2" mjukdomeelement från Peerless som använts vid alla prototyplyss-
ningar, om det skulle gå att få det tillverkat.
Han sa att han kunde tänka sig att det var det bästa valet.
Det hade förvisso en högre distorsion än han önskade, men totalt sätt så
menade han att det presterade, i det kompletta systemet, ändå avsevärt
mycket renare på komplexa signaler än OA-52, tack vare delningsfiltrets
förmåga att undertrycka intermodulativa fenomen.
Det som han i slutet såg som det allra bästa alternativet var annars ett 2"
stort hårddomelement med en exceptionellt snygg tonkurva till över 10 kHz
och en superbt låg distorsion, ett element som vi dock bara gjorde mätingar
på, men vi testade det aldrig lyssningsmässigt i den faktiska trevägaren.
Detsamma gäller dock även alla de andra alternativen, så vitt jag vet. Inget
av dem testades alltså, fortfarande så vitt jag vet, via lyssning i treväg-
aren.
Oavsett vilket var beskedet från Stig att det nya elementet var "bäst hittills".
Stig var på gång ordentligt med planerna på att sjösätta trevägeren vid
denna tid, och när jag 1997 åkte till SEAS i Norge (i ett annat ärende) var
en av uppgifterna att leta efter "den sista komponenten" en lösning på
baselements-frågan, och jag hade fått rätt så tydliga specifikationer från
Stig på vad han ville ha ur/från elementet. Specifikationer som sträckte sig
långt utanför att bara vara småsignalparametrar eller mätprestanda.
Med mig hem hade jag - lösningen! Och glad i hågen försökte jag få tag på
Stig, under jag tror det var ungefär en veckas tid (normalt fick man tag
på honom direkt om man bara lyfte på luren rätt tid på dygnet). Jag bör-
jade bli ordentligt orolig.
Jag tog, efter att till sist ha ägnat nästan en hel dag till att ringa Stig, reda
på telefonnummret till hans granne och av honom fick jag veta det jag inte
ville höra; Stig levde inte längre.
Jag ringde runt till i princip alla jag kände, som kände Stig, och berättade
den oerhörda och förfärliga nyheten. Ingen av dem hade nåtts av döds-
budet, eller haft eller sökt kontakt med honom på rätt länge.
Den som var svårast att ringa, för jag förstod ju att han skulle ta det hård-
ast, vilket han nog också gjorde, var Ingemar Ohlsson, så jag ringde honom
först av alla. Det är inte roligt att få sådana besked, och inte att komma
med dem heller.

De andra tog smällen utan att behöva sätta sig ned.
Saknaden av en människa kan ju bedöva rätt så rejält och göra att man
får svårt att tänka på något annat än personen och allt man har gjort och
pratat om och allt man nu inte kommer att få chansen att göra och prata
om, men i det här fallet fanns det en specifik sak som hamnade lite extra i
fokus när jag tänkte på Stig under den här tiden - trevägaren. Det som
hade engagerat Stig så länge, och extra intensivt de sista 6-10 månaderna
av hans liv, och som ju såg ut att äntligen kunna bli verklighet.
Och så lämnade han oss.
Förbaskat.
Och kanske skulle jag inte bry mig om vad som sägs och påstås om tre-
vägaren, jag har ju inga ekonomiska intressen i det hela och är nog inte
heller en framtida kund, men jag kan inte låta bli att reagera när jag vet
vad Stig sagt, tyckt och velat.
Vh, iö
- - - - -
*Allt det där är ju historia nu, eftersom vi med alla de nya ljudinspelnings-
formaten som medger ett energiinnehåll som sträcker sig långt över 20 kHz,
kanske gör klokt i att undvika metalldome-diskanter av de slag som Vifa-
och Seas-elementet var. Det är i varje fall min uppfatting. Tillsammans med
CD-systemet är de inte så farliga, men med Vinyl och HD-ljudformat vill i
varje fall jag vara lite försiktig.
Men jag vill ändå att historien skall beskriva sanningsenligt, med avseende
på vad Stig had för synpunkter på de två alternativa diskantelementen, och
att han faktiskt på grund av Seas-elementets egenskaper, gick ifrån det
tidigare förstavalet (Dynaudio D21AF, som han ville byta bort så snart ett
"hårddomigt" alternativ stod till buds) till förmån för Seas-diskanten. Och
Jag gav Stig ett par sådana diskantelement (nota bene; med rätt form på
frontplattan med med ny bakkammare som inte gav lågfrekvensdistorsion.
Allt går om man bara vill) för bruk i trevägaren. Han berättade, efter att ha
testat elementet att det hade löst diskanfrågan!
Personligen så tycker jag att varken en metalldome som ringer eller en mjuk-
dome som inte gör det men som är för stor för att stråla som Stigs vision,
är okej, frågan är in någon mjukdome är det? Han specifikcerade ju att det
var styva membran han ville att det skulle vara i trevägaren. Jag visade hur
som helst Stig några ytterligare alterntiv som var mindre och som passade
de kombinerade önskemål han hade presenterat, men som han tyckte alli-
hopa kännetecknades av att inte vara "tillräckligt påkostade". Jag visste
inte riktigt vad han menade med det, så jag frågade förstås, och ha sa att
de var för billiga och inte var gjorda med ambitionen att användas i så här
stora och amitiösa system, och då spelade det ingen roll om de presterade
väl. De fick helt enkelt inte kunna uppfattas som avskräckande. Det hade
han kanske rätt i, och jag erbjöd mig att försöka ta fram ett 3/4 stort ele-
ment som varken bröt upp inom audioorådet, eller resonerade elakartat en
bit över det. Stig sa att han mycket skulle uppskatta det, men av olika
skäl så hann jag inte bli klar med något sådant, trots att den här händelsen
utspelade sig ett bra tag innan Stig lämnade oss.
En tid efter att Stig gått bort hade jag dock ett fungerande koncept färdigt
som kombinerar alla de egenskaper som behövs för att göra ett diskantele-
ment som uppfyller Stigs specifikationer, men av olika skäl var inte treväg-
aren högsta prioritet vid den tiden. Och sedan dess har det varit vilande
eftersom det inte har funnits någon som velat ta tag i det kommersiellt, och
sedan en tid tillbaka så är jag ju inte ens med i SSC's styrelse längre.
Men, som jag skrivit tidigare - jag kommer alltid att vara en vän av SC, och
detsamma gäller hur jag känner inför de av Stigs vänner som idag utgör SSC.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).