Stig Carlssons "Kolboxen" 1953-

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_H

Stig Carlssons "Kolboxen" 1953-

Inläggav Johan_H » 2010-01-06 01:00

Hej!

Hittade vid julstädning i källaren två st Stig Carlssons "Kolboxen", plus lite grejer till rörförstärkaren. Jag fick för mig att göra en varsam uppgradering genom att snygga till kabinetten och byta högtalarelement mm. Alla åtgärder ska vara reversibla -- jag kastar inga gamla delar och dokumenterar allt så att man kan återställa till ursprungligt skick om man nån gång skulle vilja det.

Försöker nu räkna på "låd"-volym, basreflexrör mm, och då skulle jag ha nytta av nån sorts ritningsmaterial till Kolboxen. Man kan förstås slaskräkna själv genom att betrakta Kolboxen som en stympad kon osv, men funnes bättre underlag vore det enklare.

Jag har förstås hittat CarlssonPlanet.com vilken är en guldgruva i sammanhanget, men jag har inte hittat ritningar till just Kolboxen.

Såg ett antal diskussioner här som delvis rör Kolboxen, och jag tänkte att jag kan ju alltid chansa...:

Finns det nån här på Faktiskt.se som har material eller kunskap om Kolboxen?

/Johan H

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-06 02:26

Hoppas att du inser, vad dessa kolboxar är värda i originalskick.
Att producera något liknande för marknaden i dag, skulle lätt kosta upp mot 100000:-. Sälj dem till en samlare, som uppskattar dem som de är.
Kopiera lådorna och bygg något annat, utifrån modellen som sådan, kan ju vara rätt kul.

Originalelementen är på 800ohm vill jag minnas, för att passa de inbyggda förstärkarna, ungefär samma som OA-6 typ1.
Vill du ha ritning på rubbet, så PM:a mig.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-06 11:00

Jag är osäker på om Kolboxarna är original eller nån sorts kopia? De ser visserligen ut som kolboxar, en snett stympad kon med ca 460 mm yttre bottendiameter och ca 15 grader toppvinkel.

Bild

(EDIT: sorry, håller just på att lära mig bilder... :oops: återkommer! )

Men sen verkar de hemmabyggda på nåt sätt. Den lilla loggan som det står "Lund" på, på ovangallret, saknas. Det sitter små etiketter på ett par ställen inuti ("+ grön, - orange"). Ett diskantfilter till Peerlesselementen var av allt att döma felkopplat.

Högtalarna är mycket riktigt 800 ohm, utom de fyra diskanterna som går via en trafo i filtret, de är 16 ohm.

9710AM, Philips klassiska bredbandare, är versionen med plåtkant (ingen korklist) för montering utifrån baffeln. Bottenbasen är en Sinus U1051ZH, såvitt jag förstått var nåt annat element vanligare.

Jag hittade ett antal slutpentoder bland grejerna till Kolboxarna. Men jag hittade även "reservkretskort" till rörförstärkaren, både det stora kretekortet där de tre dubbeltrioderna ska sitta, och det lilla kretskortet där kondingarna och säkringarna ska sitta. Det står inget tillverkningsnamn på dem, men verkar inte heller hemmaetsade (det står 3000 mA etc snyggt och fint i kopparlaminatet).

Fanns Kolboxen som byggsats för dem som ville löda och skruva själv?

/Johan H
Senast redigerad av Johan_H 2010-01-07 16:46, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-07 01:30

Johan_H skrev:
Fanns Kolboxen som byggsats för dem som ville löda och skruva själv?

Knappast. Kolboxen var/är riktiga highendprylar.
För kreti och pleti, kom ju popboxarna, en tid efter.

Men tidningen Radio&Television nr1, 1959, beskrev hela högtalaren på fem späckade sidor, med sprängskiss, ritning och kretsscheman, där även förförstärkaren Lund 1001 ingick. Så det är ju inte omöjligt att några försök gjorts, att bygga hemma i garagen.

Kretskortet du nämnde, kan ju vara till Lund 1001.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-01-07 15:12

Det står på Carlssonplanet om en eventuell piratkopieringstillverkning av dessa, sent 50-tal tidigt 60-tal.

http://www.carlssonplanet.com/coalscuttle.php

Men några hembyggvariant likt OA5K har aldrig varit aktuellt.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-01-07 15:23

Hitta ett par kolboxar... 8O

Gratulerar, oavsett de är äkta eller ej. Jag föreslår att du städar övriga utrymmen också, t.ex. garaget. Det kanske gömmer sig en Mercedes Benz 300 SL där? :)

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-07 17:02

Ragnwald: Ska se om jag kan fixa en bild av kretskort / rörslutsteget, så kan Du bedöma bättre. Tar GÄRNA emot allt mtrl Du har, har PM:at mailadress.

AWR7000: Såg också om Jönköpingspiraten. Högtalar"lådan" är proffsigt gjord liksom svarta skyddsgaller etc, samt "förstärkarchassit" som man skjuter in i kolboxen. Men det finns inget nummer i botten som på vissa bilder jag sett på Kolboxen. Det känns som om man isåfall kunnat köpa "låda", galler, skelett och kretskort till rörsteget mm för att löda ihop rörsteget själv, dra sladdar, samt skruva dit högtalarelementen.

P5: Har just börjat städa i garaget... :D

Håller på att lära mig fixa in bilder, se ev inlägg ovan, återkommer!

/Johan_H

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-07 18:41

Nu har jag kollat lite närmare på rörförstärkaren och kretskorten.

Rörförstärkaren till Carlssons Kolboxen sitter delvis inskjuten i "lådan". Den nätförsedda delen med rören sticker ut undertill. Tre dubbeltrioder sitter på kretskortet, medan två slutpentoder sticker ut på vardera sidan. Det finns en strömbrytare (till höger) och en omkopplare för högtalarens placering i rummet (hörn, vägg, fristående).

Längst bort skymtar nättransformatorn och några ellytar (blanka).

Bild

Det stora kretskortet ligger här bredvid rörförstärkarens kretskort (undersidan). Notera de tre avlånga hålen för omkopplaren för högtalarens placering.

Bild

Det lilla kretskortet sitter mellan nättrafon och ellytarna. På vardera långsidan sitter två säkringar. Notera glödlampan -- den förväntas lysa genom en liten röd plastplugg ovanför Kolboxens stödben.

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-08 01:27

Hej Johan_H

Här är ett utdrag från Radio&Television 1959 :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Du kanske kan få användning av denna. Förändringarna av värdena i kretsschemat är gjorda av Ingemar Ohlsson d v s av han som tillverkade de flesta original Kolboxar som såldes. Detta är en inscannad kopia från hans original som de en gång i tiden byggdes efter, om jag minns rätt.

Lycka till med iordnigställandet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

joseph

Inläggav joseph » 2010-01-08 01:58

Artikelförfattaren ovan är samma man som var i rutan med det berömda nylonstrumpeskämtet i TV.
http://www.youtube.com/watch?v=EaDNWfs5d0c

Frågan alla ställer sig är... blev det någon artikel av Ingegerd under rubriken "Att vara hi-fi-hustru"?

vh J

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-08 02:12

I sanning läckert! Stort tack! :D :D :D

Återkommer om jag gör några framsteg eller om nån undrar om nåt. Trots allt har jag ju nu ett par Kolboxar i ett aningen sönderplockat format, och det är lätt att ta kort etc när allt är i bitar.

Fortfarande är det dock oklart om mina Kolboxar är nån sorts kopior eller pirater, eller om de anskaffats som byggsatser.
___

Planerar att ersätta högtalarelementen enl följande:

Peerless MT 20 HFC 16 ohm ersätts med Obi T22oa 8 ohm
Philips 9710AM 800 ohm ersätts med Obi F87 "9710"/HP 9 ohm
Sinus U-1951-ZH 800 ohm ersätts med SEAS H1381-08

Tipset kommer från CarlssonPlanet, möjligen inspirerade av OA5.3, och baselementet från LTS kit för trevägaren.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-08 02:20

En bild från Carlssonplanet, som torde visa originalet.
Bild

Lödningarna på ditt kretskort, ser väldigt amatörmässigt ut och
vad jag kan se, är slutstegen inte samma som i OA-6 typ1.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-08 10:47

Ragnwald:

Håller med om att lödningarna ser hemmagjorda ut, däremot är kretskortet välgjort. De tre slottarna i kretskortet för omkopplaren för högtalarens placering verkar gjorda för en speciell omkopplare, det är sånt som för tanken till en byggsats -- man får kretskort och en påse komponenter, och sen är det bara att sätta igång att löda.

Förstärkaren i mina kolboxar sitter monterad på ett utdragbart chassi, det stämmer inte med skissen ur RT ovan. Där syns överhuvudtaget inte några rör så troligen är detta en tidig skiss.

Bild

Längre upp i denna tråd finns fyra bilder på kolboxens form. Den tredje är ur en broschyr från Elektronlund som jag hittat på CarlssonPlanet, på denna ser förstärkaren ut som den gör i mina kolboxar (se bild ovan).
___

Annars ser mina kolboxar ut som den på Din bild. Mina saknar dock den lilla runda loggan på mellanregisterhögtalaren.

Bild

Jag noterar att även kolboxen på Din bild har svaga märken i faneret en bit ner. Den högra av mina kolboxar ovan hade rätt grava fuktskador i faneret, vilket nästan anas på bilden. De gick lyckligtvis bort, jag sandpapprade faneret och oljade med kokt linolja och terpentin.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-08 13:06

Johan_H skrev:I sanning läckert! Stort tack! :D :D :D

Återkommer om jag gör några framsteg eller om nån undrar om nåt. Trots allt har jag ju nu ett par Kolboxar i ett aningen sönderplockat format, och det är lätt att ta kort etc när allt är i bitar.

Fortfarande är det dock oklart om mina Kolboxar är nån sorts kopior eller pirater, eller om de anskaffats som byggsatser.
___

Planerar att ersätta högtalarelementen enl följande:

Peerless MT 20 HFC 16 ohm ersätts med Obi T22oa 8 ohm
Philips 9710AM 800 ohm ersätts med Obi F87 "9710"/HP 9 ohm
Sinus U-1951-ZH 800 ohm ersätts med SEAS H1381-08

Tipset kommer från CarlssonPlanet, möjligen inspirerade av OA5.3, och baselementet från LTS kit för trevägaren.

Johan_H, jag skulle tro att du har original. Om jag inte minns fel så var det i alla fall tre olika tillverkare av Kolboxen. Många tillverkades av Ingemar Ohlsson. Jag tror inte att lödningarna var annat än lödningar såsom vi skulle ha gjort själv. Därför ser nog alla lödningar i Kolboxen hemmagjorda ut. Byggsatser har jag svårt att tänka mig att det fanns på Kolboxen. Jag har aldrig hört talas om någon byggsats på Kolboxen. Här är en broschyr.

Bild

Bild

Bild

Bild

Fungerar 800-ohmselementen? Själv skulle jag i så fall inte byta ut dessa och förstärkaren som i så fall också måste ersättas.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-08 15:56

Håller med petersteindl, det är ett helgerån, ungefär som att lutaav antika möbler, värdet blir, från toppobjekt till noll.

Tror inte du kommer att bli riktigt nöjd, om du inte är väldigt kunnig på att konstruera högtalare och vet precis hur du ska få till välljudet.

Är de kompletta? Alla element och förstärkare?
Det tomma förstärkarkortet, är hårdvaluta, går att kopiera och sälja till behövande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 03:48

Jag tänkte avsluta min bildkavalkad på Kolboxen med en artikel av Stig Carlsson ur tidskriften Ljudteknik nummer 2; 1959. Det är över 50 år sedan! 8O :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det Stig skriver i denna artikel är angående det som mer eller mindre har präglat Stigs högtalarkonstruktioner genom decennierna.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-10 04:32

Tack Peter, har inte sett, läst detta tidigare.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-10 10:43

Peter: Håller förstås med Ragnwald, unikt och värdefullt material! :D

Sånt här har jag letat efter på nätet, men inte funnit. Ska underhand försöka sammanställa de dokument och underlag till Kolboxen som jag hittar, ev kan man tillgängliggöra som pdf:er om inga copyrightskäl eller annat hindrar.

Ragnwald: Betr att kopiera kretskorten vore det ett kul projekt att försöka bygga ett komplett rörförstärkare av moderna komponenter. Att scanna layouterna med en linjal bredvid kan inte vara svårare än Peters texter... :-) Komponentista finns i Peters RT-inlägg härovan.

Rören, tre st dubbeltrioder ECC83 och två par slutpentoder EL86, finns hos Elfa. Trafon dock ett frågetecken, har inte kollat denna. Omkopplaren för högtalarens placering likaså.

Båda: Betr uppgradering av mina Kolboxar funkar inte rörförstärkarna. Vissa andra underligheter finns också, men elementen är nog ok. Återkommer med hur jag tänker kring uppgraderingen.

/Johan_H

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 13:46

Johan_H skrev:Peter: Håller förstås med Ragnwald, unikt och värdefullt material! :D

Sånt här har jag letat efter på nätet, men inte funnit. Ska underhand försöka sammanställa de dokument och underlag till Kolboxen som jag hittar, ev kan man tillgängliggöra som pdf:er om inga copyrightskäl eller annat hindrar.

Ragnwald: Betr att kopiera kretskorten vore det ett kul projekt att försöka bygga ett komplett rörförstärkare av moderna komponenter. Att scanna layouterna med en linjal bredvid kan inte vara svårare än Peters texter... :-) Komponentista finns i Peters RT-inlägg härovan.

Rören, tre st dubbeltrioder ECC83 och två par slutpentoder EL86, finns hos Elfa. Trafon dock ett frågetecken, har inte kollat denna. Omkopplaren för högtalarens placering likaså.

Båda: Betr uppgradering av mina Kolboxar funkar inte rörförstärkarna. Vissa andra underligheter finns också, men elementen är nog ok. Återkommer med hur jag tänker kring uppgraderingen.

/Johan_H

Om du inte tänkt använda 800 ohmselementen och ej heller slutstegen och de ligger och skräpar så kan jag möjligtvis, måhända tänka mig att överväga visst intresse av aktuella tingestar :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-10 17:07

Vad menas med att en Kolbox är original?

Kring mina Kolboxarna finns ett antal mysterier som antyder att de är i någon grad hemmabyggen:

1) Det satt pol-etiketter på bashögtalaren. De kan iofs satts dit om tidigare ägare satt dit dammskyddet själv (finns det en dammduk dittejpad över bas resp mellanregister i alla Kolboxar?).

Bild

2) Det fanns kretskort, ett antal rör och andra komponenter bland grejerna till Kolboxarna.

Bild

3) Det fanns dammskyddstyg, pappringar, en bit gummimtrl motsv lådtätningen till rörsteget mm (några dammskydd som suttit på bortmonterade element ditlagda som jämförelse).

Bild

Alltså, delar och komponenter verkar vara original, men delar av monteringen kan ha utförts på annat sätt. Tankarna går till Ikea, montera själv och spar pengar?
___

Betr uppgradering är ambitionen att göra den reversibel. Alltså behåller jag gamla element, rörsteg etc så att högtalarna går att återställa om man skulle vilja detta.

Jag tar rätt mycket kort under arbetet, så att man ser hur innandömet såg ut. Ev blir det en pdf etc om intresse finns när läget blir stabilt.
___

Äldre element ersätts med motsvarande som rekommenderas i modernare uppgraderingar, t.ex. OA5.3 där Philips 9710 och Peerless MT20HFC ersatts med Obi F87 och T22. I RTs artikel långt ovan verkar just de förra ha avbildats i skissen, medan basen verkar ha skissats som ett "generiskt" högtalarelement. Det är iallafall inte Sinuselementet i mina Kolboxar, dessa har andra magneter.

Basdelen kan förtjänas att fundera vidare över, med tanke på anpassning mellan element, låda och basreflexrör.

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-10 19:54

Johan_H, fantastiskt kul tråd det här, då man ju annars börjar bli lite mätt på alla trådar om de övriga modellerna, som ju är vända ut och in på.
Kolboxen är ju sååå snygg, är allt lite avis på dig.
Du skrev att du fann dem i källaren, vet du inte mer om historiken om dem i.o.m. det?
Vad gäller uppgraderingen så behärskar du inte Basta, simuleringsprogram e.dyl? Något sådant blir nog nödvändigt att använda, och inte att förglömma, efter egen erfarenhet, uppmätningar via mätmik. PM,a suveränen IÖ, han kan säkert råda dig hur du bäst skall lyckas. Inte att förglömma övriga tunga namn som florerar här på forumet. Skulle det vara så att du bor i mitt närområde, så får du gärna låna min mätrigg. Det skulle vara intressant att se dem i verkligheten.
Ser fram emot dina inlägg framöver. Lycka till!
Du sitter på en guldgruva där, som det ser ut.
Har själv sålt oanvända 800Ohms- element, till en bra peng.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-10 20:24

Tack för erbjudandet, återkommer GÄRNA när den dan kommer! :-)

Har inte tillgång till de program etc Du tipsar om, men funderar gärna vidare över sånt vid tillfälle.

Jag mätte grovt upp "låd"-volymen (vad heter det, cylindervolymen? :-) ) för kolboxen enligt fig långt ovan, den visade sig vara ca 62 liter. Jag pulade på kul in data för LTS 8":are SEAS H1381 i Hifikits gratisprogram på nätet. SEAS ville enligt programmet ha aningens större låda, och om man stoppade in diametern för basreflexröret blev längden på röret rätt på några ca när. Det kommer att bli OTROLIGT spännande att se hur väl det går att få ihop hela ljudpusslet när jag satt ihop grejerna igen. :-)
___

Jag fick högtalarna av en numera bortgången bekant i slutet på 1980-talet när denne skulle flytta. Avsikten var att de skulle slängas, jag tyckte de såg balla ut och protesterade, och då fick jag dem. Jag hade då ingen insikt i att de var kulturföremål, kanske var de det inte heller då, men blev.

Jag har ett minne av att jag nån gång sett rörförstärkarna gå, de lät inget och rören glödde för starkt. Tror att detta kallas att rören "blommar", och det sägs att det går att fixa gm att man ändrar nåt motstånd nånstans. Kanske satte jag i kontakterna till högtalarna precis när jag fick dem, eller om jag såg bekanten greja med dem i samband med flytten?

Med kolboxarna fick jag lite grejer som hörde till och blivit över (rören mm). Jag ställde allt i källaren och glömde bort dem.
___

Tanken är att jag ska byta 800 ohms-elementen till moderna, men vill gärna behålla rörstegen och 800 ohmarna. Beroende på hur det går vill jag gärna kunna backa tillbaka till den ursprungliga konstruktionen.

Skulle jag vilja ha igång rörstegen idag, skulle jag nog inte sätta igång och byta komponenter i de gamla, utan göra nya kretskort och sätta dit nya komponenter så långt möjligt.

:-)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-10 20:41

Förstärkarna är konstruerade för att arbeta mot dessa 800ohms högtalarelement, utan utgångstransformatorer.

Skulle du använda dessa förstärkare till 8ohmselement, behöver du införskaffa 4st utgångstransformatorer (2st/låda).
I det läget, finns det bättre effektrör, men förstärkaren behöver då konstrueras om.

Alltså, byter du element, är det bara lådan som är användbar.
Lådvolymen kan ju naturligtvis anpassas internt, mindre men inte större.

Alternativt, blir det inköp av två stereoslutsteg och aktivt delningsfilter.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2010-01-10 22:09

I mitten av åttiotalet var jag hemma hos en bekant med förflutet på KTH. Jag vill minnas att han och några till gjort eller låtit göra "piratkolboxar". Jag hade inget större Carlssonintresse då och forskade inte närmare. Jag lyssnade inte ens på högtalarna då.

Peter: kan du inte lägga upp dina högintressanta dokument på Carlsson planet?

Lasse

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-10 22:18

Ragnwald:

Japp, det blir som jag ser det två helt olika vägar att gå:

1) Byte av alla elementen till 8 ohm. Till första skottet gör jag filter enligt OA5.3 till diskant och mreg. Basen tänkte jag dela vid 300 Hz, 6 dB. Detta kör jag med ett stereoslutsteg och hör hur det låter.

Sen är det lätt att prova med två slutsteg, ett för disk/mreg och ett för basen. Detta för att höra hur basen låter vid olika volymer och olika högtalarplaceringar. Originalkolboxen hade en omkopplare för detta.

Sen skulle det vara kul att mäta, och med frågan om hur filtren ev kan förbättras. För såna experiment vore det bra att ha separata terminaler till bas, till mreg, och till de 4 diskanterna. Här vore det kul att ha aktiva filter och prova runt lite. Dessvärre skulle man vilja ha sitt vardagsrum med sig om gjorde sånt här, men några insikter kanske ändå kan vinnas... :-)

Sen får man se, kanske kan man löda ihop ett fast filter utifrån det aktiva.

Borde jag förresten, isåfall, göra separata terminaler till bas, mreg resp diskant redan nu (bananuttag), och sätta filtret utanför i botten?

2) Om jag ville prova rörljud i Kolboxarna, skulle jag nog försöka bygga ihop ett par nya rörsteg utifrån de gamla. Att byta nåt enstaka motstånd kanske kan funka, men gissningsvis har även kondingarna bytt värden. T.ex. WIMA-kondingen i diskantfiltret skulle vara 50 nF enligt märkningen, men var nästan 80 nF. Hur är det då inte för komponenterna i rörsteget som utsatts för värme?

Bygger jag ett par nya rörsteg, sätter jag tillbaka de gamla 800 ohms högtalarna och filtren. Rörstegen behåller jag utanför Kolboxarna, tills jag hör hur det låter. Kanske går det sen att transplantera över de nya kretskorten i det gamla chassit och skjuta in alltihopa?

Hur skulle det bli att köra gamla rörsteget på nya element med två utgångstrafos? Föreställer mig att trafona ger en annan karaktär åt ljudet, men kan ha fel?

lemmts:

Helt piratboxar känns de inte som, lådan och mycket annat känns original, men monteringen känns självgjord. Vi funderar vidare, återkom gärna om Du stöter på nåt mer!

Jag har för eget bruk gjort pdf:er av Peters jpgs ovan, och dessutom rätat upp de sneda sidorna. Gör dessa gärna tillgängliga här eller på CarlssonPlanet om det är ok. Men mtrlet är inte mitt, utan nån annan kan gärna godkänna. Är oklar över hur olika idéer ägs, men ser gärna att sånt som flyter upp i denna och andra diskussoner sammanställs och kommer Stig Carlssons livsgärning tillgodo. (Gäller även de oanvända kretskorten till rörsteget, lätt att göra pdf?, men de är Elektronlunds..?)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-10 22:51

Låter klokt att börja med att montera terminaler för alla element, så kan du laborera enkelt och fritt.

Vill du gå hardcore, kan du göra som AVR7000 kör sina OA51:or med subbasar.
Tre stereosteg och en sådan här. :)
http://www.behringer.co.uk/EN/Products/DCX2496.aspx
Trevägs stereodelningsfilter och parametrisk eq i samma burk.

Edit: 3 steg
Senast redigerad av Ragnwald 2010-01-11 00:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-10 23:13

Wow! Coolt!

Jag... ehh... börjar så länge med banankontaktuttagen... 8)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2010-01-11 13:54

Ojojojoj!

jag vill också hitta ett par kolboxar i garaget! Hur gör man?

Sen jag hörde såna nån gång kring 1965 så finns för alltid ett skimrande minne i mitt medvetande. Kanske är det idealiserat, kanske skulle en direkt jämförelse med något annat i dag inte vara till deras fördel.

Men det var nog när jag hörde dem som mitt HiFi-intresse väcktes. För första gången hörde jag något ur en högtalare som lät som naturligt framförd musik, eller någiot ditåt i alla fall. Dittills hade jag lyssnat på en trattgrammofon, familjens Philetta, grannens murriga Radiola radiogrammofon och en Philips skivspelare med högtalare i locket.

Häftigt att se ritningarna med kopplingsschema och allt! Teoretiskt sett skulle det gå att plocka ihop ett par replikor. Om det går att bygga 800-ohms-element, eller om man råkar hitta ett par...

Tänk om man kunde få lyssna på ett par och jämföra med dagens hi-end!

Bortsett från att ljudet ev inte tålt tidens tand tycker jag fortfarande att de är designmässigt oöverträffade i alla fall.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-11 14:26

mapem skrev:Ojojojoj!

jag vill också hitta ett par kolboxar i garaget! Hur gör man?

Man letar 8) .... alltså tag på rätt garage att leta i :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-11 14:29

Tusan, jag var ut och letade, men fann inte ens ett par V1:or. :(

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-12 01:24

Filer med hopsamlat materal.

Jag samlade ihop jpg-filerna tidigare i denna tråd och gjorde två pdfer, det är lättare att hantera sådana. Några av de sidor som scannats lite snett i den ena filen rätade jag upp lite.

Stig Carlssons Kolbox RTV 1959.
Högtalaren som transmissionselement 1959.

Säg till om dessa filer inte bör ligga här, då tar jag bort dem.
___

Har funderat över kolboxens runda form. Hörde nånstans att toppvinkeln på konen sägs härstamma från statsverkens dåvarande papperskorg. (Myt?) Om man tejpar ett jättepapper som en strut över papperskorgen får man kolboxens form. En slarvmätning jag gjorde antydde att toppvinkeln är 15 grader. Ska försöka mäta upp lådorna innan jag skruvar ihop allt igen -- det är tydligen svårt att få tag på ritningar med mått på.

Men varför rund, och inte fyrkantig?

Mina kolboxar (tömda på dämpmaterial och högtalarelement) har en "ton" i sig, "låd"-resonans, om man knackar försiktigt på träet. Funderar på om man får ett annat, mer harmoniskt, ljud i högtalarlådor om man undviker fyrkantiga former. Om man trummar på runda behållare (stora burkar, oljefat, tankar etc) "sjunger" de på andra sätt än fyrkantiga behållare av samma material.

Nån som vet varför kolboxen fick den form den har?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2010-01-12 09:38

Ragnwald skrev:Tusan, jag var ut och letade, men fann inte ens ett par V1:or. :(

Jo men det har jag i alla fall hittat i min källare. Men inga kolboxar...jag får leta lite till.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-13 11:13

Fräscha upp faneren...

Här kommer lite bilder på uppfräschningen av faneren...

Det fanns en del skador (fukt?) efter förvaringen.

Bild

Kolboxen på operationsbordet...

Bild

Slipa försiktigt med sandpapper 00...

Bild

Arbeta in kokt linolja och terpentin, 50/50...

Bild

Klar på operationsbordet (man anar blemmorna som en "oro" i fanerens nyans)...

Bild

Motsvarande som ursprungliga bilden, efter 3 inoljningar. Oljan blir lite mattare efter några dagar. Här är diskanterna monterade, Obi T22, men inte mreg.

Bild

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-01-13 11:36

Det här ser galet lovande ut! Fortsätt att dokumentera..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2010-01-13 12:02

Jag får ett allvarligt skov av avundsjuka. Det blev ju väldigt snyggt av slipning och oljning. Lycka till med den fortsatta renoveringen. Är dessa de allra första kolboxar som renoveras med nya element, tro?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-13 14:00

Det ser ju faktiskt roligt ut :) Tippar att delningsfilterarbetet inte blir så enkelt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-13 14:09

Tack! :-)

Betr filtret så börjar jag med att planka OA5.3, samt till detta dela basen vid 300 Hz.

Ett tips jag fått här ovan var att fixa separata terminaler till varje högtalare (de fyra T22 räknas som en). Sen sätter jag filtret utanpå så att jag kan plocka runt med det lättare.

Dessutom blir det väl att köra separata slutsteg för basen med tanke på nivån... :-)

Men där är jag inte ännu.

Tips tas tacksamt emot vartefter!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-13 15:20

Johan_H skrev:Tack! :-)

Dessutom blir det väl att köra separata slutsteg för basen med tanke på nivån... :-)

Då delar du nog med fördel, vid ca 150Hz aktivt.
Jag skulle i ditt läge låna hem en Behringer DCX2496, så kommer du snabbare fram till vilka delningar som passar, bara att labba fritt, utan att behöva kassera ickepassande komponenter.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-13 19:42

Ragnwald:

Bra idé med nåt aktivt filter! Ska man kassera felköpta drosslar blir det lätt dyrt, justera med kondingar är rimligare. :-)

Oklart dock hur mycket Obis F87 ("9710") och T22 låter i toppen. F87:an har sin eget lilla kavitet under sig, endast nån dm djup och några få cm utanför F87ans periferi. Den kan inte vara många liter.

Vet Du om man kan ställa filtertyper etc med Behringer? Vet Du hur den funkar, är den gjord med signalprocessorteknik och menyer? (Behringer har faktiskt imponerat tidigare med låga priser och fantastiska prestanda!)

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-13 19:51

Manual till Behringer hittar du här skrolla ned en bit och välj språk bara.

http://www.behringer.de/EN/Products/DCX2496.aspx

Simuleringsprogram hittar du här.

http://user.faktiskt.io/svante/basta/

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-13 21:39

Johan_H skrev:
Vet Du om man kan ställa filtertyper etc med Behringer? Vet Du hur den funkar, är den gjord med signalprocessorteknik och menyer?

Nu har du säkert läst Densens länk, men en kommentar ändå.

Det är precis det som är det fiffiga med den.
Justerbara punkter för delningsfiltren och peq. Du kan justera eq-punkterna där de ska vara verksamma och hur de ska se ut.
När allt är inställt till belåtenhet, så läser du av dina justeringar och tillverkar passiva filter. Eller ännu bättre, behåll Behringern. :wink:

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-13 23:48

Manual mm nedladdad! :-)

Detta kluras på, och under tiden ska Kolboxarna mekas med! :-)

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-13 23:49

Byte av diskanter...

De fyra diskanthögtalarna MT20HFC 16 ohm, byttes mot fyra Obi T22oa på 8 ohm:

Skyddsnätet petas loss. Bladet från brytbladskniven är till för att skydda faneren...

Bild

Dammskyddet...

Bild

MT20HFC tittar fram, mycket riktigt 16ohm...

Bild

Nya och gamla diskantelementen...

Bild

Elementen var ganska olika, så jag fick tillverka en mellanring. Ett tränat öga ser att foten på T22 sticker ut en aning... :-)

Bild

Foten klipptes bort, och då passade allt mycket bättre...

Bild

T22 ditskruvad. T22 får behålla sitt eget skyddsgaller, jag sätter inte dit något dammskydd. Skruven (M3) målade jag svart, utom spåret. Jag vill INTE riskera att mejseln slinter pga grunt spår och gör skit av faneren eller T22an. Det är en utmaning att skruva i T22, magnetfältet runt elementet gör att verktyg av stål lever sitt eget liv... :-)

Bild

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2010-01-14 10:40

Johan_H skrev: Jag vill INTE riskera att mejseln slinter pga grunt spår och gör skit av faneren eller T22an. Det är en utmaning att skruva i T22, magnetfältet runt elementet gör att verktyg av stål lever sitt eget liv... :-)

Tips: Använd skruvar med Torx-skalle.

Jätteintressant projekt!

/Conny

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-14 10:48

Letade först efter Torx, de kuggar aldrig ur, men hittade inte. I detta fall behövde jag en M3-skruv med minst 20 mm lång gänga. Det finns inte mycket plats för skruven utanför högtalaren.

Fick ta vanlig M3 på Clas Ohlsson, med lågkullrig cylindrisk skalle, LKCS.

Funderade ett tag på att ta M3 gängad stång och göra en vanlig sexkantskalle av en mutter fäst med LocTite. Men vanlig M3 var enklare, man får ta god tid på sig när man skruvar bara. :-)

48IDA

Inläggav 48IDA » 2010-01-14 19:24

Riktigt kul projekt. Först i världen med uppgraderade/moddade Kolboxar?
Visst är det rariteter och inte helt okontroversiellt att ge sig på dessa mer eller mindre helgonförklarade burkar men kan du ge dom nytt liv på detta sätt så kan det inte vara fel. Originalrenovering i alla ära men de är ju så snygga så att det vore synd om de inte lät olika bra som de ser ut.

Jag har aldrig hört några Kolboxar. Kan någon beskriva ljudet/karaktären?
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-14 23:27

Otätheter i Kolboxarna...

Med Per Gulbrandsens renoveringstips på CarlssonPlanet (och en stor portion tur) blir renoveringsobjekten läckra att vila ögonen på. :-)

Nu har jag även satt dit mellanregisterelementet, Obi F87. Kunde inte motstå underexponering och motljus... :-)

Bild
___

Men sen har vi det här med hur läckra högtalare faktiskt låter. Jag såg av en tillfällighet att monteringen av de gamla originaldiskanterna MT20HFC nog inte varit riktigt tät. Bilden nedan visar hur det såg ut när jag satte en lampa bakom högtalarelementet -- notera de lysande gliporna.

Bild

Hur ska man tänka här? Diskanthögtalarna var monterade in mot kaviteten under mellanregisterelementet. Var kaviteten otät kan man förmoda att ljudet påverkades? Eller spelade det ingen roll?

Mina Kolboxar är ev hemmamonterade, det är därför jag vågar greja med dem. Men det bär mig emot att kleta tätmassa över alla skarvar om Kolboxarna ska gå att återställa till originalskick. De nya elementen kommer att monteras tätare, men finns det fler läckor?

Hur gör man med sånt här vid originalrenovering? Eller är det bara mina Kolboxar som varit otäta kring diskantelementen?

"Läcker högtalare"... :-) (dåliga vitsar förekommer inte på det här forumet, va? :-) )...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-15 00:36

Att elementet sitter en bit in, kan tyda på att det ska sitta en täck-/tätningsplatta mellan elementet och lådan. En tanke bara.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2010-01-15 14:04

Att elementen i original satt en bit in var nog av estetiska skä för att få plats med skydd framför, som skulle bilda en jämn form med ytan. Men med risk för konstiga reflexer och diffraktion kanske. Din lösning är säkert ljudmässigt bättre, även om du gör lite avkall på originaldesignen genom att gallren "putar ut".

Att det var otätt bakom diskanterna spelade nog inte så stor roll för dem, däremot säkert för mellanregisterelementet eller baselementet om de satt i samma kavitet.

Hur dom lät i original? Jag har hört dem, men det var så länge sen att jag inte minns mer än att det lät luftigt och naturligt. Allt annat lät "högtalare", dvs lådigt, på den tiden, men inte de. De jag hörde satt bl a som PA (!) i Akademiska Föreningens stora sal i Lund, men jag minns att jag också hörde ett par med bättre placering i hemmiljö, hos någon professor där.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-15 14:10

Johan_H skrev:Kunde inte motstå underexponering och motljus... :-)

Bild

Det ska vi vara glada för! Jäkla snygg bild!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-01-15 14:28

perstromgren skrev:
Johan_H skrev:Kunde inte motstå underexponering och motljus... :-)

Bild

Det ska vi vara glada för! Jäkla snygg bild!

+1 helt rätt exponerad tycker jag.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-15 15:21

mapem skrev:
Att det var otätt bakom diskanterna spelade nog inte så stor roll för dem, däremot säkert för mellanregisterelementet eller baselementet om de satt i samma kavitet.

Det var ju precis det jag menade. Mellanregisterelementet alltså. :wink:

MP

Inläggav MP » 2010-01-16 02:29

Väldigt fina bilder nu blir man ju sugen :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-16 10:55

Tätheten...

Har inte hittat nåt sätt att svamla bort luftläckorna. Täta utrymmen högtalare SKA vara täta. Punkt.

I Stig Carlssons tidiga skisser på Kolboxen anas separata kaviteter för varje diskantelement MT20HFC. Bild nedan är ur Radio och Television 1959.

Bild

MT20HFC är sluten bakom membranet. Blir monteringen tät behövs ingen kavitet. Men det finns inte mycket utrymme för en tätning -- sargen runt membranet går ut ett par mm som minst.

Bild

Originaldiskanterna sitter monterade utifrån i en baffel limmad från insidan. Notera den runda formen, som gör att hålen i högtalarlådan utifrån ser djupare ut. Som minst är djupet endast tjockleken av högtalarlådans plywood, ca 7-8 mm.

Bild

Läxan blir alltså att få de nya diskanterna tätare än originaldiskanterna... :-)

Bild

Det är bara att hoppas att de andra skarvarna också är täta (botten på kaviteten, baffeln för mellanregistern mm). Det känns inte kul att behöva kleta fogmassa etc i den gamla högtalaren... :(

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-16 11:07

Det ser fint ut. Jag hade för mig att det var slutna kaviteter bakom diskanterna, därför blev jag lite förvånad då jag först såg dina tidigare bilder. Nu är ju dessa Kolboxar att betraktas som hantverk/konstverk och inte som industriell serieproduktion.

Jag funderar på en sak. Skulle det vara läge att ha kokt linolja iinvändigt? Träet är nog ganska torrt efter 50+ år. Om det invändigt var tätt för 50 år sedan så kanske det inte är säkert att det är så idag. Jag vet inte om det är för eller nackdel.

Jag kommer att svara dig på ditt PM.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-16 11:28

Peter:

Det var inga kaviteter bakom diskanterna i MINA kolboxar, men jag vet inte huruvida dessa kolboxar är "riktiga" kolboxar eller om de är nån sorts hemmabyggen (se tidigare).

Ev har nån annan sett kaviteter i andra kolboxar?

Kaviteten under (numera) F87:an känns faktiskt inte fullt lufttät. Om man trycker försiktigt på membranet ger det med sig förvånansvärt lätt. Volymen under är ungefär en "burk" med knappt 3 dm diameter, och 1 dm djup, borde alltså ha en volym på ca 5 liter, vilket borde ge en stummare känsla när man trycker på membranet.

På vilket sätt påverkar läckorna ljudet? Man får störst försämringar i de nedre frekvenserna på mellanregistret, eller? Där det skulle vara endast en kapacitans, blir det nu också en resistans (=energiförlust), men jag har inte rett ut hur ännu... :oops:

(Jag skulle behöva se ett ekvivalent schema över högtalares mekaniska egenskaper -- vet Du nån bra bok etc? :-) )

Ska fundera på linojan. Bra tips! Silicon- eller latexfog skulle säkert lösa problemet, men all sån kemi är nog av ondo detta läge.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2010-01-16 14:26

Johan_H skrev:Byte av diskanter...

De fyra diskanthögtalarna MT20HFC 16 ohm, byttes mot fyra Obi T22oa på 8 ohm:

Skyddsnätet petas loss. Bladet från brytbladskniven är till för att skydda faneren...

Bild

Dammskyddet...

Bild

MT20HFC tittar fram, mycket riktigt 16ohm...

Bild

Nya och gamla diskantelementen...

Bild

Elementen var ganska olika, så jag fick tillverka en mellanring. Ett tränat öga ser att foten på T22 sticker ut en aning... :-)

Bild

Foten klipptes bort, och då passade allt mycket bättre...

Bild

T22 ditskruvad. T22 får behålla sitt eget skyddsgaller, jag sätter inte dit något dammskydd. Skruven (M3) målade jag svart, utom spåret. Jag vill INTE riskera att mejseln slinter pga grunt spår och gör skit av faneren eller T22an. Det är en utmaning att skruva i T22, magnetfältet runt elementet gör att verktyg av stål lever sitt eget liv... :-)

Bild

Ett par frågor:

Av vad gjorde du "mellanringen"?

Var det svårt att klippa av foten?

Jag undrar eftersom jag funderar på att ev använda dessa i "konventionella" högtalare?

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-16 15:05

Jag gjorde mellanringen av 10 mm spånplatta, mest för att jag råkade ha några småbitar, och ringarna inte behövde vara så stora. Om Dina mellanringar måste vara större, så ta inte för tunt material så att de kan vibrera. Kanske MDF, tjock plywood eller nåt lamellträ skulle funka bättre då.

Jag hade en hålsåg med 50 mm diameter som råkade passa precis så att T22 satt tajt i hålet. Jag fick fila upp två små "urtag" i ringen för lödningarna.

Det var problem att fästa T22 i ringen, jag hade ju klippt bort fästena... :-) Jag löste det genom att limma dit T22 i ringen med smältlim.
___

Jag klippte bort foten med en vanlig enkel plåtsax, "rak". (Det finns andra med böjda eggar om man vill svänga höger eller svänga vänster.)

Bäst tyckte jag det gick när jag först klippte bort foten i "vecket", och sen klippte bort lagom stora bitar tills jag var ända inne vid kanten. Jag lämnade kvar så det motsvarande resten av sargen runt gallret. Till sist trimmade jag genom att "skava" försiktigt med en fil.

Du kommer att finna att T22 är en mycket "attraktiv" högtalare... :-) Bortklippta plåtbitar sticker upp som igelkottaggar. Filspån fastnar också. Det blev därför bättre att "skava" med filen än att "fila" med kraftiga ta, man hade bättre koll på filspånen.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2010-01-16 16:40

Johan_H skrev:Jag gjorde mellanringen av 10 mm spånplatta, mest för att jag råkade ha några småbitar, och ringarna inte behövde vara så stora. Om Dina mellanringar måste vara större, så ta inte för tunt material så att de kan vibrera. Kanske MDF, tjock plywood eller nåt lamellträ skulle funka bättre då.

Jag hade en hålsåg med 50 mm diameter som råkade passa precis så att T22 satt tajt i hålet. Jag fick fila upp två små "urtag" i ringen för lödningarna.

Det var problem att fästa T22 i ringen, jag hade ju klippt bort fästena... :-) Jag löste det genom att limma dit T22 i ringen med smältlim.
___

Jag klippte bort foten med en vanlig enkel plåtsax, "rak". (Det finns andra med böjda eggar om man vill svänga höger eller svänga vänster.)

Bäst tyckte jag det gick när jag först klippte bort foten i "vecket", och sen klippte bort lagom stora bitar tills jag var ända inne vid kanten. Jag lämnade kvar så det motsvarande resten av sargen runt gallret. Till sist trimmade jag genom att "skava" försiktigt med en fil.

Du kommer att finna att T22 är en mycket "attraktiv" högtalare... :-) Bortklippta plåtbitar sticker upp som igelkottaggar. Filspån fastnar också. Det blev därför bättre att "skava" med filen än att "fila" med kraftiga ta, man hade bättre koll på filspånen.

Lycka till!

Tack! Jag ska undersöka saken... om de skulle fungera rent tekniskt så kanske jag slutligen limmar dem direkt i baffeln.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

joseph

Inläggav joseph » 2010-01-16 18:48

Väldigt fina bilder du har! Fortsätt med det :)

Ursäkta OT och dum fråga men jag är väl för ung och oerfaren så jag vet inte vad en "kolbox" är för något, var den används eller hur den ser ut. Jag har varken eldat med kol eller arbetat på ånglok/ångfartyg, och när jag grillar kommer kolbriketterna i papperspåsar. Jag hittar inga bilder på google på kolboxar som påminner om Kolboxen.

Den här tycker jag var närmast
http://www.suedeco.se/files/hemsida_kolbox.jpg
Senast redigerad av joseph 2010-01-16 18:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-16 18:53

Bra fråga (den sista).

Jag är själv 50 bast men har inte heller sett nån kolbox. Jag googlade också, och hittade bilder på HÖGTALARE, plus läste om nån eldare på en ångbåt början av seklet som hade dött efter att ha fått en kolbox i huvet. :(

Finns det nån som vet hur en kolbox egentligen ser ut? :-)

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2010-01-16 19:16

Söker man på engelska coal shuttle - tada :wink:

http://www.flickr.com/photos/57498517@N00/129344299

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-16 19:18

Jag har faktiskt sett en kolbox, som såg nästan på pricken ut som Lunds variant.
Den var dock lite större både i basen och ovankant, ett lock och rejäla handtag på sidorna. Den var i koppar med handtag i brons.

Har också försökt googla utan resultat.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-16 19:23

dalkarl skrev:Söker man på engelska coal shuttle - tada :wink:

Det var en liten en.
Den jag såg var stor och bars förmodligen upp i östermalmslägenheten av två kolgubbar.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-01-16 19:58

Man kunde också kalla dem för "kolhämtare"och då såg de ut såhär:

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-16 21:34

Det förvånar mig lite att det inte går att hitta en enda bild på kolboxens formmässiga förebild kolhämtaren i exakt rätt modell.

Min mormor hade en stor AGA-spis som eldades med koks.
Den fyllde man på med en kolhämtare som var ganska lik den som rolfzetterberg har hittat en bild på, fast den har fel form på öppningen.

Hennes kolhämtare var av svartmålad plåt i ungefär samma storlek som den på bilden, fast med proportioner som var mer lika Carlssons "kolbox" där öppningen motsvarade snittet på en kapad kon, fast i något brantare vinkel än högtalarens.
Den användes för att bära upp en dagsranson koks från bingen i källaren.

Jag tog för givet att jag lätt skulle hitta bilder på nätet med att googla på "AGA-spis kolbox", men tji fick jag sånär som på varianten i ett dockskåp http://www.uppsalaauktion.se/objekt40586/dockmobler.html
Klicka för större bild så hittar du "kolboxen" uppe till vänster.

Jag upptäckte just att en kortfattad beskrivning av den finns i
Olle Mirschs hifihistoria, del 4
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=News&file=article&sid=191
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-01-16 21:49

Ytterligare en svensk variant.

Och smutsig.

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-16 22:03

En liten till.
Bild

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-17 00:01

Underbara inlägg, de berikade!

När jag såg den första bilden på en kolbox efter att frågan ställts, tänkte jag "Den ser ju precis ut som en Kolbox"! :-)

Jag såg på CarlssonPlanets Downloadsida att den även tycks kallas "Coal Scuttle" på engelska. Detta funkar ungefär lika bra att googla som Coal Shuttle.

Intressant också att läsa Mirschs text om Sonabs historia.
___

Jag fick en halv fundering om hur det skulle vara att göra en ny generation Kolboxen av formpressat trälaminat, med moderna element, moderna beräkningar och baserade på moderna mätningar, men med Stig Carlssons bibelhållna ortoakustiska principer osv.

Om man kunde tillverka "kanonröret" till rimligt pris, behövs sen bara en bottenbaffel, en mellanvåning 1 dm från toppen, samt mellanregisterbaffeln längst upp. Till detta kommer några stödstrukturer på bafflarna, men inget oöverkomligt?

Kul om man kunde synka detta med rörtrenden. Och idag är möjligen marknaden internationell? Förstår om man kunde lansera "Lund Ortho Acoustic System "1002". :-) Företaget som rosar marknaden med nya modeller ideligen, ideligen, vartenda halvsekel... :-)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-01-17 00:33

Nefilim skrev:Ytterligare en svensk variant.

Och smutsig.

Bild

Det där är nog mormors modell, trots allt.
Jag hade för mig att den smalnade av något mer, men min minnesbild är nog delvis fel för vinkeln på öppningen stämmer väldigt väl.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-17 22:20

Nu sitter alla nya elementen i kolbox nummer 1, alla kablar är dragna till separata terminaler, ett improviserad filter är ditsatt, och kolboxen ger ljud ifrån sig.

Men, hmm. :?

Kolboxen är svag i den högsta diskanten, och saknar den djupa basen.

Stig Carlssons rörförstärkare har ett avsevärt diskantlyft, och en baspuckel för den nedersta basen:

Bild

Man inser varför. Högtalaren låter ungefär som denna kurva uppochner. :-)

Nästa steg i projektet är att uppdatera den andra högtalaren på samma sätt så man kan få en ljudbild att lyssna till.

Sen är det läge att fixa ett Behringerfilter samt Basta! enligt tips ovan och sätta igång att trimma på kurvorna... :-)

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-17 22:46

Spännande "början". Vad använder du för filter? Finns elementdata för diskant och mellanregister, med tanke på bl.a. elementvolym för mellanregistret? Basen är den jag själv använder med gott resultat, så där kan du nog få till det bättre. För basen bör du nog fylla upp ordentligt med "fluff", inte som i original, då volymen väl inte är så stor. Kanske höjden från golv, avstånd från vägg inte är fullt optimal heller. Ingen av diskanterna har ju direktriktning mot lyssningsplatsen, så där bör du nog ha ett litet lyft. Hur har du boxarna placerade, det skall nog inte vara dämpning bakom dem i varje fall.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-17 22:47

Johan_H skrev: ...Man inser varför. Högtalaren låter ungefär som denna kurva uppochner. :-)

Just det, jag tänkte skriva det i början av tråden men jag glömde. Du måste fixa frekvensgången d v s införa elektronisk kompensation.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-18 13:43

Du måste fixa frekvensgången d v s införa elektronisk kompensation.

Då fixar jag det med t.ex. Behringer i första hand.
___

Finns det nån teknik nuförtiden där man har ett enkla delningsfilter i högtalaren (mest för att skydda t.ex. diskanterna) och sen pluggar in en mer specifik frekvenskompensation mellan försteget och slutsteget?

Vissa förstärkare kan m h a nån mätmick brusa av rummet och justera frekvensgången internt för att kompensera för underlig eller osymmetrisk möblering mm. Tekniken borde finnas om än inte som stand alone...? :-)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2010-01-18 15:12

Vad kommer det sig att kolboxen dippar i diskanten? Det gäller knappast popboxen, med samma bestyckning i toppen i original. Där upplevde jag det snarare tvärtom.

Kan nämna att jag ett tag hade en tiotummare i botten på min ena popbox (i egen kavitet naturligtvis) passivt delad vid ca 2-300 så att båda kanalerna gick till den. Det lät riktigt bra. Bättre än OA-6 typ II tyckte i alla fall jag vid direkt jämförelse i samma rum. Filtret och elementet kom från mitt slaktade RT-horn. Förstärkaren var en Tandberg TR 2025. Så eventuellt kanske passiv delning kan funka också på en kolbox, vad vet jag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-18 17:40

mapem skrev:Vad kommer det sig att kolboxen dippar i diskanten? Det gäller knappast popboxen, med samma bestyckning i toppen i original. Där upplevde jag det snarare tvärtom.

Kan nämna att jag ett tag hade en tiotummare i botten på min ena popbox (i egen kavitet naturligtvis) passivt delad vid ca 2-300 så att båda kanalerna gick till den. Det lät riktigt bra. Bättre än OA-6 typ II tyckte i alla fall jag vid direkt jämförelse i samma rum. Filtret och elementet kom från mitt slaktade RT-horn. Förstärkaren var en Tandberg TR 2025. Så eventuellt kanske passiv delning kan funka också på en kolbox, vad vet jag.

Kolboxen var inte delat uppåt på mellanregistret d v s 9710 med dubbelkon gick ofiltrerad mot diskanten och 9710 gav direktljudet i diskanten.

Sedan var det så att den ena diskanten pekade ner mot golvet i lyssnarens riktningpå kolboxen. Jon Idestam Almqvist gillade inte riktigt det arrangemanget. Han uttryckte tanken på att det skulle varit bättre att vrida alla diskanterna i kolboxen 45 grader.

Nåväl, popboxen hade direktljudet i diskanten från en MT20HFC. Popboxen hade en spole i serie med 9710 för att filtrera bort diskanten från 9710.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-19 00:14

Bra kommentarer, både mapem och Peter.

I originalkolboxen är 9710:an ofiltrerad, medan Peerlessdiskanterna går över en 50 nF konding och en trafo, okänd. Men där är tonkurvan boostad av rörsteget i den högsta diskanten, vilken dessutom går genom både mreg och diskant.

I mitt improviserade filter plankade jag OA5.3, eftersom jag tänkte, att, just, toppen är lika. Där är F87 (mreg) skuren i diskanten med 0.6 mH, och 4.7 uF parallellt över F87. I serie med kondingen ska även ligga ett R också, vilket jag inte lödde in, detta skar väl bort ytterligare diskant.

F87 är i kolboxarna riktade mer framåt lyssnaren än i popboxen, vilket nog gjorde att delar av det diskantskurna mellanregistret blev än mer påträngande än den upponervända frekvenskurvan antydde.

Men som Peter säger kändes det som om diskanten från de fyra T22 till stor del kom bort. Diskanten mitt fram blåste ner i golvet, och de andra in i väggarna. Det är en spännande idé att montera alla diskanterna så att huvudloben går svagt uppåt ungefär som om de monterats på en horisontell yta; ungefär som T22 verkar tänkta att jobba. Ska definitivt prova den varianten när jag fått koll på läget! :-)

Stig Carlsson gjorde ju en integrerad tonkurva från Kolboxarna, som byggde på 36 mätmickar och uppmätt över totalt pi/2 steradianer ut från ett hörn. Det vore intressant om man i motsvarande mätningar inte bara kunde åskådliggöra "medelvärdet", utan även ge en uppfattning om spridningsmåttet, i vilka riktningar olika frekvenser främst hamnar. Oklart hur detta ska åskådliggöras dock... :? Kanske skulle nåt sånt ge en bättre förståelse för vart "ljuden" egentligen hamnar.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-01-22 22:35

Hej Johan och alla andra,

Gratulerar först och främst till fyndet! Jag är också 50 men har aldrig haft lyckan att höra Kolboxar. (Jag har också varit förskonad från att elda med kol - ända tills jag flyttade till Österrike 1993. Men där installerade man då ännu analogtelefoner, så snacka om att vara gammalmodig. Det var väl växlar med steg-för-steg-väljare, som ryssarna installerat på sin tid, där sista väljaren satt som en reläbox i huset, och man delade abonnentledningen med tre grannar ...)

Din dokumentation av Kolboxarna är det intressantaste jag läst på faktiskt.se. Jag förstår dock inte, varför du inte återställer dem till originalskick. Av det hundratal som tillverkades lär det inte finnas många kvar - allra helst inte i fungerande skick. Därför förefaller mig ett sådant kulturellt unikum vara något mycket värdefullare - även om man jämför med vad nytillverkade med moderna medel skulle kosta! Är de gamla elementen i användbart eller reparabelt skick? I annat fall är utbyte mot F87 och T22oa ju acceptabelt, eftersom de konstruerats som ersättare till sina berömda föregångare. Men hur är det med basarna? Om 800-ohms-elementen kan räddas, skulle du ju kunna använda rörförstärkaren!!!. Även med F87 skulle du kunna använda transformator utan att förlora något väsentligt; den får naturligtvis bli större än den som används enbart till diskanterna, men då den bara behöver arbeta från 300 Hz, så skulle den inte äventyra stabiliteten i rörförstärkaren, som ju har låg utimpedans tack vare sin kraftiga motkoppling. Se Idestam-Almquists artikel, som beskriver hur Kolboxförstärkaren trimmats till litet högre uteffekt! Om jag har förstått det rätt, är diskantfiltret detsamma som i "popboxen" och OA5 - fast med 100 gånger högre impedans: Transformatorn har dimensionerats så att dess primärinduktans är de 50 mH man behöver.
Kanske slutar det med att du låter bygga nya lådor till de moderna elementen ...

Ja, det var mycket inspirerande att se hur en Kolbox ser ut. Jag får faktiskt lust att bygga en om jag hittar 800-ohms element. Att göra en rörförstärkare är mig inte främmande. Jag är visserligen mikroelektroniker ... men de flesta elektronikböcker jag hittade i skol- och stadsbibliotek på min tid handlade fortfarande om rör!

Lycka till
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-23 10:05

Hej, och tack för glada tillrop, och jag är glad att Du noterar att många bidragit till att göra diskussionen intressant! :-)

Anledningen till att jag i detta steget inte återställer till originalskick är:

* Jag tror att mina Kolboxar är hemmamonterade, och det är oklart hur en sådan skiljer sig mot originalkolboxar betr "kulturskattsvärdet". Med lite tur kanske jag kan spåra högtalarens historia, återkommer i ärendet.

* Det finns ett rykte på långt avstånd att Stig Carlsson var mest intresserad av klassisk musik när han gjorde Kolboxarna. Själva högtalaren räcker inte till att ge tryck i den lägsta basen, därför gjordes rörförstärkaren med kraftigt baslyft längst ner (se tonkurvan ovan). Emellertid, om musiken byggde på starkare bas (som "popmusik"), räckte inte effekten på rörsteget (ca 15 W) till, i klartext, den jag pratade med tyckte inte Kolboxen lät bra på annat än klassisk musik.

* Högtalarelementen verkar av allt att döma funka, iallafall i den ena kolboxen, har inte hunnit börja med den andra än, de mäter 650-700 ohm, diskanterna mäter 16 ohm. Däremot funkar inte rörstegen, går väl att renovera, men i ett sånt projekt skulle jag nog välja att byta ALLT (kondingar och motstånd), dvs enklare att göra en ny förstärkare utifrån det extra kretskortet som följde med kolboxarna, och då är ändå "kulturskattsvärdet" oklart: Om man byter komponent efter komponent i ett rörsteg, hur länge kan man då säga att man restaurerar steget, och när har man gjort ett nytt steg?

* Kompromissen blev/blir att fräscha upp lådan utan att modifiera den, byta element till lågohmiga, och fixa elektronik med funktion enligt rörstegen med inbyggd frekvensanpassning. Detta ger ett antal fördelar:

-- Jag kan återgå till ursprungsskick, gm att montera tillbaka de äldre elementen.

-- Jag kan bygga ett nytt rörsteg lika det gamla. Det gamla sparas tillsammans med högtalaren för ev framtida beslut.

-- En modern Kolbox bör kunna funka för fler olika musikstilar.

-- En modern Kolbox skulle kunna ge ett unikt ljud, om Stig Carlssons designprinciper om "halvvågsdippen" stämde (återkommer med tankar om detta).
___

Det vore spännande att kolla hur långt man kom i att tillverka en modernare version av Kolboxen. Om "röret" väl finns, är det endast de tre våningsplanen som ska monteras dit -- enklare än en fyrkantig låda som alltid har 6 sidor. Ska kolla möjligheten till exjobb, projektjobb etc på lämpligt ställe. :-)

Är Du intresserad av att bygga rörsteget är en väg att Du utgår från kretskortslayouten från mitt extra kretskort. Det var inte så enkelt att man bara lade kretskortet på en scanner och fick en perfekt kopia, men man kan denna väg få en detaljrik bildfil (.TIF) som man kan köra i ett bildbehandlingsprogram och kantförstärka, svartvita, och sen för hand fylla i dåliga kretsgator och sudda bort prickar där det inte ska vara nån koppar.

Kanske kan man gissa var komponenterna ska sitta utifrån ritningen i RTV 1959 nr 4 ovan, eller om jag skulle kunna ta saftigt med digitalbilder hur komponenterna sitter.

Mycket komponenter finns nog att få tag på, rör etc, men har inte kollat HUR mycket. Osäker på rörsocklar, trafos etc.

Lite spännande är det allt med sånt här! :-)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-01-23 11:06

Har du provat att låta F87 gå ofiltrerad som den gamla 9710 gjorde? Enkel operation.

Det kanske ger precis den extra diskant som behövs. F87 är lite snällare i diskanten, inte lika "ripplig" som 9710, så det kanske kan bli riktigt bra. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-23 11:17

Har tänkt men inte hunnit! :-) Filtret sitter dessutom utanpå, så det är enklare än så! Provar snarast!!

Det borde förbättra avsevärt, har dessutom 12 dB filter på F87 just nu, det skär ännu mer än föreslagna filter till OA5.3 som ligger på något mer än 6 db (27 ohm i serie med kondingen)... :-)

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-23 11:25

Om Stig Carlssons designprincip för "rak akustik"...

När jag ögnade igenom Stig Carlssons föredrag från 1959, noterade jag tre designkriterier:

* Högtalaren måste designas för att fungera i ett rimligt lyssningsrum (alltså inte designas för döddämpade mätrum).

* Högtalaren ska ha rak akustik, dvs den ska återge alla toner lika starkt.

* Högtalaren ska återge alla toner lika starkt i alla riktningar.
___

Detta med reflekterande ytors inverkan är svårt och intressant, därför uppehåller sig Stig Carlsson en del vid detta. För detaljer hänvisar han till Waterhouse 1958, nedanstående figurer kommer därifrån:

Om en ljudkälla befinner sig nära en vägg, har ljudkurvan en mindre svacka strax innan en halv våglängd från väggen. Precis intill väggen är ljudintensiteten den dubbla.

Om en ljudkälla befinner sig nära ett hörn med två väggar, har ljudkurvan en större svacka nära en halv våglängd från hörnet. Precis intill väggen är ljudintensiteten den fyrdubbla.

Om en ljudkälla befinner sig nära ett hörn med tre väggar, har ljudkurvan en jättesvacka en halv våglängd från hörnet. Precis intill väggen är ljudintensiteten en faktor åtta högre.

Bild

Uttryckt i dB kan skillnaden mellan högsta och lägsta ljudintensitet nära väggen bli enorm -- placerar man högtalaren i ett hörn blir ljudstyrkan ca +9 dB intill väggen och ca -12 dB en halv våglängd ut från väggen = en skillnad på ca 20 dB! :(

Bild

Waterhouse bekräftar de teoretiska resonemangen (bygger på sfärska Besselfunktioner) med mätningar. Exemplet nedan kommer från ett hörn med två väggar, och högtalaren längst in i hörnet.

Bild
___

Givet dessa naturlagar inses att det inte GÅR att göra en högtalare som låter bra så länge det finns väggar i lyssnngsrummet. :( :(

Men Stig Carlsson slet segern ur nederlagets käftar: Tänk om man kunde göra en högtalare med baselementet nära väggarna, och skära frekvensen innan svackan kommer! Och tänk om man kunde placera mellanregister och diskant ovanför svackan!

Om ljudhastigheten är 340 m/s, och frekvensen är 300 Hz, så blir våglängden 1.13 m, och halva våglängden 0.57 m. Svackan för 300 Hz kommer alltså vid 0.57 m. Om man gjorde en högtalare där mellanregistret sitter, säg, 940 mm ut från hörnet, skulle detta motsvara ett avstånd på 0.83 våglängder från hörnet och intensiteten skulle gott och väl hunnit svänga in mot asymptoten (streckade) linjen.

Det skulle tillochmed gå att dela vid 250 Hz, då hamnar mellanregistret 0.69 våglängder ut från hörnet. Intensitetskurvan är då precis på väg upp från svackan.

Stig Carlsson nämner 250 Hz i sitt föredrag, RTV nämner 300 Hz för den serietillverkade modellen. I kolboxen sitter 9710:an 770 mm från botten, och kolboxen har dessutom ben som är 179 mm, vilket ger totalt 940 mm. :-)
___

Ovanstående skulle alltså kunna illustrera Stig Carlssons designprincip. Han verkar dock ha kommit på den 1953 eller tidigare, men Waterhouse publicerade sin text januari 1958, så Waterhouse är knappast källan till den.

Är svackan viktig och relevant, eller försvinner den om det är ännu fler (motstående) väggar inblandade? Hur tänkte Stig Carlsson kring de konstruktioner som inte är avlånga och "lutar sig ut"...? :-)

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-27 00:44

Historien om mina Kolboxar…

Jag lyckades spåra upp en person som funnits i närheten då mina Kolboxar tillverkades. Nedan följer en historia som nedtecknats efter ett telefonsamtal tidigare idag. Ev finns missuppfattningar etc men om nån kan komplettera bilden, återkom gärna! Jag har dessutom utelämnat alla namn.
___

Stig Carlsson utvecklade Kolboxen i början av 1950-talet. När frågan uppstod om att masstillverka Kolboxen fick Stig Carlsson kontakt med en entreprenör som med stor framgång sålt VW-bilar. Företaget Elektronlund startades, och med detta den första serietillverkningen av Kolboxen.

Försäljningen gick till en början bra, men det visade sig att det främst var ljudfantaster som köpte Kolboxarna. Kolboxen var dyr och exklusiv, och vägen framåt insågs med tiden gå via enklare och billigare högtalare. När försäljningen mattats av, stod Elektronlund med ett kvarvarande lager på kanske 30 högtalarhöljen.

Dessa köptes då av en person som även anskaffade resterande komponenter för tillverkning av kompletta system. Tillsammans med några bekanta (studenter vid Lunds universitet) satte han ihop Kolboxar på kvällarna som någon form av mindre bisyssla. De första Kolboxarna som blev färdiga köpte de ”av sig själva”, och det är två av dessa som nu finns i min ägo. Ett annat par Kolboxar såldes till Akademiska föreningen, och ytterligare ett par till Stadsteatern.
___

På 1970-talet startades en tillverkning av Kolboxar på nytt, denna gång i mindre skala med större variation på högtalarhöljena. Den ursprungliga Kolboxen hade träfaner i teak, men nu tillverkades den även i ljusare träslag, t.ex. ask. Men inte heller denna gång blev försäljningen särskilt stor.

Kolboxen hade några konstruktionsproblem. Ett ibland nämnd nackdel var rörstegets placering i omedelbar närhet av baselementet i Kolboxens botten. Detta fick högtalarelementet att torka vilket gav sämre ljud. Ett annan nackdel var att slutrören EL86 ofta arbetade nära sin maxeffekt. Detta gjorde att Kolboxen ”åt” slutrör, och den som lyssnade ofta fick byta slutrör ofta.
___

Tidigare i denna tråd har kommenterats att mina Kolboxar kom från nåt restlager nånstans. Detta stämde alltså.

Såvitt jag har fått fram, tillverkades alltså dessa, och alltså mina, Kolboxar ca 1957-58? När Akademiska föreningen hade ett stort jubileum 1958, hade de just fått sina Kolboxar.

I CarlssonPlanet.se antyds att en pirattillverkning skedde i Jönköpingstrakten sent femtiotal eller tidigt sextiotal. Såvitt jag förstår var detta inte den ”nytillverkning” som nämns ovan, då denna sägs ha ägt rum på sjuttiotalet?

Om någon kan komplettera bilden ovan, återkom gärna! :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2010-01-27 11:31

Intressant resultat av hi-fi-forskning!

Just de som Akademiska Föreningen köpte måste ha varit ett av de par jag själv har lyssnat på i forntiden. De fanns i AF:s Stora Sal, upphängda i varsitt hörn på balkongen om jag minns rätt. Tydligen "källarproducerade" från Elektronlunds restlager. Bör ha varit synliga i teveprogrammet "Fråga Lund", som spelades in där.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2010-01-27 21:08

Roliga uppgifter.

Lycka till med dina Kolboxar/ Lasse

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-31 13:17

Om Kolboxens baselement…

I mitt renoveringsprojekt har jag nu satt igång med att göra i ordning den andra Kolboxen.

När jag tog isär den första, satt ett Sinuselement U-1051-ZH som bas. 800 ohm, 10” eller 259 mm diameter. Det hade en coatad, ”nedsänkt”, membrankant som fortfarande efter ett halvsekel var kletig! I nån annan tråd här på Faktiskt.se berättades att kletet var fluglim. :-) Nedan ses några bilder på Sinusbasen.

Bild Bild

Bild

När jag tog isär den andra Kolboxen, satt ett annat element där. Också 800 ohm, 10” men 251 mm diameter. Det här hade en veckad pappkant, fortfarande nog ganska hel men ger känslan av att vara spröd. Troligen är det en Peerless 10” eftersom detta element verkar vara det mest använda. Urtaget i botten på kolboxen passar bra till ett element med 251 mm, medan det är ”upphugget” några mm på min första Kolbox för att passa Sinus 259 mm.

Nån som vet vad detta är, är det en Peerless 10”?

Bild Bild

Bild

I de renoverade Kolboxarna sätter jag in SEAS H1381-08, 8” och 8 ohm. De är mindre än hålet så jag har gjort en mellanring.

Bild

___

I övrigt har jag ännu inte fått mitt aktiva delningsfilter mm, så ljudmässigt har det inte gått framåt. Av längtan djupnar själen sägs det, men hur djup behöver en själ egentligen vara…? :-)

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2010-02-02 20:38

Såhär såg en Sinus 10-tums bas ut på den tiden-B1051:

Bild

Bild

Då är det bara att jämföra data och det verkar ju stämma ganska bra med storlek,anslutningar,hålen osv.Det enda som stör mig är den svarta färgen,som jag inte minns från någon tidig Sinus.Men man kan ju inte veta allt här i världen...senare fanns de definitivt i svart.

Nu till nummer 2.Jämför med en Peerless P100FM:

Bild

Samma sak här-jämför hål,anslutningar osv.Lacken var hos tidiga Peerless en sorts silverfärg.Om du river bort det där som täcker hålen och tittar efter ev stämpel på konen och där hittar en sån i vitt,ja då är det till 100% en Peerless.Men det är möjligt att den saknas eftersom det rör sig om en speciell 800ohmsvariant.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-02-03 16:15

Fantastisk info, stort tack, Rolf!! :)

För att börja med Peerless längst ner, så är elementet jag var osäker på med all säkerhet en Peerless 10", fast utan etikett i botten på magneten.

Membranet ser likadant ut (bortsett från dubbelmembranet), kanten är samma, och korgen ser likadan ut. Det finns två små liknande stämplar nere på korgens kant mellan skruvhålen. Imp: 800 ohm samt C 100W på mitt element, resp 8 ohm samt P100FM på Ditt. Man kan ju då undra om mitt element kan heta Peerless C 100W ?
___

Även mitt Sinuselement har runda hål fast det inte syns under dammskyddet. Det är dock svart, och verkar inte vara hemmamålat eftersom etiketten med Sinus sitter där den gör. Men elementet kan vara något modernare, det finns gamla skruvhål i träbaffeln och urtaget är lite uppförstorat, vilket antyder att nåt annat suttit där tidigare.

Peerlesselementets kon känns skörare, nästan sprött och fibrigt i kanten, medan Sinuselementet har en "fluglimscoatad" kant som fortfarande är lite kletig. Kanske pajade ursprungselementet och ersattes med ett Sinuselement?
___

Jag hade tänkt att låta alla dammskydden sitta kvar så länge, så att så mycket av Kolboxens originalutförande ska finnas kvar. Dessa exemplar var tillverkade av Elektronlunds restlager, frågan är om originalkolboxarna också hade tygdammskydd tejpade över bas- och mreg-elementen. Såna här idéer kanske kommer som en insikt efter några år när mängder av gullfiber har skakat ner och ligger på baksidan av konerna?
___

Nu har Behringerfiltret kommit, först ska jag begripa mig på det, och sen ska här skruvas och muttras med ljudet! :-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-03 18:44

Johan_H skrev:Fantastisk info, stort tack, Rolf!! :)

För att börja med Peerless längst ner, så är elementet jag var osäker på med all säkerhet en Peerless 10", fast utan etikett i botten på magneten.

Membranet ser likadant ut (bortsett från dubbelmembranet), kanten är samma, och korgen ser likadan ut. Det finns två små liknande stämplar nere på korgens kant mellan skruvhålen. Imp: 800 ohm samt C 100W på mitt element, resp 8 ohm samt P100FM på Ditt. Man kan ju då undra om mitt element kan heta Peerless C 100W ?
___

Även mitt Sinuselement har runda hål fast det inte syns under dammskyddet. Det är dock svart, och verkar inte vara hemmamålat eftersom etiketten med Sinus sitter där den gör. Men elementet kan vara något modernare, det finns gamla skruvhål i träbaffeln och urtaget är lite uppförstorat, vilket antyder att nåt annat suttit där tidigare.

Peerlesselementets kon känns skörare, nästan sprött och fibrigt i kanten, medan Sinuselementet har en "fluglimscoatad" kant som fortfarande är lite kletig. Kanske pajade ursprungselementet och ersattes med ett Sinuselement?
___

Jag hade tänkt att låta alla dammskydden sitta kvar så länge, så att så mycket av Kolboxens originalutförande ska finnas kvar. Dessa exemplar var tillverkade av Elektronlunds restlager, frågan är om originalkolboxarna också hade tygdammskydd tejpade över bas- och mreg-elementen. Såna här idéer kanske kommer som en insikt efter några år när mängder av gullfiber har skakat ner och ligger på baksidan av konerna?
___

Nu har Behringerfiltret kommit, först ska jag begripa mig på det, och sen ska här skruvas och muttras med ljudet! :-)

Sinuselementet var utvecklat för OA-6. Kolboxen hade en betydligt enklare bas. Stig blev inspirerad av den bas som AR använde. Därefter utvecklades den bas som skulle användas i OA-6 d v s de högtalare som sedermera kom att heta OA-6 typ 1.

MvH
Peter

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2010-02-03 20:24

Det är nog ganska troligt att det är en C100W du har.Har tyvärr ingen bild på denna.Däremot finns lite data från Peerless katalog:

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-03 20:54

Så här ser basarna ut i mina Sinus B44 högtalare.

U-1051X, 4ohm
Bild

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-02-04 18:47

Fantastiskt, allt går att kartlägga! :-)

Till den ändan hade en bekant en katalog från Sinus med några högtalare och element (Jodå, Ragnwalds Sinus B44 finns med!).

Tryckåret är oklart, men i katalogen låg en prislista från 1967.

Håll till godo! :-)

Sinus_Hogtalarelement_+_prislista_maj_1967

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2010-02-05 00:24

En kulturinsats!Tacka din bekant!
Den där har jag letat efter i 30 år eller så...

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-02-05 00:41

Aj då, där skulle vi varit något snabbare än 30 år, nu har väl prislistan hunnit bli inaktuell... :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-05 00:55

Tack Johan. Den broschyren har jag inte sett tidigare.

Undrar vad det är för skillnad mellan X- och Y-element?
Det stod att B-44 var bestyckad med Y-bas, men i mina sitter det X-basar.

Sinus var ju stora på sin tid, de borde ha kunnat fortleva likväl som Peerless och Scan speak, kan man tycka.
Men det är klart, att det mesta hänger ju på rorsman.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2010-02-05 14:31

Sinus lever, dock i liten skala, eller hur?

Kolla här!

Användarvisningsbild
lennartj

Sinus på sarlåga

Inläggav lennartj » 2010-02-05 15:49

Såvitt jag vet är inte Sinus stendött, även om det går på sparlåga.
Bosse Hansson har såvitt jag vet köpt upp rubbet från Sinus, inte bara rättigheterna till namnet utan alla verkyg, ritningar mm. och tillverkar en liten batch element då och då.
Om han har möjligheter ett reproducera den gamla 10-tummaren vet vi inte förrän någon frågat.
http://rauna.e-butik.se/

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-02-05 23:54

Impedanskurvor för 800 ohm 10" bashögtalare...

Idag fick jag igång ljudkortet, och kunde inte låta bli att mäta upp impedanskurvorna för 10" högtalarna.

EDIT: Tidigare kurvor var inte korrekt uppmätta. Diagrammen nedan är nu ersatta med (förhoppningsvis) mer korrekta mätningar...

Här är först kurvan för Peerless C 100W 800 ohm.

Bild

Och här är motsvarande för Sinus U-1051-ZH 800 ohm.

Bild

De har ganska olika resonanstoppar, nedan ett diagram med båda.
Behövde man trimma om rörsteget på nåt sätt när man bytte element?

Bild
Senast redigerad av Johan_H 2010-02-10 23:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-07 01:12

Torde knappast gå att justera. Med utgångstrafo går det naturligtvis eller med en massa stenull i den lådan med starkare resonans.

Satt elementen i Kolboxarna, när du mätte?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-07 01:20

Ragnwald skrev:Torde knappast gå att justera. Med utgångstrafo går det naturligtvis eller med en massa stenull i den lådan med starkare resonans.

Satt elementen i Kolboxarna, när du mätte?

Jag tror inte det. Kolboxen är basreflex och i så fall hade vi sett två maxima där avstämningsfrekvensen är minimat däremellan.
Skulle tippa att elementet är i fri luft.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-07 01:29

Tänkte inte på det. :oops: Du har helt rätt.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-02-07 10:31

Elementen är mätta i fri luft. De stod på sina magneter och "tittade" uppåt.

Det var lika mycket stenull i lådorna oavsett Sinus eller Peerless.
___

Jag skulle kunna montera i dem i lådorna igen och mäta igen. Det vore faktiskt kul att se hur topparna (Peters kommentar) förhåller sig till varandra.

En skillnad blir då att rörsteget (nättrafon och några kondingar) inte sitter kvar i lådan vilket gör en volymskillnad på kanske 1 liter (?) vid ca 60 liter volym.
___

Ska isåfall se om jag kan mäta några fler parametrar på elementen. De "känns" rätt olika, och kanske går det att mäta fram skillnader också.

En fråga apropå tidigare diskussion -- går det på nåt sätt att mäta via t.ex. impedansen om lådan är otät? Kan man se det om man täpper igen basreflexrörets mynning eller tar bort dämpningen?
___

Och nu börjar jag få koll på elektroniken. Har hyfsat begripit mig på Behringer DCX2496 som Ragnwald tipsade om, har fått ordning på ljudkoret och programvarorna till det, åtminstone den som mäter högtalarimpedans och den som mäter frekvenskurva. Till det senare behövs nog en vettigare mätmick (jag kör med en av mina gamla små svenska Pearl-kondmickar nu, de ger faktiskt trovärdiga kurvor :-) , men idag finns säkert både billigare och bättre!)

Det går framåt iallafall! :-)

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-02-07 19:22

Thiele-Small-parametrar på högohmiga element?

Jag fick lust att mäta TS-parametrarna på de högohmiga elementen.

Det visade sig att beräkningsprogrammet omedelbart slog bakut för att DC-resistansen var högre än minsta impedansen i impedanskurvorna. DC-resistansen låg runt 600 ohm, medan minimum i kurvorna (ses ovan) hamnar runt 450 ohm.

Finns nån enkel förklaring till detta?
___

Funderade på om insignalen till högtalarelementet var för svag, jag kör med i princip max ut vad ljudkortets hörlursutgång ger utan att överstyra ingångarna.

Men jag provade att mäta på ett par mindre 8 ohms högtalare. Där funkar det bättre! Om jag drar ner insignalen till högtalaren rejält blir impedanskurvan identisk med den tidigare, så där finns inga såna problem?

Finns nån enkel förklaring till de högohmiga elementens "dipp" vid 200 Hz? Annars skiter jag i TS-parametrarna, och kollar impedansen på högohmarna i basreflexlådan istället...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-07 22:26

Vad hade du för seriemotstånd för kalibreringen?
Är det Limp du använder?

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-02-07 22:43

Japp, jag kör Limp.

Jag hade i detta fall 1200 ohm (mest för att jag råkade ha ett). Det var 1190 ohm när jag mätte med Fluken.
___

Hur blir resistansen i talspolen så hög? Är det 100 ggr fler varv? Är det samma längd men av en metall som ger 100 ggr så hög resistans? Kan det bli en kapacitiv komponent mellan varven i talspolen som ger en relativt sett lägre impedans vid mellanhöga frekvenser innan den induktiva komponenten tar över vid mycket höga frekvenser?

Tack för bollandet! :-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-07 23:30

Johan_H skrev:Japp, jag kör Limp.

Jag hade i detta fall 1200 ohm (mest för att jag råkade ha ett). Det var 1190 ohm när jag mätte med Fluken.
___

Hur blir resistansen i talspolen så hög? Är det 100 ggr fler varv? Är det samma längd men av en metall som ger 100 ggr så hög resistans? Kan det bli en kapacitiv komponent mellan varven i talspolen som ger en relativt sett lägre impedans vid mellanhöga frekvenser innan den induktiva komponenten tar över vid mycket höga frekvenser?

Tack för bollandet! :-)

Det är en mycket tunn koppartråd med massor med varv. Mycket svårt att linda eftersom tråden lätt går av på de sista varven. Det blir alltid en kapacitiv överhörning men den är ju till lagret bredvid som har en spänning som inte diffar så mycket.

MvH
Peter

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2010-02-08 00:33

Enligt Philips reklamannonser var tråden bara 0,04 mm tjock...
(inom parentes kan jag berätta att jag för många år sedan mätte upp några Philips 800 ohmare,men kom inte långt över 700 ohm.Var 800 en reklamsiffra eller finns det någon annan förklaring?Kanske var det så enkelt att förstärkaren teoretiskt behövde en 800 ohms högtalare,men att man i praktiken inte utan svårigheter kom högre än 700 hos elementen,men lanserade "det hele" ändå-som ni märker har jag anlag för konspirationsteorier ibland!)
En prestation att linda med så tunn tråd i konsumentelektronik och få det att hålla var det i alla fall.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-02-11 00:08

Mätproblemen nog lösta...

Tror att jag hittade orsaken till problemen med att DC-impedansen inte stämde med impedanskurvorna ovan... :oops:

De ingångar jag använde på ljudkortet var för lågohmiga. De låg strax över 1.5 kohm, vilket gav rimliga värden för högtalare runt 8 ohm, men inte runt 800 ohm. 1.5 k hamnade då parallellt med 800, och impedanskurvan blev då förstås lägre än DC-impedansen mätt med ohmmeter. :oops:

Har ersatt kurvorna ovan, resonanstopparna hamnade väl på ungefär samma ställen, men fick helt olika höjd.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-02-11 00:52

Thiele-Small-parametrar på högohmiga element, försök 2!

Att mäta med rätt ingångar ger nu fördelen att det går att beräkna Thiele-Small-parametrar för 800-ohms-elementen! :-)

Det blev så här. Kan dock inte säga om värdena är rimliga. Den extra vikten är nog vägd med något grams noggrannhet.

Peerless C 100W 800 ohm:

Bild

Impedance data (yellow):
Z2max = 9002.40 ohm
Fso2 = 52.6 Hz
Z2min = 649.85 ohm

Impedance data, added mass (green):
Z1max = 8768.65 ohm
Fso1 = 36.7 Hz
Z1min = 679.91 ohm

Frequency shift = 30.3 %
( optimal shift is 20% to 50%)

Thiele-Small parameters:

Fs = 52.19 Hz
Re = 600.00 ohms[dc]
Le = 21380.53 uH
L2 = 94621.95 uH
R2 = 2435.84 ohms
Qt = 0.70
Qes = 0.75
Qms = 10.52
Mms = 13.18 grams
Rms = 0.411054 kg/s
Cms = 0.000705 m/N
Vas = 99.76 liters
Sd= 317.31 cm^2
Bl = 58.769367 Tm
ETA = 1.82 %
Lp(2.83V/1m) = 75.95 dB

Added Mass Method:
Added mass = 10 grams
Diameter= 20.1 cm

___

Sinus U-1051-ZH 800 ohm:

Bild

Impedance data (yellow):
Z2max = 2469.92 ohm
Fso2 = 47.5 Hz
Z2min = 655.50 ohm

Impedance data, added mass (green):
Z1max = 2433.56 ohm
Fso1 = 36.1 Hz
Z1min = 661.64 ohm

Frequency shift = 24.0 %
( optimal shift is 20% to 50%)

Thiele-Small parameters:

Fs = 47.51 Hz
Re = 628.00 ohms[dc]
Le = 14547.57 uH
L2 = 70825.12 uH
R2 = 1766.17 ohms
Qt = 0.98
Qes = 1.31
Qms = 3.84
Mms = 24.48 grams
Rms = 1.901827 kg/s
Cms = 0.000458 m/N
Vas = 57.43 liters
Sd= 298.65 cm^2
Bl = 59.186214 Tm
ETA = 0.45 %
Lp(2.83V/1m) = 69.71 dB

Added Mass Method:
Added mass = 15 grams
Diameter= 19.5 cm

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-11 01:00

Hur bär du dig åt för att få fram alla Thiele-Small parametrarna?
Jag förstår det praktiska tillvägagångssättet, men räknar programmet fram samtliga värden?

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-02-11 01:17

Man får fram några av parametrarna endast utifrån impedanskurva, DC-resistans och membrandiameter. Limps manual föreslår att man som diameter ska räkna även 1/3 av kanten (den svänger väl också lite grann). Denna mätning sparar man som en "overlay".

Sen kletar man på några lagom kluttar häftmassa (added mass på engelska :-) ). 10-15 g gick bra för 10". Sinus som har tyngre membran behövde mer häftmassa. Man mäter sen en ny impedanskurva och kollar att den ser bra ut. Ibland fick man små resonanstoppar vid 200-400 Hz beroende på var man satte häftmassan. Bäst gick det på mina element när jag gjorde lite avlånga ormar som jag satte nära centrum.

Till sist har man förhoppningsvis en overlay utan extramassa och en kurva med extramassa som båda ser hyfsade ut, då kan programmet räkna ut TS-parametrarna. :-)
___

Jag använde Limp, som ingår i ARTA, se ev
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/
Kolla Downloads. I mappen man laddar ner ligger alla tre programmen.

Allt går att köra i demo-mode, förutom att resultaten inte går att spara.

Manualerna är ganska bra. De diskuterar igenom matten hyfsat väl, och har även en del referenser. Manualerna laddas ner separat.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-11 01:44

Tack Johan.
Jag har gjort impedansmätningar med limp, men mätt på diagrammet och räknat själv fram några värden jag var ute efter.
Där ser man, lite klokare blev jag med ens. :)

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-02-13 01:11

Impedansmätningar av 800 ohmselement i Kolboxen

Innan jag bygger fast mig för mycket i de lågohmiga elementen tänkte jag mäta impedansen i de gamla 800 ohms baselementen när de sitter inmonterade i Kolboxen. Det blev som följer.

Peerlesselementet var det som ursprungligen användes i Kolboxen. Sinuselementet verkar ha nyttjats senare, då det bl.a. var tåligare mot rörstegets värmeavgivning med sin coatade membrankant.

Resp elements impedanskurva i fri luft ses i gult.

Peerless C 100W i Kolboxen:

Bild
___

Sinus U-1051-ZH i Kolboxen:

Bild
___

Jag funderade på vilken frekvenstopp som hör till elementet och vilken som hör till basreflesröret. I manualen till mätprogrammet för impedansen, Limp, hittade jag följande figur som ganska väl förklarar vissa egenskaper.

Bild

Högra sidan är mekaniska egenskaper för högtalaren. Om man monterar högtalarelementet i en låda borde inte den rörliga massan förändras (induktansen Mms), däremot borde fjädringsmjukheten minska (kapacitansen Cms) eftersom luften i lådan hjälper elementet att hålla emot kraften från talspolen. Alltså borde kapacitansen minska, låga frekvenser släppas igenom sämre, och resonanstoppen från elementet i lådan borde flyttas uppåt. Resistansen Rms borde varken göra till eller från frekvensmässigt, det hela är en affär mellan Mms och Cms. :-)

Alltså kommer den lägre toppen från basreflexröret? Limp hade inget sånt kretsschema. (Tipsa gärna om jag har fel... :-) )
___

Länk till Limp (eller snarare ARTA): http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/.
Välj Downloads, manualerna till höger.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-03-05 08:54

Hej Johan!
Jaha, det var ju jätteintressant. Pudelns kärna, skulle man kunna säga. För baselementet är ju vad som verkligen samarbetar med Kolboxens storlek och form. Jag har studerat dina T/S-mätningar, och de verkar ju kunna stämma, trots att troligen ingen använt programmet till 800 ohms element. Peerless verkar ju vara ett element i den äldre traditionen, som Philips 9710 med en lätt kon.
F.ö. har 800-ohm-elementen inte 100 ggr så många varv. Det räcker med 10 ggr så många som i ett 8 ohms element; om koppartråden har 31,6% av diametern blir som bekant dess area 1/10 och rho*l/A ger precis en faktor 100 vid ungefär samma dimensioner och vikt på talspolen som hos ett 8 ohms element. Så det där med 40 um tunn tråd verkar ganska extremt, men det har funnits 150 och 800 ohms högtalare i mindre format också. DC-resistansen på 600 ohm är också korrekt (jag har köpt en sån här och den har också det); den är ju 5-7 på ett 8 ohms element. T/S skiljer sig ju helt klart med en faktor, som är i storlektordningen 10 jämfört med motsvarande 8-ohms element, såvida en spänning eller ström ingår (och alltså 100 om båda ingår, som hos impedansen!). Men att det är exakt 10, ska man kanske inte ge sig attan på, för den tunnare tråden lär ju i proportion ha haft ett tjockare lackckikt, som kanske givit lägre verkningsgrad.
Det som förbryllar mig är bara varför avstämningen skiljer mellan de båda exemplaren. Carlssonplanet talar ju i sin historieskrivning om att det var Peerless som gällde för Kolboxen och att Sinuselementet utvecklades för den senare m.h.t. till industriell tillverkning utvecklade OA-6. Elementet på skissen är ju också likt Peerless, om man tar det för vad det är, nämligen en skiss, som inte ska förråda industrihemligheter. Och din logiska förmodan är ju att din Sinus satts in efteråt såsom senare tillgänglig reservdel, tyvärr med den misshandel av bottnen, som det medfört. Varför i all sin dar har då lådan med Peerless en högre avstämning, ca 58 Hz, t.o.m högre än elementets friluftresonans på 52? Rimligen bör en basreflex enligt Carlssons patent vara underavstämd, liksom din Sinuslåda är, eftersom han ville ha en fallande kurva i basen till att kompensera vad som här på forat brukar kallas "rumsstödet". 36 Hz är visserligen svårt att avläsa på den flacka impedanskurvan, men man brukar ju ta Peter Åkemarks trick att definiera det som 0 grader på fasen i stället*.
Som jag nämnde i epost (till Johan alltså), har jag bara gjort grova överslagsberäkningar på schemat av Kolboxens rörförstärkare hittills. (SPICE-simuleringar har jag som IC-konstruktör haft nog av under 25 års jobb.) Det som inte stämmer alls är förstärkningens absolutvärde för båda kanalerna. Jag tror den borde vara 10 dB högre, om i mellan/diskant-kanalen återkopplingsmotståndet R17=27 kohm, som rättelsen för hand säger. Kanske har man ändrat skalan 10 dB för att försvåra industrispionaget något, eller inte observerat att den inte går från 0 dB! I databladet nämns ju något om 1 V ut från förförstärkaren Lund 1001, och uppemot 100 V ut från slutsteget måste man ha, för att få 12 W i en 800 ohms högtalare ... Och baskurvan borde gälla vid inkopplad högtalare, där den positiva återkopplingen (för negativ utgångsresistans) ger kanske 6 dB högre utspänning än tomgångsspänningen. (Om kurvan gäller med omkopplaren i det visade läget med minimal basförstärkning.) Alltså måste baselementet, som jag alltså inte känner annat än genom din beskrivning, vara ännu känsligare än den välbekant högkänsliga 9710, om reflexerna från golv och väggar ger en förstärkning på c:a 7,5 dB vid 500 Hz. För övergångsfrekvensen är i denna storleksordning och inte alls där de båda kurvorna skär varandra vid knappt 200 Hz! För baskanalen skulle jag tro att den (bestämd av C16) ligger vid 450 Hz för 800 ohm i högtalaren eller 540 Hz vid 600 ohm. För mellan/diskant-kanalen tycker man sig se -3 dB vid 500 Hz jämfört med platån vid 2 kHz. Det kan nog stämma, för den har två poler, 0,159/R17/C10=236 Hz och 0,159/R19/C11=170 Hz. Det syns inte tydligt, då man inte dragit diskantkurvan längre ner i frekvens och kurvan trots den lustiga skalan - linjär mellan 0 och 100 Hz(!) - rimligen borde ha lutat mer än 6 dB mellan 50 och 100, detta trots det obetydande nollstället vid 0,159/R6/C10=6 Hz. Resten av diskantkurvan stämmer rätt bra, alltså "i grunden" en sluten slingförstärkning på 80x eller 38 dB, ett nollställe vid 0,159/(R15||R17)/C9=8,6 kHz och en pol vid icke för någon hörbara 0,159/R15/C9=32 kHz.
Mitt första ordningens förslag till delningsfilter är alltså dessa hörnfrekvenser, medan dalen vid 80 Hz ser ut att komma helt från den negativa utgångsresistansen -R51*(R32/R33)=-416 ohm i kombination med den "slutna resonansens" impedanstopp hos elementet! Utgångsspänningen stiger ju, när belastningen minskar! "Mellanfrekventa" förstärkningen hos baskanalen uppskattar jag till 28x eller 29 dB. Det är fortfarande litet för en 800-ohmare med nominellt 1 V från försteget (men för 8 ohm är skaleringen inte heller gjord!). Du bör alltså inte ha någon svårighet att ställa in ett parametriskt aktivt delningsfilter enligt detta. Vad jag ännu inte analyserat är korrektionen vid (eller under) avstämningsfrekvensen. Den kommer som synes från en "notch"-krets i återkopplingen, som torde vara väldigt känslig för komponenttoleranser. (Det var 10% massamostånd som var standrad vid den här tiden, men det anges ju till skillnad från Idestam-Almquist inga toleranser i stycklistan!) Att ha en topp på 20 dB vid 35 Hz tycker jag verkar häftigt. Men där kan anhängarna av "Linkwitz-transform" och liknande ge dig bättre råd; de använder ju t.o.m. samma förstärkning ner till DC!!!

*=Det är inte exakt samma frekvens man då definierar! (Med risk för att jag får en släng av sleven av "IÖ", för att jag fuskat på hans revir som överlärare på forat, erkänner jag ändå att jag försökt förklara admittansanalogin i den här tråden. Men det handlade om det grundläggande faktum att det blir "kamelpucklar" på impedanskurvan ...) Jag tänker så här i admittansanalogin - se tråden ovan; i den här diskussionen försummar jag talspoleinduktansen vid basfrekvenser: Admittansen Yms blir då induktiv vid låga och kapacitiv höga frekvenser, men har alltid en (positiv) realdel som bestämms av den mekaniska dämpningen. Vid systemresonansen i luft, fs, är admittansen minimal och reell, det gäller exakt. Vid ett frekvenssvep rör sig orten för admittansen nerifrån (negativ imaginärdel) och upp på en rät linje. Men när låda och port tillkommer, får vi i admittansschemat en seriekrets Lab+Cbr adderad. Seriekretsens impedans rör sig också på en rät linje, så när vi inverterar den till en admittans, får vi en cirkel - positiv imaginärdel för låga frekvenser och negativ för höga. Cirkeln genomlöps alltså medurs. Om nu helmholzresonansen, fb, har någorlunda högt Q-värde kommer följande att hända vid ett frekvenssvep: Först går vi "uppåt" på vår räta linje och adderar en cirkel, där vi fortfarande befinner oss nära dess startpunt, till vänster. Med stigande frekvens händer först inte så mycket längs cirkelbågen, men cirkeln förflyttas uppåt med Yms. När vi närmar oss fb, går vi snabbt längs cirkeln, för att få ett maximalt (och rellt) admittansbidrag vid fb. Jag antar att lådan är underavstämd, d.v.s. fb < fs. Då har vi redan passerat den frekvens där totala admittansen är rent reell, fr. D.v.s. elementets fortfarande induktiva susceptans kompenseras av lådans kapcitiva. Men vi får gå något litet högre i frekvens än fb för att hitta den punkt som är längst från origo, alltså admittansmaximat eller impedansminimat, säg fm. Denna punkt har ju en något mer negativ imaginärdel än cirkelns mitt. För en underavstämd låda, alltså fb < fs, gäller alltså fr < fb < fm ("ungefär lika med" skulle man kunna säga i den sista olikheten). Omvänt gäller naturligtvis för en överavstämd låda. Jag ser det i båda fallen som att fm dras något litet från fr mot fs, om inte fb's Q-värde är väldigt högt. (Och det är det inte alltid, snarare 2 än 7 för en OA-5!)
Senast redigerad av faulhund 2010-03-08 00:32, redigerad totalt 1 gång.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-03-05 23:35

Hej Faulhund!

Tack för ingående och detaljerade tankar! Och ännu mer fanns att hämta t.ex i det finstilta längst ner, plus länk med med mekaniskt kretsschema på basreflexlåda. :)

Jag har börjat få fart på de nya elementen i den första, elementbytta, Kolboxen. Baselement är SEAS H1381-08 (röd), mellanregister Obi F87 (gul) och diskant är fyra st Obi T22 (blå).

Preliminära kurvor från ofiltrerade element ser ut enligt nedan (elementen inte är inspelade, och dB-nivåns absolutvärde betyder inget).

Bild

Kolboxen stod på ett hårt klinkergolv, i ett hörn med ganska hårda väggar. Avstånd 200 cm och höjd 95 cm (ungefär i höjd med högsta punkten på Kolboxen). Mätningen är gjord med korta sekvenser av sinustoner som stegas upp i frekvens med 36 steg per oktav. Kurvan är därefter utjämnad.
___

I detta rum med hårda väggar och golv funkar faktiskt ljudet hyfsat. Men man får isåfall inte skära ner diskanten från F87an, den behövs för att lyssna "direkt" på. T22orna räcker inte riktigt till för direkt diskantljud, men behövs sannolikt för rumsreflexerna. Att diskantkurvan dyker beror kanske på att T22an riktad framåt "tittar ner" i golvet.

Skulle vara kul att få tag på tillverkarens kurvor för F87 och T22 för att se om man är i rätt härad... :)

Det blir spännande när jag får klart även nästa kolbox så det går att höra hur ljudbilden blir. :)

Sen blir det till att experimentera med aktiva filter och separata slutsteg. :)

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-03-07 23:43

Hej igen,

Jo, på T22oa finns en del kurvor - inte i den tråd man skulle vänta sig, "Ersättningsdiskant ..." utan i den här "Kondiskanter genom tiderna". Men det är grafpro som gjort dem - inte vare sig konstruktören eller tillverkaren! Så kan man ju också göra: Låta folk köpa grisen i säcken, mäta den och publicera resultaten här ... För resultaten har tydligen fått sankt Ingvars välsignelse, och i länkarna ovan hittar man rätt utförliga beskrivningar av hur T22oa - och F87 - är gjorda, men inlindat i stora ordmassor ... måste jag tyvärr säga, trots att jag trodde mig utrustad med stort tålamod.

OBS: Grafpros mätningar, åtminstone den första, är gjorda vid 15 cm avstånd. Så jag vet inte om man kan se något "fingeravtryck" av T22oa. Men när den påståtts ha så hög känslighet, att man måste dämpa den rejält i OA14, är jag förvånad, att F87 ligger högre ...

MP

Inläggav MP » 2010-03-08 14:58

+1
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-03-09 09:47

Sitter och jämför kurvorna ovan med den i en annan tråd, "Lagom avstånd ...". Den är ju litet rörigare, så det kanske avskräcker. Men man ser ju F87s dominans i nästa hela frekvensområdet. Om Du har problem med utsläckningar, bör det vara där nivåerna är jämförbara. Och se där: Vid 500 Hz är det en dip som bara finns vid 100 cm ... Och oavsett hur "enkelt" filtret nu är, vet jag inte hur man ska fasa elementen, när vägskillnaden är en halv våglängd och mer. Men det är ju ett problem som finns även i OA-116.
Sorry, vet inte mer... Jansch?

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-03-09 21:45

Dippar vid lägre frekvenser kan ha att göra med hur micken stod i rummet. Högtalaren stod lika under alla mätningar (hörn) och rummet är förstås samma (hårt golv och hårda väggar), men micken hamnade på olika platser.

Min närmaste tanke är att mäta diskantelementen från olika vinklar och se vad som finns att jobba med. Jag fick av en händelse tag på ett par OA5-I på Myrorna för 150 kr styck, och kom således över 2 st 9710 och 7 st MT20HFC (ett element paj). :)

Har inte monterat in T22 ännu i den andra Kolboxen, ska mäta innan jag gör det, och MT20HFC också.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-03-12 01:24

Diskantelement från olika vinklar.

Funderade över hur mycket diskant man missar på grund av att det närmaste diskantelementet "tittar nedåt" på Kolboxen.

Jag råkade få tag på MT20HFC i 8 ohms versionen, och jämförde detta med Obi T22oa. MT20 är väl inspelat, medan T22 är helt nytt, så man får ta mätningarna med en stor näve salt.

Jag mätte i ett ganska dämpat rum, mjukt golv etc, på 50 cm avstånd. Vinklarna är 0, 15, 30, 45, 60, 75 och 90 grader. dB skalans absolutvärde betyder ingenting, men det är samma skala för båda elementen.

Peerless MT20HFC
Bild

Obi T22oa
Bild

MT20 tål i stora drag att vinklas en del innan kurvan slokar. Däremot tappar det en del av gnistan efter 15 kHz.

T22 ska nog avnjutas ganska rakt framifrån, iallafall enligt dessa mätningar. Det har isåfall avsevärt bättre stuns nästan ända upp till 20 kHz.

Ska pröva med aktiva filter och se hur mycket man kan trixa med T22. Ett kul experiment vore annars att vinkla den närmaste T22 så att den tittar rakt mot lyssnaren, och inte snett ner i golvet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-12 02:09

Johan_H skrev:Diskantelement från olika vinklar.

Funderade över hur mycket diskant man missar på grund av att det närmaste diskantelementet "tittar nedåt" på Kolboxen.

Jag råkade få tag på MT20HFC i 8 ohms versionen, och jämförde detta med Obi T22oa. MT20 är väl inspelat, medan T22 är helt nytt, så man får ta mätningarna med en stor näve salt.

Jag mätte i ett ganska dämpat rum, mjukt golv etc, på 50 cm avstånd. Vinklarna är 0, 15, 30, 45, 60, 75 och 90 grader. dB skalans absolutvärde betyder ingenting, men det är samma skala för båda elementen.

Peerless MT20HFC
Bild

Obi T22oa
Bild

MT20 tål i stora drag att vinklas en del innan kurvan slokar. Däremot tappar det en del av gnistan efter 15 kHz.

T22 ska nog avnjutas ganska rakt framifrån, iallafall enligt dessa mätningar. Det har isåfall avsevärt bättre stuns nästan ända upp till 20 kHz.

Ska pröva med aktiva filter och se hur mycket man kan trixa med T22. Ett kul experiment vore annars att vinkla den närmaste T22 så att den tittar rakt mot lyssnaren, och inte snett ner i golvet.

Mycket intressanta mätningar.

MvH
Peter

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2010-03-12 17:11

Jomen.
Det kan ju vara intressant att i sammanhanget se Peerless egen kurva för MT20HFC.Mätbetingelserna är ju lite annorlunda,men ändå...

(Johan-jag har några aldrig använda(NOS)MT20HFC om du skulle vilja låna sådana för jämförande mätning)

Bild

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2011-03-10 05:02

Hej Johan,
Du nämnde att Dina fynd ser mer hemmagjorda ut än Du väntat. Kan de härstamma från den här beskrivna återupptagna tillverkningen, sedan Elektronlund gått kaputt?:
Bild
RT nr 2 - 1963
/ Thomas[/url]

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-03-10 23:52

Var tvungen att kolla med SCBs inflationsomräknare:

Detta innebär en förändring med 896,21%

...inte sååå farligt ändå! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-11 04:00

KorkSniff skrev:Var tvungen att kolla med SCBs inflationsomräknare:

Detta innebär en förändring med 896,21%

...inte sååå farligt ändå! :)

Det blir 41094 kr/par :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2011-05-12 10:57

Nyfiken på att höra - och se! - mer av denna renovering, så:

Bump!

Återgå till Carlsson Illuminati