Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Johan_H skrev:
Fanns Kolboxen som byggsats för dem som ville löda och skruva själv?
Johan_H skrev:I sanning läckert! Stort tack!![]()
![]()
Återkommer om jag gör några framsteg eller om nån undrar om nåt. Trots allt har jag ju nu ett par Kolboxar i ett aningen sönderplockat format, och det är lätt att ta kort etc när allt är i bitar.
Fortfarande är det dock oklart om mina Kolboxar är nån sorts kopior eller pirater, eller om de anskaffats som byggsatser.
___
Planerar att ersätta högtalarelementen enl följande:
Peerless MT 20 HFC 16 ohm ersätts med Obi T22oa 8 ohm
Philips 9710AM 800 ohm ersätts med Obi F87 "9710"/HP 9 ohm
Sinus U-1951-ZH 800 ohm ersätts med SEAS H1381-08
Tipset kommer från CarlssonPlanet, möjligen inspirerade av OA5.3, och baselementet från LTS kit för trevägaren.
Johan_H skrev:Peter: Håller förstås med Ragnwald, unikt och värdefullt material!![]()
Sånt här har jag letat efter på nätet, men inte funnit. Ska underhand försöka sammanställa de dokument och underlag till Kolboxen som jag hittar, ev kan man tillgängliggöra som pdf:er om inga copyrightskäl eller annat hindrar.
Ragnwald: Betr att kopiera kretskorten vore det ett kul projekt att försöka bygga ett komplett rörförstärkare av moderna komponenter. Att scanna layouterna med en linjal bredvid kan inte vara svårare än Peters texter...Komponentista finns i Peters RT-inlägg härovan.
Rören, tre st dubbeltrioder ECC83 och två par slutpentoder EL86, finns hos Elfa. Trafon dock ett frågetecken, har inte kollat denna. Omkopplaren för högtalarens placering likaså.
Båda: Betr uppgradering av mina Kolboxar funkar inte rörförstärkarna. Vissa andra underligheter finns också, men elementen är nog ok. Återkommer med hur jag tänker kring uppgraderingen.
/Johan_H
mapem skrev:Ojojojoj!
jag vill också hitta ett par kolboxar i garaget! Hur gör man?
Johan_H skrev:Tack!![]()
Dessutom blir det väl att köra separata slutsteg för basen med tanke på nivån...
Johan_H skrev:
Vet Du om man kan ställa filtertyper etc med Behringer? Vet Du hur den funkar, är den gjord med signalprocessorteknik och menyer?
Johan_H skrev: Jag vill INTE riskera att mejseln slinter pga grunt spår och gör skit av faneren eller T22an. Det är en utmaning att skruva i T22, magnetfältet runt elementet gör att verktyg av stål lever sitt eget liv...
Johan_H skrev:Kunde inte motstå underexponering och motljus...
mapem skrev:
Att det var otätt bakom diskanterna spelade nog inte så stor roll för dem, däremot säkert för mellanregisterelementet eller baselementet om de satt i samma kavitet.
Johan_H skrev:Byte av diskanter...
De fyra diskanthögtalarna MT20HFC 16 ohm, byttes mot fyra Obi T22oa på 8 ohm:
Skyddsnätet petas loss. Bladet från brytbladskniven är till för att skydda faneren...
Dammskyddet...
MT20HFC tittar fram, mycket riktigt 16ohm...
Nya och gamla diskantelementen...
Elementen var ganska olika, så jag fick tillverka en mellanring. Ett tränat öga ser att foten på T22 sticker ut en aning...
Foten klipptes bort, och då passade allt mycket bättre...
T22 ditskruvad. T22 får behålla sitt eget skyddsgaller, jag sätter inte dit något dammskydd. Skruven (M3) målade jag svart, utom spåret. Jag vill INTE riskera att mejseln slinter pga grunt spår och gör skit av faneren eller T22an. Det är en utmaning att skruva i T22, magnetfältet runt elementet gör att verktyg av stål lever sitt eget liv...
Johan_H skrev:Jag gjorde mellanringen av 10 mm spånplatta, mest för att jag råkade ha några småbitar, och ringarna inte behövde vara så stora. Om Dina mellanringar måste vara större, så ta inte för tunt material så att de kan vibrera. Kanske MDF, tjock plywood eller nåt lamellträ skulle funka bättre då.
Jag hade en hålsåg med 50 mm diameter som råkade passa precis så att T22 satt tajt i hålet. Jag fick fila upp två små "urtag" i ringen för lödningarna.
Det var problem att fästa T22 i ringen, jag hade ju klippt bort fästena...Jag löste det genom att limma dit T22 i ringen med smältlim.
___
Jag klippte bort foten med en vanlig enkel plåtsax, "rak". (Det finns andra med böjda eggar om man vill svänga höger eller svänga vänster.)
Bäst tyckte jag det gick när jag först klippte bort foten i "vecket", och sen klippte bort lagom stora bitar tills jag var ända inne vid kanten. Jag lämnade kvar så det motsvarande resten av sargen runt gallret. Till sist trimmade jag genom att "skava" försiktigt med en fil.
Du kommer att finna att T22 är en mycket "attraktiv" högtalare...Bortklippta plåtbitar sticker upp som igelkottaggar. Filspån fastnar också. Det blev därför bättre att "skava" med filen än att "fila" med kraftiga ta, man hade bättre koll på filspånen.
Lycka till!
Nefilim skrev:Ytterligare en svensk variant.
Och smutsig.
Johan_H skrev: ...Man inser varför. Högtalaren låter ungefär som denna kurva uppochner.![]()
Du måste fixa frekvensgången d v s införa elektronisk kompensation.
mapem skrev:Vad kommer det sig att kolboxen dippar i diskanten? Det gäller knappast popboxen, med samma bestyckning i toppen i original. Där upplevde jag det snarare tvärtom.
Kan nämna att jag ett tag hade en tiotummare i botten på min ena popbox (i egen kavitet naturligtvis) passivt delad vid ca 2-300 så att båda kanalerna gick till den. Det lät riktigt bra. Bättre än OA-6 typ II tyckte i alla fall jag vid direkt jämförelse i samma rum. Filtret och elementet kom från mitt slaktade RT-horn. Förstärkaren var en Tandberg TR 2025. Så eventuellt kanske passiv delning kan funka också på en kolbox, vad vet jag.
Johan_H skrev:Fantastisk info, stort tack, Rolf!!
För att börja med Peerless längst ner, så är elementet jag var osäker på med all säkerhet en Peerless 10", fast utan etikett i botten på magneten.
Membranet ser likadant ut (bortsett från dubbelmembranet), kanten är samma, och korgen ser likadan ut. Det finns två små liknande stämplar nere på korgens kant mellan skruvhålen. Imp: 800 ohm samt C 100W på mitt element, resp 8 ohm samt P100FM på Ditt. Man kan ju då undra om mitt element kan heta Peerless C 100W ?
___
Även mitt Sinuselement har runda hål fast det inte syns under dammskyddet. Det är dock svart, och verkar inte vara hemmamålat eftersom etiketten med Sinus sitter där den gör. Men elementet kan vara något modernare, det finns gamla skruvhål i träbaffeln och urtaget är lite uppförstorat, vilket antyder att nåt annat suttit där tidigare.
Peerlesselementets kon känns skörare, nästan sprött och fibrigt i kanten, medan Sinuselementet har en "fluglimscoatad" kant som fortfarande är lite kletig. Kanske pajade ursprungselementet och ersattes med ett Sinuselement?
___
Jag hade tänkt att låta alla dammskydden sitta kvar så länge, så att så mycket av Kolboxens originalutförande ska finnas kvar. Dessa exemplar var tillverkade av Elektronlunds restlager, frågan är om originalkolboxarna också hade tygdammskydd tejpade över bas- och mreg-elementen. Såna här idéer kanske kommer som en insikt efter några år när mängder av gullfiber har skakat ner och ligger på baksidan av konerna?
___
Nu har Behringerfiltret kommit, först ska jag begripa mig på det, och sen ska här skruvas och muttras med ljudet!
Ragnwald skrev:Torde knappast gå att justera. Med utgångstrafo går det naturligtvis eller med en massa stenull i den lådan med starkare resonans.
Satt elementen i Kolboxarna, när du mätte?
Johan_H skrev:Japp, jag kör Limp.
Jag hade i detta fall 1200 ohm (mest för att jag råkade ha ett). Det var 1190 ohm när jag mätte med Fluken.
___
Hur blir resistansen i talspolen så hög? Är det 100 ggr fler varv? Är det samma längd men av en metall som ger 100 ggr så hög resistans? Kan det bli en kapacitiv komponent mellan varven i talspolen som ger en relativt sett lägre impedans vid mellanhöga frekvenser innan den induktiva komponenten tar över vid mycket höga frekvenser?
Tack för bollandet!
Johan_H skrev:Diskantelement från olika vinklar.
Funderade över hur mycket diskant man missar på grund av att det närmaste diskantelementet "tittar nedåt" på Kolboxen.
Jag råkade få tag på MT20HFC i 8 ohms versionen, och jämförde detta med Obi T22oa. MT20 är väl inspelat, medan T22 är helt nytt, så man får ta mätningarna med en stor näve salt.
Jag mätte i ett ganska dämpat rum, mjukt golv etc, på 50 cm avstånd. Vinklarna är 0, 15, 30, 45, 60, 75 och 90 grader. dB skalans absolutvärde betyder ingenting, men det är samma skala för båda elementen.
Peerless MT20HFC
Obi T22oa
MT20 tål i stora drag att vinklas en del innan kurvan slokar. Däremot tappar det en del av gnistan efter 15 kHz.
T22 ska nog avnjutas ganska rakt framifrån, iallafall enligt dessa mätningar. Det har isåfall avsevärt bättre stuns nästan ända upp till 20 kHz.
Ska pröva med aktiva filter och se hur mycket man kan trixa med T22. Ett kul experiment vore annars att vinkla den närmaste T22 så att den tittar rakt mot lyssnaren, och inte snett ner i golvet.
KorkSniff skrev:Var tvungen att kolla med SCBs inflationsomräknare:
__________________________________________________
1 650 kronor år 1963 (Årsmedeltal) motsvarar 16 437,53 kronor år 2011 (Januari).
Detta innebär en förändring med 896,21%
__________________________________________________
...inte sååå farligt ändå! :)
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster