Mina första Carlsson..

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
audioslave

Mina första Carlsson..

Inläggav audioslave » 2010-11-02 00:03

Var i helgen och besökte Nirvana Furniture i Malmö då jag älskar att leta runt bland gammalt skrot, designmöbler och allt där emellan på loppisar och secondhand-butiker.

Fann iaf ett par Carlsson OA5-typ2 där i Jakaranda, absolut toppskick (nåja, en liten liten fanerskada i nedre hörnet baktill på en av lådorna) till det yttre. 1500:- begärdes men jag fick ner priset till 1200:- vilket kändes helt ok med tanke på skicket. Min lägenhet är inredd med 50/60-tals möbler rakt igenom så bara det var en anledning till köp kände jag, sen har jag alltid sett fram emot att höra ett par Carlsson-högtalare efter allt jag läst och hört om dessa.

Visst, det är dumt att använda dem och riskera att förstöra förstärkaren men jag kunde inte låta bli att provlyssna... helt såld!

Har läst på om vad som bör göras med dessa på carlssonplanet och nu börjar tankarna snurra om hur långt jag ska ta detta... Diskanterna ser ganska risiga ut och jag har tyvärr inte utrustning eller direkt kunskap för att kontrollera dem mer än det kosmetiska. 9710orna ser bra ut men jag förstår enligt renoveringsguiden att dessa behöver åtgärdas, eller helst bytas ut.

Självklart vill jag ha så bra högtalare som möjligt för så lite pengar som möjligt. Men nu när jag läste om Typ3-uppgraderingen så funderar jag givetvis på om man ändå inte ska slå till på stort och satsa på ett par högtalare som håller en bra tid framöver, kanske resten av livet?

Jag har en bullerskada som om jag inte minns fel ligger på frekvenserna där den mänskliga rösten ligger, eller däromkring, samt att jag har tinnitus. Inte så att jag lider av det särskilt ofta, men ibland hör jag det ganska tydligt. Bör det här påverka vilken väg jag ska ta?

Rummet dessa står i är 615cm x 460cm, 3m takhöjd.

Om jag nu går hela vägen och satsar på att bygga om dessa till Typ 3, vad kommer slutkostnaden hamna på? Alla tankar och idéer uppskattas så kommentera gärna!

Är det första jag gör kanske att skaffa sd-fötter?

Jag har en känsla av att det här är början på en lång och dyr resa. :lol:

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-02 01:04

Grattis!

Med OA5typII är det ingen större risk att du förstör förstärkaren.

"Risken" finns för senare modeller som har skumgummikant. Om det nu är nån risk....fast du kanske har nån 60-tals förstärkare.... De förstärkare som är max 15-20 århar väl alla skyddskretsar för eventuell kortslutning av högtalarutgången. Nog om det...

Att uppgradera till de nya högtalarelementen som finns tillgängliga hos HiFi-Kit kostar cirka 6.000:-.

Varför inte behålla dom som dom är? Är elementen i hyfsat skick låter dom väldigt trevligt och framförallt väldigt mycket Carlsson!

Förslag:
- Lyssna på varje högtalarelement för sig. Använd t.ex ett tomrör från en hushållspappersrulle och kolla att ALLA diskanter låter lika. OM dom gör det är dom säkerligen OK. Låter någon av dom sämre går det att köpa BRA exemplar för ca 50-75 kronor/st (det finns många som kan sälja några).

- Kolla basarna. Försök att lysa igenom tyget och se så att kanten verkar vara hel. Inte lätt att se småskador om man inte plockar ut högtalarelementet, då kan man lysa på ena sidan och titta på andra.

- Basarna blir ofta "nerhängda" då dom sitter monterade horisontellt. Kolla om den veckade kanten är vågrätt, dvs åsarna på varje veck ligger lika högt på innerkant som på ytterkant. Om DU SER att innerkanten ligger lägre är dom nerhängda.
Skäl: Om högtalaren är "nerhängd" kommer den ha distorsion, även vid låga volymer. Går att åtgärda men är lite klurigt. Annars kan man få tag i bra exemplar för ca 300:-.

Slutligen! Gillar du ljudet och du är nöjd så gör inte så mycket mer än putsa och gör rent.
Ta det försiktigt med damsugaren på diskanterna så du inte suger ut konerna!.
Det är värt att lossa basarna och ta bort tyget för att göra rent mellan dubbelkonen och konen, 4 skruv med bricka och gummi-mellanlägg. Rör inte de andra 3 skruvarna på baffeln runt högtalaren!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-02 01:08

GRATTIS :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-02 01:49

jansch skrev:Grattis!

Med OA5typII är det ingen större risk att du förstör förstärkaren.

"Risken" finns för senare modeller som har skumgummikant. Om det nu är nån risk....fast du kanske har nån 60-tals förstärkare.... De förstärkare som är max 15-20 århar väl alla skyddskretsar för eventuell kortslutning av högtalarutgången. Nog om det...

Att uppgradera till de nya högtalarelementen som finns tillgängliga hos HiFi-Kit kostar cirka 6.000:-.

Varför inte behålla dom som dom är? Är elementen i hyfsat skick låter dom väldigt trevligt och framförallt väldigt mycket Carlsson!

Förslag:
- Lyssna på varje högtalarelement för sig. Använd t.ex ett tomrör från en hushållspappersrulle och kolla att ALLA diskanter låter lika. OM dom gör det är dom säkerligen OK. Låter någon av dom sämre går det att köpa BRA exemplar för ca 50-75 kronor/st (det finns många som kan sälja några).

- Kolla basarna. Försök att lysa igenom tyget och se så att kanten verkar vara hel. Inte lätt att se småskador om man inte plockar ut högtalarelementet, då kan man lysa på ena sidan och titta på andra.

- Basarna blir ofta "nerhängda" då dom sitter monterade horisontellt. Kolla om den veckade kanten är vågrätt, dvs åsarna på varje veck ligger lika högt på innerkant som på ytterkant. Om DU SER att innerkanten ligger lägre är dom nerhängda.
Skäl: Om högtalaren är "nerhängd" kommer den ha distorsion, även vid låga volymer. Går att åtgärda men är lite klurigt. Annars kan man få tag i bra exemplar för ca 300:-.

Slutligen! Gillar du ljudet och du är nöjd så gör inte så mycket mer än putsa och gör rent.
Ta det försiktigt med damsugaren på diskanterna så du inte suger ut konerna!.
Det är värt att lossa basarna och ta bort tyget för att göra rent mellan dubbelkonen och konen, 4 skruv med bricka och gummi-mellanlägg. Rör inte de andra 3 skruvarna på baffeln runt högtalaren!

Fan viken kung du är på att ge tips jansch, jag kunde inte säga det bättre!

Men du "slaven" om du har en höreslskada som tyvärr jag oxå lider av och ger mig besvär när diskater är trötta och ger dist/fräs då kan du få en ny vår med uppgradering. En stor peng men vill man ha en "original-look" men få ut ett uppdaterat sound så är det värt det :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-02 02:25

Tack Bassman för ditt beröm.

Hör av dej som sagt, jag är bara bokad i morgon fm och onsdag fm.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-11-02 11:34

Personligen tycker jag att charmen med OA5 kan försvinna om man uppgraderar dem. Jag har förvisso inte hört OA5 i typ 3-utförande så just denna kan jag inte uttala mig om. 6000 SEK är dock väldigt mycket pengar och för den summan kan man istället köpa - enligt min ringa mening - en betydligt mer kompetent högtalare.

Med lite tur behöver du inte byta några av originalelementen. Det talas ofta om att diskantbyte är nödvändigt och jag läste någonstans att man ska räkna med att åtminstone någon diskant är trasig i en OA5. Jag antar att jag har haft tur, för jag har än så länge inte stött på en dålig MT20-diskant, inte ens i OA12. Å andra sidan har jag bara undersökt ett 20-tal...

Som jansch skrev; ta det försiktigt med dammsugaren. Själv brukar jag använda en 35mm pensel som jag försiktigt borstar element och baffel med samtidigt som jag håller dammsugaren ngn decimeter bort.

Jag skulle iaf behållt högtalarna som de är och lagt pengarna på ytterligare ett par högtalare. Varför inte lägga 2000 SEK till och få ett par OA5 MMX? :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-11-02 12:31

mmx är inte 50/60-tal och finns antagligen inte i jakaranda!

Så om man tycker de är väldigt fina, så är det väl helt rätt väg att gå att uppgradera.

Annars skulle man kunna försöka hitta nån av oa12,oa14, oa116 som ser väldigt lika ut och köra med dem istället. Det har ju sålts oa12:or med t22 och b65oaII för 3900:- nyligen tex. Finns de i jakaranda?

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-02 13:08

Tack för alla svar! :)

Jag får nog ta och lugna mig lite och helt enkelt bara lyssna på musik innan jag bestämmer om jag vill uppgradera. Finns det någon i Malmö/skåne som har ett par Typ 3 som man kan provlyssna på kanske?

Jag gjorde rent högtalarna igår enligt carlssonplanets guide, med en bred mjuk pensel och dammsugaren en bit ifrån så dom ser riktigt fräscha ut.

Några av diskanterna har intryckta dammkåpor, påverkar detta funktionen mycket?

Ska ta och kolla basarna om dom är nedhängda som ni skriver också. Har märkt nån liten aning till distortion, eller om det bara är egenskaperna hos diskanterna som jag märker av, dom kan väl uppfattas som ganska vassa på ett störigt sätt vad jag förstått?

Ska se om jag inte kan låna en multimeter av en vän ikväll och mäta upp alla element.

Jag använder en Sansui AU-555A från 1973 så skyddskretsar lär den nog inte ha, så det kanske är bättre att lägga pengarna på ny förstärkare om jag nu ska investera i något det närmaste. Vi får se när smekmånaden är över. :)

Ska fixa bilder och en liten skiss på rummet så ni kan ge tips och förslag för placering också.

Mvh

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-11-02 13:12

Grattis till fyndet! :wink:
Jag hittade själv ett par lådor på loppis för 20:- spänn, som numera är ett par "Popboxar", samma 9710 bas som i dina men med MT225 diskanter. Alla originalelement, jag har bara justerat spolarna och bytt kondingen i filtret från 4,7uf till 6,8uf, och de låter helt suveräna.

Du kan kolla min tråd här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=39732
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-11-02 14:38

audioslave skrev:Några av diskanterna har intryckta dammkåpor, påverkar detta funktionen mycket?

Nej, en intryckt dammkåpa ska inte påverka negativt

På tal om uppgraderingar: Jag ägde under den gångna sommaren ett par fina OA5 typ 2 som jag ställde på SD-fötter. Detta är något som jag kan rekommendera istället för de förkromade möbeltassarna som sitter där original och som gör att högtalaren står och vibrerar mot golvet. I synnerhet om man bor i en gammal fastighet där golvet inte är plant.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-02 20:18

Gastone: Tack tack!

Jag har lustläst allt på forumet sen jag blev medlem här, även din tråd. Ser ut att vara ett riktigt kul projekt!

P5: Jag bor i en sekelskifteslägenhet med svajande trägolv så idag införskaffade jag ett par Tema Isolator (ljudtema) för att prova om det är någon skillnad.
250:- för 8st kändes som något värt att prova, om det skulle vara så att det är stor skillnad mot SD-fötter så kan jag använda dessa under min vinylspelare sen.

Har idag lånat en multimeter och lite annat så jag kan mäta upp elemten också, så det får bli kvällens projekt om jag hinner med det.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-07 12:55

Bilder!

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-11-07 13:13

Vilken stilfull uppställning! Underbart genomfört. :D

Grattis!
/G

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-11-07 14:44

Fina grejor! Vintage är the way to go. Har likadant hemma.

Jag är lite avis på det där huvudet du har på damejjannen. Vad är det för någe?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-07 15:02

Tack så mycket!

:)

Ja vintage är fint, känner mig mycket mer överens med designen från förr.

Huvudet är från jobbet, en av våra kunder säljer stora (skitfula) rådjur som man ska ha i trädgården. Så fann jag det här huvudet i en av våra containrar så jag tog med det hem och tänkte göra något kul med det.

Såhär ser rummet ut i övrigt.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-11-07 15:18

Mysigt! En hel del gammal hifi på golvet också, precis som sig bör!

Element på element, är det något tweak som jag inte känner till? Ungefär som luftfuktare? ;-)

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-07 15:20

Kul att du har elementet som fäste för högtalarelement lagret!

Är du inte rätt för att Fostex:arna skadas?

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-07 15:25

Ja det står en hel del prylar här och var i rummet, vet inte riktigt vad jag ska göra av allt. Får separationsångest bara vid tanken att sälja något dock! :lol:

Elementen på elementet är 2st Coral Flat-10, verkar inte vara någon vidare höjdarelement så dom får nog sitta. Resten är ett gäng gamla skruttiga Sonab-element som suttit i ett par DM-46, från tiden då Sonab såldes på SIBA osv.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-07 17:05

Wow, högtalarna ser jättefina ut :D Snygg valnöt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-07 17:16

Så det är valnöt alltså? :) Trodde det var jakaranda. Det gör detsamma vilket, men alltid bra att veta!

Har precis rengjort en av vinylspelarna och oljat in plinten så den ser mycket fräschare ut.

Svårt att ta tag i att löda loss elementen och mäta, kan inte sluta lyssna!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-11-07 17:59

Det är jakaranda.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-11-07 18:01

Det är snygg valnöt för att vara jakaranda? :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-07 18:09

Absolut!

Steindl kanske syftade på vinylspelaren? Den är iaf i valnöt. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-07 18:27

Naqref skrev:Det är snygg valnöt för att vara jakaranda? :D

Ja, eller hur. :D Här är en bild på Sonabs jakaranda 8)

Bild

Sonabs jakaranda var lite rödaktig och väldigt murrig. Sonabs valnöt var på de tidiga Sonab väldigt bruna och på de senare Sonab lite brungrå dessutom var faneret som oftast symmetriskt och ådringen var rak i jämförelse med deras jakaranda. Jag har aldrig sett en Sonab med jakaranda som ser ut som dina OA5.

Ni får jämföra själva och säga vad ni tycker :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-07 18:37

Tja, jag har ingen aning men kanske serienr kan avslöja vad det rör sig om för träslag?

En sak är jag dock säker på, fyfan vad roligt och givande det är att lyssna på musik nu igen. Carlsson-resan har bara börjat..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-07 18:38

Hej audioslave här är för övrigt en länk som kanske kan vara rolig i sammanhanget :)

OA5-fynd

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-07 18:45

mer OA5

Detta är en faner som jag faktiskt aldrig har sett på någon Sonab. Rätt snyggt, Undrar vad det är? Kan vara valnötsrot, men färgen stämmer inte riktigt. Färg kan ju ändras på bild och då högtalare åldras.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-11-07 18:49

De första (två inlägg upp) ser ut som mahogny.

Av bilderna att döma är de ett inlägg upp definitivt jakaranda! Blekta av
solen förloras ofta det röda och mycket mera gult kommer fram. Ett
annat vanligt namn är Palisander.

När det gäller trådstartarens par vill jag lägga till att jag alltså tror även
det är jakaranda - omän med lite mera ytved än vanligt. Men säker är
jag inte.

- - -

Valnöt ser det, så vitt jag kan se inte alls ut som, men bilder är inte alltid
så lätta att bedöma.

Dock kan Teak se ut sådär (i varje fall trådstartarens vänstra), men det
vet jag inte om det gjordes några.

Oavsett vilket - supergrattis till ett fynd!

Och om jag vore du skulle jag INTE gradera upp dem. Inte givet de förut-
sättningar du givit i dina inlägg - det vill säga att du gillar dem så mycket
redan som de är.

Laga aldrig det som inte är trasigt. ;)

- - - - -

Som jag ser det är uppgraderingarna förvisso bättre på alla punkter, men
huvudskälet till att jag har tagit fram dem, är att det skall gå att fixa hög-
talarna när de gått sönder. Det vill säga - att säkra dessa högtalares över-
levnad till framtiden.

Avslutar med en vädjan till alla som uppgraderar - SLÄNG INTE eventuella
fungerande överblivna original-element! I varje fall inte i någon annan rikt-
ning än mot Per Gulbrandsen på Carlsson Planet. ;)

Även om flera av dem är skadade så kan de som fortfarande är hela eller
i varje fall renoverbara komma till nytt för någon som har ett par där några
är trasiga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-07 19:02

Här är mer av Sonabs jakaranda.

Bild

MvH
Peter

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-07 21:23

Peter Steindl - Det är inga OA5typII:or (dem dom du inte hade sett). Gravesens högtalarlådor är nåt "hemkok"

henriksch

Inläggav henriksch » 2010-11-07 23:33

En Sansuistärkare?? Fin! Modell?
(En som är såld på dessa...)
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-08 00:19

Petersteindl: Tackar för den länken, klart intressant läsning! När jag plockat ur 9710orna och kollat att dom är ok så kanske en sådan coating av kanterna är nästa sak att göra?

IngOehman; Det kommer nog inte bli tal om någon sådan uppgradering i det närmaste, och som du säger, dom är ju inte trasiga. Finns nog vettigare ställen att lägga pengar på i anläggningen.

Henriksch: Yes, det är en AU-555A i nära mint condition. Även jag är såld på Sansui. Min skulle dock behöva lite kärlek tror jag, brummar en del av den.

Har även en fin bandare till:

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

TU-555

Inläggav lennartj » 2010-11-08 00:36

Pricken över i vore väl en TU-555 med den runda skalan?
Bild

Jag håller med tidigare talare om att dina högtalare måste vara i jakaranda, har själv OD-11 i både teak och jakaranda.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-08 00:45

Den är sjukt fin, dock så är det TU-666 som är den matchande modellen till min förstärkare. Så när jag hittar en sådan till rätt pris så kommer jag garanterat slå till!

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-08 00:46

jansch skrev:Peter Steindl - Det är inga OA5typII:or (dem dom du inte hade sett). Gravesens högtalarlådor är nåt "hemkok"

Aha, inte underligt att jag inte har sett den typ av faner på Sonab. De är alltså inga original.

Jag kan säga att de OA-116 jag ägde på 70-talet var i valnöt och då jag slipade dem och oljade dem och använde bisonvax så blev de jättesnygga och bruna som en gammal pipa i valnöt och de var väldigt lika denna.

Bild

Detta skulle möjligtvis kunna vara palisander kanske, det träslag som Ingvar nämnde, men jag har för mig att palisander var något rödare i färg och att det svarta i ådringen var svartare, skarpare eller distinktare.

Jag lägger in denna jakarandasonab igen som bredvidjämförelse

Bild

Jag har roat mig med att även titta på den här bilden som jag har gjort ljusare för att se ådringen.

Bild

Här syns det klart att den högra högtalaren är jakaranda. Den vänstra högtalaren får jag väl kanske sätta frågetecken på, men på den bilden ser den mer lik ut jakaranda i färgen d v s som den högra. På den översta bilden liknar den mer valnöt än jakaranda men färgen kan vara annorlunda i irl i jämförelse med bilden.

Sansui AU 555, Wow, den gillade jag skarpt då den fanns. Jag var några gånger på 60-talet slut eller möjligtvis 1970 hos generalagenten som låg i lägenhet på Sveavägen och tittade på den. Den var ursnygg :)
Men den såg ut så här

Bild

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-08 01:51

Nej nej, Sten Broman hade valnöt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-08 01:57

Så skall en slipsten lukta Peter!

På den "fixade" bilden ser man tydligt skillnaden teakmöbeln/Sonab lådorna. Me like :)

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-08 22:34

Det blir ju väldigt svårt att bedöma vad det är för träslag med tanke på att det är fotat med en sketen mobil och verkligen inte i rätt ljus för sakens skull.

Gjorde rent högtalarna idag lite försiktigt med ljummet vatten och såpa och oljade sedan in dem med teak-olja. Blev fint!

Bild

Bild

Skiftningarna i ljusheten beror på lampan som lyser på lådorna.

Verkligen vackert trä som användes.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-11-08 23:03

Tycker att det väldigt mycket ser ut som jakaranda till vänster och valnöt till höger. Riktigt fina högtalare och riktigt fin inredning i övrigt.

Mvh
Johan

henriksch

Inläggav henriksch » 2010-11-08 23:55

...en annan (som då inte har en djävla chans i universum att låta bli när jag hittar dem) är lycklig ägare till tre AU555, sedan länge en AU9500 och nyligen också, äntligen, en TU555. Inte bara så himla fin utan också grymt bra mottagning har den...

Har en gaskromatograf av äldre modell på jobbet, en Perkin-Elmer, vem som har snott formspråket från vem vete sjutton men lika är de. Snyggaste gaskromatografen i kommunen, det är en sak som är säkert!

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-09 00:31

henriksch skrev: Snyggaste gaskromatografen i kommunen, det är en sak som är säkert!

:lol: :lol: Kinky!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-09 00:32

Jo det är inte ett matchat par. En har mer "rot" i sig, men jag skulle vilja kalla det där för jakaranda!

Mina OA6 mod1 har den där rot-strukturen och färg som den vänstra.

Edit: så här. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 088#901088

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-11-09 09:34

Jag har väldigt svårt att förstå var alla får intrycket att det skulle vara valnöt ifrån?

Jag tycker inte det finns någonting som är likt från bilderna och valnöt. Skillnaden mellan vårved/höstved har stor kontrast på jakaranda, dvs mörk/ljus/mörk/ljus. Man kan se viss liknande teckning på valnöt, men jag har aldrig sett så stor skillnad som det är på jakaranda.

Sedan är det så att jakaranda bleks väldigt mycket om det befinner sig i sol. Jag har flertalet möbler hemma i samma träslag och där kan man se jättestor skillnad på färgton i träslaget beroende på var dom har stått. På mitt matbord kan man se var spetsduken har legat och om man drar ut utdragsskivorna så tappar man hakan för dom är svartrödbruna medans den vanliga skivan är mellanljus/blekt. När jakaranda bleks så antar det ofta en gulare ton och drar lite mer åt zebranohållet även om dom inte har samma teckning.

Sedan skall man också komma ihåg att jakaranda och palisander är samlingsnamn för flertalet olika träsorter (som jag fått mig påpekat här på faktiskt.se). Därför kan den se olika ut.

Jag har också haft ett par OA5-II som haft en brokig och en randigt fanerad låda.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-11-09 11:55

Synd att inte fanéren är matchad. Snygga annars.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-11-26 00:43

Mm snygg färg!
Men jag funderar på vad som skiljer OA-5 1&2åt visst är det version 2 som kom i byggsats & är lite lägre än version 1?

Pratade med en gubbe i telefon som annonserar ut gamla grejer på blocket(Gammal samlare) & han ansåg att nr 2 är mycket sämre än den första & han kallade den för snikmodellen.
Kan det stämma?

Sen så har jag läst att vissa även stoppar rör i portarna under lådan som jag tror båda versionerna har.
Visst är OA-5 monohögtalare?
Vad är då nackdelar med monohögtalare?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-11-26 00:53

Nej, typ 2 är den förbättrade versionen av OA5, den fanns såvitt jag vet aldrig i byggsats.
http://www.carlssonplanet.com/oa5i.php?lang=sv&

Du kanske förväxlar den med "pop-boxen"
http://www.carlssonplanet.com/popbox.php
som i strikt mening inte är en Carlssonhögtalare.

Ortho-akustiska monohögtalare sprider ljudet.
När man använder dem parvis för stereo blandas ljudet från de båda i rummet så att stereobilden alltid blir mer eller mindre diffus.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-26 01:18

PeterE - det var kanske OA6 "gubben" pratade om?
Många anser att OA6typ2 är en "snikmodell" jämfört med OA6 (utan suffix).

När det gäller OA5 typ2 kan jag inte heller förstå att det skulle vara en snikmodell. Den har samma komponenter och likadan uppbyggnad förutom följande:
- Baffeln är höjd ca 5 cm vilket medför att lådvolymen är större samt att diskanterna strålar lite öppnare. Man känner igen typ2 på just detta då gallret har sidor som syns.
- Den har en extra botten så att basreflexen även funkar på mjuka mattor
- Filtret är monterat under baffeln.

För det mesta verkar byggkvaliteten vara bättre på typ2...men det kan ju bero på att den är några år nyare....

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-11-26 18:27

Ja då kanske gubben förväxlade högtalarmodellerna.
Så måste det nog vara.

Men skillnaden mellan OA-5 & 6 är väl att OA-5 saknar förstärkare?
Då kanske han trodde att det vara samma sak med båda modellerna.
Så då kan ju gubben ha missförstått lite..

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-26 20:02

OA6typ2 är som en OA5typ2 men en bas med tillhörande förstärkare i botten.

I OA6typ2 funkar alltså den synliga 8 tummaren (Philips9710M) endast som mellanregisterhögtalare.

Basen i botten är oxå en Philips 9710M som drivs av vad man kallar en "energizer" vilket i praktiken är ett slutsteg som dels innehåller en equalizer dels har positiv strömåterkoppling (som ger negativ impedans).
Slutsteget har i snitt spänningsförstärkning 1 för att matcha mellanregistret och diskanterna som är passiva (drivs av den vanliga stereoförstärkaren/recievern man har.

OA6 (utan suffix) har däremot 2 slutsteg. Ett för basen och ett för mellanregister/diskant.

OA6typ2 är en otroligt bra högtalare med tanke på de låga begagnatpriserna. Normalt betalar man 1000-1500 kronor för ett fungerande par.
Problemet är att man måste justera in slutstegen - inte svårt om man har en signalgenerator och en distbrygga/spektrometer.

OA6typ2 har Carlssonhögtalarnas absolut bästa bas!(så länge lyssningsvolymen är rimligt hög)
Vill man ha möjlighet att "spela skiten ur grannarna" kan man byta baselementen till Visaton BG20 (250-320kr/st!). Det kräver ingen modifiering. Man tappar dock ca 1dB i känslighet så man bör köra med "basbooostläget" inkopplat (eller byta ett motstånd i energizern)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-26 23:21

jansch skrev:OA6typ2 är som en OA5typ2 men en bas med tillhörande förstärkare i botten.

I OA6typ2 funkar alltså den synliga 8 tummaren (Philips9710M) endast som mellanregisterhögtalare.

Basen i botten är oxå en Philips 9710M som drivs av vad man kallar en "energizer" vilket i praktiken är ett slutsteg som dels innehåller en equalizer dels har positiv strömåterkoppling (som ger negativ impedans).
Slutsteget har i snitt spänningsförstärkning 1 för att matcha mellanregistret och diskanterna som är passiva (drivs av den vanliga stereoförstärkaren/recievern man har.

OA6 (utan suffix) har däremot 2 slutsteg. Ett för basen och ett för mellanregister/diskant.

OA6typ2 är en otroligt bra högtalare med tanke på de låga begagnatpriserna. Normalt betalar man 1000-1500 kronor för ett fungerande par.
Problemet är att man måste justera in slutstegen - inte svårt om man har en signalgenerator och en distbrygga/spektrometer.

OA6typ2 har Carlssonhögtalarnas absolut bästa bas!(så länge lyssningsvolymen är rimligt hög)
Vill man ha möjlighet att "spela skiten ur grannarna" kan man byta baselementen till Visaton BG20 (250-320kr/st!). Det kräver ingen modifiering. Man tappar dock ca 1dB i känslighet så man bör köra med "basbooostläget" inkopplat (eller byta ett motstånd i energizern)

Jag har ju nyligen lyssnat av några av dina 6typ2 och nog tycker jag att dom spelade nog starkt. Jag blev väldigt positivt överraskad på alla sätt av den burken skall jag säga!

Får jag nyp på ett ett par så hör jag av mig jansch ;)

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-28 20:39

Nu när jag haft mina OA-5or ett par veckor och haft möjlighet att lyssna mycket så kan jag bara säga att det första intrycket består, sjukt nöjd med vad dom presterar i mitt rum. Speciellt med tanke på priset.

Måste erkänna att jag blir väldigt nyfiken på att höra ett par OA-12/14, skulle vara kul att lyssna på och jämföra.

En annan fråga, är det någon idé att byta från det lakritssnöret jag kör med nu till något grövre? Vill inte lägga några stora pengar, och jag känner mig starkt skeptisk till dyra kablar av någon anledning.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-12-01 23:20

Det beror på om du syftar på kablarna inne i lådan eller kabeln som går mellan förstärkaren & högtalarna.

Om kablarna inne i lådorna är skrot så skulle då jag byta dom.

Återgå till Carlsson Illuminati