Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
slockna skrev:OA associerar jag enbart med svenska konstruktörer, ingen nämnd, ingen glömd, men finns det utländska konstruktörer som också kört med ett ortoakustiskt concept ?
Vee-Eight skrev:Von Schweikert är ju pyttelite åt samma håll, men ändå relevant som beröringspunkt. Och om jag inte minns fel så byggde Dynaudio carlsson-kloner om man får tro hifiinstitutets katalog från 70-talet.
paa skrev:slockna skrev:OA associerar jag enbart med svenska konstruktörer, ingen nämnd, ingen glömd, men finns det utländska konstruktörer som också kört med ett ortoakustiskt concept ?
Roy Allison var nog ganska nära.
slockna skrev:OA associerar jag enbart med svenska konstruktörer, ingen nämnd, ingen glömd, men finns det utländska konstruktörer som också kört med ett ortoakustiskt concept ?
StefanH skrev:När man läser rubriken så kan man ju också undra varför tekniken inte anammats i större utsträckning än som skett av högtalartillverkare. Tycker det verkar ha funnits en del omkring -70 talet? Med några senare, men inte ändå i större utsträckning.
Almen skrev:Men "ortoakustik" är väl ett marknadsföringsbegrepp som hittades på av Stig Carlsson, och har väl egentligen inget med någon specifik teknik eller lösning att göra?
Naqref skrev:Almen skrev:Men "ortoakustik" är väl ett marknadsföringsbegrepp som hittades på av Stig Carlsson, och har väl egentligen inget med någon specifik teknik eller lösning att göra?
Stig satte redan på 60-talet upp en lista på de tekniska förutsättningar och mål som han ansåg var nödvändiga för att en högtalare skulle anses vara ortoakustisk. Så jo, det har med teknik att göra.
Almen skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Men "ortoakustik" är väl ett marknadsföringsbegrepp som hittades på av Stig Carlsson, och har väl egentligen inget med någon specifik teknik eller lösning att göra?
Stig satte redan på 60-talet upp en lista på de tekniska förutsättningar och mål som han ansåg var nödvändiga för att en högtalare skulle anses vara ortoakustisk. Så jo, det har med teknik att göra.
Jo, men du glömde specifik.
Carlssons lösningar såg väl rätt så annorlunda ut över åren, och att medvetet utnyttja rummets begränsningsytor vid högtalarkonstruktionsarbetet är ju inget som Carlsson med sin ortoakustik varken var eller är ensam om.
I vilket fall, får man väl säga, verkar "ortoakustik" numera vara ett marknadsföringsbegrepp, och inte en specifik teknisk lösning, eller vad tycker du?
petersteindl skrev:Almen skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Men "ortoakustik" är väl ett marknadsföringsbegrepp som hittades på av Stig Carlsson, och har väl egentligen inget med någon specifik teknik eller lösning att göra?
Carlssons lösningar såg väl rätt så annorlunda ut över åren, och att medvetet utnyttja rummets begränsningsytor vid högtalarkonstruktionsarbetet är ju inget som Carlsson med sin ortoakustik varken var eller är ensam om.
I vilket fall, får man väl säga, verkar "ortoakustik" numera vara ett marknadsföringsbegrepp, och inte en specifik teknisk lösning, eller vad tycker du?
Varför skriver du numera? Vad menar du att skillnaden skulle vara i begreppet ortoakustisk mellan förr och nu?
MvH
Peter
Almen skrev:petersteindl skrev:Almen skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Men "ortoakustik" är väl ett marknadsföringsbegrepp som hittades på av Stig Carlsson, och har väl egentligen inget med någon specifik teknik eller lösning att göra?
Varför skriver du numera? Vad menar du att skillnaden skulle vara i begreppet ortoakustisk mellan förr och nu?
MvH
Peter
Jag tänker mig att när Stig Carlsson f.f.g. etablerade begreppet så var det förmodligen mer entydigt än senare, dels när han själv ändrade på det, dels hur det används av andra.
Naqref skrev:Ska man vara petig så är inte 80-talarna och framåt riktigt orthoakustiska enligt Stigs tidiga definition
Almen skrev:Angående det första så gick jag nog på följande (och liknande som sagts i många sammanhang):Naqref skrev:Ska man vara petig så är inte 80-talarna och framåt riktigt orthoakustiska enligt Stigs tidiga definition
Som jag ser det gick begreppet ortoakustik från att (möjligen) vara ett tekniskt begrepp till att bli ett marknadsföringsbegrepp. Men jag är inte så insatt i de tekniska detaljerna.
Det har ju räknats upp ett antal högtalare som skulle kunna sortera under "ortoakustik" (även om konstruktörerna kanske inte skulle hålla med). Vad har de gemensamt mer än att det vid konstruktionsarbetet har tagits "hänsyn till att de skall stå i ett möblerat rum"?
Almen skrev:Angående det första så gick jag nog på följande (och liknande som sagts i många sammanhang):Naqref skrev:Ska man vara petig så är inte 80-talarna och framåt riktigt orthoakustiska enligt Stigs tidiga definition
Som jag ser det gick begreppet ortoakustik från att (möjligen) vara ett tekniskt begrepp till att bli ett marknadsföringsbegrepp. Men jag är inte så insatt i de tekniska detaljerna.
Det har ju räknats upp ett antal högtalare som skulle kunna sortera under "ortoakustik" (även om konstruktörerna kanske inte skulle hålla med). Vad har de gemensamt mer än att det vid konstruktionsarbetet har tagits "hänsyn till att de skall stå i ett möblerat rum"?
paa skrev:petersteindl skrev:Vad gäller alla möjliga högtalare som räknats upp så är det troligtvis ingen av dessa som egentligen satisfierar Carlsson Ortho-Acoustic.
MvH
Peter
Hur står sig dina ägg i detta avseende?
Stig Carlsson skrev:The Vertical lmaging of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers
In recordings, any information capable of producing impressions of height, depth, or airiness is conveyed by delayed replicas of the sound to which the information refers. Usually this delayed sound consists of the first soundwaves reflected off the various boundary surfaces of the recording environment. To avoid masking spatial information in recordings, loudspeakers should produce no impressions of height, depth, or airiness of their own.
The listener's impression of the height of a sound source is primarily produced by the two soundwaves that are first to arrive: the direct soundwave from source to listener, and the first arrival of sound reflected off the floor. When the sound source is a loudspeaker, the height positions of the drive units produce their own impressions of height below which no impressions of height can be transferred to the listener. Recordings which include no delayed sound replicas will be reproduced with the height of the sound determined by the loudspeakers only.
When a recording includes sound that is reflected off the floor of the recording environment with a delay typical of floor reflections in real life, this reflected sound may produce an impression of height which rises higher than the impression of height produced by the loudspeaker. The lower the impression of height produced by the loudspeaker, the more the vertical images of recordings can be reproduced. If recordings lacking in spatial information are to be given a soundstage at ear height, the wall-mounted OA-51 may be the - preferred model of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers. However, with recordings that are rich in spatial information, the floor-standing models OA-50 and OA-52 are likely to be preferred. The impression of the wall behind a pair of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers disappearing comes only from the loudspeakers and up, and the floor-standing models will make most of the wall disappear to reveal the acoustic space of the performance.
Nattlorden skrev:På de inspelningar där OA50/52 kanske föredras, hur hade OA51 fungerat om den placerats lika lågt?
Dvs... skulle hydrauliskt stativ vara en idé - variera höjden efter inspelningen?
Naqref skrev:Almen skrev:Angående det första så gick jag nog på följande (och liknande som sagts i många sammanhang):Naqref skrev:Ska man vara petig så är inte 80-talarna och framåt riktigt orthoakustiska enligt Stigs tidiga definition
Det är inte ens säkert att den hänsynen har tagits. Det enda de har gemensamt är att de förkommer i denna tråden. Det behöver inte betyda att de på något sätt är ens i närheten av att vara OA.
I övrigt tänker jag inte säga så mycket mer eftersom jag inte stödjer den bakomliggande agendan för frågeställningen.
Almen skrev:Jag trodde att tråden var till för att diskutera just vilka som eventuellt är OA och inte?
Almen skrev:Jag trodde att tråden var till för att diskutera just vilka som eventuellt är OA och inte?
petersteindl skrev:Enligt konceptet för OA-51, så är äggen det. Däremot har OA-50 och OA-52 snävare begränsningar för Orho-Acoustic konceptet.
Som sagt, just detta med höjdinfo kan debatteras.
MvH
Peter
paa skrev:Det verkar som golvreflexen är en viktig del i detta resonemang om höjdåtergivning, hur stämmer det med önskan om tjocka mattor och soffbord som tar bort denna?
paa skrev:Det verkar som golvreflexen är en viktig del i detta resonemang om höjdåtergivning, hur stämmer det med önskan om tjocka mattor och soffbord som tar bort denna?
Naqref skrev:Almen skrev:Jag trodde att tråden var till för att diskutera just vilka som eventuellt är OA och inte?
Jag hindrar ingen att göra det.
Almen skrev:paa skrev:Det verkar som golvreflexen är en viktig del i detta resonemang om höjdåtergivning, hur stämmer det med önskan om tjocka mattor och soffbord som tar bort denna?
Jag tänkte också på det, men Carlsson menar bara den inspelade golvreflexen, va?
paa skrev:Är det för att dom låga högtalarna får mindre skillnad i direktljud/golvreflex som dom kan återge den inspelade golvreflexen på ett exaktare sätt, som att de ger ett större och högre perspektiv?
Men när det inte finns någon golvreflex inspelad så vill man ha högtalarna högre upp.
Stig Carlsson skrev:The impression of the wall behind a pair of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers disappearing comes only from the loudspeakers and up, and the floor-standing models will make most of the wall disappear to reveal the acoustic space of the performance.
Schimpans-AB skrev:Ohm Walsh (US)
(fanken glömde de bästa/värsta!)
Nattlorden skrev:Schimpans-AB skrev:Ohm Walsh (US)
(fanken glömde de bästa/värsta!)
De var väl rundstrålare snarare än åt det orthoakustiska hållet?
Almen skrev:slockna skrev:OA associerar jag enbart med svenska konstruktörer, ingen nämnd, ingen glömd, men finns det utländska konstruktörer som också kört med ett ortoakustiskt concept ?StefanH skrev:När man läser rubriken så kan man ju också undra varför tekniken inte anammats i större utsträckning än som skett av högtalartillverkare. Tycker det verkar ha funnits en del omkring -70 talet? Med några senare, men inte ändå i större utsträckning.
Men "ortoakustik" är väl ett marknadsföringsbegrepp som hittades på av Stig Carlsson, och har väl egentligen inget med någon specifik teknik eller lösning att göra?
Jag menar, vad har Bose, MBL, Larsen och Ino Audio gemensamt, förutom att de har lösningar där diskanten inte pekar rakt fram...?
Nattlorden skrev:Missförstå mig rätt. Ohm var väl inte avsedda att ställas nära begränsningsytor, utan skulle likt andra av det slag jag klassar som icke-orthoakustiska rundstrålare placeras fritt. (dvs MBL, German Physiks, Mirage m.fl)
Nattlorden skrev:Jag är inte intresserad av mono, så ja - jag gör den distiktinktionen. Så vitt jag vet gjorde Stig inga stereohögtalare som skulle stå fritt.
Och "h":et petar jag medvetet felaktigt in, eftersom det ser dumt ut utan.
IngOehman skrev:Nä precis. Jag har inga ortoakustiska högtalare på programmet, det kan bara innehavarna av varumärket ha, det vill säga förr Stig Carlsson och nu Stiftelsen Stig Carlsson, eller licenstagare till dem.
jonasp skrev:IngOehman skrev:Nä precis. Jag har inga ortoakustiska högtalare på programmet, det kan bara innehavarna av varumärket ha, det vill säga förr Stig Carlsson och nu Stiftelsen Stig Carlsson, eller licenstagare till dem.
Nu är väl inte ortoakustik ett registrerar varumärke, utan endast Carlsson samt Carlsson Ortho-Acoustic? Rätta mig om jag har fel.
avr7000 skrev:jonasp skrev:IngOehman skrev:Nä precis. Jag har inga ortoakustiska högtalare på programmet, det kan bara innehavarna av varumärket ha, det vill säga förr Stig Carlsson och nu Stiftelsen Stig Carlsson, eller licenstagare till dem.
Nu är väl inte ortoakustik ett registrerar varumärke, utan endast Carlsson samt Carlsson Ortho-Acoustic? Rätta mig om jag har fel.
Du har rätt...
Ortoakustisk är en princip för funktion hos en typ av högtalare inte ett varumärke. Stig är tyvärr död och det är väl i princip SSC med... Nån licenstagare finns inte sedan länge och därmed är väl även "Carlsson" och "Carlsson Ortho-Acoustic" mer eller mindre döda med...
Stefan
Sanny_X skrev:avr7000 skrev:jonasp skrev:IngOehman skrev:Nä precis. Jag har inga ortoakustiska högtalare på programmet, det kan bara innehavarna av varumärket ha, det vill säga förr Stig Carlsson och nu Stiftelsen Stig Carlsson, eller licenstagare till dem.
Du har rätt...
Ortoakustisk är en princip för funktion hos en typ av högtalare inte ett varumärke. Stig är tyvärr död och det är väl i princip SSC med... Nån licenstagare finns inte sedan länge och därmed är väl även "Carlsson" och "Carlsson Ortho-Acoustic" mer eller mindre döda med...
Stefan
Så kan vem som helst kalla sin högtalare ortoakustisk?
Finns det några "regler" typ, spridningsmönster eller liknande?
jonasp skrev:IngOehman skrev:Nä precis. Jag har inga ortoakustiska högtalare på programmet, det kan bara innehavarna av varumärket ha, det vill säga förr Stig Carlsson och nu Stiftelsen Stig Carlsson, eller licenstagare till dem.
Almen skrev:jonasp skrev:IngOehman skrev:Nä precis. Jag har inga ortoakustiska högtalare på programmet, det kan bara innehavarna av varumärket ha, det vill säga förr Stig Carlsson och nu Stiftelsen Stig Carlsson, eller licenstagare till dem.
Det finns sen ett år tillbaka även Bremen Ortho-Acoustic: http://www.121.nu/onetoone/foretag/bremen-production-ab/varumarken
P.S. Men det är tydligen inte spikat om och hur det skall användas i marknadsföringen ännu. (http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1281989#1281989)
Carlssonstiftelsen i Nyhetsbrev skrev:Det finns bara olika sorters högtalare som låter olika i olika rum.
Och det är just därför ortoakustiken är en så överlägsen högtalarteknik för hemlyssning: högtalarna är lyssningsanpassade till vanliga vardagsrum.
SSC i Nyhetsbrev skrev: Under det gångna året har anordnats två lyssningskvällar till vilka Ljudtekniska Sällskapet, LTS, inbjudit för att tala om Stig Carlsson, reda ut ortoakustiska principer och spela på Carlssonhögtalare.
SSC i Nyhetsbrev skrev:Rent tekniskt är den nya modellen konceptuellt identisk med den gamla OA-51, men väsentlig förbättrad i en rad avseenden (självklart inom riktlinjerna för de ortoakustiska tankarna).
SSC i Nyhetsbrev skrev:Dimensioneringen är alltså inte alls lagd åt det basmättade hållet, utan en ortoakustisk dimensionering utan bombastiskt överbetonat basregister gäller självklart!
När jag läste det ovanstående så började alarmklockorna ringa. Högt! Så där kan möjligen väldigt riktade system i väldämpade rum bete sig men aldrig en OA-högtalare. I a f inte om det är en sann OA-högtalare.
Utan att säga mer nu så skulle jag nog bara konstatera att SSC har lyckats med att släppa en OhrtoAcoustic högtalare som är om inte helt annat än det så åtminstone i begränsade områden helt annat än OhrtoAcoustisk. Det är även så att även en ateist som jag funderar på vad Stig säger åt det i sin himmel.
Dessutom frångår det i viss mån den ortoakustiska idén,...
Så lösningen är att få högtalaren att bli en riktig OA högtalare som den kanske inte riktigt är just nu?
Får hålla med Pappabas att det är inte utan att man känner sej lurad. Förväntningen var ju att man hade inhandlat en riktig "state of the art" OA högtalare baserad på all kunskap som fanns om dom gamla. Och så verkade det när man läste förhandsinformationen.
SSC måste inse att för att kalla en högtalare för orthoakustisk så måste den uppfylla villkoren för detta. Allt annat är falsk marknadsföring. Det är inte att man börjar fundera på om SSCs tidigare konstruktioner kanske kan ifrågasättas mer. Det verkar ju uppenbart att den tekniska kompetensen saknas men vad värre är att man inte lyssningsmässigt inte har kompetensen att bedöma detta innan konstruktionerna släpps.
SSC i Nyhetsbrev skrev:SSC äger ensamt rätten till och förvaltandet av Carlssonhögtalarna, ortoakustiken och teorin därbakom.
Nattlorden skrev:Också ett sätt att få ett avgörande svar i frågan. Själv skulle jag väl vilja tycka att det finns en sådan princip och att SSC har tolkningsföreträde för vad som uppfyller den eller inte.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Också ett sätt att få ett avgörande svar i frågan. Själv skulle jag väl vilja tycka att det finns en sådan princip och att SSC har tolkningsföreträde för vad som uppfyller den eller inte.
Vad jag förstår så vill du tycka att det finns en ortoakustisk princip.
Dessutom skulle du vilja tycka att SSC har tolkningsföreträde för vad som uppfyller den ortoakustiska principen.
Har jag uppfattat dig rätt då?
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Också ett sätt att få ett avgörande svar i frågan. Själv skulle jag väl vilja tycka att det finns en sådan princip och att SSC har tolkningsföreträde för vad som uppfyller den eller inte.
Vad jag förstår så vill du tycka att det finns en ortoakustisk princip.
Dessutom skulle du vilja tycka att SSC har tolkningsföreträde för vad som uppfyller den ortoakustiska principen.
Har jag uppfattat dig rätt då?
Mvh
Peter
Svar ja.
Helt seriöst, de klarar ju inte själva av att konstruera efter principen, hur skall de då kunna göra bedömningar?Nattlorden skrev:Också ett sätt att få ett avgörande svar i frågan. Själv skulle jag väl vilja tycka att det finns en sådan princip och att SSC har tolkningsföreträde för vad som uppfyller den eller inte.
petersteindl skrev:Vad är det som skiljer mellan att vilja tycka och att tycka? Jag bara undrar![]()
Betyder det att du egentligen tycker, men begränsar det till att vilja tycka men att du inte får tycka så av någon orsak, eller att du inte kan tycka för att du saknar förmågan att tycka men om du hade förmågan skulle du tycka, eller betyder det något annat?
MagnusÖstberg skrev:Helt seriöst, de klarar ju inte själva av att konstruera efter principen, hur skall de då kunna göra bedömningar?
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Vad är det som skiljer mellan att vilja tycka och att tycka? Jag bara undrar![]()
Betyder det att du egentligen tycker, men begränsar det till att vilja tycka men att du inte får tycka så av någon orsak, eller att du inte kan tycka för att du saknar förmågan att tycka men om du hade förmågan skulle du tycka, eller betyder det något annat?
Det betyder att jag inte fått frågan ställd officiellt till mig av en myndighetsperson. Sker det så kan jag tycka till på allvar.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Helt seriöst, de klarar ju inte själva av att konstruera efter principen, hur skall de då kunna göra bedömningar?
Logikmiss. Äger de tolkningsföreträde så kan de ju inte missa.
petersteindl skrev:
Ok, för att du skall gå från stadiet att vilja tycka till stadiet att tycka, så kräver du en officiell förfrågan från en myndighetspersonInnan dess så anser du att ditt tyckande inte är på allvar men du kan möjligtvis vilja tycka och därför väntar du saktmodigt in en officiell förfrågan från myndighet.
Jag förstår.
Naqref skrev:En notis som jag tog vid mässan var snarast att begreppet Carlssonhögtalare var degenererat. Vid ett flertal tillfällen så pratade människor om våra högtalare som Carlssonhögtalare.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:
Ok, för att du skall gå från stadiet att vilja tycka till stadiet att tycka, så kräver du en officiell förfrågan från en myndighetspersonInnan dess så anser du att ditt tyckande inte är på allvar men du kan möjligtvis vilja tycka och därför väntar du saktmodigt in en officiell förfrågan från myndighet.
Jag förstår.
Japp, man är väl svensk?
( För de som däremot tycker jag är dansk, så fattas det att någon serverar "en lille en" innan jag skall tycka till.)
Vee-Eight skrev: Vem/vad bestämmer vad ordet innebär isf?
paa skrev:Vee-Eight skrev: Vem/vad bestämmer vad ordet innebär isf?
Patent och registreringsverket som det verkar.
Vee-Eight skrev:Ortoakustik som ord är dock en portion snömos. Orto, som i grekiskans rak/rät/riktig, ger ju ingen hint om vad principen går ut på. Alla inom ljudbranschen som har som ambition att marknadsföra ljudprodukter som låter rätt och riktigt kan ju kalla det för ortoakustik. Betydelse och innebörd skiljer sig betydligt.
Summa kardemumma; påstår man att ngt INTE är ortoakustiskt så måste man ju utgå från Stig Carlssons sätt att konstruera högtalare snarare än ordets betydelse. Vem/vad bestämmer vad ordet innebär isf?
Naqref skrev:Det är rätt uppenbart att begreppet ortoakustik är en princip och inte ett varumärke.
...Min åsikt är att OA är en princip. SSC har benämt det som en princip. IÖ har benämt det som en princip. Alla har betraktat det som en princip...
Antingen är OA en princip eller ett varumärke. Aldrig är det båda sakerna.
Förra helgen så stod jag vid några tillfällen och pratade just om begreppet OA på mässan i Göteborg. Underförstått så var våra högtalare (Larsen) just OA. Ingen hade några invändningar mot detta. Alla accepterade det som självklart.
Jag kan personligen tycka att OA-50, OA.51, OA-52, OA-58, OA-60, Larsen 4, Larsen 6 inte är fullständigt OA. Men de är tillräckligt nära för att Stig tyckte att de förstnämnda var det. De sistnämnda avviker inte nämnvärt från de förstnämnda i det hänseendet.
Larsen 8 är dock i mitt tycke i alla hänseneden fullt OA.
Likaså anser jag att Bremen HD3D-12 är fullt OA.
Vee-Eight skrev:paa skrev:Vee-Eight skrev: Vem/vad bestämmer vad ordet innebär isf?
Njae, de avgör vem eller vilka som har rätt att använda ordet komersiellt. Men innebörden som sådan är de likgiltiga till. Vedertagen definition av ordet saknas, och jag tycker den behövs om man skall peka på om ngt är OA eller inte.
På ngt vis ramlar det alltid tillbaka till hur bra man kände Stig irl.
Jocke skrev:Tycker att det är strålande att du bringar klarhet i detta, Peter! Däremot har jag svårt att se att det skulle vara avgörande för din del...^^
STADGAR FÖR STIFTELSEN STIG CARLSSON
skrev:4§ Stiftelsens ändamål är att främja vetenskaplig forskning inom ljudteknik och tonkonst samt elektroakustik för att därigenom fullfölja Stig Carlssons livsverk i enlighet med Kammarkollegiets förordnande (diarienr 1998-06-22/30-2338-97, se bilaga).
Stiftelsen skall efter hörande av Kungliga Musikaliska Akademien, sedan tjugo procent av nettointäkterna lagts till stiftelsen kapital, varje år efter ansökan utbetala stipendier till person/er eller organisation/er verksamma inom forskning kring och spridandet av kunskap om ljudteknik och elektroakustik i enlighet med Stig Carlssons idéer.
SSC skrev:SSC äger ensamt rätten till och förvaltandet av Carlssonhögtalarna, ortoakustiken och teorin därbakom.
Vee-Eight skrev:petersteindl:
"Thermos", och för den delen också "Jeep", är ju produktnamn som gjort en slags semantisk resa till att i sig beskriva hela konceptet, dvs alla liknande produkter inom samma produkttyp. Det är kanske dit "ortoakustik" är på väg eller rentav redan är där. Personligen har jag en känsla för vad som är ortoakustik, och vad som inte är ortoakustik, dock endast avsedd för egna funderingar då jag saknar en definition. Hursomhelst; semantiskt förvandlat "ortoakustik" är sprunget ur ett komersiellt syfte.
Men om man enligt min uppfattning skall göra anspråk att kalla det för princip så får man leverera en definition för vad principen är. Dessutom, vilket var lite kärnan i mina funderingar, får man också förvalta att den definitionen inte varierar hejdlöst med vem man frågar. Definitionen måste vara i det närmaste odiskutabelt självklar för att funka som princip.
Som jag skrev innan, "ortoakustik" som ord föreslår inte öht vad det innebär, "Rutger" hade bara varit en smula mindre informativt. Varför inte "sonus authentica", vilket torde på ful-latin betyda samma sak?
Varför inte använda holografisk audio? Ljudillusion? Eller vänta... det används ju!
Men om Bremen Ortho-Acoustic får sin firma reggad så blir det helt klart ett varumärke, förlorar det då sin betydelse som princip?Naqref skrev:Det är rätt uppenbart att begreppet ortoakustik är en princip och inte ett varumärke.
Almen skrev:Vee-Eight skrev:paa skrev:Vee-Eight skrev: Vem/vad bestämmer vad ordet innebär isf?
Njae, de avgör vem eller vilka som har rätt att använda ordet komersiellt. Men innebörden som sådan är de likgiltiga till. Vedertagen definition av ordet saknas, och jag tycker den behövs om man skall peka på om ngt är OA eller inte.
På ngt vis ramlar det alltid tillbaka till hur bra man kände Stig irl.
Ja, att begreppet finns "som princip" betyder ju inte att alla är överens om principen. Dessutom kan det finnas både som princip och varumärke (det gör det väl redan).
Nu klarnar det dessutom lite för mig med uttalanden rörande att "utrota lögnen" på faktiskt.se med sin historierevision i en anda av "fascism och kommunism", etc., som jag inte har fattat tidigare. Det verkar ha varit att medelst lobbyarbete på faktiskt möjliggöra användning av "ortoakustik" kommersiellt i marknadsföring.
petersteindl skrev:Men Almen, du har fortfarande inte fattatför det du skriver är inte sanning
Trist, men det är bara att gilla läget. Det betyder att jag har en del kvar att skriva så att även du kommer till insikt.
Mvh
Peter
paa skrev:Men om Bremen Ortho-Acoustic får sin firma reggad så blir det helt klart ett varumärke, förlorar det då sin betydelse som princip?Naqref skrev:Det är rätt uppenbart att begreppet ortoakustik är en princip och inte ett varumärke.
Almen skrev:petersteindl skrev:Men Almen, du har fortfarande inte fattatför det du skriver är inte sanning
Trist, men det är bara att gilla läget. Det betyder att jag har en del kvar att skriva så att även du kommer till insikt.
Mvh
Peter
Men du skriver ju aldrig något konkret, bara antydningar. Och så hänvisar du till "när äggen finns i butik".
Så jag får väl vänta, antar jag.
petersteindl skrev:paa skrev:Men om Bremen Ortho-Acoustic får sin firma reggad så blir det helt klart ett varumärke, förlorar det då sin betydelse som princip?Naqref skrev:Det är rätt uppenbart att begreppet ortoakustik är en princip och inte ett varumärke.
Om Anders Anderson i Kräbbleboda registrerar in bolaget Anders Anderssons mekaniska verkstad AB, innebär detta att mekaniska verkstad automatiskt blir ett varumärke?
Svaret är nej av två orsaker.
1. Skilj mellan bolag/företag och varor d v s produkter och tjänster.
2. mekaniska verkstad är inte i sig registrerat och kan ej heller registreras som varumärke.
Däremot kan Anders Anderssons mekaniska verkstad AB registreras som bolag hos Bolagsverket som tillhandahåller produkter och/eller tjänster som kan varumärkesregistreras hos PRV.
Det är väsentligt att skilja på varor kontra bolag. Ibland har de samma beteckning, Coca Cola t.ex.
Däremot kan bolaget Bremen Ortho-Acoustic AB tillhandahålla varor och tjänster som marknadsförs som Bremen Orto-Acoustic.
Det betyder inte att ingen annan inte får använda ordet ortoakustisk eller Ortho-Acoustic. I klartext, det är fritt fram att använda ordet ortoakustisk eller Ortho-Acoustic. Däremot får ingen annat bolag heta Bremen Ortho-Acoustic och ingen annan får saluföra varor eller tjänster under namnet Bremen Ortho-Acoustic.
Mvh
Peter
paa skrev: Jo, det ligger något i det du skriver om sammansatta firmanamn.
PRV skrev:Vad är ett varumärke?
Ett varumärke är ett kännetecken som ett företag eller en person använder för att
skilja sina varor eller tjänster från andras eller för att framhäva den egna varan.
Ett varumärke kan exempelvis vara ett eller flera ord eller en grafisk symbol som
kännetecknar en vara eller en tjänst.
Varumärket kan bestå av alla tecken som kan återges grafiskt, som bokstäver,
siffror och figurer. Även själva varan eller varans förpackning kan fungera som
ett varumärke. En fantasifull parfymflaska är ett sådant exempel. Även ljud och
melodier kan registreras som varumärken.
Ett bra varumärke gör att varan utmärker sig bland andra och visar vad som är
det speciella med varan.
PRV skrev:Varumärke
• Varumärke kallas ofta logotyp och är en symbol eller kännetecken för ett
företag, tjänst eller produkt.
• Varumärket kan bland annat bestå av figurer, ord, bokstäver, siffror eller ljud.
• En varumärkesregistrering gäller i tio år och kan sen förlängas tio år i taget.
PRV skrev:Särskiljningsförmågan är viktig
Enligt varumärkeslagen ska ett varumärke ha särskiljningsförmåga för att kunna
registreras. Det betyder att varumärket ska kunna särskilja varumärkesinnehavarens
varor och tjänster från andras varor och tjänster. Det är därför inte
möjligt att få ensamrätt till ord som beskriver varorna/tjänsterna eller varornas/
tjänsternas egenskaper. Alla som säljer kaffe måste till exempel ha möjlighet att
använda ord som mörkrostat och bryggmalet i sin marknadsföring. Ett varumärke
som däremot endast antyder vilka varor eller tjänster som tillhandahålls
under det är registrerbart.
I ett märke som innehåller flera delar, till exempel flera ord eller både ord och
figur, kan det finnas beståndsdelar som i sig själva inte är registrerbara. I sådana
fall kan det uppstå tveksamhet om ensamrättens omfattning. Det kan därför krävas
att sökanden avsäger sig ensamrätten till en beståndsdel i märket som saknar
särskiljningsförmåga. Detta antecknas i registreringsbeviset i form av en så
kallad disclaimer. I fall där det är uppenbart att en viss beståndsdel, till exempel ett
direkt beskrivande
ord, inte omfattas av ensamrätten antecknas ingen disclaimer.
PappaBas skrev:Ok så du har då en disclaimer på "Ortho-Acoustic" helt enkelt? Dvs det kan finnas en "Pappabas Ortho-Acoustic lawnmower" men inte en "Pappabas Bremen Orto-Acoustic lawnmower"?
Men är det inte krångel om SSC sitter på just rätten till ordet "ortoakustik"? Dvs det går väl till en förhandling i domstol där du måste visa att det är en princip/metod att likställa med "mörkrost" i kaffevärlden?
jonasp skrev:Peter, vad är syftet med att du har döpt det nya bolaget till Bremen Ortho-Acoustic?
riseabove skrev:...
Tjena alla insatta och upplysta parter !
Om man nu som jag är intresserad av HÖGTALARE med ortho akustisk konstruktion, inte en massa ekonomiskt tjafs och hårklyverier, vart ska man vända sig,
I princip ALLA trådar jag läst på det senaste har ju urartat fullständigt.
...
/Trött och besviken
Carlssonplanets forum är ju inte intressant då jag är intresserad av ALLA orthoakustiska skapelser inte bara dem som är "godkända" av SSC...
IngOehman skrev:riseabove skrev:Om man nu som jag är intresserad av HÖGTALARE med ortho akustisk konstruktion, inte en massa ekonomiskt tjafs och hårklyverier, vart ska man vända sig,
1. Ortho-acoustic (ortoakustiskt) är ett varumärke/begrepp tillhörigt SSC.
2. Stig Carlsson lancerade begreppet, och att tycka att vem som helst kan kalla vad som helst ortoakustikt, tar liksom udden ur det hela.
3. Det är orimligt att kalla något för ortoakustiskt bara för att någon haft en sådan ambition med en konstruktion. Det vore lika fel som att kalla något för en Carlsson-högtalare, som ju är en nästansynonym till ortoakustisk högtalare (jag skriver nästan, eftersom inte alla av de tidiga högtalare Stig Carlsson kontruerade inte var ortoakustiska, ej heller OD11, nota bene: Enligt Stig Carlsson själv!).
Kort sagt: Det finns inga andra ortoakustika högtalare än de som Stig Carlsson och SSC gjort/ansvarat för. Däremot kan det ju finnas konstruktioner vars konstruktörer låtit sig inspiereras av vad de har snappat upp om ortoakustiska tankar.
Inte bara kan, det finns! Massor. Det har det funnits i åtminstone 40 år. Den mest kända och framgångsrikaste av dem är väl Olle Mirsch.
Vh, iö
petersteindl skrev:...Sent omsider fick Stig Carlsson två stycken namnregistreringar d v s inte figurregistreringar.
1. CARLSSON. Detta betyder att Stig Carlsson hade den registrerade rätten till ordet Carlsson, således kunde han med rätta skriva Carlsson ®. Denna registrering är begränsad till det land som man har fått registreringen i. Denna registrering är normalt även begränsad till en varumärkesgrupp. Möbler respektive bilar respektive Audio tillhör inte samma varumärkesgrupp. Det bör påpekas att beskrivning av dessa varumärkesgrupper är olika i skilda länder. Som om det inte vore tillräckligt trassligt.
2. CARLSSON ORTHO-ACOUSTIC. D v s ej enbart ordet Ortho-Acoustic. Dock är detta troligtvis tillräckligt för att någon annan inte skall kunna marknadsföra högtalare som varandes ortoakustiska. Förväxlingsbarheten är det som styr och nu kommer det där in som jag tidigare skrev, nämligen etablerat varumärke. Skulle det sedan urminnes tider ha funnits typ Johnson Ortho-Acoustic eller Svensson Ortho-Acoustic eller Bose Ortho-Acoustic så skulle det ha funnits andra konkurrerande Ortho-Acoustic högtalare. Då hade det med all säkerhet varit fritt fram för andra att marknadsföra sina högtalare såsom varandes ortoakustiska, men så är ej fallet. Denna bevisföring är hållbar inför domstol, men jag vill reservera mig inför detta påstående. Det är ju ej prövat i domstol ännu. Någon praxis i detta ärende finnes ej.
Dessa varumärken är registrerade i Sverige.
Efter Stig Carlssons bortgång tillhörde immateriella tillgångar, såsom patent och varumärkesskydd Stig Carlssons dödsbo. Detta dödsbo tillföll Allmänna Arvsfonden eftersom Stig Carlsson ej hade några arvtagare.
Allmänna Arvsfonden avstod arvet till förmån för Stiftelsen Stig Carlsson som därmed förfogar över Stig Carlssons kvarlåtenskap inklusive de immateriella tillgångarna.
Svårare än så här är det inte.![]()
Jo, en sak till. Jag skulle inte råda någon att vare sig nämna Carlsson som namn eller använda ordet Ortoakustisk i någon form av marknadsföring utan medgivande från innehavaren av registreringen, ej ens "efter Stig Carlssons ortoakustiska principer". Det är ju så att syftet med marknadsföring är att sälja. Bedömer man att man säljer mer genom att nämna ett annat registrerat varumärke så är man ute på hal is. I fråga om Larsens första annons kan man ha synpunkter och även jag har vissa synpunkter. Men jag kommer inte att redovisa dessa mina synpunkter förrän jag i Peter Steindl?-tråden har kommit fram till nutid.
...
Väl mött
Peter Steindl
avr7000 skrev:Hej Peter.
Det hela kompliceras ju av att det inte riktigt bara är ett varumärke det är frågan om... Det är ju även en princip efter vilken man kan konstruera högtalare, en princip som uppfanns av Stig.
Jag kan ta ett exempel som jag vet är dåligt och inte 100% relevant men ändå...
Principen dipolära högtalare.
Om någon varumärkesskyddat dipol, dipolär etc. inom området högtalare och man tillverkar en dipolär högtalare...
Hur berättar man för kunderna att det är en dipolär högtalare?
Man kan ju säkert cirkla runt gröten och snacka om utstrålningsmönster etc. så att det framgår i alla fall...
Att inte kunna berätta för sina kunder att man inspirerats av t ex en ortoakustisk princip p g a varumärkes problem, blir till slut fånigt och man får väl då säga att man gjort en högtalare med inspiration av onämnbara principer uppfunna av en man som rimmar på "vig".
![]()
Mvh
Stefan Björklund
Vee-Eight skrev:Jag iaf ser hellre lite bråk och tjafs än att vissa åsikter är tillåtna, andra inte. För att kunna ventilera hyffsat fritt så får man ta konsekvenserna av en ambition att slutföra diskussioner isf att de per censur tystas ned. En artificiell god stämning är ett hån mot idén om diskussionsforum.
Ragnwald skrev:Ortoakustik (ortho acoustic) verkar inte finnas registrerat som varumärke.
petersteindl skrev:Här skriver IngOehman att Stig Carlsson ansåg att inte alla av Stigs egna konstruktioner var ortoakustiska Hmm, jag undrar, hur kunde Stig anse detta? Om ortoakustiskt är ett varumärke och dessutom eget varumärke, varför skulle i så fall Stigs egna högtalare inte vara ortoakustiska? Det verkar ju konstigt. Det är snarast så, att ortoakustiskt inte rör sig om ett varumärke ur Stig Carlssons eget perspektiv utan om en högtalarkonstruktionsprincip.
jag skrev:Jag iaf ser hellre lite bråk och tjafs än att vissa åsikter är tillåtna, andra inte. För att kunna ventilera hyffsat fritt så får man ta konsekvenserna av en ambition att slutföra diskussioner isf att de per censur tystas ned. En artificiell god stämning är ett hån mot idén om diskussionsforum.
Svante skrev:Märklig diskussion detta.
Min dåligt pålästa uppfattning är väl att "ortoakustisk" snarast är en beskrivning av en princip som Stig Carlsson använde för sina högtalare. Fast jag vet egentligen inte om det finns någon definition på ordet.
Och gör det inte det kan man diskutera sig blå utan att komma någonstans. Då är det liksom fritt fram att kalla vad som helst för ortoakustiskt, ordet betyder ju bara "akustiskt riktig" och vad är det? Det får mig fö att tänka på foträta skor.
Det kan förstås vara så att det är ett varumärke också, och då får väl juristerna avgöra vem som får använda ordet. Fast i mina ögon är det nog ungefär likvärdigt med freon, frigolit och jeep.
...fast det där tillförde nog inte så mycket egentligen.
Svante skrev:Märklig diskussion detta.
Min dåligt pålästa uppfattning är väl att "ortoakustisk" snarast är en beskrivning av en princip som Stig Carlsson använde för sina högtalare. Fast jag vet egentligen inte om det finns någon definition på ordet.
Och gör det inte det kan man diskutera sig blå utan att komma någonstans. Då är det liksom fritt fram att kalla vad som helst för ortoakustiskt, ordet betyder ju bara "akustiskt riktig" och vad är det? Det får mig fö att tänka på foträta skor.
Det kan förstås vara så att det är ett varumärke också, och då får väl juristerna avgöra vem som får använda ordet. Fast i mina ögon är det nog ungefär likvärdigt med freon, frigolit och jeep.
...fast det där tillförde nog inte så mycket egentligen.
Stiftelsen Stig Carlsson i Nyhetsbrev 74 skrev:Vi som kan vår Carlsson känner kanske till det mesta som Meyer-Lie sedan beskriver: hur Stig konstruerade Kolboxen och Popboxen, hittade den ortoakustiska principen och hur viktigt för musikupplevelsen det var att kunna kontrollera rumsreflexerna och få högtalarna att integrera med rummet.
MagnusÖstberg skrev:Trevligt att han lässt länken du skickat till honom.
grafpro skrev:Efter allt detta vridande och vändande borde det nu vara lätt som en plätt att sammanfatta den ortoakustiska principen: Hur är den?
Naqref skrev:grafpro skrev:Efter allt detta vridande och vändande borde det nu vara lätt som en plätt att sammanfatta den ortoakustiska principen: Hur är den?
Det har Stig redan gjort och det finns att läsa här:
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... _ortho.pdf
Som alla ser så finns den på SSC inofficiella organ Carlssonplanet.com. Vilket måste innebär att även Carlssonplanet.com anser att det är en princip och inget varumärke.
Ragnwald skrev:"Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are designed to make the sound that is reflected off the
boundary surfaces of the listening room enhances the quality of reproduction instead of degrading
it."
Där satt den.
paa skrev:Ragnwald skrev:"Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are designed to make the sound that is reflected off the
boundary surfaces of the listening room enhances the quality of reproduction instead of degrading
it."
Där satt den.
Enhancing borde det väl stå, i stället för enhaces?
paa skrev:Ragnwald skrev:"Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are designed to make the sound that is reflected off the
it."
Där satt den.
Stig Carlsson skrev:Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are designed to make the sound that is reflected off the boundary surfaces of the listening room enhance the quality of reproduction instead of degrading it.
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:Stig Carlsson skrev:... is reflected off the boundary surfaces of ...
Hm... of - off ?
petersteindl skrev:Naqref skrev:grafpro skrev:Efter allt detta vridande och vändande borde det nu vara lätt som en plätt att sammanfatta den ortoakustiska principen: Hur är den?
Som alla ser så finns den på SSC inofficiella organ Carlssonplanet.com. Vilket måste innebär att även Carlssonplanet.com anser att det är en princip och inget varumärke.
Vad roligtDenna elektroniska kopia har SSC fått från mig. Sidorna är numrerade av mig och jag hade då glömt en bokstav i ordet konstruktionsprinciper
som står i grå färg. Jag scannade in orginalet och lät bilderna gå igenom ett konverteringsprogram från bild till word och jag har gått igenom och rättat dokumentet, men jag hittade inte mitt eget stavfel
![]()
![]()
MvH
Peter
petersteindl skrev:paa skrev:Ragnwald skrev:"Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are designed to make the sound that is reflected off the
it."
Där satt den.
Nej, det står enhance. Det är alltså ett fel som infunnit sig i själva konverteringen från bildformat till textformat. Det är jag som har missat detta då jag rättade felen vid konvertering. I Stigs originaltext står det:Stig Carlsson skrev:Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are designed to make the sound that is reflected off the boundary surfaces of the listening room enhance the quality of reproduction instead of degrading it.
Sorry.
Jag har redan korrigerat detta i filen![]()
Jag kan också säga att några av de fel som Stig själv upptäckt i den tryckta broschyren har jag rättat i denna pdf precis enligt Stigs egna anteckningar. Jag har dessa anteckningar också. Stigs egen första maskinskrivna skrift är på 30 sidor och Stig stuvade om i denna en del och förenklade sin text.
Jag ser att Nattis redan har korrigerat rätt![]()
MvH
Peter
grafpro skrev:Kul! Den där har jag också läst i då och då och går gärna med på att den kan gälla som ortoakustiskt manifest.
Peter - du har alltså redigerat texten, men var det Stig som skrev allt? Den byter ju första person då och då, skrev han själv verkligen avsnittet om sig själv i tredje person? Och varför vara så diffus om vilka äldre modeller han talar om?
Om jag får ta mig friheten att reflektera så är en intressant sak att den fokuserar så hårt på tonkurva. Princip ett är att både direkt och reflekterat ljud ska ha jämn tonkurva. Att reflekterat ljud under 5ms bör dämpas hårt var en ändring från 60-70-tal då allt skulle rundstrålas.
Distorsion däremot - lika viktigt som tonkurva anser många (även jag) nämns knappt och är alltså inte en viktig parameter i en ortoakustisk högtalare. Mot den invändningen kan förstås i sin tur invändas att distorsion är lika relevant i alla högtalartyper och inte behöver diskuteras specifikt när man talar ortoakustik. Men lite konstigt är det.
Apropå tonkurva så påpekas också att en bra indikation på bra tonkurva både i direktljud och reflekterat är mätning av totalenergin på flera ställen i rummet, en teknik som var omåttligt svår fram till nyligen. Då måste jag få tjata lite igen om hur lätt det numera är - vitt brus, rörlig mikrofon och utjämning över tid. Bara häromdagen hittade jag ytterligare en app som heter Spektro:skop och kostar några tior. Stig skulle blekna.
Ortoakustisk är alltså en högtalare som producerar jämn tonkurva både i direktljudet och i det reflekterade och i summan. Punkt.
Det är en ganska bra definition som gör det lätt att peka ut massor av högtalarmodeller och klart säga att de inte är ortoakustiska.
Allt övrigt blir gradskillnader eller konsekvenser eller irrelevant. Förhållandet mellan direkt och reflekterat kan variera ganska starkt. Korta reflexer ger ojämn tonkurva och måste alltså dämpas. Distorsionen kan vara hög eller låg.
Invändningar välkomna, nu är vi vid sakens kärna! Här är det spännande.
Naqref skrev:grafpro skrev:Efter allt detta vridande och vändande borde det nu vara lätt som en plätt att sammanfatta den ortoakustiska principen: Hur är den?
Svante skrev:Naqref skrev:grafpro skrev:Efter allt detta vridande och vändande borde det nu vara lätt som en plätt att sammanfatta den ortoakustiska principen: Hur är den?
Ordningsfråga: VEM har skrivit dokumentet? Det står ingenstans i det. Har det publicerats någon annanstans än på carlssonplanet?
petersteindl skrev: Det är alltså ett fel som infunnit sig i själva konverteringen från bildformat till textformat. MvH
Peter
Naqref skrev:Svante skrev:Naqref skrev:grafpro skrev:Efter allt detta vridande och vändande borde det nu vara lätt som en plätt att sammanfatta den ortoakustiska principen: Hur är den?
Ordningsfråga: VEM har skrivit dokumentet? Det står ingenstans i det. Har det publicerats någon annanstans än på carlssonplanet?
Stig har skrivit det. Det du ser är ett helt häfte (utom möjligen sistasidan) som gavs ut i mitten av 80-talet som en utökad borschyr som handlar om principen bakom OA-50, OA-51 samt OA-52. Det är därför deras produktbeskrivningar finns med i slutet. Jag har en egen kopia av ett orginal någonstans i mina samlingar och kan därför bekräfta det som står i dokumentet.
Naqref skrev:Stig har skrivit det. Det du ser är ett helt häfte (utom möjligen sistasidan) som gavs ut i mitten av 80-talet som en utökad borschyr som handlar om principen bakom OA-50, OA-51 samt OA-52. Det är därför deras produktbeskrivningar finns med i slutet. Jag har en egen kopia av ett orginal någonstans i mina samlingar och kan därför bekräfta det som står i dokumentet.
Svante skrev:Naqref skrev:Svante skrev:Naqref skrev:grafpro skrev:Efter allt detta vridande och vändande borde det nu vara lätt som en plätt att sammanfatta den ortoakustiska principen: Hur är den?
Stig har skrivit det. Det du ser är ett helt häfte (utom möjligen sistasidan) som gavs ut i mitten av 80-talet som en utökad borschyr som handlar om principen bakom OA-50, OA-51 samt OA-52. Det är därför deras produktbeskrivningar finns med i slutet. Jag har en egen kopia av ett orginal någonstans i mina samlingar och kan därför bekräfta det som står i dokumentet.
Ok, det ser ut att vara skrivet i MSWord (med tanke på val av typsnitt), så då är det vär rimligen en avskrift eller konvertering av något slag. Det är ju inte en scanning i vanlig mening. Eller var typsnittsvalet i Word för DOS likadant 1985?
Hursomhelst borde det läggas till en försättssida som talar om vad det är för dokument, kan jag tycka.
Edit: Jag ser nu att det talas om scanning med Omnipage...
petersteindl skrev:Ingen annan än Stig Carlsson har skrivit denna text.
Svante skrev:petersteindl skrev:Ingen annan än Stig Carlsson har skrivit denna text.
Ah, så bra. Jag tror dokumentet skulle få mycket bättre status om man lade till en sida som berättar om var det kommer ifrån och att han har skrivit det. (Riktat till vem som nu har hand om dokumentet, där det ligger på nätet.)
Svante skrev:petersteindl skrev:Ingen annan än Stig Carlsson har skrivit denna text.
Ah, så bra. Jag tror dokumentet skulle få mycket bättre status om man lade till en sida som berättar om var det kommer ifrån och att han har skrivit det. (Riktat till vem som nu har hand om dokumentet, där det ligger på nätet.)
petersteindl skrev:paa skrev:petersteindl skrev:Vad gäller alla möjliga högtalare som räknats upp så är det troligtvis ingen av dessa som egentligen satisfierar Carlsson Ortho-Acoustic.
MvH
Peter
Hur står sig dina ägg i detta avseende?
Här är en av delarna i Stig Carlssons skrift som man kan begrunda och debattera.Stig Carlsson skrev:The Vertical lmaging of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers
In recordings, any information capable of producing impressions of height, depth, or airiness is conveyed by delayed replicas of the sound to which the information refers. Usually this delayed sound consists of the first soundwaves reflected off the various boundary surfaces of the recording environment. To avoid masking spatial information in recordings, loudspeakers should produce no impressions of height, depth, or airiness of their own.
The listener's impression of the height of a sound source is primarily produced by the two soundwaves that are first to arrive: the direct soundwave from source to listener, and the first arrival of sound reflected off the floor. When the sound source is a loudspeaker, the height positions of the drive units produce their own impressions of height below which no impressions of height can be transferred to the listener. Recordings which include no delayed sound replicas will be reproduced with the height of the sound determined by the loudspeakers only.
When a recording includes sound that is reflected off the floor of the recording environment with a delay typical of floor reflections in real life, this reflected sound may produce an impression of height which rises higher than the impression of height produced by the loudspeaker. The lower the impression of height produced by the loudspeaker, the more the vertical images of recordings can be reproduced. If recordings lacking in spatial information are to be given a soundstage at ear height, the wall-mounted OA-51 may be the - preferred model of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers. However, with recordings that are rich in spatial information, the floor-standing models OA-50 and OA-52 are likely to be preferred. The impression of the wall behind a pair of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers disappearing comes only from the loudspeakers and up, and the floor-standing models will make most of the wall disappear to reveal the acoustic space of the performance.
Enligt konceptet för OA-51, så är äggen det. Däremot har OA-50 och OA-52 snävare begränsningar för Orho-Acoustic konceptet.
Som sagt, just detta med höjdinfo kan debatteras.
MvH
Peter
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster