Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Claes skrev:Ur ett psykologiskt perspektiv intresserar det mig hur du som läst om detta på Faktiskt.se uppfattar saken.
Vee-Eight skrev:Då är en självklar följdfråga; varför undrar du? Eller rättare uttryckt; i vilken roll undrar du, som LTS ordf, ev carlsson-exploatör (med tanke på din förra omröstning) eller som nyfiken privatperson?
Vee-Eight skrev:Då är en självklar följdfråga; varför undrar du? Eller rättare uttryckt; i vilken roll undrar du, som LTS ordf, ev carlsson-exploatör (med tanke på din förra omröstning) eller som nyfiken privatperson?
Claes skrev:Konflikten om ortoakustik handlar bland annat om vad begreppet ortoakustik innebär och vem eller vilka som har kompetens och rätt att avgöra vilka högtalare som är ortoakustiska. Även andra närliggande frågor har diskuterats. Exempelvis vad personen Stig Carlsson tyckte och tänkte samt vad han skulle kunna förmodas tycka och tänka i dag om han fortfarande var med oss. Eller vad Stiftelsen Stig Carlsson har gjort, inte har gjort, borde ha gjort och bör göra. Ytterligare delfrågor har handlat om formella och moraliska skyldigheter och rättigheter inklusive vem som sagt, skrivit och menat vad. Dessutom har det framförts påståenden om dolda och moraliskt förkastliga motiv.
Ur ett psykologiskt perspektiv intresserar det mig hur du som läst om detta på Faktiskt.se uppfattar saken. Observera att min fråga inte handlar om vem/vilka du anser ha rätt eller fel i fråga om ortoakustik och närliggande delfrågor.
Naqref skrev:Vee-Eight skrev:Då är en självklar följdfråga; varför undrar du? Eller rättare uttryckt; i vilken roll undrar du, som LTS ordf, ev carlsson-exploatör (med tanke på din förra omröstning) eller som nyfiken privatperson?
Eller i egenskap som bekant med tongivande personer i SSC.
MagnusÖstberg skrev:...
Men jag saknar som sagt svarsalternativ. Vad är det du undrar över egentligen? Kan du själv inte se några fler alternativ än de av dig givna? Finns det någon poäng med en frågeställning som blir så.. styrd?
Claes skrev:Konflikten om ortoakustik handlar bland annat om vad begreppet ortoakustik innebär och vem eller vilka som har kompetens och rätt att avgöra vilka högtalare som är ortoakustiska. Även andra närliggande frågor har diskuterats. Exempelvis vad personen Stig Carlsson tyckte och tänkte samt vad han skulle kunna förmodas tycka och tänka i dag om han fortfarande var med oss. Eller vad Stiftelsen Stig Carlsson har gjort, inte har gjort, borde ha gjort och bör göra. Ytterligare delfrågor har handlat om formella och moraliska skyldigheter och rättigheter inklusive vem som sagt, skrivit och menat vad. Dessutom har det framförts påståenden om dolda och moraliskt förkastliga motiv.
Ur ett psykologiskt perspektiv intresserar det mig hur du som läst om detta på Faktiskt.se uppfattar saken. Observera att min fråga inte handlar om vem/vilka du anser ha rätt eller fel i fråga om ortoakustik och närliggande delfrågor.
Svante skrev:Däremot finns det en massa intressen knutna till ordet och dess användande. Det finns såvitt jag vet åtminstone 3-4 aktörer som vill utnyttja ordet i marknadsföringssyfte plus en del som har mer idealistiska syften. Jag tror det är denna sakfråga (de olika intressena) i kombination med att man låtsas om att det är den ickeexisterande sakfrågan ovan som man diskuterar som har gjort tråden så lång.
Svante skrev:Jag ser hela debatten som onödig, om flera personer har olika uppfattning om vad ett ord betyder så har de det. Ett ord har ingen inneboende betydelse, betydelsen är vad människorna som använder det lägger i det.
Det finns mao ingen sakfråga map ordets betydelse. Om jag säger att "ortoakustisk" betyder "rundstrålande" så finns det argument för att jag har rätt. Det finns alltså ingen inneboende "riktig" betydelse för ordet ortoakustik, etymologiskt betyder det bara "riktigt ljud".
Ord som på detta sätt får flera betydelser blir svaga. Varje gång man använder dem behöver man förklara vad man menar med dem (om man inte bara vill få något att verka "bra"), och iom det minskar deras användbarhet.
Däremot finns det en massa intressen knutna till ordet och dess användande. Det finns såvitt jag vet åtminstone 3-4 aktörer som vill utnyttja ordet i marknadsföringssyfte plus en del som har mer idealistiska syften. Jag tror det är denna sakfråga (de olika intressena) i kombination med att man låtsas om att det är den ickeexisterande sakfrågan ovan som man diskuterar som har gjort tråden så lång.
Claes: Nästa gång du gör en omröstning så måste du nog göra "kortare" alternativ, annars hittar man inget som stämmer och omröstningen blir inte så mycket värd.
phloam skrev:Fast man kan väl ha både kommersiella och idealistiska syften samtidigt? Det ena utsluter väl inte det andra i detta fallet (som för Stig själv antar jag)?
phloam skrev:I övrigt misstänker jag att personkemi etc är ett större problem än begrepp i denna soppa.
Aerob skrev:Svante skrev:Däremot finns det en massa intressen knutna till ordet och dess användande. Det finns såvitt jag vet åtminstone 3-4 aktörer som vill utnyttja ordet i marknadsföringssyfte plus en del som har mer idealistiska syften. Jag tror det är denna sakfråga (de olika intressena) i kombination med att man låtsas om att det är den ickeexisterande sakfrågan ovan som man diskuterar som har gjort tråden så lång.
Huvudet på spiken här tror jag.
PerStromgren skrev:Vilka personer är del i denna konflikt, egentligen?
IngOehman?
petersteindl?
Naqref?
Claes?
John Larsen?
Fler?
Är ni inte fler föreslår jag att ni träffas vid lämpligt tillfälle och diskuterar saken över en lämplig dryck.
IngOehman?
petersteindl?
Naqref?
Claes?
John Larsen?
Fler?
Är ni inte fler föreslår jag att ni träffas vid lämpligt tillfälle och diskuterar saken över en lämplig dryck.
Vee-Eight skrev:Hade säkert funkat om i diskussionen fanns verkliga representanter. IÖ påstår ju halvt om vartannat att inte sitta i SSC:s styrelse, men ändå klär på sig rollen som representant. För att lösa ngt verkligt problem så krävs att man får tala med SSC direkt och inte via självpåtagna ombud.
Claes skrev:Min preliminära slutsats blir att samtliga intressenter - oberoende av om och hur de försökt misstänkliggöra sin motpart med olika former av angrepp och påståenden om dolda planer och annan ohederlighet – har lyckats förhållandevis dåligt med sina påverkanskampanjer. Vidare blir min slutsats att läsarna på Faktiskt.se trevligt nog inte verkar lika lättmanipulerade som somliga möjligen räknar med utifrån hur de verkar försöka manipulera dem.
Claes skrev:
...
Min preliminära slutsats blir att samtliga intressenter - oberoende av om och hur de försökt misstänkliggöra sin motpart med olika former av angrepp och påståenden om dolda planer och annan ohederlighet – har lyckats förhållandevis dåligt med sina påverkanskampanjer. Vidare blir min slutsats att läsarna på Faktiskt.se trevligt nog inte verkar lika lättmanipulerade som somliga möjligen räknar med utifrån hur de verkar försöka manipulera dem.
Så här långt tror jag enkäten har fungerat och även givit ett resultat som gläder mig.
...
dimitri skrev:Vee-Eight skrev:Hade säkert funkat om i diskussionen fanns verkliga representanter. IÖ påstår ju halvt om vartannat att inte sitta i SSC:s styrelse, men ändå klär på sig rollen som representant. För att lösa ngt verkligt problem så krävs att man får tala med SSC direkt och inte via självpåtagna ombud.
Ingvar är i alla fall tydlig i sin signatur (...Ch. R&D åt Carlsson och Guru...) där Carlsson är SSCs signum rimligen. Vilken är din självpåtagna roll i det hela?
IngOehman?
petersteindl?
Naqref?
Claes?
John Larsen?
Fler?
dimitri skrev:Vee-Eight skrev:Den fulretoriska finten kan du, med vänlig hälsning, stoppa upp.
precis så. då vet du nu själv hur det känns att vara utsatt för fulretorik
Claes skrev:....
berma, jag tror jag förstår din ”undersökningsallergi”
...
Med anledning av att du tycker resultaten är ”värdelösa, värda noll, nada, null ingenting” bör du bortse ifrån dem. Jag som inte delar din uppfattning kommer att försöka tolka dem med största möjliga ödmjukhet och akribi.
...
dimitri skrev:Vee-Eight skrev:Den fulretoriska finten kan du, med vänlig hälsning, stoppa upp.
precis så. då vet du nu själv hur det känns att vara utsatt för fulretorik
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Vilka personer är del i denna konflikt, egentligen?
IngOehman?
petersteindl?
Naqref?
Claes?
John Larsen?
Fler?
De träffas väl rätt ofta? På mässor, hos Ola och liknande. Hos John Larsen har jag träffat alla utom Claes. Där vsr förstås en mängd andra kända profiler från faktiskt... http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Skryd%20small/
Harryup skrev:Är det en dispyt om Orthoakustik egentligen?
Jag vet inte eftersom jag inte har sett de olika debattanternas egna definitioner av vad orthoakustik är.
Om definitionerna är gemensamma så gäller ju debatten något annat.
Skulle gärna se en tabell där alla i styrelsen på SSC och IÖ skrev sina egna definitioner så kunde ju Peter, Naqref, Erik och helst också Larsen kunna beskriva sina uppfattningar så är det ju bara att jämföra om det finns någon minsta gemensamma nämnare.
mvh/Harryup
CODY skrev:Det finns väl iongen konflikt. De som är intresserade av Carlssonhögtalare och "orthoakustiskt" ljud har ju för länge sedan slutat att hoppas på att något nytt och/eller gott ska komma från stiftelsen eller LTS. Och gått vidare, vilket gäller både de som köper högtalare och - står det klart - de som gör högtalare. De har helt enkelt gjort eller köpt högtalare (som finns att köpa). Lyssnat på musik och film. Haft det bra.
Tux skrev:Jag funderade på att skriva ett inlägg i denna fråga men värkte på det tillräckligt länge tills Cody sammanfattade det jag ville få ur mig, så jag nöjer mig med att citera.CODY skrev:Det finns väl iongen konflikt. De som är intresserade av Carlssonhögtalare och "orthoakustiskt" ljud har ju för länge sedan slutat att hoppas på att något nytt och/eller gott ska komma från stiftelsen eller LTS. Och gått vidare, vilket gäller både de som köper högtalare och - står det klart - de som gör högtalare. De har helt enkelt gjort eller köpt högtalare (som finns att köpa). Lyssnat på musik och film. Haft det bra.
Vee-Eight skrev:Tux skrev:Jag funderade på att skriva ett inlägg i denna fråga men värkte på det tillräckligt länge tills Cody sammanfattade det jag ville få ur mig, så jag nöjer mig med att citera.CODY skrev:Det finns väl iongen konflikt. De som är intresserade av Carlssonhögtalare och "orthoakustiskt" ljud har ju för länge sedan slutat att hoppas på att något nytt och/eller gott ska komma från stiftelsen eller LTS. Och gått vidare, vilket gäller både de som köper högtalare och - står det klart - de som gör högtalare. De har helt enkelt gjort eller köpt högtalare (som finns att köpa). Lyssnat på musik och film. Haft det bra.
Kan också hålla med om allt i citatet.
CODY skrev:Folkhemmet finns inte längre.
30Hzbone skrev:
Det som jag, och säkert många med mig, noterat är att det frapperande ofta fabuleras i trådar som på något sätt knyter an till OA.
Detta kan man lägga märke till utan att läsa speciellt hårt.
Claes skrev:...besvikelse över att de inte finns nytillverkade ortoakustiska högtalare tillgängliga ...
Claes skrev:Dessutom önskar jag alla musikälskande hi-fi-människor ett riktigt gott nytt år med förhoppningen om mer samarbete och mindre konflikter. Jag tycker det finns betydligt mer som förenar oss och borde ge skäl till samförstånd än det finns skäl för konflikt.
Claes skrev:**********
Dessutom önskar jag alla musikälskande hi-fi-människor ett riktigt gott nytt år med förhoppningen om mer samarbete och mindre konflikter. Jag tycker det finns betydligt mer som förenar oss och borde ge skäl till samförstånd än det finns skäl för konflikt.
avr7000 skrev:Claes skrev:**********
Dessutom önskar jag alla musikälskande hi-fi-människor ett riktigt gott nytt år med förhoppningen om mer samarbete och mindre konflikter. Jag tycker det finns betydligt mer som förenar oss och borde ge skäl till samförstånd än det finns skäl för konflikt.
Jag önskar oxå alla ett gott nytt år!![]()
Jag tror och tycker att det finns ett tredje alternativ som är det för stunden bästa och det mest realistiska...
Steget från detta "bråk" till samförstånd och samarbete är nog ganska långt, om man i stället som det "tredje alternativet" bara lämnade varandra ifred och slutade bråka, var och en gör sitt på sitt sätt och situationen får sätta sig lite.
Larsen gör Larsenhögtalare (nu är ju inte Larsen inblandad i detta bråk men Larsenhögtalarna förs upp på agendan av och till), Peter jobbar med sina Ägg och sina planer för Ägg-ljud, DIY projekten får frodas, två och trevägarna kommer kanske steg närmare färdigställande, SSC skulle kunna ta fram en serie OA52 som det önskats här och där i trådarna, antingen via HiFi-kit eller m h a Larsen (om det är ett förbeställt projekt utan ekonomiska risker).
Skål för ett Otroakustiskt 2013!![]()
/Stefan
Claes skrev:Om jag förstår Cody och de som håller med om det han skriver rätt så uttrycker de bland annat en kombination av besvikelse över att de inte finns nytillverkade ortoakustiska högtalare tillgängliga samt en viss irritation över en konflikt som bara verkar ha inneburit negativa konsekvenser för alla eller flertalet inblandade. Detta överensstämmer tyvärr ganska bra med mina tankar i sammanhanget.
dimitri skrev:avr7000 skrev:Claes skrev:**********
Jag önskar oxå alla ett gott nytt år!![]()
Jag tror och tycker att det finns ett tredje alternativ som är det för stunden bästa och det mest realistiska...
Steget från detta "bråk" till samförstånd och samarbete är nog ganska långt, om man i stället som det "tredje alternativet" bara lämnade varandra ifred och slutade bråka, var och en gör sitt på sitt sätt och situationen får sätta sig lite.
Larsen gör Larsenhögtalare (nu är ju inte Larsen inblandad i detta bråk men Larsenhögtalarna förs upp på agendan av och till), Peter jobbar med sina Ägg och sina planer för Ägg-ljud, DIY projekten får frodas, två och trevägarna kommer kanske steg närmare färdigställande, SSC skulle kunna ta fram en serie OA52 som det önskats här och där i trådarna, antingen via HiFi-kit eller m h a Larsen (om det är ett förbeställt projekt utan ekonomiska risker).
Skål för ett Otroakustiskt 2013!![]()
/Stefan
Vad bra skrivet! klokt & allt. Håller med
Men säg mig Stefan, vad ska vi asätare göra som lever på andras konflikter?
Gott Nytt År!
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster