Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Nattlorden skrev:vill du inte diskanten framöver så finns spekulant.
Maccis skrev:Behåll dem - de är "kanonbra" i Carlssons.
De finns inte att få tag på längre och är i viss mån eftertraktade.
juanth skrev:Ja angående dämpmaterialet så vill jag försöka få till något mera originallikt, Larsen har ju allt som behövs utom tid som det verkar. Kanske försöker jag klä in stenull (tycker jag det ser ut som i original) i något genomsläppligt tyg.
Frågan är vilken sort jag ska gå på?
juanth skrev:Nattlorden skrev:vill du inte diskanten framöver så finns spekulant.
Jaså, har du en trasig eller vill du uppgradera?
STDI skrev:juanth skrev:Ja angående dämpmaterialet så vill jag försöka få till något mera originallikt, Larsen har ju allt som behövs utom tid som det verkar. Kanske försöker jag klä in stenull (tycker jag det ser ut som i original) i något genomsläppligt tyg.
Ja, originalet är stenull. Men det finns ju i olika densitet. Den stående skivan har högre densitet än den liggande. Jag kan kolla lite senare vilken densitet det är på dem.
hifikg skrev:Nä, låt Larsen ta sin tid och håll dig till originalstuff så långt det bara går. Hav tålamod!
Nattlorden skrev:juanth skrev:Nattlorden skrev:vill du inte diskanten framöver så finns spekulant.
Jaså, har du en trasig eller vill du uppgradera?
Skulle vilja ha möjligheten att prova den varianten i OA-51. Jag har nästan-varianten med fel frontplatta liggande, men det är lite inbyggt motstånd i det - jag är inte värst säker på min kapacitet att demontera element och kapa till frontar och få det hela att bli bra i slutet. ( Mina Bricanyl-darriga händer och finmekanik går inte helt ihop. )
Nu vill jag ju iofs mest av allt uppgradera till .N snarare än .2, men det skulle vara trevligt med möjligheten ändå.
juanth skrev:Någon som sett den här typen av dämpmaterial förut?
Det är som om man tagit kallskum i olika kvalitéer/densitet och pressat det samman.
paa skrev:juanth skrev:Någon som sett den här typen av dämpmaterial förut?
Det är som om man tagit kallskum i olika kvalitéer/densitet och pressat det samman.
Kompremix från Skumplastfabriken AB i Järfälla ser ut ungefär så.
Det fungerar säkert bra som det är, men täcker man det med galon eller liknande så har man tagit bort det mesta av dess funktion.
radelius skrev:Jag har resonerat med John om vilket som är bäst, enligt honom var det enbart arbetsmiljöskäl som gjorde att man valde stenull . Han menar att ur dämningssynpunkt spelar det ingen roll.
Samma densitet behöver väl heller inte innebära samma egenskaper om man jämför stenull med glasull.
juanth skrev:radelius skrev:Jag har resonerat med John om vilket som är bäst, enligt honom var det enbart arbetsmiljöskäl som gjorde att man valde stenull . Han menar att ur dämningssynpunkt spelar det ingen roll.
Samma densitet behöver väl heller inte innebära samma egenskaper om man jämför stenull med glasull.
![]()
Tack för samtalet.
Radelius och jag pratade om att vi ska göra ett försök i höst att bygga en variant på .N av OA52 och jag har ju ett par OA52.2 att jämföra med samt ett par som försökskaniner för .N (eller vad de ska kallas)
Vid uppgradering från OA52 -> OA52.2 så ändrades väl inte längd eller dimension på basreflexröret?
petersteindl skrev:...
Samma längd. Den ändras inte. Men, jag minns inte om utlopp är med radie i .2?
På Planeten står det att det var på .3. Det låter som korrekt info.
radelius skrev:Jag har resonerat med John om vilket som är bäst, enligt honom var det enbart arbetsmiljöskäl som gjorde att man valde stenull . Han menar att ur dämningssynpunkt spelar det ingen roll.
STDI skrev:petersteindl skrev:...
Samma längd. Den ändras inte. Men, jag minns inte om utlopp är med radie i .2?
På Planeten står det att det var på .3. Det låter som korrekt info.
Ingen radie på OA52 och OA52.2. Den kom först på OA52.3.
STDI skrev:juanth skrev:Ja angående dämpmaterialet så vill jag försöka få till något mera originallikt, Larsen har ju allt som behövs utom tid som det verkar. Kanske försöker jag klä in stenull (tycker jag det ser ut som i original) i något genomsläppligt tyg.
Ja, originalet är stenull. Men det finns ju i olika densitet. Den stående skivan har högre densitet än den liggande. Jag kan kolla lite senare vilken densitet det är på dem.
juanth skrev:Strålande STDI!![]()
Jag får ta med en personvåg till inköpsstället så går det att få ett hum om densiteten.
Nattlorden skrev:juanth skrev:Strålande STDI!![]()
Jag får ta med en personvåg till inköpsstället så går det att få ett hum om densiteten.
![]()
![]()
![]()
lennartj skrev:Sedan kommer det mer komplicerade steget - att prova ut passiva filterkomponenter.
Tänker du även laborera med konjugatlänkar och sugkretsar, vill jag nämna att jag är skeptisk mot sådana.
Man kan visserligen få till snyggare frekvensgång med sinustoner, men jag inbillar mig att musikåtergivningen
försämras, i synnerhet mikrodynamiken, åtminstone om man använder rörslutsteg med hög upplösning.
Min misstanke är att de lagrar energi på ett sätt som inte märks på statiska signaler, som sinustoner.
Jag kan vara ute och cykla beträffande orsaken, men lyssna noga både med och utan och ta inte för givet
att extra länkar är av godo. Åtminstone jag lever hellre med några smärre färgningar än med mikrodynamiskt
mer utslätad återgivning.
Hos mig står ju OA52.2 ovanpå 30 cm höga baslådor (OB52 inlusive SD-fötter). Det vore intressant om vi kunde förstå
varför OA51 och OA52 har olika delningsfilter, om det beror på skillnaden i rekommenderat avstånd från golvet.
Om ni hinner och hittar något lagom högt att ställa OA52.N på skulle jag gärna se hur den mäter med både
OA 51.N och OA52.N filter. Jag har inte bråttom att få tillbaka mina OA52.
lennartj skrev:...
Om ni hinner och hittar något lagom högt att ställa OA52.N på ...
avr7000 skrev:lennartj skrev:Sedan kommer det mer komplicerade steget - att prova ut passiva filterkomponenter.
Tänker du även laborera med konjugatlänkar och sugkretsar, vill jag nämna att jag är skeptisk mot sådana.
Man kan visserligen få till snyggare frekvensgång med sinustoner, men jag inbillar mig att musikåtergivningen
försämras, i synnerhet mikrodynamiken, åtminstone om man använder rörslutsteg med hög upplösning.
Min misstanke är att de lagrar energi på ett sätt som inte märks på statiska signaler, som sinustoner.
Jag kan vara ute och cykla beträffande orsaken, men lyssna noga både med och utan och ta inte för givet
att extra länkar är av godo. Åtminstone jag lever hellre med några smärre färgningar än med mikrodynamiskt
Hos mig står ju OA52.2 ovanpå 30 cm höga baslådor (OB52 inlusive SD-fötter). Det vore intressant om vi kunde förstå
varför OA51 och OA52 har olika delningsfilter, om det beror på skillnaden i rekommenderat avstånd från golvet.
Om ni hinner och hittar något lagom högt att ställa OA52.N på skulle jag gärna se hur den mäter med både
En sugkrets i Basdelen är ett "måste"....
Konen har en uppbrytning vid ca 5 kHz och en kraftig peak m a p distortion om man låter denna vara orörd.
Lånad bild från Karlssonkult: basens distkurva överst..... kolla 3:e ton
[ Bild ]
Stefan
Tangband skrev:avr7000 skrev:lennartj skrev:Sedan kommer det mer komplicerade steget - att prova ut passiva filterkomponenter.
En sugkrets i Basdelen är ett "måste"....
Konen har en uppbrytning vid ca 5 kHz och en kraftig peak m a p distortion om man låter denna vara orörd.
Lånad bild från Karlssonkult: basens distkurva överst..... kolla 3:e ton
[ Bild ]
Stefan
Exakt VILKET baselement uppvisar denna peak ?
STDI skrev:lennartj skrev:...
Om ni hinner och hittar något lagom högt att ställa OA52.N på ...
Hur utvecklingsarbetet går till har jag inga synpunkter på. Men jag hoppas att det ni jobbar fram är en lösning som är gjord för vanlig golvplacering.
lennartj skrev:Baselementets hiskliga uppbrytning vid 5 kHz kallar jag inte smärre färgning, men orsakar tre frågor:
1. Vid vilken ljudnivå inträffar den visade uppbrytningen?
2. Hur mycket måste man sänka maxnivån för att disten inte ska skena iväg?
3. Hur ska jag läsa grafen m.a.p. tredjetonedisten,
är den vid påförd 5 kHz ton och inträffar vid 15 kHz
eller inträffar vid 5 kHz med påförd 1,7 kHz?
Jag vet inte hur ofta Grafpro kollar här, men jag söker väl honom direkt mot slutet av veckan, om han inte...?
Jag har just pratat med Ingvar Öhman, som gjort hela utvecklingen av OA61 åt SSC, och vi lär väl inte komma åt att lyssna och mäta på "hans" element, om ingen är beredd att betala för att syna (pokerhanden eller elementen).
juanth skrev:Låter helt galet med bättre bas...djupare?
lennartj skrev:Sedan kommer det mer komplicerade steget - att prova ut passiva filterkomponenter.
avr7000 skrev:Om det blir mässa i Jönköping kommer kommer det med all sannolkhet finnas lådor från Stockholm att dema.
Stefan
Nattlorden skrev:Får vi en trevägare.N också?
48IDA skrev:avr7000 skrev:Om det blir mässa i Jönköping kommer kommer det med all sannolkhet finnas lådor från Stockholm att dema.
Stefan
Läste på FB att det blir mässa men på ett annat hotell.
Kul att ni forskar vidare med OA52.
avr7000 skrev:Nattlorden skrev:Får vi en trevägare.N också?
Det blir trevägare.E..... Erik pillar kansek med den eller med derivat av denna? vem vet![]()
![]()
![]()
RMA skrev:avr7000 skrev:Nattlorden skrev:Får vi en trevägare.N också?
Det blir trevägare.E..... Erik pillar kansek med den eller med derivat av denna? vem vet![]()
![]()
![]()
Det vore spännande! En framtida byggtråd med ritningar vore najs.
juanth skrev:8ohm
Jag pratade med hifikit och de sa att den snart skulle upp på sidan
RMA skrev:juanth skrev:8ohm
Jag pratade med hifikit och de sa att den snart skulle upp på sidan
Tackar för info!
Är filtret till 52;an såpass klart att man kan få schemat mot 500 till cancerfonden?
radelius skrev:Imorgon testar vi vår variant av filter på Juanths 52:or. Skiljer lite grann mot våra "konkurenter" i söder:)
Low-Fidelity skrev:Har ägt och lyssnat i timtals på många Carlsson-högtalare. (Kolboxen, OA6 Typ 1, OA6 Typ 1, OA12, OA2212, OD11, OA50, OA52, OA52.2). Men aldrig ett par OA51. Har inte tilltalats av designen riktigt, eller tanken på att behöva hänga något på vägg eller ställa på ett stativ. Men det kanske är dags för det nu.
Hur som helst ser jag fram emot den dag då OA52.N filtret presenteras.
(Undra vad man ska göra med SS 8545 och Vifa-diskanterna. Kanske bygga om ett par OA-50? Verkar lite oklart om någon fått för sig något sånt.)
radelius skrev:Jaha och resultatet?
avr7000 skrev:Low-Fidelity skrev:Har ägt och lyssnat i timtals på många Carlsson-högtalare. (Kolboxen, OA6 Typ 1, OA6 Typ 1, OA12, OA2212, OD11, OA50, OA52, OA52.2). Men aldrig ett par OA51. Har inte tilltalats av designen riktigt, eller tanken på att behöva hänga något på vägg eller ställa på ett stativ. Men det kanske är dags för det nu.
Hur som helst ser jag fram emot den dag då OA52.N filtret presenteras.
(Undra vad man ska göra med SS 8545 och Vifa-diskanterna. Kanske bygga om ett par OA-50? Verkar lite oklart om någon fått för sig något sånt.)
Det fanns som produktförslag spelande på arkenmässan i mitten på 2000 tal... arbetsnamn "brödburken"
avr7000 skrev:avr7000 skrev:Low-Fidelity skrev:(Undra vad man ska göra med SS 8545 och Vifa-diskanterna. Kanske bygga om ett par OA-50? Verkar lite oklart om någon fått för sig något sånt.)
Det fanns som produktförslag spelande på arkenmässan i mitten på 2000 tal... arbetsnamn "brödburken"
Här är en bild på dem....
[ Bild ]
Low-Fidelity skrev:avr7000 skrev:avr7000 skrev:
Här är en bild på dem....
[ Bild ]
Tack! Bra arbetsnamn. Har vi någon aning om hur de lät och hur filtret var utformat? Skillnaderna mellan OA50 och OA52 ör ju inte enorma map. lådvolym etc.
Det här hör väl hemma i en egen ”OA50 + SS 8545”- tråd dock.
Maccis skrev:Antar att detta tar sig framåt.
Ser fram emot resultat.
lennartj skrev:Jag är ju mycket nyfiken på hur mina f.d. OA52.LE låter med OA52.n bestyckning i direkt jämförelse med mina OA52.2-föregångare tillsammans med mina totalombyggda Dynaco Mk.III i klass-A som nu är ännu bättre (NOS-rör mm.).
Ni som var med hos Stefan för ca 10 år sedan när jag hade med dem upp kanske minns att de inte var några överdängare på att producera höga ljudtryck, men vid lägre ljudtryck har kombinationen en nästan magisk närvaro och och detaljrikedom som jag hittills aldrig hört några andra Carlssonhögtalare överträffa.
Nu har jag övertalat en bilburen tillräckligt hifi intresserad bekant som kan tänka sig att köra mig med högtalare och slutsteg till Trollhättan för provlyssning och jämförelse som nog inte behöver ta så mycket extra tid om vi kan hitta en lämplig dag.
Vi är båda daglediga, men det antar jag att ni inte är?
När skulle juanth komma?
Nattlorden skrev:Nog inte det vanliga vardagsrummet Stig designade för direkt...![]()
Nattlorden skrev:Nog inte det vanliga vardagsrummet Stig designade för direkt...![]()
RMA skrev:Kom gärna med synpunkter, är det orginal 52:or som står bredvid?
Grundidén är densamma som i OA-50 - reflexer från golv och närmaste vägg dämpas maximalt genom inbyggda dämpskivor och en filtkringla runt diskantelementet. Här är också, liksom i OA50, inget inre dämpmaterial placerat mellan element och basreflexrör. Sådant s.k. strömningsmotstånd användes utpräglat i 60-talsmodellerna, en hel del i 70-talarna men bland 80-talarna endast i OA51.
Lådan är internt delad i fyra kammare med två stagande mellanväggar. Basreflexröret mynnar åt sidan och lådan är medelmåttigt fylld med dämpmaterial. Direkt bakom elementet ligger en remsa i hästskoform, men det är fri luft ner till rörets inre mynning.
Annat dämpmaterial bakom baselementet. En metallbåge håller ut dämpmaterialet så att fri luft fortfarande finns ner till basrörets inre mynning. Avstämningen förändras inte alls.
lennartj skrev:Jag läste återigen om OA52 på CarlssonkultGrundidén är densamma som i OA-50 - reflexer från golv och närmaste vägg dämpas maximalt genom inbyggda dämpskivor och en filtkringla runt diskantelementet. Här är också, liksom i OA50, inget inre dämpmaterial placerat mellan element och basreflexrör. Sådant s.k. strömningsmotstånd användes utpräglat i 60-talsmodellerna, en hel del i 70-talarna men bland 80-talarna endast i OA51.
I bildtexten bredvid stårLådan är internt delad i fyra kammare med två stagande mellanväggar. Basreflexröret mynnar åt sidan och lådan är medelmåttigt fylld med dämpmaterial. Direkt bakom elementet ligger en remsa i hästskoform, men det är fri luft ner till rörets inre mynning.
Om OA52.2 stårAnnat dämpmaterial bakom baselementet. En metallbåge håller ut dämpmaterialet så att fri luft fortfarande finns ner till basrörets inre mynning. Avstämningen förändras inte alls.
Jag undrar om det inte tryckts ner för mycket Rockwool i kammaren med basrörets inre mynning i några av de OA52- lådor vi laborerat med?
avr7000 skrev:Tack till alla som gjorde det till en fantastiskt trevlig helg!
Speciellt kul att DVD -ai kom med och tillförde en massa kunskap och kanske en lite annan infallsvinkel än oss inbitna Carlssonnördar .
/Stefan
Speciellt kul att DVD -ai kom med och tillförde en massa kunskap och kanske en lite annan infallsvinkel än oss inbitna Carlssonnördar .
/Stefan
juanth skrev:lennartj skrev:Jag läste återigen om OA52 på CarlssonkultGrundidén är densamma som i OA-50 - reflexer från golv och närmaste vägg dämpas maximalt genom inbyggda dämpskivor och en filtkringla runt diskantelementet. Här är också, liksom i OA50, inget inre dämpmaterial placerat mellan element och basreflexrör. Sådant s.k. strömningsmotstånd användes utpräglat i 60-talsmodellerna, en hel del i 70-talarna men bland 80-talarna endast i OA51.
I bildtexten bredvid stårLådan är internt delad i fyra kammare med två stagande mellanväggar. Basreflexröret mynnar åt sidan och lådan är medelmåttigt fylld med dämpmaterial. Direkt bakom elementet ligger en remsa i hästskoform, men det är fri luft ner till rörets inre mynning.
Om OA52.2 stårAnnat dämpmaterial bakom baselementet. En metallbåge håller ut dämpmaterialet så att fri luft fortfarande finns ner till basrörets inre mynning. Avstämningen förändras inte alls.
Jag undrar om det inte tryckts ner för mycket Rockwool i kammaren med basrörets inre mynning i några av de OA52- lådor vi laborerat med?
Tack för igår Lennart!![]()
Jag har mycket svårt att tro att det i 3 olika par ska ha tillförts extra dämpmaterial. Den bit som i höger högtalare ligger i kammaren längst bak till vänster (första kammaren efter elementets kammare) står upp till skillnad från i övriga kammare och agerar då strömningsmotstånd vad än Carlssonkult skriver. Detta troligen för att SS8545 ska uppleva lådan som större.
Anmärkningsvärt var att just den stående biten upplevdes ha olika densitet i de tre paren högtalare, tre olika varianter där en var rejält mycket fluffigare/luftigare än de andra två som även de skilde sig lite.
Just mitt par har varit ett par OA52.Bremen så dessa kanske har modifierats med mera/annat dämpmaterial?
lennartj skrev:avr7000 skrev:Tack till alla som gjorde det till en fantastiskt trevlig helg!
/Stefan
Det är vi som ska tacka!
I synnerhet för den makalösa oxfilén.
Helt perfekt, som jag vill ha den.
Kort sagt den godaste jag har ätit.
Imorgon ska jag beställa högtalarelementen avsedda för uppgradering av OA51 till OA61 från hifikit och komplettera mitt sortiment av komponenter till delningsfiltren och försöka göra ett par OA62 av lånade OA52, men det kapitlet startar jag i en egen tråd.
/Stefan
avr7000 skrev:Lennart har inte hört OA61 eller OA61-element.
Lennart skall köpa element och bygga OA62 och jämföra med de OA52.N vi bygger till honom.
STefan
lennartj skrev:...
Det var aldrig tal om att införa/ändra något strömningsmotstånd för att optimera lådorna för SS W8545, och jag har inte sett att det nämnts något om att ändra på dämpningen i någon av lådans kamrar i samband med Larsen Edition heller.
Jag kunde inte bärga mej utan var tvungen att ta ur baselementet på min högra S/N 051 och ta några bilder.
Det urplockade blocket (ovanpå 8545) låg ovanpå delningsfiltret, sedan låg den långsmala remsan som ett L under hyllan och den tunnare remsan ovanpå "hyllan" avlägsnades i samband med att jag lade in dämpfilten i kammaren under
lennartj skrev:Jag behåller min långsmala Rockwoolbit mellan "klossen" ovanpå delningsfiltret och hyllans underkant, ...
lennartj skrev:Det är inte samma bit. Min bit UNDER hyllan har ett tvärsnitt på ca 5x5 cm och ligger som ett L.
Biten som fanns i OA52 original ovanpå hyllan ligger som ett U om jag minns rätt och den hade
betydligt mindre tvärsnitt, kanske 3x3 cm.
Den tog jag bort för 25 år sedan.
Kan det stämma med vad du sett i orörda original som du öppnat på senare tid?
lennartj skrev:Nu har jag kollat dämpmaterialet i STDIs lådor (OA52 original) som jag lånat för att testa att uppgradera till OA62. Se separat tråd.
Det är inte helt lätt att komma ihåg hur jag tänkte för drygt 25 år sedan när jag uppdaterade mina OA52.2 och insåg att min dämpfilt var mycket tätare än Stigs, men det fanns ingen annan filt att få tag i då så jag blev tvungen att improvisera/experimentera.
Uppenbarligen är det remsan som låg ovanpå hyllan som ett U som jag flyttat ner under hyllan och lagt som ett L för att kompensera att min filt knappt räcker ner till hyllan.
Förutom filten har jag L-remsan som väger 39 gram och klossen ovanpå delningsfiltret som väger 86 gram i min vänstra OA52.2 i höger hade jag redan satt på ny tätningslist och upptäckt att basen blivit lite tightare så jag ville inte öppna dem igen.
I STDIs tomlådor låg de U-formade remsorna på hyllan, med ungefär samma tvärsnitt som mina men, vänster vägde bara 34 gram och klossen 73 gram.
Höger hade ingen kloss alls och remsan vägde 37 gram.
PS. Är det någon som vet om det går att utläsa när en ScanSpeakhögtalare är tillverkad från etiketterna på bilden? Den upp och nervända är köpt för 26 år sedan, den rättvända är från LE-modifieringen för ca. 10 år sedan.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster