Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Kermit116 skrev:Härligt. Friskt vågat hälften vunnet !
Kommer att följa med intresse.
FBK skrev:Det är nog många som följer dig......
Chris71 skrev:FBK skrev:Det är nog många som följer dig......
Tack för uppmuntran men betänk att som luteran så har man ju en medfödd släng av paranoia så man vill ju inte känna sig för förföljd
Imperial-Blomman skrev:Tjenare!
De här e mitt första ilägg här.
Intressant projekt!
De där e ju SB Aoustics feta 8"
Ett br element för bas.
Ja håller själv på stoppar i sådana i mina OA-116.
Den här tråden kommer att följas m stort intresse.
/
Imperial-Blomman skrev:Tjenare!
De här e mitt första ilägg här.
Intressant projekt!
De där e ju SB Aoustics feta 8"
Ett br element för bas.
Ja håller själv på stoppar i sådana i mina OA-116.
Den här tråden kommer att följas m stort intresse.
/
Kermit116 skrev:Är diskanten jag ser en Vifa?
Var det ett par OA-50.2 Du gick loss på?
Imperial-Blomman skrev:Jo man dras på nåt konstigt sätt t den mörka sidan![]()
Hur stor blir lådan för basen?
Å va e de för andra hål i baslådan.
Calleberg skrev:Ehh, har du två små slavbasar till en 8:a?
Chris71 skrev:Calleberg skrev:Ehh, har du två små slavbasar till en 8:a?
Om du med små slavbasar menar 2st 6" slavar med 120% membranarea jämfört med 8tummaren och avstämda 5Hz lägre än basen så är det alldeles korrekt.
Calleberg skrev:Ehh, har du två små slavbasar till en 8:a?
Chris71 skrev:Idag är det lite race emot klockan, finns en hel del saker som är 1000ggr enklare att fixa när man har tillgång till verktyg och okänsliga lokaler, men det finns hopp
Finish och färg får bli en senare ambition, nu skall bara delarna på plats, så inga omdömen av utseende annat än funktionsmässigt behövs än. Talare 1 är i princip klar rent snickerimässigt så här är en bild på hur konceptet är tänkt i grova drag, den nedre delen är inte felmätt och osynkad utan den kommer döljas helt med tyg för att passa ihop med huven som denna modell har.
juanth skrev:Calleberg skrev:Ehh, har du två små slavbasar till en 8:a?
Den där basen har mycket bra luftpumpningsförmåga. 24 mm X-max
Calleberg skrev:juanth skrev:Calleberg skrev:Ehh, har du två små slavbasar till en 8:a?
Lite tramsigt att de upger det Peak to peak. Xmax är 12mm.Ganska mycket för en 8 tummare. De där små 6tums slavarna lär knappast göra den rättvisa. Men visst, nöjer man sig med ganska måttliga nivåer kan det nog funka ett tag.
Calleberg skrev:Chris71 skrev:Calleberg skrev:Ehh, har du två små slavbasar till en 8:a?
Om du med små slavbasar menar 2st 6" slavar med 120% membranarea jämfört med 8tummaren och avstämda 5Hz lägre än basen så är det alldeles korrekt.
Det är precis det jag menar och arean är ju inte det viktiga. Det här med 5Hz osv. får du ochså gärna utveckla...
juanth skrev:Chris71 skrev:Idag är det lite race emot klockan, finns en hel del saker som är 1000ggr enklare att fixa när man har tillgång till verktyg och okänsliga lokaler, men det finns hopp
Finish och färg får bli en senare ambition, nu skall bara delarna på plats, så inga omdömen av utseende annat än funktionsmässigt behövs än. Talare 1 är i princip klar rent snickerimässigt så här är en bild på hur konceptet är tänkt i grova drag, den nedre delen är inte felmätt och osynkad utan den kommer döljas helt med tyg för att passa ihop med huven som denna modell har.
Tänk om du skulle leta upp ett nät att sätta även nedtill? !
juanth skrev:Calleberg skrev:juanth skrev:
Lite tramsigt att de upger det Peak to peak. Xmax är 12mm.Ganska mycket för en 8 tummare. De där små 6tums slavarna lär knappast göra den rättvisa. Men visst, nöjer man sig med ganska måttliga nivåer kan det nog funka ett tag.
Ja jo det kanske är lite fånigt men det är väl så de gör med de flesta av sina element SB?
Jag har verkligen inte bra koll på slavbasar och dimensionering.
Hur tänker man kring det? Alltså slavens storlek i förhållande till mastern? (Säger man så)![]()
Nåja, lite icke pk känns bra.
Avstämning?
Är du insatt Callenberg?
Calleberg skrev:juanth skrev:Calleberg skrev:Ehh, har du två små slavbasar till en 8:a?
Chris71 skrev:Calleberg skrev:juanth skrev:
Dom väljer ju i alla fall att kalla det var det är just P-P så även om det är ett ointressant mått som sådant så är det ju inte bara för att förvirra.
Och visst är det så att styr man ut det fullt så kan man nog få problem, men gissa att jag hade fått lika mycket problem att få plats med ett vettigt rör i dessa små lådor utan att jag har räknat exakt på det
Calleberg skrev:Chris71 skrev:Calleberg skrev:
Dom väljer ju i alla fall att kalla det var det är just P-P så även om det är ett ointressant mått som sådant så är det ju inte bara för att förvirra.
Och visst är det så att styr man ut det fullt så kan man nog få problem, men gissa att jag hade fått lika mycket problem att få plats med ett vettigt rör i dessa små lådor utan att jag har räknat exakt på det
Vad har du för lådvolym att jobba med? Jag kan göra en snabbkoll på hur mycket åt fanders du hamnat.Men behöver veta volymen,. Fs 22Hz på slavarna låter t.ex åt h-vete för högt.
Calleberg skrev:Åhå, ser inte ut som det behövs några slavbasar, men har vi nån data på den där slaven. Speciellt VAS behövs för att hamna rätt.
Men även xmax såklart.
Annars ser ett ca 350mm långt 60mm rör ut att lira rätt ok för avstämmning runt 30Hz. Inte "optimalt"men åtskilligt bättre än med slavarna skulle jag tro.
Calleberg skrev:Åhå, ser inte ut som det behövs några slavbasar, men har vi nån data på den där slaven. Speciellt VAS behövs för att hamna rätt.
Men även xmax såklart.
Annars ser ett ca 350mm långt 60mm rör ut att lira rätt ok för avstämmning runt 30Hz. Inte "optimalt"men åtskilligt bättre än med slavarna skulle jag tro.
juanth skrev:Calleberg skrev:Åhå, ser inte ut som det behövs några slavbasar, men har vi nån data på den där slaven. Speciellt VAS behövs för att hamna rätt.
Men även xmax såklart.
Ska man ha reflexrör och inte behöver pressa med extrema ljudvolymer så kan man ta ett tunnare rör som då också blir kortare. Något viktigare är nog att det är rundat i ändarna.
Calleberg skrev:Isåfall ser det ut såhär: BR vs PR:
Chris71 skrev:Calleberg skrev:Isåfall ser det ut såhär: BR vs PR:
Ser ju inte fy skam ut, sämre har jag sett får väl se hur det låter när slavpasset vid verktygen är över.
Calleberg skrev:Isåfall ser det ut såhär: BR vs PR:
Slavarna slår hela vägen ut till x-mech vid 34Hz & 75W
ollen skrev:Storebror-konceptet, eller OA50 på steroider, har ju haft andra tillskyndare. I den här tråden av Kalejdokom samsas hans egna projekt OA50.XLR och i slutet av tråden ett liknande projekt av Maccis; https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=38539&hilit=OA+50+XLR
Imperial-Blomman skrev:Ja de e inge kul å glömma saker.
Ja håller på å stoppar i såna där 8" i mina OA-116.
Dom ska även få Satori mid å nya diskanter.
Ja har de mesta av mina filter komponenter ute i mitt förråd i skärgården.
Ja glömmer alltid nåt som ska m hem.
Ja tänkte fråga om ja kan komma förbi å lyssna.
De går ju inte nu då.
Men de e ju inte helt fel å få finish på grejjerna.
De e nåt ja e usel på.
/
Imperial-Blomman skrev:Spännande!
Ja de e lätt hänt att tiden rusar iväg när man e hemma hos Juhanth.
Va ska du köra m för filter?
Blir d passivt lr aktivt?
/
Imperial-Blomman skrev:Spännande!
Ja de e lätt hänt att tiden rusar iväg när man e hemma hos Juhanth.
Va ska du köra m för filter?
Blir d passivt lr aktivt?
/
Imperial-Blomman skrev:Orginalen trogna![]()
Hm!
Du har ju satt sågen i dom å de grövsta.
FBK skrev:Stod och tittade på dessa idag, men vi hade annat att göra så det blev ingen lyssningsynd då jag går i tankar om liknande eller basstöd , men jag tänker långt i framtiden så det kanske kommer något tillfälle igen.
[ Bild ]
Chris71 skrev:FBK skrev:Stod och tittade på dessa idag, men vi hade annat att göra så det blev ingen lyssningsynd då jag går i tankar om liknande eller basstöd , men jag tänker långt i framtiden så det kanske kommer något tillfälle igen.
[ Bild ]
Det gör mig väldigt förvånad och nästan lite besviken att nyfikenheten inte tvingade fram lite lyssning, men trösten får väl vara att du är den första utanför utvecklings "teamet" som sett dem i verkligheten, så spara den verskapen och de plötsligt skulle råka bli vitalt kända, jag såg dem först.
Chris71 skrev:FBK skrev:Stod och tittade på dessa idag, men vi hade annat att göra så det blev ingen lyssningsynd då jag går i tankar om liknande eller basstöd , men jag tänker långt i framtiden så det kanske kommer något tillfälle igen.
[ Bild ]
Det gör mig väldigt förvånad och nästan lite besviken att nyfikenheten inte tvingade fram lite lyssning, men trösten får väl vara att du är den första utanför utvecklings "teamet" som sett dem i verkligheten, så spara den verskapen och de plötsligt skulle råka bli vitalt kända, jag såg dem först.
FBK skrev:Chris71 skrev:FBK skrev:Stod och tittade på dessa idag, men vi hade annat att göra så det blev ingen lyssningsynd då jag går i tankar om liknande eller basstöd , men jag tänker långt i framtiden så det kanske kommer något tillfälle igen.
[ Bild ]
Nej, så kan vi inte ha det. Vill varken göra dig förvånad eller besviken....Johan får försöka fixa in en tid någon gång innan högtalare försvinner ? så jag även blir den enda som får lyssna på utvecklingsarbetet också
Men jag är en sträng domare....
Imperial-Blomman skrev:Ja e sugen på å lyssna åxå.
De e ju ett kul projekt.
FBK skrev:[ Bild ]
Nu har man lyssnat på detta bygge och vad ska man säga, imponerande brajuanth skulle testa mina öron då jag hört många högtalare i hans rum så han hade ställt upp diskanten innan jag kom. Han satt ju med datorn och en dsp låda (Flex eight) Men jag sade direkt att det var alldeles för mycket diskant och svaret var jag skulle testa dina öron
Så lite tryckande på datorn och sedan lät mycket bra i mina öron. Sedan visade han skillnaden mellan att trolla bort hans basproblem vid 45hz och hur det lät med problemet och utan problemet och det var mycket intressant. För med 45hz problemet så maskerades frekvenser runt 45hz, man upplevde det så att det var något som försvann, utan problemet så lät det mycket mer homogent och alla i basen basen fanns där. Det jag gillade särskilt var tyngden i basen med baslådan, då vi även testade utan den och det var stor skillnad på helheten. juanth sa att det var lite som skulle fixas till och jag nämnde att ni borde testa med filtsnutten som vanligtvis finns på OA50. När vi testade mina OA50 så blev det bättre mer filtsnutten är utan. Så jag ser dessa högtalare som mycket bra och intressanta. Själv så funderar jag på Ino:s basstöd till mina OA50 då det blir den billigaste lösningen. Men dessa högtalare/baslåda och Flex eight så kan man sitt nöjd i båten utan vidare då de spelar mycket bra, i alla fall i mina öron så skulle jag hellre ha detta än ett par OA51N tex pga detta är mer flexibelt och har rejäl baskraft. Och bas är kul
![]()
Så grattis till ett par bra Carlsson/baslåda högtalare Chris71
Imperial-Blomman skrev:Snabb projekt va de sista vi hörde!!
Blir de en separat tråd för de projektet?
Me tanke på dina andra projekt så kan de bli en intressant tråd.
hifikg skrev:Har ni kvar OA61 för demo i butiken?
hifikg skrev:Har ni kvar OA61 för demo i butiken?
MagnusÖstberg skrev:Kan ju flika in att oavsett herrarna anser att det finns mer att skruva på här, så är dessa en vansinnig fröjd att lyssna på.
De där sb15nbac elementen är verkligen trevliga och gifter sig med konceptet skoningslöst!
MagnusÖstberg skrev:Kan ju flika in att oavsett herrarna anser att det finns mer att skruva på här, så är dessa en vansinnig fröjd att lyssna på.
De där sb15nbac elementen är verkligen trevliga och gifter sig med konceptet skoningslöst!
Chris71 skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan ju flika in att oavsett herrarna anser att det finns mer att skruva på här, så är dessa en vansinnig fröjd att lyssna på.
Kul att du gillar Boombox experimentet som tog en oväntat riktning, ryktet säger att min inkörsport i OA träsket eventuellt pryder en vägg i ditt hus så det är ju oxå ett lustigt sammanträffande.
juanth skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan ju flika in att oavsett herrarna anser att det finns mer att skruva på här, så är dessa en vansinnig fröjd att lyssna på.
De (OA50xxl) behöver snyggas till lite till det yttre. I övrigt så är de nog klara.
Och som du säger så tycker även jag att de är riktigt lyckade. Mycket kul projekt ihop med Chris71
MagnusÖstberg skrev:Chris71 skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan ju flika in att oavsett herrarna anser att det finns mer att skruva på här, så är dessa en vansinnig fröjd att lyssna på.
Kul att du gillar Boombox experimentet som tog en oväntat riktning, ryktet säger att min inkörsport i OA träsket eventuellt pryder en vägg i ditt hus så det är ju oxå ett lustigt sammanträffande.
De står i källaren. Väggen de kommer pryda är numera husets enda vägg som inte ör mer än bredspacklade.
Om livet är gott kommer det blir Purifi av det hela.
Chris71 skrev:MagnusÖstberg skrev:Chris71 skrev:
De står i källaren. Väggen de kommer pryda är numera husets enda vägg som inte ör mer än bredspacklade.
Om livet är gott kommer det blir Purifi av det hela.
Så kan det gå om Stefan fått dema lite, sitter spänt och väntat på ett par 6,5 alu och 5,5 papp för att experimentera lite.
MagnusÖstberg skrev:juanth skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan ju flika in att oavsett herrarna anser att det finns mer att skruva på här, så är dessa en vansinnig fröjd att lyssna på.
De (OA50xxl) behöver snyggas till lite till det yttre. I övrigt så är de nog klara.
Och som du säger så tycker även jag att de är riktigt lyckade. Mycket kul projekt ihop med Chris71
Ja, lyckade är ett understatement faktiskt.
Kommer ploppa in ett par SB17nbac i OD11 i liknande, men mycket högre koncept. Piedestal med Bremenbas. Ett par basar sådana är strax på väg norrut förövrigt.
juanth skrev:Spännande!
Nu kanske du har SB17NBAC redan men…skulle råda dig att köra på SB15NBAC istället. Dess tonkurva och hur de lyckats skjuta uppbrytningen ända till 9khz gör den vassare. Kolla uppförandet 500-2000 Hz
SB17 är mycket bra men SB15 är än bättre.
hifikg skrev:OA51-N är helt fantastiska på en del musik. Just nu har jag Lunds Studentkör på besök. En BIS-inspelning med otrolig realism. Bara OA52.2 kan låta bättre o då pratar vi marginaler som kanske kräver tre decenniers inlyssning! Kan lugnt rekommendera OA51N till nybörjaren!
hifikg skrev:OA51-N är helt fantastiska på en del musik. Just nu har jag Lunds Studentkör på besök. En BIS-inspelning med otrolig realism. Bara OA52.2 kan låta bättre o då pratar vi marginaler som kanske kräver tre decenniers inlyssning! Kan lugnt rekommendera OA51N till nybörjaren!
FBK skrev:OA 5xx.XXL aka Storebror är den bästa av alla Carlsson byggen.2a.a kommer OA51.N.3: kommer OA52.N 4: kommer OA52.3 5 kommer OA52.2 Men om jag fick ändra lite i OA52.2 så skulle de få N diskanten istället och då skulle det bli hårt om 3: plats....
FBK skrev:FBK skrev:OA 5xx.XXL aka Storebror är den bästa av alla Carlsson byggen.2a.a kommer OA51.N.3: kommer OA52.N 4: kommer OA52.3 5 kommer OA52.2 Men om jag fick ändra lite i OA52.2 så skulle de få N diskanten istället och då skulle det bli hårt om 3: plats....
Och så är det så alla vet inkl. hifikg.
juanth skrev:MagnusÖstberg skrev:juanth skrev:
Kommer ploppa in ett par SB17nbac i OD11 i liknande, men mycket högre koncept. Piedestal med Bremenbas. Ett par basar sådana är strax på väg norrut förövrigt.
Spännande!
Nu kanske du har SB17NBAC redan men…skulle råda dig att köra på SB15NBAC istället. Dess tonkurva och hur de lyckats skjuta uppbrytningen ända till 9khz gör den vassare. Kolla uppförandet 500-2000 Hz
FBK skrev:FBK skrev:FBK skrev:OA 5xx.XXL aka Storebror är den bästa av alla Carlsson byggen.2a.a kommer OA51.N.3: kommer OA52.N 4: kommer OA52.3 5 kommer OA52.2 Men om jag fick ändra lite i OA52.2 så skulle de få N diskanten istället och då skulle det bli hårt om 3: plats....
Och så är det så alla vet inkl. hifikg.
Ingen kommentar på det ?, bra att alla håller med.
paa skrev:juanth skrev:MagnusÖstberg skrev:![]()
Spännande!
Jag vet inte om sanningskommissionen tillåter denna kommentar, men det skulle varit spännande att prova SB15 i ett par Rondo!
paa skrev:juanth skrev:MagnusÖstberg skrev:
Spännande!
Jag vet inte om sanningskommissionen tillåter denna kommentar, men det skulle varit spännande att prova SB15 i ett par Rondo!
juanth skrev:MagnusÖstberg skrev:juanth skrev:
Spännande!
Maarten skrev:juanth skrev:MagnusÖstberg skrev:
Spännande!
Mja, tycker nog att de 2 dB högre känslighet samt 44% högre luftpumpningskapacitet och 20% högre effekttålighet som sb17nbac ger vs sb15nbac är mer värt än möjlighet till ca 300 Hz högre delningsfrekvens för den senare.
Chris71 skrev:paa skrev:juanth skrev:
Spännande!
Som nära vän till sanningskommissionären själv så har jag från en säker källa att det kanske redan till sommaren kommer bedrivas en mindre fältstudie där en SB15 och en Purifi 5.25 kommer testas tillsammans med bliesma i ett par Rondo 42.
Maarten skrev:juanth skrev:MagnusÖstberg skrev:
Spännande!
Mja, tycker nog att de 2 dB högre känslighet samt 44% högre luftpumpningskapacitet och 20% högre effekttålighet som sb17nbac ger vs sb15nbac är mer värt än möjlighet till ca 300 Hz högre delningsfrekvens för den senare.
hifikg skrev:FBK skrev:FBK skrev:Och så är det så alla vet inkl. hifikg.
Ingen kommentar på det ?, bra att alla håller med.
Tro på vad du vill
Växlar mellan 51N o 52.2 på kvällarna nu och jag hör vilka som är skapade av Salig Stig.
En alldeles särskild symbios uppstår när Erik Anderssons 300B-förstärkare får förse konerna med lagom mycket ström. Speciellt när det strömmande ljudet passerar Den Vackraste. En anläggning som ytterst få kommer att få njuta av, så jag är glad att många blir nöjda med de surrogat som tillhandahålls på marknaden. De vet ju inte bättre.
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Ingen kommentar på det ?, bra att alla håller med.
Tro på vad du vill
Växlar mellan 51N o 52.2 på kvällarna nu och jag hör vilka som är skapade av Salig Stig.
En alldeles särskild symbios uppstår när Erik Anderssons 300B-förstärkare får förse konerna med lagom mycket ström. Speciellt när det strömmande ljudet passerar Den Vackraste. En anläggning som ytterst få kommer att få njuta av, så jag är glad att många blir nöjda med de surrogat som tillhandahålls på marknaden. De vet ju inte bättre.
Återkom med växlingen mellan 51N o 52.2 när du har rätt förutsättningar, dvs dämpplatta till OA51.N som ingen normal människa skulle missa vid en "seriös jämförelse"Det är ju nästan lika dumt som jag ska ha Carlsson högtalare, men inga mattor på golvet.
juanth skrev:Maarten skrev:juanth skrev:
Spännande!
Jag räknar med att 2-vägaren oavsett vilka element som används bör kompletteras med basstöd och då är SB15 ett bättre val, särskilt när det gäller spridning och den fina tonkurvan i mellanregistret.
Men visst, om den ska stå för sig själv så kan man argumentera som du gör Maarten.
Det finns säkert goda anledningar till att du har valt bort faktiskt för en tid men jag hoppas verkligen att du kommer åter.
Du saknas redan.
sammel skrev:Dom högtalarna har jag hört hos Juanth.
Dom var trevliga. Subbarna var små men naggande goa.
RogerGustavsson skrev:PASS A-40
Kermit116 skrev:But the proof of the pudding is the eating! Hur låter dom?
Bill50x skrev:Kermit116 skrev:But the proof of the pudding is the eating! Hur låter dom?
Så skrev jag en gång och blev rättad till "But the proof of the pudding is in the eating.
Bara så du vet
En bra och användbar kommentar.
/ B
Kermit116 skrev:Bill50x skrev:Kermit116 skrev:But the proof of the pudding is the eating! Hur låter dom?
Så skrev jag en gång och blev rättad till "But the proof of the pudding is in the eating.
Bara så du vet
En bra och användbar kommentar.
/ B
Haha, ja då hjälpte det ju inte stort att jag gick in o ändrade till "eating" som autokorrekt tyckte skulle vara "rating".
Chris71 skrev:Sorry Stig, jag antar att det inte är en riktigt schysst jämförelse men det hade banne mig varit intressant om det funnits en konventionell Carlsson högtalare att jämföra med ibland.
...
Kermit116 skrev:Chris71 skrev:Sorry Stig, jag antar att det inte är en riktigt schysst jämförelse men det hade banne mig varit intressant om det funnits en konventionell Carlsson högtalare att jämföra med ibland.
...
Det är ju precis exakt därför Du ska vårda relationen med traditionsbärarna bland Dina ljudkompisar som ser till att hålla ett tillräckligt antal OA-52.2 i samlingarna.
52.2 är den punkt där Stig tvingades stänga boken. Man kan tycka vad man vill om Vifadiskanten men 52.2 kommer alltid att vara referensen. Reliken. Meterstaven, arkivmetern, tillverkad av en legering av platina och iridium. Typ.
VintageHiFi skrev:QLN System One trevlig liten kombo.
Mina har jag kört på i över 30år, mina är dock helt original.
Chris71 skrev:Carlssoniter i vårt avlånga land kan vara lugna, det var inte the real deal utan ett par oälskade Mirsch snikmodeller i skabbig svart ask så inget väsentligt kulturarv har strukit med, nu kör vi.
Imperial-Blomman skrev:Chris71 skrev:Carlssoniter i vårt avlånga land kan vara lugna, det var inte the real deal utan ett par oälskade Mirsch snikmodeller i skabbig svart ask så inget väsentligt kulturarv har strukit med, nu kör vi.
Puh![]()
De va tur det.
Kermit116 skrev:Imperial-Blomman skrev:Chris71 skrev:Carlssoniter i vårt avlånga land kan vara lugna, det var inte the real deal utan ett par oälskade Mirsch snikmodeller i skabbig svart ask så inget väsentligt kulturarv har strukit med, nu kör vi.
Puh![]()
De va tur det.
Samma säger jag. Jag gillar ju Chris och det hade ju varit tråkigt om han dragit på sig evig förbannelse.
Chris71 skrev:... hela projektet ha ett liten inslag av överraskning men inom kort kommer allt kunna avslöjas.
Chris71 skrev:Jag har faktiskt goda förhoppningar då formen egentligen inte berättar något om den verkliga tanken bakom konstruktionen, men inom kort så hoppas jag kunna avtäcka 2 st olika versioner av ”blomlådor” men med tekniska och akustiska förutsättningar att kunna mäta sig med några av de allra senaste inkarnationer av OA högtalare som finns.
Jag ber om ursäkt för de kryptiska beskrivningarna, men hela projektet ha ett liten inslag av överraskning men inom kort kommer allt kunna avslöjas.
Chris71 skrev:Shit vad skall jag säga nu då? jag tror jag kilar ner i garaget och ser vad status är.
Har varit en del udda julprojekt och lite beställningar att slutföra men jag limmade ju faktiskt ihop något igår så med lite hyvling och slipning finns det ju en realistiskt chans att det kan låta till helgen.
Att det slår Prozacs look håller jag för otroligt då detta är prototyp version 1 men jag överlåter det till publiken.
Ses om en stund igen
MagnusÖstberg skrev:Chris71 skrev:Shit vad skall jag säga nu då? jag tror jag kilar ner i garaget och ser vad status är.
Har varit en del udda julprojekt och lite beställningar att slutföra men jag limmade ju faktiskt ihop något igår så med lite hyvling och slipning finns det ju en realistiskt chans att det kan låta till helgen.
Att det slår Prozacs look håller jag för otroligt då detta är prototyp version 1 men jag överlåter det till publiken.
Ses om en stund igen
Hur lång tid är en stund?
MagnusÖstberg skrev:Hur syor volym lyckades du skapa till basen?
Fnulade lite på hur den kunde sett ut om den blev snäppet högre med elementen i linje, skissade du något på det? Min hjärna får snurr på den lementplaceringen
MagnusÖstberg skrev:Hur syor volym lyckades du skapa till basen?
Fnulade lite på hur den kunde sett ut om den blev snäppet högre med elementen i linje, skissade du något på det? Min hjärna får snurr på den lementplaceringen
Bill50x skrev:Ju bättre signal du matar dina hörlurar med, ju bättre kommer musiken att låta. Det är väl ganska logiskt? Och där behöver priset nödvändigtvis inte vara en parameter.
Rent tekniskt/teoretiskt kan man ju också tänka sig att vissa hörlurar är en svårare last för hörlursstärkaren (kanske pga billigare konstruktionslösning) och det därför finns en anledning till att kombon låter så bra.
Jag bara spånar lite men visst kan det finnas en logik i det hela?
/ B
Calleberg skrev:Möjligen är det Crossfadern som han gillat.
Det trådlösa protokollet kanske inte heller är helt transparent? Går det inte att koppla in sig med sladd i lurarna?
Jag har ett par trådbundna SHURE lurar som jag matar via En Ettöring med crossfadern aktiv, Helt jävla kanon låter det. Tror det kostat mig ca 7kkr
Chris71 skrev: ...denna stämmer inte till utseendet med någon av de Ear som skall ha Öhman X under locket, det finns ju inget annat än ett vred på den.
smile skrev:Vilket monster!![]()
Påminner om en tre-vägare jag gav mig på att bygga en gång i tiden, det slutade med att jag insåg att jag tagit mig vatten över huvudet när jag kom till filter designen.
Lådan hamnade på tippen och elementen såldes av, hoppas att du lyckas bättre!
distad skrev:Det där ser ju ut som en "riktig högtalare"![]()
Johan_Lindroos skrev:Phett!
Hjalmar_Branting skrev:Alla fingrarna i behåll?
Bill50x skrev:Tittar man in i rummet bakom högtalaren verkar du ha flera projekt på G
/ B
Den där HA Ear har jag inte sett tidigare, bara den med knappar på. Så det finns 2 modeller alltså.Chris71 skrev:Jag köper en del prylar, gärna begagnat och om priset råkar var extra rätt så är det ju lite grädde på moset.
Inte sällan så försöker man skapa sig en bild och en uppfattning om den tidigare ägaren då man uppenbarligen har gillat samma saker, men det är inte alltid så hälsosamt för psyket, särskilt som jag precis hämtade ut det senaste fyndet.
Jag råkade snubbla över lite udda placerade produkter som gjorde att det nog inte sågs av så speciellt många andra, så kan fick helt enkelt tag på en Holographic Audio hörlursförstärkare till ett riktigt bra pris det följde dock med ett par lurar som föregående ägare använt tillsammans med denna och det är nu som mitt huvud snurrar rejält.
Lurarna har förvissa fått ganska goda betyg givet att de är relativt billiga, när jag köpte paketet så tänkte jag inte så mycket över kombon, men nu när jag står och tittar på dem så blir det ju riktig uppenbart och väldigt konstigt.
Vad tror man sig få för fördelar ljudmässigt i sina 1000kr trådlösa hörlurar, för att man ansluter dem via en hörlursförstärkare för 5ggr priset för lurarna? De är ju dessutom trådlösa, hur hittar man ens en sån produkt som en HA Ear om man lägger 1000kr på ett par hörlurar och vem var säljaren som tyckte att detta var en bra kombo?
Frågorna är så många och svaren lyser med sin frånvaro. Hjälp mig att förstå.
PS: Jag är absolut nöjd med mitt HA fynd så det är inte där skon klämmer, det är bara mitt behov av att förstå.
PerStromgren skrev:Vad har du för delningsfrekvens till basarna? Behöver de sitta som en del av kolumnen för att det ska fungera bra?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster