Dagens fynd!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Dagens fynd!

Inläggav Rookie » 2006-07-19 20:55

jag var och hälsade på en släkting i dag och resultatet blev att han prackade på mig (Som om jag inte ville ha!) en Tandbergreciever av äldre snitt, en Philips 308 LP-spelare, en LP-växlare av märke AGA (!) och ett par hemmabyggda popboxar (Jiiha! Mina första Carlsson!). Bilder kommer, om jag lyckas klura ut hur jag ska ladda upp bilder......

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-20 21:42

Bilder för tusan!
Jag dreglar redan.
En Popbox! Gratis! Och grattis!
Har du varit så snäll så att jultomten kommer ett halvår tidigare? :D

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-20 22:59

Jag har kollat igenom prylarna lite nu och tyvärr så är det ena philips-elementet inte räddningsbart då långa revor har uppkommit i själva konen. Dessutom så är den mindre konan tillknycklad. Jag tror att detta uppkommit av att den ena högtalaren stått ganska dåligt till medans den andra, som ser utmärkt ut, stått mer undangömt. Diskanterna går eventuellt att rädda allihopa, ska kolla igenom dem inatt. Lådorna är inga under av täthet, så det ska till nya bafflar och bottnar och eventuellt ett par stag. "Nya" element är i princip halvt omöjligt att få tag i, efter vad jag kunnat läsa mig till på nätet, så en eventuell konvertering/ombyggnad blir eventuellt aktuellt om jag kan hitta element inom rimligt pris som trivs någorlunda i lådan.

Recievern har jag inte öppnat än, men en provkörning hos förra ägaren påvisade kraftigt nätbrum, en kanal som brusar kraftigt och sprakande potentiometrar. Dessutom verkar remmen till radiotunern ha hoppat av.
Skivspelaren har jag inte ens provat än, p.g.a. brist på RIIA-steg i den nuvarande anläggningen.

Bilder har jag tagit, men jag antar att jag måste länka till dem via någon annan sida. Hittar ingen uppladdningsfunktion i alla fall...

/Petter, som är snudd på totalinkompetent när det gällar datorer....... :oops:

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-07-20 23:18

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8945

Här kan du läsa om hur du ska bete dig med uppladdning av bilder.
Jag som inte är händig på datorer för 5 spänn klarade det och då kan du inte vara sämre då jag redan e sämst. :wink:

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-20 23:59

Tjohoo!
Bild
Och en till!
Bild
Funkar ju bra det här!
Bild

Mer än så blir det inte på ett tag! :P

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-21 01:41

Recievern heter alltså Tandberg HI-FI FM och är gjord 71-72, nån gång och är specad till 2x14 watt i 4 ohm. Värt att notera är att den har fyra utgångar, alltså två zoner med separata volymkontroller! :D

Potentiometern till tunern gick fruktansvärt trögt, men med lite motion så gick det att få igång den. En liten tråd på ena utgångssteget har lossnat och det verkar nästan som om den har fungerat som en primitiv säkring eller ett överlastningsskydd.

Bilder på innanmätet kommer... 8)

Fyra av diskanterna är uppmätta. 2 st. mäter 8 ohm och 2 st. mäter 7 ohm. Alla fyra har fått mittplupparna intryckta (Inte av mig!) :( . Endast en av diskanterna på den fräschare högtalaren har blivit utsatt för denna behandling, men de är ej uppmätta ännu.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-21 09:19

Rookie!
På en Loppis här i närheten har man två st kopior av OA 5, med dessa element i. Både Peerlessdiskanterna och Philipsbasarna, 9710.
Dock vet jag inte om basarna är alnico-varianten. Både basar och diskanter SER vettiga ut. Är du intresserad? Jag kan kolla priset och i bästa fall köpa rasket, plocka ur elementen ur lådorna och skicka dem till dig.

Antar att du vet att du hittar en del intressant på www.carlssonplanet.com.

För Tandbergsreceiverns del rekommenderar jag att du tar en titt på www.alternativaudio.com och www.hifisentralen.no. Även www.nrhf.no och www.gpfweb.com, kan vara intressant. Om du nu inte kände till dessa... :)

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-07-21 12:24

Har haft en exakt likadan tandberg.. undra var i tusan jag gjorde av den... hmm

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-21 15:54

Jag kan meddela att efter en snabb översyn och lite reparationer så spelar Tandbergaren! Klockren radiomottagning, synd bara att jag inte lyssnar på radio.... Volymjusteringen är inte för de olika zonerna, utan för höger/vänster kanal. Lustig balansjustering. :lol: 308:an har jag inte hunnit provköra, verkar som att jag glömde nätkabeln i all brådska. :(

Kranzberg; Tack för länkarna! Mina basar heter 9710(såklart) M/01, och om du har möjlighet att kolla vilka det är så som sitter i OA5-kopiorna så vore jag tacksam, om priset är rätt! 8) Annars kanske det går att få acceptabelt resultat med annat element?(byta bägge, naturligtvis.) Jag är ju ny i Carlsson-sekten, men jag har läst att det är snudd på omöjligt att hitta element som går att använda. Kanske en fråga för Carlsson-forumet, men vad är det som gör att man inte kan använda mer "normala" diskanter? Bra kondiskanter växer ju inte på träd, men jag har tillgång till hela Monacors sortiment så man kanske kan experimentera lite, men skulle helst haft en näve CT62 att gödsla lite med... 8)

Fler bilder kommer, bland annat på Tandbergarens innanmäte, en LP-växlare och såklart 308:an!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-21 16:35

Den suspekta AGA-växlaren... Enligt utsago så satt den tidigare i en stereomöbel av okänt fabrikat, men den ska fungera, enligt förra ägaren. Skall experimenteras med...
Bild
Lp-spelaren med en Charlie Norman EP(heter det välan?) som kom med nån tidning från "Det Bästa". Den är väldigt tunn, och det står på den att ljudåtergivningen inte går att jämföra med den "utomordentligt höga kvaliteten på skivorna i albumet". Den är alltså ensidig, och verkar vara nåt slags prov... Intressant... :P
Bild

Glömde tyvärr att ta bilder på recievern innan jag skruvade ihop den... :oops: , men om intresse finnes så skruvar jag så gärna upp den igen!

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-07-22 00:42

Absolut!

Nedrans snyggt exemplar av pop-boxen fö.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-22 08:44

Håller med, rackarns snygga popboxar! Det enda exemplaret, förutom ett par jag har, som jag sett med mässingnät i stället för järn. Tjusigt.

Intryckta mittpluppar har jag ibland lyckats buckla ut igen med hjälp av en vacuumpump och en adapter som passar mot pluppen. Y-montering av diskanterna kanske kan vara aktuellt?

9710 med revor i verkar svår att rädda, men du kan ju alltid försöka limma ihop och använda tills du hittar nån som är bättre.

Nya bafflar behöver du antagligen inte göra, men var noga med att få det tätt. Basen brukar hänga i baffeln uppifrån, inte som din som är monterad underifrån. (då frågar man sig varför korken sitter där den gör ..... haha ..)

Lådan ser OK ut inuti, och elementet är det gamla vanliga med Alnico-magnet. Kolla för säkerhets skull polariteten på basarna, plus kan vara vilken som helst av polerna .... ! Sen saknas flödesdämpningen för basen, det skall vara lite dämpmaterial alldeles bakom konen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-22 09:46

De där "Det bästa-skivorna" fanns i mängder på 60- och 70-talen. De gavs ut som reklam för att man skulle köpa en hel box med LP-skivor. Det fanns alla möjliga musikstilar, men de flesta var amerikanskt inriktade. "Det bästa" är ju ursprungligen amerikansk. Jag hade ett helt gäng av dessa tunna sladdriga skivor, men nu är de slängda sedan många år. Jag minns fortfarande att en röst på en av skivorna (förmodligen Charlie Normans röst) sade: "Ljudkvaliteten på denna enkla skiva kan inte jämföras med den utmärkta kvaliteten som är på LP-skivorna". Eller något i den stilen.

Ang 9710: De bägge OA 5-kopiorna har med all samnnolikhet 9710-element med keramisk magnet. Men jag är inte helt säker förrän jag fått skruva ur dem och tittat .Lådorna var prissatta till 415 kr/paret. Högt tycker jag, men det går nog att pruta. Diskanterna är med all sannolikhet den modell som sitter i Popboxen. Det är 4 diskanter i resp låda. De (diskanterna alltså) ser okej ut. Innan köp bör man nog provlyssna.
På samma loppis står också ett par äkta OA 4 - 2. Lådorna är fula, någon har penselmålat dem klarblå. Vilket oskick! I dessa sitter garanterat 9710 med alnicomagnet. Det sitter tre diskanter i varje. Tyvärr syns inte skicket på elementen, eftersom nät och "strumpa" över 9710 sitter kvar. Förutom den blå färgen ser de fina ut. Man begär 700 kr/paret. Om 9710-elementen är i fint skick, är det nog värt att betala 350 kr/st för dem. Antagligen går priset att pruta ner lite. Jag kan om du vill, be att få ta bort nätet och titta lite närmare på dem. :)

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-24 23:20

Bry dig inte om att köpa lådorna, men tack i alla fall! Oerhört hjälpsamma människor här på forumet, måste jag säga! (I alla fall du!) Tyvärr måste jag göra er besvikna. "Toppen" är inte gjord av mässingsnät (men tack för idéen!) utan är en träram klädd med något grovt jute-tyg. Det fungerande elementet ska tillsammans med diskanterna pensioneras på obestämd tid och ett experiment skall utföras. Dock kommer lådorna att kunna återställas till originalskick (eller nära inpå) om experimentet blir en besvikelse. Jag kan meddela att projektnamnet på lådorna numera är; OA 666 :twisted:

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-25 09:18

Tänker du experimentera med Monacor-element? Du har ju tydligen tillgång till sådana. :)
Ska bli intressant att höra vidare...

Funderar på om jag skulle köpa OA 4-2 - lådorna för egen del. Skulle få plats i sovrummet. Bäst dock att skaffa tillstånd från xxx först... :wink:

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-25 12:56

Monacor blir det inte, i allafall inte första vändan. Finns en hel del intressanta element därifrån, men nu har jag en fungerande (på papperet i alla fall) lösning med mer lättillgängliga element. Fortsättning följer, men kanske på DIY-forumet då....

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-25 13:09

Det Bästas boxar har alltid hållit hög konstnärlig kvalitet, eftersom man alltid har samarbetat med de stora bolagen och gett ut de bästa artisterna. Det finns till och med en Reader's Digest-box med Elvis. Countryboxen, som är en 8 LP-skivor stor samling från CBS, är oerhört bra med artister som Cash, Wynette och en massa andra höjdare. Mina föräldrar bandade den och spelade den flitigt under min barndoms bilresor.

Jag minns också en av dessa sladdriga provskivor som förmodligen handlade om 50- och 60-talsboxen (inte så tokig den heller - den introducerade mig bland annat till Lorne Greenes "Ringo"). Provskivan hade ett hack i Teresa Brewers "Music, music, music" och det blev en väldans massa "music" innan man lyfte pick-upen en bit framåt. Så här trettio år senare framstår väl inte ljudkvaliteten på LP-skivorna som så där fantastisk som man ville låta påskina, men ä andra sidan - vilka samlingar lät riktigt bra på vinyltiden?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-25 13:27

Dom här sladdriga skivorna medföljde även en del musiktidningar på 70-talet. Någonstans har jag ett ex med lite skojigheter av Stones med prover från någon ny skiva. Även Beatles skickade ju med en julhälsning varje år under en period. Och visst, det är ingen överdrift om man säger att kvaliteten inte var den bästa...

Däremot har Det Bästas boxar i vissa fall fått höga betyg, även från sådana surpuppor som härjar på The Absolute Sound :-)

/ B

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-25 13:35

Helt riktiga iakttagelser ang "Det bästas lp-boxar". Pressningskvalitet etc var nog inte sämre än något annat på den tiden. Jag vill minnas att de jag lyssnade på lät helt okej. Tyvärr var hela utgivningen alldeles för amerikanskt inriktad.

Sladdriga Ep fanns i vissa nr av Bildjournalen på 60-talet, minns jag. Vill minnas att dessa innehöll mest svensk pop/rock, som t ex Tages och Shanes.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-25 13:40

När vi ändå talar sk flexidiscar måste vi ju nämna Bildjournalens skivor! En av de bästa svenska poplåtarna genom tiderna, Mascots "Words enough to tell you" kom från början som flexi i BJ, och när den väl kom som singel sålde den inget vidare eftersom kidsen redan hade skaffat tidningen. Extra tråkigt är att låten bara finns i en ping-pong-stereoversion på EMI:s Mascots-samling och inte i den monoversion som den rätteligen borde ha återutgivits i.

Till skillnad från vinylboxarna lät somliga samlings-cd-boxar, även flera budgetvarianter, riktigt bra i begynnelsen, dvs på det glada 80-talet. Det gäller såväl Reader's Digest som Time, K-Tel m fl budget- och/eller TV-annonserade boxar - tack vare användandet av tidiga, raka överföringar.

Med vänlig hälsning

Pekka

Edit: ser nu att Kranzberg hann före om Bildjournalen!
Kan inte leva utan pop

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-25 13:53

Ja, nu när du påminner mig: Jag ägde ett ex av den där sladdriga skivan med Mascots. :)
Spelade den på en Philips bärbar grammofon med inbyggd högtalare. Mono naturligtvis. Men kul var det. :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-25 14:19

Rookie skrev: "Toppen" är inte gjord av mässingsnät (men tack för idéen!) utan är en träram klädd med något grovt jute-tyg.

Så bra!

... eeh, jag menar, så tråkigt ..... 8) :lol:

Då är mina fortfarande de enda kända exemplaren med mässing (som jag känner till alltså.... )

Bild

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-25 22:04

Phon! Vad är det som står bakom din högtalare? En gammal Philips från 70-talet? Häftigt! Är det den där modellen med cirkulära mätare? 22RH720? Riktig kultreceiver! Vill ha! :)

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-08-01 19:40

Häpp! Nu spelar 308:an. Tyvärr så verkar det som att jag måste försöka få tag i en ny tonarm då den som sitter på har gått av någon gång i tiden och det förefaller som att trådarna inuti har tagit skada då spelaren ibland tappar en kanal. :( Dessutom måste ett oerhört enerverande motorljud åtgärdas.....

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-01 21:20

Kranzberg skrev:Phon! Vad är det som står bakom din högtalare? En gammal Philips från 70-talet? Häftigt! Är det den där modellen med cirkulära mätare? 22RH720? Riktig kultreceiver! Vill ha! :)

Jepp! det finns mer .... :D

Här slängs inget som fungerar, och inget annat heller för den delen ... 8O

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-01 22:27

Rookie skrev:Häpp! Nu spelar 308:an. Tyvärr så verkar det som att jag måste försöka få tag i en ny tonarm då den som sitter på har gått av någon gång i tiden och det förefaller som att trådarna inuti har tagit skada då spelaren ibland tappar en kanal. :( Dessutom måste ett oerhört enerverande motorljud åtgärdas.....

Låter som den skulle lida av jordfel, kanske p g a den trasiga tonarmen. :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-01 22:58

Hade likadana philips basar i ett par JBN lådor förut men jag råkade spela lite för högt så dom dog =(
Lite synd med tanke på att jag sett dom som säljer dom på Ebay för över 2000 kr/paret...

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-02 14:06

JB skrev:Hade likadana philips basar i ett par JBN lådor förut men jag råkade spela lite för högt så dom dog =(
Lite synd med tanke på att jag sett dom som säljer dom på Ebay för över 2000 kr/paret...

JB!
Intresserad av ett par 9710? På en loppis här i trakten sitter det sådana i ett par OA 5 -1 - kopior. Man begär 415 kr/paret för högtalarna och då är ju diskanterna med. Jag antar att det är modellen med ferritmagnet.
:)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-02 16:37

Kranzberg skrev:
JB skrev:Hade likadana philips basar i ett par JBN lådor förut men jag råkade spela lite för högt så dom dog =(

JB!
Intresserad av ett par 9710? På en loppis här i trakten sitter det sådana i ett par OA 5 -1 - kopior. Man begär 415 kr/paret för högtalarna och då är ju diskanterna med. Jag antar att det är modellen med ferritmagnet.

Haha nej tack.. tyvärr saknar basarna jag bytte ut mina med lite av mellanregistret philipsbasarna hade, men eftersom jag är ute efter en någorlunda effekttålighet så trivs jag bättre med dom nya basarna jag köpte :)

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-02 18:02

JB!
Då klarnar det hela. Jag trodde du var ute efter ett par 9710.
Förresten så står det ett par OA 4 - 2 original, med 9710 alnico på samma loppis. Tyvärr är de penselmålade med klarblå färg. Annars ser de ok ut och ska fungera. Jag tänker inte köpa dem, men jag kan köpa dem för någon annans räkning, utan ersättning för egen del, mer än bensinpengar t o r loppisen.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-02 21:44

Kranzberg skrev:JB!
Då klarnar det hela. Jag trodde du var ute efter ett par 9710.
Förresten så står det ett par OA 4 - 2 original, med 9710 alnico på samma loppis. Tyvärr är de penselmålade med klarblå färg. Annars ser de ok ut och ska fungera. Jag tänker inte köpa dem, men jag kan köpa dem för någon annans räkning, utan ersättning för egen del, mer än bensinpengar t o r loppisen.

Du som verkar kunna det här.. här är en bild på mina gamla JBN lådor som hade Philips 9710 basar en gång i tiden.. här kommer en bild på dom med dom nya basarna:
Bild

Orginal diskanterna sitter fortfarande i (Philips-ad0160/t8 borde dom heta, rätta mig om jag har fel) och dom låter riktigt bra enligt mig.. vet du eller nån annan här om dom var klassade som bra på sin tid? Dom verkar ju ha varit hyggligt populära ivarjefall. Har sett dom i flera andra vintage lådor också!
Lyckades spela sönder mitt första par (innan jag spelade sönder orginal basarna) så jag antar att effekttåligheten inte kan ha varit den bästa (fick tag på nya senare dock och sen dess har jag INTE använt lådorna till en sångstärkare när vi repat Metal) =D
Gissar även på att frekvensomfången är lite snäv neråt (har fått för mig att dom inte går speciellt lågt eftersom jag saknar lite mellanregister sen jag bytte basarna.. ändå går dessa basar upp till 5500 hz)

EDIT:
Okej nu hittade jag info och jag är ganska säker på att det här är samma diskanter:
Philips mylar dome AD 0160 T8 8 Ohm, 2000 ~ 22000KHz, Resonance 1000 Hz, 40 Watt Max

Isåfall måste det bero på att basarna har sämmre känslighet eller helt enkelt en svacka i frekvenskurvan vid lägre mellanregistret eftersom dom går en bra bit in på diskanternas frekvensområde.. aja =/

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-02 22:56

AD 0160!
Jag tog hem ett par i dag.
Sitter i en Delton-högtalare (ca 1974), vilken jag tidigare nämnt här på Faktiskt. En Carlssonkopia med en AD 0160 och en Gamma BBK 200. Riktade uppåt. Sluten låda. Har inte provkört. Först begärde loppisen 1000 kr. Till slut betalade jag 300. Eg för mycket det också...
AD 0160 var en av de första dome-diskanterna med kvalité. Det fanns andra, men 0160 var billig och lät helt okej. Den sitter t ex i ett antal av två i Tandberg TL 5020, och i en hel del svenska högtalare från mitten av 70-talet, bl a i Expertlådor. TL 5020 var Tandbergs största modell 1975. Den följdes sedan av Studio Monitor, där det sitter Peerless-diskanter.
Jag har också hört att det var lätt att köra sönder AD 0160, men jag har ingen erfarenhet av detta själv. De fanns/finns i både 4 och 8 ohm. Mina är 4 ohm.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-02 23:04

Kranzberg skrev:AD 0160!
Jag tog hem ett par i dag.
Sitter i en Delton-högtalare (ca 1974), vilken jag tidigare nämnt här på Faktiskt. En Carlssonkopia med en AD 0160 och en Gamma BBK 200. Riktade uppåt. Sluten låda. Har inte provkört. Först begärde loppisen 1000 kr. Till slut betalade jag 300. Eg för mycket det också...
AD 0160 var en av de första dome-diskanterna med kvalité. Det fanns andra, men 0160 var billig och lät helt okej. Den sitter t ex i ett antal av två i Tandberg TL 5020, och i en hel del svenska högtalare från mitten av 70-talet, bl a i Expertlådor. TL 5020 var Tandbergs största modell 1975. Den följdes sedan av Studio Monitor, där det sitter Peerless-diskanter.
Jag har också hört att det var lätt att köra sönder AD 0160, men jag har ingen erfarenhet av detta själv. De fanns/finns i både 4 och 8 ohm. Mina är 4 ohm.

Aaah där sa du nått! Det kanske är därför jag saknar mellanregister.. för att diskanterna är 4 ohm (jag trodde alla var på 8 ohm) och tar över för mycket... jag får helt enkelt ta och skruva ut dom och mäta! Tack för infon! :)
Men är dom verkligen inte värda mer än 300 kr/paret? =/

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-03 09:40

Kolla baksidan på dina AD 0160. Det står T4 för 4 ohm och följdaktligen T8 för 8 ohm.
Värde? Nja, jag köpte ju två kompletta högtalare för 300 kr.
Men om dina ex är på 4 ohm borde du ju kunna montera en till i resp låda och seriekoppla.
Jag tror att det på en lopis utanför stan finns ett par gamla Expert- eller Mirsch-lådor med 0160 i. Hör av din om du vill att jag ska kolla. Jag åker ändå dit regelbundet.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-03 10:37

Alltså, jag skriver snabbare än jag tänker .... :oops:

Dessa data tillhör AD01600T, som jag inte vet om den kom ut ens .... :oops: AD0160T PDF kommer!

[s]AD0160T 4/8

rated impedance 4/8 ohm
voicecoil resistance 3,4/6,3 ohm
rated freq range 750 to 20000 Hz (verkar fel då mätkurvan säger 1500 to ... )
resonance freq 1250 Hz
power handling 20 watt system 4 watt element från 2000 Hz
power handling 50 watt system 6 watt element från 4000 Hz
operating power 4 watt ( ger 96dB på 1 meter )

mätkurvan är hyfsat rak från 1500 Hz och uppåt, disten avtar ordentligt från 2000 Hz.

Jag kan scanna in data om du vill.
Allt taget från Philips Loudspeakers 1978 utgåva.[/s]
Senast redigerad av phon 2006-08-04 00:02, redigerad totalt 2 gånger.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-03 12:02

phon skrev:Jag kan scanna in data om du vill.

Ja, gärna! :)
M v h

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-03 12:27

JB skrev:Aaah där sa du nått! Det kanske är därför jag saknar mellanregister.. för att diskanterna är 4 ohm (jag trodde alla var på 8 ohm) och tar över för mycket... jag får helt enkelt ta och skruva ut dom och mäta! Tack för infon!

Ja, kanske, men det kan lika gärna, eller egentligen också, bero på att delningsfrekvensen blir annorlunda om du kopplar in ett 4 ohms element där det tidigare suttit ett 8 ohms. Delningsfrekvensen kommer att åka uppåt i Hz om du byter från 8 ohms element till 4 ohms element.
Vad det har för praktisk betydelse beror ju naturligtvis på hur delningsfiltret är konstruerat i detalj. Detta är bara teoretiskt resonerat. Jag har inte gjort några experiment eller mätningar eller byten av element från 8 till 4 ohm i någon högtalare. Det kanske ändå kan vara värt att veta att det finns högtalare där de ingående elementen skiljer sig åt i ohm, men då kompenseras det i filtret.

Du kan prova med att koppla in en dämpning på diskanten om du tycker att är för stark i förhållande till bas/mellanregister.
För 3 dB dämpning på ett 8 ohms element ska det teoretiskt vara dessa värden på motstånden:
I serie med pluskabeln: 2,3 ohm.
Inlött mellan plus- och minuspolen på elementet: 20 ohm.

Motsvarande värden på ett 4 ohms element är:
Serie: 1,5 ohm
Parallellt: 10 ohm
Men det är tveksamt om du får någon förbättring om ditt element är 4 ohm när det borde vara 8 ohm. Du sänker diskantnivån rakt över, men delningsfrekvensen kommer ändå att vara fel.

Till sist: Det är väl alltid så att de teoretiskt framräknade värdena på ett filter aldrig är de som vid lyssnings- och mätningsproceduren är de som slutgiltigt väljs.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-03 16:06

Eller kanske helt enkelt bara 4 ohm i serie. (eller 3.9 då som är ett standardvärde)

Dels sjunker då nivån, och dels känner filtret av något som liknar ett åtta ohms element och ger rätt delning.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-03 17:03

Tack för hjälpen :)
Verkar inte sitta nått delningsfilter i lådorna utan bara en 4,7 mikrofarads konding till diskanterna, tyvärr så satt det dubbelhäftande tape bak på diskanterna och den verkar vara svår att få bort efter runt 30 år ;)
Men jag mätte ena diskanten med multimeter och den visade 4 ohm... så där har vi problemet, får väl ta att testa att sätta ett motstånd i serie som ni rekommenderade :)

Hursomhelst så har jag info om basarna här så det vore jätteschysst om någon som kan sin mattematik kunde hjälpa mig med bästa lösningen för att få elementen att matcha varandra bättre :)

Bild

Tack på förhand! :)

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-03 19:02

JB skrev:Tack för hjälpen :)
Verkar inte sitta nått delningsfilter i lådorna utan bara en 4,7 mikrofarads konding till diskanterna,

Kondensatorn är filtret. Det är ett 6 dB högpassfilter till diskanten, för att den inte ska skadas av lägre toner. Basen går uppenbarligen "fritt" upp i mellanregistret och planar ut "naturligt" uppe i mellanregistret. Ganska vanligt att man gjorde på detta vis i billigare högtalare. Fördelen är ju att fasfelen mellan elementen inte blir så allvarliga.

4,7 uF 6dB ger teoretiskt vid 8 ohm en delningsfrekvens på 4000 Hz
Samma konding vid 4 ohm ger en delningsfrekvens på 8000 Hz.
Du tappar en del alltså.

Att sätta ett effektmotstånd på 3,9 ohm i serie är en nödlösning eftersom ett motstånd är en resistans och det är inte en spole i ett element. Det är skillnad mellan resistans och impedans. Men det fungerar till nöds. En bättre lösning är att skaffa två 8 ohms diskanter eller ytterligare två 4 ohms och seriekoppla.

När det gäller MGR-basen tror jag att du får bäst resultat om du låter den vara odelad, precis så som originalbasen var. Den är ju specad för att gå upp till 5500 Hz och om du nu delar av diskanten nedåt vid 4000 Hz tror jag att du får ett rätt okej mellanregister. Detta alltså bara resonerat i teorin. Praktiken är oftas annorlunda och för ett riktigt lyckat resultat krävs mätningar och framför allt lyssningar vid olika delningar. Men om du vill ha en smidig medelväg med vettigt resultat - gå på förslaget ovan.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-03 21:30

Ahaa, tack så mycket :)
Men om jag byter ut kondingen så att diskanten går lägre så kommer jag alltså sänka den redan låga effekttåligheten =/

"power handling 20 watt system 4 watt element från 2000 Hz
power handling 50 watt system 6 watt element från 4000 Hz"

Sen här undrar jag över en grej, 4 watt och 6 watt är det RMS effekttåligheten eller något annat?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-03 22:40

Här är PDF-filen med data för AD0160T, från Philips Loudspeaker Data 1973.
Hoppas att jag fått länken rätt nu, kan inte kolla där jag sitter.
Högerklicka och spara mål, eller klicka och titta.
Lite Philips märprocedurer på slutet.

OBS: mina tidigare data var inte rätt, se högre upp .... :oops:
Senast redigerad av phon 2006-08-04 00:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-03 23:57

Kranzberg skrev:
Att sätta ett effektmotstånd på 3,9 ohm i serie är en nödlösning eftersom ett motstånd är en resistans och det är inte en spole i ett element. Det är skillnad mellan resistans och impedans. Men det fungerar till nöds. En bättre lösning är att skaffa två 8 ohms diskanter eller ytterligare två 4 ohms och seriekoppla.

Det är en rätt vanlig metod för att sänka nivån från en diskant. Huvuddelen av impedansen i elementet är just resistansen i spolen, fasvinkeln ofiltrerat är nära noll hela vägen upp ovanför resonansen. Fast Q drar ju iväg.

I det här fallet passar det bra med ett motstånd då både nivå och impedans behöver anpassas. Fast det är ju inte mycket att anpassa till, en ensam konding. Delar man vid 4000 kan det räcka, för att inte riskera diskanten.

För att använda befintliga element hade jag kanske gjort nåt sånt här.

Jag skulle först ha satt ett lågpassfilter på basen. Dels för att hålla ordning på mellanregister/diskant, och för att fixa fasen och boosta lite högst upp, så att frekvensgången blir jämnare.

Jag vet inte hur stort fasfelet är mellan bas och diskant, jag har här skissat på runt 5cm i djupled eller 150us. Bortse från basresponsen längst ned, jag har räknat på en sluten låda då jag inte har några låddata.

Först en graf där diskanten har 3,9 ohm och 4,7 uF i serie, basen är ofiltrerad. Att det blir så stora avvikelser beror på skillnaden i djupled mellan elementen. Det är kanske svackan från 500 och uppåt du (inte) hör? Rött är basen, grönt diskanten och summan är svart.
Bild

Nästa är en graf med samma diskant, men med ett litet filter på basen. Basen påverkar då inte lika mycket ovanför delningen och allt blir jämnare.
Bild

Sista grafen är med lite vassare filter.

Basen har en spole på 0,5mH i serie och en konding på 4,7uF till jord. Tvärs över elementet ligger också en seriekrets på 5,6 ohm och 10uF.

Diskanten har fått sin konding på 4,7uF i serie och dessutom en spole på 0,8mH till jord. Efter det ett motstånd på 3,9 ohm i serie med diskanten. Använd gärna nåt annat än bipolära el-lytar, polopropylen t.ex. Hur det hela egentligen sprider kan man ju undra, men rakt fram borde det fungera.
Bild

Det går säkert att fixa mycket mer men man skulle ha lite mer data och mätningar då. Det här blir i vart fall mycket bättre än bara en ensam 4,7 till diskanten.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-04 00:27

Här är en diskant som är lite lugnare. 4,7 i serie, 0,5 till jord, sedan 2,2 ohm i serie och 22 ohm till jord. Man kan sitta och leka hur mycket som helst utan att ha en aning om hur det låter när man inte har grejorna här ... :D :D :D
Bild

Kul är det hursomhelst. Ladda ner Basta! och lek lite själv. :D

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-04 09:47

phon skrev:Kul är det hursomhelst. Ladda ner Basta! och lek lite själv. :D

Javisst kan man det. Synd att du inte kunde "leka lite" utifrån den riktiga basreflexlådan.

Fast nu börjar den här diskussionen passa bättre på DIY-avd. :wink:

Tack för PDF-filen på AD 0160! :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-04 10:02

Kom just på att jag faktiskt har en 0160T8 i källaren, man kanske skulle mäta lite på den? Nån som har en till så det blir ett par?

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-04 12:25

phon skrev:Kom just på att jag faktiskt har en 0160T8 i källaren, man kanske skulle mäta lite på den? Nån som har en till så det blir ett par?

Tyvärr, mina bägge är på 4 ohm. :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-04 13:48

Tack för all info! :)

Jag bor i Övik och med största sannolikhet bor ni inte i närheten, men annars hade ni gärna fått komma förbi och testat om era teorier funkar i verkligheten ;)

Problemet är att jag inte har några motstånd på lager så jag kan själv inte testa utan att beställa =/

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-04 17:30

JB skrev:Problemet är att jag inte har några motstånd på lager så jag kan själv inte testa utan att beställa =/

Du kan beställa från
www.trimlog.se
m v h :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-04 18:14

Kranzberg skrev:
JB skrev:Problemet är att jag inte har några motstånd på lager så jag kan själv inte testa utan att beställa =/

Du kan beställa från
www.trimlog.se
m v h :)

Men blir inte det där ganska dyrt?
Kommer kanske göra er vintage älskare besvikna nu men jag har börjat fundera lite på att det kanske skulle vara värt att beställa nya diskanter och delningsfilter som kommer att matcha basen utan krångel.. Men frågan är om tex dessa skulle låta bättre? Dom går ju rätt lågt och är effekttåliga så jag behöver ju inte oroa mig för att dom ska brinna upp i första taget ivarjefall (vilket jag skulle om jag ändrade delningsfrekvensen på philips diskanterna)

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=259017

Typ sånna kanske? Säkert prisvärda, samma tillverkare som basarna!

Så säg gärna vad ni tycker: bygga nytt "filter" eller köpa nya diskanter och delningsfilter?

Här finns teknisk data för MGR diskanten:
http://www.ljudia.se/pdf/259017.pdf

Och här var data för MGR basarna:
http://i32.photobucket.com/albums/d3/muppodrive/MGR_20P20A.png

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-04 22:05

Hej igen JB!

Ljudia ger ju en standardlösning, den är säkert okej, men du måste vara medveten om att ett standardfilter inte är anpassat speciellt till vare sig element eller låda. Det är sällan man i kvalitetshögtalare hittar ett filter som exakt motsvarar de framräknade teoretiska ideala värdena.
Extra svårt blir det dessutom eftersom din låda är basreflex.

Jag tycker att du har två alternativ.
1. Mät upp lådans innervolym, måtten på basreflexröret och annat som "Phon" kan tänkas behöva och be honom att köra allt i "Basta" och ge dig ett förslag på ett filter.
2. Håll högtalaren så nära original som möjligt. Byt ut elektrolytkondensatorn till en polyester eller polypropylen (polyester är billigare) i samma värde. (På HiFiKit kostar en polyesterkonding på 4,7 uF 23 kr/st.) Sätt ett effektmotstånd på 3,9 ohm i serie med diskanten så som Phon föreslår. (Effektmotstånd är billiga.) Då får du ner delningsfrekvensen. Eftersom du inte har originalbasen i lådan är förmodligen basreflexröret inte optimalt anpassat så som det är nu. Det kan vara så att basen låter bumlig och därunder inget alls. Ett sätt att komma tillrätta med basen är att göra vad som förr kallades en "akustisk ventil". Det är lätt. Stoppa dämpvadd i basreflexröret. Exprerimentera med mängden, tills du tycker att det låter okej, eftersom du inte kan mäta. Resultatet blir ett slags mellanting mellan basreflex och sluten låda. Denna metod var vanlig förr. Jag har både sett och haft lådor med bakstycket bestående av slitsar och innanför dem dämpvadd. HiFiKit säljer dessutom en sådan här ventil. Den heter Flow Resistance och kostar 95 kr/st. Men jag tror att du klarar dig bra utan den och att du får acceptabelt resultat med dämpvadd i röret.

Vore jag du skulle jag inte göra mig av med AD 0160. Den är okej än i dag tycker jag, men det är min personliga åsikt. :wink:

Om du väljer lösning nr 2, kan jag köpa två kondingar och två motstånd åt dig på Ljudia i Linköping. Jag ska förmodligen dit på måndag. Om jag sedan skickar dem till dig i ett kuvert slipper du betala Ljudias dyra frakt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-05 09:10

Fast diskanterna borde väl inte behövas anpassas till nån låda eftersom dom är slutna och inte använder sig av lådan?

Angående basen så låter den ju självklart för lågt eftersom diskanterna har lägre impedans än basarna, men höjer man basen på förstärkaren så låter dom riktigt fint tycker jag.. ganska djupt och inte speciellt bumligt, har däremot ett par köpta orginallådor "Jamo Cornet 145" som iofs bara har 5,25" basar men dom låter riktigt illa i basen, dom har en rejäl peak vid runt 100 hz.. riktigt bumliga.. Men som sagt jag upplever inte att JBN lådorna har detta problem, så jag är helnöjd med basljudet, så nu är det bara volymen på diskanterna jag vill få ner, samt att jag vill ha tillbaka hålet i frekvenskurvan mellan 5500 hz och 8000 hz =D

Vore jättebussigt om du kunde köpa kondingar och motstånd isåfall om det är bästa lösningen, billigaste lösningen lär det ju bli ivarjefall :)

Men sen undrar jag hur dom har kopplat som, som ni ser så går det 2 sladdar till varje pol på diskanten (inräknat den som kondingen sitter på) och kopplar man bort kondingen så blir den diskanten helt tyst medans basen fortsätter att spela, så vad är dom andra 2 sladdarna till? Man tycker ju att det bara ska behövas en sladd till varje pol :)

Bild

Så här ser det kopplingen ut.

Förövrigt är lådorna 35 CM breda, 59 CM höga, 25 CM djupa och (detta är inre mått), Basrörets öppning är 7,5 CM, basrörets djup är 15 CM och lådan verkar vara byggd av 11 mm spånskiva.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-05 09:46

Helt rätt. Det är riktigt att diskanterna inte är beroende av lådan. Det finns högtalare som har diskanterna i separata lådor. Finns en fin DUX-högtalare från 70-talet till salu på Tradera. Diskanterna sitter i "satelit-lådor". Jag har inte hört den högtalaren, men den fick mycket bra omdömen på den tiden.

Jo, det är ju klart att diskanten försvinner när du kopplar bort elektrolyten. Men vad de två andra kablarna går till... Kopplingen är väl sådan att inkabeln går direkt till basen och därifrån går det kabel till diskanten. (Basen är ju odelad, eller hur - är du förresten säker på det, den skulle kunna ha en 6 dB-delning med en spole)
Har du provat att dra upp kablarna från diskanten? Kan det sitta en spole i kablarnas ändra ände. Ta det försiktigt. Spolen är antagligen limmad mot lådans innervägg. I så fall har diskanten ett 12 dB filter. Det är inte helt otroligt, snarare mycket möjligt, eftersom ju ett sådant skär av brantare neråt. Ner och gräv i lådan. Ta ur eller böj åt sidan dämpmaterialet så att du kommer åt att titta.

Medan du ändå ska hålla på och rota och byta i lådan tycker jag att du ska göra om alla lödningar. Sådana åldras. Samtidigt kan du om du vill byta kablaget. Inte för att att jag tror att just kabelsorten har någon betydelse för ljudet (ingen idé med någon dyr kabel), men jag tycker det känns fräschare med nya kablar och lödningar.

Du får väl bestämma dig för om jag ska handla åt dig. I så fall kan du skicka namn och adress i PM. Ev spolar behöver inte bytas - de är åldersbeständiga.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-05 09:58

Kranzberg skrev:Helt rätt. Det är riktigt att diskanterna inte är beroende av lådan. Det finns högtalare som har diskanterna i separata lådor. Finns en fin DUX-högtalare från 70-talet till salu på Tradera. Diskanterna sitter i "satelit-lådor". Jag har inte hört den högtalaren, men den fick mycket bra omdömen på den tiden.

Jo, det är ju klart att diskanten försvinner när du kopplar bort elektrolyten. Men vad de två andra kablarna går till... Kopplingen är väl sådan att inkabeln går direkt till basen och därifrån går det kabel till diskanten. (Basen är ju odelad, eller hur - är du förresten säker på det, den skulle kunna ha en 6 dB-delning med en spole)
Har du provat att dra upp kablarna från diskanten? Kan det sitta en spole i kablarnas ändra ände. Ta det försiktigt. Spolen är antagligen limmad mot lådans innervägg. I så fall har diskanten ett 12 dB filter. Det är inte helt otroligt, snarare mycket möjligt, eftersom ju ett sådant skär av brantare neråt. Ner och gräv i lådan. Ta ur eller böj åt sidan dämpmaterialet så att du kommer åt att titta.

Medan du ändå ska hålla på och rota och byta i lådan tycker jag att du ska göra om alla lödningar. Sådana åldras. Samtidigt kan du om du vill byta kablaget. Inte för att att jag tror att just kabelsorten har någon betydelse för ljudet (ingen idé med någon dyr kabel), men jag tycker det känns fräschare med nya kablar och lödningar.

Du får väl bestämma dig för om jag ska handla åt dig. I så fall kan du skicka namn och adress i PM. Ev spolar behöver inte bytas - de är åldersbeständiga.

Okej kanon, men du jag gör så att jag skruvar ur basen, då får man bäst översikt!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-05 11:51

Nu har jag öppnat lådan och förutom kondensatorn till diskanten så sitter det även en spole fastlimmad en bit nedanför.. sen dom där 2 kopparledningarna som går uppåt som ni ser på bilden verkar gå till en till spole!... så det verkar vara lite mer än bara en konding =/

Jag har stor lust att bara hugga lös alla komponenter nu och börja om från början och köpa allt nytt!

Några förslag? :)

Edit: Här kommer ett kanske misslyckat försök att förklara hur allt är kopplat men jag gör ett försök ivarjefall :)

http://i32.photobucket.com/albums/d3/muppodrive/Koppling1.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d3/muppodrive/Koppling2.jpg

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-05 13:03

Det var det jag misstänkte. :)

Förslag:
Ta ur all dämpning, dammsug ur lådan.
Rita en skiss över hur det är kopplat och lägg ut den skissen här.

Troligtvis är det så att basen är delad 6 dB med en spole; det är den du ser en bit ner. Spolen ska sitta i serie med pluspolen.

Jag tror fortfarande att du får acceptabelt resultat för minsta möjliga arbets- och kostnadsinsats om du gör så som jag skrev ovan. Det är i alla fall något att börja med.

Troligen ser filtret ut så här:

Bild

Edit: Ritade fel först. Spolen ska sitta EFTER kondingen. Nu är det ändrat ovan.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-05 13:52

Grejen är ju den att jag vill få basen delad tidigare, just nu är den väl med spolen delad vid runt 8000 hz så där har vi ju problem #1 eftersom den bara klarar frekvenser upp till 5500 hz (och rekommenderade delningsfrekvensen ligger på 5000 hz för den basen), och problem nr #2 är att diskanten inte går tillräckligt lågt, just nu är den förmodligen delad vid 8000 hz och den måste ner till 5000 hz där basen ska ta över, och sen sista problemet är ju bara att den måste dämpas eftersom den är strax under 4 ohm medans basen är på 6 ohm. Jag lär väl ändå inte kunna använda nåra av dom gamla komponenterna så är det inte enklast att bara slita ut allt sen bygga ett nytt filter?

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-05 15:51

Det är ju synd att vi inte har mH-värdet på spolarna.

Diskanten på 4 ohm satt ju i lådan som original, eller hur. Kondingen är på 4,7 uF. Rent teoretiskt kan spolen vara på ca 0,15 mH. Då får du en delningsfrekvens på 6000 Hz. Det verkar rimligt.
Den där delningsfrekvensen på 8000 Hz, som vi talade om tidigare gällde ju om filtret bara bestod av kondingen, och alltså var på 6 db. Nu när du kommit fram till att filtret är ett 12dB-filter måste vi ju räkna igen.
Teoretiskt skulle man då kunna komma fram till en delningsfrekvens för diskanten på 6000 Hz. Jag tror att det är klokt att anta att delningsfrekvensen för diskanten ligger någonstans kring 5000-6000 Hz.

Jag skulle fortfarande först och främst prova ett motstånd i serie med diskanten.
Ett annat sätt att börja på är att helt enkelt koppla bort basens spole så att elementet planar ut av sig självt. Då borde det gå högre upp i frekvens och ge dig mer mellanregister. Bara för att elementet har en specad delningsfrekvens på 5500 Hz betyder ju inte det att det inte går högre upp än så.
Att köpa ett färdigt filter eller att bygga ett enligt uträkningar är som att spela på Lotto: Stor risk för nit - liten chans till vinst.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-05 16:09

Kranzberg skrev:Det är ju synd att vi inte har mH-värdet på spolarna.

Diskanten på 4 ohm satt ju i lådan som original, eller hur. Kondingen är på 4,7 uF. Rent teoretiskt kan spolen vara på ca 0,15 mH. Då får du en delningsfrekvens på 6000 Hz. Det verkar rimligt.
Den där delningsfrekvensen på 8000 Hz, som vi talade om tidigare gällde ju om filtret bara bestod av kondingen, och alltså var på 6 db. Nu när du kommit fram till att filtret är ett 12dB-filter måste vi ju räkna igen.
Teoretiskt skulle man då kunna komma fram till en delningsfrekvens för diskanten på 6000 Hz. Jag tror att det är klokt att anta att delningsfrekvensen för diskanten ligger någonstans kring 5000-6000 Hz.

Jag skulle fortfarande först och främst prova ett motstånd i serie med diskanten.
Ett annat sätt att börja på är att helt enkelt koppla bort basens spole så att elementet planar ut av sig självt. Då borde det gå högre upp i frekvens och ge dig mer mellanregister. Bara för att elementet har en specad delningsfrekvens på 5500 Hz betyder ju inte det att det inte går högre upp än så.
Att köpa ett färdigt filter eller att bygga ett enligt uträkningar är som att spela på Lotto: Stor risk för nit - liten chans till vinst.

Jo diskanten är orginal så man tycker ju att basen inte borde vara kapad för lågt med filtret, fast iof så var nog orginalbasarna på 4 ohm vilket kanske gör att spolen kapar vid fel frekvens nu när jag bytt basarna! Eller hur funkar det som?

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-05 16:33

JB skrev:Jo diskanten är orginal så man tycker ju att basen inte borde vara kapad för lågt med filtret, fast iof så var nog orginalbasarna på 4 ohm vilket kanske gör att spolen kapar vid fel frekvens nu när jag bytt basarna! Eller hur funkar det som?

Jo, det blir nog lite fel.
Jag antar att originalbasen var på 4 ohm. Eller?
Om vi nu låtsas att delningsfrekvensen valts till 4000 Hz, då ska spolen teoretiskt vara på 0,16 mH.
Men om du ansluter en 8 ohms bas till en spole på 0,16 mH åker delningsfrekvensen upp till ca 7000 Hz.
OBS! Detta är rent teoretiskt uträknat efter tabeller.
Men helt klart är att baselementet kommer att gå högre i frekvensregistret. Hur mycket högre måste man naturligtvis mäta sig till när elementet sitter i lådan.
Ditt element är ju på 6 ohm. Jag antar alltså att originalbasen var på 4 ohm. Teoretiskt borde du alltså får mer mellanregister i basen med ett 6 ohms element än med ett 4 ohms, om du behåller spolen.

Jag tror fortfarande att ditt problem mest handlar om olika verkningsgrad på elementen. En dämpning av diskanten, så som jag först föreslog, med två motstånd, kanske i alla fall kan vara något att tänka på att prova.
Ett annat sätt är att köpa en konstantimpedanspotentiometer och koppla in den på diskanten. Sådana finns på Ljudia och kostar ca 75 kr/st.
M v h

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-05 17:37

Kranzberg skrev:
JB skrev:Jo diskanten är orginal så man tycker ju att basen inte borde vara kapad för lågt med filtret, fast iof så var nog orginalbasarna på 4 ohm vilket kanske gör att spolen kapar vid fel frekvens nu när jag bytt basarna! Eller hur funkar det som?

Jo, det blir nog lite fel.
Jag antar att originalbasen var på 4 ohm. Eller?
Om vi nu låtsas att delningsfrekvensen valts till 4000 Hz, då ska spolen teoretiskt vara på 0,16 mH.
Men om du ansluter en 8 ohms bas till en spole på 0,16 mH åker delningsfrekvensen upp till ca 7000 Hz.
OBS! Detta är rent teoretiskt uträknat efter tabeller.
Men helt klart är att baselementet kommer att gå högre i frekvensregistret. Hur mycket högre måste man naturligtvis mäta sig till när elementet sitter i lådan.
Ditt element är ju på 6 ohm. Jag antar alltså att originalbasen var på 4 ohm. Teoretiskt borde du alltså får mer mellanregister i basen med ett 6 ohms element än med ett 4 ohms, om du behåller spolen.

Jag tror fortfarande att ditt problem mest handlar om olika verkningsgrad på elementen. En dämpning av diskanten, så som jag först föreslog, med två motstånd, kanske i alla fall kan vara något att tänka på att prova.
Ett annat sätt är att köpa en konstantimpedanspotentiometer och koppla in den på diskanten. Sådana finns på Ljudia och kostar ca 75 kr/st.
M v h

Men borde det inte ge samma effekt att höja basen på förstärkaren eller minska diskanten? Även om jag gör detta så saknar jag mellanregister =(

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-05 19:47

Nej, det är inte säkert. Det beror bl a på vid vilka frekvenser tonkontrollerna börjar jobba.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-05 19:54

Kranzberg skrev:Nej, det är inte säkert. Det beror bl a på vid vilka frekvenser tonkontrollerna börjar jobba.

Okej men är du säker på att inte philipsdiskanterna är kända för att sakna mellanregister eller nått då? Frekvenskurvan ser ju iofs rätt bra ut, men frågan är hur bra mätinstrument man hade på den tiden för att mäta kurvorna =P

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-05 21:07

Ett diskantelement ska helst inte återge något mellanregister. Ja, möjligtvis det översta av det övre mellanregistret. Det är därför det finns speciella mellanregisterhögtalare och bas/mellan-element.

Nej, jag har aldrig hört att det ska vara dåligt på det sätt du beskriver, men tittar man i specifikationerna ser man att det helst ska delas vid minst 4500 Hz, därunder sjunker nämligen effekttåligheten. Det är antagligen EN av förklaringarna till att en del säger att det är lätt att köra sönder. Man har delat för lågt och spelat för högt.
Jag tycker tonkurvan ser bra ut från ca 4500 Hz och uppåt. Distortionen ser också låg ut. Hur det sedan blir i en låda är ju en annan femma...

Men jag kom att tänka på en annan sak. Är det verkligen säkert att dina diskanter är på 4 ohm. Om man tittar i databladet kan man se "Voice coil resistance". Det är det värde du ska få på ohm-mätaren när du mäter över plus och minuspolen. Observera att du måste löda loss elementet för att få rätt värde när du mäter.
För ett 4 ohms element ska du mäta upp 3,4 ohm och för ett 8 ohms element ska du mäta upp 6,7 ohm. Jag vill minnas att du sade att du mätt upp 4 ohm. Hade du lött bort elementet när du mätte?
Jag mätte på mina bägge alldeles nyss och fick 2 ohm istället för 3,4. Det är okej, det kan variera lite och mätinstrumentet är inte helt exakt.
Det kanske är så att du i själva verket har 8 ohms element. I så fall ger, rent teortiskt, en konding på 4,7 uF och en spole på 0,6 mH en delningsfrekvens på 3000 Hz. Allt enligt tabellen och helt teoretiskt. Det kan mycket väl vara ett helt annat värde på spolen och därmed en något annan delningsfrekvens.
Försök avläsa elementet på baksidan. Det ska stå T8 eller T4 efter AD 0160.
En annan indikation på att dina diskanter är på 8 ohm är att originalbasen 9710 (det var väl dem som satt där som original) bara fanns i 8 respektive 800 (!) ohm. Se www.carlssonplanet.com under "Renoveringstips."
Om du vill göra det enkelt för dig, kan jag få fram ett par 9710. Finns ett par på en loppis i närheten. De sitter i en Carlssonkopia. Begärt pris för hela högtalarparet är 415 kr men det går nog att pruta.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-05 23:17

Oj, här händer det saker. :D

En komplicerande faktor med just 9710 är att den har väldigt hög output, så det kan ändå vara en 4 ohms diskant just för att matcha 9710-an.

Enklast är att titta på diskanten, eller mäta resistansen i spolen. Borde gå att se T4 eller T8 i slutet på beteckningen, på ena eller andra diskanten.

Kul att det trots allt sitter en hög filterkomponenter där, då kan det väl inte vara så svårt att få till det hela.

Om nu både nivå och frekvensomfång är fel i diskanten så är nog det enklaste ett motstånd i serie mellan diskant och diskantens filter. Det bör tåla ungefär lika mycket effekt som man kan tänkas spela med i diskantregistret, ett 5-10W motstånd på 3,9 ohm bör fungera.

Å andra sidan, om både diskant och filter satt där från början så borde de passa ihop. För att sänka nivån då så är Kranzbergs två motstånd en bättre lösning.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-06 01:23

phon skrev:Oj, här händer det saker. :D

En komplicerande faktor med just 9710 är att den har väldigt hög output, så det kan ändå vara en 4 ohms diskant just för att matcha 9710-an.

Enklast är att titta på diskanten, eller mäta resistansen i spolen. Borde gå att se T4 eller T8 i slutet på beteckningen, på ena eller andra diskanten.

Kul att det trots allt sitter en hög filterkomponenter där, då kan det väl inte vara så svårt att få till det hela.

Om nu både nivå och frekvensomfång är fel i diskanten så är nog det enklaste ett motstånd i serie mellan diskant och diskantens filter. Det bör tåla ungefär lika mycket effekt som man kan tänkas spela med i diskantregistret, ett 5-10W motstånd på 3,9 ohm bör fungera.

Å andra sidan, om både diskant och filter satt där från början så borde de passa ihop. För att sänka nivån då så är Kranzbergs två motstånd en bättre lösning.

Allting är orginal, det enda jag bytt är just bas-elementen. Ljudet känns väldigt tunnt pga en viss avsaknad av mellanregister och visst blir det bättre om man vrider på basen på förstärkaren men jag får ändå inte till nått riktigt bra ljud, funkar till elektronisk musik men tex Metal och liknande låter inte speciellt bra!
Högtalarna lät bättre med orginalelementen kan man väl säga, men jag vill att lådorna ska låta bra med dom här basarna, och jag vet att dom här basarna ska vara helt okej, förövrigt så lär väl orginalbasarna gå upp till säkert minst 10 000 hz eller nått (vet nog ni bättre än mig) så det är ju kanske inte så konstigt om det är ett glapp imellan nu =(

Tänk om det är så illa att det inte går att få bra ljud mellan MGR basarna och Philips diskanterna, dom kanske rentav är ovänner och vägrar sammarbeta, var ju därför jag funderade lite över om jag kanske skulle få bättre ljud om jag köpte MGR DT-4 diskanter (då är ju både basarna och diskanterna från MGR och samma impedans så man slipper ju krångel där ivarjefall) vad tror du Phon?

Här är data på MGR diskanterna:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-06 14:50

Just ja, jag kom på en till fråga som garanterat både Kranzberg och phon kan svara på gällande delningsfilter, tydligen ska man ju helst göra filtrerna efter högtalarelementen/lådan osv... men vad är det förutom delningsfrekvensen och brantheten man bör ta hänsyn till när man investerar/bygger ett delningsfilter?

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-08-06 15:51

Tja, allt möjligt... :D
Men framför allt. Utgå gärna från tabeller och mätningar, men att lyssna och modifiera om och om igen är väl det viktigaste. Det är aldrig så att man redan första vändan får det perfekta resultatet. Räkna med att även experimentera med mängden dämpmaterial och hur i lådan det placeras.
Ett tips härvidlag kan ju vara att ha filtret utanför/bakom lådan. Då blir det lätt att byta mellan olika komponenter. :D
Sedan finns det ju en uppsjö olika märken på både dämpmaterial, kondingar, motstånd och spolar. En enkel elektrolyt kostar ett par kronor, en "märkespolypropylenkonding" kan kosta över 1000 kr.
Sedan finns det ju de som även måste ha en viss svindyr kabel i lådan...
Det man kan tänka på när det gäller kondingar är att bipolära elektrolyter inte är åldersbeständiga. De ändrar värde allteftersom de åldras. Det gör inte plastfilmskondingar, typ polypropylen, polyester och polykarbonat. Vilken av dessa tre typer som är bäst; ja det är föremål för ständig diskussion och träta. Polyester är den billigaste av de tre.
Själv tar jag det lugnt på komponentfronten. Vanliga polyesterkondingar, standardspolar och vanlig elkabel fungerar fint för mig. :)

Då och då hör man sägas att elektrolyter ska undvikas för att de börjar läcka när de blir gamla. Jag tror inte den risken är så stor. På de över 30 år jag sysslat med ljud har jag bara en endå gång råkat ut för en läckande konding. Det var för några veckor sedan. Diskanten i en av mina Tandberg TL 5010, hade tystnat. Vid en inspektion av diskantsäkring och filter visade det sig att elektrolyten hade börjat läcka. Jag antar att det var orsaken till att diskanten gått sönder. :(

Phon kan säkert lista fler viktiga saker ang delningsfilter. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-06 18:54

9710 är ju lite speciell, det är ett bredbandselement som man kan köra ensam utan diskant om man vill. Den kännetecknas (bland annat) av att den har ett väldigt speciellt övre register som hörs ordentligt.

Många tycker att den är vass, men om man, som jag, är uppvuxen med en 9710 i varje öra under 30+ år så har man nog blivit lite beroende 8O 8)

Kurvan ser ut så här:
Bild

Elementet sitter i alla gamla Carlsson, och hittills har det inte varit möjligt att hitta någon ersättare som gör samma jobb.

Det är en liten skillnad mot dina högtalare dock, dina är inte "rundstrålande" utan mer riktade, så ge inte upp hoppet. Det som behövs är lite handpåläggning, och då närmast basfiltret. Det går att boosta den övre delen lite genom att ta ett brantare filter. Låter konstigt, men det gär att få lite högre nivå just före delningen då än med bara en spole i serie med basen.

Har du kommit fram till vad du har, mer exakt, i filterväg och elementväg, så kan jag försöka mig på lite labbande.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-06 19:45

phon skrev:9710 är ju lite speciell, det är ett bredbandselement som man kan köra ensam utan diskant om man vill. Den kännetecknas (bland annat) av att den har ett väldigt speciellt övre register som hörs ordentligt.

Många tycker att den är vass, men om man, som jag, är uppvuxen med en 9710 i varje öra under 30+ år så har man nog blivit lite beroende 8O 8)

Kurvan ser ut så här:

Elementet sitter i alla gamla Carlsson, och hittills har det inte varit möjligt att hitta någon ersättare som gör samma jobb.

Det är en liten skillnad mot dina högtalare dock, dina är inte "rundstrålande" utan mer riktade, så ge inte upp hoppet. Det som behövs är lite handpåläggning, och då närmast basfiltret. Det går att boosta den övre delen lite genom att ta ett brantare filter. Låter konstigt, men det gär att få lite högre nivå just före delningen då än med bara en spole i serie med basen.

Har du kommit fram till vad du har, mer exakt, i filterväg och elementväg, så kan jag försöka mig på lite labbande.

Det står ingenting på spolarna vad jag kan se och dom gick inte att ta lös.. dom gick sönder! Så nu måste jag verkligen ha nytt filter =/
Tror inte heller att jag har nån multimeter som klarar att mäta spolar =/

Men vad säger du phon, behålla gamm philips diskanten och bygga nytt filter eller köpa nya diskanter och bygga nytt filter?
Enligt Ljudia skulle ju DT-4 praktiskt taget ha helt rak frekvenskurva... men jag litar inte så mycket på vad dom skriver...
Jag har råd med nya diskanter så det är inga problem där, och jag behöver väl ett enklare filter om jag köper diskanter med samma impedans?

Bild

Där har vi spolen ivarjefall... den fick sig som sagt en smärre defekt när jag skulle demontera den.. kanske man kan lista ut värdet genom att räkna varven den är lindad och tjockleken på tråden? =P

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-06 22:14

JB skrev:

Men vad säger du phon, behålla gamm philips diskanten och bygga nytt filter eller köpa nya diskanter och bygga nytt filter?

Varje kombination av element kräver sin anpassning. Inte säkert att Ljudias diskant presterar nåt avsevärt bättre än den du redan har. Jag skulle nog ha byggt på det som finns, men jag gillar ju att pilla på gamla grejor. 8)

JB skrev: ...... den fick sig som sagt en smärre defekt ....... P

8O 8O :D

Det kan man ju säga ......

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-07 19:17

phon skrev:
JB skrev:

Varje kombination av element kräver sin anpassning. Inte säkert att Ljudias diskant presterar nåt avsevärt bättre än den du redan har. Jag skulle nog ha byggt på det som finns, men jag gillar ju att pilla på gamla grejor. 8)

Jo jag har fått en känsla av att ni gillar lite äldre grejer ;)
(inte så konstigt heller kanske eftersom detta är en vintage avdelning hehe)

Själv tycker jag det är roligt att testa nya grejer så jag är lite osäker på hur jag ska göra.
Om jag nu skulle köpa MGR diskanterna vad skulle du isåfall rekommendera att jag byggde för delningsfilter och vad skulle då isåfall komponenterna kosta? (behöver inga värsting komponenter)

Datablad på diskanter

Data på basarna jag redan har
http://i32.photobucket.com/albums/d3/muppodrive/MGR_20P20A.png

Och tack än en gång för all hjälp phon och Kranzberg :)

Edit: Just ja lådvolymen var 35 CM bredd, 59 CM höjd, 25 CM djup (detta är inre mått), Basrörets öppning är 7,5 CM, basrörets djup är 15 CM och lådan var inte alls byggd utav 11 mm som jag trodde först utan 22 mm... den är lite småskummt byggd så jag vet inte riktigt om måtten är 100% exakta men dom duger nog på ett ungefär!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-08-11 17:41

Om du byter ut de diskanterna köper jag dom gärna av dig.
Jag tror att du kommer att ångra dig stort när du jämför dessa med MGR.

0160 har ett otroligt luftigt och mjukt ljud som jag än så länge inte hittat hos andra domediskanter under tusenlappen. Men smaken är olika...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-11 23:57

Lust skrev:Om du byter ut de diskanterna köper jag dom gärna av dig.
Jag tror att du kommer att ångra dig stort när du jämför dessa med MGR.

0160 har ett otroligt luftigt och mjukt ljud som jag än så länge inte hittat hos andra domediskanter under tusenlappen. Men smaken är olika...

Okej så pass =/
Aja får väl främst testa med motstånd till diskanterna och sen testar jag att slänga spolarna (till basen) åt räven (en av dom har jag ju ändå lyckats förstöra så) sen får vi väl se om det låter bättre.

Tack för ditt inlägg!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-12 11:22

JB skrev:
Om jag nu skulle köpa MGR diskanterna vad skulle du isåfall rekommendera att jag byggde för delningsfilter och vad skulle då isåfall komponenterna kosta? (behöver inga värsting komponenter)

Så här nånting med nya diskanter och nytt filter, du har PM om filterdata. Nu med dina lådmått inlagda.

Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-12 17:08

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=641221%20&cart_id=

Om jag nu skulle använda philips diskanterna, skulle en billig möjlighet kunna vara 2 sånna här i serie med + till diskanterna?
Sen om jag slaktar spolarna till basarna och kör basarna direkt utan nått som helst filter?

Då kan man ju reglera volymen till diskanten precis som man vill ha den ivarjefall :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-12 17:57

Nån liten spole i serie med basen är nog bra, annars kan du råka ut för nåt sånt här. Här med 0160 och 4,7 uF, samt dämpad några dB. Basen utan filter. Det går ju att polvända diskanten, men det blir en dip lite högre upp då, runt 10kHz eller nåt, annars rätt rakt. Hur det sprider vill jag inte uttala mig om.

Bild
Senast redigerad av phon 2006-08-13 01:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-12 18:03

phon skrev:Nån liten spoile i serie med basen är nog bra, annars kan du råka ut för nåt sånt här. Här men 0160 och 4,7 uF, samt dämpad några dB. Basen utan filter.

Det smidigaste vore om jag kunde använda samma uppsättning komponenter kopplade på samma vis som dom gamla för enkelhetens skull. Så jag alltså bara behöver köpa 2 spolar (en till bas, en till diskant) och sen en konding mellan + och - på diskanten i varje låda

Nåra rekommendationer på värden om jag ska köra med den uppsättningen komponenter? (gärna motstånd till diskanten inräknat då också, bara ett till varje diskant helst om det går :)

Tack på förhand!

Återgå till Vintage-hifi