Moderator: Redaktörer
Rookie skrev: "Toppen" är inte gjord av mässingsnät (men tack för idéen!) utan är en träram klädd med något grovt jute-tyg.

Kranzberg skrev:Phon! Vad är det som står bakom din högtalare? En gammal Philips från 70-talet? Häftigt! Är det den där modellen med cirkulära mätare? 22RH720? Riktig kultreceiver! Vill ha!
Rookie skrev:Häpp! Nu spelar 308:an. Tyvärr så verkar det som att jag måste försöka få tag i en ny tonarm då den som sitter på har gått av någon gång i tiden och det förefaller som att trådarna inuti har tagit skada då spelaren ibland tappar en kanal.Dessutom måste ett oerhört enerverande motorljud åtgärdas.....
JB skrev:Hade likadana philips basar i ett par JBN lådor förut men jag råkade spela lite för högt så dom dog =(
Lite synd med tanke på att jag sett dom som säljer dom på Ebay för över 2000 kr/paret...
Kranzberg skrev:JB skrev:Hade likadana philips basar i ett par JBN lådor förut men jag råkade spela lite för högt så dom dog =(
Lite synd med tanke på att jag sett dom som säljer dom på Ebay för över 2000 kr/paret...
JB!
Intresserad av ett par 9710? På en loppis här i trakten sitter det sådana i ett par OA 5 -1 - kopior. Man begär 415 kr/paret för högtalarna och då är ju diskanterna med. Jag antar att det är modellen med ferritmagnet.
Kranzberg skrev:JB!
Då klarnar det hela. Jag trodde du var ute efter ett par 9710.
Förresten så står det ett par OA 4 - 2 original, med 9710 alnico på samma loppis. Tyvärr är de penselmålade med klarblå färg. Annars ser de ok ut och ska fungera. Jag tänker inte köpa dem, men jag kan köpa dem för någon annans räkning, utan ersättning för egen del, mer än bensinpengar t o r loppisen.
Kranzberg skrev:AD 0160!
Jag tog hem ett par i dag.
Sitter i en Delton-högtalare (ca 1974), vilken jag tidigare nämnt här på Faktiskt. En Carlssonkopia med en AD 0160 och en Gamma BBK 200. Riktade uppåt. Sluten låda. Har inte provkört. Först begärde loppisen 1000 kr. Till slut betalade jag 300. Eg för mycket det också...
AD 0160 var en av de första dome-diskanterna med kvalité. Det fanns andra, men 0160 var billig och lät helt okej. Den sitter t ex i ett antal av två i Tandberg TL 5020, och i en hel del svenska högtalare från mitten av 70-talet, bl a i Expertlådor. TL 5020 var Tandbergs största modell 1975. Den följdes sedan av Studio Monitor, där det sitter Peerless-diskanter.
Jag har också hört att det var lätt att köra sönder AD 0160, men jag har ingen erfarenhet av detta själv. De fanns/finns i både 4 och 8 ohm. Mina är 4 ohm.
JB skrev:Aaah där sa du nått! Det kanske är därför jag saknar mellanregister.. för att diskanterna är 4 ohm (jag trodde alla var på 8 ohm) och tar över för mycket... jag får helt enkelt ta och skruva ut dom och mäta! Tack för infon!
JB skrev:Tack för hjälpen :)
Verkar inte sitta nått delningsfilter i lådorna utan bara en 4,7 mikrofarads konding till diskanterna,
Kranzberg skrev:
Att sätta ett effektmotstånd på 3,9 ohm i serie är en nödlösning eftersom ett motstånd är en resistans och det är inte en spole i ett element. Det är skillnad mellan resistans och impedans. Men det fungerar till nöds. En bättre lösning är att skaffa två 8 ohms diskanter eller ytterligare två 4 ohms och seriekoppla.
phon skrev:Kul är det hursomhelst. Ladda ner Basta! och lek lite själv.
JB skrev:Problemet är att jag inte har några motstånd på lager så jag kan själv inte testa utan att beställa =/
Kranzberg skrev:JB skrev:Problemet är att jag inte har några motstånd på lager så jag kan själv inte testa utan att beställa =/
Du kan beställa från
www.trimlog.se
m v h
Kranzberg skrev:Helt rätt. Det är riktigt att diskanterna inte är beroende av lådan. Det finns högtalare som har diskanterna i separata lådor. Finns en fin DUX-högtalare från 70-talet till salu på Tradera. Diskanterna sitter i "satelit-lådor". Jag har inte hört den högtalaren, men den fick mycket bra omdömen på den tiden.
Jo, det är ju klart att diskanten försvinner när du kopplar bort elektrolyten. Men vad de två andra kablarna går till... Kopplingen är väl sådan att inkabeln går direkt till basen och därifrån går det kabel till diskanten. (Basen är ju odelad, eller hur - är du förresten säker på det, den skulle kunna ha en 6 dB-delning med en spole)
Har du provat att dra upp kablarna från diskanten? Kan det sitta en spole i kablarnas ändra ände. Ta det försiktigt. Spolen är antagligen limmad mot lådans innervägg. I så fall har diskanten ett 12 dB filter. Det är inte helt otroligt, snarare mycket möjligt, eftersom ju ett sådant skär av brantare neråt. Ner och gräv i lådan. Ta ur eller böj åt sidan dämpmaterialet så att du kommer åt att titta.
Medan du ändå ska hålla på och rota och byta i lådan tycker jag att du ska göra om alla lödningar. Sådana åldras. Samtidigt kan du om du vill byta kablaget. Inte för att att jag tror att just kabelsorten har någon betydelse för ljudet (ingen idé med någon dyr kabel), men jag tycker det känns fräschare med nya kablar och lödningar.
Du får väl bestämma dig för om jag ska handla åt dig. I så fall kan du skicka namn och adress i PM. Ev spolar behöver inte bytas - de är åldersbeständiga.
Kranzberg skrev:Det är ju synd att vi inte har mH-värdet på spolarna.
Diskanten på 4 ohm satt ju i lådan som original, eller hur. Kondingen är på 4,7 uF. Rent teoretiskt kan spolen vara på ca 0,15 mH. Då får du en delningsfrekvens på 6000 Hz. Det verkar rimligt.
Den där delningsfrekvensen på 8000 Hz, som vi talade om tidigare gällde ju om filtret bara bestod av kondingen, och alltså var på 6 db. Nu när du kommit fram till att filtret är ett 12dB-filter måste vi ju räkna igen.
Teoretiskt skulle man då kunna komma fram till en delningsfrekvens för diskanten på 6000 Hz. Jag tror att det är klokt att anta att delningsfrekvensen för diskanten ligger någonstans kring 5000-6000 Hz.
Jag skulle fortfarande först och främst prova ett motstånd i serie med diskanten.
Ett annat sätt att börja på är att helt enkelt koppla bort basens spole så att elementet planar ut av sig självt. Då borde det gå högre upp i frekvens och ge dig mer mellanregister. Bara för att elementet har en specad delningsfrekvens på 5500 Hz betyder ju inte det att det inte går högre upp än så.
Att köpa ett färdigt filter eller att bygga ett enligt uträkningar är som att spela på Lotto: Stor risk för nit - liten chans till vinst.
JB skrev:Jo diskanten är orginal så man tycker ju att basen inte borde vara kapad för lågt med filtret, fast iof så var nog orginalbasarna på 4 ohm vilket kanske gör att spolen kapar vid fel frekvens nu när jag bytt basarna! Eller hur funkar det som?
Kranzberg skrev:JB skrev:Jo diskanten är orginal så man tycker ju att basen inte borde vara kapad för lågt med filtret, fast iof så var nog orginalbasarna på 4 ohm vilket kanske gör att spolen kapar vid fel frekvens nu när jag bytt basarna! Eller hur funkar det som?
Jo, det blir nog lite fel.
Jag antar att originalbasen var på 4 ohm. Eller?
Om vi nu låtsas att delningsfrekvensen valts till 4000 Hz, då ska spolen teoretiskt vara på 0,16 mH.
Men om du ansluter en 8 ohms bas till en spole på 0,16 mH åker delningsfrekvensen upp till ca 7000 Hz.
OBS! Detta är rent teoretiskt uträknat efter tabeller.
Men helt klart är att baselementet kommer att gå högre i frekvensregistret. Hur mycket högre måste man naturligtvis mäta sig till när elementet sitter i lådan.
Ditt element är ju på 6 ohm. Jag antar alltså att originalbasen var på 4 ohm. Teoretiskt borde du alltså får mer mellanregister i basen med ett 6 ohms element än med ett 4 ohms, om du behåller spolen.
Jag tror fortfarande att ditt problem mest handlar om olika verkningsgrad på elementen. En dämpning av diskanten, så som jag först föreslog, med två motstånd, kanske i alla fall kan vara något att tänka på att prova.
Ett annat sätt är att köpa en konstantimpedanspotentiometer och koppla in den på diskanten. Sådana finns på Ljudia och kostar ca 75 kr/st.
M v h
Kranzberg skrev:Nej, det är inte säkert. Det beror bl a på vid vilka frekvenser tonkontrollerna börjar jobba.
phon skrev:Oj, här händer det saker.![]()
En komplicerande faktor med just 9710 är att den har väldigt hög output, så det kan ändå vara en 4 ohms diskant just för att matcha 9710-an.
Enklast är att titta på diskanten, eller mäta resistansen i spolen. Borde gå att se T4 eller T8 i slutet på beteckningen, på ena eller andra diskanten.
Kul att det trots allt sitter en hög filterkomponenter där, då kan det väl inte vara så svårt att få till det hela.
Om nu både nivå och frekvensomfång är fel i diskanten så är nog det enklaste ett motstånd i serie mellan diskant och diskantens filter. Det bör tåla ungefär lika mycket effekt som man kan tänkas spela med i diskantregistret, ett 5-10W motstånd på 3,9 ohm bör fungera.
Å andra sidan, om både diskant och filter satt där från början så borde de passa ihop. För att sänka nivån då så är Kranzbergs två motstånd en bättre lösning.
phon skrev:9710 är ju lite speciell, det är ett bredbandselement som man kan köra ensam utan diskant om man vill. Den kännetecknas (bland annat) av att den har ett väldigt speciellt övre register som hörs ordentligt.
Många tycker att den är vass, men om man, som jag, är uppvuxen med en 9710 i varje öra under 30+ år så har man nog blivit lite beroende![]()
![]()
Kurvan ser ut så här:
Elementet sitter i alla gamla Carlsson, och hittills har det inte varit möjligt att hitta någon ersättare som gör samma jobb.
Det är en liten skillnad mot dina högtalare dock, dina är inte "rundstrålande" utan mer riktade, så ge inte upp hoppet. Det som behövs är lite handpåläggning, och då närmast basfiltret. Det går att boosta den övre delen lite genom att ta ett brantare filter. Låter konstigt, men det gär att få lite högre nivå just före delningen då än med bara en spole i serie med basen.
Har du kommit fram till vad du har, mer exakt, i filterväg och elementväg, så kan jag försöka mig på lite labbande.
JB skrev:
Men vad säger du phon, behålla gamm philips diskanten och bygga nytt filter eller köpa nya diskanter och bygga nytt filter?
JB skrev: ...... den fick sig som sagt en smärre defekt ....... P
phon skrev:JB skrev:
Men vad säger du phon, behålla gamm philips diskanten och bygga nytt filter eller köpa nya diskanter och bygga nytt filter?
Varje kombination av element kräver sin anpassning. Inte säkert att Ljudias diskant presterar nåt avsevärt bättre än den du redan har. Jag skulle nog ha byggt på det som finns, men jag gillar ju att pilla på gamla grejor.![]()
Lust skrev:Om du byter ut de diskanterna köper jag dom gärna av dig.
Jag tror att du kommer att ångra dig stort när du jämför dessa med MGR.
0160 har ett otroligt luftigt och mjukt ljud som jag än så länge inte hittat hos andra domediskanter under tusenlappen. Men smaken är olika...
JB skrev:
Om jag nu skulle köpa MGR diskanterna vad skulle du isåfall rekommendera att jag byggde för delningsfilter och vad skulle då isåfall komponenterna kosta? (behöver inga värsting komponenter)

phon skrev:Nån liten spoile i serie med basen är nog bra, annars kan du råka ut för nåt sånt här. Här men 0160 och 4,7 uF, samt dämpad några dB. Basen utan filter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster