Moderator: Redaktörer
Samtidigt vill jag ha bra betalt när jag säljer något?
Hur skall jag då göra?
Lägg ett bud tillbaka och se vad som händer. Kanske han släpper den annars får han väl behålla den. Såna är ju marknadens regler.
Kjell_Kranzberg skrev:Samtidigt vill jag ha bra betalt när jag säljer något?
Hur skall jag då göra?
Jo Fjonken, men då medverkar ju du också till att trissa upp prisnivån och du skor dig på dina vintagehifi-kompisar.
Jag har ju sett att du annonserar ut vintage hifi till salu. Skulle du verkligen sälja en apparat till någon av oss här på forumet till så högt pris som möjligt, eller till ett pris som många av oss här på forumet skulle anse vara för högt?
de butiker som pysslar med vintageprylar brukar ju ligga rejält i överkant
Kanske är det vanligt att man försöker ockra och "dra till" med ett riktigt
idiotpris för att se OM det går, jag skulle inte heller vilja köpa av en sån
typ. Men mest för att det visar på en del om hur människan/annonsören
fungerar (typ falskt och äckligt)
Angående Fjonkens annonser så tycker jag INTE att han tar ut för mycket.
Men nä, jag skulle inte sälja till så högt pris som möjligt till forumvänner, tror ingen skulle köpa heller. Och nä igen, jag skulle inte sälja till ett pris som många anser är för högt till forumvänner.
Huruvida jag trissar upp prisnivån eller inte, låter jag andra bedöma men jag tycker inte det själv. I så fall gör du det i lika stor utsträckning som jag Kjell.
Sedan blir jag lite konfunderad, om du sätter en köpesannons på hifimagasinet så har jag svårt att se kopplingen till faktiskt.se? Eller hur menar du att forumvänner har med något i resonemanget att göra?
Om jag nu inte missminner mig helt så skrev du i din annons att du betalar bra för ett par Luxor Orchestra. I mina öron låter det som en person som faktiskt vill betala en rejäl summa. Så kanske den personen uppfattade din annons med?
subsand skrev:Tror inte att du tjänar något på att inte förhandla Kjell.
Kjell_Kranzberg skrev:Jag tvivlar på det. Här är hans mailsvar: (notera uttrycket "om det inte passar dig")
Högtalarna finns i Västervikstrakten och kostar dig 4500-. Måste ju dessutom hämtas här. Om det inte passar dig är det ju ingen större idé att gå vidare.
Filip! No hard feelings! Du är en toppenmedlem här på forumet. Jag tror inte ens i mina mörkaste mardrömmar att du är en typ som vill sko dig på oss andra.
M v h
Renobo skrev:Utvecklingen är trist. Jag tänker att om någon köper allt de hittar på loppis och säljer för det tiodubbla - bara för att tjäna pengar - helt utan intresse för hifi så känns det lite surt för oss som är entusiaster som därigenom missar fynd. Ungefär som om någon som inte gillar svamp har rensat mina svampställen bara för att sälja på torget. Denna trend har spridit sig p.g.a alla antikprogram och Vintagehifi-sidor Plötsligt ser "antikhandlare" att det finns pengar i dessa prylar med. Denna utveckling drabbades fotografica för länge sedan. En obrukbar Kodak lådkamera kan ju kosta 400.- på en antikaffär. Nu är det hifi-prylars tur.LOppisar och dödsbon kommer att rensas av uppköpare. Den myglarbranchen kommer att se till att priserna regleras uppåt.
//Krister
Roadrunner1 skrev:Däremot så känns det som att bevarat en del av den underbara
Hi-Fi historiken. De som jag sålt till har i varje fall alltid varit positivt
överraskade vilket glädjer mig. Glädjen har inte bestått i att jag fått
någon krona mer än jag gav utan att objektet forstätter att vårdas
ömt och kanske väcker ett nyvunnet intresse hos någon
Kjell_Kranzberg skrev:Nu tror jag att han som ville sälja mig sina Orchestra inte gjort det.
Här är mer ur de mail jag fick:
Har ett par sådana, som jag inte hade tänkt mig att sälja. Men eftersom här finns onödigt många par av bra kvalitet, så skulle de här kunna få ge sig ut på en resa. Basarna är utbytta av förre ägaren. (Originalelement) De är i mycket fint skick exteriört också, förutom en fläck på ena fronttyget. Svarta.
Inte ett ord om att ägaren själv gjort något som föranleder ett högt pris p g a hård arbetsinsats och dyra materialinköp.
henriksch skrev:[
Men då är det ju det som egentligen är problemet, inte ett medvetet förstörande av hobbyn.
Henrik
Fjonkalicious skrev:Här kommer ytterligare en fundering.
Om vi tar ett steg tillbaka och försöker se saker och ting objektivt. De köpare som köper av de "svulstiga" försäljarna, huruvida vet vi om dom är nöjda eller inte? Det kanske är så att dom också är alldeles ypperligt nöjda dom med? Och känner sig inte ett dugg lurade?
Vidare kan vi också fundera om dessa säljare kanske tycker att de grejor de säljer faktiskt är värda de pengar de säljer det för?
Det jag försöker säga är att vi kan ju egentligen inte utgå från att dom luras, någon som luras är ju dom som är helt och hållet medvetna om att dom säljer en vara för ett högre pris än vad det är värt?
Fjonkalicious skrev:
Själv känner jag att den enda utvägen blir snart Tradera med reservationspris, det jag helst inte vill göra.
@Henriksch: Det är inte ditt fel att idrottsföreningen har sunt förnuft. Men jag kan se problematiken att försöka som säljare av likadana prylar förklara för dom att det inte är samma grejor. Tufft läge, men det är ju idrottsföreningen som är förloraren i detta sammanhanget.
henriksch skrev:Fjonkalicious skrev:
Själv känner jag att den enda utvägen blir snart Tradera med reservationspris, det jag helst inte vill göra.
@Henriksch: Det är inte ditt fel att idrottsföreningen har sunt förnuft. Men jag kan se problematiken att försöka som säljare av likadana prylar förklara för dom att det inte är samma grejor. Tufft läge, men det är ju idrottsföreningen som är förloraren i detta sammanhanget.
Hejsan
Kanske uttryckte mig oklart.
Inser att IF:s bild av mig stör min argumentation kring priset på ett par skavda vita OA5-or (som jag alltså inte är ute efter att köpa) snarare tipsa honom om ett pris som är vettigare. Ett pris som gör att IF får in lite stålar istället för att de står där och samlar damm.
Det jag menade är att:
En konskvens av det resonemang som ibland förs kring priser är att allt som säljs till annat än ordinare loppispris är till skada för hobbyn. Detta är jag inte överens om, det finns andra faktorer att väga in.
OBS, OBS, OBS
Jag drar resonemanget ordentligt långt här. Menar inte att det är något Kjell K står för, fattar vad du är ute efter, om du behöver en knapp jag har på ett lik i garderoben, en diskant som du saknar så är det inte pengar som gäller, det är tjänster och gentjänster och bara kul om en grej blir komplett och fungerande.
Dock kan det ha en hel del relevans som eftertanke innan man kastar ur sig ett foruminlägg, instämmer i en kör innan man vet vad det handlar om.
Återigen så gäller inte detta Kjells förstainlägg, du var irriterad på ett töntigt svar och ett löjligt försök till överpris och kräkte ur dig lite vilket är helt begripligt. Det behövdes dock lite förtydliganden innan jag fattade läget.
Renobo skrev:Men det blir märkligt när några (arbetslösa med mycket tid) dammsuger loppisar på allt av värde. Särskillt sådana som ger sitt överskott till behövande. Typ röda korset. Sedan lägger man ut det till försäljning på tradera eller blocket. Det är dessa som trissar upp priserna. Inte de medvetna hifi-entusiasterna, för de är så få.
Dessvärre är det ju så att många av oss plockar med en billig pryl som vi inte behöver bara för att vi vet att det går att sälja den dyrt/är värd pengar. Varför då inte upplysa loppisen om att saken är för lågt prissatt. Om man nu ändå inte vill ha den. Den som verkligen vill ha den kan ju lätt tänkas betala 300.- istället för 100.- Pengarna går ju till de som behöver mat mer än vi behöver fler hifi-prylar. Jag skäms när jag köper för billigt.
När det gäller kommunens återvinning har jag inga spärrar. '
//Krister
Fjonkalicious skrev:Renobo skrev:Men det blir märkligt när några (arbetslösa med mycket tid) dammsuger loppisar på allt av värde. Särskillt sådana som ger sitt överskott till behövande. Typ röda korset. Sedan lägger man ut det till försäljning på tradera eller blocket. Det är dessa som trissar upp priserna. Inte de medvetna hifi-entusiasterna, för de är så få.
Dessvärre är det ju så att många av oss plockar med en billig pryl som vi inte behöver bara för att vi vet att det går att sälja den dyrt/är värd pengar. Varför då inte upplysa loppisen om att saken är för lågt prissatt. Om man nu ändå inte vill ha den. Den som verkligen vill ha den kan ju lätt tänkas betala 300.- istället för 100.- Pengarna går ju till de som behöver mat mer än vi behöver fler hifi-prylar. Jag skäms när jag köper för billigt.
När det gäller kommunens återvinning har jag inga spärrar. '
//Krister
Krister, här hänger jag inte med riktigt.
Vad skiljer en arbetslös från en annan person (låt säga arbetande) i detta sammanhanget förutom tid?
Jag menar, om en arbetslös tar sin tid för att göra någonting istället för att bara sitta och glo in i väggen, är det fel?
Är det fel för en arbetslös med väldigt lite pengar att försöka skaffa sig lite pengar så denne klarar livhanken?
Tycker det känns väldigt onödigt att kasta skit på en kategori människor utan anledning, bara för att det känns orättvis för dig att du inte hinner dit innan någon annan gör det.
Att någon är arbetslös innebär ju inte per automatik att man lyfter någon a-kassa eller utnyttjar samhällssystemet.
Hade du däremot sagt sjukpensionärer(det finns det många av) så hade det varit en annan sak. Dvs dom som sägs vara sjuka men springer som aldrig förr när det hägrar loppisfynd.
Så om man köper något billigt på loppis. Man har kört till/från loppisen, testar grejorna, rengör grejorna, köper reservdelar, lagar, slipar, putsar osv. Det är inte varje gång det är fynd heller, kanske var 10:e gång, då har jag kört ganska många mil. Sedan om man tar en skälig peng för det arbete man lagt ned. Är det då jag som trissar upp priserna?
Som Henriksch säger, det är en otrolig skillnad på loppisfynd och det som i alla fall jag säljer.
När man köper billigt på loppis så innebär det att man tar ett risktagande. Jag har många gånger kommit hem med saker som inte fungerat, som luktat allt för mkt rök, saker med stora repor, söndriga lampor osv. Sådant som inte går att kontrollera på loppis. Varför skall man då gå och säga till dom att ta mer betalt? Det slutar ju bara som Henriksch idrottsförening där dom sitter kvar med grejorna och inte får in några pengar alls.
Den som säljer något har all möjlighet i världen att kolla upp vad det är för rimliga priser på grejorna dom säljer. Det är ju deras ansvar att försöka få ut den sista kronan av det dom säljer. Fråga en vän, kolla på internet, fråga någon i en äldre hifibutik? Så svårt kan det inte vara. Men orkar man inte göra det arbetet så får man ju sätta ett godtyckligt pris.
Faktum är att höjning av priser kan ha en motsatt effekt på loppisar. Vi har redan fått ett exempel. OA5:orna på idrottsföreningen som står kvar, det är säkerligen heller inte den enda grejen som stått där i flera månader. Hur är det med kundkretsen som återkommer till den loppisen gång på gång och bara får se samma saker? Finns ju ingen större mening att åka dit? Då tycker jag att det är bättre att loppisen sätter fart på grejorna så att dom får plats till nya grejor, dom får ju trots allt nya grejor varje vecka. På så vis underhåller man kundkretsen och skapar ett återkommande intresse. Och det rullar in pengar till de behövande.
Vidare så har jag inga som helst skrupler mot Röda Korset som spekulerar med sina pengar och håller på med diverse fuffens. Det är ett hån mot dom som försöker bidra till deras goda ändamål.
Mvh
Filip
Renobo skrev:Nu tar du i Filip. Jag skrev att det var MÄRKLIGT, inte fel. För mig är det märkligt att skaffa sig kunskap om prisläge på prylar man egentligen inte är intresserad av. Men det är väl vanlig marknadsekonomi antar jag. Några få dammsuger loppismarknaden på allt av värde.
Här i Piteå har vi en loppis i parken varje lördagmorgon med ett par hundra bord. Kl 4 på morgonen är proffsen där och köper allt av värde. När folket kommer vi 10 tiden ligger sakerna på proffsens bord. Till mycket högre priser. Det känns märkligt. Köpte ett par AR RedBox med Linnstativ och Linnkabel för 160.- i somras.![]()
//Krister
leffe skrev:Kommer inte ihåg om detta ventilerats här tidigare, Men tradera (och eBAY´s) roll som prisbarometer är ju väldigt farlig, då jag misstänker att det finns en del kompisbud som trissar priser rejält.
leffe skrev:Saken är ju värd exakt vad folk är villiga att betala.
Allt annat är ju bara fantasier, förhoppningar eller självbedrägeri.
Är det inte kanske så att priset, vad folk kan förväntas vilja betala osv, inte har nån praktisk/reell koppling till vad saken egentligen är värd?
Saken är ju värd exakt vad folk är villiga att betala.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster