Någon som har en sprängskiss/ ritning på LUXOR 8071?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Någon som har en sprängskiss/ ritning på LUXOR 8071?

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-03-31 08:08

Har alltid varit nyfiken på hur kanalsystemet i dessa lådor e uppbyggt men trots att det står att läsa rätt mycke om dessa transmissionline högtalare på nätet så har jag aldrig sett någon sprängskiss el ritning publicerad. Troligtvis finns det ingen sådan heller.... eller ? :)

Dämpningen o hur den placeras i en transmissonline låda lär ju vara extra viktig för att det skall låta rätt. Kan man då utgå från att dämpningen, efter drygt 30 år på nacken, fortfarande "ligger rätt" i dessa lådor? sen har jag hört att lådorna tillverkades av ett företag i Finland (Leinopuu Ab) och skeppades till Mora för montering av element o filter och jag antar att dämpmaterialet också sattes på plats i Mora.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2012-03-31 08:38

Jo, det måste finnas - på sjuttitalet kunde man köpa både ritning och mer eller mindre kompletta kit av transmission-line högtalare med KEF element av (den typ som) Stridbeck i Göteborg bl.a

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-03-31 08:58

Tyvärr inget jag sitter på.. Du har sett att AVR7000 lagt upp instruktionsboken?:

http://user.faktiskt.io/avr7000/LUXOR/
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-03-31 09:26

Cicaro skrev:Tyvärr inget jag sitter på.. Du har sett att AVR7000 lagt upp instruktionsboken?:

http://user.faktiskt.io/avr7000/LUXOR/

Nej hade inte sett den men nu är den sparad på HD :D

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-03-31 09:34

leffe skrev:Jo, det måste finnas - på sjuttitalet kunde man köpa både ritning och mer eller mindre kompletta kit av transmission-line högtalare med KEF element av (den typ som) Stridbeck i Göteborg bl.a

Oj då det var mera än jag visste. Då får man hoppas att någon som har en sådan ritning i gömmorna letar fram den o scannar in den. Blev riktigt DIY sugen nu när jag läste detta. Har inte byggt högtalare på många år men med en sådan ritning kanske intresset skulle vakna till liv igen.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2012-03-31 10:14

Stämmer att de är tillverkade i Finland då det begav sig.

Har ägt ett par och bytte ut det då fasta, men avklippta, kablaget mot ett par polskruvar för banankontakt.
Och vad jag kunde se så var det ingen risk att dämpningen for runt i lådan, det var väldigt tajt monterat.
En del av dämpningarna hölls på plats med stadiga plastband.

http://www.hifisentralen.no/forum/index ... #msg839338

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-31 13:17

GrosvenorAudio skrev:
leffe skrev:Jo, det måste finnas - på sjuttitalet kunde man köpa både ritning och mer eller mindre kompletta kit av transmission-line högtalare med KEF element av (den typ som) Stridbeck i Göteborg bl.a

Oj då det var mera än jag visste. Då får man hoppas att någon som har en sådan ritning i gömmorna letar fram den o scannar in den. Blev riktigt DIY sugen nu när jag läste detta. Har inte byggt högtalare på många år men med en sådan ritning kanske intresset skulle vakna till liv igen.

hade inte nattlorden en gammalt sådant bygge som han inte lyckades få någon intresserad av trots upprepade försök! Hamnade nog på tippen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-31 13:37

Luxor 8071 är konstruerad enligt grundkonceptet för en transmissionline.
Bild
Den här lådtypen kommer ursprungligen från bl.a amerikanska horn konstruktioner från 20-30-talet och togs upp igen av Bailey på 60talet och återigen av Tyrland i Sverige.Men jag tycker nog att Bailey ska ha den största äran.
http://documents.jordan-usa.com/Famous- ... losure.pdf
Såhär ser det ut inuti lådan:
Bild
Senast redigerad av rolfzetterberg 2012-03-31 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-03-31 14:28

rolfzetterberg skrev:Luxor 8071 är konstruerad enligt grundkonceptet för en transmissionline.
Bild
Den här lådtypen kommer ursprungligen från bl.a amerikanska horn konstruktioner från 20-30-talet och togs upp igen av Bailey på 60talet och återigen av Stridbeck i Sverige.Men jag tycker nog att Bailey ska ha den största äran.
http://documents.jordan-usa.com/Famous- ... losure.pdf
Såhär ser det ut inuti lådan:
Bild

Tack så jättemycket Rolf! nu blev jag väldigt sugen på att snickra ihop en sådan låda bara för att testa lite men jag får väl behärska mig :)

Om jag får fråga hur kommer det sig då att du har en sådan gammal handritad skiss? är det kopierat från en originalritning eller hur har du kommit över den? har du kanske byggt såna högtalare en gång i tiden.

Jag antar att 26 cm uppe är innermåttet/djupet på lådan? och kanalens vinklar är på 7,5cm? resten av måtten kanske går att räkna ut baserat på de här värdena. Sen verkar lådan sakna helt dämpmaterial i toppen, är det så?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-31 15:39

Här finns Sven Tyrlands artiklar om ljudledningar:

Mätningar

Byggartikel

Hans examensarbete är utgiven som en bok på 211 sidor:
http://books.google.se/books/about/Kons ... edir_esc=y
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-31 16:36

Ursäkta,Tyrland ska det givetvis vara.Har korrigerat.
Att det då och då kommer handritat från mig beror på att jag är en nyfiken person och alltid vill veta hur det ser ut inuti t.ex högtalare.Det är alltså mina egna anteckningar.
Översta delen av lådan är "tom" och innehåller bara kontrollerna.Tror att det är innermått.

Jodå,jag byggde kopior av "IMF Professional Transmission Line" en gång på 70-talet.De var de största(åtminstone på den tiden)med sprillans nya KEF B139 inhandlade för halva priset i England och visst fungerade de bra,men jag hade problem med jämnheten i basen och där återstod lite resonanser.Troligen berodde det bara på dämpmaterialets placering som är ganska kritisk.I IMF satt det små "blompinnar" som dämpmaterialet skulle lindas runt,så att ljudet skulle vandra i vågor-ungefär som en orm slingrar sig fram.Att Luxor klarar sig undan med den ganska enkla,basala dämpningen är lite av en gåta för mig.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2012-04-02 08:51

rolfzetterberg skrev:
Jodå,j..................Troligen berodde det bara på dämpmaterialets placering som är ganska kritisk.I IMF satt det små "blompinnar" som dämpmaterialet skulle lindas runt,så att ljudet skulle vandra i vågor-ungefär som en orm slingrar sig fram.Att Luxor klarar sig undan med den ganska enkla,basala dämpningen är lite av en gåta för mig.

Kan det inte varit så enkelt att mycket av problemen byggde på det baselement som användes?
Så här i efterhand ter sig "139"basen inte som något idealiskt element för att producera lägre bas...eller?

Jag minns vilda diskussioner om att det t o m skulle vara någon speciel sorts fårull i dämpmatrialet för att det skulle bli "rätt"

Men jag minns dessa konstruktioner som relativt "tunna" i ljudet - lite som Carlssons burkar - eller var det bara bristen på "riktiga" förstärkare som spökade?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 09:00

rolfzetterberg skrev:Att Luxor klarar sig undan med den ganska enkla,basala dämpningen är lite av en gåta för mig.

Det kan bero på att Tyrland och IMF med flera överdrev verkan av dämpmaterialet för att verka trovärdiga och djupa. Hur vet man vad Tyrland eftersträvade av speciella egenskaper och vad överdrev han för att komma dit. Han hade visserligen vad jag förstår inget ekonomiskt intresse i byggena men han kanske var en sån där svår typ som Carlsson som fastnade i smådetaljer och ältade dom till vansinne. Spännvidden på hur en TL kan fungera är stor. Allt ifrån helt odämpad ledning till i det närmaste igenproppad. Allt ger bara olika egenskaper och vad man väljer beror på det egna målet som man förhoppningsvis har definierat. Jag hade en period när jag testade en hel del av det här så jag pratar inte helt utan erfarenhet.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-03 19:04

Kan inte släppa det här med Luxor 8071 :D

Har aldrig ägt ett par av dessa inte ens sett några i verkligheten men nu finns ett par till salu som jag eventuellt köper ifall priset känns rätt och säljaren faktiskt beslutar sig för att sälja (det är ännu osäkert om han vill släppa dom)

I vilket fall så har jag en komplett uppsättning element (bas, mellan o diskant) + filter från ett par Luxor 5061 på kommande. Basarna är färdigt omkantade.

De här elementen från Luxor 5061 ser ju identiska ut med de element som finns i 8071 så visst måste det vara samma högtalarelement? och kanske också samma filter?

Det kanske blir så att jag gör ett försök att bygga ett par egna 8071 transmissionline lådor med utgång av de mått som finns på Rolfs handritade skiss här ovanför. Det blir inget prestige bygge utan jag gör det mera som en kul grej och för att testa lite.

Finns det förutsättningar för att lyckas med detta, vad tror ni? att jag får ett par 8071 kloner som låter lika eller snarlika som ett par riktiga Luxor 8071. Jag skulle som sagt använda Luxor Briljant elementen från 5061 som ju ser ut att vara identiska med de i 8071.

Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-04 21:53

Luxor använde identiska element i flera modeller, även åtminstone en annan modell hade samma filter som 8071. Den som du visar har högst troligen identiska element.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-04 22:46

AlNiCo skrev:Luxor använde identiska element i flera modeller, även åtminstone en annan modell hade samma filter som 8071. Den som du visar har högst troligen identiska element.

jo det måste va samma element. Det är dessa element jag har (se bild)
Jag skall snickra ihop kabinett till dessa men tyvärr har jag inte alla innermått på ljudkanalens längd, exakt placering osv.

Någon som har en 8071 och är villig att öppna upp högtalaren (bakstycket är visst skruvat på dessa och går att ta av), ta bilder och mäta upp lådan innuti? :wink: jag vet att det är att begära för mycket men ändå mitt enda hopp. Att snickra ihop en låda bara på känsla kan ju inte bli bra o speciellt inte när det är en Transmissionline.

Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-05 11:04

De där ser ut att vara rätt. Men diskanten är obekant för mig eftersom Luxor i vissa fall använde Audax-diskanter i stället för sina egna, på de här modellerna (och jag har konstigt nog enbart stött på sådana).

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-05 21:55

AlNiCo skrev:De där ser ut att vara rätt. Men diskanten är obekant för mig eftersom Luxor i vissa fall använde Audax-diskanter i stället för sina egna, på de här modellerna (och jag har konstigt nog enbart stött på sådana).

Diskanten ser ut så här på framsidan (se bild) det skall ha funnits två varianter av denna diskant, detta är "plastvarianten" sen fanns en annan med svart metallhölje, tror den är vanligare. De här elementen kommer som sagt från ett par Luxor 5061 inte 8071 men det är ju fråga om samma element.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 08:59

Jag har ett par såna där diskantelement i plast ligger i hyllan och väntar på återuppståndelse i hajendvärlden.
Mätte nyss lite på ett av dom. Inte så illa pinkat av en gammal lågbudgetpryl.
Bra lät dom dessutom redan i mitten av 70-talet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-06 10:54

Flint skrev:
Bild

Du kör också med bilmatta på bänken ser jag! :D :D

Det verkar vara en OK diskant.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 11:08

phon skrev:Du kör också med bilmatta på bänken ser jag! :D :D

Jäpp på båda. Bilmattan har fördelen att man ganska fort vaknar om man skulle somna och lägga pannan på arbetsbänken och därmed mattan eftersom den är mycket obekväm. Rutmönstret sitter dock kvar i någon timme och förbryllar omvärlden.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-06 11:51

Flint skrev:
phon skrev:Du kör också med bilmatta på bänken ser jag! :D :D

Jäpp på båda. Bilmattan har fördelen att man ganska fort vaknar om man skulle somna och lägga pannan på arbetsbänken och därmed mattan eftersom den är mycket obekväm. Rutmönstret sitter dock kvar i någon timme och förbryllar omvärlden.

I min ungdom var jag en dag väldans trött på jobbet... hade väl kanske festat lite hårt dan innan...

Hursom så gick jag in på ett litet dass på jobbet, la armen på handfatskanten och la pannan på armen och sov en stund. Mina kollegor hade väldigt kul åt mig när jag efter en stund kom ut och hade "stickad lusekofte mönster" i hela pannan :D :D

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 12:02

avr7000
Ja, så kan det gå. Men tuppluren kan vara värd besväret. :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-06 12:12

Flint skrev:avr7000
Ja, så kan det gå. Men tuppluren kan vara värd besväret. :D

Ja absolut... En "förmidrande omständighet" var att detta var 1992, stor industrikris, och aktiviteten i på jobbet var i stort inte mycket högre än den jag hade på dass :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-06 12:55

Flint skrev:Jag har ett par såna där diskantelement i plast ligger i hyllan och väntar på återuppståndelse i hajendvärlden.

du skriver plast men de du visar bild på borde va just den andra modellen med frontplatta i aluminium eller hur?. Jag har tidigare haft ett annat par 5061 och de hade exakt såna diskanter som du nu visar bild på och har mätt upp värdena på.

Rent estetiskt tycker jag dina diskanter är snyggare med bara domen som sticker upp, känns mera highend om man så säger... :lol:

och det där med bilmatta som underlag är förträffligt, ur fotosynpunkt ser det proffsigt ut med den bakgrunden. Dina bilder skulle platsa i vilket HiFi magasin som helst.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 13:23

GrosvenorAudio skrev:
Flint skrev:Jag har ett par såna där diskantelement i plast ligger i hyllan och väntar på återuppståndelse i hajendvärlden.

du skriver plast men de du visar bild på borde va just den andra modellen med frontplatta i aluminium eller hur?

Ibland har man 100% fel och här har du det. Tror du inte att jag kan skilja på gjuten plast och stansad svart aluminiumplåt? Fronten på mina element är gjord av gjuten plast. Jag var med och sålde prylarna på den tiden och såg gott om båda versionerna. Dessutom bör namnet 454P innebära plast för p:et.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-06 14:06

Flint skrev:
GrosvenorAudio skrev:

du skriver plast men de du visar bild på borde va just den andra modellen med frontplatta i aluminium eller hur?

Ibland har man 100% fel och här har du det. Tror du inte att jag kan skilja på gjuten plast och stansad svart aluminiumplåt? Fronten på mina element är gjord av gjuten plast. Jag var med och sålde prylarna på den tiden och såg gott om båda versionerna. Dessutom bör namnet 454P innebära plast för p:et.

Såklart har du rätt! Ber om ursäkt för mitt påstående om annat. Jag talade utifrån den minnesbild jag hade som uppenbarligen var fel. Mina gamla 5061 hade såna diskantelement som du visar bild på och jag trodde mig vara så säker och minnas att de var i aluminium men så var det alltså inte. De element jag själv postat bild på har jag ännu inte för händerna då de är i postgången annars hade jag säkert insett att mina diskanter är aluminiumversionen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 14:29

GrosvenorAudio
Ingen fara. Lätt att tolka lite snett på bild. Mina element kommer från en kastad liten låda på runt 30W med ett ca. 6-7" baselement. Vet inte modellbeteckningen på lådan men den såldes med de lite senare Luxorkombinationerna innan dom la ner ljudavdelningen helt. Baselementen var slut i skumkanterna men diskantelementen var hela så dom tog jag hand om för framtida byggen som tyvärr aldrig tycks bli av. Jag gillade diskanten från alla deras lådkombinationer men delningsfiltren imponerade kanske inte i samma grad. I alla fall inte praktiskt uppbyggnadsmässigt och "hifi-tolkat".

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-07 18:54

Hittade ett trevligt litet program för beräkning av TL lådor och kommer nu att använda mig av det för att beräkna lådans mått (i brist på originalmåtten). Hur tillförlitligt programmet är vet jag inte men det är åtminstone behändigt då det räknar ut exakt vilka mått som behövs på skivbitarna samt ger förslag på mängden dämpmaterial sen får jag experimentera med dämpningen och se vad som blir bäst. Pipans "utblås" hamnar på ovansidan ifall man nu inte vänder på kabinettet och monterar ben undertill.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-07 20:23

Påminner högst väsentligt den sub jag sålt vidare till nadifierad.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-08 18:23

landa skrev:Inte för att jag någonsin hört dem, men till det priset kan man chansa.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=45923
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-16 19:41

Flint, tog du bort dina fina bilder på diskanten (?) det var lite synd.

Nu har här hänt lite grejer. Högtalarelementen har anlänt och i helgen snickrade jag ihop en högtalarlåda alà 8071. Lådan stämmer till yttermåtten exakt med riktiga 8071 har t.o.m. gjort sockeln, allt för den rätta känslan :) men här slutar väl också likheterna. Jag velade fram och tillbaka ända in i det sista, skulle jag göra ett försök på TL låda, basreflex el. sluten kavitet. Lådan är gjord i 22mm spånskiva och med dubbla sidoväggar (44mm) och väger drygt 40 kilo.

Jag gjorde en sorts ljudkanal men tyvärr mest på känsla då jag ju inte hade några korrekta mått att gå efter. Igår provspelade jag första gången och laborerade med dämpmaterial.

Ett problem är att jag inte vet hur en 8071
SKA LÅTA då jag aldrig hört någon eller någon annan TL högtalare heller
. Rent spontant tror jag att jag hade fått samma bas med ett vanligt basreflexrör som jag nu har med min egenkonstruerade kanal. Tror också den kanal som jag nu gjort kanske är för kort och kanske
den mera fungerar som som just en basreflexkanal än TL )ifall det är skillnad) jag vet inte...
Diskanten o mellanregistret imponerar mera för det låter riktigt bra o
krispigt tycker jag möjligen är mellanregistret aningen tillbakadraget, tror ett mellanegisterelement med större konarea vore att föredra.

Först hade jag mycket dämpmaterial i lådan men tycker att det låter bäst med väldigt lite dämp. Nu har jag lämnat kvar en 12cm djup bit (enligt bild) men skall väl ännu testa mera. Provade även andra dämpmaterial men stannade för mineralullen då den är lättast att få att hållas på plats och inte flyga omkring i lådan.

Bild

många frågor o fundeingar rullar på i huvudet... hur skall man veta när det låter "rätt"? basen är ganska torr o absolut inte bumlig o blöt. Skall basåtergivningen i en korrekt utformad TL vara så speciell (kraftig med kontur o djup) art man direkt märker att detta är en transmissionline? och inte bara en "vanlig" basreflekskonstruktion?.

Skall man ha såna här stora lådor stående i rummet så borde de
nog ge ett rejält basstöd´tycker jag och det känns inte riktigt så nu. Men det är ju så många parametrar som spelar in...de Luxor basar
jag köpte är omkantade med textilkant! har inte sett sånt
tidigare de spelar helt ok och utan missljud men upphängningen känns
ganska hård o styv, detta kan ju också inverka på ljudet antar jag. Sen kanske det också kan vara så att jag hade fel ställda förväntningar, kanske låter lådan helt ok och inte alls fel.

Önskar just nu att jag kunde provlyssna någons 8071:or så jag fick veta hur det skall låta så jag fick en bra referens.
Skickar med en länk till en youtubevideo. Jag filmade högtalaren igår så där ser ni lite hur den o kanalen ser ut. Det lösa skivstycket som jag tar loss är numera fastlimmat hade det först löst för att kunna se hur skivans vinkel påverkade ljudet vid utblåset.

Kommentera gärna vad ni tror om min TL konstruktion ifall ni får en liten bild av det från videon, ser det helt galet ut, eller?

http://www.youtube.com/watch?v=sXl05pRg ... eMmm9uA%3D

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-17 10:07

Luxor-basar ska ha mjuk och flexibel upphängning. Jag tror att de där elementen är "förstörda", tyvärr. Tror du att man kan ta bort kanterna?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-17 14:08

AlNiCo skrev:Luxor-basar ska ha mjuk och flexibel upphängning. Jag tror att de där elementen är "förstörda", tyvärr. Tror du att man kan ta bort kanterna?

vet inte ifall man lyckas få bort kanterna utan att förstöra för mycket. Beror väl på vilket lim som använts också, är det vattenbaserat kanske man kan lösa upp det på något sätt, ifall någon har ett bra tips på hur man löser upp limmet så berätta!

Jämnförde nyss, kände på en annan bas i en annan högtalare som har naturgummiupphäng o där är kanterna väldigt mjuka o elastiska alltså en avsevärd skillnad mot luxorbasarnas textilupphäng. Däremot har textilkanterna väldigt bra passform tycker jag, ser jämnt o fint ut utan spänningar. Även om det ser ganska kladdigt ut där kanten limmats mot konen. Dessutom verkar konerna vara coatade/målade svarta med något medel.

Kanske kunde jag pröva o smörja in textilkanten med någon sorts olja? kanske det skulle mjuka upp lite...

Fick jag bort kanterna (ifall jag bestämmer mig för att testa) så skulle jag nog lämna bort basarna till någon firma/proffs som får rikta upp konerna och kanta om, tänker inte pyssla med det även om jag vet att det inte är speciellt svårt. Tog några nya bilder på basen...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-06-10 17:19

En liten uppdatering om detta projekt som krupit fram med snigelfart den dryga senaste månaden. Det har varit en ganska krisartad tillvaro i mitt liv sen jag skrev här senast. Hade jag vetat vad som var på gång då i april så hade jag nog inte orkat dra igång något högtalarprojekt men så är livet ibland. Lite off-topic men vi är ju alla människor...

Hur som helst, högtalare nr 2 är nu ihopmonterad håller på att ytbehandla den. Sen inväntar jag nyrenoverade filter på posten vilken dag som helst. Har också fått tag på ett par andra nykantade original basar så de med textilhäng åker bort. När allt är klart o på plats återkommer jag med en ny recension.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-06-10 21:53

Hej,det ska vara en dämpskiva som är ca 5cm tjock som täcker hela bakväggen..

Sen lite mer bakom själva elementen,den som syns på bilden blir nog bra. :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-06-18 22:36

Hej,

Har fått tag på en uppsättning Luxor Briljant reservelement (diskant + mellanreg.) De har suttit i en mindre Luxor högtalare och diskanten ser exakt ut som den med plasthölje i 8071 men typbeteckningen förbryllar då det står inte 454 utan istället: " 2,5 cm 1458 48 01458-01" vad är detta för diskant?
också mellanregistret har annorlunda typbeteckning: " 10 cm 4308 48 04308-01"

Känner någon till om de här elementen har motsvarande värden som de i 8071?

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-06-19 17:48

Antagligen samma som den du syftar på, fast 8 ohm.

Om du tittar på modellbeteckningen,

454 söker du
458 har du

Luxor gömmer alltid de egentliga modellbeteckningarna i en rad med siffror.

Mellansregistret är antagligen också 8 ohm.

Mät själv och se! :) Multimeter över polerna. Värdet borde visa ca 7-10 ohm.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-06-19 20:28

ok, tack.

Tänkte inte på att den kunde vara 8ohm...

så här såg högtalaren ut där elementen fanns:

Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-06-19 22:49

Den såg riktigt ny ut, i jämförselse med t ex 8071. Undrar hur länge Luxor egentligen tillverkade högtalare. Jag har fått intrycket av att de slutade i slutet på 70-talet, men så är uppenbarligen inte fallet.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-06-20 14:36

AlNiCo skrev:Den såg riktigt ny ut, i jämförselse med t ex 8071. Undrar hur länge Luxor egentligen tillverkade högtalare. Jag har fått intrycket av att de slutade i slutet på 70-talet, men så är uppenbarligen inte fallet.

Här kommer hela bilden. Högtalarna var en del av ett paket tyvärr vet jag ingen modellbeteckning på högtalarna kan hända att stereokomponeneterna också var Luxor märkta. För mig ser allt ut som 1980 tal.

Bild

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2012-06-29 01:17

Hej grosvenoraudio.

Du har pm...

Mvh/Stefan

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-08-04 17:44

Så ser filtren ut med nya komponenter. Stort tack till en här på forumet för hjälpen med detta :lol:

Även om låda no 2 varit klar en månad ca så håller jag först nu på och monterar ihop frontbaffel med element + filter för den andra högtalaren.

Bild

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-08-05 15:33

zapanasta skrev:Hej,det ska vara en dämpskiva som är ca 5cm tjock som täcker hela bakväggen..

Sen lite mer bakom själva elementen,den som syns på bilden blir nog bra. :)

Är det inte risk att man blockerar för mycket av den bakre kanalen då. El. vet du att Luxorlådorna var utförda så. Var det i så fall hela dämpningen av lådorna? Om jag skulle ge några råd. Dessa då grundade på att ingående ha studerat Sven Tyrlands examensarbete och byggt de högtalare som Jan Stridbeck under 70-talet sålde som byggsatser som var baserade på detta examensarbete. Sven la ner ett mycket omfattande arbete som ledde fram till den här högt. Den största skillnaden med hanns konstruktion jämfört med IMF m.fl. var väl att han använde betydligt mindre dämpmaterial i lådan. I det bakre övre utrymmet bakom högt. elementen satt en från sidan sett som en rätvinklig triangel formade rockwolskivor. Med spetsen ner mot kanalen. Dom sträckte sig ungefär ner till där den bakre kanalen börjar. Gick detta att förstå? Utöver detta var i bakre kanalen som delvis var delad av en förstyvningsskiva mellan högt. lådans baksida och bakre kanalens främre vägg. I centrum på var och en dessa kanalhalvor var det placerat en "korv" av fårull 100g st. om jag minns rätt. Dom sträckte sig från lådans övre del från rockwolen och ner till botten av lådan. Utöver detta fanns det ca 300g återigen om jag minns rätt som var placerat i utrymmet bakom baselementet. Detta var hela dämpningen. Kanske kan detta vara till någon hjälp om inte någon vet hur Luxorlådornas dämpning var utförd. Kom bara ihåg att fårullen skall vara fluffig, man får bearbeta den med händerna så det inte är några kompakta tovor. Jag tittade på din youtube-film och så vitt jag kan se verkar lådan ok. förutom att du inte hade någon låda bakom mellanregisterelementet. Men den kanske inte var monterad ännu.
Att dämpa ljudledningslåda är ju en känslig sak. Det gäller ju att dämpa alla resonanser utom pipans grundresonans maximalt. Mätutrustning är nog inte helt fel att ha. Men lycka till med fortsättningen jag kommer att följa tråden.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-08-05 15:50

Flint skrev:
rolfzetterberg skrev:Att Luxor klarar sig undan med den ganska enkla,basala dämpningen är lite av en gåta för mig.

Det kan bero på att Tyrland och IMF med flera överdrev verkan av dämpmaterialet för att verka trovärdiga och djupa. Hur vet man vad Tyrland eftersträvade av speciella egenskaper och vad överdrev han för att komma dit. Han hade visserligen vad jag förstår inget ekonomiskt intresse i byggena men han kanske var en sån där svår typ som Carlsson som fastnade i smådetaljer och ältade dom till vansinne. Spännvidden på hur en TL kan fungera är stor. Allt ifrån helt odämpad ledning till i det närmaste igenproppad. Allt ger bara olika egenskaper och vad man väljer beror på det egna målet som man förhoppningsvis har definierat. Jag hade en period när jag testade en hel del av det här så jag pratar inte helt utan erfarenhet.

Jag vet inte var du fått det ifrån att Sven Tyrland överdrev dämpmaterialets betydelse. Han gjorde mycket grundliga undersökningar av olika dämpmaterials egenskaper det vet man om man har läst hans examensarbete som är en ca 2,5cm tjock lunta. Som jag bedömer det var nog hans låda ganska optimalt dämpad.
Och någon svår typ tror jag inte han var.
Visserligen kände jag honom inte har bara träffat honom en gång och den uppfattning jag fick av honom var nog raka motsatsen till svår typ. En mycket lättsam och trevlig ung man.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-08-05 16:02

leffe skrev:
rolfzetterberg skrev:
Jodå,j..................Troligen berodde det bara på dämpmaterialets placering som är ganska kritisk.I IMF satt det små "blompinnar" som dämpmaterialet skulle lindas runt,så att ljudet skulle vandra i vågor-ungefär som en orm slingrar sig fram.Att Luxor klarar sig undan med den ganska enkla,basala dämpningen är lite av en gåta för mig.

Kan det inte varit så enkelt att mycket av problemen byggde på det baselement som användes?
Så här i efterhand ter sig "139"basen inte som något idealiskt element för att producera lägre bas...eller?

Jag minns vilda diskussioner om att det t o m skulle vara någon speciel sorts fårull i dämpmatrialet för att det skulle bli "rätt"

Men jag minns dessa konstruktioner som relativt "tunna" i ljudet - lite som Carlssons burkar - eller var det bara bristen på "riktiga" förstärkare som spökade?

Visst kunde B139:an spela bas. Lyssnade på flera av dom stora IMF modellerna när det begav sig och inte var dom dom "tunna" i ljudet. Men mest erfarenhet har jag av den högt. som Jan Stridbeck sålde som byggsats och som var utvecklad från Sven Tyrlands examensabete. Och den kunde spela bas det kan jag lova dig. Ren djup bas ner mot ca 20Hz. Men visst dom krävde en hyfsad förstärkare men jag upplevde den inte som alltför krävande i det avseendet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2012-08-07 09:52

I JOSTY KIT: s gamla kataloger och böcker finns ritningar till olika högtalar och då bland annat hornhögtalare, delningsfilter m.m.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-08-12 09:27

Tack Eri för det du skrev.

Nu är båda högtalarna monterade och för första gången provspelade i stereo. Jag är ganska nöjd med ljudintrycket. Har testat lite olika musik och tycker de låter bäst på live o orkestermusik. Hade en del C kassetter från nittiotalet liggande med "jazz klubbsmusik" och denna musik lät riktigt förträffligt i dessa högtalare är också imponerad av den breda och fina stereobilden, kanske den blev bättre tack vare att jag gjorde matchande vänster o höger högtalare (?)

Dock lider jag av utrymmesbrist så rummet där högtalarna är placerade är nog inte det bästa ur lyssningssynpunkt. Det är högt i tak ca 3,5m men rummet är långsmalt och är L format. Vid ingången till rummet i ena "L-hörnet" hörs den verkliga djupbasen men basen blir tyvärr tunnare när man kommer in i själva lyssningsområdet så högtalarna kommer nog inte riktigt till sin rätt i det nuvarande utrymmet.

Som synes av bilden så är mellanregistrets dämpkåpa nu på plats.

Dämpningen är nog inte den optimala men efter en del testande så stannade jag nu för den mängd material som syns på bilden och för tillfället har jag varken ork eller motivation att testa mera. Lade också en liten dämpmatta som går ner en bit i kanalen då jag tykcte mig höra en tydlig förändring i ljudbilden med eller utan denna matta. Faktiskt så var det denna matta som påverkade ljudet mest tyckte jag.

Bild

Bild

Bild

Bild[/img]

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-08-13 12:13

Trevligt att det löste sig och att du känner dig nöjd.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-08-28 21:17

Eri skrev:Trevligt att det löste sig och att du känner dig nöjd.

jo jag är rätt nöjd. Har fått lite nytändning nu på högtalarna och hela projektet. Det var också ett tag sedan jag hade ett par fullregister högtalare stående hemma.

Här kommer två nya bilder där bl.a de nykantade basarna syns.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-08-29 10:04

Fina! Men har du funderat på andra färger? Kanske bara jag som tycker sånt är skoj.

Är det de vanliga Luxor-diskanterna? De ser lite annorlunda ut, men det fanns ju olika utseenden...

Underligt ditsatta kanter. Sitter de över-under snarare än över-över? Aldrig sett.

8)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-08-30 19:26

AlNiCo skrev:Fina! Men har du funderat på andra färger? Kanske bara jag som tycker sånt är skoj.

Är det de vanliga Luxor-diskanterna? De ser lite annorlunda ut, men det fanns ju olika utseenden...

Underligt ditsatta kanter. Sitter de över-under snarare än över-över? Aldrig sett.

8)

Det var ganska självklart att de skulle bli svarta för de blev placerade i ett väldigt "Svart" rum med svart, matta, svarta möbler osv. Fast i en annan miljö skulle jag inte ha något emot träfanerade t.ex. I mahogny färg ifall det alternativet fanns (?)

Diskanterna är Luxors, den äldre varianten med metallgaller. Läser man tråden från början så finns skrivet en del om de olika diskanterna.

Basarna är omkantade av ett riktigt "luxor proffs" :) och jag är riktigt nöjda med dom. Hade aldrig lyckats så bra med jobbet själv ifall jag försökt. Och jo de ser ut att vara limmade med högtalarmembranet liggande ovanpå skumkanten.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-08-30 20:14

Jag tror inte de fanns i mahogny. Jag har ett par i jakaranda, i gott skick med basarna bytta emot nya orginalbasar innan jag köpte dem.

Spelar bra, framför allt i basen men jag är inte 100% tillfreds med diskanten. De är lite vassa och "in Your face" om man gasar på lite. Då har jag ändå dragit ner diskanten 3db med en l-pad. Kan bero på rummet (en gillestuga som jag tydligen aldrig får klar med inredning osv), men jag funderar ändå på att avyttra dem och byta till mindre högtalare + sub.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-08-30 21:19

carpelux skrev:Jag tror inte de fanns i mahogny. Jag har ett par i jakaranda, i gott skick med basarna bytta emot nya orginalbasar innan jag köpte dem.

Spelar bra, framför allt i basen men jag är inte 100% tillfreds med diskanten. De är lite vassa och "in Your face" om man gasar på lite. Då har jag ändå dragit ner diskanten 3db med en l-pad. Kan bero på rummet (en gillestuga som jag tydligen aldrig får klar med inredning osv), men jag funderar ändå på att avyttra dem och byta till mindre högtalare + sub.

Intressant. Och det är alltså riktigt träfaner? inte plastfilm eller fanns båda varianterna kanske... de svarta jag sett på bild har sett väldigt plastiga ut i ytan så det såg ut som någon sorts laminat.

Skulle vara kul ifall någon som har ett par riktiga 8071 kunde göra ett litet videoklipp av högtalarna och ladda upp på t.ex. Youtube. Finns inget sånt på tuben eller nätet som jag hittat. Kanske något som du Carpelux kunde bidra med :D (bara ett tips och en stilla önskan)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-08-30 21:58

De fanns med jakaranda-faner. Inte vinyl utan äkta vara. Även de svarta tror jag hade äkta svartbetsad ekfaner.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-10-14 15:06

GrosvenorAudio skrev:
carpelux skrev:
Skulle vara kul ifall någon som har ett par riktiga 8071 kunde göra ett litet videoklipp av högtalarna och ladda upp på t.ex. Youtube. Finns inget sånt på tuben eller nätet som jag hittat. Kanske något som du Carpelux kunde bidra med :D (bara ett tips och en stilla önskan)

Vet inte om det tillför så mycket att filma dem, men så här ser de ut i alla fall:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Christer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-10-14 17:46

Vackert Carpelux och stort tack för bilderna :D stiliga är dom definitivt!

men den där sockeln under ser konstigt hög ut, den kan väl inte vara original eller? ser inte ut att stämma med de mått jag fått tidigare.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-10-14 17:51

GrosvenorAudio skrev:Vackert Carpelux och stort tack för bilderna :D stiliga är dom definitivt!

men den där sockeln under ser konstigt hög ut, den kan väl inte vara original eller? ser inte ut att stämma med de mått jag fått tidigare.

Nej, det stämmer. Förra ägaren hade fått in vatten i den lokal han hade dem i och fick socklarna vattenskadade. Som tur var är resten av högtalarna oskadda och han tog i lite extra när han gjorde nya socklar eftersom han ville ha upp dem lite högre.

Annars är de i bra skick, det enda är att faneret blekts ovanpå en av dem, utom där det legat en duk vilket syns.

/Christer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-10-14 18:19

carpelux skrev:
GrosvenorAudio skrev:Vackert Carpelux och stort tack för bilderna :D stiliga är dom definitivt!

Nej, det stämmer. Förra ägaren hade fått in vatten i den lokal han hade dem i och fick socklarna vattenskadade. Som tur var är resten av högtalarna oskadda och han tog i lite extra när han gjorde nya socklar eftersom han ville ha upp dem lite högre.

Annars är de i bra skick, det enda är att faneret blekts ovanpå en av dem, utom där det legat en duk vilket syns.

Puh! ... blev nästan lite rädd där ett tag att jag räknat något fel :)

Basarna ser väldigt fina ut dom är helt originala eller? inte omkantade eller så... Trevligt att du också har manualen sparad.

Trots att jag är rätt nöjd med mina 8071 kopior så tror jag ändå att ifall jag fick lyssna på ett par äkta 8071 att jag skulle reagera med " wow är det så här det skall låta" :D eller något i stil med det...

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-10-14 18:27

Det är orginalbasar, som har bytts ut emot nya sådana någon gång innan jag köpte högtalarna. Samtidigt byttes kondningar i filtret. Sedan passade jag på att behandla skumkanterna med foam guard från simplyspeakers.com när jag köpt högtalarna.

/Christer

Användarvisningsbild
per_w_aberg

Ritning på 8071

Inläggav per_w_aberg » 2012-10-20 12:56

Hej.

Jag städar undan lite hemma och har grävt fram ett par Luxor 8071 (Serie 1 står det på dem). Jag gjorde en ritning på dem för länge sedan och den bifogar jag. Jag pratade faktiskt med konstruktören för ca 10-15 år sedan och han berättade lite intressanta saker. Som att placeringen av dämpningen, som ser helt random ut, gjordes med trial and error. De provade helt enkelt en massa varianter tills de var nöjda. Nu skall jag sälja dem men de är i ett ganska sorgligt skick, men spelar bra.
http://abergit.se/media/luxor8071.pdf

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Ritning på 8071

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-10-20 13:45

Super! men du är lite sent ute :D (är lite ironisk nu också) den ritningen hade jag t.o.m betalat en slant för då för ett par månader sen för jag var ganska desperat för att hitta de rätta måtten då när jag satte igång med projektet. Förstås stort tack för att du laddade upp ritningen. Skall jämföra med mina mått när jag får tid.

per_w_aberg skrev:Hej.

Jag städar undan lite hemma och har grävt fram ett par Luxor 8071 (Serie 1 står det på dem). Jag gjorde en ritning på dem för länge sedan och den bifogar jag. Jag pratade faktiskt med konstruktören för ca 10-15 år sedan och han berättade lite intressanta saker. Som att placeringen av dämpningen, som ser helt random ut, gjordes med trial and error. De provade helt enkelt en massa varianter tills de var nöjda. Nu skall jag sälja dem men de är i ett ganska sorgligt skick, men spelar bra.
http://abergit.se/media/luxor8071.pdf

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-11-04 15:00

Här en ny video på högtalarna "in action"

Jag kommer nu att ställa undan dessa högtalare ett tag för vidare utvärdering.

http://www.youtube.com/watch?v=3Nce1foz4sw&feature=plcp

Mvh

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-11-26 15:04

...okej så till slut ser det ut som om jag skulle få känna på ett par äkta Luxor 8071. Jag har nämligen köpt ett par 8071 av Rehifi.se (smygreklam?) :) och inväntar nu försändelsen inom en snar framtid.

Jag är dock lite rädd för att jag byggt upp en illusion om dessa högtalare och kommer kanske bli besviken när jag väl får höra hur de låter i verkligheten. Egentligen borde ju intresset väckas av att man hört en högtalare och gillar hur den låter inte som för mig nu när det gäller Luxor 8071 av vad jag läst på nätet att andra tycker om dessa högtalare.

Men samtidigt skall det blir riktigt spännande att höra hur det skall låta på riktigt så att säga. Det känns som om jag gått "den långa vägen" till ett par 8071:or :)

Uppdatering följer...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-11-26 22:20

Kul :) Är dom helt kompletta högtalarna?

Fattades tygramar till mina,men hjälpte en kompis i helgen att klä om hans så då passade jag på att göra egna :) (Var ju rätt lätt när jag hade dom exakta måtten tillgängliga, så det är helt omöjligt att se att dom är hemmagjorda när dom sitter på plats :) )

Här syns det hur dom är konstruerade..

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2012-11-26 23:23

GrosvenorAudio skrev:...okej så till slut ser det ut som om jag skulle få känna på ett par äkta Luxor 8071. Jag har nämligen köpt ett par 8071 av Rehifi.se (smygreklam?) :) och inväntar nu försändelsen inom en snar framtid.

Jag är dock lite rädd för att jag byggt upp en illusion om dessa högtalare och kommer kanske bli besviken när jag väl får höra hur de låter i verkligheten. Egentligen borde ju intresset väckas av att man hört en högtalare och gillar hur den låter inte som för mig nu när det gäller Luxor 8071 av vad jag läst på nätet att andra tycker om dessa högtalare.

Men samtidigt skall det blir riktigt spännande att höra hur det skall låta på riktigt så att säga. Det känns som om jag gått "den långa vägen" till ett par 8071:or :)

Uppdatering följer...

Långa vägen? Jag fick tag på ett par från tippen som var helt slut. Nya diskanter o mellanregister +omkantning av basar + nya filter utan reglage. Låååång vääääg men kul! Sålde dem för 500- :cry:

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-11-26 23:34

det måste väl kosta en förmögenhet att frakta dem? vill minnas att de väger närmare 40 kg styck...

/Christer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-11-27 02:44

carpelux skrev:det måste väl kosta en förmögenhet att frakta dem? vill minnas att de väger närmare 40 kg styck...

Det är inte gratis nej. Men vi ger nog ett bättre pris än vad en privatperson kunnat ordna.

Luxor 8071 verkar inte spritt sig speciellt mycket utanför Sveriges gränser.

Påtal om svenska högtalare som utvandrar skickade vi i förra veckan ner ett par Sonab OA-14 till Frankrike :D

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-13 22:05

...ja nu har dom landat. Högtalarna och min bästa julklapp är här !!

men jag tänker ännu fresta mitt tålamod ett tag :lol: tänker nämligen inte öppna kartongerna förrän i mellandagarna... mycket annat julstress på gång just nu. Vill ha lugn och ro när jag skall pyssla med Luxor 8071

Bild

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-12-13 22:07

Äh, vänta är inte manligt.

Slit upp dem nu!

Vad kostade frakten?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-13 22:41

GrosvenorAudio skrev:...ja nu har dom landat. Högtalarna och min bästa julklapp är här !!

men jag tänker ännu fresta mitt tålamod ett tag :lol: tänker nämligen inte öppna kartongerna förrän i mellandagarna... mycket annat julstress på gång just nu. Vill ha lugn och ro när jag skall pyssla med Luxor 8071

Bild

Va,snacka om självbehärskning.Skulle jag aldrig klarat,dom hade spelat senast söndag om det vore jag :)

Men skulle önska ibland att jag kunde ta det lite lugnare faktiskt,blir oftast rätt från början då (Mer än en gång jag fått gjort om saker :wink: )

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-12-19 11:19

Om man inte är för renlärig kan det vara idé att byta ut luxordiskanterna mot moderna dito, det är inte ovanligt att 70-80 tals domar har en del hyss för sig i sista oktaven.

Mätningar med Dayton Omnimic, alla on axis
Frekvensgången närfält 2 cm och på 50 cm.
Bild

Bild

Resten närfält allihop
Distortion det bör motsvara ca 90 dB på 1 meter, inte dumt alls
Bild

så kallat vattenfallsdiagram
Bild

Och samma sak men räknat i svängningar i stället för millisekunder
Bild

Ganska normalt för sin tid, Philips domarna från den tiden bär sig på liknande sätt, den där klassiska Peerless med rektangulär frontplatta likaså. Seas H087 har inte de där fula resonanserna i toppen då den faller brant i sista oktaven i stället.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-19 11:28

10kHz ser ju allt annat än trevligt ut?

Jag stod inte ut med mina pga mellanreg och diskant. Det gjorde ont när man spelade på dom!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-12-19 15:45

slarvmätning av gamla Seas alnico H087, för att få riktigt bra mätningar så skall de moneras noga med så lite ojämnheter som möjligt detta är i samma baffel som Luxor diskanterna...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-20 00:15

...för mig blir det nog originalstuket som gäller eller åtminstone tänker jag så just nu... jag har ju nyrenoverade filter i mina 8071 kloner så det blir väl att flytta över dessa filter till de riktiga 8071 lådorna i något skede. Det blir nog den enda förbättringen jag vill göra. Vill behålla högtalarna så original som möjligt.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-20 08:35

Fjonkalicious skrev:10kHz ser ju allt annat än trevligt ut?

Jag stod inte ut med mina pga mellanreg och diskant. Det gjorde ont när man spelade på dom!

Synd att man bor så långt i från varann i bland,annars skulle du fått höra mina som jag kan garantera inte låter på det sättet som du beskriver :)

Har lärt mig hur man ska få dessa gamla klenoder att bli riktiga dräpare vid det här laget,var en här för några veckor sen med ett par jmlab golvare för lyssningstest..

Nu ska han sälja dom,haksläppet va stort när han fick höra hur pass mkt bättre 8071 spelade.. (Han trodde inte alls på det från början)

Sånt tycker jag är roligt,och det är många par högtalare genom åren som blivit bortspelade härinne till folks förvåning :D

Men jag inser att det är svårt att övertyga folk med text,man lär nog uppleva det själv..

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-23 09:59

Bara tre dagar kvar! :lol: :lol: :lol:

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-12-23 10:35

GrosvenorAudio skrev:Bara tre dagar kvar! :lol: :lol: :lol:

Den som väntar på något gott ;)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-28 23:12

... ja så har jag då äntligen packat upp den ena högtalaren. Den andra blir upp till behandling imorgon är det tänkt.

Det känns lite overkligt att ha ett par äkta 8071 i rummet.

Någon skrev att dessa högtalare skulle va dyra att tillverka idag med tanke på byggkvaliten och det kan man förstå när man börjar titta närmare på ett exemplar. Nu har jag ingen bra uppfattning om de faktiskt var dyra då på tiden det begav sig och vad de kostade i förhållande till andra högtalare på 70 talet.

Det första jag reagerade på är det maffiga frontskyddet. 4cm djupt och tyckte först att det såg överdimensionerat ut alltså att det är så djupt. Men nu tycker jag bara det ser stiligt ut och ger högtalaren en sån där skön sleeper karaktär. Den stora stilrena svarta frontytan gör nog att de som inte känner till dessa högtalare bara undrar vad som döljer sig därunder tyget :)

Undrar lite om man valt att göra skyddet så där djupt för ljudmässiga fördelar eller om det bara är design (?)

mina högtalare är märkta serie 1 betyder det då att de är äldre? och ifall det fanns en serie 2 vad skiljer dom åt?...

Mitt skydd (åtminstone det ena, har inte sett det andra ännu) ser väldigt fräscht och oanvänt ut, inte det minsta solblekt, så jag gissar att de som haft dessa högtalare tidigare inte avänt skydden.

Jag blev också glad när jag såg "buntbanden" som håller dämpmaterialet på plats. Banden syntes inte på ReHifis bilder så jag var lite rädd för att någon tidigare ägare kunde ha fifflat med dämpningen. Nu kan jag bekräfta att allt ser väldigt intakt och originalt ut.

Såg också direkt att TL kanalerna framme/nere i lådan skiljer mycket från mina kloner. Mina kanaler i klonerna har sista biten vid utsläppet en brant kilformad lutning. Här i originallådan går kanalen så gott som lodrätt uppåt och utrymmet är mycket tightare. Hade ingen aning om att det skulle va så... så det var en överraskning.

Hur låter de då?

jag har ännu bara lyssnat i mono på den ena högtalaren
och med orenoverade originalfilter. Trots de gamla filtren tycker jag ändå det låter riktigt trevligt...

den största skillnaden i jämnförelse med klonerna och som jag direkt märkte är att ljudet här i den riktiga 8071 är mera homogent. Det är som om ljudet kom från en enda gemensam punkt mitt i högtalaren. Lite som om det var ett enda stort bredbandselement som spelade alla register. Ljudbilden i klonerna är mycke mera splittrad på något sätt.

Men ännu har jag lyssnat för lite för att ha en fullständig bild av hur de låter tillsammans och som sagt ännu bara med den ena högtalaren inkopplad.

Här under kommer en bildkavalkad :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-28 23:36

Sagt det förr ock säger det igen,skulle dessa lådor tillverkas i dag så skulle dom kosta..

Hur många lådor är så välbyggda som dessa? dom är ju tom fanerade på insidan :)

Dom kostade 2800 paret 1981,har haft många par högtalare här från samma tidsepok som kostade ungefär lika mkt som 8071 när det begav sig..

Alla har det blivit överkörda både i fråga om byggkvalite på lådor ock ljud,så dessa 8071 måste varit otroligt prisvärda på den tiden :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-29 00:09

zapanasta skrev:Sagt det förr ock säger det igen,skulle dessa lådor tillverkas i dag så skulle dom kosta..

Hur många lådor är så välbyggda som dessa? dom är ju tom fanerade på insidan :)

Dom kostade 2800 paret 1981,har haft många par högtalare här från samma tidsepok som kostade ungefär lika mkt som 8071 när det begav sig..

Alla har det blivit överkörda både i fråga om byggkvalite på lådor ock ljud,så dessa 8071 måste varit otroligt prisvärda på den tiden :)

jo jag såg det att de är fanerade även på insidan... jag hade hoppats att hitta den där stämpeln "Leinopuu Oy" med tillverkningsvecka och år på insidan men inget sånt fanns stämplat i min låda. Däremot fanns siffrorna 627 skrivna i blyerts på flera trädelar inne i lådan :?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-12-29 01:05

Följer spänt det hela :) .

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-29 08:47

Poleringen av kabinettet var det roligaste jag gjort med högtalarna så här långt då det lyckades över förväntan :)

Bild

Bild

Bild

Här kommer också en videolänk. Detta borde förövrigt vara den första officiella videon av (äkta) Luxor 8071 på YouTube :D :D :D

http://www.youtube.com/watch?v=mn-3xcHQ3Vo

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-29 09:23

Verkar ju va jättefina,riktiga klenoder :)

En fråga,tar inte plastramen runt basarna i upphängningen?Satt mina bak ock fram pga det...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-29 09:38

zapanasta skrev:Verkar ju va jättefina,riktiga klenoder :)

En fråga,tar inte plastramen runt basarna i upphängningen?Satt mina bak ock fram pga det...

Precis! det är det den gör :) tänkte också vända på ramen men tyckte inte det såg så snyggt ut med den bak och fram. Jag satte istället några muttrar bakom skruvarna för att öka avståndet och få ut den lite så den inte tar i skumkanten. Det funkade men ser inte heller det speciellt snyggt ut om man kollar på nära avstånd...

Testade också med den andra 324 basen med textilkant och där är det inte något problem med att ramen tar i upphängningen men jag vill ändå inte använda de basarna.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-29 09:41

Lackade mina ramar mattsvarta på baksidan,då ser det bättre ut :)

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-29 13:35

jo det ser bättre ut så o det är lite genialt att komma på att vända ramen... men jag skulle ändå störa mig på de där små spåren, cirklarna i plasten efter gjutningen och den aviga upphöjda kanten runt ramen :D fast allt der där kanske går att slipa ner o sen måla.

jag är för petig ibland...
kanske jag trots allt också vänder mina ramar till slut.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-29 13:44

Man kan ju kanta med en passande kant också. :?:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-29 13:59

Fjonkalicious skrev:Man kan ju kanta med en passande kant också. :?:

joo ifs... mina är omkantade med Fyndas slavbasar och det är väl vad de flesta använt till 324 vad jag hört.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2012-12-29 17:06

GrosvenorAudio skrev:
Fjonkalicious skrev:Man kan ju kanta med en passande kant också. :?:

joo ifs... mina är omkantade med Fyndas slavbasar och det är väl vad de flesta använt till 324 vad jag hört.

Så gjorde jag på mina med. Men ramen slipade jag ner tills den passade runt elementet. Inte svårt alls. När jag renoverade filtret tog jag bort kontrollerna för mellan o diskant. Nollade värdena men det blev i skrikigaste laget. Fick dämpa diskanten.
/Krister

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-29 18:34

Ja nu lurade renobo i mig nåt :)

Nu passar den vänstra från rätt håll efter nån timmes gnuggande (försiktig så dom inte går sönder och jämt ska det ochså va)

(Kort kommer på slutresultatet,dvs monterade)

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-29 19:19

zapanasta skrev:Ja nu lurade renobo i mig nåt :)

Nu passar den vänstra från rätt håll efter nån timmes gnuggande (försiktig så dom inte går sönder och jämt ska det ochså va)

(Kort kommer på slutresultatet,dvs monterade)

Bild

sweet! då måste jag ju pröva det där också :D

om en timme eller så skall jag packa upp min andra 8071 har inte hunnit ännu idag :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-29 21:00

Ja det blev ju jättebra detta,tack renobo för tipset :)
Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-29 21:45

jättesnyggt zapanasta! så skall jag också göra.

Tonkontrollerna kommer jag däremot inte att koppla förbi. Märkte redan att man kan ha nytta av dessa. Dämpade mellanregistret ett steg med kontrollen och det tog bort lite "skrikighet" som kunde anas i ljudet. Det är också bra känsla/kvalite i kontrollerna det känner man när man vrider om. Inget som glappar el. känns luddigt åtminstone inte på mina.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-29 21:58

GrosvenorAudio skrev:jättesnyggt zapanasta! så skall jag också göra.

Tonkontrollerna kommer jag däremot inte att koppla förbi. Märkte redan att man kan ha nytta av dessa. Dämpade mellanregistret ett steg med kontrollen och det tog bort lite "skrikighet" som kunde anas i ljudet. Det är också bra känsla/kvalite i kontrollerna det känner man när man vrider om. Inget som glappar el. känns luddigt åtminstone inte på mina.

Nä skulle aldrig koppla bort tonkontrollerna jag heller,dom kan man ha nytta av :)

Högtalare beter sig olika beroende på rum..

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-30 00:20

Vinylcalle skrev:Följer spänt det hela :) .

MvH Carl

Trevligt att du är med Carl. Utan ReHifi hjälp hade jag inte fått tag på det här högtalarparet.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-30 00:53

Tyckte det va billigt för så fina lådor fraktade till finland för 2000kr,all heder åt rehifi....

Köpte ett par qrs500 av dom för några år sen som brorsan spelar på nu,1500 tror jag kalaset landade på ock det var inget att bråka om tycker jag :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-30 15:28

kunde inte låta bli så det blev en unboxing video på den andra högtalaren :)

http://www.youtube.com/watch?v=kByA6OEfbFc

Denna högtalare har mera skador i faneret än den andra med fula ringmärken ovanpå men det är mest lacken som är nedsliten så det borde inte vara några större problem att polera upp ytan igen. Återkommer med uppdatering på resultatet senare.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-30 17:12

Spännande,har du hunnit lyssna på dom nåt tillsammans än då?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-30 17:57

zapanasta skrev:Spännande,har du hunnit lyssna på dom nåt tillsammans än då?

nope inte ännu... men ikväll skall jag försöka hinna montera basen i den andra lådan.

Man önskar att man hade ett skilt rum för bara musiklyssning där jag kunde rigga upp de här högtalarna och ordna en sk sweetspot där man bara satt och njöt och kunde spela fritt utan att ta hänsyn till grannar och sånt. Men jag är inte så lyckligt lottad utan måste integrera högtalarna i den befintliga miljön.

Jag känner nu också att ett krypande behov håller på att växa fram :) när jag får de här svarta högtalarna uppställda så skulle det vara kul att plocka fram den svarta Dirigent receivern MEN då vill jag ha hela köret med Luxor komponenter i svart så allt matchar :) . En svart Luxor skivspelare med blåtonat plexilock och ett av de äldre toppmatade kassettdecken också det med blåtonat lock (har haft ett sådant en gång men sålde det)

Jag vet att de här svarta Luxor delarna tidsmässigt är lite äldre än 8071, åtminstone kassettdecket men det skulle se stiligt ut ifall allt var i svart och uppställt tillsammans :)

Tänkte på en sån här:

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-31 09:39

Ska kolla om kompisen med vintagebutiken här i mora har några grejer :)

Va vill du exakt ha tag i för nåt?

Ps,tror jag sett en sån skivspelare du har på bilden där...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-01 11:17

zapanasta skrev:Ska kolla om kompisen med vintagebutiken här i mora har några grejer :)

Va vill du exakt ha tag i för nåt?

Ps,tror jag sett en sån skivspelare du har på bilden där...

vet inget om modellnummer o sånt. Hittade kassettdecket på Google på en bloggsida så bilden är lånad. Gillat den där grönblåa toningen på locken på något vis :) de här måste väl va av Luxors egen utveckling o tillverkning eller?

http://mberntsson.blogspot.fi/2012/11/antligen-ett-nytt-kassettdack-och-det.html

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-01 12:07

Vågar inte svara på om det är luxors egna tillverkning (Hör med kranzberg)

Hur gick det med andra lådan,har du hunnit lyssna på dom tillsammans än?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-01 22:40

andra högtalaren är färdig och på plats. Har lyssnat på båda högtlalarna tillsammans nu. Det är lätt att höra skillnader i kvaliten på olika inspelningar med dessa högtalare. Såna skillnader har jag ifs även hört med andra högtalare bara att nu hörs det mycke tydlligare. En bra inspelning på måttlig hög volym och de här högtalarna låter stort med ett varmt o fylligt ljud. Basen är rätt torr, tydlig o fast inte alls bumlig som man kanske kunde tro då lådorna är så stora. Så det är lätt att urskilja basgångar i musiken, fin skärpa i den på något vis. Bra stereoseparation är det också fast jag har lådorna rätt nära varann.

Önskar bara att jag kunde rigga upp högtalarna på annat sätt i ett annorlunda rum men det går inte nu.

Här två bilder på den andra högtalaren. Det är stor skillnad på ytfinishen nu i jämnförelse med hur den såg ut när jag packade upp den.

Bild
Före...

Bild
resultatet efter polering av kabinettet.

Till sist också en ny videosnutt :)

http://www.youtube.com/watch?v=Hu90HQImORI

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-01-02 04:40

Kul att se att du fått ordning på dom. Det var en del jobb med dom vilket var en av anledningarna att dom bara blivit stående. Blev därför väldigt glad när det verkade passa precis med vad du var ute efter.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-02 09:44

Bara filtren nu då att ta itu med :)

Blir skillnad kan jag garantera till det bättre iom att jag har haft 2 par 8071 här samtidigt,ena paret renoverat i filtren ock det andra orenoverat...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-02 16:08

zapanasta skrev:Bara filtren nu då att ta itu med :)

Blir skillnad kan jag garantera till det bättre iom att jag har haft 2 par 8071 här samtidigt,ena paret renoverat i filtren ock det andra orenoverat...

jo jag vet :oops: ... jag kommer inte att spara mina kloner så då går det ju att flytta över de nyrenoverade filtren därifrån när jag får ork till det.

Det verkar bökigt att slippa till filtret, hur gjorde du? bäst vore väl att göra det bakifrån men då hamnar man ju att ta loss dämpmaterialet... o det vill jag inte.

Undrar ibland vem som egentligen köpte dessa högtalare nya, vem var målgruppen så att säga... vad jag läst så bojkottades de av Hifi nördar eftersom man inte tog "budgetmärket" Luxor på allvar. Men samtidigt är ju högtalarna så pass stora o tar mycke plats att någon som bara köpte en sk bruksstereo ville knappast ha så här stora lådor stående i vardagsrummet utan valde något mindre o enklare. Så då undrar man vem köpte egentligen ett par 8071 :?:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-02 17:02

GrosvenorAudio skrev:
zapanasta skrev:Bara filtren nu då att ta itu med :)

jo jag vet :oops: ... jag kommer inte att spara mina kloner så då går det ju att flytta över de nyrenoverade filtren därifrån när jag får ork till det.

Det verkar bökigt att slippa till filtret, hur gjorde du? bäst vore väl att göra det bakifrån men då hamnar man ju att ta loss dämpmaterialet... o det vill jag inte.

Undrar ibland vem som egentligen köpte dessa högtalare nya, vem var målgruppen så att säga... vad jag läst så bojkottades de av Hifi nördar eftersom man inte tog "budgetmärket" Luxor på allvar. Men samtidigt är ju högtalarna så pass stora o tar mycke plats att någon som bara köpte en sk bruksstereo ville knappast ha så här stora lådor stående i vardagsrummet utan valde något mindre o enklare. Så då undrar man vem köpte egentligen ett par 8071 :?:

Har aldrig tagit lös ett par filter helt ur ett par 8071 lådor,bara skruvat lös dom ock trixat ut dom genom hålet för diskanten så jag kommit åt att byta kondningar.(Går nog lika bra att ta dom den vägen om man ska byta dom helt) Enklast hade ju varit att byta kondningarna bara för det blir ju till att löda i vilket fall som helst.

Vem som köpte dessa nya var nog blandat med folk,minns som 15åring 1979 efter mitt första sommar jobb köpte jag ett par luxor 5061.

Minns väl att det stod ett par 8071 inne i butiken också som jag var otroligt sugen på men som var för dyra för mig :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-02 22:03

Sommaren 1979 var jag själv 9 år så då är jag bara något yngre än du :)

I första högtalaren jag packade upp stod siffrorna 627 skrivet på flera ställen inne i lådan. I den andra står 514. Kan det vara monteringsnummer så att det här är högtalare nr. 514 i ordnngen ? har du någon teori om det Z. :)

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-02 22:09

Har inte kollat efter några nummer i mina,men man kanske ska göra det nån dag :) Va dom betyder vet jag inte..

Angående filtren så finns det en bild i mitt galleri där jag bökat ut det genom diskanthålen,dom sitter fastskruvade med en stjärnskruv..

Behövs en så kallade stubbe för att komma åt dom (skruvarna) trångt som f,e,n :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-25 12:45

Om jag får tid i helgen skall jag försöka montera in de renoverade filtren men undrar öveh hur kablarna går. Går de från filtret till tonkontrollerna och sen vidare till elementen? och ja jag vill behålla tonnontrollerna och inte koppla förbi dom.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-25 19:32

GrosvenorAudio skrev:Om jag får tid i helgen skall jag försöka montera in de renoverade filtren men undrar öveh hur kablarna går. Går de från filtret till tonkontrollerna och sen vidare till elementen? och ja jag vill behålla tonnontrollerna och inte koppla förbi dom.

Nej,sladdarna till elementen kommer från filtret,det där med tonkontrollerna är nån form av återkoppling dom gjort.(Har inte fördjupat mig i det)

Men märk upp allting så ska det nog gå bra :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-26 11:33

zapanasta skrev:
GrosvenorAudio skrev:Om jag får tid i helgen skall jag försöka montera in de renoverade filtren men undrar öveh hur kablarna går. Går de från filtret till tonkontrollerna och sen vidare till elementen? och ja jag vill behålla tonnontrollerna och inte koppla förbi dom.

Nej,sladdarna till elementen kommer från filtret,det där med tonkontrollerna är nån form av återkoppling dom gjort.(Har inte fördjupat mig i det)

Men märk upp allting så ska det nog gå bra :)

Bra att veta så slapp jag klura ut det på egen hand :wink:

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-26 12:36

okej öppnade nu upp ena högtalaren och som synes skall man byta filter så är det absolut enklast att göra det bakifrån med borttaget dämpmaterial är det jättelätt att slippa till.

Men ett problem uppstod ändå. De renoverade filter jag har (nederst på bilden) som suttit i 5061 är inte helt identiskt uppbygda de saknar nämligen några lödställen som går till tonkontrollerna samt att vissa kablar är omkastade rött/svart. Försökte klura ut hur man kunde koppla ändå till det renoverade filtret men eftersom även färgerna är omkastade så går jag bet. Det som gör förvirringen total är att kablarna som är fästa på kontrollerna inte heller är som jag trodde dvs ---> röd-svart till mellanregisterkontroll och röd-svart till diskantkontroll från respektive utgång på filtret utan istället går alla röda kablar till den ena kontrollen och alla svarta till den andra 8O

Kopplar jag förbi kontrollerna så är det förstås inga problem men det var inte tanken... för jag gillar inte att ha två döda rattar på fronten känns fel på något sätt. Men å andra sidan kopplar jag förbi kontrollerna så blir högtalarna klara ikväll och jag kan spela. Andra alternativet är att skicka bort filtren för renovering och då blir högtalarna igen liggande flera veckor halvfärdiga ...suck :cry: eller så fortsätter jag att köra med de gamla orenoverade filtren.

zapanasta hjälp! :D :D

Bild

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-26 13:26

Blev ett snabbt beslut. Har märkt upp kablarna och monterat ur det orenoverade filtret det går ju då rätt enkelt att montera in igen ifall jag beslutar att fixa till det. Så nu in med det renov. filtret fast utan tonkontroller då...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-26 19:37

Filtret i ena högtalaren är bytt. Så nu växlar jag (med balance ratten)mellan vänster kanal med bytt filter, vinklat kabinett och med borttaget frontskydd och den högra kanalen där allt det uppräknade ännu är ogjort.

Visst är det ett annorlunda och "öppnare" ljud från den vänstra kanalen, det vill jag åtminstone tro även om jag inte hör några övriga drastiska skillnader i jämnförelse mellan det renoverade filtret och det orenoverade så måste jag ju tro på alla som bestämt hävdar att det låter bättre med nyrenoverade filter :)

Jag har också bytt förstärkare från Pioneer SA-500A till den något nyare SA-510 pga av att den äldre började uppvisa en del problem.

Måste säga att jag hörde större skillnad i ljudet när jag bytte stärkare än mellan filterbyte. Den äldre Pioneer förstärkaren har en rundare o varmare ljudkaraktär tycker jag som jag egentligen föredrog. Den nyare Pioneeren har ett mera tunnt o metalliskt ljud ifall man hårddrar det.

Men med båda förstärkarna, ifall jag skall vara kritisk mot 8071 på någon punkt, så tycker jag att basen dominerar för mycket. Har nu baskontrollen på "klockan ett" vrider jag ner den ytterligare så blir ljudet för tunnt och o andra sidan vrider jag på mera bas så blir det för grötigt i ljudet. Skulle faktiskt vilja ha lite mera skärpa i basen. Tror ifs att det inte är fel på högtalaren utan mera rumsakustiken som ställer till problem.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-26 19:52

Genom att du vrider balancen mellan dom får dom inte samma signal,vill du verkligen höra om du hör nån skillnad så ställer du luxorburkarna dikt an mot varann mitt på en vägg ock kopplar in den ena på speaker a Left exempelvis ock den andra på speaker b left.

Sen växlar du mellan dom med knapparna speaker a ock b på förstärkaren

Nu har dom exakt samma signal ock samma acustiska förutsättningar :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-26 19:57

Det jag tror påverkar ljudet absolut mest är graden av förkylning och hur tjockt locket för öronen är... :lol:

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-01-26 20:36

Vad jag läst så är det nervositets-graden som påverkar ljudet allra mest. Så ta det lungt när ni testar, så kommer det nog att låta bra. Dessutom så tar det tydligen länge för öronen att justera sig till (och därmed uppskatta) ett ljud som låter annorlunda från det man är van vid. Så ta det långsamt också. :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-26 22:24

zapanasta skrev:Genom att du vrider balancen mellan dom får dom inte samma signal,vill du verkligen höra om du hör nån skillnad så ställer du luxorburkarna dikt an mot varann mitt på en vägg ock kopplar in den ena på speaker a Left exempelvis ock den andra på speaker b left.

Sen växlar du mellan dom med knapparna speaker a ock b på förstärkaren

Nu har dom exakt samma signal ock samma acustiska förutsättningar :)

du har säkert rätt och jag betvivlar inte heller på att det är skillnad mellan gamla o nya filterkomponenter.

Jag har lyssnat mera nu och tycker att det börjar låta bättre hela tiden nästan så att man får lust att sänka diskanten nu också lite så var det inte innan. Och som jag skrivit tidigare så skiljer det mycke mellan olika inspelningar så det gäller att ha en bra mixad o inspelad skiva när man jämför.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-27 08:56

Idag skall jag byta filter i den andra högtalaren och montera metallfötter framtill så den får samma lutning som den andra. Sen skall högtalarna få spela, spela o spela musik länge framöver är det tänkt. Inget mera trixande o testande på ett bra tag hoppas jag. Får bara glömma tonkontrollerna (är väl inte korrekt benämning men jag kallar dom så) även om det nog är lite synd att de inte går att använda nu med direktkopplade filter. Jag tyckte innan att högtalarna var för stora för mitt lyssningsrum så de inte kom till sin rätt varken musikaliskt eller utseendemässigt men nu med borttagna socklar o lutning på kabinetten så både låter de o ser bättre ut och vi kommer bättre överens :D

När jag öppnade upp högtalaren igår så hittade jag även "Leinopuu stämpeln" av någon orsak hade jag fått för mig att stämpeln skulle finnas på bakstycket men så var det alltså inte.

Stämpeln visar tydligt att min högtalare är tillverkad under vecka 50 1978 eller åtminstone är kabinettet tillverkat då monteringen av elementen kan ju skett senare.

Syns ju också tydliga spår av svart sprutfärg inne i lådan så det verkar mera som om faneret är målat o inte betsat tycker jag.

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-27 09:46

Får hoppas att du blir nöjd med ljudet nu :)

Andersh74 har mera problem med sina,synd man bor så långt bort annars har man kunnat hjälpa till lite..

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-27 21:55

Hann inte byta filter idag det kom annat emellan men istället har jag ikväll hunnit lyssna mera och fortsatt mitt oprofesionella jämförande med att växelvis lyssna på vänster högtalare med nytt filter resp. höger högtalare med orenoverat dito (med hjälp av balance ratten)

Nu kan jag nog tveklöst säga att ljudet i den vänstra lådan (med renoverat filter) är mera krispigt, nyanserat och klart alltså bättre än i den högra lådan med gammalt filter. Trots olika signaler till lådorna så kan nog inte alla skivor jag lyssnat på av slumpen låta sämre på höger kanal :) alltså inga tvivel nu om vilken högtalare jag föredrar.

Med nytt filter i också den högra lådan blir resultatet säkert förträffligt, allt talar för det.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-27 23:01

Ja vi får hoppas den högra lådan låter lika som den vänstra efter filterbyte då :)

Men det tror jag nog den kommer att göra,för jag vet att det är rätt stor skillnad på ett par orenoverade ock ett par renoverade :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-27 23:14

zapanasta skrev:Ja vi får hoppas den högra lådan låter lika som den vänstra efter filterbyte då :)

Men det tror jag nog den kommer att göra,för jag vet att det är rätt stor skillnad på ett par orenoverade ock ett par renoverade :)

... kom att tänka på att det basfrekventa ljudet väl inte påverkas av filtret? det är väl bara mellanregister o diskant som filtret "bemästrar" eller hur. Så basen borde väl vara lika (bra) i en högtalare med orenoverat filter? eller? kanske beror det på vid vilken frekvens filtret delar nedåt :roll:

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-27 23:25

I dom banorna tänkte även jag tills jag bröt ihop och bestämde mig för att skänka bort mina. Diskant och mellanregistet tyckte jag däremot lät bra. Det bästa som någonsin låtit här hemma. Det var basarna som lät illa.
/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-01-27 23:40

Andersh74 skrev:I dom banorna tänkte även jag tills jag bröt ihop och bestämde mig för att skänka bort mina. Diskant och mellanregistet tyckte jag däremot lät bra. Det bästa som någonsin låtit här hemma. Det var basarna som lät illa.
/A

Och du är säker att all fyllning i lådan låg där det skulle samt mängd?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-28 00:02

Absolut inte säker på det. Men det jag kunde se genom bashålen såg bra ut. Det är nog min omkantning som blev dålig. Bonnångern har börjat sätta in riktigt ordentligt nu... Det är ju de coolaste högtalarna jag ägt.
/A

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-28 00:09

GrosvenorAudio skrev:
zapanasta skrev:Ja vi får hoppas den högra lådan låter lika som den vänstra efter filterbyte då :)

... kom att tänka på att det basfrekventa ljudet väl inte påverkas av filtret? det är väl bara mellanregister o diskant som filtret "bemästrar" eller hur. Så basen borde väl vara lika (bra) i en högtalare med orenoverat filter? eller? kanske beror det på vid vilken frekvens filtret delar nedåt :roll:

Jodå,nog kan basen påverkas allt,sitter ju en kondning i basdelen också ock stämmer inte den i lag med spolen längre iom åldrande så kan nog basen låta illa också :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-28 07:07

zapanasta skrev:
GrosvenorAudio skrev:

Jodå,nog kan basen påverkas allt,sitter ju en kondning i basdelen också ock stämmer inte den i lag med spolen längre iom åldrande så kan nog basen låta illa också :)

Tack för informationen. Det där var bra att få veta. Kommer du ihåg ifall du också bytte den kodningen när du fixade mina fliter?

och Anders har du redan hunnit skänka bort dina 8071 ? det gick snabbt...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-28 08:32

Bytte alla kondningar på dina filter :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-28 22:34

zapanasta skrev:Bytte alla kondningar på dina filter :)

Bra! då kan jag vara lugn :)

---> Anders har du redan skänkt bort dina 8071? Det gick snabbt isåfall.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-28 23:21

Jag får lov att skriva i gåtor tills vidare. 8) Men nya skumkanter är beställda från eBay. Återstår att se vem som får nöjet att sniffa lim.
/A

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-01 17:21

Så fort går en vecka har pga av jobbet inte orkat o hunnit fixa andra högtalaren i veckan men nu i helgen skall det bli av. Ibland föredrar jag faktiskt att lyssna med bara en högtalare o i mono då får man en bättre uppfattning om hur en högtalare egentligen låter

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-01 18:41

Ja, började fundera var du tog vägen.

Man vill ju ha ett omdöme när båda är fiksade :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-02 20:21

zapanasta skrev:Ja, började fundera var du tog vägen.

Man vill ju ha ett omdöme när båda är fiksade :)

det kommer förhoppningsvis imorgon kväll :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-02 20:31

Innan jag byter filter så tog jag nu en bild på båda två för att jämföra lite. Som synes så är orignalfiltret orenoverat till vänster och det fixade till höger.

På båda filtren finns några vita komponenter med ett porslinsliknande hölje. Dessa ser inte ut att vara bytta på det renoverade filtret och det är säkert också i sin ordning men jag bara undrar vad det är för "grejer" :) vill ju lära mig... och om de inte åldras på samma sätt som de övriga komponenterna

Sen har ju filtret till höger som ursprungligen suttit i ett par 5061 två såna vita komponenter medan filtret till vänster som jag nyss monterat ur mina 8071 bara har en sån vit grej. Kan det då betyda att filtren i 8071 vs. 5061 skiljer sig något trots allt? vad jag tidigare hört så skulle de vara identiska.

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-02 21:25

Dom vita komponenterna är motstånd ock behöver inte bytas :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-02 22:18

zapanasta skrev:Dom vita komponenterna är motstånd ock behöver inte bytas :)

oki då vet vi det :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-03 21:33

då är filtret bytt också i andra högtalaren. Låter riktigt bra nu om båda två och visst spelar de renare i de högre registren än innan med orenoverade filter. Av någon orsak var dämpmaterialet satt fel i den andra högtalaren. De två mindre gullfiber skivorna var omkastade så någon måste ha varit inne o pillat där någongång. Men nu blev det rätt :) här under lägger jag upp två bilder till på hur dämpmaterialet skall placeras ifall någon framöver undrar. Denna högtalare är också tillverkad vecka 50 år 1978.

Filmade också en kort video på dämpmaterialet (lägger upp den en annan dag). Så ifall någon är lika galen som jag och vill tillverka kloner på dessa högtalare så får man en lite bättre bild över hur det skall se ut innuti. Sådan info jag förgäves sökte när jag gjorde mina kloner men aldrig fann.

Bild

Det vita vaddet och de två inre gullfiberplattorna.

Bild

Sen ovanpå de inre dämpplattorna den yttre gullfiberplattan närmast bakväggen.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-07 22:05

Här kommer den utlovade videon på dämpmaterialet i 8071.

Egentligen är det ju inte så mycket material, beror väl lite på hur man ser det... jag kan ibland tycka att det är slöseri med utrymme med den oanvända kaviteten uppe i lådan där endast tonkontrollerna sitter. Det är bara som ett dött utrymme till ingen egentlig nytta. Undrar lite hur man tänkt när man ritat lådan så. Varför valde man inte att placera filtret i det oanvända utrymmet där uppe det hade verkat mera seriöst än där det är inklämt nu tycker jag.

http://www.youtube.com/watch?v=aBcck9xuioc

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-07 22:49

Undrar också varför dom inte plaserat filtret i dödutrymmet :?

Hur låter det nu då tycker du,om du hunnit lyssnat nån längre stund?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-02-16 23:51

zapanasta skrev:Undrar också varför dom inte plaserat filtret i dödutrymmet :?

Hur låter det nu då tycker du,om du hunnit lyssnat nån längre stund?

ja hur låter de nu då...

ett tag undrade jag ju ifall man på något sätt kunde höra att det var ett par transmissionline högtalare bara genom att lyssna och inte se vilka högtalare som spelar. Svaret på detta är nog nej det kan man inte eller åtminstone inte jag :) och de låter nog inte heller som om de hade inbyggda slutsteg i basdelen.

Men de låter heller inte som ett par typiska basreflex snarare påminner de om slutna lådor.

Det låter trevligt om högtalarna nu och med lutning på baffeln o nyrenov. filter förbättrades spridningen av mellanreg o diskant. Hur de låter nu har också mycket att göra med mitt lyssningsrum där jag oftast sitter väldigt nära högtalarna.

Högtalarna är väl inte oumbärliga. Kan tänka mig att jag kunde hitta ett par andra fullregisterhögtalare som jag skulle trivas lika bra med. Högtalarna känns ibland lite bastunga men samtidigt saknar de riktig lågbas. Fast åter igen spelar rumsakustiken in mycket här. Som jag sa innan så är jag oftast nära högtalrna när jag lyssnar (inom 2 meters avstånd eller mindre) på väg ut ur mitt långa rum vid dörren... där är det längst avstånd till högtalarna. Där hör jag också den lägsta basen fast det är inget ställe för lyssningsspot även om jag gärna skulle stå där för att njuta av de lägsta tonerna.

Jag tror att mitt lyssningsrum inte på långt nära ger dessa högtalare rättvisa. Ifall jag hade ett större o annorlunda rum där jag kunde rigga up mina 8071 och med en potentare förstärkare så är jag rätt övertygad om att mitt intryck av högtalarna skulle vara annorlunda dvs bättre. Nu får jag stå ut med den här kompromissen där högtalarna är placerade på ett sådant ställe i rummet att det funkar också rent estetiskt.

Jag känner mig ändå priviligerad av att ha ett par ståtliga o äkta 8071 stående i rummet. Troligtvis enda paret i stan på mina bredgrader :D

hmm läste igenom detta nu och man får kanske inrycket av att jag inte är nöjd med högtalarna men så är det nog inte bara det att jag inte är överförtjust i dom men nöjd är jag definitivt.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-07-16 21:39

Jag har nu magasinerat och satt undan mina 8071 mest pga av att dom aldrig fick riktig chans att blomma ut och komma till sin rätt i mitt lilla lyssningsrum. Känns bara dumt att sitta en halvmeter från så här stora högtalare och tro det skall låta bra men jag är övertygad om att i rätt miljö och med bra kringutrustning så är 8071 ett par ypperliga högtalare. Fast blir det ommöblering med andra förutsättningar så kanske jag plockar fram dom på nytt :)

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-07-28 14:56

eller så byter du bort dem mot ett par mirsch OM61 :D :D
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-07-28 20:56

Jag jämförde för ett par veckor sen ett par renoverade Mirsch OM-61 mot Luxor 6092 (som har samma element och filter som Luxor 8071) och Mirschs förlust var så radikal att det nästan var sorgligt. Jag som hade trott att det åtminstone var en duglig högtalare. :P Vid sida om Luxor-högtalarna lät OM-61 som att musiken spelade upp ur en telefonlur.

Mirscharna (som inte var mina) fick efter testet lämna vardagsrummet för en i bästa fall permanent vistelse i förrådet. Andra alternativet är nog tippen. Jag hade kunnat ta dem själv, men det var jag faktiskt inte speciellt sugen på.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-07-28 23:24

AlNiCo skrev:Mirscharna (som inte var mina) fick efter testet lämna vardagsrummet för en i bästa fall permanent vistelse i förrådet. Andra alternativet är nog tippen. Jag hade kunnat ta dem själv, men det var jag faktiskt inte speciellt sugen på.

För Guds skull inte tippen, skicka dem isf hem till mig. Om61 brukar låta bra. Var filtren i om61orna orörda? Gamla bipolära lyter i delningsfiltren kan vanställa till ganska mycket...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Någon som har en sprängskiss/ ritning på LUXOR 8071?

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-06-15 11:31

okej... nästan ett år sedan jag skrev i den här tråden och berättade att jag magasinerat mina 8071 men nu skall dom fram igen!! har tagit fram det gamla plankgolvet i rummet (och fick + 5 cm extra takhöjd, totalt nu 3,43 i tak) och har möblerat om så att högtalarna får en bättre placering i riktning mot en soffa. Vill ge dom en ny chans. Dom ser riktigt läckra ut där dom står nu :D hoppas alltså på att jag får lite nytändning på Luxor

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-09-26 20:26

Nu är också jag officiellt Luxor fri. Borta är klonerna o de riktiga 8071 och allt annat vad Luxor beskaffar.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-08-25 20:16

Kollade in den här gamla tråden och märker att alla bilder har försvunnit, beror det på att bilder uppladdade på faktiskts servrar raderas efter ett tag?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-25 22:52

GrosvenorAudio skrev:Kollade in den här gamla tråden och märker att alla bilder har försvunnit, beror det på att bilder uppladdade på faktiskts servrar raderas efter ett tag?

Ja, tråkigt att (nästan) alla bilder är borta i den här tråden (är ett gammalt Luxor-fan). Men vilka bilder menar du skulle ha legat på Faktiskts server? Inga av dina i alla fall...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-08-26 07:39

Trodde att de bilder man laddar upp med funktionen lägg till bilaga/ bifoga filen hamnade på forumets server ifall man inte länkar till något annat ställe där bilden finns.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-26 10:37

GrosvenorAudio skrev:Trodde att de bilder man laddar upp med funktionen lägg till bilaga/ bifoga filen hamnade på forumets server ifall man inte länkar till något annat ställe där bilden finns.

Jo, men du länkar ju alla dina bilder till Imageshack, t.ex:

http://img687.imageshack.us/img687/6751 ... 114235.jpg

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-08-26 19:29

Kalejdokom skrev:
GrosvenorAudio skrev:Trodde att de bilder man laddar upp med funktionen lägg till bilaga/ bifoga filen hamnade på forumets server ifall man inte länkar till något annat ställe där bilden finns.

Jo, men du länkar ju alla dina bilder till Imageshack, t.ex:

http://img687.imageshack.us/img687/6751 ... 114235.jpg

oj då :) det var så gammalt.. på den tiden man ännu kunde ladda upp gratis till imageshack. Då förstår jag, tackar för upplysningen :)

Återgå till Vintage-hifi