Flint, tog du bort dina fina bilder på diskanten (?) det var lite synd.
Nu har här hänt lite grejer. Högtalarelementen har anlänt och i helgen snickrade jag ihop en högtalarlåda alà 8071. Lådan stämmer till yttermåtten exakt med riktiga 8071 har t.o.m. gjort sockeln, allt för den rätta känslan

men här slutar väl också likheterna. Jag velade fram och tillbaka ända in i det sista, skulle jag göra ett försök på TL låda, basreflex el. sluten kavitet. Lådan är gjord i 22mm spånskiva och med dubbla sidoväggar (44mm) och väger drygt 40 kilo.
Jag gjorde en sorts ljudkanal men tyvärr mest på känsla då jag ju inte hade några korrekta mått att gå efter. Igår provspelade jag första gången och laborerade med dämpmaterial.
Ett problem är att jag inte vet hur en 8071
SKA LÅTA då jag aldrig hört någon eller någon annan TL högtalare heller
. Rent spontant tror jag att jag hade fått samma bas med ett vanligt basreflexrör som jag nu har med min egenkonstruerade kanal. Tror också den kanal som jag nu gjort kanske är för kort och kanske
den mera fungerar som som just en basreflexkanal än TL )ifall det är skillnad) jag vet inte...
Diskanten o mellanregistret imponerar mera för det låter riktigt bra o
krispigt tycker jag möjligen är mellanregistret aningen tillbakadraget, tror ett mellanegisterelement med större konarea vore att föredra.
Först hade jag mycket dämpmaterial i lådan men tycker att det låter bäst med väldigt lite dämp. Nu har jag lämnat kvar en 12cm djup bit (enligt bild) men skall väl ännu testa mera. Provade även andra dämpmaterial men stannade för mineralullen då den är lättast att få att hållas på plats och inte flyga omkring i lådan.
många frågor o fundeingar rullar på i huvudet... hur skall man veta när det låter "rätt"? basen är ganska torr o absolut inte bumlig o blöt. Skall basåtergivningen i en korrekt utformad TL vara så speciell (kraftig med kontur o djup) art man direkt märker att detta är en transmissionline? och inte bara en "vanlig" basreflekskonstruktion?.
Skall man ha såna här stora lådor stående i rummet så borde de
nog ge ett rejält basstöd´tycker jag och det känns inte riktigt så nu. Men det är ju så många parametrar som spelar in...de Luxor basar
jag köpte är omkantade med textilkant! har inte sett sånt
tidigare de spelar helt ok och utan missljud men upphängningen känns
ganska hård o styv, detta kan ju också inverka på ljudet antar jag. Sen kanske det också kan vara så att jag hade fel ställda förväntningar, kanske låter lådan helt ok och inte alls fel.
Önskar just nu att jag kunde provlyssna någons 8071:or så jag fick veta hur det skall låta så jag fick en bra referens.
Skickar med en länk till en youtubevideo. Jag filmade högtalaren igår så där ser ni lite hur den o kanalen ser ut. Det lösa skivstycket som jag tar loss är numera fastlimmat hade det först löst för att kunna se hur skivans vinkel påverkade ljudet vid utblåset.
Kommentera gärna vad ni tror om min TL konstruktion ifall ni får en liten bild av det från videon, ser det helt galet ut, eller?
http://www.youtube.com/watch?v=sXl05pRg ... eMmm9uA%3D