Moderator: Redaktörer

Bill50x skrev:En gammal glassiker är GAS Grandson. Den var på 2x40 W och jag hade en sådan under ett par år på 80-talet (dock utan handtag), det var ett riktigt kompetent slutsteg. Gick att bryggkoppla precis som Ampzilla. Finns också utan mätare vilket kanske passar bättre om man har bryggkopplade enheter.
GAS Ampzilla var en kraftig best och väldigt populär i USA. James Bongiorno var en duktig konstruktör som gick bort förra året. Läs mer här http://www.tnt-audio.com/edcorner/january13.html
/ B
Har fått upp ögonen för slutsteg som går att köra i mono

donjansson skrev:Jag menar alltså att bryggkoppla TILL EXEMPEL
Två stycken Sansui BA-5000.

_Entin.jpg)
RobotKeso skrev:finns 2 st marantz 9 på blocket just nu för nästan 30 000
Alexi skrev:RobotKeso skrev:finns 2 st marantz 9 på blocket just nu för nästan 30 000
Låter allt för billigt om man jämför med vad de brukar säljas för.

AlNiCo skrev:Är det "fula hyllan"?
donjansson skrev:Phase Linear 400?
Går att hitta "billigt" på Ebay.
donjansson skrev:Jag menar alltså att bryggkoppla TILL EXEMPEL
Två stycken Sansui BA-5000.
lennartj skrev:McIntosh MC2300 är ett bra exempel, spec finns här http://mcc.berners.ch/power-amplifiers/MC2300.pdf
Lite mer info om dem http://perichbrothers.blogspot.se/2013/02/when-to-say-when.html

thombjon skrev:Om inte dessa duger så finns det ju kraftigare
Yamahas "svetsaggregat" ska det gå att plocka ut 1500 watt i mono.
hifikg skrev:Den här då, med fri frakt och allt, två monoblock (?) och ett försteg
http://www.ebay.com/itm/Western-Electri ... 1096888802

lennartj skrev:Om fråga 3 var riktad till mig är svaret
undvik alla tidigare försteg från McIntosh utom C2200 som är ok om du är måttligt intresserad av att spela vinyl och inte behöver MC-ingång.
Jag tycker inte ens att de relativt nya transistoriserade C48 och C50 med USB-DAC har tillräcklig transparens för att jag ska vara nöjd.
En bra sajt för Mac-dokumentation är http://www.berners.ch/McIntosh/en/Frame_Compendium.htm
C2300 är som sagt ett modernt rörförsteg.
MC2300 är ett 2 x 300 W slutsteg från tidigt 1970-tal.
Du skrev 7270, men jag hittar bara MC7270 och i så fall är det ett rent slutsteg.
Förresten väger C2300 inga 40 kg, endast 20,4 kg i sina dubbla kartonger och knappt 15 kg netto.
lennartj skrev::oops:![]()
![]()
Jag ber så mycket om ursäkt, hjärnsläpp från min sida.
Efter att ha diskuterat försteg på annat forum kunde
jag inte låta bli att kolla vad som kommit in på faktiskt
innan jag lade mig.
Då borde jag låtit bli att svara (du ser klockslaget).![]()
Om du inte specifikt söker MC2300's brutalare PA-look och kylfläktarna är säkert MC7270 ett bättre val för hemmabruk, betydligt lättare är de också, men för mig känns de nästan för moderna för att jag ska kalla dem vintage ännu. Annars kan man ju få ett par "nästan nya" (> 6 år) MC501 för under 6.000 Euro
http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=1053747395&audioauktion=ed2e414a65a544cd747e8e69fc142188
men eftersom de är riktiga monoblock har de ju bara ett visarinstrument på på fronten.
Är det en principsak att slutstegen ska vara bryggkopplade och ha två visarinstrument på fronten?
lennartj skrev:Avspark, tänker du på fotboll???
Hur det verkar?
En av de viktigare parametrarna för dig är väl hur lång tid det går i genomsnitt mellan tillfällena då exemplar av respektive slutstegsmodell bjuds ut till försäljning innan du köper det första slutsteget så du inte råkar välja något som det typiskt tar åratal innan nästa dyker upp.
Då kan sökningar som denna http://www.hifido.co.jp/sold/?lang=E&gcode=0104&keyword=MC2500&limit=50
på en modell i taget ge en fingervisning.
Lycka till!
donjansson skrev:Blev intresserad av HiFi-Do, har kikat lite nu i kväll. Priserna känns rimliga, objekten är (oftast) i fantastiskt skick! Men att köpa från Japan känns oerhört meckigt. Vad händer exv. vid fraktskador. Kan du inte kolla lite med din bekanta, som testat HiFi-Do? Vad var hans/hennes intryck?
Vinylcalle skrev:Själv är jag inte helt överens om Mcintosh ljudsignatur men det är naturligtvis individuellt.
MvH Carl
Harryup skrev:Mc7270 är den modernaste konstruktionen av de som du är intresserad av, men som jag tycker också låter för tunnt och ljust.
Mc2255 är lite grynig men låter lite mörkare ungefär som en del äldre rörapparater.
Mc2300 är lite med kraftfull och med mera pondus.
Mc2500 låter klart kraftfullare än alla de andra. Som bryggade är de ännu mustigare.
När det gäller att importera apparater ifrån icke 220v områden så är de med i princip 100% säkerhet inga multivoltageapparter.
Inte ens de som går att koppla om är särskilt lätta att göra det på alla gånger.
Multivoltageapparater var klart dyrare och endast förbehållna marknader med 220v.
mvh/Harryup
Harryup skrev:C31v är helt ok, C33 lite sämre men ifrån C34 så blir de bara bättre och bättre.
Äldre än så skulle jag inte kika på.
mvh/Harryup
leffe skrev:Jag kan inte se något samband mellan balanserade in och bryggkopplingsbarhet, det senare handlar väl om kapacitet att driva låga laster bl.a.
Däremot är ju nästan alla riktiga PA/professionella steg bryggkopplingsbara och balanserade - troligen därav missuppfattningen.
Johan_Lindroos skrev:När ett steg ska bryggas så måste man på något sända vända insignalens polaritet. Antingen sitter det sådan krets inuti, eller inte. Om det inte finns det, men apparaten har balanserade ingångar, så kan man köra in samma signal på båda ingårnara, men löda om sladden så att den ena ingången matas med omvänd polaritet. Högtalaren ansluts sedan på påda "+"-utgångarna.
donjansson skrev:Harryup skrev:Mc7270 är den modernaste konstruktionen av de som du är intresserad av, men som jag tycker också låter för tunnt och ljust.
Mc2255 är lite grynig men låter lite mörkare ungefär som en del äldre rörapparater.
Mc2500 låter klart kraftfullare än alla de andra. Som bryggade är de ännu mustigare.
När det gäller att importera apparater ifrån icke 220v områden så är de med i princip 100% säkerhet inga multivoltageapparter.
Inte ens de som går att koppla om är särskilt lätta att göra det på alla gånger.
Multivoltageapparater var klart dyrare och endast förbehållna marknader med 220v.
mvh/Harryup
Tack för info! Då blir jag än mer övertygad vad gäller MC2500.
Lennart var ju inne på att ett äldre försteg inte var att rekommendera. Är det C2300, eller vad den hette, som gäller då? Det blir ju en jäkla massa kosing. Nu har jag definitivt inte råd att lägga 20 000 på ett slutsteg, och det dubbla på ett försteg.
Och det är ju ingen idé att köpa "Åke's" MC2500, innan jag har råd till försteg.
Nej, att importera från Japan var nog mest en hypoman fixidé. Kollar runt på Hifishark, det finns ju ett hyfsat utbud i Europa (de dyker upp titt som tätt).
Vinylcalle skrev:donjansson skrev:Harryup skrev:Mc7270 är den modernaste konstruktionen av de som du är intresserad av, men som jag tycker också låter för tunnt och ljust.
mvh/Harryup
Tack för info! Då blir jag än mer övertygad vad gäller MC2500.
Lennart var ju inne på att ett äldre försteg inte var att rekommendera. Är det C2300, eller vad den hette, som gäller då? Det blir ju en jäkla massa kosing. Nu har jag definitivt inte råd att lägga 20 000 på ett slutsteg, och det dubbla på ett försteg.
Och det är ju ingen idé att köpa "Åke's" MC2500, innan jag har råd till försteg.
Nej, att importera från Japan var nog mest en hypoman fixidé. Kollar runt på Hifishark, det finns ju ett hyfsat utbud i Europa (de dyker upp titt som tätt).
Åsikter finns det många av. Min är inte den samma. Det finns många äldre försteg som låter suveränt bra.
MvH Carl
donjansson skrev:Vinylcalle skrev:donjansson skrev:Tack för info! Då blir jag än mer övertygad vad gäller MC2500.
Åsikter finns det många av. Min är inte den samma. Det finns många äldre försteg som låter suveränt bra.
MvH Carl
Nej, så verkar det vara. Har läst runt lite på diverse forum. Utgick från det tidigare rådet om C34V och framåt. Jag fastnade för C35, C37 och C38. Verkar dessutom gå att hitta för rimliga pengar. Några tankar om nämnda försteg?
lennartj skrev:samt att man behöver ett separat RIAA-steg för MC-pickup.

flathead skrev:Belastningen av pickupen ändrar man väl bara när man byter pickup ???
Har man ett gäng gamla 78or behöver man ett RIAA med ställbar korrektion.
MC delen är ju bara ett förstärkarsteg extra och kräver bara en trissa för att fungera resten sköter ditt vanliga MM RIAA.
flathead skrev:Du har så rätt ska vara Phonosteg med variabla bryt/korrektions kurvor och inte RIAA vilket är en standard.
En J-fet räcker bra till för att ordna förstärkningen och håller nog måttet.
Har man mycket gamla inspelningar är ett ställbart phonosteg inte fel.
Jag gav bort alla mina 78or till nån som faktiskt spelar dom regelbundet, tycker det är synd att dom ska samla damm istället för att glädja nåns öron.
donjansson skrev:En fråga mitt i allihopa: om man till exempel får tag i en B460, kan man koppla den på en stereoförstärkare? Det är ju fortfarande två kanaler (2.1).
flathead skrev:B460 JBL Sub kanske ??
lennartj skrev:Vad är en B460 i din värld?
Jag hittar en gummibåt, en laptopmodell från Lenovo, en jeansmodell och , och , och...
flathead skrev:2.1 från en 2 kanals förstärkare går inget vidare. du får dela aktivt och fixa ett steg till.
Eller dela passivt och skaffa en sub till.
donjansson skrev:flathead skrev:2.1 från en 2 kanals förstärkare går inget vidare. du får dela aktivt och fixa ett steg till.
Eller dela passivt och skaffa en sub till.
Misstänkte det. Men förstod att man nog behövde ett till slutsteg. Vad "dela aktivt" innebär vet jag inte. Men ni är ju kända för att vara så pedagogiska
Edit: http://bee.mif.pg.gda.pl/ciasteczkowypo ... ctcros.pdf
lennartj skrev:adonjansson skrev:Vinylcalle skrev:
MvH Carl
Nej, så verkar det vara. Har läst runt lite på diverse forum. Utgick från det tidigare rådet om C34V och framåt. Jag fastnade för C35, C37 och C38. Verkar dessutom gå att hitta för rimliga pengar. Några tankar om nämnda försteg?
Nu är jag inte helt säker på om vi har samma inriktning med våra anläggningar.
För mig är det (nästan) bara en kostnadsoptimering, jag använder vintage-prylar i de fall de ger bättre valuta för pengarna och uppfyller mina krav, annars inte.
Om ditt förförstärkarval ska vara ett steg på vägen till en komplett vintage-anläggning är säkert något av de föreslagna Mac-förstegen utmärkta. Jag har varken sett ellewr hört något av dem.
Som Vinylcalle skrivit finns det vintage-försteg som låter alldeles utmärkt, om jag får lägga till:
när man inte använder tonkontroll,
accepterar att inte ha fjärrkontroll
samt att man behöver ett separat RIAA-steg för MC-pickup.
Det är inte så sällsynt (eller sällhört ?) att vintage-slutsteg efter renovering och eventuell moddning spelar med sådan transparens och upplösning att jag inte saknar något. Hittills har motsvarande aldrig inträffat för mig i samband med vintage-försteg, även om de ibland kan vara trevligare att lyssna på än en del högupplösta nykonstruktioner. Alltid är det något som saknats.
Jag tycker att det faktum att McIntosh inte baserade innanmätet i sitt C22 60th Anniversary försteg, som jag nämnt tidigare
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=58263&start=30#p1658026
på originalet, utan valde att göra ett förklätt C2300 stöder min uppfattning.
Vinylcalle skrev:lennartj skrev:.
Som Vinylcalle skrivit finns det vintage-försteg som låter alldeles utmärkt, om jag får lägga till:
när man inte använder tonkontroll,
accepterar att inte ha fjärrkontroll
samt att man behöver ett separat RIAA-steg för MC-pickup.
Det är inte så sällsynt (eller sällhört ?) att vintage-slutsteg efter renovering och eventuell moddning spelar med sådan transparens och upplösning att jag inte saknar något. Hittills har motsvarande aldrig inträffat för mig i samband med vintage-försteg, även om de ibland kan vara trevligare att lyssna på än en del högupplösta nykonstruktioner. Alltid är det något som saknats.
Jag tycker att det faktum att McIntosh inte baserade innanmätet i sitt C22 60th Anniversary försteg, som jag nämnt tidigare
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=58263&start=30#p1658026
på originalet, utan valde att göra ett förklätt C2300 stöder min uppfattning.
På vilket sett skulle inte något vintage försteg duga om man vill använda tonkontroller? Varför behöver man ha ett separat MC-steg?
Jag är övertygad om att främsta skälen att C22 60th Anniversary byggde på c2300 är att:
1. Det är en mycket billigare för Mcintosh att bygga saker enligt modern teknik istället för handbygga hardwired.
2. Allt till C2300 tillverkades och fanns att tillgå. Lika stor del av produktionen behövde inte ställas om.
MvH Carl
lennartj skrev:Följde länken och nystade vidare
Fick läsa ett par gånger för att förstå.
Om du mot förmodan skulle hitta en JBL B460 utan tillhörande BX63 delningsfilter, köp INTE!
BX63 är ett specialanpassat delningsfilter för B460 tillsammans med L250 och ansluts mellan försteg och höger och vänster slutsteg
filtrerar outputen en aning till L250 och generar optimalt filtrerad monosignal under 70 Hz på två utgångar, den ena fasvänd och kräver ett extra stereoslutsteg som bryggkopplas (precis som du gillar) för att få effekt nog att driva B460 till fullo.
Häftiga grejor, men sällsynta gissar jag, de flesta var nog nöjda med ett par L250 utan den här "besten".
http://www.lansingheritage.org/images/jbl/specs/home-speakers/1983-b380-b460/page3.jpg
http://www.lansingheritage.org/images/jbl/specs/home-speakers/1982-l250-b460/page06.jpg
EMM801 skrev:Gamla Monoblock är "coola" ting. Är själv ägare till en 400 kilos koloss
En Brian Savage KLF1000 (1~ 2700 W in). Kanske enda i Sverige? Någon som vet? Skulle vara kul med "en till" så det blir stereo. Någon som har en (1) men vill ha en till kanske kan få byta mot något annat kul. En stunds spelande gör 8 st 15" Rockford fosgate basar ljumna bakom centrumloggan.
MiaM skrev:Passivt högpassfilter i JBL-burken. Budget![]()
Det där med flera parallellkopplade transistorer för att minska bruset användes vad jag minns i några av Elektors byggen för RIAA-steg.
Sidospår på det: Är det nån som provlyssnat deras allt mer esoteriska serier av hifi-elektronik som de byggde i slutet av 80-talet eller möjligen början av 90-talet? Det var försteg med relästyrd ingångsväxling, inga tonkontroller och i övrigt puristiskt på alla sätt och vis.
donjansson skrev:Accuphase P-600 + C-280 någon?
lennartj skrev:Nej, BX63 har (som jag uppfattat det) bara två ingångar, vänster och höger men fyra utgångar. Vänster, höger, sub+ och sub- (alltså inverterad). Dessa två måste anslutas till varsin kanal på ett stereoslutsteg och B460 ska anslutas till vänster kanals röda och höger kanals röda utgångar. De svarta utgångarna används inte. Delningsfiltret levererar alltså utsignaler som gör vilket stereoslutsteg som helst bryggkopplat. Vissa slutsteg med originell konstruktion tål dock inte att användas på detta viset. Om du får tag på B460 och BX63 så kolla noga att det slutsteg du tänker använda tål att kopplas så här. Risken finns annars att halva slutsteget brinner upp om konstruktören har avstått från diverse skyddskretsar för att det ska låta bättre. Undvik sådant för subwooferdrivning. Satsa hellre på något robust, men välj något som verkligen ger dubbelt så hög uteffekt i 4 ohm som i 8 för att få max valuta för pengarna.
Skrivet på bussen till Uddevalla på min S5
lennartj skrev:MiaM skrev:Passivt högpassfilter i JBL-burken. Budget
Jag tror att du feltolkar syftet med Passivt högpassfilter i JBL-burken. Det är snarare puristiskt.
Flera av mina puristiskt sinnade hifi-vänner har i sina subwoferlösningar bara använt det aktiva lågpassfiltret men ratat det högpassfilter som ofta ingår. Det reducerar oftast transparensen i de högre registren jämfört med utan och de har var för sig knåpat ihop sina egna passiva högpassfilter som inte alls degraderar återgivningen samma grad (subjektivt, åtminstone).
lennartj skrev:Nej, BX63 har (som jag uppfattat det) bara två ingångar, vänster och höger men fyra utgångar. Vänster, höger, sub+ och sub- (alltså inverterad). Dessa två måste anslutas till varsin kanal på ett stereoslutsteg och B460 ska anslutas till vänster kanals röda och höger kanals röda utgångar. De svarta utgångarna används inte. Delningsfiltret levererar alltså utsignaler som gör vilket stereoslutsteg som helst bryggkopplat. Vissa slutsteg med originell konstruktion tål dock inte att användas på detta viset. Om du får tag på B460 och BX63 så kolla noga att det slutsteg du tänker använda tål att kopplas så här. Risken finns annars att halva slutsteget brinner upp om konstruktören har avstått från diverse skyddskretsar för att det ska låta bättre. Undvik sådant för subwooferdrivning. Satsa hellre på något robust, men välj något som verkligen ger dubbelt så hög uteffekt i 4 ohm som i 8 för att få max valuta för pengarna.
MiaM skrev:Fast det måste väl gå att använda endast en av sub-utgångarna från filterburken och valfritt monoslutsteg, om man så vill.
lennartj skrev:MiaM skrev:Fast det måste väl gå att använda endast en av sub-utgångarna från filterburken och valfritt monoslutsteg, om man så vill.
Det funkar säkert, men på den tiden BX63 togs fram var utbudet av monoslutsteg på mer än 500 W för hifi obefintligt, såvitt jag kommer ihåg.
Tanken med B460 är väl att erbjuda mer tryck till dem som redan har L250 med så feta slusteg de tål, och då är det ju inte lönt att fjutta med ett par hundra Watt till den?
Nu har vi ju ett hlt annat utbud så jag använder själv ett mycket prisvärt 1 kW monoslutsteg i klass-D till sub.
lennartj skrev:Bryggbara stereoslutsteg har vi ju pratat om hela tiden.
Nämn något rent monoslutsteg på över 500 W i 8 ohm
som inte var PA-steg utan marknadsfördes som hifi
från tiden då B460 lanserades!
lennartj skrev:Bravo, mitt i prick!
Accuphase M100 http://www.accuphase.com/cat/m-100en.pdf
är verkligen exakt samtida med
JBL B460 http://www.lansingheritage.org/html/jbl/specs/home-speakers/1982-l250-b460.htm.
Jag missade att Accuphase var så tidigt ute med ett genuint hifi-slutsteg i mono-utförande på 500 W/8 ohm,
kommer du på något mer före 1985?
De var väl ganska ensamma?
Jag är alltför insnöad på McIntosh som var 10 år senare med att lansera sitt första transistorslutsteg i mono,
nämligen M1000 http://mcc.berners.ch/power-amplifiers/MC1000.pdf på 1 kW i 8, 4 eller 2 ohm då det är ett traditionellt McIntosh-slutsteg med transformatorkopplad högtalarutgång.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster