Yamaha NS-1000

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
quixotic

Yamaha NS-1000

Inläggav quixotic » 2005-10-20 14:49

Hej!

Ny på forumet, är sedan tidigare aktiv på hififorum och diverse svenska och utländska hembioforum på nätet.

Jag är själv stolt ägare av 6 st (4 st som frontar (och spökcenter) och 2 st som bakre surround) NS-1000 i mycket bra skick. Många här på forumet verkar ha dåliga erfarenheter av dessa högtalare, något jag tycker är både tråkigt och onödigt. Vill därför slå ett slag för dessa fantastiska burkar genom att dela med mig av mina erfarenheter.

1. Det absolut vanligaste problemet med dessa högtalare är att man matchar dem helt fel kringutrustning. Max specad musikeffekt är 100W, men högtalarna mår bara bättre av ju mer kräm de har tillgängligt att ta av. De är relativt tungdrivna, specade till 8 ohm, men 6 ohm hade nog varit närmare sanningen. Jag började själv med att driva mina med en mid-range hembiorceiver från Sony. Resultatet var mer än nedslående, trots att effekt och strömstyrka vid tvåkanalslyssning på pappret skulle vara fullt adekvat, så lät högtalarna tunt, saknade bas helt, diskanten var vass och helhetsintrycket allmänt bedrövligt. Jag har därefter gradvis uppgraderat kringutrustningen och på vägen passerat allt från rör (enklare EL34 bestyckade rörförstärkare är faktiskt en kanonmatchning för NS-1000) till 400 watts monoblock med high-end försteg och riktigt fina inkällor. Idag använder jag en vintage Pioneer M-90 med försteg C-90 (renoverade och injusterade av proffs) och en PD-91 med extern DAC (allt från Pioneers Elite serie), dessa ger högtalarna den värme de själva saknar, mycket god detaljrikedom (trots det erkänt detaljfattiga M-90 steget) och fullt tillräcklig bas. Diskant och mellanregister är det bästa jag har hört, och jag har lyssnat på mycket, allt från Sonus Fabers värsta till Prosons billigaste. :)

Jag saknar två saker, den extrema instrumentseparation som man får med ex. Sonus Faber och den riktigt mullrande djupbasen (som jag kanske inte direkt saknar, men som i alla fall inte finns där).

2. Placeringen är oerhört viktig, jag har roterat mina NS-1000 ett okänt antal varv i lägenheten och lokaler på stan, felaktigt placerade så låter de riktigt illa! Min favorit är att placera dem i varsitt hörn i rummet, ca. 30-40 cm från innerhörnet, det återskapar en del av den publikfriande "hängmatta" som högtalarna annars saknar, dessutom ger det en rimlig basförstärkning, utan att de för den skull bli jobbiga att lyssna på.

3. Byggkvaliten är enorm, de är konstruerade som stridsvagnar och är i princip helt vibrationsfria (särskilt om man ställer dem på SD-fötter eller motsvarande).

4. Att matcha högtalarna till musik kanske inte är så roligt, de flesta av oss skulle väl vilja ha högtalare som gör allt, från live heavy metal till klassisk stråkmusik, lika bra. Tyvärr är det nästan en utopi, även med riktigt dyra högtalare. NS-1000 lämpar sig mindre bra för just rock, trance, eurodisco, etc. men är extremt (jag menar EXTREMT) trevliga att lyssna på för vokal, akustisk, jazzig, och klassisk musik. Mitt val av NS-1000 är naturligtvis färgat av att det är den typ av musik jag främst lyssnar på. :wink:

Jag anser att NS-1000 är en av de mest prisvärda, verkliga, high-end vintageprodukter som man kan köpa idag. De var prisvärda redan som nya, att de idag går att få för 4-5 tusen, tycker jag gör dem till ett fynd! 8O

Visst kan min objektivitet ifrågasättas, men jag byter komponenter i mina system relativt ofta och NS-1000 är en av de delar som jag faktiskt inte kan tänka mig att byta ut. Så ge dem en chans, det är de värda! :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-20 16:48

Men de määäääter ju dåligt! :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-20 16:53

Intressant läsning!

Du verkar ha gett dig tusan på att inte släppa NS-1000 :wink:

Jag har aldrig lyssnat på dom någon längre stund, så jag skall inte säga något, däremot har jag lyssnat på NS-2000 i många, många timmar och jag blev aldrig speciellt imponerad. Ganska rent ljud men som låter väldigt mycket "högtalare" dvs det släpper aldrig från lådan och istället bildar en egen ljudvärld utanför.

Men jag gillar utseendet på NS-1000, svart är alltid svart och mellanregister/diskant har den där härliga high-tech looken som jag är väldigt svag för :)

Men säger du att du fått NS-1000 att låta bra väljer jag naturligtvis att tro på det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-20 17:56

dawen skrev:Men de määäääter ju dåligt! :wink:

Stämmer det? Har inte letat fram några gamla tester men vill minnas att de hade justa mätdata i den gamla Stereo HiFi-Handboken. Det hade i och för sig varenda svensk högtalare på den tiden eftersom de stämde av dem för mätningarna i SPs efterklangskammare. Högtalare från andra länder hade inte denna fördel.

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-10-20 18:41

Xeizo: Huvudet på spiken! Just det du beskriver var länge en besvikelse för mig. Högtalarna saknade liksom "liv" och återgav allmänt dålig rymdkänsla i allt som spelades! Jag var nära att göra mig av med dem på grund av just detta. Men, jag märkte hur vissa kombinationer av förstärkare och placeringen av högtalarna inverkade på problemet, så jag ville inte ge upp. Jag skulle kunna redogöra för otaliga försök med placeringar på olika avstånd från väggar och hörn, med olika typer av kringutrustning och dämpningar av högtalare och akustik. Om högtalarna inte vägde närmare 40 pannor stycket, så hade min fru för länge sedan kastat ut dem och mig genom fönstret! :wink:

Men, resultatet var/är att jag idag faktiskt har ett helt storband i lägenheten, utspridda framför, bakom och på sidorna om mina NS-1000. Fröken Ekdahl står och sjunger ca. 1,5 meter i skärningspunkten framför högtalarna, inte till höger, inte till vänster, utan på soffbordet, precis där jag vill ha henne! 8)

Jag är "egentligen" gammal Carlssonfantast, har renovrat OA-116, OA-14, OA-12 och spelar gärna på ett par orenoverade OA-5 (bara för känslans skull) så jag tror mig ha ganska höga krav på spridning och "orto akustiska" egenskaper hos en högtalare. Jag hoppas därför att du tror mig när jag säger att det verkligen går att få NS-1000 att "släppa loss", även om de kanske inte är bäst i världen på detta.

Jag har en liten mörk hemlighet som jag brukar få äta upp när jag delger den till hifi-folk. Jag gillar Enya!! :oops: Hon har gjort några mycket fina ballader som gör sig ooooootroligt bra och VERKLIGEN släpper loss från högtalarna. Det är som att sväva runt i en såpbubbla med bara musik, eller vad man ska säga!

Tack för era svar!! :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-20 19:36

RogerGustavsson skrev:Det hade i och för sig varenda svensk högtalare på den tiden eftersom de stämde av dem för mätningarna i SPs efterklangskammare.

Den kammaren rev de för två år sen. Det var ett kakelklätt rum med en grym efterklang. Intill låg ett ekofritt rum som också är rivet. Det blev nog inte städat en enda gång sen femtitalet. Men tyst var det. Nu bor det militärer där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-10-24 21:34

Fanns inte dem i någon mer "hemvariant"

Tror de heter NS2000 då

http://www11.plala.or.jp/se_ke5583/YAMA ... -2000.html

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-24 21:39

Jo, det var dom jag skrev att jag lyssnat mycket på. Men dom är ju ganska annorlunda, helt andra baselement, andra delningsfilter och andra lådor. Men man känner ju igen mellan/diskant-registren.

Tyvärr hade jag ju inte jämfört, men jag gissar att dom skiljer sig en del i ljudkaraktär?

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-10-24 21:58

sorry, jag missade det :(

skall jag ta bort mitt inlägg?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-24 22:04

Nej nej, absolut inte :D Jag ville bara påminna om att jag faktiskt hört dom du länkade till, men tyvärr inte NS1000 som sagt :(

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-10-24 23:08

NS-2000 är mycket riktigt en uppdaterad hemmaversion av NS-1000. Jag har hört dem vid ett tillfälle och måste medge att de har klart kraftfullare basåtergivning än NS-1000, något varmare och mer dämpat mellanregister (NS-1000 tenderar att bli väldigt framfusigt i mellanregistret emellanåt, typiskt monitorhögtalare, men det går att justera ner vilket jag också gör på mina). I övrigt ganska små skillnader i ljudkaraktär. De NS-2000 jag lyssnade på drevs av det fantastiska Nakamichi PA7E slutsteget med tillhörande försteg, en mycket fin och välljudande kombination, enligt mig. :P

NS-2000 är riktigt svåra att få tag på (jag har försökt)! NS-1000M finns det ju ganska gott om tack vare SR, men NS-2000, tja, dom hittar man nog mest i Japan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-25 08:39

SR ändrade i filtren för att anpassa NS1000 till verkligheten. Blev tydligen en stor förbättring.

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-10-25 10:48

Harryup: Intressant! Vet du om det var något som gjordes på alla SR högtalare, eller bara på vissa stationer? Har du någon aning om vad ändringen bestod i mer exakt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-25 11:26

Nej, vet inte om den var allmän. Men logiskt borde väl alla ändrats.
Jo, jag tror jag kan ta reda på vad.
Och på sista svarar vi Blekinge. :-)

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-10-25 14:52

Inte illa, då ser jag fram emot lite info när du har den, ska bli spännande!! 8)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-10-25 15:58

Jag känner en kille (mycket seriöst HiFi-intresserad) som tar sina NS1000 på största allvar...
Minutiöst uppmätta och nya filter framräknade utifrån mätning etc. etc.

PM'a mig kontaktuppgifter så vidarebefordrar jag dem till honom...

/Stefan

Användarvisningsbild
ignatz

Moddning

Inläggav ignatz » 2005-10-25 18:23

Jag har ett par NS1000M som verkar helt omoddade och som bevisligen stått på SR. Men å andra sidan har jag oxå ett kompendium som tagits fram på SR med förslag på komponentbyten i filtren, inte minst med tanke på att kondingarna troligtvis inte håller samma värde så här 25 år senare. Så det kan ju ha varierat över tid och platser så en potentiell köpare bör nog lyssna först (som vanligt).
Återkommer med mer fakta om komponentbyten i filtren om intresse finns. "Allt" kan köpas på Elfa och jag har för mig att den totala kostnaden hamnade över 600:- men under 700:-.

Vad det gäller ljudet så beskrev en säljare på Tradera NS1000M:s behov så här: "Behöver ett strömstarkt och responssnabbt slutsteg." Jag håller med. Det funkar inte med vad som helst men till skillnad från andra här upplever jag dom som relativt okänsliga vad det gäller placeringen. Men det är väl som vanligt, olika rum låter olika!

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-10-30 23:34

Jag har i ung ålder lyssnat på dessa ihop med Genelecs "Barbarpappa" Vihoppade i mellan dessa två, kom ihåg att jag ar sugen på ett par länge, Visst hade inte råd ändå men bra lät det i studion i Växjö Televisions ljudrum. Slutsteget till Ns1000 var då ett nad.

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-10-31 01:06

Ja, SR använde två olika slutsteg till dessa, dels ett alldeles för klent litet steg som jag inte minns vad det hette (svensktillverkat på beställning av SR) och NAD 2155 (tror jag det var). Även om NAD var bättre än det tidigare svensktillverkade, så framkallade nog inget av dem några mirakel ur högtalarna, i alla fall inte enligt en ljudtekniker på SR i Västerås som jag pratat med om högtalarna.

Jag kom över ett Electrocompaniet AW100 idag för en vettig peng, ska bli mycket intessant att testa det steget med NS1000, jag tror karaktären kan passa utmärkt till dessa högtalare. Vintage, mums filibbabba, helt enkelt! :D

Edit: Felstavningar!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-31 23:31

quixotic skrev:Ja, SR använde två olika slutsteg till dessa, dels ett alldeles för klent litet steg som jag inte minns vad det hette (svensktillverkat på beställning av SR) ....

Jag tror det var ett Xelex 50-watt "plug-in" monosteg. Jobbade på Xelex ett tag och lånade hem några sådana steg för lite testlyssning. De lät alldeles förfärligt.....

/ B

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-01 00:25

Jajemen, Xelex hette de! Ingen höjdpunkt i vare sig Xelex eller Svensk HiFi industris åstadkommanden med andra ord! :wink:

Vad gjorde du på Xelex? Vad gjorde Xelex mer än dessa slutsteg, något annat försök inom HiFi-området?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-11-01 00:36

quixotic skrev:Jajemen, Xelex hette de! Ingen höjdpunkt i vare sig Xelex eller Svensk HiFi industris åstadkommanden med andra ord! :wink:

Vad gjorde du på Xelex? Vad gjorde Xelex mer än dessa slutsteg, något annat försök inom HiFi-området?

Jag jobbade som marknadsförare (fast Xelex-folket trodde det var samma sak som säljare) under några år. Deras förstärkare var samtliga mycket ingenjörsmässigt byggda och då menar jag ur negativ synvinkel. De byggdes med vissa data som riktmärke, lyssning var inte att tänka på. Bland annat tillverkades ett slutsteg som hette XLD-300, en 2x75w förstärkare som väl lät OK men inte inte ens som en NAD 3020 för tredjedelen av priset. Man hade också en klossig förförstärkare (hette väl nåt i stil med CA-1 eller så) som fick bra betyg i HiFi-pressen men som var ganska kass. DIN-kontakter, bulkigt format, dyr, inte speciellt välljudande osv.

Däremot var Xelex mästare på att göra hållbar distributionselektronik. Förstärkare som ska sitta på en flygplats, på en båt, som bara ska fungera år efter år. Sådant kunde dom.

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-01 09:08

Xelex ja, jag har två stycken D15 som har gått på SR nån gång i tiden. Jag körde dom som förstärkare till basmoduler med diverse ACE-övningar och annat till. 100watt styck innan det ena brann upp. Vet inte om jag orkar laga det, det blev väldigt svart på kortet 8O Nån dag kanske .....

.

Användarvisningsbild
-micke-

Inläggav -micke- » 2005-11-02 10:11

quad skrev:Fanns inte dem i någon mer "hemvariant"

Tror de heter NS2000 då

http://www11.plala.or.jp/se_ke5583/YAMA ... -2000.html

Intressant tråd!

Det finns även en hemmaversion av NS-1000M också. Den heter endast NS-1000, utan M.
Sedan tror jag att det kom en NS-1000X på slutet också.

Jag köpte för många år sedan ett par NS-1000 som jag är mycket nöjd med.
De har en annan låda som är några kilo tyngre samt en annan, mörkbrun, fanering.
Enligt uppgift ska de innehålla annat filter men det vet jag inte så mycket om.
Så här ser de ut:
Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-02 11:22

Jag antar att alla har läst artikeln om NS10/1000 på LTS hemsida? Där finns en del tips om moddar och annat.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-02 11:29

Jag antar att alla har läst artikeln om NS10/1000 på LTS hemsida?

Nej men NS10 är något helt annat än NS1000. NS1000 är ju en riktig högtalare som faktiskt som jag minns det lät ganska hyfsad.
Ett problem var ju att SR där den var vanlig, använde helt fel slutsteg. Xelex slutstegen var verkligen dåliga och det var hur lätts om helst att skicka både slutsteg och diskantelement till himlen.

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-02 16:05

-micke-: Underbart vackra NS1000 du har! :) Gillar verkligen de lådorna alltså! Filteret i dina högtalare är identiskt med det som sitter i NS1000M. Ja, allt är identiskt (enligt Yamaha) förutom lådan och avsaknaden av skyddsgaller framför woofern.

Den extra vikten komemr ifrån att lådan är gjord i massivt trä, inga MDF skivor med faner här inte, utan tjockt och mycket vackert trä rakt igenom. Härligt påkostat, tycker jag! :D

NS1000X och NS2000 är däremot ganska annorlunda, andra lådvolymer och modifierade filter. Väntar fortfarande på att någon av tråddeltagarna ska posta info om uppdateringarna av filtren som nämndes tidigare i tråden? Ingen brådska, men de vore roliga att få ta del av. :)

Edit: Stavfel...
Senast redigerad av quixotic 2005-11-03 23:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2005-11-03 23:16

Jösses... Känns som jag är tillbaka på jobbet för tretton år sedan, sittandes i en SR-grå, fyrkantig studio, desperat filtrerande för att slutligen ge upp och slå av filtret eftersom jag inte har en aning om vad jag hör eller gör via ett par NS-1000 drivna av Xelex... I ett kontrollrum där det ljuddämpande materialet redan 15 år tidigare pulveriserats och andats in av frustrerade ljudtekniker.... Det var tider det! :D
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-04 00:00

Hehe, ja, jag har varit i ett och annat liknande rum, det är nog inte stor skillnad nuförtiden, förutom att NS1000 och Xelex fått lämna rum för... ja, vad var det nu de hette? Stora rackare försänkta i väggarna... förmodligen vad jag kommer att spela på om 15 år, när de i sin tur har blivit utslängda! :wink:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-04 00:05

Genelec?

Användarvisningsbild
ignatz

Filter

Inläggav ignatz » 2005-11-04 14:47

Först: Snygga burkar, -micke-!! Skulle inte ha ngt emot att ha fina trälådor istället för de svarta monster jag har.

Sen: Med hjälp av en snäll admin finns nu två sidor filteridéer inscannade som pdf:er:

http://user.faktiskt.io/ignatz/NS1000M/

Jag vet att det inte är den bästa kvalitén, mina papperskopior är inte perfekta heller. Sidan med bestnr har datum 2000-09-21, jag har inte kollat om artnr stämmer än. Hoppas det är till nån nytta.
(Uppgifterna kommer som sagt från SR. Jag har ingen kontakt med SR på något sätt och känner ingen där heller.)

Något som inte nämns här men som jag tror kan vara vettigt att kasta ett extra öga på är om man inte borde ersätta filterspolarna till bas och mellanregister till något som ser lite mer business-like ut. Tankar om detta mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-21 20:43

quixotic
Jag har orginalfronter liggandes om du vill ha dem?
Senast redigerad av quad 2005-11-22 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-22 18:04

Ohhh ja, mer än gärnaste! :D Har PM'at dig!

Användarvisningsbild
Gravedigger

SR och slutsteg

Inläggav Gravedigger » 2005-11-24 23:03

Körde de inte med Quad 404 eller vad nu monoblocken hette under en period? Eller var det bara lokalradion? En sak som jag tycker är (var) bra med NS10/NS1000M är att de under en period var en standard. Kanske inte en bra standard med ändå en standard. Det hade inte varit humor med olika högtalare (speciellt närfältare) i alla kontrollrum man sprang i på den tiden.

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-26 18:30

Tycker det är värt att påpeka att NS1000 inte på något sätt är konstruktionsmässigt besläktad med en betydligt mindre välljudande plastburken NS10. Visst, båda kommer från Yamaha, båda har marknadsförts som studiomonitorer, men där slutar i princip likheterna.

Har hört NS10, om jag vore elak och kompromisslös skulle jag säga något i stil med "duger som datorhögtalare" eller liknande... :wink:

Nåja, kom över ett Electrocompaniet AW100 i byte mot ett par OA-12 igår, spelar det nu med NS1000. En mycket fin konstruktion AW100, måste jag säga. Riktigt låga distorsionsvärden, 100 watt ren klass A, varm som en bakugn och slukar ström som ett alusmältverk... kan det låta annat än bra? :D

Helt ärligt så blir högtalarna faktiskt lite framtunga i mellanregistret med denna förstärkare. Den är så oerhört duktig där och i kombination med att detta också är högtalarnas starkaste sida så... ja, det dominerar helt klart ljudbilden. Basen är riktigt rapp också, snäppet bättre än Sansuien jag normalt använder.

Ett beggat AW100 måste vara ett riktigt schysst begköp om man är ute efter klass A drift, jag gillar det skarpt i alla fall.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-27 00:33

Jag har tyvärr aldrig hört dessa men minns artikel i R&T där Stensson pratade sig varmt om högtalarna.

Annars var det kul att läsa Ingvars artikel om NS10M.
Ingvar, det har väl gått et par år sedan du skrev det. NS10 eran är slut som du säger. Du uttrycker farhågor att det kan bli ännu värre men även föhoppning att producenterna skall sansa sig.

Finns det antydan till facit idag?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-27 01:12

Kan delge alla att NS1000 används som monitor i studion vi spelar in. :) Enligt ljudrattaren låter all musik bra om den låter bra i dem.. ungefär.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-27 02:21

Givetvis tycker han det. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-27 13:26

Ljudrattaren har nog en poäng! Jag tycker själv att NS1000 är otroligt avslöjande. En risig inspelning/mediaportning låter verkligen RISIGT på NS1000. Jag har en del skivor som köpts av mig själv, vänner och bekanta ur sådana där 3 st för 49:- lådor som brukar stå på stormarknaderna. Det är företrädesvis klassiska populärstycken, men även en del jazz, blues, rock och instrumental "hissmusik". Nästan alla dessa har gemensamt att de håller låg, industriell, inspelningskvalité utan finess.

Med mina tidigare högtalare (Pioneer och Sonab) stördes jag inte mycket av bristerna i inspelningskvalitén. Det gick utmärkt att lyssna på skivorna utan att bli direkt upprörd eller störd av att musiker och artister var omkastade i ljudbilden, drunknade i andra instrument pga. usel mickning och att det på nästan samtliga skivor fanns ett mycket starkt inslag av runtomkringljud, dvs. störningar från utrustning/mediaportning och inslag på inspelningsplatsen.

Med NS1000 så har jag blivit tvungen att förpassa dessa (och en del andra) skivor längst ner i cd-stapeln. Alla störningar framträder, varenda liten distorsion blir övertydlig och påträngande, det känns helt värdelöst att lyssna på "skiten" när allt jag hör är den risiga inspelningen/mediaportningen.

NS1000 är verkligen ett par monitorer, med allt positivt och negativt som det innebär. Man får en extremt naturtrogen och detaljerad återgivning, priset man får betala är att högtalarna förstör en del av ens CD-samling. :roll:

En annan sak som monitorstuket för med sig är att min sweetspot är ca. 1x1 meter stor. Sitter jag utanför denna, så kan jag lika gärna lyssna på köksradion! :wink: I sweetspot låter det däremot riiiiktigt fint. För att ta upp det som ljudrattaren sa igen, så är det faktiskt så att om en skiva låter bra i mitt sweetspot, då låter den bra i 99% av mina vänners anläggningar. Jag har aldrig hittills behövt skämmas för att komma med en "taskig" inspelning till en lyssningsstund, oavsett nivå på anläggningen den ska spelas i.

Det kan väl vara på sin plats att be om ursäkt för att jag är så "superlativ" angående mina högtalare, men, jag gillar dem verkligen. De HAR faktiskt brister också (som några tagit upp här) det medger jag... :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-27 22:28

Kan minnas fel, men NS100 är väl en högtalare som är direkt olämplig som monitor och som bjuder på återgivning ganska långt från det korrekta/neutrala? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-27 23:18

Vad är NS100?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-28 01:07

quixotic skrev:Tycker det är värt att påpeka att NS1000 inte på något sätt är konstruktionsmässigt besläktad med en betydligt mindre välljudande plastburken NS10. Visst, båda kommer från Yamaha, båda har marknadsförts som studiomonitorer, men där slutar i princip likheterna.

Njae...

Det finns faktiskt fler likheter.

En likhet är att båda har assymmetiskt placerade element. Och faktiskt att båda konstruerats för stående placering, även om grafiken ändrades på NS10 så det skulle se ut som om den var lämplig att lägga ned...

En annan är att de har delningsfilter som är som skolexempel - tagna ur en bok om elektriska filter för resistiv belastning, snarare än filter som är pragmatiskt framtagna för att kopplas före högtalarelement, för att åstadkomma en optimal samvaro mellan elementen. Notera att det endast förekommer andra ordningens länkar, och inga nivåanpassningsmotstånd eller liknande existerar.

En tredje likhet är att delningsfrekvenserna (förvisso delvis som konsekvens av det ovanstående) kännetecknas av bristfälligt fas-samarbete mellan elementen samt lustigt nog att energikurvan är jämnare än direktljudstonkurvan :o , men skillnaden mellan de två (och problemen med direktljudstonkurvan) är förstås större i NS10, vars högtalarelement (till följd av tvåvägigheten) används långt utanför de kolvformiga frekvensområdena.

En fjärde likhet är at båda är slutna lådor, dimensionerade så de får ganska begränsad utsträckning ned mot låga frekvenser, även om NS10 förstås är klart sämre därvidlag (har får mig att de faller under 100 Hz).

En femte är byggmaterialet (spånskiva) - NS10 är INTE en plastburk, som du påstår.

En avsevärd skillnad mellan systemen finner man när man mäter distorsion, eftersom NS 1000 presterar ganska bra därvidlag, i varje fall i vissa frekvensområden. De låter också ganska rent tycker jag.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-28 02:03

Jag tänker inte ens försöka våga mig på att påstå att något av det du säger inte stämmer, däremot så gör det mig än mer motiverad att börja snickra på de moddningstips för filtren som finns i denna tråd. Filtren är ju ingenting man sätter lödkolven i utan att veta vad man gör (ser stora och skräckinjagande ut) så lite studier innan skadar nog inte.

Jag har bara sett ett par NS10 i mitt liv, det låg inbyggt i vägg (??) i en studio och såg väldigt plastigt ut (åtminstone fronten). Men, jag ska inte svära på att det ens var ett par NS10, studioteknikern verkade hyggligt obevandrad i vad det var som satt uppe under taket, han mixade och såg glad ut. :)

Sedan måste jag faktiskt säga att flera av likheterna du tar upp ju faktiskt är likheter som fler högtalare än NS1000/10 delar med varandra. Det gör dem ju inte direkt till syskon. Det jag försökte få fram (som visade sig vara taskigt underbyggt) var att människor som är nyfikna på NS1000 inte ska låta sig avskräckas av eventuella NS10 de springer på. Det är faktiskt enormt stor skillnad på burkarna (enligt alla ägare av båda jag pratat med) även om ingen av dem är några superläckra italienare eller traditionstyngda britter. :wink:

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-29 21:40

Att NS 1000 var en framgång måste ju förklara varför både onkyo och Pioneer hade likande skapelser i sitt sortiment.

De dycker upp lite då och då på Blocket har jag sett. Olika prisbilder. Undra vad som är ett "bra" pris på dessa?

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-29 23:40

Intressant, vad är det för modeller du tänker på då? Kan vara kul att försöka få tag på som referens! :)

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-30 00:00

http://www.niji.or.jp/home/k-nisi/speaker.html

Länkarna efter denna innehåller fler bilder på andra japanska högtalare i samma era

Japansk text eller nåt likande
Rek. att kolla övriga länkar om man gillar lite nice japans elektronik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 00:23

quixotic skrev:Jag tänker inte ens försöka våga mig på att påstå att något av det du säger inte stämmer...

Tack! :wink:

quixotic skrev:däremot så gör det mig än mer motiverad att börja snickra på de moddningstips för filtren som finns i denna tråd. Filtren är ju ingenting man sätter lödkolven i utan att veta vad man gör (ser stora och skräckinjagande ut) så lite studier innan skadar nog inte.

Jag vill inte klaga på tipsen, men försiktigt nämna att de inte adresserar de dimensioneringsmässiga tillkortakommandena i modellens konstruktion, utan bara den bristfälliga kvaliteten hos delningsfilterkomponenterna som Yamaha satte in.

quixotic skrev:Jag har bara sett ett par NS10 i mitt liv, det låg inbyggt i vägg (??) i en studio och såg väldigt plastigt ut (åtminstone fronten). Men, jag ska inte svära på att det ens var ett par NS10, studioteknikern verkade hyggligt obevandrad i vad det var som satt uppe under taket, han mixade och såg glad ut. :)

Min gissning är att du, om du är TV-tittare, sett NS10 i TV-rutan rätt många gånger trots allt. Man ser dem nämligen nästan varje gång som interiören i någon "storstudios" kontrollrum visas. Det är den lilla svarta högtalaren med vita baselement som står (eller rättare sagt ligger) på mixerkonsollens bakkant.

quixotic skrev:Sedan måste jag faktiskt säga att flera av likheterna du tar upp ju faktiskt är likheter som fler högtalare än NS1000/10 delar med varandra.

Jodå, visst finns det en och annan annan högtalare som delar en eller ett par av egenskaperna jag nämnde, men det är nog ändå rätt ovanligt att man hittar någon som delar fler än två av de ganska många karakteristiker jag skissade.

Moderna högtalare (tillverkade pragmatiskt (med teknisk feed back) och inte efter räknesticka halft i blindo) har ALDRIG sådana skolboksfilterstrukturer som man hittar i de båda exempeln. I själva verket fanns det redan på 70-talet ett flertal tillverkare som kunde denna läxa, Kef, Snell och B&W bara för att nämna några få.

quixotic skrev:Det gör dem ju inte direkt till syskon.

Möjligen inte, men oavsett om de likheter jag skissade gör dem till syskon eller ej, så får vi nog konstatera att de trots allt ÄR syskon. :wink:

De är gjorda under samma tid, av samma företag, och med närbesläktade beteckningar. Nog är de syskon allt.
(Fast skall man vara noga är nog NS10 faktiskt försedd med äldre anor, eftersom den är baserad till hög grad på en hemmahögtalare som fanns för NS1000, som jag har för mig hette NS615 eller något liknande...)

quixotic skrev:Det jag försökte få fram (som visade sig vara taskigt underbyggt) var att människor som är nyfikna på NS1000 inte ska låta sig avskräckas av eventuella NS10 de springer på.

Det skriver jag gärna under på. Nyfikenhet är en dygd. :P

Man skall nog aldrig skaffa sig förutfattade meningar genom att projicera dåliga sakers egenskaper på andra saker!

quixotic skrev:Det är faktiskt enormt stor skillnad på burkarna (enligt alla ägare av båda jag pratat med) även om ingen av dem är några superläckra italienare eller traditionstyngda britter. :wink:

Det håller jag med om, även om jag tycker det finns en del ljudmässiga likheter mellan dem också. Men att NS1000 är en på lla vis (utom kanske bärbarhetsaspekten då...) bättre högtalare tror jag nästan alla som hört dem båda håller med om.

Vh, iö

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-30 00:31

Många känner sig kallade få är utvalda.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-30 16:55

De här NS-1000 hade väl en snygg kurva i den gamla Stereo-HiFi-Handboken? Var väl mera en energikurva från SPs efterklangskammare än direktljudskurva. Finns det ingen som har dimenssionerat om filtret för optimala prestanda?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 17:16

Ja, det vara bara en energikurva, och sådana döljer det mesta som är av intresse för hur högtalaren låter i ett vettigt lyssningsrum. Som kompletterande information kan energikurvor vara värdefulla dock, men som enda information är de rätt värdelösa. :(

Jag har för mig att den mycket sympatiske Göteborgaren Göran Finnberg byggt om NS1000 med ett resultat som i varje fall från vissa håll (jag har inte själv hört dem) fått stående ovationer. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-12-01 10:17

Säga vad man vill om Japsen men dom kunde göra snygga högtalare med den för min smak rätta high-tech looken och hög finish , vacker länk ovan :D

Ljudet? Nja, en del av dom där kunde låta rätt schysst på dunka-dunka men riktig hifi var det nog sällan.

Dessutom, just den looken(som jag gillar) är nog den med minst WAF av dom alla :(

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-12-01 11:13

Quad: Tack för länken, fattar inte ett jota tyvärr, men man kan ju söka på modellbeteckningarna så får man flera träffar på mer lättbegripliga sidor. Kul! :D

Öhman: Det du säger ger mig som sagt mersmak av den allra grövsta kaliber! Jag har fått tag på ett par VITA NS1000M som jag ska riva isär och lacka om i vinter (pianofinish, får hjälp av en möbellackeringsfirma här i stan). Nu känns det som att det blir en dimension till på det arbetet, nämligen en kvalificerad filteruppgradering. Har du något tips om hur jag kan få tag på Göran Finnberg i Jätteborg? Är det Eniro som gäller, eller har du ett telefonnummer/mailadress liggandes. Ska inte vara till besvär för honom, vill bara utröna om det är så att han skulle tycka det var roligt att hjälpa en NS1000 broder att vidareutveckla sina högtalare. :wink:

Vad tror panelen om att samtidigt uppgradera basarna? Diskanter och mellanregister håller ju mycket hög klass, basarna verkar vara den svagaste länken, även om jag är relativt nöjd med deras torra och mycket fasta basåtergivning. Tips på utbyteselement vore mycket intressant! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-01 16:34

Göran Finnberg verkar figurera med denna adress på Internet:

mastering@telia.com

Det är i varje fall en kunnig herre när det gäller ljudalstrande apparater.

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-12-01 21:02

quixotic, Men titta är aldrig fel på lite gammal hifi :)

Gillar den där tävlan som var, alla hade nåt skrytbygge..Det är så man blir lite nostalgisk, tänker tillbaks på tider när man var hatad av hifibutiksinnehavaren för att man bara plockade broshyrer.

Hehehe , sorry ja slet mig lite ifrån ämnet.

Användarvisningsbild
-micke-

Inläggav -micke- » 2005-12-05 11:04

quixotic skrev:Nu känns det som att det blir en dimension till på det arbetet, nämligen en kvalificerad filteruppgradering. Har du något tips om hur jag kan få tag på Göran Finnberg i Jätteborg? Är det Eniro som gäller, eller har du ett telefonnummer/mailadress liggandes. Ska inte vara till besvär för honom, vill bara utröna om det är så att han skulle tycka det var roligt att hjälpa en NS1000 broder att vidareutveckla sina högtalare. :wink:

Aaaah, modifiering på gång. Det låter ju skitkul.
Du får gärna dela med dig av det du kommer fram till. Jag är också sugen på att modda.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-05 18:51

quixotic skrev:Vad tror panelen om att samtidigt uppgradera basarna? Diskanter och mellanregister håller ju mycket hög klass, basarna verkar vara den svagaste länken, även om jag är relativt nöjd med deras torra och mycket fasta basåtergivning. Tips på utbyteselement vore mycket intressant! :)

Jag är nog faktiskt inte speciellt negativt inställd till själva baselementet, som faktiskt är en mycket fin konstruktion, som även är vettigt dimensionerad. Det är i varje fall mitt minne av lite mätningar som jag gjorde på det för sisådär 20 år sedan.

Det som primärt är ansvarit för den... ifrågasättbara förmågan i basregistret (om man vågar vara lite kritisk), är nog snarare dimensioneringen av lådan.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att titta lite på det hela och komma med ett förslag på helt ny låda med en helt annan förmåga. En kapacitet som får den gamla att verka till och med brístfälligare än du tycker nu...

Om du är intresserad så slå en signal! (070 - 523 32 32)

Vh, iö

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-12-05 22:02

Ingvar: Det var ett mycket trevligt erbjudande, som jag absolut inte kan tacka nej till! :D Jag försökte slå dig en signal nyss, men det är ju lite sent, så jag gör ett nytt försök imorgon.

Jag har kikat lite på hur man har vidareutvecklat NS-1000, bland annat hur Yamaha själva designat lådor och filter i de uppgraderade versionerna NS-1000X, NS-2000 och NS-10000. Det synes mig som att man både jobbat med lådvolym, dämpning och avdelning (lite osäker på det dock, svårt att hitta några sprängskisser) av lådorna.

Mitt stora problem är att jag bara är intresserad, jag har ingen utbildning överhuvudtaget i elektronik eller ljudåtergivning. Det är snarare åt andra hållet, jag är ekonom... vilket jag kan lova är fullkomligt värdelös kunskap när man vill fördjupa sig i ljudåtergivning. :?

Därför vore det otroligt intressant att låta dig ta en titt och kanske komma med förslag/räkna lite på en bättre lösning än den som Yamaha presterat. Du vet att jag redan idag är ganska nöjd med vad NS-1000 presterar, men jag är övertygad om att det går att göra mycket mer med konstruktionen.

Jag försöker få tag på dig imorgon, så får vi se om vi kan få ihop något spännande! :D

I övrigt så har jag mailat Göran, men inte hört något tillbaka än. Synd att Göteborg är så långt bort, det hade varit fint med en provlysning på hans burkar. Vi får väl se om han hör av sig! :)

Stort tack till alla för intresset för denna tråd, det är mycket roligt att se att det finns så många som tycker att mitt oinitierade svammel om dessa gamla burkar är åtminstone lite intresant!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-09 03:17

Det går bra att försöka ringa mig nästan alla tider på dygnet, men mellan 04:00 och 10:00 är oddsen sämst för att jag skall svara, för då sover jag ibland.

Annars svarar jag praktiskt alltid, utom när jag sitter i möte, flyger, håller något föredrag eller är på bio. Sistnämnda är max 10-15 timmar per vecka. De flesta tycker nog att det är rätt lätt att få tag på mig, tror jag.

Jag brukar försöka avlyssna mobilsvararen minst varannan dag (men missar ibland), och jag har inte hört något meddelande från dig så vitt jag vet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
photeu

Inläggav photeu » 2005-12-10 06:04

Måste bara passa på att tacka quad för länken till den japansa hemsan. Jag är så löjligt förtjust i 70- och tidig 80-tals asiatisk elektronik-industridesign. Det är något med den überfunktionalistiska hi-tech minimalismen som bara regerar.
Arigato.

_______

fred - ut

decca4

Yamaha NS-1000

Inläggav decca4 » 2006-02-01 00:32

Nykomling på forumet.

Har läst med intresse om NS 1000. Jag har själv ägt ett par under två års tid. Det är sant som sagt tidigare att högtalarna kräver en bra förstärkare och att de obarmhärtigt avslöjar dåliga komponenter i kedjan. Jag har haft en hel del elektrostater under åren och uppskattat NS 1000 för dess snabbhet och precision. De är lite till åren komna och mår bra av lite modifiering och uppdatering.
Själv har jag gjort följande: Bytt alla kondensatorer till mkp SCR. Dessa finns på ELFA. Alla spolar har bytts till luftlindade. Till diskant och mellanregister valde jag OCR från ELFA. Till basen valde jag en spole från Ljudia. De nya komponenterna har uppmätts innan montage.
Dom eländiga högtalarkontakterna har ersatts med normala terminaler för banankontakter. Dessa är av hygglig klass men inte några dyrgripar. På basen har jag adderat en ringmagnet från ett par slaktade ellement.
Potentiemetrarna har sprayats med kontaktspray och vridits fram och tillbaks några gånger för att rengöra ytorna.

Högtalarna blir riktigt riktigt bra efter behandlingen som rekommenderas. Komponentbytena i filtret gav betydligt renare och behagligare ljud. Extramagneterna på basarna gav riktigt bra tryck i basen även om den fortfarande är begränsad vad gäller hur djupt den går. Öhman har säkert rätt att lådvolymen sätter begränsningar.
decca4

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-01 23:47

Som jag skrivit tidigare:

Jag vill inte klaga på tipsen, men försiktigt nämna att de inte adresserar de dimensioneringsmässiga tillkortakommandena i modellens konstruktion, utan bara den bristfälliga kvaliteten hos de delningsfilterkomponenter som Yamaha satte in.

Det är en litet problem jämfört med det verkliga.

Om ett recept säger glass med ketchup och havssalt när det borde sagt glass med kolasås och strössel, är det eventuellt förbättrande att byta till en bättre ketchup och bättre salt, men vilket slöseri! Att åtgärda receptet till det rätta är bättre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2006-02-02 20:14

Du menar alltså att det inte är mödan värt att modda sina NS1000?
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-02 23:18

Tror IÖ menar att lådan behöver dimensioneras om också. Det räcker inte med att byta filterkomponenter. Baselementen har kanske en potensial som inte utnyttjas i originallådan?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-02 23:31

Det finns faktiskt så udda glass som rödbets sorbet och bourbon vanilj
ketchup och havssalt låter riktigt spännande i en lime sorbet komposition :wink:

Fast det var ju inte det som det handlade om :oops:
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-02-03 01:55, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-03 01:10

Vad jag säger är att mycket tyder på att det är mödan värt att modifiera sina NS1000 - med att man då förslagsvis bör börja med att kartlägga felen noga, så att man åtgärdar dem med modifikationen. Att bara repetera dem fast med finare ingredienser är näppeligen rätt satsning.

Om en bil har en förgasare som blandar för fett så attt bilen går orent, drar mycket bränsle och ryker illa i avgasröret, är det knappast en bra ide att byta till ett insprutningssystem som programmerats för att härma förgasarens alla fel!

Ändringarna kan och bör inbegripa både filteromdimensioneringar och lådomdimensioneringar när dessa brister. Jag har inte NS1000's alla egenskaper i färskt minne dock, men så vitt jag minns var själva högtalarelementen det mest imponerande med konstruktionen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-03 02:02

Jag har lyssnat på ns-1000m i en studio en gång och blev ganska imponerad, fast det var mycket länge sedan och i den studion hade nog det mesta låtit bra mycket bättre än i ett vanligt vardagsrum.

Min fråga är om elementen i sig besitter sådana kvaliteter att det är värt att bygga bättre lämpade lådor, anpassa filter etc. ?
För att formulera mig lite annorlunda, är det ett bra begagnat köp om man kan få dem till ett riktigt lågt pris och har kunskapen att göra förändringarna ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2006-02-03 19:24

Du skulle bara våga!

Låt kultuarvet vara orört om det fungerar.

Det vore som att flytta motorn ur en fin gammal Volvo 164 till en modern V70, bara för att se vad den kan prestera med bättre chassi och kaross, det är NO NO i mina öron.

Åk till HIFI-kit om du vill slöjda på egen hand!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-03 20:03

V70 ? bättre chassi ? :wink:

Det har jag svårt att tro 8)
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-04 01:32

Nu finns det ju (av kända skäl) rätt många NS1000 i vårt land, så K-märkning av drivorna av högtalare är väl kanske överdrivet. :?

Helt utan sådana hänsyn tagna tycker jag visst att elementen är värda en god miljö. Exakt hur ingreppen skall se ut är en annan fråga, men nog finns det möjligheter allt...

Det enda svåra är hur man skall relatera bas och mellanregister till varandra respektive till rummet. Den ekvationen är mycket svår att få att gå ihop perfekt med de valda elementstorlekarna, på grund av de delningsfrekvenser som blir nödvändiga.

Vh, iö

decca4

Yamaha NS-1000

Inläggav decca4 » 2006-02-06 18:38

De modifieringar jag gjorde (se tidigare inlägg) har kostat mig i storleksordningen 1500-2000kr.

Hade Yamaha gjort dessa förändringar från början så hade högtalaren kostad ca 6000-10000 mer i butik. Det är ytterst sällan som man hittar en kommersiell produkt till rimligt pris som inte kan förbättras med enkla medel. Produkten måste kunna säljas och därför tvingas tillverkaren till en del kompromisser när det gäller design och komponentval. När det gäller diskant och mellanregisterellement finns inga kompromisser i högtalaren. Det är nog svårt att hitta ellement som är så väldesignade och välgjorda. Diskantellementet väger bara 0.03g och är gjort av beryllium, den styvaste metall per viktenhet, som finns.

Jag tycker att man skall bedöma en produkt efter dess förtjänster och inte bara påpeka de designkompromisser som tillverkaren valt att göra. Det är högtalarens förtjänster som gjort att den är så uppskattad av musikälskare och ljudtekniker över hela världen, långt efter det att den slutat tillverkas.

En av mina vänner som är ljudtekniker och använder sina ns 1000 dagligen, har gått den väg som IÖ synes förespråka. Han och en av hans vänner inköpte ett dataprogram för filterkonstruktion för ca 30 000kr. De gjorde sedan omkonstruktioner av filtret. De mätte upp högtalaren, med hjälp av avancerad mätutrustningen, i stor lada med högtalaren upphissad på en gaffelltruck . De lyssnade, funderade, resonerade och gjorde nya beräkninar och filter. Tillbaks till ladan, mätte, lyssnade och omkonstruerade. Efter två års arbete är de ganska nöjda men inte helt.
Vi som inte har råd till utrustning, dataprogram och saknar ingenjörsutbildning och tillgång till lador tvingas välja en annan väg. De förändringar jag gjort har varit väl värt arbetet och pengarna.

Den som kommer över ett par ns 1000 till rimliga pengar behöver inte tveka. Det finns knappast något mer prisvärt högtalarköp på marknaden. Jag ser inget problem med att försöka bygga en ny låda för den som kan räkna och har kunskaperna. Den gamla lådan finns ju alltid kvar. Den som är missnöjd med lådstorleken och har råd kan ju alltid resa till Japan och försöka få tag på Yamaha FX-3. Denna högtalare har samma diskant/mellanregister som ns 1000. Basen är 36 cm och gjord av kolfiber. Allt sitter i en 120 liters basreflexlåda.

Om någon har behov av att flå reda på värdena på komponenterna i filtret och konstruktionen så kan jag stå till tjänst. decca4

Jordi

Inläggav Jordi » 2006-02-24 01:48

IngOehman:

Det enda svåra är hur man skall relatera bas och mellanregister till varandra respektive till rummet. Den ekvationen är mycket svår att få att gå ihop perfekt med de valda elementstorlekarna, på grund av de delningsfrekvenser som blir nödvändiga.

Kan du utveckla dina tankar här något?

Tack!
Jordi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-24 18:58

Jag tror jag nöjer mig med att säga: Du har helt rätt!

Det du säger är ju också orsaken till att man inte gör högtalare som NS1000 längre. Det är helt enkelt ingen bra lösning, och det har precis alla högtalartillverkare upptäckt. NS1000 är helt enkelt en högtalare som är optimerad för att mätas på i ekofria rum, inte en högtalare avsedd att fungera i verkliga rum med reflekterande ytor.

Men, i en ny låda kan man dock uppnå underverk! En del av knepet är att när baselemetsplaceringen skall beaktas, inse att man bör se högtalaren (på grund av det lilla mellanregisterelementet) som ett tvåvägssystem med låg delningsfrekvens, och som sen har en delning ytterligare vid högre frekvens...

Idag bygger ingen tillverkare (med någon insikt i hur en högtalare samarbetar med ett rum) en högtalare med NS1000's utformning, som alla säkert har noterat.

Vh, iö

HIFI-Pastorn

Kort reflektion

Inläggav HIFI-Pastorn » 2006-02-24 22:32

Har lyssnat på dem i studio och vanlig hemmiljö och det är kanske inte värdens modernaste högtalare. Känner till ett par eminenta hifi.människor som nyttjar dem kraftigt modifierade både vad gäller i/på befintlig låda men framför allt delningsfilret.

Den ene är Göran Finnberg i göteborg som sysslar med bla mastring och elektronikbyggnation. Hans system lät riktigt bra jämfört med det mesta. En kompis till Göran som bor vid Grästorp, (mellan Trollhättan och Vara), vid namn Börje har som jag uppfattat det, lagt ännu mer tid på sina NS1000 och hans system låter otroligt dynamiskt och trevligt.

Det dessa herrar inte känner till om högtalaren i alla dess tänkbara skepnader är nog inte värt att veta.

Min uppfattning är att magnetsystemen till elementen verkar inte vara av det kraftigaste slaget och de har inte riktigt den renhet som andra moderna monitorer idag presterar.

Ljudliga hälsningar,

//Pastorn.

Jordi

Re: Kort reflektion

Inläggav Jordi » 2006-02-24 22:49

HIFI-Pastorn skrev:
Min uppfattning är att magnetsystemen till elementen verkar inte vara av det kraftigaste slaget och de har inte riktigt den renhet som andra moderna monitorer idag presterar.

//Pastorn.

Mellanregistret har en verkningsgrad på 97 dB/W och diskanten runt 94 dB/W om jag minns rätt.

Verkar som om det är kraftiga magneter på dom.

Har hört dom då och då och dom kan låta rent om programkällan och drivningen tillåter tycker jag.
Jordi

Jordi

Inläggav Jordi » 2006-02-24 23:14

IngOehman skrev:Det är helt enkelt ingen bra lösning,

Varför inte det?

IngOehman skrev:och det har precis alla högtalartillverkare upptäckt.

Sist jag var inne i några HIFi butiker så var det som vanligt i stort sett bara rektangulära lådor överallt.

Så jag vet inte vad alla högtalartillverkare upptäckt, tydligen.

Men det var kanske inte det du tänkte på Ingvar?

IngOehman skrev:NS1000 är helt enkelt en högtalare som är optimerad för att mätas på i ekofria rum, inte en högtalare avsedd att fungera i verkliga rum med reflekterande ytor.

Jag trodde att det var direktjudet som når mina öron den kortaste vägen från högtalaren i rummet som avgjorde hur musiken låter.

Reflexer kan ju hjärnan undertrycka i hög grad så vitt jag vet.

IngOehman skrev:Men, i en ny låda kan man dock uppnå underverk! En del av knepet är att när baselemetsplaceringen skall beaktas, inse att man bör se högtalaren (på grund av det lilla mellanregisterelementet) som ett tvåvägssystem med låg delningsfrekvens, och som sen har en delning ytterligare vid högre frekvens...

Fattar ingenting.

Underverk låter storslaget.

Vad skulle en ny låda kunna göra?

Talar du om golvreflexen eller? ....när du talar om baselementsplaceringen?

Litet mellanregister skulle det påverka om den är en tvåvägs eller trevägare.

Du kanske tycker att det är kristallklart men jag förstår inte vad du vill ha sagt, tyvärr.

Kan du förtydliga dig, tack!

IngOehman skrev:Idag bygger ingen tillverkare (med någon insikt i hur en högtalare samarbetar med ett rum) en högtalare med NS1000's utformning, som alla säkert har noterat.

Nej detta har jag inte sett alls.

Högtalare kan se ut precis hur som helst och väldigt lite av hur dom ser ut tycks ha något med hur dom låter när man lyssnar på dom tycker jag .

MVH
Jordi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-25 15:17

1. Ja, motorstyrkorna på respektiva element är väldigt lagoma. Förvisso finns det exempel på "moderna monitorer" som erbjuder partiellt bättre renhet, men inte är det vanligt inte. På denna punkt (elementens grundkvaliteter) imponerar NS1000 mest tycker jag.

2. Nu är det jag som är förvirrad! :wink: Du skrev ju själv:
Jordi skrev:Det enda svåra är hur man skall relatera bas och mellanregister till varandra respektive till rummet. Den ekvationen är mycket svår att få att gå ihop perfekt med de valda elementstorlekarna, på grund av de delningsfrekvenser som blir nödvändiga.

Jag blev klart imponerad av din insikt och kunde sålunda bara hålla med dig, men sen när jag försökte utvecka din synpunkt så verkar du inte alls vara med på noterna. :o

Du framställer förskräckliga förenklingar om direktljudets allenarådande vikt, och antyder att rektagulariteten på baffeln har något med diskussionen att göra. 8O Vem har pratat om baffelformen?

Jag är helt lost. Jag har antagligen missförstått något.

Om du ställer specifika frågor, så skall jag försöka svara på dem (om jag ser dem), men det får bli senare, för nu skall jag iväg till fonogrammässan i Solnahallen! :P

Vh, iö

Jordi

Inläggav Jordi » 2006-02-26 16:48

IngOehman skrev:
2. Nu är det jag som är förvirrad! :wink: Du skrev ju själv:
Jordi skrev:Det enda svåra är hur man skall relatera bas och mellanregister till varandra respektive till rummet. Den ekvationen är mycket svår att få att gå ihop perfekt med de valda elementstorlekarna, på grund av de delningsfrekvenser som blir nödvändiga.

Detta är helt fel.

Detta skrev du 060204:
------------------------------------------------------------------------
IngOehman skrev:IngOehman
REA-list
Från: K-PAX via Tellus
Skrivet: lör feb 04, 2006 9:32 am    Ämne:

Vh, iö

--------------------------------------------------------------------

060221 skriver jag:

--------------------------------------------------------------------
IngOehman skrev:Skrivet: fre feb 24, 2006 9:48 am    Ämne:

IngOehman:

Vh, iö

Kan du utveckla dina tankar här något?

Tack!

------------------------------------------------------------------------------

Alltså jag citerar dig och ber dig att utveckla och förtydliga dig!

Du har inte gjort det hitintills trots ett flertal försök i flera inlägg från mig.

Vet inte varför det blir fel?

IngOehman skrev:Jag blev klart imponerad av din insikt och kunde sålunda bara hålla med dig, men sen när jag försökte utvecka din synpunkt så verkar du inte alls vara med på noterna. :o

Tack för dina tankar om min insikt men jag har fortfarande inte kommit till insikt alls då du inte utvecklat och förklarat dina kommentarer som jag frågat om.

IngOehman skrev:Du framställer förskräckliga förenklingar om direktljudets allenarådande vikt,

Kan du vidareutveckla detta?, Tack!

IngOehman skrev:och antyder att rektagulariteten på baffeln har något med diskussionen att göra. 8O Vem har pratat om baffelformen?

Jag skrev den 060225:
........................................................................

Skrivet: lör feb 25, 2006 7:14 am    Ämne:
------------------------------------------------------------------------
IngOehman skrev:Men, i en ny låda kan man dock uppnå underverk! En del av knepet är att när baselemetsplaceringen skall beaktas, inse att man bör se högtalaren (på grund av det lilla mellanregisterelementet) som ett tvåvägssystem med låg delningsfrekvens, och som sen har en delning ytterligare vid högre frekvens...

Fattar ingenting.

Underverk låter storslaget.

Vad skulle en ny låda kunna göra?

Talar du om golvreflexen eller? ....när du talar om baselementsplaceringen?

Litet mellanregister skulle det påverka om den är en tvåvägs eller trevägare.

Du kanske tycker att det är kristallklart men jag förstår inte vad du vill ha sagt, tyvärr.
--------------------------------------------------------------------------

Här visar jag helt tydligt att jag inte förstår din kommentar och försöker med att kan det vara golvreflexen eller baffeln Ingvar Öhman talar om.?

Alltså jag gör en gissning här!!

Förstår inte hur jag kan bli så missförstådd?

Jag ber ju bara att du skall vidareutveckla och förklara ditt påstående som hittintills inte gjort intryck så att jag förstår dig.

IngOehman skrev:Jag är helt lost. Jag har antagligen missförstått något.

Instämmer tillfullo, Ingvar.

Jag är helt lost jag med, tyvärr.

IngOehman skrev:Om du ställer specifika frågor, så skall jag försöka svara på dem (om jag ser dem), men det får bli senare, för nu skall jag iväg till fonogrammässan i Solnahallen! :P

Jag har i flera inlägg redan ställt min önskan om att du skall förtydliga och förklara flera påståenden från dig.

Jag hoppas fortfarande!

Trevligt besök på Solnamässan!

MVH
Jordi

decca4

yamaha NS-1000

Inläggav decca4 » 2006-02-27 03:19

Jag förstår Jordis frustration. Hans frågor skulle kunna vara mina egna.

IÖ har i flera inlägg ifrågasatt och kritiserat grundkonstruktonen hos NS-1000. Bl a att ingen insiktsfull konstruktör idag skulle konstruera en högtalare som NS-1000 konstuerats. Vad är nytt med de lådor som fyller dagens HI-FI butiker? En av mina vänner är en mycket kunnig akustiker med stort intresse för HI-FI. Jag ställde ovanstående fråga till honom. Svaret kom mycket snabbt att konstruktionerna inte skiljer sig på några avgörande punkter från vad som producerades redan på 40-talet.

Det vore tacksamt med lite klarspåk och inte bara kritik i allmäna ordalag. Många av oss som läser denna site söker ny kunskap. Om IÖ har sådan så vore det tacknämligt om han ville förklara vad denna är och precis vad det är i grundkonstruktionen som är galet och hur han själv skulle gå till väga för att rätta till dessa fel.

decca4

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-27 03:36

Tydligen var det som jag trodde var Jordis inlägg, ett (felaktigt) citat som jag själv skrivit. :oops:

Att skriva:

"Jordi:

Det är kul med glass."

Tolkas normalt som att jag skriver att det är kul med glass, och specifikt vänder mig till Jordi med påståendet. Om Jordi har skrivit detta och jag vill citera det så bör det se ut så här:

Jordi skrev:Det är kul med Glass.

Ibland är det ju svårt att minnas vad man själv skrivit, men det är lätt att se om man tycker att något man läser ser klokt ut, och eftersom jag tyckte det denna gång - så höll jag med! (Ovetande om att det som såg ut som en inlägg av Jordi var ett citet från mig själv!)

Hursomhelst, efter att jag "höll med dig", så utvecklade jag ju just det jag trott att du tyckte. Men nu skriver du att jag inte gjort det. 8O

Själv tycker jag att det jag skrivit är väldigt tydligt, så jag tror vi får börja baklänges istället:

Kanske någon kan börja med att nämna en modern stor trevägshögtalare som (ni uppfattar/tror) är byggd som NS1000 (elementplaceringar, lådgeometri och delningsfrekvenser), så att jag förstår vad det är för förändringar sedan 70-talet som ni inte uppmärksammat.

Så, om ni nämner någon som är likadan, så lovar jag att försöka berätta hur den inte är det - alltså skiljer sig åt från NS1000. :wink: Om den gör det vill säga. Det kan ju finnas något exempel på en modern högtalare som jag missat, som är uppbyggd som en NS1000.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-02-28 03:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-27 10:24

Det finns väl inte så många trevägshögtalare med dome-mellanregister överhuvudtaget på marknaden längre. Men här är i alla fall en:
http://www.atc.gb.net/scm_range/scm50aslpro.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-27 15:27

Hahahaha! Lysande humor när IngOehman helt allvarlig håller med sig själv! :D :D

Jordi:
Du måste citera om du vill visa att du citerar någon. Om du skriver så här så verkar det som att du bara vill påkalla personens uppmärksamhet innan du skriver något riktat till denne (vilket är precis vad detta är menat som).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-28 03:45

Almen:

Ja, det var ju lite lustigt, men det är inte så lätt att veta vad som är egna skriverier, och varför skulle jag ifrågasätta att någon annan tycker så, när det står så i inlägget? Jag tyckte helt enkelt att det var ett bra inlägg - oavsett vem som skrivit det! :wink: :oops:

paa:

Delningsfrekvensen mellan bas- och mellanregisterelementet är mycket lägre (under 400 Hz), viket gör att dess baselement inte blir vertikalt bestämbart av hörseln. Men i övrigt är det en högtalare som (likt NS1000) är osedvanlig "gammal" i konceptet.

Därför liknar den NS1000 en del, det vill säga med elementplaceringar som inte fungerar med mindre än att högtalaren ställs på ett stativ, trots att det inte är en stativhögtalare i egentlig mening...

Å andra sidan är det mycket riktigt en studiomonitor, och en som är gjord nästan utan hänsyn till rummet. Den bör därför ställas helt fritt och upplyft, alternativ infälld i väggen (fortfarande högt upplyft).

Alla ATC's större modeller är kort sagt "klumpar med högtalarelement i" - klumpar av ganska olika storlekar och proprotioner, vars installation i rummet är någon som kräver mycket mer än att "ställa in dem där".

ATC kan med varm hand lämna detta till akustikern att göra det bästa möjlig av, och det behövs en del insatser. Inget fel med det, det är ju en studiomonitor som köparen i 9 fall av 10 inte kommer att installera i studion själv.

Men så utformar praktiskt taget ingen tillverkare några hemmahögtalare idag.

Vh, iö

Jordi

Inläggav Jordi » 2006-03-01 16:49

IngOehman skrev:
Så, om ni nämner någon som är likadan, så lovar jag att försöka berätta hur den inte är det - alltså skiljer sig åt från NS1000. :wink: Om den gör det vill säga. Det kan ju finnas något exempel på en modern högtalare som jag missat, som är uppbyggd som en NS1000.

Om ATC scm50pro:

IngOehman skrev:paa:

Delningsfrekvensen mellan bas- och mellanregisterelementet är mycket lägre (under 400 Hz), viket gör att dess baselement inte blir vertikalt bestämbart av hörseln.

Hmmm, men Yamaha NS-1000M delar vid 400 Hz -3 dB så jag ser ingen större förändring här IÖ.

DVS, även Yamahas baselement är inte vertikalt bestämbart i rummet.

IngOehman skrev:Men i övrigt är det en högtalare som (likt NS1000) är osedvanlig "gammal" i konceptet.

Varför det IÖ, förklara dig , tack!

ATC är en professionell tillverkare som sysslar med vesäntliga parametrar som direkt har en påverkan på det klingande slutresultatet till skillnad mot ovesäntliga visuella parametrar som inte har ett dugg med några hörbara konsekvenser att göra.

Alltså konservativ vad utseendet beträffar... därav kan man kanske kalla den "gammal" men i alla de ljudliga avseendena som räknas är den helt i toppklass.

IngOehman skrev:Därför liknar den NS1000 en del, det vill säga med elementplaceringar som inte fungerar med mindre än att högtalaren ställs på ett stativ, trots att det inte är en stativhögtalare i egentlig mening...

Varför måste den stå på stativ?

IngOehman skrev:Å andra sidan är det mycket riktigt en studiomonitor, och en som är gjord nästan utan hänsyn till rummet. Den bör därför ställas helt fritt och upplyft, alternativ infälld i väggen (fortfarande högt upplyft).

Men detta gäller ju nästan alla högtalare, IÖ.

IngOehman skrev:Alla ATC's större modeller är kort sagt "klumpar med högtalarelement i" - klumpar av ganska olika storlekar och proprotioner, vars installation i rummet är någon som kräver mycket mer än att "ställa in dem där".

Varför det IÖ?

ATC har aktiva delningsfilter samt inbyggda slutsteg så att man kan justera frekvensgången för all förekommande placeringar i rummet.

Gäller även Genelec, Mackie etc.

Detta låter sig inte göras med normala passiva högtalare oavsett vem som gjort dom.

Så det är kanske såna du menar, IÖ?

IngOehman skrev:ATC kan med varm hand lämna detta till akustikern att göra det bästa möjlig av, och det behövs en del insatser. Inget fel med det, det är ju en studiomonitor som köparen i 9 fall av 10 inte kommer att installera i studion själv.

Om man läser manualen kan man själv justera högtalarnas kontroller för bästa resultat i alla normala placeringar i rummet.

IngOehman skrev:Men så utformar praktiskt taget ingen tillverkare några hemmahögtalare idag.

"klumpar med högtalarelement i"

Så utformat praktikt taget alla tillverkare av högtalare man kan se i normala ljud butiker sina högtalare dvs en rektangulär högtalarlåda enligt konceptet "klumpar med högtalarelement i" som du uttrycker det....

Nämn tre tillverkare som utformar högtalare efter ditt påstådda koncept, IÖ?

Tack!
Jordi

Återgå till Vintage-hifi