Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:no offence bamsefar men jag skulle alla dar i veckan välja i28s eller tom i56s före i16z....prisvärheten är så mycket bättre
Bamsefar skrev:Haakan_W skrev:no offence bamsefar men jag skulle alla dar i veckan välja i28s eller tom i56s före i16z....prisvärheten är så mycket bättre
Prisvärdhet ? pi60s - all-the-way.
Ett topp+bas system är aldrig kostnadseffektivt. Det kan det inte bli.
Hm hur har du kommit till den slutsatsen? Det här är ju något jag upplever mellan i28 och i56, men som jag av iö fick förklarad berodde på högtalarnas placering (jag satt för långt bak / högtalarna stod för tätt ihop) och inte hade något med högtalarna själva att göra.Bamsefar skrev:Ino Audio i16z för att den troligen är lättare att leva med än i28s som har markant större "spela på lyssnaren"-känsla.
Alexi skrev:Hm hur har du kommit till den slutsatsen? Det här är ju något jag upplever mellan i28 och i56, men som jag av iö fick förklarad berodde på högtalarnas placering (jag satt för långt bak / högtalarna stod för tätt ihop) och inte hade något med högtalarna själva att göra.Bamsefar skrev:Ino Audio i16z för att den troligen är lättare att leva med än i28s som har markant större "spela på lyssnaren"-känsla.
Pinnick skrev:
...
Låt säga att man spelar ca 00 dB på en denon 2105.
mvh
/Pinnick
Wolfie skrev:Ingvar: Vilket lyssningsavstånd är rekomenderat som minst för i28s?
Wolfie skrev:Som det beskrivs av Ingenjörn här så lutar det mer och mer åt i28s och Prof. X-2 (i och med enkelheten att uppgradera till X-4 eller X-6 eller fler?)
IngOehman skrev:
...
Jag brukar råda alla att försöka föreställa sig vad de tror kommer att vara "slutmålet" - och att baserat på det välja basmodul-typ så att det blir fyra stycken.
. Om man exempelvis skaffar fler tills man är uppe i 8 stycken prfundus X, kanske det hade varit bättre att skaffa Y-moduler? Då hade det ju räckt med 4 stycken (det blir också både mindre och biligare, trots något lite större luftflyttningskapacitet).
Vh, iö
Wolfie skrev:Vet inte hur kul det hade varit att köra Y-4 + piP i ett par år...
Kaffekoppen skrev:Svåra frågor....
Lite låter det som om du skulle vara nöjd med pi60(s) och kan komplettera med basmoduler vid behov, men att det "skulle vara kul" med ett topp system + basmoduler, vilket ju initialt måste bli klart dyrare (och kanske inte ens i förlängningen ljudmässigt motiverat)...
Haakan_W skrev:problemet är ju att det blir ju liksom inge bättre än med px eftersom pip redan är flaskhalsen då
Tja, med tanke på hur mycket högre ljudtryckskapacitet pi60 enbart har över piP så behöver du nog inte mer....Wolfie skrev:piP exempelvis måste jag ju begränsa mig till ganska mycket vad gäller ljudnivån eftersom risken är rätt stor att jag eldar upp dom med mitt effektsteg om musiken skulle innehålla väldigt dynamisk musik. Ligger nog oftast och spelar så högt att piP kanske har en 5-6 dB headroom kvar tills baselementen slår i ändlägena och vid de nivåerna låter piP rätt så ansträngda.
Nattlorden skrev:Haakan_W skrev:problemet är ju att det blir ju liksom inge bättre än med px eftersom pip redan är flaskhalsen då
Disten borde väl vara lägre i basområdet?
IngOehman skrev:Tittar man på ljudtryckskapacitet hamnar systemen (i stigande ordning):
piP
iP
(pi18/pi24)
pi60
i14
i14s
...Vh, iö
Slartibartfast skrev:IngOehman skrev:Tittar man på ljudtryckskapacitet hamnar systemen (i stigande ordning):
piP
iP
(pi18/pi24)
pi60
i14
i14s
...Vh, iö
Jag undrar vart i5 och r5 skulle hamna i det ovanstående resonemanget?
/J*
*som hintar litet i luften...
Wolfie skrev:Dock går pi60 bort, för känner jag mig själv rätt så kommer jag vilja ha något värre senare (mest förmodligen eftersom det finns).
Wolfie skrev:Rydberg: Jag behöver inte ta hänsyn till om jag kommer att få plats senare
eller ej. Har för rätt precis ett år sedan köpt ett hus, och flyttar inte inom
de närmsta 7-8 åren i alla fall (har fått nog av att flytta pga att jag flyttat
i genomsnitt 1 ggr/år de senaste 5 åren, studentlägenheter osv osv).
Dessutom känns det ju lättare att få i28s + X-moduler att fungera bra
i andra rum också, eftersom det är lättare att få bukt på rumsresonanser.
Rydberg skrev:Wolfie skrev:Rydberg: Jag behöver inte ta hänsyn till om jag kommer att få plats senare
eller ej. Har för rätt precis ett år sedan köpt ett hus, och flyttar inte inom
de närmsta 7-8 åren i alla fall (har fått nog av att flytta pga att jag flyttat
i genomsnitt 1 ggr/år de senaste 5 åren, studentlägenheter osv osv).
Dessutom känns det ju lättare att få i28s + X-moduler att fungera bra
i andra rum också, eftersom det är lättare att få bukt på rumsresonanser.
Va härligt! ett hus skulle inte suttit fel. Ja i så fall skulle jag nog köpt ett delat system men personligen hade jag valt i56s eller i32z lite beroende på rumsstorlek.
Wolfie skrev:1. Ekonomin (jag är för bövelen 2 barns far och vill gärna behålla både fru
och familj eftersom jag trivs så bra tillsammans med dem).
2. Mitt lyssningsrum är för litet för att hantera i56. .
Behöver du någon som öppnar ölen?Wolfie skrev:Har tidigare i förra(?) veckan bokat in Ingenjörn för besök hemma hos mig.
Förhoppningsvis blir det något konstruktivt av det och efter det en
trevlig bastu-kväll i en gammeldags finsk rökbastu tillsammans med lite god
mat, några pilsner och ett tidigt vårdopp i sjön (Ingenjörn är givetvis välkommen att ta med sig
trevligt sällskap om så önskas).
Ren kostnadsfrågaBamsefar skrev:Rydberg skrev:men personligen hade jag valt i56s eller i32z lite beroende på rumsstorlek.
Det där är två helt olika varianter - varför inte i64z vs i32z ? Varför just en signaut mot en zignatur lixom ?
Kaffekoppen skrev:Behöver du någon som öppnar ölen?Wolfie skrev:Har tidigare i förra(?) veckan bokat in Ingenjörn för besök hemma hos mig.
Förhoppningsvis blir det något konstruktivt av det och efter det en
trevlig bastu-kväll i en gammeldags finsk rökbastu tillsammans med lite god
mat, några pilsner och ett tidigt vårdopp i sjön (Ingenjörn är givetvis välkommen att ta med sig
trevligt sällskap om så önskas).
Wolfie skrev:Kan väl tillägga att jag sent under denna kväll beställt (och stört Ingenjörn i en middag):
ett par i28s i monteringssats (högblank svart lack)
Profundus X-2 (monteringssats i rå MDF, ska lackas så att de "smälter in" i rummet).
8 st a2 (monteringssats)
1 st cr80s (förhoppningsvis slipper jag montera ihop det själv...)
Hetsporren skrev:Wolfie skrev:Kan väl tillägga att jag sent under denna kväll beställt (och stört Ingenjörn i en middag):
ett par i28s i monteringssats (högblank svart lack)
Profundus X-2 (monteringssats i rå MDF, ska lackas så att de "smälter in" i rummet).
8 st a2 (monteringssats)
1 st cr80s (förhoppningsvis slipper jag montera ihop det själv...)
Fasen vad coolt! Vad (ungefär) kostade det kalaset egentligen och kan man sätta upp sig på en kölista för att få nöjet att komma över och lyssna när allt är klart?
IngOehman skrev:Ja, jag har pi60s hemma, men snart är det i32z + basar som gäller...![]()
Vh, iö
nl1970 skrev:Då jag tycker att mina piP kroknar allt för tidigt så fundrear jag på ett par i14s med basar. Vilken skillnad blir det mot ett par pi60s?
Då Öhman spelade på i hans källare så vill jag kunna spela lite starkare hemma.
Eller ska jag prova med i28s?
nl1970 skrev:Då jag tycker att mina piP kroknar allt för tidigt så fundrear jag på ett par i14s med basar. Vilken skillnad blir det mot ett par pi60s?
Då Öhman spelade på i hans källare så vill jag kunna spela lite starkare hemma.
Eller ska jag prova med i28s?
nl1970 skrev:screen skrev:Utdrag ur manifestet:
Har kikat på det. Men är det någon som har lyssnat på skillnaden? Är det lika med i14s eller pi60s om man delar till basar?
nån som kan svara vilka basmoduler man ska ha till i28s
Det borde bli skillnad, om det är ljudmässigt påtagligt eller ej får nog Ingvar svara på. Men eftersom det är mindre luft bakom elementet borde luftens ökade fjädring ha någon påverkan... Skall man köpa systemet i etapper finns ju inget alternativ. pi60 kan man säkerliggen leva med ett tag utan att det gör ont, och sedan finns förbättringspotentialen...adzer skrev:nl1970 skrev:screen skrev:Utdrag ur manifestet:
Har kikat på det. Men är det någon som har lyssnat på skillnaden? Är det lika med i14s eller pi60s om man delar till basar?
som jag förstått det som så ska diskant/toppdelen vara samma, men har du feta basmoduler så får du ju mer tryck med i14 än med pi60
men delar med pi60 och i14 med samma moduler så borde det itne vara nån skillnad
nån som kan svara vilka basmoduler man ska ha till i28s?
Claes7 skrev:nån som kan svara vilka basmoduler man ska ha till i28s
Ska ha och ska ha...
Det viktigaste är väl att man dimensionerar systemet så att ljudtrycksförmågan hos de två delarna matchar varandra hyffsat, gärna med marginal på basmodulssidan. 6dB, gärna 12 dB, headroom i basområdet är att rekommendera. Detta för att när basmodulerna överstyr, så sker det mer ordentligt.*
prof X-4, Y-2 eller Y-4 står som lämpliga samarbetspartners till i28s enligt kapitlet "Vad passar ihop med vad, egentligen".*
*katalogen från våren 2005.
Kaffekoppen skrev:Y-4 såklart....man kan aldrig få för lite rörlig strålande yta...blir ju bara mindre konutslag, dvs lägre potential stress och dist.
X-4 däremot är väl det förnuftigaste valet...
nl1970 skrev:adzer skrev: y-4 e ju ganska mycket dyrare om man säger så
Jag skulle gå på y-2 i stället för x-4. Då kan du spara ett tag och kompletera med två basar till senare.
Absolut... skulle göra som nl1970 föreslår om man någonsin tror sig behöva det...adzer skrev:hmm e klurigt detta, y-4 e ju ganska mycket dyrare om man säger så frågan e bara hur stor skillnaden är
Det tror jag med....adzer skrev:jo det går ju med
kanske mna nöjer sig med y-2 med så slipper man ha så många lådor ståendes
Kaffekoppen skrev:Det tror jag med....adzer skrev:jo det går ju med
kanske mna nöjer sig med y-2 med så slipper man ha så många lådor ståendes
Mr_Ekan skrev:i14 och pi60 skiljer 2000:- i monteringssats. Varför i hela friden köpa i14? Man kan väl likväl dela pi60 vid 80 Hz, och då få ett par toppar som utan problem kan nyttjas fullregistrigt.
Kaffekoppen skrev:För att i14 finns av en anledning
Jag tror att ett i14 + basar presterar bättre än pi60+basar...
Men jag tror båda systemen presterar tillräckligt bra.
Adazer, jag har hört iP spela med bassystem och det fungerar som förväntat - riktigt bra, och då var inte ens iP placerade helt rätt. De var placerade på den höjd det blev när basmodulerna var utsatta.
Då skulle dom ju sett likadana utadzer skrev:varför skulle i14 vara bättre? dom ska vara identiska vad jag förstått?
Kaffekoppen skrev:Då skulle dom ju sett likadana utadzer skrev:varför skulle i14 vara bättre? dom ska vara identiska vad jag förstått?i14 är ju gjord för att fungera som toppsystem, det är inte pi60!
Det är ett smart val att använda piP med basmoduler då du har klart mer nytta av dem senare. Men iP är inte mer svårplacerade än piP...
Japp, icke heller att förglömma att delningsfiltrena som finns är gjorda för just beteendemönstret som principen medför.Haakan_W skrev:torde ju palla spela lite starkare med i14 pga sluten låda...sen har vi ju den försumbara grupplöpstiden som blir bättre i sluten låda
Mr_Ekan skrev:i14 och pi60 skiljer 2000:- i monteringssats. Varför i hela friden köpa i14? Man kan väl likväl dela pi60 vid 80 Hz, och då få ett par toppar som utan problem kan nyttjas fullregistrigt.
Audix skrev:Mr_Ekan skrev:i14 och pi60 skiljer 2000:- i monteringssats. Varför i hela friden köpa i14? Man kan väl likväl dela pi60 vid 80 Hz, och då få ett par toppar som utan problem kan nyttjas fullregistrigt.
När jag räknade på det en gång i tiden så kom jag fram till att i14s var relativ prisvärd jämfört med pi60s. Detta då baselementet till pi60s är väldigt dyrt.
Så svaret är att köpa i14s istället för i14, mycket "billigare"!
Det blir inte sämre med 8Slartibartfast skrev:...just för att fyra stycken basmoduler är det perfekta antalet.
adzer skrev:om man nu som jag tycker att golvhögtalare är snyggare en stativare så kan man alltid köra pi60 med basmoduler, då får man snyggaste möjligt stativ på köpet![]()
och möjligheten att köra dom som fullregistare
nl1970 skrev:Wolfie skrev:Jag gillar inte att ha högtalare på stativ... Varför jag valde i28s.
Mig gör det inget att ha högtalare på stativ. Vad vinner man på att skaffa i28s i stället på i14s?
Wolfie skrev:Tja möjlighet till 6 dB högre ljudtryck är ju en sak.
Wolfie skrev:Lägre distorsion (jämfört vid samma ljudtryck) är ju en annan sak.
nl1970 skrev: Ok, hur högt kan man spela då? Har du spelat så att du skulle ha bottnat ett par pi14s? Eller kommer man inte i närheten av att utnyttja systemet till max?
Wolfie skrev:...Minns jag rätt när jag pratat med IÖ så är impulssvaret ännu snyggare på i28s (korrekt inställda med basmoduler) än det är på pi60s.
nl1970 skrev:Wolfie skrev:Tja möjlighet till 6 dB högre ljudtryck är ju en sak.
Ok, hur högt kan man spela då? Har du spelat så att du skulle ha bottnat ett par pi14s? Eller kommer man inte i närheten av att utnyttja systemet till max?Wolfie skrev:Lägre distorsion (jämfört vid samma ljudtryck) är ju en annan sak.
Är det så ända från noll? eller kommer det vid ett visst ljudtryck där i14s inte hänger med längre?
Harlin skrev:Pinnick: Jag ställde samma fråga till konstruktören för ngn månad sedan eftersom jag tyckte den modellen (i28) fattades i utbudet. Svaret jag fick var att diskanten som används i pi60 (och som skulle vara aktuell i en i28-modell) inte har den höga känslighet som krävs för konstruktionen.
micke5721 skrev:Harlin skrev:Pinnick: Jag ställde samma fråga till konstruktören för ngn månad sedan eftersom jag tyckte den modellen (i28) fattades i utbudet. Svaret jag fick var att diskanten som används i pi60 (och som skulle vara aktuell i en i28-modell) inte har den höga känslighet som krävs för konstruktionen.
Hmm. Den nya pi60 ska visst ha samma diskant som i pi60s så då borde det ju gå
micke5721 skrev:Harlin skrev:Pinnick: Jag ställde samma fråga till konstruktören för ngn månad sedan eftersom jag tyckte den modellen (i28) fattades i utbudet. Svaret jag fick var att diskanten som används i pi60 (och som skulle vara aktuell i en i28-modell) inte har den höga känslighet som krävs för konstruktionen.
Hmm. Den nya pi60 ska visst ha samma diskant som i pi60s så då borde det ju gå
Wolfie skrev:Däremot använder i28s samma baselement som "vanliga" pi60, dock har
elementen fått tilläggen s då de är selekterade och matchade med lägre
toleranser (om jag förstått det korrekt).
Kaffekoppen skrev:Det blir inte sämre med 8Slartibartfast skrev:...just för att fyra stycken basmoduler är det perfekta antalet.
IngOehman skrev:Nej, så kan man inte göra.![]()
Delningsfiltret kommer att belasta baklänges om man gör så, vilket
kan få även goda förstärkare att brinna upp.![]()
Vad man däremot kan göra är att beställa bs60 i en version som är
omkopplingsbar mellan att arbeta som bs60 och som profX. Då har
den en omkopplare på baksidan som i ena läget kopplar bort filtret
(flerpoligt!).
Det är detta som bamsefar talar om.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster