Moderator: Redaktörer
karamellkungen skrev:Har någon av er här på faktiskt provat att modda piP, och i så fall hur har ni gjort.
Kaffekoppen skrev:En uppgradering är väl en moddning i sig - det är ju en förändring av ursprungskonceptet...
Då kan du nog inte räkna med någon prestandavinst alls, snarare riskerar du en försämring av resultatet.karamellkungen skrev:jag tänkte mig mest filter bestyckningen andra komponenter eller dylikt.
Byte av koncept? Nä, det är fortfarande en liten tvåvägare med basreflexprinciptvett skrev:Kaffekoppen skrev:En uppgradering är väl en moddning i sig - det är ju en förändring av ursprungskonceptet...
Ur Inos synvinkel är det en förändring av ursprungskonceptet.
För användaren är det snarare ett byte från ett koncept till ett annat koncept.
Men frågan är helt förståelig! De allra flesta tillverkare lever i en marknadsekonomi där varje besparing är en vinst. Ino däremot lever i Ingvars ekonomiska verklighet och då gäller inte normala marknadsprinciper. Det är helt enkelt högtalare där varje komponent varken är bättre eller sämre än vad som krävs för helheten. Det gör det nästintill omöjligt att förbättra högtalaren genom moddning. Varken diskanten eller baselementet vinner på att den ena komponenten byts ut, ty de har samma begränsning* och således kompletterar varandra utmärkt. Lådan är vald i den tjocklek och med det dämpaterial som krävs för att dels vara styv nog och tillräckligt dämpad.tvett skrev:Med tanke på vilken prestanda piP ger så tror jag inte många ens tänker tanken att de själva ska kunna hitta på nåt som inte redan är testat...
Almen skrev:Det är en konformad dong som sitter fast i botten på piP för att ge en fastare bas, men om man byter dem kan man även påverka diskanten.
KarlXII skrev:Vad händer om en brutal hand helt sonika klipper bort anti-A-bombsgrunkan och blottlägger diskantkonen?![]()
PÅ Pp2 kan jag inte se nått problem. På piP kommer du få diffraktionseffekter som har negativ effekt. Du kan ju ha en avtagbar frontygsgrunka på piP när du skall lyssna på dem..StefanR skrev:Jag postar detta som en fråga i denna tråd för att det kan anses som en modifiering..![]()
Jag är lite rädd för att ha öppna element på högtalare, funderar därför på om någon testat att montera finmaskigt galler på piPs och pP(-2)? Alternativt någon form av fronttyg.
För att slippa skruva i kabinettet funderar jag på en lösning att montera en liten ram på högtalarstativet och klä ramen med ett fronttyg, för att åtminstone få lite skydd för elementen.
Är det någon risk att ljudet blir lidande?
// Stefan
Kaffekoppen skrev:Du kan ju ha en avtagbar frontygsgrunka på piP när du skall lyssna på dem.
IngOehman skrev:Ljudledningshögtalare ger svagare basåtergivning än basreflexhögtalare, inte tvärtom.
Basreflexprincipen är den ojämförligt effektivaste för lågfrekvensgenerering, om man ser
till ljudtryck/verkningsgrad per lådvolym (även jämfört med hornhögtalare faktiskt).
Dock skulle man kunna ta fasta på just detta, och alltså använda ljudledningsprincipen
just för att försunka tillräckligt mycket för att man skall vara tvungen att använda en
så mycket större låda att den når ned till golvet.![]()
Frågan är dock vad man skulle vinna på det?![]()
Vh, iö
paa skrev:OA60 ligger ju där nånstans mittemellan, hur kommer det sig då att den trots allt är en skaplig högtalare, och skulle den bli ännu bättre om man gjorde den mindre?
Kaffekoppen skrev:piP som 2,5- vägare hade varit intressant om diskanten då inte blivit begränsande, eller basen i övre mellanregistret
Slartibartfast skrev:paa skrev:OA60 ligger ju där nånstans mittemellan, hur kommer det sig då att den trots allt är en skaplig högtalare, och skulle den bli ännu bättre om man gjorde den mindre?
Är det inte så att Ingvar menar att strålningsmönstret från piP och pi60 är superbt och kan inte bli bättre med någon storlek där imellan?
Carlsson oa60 sprider ju på ett helt olikt och har därför andra dimensionsbehov..
Är jag fel ute när ja inte tror att volymen är parametern Ingvar pratar om alltså?
Jo....Naqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:piP som 2,5- vägare hade varit intressant om diskanten då inte blivit begränsande, eller basen i övre mellanregistret
Om de områden du nu nämner verkligen hade varit så begränsande så hade det väl knappast varit någon mening att köra iP och pP-2?!
Naqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:piP som 2,5- vägare hade varit intressant om diskanten då inte blivit begränsande, eller basen i övre mellanregistret
Om de områden du nu nämner verkligen hade varit så begränsande så hade det väl knappast varit någon mening att köra iP och pP-2?!
IngOehman skrev:Slartibartfast skrev:paa skrev:OA60 ligger ju där nånstans mittemellan, hur kommer det sig då att den trots allt är en skaplig högtalare, och skulle den bli ännu bättre om man gjorde den mindre?
Är det inte så att Ingvar menar att strålningsmönstret från piP och pi60 är superbt och kan inte bli bättre med någon storlek där imellan?
Carlsson oa60 sprider ju på ett helt olikt och har därför andra dimensionsbehov..
Är jag fel ute när ja inte tror att volymen är parametern Ingvar pratar om alltså?
Ja, du har nästan 100% rätt i alla tre saker du skrev ovan.![]()
Vh, iö
Flint skrev:Klart att man kan modda en pip. Byta lite komponenter i filtret t.ex. och höra om man får ett ljud som bättre passar en själv efter den egna personliga smaken. Sen såg jag en bild där filterspolarna var limmade på baselementets ena polstycke (magnetens baksida). Det blir ju som en järnkärna. Är den inräknad i filterfunktionen?
Flint skrev:Klart att man kan modda en pip. Byta lite komponenter i filtret t.ex. och höra om man får ett ljud som bättre passar en själv efter den egna personliga smaken. Sen såg jag en bild där filterspolarna var limmade på baselementets ena polstycke (magnetens baksida). Det blir ju som en järnkärna. Är den inräknad i filterfunktionen?
phon skrev:Det går säkert alldeles utmärkt att försämra en piP i vilken riktning som helst. Tvärtom däremot är nog lite svårare .....
Det kan jag med göra, men det är en subjektiv bedömning och inte en produktutveckling för normalpopulationen.Flint skrev:Men om jag hellre föredrar en subjektiv förbättring än en objektiv då.
Så bedömmer jag ju allt annat i världen. Gör inte du? Eller tänker du: det här var en satans äcklig ost, men den håller hög kvalitet, det säger ostideolog P så den ska jag ha.
Pips låda är så tunn att det är svårt att få till den utan att förändra dimensiorna, framförallt sidoväggarna. Dimensionen är viktigare, men det är klart att det finns en potentiell förbättring där, men eftersom piP inte kan spela lika starkt som sina storebröder är det frågan om det är en praktisk förbättring. Det kan tom vara så att lådan blir mindre styv eftersom man måste använda så tunnt material och då blir det kontraproduktiv. Har för mig att lådtillskottet är medräknat i piPs konstruktion, även omd et är litet.paa skrev:Dom större Ino-högtalarna kan man få med dämpskiktslaminerad låda, frågan är om inte det skulle kunna vara positivt även på en piP?
TomasF skrev:...Dock upplevde jag ljudet som flera snäpp renare i mellanregistret. (Det sägs att basreflexportsdistortionen skall vara obefintlig hos piPs men så upplevde jag det inte.)..
paa skrev:IngOehman skrev:Slartibartfast skrev:paa skrev:OA60 ligger ju där nånstans mittemellan, hur kommer det sig då att den trots allt är en skaplig högtalare, och skulle den bli ännu bättre om man gjorde den mindre?
Ja, du har nästan 100% rätt i alla tre saker du skrev ovan.![]()
Vh, iö
Jaha, och därmed kan man ju missledas att tro att även min fråga är besvarad.
TomasF skrev:...eventuell effekt är sublim och kan vara inbildad. Du är förståss välkommen att lyssna - jag bor ej långt från Täby.
TomasF skrev:En fantastisk liten högtalare!
TomasF skrev:högtalarna står på en hylla och jag har funderat på att sätta en porös framkant på hyllplanet men jag har inte provat av estetiska skäl.
IngOehman skrev:Jag avråder försiktigt. Om inte hyllan är väldigt djup så är det bättre att lämna den utan åtgärd. Det är mycket bättre att dämpa väggen bakom högtalarna (4-5 cm tjock absorbent) för där speglar sig ju högtalaren hörbart, på riktigt.
akelius skrev:Jag bytte alla komponenter på mina piP för flera år sen(filter komponenter+element och diskant,det enda som är original är lådan,nu låter dem bättre än någonsin!!
De är faktiskt ett litet aber, men pillandet får ju fördelen av att det är en liten yta i kabinettet som består av rätt tunn plastMorello skrev:Finns bara en mod. till piP jag kan komma och det är att byta terminalerna på baksidan, som enligt mitt ringa förmenande sitter för tätt för något annat än tjejfingrar.
Detta sagt av någon som sannolikt, förutom konstruktören, är den som mätt mest på nämnda elektroakustiska transduktor.
Naqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:piP som 2,5- vägare hade varit intressant om diskanten då inte blivit begränsande, eller basen i övre mellanregistret
IngOehman skrev:Man vinner ett antal dB under 80 Hz (vilket kan vara väl så värdefullt) men sen sätter det liksom stopp.
Kraniet skrev:förstår inte hur en 2.5 väg (eller trevägs) piP skulle vara meningslös ifall det finns mening i att köra den med pp-2. Det låter ju dessutom som att pp-2 är för stor och att piP "tar slut" först. I en 2.5/3 vägare borde ju då rimligen allt "ta slut" samtidigt, eller?

Kaffekoppen skrev:Han hävdar att han måste städa garaget först

celef skrev:får man inte bättre ljud med pi60 än med pip + en massa basmoduler?
celef skrev:om pip ska stå framför en dämpvägg, hur blir det då när den står så nära hårda baslådor?
får man inte bättre ljud med pi60 än med pip + en massa basmoduler?
shifts skrev:Jag tycker det är mer intressant att fråga Nattlorden om vad som gjort att han bestämt sig för att hålla sig fast vid piP? Han verkar ju ha haft resurser att skaffat större doningar om han velat... Det är väldigt uppenbart ett medvetet val, särskilt som piP drivs med de extra effektresurser han har.
Mycket spännande anläggning tycker jag.
shifts skrev:Ah vad roligt att du är så nöjd (det är jag också) med dem! Men jag trodde verkligen att du hade hört några av toppsystemen också. Där ser man. Då ska det bli kul att följa vad som kan komma att ändras i din uppställning framöver.
celef skrev:om pip ska stå framför en dämpvägg, hur blir det då när den står så nära hårda baslådor?
får man inte bättre ljud med pi60 än med pip + en massa basmoduler?
Man kan lite förenklat betrakta baslådorna som akustiska speglar. Om piP bara ser dämpväggar i de spegelbider som baslådorna ger, är det som om hela hörnet där de står vore dämpat.
BootCut skrev:Pinnick, jag har också funderat på samma sak. Men jag har mest ett behov ett program som visar var reflexerna hamnar så att jag vet var jag ska placera absobenter eller diffusorer. Det hade varit mycket lättare än att räkna ut det eller springa omkring med speglar.
Pinnick skrev:(OT) Såna där bilder får mig att fundera om det inte finns något shareware ljud-cad program där man kan rita upp sitt rum, ställa ut ett par högtalare och se var det uppstår resonansmoder och dylikt och var man ska dämpa. Asså att man simulerar med högtalaruppställning, dämpmaterial och dylikt och får en visuell presentation hur frekvenskurvan ser ut i en given punkt.
Kan inte vara så svårt att skriva ihop nåt i d3d ?
Pinnick skrev:(OT) Såna där bilder får mig att fundera om det inte finns något shareware ljud-cad program där man kan rita upp sitt rum, ställa ut ett par högtalare och se var det uppstår resonansmoder och dylikt och var man ska dämpa. Asså att man simulerar med högtalaruppställning, dämpmaterial och dylikt och får en visuell presentation hur frekvenskurvan ser ut i en given punkt.
Kan inte vara så svårt att skriva ihop nåt i d3d ?
IngOehman skrev:Det spelar lite mindre roll när den är delad, men jag föredrar att ha
dem mot (dämpad)vägg alltfort.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], HakanC och 15 gäster