Moderator: Redaktörer
tvett skrev:QM10 ger en bra aning om vad de skulle kostat isf.
Är otroligt sugen på ett par piP. Skulle nog köpt dem i rå-mdf och fräst extra faser upptill och nedtill, sedan lackat dem halvblankt svarta..
Teabinge skrev:Nefilim - det skulle vara kul att få en kommentar från dig ang piP i förhållande till Canton RC-L. Läste i en annan tråd att du haft sådana.
subjektivisten skrev:Det jag kommer ihåg av RC-L's bas var att den inte alls var in närheten av piP detaljerade och korrekta bas. Den var mer "bummel bummel" som gick rätt så lågt, men var långt ifrån Ino's basar, t ex.
Nefilim skrev:Föra att citera Ronny Eriksson: -"Man ska inte glädjas i onödan.![]()
Satte och lyssnade på piP:arna nu på e.m, och upplevde en viss obalans i ljudbilden. Svagare ljud i den vänstra högtalaren.. Hmm.. Kollade balansinställningen på stärkaren. Helt ok.. Då slog det mig helt plötsligt. Kan det vara en diskant som är trasig... Lyssnade med örat mot elementet, (inte vattenelementet) och det hördes liksom inget från den. Skruva upp, löda bort en tåt och mäta.. Död!!!Var den trasig när jag fick hem dom, eller är det jag som legat på med för mycket volym??
Nåväl. Nu har jag pratat med IÖ och beställt nya. Lika bra att byta ut båda, samt beställde ett överbelastningsskydd oxå då. Kan vara värt den hundring detta kostar till båda högtalarna..
Nu e re inge kul....
Britt-Gunnar skrev:Nefilim skrev:
..
Nu e re inge kul....
sådant är inte kulhar du inget att spela musik på på nu?
Nefilim skrev:Jag har hört detta från en del andra oxå, men enligt mina erfarenheter så behöver RC-L en rejäl förstärkare. Jag drev mina med McCormack DNA-1 som gav en jäkla massa ork.. Då var basen torr, rapp och djup.
Med mindre strömstarka stärkare upplevde även jag basen som du beskriver..
Nefilim skrev:Nu har jag dessa Callisto uppställda igen....... Ja hur ska jag uttrycka det...??
Anemiska!? Jo, det kan man säga om man jämför med piP:arna...![]()
Hmmm. men jag kan iaf lyssna på musica!
Nefilim skrev:m_persson79 skrev:
Shit, då tycker ändå många att QRS Callisto är en refenrenshögtalare under 10.000kr.
Nja låg inte det aktuella nypriset på 13 - 14 KKr??
Nefilim skrev:m_persson79 skrev:
Shit, då tycker ändå många att QRS Callisto är en refenrenshögtalare under 10.000kr.
Nja låg inte det aktuella nypriset på 13 - 14 KKr??
paa skrev:Det måste väl vara något med inkopplingen av skydden som inte riktigt stämmer. Impedansen som du mäter upp är ju från basarna, och om det är något kortslutet efter diskantkondingen så kommer det inte att märkas på en sådan likströmsresistansmätninmg.
Men det är ju resistansen, inte impedansen som är uppmätt, diskanten sitter ju "gömd" för likströmsresistansen bakom en kondensator.Kaffekoppen skrev:Låter som om diskanterna inte är med i kedjan alls med den impedansen..
Nefilim skrev:Jo jag har haft det i åtanke, men min kamera är inte så bra på närbilder tyvärr. Ska göra ett försök i kväll. Med foto alltså...
Naqref™ skrev:[OT]
Det kommer att finnas ett par Larsen 6 inne på Jämtljud i veckan. De kan man få reparerade snabbt om de mot förmodan går sönder.
[/OT]
tvett skrev:NilsGunnar är en lugn människa
Brylde känner min bror, jag skulle gärna se att han får höra ett par piPs, och han är nog kapabel att hitta felet.
Kaffekoppen skrev:Tolkar det som att du knappt felsökt än?
Har du testat med att koppla ett batteri till plus och minus för att höra omdu får den minsta lilla ljudknutta från diskanterna och om basarna rör sig? 1,5V från nån fjärr duger.
Nefilim skrev:Jag lämnade in ett kassette-deck för genomgång -95, och det har inte hänt något än...
paa skrev:Nefilim skrev:Jag lämnade in ett kassette-deck för genomgång -95, och det har inte hänt något än...
Då måste du väl längta efter att få höra dom snart igen?
Nefilim skrev:Att jag inte tänkte på det... Bor ju bara ca 60 mil från varandra.
shifts skrev:Kan Nefilims julhälsning till phon och Ingvar ha något med denna tråd att
göra?
tvett skrev:Se till att komma iväg till Täby nu så att du kan lämna pluttarna ute i Lugnvik, far söker högtalare som matchar mors krav.
boom skrev:Nefilim skrev:Kan någon förklar hur lilla piP kan prestera så mycket djupbas med full nivå med blott 4" baselement?
Tror att lite av hemligheten ligger i lådkonstruktionen
tvett skrev:QM10 ger en bra aning om vad de skulle kostat isf.
Är otroligt sugen på ett par piP. Skulle nog köpt dem i rå-mdf och fräst extra faser upptill och nedtill, sedan lackat dem halvblankt svarta..
Basförmågan hos piP är inte på något sätt naturlagsvidrig, men jag försöker
ta dem så långt det går. Det försöker jag alltid göra. Varför slänga bort de
möjligheter som naturlagarna erbjuder?
Jag vet inte om jag vant mig vid det fina "Ino-ljudet" men jag tycker nog att diskanten var ett strå vassare i piP jämfört med pi60. Men jag kan naturligtvis ha fel......
Jag har så vansinnigt svårt att förstå att man inte nöjjer sig med pi60 utan hela tiden suktar efter signaturmodellen..
sprudel skrev:andershelin skrev:Jag vet inte om jag vant mig vid det fina "Ino-ljudet" men jag tycker nog att diskanten var ett strå vassare i piP jämfört med pi60. Men jag kan naturligtvis ha fel......
Vill du utveckla? Har själv ett par piP och suktar efter pi60s nu när jag börjar få ordning på rummet. har lite kvar dock. Mina nuvarande intryck av piP är att anläggningen presterar det bästa och ärligaste ljud jag upplevt. Efter alla dessa år av testande så är jag bländad av ljuset i tunneln. Frågan uppstår då: kan det bli bättre?
Mina piP startar tydligt vid 27-28 Hz men hörs ännu längre ner!!!!!![]()
Det finns andra karaktärer än denna osannolika bas som imponerar ännu mer.
Enligt Ingvar är pi60s en bättre högtalare på allt och det är klart att man är nyfiken på vad en sådan utsaga skulle generera hemma hos mig. Är det enbart kvantitativa egenskaper(vilket jag inte tror, eller hoppas) så är det ett tungt argument i sig.
Antagligen blir jag tvungen att skaffa ett par pi60s, när jag väl kommer över utseendet, och insett att skönheten kommer inifrån. För tyvärr har ingenjören hittils haft alla rätt när det gäller högtalarkonstruktion och då är alltså pi 60s bättre
MagnusÖstberg skrev:Jag har så vansinnigt svårt att förstå att man inte nöjjer sig med pi60 utan hela tiden suktar efter signaturmodellen..
Eller för att man tror det är milsvidd skillnad...Max_Headroom skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag har så vansinnigt svårt att förstå att man inte nöjjer sig med pi60 utan hela tiden suktar efter signaturmodellen..
Man köper signaturmodellen för att man kan göra det.
shifts skrev:Jag tycker det är intressant att Sverige snart har (haft) fyra olika tillverkare
som verkligen ser till att samarbeta med rummet till max, istället för att som
många andra verkar göra – tvärtom: Carlsson, Ino Audio, Larsen och
Bremen.
shifts skrev:Jag tycker det är intressant att Sverige snart har (haft) fyra olika tillverkare
som verkligen ser till att samarbeta med rummet till max, istället för att som
många andra verkar göra – tvärtom: Carlsson, Ino Audio, Larsen och
Bremen.
Han är troligen den mest produktiva konstruktör Sverige haft vad gäller högtalare!shifts skrev:andershelin skrev:Jag vet inte hur stor Olle Mirsch är/var men han var också med och producerade högtalare ganska länge......
Jag kan tyvärr ingenting alls om hans konstruktioner.
MagnusÖstberg skrev:Han är troligen den mest produktiva konstruktör Sverige haft vad gäller högtalare!shifts skrev:andershelin skrev:Jag vet inte hur stor Olle Mirsch är/var men han var också med och producerade högtalare ganska länge......
Jag kan tyvärr ingenting alls om hans konstruktioner.
Nefilim skrev:Högtalare som tidigare varit i min ägo i fallande ordning.
Klipsch forté II
http://www.klipsch.com/images/484/400x400.aspx
Canton RC-L
Respons Artist
Klipsch RF-7
Alla dessa är stora fullregisterhögtalare, men dessa små piP:ar spelar trots sin litenhet skjortan av dessa..
MagnusÖstberg skrev:Ja, inte i maxeffekt, men upp till 107db vilket iallafall får anses vara skapligt starkt, förmodligen inte många som spelar den nivån hemma särdeles ofta.
Men tro tusan att ett element mindre än 5" inte bryter mot naturlagarna
LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Tja, mina Dynaudio 15w75 5" skulle nog mer rättvist kallas 4" eftersom effektiva diametern är 4.3" typ.. Tycker Ino gör rätt.
Tveksamt, men alltid "lurar" det väl någon.
IngOehman skrev:De flesta högtalartillverkare uppfattar att de imponerar så mycket som
möjligt genom att berätta att baselementet är stort, och jag tror de
flesta kunder imponeras av stora siffror de också. Tillverkarna vill därför
gärna skriva en så stor siffra som möjligt, och således redovisar man
schassiet/korgen istället för membranet, så får man en större siffra.
IngOehman skrev:När jag spelar på de olika högtalarna för
folk för första gången så brukar det dels vara helt nedsläckt, men
dessutom säger jag i regel inte vilket system det är som spelar.
Jag vill ju att de skall lyssna utan förutfattade meningar.
IngOehman skrev:Så enkelt är det, och när det är så enkelt, är frågan om säljstrategier
en ickefråga. Det enda som är värt något är att försöka förmedla en
så sann bild jag kan - en blid att ta ställning för eller emot, för den som
är spekulant.
Inte vill du att någon skall köpa dina mikrofoner som inte kommer att
bli nöjd med dem? T ex någon som söker en kraftig karaktär?
IngOehman skrev:Folk inser nog inte hur du sliter, hur kompetent du är och hur lite betalt
du tar för din insats - det vill säga hur mycket prestanda de faktiskt får
för sina investeringar.
iö skrev:Att producera högtalare är inte ett dugg kul nämligen.
Jag håller med dig, tycker att dom där små tjommarna spelare löjligt bra i mitt 28 kvm rum. Jag skulle dock inte ha nåt emot att kunna spela lite högre ibland.Nefilim skrev:Jag blir mer och mer imponerad av dessa småttingar. Hade besök av en gammal hifiräv i går, och haksläpp är ju ett uttryck man hört många ggr när det gäller hifi. Men jag lovar att det var ett rejält haksläpp för honom.
"Men du har ju subben inkopplad"! Säger han. Nej, svarar jag, och jag måste visa honom. Han har själv ett par stora Respons av modell äldre samt Dynamic Precision slutsteg. Han sade inte så mycket, men jag förstod att det snurrade i hans huvud.
_Fredrik_ skrev:tycker att dom där små tjommarna spelare löjligt bra i mitt 28 kvm rum. Jag skulle dock inte ha nåt emot att kunna spela lite högre ibland.
Nefilim skrev:Som ni sett på bilder, i medlemstråden om inte annat, så har jag dämpningen i princip ända upp till taket. Vad jag förstår nu, och har läst mig till, så är detta inte att rekommendera. Varför inte?
Ska det vara max 120 cm från golvet?
Nefilim skrev:Men jag tycker att det aldrig har låtit så bra hemma hos mig som det gör nu..
komorok skrev:Du kanske kan muta någon vän i närheten av Lahäll att åka och köpa det antal aco-fluffar du skall ha. Sen kan nämnde vän skicka ned dem till dig. Det lär väl vara billigare än att köra hit? Åtminstonde om man betänker att din tid kan användas till annat än att köra bil. Jobba över t.ex.
phon skrev:Nefilim skrev:
Men nu har jag ju inga vänner! Och allra minst i Lahäll!
En har du väl?
Frisk skrev:Har vägarna förbi Lahäll på torsdag och även en källare där jag misstänker det finns sånna skivor.
Frågan är dock hur man skickar så stora paket? Tar posten emot det?
Hur långt ner i landet ska de?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster