Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Har ni några modeller som ni tycker saknas?
Nattlorden skrev:( 3-vägarna får kanske entusiasterna pillra ihop i efterhand, som i Carlsson-fallet? )
piP som golvare med extrabas för lite mer effekttålighet i botten.
Strauss skrev:Varför startar du den här tråden då om man inte får skriva vad man saknar
Erik_AA skrev:Nattlorden skrev:( 3-vägarna får kanske entusiasterna pillra ihop i efterhand, som i Carlsson-fallet? )
Det här vet jag att en del saknar. Och då i prisklass runt 14000 kr färdiga och vad det nu blir i monteringssats.
perstromgren skrev:subjektivisten skrev:Har ni några modeller som ni tycker saknas?
Nej, det som saknas är en återförsäljare plus kapablare produktion, så att fler fick chansen att ta del av välljudet, inte bara den inre krets som kan ta sig till Täby för en demo och lyckas få leverans hyggligt snabbt.
Det är trist att så kapabla konstrunktioner ska hämmas av att konstruktören intre vill ha volym. Det ör ju hans sak, men likväl trist.
Nattlorden skrev:( 3-vägarna får kanske entusiasterna pillra ihop i efterhand, som i Carlsson-fallet? )
americantabloid skrev:Är trevägaren helt lagd på is?
subjektivisten skrev:americantabloid skrev:Är trevägaren helt lagd på is?
Fråga Ingvar om den när han var här i tisdags och den är väl inte nerlagd men det är lite som, är det värt det? Det mest ekonomiska och ljudligt bästa är väl delade system om inte pi60s räcker.
perstromgren skrev:subjektivisten skrev:Har ni några modeller som ni tycker saknas?
Nej, det som saknas är en återförsäljare plus kapablare produktion, så att fler fick chansen att ta del av välljudet, inte bara den inre krets som kan ta sig till Täby för en demo och lyckas få leverans hyggligt snabbt.
Det är trist att så kapabla konstrunktioner ska hämmas av att konstruktören intre vill ha volym. Det ör ju hans sak, men likväl trist.
hassesolo skrev:-PA-högtalare för kvartersfesten. Stryktåliga, utomhusanpassade, portabla partyburkar som kan leverera extrema ljudtryck med god ljudkvalitet till ett lågt pris.
Tengil skrev:Ingvars åsikter om branchen i övrigt är ju hyfsat politiskt inkorrekta, det är nog en svår kombination, jag tror inte världen är redo för en Ino Audio avdelning i finhifibutiken komplett med filosofin![]()
Även om det förstås hade varit riktigt trevligt![]()
Vh Christer
Sanny_X skrev:hassesolo skrev:-PA-högtalare för kvartersfesten. Stryktåliga, utomhusanpassade, portabla partyburkar som kan leverera extrema ljudtryck med god ljudkvalitet till ett lågt pris.
det finns väl redan![]()
lågt pris är ju subjektivt...
rexq skrev:Jo det finns ett PA-manifest från 2005, mejla IÖ.
hassesolo skrev:-Hörlurar. Jag vet att han inte gillar hörlurar så mycket men där finns mycket att göra och ett stort behov.
-En stryktålig strömsnål (batteriskonsam) men välljudande bärbar "bergssprängare" för bruk på stranden och på byggplatsen när man sliter med sitt Öhmanritade rum. Gärna i formen av en s.k. ajpådd-docka.
Nahaz skrev:Sen vilka modeller jag saknar?
2x pi60, 2x bs60, 1x i14, 6x a2.
Dom saknas i min hemmabio.
Ton skrev:Saknar framför allt petskydd. Lever i ständig skräck i mitt eget hem kontrolerad, styrd och framför allt misstänker jag, högst medvetet utövad av en treårig grabb.Dome har blivit inpetad och leksaksbilar är som gjorda för att köras in i reflexporten.
Ingvar talade i julas om att det antagligen skulle dyka upp i början av detta året, bara firman som skulle göra dem fick ordning på saker & ting. Fram till dess lever vi i skräck.
steveo1234 skrev:För mig som inte är Ino-ägare så hade det varit guld med någon form av återförsäljare/distributör/leverantör i Öresundsregionen...
Jag hade omgående bokat in mig på en Infra Y8 och i32 demo.
Alexi skrev:Jo 560W kontinuerligt och >20'000W momentant, är lite mesigtDavid_A skrev:i64s med en något mer effekttålig diskant.![]()
Alexi skrev:Jo 560W kontinuerligt och >20'000W momentant, är lite mesigtDavid_A skrev:i64s med en något mer effekttålig diskant.![]()
patjoh skrev:Elementskydd finns till flera modeller, pi60, 28 osv. Men piP mf har inte det (men diskanten i piP är ju skyddad från början kan man säga).
screen skrev:Alexi skrev:Jo 560W kontinuerligt och >20'000W momentant, är lite mesigtDavid_A skrev:i64s med en något mer effekttålig diskant.![]()
![]()
Fifaaan...kan det verkligen finnas behov för mer...
i5 försvann då diskanterna tog slut. (Jag fick sista paret, förutom ett par tre stycken som var tingade åt något annat).
Dynamic skrev:sprudel skrev:piP är klart accepterade av regeringen, men inte pi 60 pga utseendet.
Alltså en något större piP, inte vrål kanske, men något däremellan som inte behöver stativ.
En pi24 istället för en pr24 alltså
pingvinlakrits skrev:Jag tror att det var svårt att få till en vettig högtalare i storlek mellan piP och pi60, rent funktionsmässigt. Det är ju ingen idé att bygga en som är bara liiite bättre än piP och mindre potent än pi60 och så är den något större än den förra och lite mindre än den andra. Eller?
pingvinlakrits skrev:Den lösning jag skulle vilja se är typ ett "bs30" till piP utformat som ett stativ så man kan kruta på lite mer. Men då är man ju kanske i kostnad i närheten av pi60 och då är man ju där igen...
pingvinlakrits skrev:Haha, nä det är en plastburk med skruvlock fylld med små salta lakritspastiller som räcker rätt länge och den har en pingvin som symbol. Det råkade stå en sådan på skrivbordet när jag Nick-ade till. Den stod väl där ett par tre månader innan den gick åt.
pingvinlakrits skrev:MK: tanken är ju god men modellprogrammet är ju utformat för att man ska kunna köpa just det man behöver och i fallet där man "vill ha" i28 men inte ha basmoduler så är ju pi60/s det "givna" valet eller så får man leva med kompromissen så länge.
Funderar man på delat system så är ju saken given åt andra hållet, man får spela på i32s / i28 som de är i väntan på basmodulerna (och de låter ju inte kattskit direkt...) och andra lösningar skulle ju leda till fördyringar för "oss" som vill köpa "rätt och komplett" från början.
En filterlösning fungerar ju bara till viss del eftersom i28/i32s är slutna lådor och principen bygger ju på utbyggnad med basmoduler. Man kan ju köra med pi60 och basmoduler - fast det inte är rekommenderat - och i28/i32s utan.
Javisstpaa skrev:Det är väl bara att dela sin i28 vid 300 Hz om man vill spela så näsblodet rinner?
paa skrev:Det är väl bara att dela sin i28 vid 300 Hz om man vill spela så näsblodet rinner?
johanrohm skrev:”Vilka Ino modeller saknar du?”
Pip som golvmodell, skulle det på något sätt vara möjligt?![]()
(Tanken är att slippa stativen)
johanrohm skrev:DVD-ai skrev:johanrohm skrev:”Vilka Ino modeller saknar du?”
haha, en jätte, gigantiskt stor piP som står på golvet, 1,5 meter djup...
Nej, varför det?
Det var inte alls vad jag menade.
MattiasKarlsson skrev:Något jag saknar är en BS60 liknande grej för toppsystemen.
Det kunde vara så att man kan köpa till 2 lådor som ska jobba ihop med topparna, i28/i32s, med en d-options liknande grej i topparna. Där kan man välja om man spelar bara topparna som vanligt eller om man väljer hjälp från "basstödet" (300-80 hz?) för högre ljudtryck/lägre dist.
Fördelen är att man behåller i28/i32s möjligheter till kortare lyssningsavstånd och spridning. Man kan även köpa i28/i32s med denna "d-option" och sen, om man känner man behöver lite mer, köpa till dessa baslådor. Man kan även välja bort dom om inredningen, för tillfället, inte tillåter extra burkar.
Detta borde väl vara fullt möjligt om dom står i närheten av topparna?
johanrohm skrev:”Vilka Ino modeller saknar du?”
David_A skrev:Jovisst, vid 100hz ja. Men det är som sagt inte bara där som disten blir mindre med dom större modellerna dessvärre.
Ingvar har faktiskt ritat upp detta på papper för mig en gång i tiden.
Ja det saknas definitivt i sortimentet!subjektivisten skrev:Ett renodlat Ino infra element (18-21 tum) vore mumma. Krävs så många infraY element för att få dom ljudtrycken man vill ha.
Alexi skrev:Ja det saknas definitivt i sortimentet!subjektivisten skrev:Ett renodlat Ino infra element (18-21 tum) vore mumma. Krävs så många infraY element för att få dom ljudtrycken man vill ha.
Naqref skrev:Alexi skrev:Ja det saknas definitivt i sortimentet!subjektivisten skrev:Ett renodlat Ino infra element (18-21 tum) vore mumma. Krävs så många infraY element för att få dom ljudtrycken man vill ha.
Å andra sidan är det väl det enklaste att åstadkomma själv?
subjektivisten skrev:Ett renodlat Ino infra element (18-21 tum) vore mumma. Krävs så många infraY element för att få dom ljudtrycken man vill ha.
bassman skrev:En aktiv basmodul med inbyggd DSP vore väl lite fräckt.
screen skrev:Nattlorden skrev:Ino bilhögtalare saknar jag.
Medhåll!
Cahlis skrev:Bump-up-up…
Visst vore det väl kul med ett IÖ-konstruerat slutsteg "INO 209" enligt känd förebild. Monteringssatsen i den enklaste formen kunde ju bestå i att man fixar en låda själv. Mont sats "rå MDF" borde motsvaras av att man skruvar dit (de medskickade fötterna själv!
Skämt åsido, nog borde IÖ ha bra förutsättningar för detta. Kravsättningen klar för sig, kunnig i vad som finns på marknaden (o vad som inte finns), samt överdjävulskt duktig elektroniker. Branschkontakter för inköp etc. borde också vara på plats. Kanske ta hjälp av ett urval duktiga forummedlemmar för anskaffning/montering etc.
Tycker faktist att det saknas denna del i kedjan för att göra ett annars komplett spektra med högtalare riktigt fullödigt. Risken är ju annars att man aldrig kan utnyttja potentialen hos många av dessa fantastiska högtalare.
Ett rejält, nytt projekt att bita i Ingvar, vad sägs om det?
IngOehman skrev:Ja!
Vh, iö
Komorok skrev:Vad är det som är speciellt bra med dem?
Elfsberg skrev:En väggmonterad topp likt iP skulle jag vilja ha i mitt sovrum.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Ja!
Vh, iö
Så rekommenderat internkablage RG62, högtalarkablage EKK, elektronik HA och O&G. Bra!![]()
Varför är generellt högtalartillverkare som jag fattat det så försiktiga att vara tydliga med sin egen uppfattning om lämpliga omgivningar för sina produkter? De har ju rätt till en egen åsikt, om de inte är alltför lierade och beroende av de feed-back mekanismer som skulle kunna slå tillbaka mot deras egen försäljningsvolym förstås.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster