Nattlorden skrev:Sitter det annan diskant i QM10, eller gnager de också på lagret? För med lite tur räcker kanske några tusen inte så länge ...
Nej, jag hade inte råd att låta dem gnaga på lagret, tyckte jag. Jag ville ha en lösning utan synligt slut för QM10.
I QM10 sitter i princip den diskant som satt i den allra första prototypen till piP! (Den med japanskt baselement.)
Dock i ett tämligen förädlat utförande. Förädlingen heter modifikation medelst hasnin... (ursäkta lumpen flashade till) medelst fräsning skall det vara, samt därtill en mätnings, selektions-, kassations- och en parningsprocess, som tyvärr gör den diskanter våldsamt dyr.
Men vad gör man? Hellre dyr och bra än billig och dålig. Dliga saker finns det ju redan tillräckligt många. Det fanns helt enkelt inga existerande diskanter som jag tycker går att använda, och att använda en diskant som gått ur produktion för en massa år sedan (den jag använder i piP) till QM10 var helt enkelt inte aktuellt. Så denna lösning var den enda jag kunda acceptera.
Men som sagt - jag arbeter vidare på problemet.
Jag slutar ju inte arbeta bara för att det redan finns lösningar som räcker 20 år framåt (för piP, och för alltid* för QM10), och att de års arbeten som lagts ned hittills varit fruktlösa låter jag mig inte heller nedslås av.

Om och när det fortsatta arbetet bär frukt och det alltså finns något som kan matcha de båda lösningarna som jag valt för piP respektive QM10, så kommer det förstås att märkas - det vill säga att bytas, och troligen då till mer eller mindre samma diskant i båda, men håll inte andan.

Det kan ta många år.
Jag arbetar inte efter tidsplaner. Det är färdigt först när det är färdigt, och aldrig är ett svar som jag också accepterar, om det är det svar som visar sig vara det sannaste.
"Det är aldrig för sent att ge upp" är ju ett gammalt talesätt, och eftersom jag aldrig trott på det så har jag lancerat det alternativa talasättet; -Ge upp innan det är för sent!
Men att ge upp för tidigt passar mig inte heller... Jag brukar ge upp precis innan det är för sent - eller inte behöva göra det alls, eftersom målet nås!
Det är nämligen då (alltså med den strategin) tror jag, som man kan nå fram till de där lösningarna som de inte hitter som ger upp för tidigt (både genom att lägga ned och att definiera saker som färdiga fast de inte är det) eller som aldrig ger upp (i tron att det aldrig är för sent att ge upp).
Man skall ge upp innan det är för sent. Precis innan.
Tror jag.
Vh, iö
- - - - -
*"För alltid, liksom", skall det kanske vara. På samma sätt som man är odödlig så länge med inte vet exakt när man kommer att dö.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).