Moderator: Redaktörer
Såg just på LTS hemsida att IÖ uppfann F/E-lyssning också, och det ganska tidigt i sin bana:
En specifik källa till information kan vara den artikel i
Ljudtekniska Sällskapets tidskrift Musik och Ljudteknik,
som först beskrev metoden. Den fanns publicerad i MoLt
nummer 1 –1991 och är författad av testmetodikens
upphovsman, Ingvar Öhman, som använt metoden sedan
slutet av 60-talet. Han brukar försöka att inte kalla det
F/E-test, utan säger hellre F/E-lyssning, för att undvika
att någon skall förväxla metoden med någon typ av
mätning. Så sker dock ofta ändå ☺.
Starkt jobbat för en som är född 1962 ... Shocked
tycker det känns väldigt underligt. de 8-åringar jag känner vet ju inte ens vad ström är för nåt. att ha utvecklat F/E-lyssning så tidigt verkar ju lite väl...
men det är klart det finns ju en del otroliga saker här i världen..
Det som saknas är en förklaring till hur detta intresse uppstod så tidigt. F/E-lyssning måste ju kommit som en process. Så det måste funnits intresse för elektronik och högtalare nåt/några år tidigare. Hur kommer det sig att en 5-6 åring har sånt utvecklat intresse för sådana saker? Ofta tar ju barn över från föräldrar eller andra i omgivningen som kan påverka. Hur såg IÖs uppväxt ut i relation till det?
Sen att det fanns en sån djuplodande förståelse så tidigt kräver ju också sin förklaring. Det är ju onekligen väldigt fantastiskt att ett barn i den åldern har ett så slipat intellekt och har lyckats rikta detta mot ett speciellt område.
Det lilla jag sett och läst om högintelligenta barn är att de flesta inte hittar något speciell riktning för sina talanger och ofta får problem av olika slag som gör att de aldrig åstadkommer något speciellt alls.
Shifts skrev:De som bryr sig mest om denna fråga verkar mest vara de som inte har något som helt intresse av att skaffa något från Ino. Det är ädelt av dem att bry sig, för det måste ju vara i omtanke för oss som faktiskt har ett intresse för Ino. Något annat kan det väl inte vara som ligger bakom?
Lägg ner tråden.
Pi60 konstruerades av en femtonåring
Kraniet skrev:jag tycker bara det är lite underligt att folk inte funderar mer på detta än de gör. istället tar man bara allt på ren tro känns det som.
Hade det varit en annan person som presenterade liknande berättelser och åsikter så skulle många här på forumet högljutt protesterat och krävt fakta och annat vetenskapligt bevis etc.
Men när det kommer till IÖ tas allt med "face value". Tex har vi alla hört om denna studie i psykoakustik som är grunden till allt vad Inoprodukterna är men har nån sett den avhandling som all denna forskning ledde fram till? Vart är dom där bevisen som folk så gärna vill se i andra fall?
Jag säger inte att IÖ har fel i sina åsikter. Jag tycker helelr inte illa om honom som person. Däremot tycker jag ibland att det finns en del del "hål" i trovärdigheten där man helt enkelt får "fylla i" själv och sedan bilda sig sin uppfattning. Jag tycker det är lite underligt då många betala massvis med pengar för akustikkonsultation och köper dyra högtalare utan att ha mer substans än så.
Nu är det förmodligen annorlunda när man åker ner till IÖs källare och lyssnar på honom direkt.
Men så mycket annorlunda är det inte mot för när jag for och satte mig på Stereokompaniet och hörde "sanningen" från den kanske mest omtalade Linn-predikanten som fanns. Metoden är densamma och den faktiska "bevisen" ligger i oratorieframförandet vad det verkar.
Jag har sedan dess "vuxit" ifrån Linn-predikan och kräver lite mer substans än så. Är det fel att fundera kritiskt eller självständigt kring annat? Och är det verkligen så fel att ifrågasätta och vara intresserad av förklaringar av sånt man tycker är underligt?
Tyvär är ju IÖ ett lite känsligt ämne här på forumet och helst nåt som man inte får angripa på annat sätt än att man håller med i förundransvärd tystnad.
Exempel på hur känsligt det är kan ju tex ses i Nagref och IÖs relation. Den syns även då det komemr till historiebeskrivning (jämför IÖ och Peter Steindls beskrivning av vad som pågick runt Carlsson) eller Carlssonstiftelsen och IÖ. Det finns flera gemensamma drag som pekar på att nåt inte riktigt är "kosher" i sammanhanget.
Är det verkligen inte fler som tycker det är underligt att avancerade tekniska produkter och avancerade psykoakustiska undersökningar utformades och gjordes av en 8-15åring? Rigorösa vetenskapliga undersökningar där inget pappersbevis har presenterats. Ingen "per-review" och annat som anses vara seriös vetenskapligt förfarande har heller presenterats.
Måhända finns det och att det därmed också finns anledningar till varför det inte presenterats. Men vore det inte roligt att veta varför isf innan man lägger ut 30 000kr på "psykoakustiskt korrekta" högtalare och stora summor pengar på akusitkkonsultation?
Eller bara det faktum att man håller sig med en referens som inte har den substans som man normalt kräver av referenser?
Jag vill på inget sätt få det att bli en personlig grej även om det förstås ju handlar om IÖ som person också. Tvärtom så applåderar jag IÖs arbete, det lilla jag hört utav hans produkter tycker jag det låter väldigt bra och övertygande. Även hans övriga resonemang kring återgivning och akustik tycker jag är insiktsfullt och intressant i relation till andra källor jag tagit del av, och förstås mitt egna resonemang och (begränsade) erfarenheter.
Men alla får vi väl stå ut med kritik om det nu är så att det verkar vara befogat. Jag vet att jag inte är den bäste alla gånger och att jag inte alltid är så korrekt osv. Men det står jag för också och försöker ändra mig när det känns befogat.
Men på det stora hela tycker jag inlägget (och de tidigare i tråden) bör ses mer generellt i fråga om hur vi på forumet tar till oss det som skrivs här och hur det ibland finns en hel del dubbelmoral och bias i de åsikter som presenteras.
Erik_AA skrev:Jag tror själv att IÖ kanske vimsat till historieskrivningen lite då och då. Det drar dock inte bort något från den respekt jag har för hans kunskaper eller de resultat i form av högtalare och rum han fått fram. Historia är ganska trist ändå, tycker jag.
mrGaskill skrev:Jag programmerade Basic på en ZX-baserad dator när jag var 6.Har aldrig känt mig som något geni för det...
(både dator och källkod på kassett (45-min band av märket "tracks" finns kvar någonstans.)
onödig soffpotatisdiskussion
Rydberg skrev:Jag tycker inte det är att vara sunt skeptisk när man utifrån en subjektiv utgångspunkt med sina egna tillkortakommanden i åtanke konkluderar att en annans bedrifter är "to good to be true". Är t.ex. FBK tillräckligt bevandrad i fysik för att kunna säga att en tolvåring inte kan behärska vissa saker? Någon här som ifrågasätter att Mozart skrev många stora verk även vid mycket låg ålder?
+1 Jag håller med om allt det där. Jag hade en kompis som var överintelligent när han var 14 år.Ragnwald skrev:När jag var 14 år, byggde jag min första segelbåt (fullsize).
Visserligen efter ritning, men mycket egna idéer implementerades, med tillfredställelse, under byggets gång.
MP skrev:
Så du menar att om man inte har för intresse att konsumera en specifik produkt så ska man inte göra inlägg i trådar som gäller produkten?
patjoh skrev:Det är lite synd dock att inte Ingvar kommenterar själv en sådan här tråd, helst då den (rätt eller fel) är i tassemarken kring hans person avseende saker som oriktigheter, falsk historieskrivning, mytomani. Vilket är tråkigt.
Det som skrivits är för det mesta från tredje part, förutom Ingvars manifest (dvs när pi60 började utvecklas, 1978 och Ingvar född 1962). Det är inte säkert det finns det minsta belägg att Ingvar sagt något i stil som LTS(?) skrev, de kanske gissar, vem vet?
Men hur som helst så tror jag några rader från Ingvar skulle om inte döda denna tråden, nog få den att bli lite mindre konspratorisk...
Har träffat Ingvar själv några gånger och jag tycker han är en jättehyvens och rolig kille, och en intelligent person. Hjälpsam, förstås kunnig, och tillmötesgående i egenskap av säljare av Ino Audio också (han bör dock höja priserna lite bara)
patjoh skrev:Tror det var nån LTS artikel nån hittat, men rätta mig om jag har fel. Spelar ingen roll om/att det var just LTS, grejen var att det var 2a handskälla.
shifts skrev:MP skrev:
Så du menar att om man inte har för intresse att konsumera en specifik produkt så ska man inte göra inlägg i trådar som gäller produkten?
Nej, det menar jag verkligen inte, men det förekommer en falsk ridderlighet. Jag tror inte du bryr dig ett skit om ägarna till Inos produkter. Tror även nyfikenheten kring hur det verkligen ligger till är rätt svag.
MP skrev:Den som har manifestet är väl inte förbjudna att skriva vad som står i den här tråden, eller?
Objektivisten skrev:MP skrev:Den som har manifestet är väl inte förbjudna att skriva vad som står i den här tråden, eller?
![]()
Helt absurt alltihop. Lite sektvarning nästan.
MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:MP skrev:Den som har manifestet är väl inte förbjudna att skriva vad som står i den här tråden, eller?
![]()
Njae, men det är ju inte första gången just mp vill ha info som bara är att skicka efter, men vill istället att någon skall göra jobbet åt honom. Ingen orkar väl..
MP skrev:MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:MP skrev:Den som har manifestet är väl inte förbjudna att skriva vad som står i den här tråden, eller?
![]()
Njae, men det är ju inte första gången just mp vill ha info som bara är att skicka efter, men vill istället att någon skall göra jobbet åt honom. Ingen orkar väl..
Ja den här tråden illustrerar så tydligt flera personer, grupperingar och beteenden som bidrar till att kreativa, frågvisa och underhållande medlemmar tappar HiFi intresset och ägnar sig åt annat istället.
Därmed kan tråden låsas.
Tack för er medverkan.
MP skrev:underhållande medlemmar tappar HiFi intresset och ägnar sig åt annat istället
MP skrev:Tror du verkligen att jag syftar på mig själv?![]()
Du har nog umgåtts för mycket med andra mer självupptagna personlighetstyper som har präglat dig.![]()
Admin Lås tråden!
Ja, det trodde jag faktiskt. Du är ju en lustigkurreMP skrev:Tror du verkligen att jag syftar på mig själv?![]()
Du har nog umgåtts för mycket med andra mer självupptagna personlighetstyper som har präglat dig.![]()
Admin Lås tråden!
komorok skrev:http://www.sonicdesign.se/oeint1.html
Här finns massor av historia. Eller måste jag klippa in den här för
att ni ska orka läsa?
Objektivisten Skrivet: tis mar 09, 2010 11:47 pm Ämne:
+1
Objektivisten Skrivet: tis mar 09, 2010 11:31 pm Ämne:
+1
Objektivisten skrev:MP skrev:Jag längtar redan till nästa inlägg.
+1
patjoh skrev:Det är lite synd dock att inte Ingvar kommenterar själv en sådan här tråd, helst då den (rätt eller fel) är i tassemarken kring hans person avseende saker som oriktigheter, falsk historieskrivning, mytomani. Vilket är tråkigt.
Det som skrivits är för det mesta från tredje part, förutom Ingvars manifest (dvs när pi60 började utvecklas, 1978 och Ingvar född 1962). Det är inte säkert det finns det minsta belägg att Ingvar sagt något i stil som LTS(?) skrev, de kanske gissar, vem vet?
Men hur som helst så tror jag några rader från Ingvar skulle om inte döda denna tråden, nog få den att bli lite mindre konspratorisk...
Har träffat Ingvar själv några gånger och jag tycker han är en jättehyvens och rolig kille, och en intelligent person. Hjälpsam, förstås kunnig, och tillmötesgående i egenskap av säljare av Ino Audio också (han bör dock höja priserna lite bara)
MP skrev:Tack Richard för din kritiska granskning.
Richard skrev:Det räcker väl att konstatera att mannen är ett geni som genom tusentals föredrag, hundratals artiklar i LTS och utveckling av ett otal odödliga högtalarekonstruktioner klart visat att han är enormt duktig.
JTarnstrom skrev:Det är mycket som är underligt med Ingvar. Det underligaste är att man kan köpa piP för en spottstyver av honom. Underligt är bra.
Lägg av nu, dina ord följs inte av ditt beteende för fem öre.MP skrev:Återigen hetsar du upp till pöbelstämning med att misstänkliggöra andra med din skeva uppfattning..
MP skrev:Återigen hetsar du upp till pöbelstämning med att misstänkliggöra andra med din skeva uppfattning, du har inte träffat rätt på dina nästan tjugoåttatusen inlägg tidigare så varför tar du inte lärdom av det?
För din kännedom (som om det skulle behövas) så tycker jag bra om Ingvar och hans högtalare och vill hålla mig till sakfrågan.
Jag tycker däremot inte om vissa beteenden och trådsabotage som du ägnar dig åt och det är jag inte ensam om.
Jag förstår om du vill förflytta fokus från detta så du hamnar i centrum och får ditt närmast omättliga bekräftelsebehov uppfyllt.
Som en liten hund som vill bli klappad och gläfsande vill visa upp sig för sin husse.
MP skrev:Återigen hetsar du upp till pöbelstämning med att misstänkliggöra andra med din skeva uppfattning, du har inte träffat rätt på dina nästan tjugoåttatusen inlägg tidigare så varför tar du inte lärdom av det?
_Fredrik_ skrev:Är det nån som hört basen i Inos högtalare? Den är rätt så fet.
_Fredrik_ skrev:Är det nån som hört basen i Inos högtalare? Den är rätt så fet.
Användare som besöker denna kategori: dec_alpha, Google [Bot] och 6 gäster