Pi60 konstruerades av en femtonåring del2

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

MP

Pi60 konstruerades av en femtonåring del2

Inläggav MP » 2010-03-06 23:56

Märkligt att låsa en intressant tråd bara för att trådskaparen önskade det.
Här fortsätter den i alla fall.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-03-07 00:16

Såg just på LTS hemsida att IÖ uppfann F/E-lyssning också, och det ganska tidigt i sin bana:

En specifik källa till information kan vara den artikel i
Ljudtekniska Sällskapets tidskrift Musik och Ljudteknik,
som först beskrev metoden. Den fanns publicerad i MoLt
nummer 1 –1991 och är författad av testmetodikens
upphovsman, Ingvar Öhman, som använt metoden sedan
slutet av 60-talet. Han brukar försöka att inte kalla det
F/E-test, utan säger hellre F/E-lyssning, för att undvika
att någon skall förväxla metoden med någon typ av
mätning. Så sker dock ofta ändå ☺.

Starkt jobbat för en som är född 1962 ... Shocked

tycker det känns väldigt underligt. de 8-åringar jag känner vet ju inte ens vad ström är för nåt. att ha utvecklat F/E-lyssning så tidigt verkar ju lite väl...
men det är klart det finns ju en del otroliga saker här i världen..

Det som saknas är en förklaring till hur detta intresse uppstod så tidigt. F/E-lyssning måste ju kommit som en process. Så det måste funnits intresse för elektronik och högtalare nåt/några år tidigare. Hur kommer det sig att en 5-6 åring har sånt utvecklat intresse för sådana saker? Ofta tar ju barn över från föräldrar eller andra i omgivningen som kan påverka. Hur såg IÖs uppväxt ut i relation till det?
Sen att det fanns en sån djuplodande förståelse så tidigt kräver ju också sin förklaring. Det är ju onekligen väldigt fantastiskt att ett barn i den åldern har ett så slipat intellekt och har lyckats rikta detta mot ett speciellt område.

Det lilla jag sett och läst om högintelligenta barn är att de flesta inte hittar något speciell riktning för sina talanger och ofta får problem av olika slag som gör att de aldrig åstadkommer något speciellt alls.

Intressant och underligt är det nog allt :?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

MP

Inläggav MP » 2010-03-07 00:41

Shifts skrev:De som bryr sig mest om denna fråga verkar mest vara de som inte har något som helt intresse av att skaffa något från Ino. Det är ädelt av dem att bry sig, för det måste ju vara i omtanke för oss som faktiskt har ett intresse för Ino. Något annat kan det väl inte vara som ligger bakom?

Lägg ner tråden.

Så du menar att om man inte har för intresse att konsumera en specifik produkt så ska man inte göra inlägg i trådar som gäller produkten?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-03-07 10:44

ang. "testmetodikens upphovsman, Ingvar Öhman" i klippet ovan, eller:
http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/FE-lyssning.pdf

-Jag undrar om Ingvar verkligen anser att han var den förste som har gjort "F/E - lyssningar" och det inte bara är så att skribenten av artikeln missförstått...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-03-07 10:45

Pi60 konstruerades av en femtonåring

Helt fantastiskt! Tur för mig att han fortsatte (annars hade jag haft sämre ljudkvalle) :!: Med lite mer intelligenta spörgsmål så kanske vi intresserade (paw rihk-titt) hade fått bättre svar än spekulationer, det vore najs. Heja Eslöv!
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-07 14:33

jag tycker bara det är lite underligt att folk inte funderar mer på detta än de gör. istället tar man bara allt på ren tro känns det som.
Hade det varit en annan person som presenterade liknande berättelser och åsikter så skulle många här på forumet högljutt protesterat och krävt fakta och annat vetenskapligt bevis etc.
Men när det kommer till IÖ tas allt med "face value". Tex har vi alla hört om denna studie i psykoakustik som är grunden till allt vad Inoprodukterna är men har nån sett den avhandling som all denna forskning ledde fram till? Vart är dom där bevisen som folk så gärna vill se i andra fall?

Jag säger inte att IÖ har fel i sina åsikter. Jag tycker helelr inte illa om honom som person. Däremot tycker jag ibland att det finns en del del "hål" i trovärdigheten där man helt enkelt får "fylla i" själv och sedan bilda sig sin uppfattning. Jag tycker det är lite underligt då många betala massvis med pengar för akustikkonsultation och köper dyra högtalare utan att ha mer substans än så.
Nu är det förmodligen annorlunda när man åker ner till IÖs källare och lyssnar på honom direkt.
Men så mycket annorlunda är det inte mot för när jag for och satte mig på Stereokompaniet och hörde "sanningen" från den kanske mest omtalade Linn-predikanten som fanns. Metoden är densamma och den faktiska "bevisen" ligger i oratorieframförandet vad det verkar.

Jag har sedan dess "vuxit" ifrån Linn-predikan och kräver lite mer substans än så. Är det fel att fundera kritiskt eller självständigt kring annat? Och är det verkligen så fel att ifrågasätta och vara intresserad av förklaringar av sånt man tycker är underligt?

Tyvär är ju IÖ ett lite känsligt ämne här på forumet och helst nåt som man inte får angripa på annat sätt än att man håller med i förundransvärd tystnad.

Exempel på hur känsligt det är kan ju tex ses i Nagref och IÖs relation. Den syns även då det komemr till historiebeskrivning (jämför IÖ och Peter Steindls beskrivning av vad som pågick runt Carlsson) eller Carlssonstiftelsen och IÖ. Det finns flera gemensamma drag som pekar på att nåt inte riktigt är "kosher" i sammanhanget.

Är det verkligen inte fler som tycker det är underligt att avancerade tekniska produkter och avancerade psykoakustiska undersökningar utformades och gjordes av en 8-15åring? Rigorösa vetenskapliga undersökningar där inget pappersbevis har presenterats. Ingen "per-review" och annat som anses vara seriös vetenskapligt förfarande har heller presenterats.
Måhända finns det och att det därmed också finns anledningar till varför det inte presenterats. Men vore det inte roligt att veta varför isf innan man lägger ut 30 000kr på "psykoakustiskt korrekta" högtalare och stora summor pengar på akusitkkonsultation?
Eller bara det faktum att man håller sig med en referens som inte har den substans som man normalt kräver av referenser?

Jag vill på inget sätt få det att bli en personlig grej även om det förstås ju handlar om IÖ som person också. Tvärtom så applåderar jag IÖs arbete, det lilla jag hört utav hans produkter tycker jag det låter väldigt bra och övertygande. Även hans övriga resonemang kring återgivning och akustik tycker jag är insiktsfullt och intressant i relation till andra källor jag tagit del av, och förstås mitt egna resonemang och (begränsade) erfarenheter.

Men alla får vi väl stå ut med kritik om det nu är så att det verkar vara befogat. Jag vet att jag inte är den bäste alla gånger och att jag inte alltid är så korrekt osv. Men det står jag för också och försöker ändra mig när det känns befogat.

Men på det stora hela tycker jag inlägget (och de tidigare i tråden) bör ses mer generellt i fråga om hur vi på forumet tar till oss det som skrivs här och hur det ibland finns en hel del dubbelmoral och bias i de åsikter som presenteras.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-07 14:41

Jag tror själv att IÖ kanske vimsat till historieskrivningen lite då och då. Det drar dock inte bort något från den respekt jag har för hans kunskaper eller de resultat i form av högtalare och rum han fått fram. Historia är ganska trist ändå, tycker jag.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-03-07 17:07

Kraniet skrev:jag tycker bara det är lite underligt att folk inte funderar mer på detta än de gör. istället tar man bara allt på ren tro känns det som.
Hade det varit en annan person som presenterade liknande berättelser och åsikter så skulle många här på forumet högljutt protesterat och krävt fakta och annat vetenskapligt bevis etc.
Men när det kommer till IÖ tas allt med "face value". Tex har vi alla hört om denna studie i psykoakustik som är grunden till allt vad Inoprodukterna är men har nån sett den avhandling som all denna forskning ledde fram till? Vart är dom där bevisen som folk så gärna vill se i andra fall?

Jag säger inte att IÖ har fel i sina åsikter. Jag tycker helelr inte illa om honom som person. Däremot tycker jag ibland att det finns en del del "hål" i trovärdigheten där man helt enkelt får "fylla i" själv och sedan bilda sig sin uppfattning. Jag tycker det är lite underligt då många betala massvis med pengar för akustikkonsultation och köper dyra högtalare utan att ha mer substans än så.
Nu är det förmodligen annorlunda när man åker ner till IÖs källare och lyssnar på honom direkt.
Men så mycket annorlunda är det inte mot för när jag for och satte mig på Stereokompaniet och hörde "sanningen" från den kanske mest omtalade Linn-predikanten som fanns. Metoden är densamma och den faktiska "bevisen" ligger i oratorieframförandet vad det verkar.

Jag har sedan dess "vuxit" ifrån Linn-predikan och kräver lite mer substans än så. Är det fel att fundera kritiskt eller självständigt kring annat? Och är det verkligen så fel att ifrågasätta och vara intresserad av förklaringar av sånt man tycker är underligt?

Tyvär är ju IÖ ett lite känsligt ämne här på forumet och helst nåt som man inte får angripa på annat sätt än att man håller med i förundransvärd tystnad.

Exempel på hur känsligt det är kan ju tex ses i Nagref och IÖs relation. Den syns även då det komemr till historiebeskrivning (jämför IÖ och Peter Steindls beskrivning av vad som pågick runt Carlsson) eller Carlssonstiftelsen och IÖ. Det finns flera gemensamma drag som pekar på att nåt inte riktigt är "kosher" i sammanhanget.

Är det verkligen inte fler som tycker det är underligt att avancerade tekniska produkter och avancerade psykoakustiska undersökningar utformades och gjordes av en 8-15åring? Rigorösa vetenskapliga undersökningar där inget pappersbevis har presenterats. Ingen "per-review" och annat som anses vara seriös vetenskapligt förfarande har heller presenterats.
Måhända finns det och att det därmed också finns anledningar till varför det inte presenterats. Men vore det inte roligt att veta varför isf innan man lägger ut 30 000kr på "psykoakustiskt korrekta" högtalare och stora summor pengar på akusitkkonsultation?
Eller bara det faktum att man håller sig med en referens som inte har den substans som man normalt kräver av referenser?

Jag vill på inget sätt få det att bli en personlig grej även om det förstås ju handlar om IÖ som person också. Tvärtom så applåderar jag IÖs arbete, det lilla jag hört utav hans produkter tycker jag det låter väldigt bra och övertygande. Även hans övriga resonemang kring återgivning och akustik tycker jag är insiktsfullt och intressant i relation till andra källor jag tagit del av, och förstås mitt egna resonemang och (begränsade) erfarenheter.

Men alla får vi väl stå ut med kritik om det nu är så att det verkar vara befogat. Jag vet att jag inte är den bäste alla gånger och att jag inte alltid är så korrekt osv. Men det står jag för också och försöker ändra mig när det känns befogat.

Men på det stora hela tycker jag inlägget (och de tidigare i tråden) bör ses mer generellt i fråga om hur vi på forumet tar till oss det som skrivs här och hur det ibland finns en hel del dubbelmoral och bias i de åsikter som presenteras.

+1
Kunde inte sagt det bättre själv. Ett liknande inlägg har jag själv tänkt på
länge men aldrig orkat formulera.
/JS

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-07 17:33

Erik_AA skrev:Jag tror själv att IÖ kanske vimsat till historieskrivningen lite då och då. Det drar dock inte bort något från den respekt jag har för hans kunskaper eller de resultat i form av högtalare och rum han fått fram. Historia är ganska trist ändå, tycker jag.

+1 på det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-07 18:14

Jag tycker inte det är att vara sunt skeptisk när man utifrån en subjektiv utgångspunkt med sina egna tillkortakommanden i åtanke konkluderar att en annans bedrifter är "to good to be true". Är t.ex. FBK tillräckligt bevandrad i fysik för att kunna säga att en tolvåring inte kan behärska vissa saker? Någon här som ifrågasätter att Mozart skrev många stora verk även vid mycket låg ålder?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-03-07 18:38

Kraniet: Jag håller med dig till punkt och pricka. Det finns definitivt en
del medlemmar som agerar med ganska kraftig dubbelmoral i vissa fall.
Jag personligen bryr mig inte särskilt mycket om vem som gjorde vad när.
Visst, det finns mycket som kan ifrågasättas, men det ligger inte i mitt intresse
att göra det. Kunde faktiskt inte bry mig mindre om det.

Jag tycker om musik, och jag köper dom produkter som ger mig den bästa
upplevelsen av musiken. När det kommer till högtalare så har jag inte hört
något som låter bättre än Ino, så då köper jag Ino.

Svårare än så är det inte.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-07 18:50

Hm. "tycker det känns väldigt underligt. de 8-åringar jag känner vet ju inte ens vad ström är för nåt...."
och utifrån detta så ska man sätta igång en diskussion.
:roll: Säger nog mer om den som påstår detta än något annat.

Jag programmerade Basic på en ZX-baserad dator när jag var 6. :!: Har aldrig känt mig som något geni för det... 8)
(både dator och källkod på kassett (45-min band av märket "tracks" finns kvar någonstans.)

onödig soffpotatisdiskussion
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-03-07 19:55

mrGaskill skrev:Jag programmerade Basic på en ZX-baserad dator när jag var 6. :!: Har aldrig känt mig som något geni för det... 8)
(både dator och källkod på kassett (45-min band av märket "tracks" finns kvar någonstans.)

onödig soffpotatisdiskussion

+1 var inte gammal när jag började med Basic (löpte ut i Turbo Pascal men sen blev brudar mer intressant :)).
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-03-07 20:03

Jag tycker det är lite märkligt att ifrågasätta dagens INO produkter och tjänster som IÖ säljer, p.g.a. något som IÖ gjorde som 8 åring. Jag förstår inte den kopplingen.

Jag har köpt en Volvo, borde jag innan dess ha kollat upp vad alla konstruktörerna gjorde när de var åtta år?

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-07 20:17

Jag lägger inget extra värde i produkterna eller dess prestanda beroende på vad som föranlett att de blivit till.

Jag bedömmer dem för vad de levererar.

Jag kan försiktigt säga att jag nog ser allt annat som onödigt kraffs som inte alltid framförs på ett kronologiskt förståeligt sätt eller framstår som marknadsföringsmumbojumbo på samma vis som de flesta företag.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-07 20:41

Dom flesta normalbegåvade gör nog sin egen analys och drar sina egna slutsatser angående sanningshalten i vissa påståenden som framförs utan vare sig bevis eller trovärdiga förklaringar. Sen håller man käft och småler lite gott åt underhållningen. :)
Pålitlig, Flexibel, Robust

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-03-07 21:31

Jag tycker det skulle vara berikande för denna (lite) pseudodiskussion att de som har invändningar mot något som IÖ sagt/skrivit/hävdat, plockar fram de "tvivelaktiga" påståendena/utsagorna (korrekta citat), refererar till sammanhanget de framfördes i, och sakligt argumenterar för vad som är felaktigt och vad sanningen istället är. Mycket intressantare att läsa än andrahandsuppgifter. :)

OCH...framförallt...förklarar hur ovan, på ett förståligt sätt, kan kopplas till att IÖ konstruerade pi60 när han var femton år...för det är väl det trådrubriken säger att tråden ska handla om???

/s

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-07 22:00

Jag är helt säker på att pi60 konstruerades av IÖ i femtonårsåldern om han påstår det, och jag är likväl säker på att det är en enormt mycket bättre högtalare idag.

Det finns liksom ingen orsak att påstå något om det som inte stämmer för honom.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-07 22:21

Rydberg skrev:Jag tycker inte det är att vara sunt skeptisk när man utifrån en subjektiv utgångspunkt med sina egna tillkortakommanden i åtanke konkluderar att en annans bedrifter är "to good to be true". Är t.ex. FBK tillräckligt bevandrad i fysik för att kunna säga att en tolvåring inte kan behärska vissa saker? Någon här som ifrågasätter att Mozart skrev många stora verk även vid mycket låg ålder?

Kan inte hålla med mer. Jag har ett antal vänner och bekanta som på något område har en väldigt speciell begåvning. Vid diskussioner med dem inser man att de modeller och bilder de har i hjärnan för att förstå och hantera komplicerade begrepp och sammanhang vida överstiger ens egna. Att en sådan begåvning visar sig tidigt i åldern verkar också vara typiskt.

Jag skulle vilja upprepa mitt mantra "ring Ingvar och fråga om det är något ni undrar", men jag antar att det inte kommer att hända.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-07 22:37

Ja, hela diskussionen från början till slut är ju bara löjlig... :?
Att man ska behöva dra så höga växlar på detta fattar jag inte...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2010-03-08 15:56

Jag skruvade isär och ihop en moppemotor när jag var 15 år. Jag är inte helt säker på att jag hade fixat det idag :)

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2010-03-08 18:34

klart sunt att ifrågasätta det mesta! men; Jag har en släkting som har ett IQ så högt som det ens är möjligt att mäta upp med någon som helst säkerhet (över 180 är tillförlitligheten ganska dålig). vilket han tillsammans med några andra i sverige idag är ganska ensamma om. IÖ tillhör kanske denna kategori? han själv har nämnt att han ska ha väldigt högt IQ iaf.

Det jag vet är att min släkting både presterade saker i väldigt tidig ålder att det för en annan känns som att jag knappt hade kunnat matcha det idag och tillgodogjorde sig kunskap som en svamp i ösregn. Jag håller det verkligen inte för overkligt/osannolikt att IÖ presenterade en pi60 vid 15 års ålder. att den högtalaren inte är densamma som den som säljs idag är det väl ingen som tror eller har hävdat? tvärt om har jag förstått att den utvecklats en hel del under dessa år, så står det iaf i manifestet om högtalaren. Om man tror på det eller ej är upp till var och en, har svårt att förstå varför man bryr sig om att misstro det.

Jag tror oavsett att de flesta som lyssnat på den, vilket jag nu fått tillfälle att göra, tycker att det är en fantastisk skapelse. om så IÖ gjorde den i förgår så tar det verkligen inte bort prestationen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-09 01:49

När jag var 14 år, byggde jag min första segelbåt (fullsize).
Visserligen efter ritning, men mycket egna idéer implementerades, med tillfredställelse, under byggets gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-09 10:32

Ragnwald skrev:När jag var 14 år, byggde jag min första segelbåt (fullsize).
Visserligen efter ritning, men mycket egna idéer implementerades, med tillfredställelse, under byggets gång.
+1 Jag håller med om allt det där. Jag hade en kompis som var överintelligent när han var 14 år.

(fullsize)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-03-09 10:47

MP skrev:
Så du menar att om man inte har för intresse att konsumera en specifik produkt så ska man inte göra inlägg i trådar som gäller produkten?

Nej, det menar jag verkligen inte, men det förekommer en falsk ridderlighet. Jag tror inte du bryr dig ett skit om ägarna till Inos produkter. Tror även nyfikenheten kring hur det verkligen ligger till är rätt svag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-03-09 10:52

Om man ifrågasätter någon så kan man vara ute i tre olika typer av syften:

1. Man ifrågasätter något som har en praktisk betydelse för en själv. T ex en egenskap hos en högtalare som personen konstruerat. Och man anser att personen inte givit riktiga uppgifter. Här bör man förstås ha på fötterna rent sakligt.

2. Man ifrågasätter personens allmänna tillförlitlighet med hänsyn till oriktiga uppgifter. Här bör det förstås röra sig om väsentliga saker, kanske mer än uppgifter om barndomen. Och här krävs uppvisande av sakligt underlag.

3. Man ifrågasätter personens allmänna tillförlitlighet med hänsyn till oriktiga uppgifter. Men man visar inte upp något sakligt underlag.
Här handlar det om skitprat från sådana som inte har andra argument för att komma åt personen. (Som de uppenbarligen ogillar.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-03-09 13:18

Det är lite synd dock att inte Ingvar kommenterar själv en sådan här tråd, helst då den (rätt eller fel) är i tassemarken kring hans person avseende saker som oriktigheter, falsk historieskrivning, mytomani. Vilket är tråkigt.

Det som skrivits är för det mesta från tredje part, förutom Ingvars manifest (dvs när pi60 började utvecklas, 1978 och Ingvar född 1962). Det är inte säkert det finns det minsta belägg att Ingvar sagt något i stil som LTS(?) skrev, de kanske gissar, vem vet?

Men hur som helst så tror jag några rader från Ingvar skulle om inte döda denna tråden, nog få den att bli lite mindre konspratorisk...

Har träffat Ingvar själv några gånger och jag tycker han är en jättehyvens och rolig kille, och en intelligent person. Hjälpsam, förstås kunnig, och tillmötesgående i egenskap av säljare av Ino Audio också (han bör dock höja priserna lite bara :) )

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-09 13:57

LTS skrev?

Men har LTS skrivit något under de 10 åren som Ingvar var ordförande borde han veta om det ;)

Nu vet jag inte vad du hävdar att LTS har skrivit, men det mesta som tråden handlar om har Ingvar som källa, såväl i trådar som i sitt manifest.

//Magnus som efterträdde Ingvar som ordförande i LTS och som under den tiden inte publicerat något om Ino Audio eller Ingvar Öhman som person.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-09 14:00

Jag skulle vilja klargöra att min originaltråd var ett utslag av ren förvåning och att jag var imponerad! Jag har ingen som helst anledning att ifrågasätta uppgiften om när pi60 konstruerades, som ju givits av IÖ själv.

Att jag bad om stängning, berodde på att jag tyckte tråden svävade ut i en riktning som även denna tråd tagit.

Så, då var det klarlagt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-09 14:06

patjoh skrev:Det är lite synd dock att inte Ingvar kommenterar själv en sådan här tråd, helst då den (rätt eller fel) är i tassemarken kring hans person avseende saker som oriktigheter, falsk historieskrivning, mytomani. Vilket är tråkigt.

Det som skrivits är för det mesta från tredje part, förutom Ingvars manifest (dvs när pi60 började utvecklas, 1978 och Ingvar född 1962). Det är inte säkert det finns det minsta belägg att Ingvar sagt något i stil som LTS(?) skrev, de kanske gissar, vem vet?

Men hur som helst så tror jag några rader från Ingvar skulle om inte döda denna tråden, nog få den att bli lite mindre konspratorisk...

Har träffat Ingvar själv några gånger och jag tycker han är en jättehyvens och rolig kille, och en intelligent person. Hjälpsam, förstås kunnig, och tillmötesgående i egenskap av säljare av Ino Audio också (han bör dock höja priserna lite bara :) )

NEJ !

Det bör han inte....
Mvh//David

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-09 14:23

Jag gissar att Ragnwald skulle segla och fixa sponken i Ryssland. 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-03-09 14:38

Magnus: jag hänvisade bara till det dokument (tror jag det var) där det stod att Ingvar körde med F/E metoden i slutet av 60 talet, tror jag mig minnas. Det jag menade var bara att det var en artikel som pratade om Ingvar, vad jag förstod, inte att Ingvar själv skrivit den.

Tror det var nån LTS artikel nån hittat, men rätta mig om jag har fel. Spelar ingen roll om/att det var just LTS, grejen var att det var 2a handskälla.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-09 14:54

Rätt fjantig diskussion. Om någon fråga mig när jag gjorde "det och det" så slänger jag till med något år som känns rätt då. Jag har ingen som helst koll exakt vilket år jag gjorde något 15-20 år tillbaka, så vem säger att Ingvar inte också slänger till med någon siffra som känns rätt just då OAVSETT om det stämmer eller ej?
Detta är väldigt vanligt och det är ju främst dessa "Ino-bashers", som inte verkar ha något annat att tillägga på forumet än hoppa på Ingvar eller Ino ägare så fort dom får chansen, som bryr sig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-09 15:09

patjoh skrev:Tror det var nån LTS artikel nån hittat, men rätta mig om jag har fel. Spelar ingen roll om/att det var just LTS, grejen var att det var 2a handskälla.

Ok, då vet jag vad du avsåg.

Artikeln har korrekturlästs av Ingvar (inget publiceras utan den proceduren förövrigt).

Håller med Subjektivisten, mitt huvudsakliga minne sträcker sig inte längre än till när jag såg Anna Dafgård naken första gången. Det torde varit 1976. Allt annat är ju iallafall ovässentligt.
Jag saknar dig.

MP

Inläggav MP » 2010-03-09 17:58

shifts skrev:
MP skrev:

Nej, det menar jag verkligen inte, men det förekommer en falsk ridderlighet. Jag tror inte du bryr dig ett skit om ägarna till Inos produkter. Tror även nyfikenheten kring hur det verkligen ligger till är rätt svag.

Vad grundar du det på?

Jag tror f.ö. att du inte bryr dig ett skit om bmw ägare vad det nu har med saken att göra.
och att DIN nyfikenhet hur det ligger till är rätt svag.

För övrigt hade jag hoppats på en trevlig fortsättning av tråden som beskrev det hela historiskt kanske med lite bilder och så.

Men vissa huggormar i tråden vill till varje pris hindra frågan, förstöra och fantisera om frågeställares allehanda onda avsikter, den beklagliga attityden kommer bara att leda till ett minskat HiFi intresse och ett mer odynamiskt forum i takt med att de frågvisa medlemmarna helt enkelt tröttnar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-09 19:10

MP,

har du bett om produktmaterial från Ino?
Jag saknar dig.

MP

Inläggav MP » 2010-03-09 19:38

Har du bilder, länkar eller skrivbar information till något som rör trådens ämne så skriv gärna i tråden.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-09 19:45

Jag saknar dig.

MP

Inläggav MP » 2010-03-09 20:33

sluta spamma Magnus

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2010-03-09 20:40

Det står mycket om Inos historia i manifestet. Du undrar mycket och
skulle få svar på en stor del av dina frågor om du läste det. Manifestet
får man om man mailar: inoaudio@hotmail.com och ber om att få det
skickat till sig.
Komorok Specialist Projects.

MP

Inläggav MP » 2010-03-09 21:57

Den som har manifestet är väl inte förbjudna att skriva vad som står i den här tråden, eller?
Att sträva efter att all väsentlig information delges i form av stenciler och telefonsamtal gagnar knappast forumet som sagt.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2010-03-09 22:07

Den historia du eftersöker om pi60 inleder manifestet i stort sett. Så
leta i det behöver du ju inte göra.

ALLA som är intresserade av Ino-historia kan ju få manifestet. Dock
så står nog inget om F/E-lyssningen där tyvärr. Men hela historien om
pi60s tillblivelse står att läsa. Och personligen tycker jag att den
historien är roligare att läsa ur manifest än på lösryckta citat på ett
forum.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-09 22:36

MP skrev:Den som har manifestet är väl inte förbjudna att skriva vad som står i den här tråden, eller?

:lol: :lol: Helt absurt alltihop. Lite sektvarning nästan.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-09 22:59

Objektivisten skrev:
MP skrev:Den som har manifestet är väl inte förbjudna att skriva vad som står i den här tråden, eller?

Njae, men det är ju inte första gången just mp vill ha info som bara är att skicka efter, men vill istället att någon skall göra jobbet åt honom. Ingen orkar väl..
Jag saknar dig.

MP

Inläggav MP » 2010-03-10 00:20

MagnusÖstberg skrev:
Objektivisten skrev:

Njae, men det är ju inte första gången just mp vill ha info som bara är att skicka efter, men vill istället att någon skall göra jobbet åt honom. Ingen orkar väl..

Ja den här tråden illustrerar så tydligt flera personer, grupperingar och beteenden som bidrar till att kreativa, frågvisa och underhållande medlemmar tappar HiFi intresset och ägnar sig åt annat istället.

Därmed kan tråden låsas.

Tack för er medverkan.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-10 00:31

MP skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Objektivisten skrev:

Ja den här tråden illustrerar så tydligt flera personer, grupperingar och beteenden som bidrar till att kreativa, frågvisa och underhållande medlemmar tappar HiFi intresset och ägnar sig åt annat istället.

Därmed kan tråden låsas.

Tack för er medverkan.

+1

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-10 00:41

MP skrev:underhållande medlemmar tappar HiFi intresset och ägnar sig åt annat istället

Är du underhållande?

Möjligen är du lite hjälpsam i Vintage, men underhållande. Kom igen.
Jag saknar dig.

MP

Inläggav MP » 2010-03-10 00:45

Tror du verkligen att jag syftar på mig själv? 8)

Du har nog umgåtts för mycket med andra mer självupptagna personlighetstyper som har präglat dig. :lol:

Admin Lås tråden!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-10 00:47

MP skrev:Tror du verkligen att jag syftar på mig själv? 8)

Du har nog umgåtts för mycket med andra mer självupptagna personlighetstyper som har präglat dig. :lol:

Admin Lås tråden!

+1

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-10 00:49

MP skrev:Tror du verkligen att jag syftar på mig själv? 8)

Admin Lås tråden!
Ja, det trodde jag faktiskt. Du är ju en lustigkurre :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=896781#896781
Jag saknar dig.

MP

Inläggav MP » 2010-03-10 01:05

Jag längtar redan till nästa inlägg. :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-10 01:08

MP skrev:Jag längtar redan till nästa inlägg. :)

+1

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2010-03-10 07:07

http://www.sonicdesign.se/oeint1.html

Här finns massor av historia. Eller måste jag klippa in den här för
att ni ska orka läsa?

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-10 08:40

komorok skrev:http://www.sonicdesign.se/oeint1.html

Här finns massor av historia. Eller måste jag klippa in den här för
att ni ska orka läsa?

Jaa, det är intressant läsning! Tack för länken jag hade glömt bort den.

"Jag hade besökt audiofilen Leif S. i Göteborg och råkade tappa bort min bil. Det var lite jobbigt. Jag letade i en hel dag utan hitta den och var till sist tvungen att ta tåget hem. Jag flög ned en vecka senare för att fortsätta leta. Jag hade för mig att jag gått ganska långt från min bil till Leif S, men det visade sig att jag hade parkerat bilen bara ett kvarter från hans dåvarande bostad!

Och en gång var jag i Karlstad och råkade tappa bort hela staden Karlstad! Även detta när jag letade efter min bil. Det var lite jobbigt att plötsligt finna att jag hade skog runt om mig och inte hade en aning om ens vart själva staden hade tagit vägen. Den gången hade jag tur. Jag hittade efter någon halvtimme en väg och fick sen lift tillbaka av en bonde. Från liftbilen råkade jag se min egen bil stå parkerad."

:mrgreen:
(F'låt Ingvar men det var så dråpligt formulerat, även om det nog just då inte var så kul för dig.)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-10 11:35

Objektivisten Skrivet: tis mar 09, 2010 11:47 pm Ämne:

+1

Objektivisten Skrivet: tis mar 09, 2010 11:31 pm Ämne:

+1

Objektivisten skrev:
MP skrev:Jag längtar redan till nästa inlägg. :)

+1

har du hakat upp dig..?! :D
Mvh//David

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-03-10 12:26

patjoh skrev:Det är lite synd dock att inte Ingvar kommenterar själv en sådan här tråd, helst då den (rätt eller fel) är i tassemarken kring hans person avseende saker som oriktigheter, falsk historieskrivning, mytomani. Vilket är tråkigt.

Jag tycker det är helt rätt av IÖ att inte kommentera något som skrivs i denna tråd. En del som skriver här har ju inte ens träffat honom, eller hört hans högtalare.

Jag har det.

Det räcker väl att konstatera att mannen är ett geni som genom tusentals föredrag, hundratals artiklar i LTS och utveckling av ett otal odödliga högtalarekonstruktioner klart visat att han är enormt duktig.

Intressant iaktagelse:

W.A. Mozart skrev sin första musik vid 3 års ålder- dessutom kopierade eller korrigerade han aldrig sina noter som skrevs ned direkt i ett rasande tempo. Inte ens orkesterpartituren (originalen) kopierades. 8O
Läser man originalnoterna av Mozart ser man att ingen ändring eller överstrykning gjorts någonstans, i något verk. Han gjorde heller inga kopior eller vetenskapliga avhandlingar om hur han gick tillväga. 8)
Allting fanns färdigt och klart i huvudet.

Det låg liksom inte för honom att göra det. Kanske hade han inte förmågan att dokumentera det han gjort, genom nogrann dokumentering, kopiering och sortering av musiken. Sådant som forskare på instutitioner sysslar med.

Kanske kombinerade Mozart extrem musikalisk begåvning med en släng av autism, samt ett våldsamt högt EQ/IQ- kombinerat med en stor skopa exentricitet/originalitet. Många sentida forskare tror det.

Inte helt ovanligt bland framgångsrika genier.
Senast redigerad av Richard 2010-03-10 12:46, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

MP

Inläggav MP » 2010-03-10 12:44

Tack Richard för din kritiska granskning. :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-10 12:55

MP skrev:Tack Richard för din kritiska granskning. :D

Skall vi tolka det som att tråden skall användas för kritisk granskning av Ingvars livshistoria?

Är det därför du väljer att själv inte söka information, utan tycker att andra skall skriva så att du kan följa upp deras inlägg med sarkastiska kommentarer?

Du måste verkligen tycka att Ingvar är en helfestlig typ som det är okej att skratta åt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-10 12:59

Richard skrev:Det räcker väl att konstatera att mannen är ett geni som genom tusentals föredrag, hundratals artiklar i LTS och utveckling av ett otal odödliga högtalarekonstruktioner klart visat att han är enormt duktig.

Jag nöjjer mig med att han är en duktig konstruktör, bra marknadsförare och sämre affärsman.
Jag saknar dig.

MP

Inläggav MP » 2010-03-10 13:13

Återigen hetsar du upp till pöbelstämning med att misstänkliggöra andra med din skeva uppfattning, du har inte träffat rätt på dina nästan tjugoåttatusen inlägg tidigare så varför tar du inte lärdom av det?

För din kännedom (som om det skulle behövas) så tycker jag bra om Ingvar och hans högtalare och vill hålla mig till sakfrågan.

Jag tycker däremot inte om vissa beteenden och trådsabotage som du ägnar dig åt och det är jag inte ensam om.
Jag förstår om du vill förflytta fokus från detta så du hamnar i centrum och får ditt närmast omättliga bekräftelsebehov uppfyllt.
Som en liten hund som vill bli klappad och gläfsande vill visa upp sig för sin husse. :o

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-10 13:19

Det är mycket som är underligt med Ingvar. Det underligaste är att man kan köpa piP för en spottstyver av honom. Underligt är bra.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-10 13:23

JTarnstrom skrev:Det är mycket som är underligt med Ingvar. Det underligaste är att man kan köpa piP för en spottstyver av honom. Underligt är bra.

Det är verkligen underligt :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-10 13:29

MP skrev:Återigen hetsar du upp till pöbelstämning med att misstänkliggöra andra med din skeva uppfattning..
Lägg av nu, dina ord följs inte av ditt beteende för fem öre.
Jag saknar dig.

MP

Inläggav MP » 2010-03-10 13:38

Fortsätt du bara, det finns alltid några som inte orkar tänka efter och går på din lömska taktik.

Varför är det så viktigt för dig att stå i centrum hela tiden, har du funderat på det någon gång?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-10 14:33

Dax för en låsning kanske. Rätt osmaklig tråd.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-10 14:53

Jag vet inte... Visst finns det saker som kan tyckas underliga men samtidigt bär alla människor på sin historia. Där händelser i tid och rum överlappar varandra kan det uppstå olika meningar om vad som egentligen hände men det är inget konstigt med det och det gör ingen person mer eller mindre trovärdig. Finns det inget ont uppsåt brukar jag bara acceptera utsagor som de är. De är oftast "sanna" (på ett uppriktigt sätt) ur den personens perspektiv. Jag (vilket inte utesluter att andra har andra uppfattningar) har inget behov av att kontrollera uppgifter.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-03-10 16:17

MP skrev:Återigen hetsar du upp till pöbelstämning med att misstänkliggöra andra med din skeva uppfattning, du har inte träffat rätt på dina nästan tjugoåttatusen inlägg tidigare så varför tar du inte lärdom av det?

För din kännedom (som om det skulle behövas) så tycker jag bra om Ingvar och hans högtalare och vill hålla mig till sakfrågan.

Jag tycker däremot inte om vissa beteenden och trådsabotage som du ägnar dig åt och det är jag inte ensam om.
Jag förstår om du vill förflytta fokus från detta så du hamnar i centrum och får ditt närmast omättliga bekräftelsebehov uppfyllt.
Som en liten hund som vill bli klappad och gläfsande vill visa upp sig för sin husse. :o

Det där var inte någon direkt rolig läsning. :roll:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-10 18:30

MP skrev:Återigen hetsar du upp till pöbelstämning med att misstänkliggöra andra med din skeva uppfattning, du har inte träffat rätt på dina nästan tjugoåttatusen inlägg tidigare så varför tar du inte lärdom av det?

Du citerar ingenting så det är svårt att veta vem du vänder dig till. Men eftersom ditt inlägg kommer direkt efter Magnus och han har gjort ca 28 tusen inlägg så gissar jag att det är honom du menar.

Men, varför detta utbrott för att Magnus tycker att "Jag nöjer mig med att han är en duktig konstruktör, bra marknadsförare och sämre affärsman."?

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-10 19:27

Är det nån som hört basen i Inos högtalare? Den är rätt så fet.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-10 19:29

_Fredrik_ skrev:Är det nån som hört basen i Inos högtalare? Den är rätt så fet.

Alltså... det är kameralinser du skall smeta vaselin på, inte baskoner!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2010-03-10 20:11

_Fredrik_ skrev:Är det nån som hört basen i Inos högtalare? Den är rätt så fet.

nä då har du minsann och dag inte hört hans jävligt feta bassystem med cr-80 delningsfiltret eller hur?! då hade du inte sagt så eller hur! nä, så ta tillbaka det nu innan hundarna kommer!!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-10 20:51

Det är bra bas i cr80, men inte i klass med infra och pip.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-03-10 21:01

Låst på MP:s begäran.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Återgå till Wänner af Ino