Finns det för få [delade] alternativ till Ino?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Saknar du alternativ till Ino?

Omröstningen slutade 2011-07-26 09:26

Ja!
28
50%
Nej!
14
25%
Albatross!
14
25%

Antal röster : 56

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Finns det för få [delade] alternativ till Ino?

Inläggav jonasp » 2011-04-17 09:26

Hej,

I denna tråden gör vi en liten marknadsundersökning. Jag upplever personligen att det finns väldigt få alternativ till Ino just när det gäller kombinationen av topp/sidosystem samt basmoduler.

Egentligen bör frågan generaliseras lite; uppenbarligen finns många högtalartillverkare av typen SVS, M&K, Atlantic Technology, NHT m fl, som har eller har haft just delade system med tämligen hög ambitionsnivå på sitt program.

Men i min värld, även om man bortser från pi60-familjens speciella återgivningsegenskaper (ljudbildsdekodning, faslinjäritet etc), saknas vettiga alternativ just om man vill bygga stora, delade system til hifibruk eller hemmabiobruk.

Som exempel, titta på B&W, Dynaudio och Revel för att ta några exempel. Ingen av dessa kan på ett särskilt effektivt sätt leverera just ett delat system med toppar + basmoduler - man får snarare plocka fullregisterhögtalare ur sortimentet, och när man kompletterar med basmodulerna blir de inte kostnadseffektiva eftersom de har inbyggda förstärkare.

Vad anser ni? Saknas det alternativ i denna nisch, eller finns det redan tillräckligt många bra grejor på marknaden att välja på?
Senast redigerad av jonasp 2011-04-17 14:10, redigerad totalt 1 gång.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-17 09:56

Albatross?
Senast redigerad av paa 2011-04-17 10:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-17 10:03

Nå, nu var frågan helt seriöst ställd trots att jag bifogade ett röstningsalternativ till de som inte kan välja mellan ja och nej... :?

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-17 10:55

Jag röstade ja - trots att jag vurmar för Ino. Det finns för få BRA alternativ på delade system - fler är alltid välkomna och trevligt. Klart att det finns alternativ - det finns det ju alltid. Men, de är för få.

Jag tror "marknaden" underskattar viljan hos ljudnördar att klämma in en kvalitativ fetrigg som är konstruerad på modulbasis; dvs toppar, delningsfilter, basmoduler i plural som integrerar snyggt och sedan storleksanpassade surrounder för det.

Ni som röstat nej får gärna nämna och länka till en tillverkare som uppfyller dessa kriterier:

Toppsystem, basmoduler till dessa (obs plural), egentillverkade delningsfilter för att integrera dessa, surroundhögtalare du kan köpa i valfritt antal beroende på rum, och surrounder som är klanghomogena med huvudhögtalarna. Samt klanghomogenitet mellan de olika toppsystemen de har att erbjuda så du kan byta från ett par toppar till ett par ännu större (eller mindre) om du flyttar/byter rum utan att behöva sälja resten av riggen. Således en helhetslösning för musik och film. De får ju förstås gärna klara THX-normen också.

Nämn en. Helst två. Allra helst fem - jag vill ju kunna rekommendera mina vänner något som är bra om de inte orkar med proceduren att beställa från Ino. (Obs, jag är inte ironisk!)

PS:
Jag kanske kan en, men jag måste kolla upp dem först, för jag tror de inte uppfyller alla kriterier. Dessutom är de svettigt dyrare än Ino.
Senast redigerad av Sanjuro 2011-04-17 10:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-17 10:57

Klart det är för få alternativ! Varför skulle inte alla andra kunna låta lika bra? Folk är värda bra ljud, även alla de som inte har tid, kunskap eller vilja att leta reda på det.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-17 11:06

Jag tycker att det bör stå topp/ basmodullösningar i topic, dvs läser man inte hela ditt inlägg jonasp så framkommer inte det att detta gäller just delat system.
Ps. Tror många bara röstar utan att läsa allt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-17 11:07

Delade system, ja. Det borde dom flesta större seriösa märken också ha istället för pressa in "allt" i en 500K högtalare.
Annars så tycker jag inte det finns för få alt till Ino, för vill man ha det ljudet som man får med Ino så finns ju Ino. Vill man ha något annat så kör man på det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-17 11:24

Bild
Von Schweikert VR-10 mkII
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Finns det för få alternativ till Ino?

Inläggav paa » 2011-04-17 12:09

jonasp skrev:Hej,

I denna tråden gör vi en liten marknadsundersökning. Jag upplever personligen att det finns väldigt få alternativ till Ino just när det gäller kombinationen av topp/sidosystem samt basmoduler.

Egentligen bör frågan generaliseras lite; uppenbarligen finns många högtalartillverkare av typen SVS, M&K, Atlantic Technology, NHT m fl, som har eller har haft just delade system med tämligen hög ambitionsnivå på sitt program.

Men i min värld, även om man bortser från pi60-familjens speciella återgivningsegenskaper (ljudbildsdekodning, faslinjäritet etc), saknas vettiga alternativ just om man vill bygga stora, delade system til hifibruk eller hemmabiobruk.

Som exempel, titta på B&W, Dynaudio och Revel för att ta några exempel. Ingen av dessa kan på ett särskilt effektivt sätt leverera just ett delat system med toppar + basmoduler - man får snarare plocka fullregisterhögtalare ur sortimentet, och när man kompletterar med basmodulerna blir de inte kostnadseffektiva eftersom de har inbyggda förstärkare.

Vad anser ni? Saknas det alternativ i denna nisch, eller finns det redan tillräckligt många bra grejor på marknaden att välja på?
Jag tycker främst det saknas "Basstöd" på marknaden.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2011-04-17 12:20

Genelec erbjuder väl alternativ i olika storlekar?

/Suomela

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-17 13:22

För några dagar sedan installerades hos Audio Concept ett rundstrålande system från MBL med dubbla bastorn. Har ännu inte hört den men att döma av de som varit där så bör man hålla i hatten. Priset är högt men att lyssna kostar inget.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-17 13:39

MBL systemet kostar väl runt 2 mille. Kanske inte aktuellt för dom flesta.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-17 14:09

FBK skrev:Jag tycker att det bör stå topp/ basmodullösningar i topic, dvs läser man inte hela ditt inlägg jonasp så framkommer inte det att detta gäller just delat system.
Ps. Tror många bara röstar utan att läsa allt.

Tack för påpekandet, konstigt nog var frågan klarare i mitt huvud än det blev i text! 8O :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Finns det för få alternativ till Ino?

Inläggav jonasp » 2011-04-17 14:16

paa skrev:Jag tycker främst det saknas "Basstöd" på marknaden.

Dvs olika kombinationer av passivt delade system som genererar bas från flera lådor samt tillåter en viss grad av EQ tack vare en låda mellan försteg/slutsteg?

Jag tycker kombinationen av pi60((e)s)+bs60 är genialisk, men jag tror marknaden är liten. Men det är en otroligt elegant lösning.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-17 14:17

Suomela skrev:Genelec erbjuder väl alternativ i olika storlekar?

/Suomela

Har Genelec ett enda dedikerat sido/topp-system?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-17 15:56

subjektivisten skrev:MBL systemet kostar väl runt 2 mille. Kanske inte aktuellt för dom flesta.

De flesta måste väll välja mellan en delbetalning i en stor kåk. Men då har man inget längre kvar till en MBL. Med en MBL får man knappast plats med i en normal bostad med familjen och hunden. Om man inte är bornrich.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-17 20:10

subjektivisten skrev:Delade system, ja. Det borde dom flesta större seriösa märken också ha istället för pressa in "allt" i en 500K högtalare.
Annars så tycker jag inte det finns för få alt till Ino, för vill man ha det ljudet som man får med Ino så finns ju Ino. Vill man ha något annat så kör man på det.

+1

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-17 20:20

Nagrania skrev:De flesta måste väll välja mellan en delbetalning i en stor kåk. Men då har man inget längre kvar till en MBL. Med en MBL får man knappast plats med i en normal bostad med familjen och hunden. Om man inte är bornrich.

Därför är det intressant med märken som har delade system som inte kostar en njure och ett bankrån.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-17 21:14

Javisst, ser nästan bara fördelar med delat, framförallt lättare rumsanpassning men även möjligheten att byta topp eller basmodul separat, konceptet som Ino använder är ju faktiskt mycket smart, att ingenting är låst till något annat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-17 21:33

Det finns ingen marknad för det helt enkelt, för få som vill ha för att det skall vara lönsamt med storskalig produktion.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-17 21:38

MagnusÖstberg skrev:Det finns ingen marknad för det helt enkelt, för få som vill ha för att det skall vara lönsamt med storskalig produktion.

Jag tror det kommer att ändras. Se på hur folk gör med hemmabio. Även pluttsystem har (medges en löjlig) basmodul nuförtiden...

...iPod-generationen vill måhända ha delade system!? :D Eller inte? :cry:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-04-17 22:13

subjektivisten skrev:Delade system, ja. Det borde dom flesta större seriösa märken också ha istället för pressa in "allt" i en 500K högtalare.

Fast Ino kräver ju en viss plånbok. Jag skulle kunna föreställa mig en masstillverkare som kan leverera något sämre högtalare med betydligt lägre prisnivå. Dvs det senare tack vare just masstillverkningen. Och då menar jag i form av delade system liknande Ino.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-17 22:59

jonasp skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det finns ingen marknad för det helt enkelt, för få som vill ha för att det skall vara lönsamt med storskalig produktion.

Jag tror det kommer att ändras. Se på hur folk gör med hemmabio. Även pluttsystem har (medges en löjlig) basmodul nuförtiden...

...iPod-generationen vill måhända ha delade system!? :D Eller inte? :cry:

Jag hoppas det kommer ändras, men tvivlar då många lådor är något som tyvärr allt för många är allergiska emot. Nuförtiden så ska ju inget synas, rena kala ytor överallt. :( Och högtalare som kan vara så vackra :P

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-17 23:04

Sanjuro skrev:Ni som röstat nej får gärna nämna och länka till en tillverkare som uppfyller dessa kriterier:

Jag har ju inte röstat, men uppfyller inte Procella dessa kriterier?
http://www.procella.citymax.com/index.html

Och M&K?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-17 23:30

Albatrossen är fin. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-04-17 23:39

Dom flesta eller många har sambos/andra hälft som misstycker ha stora moduler kan man tänka 8O :)

Tur att man har ett eget rum där man får leva ut sina lustar 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-18 06:35

i skrev:Fast Ino kräver ju en viss plånbok. Jag skulle kunna föreställa mig en masstillverkare som kan leverera något sämre högtalare med betydligt lägre prisnivå. Dvs det senare tack vare just masstillverkningen. Och då menar jag i form av delade system liknande Ino.

Exakt detta var min ursprungstanke.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-18 06:37

FBK skrev:Jag hoppas det kommer ändras, men tvivlar då många lådor är något som tyvärr allt för många är allergiska emot. Nuförtiden så ska ju inget synas, rena kala ytor överallt. :( Och högtalare som kan vara så vackra :P

Men delade system är också en möjlighet. En hörnplacerade, liten basmodul blir mycket effektiv jämfört med en friplacerad som sitter fast i högtalaren. Tänk 6-liters-satellit + mindre basmodul.

Hög WAF!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-18 07:00

Nja, det finns ju en marknad för subwoofers. Om folk kan köpa fullregisterhögtalare + subwoofers så borde man lika gärna kunna sälja delade system. Speciellt när vi talar om lite högre prisklasser, typ 50K+.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-18 07:01

i skrev:Fast Ino kräver ju en viss plånbok. Jag skulle kunna föreställa mig en masstillverkare som kan leverera något sämre högtalare med betydligt lägre prisnivå. Dvs det senare tack vare just masstillverkningen. Och då menar jag i form av delade system liknande Ino.

Visst, men ett par ip och pp basmoduler är ju inte så farligt dyrt. :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-04-18 23:24

subjektivisten skrev:

Iofs. Men jag tånkte mig en ljudtrycksförmåga i samma härad som kanske en i28 + matchande basmoduler (tror jag, har ju inte personlig erfarenhet).
Mundus Vult Decipi

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-04-19 13:15

Jag tror att en överväldigande majoritet av musiklyssnare skulle klara sig alldeles utmärkt med iP och prof.P-2 ljudtrycksmässigt. Förmodligen även gällande filmtittande, men inte lika stor majoritet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-04-19 13:28

pgmj skrev:Jag tror att en överväldigande majoritet av musiklyssnare skulle klara sig alldeles utmärkt med iP och prof.P-2 ljudtrycksmässigt. Förmodligen även gällande filmtittande, men inte lika stor majoritet.

Ja förmodligen, men inte större delen av entusiasterna är jag rädd.
Jag tycker att piP/ip är kanon för närfält vid datorn eller i kök, sovrum osv. En perfekt liten högtalare för i princip alla rum. Dock vid 4m avstånd i ett stort vardagsrum så duger de "tyvärr" inte enligt mig.

De tycker jag inte heller att man kan kräva av en högtalare i den storleken.
Den må vara hur fantastiskt som helst, men den måste ändå följa fysikens lagar, tyvärr igen.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-19 13:53

subjektivisten skrev:

+ CR80s + 2st slutsteg = ett antal lusentappar senare.

Tänk om Ino (eller någon annan) sålde ett komplett koncept där reciever var färdig så att det bara var att haka på toppar & basmoduler direkt, då skulle marknaden kunna ta till sig en färdig fungerande produkt mycket enklare.

Dessutom skulle fler njuta och sprida nyttan av systemuppsättnings positiva sidor på ett helt annat sätt vilket skulle ge större påtryckningar i slutändan vad gäller välljud i gemen ända ner till mixerbordet.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-04-19 13:55

miniDSP + miniAMP (2x20W) till topparna så får man bygga till ett slutsteg till basarna (klass D). Borde kunna bli rätt smutt, med inbyggd PEQ.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-20 08:33

paa: mycket intressant, tack för länken. :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-04-20 10:13

paa skrev:
Sanjuro skrev:Ni som röstat nej får gärna nämna och länka till en tillverkare som uppfyller dessa kriterier:

Jag har ju inte röstat, men uppfyller inte Procella dessa kriterier?
http://www.procella.citymax.com/index.html

Och M&K?

Fast prisklassen... (14kKr per styck för den billigaste...) 8O
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-20 10:17

Jo, men det är väl jättemycket billigare än TAD?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-04-20 10:21

paa skrev:Jo, men det är väl jättemycket billigare än TAD?

Jo. Men för mig är inte "dyrare" en attraktiv variant till Ino.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-04-25 09:43

subjektivisten skrev:

Enligt prislistan för 2010 så blir det 23600kr inkl cr80 men exkl slutsteg och försteg. Man kan ju vanligtvis inte köra med integrerade förstärkare och aktiv delning.

Kör man med en hemmbioreciever med dess inbygda delning så kostar iP och pP-2 fortfarande 21800kr plus extra slutsteg. Även vid en relativt liten seriemässig produktion så bör det kunna gå att reducera priset med hälften även om man tar in och lägger på återförsäljarmarginaler på 35-40%.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-04-25 10:28

Men det går ju att slanga in bassignalen via zone-2 funktion och driva basarna på bekostnad av surround-back. Om man har en sådan receiver alltså. Men det är väl hyggligt vanligt numera på recievers.

pre-out bas -> cd-in eller nåt (och cd-in som zone-2 källa). Funkar väl sådär. Då spar man lite mer pengar.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-04-25 10:52

pgmj skrev:miniDSP + miniAMP (2x20W) till topparna så får man bygga till ett slutsteg till basarna (klass D). Borde kunna bli rätt smutt, med inbyggd PEQ.

miniamp duger tyvärr bara som köksradioalternativ eller för högtalare där man inte har särskilt höga krav på ljudkvaliteten :(
iaf med en Kjell & Co nätdel på 12v 1A av tveksam kvalisort

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-04-25 12:53

mrGaskill skrev:Men det går ju att slanga in bassignalen via zone-2 funktion och driva basarna på bekostnad av surround-back. Om man har en sådan receiver alltså. Men det är väl hyggligt vanligt numera på recievers.

pre-out bas -> cd-in eller nåt (och cd-in som zone-2 källa). Funkar väl sådär. Då spar man lite mer pengar.

Men ofta är det väl separat volym till de olika zonerna. Tror jag.

Man lär behöva volymkontroll som synkar alla utgångarna samtidigt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-04-25 13:10

Det är ju sant, men signalen in till zon-2 via pre-out sub ändras ju med mastervolymratten så jag har satt zon-2 volymnivån till ganska högt. Så det verkar funka ungefär som jag vill. Men mycket möjligt att jag missat något så det är en ickesåbralösning ändå. Det går ju inte att köra surroundback t.ex. Och det kan ju vara kul någon gång inom en snar framtid :-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-25 14:42

Naqref skrev:Enligt prislistan för 2010 så blir det 23600kr inkl cr80 men exkl slutsteg och försteg. Man kan ju vanligtvis inte köra med integrerade förstärkare och aktiv delning.

Kör man med en hemmbioreciever med dess inbygda delning så kostar iP och pP-2 fortfarande 21800kr plus extra slutsteg. Även vid en relativt liten seriemässig produktion så bör det kunna gå att reducera priset med hälften även om man tar in och lägger på återförsäljarmarginaler på 35-40%.

Absolut så bör det gå att göra det. Något för er på Larsen kanske ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-25 14:45

Medhåll till att det borde finnas marginaler att vinna där - men finns marknaden?

Larsen? De behöver nog inget mer än L8 ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-04-25 20:28

subjektivisten skrev:
Naqref skrev:Enligt prislistan för 2010 så blir det 23600kr inkl cr80 men exkl slutsteg och försteg. Man kan ju vanligtvis inte köra med integrerade förstärkare och aktiv delning.

Vi har kollat på det men bedömt att marknaden är lite svår att penetrera för sådana lösningar. Det betyder inte att det inte går. Det tror jag långtifrån men det behövs lite insatser av pedagogisk natur.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-04-25 21:56

Naqref skrev:
subjektivisten skrev:

Vi har kollat på det men bedömt att marknaden är lite svår att penetrera för sådana lösningar. Det betyder inte att det inte går. Det tror jag långtifrån men det behövs lite insatser av pedagogisk natur.

Tur det finns någon som ändå vill göra det, jag är oerhört nöjd och tacksam för mina i28 och Y4 :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2011-04-26 20:38

Naqref skrev:
subjektivisten skrev:

Fast klarar XTZ sälja basmanglare så borde ni det också, fast i snyggare färger. Dvs basar som man kan matcha med andra högtalare också. Kan man då få matchande toppar till så är man ju hemma! Kör så det ryker.
Kacken fresser?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-26 21:05

80-talet skrev:Fast klarar XTZ sälja basmanglare så borde ni det också, fast i snyggare färger. Dvs basar som man kan matcha med andra högtalare också. Kan man då få matchande toppar till så är man ju hemma! Kör så det ryker.

Alltså det är klart det går att sälja basmanglare. "Alla" ska ju ha det nuförtiden. Personligen tycker jag XTZ's basmanglare ser lite misstänkt små ut, i relation till vad de använder för element. Men det kanske bara är jag.

Vilka färger saknar du? British Racing Green!? :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-26 21:20

jonasp skrev:Personligen tycker jag XTZ's basmanglare ser lite misstänkt små ut, i relation till vad de använder för element. Men det kanske bara är jag.
Det är de, men det går hyffsat väl att köra dem slutna :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2011-04-26 21:23

hehe kanske inte just racing grön :lol: alla deras basar lär inte vara bra men de säljer och de har ju minst en som är bra och prisvärd med xxls element i. Kan dom kan Naq/Larsen, fast rätt dimensionerade!

Jag saknar en vit t ex. eller varför inte en svart ask ej glansig. Varför inte en som är utformad så att om man har två så funkar den som en tv-bänk där man kan ställa både toppar och prttlar osv osv. svart piano är ganska onajs iaf.
Kacken fresser?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-05-04 18:05

Johan_L, det där om att volymerna ej är synkade. Är det något man missat? Såg zone-2-lösningen vara lik som att ungefär använda en integrerad förstärkare tilll basmoduler där man leder sub-pre out till t.ex. cd-in och sedan separat ställer basnivån med den integrerade förstärkarens volymratt. Men nåväl, detta är en tillfällig lösning. Vet bara inte var jag ska ställa ännu ett slutsteg till basar eftersom jag byggde en hylla utan plats för flera slutsteg. :oops:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-04 18:28

mrGaskill skrev:Johan_L, det där om att volymerna ej är synkade. Är det något man missat? Såg zone-2-lösningen vara lik som att ungefär använda en integrerad förstärkare tilll basmoduler där man leder sub-pre out till t.ex. cd-in och sedan separat ställer basnivån med den integrerade förstärkarens volymratt. Men nåväl, detta är en tillfällig lösning. Vet bara inte var jag ska ställa ännu ett slutsteg till basar eftersom jag byggde en hylla utan plats för flera slutsteg. :oops:

Men integrerade förstärkare har sällan någon Subwoofer pre-out, ej heller någon annan "zon". Tänker du på hembioförstärkare men råkade skriva integrerad förstärkare?

Signal ut från en förstärkare är vanligtvis den som man valt som ingång. Det finns ofta tape-utgångar, men dessa har ingen volymreglering.

Har du provat detta i praktiken?

Alltså, det du skriver verkar jätterörigt förklarat. Jag tror inte på det, eller så har jag missuppfattat (kan jag ju skylla på!).

Kanske det skulle kunna gå om det går att få ut annan zon samtidigt som "main" är påslaget på hembioförstärkare, om det är så du menar, eller? Jag har själv aldrig experimenterat med detta.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-05-04 19:11

Ja det var lite snårigt förklarat. Ska försöka igen:

Alltså att använda flera zoner betyder att man driver flera uppsättningar högtalare från olika inkällor. Med samma hemmabioförstärkare fast med olika uppsättningar slutsteg i den. Samtidigt. :-)
(Så vitt jag vet. )
Därför gjorde jag som så (från tips av någon på faktiskt.se) att jag plockade ut sub-pre-out-signalen från min hemmabioförstärkare och valde att använda den för att ha som inkälla till zon-2. Nu verkar det faktiskt som att jag driver två basmoduler med min hemmabioförstärkare och använder zon-2s volymkontroll oberoende av main volymkontrollen.
Ja lite snårig lösning , och ännu snårigare förklaring. :-)

Vad jag verkar kunna göra är alltså att jag ställer zon-2 volymen oberoende av main-volymen. Basnivån kontrolleras alltså med zon-2 volymkontroll (och main som kontrollerar sub-pre-out nivån).

Ja strunt i liknelsen med den integrerade förstärkaren. Skulle jag rita ett schema hur jag kopplat skulle det bli tydligare vad jag menar, men det ids jag inte. Jag får skämmas istället. :-)

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-05-04 21:03

mrGaskill skrev:Ja det var lite snårigt förklarat. Ska försöka igen:
Ja strunt i liknelsen med den integrerade förstärkaren. Skulle jag rita ett schema hur jag kopplat skulle det bli tydligare vad jag menar, men det ids jag inte. Jag får skämmas istället. :-)

Har gjort en snarlik lösning för mina buttkickers :)
Bild
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-05-04 21:05

sådärja. Tack, precis nåt åt det hållet. :-)
Och ljud kommer också ja? :-) Här också.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-05-04 21:16

Japp, funkar kanon! Använder zon 2 vol för att ställa nivån på skakarna. :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-05-04 21:17

-Palle- skrev:Japp, funkar kanon! Använder zon 2 vol för att ställa nivån på skakarna. :)

kanon då var det utrett :-)
check it out Johan_L !

-- ber om ursäkt för Off-topic. EOT ---
Senast redigerad av mrGaskill 2011-05-04 21:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-04 21:19

Johan och mrGaskill, den här tråden handlar om delade alternativ till Ino. Vill ni med era inlägg säga att det finns för få alternativ, eller ej?

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-05-04 22:58

Jag tycker att fler borde tillverka motsvarigheter till Ino iP och prof.P eller liknande.

Många verkar vilja ha små högtalare och sen subwoofer till det pga att det ser bättre ut. Tyvärr finns det inte många subwoofers på marknaden som låter bra eller som ens verkar gjorda för att spela musik.
Motstånd!

Återgå till Wänner af Ino