Moderator: Redaktörer
Jag tycker främst det saknas "Basstöd" på marknaden.jonasp skrev:Hej,
I denna tråden gör vi en liten marknadsundersökning. Jag upplever personligen att det finns väldigt få alternativ till Ino just när det gäller kombinationen av topp/sidosystem samt basmoduler.
Egentligen bör frågan generaliseras lite; uppenbarligen finns många högtalartillverkare av typen SVS, M&K, Atlantic Technology, NHT m fl, som har eller har haft just delade system med tämligen hög ambitionsnivå på sitt program.
Men i min värld, även om man bortser från pi60-familjens speciella återgivningsegenskaper (ljudbildsdekodning, faslinjäritet etc), saknas vettiga alternativ just om man vill bygga stora, delade system til hifibruk eller hemmabiobruk.
Som exempel, titta på B&W, Dynaudio och Revel för att ta några exempel. Ingen av dessa kan på ett särskilt effektivt sätt leverera just ett delat system med toppar + basmoduler - man får snarare plocka fullregisterhögtalare ur sortimentet, och när man kompletterar med basmodulerna blir de inte kostnadseffektiva eftersom de har inbyggda förstärkare.
Vad anser ni? Saknas det alternativ i denna nisch, eller finns det redan tillräckligt många bra grejor på marknaden att välja på?
FBK skrev:Jag tycker att det bör stå topp/ basmodullösningar i topic, dvs läser man inte hela ditt inlägg jonasp så framkommer inte det att detta gäller just delat system.
Ps. Tror många bara röstar utan att läsa allt.
paa skrev:Jag tycker främst det saknas "Basstöd" på marknaden.
subjektivisten skrev:MBL systemet kostar väl runt 2 mille. Kanske inte aktuellt för dom flesta.
subjektivisten skrev:Delade system, ja. Det borde dom flesta större seriösa märken också ha istället för pressa in "allt" i en 500K högtalare.
Annars så tycker jag inte det finns för få alt till Ino, för vill man ha det ljudet som man får med Ino så finns ju Ino. Vill man ha något annat så kör man på det.
Nagrania skrev:De flesta måste väll välja mellan en delbetalning i en stor kåk. Men då har man inget längre kvar till en MBL. Med en MBL får man knappast plats med i en normal bostad med familjen och hunden. Om man inte är bornrich.
MagnusÖstberg skrev:Det finns ingen marknad för det helt enkelt, för få som vill ha för att det skall vara lönsamt med storskalig produktion.
subjektivisten skrev:Delade system, ja. Det borde dom flesta större seriösa märken också ha istället för pressa in "allt" i en 500K högtalare.
Annars så tycker jag inte det finns för få alt till Ino, för vill man ha det ljudet som man får med Ino så finns ju Ino. Vill man ha något annat så kör man på det.
jonasp skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns ingen marknad för det helt enkelt, för få som vill ha för att det skall vara lönsamt med storskalig produktion.
Jag tror det kommer att ändras. Se på hur folk gör med hemmabio. Även pluttsystem har (medges en löjlig) basmodul nuförtiden...
...iPod-generationen vill måhända ha delade system!?Eller inte?
Sanjuro skrev:Ni som röstat nej får gärna nämna och länka till en tillverkare som uppfyller dessa kriterier:
i skrev:Fast Ino kräver ju en viss plånbok. Jag skulle kunna föreställa mig en masstillverkare som kan leverera något sämre högtalare med betydligt lägre prisnivå. Dvs det senare tack vare just masstillverkningen. Och då menar jag i form av delade system liknande Ino.
FBK skrev:Jag hoppas det kommer ändras, men tvivlar då många lådor är något som tyvärr allt för många är allergiska emot. Nuförtiden så ska ju inget synas, rena kala ytor överallt.Och högtalare som kan vara så vackra
MagnusÖstberg skrev:Det finns ingen marknad för det helt enkelt, för få som vill ha för att det skall vara lönsamt med storskalig produktion.
i skrev:Fast Ino kräver ju en viss plånbok. Jag skulle kunna föreställa mig en masstillverkare som kan leverera något sämre högtalare med betydligt lägre prisnivå. Dvs det senare tack vare just masstillverkningen. Och då menar jag i form av delade system liknande Ino.
subjektivisten skrev:i skrev:Fast Ino kräver ju en viss plånbok. Jag skulle kunna föreställa mig en masstillverkare som kan leverera något sämre högtalare med betydligt lägre prisnivå. Dvs det senare tack vare just masstillverkningen. Och då menar jag i form av delade system liknande Ino.
Visst, men ett par ip och pp basmoduler är ju inte så farligt dyrt.
pgmj skrev:Jag tror att en överväldigande majoritet av musiklyssnare skulle klara sig alldeles utmärkt med iP och prof.P-2 ljudtrycksmässigt. Förmodligen även gällande filmtittande, men inte lika stor majoritet.
subjektivisten skrev:i skrev:Fast Ino kräver ju en viss plånbok. Jag skulle kunna föreställa mig en masstillverkare som kan leverera något sämre högtalare med betydligt lägre prisnivå. Dvs det senare tack vare just masstillverkningen. Och då menar jag i form av delade system liknande Ino.
paa skrev:Sanjuro skrev:Ni som röstat nej får gärna nämna och länka till en tillverkare som uppfyller dessa kriterier:
Jag har ju inte röstat, men uppfyller inte Procella dessa kriterier?
http://www.procella.citymax.com/index.html
Och M&K?
pgmj skrev:miniDSP + miniAMP (2x20W) till topparna så får man bygga till ett slutsteg till basarna (klass D). Borde kunna bli rätt smutt, med inbyggd PEQ.
mrGaskill skrev:Men det går ju att slanga in bassignalen via zone-2 funktion och driva basarna på bekostnad av surround-back. Om man har en sådan receiver alltså. Men det är väl hyggligt vanligt numera på recievers.
pre-out bas -> cd-in eller nåt (och cd-in som zone-2 källa). Funkar väl sådär. Då spar man lite mer pengar.
Naqref skrev:Enligt prislistan för 2010 så blir det 23600kr inkl cr80 men exkl slutsteg och försteg. Man kan ju vanligtvis inte köra med integrerade förstärkare och aktiv delning.
Kör man med en hemmbioreciever med dess inbygda delning så kostar iP och pP-2 fortfarande 21800kr plus extra slutsteg. Även vid en relativt liten seriemässig produktion så bör det kunna gå att reducera priset med hälften även om man tar in och lägger på återförsäljarmarginaler på 35-40%.
subjektivisten skrev:Naqref skrev:Enligt prislistan för 2010 så blir det 23600kr inkl cr80 men exkl slutsteg och försteg. Man kan ju vanligtvis inte köra med integrerade förstärkare och aktiv delning.
Kör man med en hemmbioreciever med dess inbygda delning så kostar iP och pP-2 fortfarande 21800kr plus extra slutsteg. Även vid en relativt liten seriemässig produktion så bör det kunna gå att reducera priset med hälften även om man tar in och lägger på återförsäljarmarginaler på 35-40%.
Absolut så bör det gå att göra det. Något för er på Larsen kanske
Naqref skrev:subjektivisten skrev:Naqref skrev:Enligt prislistan för 2010 så blir det 23600kr inkl cr80 men exkl slutsteg och försteg. Man kan ju vanligtvis inte köra med integrerade förstärkare och aktiv delning.
Vi har kollat på det men bedömt att marknaden är lite svår att penetrera för sådana lösningar. Det betyder inte att det inte går. Det tror jag långtifrån men det behövs lite insatser av pedagogisk natur.
Naqref skrev:subjektivisten skrev:Naqref skrev:Enligt prislistan för 2010 så blir det 23600kr inkl cr80 men exkl slutsteg och försteg. Man kan ju vanligtvis inte köra med integrerade förstärkare och aktiv delning.
Vi har kollat på det men bedömt att marknaden är lite svår att penetrera för sådana lösningar. Det betyder inte att det inte går. Det tror jag långtifrån men det behövs lite insatser av pedagogisk natur.
80-talet skrev:Fast klarar XTZ sälja basmanglare så borde ni det också, fast i snyggare färger. Dvs basar som man kan matcha med andra högtalare också. Kan man då få matchande toppar till så är man ju hemma! Kör så det ryker.
Det är de, men det går hyffsat väl att köra dem slutnajonasp skrev:Personligen tycker jag XTZ's basmanglare ser lite misstänkt små ut, i relation till vad de använder för element. Men det kanske bara är jag.
mrGaskill skrev:Johan_L, det där om att volymerna ej är synkade. Är det något man missat? Såg zone-2-lösningen vara lik som att ungefär använda en integrerad förstärkare tilll basmoduler där man leder sub-pre out till t.ex. cd-in och sedan separat ställer basnivån med den integrerade förstärkarens volymratt. Men nåväl, detta är en tillfällig lösning. Vet bara inte var jag ska ställa ännu ett slutsteg till basar eftersom jag byggde en hylla utan plats för flera slutsteg.
mrGaskill skrev:Ja det var lite snårigt förklarat. Ska försöka igen:
Ja strunt i liknelsen med den integrerade förstärkaren. Skulle jag rita ett schema hur jag kopplat skulle det bli tydligare vad jag menar, men det ids jag inte. Jag får skämmas istället.

-Palle- skrev:Japp, funkar kanon! Använder zon 2 vol för att ställa nivån på skakarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster