Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Kul med lite jämförelser, ett pk vs piP test kommer att komma här nu i slutet av sommaren, inget datum bestämt men det ska komma !
-Palle- skrev:DVD-ai skrev:Kul med lite jämförelser, ett pk vs piP test kommer att komma här nu i slutet av sommaren, inget datum bestämt men det ska komma !
Det kommer bli mycket intressant!
-Palle- skrev:Näääe, ölen bidrar ju till att höja örats perception har jag hört
Det ska iaf bli intressant att göra en riktigt seriös jämförelse och spännande att höra om vi kommer fram till samma slutsats.
penke62 skrev:-Palle- skrev:DVD-ai skrev:Kul med lite jämförelser, ett pk vs piP test kommer att komma här nu i slutet av sommaren, inget datum bestämt men det ska komma !
Det kommer bli mycket intressant!
Var kommer denna test att äga rum rent geografiskt? Om inte annat så som lite av anstiftare är man ju intresserad.
shifts skrev:Nattlorden, det är inte säkert att du är medveten om det, men vissa inlägg
du gör ser otroligt förmätna ut. Ja, till och med dryga skulle jag vilja säga.
Tror inte direkt det underlättar för de schismer som verkar på forumet.
RogerGustavsson skrev:Jag har jämfört på alla vis! Om man under en längre period lyssnat på den ena och sedan byter, blir skillnaderna rätt uppenbara. Antar att man vänjer sig vid en viss återgivning. För den som tycker om att spela högt, välj pK. För övriga välj piP. Tycker också att pK behöver lite mera effekt, 1-2 dB mindre vid samma volympådrag hemma hos mig. I lågbasen har pK ett övertag, helt klart men det behöver inte vara avgörande i det långa loppet.
Nattlorden skrev:shifts skrev:Nattlorden, det är inte säkert att du är medveten om det, men vissa inlägg
Vilket av inläggen behöver du få förklarat i mer detalj?
shifts skrev:Du kommer hänvisa till någon humor jag inte greppar, men jag säger i så fall att det inte är roligt. Inlägget om att vara snäll mot pK så klart.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden har ju piP....
Nattlorden skrev:*tummen upp* Visste inte om du hade haft tillgång till båda så länge, eller det bara rörde sig om snabbt hemlån, därför undrade jag.
shifts skrev:Nattlorden skrev:shifts skrev:Nattlorden, det är inte säkert att du är medveten om det, men vissa inlägg
Vilket av inläggen behöver du få förklarat i mer detalj?
Du kommer hänvisa till någon humor jag inte greppar, men jag säger
i så fall att det inte är roligt. Inlägget om att vara snäll mot pK så klart.
paa skrev:Är det så stor hörbar skillnad mellan piP och piPs då?
Märks det annat än när man spelar rejält högt?
DVD-ai skrev:paa skrev:Är det så stor hörbar skillnad mellan piP och piPs då?
JAG har redogjort för vad jag tycker om piP vs piPs.
och jag föredrar piPs och tycker att man får "ganska mycket" för pengarna i mellan... (jämförelsen är då mellan nya piPs (med nya basen och) med nya porten vs piP med gamla porten)
Det som hade varit intressant är ju att jämföra piP mot piPs också för att se om jag lider av galen placebo eller om det är verklighet...![]()
Men jag orkar inte gå igenom vad jag tycker just nu, tar så många klick på tangentborde för att uppnå den beskriving jag vill göra så jag avstår för tillfället, men kort kan jag säg att skillnaden är när man går upp i ljudnivå framförallt.
Nune skrev:DVD-ai skrev:paa skrev:Är det så stor hörbar skillnad mellan piP och piPs då?
och jag föredrar piPs och tycker att man får "ganska mycket" för pengarna i mellan... (jämförelsen är då mellan nya piPs (med nya basen och) med nya porten vs piP med gamla porten)
Det som hade varit intressant är ju att jämföra piP mot piPs också för att se om jag lider av galen placebo eller om det är verklighet...![]()
Men jag orkar inte gå igenom vad jag tycker just nu, tar så många klick på tangentborde för att uppnå den beskriving jag vill göra så jag avstår för tillfället, men kort kan jag säg att skillnaden är när man går upp i ljudnivå framförallt.
Är det annan diskant i piPs???
DVD-ai skrev:Nune skrev:DVD-ai skrev:paa skrev:Är det så stor hörbar skillnad mellan piP och piPs då?
Är det annan diskant i piPs???
Så den nya basen gör diskanten till flaskhalsen?
Samma diskant som sagt, men basen är annorlunda
Och det är en ny bas i piPs sedan hösten 2010 och den basen håller jag högre än den gamla piPs basen och jag upplever mellanregistret "hålla ihopp" mycket bättre med nya basen med mindre "skrikighet" som följd.
Även om diskanten fortfarande har sina "problem" så minskar ju det sammantagna problemet
penke62 skrev:Jag som varken har lyssnat på den ena eller den andra högtalaren tigger härmed (om än lite generat och motvilligt) öppet och offentligt om möjlighet att lyssna hos någon. Vilken som, eller båda går bra. Jag bor i Helsingborg och tar mig runt i närheten utan problem. Närhet är alltid en bedömningssak.
Ragnwald skrev:-Palle- skrev:Näääe, ölen bidrar ju till att höja örats perception har jag hört
Jo, första ölen, men efter ett flak nås konsensus.
DVD-ai skrev:Jag upplever så, lite mer än tidigare i alla fall, till vanlig musik så är diskanten det som flaskar hos piPs.
men till en del musik så sätter ju basens slaglängd stopp dock...
bomellberg skrev:penke62 skrev:Jag som varken har lyssnat på den ena eller den andra högtalaren tigger härmed (om än lite generat och motvilligt) öppet och offentligt om möjlighet att lyssna hos någon. Vilken som, eller båda går bra. Jag bor i Helsingborg och tar mig runt i närheten utan problem. Närhet är alltid en bedömningssak.
Jag har ett par pK i Lund. Senaste filtermodden och kan släpa upp ett par ino-aco från källaren. Delat eller odelat system, hur du vill.
Gott om effekt också.
30Hzbone skrev:bomellberg skrev:penke62 skrev:Jag som varken har lyssnat på den ena eller den andra högtalaren tigger härmed (om än lite generat och motvilligt) öppet och offentligt om möjlighet att lyssna hos någon. Vilken som, eller båda går bra. Jag bor i Helsingborg och tar mig runt i närheten utan problem. Närhet är alltid en bedömningssak.
Jag har ett par pK i Lund. Senaste filtermodden och kan släpa upp ett par ino-aco från källaren. Delat eller odelat system, hur du vill.
Gott om effekt också.
Jag kan, om så önskas, ansluta med mina piP så att det blir möjligt att höra båda i samma miljö.
Själv också litta nyfiken på att uppleva pK, måste erkännas.
boom skrev:Det är skillnad på pk och pk det beror på hur man har byggt dom.
30Hzbone skrev:bomellberg skrev:penke62 skrev:Jag som varken har lyssnat på den ena eller den andra högtalaren tigger härmed (om än lite generat och motvilligt) öppet och offentligt om möjlighet att lyssna hos någon. Vilken som, eller båda går bra. Jag bor i Helsingborg och tar mig runt i närheten utan problem. Närhet är alltid en bedömningssak.
Gott om effekt också.
Jag kan, om så önskas, ansluta med mina piP så att det blir möjligt att höra båda i samma miljö.
Själv också litta nyfiken på att uppleva pK, måste erkännas.
bomellberg skrev:boom skrev:Det är skillnad på pk och pk det beror på hur man har byggt dom.
No shit, Sherlock!
Vad är det du vill säga? Att mina är felbyggda?
Ragnwald skrev:bomellberg skrev:boom skrev:Det är skillnad på pk och pk det beror på hur man har byggt dom.
No shit, Sherlock!
Tror boom menar vilket filterval och fyllnadsmaterial som användts.
Lammullen gav som sig bör, ett varmare och djupare ljud, kombinerat med ett filter som tar ner diskanten lite.
bomellberg skrev:boom skrev:Det är skillnad på pk och pk det beror på hur man har byggt dom.
No shit, Sherlock!
shifts skrev:Nattlorden, det är inte säkert att du är medveten om det, men vissa inlägg
Richard skrev:shifts skrev:Nattlorden, det är inte säkert att du är medveten om det, men vissa inlägg
Det tycker jag inte alls.
Om man råkar gilla IÖ : s grejor ska man man väl få säga det, eller hur ?![]()
Inget konstigt med det.
Richard skrev:pk har ju betydligt färre utvecklingstimmar bakom än PiP , dessutom utan stereosystemkompensation- självklart låter de inte likadant.
Klockrent.RogerGustavsson skrev:Eftersom jag har både pK (med filter typ 2) och piP, har jag redan gjort jämförelser.... Det finns skillnader men jag tycker att i slutändan blir det lite av en smaksak. Tycks vara så att piP är mera bredstrålande och därför kräver lite större hänsyn placeringsmässigt.
Naqref skrev:Richard skrev:pk har ju betydligt färre utvecklingstimmar bakom än PiP , dessutom utan stereosystemkompensation- självklart låter de inte likadant.
Om piP har eller inte har stereosystemskompensationer kan ju diskuteras. Vilket det har. Värt att veta är dock att piP saknar alla attribut för den tonkurva on axis som sägs behövas för att få till en stereosystemskompensation. Det kan t o m hävdas att den har motsatt tonkurva.
Det är dock ingen stor sak eftersom en sådan kompensation kan bara göras effektiv för en enda individ. Alla andra kommer inte att gynnas av den och vissa kommer dessutom att missgynnas av en sådan kompensering.
Stereosystemfelskompensationen ska väl om jag inte missförstått IÖ bara göras på on-axis frekvensgången och inte påverka off-axis. Således torde det bara vara den som sitter i sweetspot som får fulla effekten av den. Om man nu lyckas med att bara påverka on-axis och inget annat så borde välan inte medlyssnare som inte sitter i sweetspot påverkas!?steveo1234 skrev:Varför bara för en individ och hur drabbas alla andra av en sådan kompensation?Naqref skrev:Det är dock ingen stor sak eftersom en sådan kompensation kan bara göras effektiv för en enda individ. Alla andra kommer inte att gynnas av den och vissa kommer dessutom att missgynnas av en sådan kompensering.
phon skrev:Diskussionerna här på forumet är väl inte till för att få PK att framstå i bättre dager?
phon skrev:Är det några diskussioner här på forumet?
Vardå?
steveo1234 skrev:Naqref skrev:Richard skrev:pk har ju betydligt färre utvecklingstimmar bakom än PiP , dessutom utan stereosystemkompensation- självklart låter de inte likadant.
Om piP har eller inte har stereosystemskompensationer kan ju diskuteras. Vilket det har. Värt att veta är dock att piP saknar alla attribut för den tonkurva on axis som sägs behövas för att få till en stereosystemskompensation. Det kan t o m hävdas att den har motsatt tonkurva.
Det är dock ingen stor sak eftersom en sådan kompensation kan bara göras effektiv för en enda individ. Alla andra kommer inte att gynnas av den och vissa kommer dessutom att missgynnas av en sådan kompensering.
Varför bara för en individ och hur drabbas alla andra av en sådan kompensation?
MagnusÖstberg skrev:phon skrev:Diskussionerna här på forumet är väl inte till för att få PK att framstå i bättre dager?phon skrev:Är det några diskussioner här på forumet?
Vardå?
Naqref skrev:[ Denna överföringsfunktion är individuell och byter man ytteröron på en person så tar det ett tag innan man kan få en ordentlig lokalisationsförmåga igen. För personer som har en väldigt avvikande överföringsfunktion mot anpassningen så kommer det enbart att bildas en fantomprojektion. Dock med aningens fel tonkurva än den avsedda. Detta är dock ett väldigt litet fel.
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:phon skrev:Diskussionerna här på forumet är väl inte till för att få PK att framstå i bättre dager?phon skrev:Är det några diskussioner här på forumet?
Vardå?
Jag tror det bara kittlar i kroppen på phon för han inte har fått pilla på din cittra.
DVD-ai skrev:ok, prima, !
bra att veta och ha med i beskrivnignen sedan, ingen som har "special dämpnignen" i sina som vill vara med och har möjlighet att ta sig och sina pK ull till uppsala ?!![]()
vore kul att jämnföra även den skillnaden !
PerStromgren skrev:Kan ni inte jämföra i mono också, om ni kommer till skott? Det vore intressant att veta om skillnaden dem emellan blir större eller mindre då? Detta på tal om en av aspekterna på stereosystemfelskorrektion.
DVD-ai skrev:Hmmm, jag förstår fortfarande inte vad det är tanken att vi ska få ut av det... ?!![]()
så är dom ju inte tänkta att användas någon av dom och det borde således inte ge något vettigt resultat.
men förklara gärna mer ingående varför så ska vi testa på det sättet som du menar på skulle kunna ge något vettigt![]()
Vi måste veta vad du menar att vi ska lyssna efter för att kunna testa det
PerStromgren skrev:DVD-ai skrev:Hmmm, jag förstår fortfarande inte vad det är tanken att vi ska få ut av det... ?!![]()
så är dom ju inte tänkta att användas någon av dom och det borde således inte ge något vettigt resultat.
men förklara gärna mer ingående varför så ska vi testa på det sättet som du menar på skulle kunna ge något vettigt![]()
Vi måste veta vad du menar att vi ska lyssna efter för att kunna testa det
Jag var ute efter om det finns någon tydlig skillnad i tonkurvan för stereosystemfelkompensation som det talas så mycket om.
Men ni gör verkligen som ni vill, så klart! Det var bara ett hugskott.
single_malt skrev:Ja det undrar jag med. Vad jag vet så syns de väl inte i någon oberoende mätning. Finns de kanske bara i Ingvars egna mätningar? Vad är det för något som skiljer mätningarna åt?
UrSv skrev:single_malt skrev:Ja det undrar jag med. Vad jag vet så syns de väl inte i någon oberoende mätning. Finns de kanske bara i Ingvars egna mätningar? Vad är det för något som skiljer mätningarna åt?
Du tänkte inte alls efter när du skrev det där antar jag? Självklart syns de i oberoende mätningar under förusättningar att dessa är korrekta och inte endast i Ingvars mätningar. Det har ju förekommit amatörmässiga mätningar här på forumet som inte alls visat en korrekt mätning av piP och i dessa kanske man kan tänka sig att de dolts men inte om mätningen är korrekt.
Var har ni båda sett mätningar på piP från Ingvar med medföljande beskrivning av stereosystemfelskompensationen? Jag kan inte påminna mig att jag sett det.UrSv skrev:Du tänkte inte alls efter när du skrev det där antar jag? Självklart syns de i oberoende mätningar under förusättningar att dessa är korrekta och inte endast i Ingvars mätningar. Det har ju förekommit amatörmässiga mätningar här på forumet som inte alls visat en korrekt mätning av piP och i dessa kanske man kan tänka sig att de dolts men inte om mätningen är korrekt.single_malt skrev:Ja det undrar jag med. Vad jag vet så syns de väl inte i någon oberoende mätning. Finns de kanske bara i Ingvars egna mätningar? Vad är det för något som skiljer mätningarna åt?
single_malt skrev:Jag tycker att det är helt naturligt att ställa sig frågan vad som gör att mätningarna skiljer sig åt då.
subjektivisten skrev:single_malt har varit medlem innan under ett annat namn.
Nattlorden skrev:single_malt skrev:Jag tycker att det är helt naturligt att ställa sig frågan vad som gör att mätningarna skiljer sig åt då.
Vilkar mätningar gjorda på olika håll av samma högtalarmodell skiljer sig inte åt? ( Rum, avstånd, mikrofonsort, mikrofonkalibrering, mätmetod, smoothing etc... )
Komorok skrev:Jag tycker det ser ut som relevanta jämförelser.
single_malt skrev:Jag tycker mig se vissa likheter mellan våra mätningar medan Ingvars egen(på pr18) som är bifogad nedanför ser helt annorlunda ut.
single_malt skrev: Ja det undrar jag med. Vad jag vet så syns de väl inte i någon oberoende mätning. Finns de kanske bara i Ingvars egna mätningar? Vad är det för något som skiljer mätningarna åt?
Kraniet skrev:men pr18 har väl ändå ingen stereosystemskomp?
Kraniet skrev:men pr18 har väl ändå ingen stereosystemskomp?
Naqref skrev: Ja, den har ingen uppgiven stereosystemskompensation, det är korrekt.
single_malt skrev:Det här är ju ett utmärkt tillfälle att lära mer om mätningar!
Oj nej, det där kan jag inte hålla med om alls!Richard skrev:single_malt skrev:Det här är ju ett utmärkt tillfälle att lära mer om mätningar!
Det första vi kan lära oss är att mäta piP med det stöd från bakvägg och den mängd dämpning som behövs.
Det andra vi alla kan lära oss är att en högtalare uppmätt med monosignal inte ger ett korrekt resultat då det ( i verkligheten ) alltid är två högtalare som avlyssnas, inte en.
Varken din eller soundstages mätning är gjorda på det sättet- helt felaktigt alltså för att få fram ett objektivt resultat.
Skulle du göra samma mätning på tex. Carlsson 52 utan stöd från den bakre väggen skulle inte heller den mäta rätt.
I soundstages test av q10 vid själva lyssningen är de klart lyriska och säger att de sällan hört en högtalare låta bättre i den storleksklassen.
Deras lyssning är gjord med rätt placering, med stöd för högtalaren nära väggen bakom den.
Richard skrev:En enda högtalare med rak frekvensgång vid mätning låter helt enkelt fördjävligt då man plockar in ett stereopar, ju.![]()
pi60s uppmätt på liknande sätt som stereophile mäter:Naqref skrev:pi60 mäter väldigt rakt då man bara mäter på en högtalare. Låter den fördjävligt när den lyssnas på i stereo?Richard skrev:En enda högtalare med rak frekvensgång vid mätning låter helt enkelt fördjävligt då man plockar in ett stereopar, ju.![]()
Har du mätt den på samma sätt som du mätte pip eller pr18 i samband med PK-konstruktionen? I såfall, har du nån förklaring till olikheterna i mätresultaten?Naqref skrev:pi60 mäter väldigt rakt då man bara mäter på en högtalare.
LasseA skrev:pi60s uppmätt på liknande sätt som stereophile mäter:
single_malt skrev:LasseA skrev:pi60s uppmätt på liknande sätt som stereophile mäter:
Hur vet du att den är mätt på liknande sätt? Menar du samma mätmetod kanske? Var har mätningen(diagrammet) sitt ursprung?
Från mitt inlägg i denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 33#1027733Examensarbete(sid 53) skrev:Tonkurvemätning av Ino Audios högtalare, pi60s. Tonkurvan är identisk med den föreslagna
högtalarens i14 över 60Hz. Mätningen är gjord inomhus, frekvensområdet över 400Hz är uppmätt
med gatingteknik. Registret under 400Hz är uppmätt med närfältsteknik för att undvika rummets
påverkan i frekvensregistret, (mätningen är korrigerad för baffeleffekten, port och bas är summerade matematiskt).
Naqref skrev:Richard skrev:En enda högtalare med rak frekvensgång vid mätning låter helt enkelt fördjävligt då man plockar in ett stereopar, ju.![]()
pi60 mäter väldigt rakt då man bara mäter på en högtalare. Låter den fördjävligt när den lyssnas på i stereo?
single_malt skrev:Jag hittade den och läser nu
Nu har jag läst och undrar lite varför den är på en pi60 när resten av mätningarna är gjorda på... i14? Är det mätt hos Ingvar med hans utrustning? Det jag är ute efter är att jag undrar hur pass jämförbar mätningen är med de som visas ovan på pip. Naqref är kanske den som är bäst att svara på det om han vet nåt mer om denna mätning?
DVD-ai skrev:Kul med lite jämförelser, ett pk vs piP test kommer att komma här nu i slutet av sommaren, inget datum bestämt men det ska komma !
Richard skrev:LasseA:
Linn majik 140 låter betydligt bättre än mätningarna visar om den är korrekt placerad nära bakväggen. Då låter den neutralt och klangligt lika piP. Vilket också lyssningsintrycken hos stereophile bekräftar.
Mäter alltså dåligt med en högtalare, låter bra med två uppställda i ett normalt rum.
Av det kan man lära att högtalaremätningar- så länge de bara består av en enda monohögtalare är helt värdelösa om man vill veta hur två högtalare, i stereo, låter i ett riktigt rum, uppställda dessutom en bit ifrån varandra.
En enda högtalare med rak frekvensgång vid mätning låter helt enkelt fördjävligt då man plockar in ett stereopar, ju.![]()
...för det är ju alltid två högtalare som alltid avlyssnas i stereo, inte sant?
Morello skrev:Linn magik 140 ser ut att vara en trevägare med våldsamt feldimensioenrat filter!
DVD-ai skrev:Kl 20:00 ikväll, botsvana !
Ja, jo tid kommer snarat möjligt, det är en flytt mitt i alltihopp aom ställer till med lite ovisshet bara...
schmutziger skrev:I Stockholm snackar man
I Malmö stackar man
pk:s o pIP...
pk filter 1
pk filter 2
pIP
Två olika lägenheter....
tre Faktiskt medlemmar en prospect, och fikabröd för feelgood![]()
![]()
ps. spontan träff till på köpet![]()
![]()
![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster