piP vs. pK

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

piP vs. pK

Inläggav HenrikTornquist » 2011-08-09 19:31

piP är en ganska liten högtalare, på gott och ont. pK är också en ganska liten högtalare. Den ska låta i mångt och mycket som piP, men med bättre ljudtrycksförmåga och något bättre (låg)basegenskaper. Har någon tillräckligt med lyssning på dem för att göra en jämförelse? Anledningen till frågan är en säljesannons från en av medlemmarna här.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-09 21:28

Nog svårt att få fram något som hjälper dig. Vissa föredrar pk, andra pip. Vad jag förstår så har pip lite mer "tryck" i värmeregistret, hur man gillar det eller ej är upp till var och en.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
slammer87th

Inläggav slammer87th » 2011-08-09 22:55

Ägare av både piP (ej signatur) och pK (omoddade med orginalfilter) och tycker mycket bra om bägge!

Min helt personliga och fullständigt subjektiva uppfattning är att piP upplevs något "varmare" och "mjukare" i återgivningen. Mindre bra inspelningar är aldrig roligt att lyssna på men på skalan från bra till mindre bra så blir det tidigare outhärdligt på pK än på piP.

Skulle jag ändå tvingas att skiljas från ett av paren så hade det nog fått bli pK för att mina piP är så snygga i sin röda lack :lol:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-09 23:01

Om piP låter varmare och klarar av dåliga inspelningar bättre så vet jag inte om jag vill höra pk då piP enligt mina öron är väldigt avslöjande och visar alla fula defekter från dåliga inspelningar.

Jag älskar mina piPs men är en del inspelningar lät bättre tidigare innan jag kunde höra alla detaljer pga hur dåligt fonogrammet låter.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-10 01:14

Frågades om djupbasen och jag upplever den som tillräcklig i båda fallen.
Men man ska ha klart för sig att det handlar om små 5"-are och kravet på ljudnivå, får ju utgå från det.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-10 06:33

Kul med lite jämförelser, ett pk vs piP test kommer att komma här nu i slutet av sommaren, inget datum bestämt men det ska komma !
Det blir ett A/B test med totalt blind lyssning, alltså dom som lyssnar vet inte vilken högtalare som spelar :)
Och så ska vi som är involverade försöka att dra någon slags slutsats om skillnader och likheter mellan piP och pK.

Det kommer nog även att dyka upp något slags betyg om vilken högtalare som föredras av respektive deltagare.
Alla får ge några +, och några -
om varje konstruktion också, så får vi se vart det leder.

Det ska vara en kul grej i förstahand, men vi tänkte att en blind lyssning borde ge ett ytterligare säkrare resultat då förväntansbilden inte kan knytas ihopp med någon av dom :)

Ska bli kul och testet kommer att ske i en lägenhet i uppsala med otroliga akustiska förutsättningar :P
Hehe, eller njaaa det är ett vanligt vardagsrum, men det är ju den mest naturliga miljö vi kan testa dom i :)
Så resultaten m.m. kommer att bli därefter, båda paren placeras naturligtvis efter bästa förutsättningar och enligt konsrruktörens anvisningar till den grad det går.

Ska bli kul :)
En tråd kommer att dyka upp i samband med lyssningen och det tar nog några veckor så sitt inte och stuttsa :) ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-08-10 09:58

DVD-ai skrev:Kul med lite jämförelser, ett pk vs piP test kommer att komma här nu i slutet av sommaren, inget datum bestämt men det ska komma !

Det kommer bli mycket intressant! :D
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-10 10:01

ja ser fram mot det, och att dricka öl och snacka skit... :wink:

bara det inte blir för mycket öl så att testresultatet förvanskas... :lol:

elle, Neee resultatet blir som det blir, ölen går först 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-08-10 10:11

Näääe, ölen bidrar ju till att höja örats perception har jag hört :lol:

Det ska iaf bli intressant att göra en riktigt seriös jämförelse och spännande att höra om vi kommer fram till samma slutsats. :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-08-10 10:34

-Palle- skrev:
DVD-ai skrev:Kul med lite jämförelser, ett pk vs piP test kommer att komma här nu i slutet av sommaren, inget datum bestämt men det ska komma !

Var kommer denna test att äga rum rent geografiskt? Om inte annat så som lite av anstiftare är man ju intresserad.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-10 10:39

-Palle- skrev:Näääe, ölen bidrar ju till att höja örats perception har jag hört :lol:

Det ska iaf bli intressant att göra en riktigt seriös jämförelse och spännande att höra om vi kommer fram till samma slutsats. :)

haha, Jaaa men så är det ju, ju mer öl ju säkrare blir man 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-10 10:40

penke62 skrev:
-Palle- skrev:

Var kommer denna test att äga rum rent geografiskt? Om inte annat så som lite av anstiftare är man ju intresserad.

det blir nog u Uppsala skulle jag tro :)

och det blir mellan piP (icke signatur) och pK.

men jag funderar på om jag skulle kunna, orka, vilja släpa upp mina piPs också...
Men det är långt från säkert...

blir bar jobbigt med ytterligare ett moment, Nee det får duga med "bara" piP :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-10 10:47

Det räcker... var snälla mot pK. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-10 10:49

Är det så stor hörbar skillnad mellan piP och piPs då?
Märks det annat än när man spelar rejält högt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-10 11:52

Eftersom jag har både pK (med filter typ 2) och piP, har jag redan gjort jämförelser.... Det finns skillnader men jag tycker att i slutändan blir det lite av en smaksak. Tycks vara så att piP är mera bredstrålande och därför kräver lite större hänsyn placeringsmässigt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-10 11:57

Har du jämfört dem utan att aktivt jämföra också? Det piP vinner mest på i min bok är 'naturlighet' och den är svår att aktivt lyssna efter.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-08-10 12:02

Nattlorden, det är inte säkert att du är medveten om det, men vissa inlägg
du gör ser otroligt förmätna ut. Ja, till och med dryga skulle jag vilja säga.
Tror inte direkt det underlättar för de schismer som verkar på forumet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-10 12:06

Jag har jämfört på alla vis! Om man under en längre period lyssnat på den ena och sedan byter, blir skillnaderna rätt uppenbara. Antar att man vänjer sig vid en viss återgivning. För den som tycker om att spela högt, välj pK. För övriga välj piP. Tycker också att pK behöver lite mera effekt, 1-2 dB mindre vid samma volympådrag hemma hos mig. I lågbasen har pK ett övertag, helt klart men det behöver inte vara avgörande i det långa loppet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-10 12:07

shifts skrev:Nattlorden, det är inte säkert att du är medveten om det, men vissa inlägg

Vilket av inläggen behöver du få förklarat i mer detalj?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-10 12:08

RogerGustavsson skrev:Jag har jämfört på alla vis! Om man under en längre period lyssnat på den ena och sedan byter, blir skillnaderna rätt uppenbara. Antar att man vänjer sig vid en viss återgivning. För den som tycker om att spela högt, välj pK. För övriga välj piP. Tycker också att pK behöver lite mera effekt, 1-2 dB mindre vid samma volympådrag hemma hos mig. I lågbasen har pK ett övertag, helt klart men det behöver inte vara avgörande i det långa loppet.

*tummen upp* Visste inte om du hade haft tillgång till båda så länge, eller det bara rörde sig om snabbt hemlån, därför undrade jag.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-08-10 12:10

Nattlorden skrev:
shifts skrev:Nattlorden, det är inte säkert att du är medveten om det, men vissa inlägg

Du kommer hänvisa till någon humor jag inte greppar, men jag säger
i så fall att det inte är roligt. Inlägget om att vara snäll mot pK så klart.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-10 12:16

shifts skrev:Du kommer hänvisa till någon humor jag inte greppar, men jag säger i så fall att det inte är roligt. Inlägget om att vara snäll mot pK så klart.

Du får öva upp associationsförmågan lite, så kanske min humor klickar in så småningom. Det är nog den viktigaste delkomponenten.

En trist skrivning av samma sak blir: "Det räcker att testa piP, båda är två mycket kompetenta högtalare som skiljer lite grand i presentationen och denna skillnaden är den väsentliga - inte de förbättringar som piPs har över piP. Om ni kommer att tycka att pK är lite bättre än piP eller omvänt spelar ingen större roll - det ni framför allt kommer att lära er vid manövern är hur lite det skiljer. Därför behöver ni inte anstränga er extra för att släpa dit piPs också."

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-08-10 12:20

Jag som varken har lyssnat på den ena eller den andra högtalaren tigger härmed (om än lite generat och motvilligt) öppet och offentligt om möjlighet att lyssna hos någon. Vilken som, eller båda går bra. Jag bor i Helsingborg och tar mig runt i närheten utan problem. Närhet är alltid en bedömningssak.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-10 12:43

Nattlorden har ju piP....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-10 12:45

RogerGustavsson skrev:Nattlorden har ju piP....

Japp. Fast inte ståendes för någon vettig stereolyssning nuförtiden, de går i hembiotjänst och har varken placering eller akustikfix för rättvis lyssning.

( Finns piP i Helsingborg också, där har jag varit och lyssnat med... men jag är inte säker på att han finns kvar på forumet längre. )

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-10 12:47

Nattlorden skrev:*tummen upp* Visste inte om du hade haft tillgång till båda så länge, eller det bara rörde sig om snabbt hemlån, därför undrade jag.

Har haft piP sedan slutet av 2003 och pK sedan början av 2010. Har i princip haft alla mina audioprylar länge... Det som inte har fallit i smaken har åkt ut direkt! Har fortfarande kvar en skivspelare från 1974 om än i modifierat skick. Fast nu måste en del prylar ut, det börjar bli för trångt helt enkelt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-10 13:46

shifts skrev:
Nattlorden skrev:

Du kommer hänvisa till någon humor jag inte greppar, men jag säger
i så fall att det inte är roligt. Inlägget om att vara snäll mot pK så klart.

men när bli det god öl och BD6 då ? :)

hemma kommen nu och lite hemmakär antar jag ?! ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-10 13:49

paa skrev:Är det så stor hörbar skillnad mellan piP och piPs då?

JAG har redogjort för vad jag tycker om piP vs piPs.

och jag föredrar piPs och tycker att man får "ganska mycket" för pengarna i mellan... (jämförelsen är då mellan nya piPs (med nya basen och) med nya porten vs piP med gamla porten)

Det som hade varit intressant är ju att jämföra piP mot piPs också för att se om jag lider av galen placebo eller om det är verklighet... :lol:

Men jag orkar inte gå igenom vad jag tycker just nu, tar så många klick på tangentborde för att uppnå den beskriving jag vill göra så jag avstår för tillfället, men kort kan jag säg att skillnaden är när man går upp i ljudnivå framförallt.
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-08-10 13:58

Ska vi köra redan i morgon kanske? Vore ju ytterst trevligt. Skickar ett PM nu.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-10 13:59

jag är redo att fånga !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-08-10 16:49

DVD-ai skrev:

och jag föredrar piPs och tycker att man får "ganska mycket" för pengarna i mellan... (jämförelsen är då mellan nya piPs (med nya basen och) med nya porten vs piP med gamla porten)

Det som hade varit intressant är ju att jämföra piP mot piPs också för att se om jag lider av galen placebo eller om det är verklighet... :lol:

Men jag orkar inte gå igenom vad jag tycker just nu, tar så många klick på tangentborde för att uppnå den beskriving jag vill göra så jag avstår för tillfället, men kort kan jag säg att skillnaden är när man går upp i ljudnivå framförallt.

Är det annan diskant i piPs???

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-10 16:52

Det är väl bara basen som skiljer?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-10 17:03

Samma diskant.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-10 17:42

Nune skrev:
DVD-ai skrev:

Samma diskant som sagt, men basen är annorlunda :)
Och det är en ny bas i piPs sedan hösten 2010 och den basen håller jag högre än den gamla piPs basen och jag upplever mellanregistret "hålla ihopp" mycket bättre med nya basen med mindre "skrikighet" som följd.
Även om diskanten fortfarande har sina "problem" så minskar ju det sammantagna problemet :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-08-10 18:12

DVD-ai skrev:
Nune skrev:
DVD-ai skrev:

Så den nya basen gör diskanten till flaskhalsen?
Samma diskant som sagt, men basen är annorlunda :)
Och det är en ny bas i piPs sedan hösten 2010 och den basen håller jag högre än den gamla piPs basen och jag upplever mellanregistret "hålla ihopp" mycket bättre med nya basen med mindre "skrikighet" som följd.
Även om diskanten fortfarande har sina "problem" så minskar ju det sammantagna problemet :)

Så den nya basen gör diskanten till flaskhalsen?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-10 18:16

Jag upplever så, lite mer än tidigare i alla fall, till vanlig musik så är diskanten det som flaskar hos piPs.
men till en del musik så sätter ju basens slaglängd stopp dock...
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-10 19:19

Har haft pk här förut,hade dom nån vecka så jag hann lyssna in mig.

Väldigt bra djupbas i dom men sen upplevde jag det som en svacka i låga midbasen,blev dock bättre efter uppgradering av filtret :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-10 22:40

-Palle- skrev:Näääe, ölen bidrar ju till att höja örats perception har jag hört :lol:

Jo, första ölen, men efter ett flak nås konsensus. :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-08-11 00:49

penke62 skrev:Jag som varken har lyssnat på den ena eller den andra högtalaren tigger härmed (om än lite generat och motvilligt) öppet och offentligt om möjlighet att lyssna hos någon. Vilken som, eller båda går bra. Jag bor i Helsingborg och tar mig runt i närheten utan problem. Närhet är alltid en bedömningssak.

Jag har ett par pK i Lund. Senaste filtermodden och kan släpa upp ett par ino-aco från källaren. Delat eller odelat system, hur du vill.

Gott om effekt också. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-11 06:22

Ragnwald skrev:

Jo, första ölen, men efter ett flak nås konsensus. :)

Exakt, om resultatet kommer sedan med stadig hand att framföras på forumet i strukturerad och nogrann (o)ordning ;)
Ne men det blir kul att höra pK för första gången och intressant att jämföre dom med piP som jag ju hört så otroligt mycket.
Jag borde då kunnabilda mig en bra ide om hur pK presterar under lång lyssning bara genom att jämföra tycker jag!

Dock så känner jag inte rummet, men har lyssnat till piP i säker 15olika rum med olika egenheter så det borde gå att göra något med :)

Fast trevligast ska bli att träffa dom trevliga uppsalaborna ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-11 12:26

DVD-ai skrev:Jag upplever så, lite mer än tidigare i alla fall, till vanlig musik så är diskanten det som flaskar hos piPs.
men till en del musik så sätter ju basens slaglängd stopp dock...

+1 på det.
Men då spelas det starkare än konstruktionen är tänkt för, kompression inträder.
Det är ju finlyssningshögtalare som ska spelas på sällskapsnivå, inga diskonivådunkare. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-11 12:39

VAAA...!!!???? :evil:

Du vet inte va d du pratar om... 8)
dom ska ligga på gränsen att bottna minst 50% av tiden annars har man inte använt dom ordentligt... :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-08-11 15:29

bomellberg skrev:
penke62 skrev:Jag som varken har lyssnat på den ena eller den andra högtalaren tigger härmed (om än lite generat och motvilligt) öppet och offentligt om möjlighet att lyssna hos någon. Vilken som, eller båda går bra. Jag bor i Helsingborg och tar mig runt i närheten utan problem. Närhet är alltid en bedömningssak.

Jag har ett par pK i Lund. Senaste filtermodden och kan släpa upp ett par ino-aco från källaren. Delat eller odelat system, hur du vill.

Jag kan, om så önskas, ansluta med mina piP så att det blir möjligt att höra båda i samma miljö.
Själv också litta nyfiken på att uppleva pK, måste erkännas.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2011-08-11 15:38

Det bästa sättet att trimma örats perceptionsförmåga jag provat på är en omgång med Migrän! (Efter inlägget att öl är bra för hörseln 8) )
Fick i måndags en fin attack fram mot eftermiddagen - måste varit chocken av att använda klumpen mellan örenen till annat än utfyllnad, då det var första dagen på jobbet efter fem veckors semester.
Mådde pyton, hade svårt att använda ögonen (blänk o värk) och en riktigt elak värk i höger bakhuvud/nacke. Men jag hade fantastisk hörsel!!! På t-baneperrongen kunde jag verkligen höra hur olika skor lät mot underlaget - sulor, kvinnor, män, unga, gamla, vikt, allt lät på sitt sätt. Sedan i tåget hörde jag alla röster som individuella, annars är det bara en ljudkulliss av mummel. Rätt häftigt, i den övriga bedrövelsen. Väl hemma var det ner med gardinen o krypa till sängs och fram mot halv nio tiden var det värsta över och hörseln var tillbaka i normalläget.

För övrigt hade jag gärna ägt ett par pK!

///Buddie

Edit: litet tillägg

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-11 17:06

Buddie, du har PM.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-11 18:25

30Hzbone skrev:
bomellberg skrev:

Jag kan, om så önskas, ansluta med mina piP så att det blir möjligt att höra båda i samma miljö.

Det är skillnad på pk och pk det beror på hur man har byggt dom.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-08-11 20:23

boom skrev:Det är skillnad på pk och pk det beror på hur man har byggt dom.

No shit, Sherlock!

Vad är det du vill säga? Att mina är felbyggda?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-08-11 21:28

30Hzbone skrev:
bomellberg skrev:

Det vore lysande i mitt tycke, men det måste vara upp till Bomellberg hur mycket folk han vill ta hem.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-11 23:02

bomellberg skrev:

No shit, Sherlock!

Tror boom menar vilket filterval och fyllnadsmaterial som användts.
Lammullen gav som sig bör, ett varmare och djupare ljud, kombinerat med ett filter som tar ner diskanten lite.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-08-12 00:36

Ragnwald skrev:
bomellberg skrev:

No shit, Sherlock!

Tror boom menar vilket filterval och fyllnadsmaterial som användts.
Lammullen gav som sig bör, ett varmare och djupare ljud, kombinerat med ett filter som tar ner diskanten lite.

Det låter som rätt medicin, den första varianten som jag lyssnade på kändes som en ljusbåge i örat med visst material.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-12 06:03

bomellberg skrev:

No shit, Sherlock!

Du kör standard varianten mina är modifierade till det bättre .
så nu får du väl undersöka saken men ta med dig förstorings glaset Sherlock.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-12 19:14

Det tycker jag inte alls.

Om man råkar gilla IÖ : s grejor ska man man väl få säga det, eller hur ? :wink:

Inget konstigt med det.

pk har ju betydligt färre utvecklingstimmar bakom än PiP , dessutom utan stereosystemkompensation- självklart låter de inte likadant.
Odogmatisk sekt- granskare

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-13 07:56

Richard skrev:

Det tycker jag inte alls.

Om man råkar gilla IÖ : s grejor ska man man väl få säga det, eller hur ? :wink:

Inget konstigt med det.

problemet är att det blir en religiös tro på iös saker och då går det åt andra hållet i stället så om fanatikerna dämpade sig något så blir det inte sådana schismer för man har sett vad en del skriver och då kan man börja att undra om det står rätt till i skallen .
Och det som gör mig mest förbannad är att iö får sitta i kläm medan fanatikerna har sina bataljer.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-13 10:09

Richard skrev:pk har ju betydligt färre utvecklingstimmar bakom än PiP , dessutom utan stereosystemkompensation- självklart låter de inte likadant.

Om piP har eller inte har stereosystemskompensationer kan ju diskuteras. Vilket det har. Värt att veta är dock att piP saknar alla attribut för den tonkurva on axis som sägs behövas för att få till en stereosystemskompensation. Det kan t o m hävdas att den har motsatt tonkurva.

Det är dock ingen stor sak eftersom en sådan kompensation kan bara göras effektiv för en enda individ. Alla andra kommer inte att gynnas av den och vissa kommer dessutom att missgynnas av en sådan kompensering.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-13 13:03

RogerGustavsson skrev:Eftersom jag har både pK (med filter typ 2) och piP, har jag redan gjort jämförelser.... Det finns skillnader men jag tycker att i slutändan blir det lite av en smaksak. Tycks vara så att piP är mera bredstrålande och därför kräver lite större hänsyn placeringsmässigt.
Klockrent.

piP vs piPs - i mina ögon komprimmerar piP något tidigare, men det är sjukt marginellt. Spelar man på de nivåerna har man redan för små högtalare, oavsett vilka man väljer.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-08-13 13:07

Naqref skrev:
Richard skrev:pk har ju betydligt färre utvecklingstimmar bakom än PiP , dessutom utan stereosystemkompensation- självklart låter de inte likadant.

Om piP har eller inte har stereosystemskompensationer kan ju diskuteras. Vilket det har. Värt att veta är dock att piP saknar alla attribut för den tonkurva on axis som sägs behövas för att få till en stereosystemskompensation. Det kan t o m hävdas att den har motsatt tonkurva.

Det är dock ingen stor sak eftersom en sådan kompensation kan bara göras effektiv för en enda individ. Alla andra kommer inte att gynnas av den och vissa kommer dessutom att missgynnas av en sådan kompensering.

Varför bara för en individ och hur drabbas alla andra av en sådan kompensation?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-08-13 13:50

steveo1234 skrev:
Naqref skrev:Det är dock ingen stor sak eftersom en sådan kompensation kan bara göras effektiv för en enda individ. Alla andra kommer inte att gynnas av den och vissa kommer dessutom att missgynnas av en sådan kompensering.
Stereosystemfelskompensationen ska väl om jag inte missförstått IÖ bara göras på on-axis frekvensgången och inte påverka off-axis. Således torde det bara vara den som sitter i sweetspot som får fulla effekten av den. Om man nu lyckas med att bara påverka on-axis och inget annat så borde välan inte medlyssnare som inte sitter i sweetspot påverkas!?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-08-13 14:09

Diskussionerna här på forumet är väl inte till för att få PK att framstå i bättre dager? :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-13 14:29

phon skrev:Diskussionerna här på forumet är väl inte till för att få PK att framstå i bättre dager? :roll:

phon skrev:Är det några diskussioner här på forumet?

Vardå?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-13 14:42

steveo1234 skrev:
Naqref skrev:

Funktionen bygger på att man konstruerar en identisk avbild av en faktiskt ljudkälla snarare än en fantombild. För att det ska fungera så måsta man mappa detta mot den enskilda individens upplevelse av överföringsfunktionen av sina egna ytteröron, öronkanal samt huvud och överkropp. Denna överföringsfunktion är individuell och byter man ytteröron på en person så tar det ett tag innan man kan få en ordentlig lokalisationsförmåga igen. För personer som har en väldigt avvikande överföringsfunktion mot anpassningen så kommer det enbart att bildas en fantomprojektion. Dock med aningens fel tonkurva än den avsedda. Detta är dock ett väldigt litet fel.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-13 19:13

MagnusÖstberg skrev:
phon skrev:Diskussionerna här på forumet är väl inte till för att få PK att framstå i bättre dager? :roll:

Vardå?

Jag tror det bara kittlar i kroppen på phon för han inte har fått pilla på din cittra. ;)

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2011-08-13 22:38

Naqref skrev:[ Denna överföringsfunktion är individuell och byter man ytteröron på en person så tar det ett tag innan man kan få en ordentlig lokalisationsförmåga igen. För personer som har en väldigt avvikande överföringsfunktion mot anpassningen så kommer det enbart att bildas en fantomprojektion. Dock med aningens fel tonkurva än den avsedda. Detta är dock ett väldigt litet fel.

AHA! 8O

jag har bytt ett ytteröra en gång (eller fått det befintliga modifierat av en geting.) Jag hörde "annorlunda" då. Mer påträngande röstregister upplevde jag det som. Har aldrig satt det i samband med svullet ytteröra, utan mera med effekter av getinggiftet. (är lite överkänslig)

man lär sig en hel del på detta forum :)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-08-13 23:55

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Vardå?

Jag tror det bara kittlar i kroppen på phon för han inte har fått pilla på din cittra. ;)

Koppen fuskade! 8O

Han citerar ju från två olika trådar. Dom har absolut inget med varandra att göra, den andra tråden handlar ju om mätningar .... :?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-14 00:04

Lugn och fin, min Cittra vill att du tittar på den ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-08-14 00:09

Mäta på den eller lyssna på den?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-14 00:17

Kombo
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-08-14 00:26

Det går inte, din är ju sedan, vi får ta den sedan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-14 19:21

Mina pK har nu fått en ny ägare. Min Cittra har jag dock kvar!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-15 10:03

Vilken version av PK är det vi ska lyssna på ?!

Palle, hur är dina ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-08-15 10:05

Basreflex, version 2 av filtret, och med orginal dämpning är det. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-15 10:09

ok, prima, !

bra att veta och ha med i beskrivnignen sedan, ingen som har "special dämpnignen" i sina som vill vara med och har möjlighet att ta sig och sina pK ull till uppsala ?! :D

vore kul att jämnföra även den skillnaden !
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-15 19:24

DVD-ai skrev:ok, prima, !

bra att veta och ha med i beskrivnignen sedan, ingen som har "special dämpnignen" i sina som vill vara med och har möjlighet att ta sig och sina pK ull till uppsala ?! :D

vore kul att jämnföra även den skillnaden !

Det vore synd att få vuxna? människor att gråta av lycka och få höra ett par modifierade Pk.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-15 21:06

Kan ni inte jämföra i mono också, om ni kommer till skott? Det vore intressant att veta om skillnaden dem emellan blir större eller mindre då? Detta på tal om en av aspekterna på stereosystemfelskorrektion.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-15 21:10

Ja jo det ska nog kunna göras ;)

drivning blir förmodligen Rotel 1090 och försteg någon Denon reciver, kanske... vi får se :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2011-08-16 16:33

[s]Det hade varit intressant att höra hur skillnaden är med och utan stereosystemfelskorrektion, jag som har högtalare utan. Jag brukar inte lyssna så mycket på material i mono heller för den delen och de låter ju kanon i stereo.[/s]

Missuppfattning....
Senast redigerad av Empa 2011-08-17 09:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-16 16:40

PerStromgren skrev:Kan ni inte jämföra i mono också, om ni kommer till skott? Det vore intressant att veta om skillnaden dem emellan blir större eller mindre då? Detta på tal om en av aspekterna på stereosystemfelskorrektion.

Klargörande: jag avser drivning av en högtalare i taget, alltså.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-17 08:02

Hmmm, jag förstår fortfarande inte vad det är tanken att vi ska få ut av det... ?! :?

så är dom ju inte tänkta att användas någon av dom och det borde således inte ge något vettigt resultat.

men förklara gärna mer ingående varför så ska vi testa på det sättet som du menar på skulle kunna ge något vettigt :)
Vi måste veta vad du menar att vi ska lyssna efter för att kunna testa det :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
linoleum

Inläggav linoleum » 2011-08-17 20:42

Jag och grannen körde en lite lätt battle mellan piP och PK, båda som fullregister. Personligen tyckte jag PK hade mer tyngd i basen, men att piP lät bättre generellt, särskilt diskanten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-17 21:31

pK och piP har lite olika basavstämning, har nämnts i den långa pK-tråden. pK har mera botten på bekostnad av "värmeregistret". Att piP har en längre "historia" tycker jag märks, den är mera homogen/helgjuten. Båda är bra högtalare!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-18 09:00

DVD-ai skrev:Hmmm, jag förstår fortfarande inte vad det är tanken att vi ska få ut av det... ?! :?

så är dom ju inte tänkta att användas någon av dom och det borde således inte ge något vettigt resultat.

men förklara gärna mer ingående varför så ska vi testa på det sättet som du menar på skulle kunna ge något vettigt :)

Jag var ute efter om det finns någon tydlig skillnad i tonkurvan för stereosystemfelkompensation som det talas så mycket om.

Men ni gör verkligen som ni vill, så klart! Det var bara ett hugskott.
... tycker jag!

Per

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-08-18 09:01

pK har väl inga speciella kompensationer för stereosystemfel?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-18 12:39

PerStromgren skrev:
DVD-ai skrev:Hmmm, jag förstår fortfarande inte vad det är tanken att vi ska få ut av det... ?! :?

Jag var ute efter om det finns någon tydlig skillnad i tonkurvan för stereosystemfelkompensation som det talas så mycket om.

Men ni gör verkligen som ni vill, så klart! Det var bara ett hugskott.

Ja det undrar jag med. Vad jag vet så syns de väl inte i någon oberoende mätning. Finns de kanske bara i Ingvars egna mätningar? Vad är det för något som skiljer mätningarna åt?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-08-18 13:02

single_malt skrev:Ja det undrar jag med. Vad jag vet så syns de väl inte i någon oberoende mätning. Finns de kanske bara i Ingvars egna mätningar? Vad är det för något som skiljer mätningarna åt?

Du tänkte inte alls efter när du skrev det där antar jag? Självklart syns de i oberoende mätningar under förusättningar att dessa är korrekta och inte endast i Ingvars mätningar. Det har ju förekommit amatörmässiga mätningar här på forumet som inte alls visat en korrekt mätning av piP och i dessa kanske man kan tänka sig att de dolts men inte om mätningen är korrekt.

Så som du skriver ditt inlägg tycker jag det låter mer som om du antyder att Ingvar skulle fara med osanning och ditt inlägg bara är menat att förolämpa och skapa osämja. Det påminner starkt om en tidigare medlem vars främsta intresse bara var att ifrågasätta för ifrågasättandets skull och för att vara otrevlig. Han hade ett enda synbart syfte med sitt deltagande här och det vara att stalka och prata ned IÖ. Han misslyckades fatalt med det, gjorde sig själv till fullkomligt åtlöje och gjorde bort sig för allmänheten å det grövsta. Jag hoppas inte det är ditt syfte.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-18 13:37

single_malt har varit medlem innan under ett annat namn.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-08-18 13:52

subjektivisten skrev:single_malt har varit medlem innan under ett annat namn.

Ja det vet väl de flesta av oss gamla rävar.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-18 20:01

UrSv skrev:
single_malt skrev:Ja det undrar jag med. Vad jag vet så syns de väl inte i någon oberoende mätning. Finns de kanske bara i Ingvars egna mätningar? Vad är det för något som skiljer mätningarna åt?

Du tänkte inte alls efter när du skrev det där antar jag? Självklart syns de i oberoende mätningar under förusättningar att dessa är korrekta och inte endast i Ingvars mätningar. Det har ju förekommit amatörmässiga mätningar här på forumet som inte alls visat en korrekt mätning av piP och i dessa kanske man kan tänka sig att de dolts men inte om mätningen är korrekt.

Vilka oberoende mätningar syns de i menar du? Kan du ge ett exempel med länk? Jag har sett mätningar av Naqref, mina egna och de i Stereophile(som uppvisar gemensamma drag) och dom ser inte ut som Ingvars gjorda med pennskrivaren. Jag tycker att det är helt naturligt att ställa sig frågan vad som gör att mätningarna skiljer sig åt då.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-08-18 20:47

UrSv skrev:
Var har ni båda sett mätningar på piP från Ingvar med medföljande beskrivning av stereosystemfelskompensationen? Jag kan inte påminna mig att jag sett det.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-08-18 21:56

den bild som diskuterats förut är ju denna.

Bild

Skalan är ju inte utmärkt men jag tror det handlar om +/- 1dB eller nåt liknande det handlar om
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-18 22:12

single_malt skrev:Jag tycker att det är helt naturligt att ställa sig frågan vad som gör att mätningarna skiljer sig åt då.

Vilkar mätningar gjorda på olika håll av samma högtalarmodell skiljer sig inte åt? ( Rum, avstånd, mikrofonsort, mikrofonkalibrering, mätmetod, smoothing etc... )

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-19 12:43

subjektivisten skrev:single_malt har varit medlem innan under ett annat namn.

Det är ju inget nytt och inget Patrik har försökt att dölja, snarare tvärtom.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-19 16:10

Nattlorden skrev:
single_malt skrev:Jag tycker att det är helt naturligt att ställa sig frågan vad som gör att mätningarna skiljer sig åt då.

Vilkar mätningar gjorda på olika håll av samma högtalarmodell skiljer sig inte åt? ( Rum, avstånd, mikrofonsort, mikrofonkalibrering, mätmetod, smoothing etc... )

Jag har klistrat in Naqrefs, mina och Soundstages(mätning på guru qm10) mätningar i en bild. Jag har dragit i diagrammen så att de ska ha ungefär samma skala. Jag tycker mig se vissa likheter mellan våra mätningar medan Ingvars egen(på pr18) som är bifogad nedanför ser helt annorlunda ut.

Bild
Nedan, Ingvars mätning.
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-19 16:15

Hur vore det om du lärde dig något om mätningar innan du slänger upp något så orelaterat som det. Inte bara två helt olika högtalare, dessutom olika mätsätt.

Antingen vet du inte bättre och då kan du sluta posta skräp, eller så tror du att någon annan skall gå på dina bluffar.

Jag trodde du hade sagt att du nuförtiden var här för att lära dig och inte gå på i dina gamla spår? Hur var det nu med det igen??

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-19 16:19

Det här är ju ett utmärkt tillfälle att lära mer om mätningar!

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-08-19 16:20

Jag tycker det ser ut som relevanta jämförelser.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-19 16:22

Komorok skrev:Jag tycker det ser ut som relevanta jämförelser.

Tror inte Soundstage mäter på 25 resp 40 cm...

Sen är det väl maximalt skruv som kan vara gemensamt mellan pr18 och qm10...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-08-19 16:34

single_malt skrev:Jag tycker mig se vissa likheter mellan våra mätningar medan Ingvars egen(på pr18) som är bifogad nedanför ser helt annorlunda ut.

Rackarns du har rätt! Era mätningar är gjorde på en datorskärm medan IÖs verkar vara gjorda direkt på papper med pennskrivare! Ja jädrar, det var oväntat. Vad kan vi dra för slutsats av det?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-08-19 16:56

single_malt skrev: Ja det undrar jag med. Vad jag vet så syns de väl inte i någon oberoende mätning. Finns de kanske bara i Ingvars egna mätningar? Vad är det för något som skiljer mätningarna åt?

Hur hade du tänkt dig att stereosystemfelkompensationer skulle synas i en mätning på pr18?

Med tanke på att pr18 inte är kompenserad menar jag ... ? :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-08-19 16:57

Here we go again... :roll:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-19 17:17

:lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-19 17:27

Patrik, du kan använda Ingvars egna mätningar på piP.

Bild

De finns här;
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 841#857841

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-19 17:32

Ett synnerligen intressant inlägg;
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 530#859530

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-08-19 19:23

men pr18 har väl ändå ingen stereosystemskomp?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-19 19:36

Kraniet skrev:men pr18 har väl ändå ingen stereosystemskomp?

Ja, den har ingen uppgiven stereosystemskompensation, det är korrekt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-08-19 23:33

Kraniet skrev:men pr18 har väl ändå ingen stereosystemskomp?

Nä just de, jag skrev ju det däruppe. :)

Naqref skrev: Ja, den har ingen uppgiven stereosystemskompensation, det är korrekt.

Hmmm ... du menar att den kanske har någon icke uppgiven stereosystemskompensation... ? :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-20 06:00

single_malt skrev:Det här är ju ett utmärkt tillfälle att lära mer om mätningar!

Det första vi kan lära oss är att mäta piP med det stöd från bakvägg och den mängd dämpning som behövs.
Det andra vi alla kan lära oss är att en högtalare uppmätt med monosignal inte ger ett korrekt resultat då det ( i verkligheten ) alltid är två högtalare som avlyssnas, inte en.

Varken din eller soundstages mätning är gjorda på det sättet- helt felaktigt alltså för att få fram ett objektivt resultat.

Skulle du göra samma mätning på tex. Carlsson 52 utan stöd från den bakre väggen skulle inte heller den mäta rätt.

I soundstages test av q10 vid själva lyssningen är de klart lyriska och säger att de sällan hört en högtalare låta bättre i den storleksklassen.

Deras lyssning är gjord med rätt placering, med stöd för högtalaren nära väggen bakom den.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-08-20 09:45

Richard skrev:
single_malt skrev:Det här är ju ett utmärkt tillfälle att lära mer om mätningar!

Det första vi kan lära oss är att mäta piP med det stöd från bakvägg och den mängd dämpning som behövs.
Det andra vi alla kan lära oss är att en högtalare uppmätt med monosignal inte ger ett korrekt resultat då det ( i verkligheten ) alltid är två högtalare som avlyssnas, inte en.

Varken din eller soundstages mätning är gjorda på det sättet- helt felaktigt alltså för att få fram ett objektivt resultat.

Skulle du göra samma mätning på tex. Carlsson 52 utan stöd från den bakre väggen skulle inte heller den mäta rätt.

I soundstages test av q10 vid själva lyssningen är de klart lyriska och säger att de sällan hört en högtalare låta bättre i den storleksklassen.

Deras lyssning är gjord med rätt placering, med stöd för högtalaren nära väggen bakom den.
Oj nej, det där kan jag inte hålla med om alls!

Det går utmärkt att mäta utan att ha bakväggen nära men man får ett fall i frekvensgången nedåt i frekvens som man måste vara medveten om då man tittar på mätnigen. Att lägga till bakväggen i mätningen kommer ge (oaktat dämpning) en klart mer ojämn kurva där det är svårare at avgöra vad som är rum och vad som är högtalare. För mig är det enklare att föreställa mig en "väggförstärkning" än att tänka bort kamfiltertoppar/dalar pga bakväggen i en mätning.

Vad tror du att du vinner på att mäta på två högtalare samtidigt?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-20 11:23

Kan inflika att både Larsen 6 ( av Naqref ) och Carlsson 58 (av IÖ) mätte högst mediokert i tidningen High- fidelity, just pga avsaknad av vägg bakom högtalarna vid mätningen.

...men båda konstruktionerna fick goda recensioner ljudmässigt.

Linn majik 140 mätte uselt i stereophile- av ovanstående mätmässiga orsaker.

Trots det låter den bra om bakväggen är helt odämpad och av betong.

Av detta kan man konstatera att en högtalare som är uppmätt med bra resultat med en enda sådan, i mono, i ljuddämpat rum, utan stöd från väggar, i själva verket låter betydligt sämre än ovanstående uppräknade högtalare- då de möbleras i vanliga bostadsrum, och då två högtalare i stereo används.

En högtalare som mäter bra i döddämpat rum låter iverkligheten alltså rent fördjävligt.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-08-20 11:40

Linn Majik 140 mäter uselt på grund av att den är dåligt konstruerad, inte för att mätningen är felaktigt gjord. Här har du en mätning i JA's lyssningsrum (alltså med stöd av bakvägg etc):
Bild

Den oroliga frekvensgången hos Majik 140 har inget att göra med att den är konstruerad för väggnära placering, jämför med den (typ) anechoiska mätningen:
Bild

Ja, en högtalare som är konstruerad för väggnära placering kommer inte att mäta med en rak frekvensgång nedåt i frekvens vid anechoisk mätning(om den inte är felkonstruerad), det måste man vara medveten om då man tittar på mätningar av sådana högtalare. En högtalare konstruerad för väggnära placering kommer att ha en nedåtsluttande frekvensgång från ca 2-300Hz och nedåt i en anechoisk mätning, så som QM10 har:
Bild

Edit: stavfel
Senast redigerad av LasseA 2011-08-20 13:07, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-20 12:03

LasseA:

Linn majik 140 låter betydligt bättre än mätningarna visar om den är korrekt placerad nära bakväggen. Då låter den neutralt och klangligt lika piP. Vilket också lyssningsintrycken hos stereophile bekräftar.

Mäter alltså dåligt med en högtalare, låter bra med två uppställda i ett normalt rum.

Av det kan man lära att högtalaremätningar- så länge de bara består av en enda monohögtalare är helt värdelösa om man vill veta hur två högtalare, i stereo, låter i ett riktigt rum, uppställda dessutom en bit ifrån varandra.

En enda högtalare med rak frekvensgång vid mätning låter helt enkelt fördjävligt då man plockar in ett stereopar, ju. :P

...för det är ju alltid två högtalare som alltid avlyssnas i stereo, inte sant?
:wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-20 12:12

Richard skrev:En enda högtalare med rak frekvensgång vid mätning låter helt enkelt fördjävligt då man plockar in ett stereopar, ju. :P

pi60 mäter väldigt rakt då man bara mäter på en högtalare. Låter den fördjävligt när den lyssnas på i stereo?

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-08-20 13:05

Naqref skrev:
Richard skrev:En enda högtalare med rak frekvensgång vid mätning låter helt enkelt fördjävligt då man plockar in ett stereopar, ju. :P
pi60 mäter väldigt rakt då man bara mäter på en högtalare. Låter den fördjävligt när den lyssnas på i stereo?
pi60s uppmätt på liknande sätt som stereophile mäter:
Bild

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-20 13:20

Naqref skrev:pi60 mäter väldigt rakt då man bara mäter på en högtalare.
Har du mätt den på samma sätt som du mätte pip eller pr18 i samband med PK-konstruktionen? I såfall, har du nån förklaring till olikheterna i mätresultaten?

LasseA skrev:pi60s uppmätt på liknande sätt som stereophile mäter:

Hur vet du att den är mätt på liknande sätt? Menar du samma mätmetod kanske? Var har mätningen(diagrammet) sitt ursprung?

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-08-20 13:30

single_malt skrev:
LasseA skrev:pi60s uppmätt på liknande sätt som stereophile mäter:

Hur vet du att den är mätt på liknande sätt? Menar du samma mätmetod kanske? Var har mätningen(diagrammet) sitt ursprung?
Examensarbete(sid 53) skrev:Tonkurvemätning av Ino Audios högtalare, pi60s. Tonkurvan är identisk med den föreslagna
högtalarens i14 över 60Hz. Mätningen är gjord inomhus, frekvensområdet över 400Hz är uppmätt
med gatingteknik. Registret under 400Hz är uppmätt med närfältsteknik för att undvika rummets
påverkan i frekvensregistret, (mätningen är korrigerad för baffeleffekten, port och bas är summerade matematiskt).
Från mitt inlägg i denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 33#1027733

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-20 13:33

Jag hittade den och läser nu :)
Nu har jag läst och undrar lite varför den är på en pi60 när resten av mätningarna är gjorda på... i14 :) ? Är det mätt hos Ingvar med hans utrustning? Det jag är ute efter är att jag undrar hur pass jämförbar mätningen är med de som visas ovan på pip. Naqref är kanske den som är bäst att svara på det om han vet nåt mer om denna mätning?

Och i hopp om att undvika "mer allmänt försvar av ino" så vill jag påpeka att jag bara är nyfiken på att reda ut frågetecken kring mätningar och i förlängningen om stereosystemfelskompensationer.
Jag tycker att INO-högtalare är jättebra och att IÖ är jätteduktig på att göra högtalare(ej ironi).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-20 19:21

Naqref skrev:

PiP och pi 60 låter exakt likadant klangligt vi moderata ljudtryck.
Det kunde jag och eriken konstatera i mitt eget lyssningsrum.

Om det föreligger mätmässiga skillnader så är det skickligt gjort, eftersom de psykoakustiskt låter väldigt lika. Kanske är de mätmässiga skillnaderna ett måste för att de ska upplevas som likadana psykoakustiskt ?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-21 11:31

Richard; Du besvarade inte min fråga.

Patrik; Jag har inte mätt på pi60(s). Skulle förvåna mig stort om någon skulle vilja låna ut ett par till mig för mätning.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-21 12:52

single_malt skrev:Jag hittade den och läser nu :)
Nu har jag läst och undrar lite varför den är på en pi60 när resten av mätningarna är gjorda på... i14 :) ? Är det mätt hos Ingvar med hans utrustning? Det jag är ute efter är att jag undrar hur pass jämförbar mätningen är med de som visas ovan på pip. Naqref är kanske den som är bäst att svara på det om han vet nåt mer om denna mätning?

Gissningvis är det gjort med annan utrustning än IÖs ety mig veterligen har han inget mätsystem som mäter med mls.

Jag tror att mätningen är tillförlitlig. Att IÖ själv har lagt upp den kan ju dessutom antyda att han inte anser den vara helt uppåt väggarna. ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-29 08:46

Har det kommit närmare ett datum?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-29 10:14

ja, vi närmar oss helatiden.... 8)

skämt å sido, inget datum bestämt men det kommer att ske :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-08-31 22:22

Richard skrev:LasseA:

Linn majik 140 låter betydligt bättre än mätningarna visar om den är korrekt placerad nära bakväggen. Då låter den neutralt och klangligt lika piP. Vilket också lyssningsintrycken hos stereophile bekräftar.

Mäter alltså dåligt med en högtalare, låter bra med två uppställda i ett normalt rum.

Av det kan man lära att högtalaremätningar- så länge de bara består av en enda monohögtalare är helt värdelösa om man vill veta hur två högtalare, i stereo, låter i ett riktigt rum, uppställda dessutom en bit ifrån varandra.

En enda högtalare med rak frekvensgång vid mätning låter helt enkelt fördjävligt då man plockar in ett stereopar, ju. :P

...för det är ju alltid två högtalare som alltid avlyssnas i stereo, inte sant?
:wink:

Linn magik 140 ser ut att vara en trevägare med våldsamt feldimensioenrat filter!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-31 22:56

Kan upplysa om att pk vs piP testet som SKA äga rum och om inte allt för lång tid även kommer att innehålla en liten överaskning.
Det är en liten stativare, pK/piP storlek och den kostar motsvarande summa pengar, typ...
Därmed inte sagt att den skulle vara dyrare eller billigare än något av allternativen ;) Men det är en högintressant konstruktion !
Vad får ni inte veta för en dagen är inne och testet går av stapeln :P

Vi söker även två personer till som är intresserade av att delta i ett öppet och blint test ;)
Ett test som görs för att vi är intresserade av skillnaderna konstruktionerna i mellan och hur dom yttrar sig. Inte för att testat kommer att vara vattentätt, men vi ska göra så gott vi kan för att vara så objektivt riktiga vi kan.
Det vore otroligt kul om vi kunde få 2st till som hade tid/möjliget att delta och då kan vi höras via PM mer om detaljerna :)
Tid och plats är inte bestämt för testet, beror på lite olika faktorer med så fort vi har ett datum och därmed också plats så kommer det upp i tråden.

Men en sak e säker, att testet blir av ! :)
Och det nu i slutet av sommaren/ början på hösten.
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-31 23:36

Jag är gärna med, men är svårt att bestämma om man inte vet var och när sas.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-01 06:03

Kl 20:00 ikväll, botsvana !

Haha, ne men det kommer ju antagligen att bli i området kring uppsala/Stockholm, typ :)
Mest troligt är dock Uppsala ;)

Ja, jo tid kommer snarat möjligt, det är en flytt mitt i alltihopp aom ställer till med lite ovisshet bara... Annars så kan vi bestämma när det blir av.
Jag kommer höra av mig via PM med information till dig så snart jag har den ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-01 07:17

Morello skrev:Linn magik 140 ser ut att vara en trevägare med våldsamt feldimensioenrat filter!

Verkar ligga en del i det när man tittar på några av de andra kurvorna i Stereophile's test.

http://www.stereophile.com/images/611Linfig01.jpg
http://www.stereophile.com/images/611Linfig02.jpg
http://www.stereophile.com/images/611Linfig04.jpg

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-09-01 10:05

DVD-ai skrev:Kl 20:00 ikväll, botsvana !
Ja, jo tid kommer snarat möjligt, det är en flytt mitt i alltihopp aom ställer till med lite ovisshet bara...

Preliminärt så kommer jag att kunna ha nya boendet klart under nästa vecka, så det är förhoppningsvis inte alltför långt bort :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-01 10:09

ok, nice !

Så, alla som är sugna på att delta och vet med sig att någon helg framöver så är ni fria, bara att höra av sig så ska vi ordna upp något :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-09-06 20:52

I Stockholm snackar man
I Malmö stackar man
pk:s o pIP...
Bild
pk filter 1
pk filter 2
pIP

Två olika lägenheter....
tre Faktiskt medlemmar en prospect, och fikabröd för feelgood
8) 8) 8)
ps. spontan träff till på köpet 8) :D :D :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-09-06 20:58

Vartusan finns Gilla-knappen? :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-06 20:59

Och vad kom ni fram till? :p

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-09-06 21:01

adzer skrev:Och vad kom ni fram till? :p

pk filter 1 lät ljusast i båda rummen

Användarvisningsbild