Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Tack för svar.
Gärna fler tack.
Jag bor i blekinge så helst i närheten så vore jag tacksam.
Någon som känner igen sig i att man vill gärna stampa takten vid lyssning med Ino högtalare?
Zed skrev:Jag tror det kan vara farligt för privatekonomin att hälsa på hos Komorok för att lyssna på i68![]()
eftersom ino är som en drog, börjar med piP å slutar med stora i68or i sten , och är då första intrycket en överdos vet man aldrig hur det slutar...
Zed skrev:Jag tror det kan vara farligt för privatekonomin att hälsa på hos Komorok för att lyssna på i68![]()
eftersom ino är som en drog, börjar med piP å slutar med stora i68or i sten , och är då första intrycket en överdos vet man aldrig hur det slutar...
LeifB skrev:Hej alla vänner.
Jag har lyssnat på ett otaligt antal högtalare.
Har hört Ino Pip med Primare I30 en kort stund och tyckte dem lät väldigt trevligt ihop.
Svängde gott tillsammans.
Svårt att låta bli att stampa takten.
Ni som har lyssnat på andra kombinationer, hur har det varit?
Dvs annan förstärkare samma högtalare.
Eller Primare tillsammans med Ino60, alternativt annan förstärkare.
Vad jag vill så gärna få fram själen och spelglädjen i musiken i första hand.
Mvh
bassman skrev:Det trevliga med piP och samtliga talare från Ino är att dom är en snäll last vilket gör att dom sjunger ut väldigt bra med enklare förstärkare. Det sparar pengar!
Du kan säkert spela med lika bra resultat med en billigare stärkare än Primare menar jag!
Det är min erfarenhet iaf.
Chopha skrev:Jag kör piP med en Onkyo 608 receiver och det låter finfint.
Högtalarna är så lättdrivna att de 100W som receivern lämnar per kanal egentligen är på tok för mycket - det behövs inte, men headroom känns alltid bra att ha. Jag kör därför med receivern i 4 ohms läge för att inte råka bränna något.
-Palle- skrev:Chopha skrev:Jag kör piP med en Onkyo 608 receiver och det låter finfint.
Högtalarna är så lättdrivna att de 100W som receivern lämnar per kanal egentligen är på tok för mycket - det behövs inte, men headroom känns alltid bra att ha. Jag kör därför med receivern i 4 ohms läge för att inte råka bränna något.
Rekomenderar att byta till 8 ohm läget
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=238928
Sorry för OT.
bakerman22 skrev:"Jag kör därför med receivern i 4 ohms läge för att inte råka bränna något."
-Palle- skrev:bakerman22 skrev:"Jag kör därför med receivern i 4 ohms läge för att inte råka bränna något."
Det är nog betydligt större risk att spela sönder dom med för lite effekt och en klippande förstärkare...
Nattlorden drev ju sina piP ett tag med bryggade NAD 208 och inte gick dom då sönder av det?
IngOehman skrev:Chopha skrev:Jag målade dem med mattsvart väggfärg jag köpte på Flügger.
Målade med en skumgummiroller för att få så lite textur som möjligt i färgen, och det blev riktigt bra faktiskt!
Ane Bruns skiva "Changing of the Seasons" låter också fint
Har en fråga som jag kan passa på att ställa:
På min Onkyo 608 kan jag ställa in vilken impedans högtalarna är på.
piP är ju specificerade till 5 ohm och alternativen jag har på Onkyon är 4 ohm och 8 ohm.
Vilket alternativ är att föredra?
/Christopher
Jag rekommenderar tveklöst att du ställer in den på 4 ohm.
Inte för att det behövs på grund av lasten (det finns gott om högtalare
med angiven nomeinell impedans om 8 ohm som lastar förstärkaren mycket
hårdare än piP gör), utan på grund av att förstärkaren ju levererar mycket
mera effekt än de små piP behöver, så en justering av nätdelen (vilket jag
förmodar är vad förstärkaren gör när man väljer lastimpedans) så den ger
lägre spänning, är ingen nackdel alls.
-----------------------------------
LeifB skrev:Vad bra!
Hur stora är dom?
Hur stora element?
Vilken prisklass ligger dom i?
LeifB skrev:Många positiva inlägg.
Verkar inte finnas någon som inte är nöjd här med sina Ino högtalare eller hur?
Mvh
Wolfie skrev:"Bra" inspelningar låter fruktansvärt realistiskt, "taskiga" inspelningar
låter just som taskiga inspelningar.
Min upplevelse är att högtalarna har otroligt lite egenljud.
Wolfie skrev:Dessutom är elementen han konstruerar helt jävla sjuka!
Som bas/ mellanregister elementen i pi60s exempelvis.
Det är ett 8/9" element som lirar mellan 19-~7000 Hz!
Det kan samtidigt som det spelar ut de lenaste rösterna pumpa såpass
mycket luft att det får soffan att vibrera![]()
I mitt fall i en volym av flera hundra kubikmeter
adzer skrev:Ja det är olika lådor. i6 är stativhögtalare medans pi25 är golvhögtalare.
Ja siffran är en approximation av volymen.
Jag är väldigt nöjd.
Slutna, men pi25 är portade.
Alla Ino toppsystemen("i" prefix) är slutna.
Högtalarmodellen pi25 i sina studioversion (pr25/pr19), har tagits fram på önskemål från inspelningsstudior (främst inspelningsteknikerskolan Studio Blue) som en ersättare till pr18/pr24, en ”lagom-modell”. Modellen pr18 var avsedd att i någon mån vara en ”smart kompromiss” och dess syfte skilde sig därför lite ifrån pr10 och pr60, för att inte säga från alla andra Ino-högtalare.
Ambitionerna med pr18 var nämligen att göra en högtalare som i basområdet klangligt är förhållande representativ för vad folk lyssnar på hemma (både pr60 och lilla pr10 går klart djupare ned i basen).
Att pr18 gav en någorlunda ”basnormal” lyssning uppfattades ha ett värde speciellt för den som arbetar med producerad musik och snabbt vill kunna bilda sig en uppfattning om hur produktionerna kommer att låta i icke perfekta högtalare vad avser utsträckning nedåt i basområdet. Men även andra skillnader finns.
Men först och främst är piP, pi60, pi60s, i14, i16s, i28, i32s, i56, i64s, o s v... allihopa äkta ädla holofoniska "stereohögtalare", alltså högtalare som är specifikt gjorda för att arbeta tillsammans med varandra, uppställda för två- eller flerkanalig musik- (eller för filmljuds-)återgivning, tillsammans med två, fyra, fem, sex eller sju (föralldel flera också) kanaler. De har för att optimera denna uppgift försetts med kompensationer för de stereo-intrinsiska felen.
Det var faktiskt inte pr18 och pr24!
Ino pi18/pr24 var snarare generella ljudkällor, konstruerade för att varje högtalare som enskildhet skall skapa en "teknisk optimal återgivning av en enkanalig ljudsignal”.
Ursprunget till pr18 var alltså det av inspelningsstudior annonserade behovet av en generell ljudkälla av hög kvalitet, för generell utvärdering av ljud, huvudsakligen >80 Hz. De som använde dem som musikmonitorer och ville veta hur produktionerna skulle komma att låta i riktigt bra anläggningar brukade komplettera med ett par profundusX. Med den lite större pr24 kunde man i många applikationer klara sig utan basmoduler även för hygglig fullregisterlyssning.
Liksom de flesta högtalare på marknaden var alltså pr18 och pr24 i allt väsentligt gjorda utan hänsyn till stereosystemets små hyss, och detta för att de skulle vara representativa för hur det låter med en såpass ofullkomlig uppställning – alltså såsom kommer att bli fallet med majoriteten av marknadens högtalare. Många studior gillar det konceptet, i synnerhet de som är lite mera… kommersiellt inriktade.
Alla andra Ino-högtalare var dock kapabla att ur många aspekter spela på en ännu högre kvalitetsnivå, eftersom de är klart mera avancerade ljudfältsdekodrar. Även lilla piP alltså.
Man skulle kunna säga att pr18 var en helt vanlig högtalare – men bättre! Ino pr24 var samma sak, fast bredbandigare! Den nya pi25 (liksom studioversionerna pr25 och pr19) är dock precis som övriga Ino-högtalare gjorda för att dekoda musiksignalen så bra som det är möjligt!"
Ragnwald skrev:Håller med dig, men jag tycker inte att dåliga fonogram är helt onjutbara avlyssnade genom Ino-system. Högtalarna är ju inte ur negativ bemärkelse analytiska. De avslöjar, men skänker lyssningsglädje med i stort allt man matar dem med.
Dåligt anpassade rum, kan däremot få de bästa högtalare, oavsett fabrikat, att låta apa även med goda fonogram. Något att verkligen ta i beaktning.
Sagt av en som diggar både Ino och Carlsson.
Ragnwald skrev:adzer skrev:... men de större kan spela högre med mindre dist ...
Tror inte det, men starkare.
adzer skrev:Ragnwald skrev:adzer skrev:... men de större kan spela högre med mindre dist ...
Tror inte det, men starkare.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar om jag skall vara ärlig.
De större systemen kan prestera högre ljudtryck och med mindre dist än de mindre systemen.
![]()
MagnusÖstberg skrev:Nåja, det beror ju på att det inte finns något entydligt sätt att benämna xmax - och det finns konstruktioner som således kan ha ultralåg dist under sitt xmax om det är satt lågt, medans någon annan tillverkare kan ange ett högre xmax...
Vill man vara säker på var man anser gränsen går så får man helt enkelt bestämma sig för vad som är en okej nivå och sätta den själv![]()
Ino räknar dock på ett sätt jag tycker är är bra.
LeifB skrev:Vet att det finns en hel del prestige här
RogerGustavsson skrev:Fast det kan vara bättre med flera mindre basmoduler än ett fåtal stora.
adzer skrev:
i6 och pi25 är den mest prisvärda i min bok.
UnholyRishna skrev:RogerGustavsson skrev:Fast det kan vara bättre med flera mindre basmoduler än ett fåtal stora.
Det där är dock mycket rumsberoende. Vissa rum klarar sig utmärkt med 2st. Då är det bättre att satsa påa kapacitet att gå lågt i frekvens tycker jag.
30Hzbone skrev:adzer skrev:
i6 och pi25 är den mest prisvärda i min bok.
Du är mycket positiv till pi25 och eftersom det är en ganska ny modell som
ännu inte nått någon större spridning i stugorna så undrar jag
vilka de största skillnaderna är mot piP(s),
har m.a.o. ej haft möjlighet att jämföra själv.
Hur många timmar har du lyssnat på pi25 hos vem eller i vilken by?
Har du möjligen varit hos StefanW i Luleå?
mvh.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster