Moderator: Redaktörer
Wolfie skrev:Om du är skeptisk... har du lyssnat?![]()
Jag har kört med 8st surroundburkar varav 3st kopplade på vardera surround L/R och 1st på vardera Surround back L/R.
Fungerar helt klockrent imho. Bättre än något som körs helt diskret.
Mikael.J skrev:Varför förspråkar Ingvar 4-8st bakhögtalare när man kan få en bra stereobild med bara 2 fram? Det borde rimligtvis gå att få lika bra ljud med bara 2st bak??
Nattlorden skrev:Mikael.J skrev:Varför förspråkar Ingvar 4-8st bakhögtalare när man kan få en bra stereobild med bara 2 fram? Det borde rimligtvis gå att få lika bra ljud med bara 2st bak??
Du skall ju inte ha någon stereobild bak, det är diffust miljöljud som inte skall lokaliseras exakt.
NiklasF skrev:Miljöljud? Om du menar Granater, pistolskott, helikoptrar osv osv så är jag med på hur du menar.
Nattlorden skrev:NiklasF skrev:Miljöljud? Om du menar Granater, pistolskott, helikoptrar osv osv så är jag med på hur du menar.
Om det spelas fågelkvitter så vill du inte lokalisera det till närmsta surroundhögtalare - det skall bara finnas runtom dig. Smälls det igen en dörr bakom dig, så skall du naturligtvis fortsatt lokalisera det dit... men inte till var du har högtalarna placerade... och det är en mycket större risk då man typiskt( finns säkert undantag ) sitter väldigt mycket närmre surroundarna än frontarna. ( Har man alla högtalare på samma avstånd som till frontarna blir läget högst troligen mycket mer lätthanterligt med få högtalare. )
NiklasF skrev:Du har ingen stereoeffekt i dom bakre, och nu detta inlägg där du säger att fåglar bara skall vara bakom och inte kunna placeras får mig att fundera på om du kanske har prologic och inte efterträdarna Dolby digital, Dts, osv.
Eller är det alla dina bakre som ger denna konstiga effekt?
MagnusÖstberg skrev:Regn
Jo, jag tycker det räcker för mig. Låter regn bra så är jag gla´dsteveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Regn
Det där jhar jag inte tänkt på. Men, det är ju faktiskt ett perfekt test-ljud för om man fått till surrounderna eller inte. Om regnet finns runt lyssnaren så är det bra, om regnet kommer från två punkter (eller 4..) bakom lyssnaren med "hål" mellan högtalarna så är det inte bra.
NiklasF skrev:Låter säkert jättebrett och massor om man kör med 4 eller 8 frontar med, men rätt njee
Om någon erbjuder sig att göra en simpel animering så fortsätter jag gärna och förklarar varför jag är såpass skeptisk till hela grejen.
bakerman22 skrev:Det jag tycker är lite märkligt att det finns vissa som anser att korrekt är det viktigaste som finns. Allt handlar om att ljudet ska återges EXAKT som den som har skapat ljudet har tänkt sej. Men samma människa kan förespråka två, eller kanske t.o.m tre högtalare per kanal som inte alls skaparen har tänkt sej..
Jag tycker det blir väldigt fel. Lite glashusstenkastning t.o.m
n-puh skrev:För den som inte tror att det fungerar att använda flera högtalare per kanal i surroundljudfältet kan då fundera lite på hur 2-kanal stereo fungerar.
Om samma ljud spelas upp i fas i båda kanalerna och lika starkt så tolkar vi det som ljudet kommer ifrån en punkt mitt mellan högtalarna.
Även om vi använder oss av många högtalare bak för att lyckas med att få ett kontinuerligt omslutande surroundljud så fungerar alltså även lokaliseringen av distinkta ljudhändelser om surroundljudet har tagits upp på två kanaler...
n-puh skrev:Surroundljud för ett 5.1 system med bara två sidohögtalare havererar tvärt - om något öra bara så litet hamnar utanför en mycket snäv "sweet spot".
n-puh skrev:Vare sig illusionen av en omslutande ljudvärld eller lokaliseringen av distinkta ljud fungerar då längre. Vi hör då bara ljud kommande från en punkt - nämligen från den närmsta surroundhögtalaren.
n-puh skrev:Frågan är om det fungerar alls att med två sidohögtalare skapa en illusion av en omslutande ljudvärld.
n-puh skrev:För den som tror att det bara är ytterligare ett av IÖs påhitt att man ska ha många bakhögtalare kan sägas att det redan från början när bakkanalerna började användas för omslutande miljöljud på film (vilket det oftast är frågan om eftersom ljudet sällan ska dra uppmärksamhet från bilden) så har man nyttjat ett helt batteri av bakhögtalare vare sig man har haft en, två eller fler kanaler för surroundljudet på bio.
n-puh skrev:Det är bara branschen som inte har vågat att tro på att vi för hemmabruk skulle acceptera fler än ett par högtalare för surroundljud.
IngOehman skrev:n-puh skrev:För den som inte tror att det fungerar att använda flera högtalare per kanal i surroundljudfältet kan då fundera lite på hur 2-kanal stereo fungerar.
Om samma ljud spelas upp i fas i båda kanalerna och lika starkt så tolkar vi det som ljudet kommer ifrån en punkt mitt mellan högtalarna.
Även om vi använder oss av många högtalare bak för att lyckas med att få ett kontinuerligt omslutande surroundljud så fungerar alltså även lokaliseringen av distinkta ljudhändelser om surroundljudet har tagits upp på två kanaler...
Elegant förklaring med stereofantomprojektionsliknelsen!
Därför smärtar det mig att behöva säga att den är felaktig.
Den till synes tjusiga logiken faller på att vår hörseln använder helt
olika mekanismer för lokalisering i det främre och de sidoliggande
ljudfälten. Förklaringen stipulerar en likhet där ingen föreligger.
Så ditt "så" i "...så fungerar alltså även lokaliseringen av distinkta
ljudhändelser om surroundljudet har tagits upp på två kanaler", där
på slutet, hänvisar till en ickeparallell situation.
Men - resultatet blir ändock som det du beskriver!![]()
Fast av andra skäl. Det beror faktiskt på helt andra mekanismer.
Om det hade varit synen det handlat om så hade det varit mycket
enklare att inse att vi inte nödvändigtvis ser stereoskopiskt långt
ut åt sidan (dit vi bara kan se med ett öga), och bakom oss gör vi
det definitivt inte heller, bara för att vi gör det framåt.![]()
Hörseln är som vanligt mycket mera komplicerad att förstå sig på
än synen. Men vi får ju vara glad att den fungerar så bra. ATT den
funkar är ju trots allt bra mycket viktigare än hur den funkar, för de
flesta.![]()
Berätta mer.NiklasF skrev:Nu har jag lyssnat och jag hör både för och nackdelar och det var ungefär så som jag trodde.
spuj skrev:Jag tror det är 6st a2 i 2+1+1+2 konfiguration som åsyftas.
blixten_no1 skrev:Tycker sex a2or funkar super bra oxå.
+1blixten_no1 skrev:Ja de va dit jag ville komma... rumsberoende.
Din bio är rätt liten va? Små rum fler bakkanaler.
IngOehman skrev:Började att skissa på en dekoder för ändamålet för några år sedan, i
brist på en standard som ger oss riktiga diskreta kanaler för det. Det
är faktiskt inte en så svår uppgift alls att få till en sådan dekoder.
Men jag har för mycket annat att göra. Det är inget kul att behöva
prioritera bort en massa saker hela tiden.Men vad gör man.
Och nu när de ökar på med antalet kanaler (fono- och videogrammen
lyser med få undantag fortfarande med sin frånvaro dock...) så är
de kanaler som skulle behövas fortvarigt saknade. Sad De som behövs
är två eller tre kanaler framåt (tre är för spelning tillsammans med
bild) och fyra bakåt; vänster, bakåt, höger, uppåt. Två-tre ljudkällor
för varje gör susen.
Kraniet skrev:hur är det med effekthantering i de fall man kör 3+1+1+3? alltså att sidorna har tre gånger fler högtalare än bakhögtalarna. Känns som att man skulle vilja att alla kanaler hade samma antal högtalare.
Kraniet skrev:hur är det med effekthantering i de fall man kör 3+1+1+3? alltså att sidorna har tre gånger fler högtalare än bakhögtalarna. Känns som att man skulle vilja att alla kanaler hade samma antal högtalare.
NiklasF skrev:Nu var det ju knappast något långtest vi körde på hos Hmmpz, men fördelarna som jag ser det är att det blir.
(Lyssnat hos Bagaren och Hmmpz, och då mycket mer hos Bagaren än hos Hmmpz )
*Diffust
*Relativt stort.
Nackdelarna som jag ser det är:
*Diffust
*ljudbilden bör bli större med mer högtalare.
*Placeringarna/panoreringarna blir sämre.
Summa sumarum för mig, gillar man diffust = hysta på många bakre.
Gillar man att kunna placera vad som händer bakom så är det orginal varianten.
IngOehman skrev:Då kanske man inte bör dra några slutsatser från ditt gillande av 2+2+2+2.
Vh, iö
IngOehman skrev:Kraniet skrev:
Typ 99% av alla filmer har ju ingen bakåt-info överhuvudtaget. Och de
få som har det har det som regel bara för att någon fått i uppdrag att
mixa dit lite ljud "för att utnyttja kanalerna"...
Vh, iö
steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Regn
Det där jhar jag inte tänkt på. Men, det är ju faktiskt ett perfekt test-ljud för om man fått till surrounderna eller inte. Om regnet finns runt lyssnaren så är det bra, om regnet kommer från två punkter (eller 4..) bakom lyssnaren med "hål" mellan högtalarna så är det inte bra.
Kraniet skrev:hur relevant är det att sätta upp surrounderna så att de, var och en, har lika långt avstånd till lyssnaren? Eller räcker det att dämpa högtalare som sitter närmare lyssnaren med seriemotstånd?
IngOehman skrev:Kraniet skrev:hur är det med effekthantering i de fall man kör 3+1+1+3? alltså att sidorna har tre gånger fler högtalare än bakhögtalarna. Känns som att man skulle vilja att alla kanaler hade samma antal högtalare.
Att ha samma antal högtalare i alla grundriktningar kan man tänka sig,
alltså sida - bakåt - sida.
T ex 2+1+1+2 eller 4+2+2+4.
Men med åtta högtalare är 3+1+1+3, det vill säga 3+2+3 indelat i de
tre riktningarna, mycket bättre än 2+3+2. Speciellt med tanke på hur
mycket mera effekt som måste kunna levereras åt sidorna än bakåt.
Typ 99% av alla filmer har ju ingen bakåt-info överhuvudtaget. Och de
få som har det har det som regel bara för att någon fått i uppdrag att
mixa dit lite ljud "för att utnyttja kanalerna"...
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster