Moderator: Redaktörer
zartok skrev:därför började jag tänka INO! jag vet att detta är den mest neutrala högtalaren i världen och att den spelar upp precis det som ska spelas upp.
zartok skrev:då kom jag in på inos, som sagt. alla dessa högtalare spelar ju upp exakt det som sänds till dom.
MagnusÖstberg skrev:Med tanke på vad du har, rekommenderar jag att du lyssnar på pi60/i14/i28 innan du köper något.
i6/pi25 är inte dina val.
zartok skrev:Dvd: i6 tror jag är nästan lite litet. men då förundras jag över en sak: om i6 kan spela distfritt på 90db, klarar i14 & i16s uppemot *skyhöga* 100?
zartok skrev:Jonas: jag ska höra en gång till på inos för att försäkra mig. när vi demade här så kom vi fram till att mina diskanter troligtvis inte är så mjuka, dom spelar bara lågdistat i ett semidämpat rum.
Karl: jag googlade ino audio och såg en review där det vosades en sänd och uppspelad analog våg som mättes med... vad man nu mäter det med. dessa var väldigt korrekta, så därifrån har jag fått det
Dvd: i6 tror jag är nästan lite litet. men då förundras jag över en sak: om i6 kan spela distfritt på 90db, klarar i14 & i16s uppemot *skyhöga* 100?
zartok skrev:Jonas: jag ska höra en gång till på inos för att försäkra mig. när vi demade här så kom vi fram till att mina diskanter troligtvis inte är så mjuka, dom spelar bara lågdistat i ett semidämpat rum.
zartok skrev:Tycker som sagt att mina Audiovector är för på i diskanten, lite påfrestande. Men det gäller även på lägre volymer där de spelar distfritt. Har mätt disten på lägre volym och då är den väldigt låg.
MagnusÖstberg skrev:zartok skrev:Tycker som sagt att mina Audiovector är för på i diskanten, lite påfrestande. Men det gäller även på lägre volymer där de spelar distfritt. Har mätt disten på lägre volym och då är den väldigt låg.
Det kan mycket väl vara så att det inte är högtalarna som spelar dig ett spratt, utan rummet.
Ta med dina högtalare till någon som har lite ordnat akustiskt och lyssna.
JonasW skrev:Tycker som sagt att mina Audiovector är för på i diskanten, lite påfrestande. Men det gäller även på lägre volymer där de spelar distfritt. Har mätt disten på lägre volym och då är den väldigt låg.
zartok skrev:Jasså? Jag trodde delningsfilter fanns i högtalaren. Har ingen koll på priser, har inte fått någon lista ännu. Trodde dock att i14skulle vara en bit billigare. Men men, jag får inväntaprislista och se. Har gärna vara i rå mdf, då behöver man inte vara lika orolig för ytan som med mina viennor, dom har tio lager lack. Huga!
zartok skrev:Jasså? Jag trodde delningsfilter fanns i högtalaren. Har ingen koll på priser, har inte fått någon lista ännu. Trodde dock att i14skulle vara en bit billigare. Men men, jag får inväntaprislista och se. Har gärna vara i rå mdf, då behöver man inte vara lika orolig för ytan som med mina viennor, dom har tio lager lack. Huga!
IngOehman skrev:Det finns flera begränsningar som de delningsfilter som finns i hemmabio-
förstärkare uppvisar, och den uppenbaraste är väl att de bara arbetar i
mono.
Det som stör mig mest är dock att inställningarna av dem sker djupt nere
i dunkla menysystem och det är svårt att veta både om det blev rätt och
om inställningarna är stabila. Att göra ändringar av inställningar tillfälligt
när det av något skäl kan behövas, brukar också vara rätt krångligt, lika
krångligt som att hitta tillbaka efteråt.
Men samtidigt skall man inte undervärdera vilka resultat som går att upp-
nå. Visst kan man använda de inbyggda delningsfiltren.
Vh, iö
Objektivisten skrev:Vad tror ni om den här toppen?
JonasW skrev:Vilka toppar kan man jämföra inbyggnadsversionen från Ino med skulle ni tro? Ingvar?
JonasW skrev:Hur är karaktären då? Är diskanten väldigt lik oavsett om jag går från en i14 till en i32? Är det mest hårdare gränser satt gällande kvalitén?
Det jag var ute efter är om det går att lyssna på en i32 t.ex. för att se om man gillar själva diskanten i sig för att sedan köpa en i14? Sedan kan man inte förvänta sig kanske samma låga dist vid högre volymer osv.
JonasW skrev:Hur är karaktären då? Är diskanten väldigt lik oavsett om jag går från en i14 till en i32? Är det mest hårdare gränser satt gällande kvalitén?
Det jag var ute efter är om det går att lyssna på en i32 t.ex. för att se om man gillar själva diskanten i sig för att sedan köpa en i14? Sedan kan man inte förvänta sig kanske samma låga dist vid högre volymer osv.
adzer skrev:JonasW skrev:Hur är karaktären då? Är diskanten väldigt lik oavsett om jag går från en i14 till en i32? Är det mest hårdare gränser satt gällande kvalitén?
Skillnaden i diskanten på pi60/i14/i28/i56 gentemot signaturversionerna pi60s/i16s/i32s/i64s är att signaturdiskanten har lägre dist.
Den vanliga diskanten är dock redan väldigt lågdistande så det är ingen dag och natt skillnad imo, men har du pengar över så är det aldrig fel med lägre dist
JonasW skrev:Okej, då tolkar jag det som att det i stort är samma sound från alla då?
Det blir inte som att gå från en Elac till en B&W, ni förstår
För i så fall kan man ju gott lyssna på en i32 t.ex. bara för att se om diskanten i sig är något man gillar eller ej.
shifts skrev:Stämmer det här om det är samma diskant men med hårdare selektering?
zartok skrev:Själv gillade jag inte systwm audio speciellt mycket. men när du ändå är där, lyssna på kef R700, den låter riktigt bra imho. sa är lite ljusa och kan spela bas rätt mediokert medans kef har en bättre bas, något som kommer att passa ditt system bättre.
Nattlorden skrev:Jag tycker det låter som du behöver lyssna av marknaden lite längre tid innan du lyssnar på Ino... Tycker det låter som du fortfarande låter dig imponeras lite för fort av det som olika modeller gör bra... Men som kommer att vara det du tröttnar på efter ett antal månader. En bra högtalare behöver inga speciella omdöme, det skall bara låta naturligt av musik.. Och en sådan blir lätt utbländad av något om har en "jättebra detaljerad diskant" eller så...
JonasW skrev:Utan att ta över Zartoks tråd helt här så tar jag gärna emot tips på högtalare som har en lättlyssnad diskant.
-Palle- skrev:JonasW skrev:Utan att ta över Zartoks tråd helt här så tar jag gärna emot tips på högtalare som har en lättlyssnad diskant.
Köp NiklasF's Martin Logan!!
Komorok skrev:-Palle- skrev:JonasW skrev:Utan att ta över Zartoks tråd helt här så tar jag gärna emot tips på högtalare som har en lättlyssnad diskant.
Svårt att lyssna på NiklasFs diskant...
Nattlorden skrev:...
En bra högtalare behöver inga speciella omdöme, det skall bara låta naturligt av musik.. Och en sådan blir lätt utbländad av något om har en "jättebra detaljerad diskant" eller så...
-Palle- skrev:Komorok skrev:-Palle- skrev:JonasW skrev:Utan att ta över Zartoks tråd helt här så tar jag gärna emot tips på högtalare som har en lättlyssnad diskant.
Svårt att lyssna på NiklasFs diskant...
Lättlyssnad men svårhörd?
-Palle- skrev:JonasW skrev:Utan att ta över Zartoks tråd helt här så tar jag gärna emot tips på högtalare som har en lättlyssnad diskant.
zartok skrev:Nu måste ni förklara alla internare åt mig här
distfritt upptill 90 db. kan dom göra det över hela registret är jag toknöjd.
zartok skrev:I usa kostar dom 170 dollar för tre. i sverige 5900 styck...
Och då talar vi om aluminiumremsor
schmutziger skrev:pIP / iP borde klara 90dB
iaf i6 borde klara 90dB utan problem.
Tror inte att d26 distar hörbart redan vid så låga nivåer.
Den är väl delad rätt högt o rätt brant 18db/oktav?
Sen är nog inte normalvolymen 90dB utan den kommer ligga lägre oftast.
Tror vi får reda på om ip räcker efter hans besök hos Hr wiklund
själv hade jag gått på i6, ip räcker men för de få gångerna man vill spela på lite extra så är man glad att man har i6.
sen blir det för min plånbok för lite feelgood map kostnad om man inte hittar ett par beggade i14 pre-2006.
Kan vara därför jag konstruerar mitt eget system, kostar lite pengar men mycket tid och frustration. Men fantastiskt lärorikt.
edit:
Ett annat tips:
9laeh klarade 100db@3m galant hos fjonken.
galant o galant basporten var väl "något" överstyrd då o då, men ingen hörbar dist o de plågades bra länge. Så ska de köras delat så är det ju en kanonhögtalare!
sjukt prisvärda för sina 4kkr.
De är inte faslinjära men väl fashomogena
DVD-ai skrev:Allt beror ju på krav...
Jag anser att piP är för små för att behöva köras delade alls från först början!
Alltså, diskanterna börjar hårdna ungefär samtidigt som basen börjar sätta stopp till det mesta musiken.
Så att dela dom hjälper föga...
DVD-ai skrev:Ne ska man köra delat system så anser jag nog att i6 är minsta högtalare som bör köpas!
IP delade spelar ju bara extremt marginellt högre än piP odelade, innan det börjar låta högtalare om dom...
Och det är ändå mitt mål, att det inte någonsin ska låta högtalare! Då är jag nöjd
Jag tror att det du behöver är i14, jag får den känslan av det du skriver.
piP är helt fel högtalare för dig !
Tyvärr...
I14 eller pi60 ska du ha, jag slår ett slag för den sisstnämda
Med pi60 så har du en diskant som får med allt utan att någonsin visa några tendenser till att hårdna
Det är jag övertygad om, att det är den bästa Ino högtalaren för dig
Om du då inte ska ta steget upp till den ytterligare underbarare pi60s!
Men det är ju inte pryo1 om du kunde tänka dig att dela mot moduler senare.
Bättre att spara pengar till det kommande modulinköpet då
zartok skrev:Distar glr det absolut inte, och min analoga mätare är det inget fel på. jag tycker bara inte om att lyssna hemskt högt. jag har suttit i rum med säkert 100db, men det är hemskt för öronen. vid 70db så hör man fortfarande varandra prata om man höjer rösten en smula, vilket är realisiskt. vi har äben en silent-dammsugare då jag verkligen inte klarar av dammsugarljud. den lever rövare i 49. Rätt behagligt. suget från golvet är mycket högre.
schmutziger skrev:Men då är det ju inte diskanten du har problem med utan b67?
schmutziger skrev:Vill bara få sagt att det man ofta tror är diskanten så är det fortfarande basen/mellanregistret som spelar.
Nattlorden skrev:schmutziger skrev:Vill bara få sagt att det man ofta tror är diskanten så är det fortfarande basen/mellanregistret som spelar.
Det kan nog aldrig sägas ofta nog.
Fredrikb72 skrev:Vet att jag är ganska ensam att tycka detta (eller så är mina i6 annorlunda) men jag anser att i6 går att spela högre än de flestas behov och framförallt mina behov och jag har suttit i bilar som spelar 150db + och gillat det (förutom diskantljud såklart).
Ett flertal gånger har jag haft folk här hemma (de flesta onyktra av de som velat spela riktigt högt) och när jag vridit upp ordentligt har samtliga fått haksläpp och komenterat med "satan!!!" "jävlar!!" osv.
I mina öron är det inte mellanrigistret som stör vid extremt högt utan diskantljudet, jag kan inte avgöra om diskanten i sig spelar illa eller om det är så pass högt att öronen inte pallar.
zartok skrev:Pip skulle vara riktigt spännande att höra då många kallar den en av världens bästa stativare. Till småpengar dessutom
Nattlorden skrev:zartok skrev:Pip skulle vara riktigt spännande att höra då många kallar den en av världens bästa stativare. Till småpengar dessutom
Den hänger inte med r68es, dock.
Nattlorden skrev:zartok skrev:Pip skulle vara riktigt spännande att höra då många kallar den en av världens bästa stativare. Till småpengar dessutom
zartok skrev:Nattlorden skrev:zartok skrev:Pip skulle vara riktigt spännande att höra då många kallar den en av världens bästa stativare. Till småpengar dessutom
det gör inte mina öron heller
jag är hemskt hoppfull. Jag kom och tänka på att dom flesta inos specar bättre än blade. 90db 0.5% dist någon?![]()
Eller att dom rullar vid typ 28, det är nästan så pip gör det.
boom skrev:Nattlorden skrev:zartok skrev:Pip skulle vara riktigt spännande att höra då många kallar den en av världens bästa stativare. Till småpengar dessutom
Ny högtalare ??? finns ej med i prislistan men däremot så finns r64s.
Fredrikb72 skrev:Vet att jag är ganska ensam att tycka detta (eller så är mina i6 annorlunda) men jag anser att i6 går att spela högre än de flestas behov och framförallt mina behov och jag har suttit i bilar som spelar 150db + och gillat det (förutom diskantljud såklart).
Ett flertal gånger har jag haft folk här hemma (de flesta onyktra av de som velat spela riktigt högt) och när jag vridit upp ordentligt har samtliga fått haksläpp och komenterat med "satan!!!" "jävlar!!" osv.
I mina öron är det inte mellanrigistret som stör vid extremt högt utan diskantljudet, jag kan inte avgöra om diskanten i sig spelar illa eller om det är så pass högt att öronen inte pallar.
zartok skrev:Eller att dom rullar vid typ 28, det är nästan så pip gör det.
JonasW skrev:henrikwiklund har varit otroligt generös (!) och ska troligen kika förbi med sina pip hos mig någon gång nästa vecka.
Självklart hade jag gärna lyssnat hos honom (vi tar det en annan kväll?) också, men för att få göra en bra jämförelse mot mina Audiovector så är det ju naturligtvis optimalt att lyssna i samma rum & förutsättningar.
Ska jag höra av mig till dig zartok när henrik kollat vilken dag som passar honom så ser vi om du kan komma?
Detta ska bli spännande
JonasW skrev:Absolut, vi ryms!
DVD-ai skrev:JonasW skrev:Absolut, vi ryms!
Har jag blandat ihopp det hela, eller hade inte du ett tokdämmpat rum ?
piP kommer inte att må bra av den tjocka dämpningen på väggen bakom dom tyvärr : /
Dom ska bara ca 6-7cm dämpning och sedan placeras dikt an mot dämpet för att prestera optimalt.
Som det blir nu finns risken stt det blir en anings "tunnt" i undre mellan registret/värmeregistret.
Bara så att ni vet
piP är ju gjorda för att med en tun dämpskiva på väggen, arbeta med väggen vid ett större område.
Tar man bort detta stöd från väggen så blir det lite för lite kvar där...
Men testa för bövöeln!
Testa bör man annars dör man!!! Elle någe...
Testa gör man, ändå dör man...
schmutziger skrev:Ett annat tips:
galant o galant basporten var väl "något" överstyrd då o då, men ingen hörbar dist o de plågades bra länge. Så ska de köras delat så är det ju en kanonhögtalare!
Rdna skrev:schmutziger skrev:Ett annat tips:
Hur låter de i övrigt jämfört med Ino? De kostar ju en tredjedel av t.ex. i6.
Om man som jag kör delat så kommer ju förmodligen inte basporten överstyras, så det problemet är inget problem, men i övrigt? Är de en tredjedel så bra för en tredjedel av priset?
Nattlorden skrev:zartok skrev:Eller att dom rullar vid typ 28, det är nästan så pip gör det.
I mitt rum upplevdes piP gå linjärt till 20 på testtoner, men det har jag förstått vara en udda företeelse.
zartok skrev:Då jag också är en rosa pudel så var det säkert en ihopblandning.
Jag kan nog säga att jag har ett speciellt förhållande till diskanter. Mina magnepan 3.5 har dom lättaste och mest transparenta diskanterna jag hört, men då är dom också banddiskanter. Helt otroligt bra.
Det som var så otroligt med kefen var att den kunde måla upp en ljudbild som gjorde att det inte lät som att jag lyssnade på högtalare, utan satt i ett rum fyllt med musik. Viennorna har en avrundad diskant som låter väldigt bra genom ypao, men jag tror inte att detaljerna finns ens i närheten. Det ska dom inte göra heller då blade kostar fem gånger så mycket heller.
Dock så har jag läst en liten bit av herr öhmans text och hans filosofi om att inohögtalare ska låta som högtalare för tiodubbla priset intresserar mig. I bigscreen visar man hur bra en våg spelas i pi60 och det är ett ljud jag känner att jag vill testa på. Jag och jonas smider ju redan lite planer för en ev resa från umeå till stockholm för att kunna vara med på en demo hos herr öhman, många säger att bara det är en riktig ljudupplevelse. Jag håller tummarna för att tiderna passar och att det är ett passande datum för oss
Så tanken är just nu att invänta tiden, se längre fram hur det blir. Vem vet, mitt lilla rum på 4x4.5 meter kanske klarar sig med pip eller något. Blir det att åka på demo så kommer troligtvis alla mina funderingar att bli besvarade
zartok skrev:jag börjar faktiskt fundera på ett par pi60. när jag väl ska göra ett seriöst biorum i ett framtida hus så kommer man ju att behöva lite mer tryck säkert. då kan det nog vara smart att redan ha ett par pi60. sitter man ex fyra meter ifrån så skulle dom säkerligen kunna leverera öronspräckande 90 db distfritt om jag kopplat det rätt.
nu har jag så hemskt många tankar i huvudet, helt plötsligt känns januari så mycket längre bort än det borde vara =D
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:zartok skrev:Eller att dom rullar vid typ 28, det är nästan så pip gör det.
I mitt rum upplevdes piP gå linjärt till 20 på testtoner, men det har jag förstått vara en udda företeelse.
Ja, det vanliga är att de faller under 30 Hz. I de flesta rum alltså, men det
är klart att om man har en Komorok-resonans (en absurt otyglad) vid 20 Hz
(ett knappt 8,5 meter långt rum?) så kan det ju sträcka ut bandbredden dit.
Det är dock i så fall inte högtalarens förtjänst utan rummets.
shifts skrev:Av det som skrivs av TS om önskemålen och beskrivningen av Kef Blade, misstänker jag att Ino-högtalarna kommer upplevas som murriga och lite stängda. Faktiskt. I alla fall sett i relation till just detta. Varnar lite för det åtminstone.
NiklasF skrev:Även jag tycker att Ino är lite tilltäppta/förlåtande, perfekta att spela högt på men det blir aldrig det där magiska.
Aja förutom till musik som inte låter sådär jättebra som skall spelas högt då
adzer skrev:NiklasF skrev:Även jag tycker att Ino är lite tilltäppta/förlåtande, perfekta att spela högt på men det blir aldrig det där magiska.
Jag tycker exakt tvärtom. Till välinspelad musik är Ino magiska. Till mindre välinspelad musik så avslöjar de för lätt bristerna i inspelningen.
-Palle- skrev:adzer skrev:NiklasF skrev:Även jag tycker att Ino är lite tilltäppta/förlåtande, perfekta att spela högt på men det blir aldrig det där magiska.
Jag tycker exakt tvärtom. Till välinspelad musik är Ino magiska. Till mindre välinspelad musik så avslöjar de för lätt bristerna i inspelningen.
+1 på det Adzer!
shifts skrev:NiklasF skrev:Även jag tycker att Ino är lite tilltäppta/förlåtande...
Vill bara säga att jag inte tycker det är så Ino låter, men kan tänka mig att det blir reaktionen.
zartok skrev:om du då jämför denna klarhet i blade med hur inos låter, skulle du då säga att inos är mer eller mindre detaljerade? är det som att man drar ett lätt skynke över högtalaren när man jämför blade med inos modeller? för mig blev det ju haktapp just när jag hörde mellanregistret, hur den petade fram alla små detaljer, röstvibrationer och precis allt annat som fanns på skivan.
jag kräver omedelbart en längre utläggning =D
zartok skrev:om du då jämför denna klarhet i blade med hur inos låter, skulle du då säga att inos är mer eller mindre detaljerade? är det som att man drar ett lätt skynke över högtalaren när man jämför blade med inos modeller? för mig blev det ju haktapp just när jag hörde mellanregistret, hur den petade fram alla små detaljer, röstvibrationer och precis allt annat som fanns på skivan.
jag kräver omedelbart en längre utläggning =D
Nattlorden skrev:Det är inte alls säkert att bara för att den petade ur sig dem att det är meningen det skall göras så tydligt. Det låter som en typisk high-end färgning (Wilson exempelvis) att jobba på att lyfta ut mer av detaljer än det bör vara. Väldigt många tröttnar på det efter ett tag men med lite otur byter de då inte högtalare utan försöker kombinera med förstärkare och kablage som rullar av för att dämpa det hela.
Detaljerna finns i Ino, men det är ingen lastbil som backar in med mikrodetaljer och dumpar dem över dig. Du skall inte bli imponerad av detaljer, bara att du blir det betyder att det är för mycket av dem. Lagom mycket detaljer har du ingen anledning att bli specifikt imponerad av. En bra högtalare hittar du väldigt få ord att säga om förutom "stör mig inte, jag lyssnar på musik", typ.
zartok skrev:jag vill kunna höra dom små små vibrationerna i rösten när någon sjunger. det är svårt att förklara, men när vi pratar så upplever jag att jag hittar vibrationer eller möjligen någon resonans i en ensam ton som tas av ex en operasångare. det vill jag ha hos en högtalare, då är den perfekt för mig. då blir det live för mig :)
zartok skrev:så ja, jag anser att jag ska bli imponerad av detaljer helt enkelt =D jag vill inte säga att jag lyssnar på musik. jag vill säga att jag lyssnar på en livekonsert i mitt vardagsrum =D
zartok skrev:En till noobfråga: om man köer byggsats, får man med alla skruvar och sånt som man behöver? Tar det länge att dra ihop en låda och allt? Får man med steg för steg-ritningar osv? Pi60 tänker jag närmast på. man kan ju spara en hel del pengar på den här unika lösningen
zartok skrev:Det gör det lite lättare.
jag har bilden att man behöver löda filtret och sladdar till konerna, sätta fast filtret, dämpmaterialet och borra samt skruva fast konerna. jag misstänker att jag har en kompis som klarar lödningen, han löder ofta i datorer och andra hemskheter ^^
bakerman22 skrev:zartok skrev:Det gör det lite lättare.
jag har bilden att man behöver löda filtret och sladdar till konerna, sätta fast filtret, dämpmaterialet och borra samt skruva fast konerna. jag misstänker att jag har en kompis som klarar lödningen, han löder ofta i datorer och andra hemskheter ^^
Jag lödde filter och monterade ett par i56, en r28 och åtta a2 själv.
I princip första gången jag höll i en lödkolv.![]()
Det jag fick problem med fick jag hjälp av forummedlemmar med.
boom skrev:bakerman22 skrev:zartok skrev:Det gör det lite lättare.
Jag lödde filter och monterade ett par i56, en r28 och åtta a2 själv.
I princip första gången jag höll i en lödkolv.![]()
Det jag fick problem med fick jag hjälp av forummedlemmar med.
Var det han som kom hem till dig och hjälpte dig.
zartok skrev:jag vill ha detaljer när jag bestämmer mig för att lyssna efter dom, jag tänkte att det var lite underförstått ^^ jag lyssnar inte efter människors naturliga vibrato när jag pratar med dom, men jag kan göra det när jag vill höra en kvalitetsinspelad skiva.
det jag önskar (tror att jag skrivit det tidigare) är en högtalare med kapacitet att spela upp så otroliga detaljer om det finns med på skivan. om det sen sänds ut kraftigt eller mindre kraftigt spelar mig inte så stor roll, det viktiga här är att diskanten inte distar eller blir tung och vass, det klarar inte mina öron av riktigt.
referensdiskanten är magnepans 3-modeller, deras ribbondiskanter är det bästa jag hittills hört. värre än Blade's.
sen så har jag inte råd att köpa en wilson eller något sånt. dessutom ser dom ut som om fulpinnen mejslat med dom en hel dag, skulle aldrig vela ha såna hemma XD
som jag ser det så går inos bra in på ett av mina krav, dom distar inte. sen så får man ju se hur man upplever dom. har dom möjlighet att spela såna detaljer så kommer jag säkert att tycka om dom väldigt mycket. jag vill kunna höra detaljerna, det är en korrekt återgivning (lite beroende på vart miccen är placerad).
zartok skrev:Det här är väl mer en fråga till en psykoakustiker (känner någon en sån i närheten?) men jag har för mig att örat redan förstärker mellanregisterssignaler där tal ingår då det är en vital del av vår hörsel, att uppfatta tal. egentligen så innebär ju det att krämiga mellanregistershögtalare spelar mer som örat fungerar. eller något. kan säkert rota fram vart den infon kommer ifrån om ingen känner sig vid det
Det är inga problem att åtgärdasteveo1234 skrev:Jag håller inte riktigt med ovanstående.
Ino tycker jag har ett aningen odetaljerat ljud. Inte jämfört med de flesta högtalarna, men, jämfört med de bästa. Det är deras största svaghet i mina ögon.
steveo1234 skrev:Jag håller inte riktigt med ovanstående.
Ino tycker jag har ett aningen odetaljerat ljud. Inte jämfört med de flesta högtalarna, men, jämfört med de bästa. Det är deras största svaghet i mina ögon.
MagnusÖstberg skrev:Det är inga problem att åtgärdasteveo1234 skrev:Jag håller inte riktigt med ovanstående.
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag håller inte riktigt med ovanstående.
Och jag tycker att dom är sannerligen super detaljerade på ett sätt som jag aldrig upplevt med någon anna högtalare...![]()
alltså, på det sättet att dom inte blir jobbiga i längden men ändå får med allting med "rätt tydlighet", liksom...![]()
Det är kul hur olika vi alla är
Åh, skitinlägg från mig. Jag är ju sugen på dem, och nu har du ju snart spelat in dem.steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inga problem att åtgärdasteveo1234 skrev:Jag håller inte riktigt med ovanstående.
Hur?
MagnusÖstberg skrev:Åh, skitinlägg från mig. Jag är ju sugen på dem, och nu har du ju snart spelat in dem.steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inga problem att åtgärdasteveo1234 skrev:Jag håller inte riktigt med ovanstående.
Hur?
Undrar hur du skulle uppfatta chrisss högtalare och mina kommande.
Jag bara måste ner till er pågar under våren.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag håller inte riktigt med ovanstående.
Och jag tycker att dom är sannerligen super detaljerade på ett sätt som jag aldrig upplevt med någon anna högtalare...![]()
alltså, på det sättet att dom inte blir jobbiga i längden men ändå får med allting med "rätt tydlighet", liksom...![]()
Det är bara att gratulera. Om jag inte stört mig på den lilla detaljen så hade nog i28 varit en perfekt högtalare för mig.
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag håller inte riktigt med ovanstående.
Det är bara att gratulera. Om jag inte stört mig på den lilla detaljen så hade nog i28 varit en perfekt högtalare för mig.
Ja men vafan...
Frågan är om det är något som inte är "helt rätt" med dina i28 ? eller med rummet ?
eller om det är något annat ?
Jag bara spånar nu alltså, för jag har aldrig hört någon tycka att dom skulle sakna detaljer nämligen så därför börjar tankarna att rulla![]()
Har du testat med dom i ett annat rum ?![]()
Ja det är ju synd att du tycker så...![]()
Inge kul att vara missnöjd med grejer...
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag håller inte riktigt med ovanstående.
Ja men vafan...
Frågan är om det är något som inte är "helt rätt" med dina i28 ? eller med rummet ?
eller om det är något annat ?
Jag bara spånar nu alltså, för jag har aldrig hört någon tycka att dom skulle sakna detaljer nämligen så därför börjar tankarna att rulla![]()
Har du testat med dom i ett annat rum ?![]()
Ja det är ju synd att du tycker så...![]()
Inge kul att vara missnöjd med grejer...
Nej då. Jag är inte missnöjd. Det är absolut ingenting jag stör mig på när jag ser film. Det är nog den bästa filmhögtalaren jag lyssnat på.
Jag tror inte att det är rummet. Jag har upplevt precis samma sak med 3 olika inohögtalare i 4 olika rum. Det är helt enkelt så ino låter. I mina öron. Jag är dock mycket ensam om den åsikten tydligen så det är ingenting som ska avskräcka någon annan. Även om jag har vänner som tyckt samma sak i mitt lyssningsrum.
Och nej, jag är inte villig att offra de positiva sidorna som i28 har mot en högtalare som har högre detaljupplösning men i gengäld är sämre på annat.
steveo1234 skrev:
Ta med högtalare så kör vi en shoot out :p
bassman skrev:Jag har själv hört flummiga omdömen om Ino från olika personer. (inte engagerande, går inte igång på, för lite driv, för lite jävlar-anamma) osv osv..
ABC123 skrev:pi60 upplever jag som lite odetaljerade och odynamiska. Ljudet släpper inte riktigt och det låter högtalare. Största fördelen med Ino är förmågan att spela högt utan att de går sönder, lite mer PA stuk. Men skulle vilja höra ett av de större systemen, i28+
steveo1234 skrev:ABC123 skrev:pi60 upplever jag som lite odetaljerade och odynamiska. Ljudet släpper inte riktigt och det låter högtalare. Största fördelen med Ino är förmågan att spela högt utan att de går sönder, lite mer PA stuk. Men skulle vilja höra ett av de större systemen, i28+
Absolut medhåll. i28 med flera kan verkligen spela asstarkt utan att det blir påfrestande för öronen. Faktiskt den trevligaste egenskapen hos högtalaren tycker jag!
NiklasF skrev:steveo1234 skrev:ABC123 skrev:pi60 upplever jag som lite odetaljerade och odynamiska. Ljudet släpper inte riktigt och det låter högtalare. Största fördelen med Ino är förmågan att spela högt utan att de går sönder, lite mer PA stuk. Men skulle vilja höra ett av de större systemen, i28+
Absolut medhåll. i28 med flera kan verkligen spela asstarkt utan att det blir påfrestande för öronen. Faktiskt den trevligaste egenskapen hos högtalaren tycker jag!
Både jag och du har ju kört med elektrostater, kanske därför vi upplever att vi saknar detaljer?
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:
Ta med högtalare så kör vi en shoot out :p
Det borde faktiskt funka. Känns ju inte särskillt nödvändigt att ta med det som spelar frekvenser under 90Hz![]()
ABC123 skrev:pi60 upplever jag som lite odetaljerade och odynamiska. Ljudet släpper inte riktigt och det låter högtalare. Största fördelen med Ino är förmågan att spela högt utan att de går sönder, lite mer PA stuk. Men skulle vilja höra ett av de större systemen, i28+
Vi har alla olika smak/krav, så provlyssning är ett måste.
steveo1234 skrev:NiklasF skrev:steveo1234 skrev:ABC123 skrev:pi60 upplever jag som lite odetaljerade och odynamiska. Ljudet släpper inte riktigt och det låter högtalare. Största fördelen med Ino är förmågan att spela högt utan att de går sönder, lite mer PA stuk. Men skulle vilja höra ett av de större systemen, i28+
Både jag och du har ju kört med elektrostater, kanske därför vi upplever att vi saknar detaljer?
Absolut en möjlighet. Jag tycker fortfarande att mina gamla elektrostatare lät bättre på musik på låg/mellan-starkt än vad i28 gör. Däremot så är i28 klart bättre att se film på, speciellt när volymen åker upp. Å andra sidan tycker jag att de flesta elektrostatare (speciellt MartinLogans mindre modeller) låter som att details-inställningen är uppskruvad till 11. Dvs, för mycket åt det hållet. Magneplanar låter mer "rätt" i mina öron på den punkten. Sen gör de massa annat fel istället.
Så, kontantan. välj de högtalare som har svagheter som du kan leva med lättast.
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:NiklasF skrev:steveo1234 skrev:ABC123 skrev:pi60 upplever jag som lite odetaljerade och odynamiska. Ljudet släpper inte riktigt och det låter högtalare. Största fördelen med Ino är förmågan att spela högt utan att de går sönder, lite mer PA stuk. Men skulle vilja höra ett av de större systemen, i28+
Absolut en möjlighet. Jag tycker fortfarande att mina gamla elektrostatare lät bättre på musik på låg/mellan-starkt än vad i28 gör. Däremot så är i28 klart bättre att se film på, speciellt när volymen åker upp. Å andra sidan tycker jag att de flesta elektrostatare (speciellt MartinLogans mindre modeller) låter som att details-inställningen är uppskruvad till 11. Dvs, för mycket åt det hållet. Magneplanar låter mer "rätt" i mina öron på den punkten. Sen gör de massa annat fel istället.
Sista raden är helt klart några av visdommens ord !
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:NiklasF skrev:steveo1234 skrev:ABC123 skrev:pi60 upplever jag som lite odetaljerade och odynamiska. Ljudet släpper inte riktigt och det låter högtalare. Största fördelen med Ino är förmågan att spela högt utan att de går sönder, lite mer PA stuk. Men skulle vilja höra ett av de större systemen, i28+
Sista raden är helt klart några av visdommens ord !
steveo1234 skrev:Mmm, det är lite självklart tycker jag. Men, på faktiskt så läser jag (alldeles för ofta) att Ino är "end of the line" högtalare som gör allt bättre än alla andra högtalare. De gör de inte. De är superbra på mycket, oslagbara på lite och "bara" bra på annat....
Det är inte den perfekta högtalaren för alla människor, musiksstilar eller rum i min uppfattning.
zartok skrev:Finns säkert ingen högtalare som är perfekt för alls. bästa jag hört är magnepans toppmodeller och Blade. jag kan dock se mig hellre leva med magnepans än med blade av utrymmesskäl samt pga diskanten som är helt otrolig hos magnepan (i deras banddiskanter). Samtidigt så är ju maggies inte gjorda för att spela högt med, det klarar väl inga elektrostater bättre än ett par vanliga högtalare.
Så allt blir väl en kompromiss fram tills det att det byggs något mirakulöst eget, och det klarar nog inte många avjag skulle aldrig klara det exempelvis.
JonasW skrev:Man ska inte stressa fram ett sånt här köp. Jag personligen vill kunna sitta nöjd MÅNGA år när jag väl uppgraderat denna gång.
zartok skrev:Finns säkert ingen högtalare som är perfekt för alls. bästa jag hört är magnepans toppmodeller och Blade. jag kan dock se mig hellre leva med magnepans än med blade av utrymmesskäl samt pga diskanten som är helt otrolig hos magnepan (i deras banddiskanter). Samtidigt så är ju maggies inte gjorda för att spela högt med, det klarar väl inga elektrostater bättre än ett par vanliga högtalare.
zartok skrev:inte ens i ÖRONBEDÖVANDE 80 db blev det jobbigt.
zartok skrev:ja, magnestater naturligtvis =D
det som jag måste säga imponerade mest var... ja, allt. men speciellt speciellt röster. vi kollade slutet på sagan om ringen och det var helt makabert hur bra röster lät. så otroligt mänskligt. det var verkligen som man förväntar sig att röster ska låta om man är en mikrofon.
vidare, måste säga att jag blev rått imponerad över inos ambiencehögtalare a2. jag har annonserat efter a1 och a2, vill ha MÄNGDER av dessa i mitt rum och seriekoppla dessa så att jag får många kanaler hemma. det mest attraktiva är att dom är så pass små, och troligtvis så lättdrivna att mina yamaha 3067 kan driva ett par stycken utan problem (idag driver den inget).
zartok skrev:just ja, jag ska berätta om min provlyssning av magnepan 3.7, högtalaren som är hyllad som det stora värsta bästa steget för magnepan.
kortfattat... den sög råfett! RÅÅÅÅFETTTT! jag ska berätta varför.
i ett rum, med heltäckningsmatta, draperier och sänkt tak (tack vare absorbenter) så tycker man att det skulle låta bra. icket. det skar och hade sig i mina öron hela tiden, även på samtalsnivåer gjorde det hiskerligt ont. det var bland dom värsta upplevelserna jag varit med om, riktigt sjukt hemskt!
jag fattar inte vad som hänt, men det var nog fan värre än klipsch för mina öron. fy fan rent utsagt, det mest smärtsamma jag hört i hela mitt liv. nej, jag hade inte betalt 10.000 för dom, om jag var tvingad att behålla dom. inte ens 5000. att magnepan har förstört 3.5'ans otroliga ljud och sen satt ett pris på 67.000 kr på dessa MISSFOSTER är för mig helt oförklarligt. total jävla megakatastrof!!!!
zartok skrev:ja, magnestater naturligtvis =D
jag var och lyssnade på inosar i en bio i holmsund igår. jag måste säga att diskanten skötte sig OTROLIGT bra! jag tog med min mest diskantprovocerande musik, och inte ens i ÖRONBEDÖVANDE 80 db blev det jobbigt. jepp, jag hade med mig mätare. ja, vi kunde prata med varandra om vi höjde rösten endel och satt nära.
det som jag måste säga imponerade mest var... ja, allt. men speciellt speciellt röster. vi kollade slutet på sagan om ringen och det var helt makabert hur bra röster lät. så otroligt mänskligt. det var verkligen som man förväntar sig att röster ska låta om man är en mikrofon.
jag har redan annonserat efter inosurrar och inocenter (om det finns några relativt små). kan tänka mig en ensam topp som center också, för oavsett vad jag kommer att välja för högtalare så måste jag ha dom där rösterna!
vidare, måste säga att jag blev rått imponerad över inos ambiencehögtalare a2. jag har annonserat efter a1 och a2, vill ha MÄNGDER av dessa i mitt rum och seriekoppla dessa så att jag får många kanaler hemma. det mest attraktiva är att dom är så pass små, och troligtvis så lättdrivna att mina yamaha 3067 kan driva ett par stycken utan problem (idag driver den inget).
RogerGustavsson skrev:zartok
Får inte det två posterna om Magnepan att gå ihop riktigt. I den ena hyllar du dem och i den andra sågar du vid fotknölarna.
Jag har hört 3.7 nästan direkt ur förpackningen. Lite lätta i basen men diskanten var fantaskiskt bra. Även ljudbildens precision imponerade. Mina egna 3.6 låter hemma hos mig mera balancerat än de 3.7 jag lyssnade på i ett rum av ungefär samma storlek. Dock skulle jag villa ha lite mera drag i lågbasen, som hos mina nu trasiga Tympani.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster