Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Den fungerar nog bra.
Personligen föredrar jag enkardeliga kablar, t ex den lampsladdsliknande EKK jag säljer. Men
betydelsen av enkardelighet skall inte överdrivas. Den där kabeln kommer att fungera prima.
Vh, iö
Fostex skrev:Jag har frångått EKK till förmån för precis den kabeln du länkar, mx.
Ljudmässigt märker jag (såklart?) ingen skillnad alls på den ynka längden jag använder, ca 3 meter.
Dessutom använder jag fyra par utav den tunnare, 2x1,5mm som precis går in i en rätt tunn kabelkanal. Den driver mina A1. Båda typerna är riktigt bra handhavandemässigt, mjuka och följsamma, och helt utan vassa kanter i höljet som billigare motsvarigheter kan ha. Lättskalade är de också
mx skrev:IngOehman skrev:Den fungerar nog bra.
Personligen föredrar jag enkardeliga kablar, t ex den lampsladdsliknande EKK jag säljer. Men
betydelsen av enkardelighet skall inte överdrivas. Den där kabeln kommer att fungera prima.
Vh, iö
Jag har tittat på EKK, men den är så styv.
Jag har mer saker att ordna med rummet innan jag börjar höra skillnad på EKK och den där kabeln från Kjell tror jag.
Vilken EKK är det jag ska välja i så fall? Finns ju otroligt många EKK-modeller med olika beteckningar. Den som bara heter EKK har ju tre kablar där en är för jordning antar jag? Struntar jag i jordningskabeln och klipper av den bara eller finns det EKK med enbart två kablar?
IngOehman skrev:mx skrev:IngOehman skrev:Den fungerar nog bra.
Vh, iö
Jag har tittat på EKK, men den är så styv.
Jag har mer saker att ordna med rummet innan jag börjar höra skillnad på EKK och den där kabeln från Kjell tror jag.
Vilken EKK är det jag ska välja i så fall? Finns ju otroligt många EKK-modeller med olika beteckningar. Den som bara heter EKK har ju tre kablar där en är för jordning antar jag? Struntar jag i jordningskabeln och klipper av den bara eller finns det EKK med enbart två kablar?
Jag tycker ingen av dem duger, det är därför jag har en egen.
Den är som sagt lampsladdslikande. Alltså mycket smidigare och mjukare än vanlig EKK. Och den är på 2 * 1,5 mm^2.
Men den är klart dyrare än Kjellåkompanikabeln. Jag tar 25:- per meter.
Vh, iö
bakerman22 skrev:Till mina i56, i28, och mina åtta a2, samt mina baslådor med fyra x LMS kör jag Biltema rakt igenom.
10.000 spänn till den som lyckas höra skillnad på EKK och Biltemas 2,5-kvadrat i ett blindtest.![]()
Komorok skrev:Då får man en näve öl och ett "Vavarejasa!".
bakerman22 skrev:Till mina i56, i28, och mina åtta a2, samt mina baslådor med fyra x LMS kör jag Biltema rakt igenom.
10.000 spänn till den som lyckas höra skillnad på EKK och Biltemas 2,5-kvadrat i ett blindtest.![]()
sprudel skrev:bakerman22 skrev:Till mina i56, i28, och mina åtta a2, samt mina baslådor med fyra x LMS kör jag Biltema rakt igenom.
Adressen är?
Jag tar med några goda IPA, ifall att!
mx skrev:Kan jag använda denna högtalarkabel till basmoduler och toppar från Ino eller ska jag köpa en tunnare, eller tjockare? Köper jag en tjockare kommer den ju bli jobbigare att koppla in och hur känns det som.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... r-m-p39087
-Palle- skrev:mx skrev:Kan jag använda denna högtalarkabel till basmoduler och toppar från Ino eller ska jag köpa en tunnare, eller tjockare? Köper jag en tjockare kommer den ju bli jobbigare att koppla in och hur känns det som.
Jag bytte ut allt mitt kablage till 2,5mm2 från Kjell, köper man den på deras 50m rulle för 279kr så blir kostnaden ynka 5,58kr/m. Helt okej pris tycker jag.![]()
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... 0-m-p39199
mx skrev:Vad är det för skillnad på EKK och kabeln från Kjell?
sprudel skrev:OK bagarn, ska först testa hemma med att ersätta IÖ:s EKK med Biltemas 2x1,5 mm2 då jag har 1,5 på EKK. Min erfarenhet hittills av flerkardeliga är att det händer något med diskanten, det blir fräsigare, grader på eggen ungefär.
En regnig dag i sommar alltså, så åker jag hem till Götet o provar.
Men jag vill inte ha 10000 om jag klarar utmaningen, lägg pengarna på en bättre kabel istället, och några IPA.
hifikg skrev:Glöm bara inte att kryo-behandla dem regelbundet på Kabelinstitutet i Schweiz.
Maccis skrev:Min EKK är billig.
Fick 10 m installationskabel med 1,5mm enkardelig EKK av en elektriker på bygget, tror den heter 3G 1,5...
-Palle- skrev:Jag bytte ut allt mitt kablage till 2,5mm2 från Kjell, köper man den på deras 50m rulle för 279kr så blir kostnaden ynka 5,58kr/m. Helt okej pris tycker jag.![]()
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... 0-m-p39199
aisopos skrev:mx, ta du och köp den där från Kjell, det är i praktiken helt ohörbara skillnader.
Lägg mellanskillnaden istället till en CD som du funderar på att köpa, så vinner du oerhört mycket mer feelgood än det där du i praktiken inte ens förlorar.
akny skrev:En tre- eller fem kardelig EKK går enkelt att skära upp och få tre eller fem 1xEKK. Trä sedan en snygg strumpa över så är den lyxiga kabeln klar.
akny skrev:En tre- eller fem kardelig EKK går enkelt att skära upp och få tre eller fem 1xEKK. Trä sedan en snygg strumpa över så är den lyxiga kabeln klar.
bakerman22 skrev:akny skrev:En tre- eller fem kardelig EKK går enkelt att skära upp och få tre eller fem 1xEKK. Trä sedan en snygg strumpa över så är den lyxiga kabeln klar.
Det är kopparn som har flera trådar. Kardeler. Det handlar inte om att det är flera kablar i samma hölje. Det handlar alltså om hur tjock själva kopparen är.
En kabel med många kardeler (många tunna kopparledare) är som en vanlig högtalarkabel. EKK:n som diskuteras i denna tråd har bara en tjock ledare. Alltså enkardelig.
mx skrev:Kan jag använda denna högtalarkabel till basmoduler och toppar från Ino eller ska jag köpa en tunnare, eller tjockare? Köper jag en tjockare kommer den ju bli jobbigare att koppla in och hur känns det som.
sprudel skrev:mx skrev:Kan jag använda denna högtalarkabel till basmoduler och toppar från Ino eller ska jag köpa en tunnare, eller tjockare? Köper jag en tjockare kommer den ju bli jobbigare att koppla in och hur känns det som.
En liten reflektion bara, om nu konstruktören designat högtalaren för en angiven kabel, som han också tillhandahåller, varför inte använda den? Kan helt förstå om du vill tuna din setup med en annan kabel, men om det inte är målet?
Jag dimensionerar alla Ino Audios högtalare så att de är anpassade till att drivas via en högtalarkabel med noggrant specificerade egenskaper. Därför blir resultatet automatiskt optimalt när rätt kabel används, olika kablar för olika längder.
Beteckning: Ideallängd: Area: Fungerande längdintervall:
1▫ Jättekort kabel: 1 meter 2 * 0,4 mm² (EKUA med isärdragna ledare) 0 – 2 meter
2▫ Kort kabel: 4 meter 2 * 1,5 mm² (EKK) 0 – 8 meter
3▫ Normal kabel: 7 meter 2 * 2,5 mm² (EKK) 0 – 14 meter
4▫ Normal kabel alt2: 8,5 meter 4 * 1,5 mm² (EKK parkopplad) 0 – 17 meter
5▫ Lång kabel: 14 meter 4 * 2,5 mm² (EKK korskopplad) 0 – 28 meter
Alla de ovanstående kabelexemplen ger i ideallängd en serieresistans om 0,1 ohm och en induktans om ungefär 2 μH, vilket är precis vad alla Ino Audio-högtalare (utom ambiens-modellerna) är konstruerade för.
darkg skrev:bakerman22 skrev:akny skrev:En tre- eller fem kardelig EKK går enkelt att skära upp och få tre eller fem 1xEKK. Trä sedan en snygg strumpa över så är den lyxiga kabeln klar.
Det är kopparn som har flera trådar. Kardeler. Det handlar inte om att det är flera kablar i samma hölje. Det handlar alltså om hur tjock själva kopparen är.
En kabel med många kardeler (många tunna kopparledare) är som en vanlig högtalarkabel. EKK:n som diskuteras i denna tråd har bara en tjock ledare. Alltså enkardelig.
Well, det handlar det om också, flerledare alltså. Ju. Antagligen olyckligt att kalla ledarna kardeler, är det det du menar?
AndreasArvidsson skrev:Ur manifest:Jag dimensionerar alla Ino Audios högtalare så att de är anpassade till att drivas via en högtalarkabel med noggrant specificerade egenskaper. Därför blir resultatet automatiskt optimalt när rätt kabel används, olika kablar för olika längder.Beteckning: Ideallängd: Area: Fungerande längdintervall:
1▫ Jättekort kabel: 1 meter 2 * 0,4 mm² (EKUA med isärdragna ledare) 0 – 2 meter
2▫ Kort kabel: 4 meter 2 * 1,5 mm² (EKK) 0 – 8 meter
3▫ Normal kabel: 7 meter 2 * 2,5 mm² (EKK) 0 – 14 meter
4▫ Normal kabel alt2: 8,5 meter 4 * 1,5 mm² (EKK parkopplad) 0 – 17 meter
5▫ Lång kabel: 14 meter 4 * 2,5 mm² (EKK korskopplad) 0 – 28 meterAlla de ovanstående kabelexemplen ger i ideallängd en serieresistans om 0,1 ohm och en induktans om ungefär 2 μH, vilket är precis vad alla Ino Audio-högtalare (utom ambiens-modellerna) är konstruerade för.
Så ja de är konstruerade för kablar med specifika egenskaper vilket kablarna i listan ovan överensstämmer med. Sen kan du säkerligen hitta andra kablar med väldigt snarlika egenskaper.
aisopos skrev:sprudel skrev:mx skrev:Kan jag använda denna högtalarkabel till basmoduler och toppar från Ino eller ska jag köpa en tunnare, eller tjockare? Köper jag en tjockare kommer den ju bli jobbigare att koppla in och hur känns det som.
En liten reflektion bara, om nu konstruktören designat högtalaren för en angiven kabel, som han också tillhandahåller, varför inte använda den? Kan helt förstå om du vill tuna din setup med en annan kabel, men om det inte är målet?
Kanske är jag ute på djupt vatten nu, men inte tror jag IÖ har designat högtalaren att passa en viss kabel.
Jag tror nog att han har designat med andra mål i sikte, och sen efter det funnit att han tycker denna kabel passar bra.
Kanske en petitess, men jag tycker ändå att det är ganska stor skillnad mellan:
Designad för ...
Rekommenderad ...
IngOehman skrev:Ännu ett exempel på en huvudlös tumregel!
Att säga att resistansen får vara upp till 5% av den nominella impedansen är att säga att den för vara 0,4 ohm om
högtalarens nominella impedans är 8 ohm, och det finns gott om exempel på högtalare med nominell impedans
om 8 ohm som går ned till under 3 ohm. Om en sådana högtalare är designad för att drivas via noll ohm (vilket de
flesta högtalare är) så betyder det att tonkurvefelen från kabeln blir 20*log(3/3,4) vilket blir sisådär 1,1 dB. ...
hifikg skrev:... utan att ägna alltför mycket tankemöda åt saken. Det ger mig mer tid att lyssna
PerStromgren skrev:Är du en auktoritet, Ingvar?
PS. Och där bröt jag mitt nyårslöfte.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Är du en auktoritet, Ingvar?
PS. Och där bröt jag mitt nyårslöfte.
Aj då, det var tråkigt att höra. Vad var det för löfte?
Att inte avvika från sakfrågan? Att inte komma med retoriska frågor?
Almen skrev:Att inte avvika från sakfrågan? Att inte komma med retoriska frågor?
AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:Att inte avvika från sakfrågan? Att inte komma med retoriska frågor?
Tänk inte så mycket på vad han skrev. Utan till vem han skrev det.
Almen skrev:AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:Att inte avvika från sakfrågan? Att inte komma med retoriska frågor?
Tänk inte så mycket på vad han skrev. Utan till vem han skrev det.
Aha!Att inte komma med retoriska frågor till IngOehman?
PerStromgren skrev:Jag hade lovat mig själv att inte alls kommentera ett inlägg av IÖ. Men detta mitt löftesbrott gav ingen skada denna gång.
PerStromgren skrev:Jag hade lovat mig själv att inte alls kommentera ett inlägg av IÖ. Men detta mitt löftesbrott gav ingen skada denna gång.
gustengren skrev:att skapa en 4 ohms kabel är nästan omöjligt (jfr TV antennkabel) är väl 75 ohm. Det går inte med partvinnad kabel så det måste vara av koaxialtyp. Och då kallas det inte kabel utan transmissionsledning där mittledaren är mycket stor i förhållande till dielektrikat (isolatorn) det blir snarare som att installera vattenrör, dvs kabeln går inte att böja).
PerStromgren skrev:Finns det några fler kommersiella högtalare än Ino som inte är konstruerade för spänningsdrivning med noll ohms utimpedans? Jag känner inte till några, men har erkänt dålig koll.
aisopos skrev:gustengren skrev:att skapa en 4 ohms kabel är nästan omöjligt (jfr TV antennkabel) är väl 75 ohm. Det går inte med partvinnad kabel så det måste vara av koaxialtyp. Och då kallas det inte kabel utan transmissionsledning där mittledaren är mycket stor i förhållande till dielektrikat (isolatorn) det blir snarare som att installera vattenrör, dvs kabeln går inte att böja).
Detta är inte sant, det finns karaktäristisk impedans även i bandkablar och tvinnade parkablar.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Finns det några fler kommersiella högtalare än Ino som inte är konstruerade för spänningsdrivning med noll ohms utimpedans? Jag känner inte till några, men har erkänt dålig koll.
Fast Ino-högtalarna är väl inte inte konstruerade för spänningsdrivning med i alla fall negligerbar utimpedans (vilket inte är samma som noll)?
Hesselwalls är förvisso konstruerad av Ingvar, men den är ju väldigt speciell.
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Finns det några fler kommersiella högtalare än Ino som inte är konstruerade för spänningsdrivning med noll ohms utimpedans? Jag känner inte till några, men har erkänt dålig koll.
Fast Ino-högtalarna är väl inte inte konstruerade för spänningsdrivning med i alla fall negligerbar utimpedans (vilket inte är samma som noll)?
Blev meningen konstig, kanske?
Jag har fått för mig (när IÖ skriver här) att Ino-högtalare är konstruerade för drivning med impedans överstigande noll, icke resistiv. Har jag uppfattat det fel? Är han i så fall ensam eller inte om detta?
Almen skrev:Ja, han räknar ju in högtalarkabeln, om det är det du menar. Men hur skulle han kunna styra över en godtycklig förstärkares dämpfaktor?
Min också.Min var precis som avsågs.
PerStromgren skrev:Almen skrev:Ja, han räknar ju in högtalarkabeln, om det är det du menar. Men hur skulle han kunna styra över en godtycklig förstärkares dämpfaktor?
Inte styra, men det går ju inte att skilja på förstärkarens utimpedans och den plus kabelns. Finns det någon annan som gör så? Jag tror att alla andra konstruerar för nolldrivning.
PS.Min också.Min var precis som avsågs.
Almen skrev:Har du någon gissning varför de flesta högtalarkonstruktörer inte specar detta?
Almen skrev:Har du någon gissning varför de flesta högtalarkonstruktörer inte specar detta?
hifikg skrev:Almen skrev:Har du någon gissning varför de flesta högtalarkonstruktörer inte specar detta?
De saknar avtal med någon kabelmånglare... tänk om Stig sagt/skrivit att den enda kabel som garanterar världens bästa ljud ur världens bästa högtalare är någon svindyr snok från Jorma!? Jag hade genast köpt den rekommenderade snoken inklusive eventuella ormoljekontakter och allt, där kan vi tala om auktoritetstro
hifikg skrev:Fast ibland förenklar det livet att "tro" på saker. 95 oktan är slut, jag "tror" att en skvätt 98 inte knäcker motorn på väg till nästa mack, utan att för den skull bli kemist och motorkonstruktör. Jag "tror" att den här högtalarkabeln duger lika bra som den där, utan att bli högtalar- eller kabeltillverkare för det. Igår trodde jag att det var snabbast att ta t-banan en bit, men vet gör jag inte och jag utredde det inte särskilt ingående, bara klev på och åkte. Ibland är Faktiskt lite väl nördigt, allt ska vridas och vändas in i minsta detalj. O så kommer man ändå fram till att tumregeln är tillräckligt bra...
Edit: Eller tro på personer, eftersom jag vet att du pysslat med såna här saker länge så litar jag på det du säger, det kan inte bli mer fel än om jag gissar själv i varje fall.
Nattlorden skrev:Nja... "tro" och "chansa på" är väl ändå inte synonymer?
BORIS skrev:Nattlorden skrev:Nja... "tro" och "chansa på" är väl ändå inte synonymer?
Nej, hur kan du tro det?
Nattlorden skrev:BORIS skrev:Nattlorden skrev:Nja... "tro" och "chansa på" är väl ändå inte synonymer?
Nej, hur kan du tro det?
Det gör jag inte, jag har goda skäl att ställa frågan.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Fast ibland förenklar det livet att "tro" på saker. 95 oktan är slut, jag "tror" att en skvätt 98 inte knäcker motorn på väg till nästa mack, utan att för den skull bli kemist och motorkonstruktör. Jag "tror" att den här högtalarkabeln duger lika bra som den där, utan att bli högtalar- eller kabeltillverkare för det. Igår trodde jag att det var snabbast att ta t-banan en bit, men vet gör jag inte och jag utredde det inte särskilt ingående, bara klev på och åkte. Ibland är Faktiskt lite väl nördigt, allt ska vridas och vändas in i minsta detalj. O så kommer man ändå fram till att tumregeln är tillräckligt bra...
Edit: Eller tro på personer, eftersom jag vet att du pysslat med såna här saker länge så litar jag på det du säger, det kan inte bli mer fel än om jag gissar själv i varje fall.
Nja... "tro" och "chansa på" är väl ändå inte synonymer?
shifts skrev:Tror du verkligen det? Är det inte hoppas du gör i den stunden?
Almen skrev:hifikg skrev:Almen skrev:Har du någon gissning varför de flesta högtalarkonstruktörer inte specar detta?
De saknar avtal med någon kabelmånglare... tänk om Stig sagt/skrivit att den enda kabel som garanterar världens bästa ljud ur världens bästa högtalare är någon svindyr snok från Jorma!? Jag hade genast köpt den rekommenderade snoken inklusive eventuella ormoljekontakter och allt, där kan vi tala om auktoritetstro
Nja, specar värden på kabelns elektriska parametrar.
PerStromgren skrev:Jag tycker mig känna igen texten från manualen till ESL 63, och de bör ju veta vad de pratar om. Var det därifrån, hifikg?
Vh, iö
Morello skrev:PerStromgren skrev:Jag tycker mig känna igen texten från manualen till ESL 63, och de bör ju veta vad de pratar om. Var det därifrån, hifikg?
I så fall är det ju extra olämpligt då sagda högtalare, om jag minns rätt, har en impedans som varierar med mer än en tiopotens.
En huvudlös tumregel alltså. men det är klart att om man driver dom med Quad II så spelar det nog ingen roll.
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Finns det några fler kommersiella högtalare än Ino som inte är konstruerade för spänningsdrivning med noll ohms utimpedans? Jag känner inte till några, men har erkänt dålig koll.
Blev meningen konstig, kanske?
Jag har fått för mig (när IÖ skriver här) att Ino-högtalare är konstruerade för drivning med impedans överstigande noll, icke resistiv. Har jag uppfattat det fel? Är han i så fall ensam eller inte om detta?
Vh, iö
IngOehman skrev:...de flesta konstruerar nog, som du antyder, för noll ohm. Men det finns
absolut fler än jag som tar hänsyn till förstärkare och kabel. Alla gör det inte på samma sätt dock, och jag vet
med säkerhet att alla heller inte tycker att det är så viktigt med de "små" (eller?) tonkurveavvikelser som upp-
står på grund av variationer i drivimpedansen.
Vh, iö
Alexi skrev:IngOehman skrev:...de flesta konstruerar nog, som du antyder, för noll ohm. Men det finns
absolut fler än jag som tar hänsyn till förstärkare och kabel. Alla gör det inte på samma sätt dock, och jag vet
med säkerhet att alla heller inte tycker att det är så viktigt med de "små" (eller?) tonkurveavvikelser som upp-
står på grund av variationer i drivimpedansen.
Vh, iö
Hur stora tonkurveavikelser pratar vi om, om man har 0 ohm eller 0,5 ohm drivimpedans med dina högtalare?
Komorok skrev:Blir det större resistans med kortare kabel? Eller läser jag illa?
Alexi skrev:En 0,3dB avvikelse borde vara hyggligt enkel att detektera under goda förutsättningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster