Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Nja, de är väl på ~10ohm styck, så 5 ohm gäller parallellkoppling och 20ohm vid seriekoppling.
Komorok skrev:218 är för klena.
Komorok skrev:218 är för klena. 208 är ett bättre alternativ.
Abletec/Anaview annars?
blekfet skrev:Behringer iNUKE NU6000 kanske?
philipbtz skrev:2 stycken 208:or blir för dyrt tycker jag.
philipbtz skrev:Min enda tanke med att ha 450w per modul är att jag vill kunna driva dom fullt ut om jag för någon anledning vill spela riktigt högt någon gång. I rummet jag kommer ha nu kommer jag antagligen aldrig behöva det men om jag får ett mycket större rum i framtiden så vet man ju aldrig. Försöker göra så lite mellansteg som möjligt. Dessutom ser det ut som att ett nu3000 täcker alla mina behov om jag tänker rätt och det kostar bara 2600:- från Tyskland exklusive frakt. Det enda störande är att jag kanske måste ha den i rummet utanför om inte fläktmodden duger. Men noctua-fläktar är sjukt tysta så är optimistisk. Svårt att slå inuken på prisvärdhet men är öppen för alternativ. Det jag kanske främst undrar är om 2x900 4ohms watt räcker för att driva fyra moduler fullt ut? IÖ prata i någon tråd om att det inte alltid handlar om watt utan hur många volt förstärkaren kan svinga och på detta område är jag ganska nollställd.
DVD-ai skrev:JA alltså, jag tror att TS behöver testa ett steg på typ 300w/8ohm till sina Y2 och uppleva hur långt man kommer med det.
Eller bara köpa ett vettigt PA-steg och byta fläkt och gömma undan denna så att inte fläktljudet stör alls, sedan vara nöjd och glad![]()
"du kan inte ha för mycket effekt" typ, alltså det är ingen nackdel att ha mycket effekt, hur mycket/ lite du än använder.
Men krångla inte till det i onödan för att du vill ha något du inte behöver, ta reda på behovet först
Simp_the_pimP skrev:XPA-2 räcker inte till Y-4, därför sålde jag mitt.
Nu kör jag Behringer EP4000, funkar fantastiskt bra och blir nästan helt tyst efter fläktmodd, billigt också.
paa skrev:Dom där Behringerstegen, vad har dom för undre gränsfrekvens?
Simp_the_pimP skrev:Hög volym, väldigt bastung musik, dom slår ifrån.
För "normal" lyssning och lite till så funkar det galant, men om man ska vara lite frän och visa vad basarna är kapabla till så funkade inte mitt XPA-2 iaf.
TomKokk skrev:Simp_the_pimP skrev:Hög volym, väldigt bastung musik, dom slår ifrån.
För "normal" lyssning och lite till så funkar det galant, men om man ska vara lite frän och visa vad basarna är kapabla till så funkade inte mitt XPA-2 iaf.
Så stegen stängdes av? Då förstår jag problemet..
Har Aldrig någonsin hört det tidigare.
Men var kanske ett måndagsexemplar?
Men du är nöjd och glad idag och har inga problem.
Då njut!
Komorok skrev:Xpa-2 är för fjuttigt helt enkelt. NAD 218 likaså. Det behövs något som klarar ca 500W i 8 Ohm.
Komorok skrev:Xpa-2 är för fjuttigt helt enkelt. NAD 218 likaså. Det behövs något som klarar ca 500W i 8 Ohm.
Nattlorden skrev:Komorok skrev:218 är för klena.
1.2kW dynamiskt i 4 ohm i bryggat läge för klent?
Johan_Lindroos skrev:I bryggat läge så ser ju förstärkaren bara halva lasten; alltså 2 - 2,5 ohm med 2 st parallellokpplade profundus-Y, och jag är inte helt övertygad om att NAD 218 mår så bra med den lasten. För att driva fyra basar skulle det med ditt exempel behövas 2 st 218. Jag tror då att en bättre koppling skulla vara att köra obryggat med varsin basmodul per kanal. Men då blir alltså uteffekten något för låg för att kunna styra ut elementen till största konutslag.
Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:I bryggat läge så ser ju förstärkaren bara halva lasten; alltså 2 - 2,5 ohm med 2 st parallellokpplade profundus-Y, och jag är inte helt övertygad om att NAD 218 mår så bra med den lasten. För att driva fyra basar skulle det med ditt exempel behövas 2 st 218. Jag tror då att en bättre koppling skulla vara att köra obryggat med varsin basmodul per kanal. Men då blir alltså uteffekten något för låg för att kunna styra ut elementen till största konutslag.
Och det var ju just 2 stycken jag föreslog...
Använder 2 stycken själv till mina 8 NHT1259, 2 parallella i alla fyra kanalerna. Kåken klagar lång innan jag ens får någon värme på stegen...
meshuggener skrev:250w/element.2x500w 8ohm för Y-4.
AndreasArvidsson skrev:450w i 8ohm är väl det som jag sett Ingvar rekommendera. Dvs 900w i 4ohm.
meshuggener skrev:250w/element.2x500w 8ohm för Y-4.
philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:450w i 8ohm är väl det som jag sett Ingvar rekommendera. Dvs 900w i 4ohm.
Ok tackFrågan är om man skall ha två stycken inuke 3000 eller ett 6000. Ett 3000 ger perfekt mängd med effekt för Y-2 nämligen. "Problemet" med 6000 är att jag kommer få 1550W per modul. För jag antar att man kan räkna så att om man har två parallellkopplade till en kanal och varje behöver 900W så drar den 1800W max per kanal? Med ett 6000 får jag 3100W per två moduler vilket blir för mycket.
AndreasArvidsson skrev:Du behöver bara 2x450w i 8ohm eller 2x900w i 4ohm för att driva profY-4. När du parallellkopplar så halveras impendansen och förstärkaren ger dubbelt så stor effekt.
Jag tror att de anger peak effekt för inuke, det är iaf vad jag läst, så RMS effekten är lägre.
Johan_Lindroos skrev:philipbtz, det är bättre du tänker mest i åttaohmseffekt på slutsteg i denna tillämpning så du inte rör ihop det. Nuke-steget du nämnde i början ger alltså 2 x 550 watt i 8 ohm (och jag antar att det då inte är internt bryggkopplat), vilket är ganska nära de rekommenderade 450 watt i 8 ohm. Således är steget liiiite för stort, men inte mycket för stort. Jag tror det är en ganska bra matchning rent effektmässigt. Sedan kan ju steget ha en mängd andra tillkortakommanden, men dessa vet jag inget om (t.ex. för hög nedre gränsfrekvens, surrande fläktar, transformatorsurr, brus, dist, m.m.).
philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:Du behöver bara 2x450w i 8ohm eller 2x900w i 4ohm för att driva profY-4. När du parallellkopplar så halveras impendansen och förstärkaren ger dubbelt så stor effekt.
Jag tror att de anger peak effekt för inuke, det är iaf vad jag läst, så RMS effekten är lägre.
Ja du har rätt Inuke 3000 ger endast 600W per kanal rms i 4 ohm så den går bort
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... ments.html
inuke 6000 gav "endast" 1800Wrms per kanal i 4 ohm vid basdrift. Detta räcker ju men den drog upp emot 80A från nätet vilket verkade lite dumt i vissa situationer.
http://forum.speakerplans.com/behringer ... page1.html
Vad krångligt det blev..kanske skall skita inuke ändå.
Nu är jag mer inne på EP4000 igen som ger 950Wrms per kanal i 4 Ohm och 550Wrms per kanal i 8 Ohm. Lite lurigt att hitta steg som har precis rätt mängd effekt måste jag säga.
Ja om du bara lyssnar på sinustoner vid full effekt, men lyssnar du på riktig musik, så behöver du kanske 1W kontinuerligt. Men dynamiskt för att kunna nyttja elementets slaglängd, så behöver du 450W.philipbtz skrev:Men samtidigt klarar elementen max 250W styck kontinuerligt så mycket mindre borde räcka.
Om det varit prof-X, hade jag hållit med dig.TomKokk skrev:2st Emotiva XPA1 alternativt en XPA2.
Komorok skrev:Fast att ha ett system som går på tomgång även när väggarna skakar är rätt skönt också. Headroom är bra grejor det.
Alexi skrev:Komorok skrev:Fast att ha ett system som går på tomgång även när väggarna skakar är rätt skönt också. Headroom är bra grejor det.
Jo men då finns ju möjligheten att dra på när man vill. Precis som att köra valfri sportbil på landsväg.
blekfet skrev:philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:Du behöver bara 2x450w i 8ohm eller 2x900w i 4ohm för att driva profY-4. När du parallellkopplar så halveras impendansen och förstärkaren ger dubbelt så stor effekt.
Ja du har rätt Inuke 3000 ger endast 600W per kanal rms i 4 ohm så den går bort
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... ments.html
inuke 6000 gav "endast" 1800Wrms per kanal i 4 ohm vid basdrift. Detta räcker ju men den drog upp emot 80A från nätet vilket verkade lite dumt i vissa situationer.
http://forum.speakerplans.com/behringer ... page1.html
Vad krångligt det blev..kanske skall skita inuke ändå.
Nu är jag mer inne på EP4000 igen som ger 950Wrms per kanal i 4 Ohm och 550Wrms per kanal i 8 Ohm. Lite lurigt att hitta steg som har precis rätt mängd effekt måste jag säga.
Humm.. Jag hade tänkt att använda ett inuke 6000 till profY-4. Kan det fetmarkerade tänkas bli ett problem vid normal användning som t.ex. filmtittning på referensnivå?
Alexi skrev:Ja om du bara lyssnar på sinustoner vid full effekt, men lyssnar du på riktig musik, så behöver du kanske 1W kontinuerligt. Men dynamiskt för att kunna nyttja elementets slaglängd, så behöver du 450W.philipbtz skrev:Men samtidigt klarar elementen max 250W styck kontinuerligt så mycket mindre borde räcka.
Varför dubbla antalet element om man inte tror sig ha behov av att ens kunna nyttja Y2 fullt ut?
Lite som att köpa en Ferrari och spara pengar genom att köra den på de smala reservhjulet.
AndreasArvidsson skrev:Vem har en 80A säkring i sitt hem undrar jag?
philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:Vem har en 80A säkring i sitt hem undrar jag?
Ja måste vara resultatet av en extrem testton.
RogerGustavsson skrev:Låter orimligt med 80 Ampere. Det blir ju 80x230=18400 W...
AndreasArvidsson skrev:Ja, men då så. Vad är problemet?
AndreasArvidsson skrev:Ja, men då så. Vad är problemet?
Alexi skrev:Om det varit prof-X, hade jag hållit med dig.TomKokk skrev:2st Emotiva XPA1 alternativt en XPA2.
Johan_Lindroos skrev:Men du skrev om bryggade 218. Det är det som inte är så jättebra.
AndreasArvidsson skrev:Callisto : Du kan använda bs60 fortfarande trots att du delar mot basmoduler.
philipbtz skrev:Hittade precis en ny variant - iNuke NU4-6000. Den har fyra output-kanaler. iNuke NU4-6000 ser ut att vara en väldigt bra matchning till Y-4.
Detta ser ju nästan perfekt ut eller? :
8 ohms Impedance: (4X) 315W RMS 440W Peak(http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... amp-7.html)
http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... lifier.htm
Kraniet skrev:philipbtz skrev:Hittade precis en ny variant - iNuke NU4-6000. Den har fyra output-kanaler. iNuke NU4-6000 ser ut att vara en väldigt bra matchning till Y-4.
Detta ser ju nästan perfekt ut eller? :
8 ohms Impedance: (4X) 315W RMS 440W Peak(http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... amp-7.html)
http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... lifier.htm
ser ju väldigt lämplig ut rent effektmässigt. 2ohms stabil dessutom så du kan köra Y-4 i varje kanal![]()
En fundering man kan ha är väl hur utsträckt den är nedåt i frekvens. men det är väl mera av ett problem för infra-moduler
AndreasArvidsson skrev:Rekommenderad förstärkareffekt är så vitt jag vet 2x450w i 8ohm kontinuerligt. Inte peak.
philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:Rekommenderad förstärkareffekt är så vitt jag vet 2x450w i 8ohm kontinuerligt. Inte peak.
Ok då är det bara att börja på ruta ett igen
AndreasArvidsson skrev:philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:Rekommenderad förstärkareffekt är så vitt jag vet 2x450w i 8ohm kontinuerligt. Inte peak.
Ok då är det bara att börja på ruta ett igen
Hehe sorry ^^
NAD 208 eller Behringer EP4000 säger jag då.
AndreasArvidsson skrev:Rekommenderad förstärkareffekt är så vitt jag vet 2x450w i 8ohm kontinuerligt. Inte peak.
philipbtz skrev:EP4000 räcker ju bara till Y-2 men du menar två sådana? NAD 208 borde också bara räcka till Y-2 om varje modul skall ha 450W kontinuerligt. Dock har jag svårt att tro att man behöver det om elementen bara tål 250W kontinuerligt? Men det är väl peaken man vill åt antar jag.
Edit: Men vad klarar varje Y-bas i peak då? Kan inte vara mycket mer än 450W?
schmutziger skrev:2x250w är det senaste jag sett iaf, rekommenderad effekt 2x300w.
Fast när han visar högsta ljudtryck så är det för 2x180w,
antar 8ohms effekt
Xenod skrev:Hehe prova med några steg du har hemma eller som du kan låna av polare först tycker jag Philip. Det finns ju MASSOR med saker att lägga pengar på nu när du ska bygga dedikerad bio![]()
Vi har ju inte umgåtts jättemkt men baserat på det lilla jag träffat dig så gissar jag att du väljer prof-Y ungefär av samma anledningar som mig; du vill aldrig att systemet ska säga stopp innan du säger stopp och du vill också ha headroom vid ditt normala användande. Och skulle du upptäcka att du spelar vrålstarkt allt mer ofta med ditt nya rum så kan du byta steg lite senare. Jag tror det finns andra hål att stoppa pengarna i där de gör mer nytta nu när du skall ge dig på rummet som sagt! Det brukar inte vara något problem![]()
Jag tror du klarar dig fint ett bra tag på steget du har idag. Tänk på att slutsteg som bara lämnar hälften så mycket effekt som det borde för att maxa modulerna ändå kommer ganska nära ett "perfekt" slutsteg om man tittar på dB-output. Så plocka den lägst hängande frukten först är mitt tips.
AndreasArvidsson skrev:philipbtz skrev:EP4000 räcker ju bara till Y-2 men du menar två sådana? NAD 208 borde också bara räcka till Y-2 om varje modul skall ha 450W kontinuerligt. Dock har jag svårt att tro att man behöver det om elementen bara tål 250W kontinuerligt? Men det är väl peaken man vill åt antar jag.
En EP4000 driver utan problem prof Y-4. När du parallellkopplar så ger ju steget dubbelt så mycket effekt så var bas får fortfarande samma.
Betydligt mer än så gissar jag på. Det är väldigt svårt att termiskt ha sönder en subwoofer. Det är nästan alltid slaglängden som sätter stop och den är ju frekvensberoende. Så hur mycket effekt du kan ge i peak innan de bottnar beror ju på materialvalet.schmutziger skrev:2x250w är det senaste jag sett iaf, rekommenderad effekt 2x300w.
antar 8ohms effekt
450w står i manifest. Står dock inte i vilken impendans eller om det är kontinuerligt eller i peak. Ingvar brukar dock ange 8ohm och kontinuerligt så vitt jag vet så det är min gissning. Vill man veta med säkerhet så ring honom är mitt tips.
schmutziger skrev:AndreasArvidsson skrev:philipbtz skrev:EP4000 räcker ju bara till Y-2 men du menar två sådana? NAD 208 borde också bara räcka till Y-2 om varje modul skall ha 450W kontinuerligt. Dock har jag svårt att tro att man behöver det om elementen bara tål 250W kontinuerligt? Men det är väl peaken man vill åt antar jag.
En EP4000 driver utan problem prof Y-4. När du parallellkopplar så ger ju steget dubbelt så mycket effekt så var bas får fortfarande samma.
Betydligt mer än så gissar jag på. Det är väldigt svårt att termiskt ha sönder en subwoofer. Det är nästan alltid slaglängden som sätter stop och den är ju frekvensberoende. Så hur mycket effekt du kan ge i peak innan de bottnar beror ju på materialvalet.schmutziger skrev:2x250w är det senaste jag sett iaf, rekommenderad effekt 2x300w.
antar 8ohms effekt
450w står i manifest. Står dock inte i vilken impendans eller om det är kontinuerligt eller i peak. Ingvar brukar dock ange 8ohm och kontinuerligt så vitt jag vet så det är min gissning. Vill man veta med säkerhet så ring honom är mitt tips.
manifest säger:
Modell Profundus Y-2
Baselement: 2 st 25,2 cm
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-90 Hz
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått)
Kontinuerlig effekt: 500 W (2*250 W)
Känslighet (ensam Y): 95,5 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 300 W
Frekvensomfång-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W) s-versionen omställbar för 128 dB >22 Hz.
Dimension(b*h*d, cm): 2st 50*66*52, 38 kg/st (version standard) 50*68,1*52, 40 kg/st (version signatur)
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)
IngOehman skrev:I runda tal 450-650 W (8 ohmseffekt) är lagom för profY-modulerna.
För profundus X så är det lagom med 200 - 300 W sisådär.
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Ja precis de senare manifesten har 2x450w utskrivet.
Och i nedanstående inlägg så skriver Ingvar:IngOehman skrev:I runda tal 450-650 W (8 ohmseffekt) är lagom för profY-modulerna.
Vh, iö
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1614598#p1614598
schmutziger skrev:såg det, trodde han specifikt menade y4
men varför har han höjt rek.effekt? han specar ju fortfarande max spl med 180w?
Är det kanske för att få med alla bastransienter korrekt?
iaf denna kommer jag spana in längre fram för att driva 8st bremen eller något annat :
http://www.thomann.de/se/the_tamp_tsa_4700.htm
Kraniet skrev:sen står det
Rek.först.eff: 2*450 W
vilket jag då tolkar som peak-effekt.
Almen skrev:Kraniet skrev:sen står det
Nja... Det finns väl ingen anledning att tro att det är något annat än medeleffekt?
Kraniet skrev:Almen skrev:Kraniet skrev:sen står det
Nja... Det finns väl ingen anledning att tro att det är något annat än medeleffekt?
Ja det beror kanske på semantik. Det står kontinuerlig effekt 250W, det skulle jag kalla medeleffekt. 650W ser jag som maximal peakeffekt och 450W som en mer rimlig siffra.
Kraniet skrev:elementen torde väl klara 40mm x-mech och det är väl ca 3kW i 8ohm. om talspolen kan hantera den effekten är ju en annan sak![]()
tänker man spela så högt att man lgger nära xmax så är det nog klokt att köpa fler basar dock.
philipbtz skrev:Då är problemet att det mer eller mindre inte finns något slutsteg som kommer leverera låg nog RMS och hög nog peak. Har hellre ett steg som klarar peakarna än att begränsa sig för att man är rädd att elda upp elementen. Känns som att man måste råka spela en sinus eller något komprimerat material på tokhög volym för att spela sönder det hela. En NU6000DSP kanske hade varit något för där kan man sätta en limiter på peak volt. Om man ställer att ens receiver inte går att höja över -10dB också t.ex så kan man på så vis sätta en gräns för både RMS och peak.
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Då är problemet att det mer eller mindre inte finns något slutsteg som kommer leverera låg nog RMS och hög nog peak. Har hellre ett steg som klarar peakarna än att begränsa sig för att man är rädd att elda upp elementen. Känns som att man måste råka spela en sinus eller något komprimerat material på tokhög volym för att spela sönder det hela. En NU6000DSP kanske hade varit något för där kan man sätta en limiter på peak volt. Om man ställer att ens receiver inte går att höja över -10dB också t.ex så kan man på så vis sätta en gräns för både RMS och peak.
Låna slutsteg av någon och ta reda på hur mycket effekt du egentligen behöver. För de flesta av oss är det vi själva och när rummet börjar spela med som är den reella begränsningen - inte när elementen teoretiskt sett brinner upp...
Johan_Lindroos skrev:Kraniet skrev:elementen torde väl klara 40mm x-mech och det är väl ca 3kW i 8ohm. om talspolen kan hantera den effekten är ju en annan sak![]()
tänker man spela så högt att man lgger nära xmax så är det nog klokt att köpa fler basar dock.
Hur har du resonerat ovan? Det låter som orealistiskt stor ineffekt. Det är ju inte mellanregisterfrekvenser vi snackar om precis. Inte ens vid uppe vid typ 70 Hz vill man ha så stora konutslag. Nere vid de intressanta frekvenserna "där nere" tror jag inte det behöver gå åt 3 kW förrän Xmech uppnås. Eller... jag tror alltså att man blåser sönder elementet ganska rejält om man matar det med 3 kW.![]()
Slaglängden är ju beroende av vilken frekvens som spelas, elementet, lådans utformning och ineffekten . Även hur lådan placeras spelar roll.
philipbtz skrev:Då är problemet att det mer eller mindre inte finns något slutsteg som kommer leverera låg nog RMS och hög nog peak. Har hellre ett steg som klarar peakarna än att begränsa sig för att man är rädd att elda upp elementen. Känns som att man måste råka spela en sinus eller något komprimerat material på tokhög volym för att spela sönder det hela. En NU6000DSP kanske hade varit något för där kan man sätta en limiter på peak volt. Om man ställer att ens receiver inte går att höja över -10dB också t.ex så kan man på så vis sätta en gräns för både RMS och peak.
Kraniet skrev:philipbtz skrev:Då är problemet att det mer eller mindre inte finns något slutsteg som kommer leverera låg nog RMS och hög nog peak.
håller med om det.
philipbtz skrev:Känns som att man måste råka spela en sinus eller något komprimerat material på tokhög volym för att spela sönder det hela.
Kraniet skrev:jag förstår inte att folk hellre har en stor klump på 100 kilo för att få "bra ljud".
Kraniet skrev:Johan_Lindroos skrev:Kraniet skrev:elementen torde väl klara 40mm x-mech och det är väl ca 3kW i 8ohm. om talspolen kan hantera den effekten är ju en annan sak![]()
Hur har du resonerat ovan? Det låter som orealistiskt stor ineffekt. Det är ju inte mellanregisterfrekvenser vi snackar om precis. Inte ens vid uppe vid typ 70 Hz vill man ha så stora konutslag. Nere vid de intressanta frekvenserna "där nere" tror jag inte det behöver gå åt 3 kW förrän Xmech uppnås. Eller... jag tror alltså att man blåser sönder elementet ganska rejält om man matar det med 3 kW.![]()
Slaglängden är ju beroende av vilken frekvens som spelas, elementet, lådans utformning och ineffekten . Även hur lådan placeras spelar roll.
från 15hz och uppåt så gäller det. det är under 15hz som det springer iväg. men slaget vid 15hz är ungefär samma som vid 30 hz för en avstämning runt 20 hz. Under 15 hz är det ju dock en helt annan sak men där är ju 400W för mycket även det..
jag pratar ju om en låda som liknar Y-lådan. dvs 12 tums bas i cirka 120 liter volym avstämd runt 20 hz. har inte T/S på Y-basen så XXLS är ju det närmaste man kommer.
Elfsberg skrev:Vad vart det för slutsteg?
philipbtz skrev:Elfsberg skrev:Vad vart det för slutsteg?
EP4000. DSP6000 såg för B ut
blixten_no1 skrev:philipbtz skrev:Elfsberg skrev:Vad vart det för slutsteg?
Hoppas du klarar dig från brummet jag fick med kombon ep4000 och cr80.
När man kom över en viss gain i cr80 så sa det klick och det kom ett JÄTTEbrum...
Gick att lösa dugligt genom att ratta på ep4000 och i cr80.
philipbtz skrev:blixten_no1 skrev:philipbtz skrev:
När man kom över en viss gain i cr80 så sa det klick och det kom ett JÄTTEbrum...
Det blir nog brum med vilket slutsteg som helst som är jordat. Vad jag har noterat är att de flesta hifi-apparater verkar inte vara jordade medan PA-slutsteg är det. I mitt förra så lyfte jag jorden i steget men denna gång tänker jag att det borde gå att lyfta jorden mellan cr80s och ep4000 med en skiljetransformator som jag har.
blixten_no1 skrev:philipbtz skrev:blixten_no1 skrev:
Det blir nog brum med vilket slutsteg som helst som är jordat. Vad jag har noterat är att de flesta hifi-apparater verkar inte vara jordade medan PA-slutsteg är det. I mitt förra så lyfte jag jorden i steget men denna gång tänker jag att det borde gå att lyfta jorden mellan cr80s och ep4000 med en skiljetransformator som jag har.
Nu pratar jag inte vanligt brum, utan typ 40dB brum, och under en viss gain så vart det knäpptyst.
philipbtz skrev:blixten_no1 skrev:philipbtz skrev:
Nu pratar jag inte vanligt brum, utan typ 40dB brum, och under en viss gain så vart det knäpptyst.
Ja jag hoppas att det inte blir något konstigt. Men så länge man har det rätt inställt så blir det bra?
Simp_the_pimP skrev:ep4000 känns mindre plastig än nuke-stegen.
Det skiljer säkert 10 kilo på dom, det tycker jag är lite feelgood.
blixten_no1 skrev:Bara höra av dig om du får problem så hjälper jag mer än gärna till med lite support.
philipbtz skrev:
ja detta var ganska avgörande samt att jag läst så mycket bra om just detta steg. plast går liksom bort när man sitter med i32s.
bakerman22 skrev:philipbtz skrev:
ja detta var ganska avgörande samt att jag läst så mycket bra om just detta steg. plast går liksom bort när man sitter med i32s.
Hur definierar du "plast"? Är det lättviktssteg?
Jag har fyra fläktmoddade EP2500 som är samma steg som EP4000 men har valt bort dom till fördel för andra steg.
Har två QSC PL380 som driver mina fyra baslådor. Är dom skit? Är det "plast" för att det är lättviktssteg?
Tror att man ska vara ganska försiktig i sina uttalanden.. Tror inte att INuke är skräp bara för att dom väger lite...
Tvärtom tror jag att dom är alldeles utmärkta för basdrivning.
Till fullregister är det kanske en annan femma, även att jag kanske inte följer Faktiskt:s expertis till punkt och pricka där heller....
EDIT: Om jag nu måste välja mellan en NAD 208 och ett annat steg så tar jag hellre det andra steget.
Simp_the_pimP skrev:XPA-2 räcker inte till Y-4, därför sålde jag mitt.
Nu kör jag Behringer EP4000, funkar fantastiskt bra och blir nästan helt tyst efter fläktmodd, billigt också.
music4ever skrev:Simp_the_pimP skrev:XPA-2 räcker inte till Y-4, därför sålde jag mitt.
Hade en vän förbi som ville lyssna på systemet. Lyckades få Emotiva XPA-DR2 att stänga av sig 2-3 gånger när det drev Y-4. DR-2 ska ge 2x550 watt men jag antar den inte pallar att leverera till Y-4 för dessa når till ca 3,5 ohm minimum?
Så får börja leta efter andra slutsteg.
Skulle Rotel 1090 orkar driva Y-4 eller t o m Y-6 utan problem? Eller är det 2 st PA-steg som gäller för mina framtida Y-8?
music4ever skrev:I en tidigare tråd fick jag tips av Komorok att köra två av dessa till mina Y8.
https://www.thomann.de/se/the_tamp_tsa_4_1300.htm
Framförallt ett billigare alternativ (ca 11 000 för dessa, kan sälja 2 st Rotel 1090 och en Emotiva DR-2)
Frisk skrev:Såg ut som ett trevligt steg! Hur ser frekvensomfånget ut? Går det ner till nästa DC?
Angående Emotivan ger det väl "bara" 300W ut, snabb koll på hembiobutiken. Kan det inte varit att steget gav DC ut som gjorde att det stängde av sig?
music4ever skrev:Frisk skrev:Såg ut som ett trevligt steg! Hur ser frekvensomfånget ut? Går det ner till nästa DC?
Angående Emotivan ger det väl "bara" 300W ut, snabb koll på hembiobutiken. Kan det inte varit att steget gav DC ut som gjorde att det stängde av sig?
Tror Komorok skrev 3,5 hz, inte så intressant för mig som kör basreflex.
Nej, XPA-DR2 ger 2x550 watt (class H): https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereoslutsteg/275090-emotiva-xpa-dr2/
philipbtz skrev:Jag är skeptisk till A800 tills jag ser mätning på den pga hur A500 mäter.. https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.5070/
Crown 1502 är lite mer intressant i mina ögon i så fall https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.6062/ - tydligen går fläkten typ aldrig igång på den.
niklasmagnus skrev:philipbtz skrev:Jag är skeptisk till A800 tills jag ser mätning på den pga hur A500 mäter.. https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.5070/
Crown 1502 är lite mer intressant i mina ögon i så fall https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.6062/ - tydligen går fläkten typ aldrig igång på den.
Väntar med spänning att A800 testet skall bli genomfört. Hoppas det inte dröjer för länge, för jag behöver fler kanaler och tanken på 2x A800 fläktfria billiga steg med bra effekt är lockande.
Har basmodeler som går den till 3,3 ohm så ställer väl lite högre krav än 8 ohm basar.
philipbtz skrev:niklasmagnus skrev:philipbtz skrev:Jag är skeptisk till A800 tills jag ser mätning på den pga hur A500 mäter.. https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.5070/
Väntar med spänning att A800 testet skall bli genomfört. Hoppas det inte dröjer för länge, för jag behöver fler kanaler och tanken på 2x A800 fläktfria billiga steg med bra effekt är lockande.
Har basmodeler som går den till 3,3 ohm så ställer väl lite högre krav än 8 ohm basar.
Enligt någon tråd så är den mätningen på gång men det verkar som att det kommit lite annan elektronik emellan.
music4ever skrev:Hade A500 en kort sväng, den åkte ut illa kvickt.
RSG skrev:music4ever skrev:Hade A500 en kort sväng, den åkte ut illa kvickt.
Har du lust att gå in lite på vad som inte motsvarade dina krav?
Har ett själv för att driva mina basar.
/Johan
music4ever skrev:I en tidigare tråd fick jag tips av Komorok att köra två av dessa till mina Y8.
Framförallt ett billigare alternativ (ca 11 000 för dessa, kan sälja 2 st Rotel 1090 och en Emotiva DR-2)
philipbtz skrev:Crown 1502
Crown skrev:FeaturesClass D amp with Crown's ultra-efficient DriveCore technology weighs less than 11 lb
Higher DSP capabilities: More control; has band pass filter per channel
Increased lighting functionality; turn off all LED indicators except clip and thermal to reduce distraction in dark venues
Selectable input sensitivity; 1.4Vrms and .775Vrms options so that amp can be driven at full power
Set sleep mode after specified time without having to press a button
Security setting disables menu buttons; menu locked/unlocked by entering combination
System reset allows factory settings to be restored
Remote power trigger
Peakx™ Limiters provide maximum output while protecting your speakers
XLR, 1/4", RCA inputs provide flexibility
Integrated PureBand™ Crossover System for better performance and control
Efficient forced-air fans prevent excessive thermal buildup
music4ever skrev:RSG skrev:music4ever skrev:Hade A500 en kort sväng, den åkte ut illa kvickt.
Har du lust att gå in lite på vad som inte motsvarade dina krav?
Har ett själv för att driva mina basar.
/Johan
Förutom att den klippte innan basarna, så vill jag minnas brumproblem.
lardan-1 skrev:music4ever skrev:I en tidigare tråd fick jag tips av Komorok att köra två av dessa till mina Y8.
Behöver du verkligen 2st, de ger ju 4 x 1220 W / 8 ohm per steg![]()
Någon som testat och vet ljudnivå och om de går att fläktmodda?
music4ever skrev:20 Hz … 20 kHz (1.7 / -0.8 dB), ±1 dB
[...]
Se ni några problem?
philipbtz skrev:Den är inte 2Ohm stabil men det är ju inte alltid så viktigt.
gopnik skrev:Ja, bandbredden ser skum ut. Vad menas egentligen - saknas det ett minus, eller har den verkligen en översläng på 1,7 dB vid 20 hz?
Är det i så fall ett subsonicfilter med ganska högt Q som ger överslängen så kanske man inte vill använda just detta steg till ultrakapabla basar. Om det saknas ett minustecken, och kurvan redan fallit hela 1,7 dB, så vill man kanske inte heller ha det till sånt.![]()
Men vilka basar behöver du så förskräckligt mycket effekt till? Om det är Inobasar har de ju riktigt bra känslighet och klarar sig med jämförelsevis lite effekt.
Känsligheten för pY anges i manifestet till 95,5 dB per åttaohmswatt i hörn. Det blir väl 88,5 dB i oändlig baffel, så som man brukar speca lösa element. Det är hög känslighet för ett subbaselement. Mycket högt med tanke på impedansen.
philipbtz skrev:Med klass D verkar det vara andra spelregler där den dynamiska effekten och effekten som specas verkar vara den samma. Men jag har aldrig riktigt förstått mig på den där med dynamisk effekt. Under hur lång tid brukar man typiskt behöva den effekten och under hur lång tid kan steget ge den? Och med hur mycket dist får man den effekten? Det kan ju inte skada att ha den men jag har svårt att mappa det mot verkligheten.
Johan_Lindroos skrev:philipbtz skrev:Med klass D verkar det vara andra spelregler där den dynamiska effekten och effekten som specas verkar vara den samma. Men jag har aldrig riktigt förstått mig på den där med dynamisk effekt. Under hur lång tid brukar man typiskt behöva den effekten och under hur lång tid kan steget ge den? Och med hur mycket dist får man den effekten? Det kan ju inte skada att ha den men jag har svårt att mappa det mot verkligheten.
Kolla igen på databladet för Hypex NC-400 så ser du att effektangivelserna är olika för dynamisk och kontinuerlig uteffekt.
gopnik skrev:Nä, det behöver de väl inte. De behöver så mycket som krävs för så högt man vill spela!![]()
Som sagt, Inobasarna har en i dessa sammanhang fantastisk känslighet. Man kan spela sinnessjukt högt även med ganska lite effekt. Att systemet är sinnessjukt kapabelt och kan utnyttja extrema förstärkarresurser (kortvarigt) betyder inte att man måste ha dem. Hur starkt tänker du spela egentligen?
Men om man tänker sig att man ändå vill ha bottningseffekt, bara för feelgoodeffekten... Modulerna specas för 250 W. En mjuk sådan förstärkare kan mycket väl ge 100-150 W till, momentant. Jag skulle kika på kvalitetsförstärkare i 200-300 W-klassen och undersöka hur mycket dynamiskt headroom de har. Man behöver inte leta förstärkare som kan leverera de 450 watten kontinuerligt när basmodulerna bara klarar det momentant. Hellre en mindre men bättre förstärkare som också bara klarar ge den effekten momentant.
I runda tal 450-650 W (8 ohmseffekt) är lagom för profY-modulerna.
Vh, iö
Johan_Lindroos skrev:Nemas problemas.
Belker skrev:Johan_Lindroos skrev:Nemas problemas.
Perfekt, tack! Då är det ju bara att mata på med ett billigt digitalsteg per basmodulpar. En låg kostnad jämfört med själva högtalaren.
music4ever skrev:Förhoppningsvis ingen hake. Är sugen på den. Tror även att den kan fixa 6 moduler för de som har Y-6.
Belker skrev:music4ever skrev:Förhoppningsvis ingen hake. Är sugen på den. Tror även att den kan fixa 6 moduler för de som har Y-6.
Den har fläkt, men troligtvis tystare än iNuke.
gopnik skrev:Jag tolkar det som att det saknas översläng, men -2 dB vid både 20 hz och 20 khz.
Räkna nu lite på vad effekten motsvarar i ljudtryck och hur dina ljudtrycksbehov så kan vi jobba därifrån.
philipbtz skrev:Många PA-steg(de flesta?) verkar ha något typ av problem under 20Hz. Antagligen är dessa frekvenser ganska ointressant i PA-sammanhang men det verkar ganska onödigt att de gör på detta viset. Infra Y-6 är lite lättare att hitta drivning till då hela paketet rekommenderas att driva med 2 x 350W 8 Ohm. Öppnar upp lite fler dörrar. Så även infra Y-12 behöver bara 4 x 350W vilket är ganska smidigt för att driva 12 basar med. Profundus Y med sina 2 x 450W per par av Y-basar gör det lite dyrare att driva.
Men Inuke NU4-6000 som jag kom fram till när jag skapade denna tråd levererar ju nästan den optimala effekten med sina 4 x 440W 8 Ohm....om det då inte var för att den rullar av -2dB https://www.avsforum.com/forum/155-diy- ... l-off.html Men hur viktigt är denna avrullning för profundus-basarna? Djupare än 14Hz är väl lite väl att hoppas på?
lardan-1 skrev:Jag tror jag tar och beställer den lätt uppdaterade NX4-6000 versionen och testar vad den går för.
https://www.thomann.de/se/behringer_nx4_6000.htm
Thomann erbjuder generös prövoperiod
Så du trodde en speciell produkt var rätt val för dig och sedan upptäckte att den inte var det. Det är sådant som händer.
Men inga problem! Vi erbjuder 30 dagar pengarna-tillbaka-garanti på alla produkter du köper från Thomann. Även som företagskund ger vi samma 30 dagar pengarna-tillbaka-garanti - inget krångel, inga frågor!
Vinylcalle skrev:Nej. Det behöver inte vara maximal effektförbrukning som anges. Ibland kan samma förstärkare i olika länder ha olika specificerad effektförbrukning. Det finns helt enkelt olika standarder.
niklasmagnus skrev:Vinylcalle skrev:Nej. Det behöver inte vara maximal effektförbrukning som anges. Ibland kan samma förstärkare i olika länder ha olika specificerad effektförbrukning. Det finns helt enkelt olika standarder.
Okey, det var nytt för mig. Men varför ange något som inte stämmer (om man inte över specar i hopp om att det ska ge ökad försäljning)? För att under speca verkar väldigt onödigt om man aktivt gjort så.
Vinylcalle skrev:niklasmagnus skrev:Vinylcalle skrev:Nej. Det behöver inte vara maximal effektförbrukning som anges. Ibland kan samma förstärkare i olika länder ha olika specificerad effektförbrukning. Det finns helt enkelt olika standarder.
Okey, det var nytt för mig. Men varför ange något som inte stämmer (om man inte över specar i hopp om att det ska ge ökad försäljning)? För att under speca verkar väldigt onödigt om man aktivt gjort så.
Om jag inte har fel för mig så används en specifikation som ska motsvara en någorlunda normal drift. Någon tänkte väl att det inte var särskilt troligt att man skulle köra en fullt utstyrd konstant signal med förstärkare.
Mvh Carl
Morello skrev:Skulle gissningsvis lösas genom att sänka gränsfrekvensen på det LP-filter som används för att detektera likspänning på utgången. En O&G-kund hade samma problem med ett Krell-steg, vilket löstes genom att byta slutsteg.
Om någon rotar fram schemat kanske jag kan komma med ett modifieringsförslag.
Nattlorden skrev:Även om jag inte är för onödigt avskäranade.... den där peaken under 2Hz skulle jag ändå klassa som en miss i arbetet att den är med... Alternativt har man gömt annan kod där "för det hörs ändå inte".
philipbtz skrev:Nattlorden skrev:Även om jag inte är för onödigt avskäranade.... den där peaken under 2Hz skulle jag ändå klassa som en miss i arbetet att den är med... Alternativt har man gömt annan kod där "för det hörs ändå inte".
Men borde inte cr80s filtrera bort allt under typ 13-14Hz? Den där filmen är skuren vid 30Hz som de flesta filmer och borde inte vara något märkvärdigt men det är klart det verkar ju smyga in en peak vid något tillfälle. Jag har bara provat att driva profundus/infra moduler med EP4000 förutom vid ett tillfälle där jag faktiskt testade XPA-2 och enligt mina öron iaf så lät EP4000 betydligt bättre och jag har dessutom aldrig lyckats klippa EP4000 med Ino-basarna. Min rekommendation är att skaffa ett PA-steg. De är gjorda för kontinuerligt hög last(som man typiskt sett har större behov av i basregistret) och kommer inte att svika.
Frisk skrev:philipbtz skrev:Nattlorden skrev:Även om jag inte är för onödigt avskäranade.... den där peaken under 2Hz skulle jag ändå klassa som en miss i arbetet att den är med... Alternativt har man gömt annan kod där "för det hörs ändå inte".
Men borde inte cr80s filtrera bort allt under typ 13-14Hz? Den där filmen är skuren vid 30Hz som de flesta filmer och borde inte vara något märkvärdigt men det är klart det verkar ju smyga in en peak vid något tillfälle. Jag har bara provat att driva profundus/infra moduler med EP4000 förutom vid ett tillfälle där jag faktiskt testade XPA-2 och enligt mina öron iaf så lät EP4000 betydligt bättre och jag har dessutom aldrig lyckats klippa EP4000 med Ino-basarna. Min rekommendation är att skaffa ett PA-steg. De är gjorda för kontinuerligt hög last(som man typiskt sett har större behov av i basregistret) och kommer inte att svika.
Jag tror inte cr80s/es har någon undre gränsfrekvens, speciellt inte så högt, det ska ju klara att spela infra, i princip ner till 0Hz.
Får för mig de flesta PA-steg har för hög gränsfrekvens(vilket kanske visserligen också är en orsak till att de klarar sig). RB 1090 detekterades väl i FE-lyssning just på den punkten med -3dB på 20Hz om jag minns rätt. Ett sånt steg hör ju inte riktig hemma till att driva basar. Vilket jag själv visserligen gör just nu
Det bör ju vara slutsteget som begränsar vad det inte klarar och inte försteg eller filter. Sen bör det väl finnas skydd mot att det matas ut DC men bör väl vara i delar av Hz.
Nattlorden skrev:Även om jag inte är för onödigt avskäranade.... den där peaken under 2Hz skulle jag ändå klassa som en miss i arbetet att den är med... Alternativt har man gömt annan kod där "för det hörs ändå inte".
Johan_Lindroos skrev:Absolut icke!Gränsfräkvensen för Rotelsteget ligger omodierat på mellan 3 - 4 Hz. Dämpningen vid 20 Hz är då bara några få bråkdelar av en decibel. Något som vi alltså lyckades höra vid före/efterlysningen.
DVD-ai skrev:---
Just nu driver jag mina moduler med en alldeles för klen Rotel 1590, men det duger i lägenhet där jag ändå inte kan spela starkare...
När det blir hus så ska det in ett par steg som ersätter denna och då ska jag ge basarna ca 400-500w/st i alla fall.
philipbtz skrev:DVD-ai skrev:---
Just nu driver jag mina moduler med en alldeles för klen Rotel 1590, men det duger i lägenhet där jag ändå inte kan spela starkare...
När det blir hus så ska det in ett par steg som ersätter denna och då ska jag ge basarna ca 400-500w/st i alla fall.
400-500W styck? Du behöver bara 4 x 350W för att driva Infra Y-12 fullt utMen med Infra Y-16 behövs iof 6 x 350W. Profundus Y-8 behöver man dock 8 x 450W.
DVD-ai skrev:philipbtz skrev:DVD-ai skrev:---
400-500W styck? Du behöver bara 4 x 350W för att driva Infra Y-12 fullt utMen med Infra Y-16 behövs iof 6 x 350W. Profundus Y-8 behöver man dock 8 x 450W.
Mjo det är ungefärligt, lär bli något PA steg och då kan det lika gärna finnas 500w som 350w
DVD-ai skrev:Jag är övertygad om att mycket som ligger ner mot eller under 10Hz bara är skräp på inspelningen... dock kan ju även detta vara roligt att kunna återge ”bara för att”.
music4ever skrev:DVD-ai skrev:Jag är övertygad om att mycket som ligger ner mot eller under 10Hz bara är skräp på inspelningen... dock kan ju även detta vara roligt att kunna återge ”bara för att”.
Så om man boostar över 20 kHz för kunna höra ultraljudsskräp, så vore det också kul bara för att?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster