Moderator: Redaktörer
bergggren skrev:Okej, modellen är ju rätt "ny" så utbudet verkar inte vara stort. Men ni som har hört i6, skiljer dom sig mycket jämfört med Pip eller har dom en annan karaktär?
Bortsett att dom är toppar såklart. Guru Junior sägs vara väldigt lika Pip så där kan man ju jämföra på ett någorlunda sätt.
bergggren skrev:Tack för responsen men tyvärr har jag inga planer i södra Sverige på ett bra tag, modellen är ju rätt "ny" så utbudet verkar inte vara stort. Men ni som har hört i6, skiljer dom sig mycket jämfört med Pip eller har dom en annan karaktär?
Bortsett att dom är toppar såklart. Guru Junior sägs vara väldigt lika Pip så där kan man ju jämföra på ett någorlunda sätt.
LarsTruelsen skrev:Hej David.
Jag är väldigt nyfiken på att höra ett infraX system.
Skulle det vara möjligt att komma förbi med en fika en dag ?
Mvh,
Lars
bergggren skrev:Tack för responsen men tyvärr har jag inga planer i södra Sverige på ett bra tag, modellen är ju rätt "ny" så utbudet verkar inte vara stort. Men ni som har hört i6, skiljer dom sig mycket jämfört med Pip eller har dom en annan karaktär?
Maccis skrev:Vart finns du Foffe?
Långt från Nässjö?
Har själv ett par Prof X2 och är sugen på ino-toppar.
bergggren skrev:Nu har ni hällt tillräckligt mycket vatten på min kvarn. Det verkar lönlöst att försöka få tag på dessa begagnat så nytt verkar vara det ända sättet.
Är det någon som sitter på det nyaste manifestet/prislista som skulle vara vänlig att skicka över?
bergggren skrev:Nu har ni hällt tillräckligt mycket vatten på min kvarn. Det verkar lönlöst att försöka få tag på dessa begagnat så nytt verkar vara det ända sättet.
Är det någon som sitter på det nyaste manifestet/prislista som skulle vara vänlig att skicka över?
bergggren skrev:Tack tack! Dom kommer stå på ca 2,5-3m avstånd.
Ni som har byggt filtret själva, var har ni placerat det? Botten eller bakvägg? Satt med smältlim eller skruvat?
Är det någon som har en bild på ett färdigt filter? Det är första gången som ett filter ska lödas och symbolerna är inte helt självklara förutom spolarna då
Jag har läst runt lite och de vita till höger på min bild verkar bara vara en annan typ av kondensatorer
Stämmer det att 330nF är samma som 0,33uF?
Och att de tre lösa ändarna (lilla spolen, diskant och baselement) i k.schemat ska anslutas direkt till negativ från anslutningspanelen?
AndreasArvidsson skrev:Jag har läst runt lite och de vita till höger på min bild verkar bara vara en annan typ av kondensatorer
Ja de vita "rätblocken" är 10uF kondensatorer.Stämmer det att 330nF är samma som 0,33uF?
Svar ja.Och att de tre lösa ändarna (lilla spolen, diskant och baselement) i k.schemat ska anslutas direkt till negativ från anslutningspanelen?
Korrekt.
bergggren skrev:Jag har läst runt lite och de vita till höger på min bild verkar bara vara en annan typ av kondensatorer![]()
Då återstår 2st 4,7ohms 10w keramiska motstånd och 2st 3,3uF kondensatorer. Finns ju att köpa på HiFikit.
...
bergggren skrev:Förresten Fostex, har du dina med hammarlack? Den ser lite "ojämn" ut. Har du någon bild på dom på lite längre avstånd?
Jag funderar på hur jag ska göra med målningen. Görat själv, och spara lite kosing eller lämna bort. Hmm.
Det som tar emot att göra det själv är att jag har hört att det är svårt att få till skarvarna pga MDF rör på sig. Och att snitten suger så förbannat mycket färg.
bergggren skrev:Dom står fortfarande i en kartong under sängen..
Men i helgen har jag tänkt att börja med filtret och grundamåla dom
Glasmannen skrev:Ok ser fram emot update!
Triggerhappy skrev:Koskinn?
Maccis skrev: Sälj dem till mig!
Har du inte börjat än, lär du inte göra det heller.....
Nattlorden skrev:Spelar de inte om en vecka så kommer ljudlighetspolisen och hämtar tillbaka dem.
PappaBas skrev:Lite nyfiken om det är ett nytt filter? Har ingen 3,5 µF i mitt diskantfilter.
Eller är det något som är för olika batchar av diskanter?
bergggren skrev:
Grundade, dom passar faktiskt jävligt bra i vitt måste jag säga!
Här är de uppställda i studentboendet tillsammans med Ultimax 15. Blir att hitta på någon typ av stativ att ställa på basmodulerna. Tips? Hade lecablock förut, är det någon som har lyckats kapa block med bra resultat?
Ska upp med dämpning bakom också, har ett par ramar (ca 50x50cm) från IKEA som ska kläs och fyllas med stenull. Eller ska man ha de större absorbenterna bakom? Vad föredras? Mycket dämp vid förstareflex eller bakom?
Gummiupphäningen ser även "torr" ut, Verkar vara någon typ av beläggning. Kanske byggdamm eller likn. Är det fler som har element som sett ut som mina vid leverans?
Ber om ursäkt för upplösningen.
Allt gott!
AndreasArvidsson skrev:Om du klickar på knappen "limits" så kan du själva välja dina gränser.
bergggren skrev:Alright, ska försöka torka bort det. Blir ju lite nojjig att man ska torka ut gummit men det är väl ingen risk.
Inlägget ovanför min mätning skrev jag hur jag delar topparna mot basarna.
PappaBas skrev:
bergggren skrev:Så avrullningen hos de slutna topparna är av naturligt skäl 12db/okt och så delar man med ett 18db/okt brant filter så summan blir 30db/okt som basen?
Glasmannen skrev:Vad rekommenderar iö för dämpning bakom i6? Är det bara aco eller ska det dämpas mer? Mvh
Glasmannen skrev:Ok tänkte om du fick några tipps av iö? Hur nära väggen trivs dom tycker du?
Glasmannen skrev:Ok tänkte om du fick några tipps av iö? Hur nära väggen trivs dom tycker du?
bergggren skrev:
Går även i tankar att gå all in med Ino genom att byta ut mina dubbla Dayton Ultimax 15" i 90L lådor (rätt kraftigt LT-kompenserade) mot ProfX-2 alt Y-2. Är detta en bra idé eller slöseri med tid/pengar? Lika bra att få tag i en CR80S i samma veva då men min kära minidsp kommer att saknas med EQn som jag länge har dragit nytta utav i olika konstellationer. Att börja akustikbehandla basregistret är inget som jag kommer att kunna göra de närmaste 2 åren pga litet boende och plugg.
boom skrev:Ultimaxen spelar bara disco bas i 90 liter med ett Q värde på 0.88.
om du skall ha alternativ till ino så titta på scan-speak 30w.
bergggren skrev:boom skrev:Ultimaxen spelar bara disco bas i 90 liter med ett Q värde på 0.88.
om du skall ha alternativ till ino så titta på scan-speak 30w.
Discobas vet jag inte. Jag har kompenserat med ca 15dB i botten så f3 ligger på 15hz. Det är mycket, jag vet. MEN jag lyssnar sällan mer än 90dB i lyssningsplats så jag har lite slaglängd kvar ändå. Interna disten är ju en annan femma. Självklart skulle det vara bättre med 150L lådor men det har jag inte riktigt plats med.
30W verkar intressant, antar att du menar i BR då? Jag har ingen erfarenhet av BR-bygge och bygger helst inte egna lådor. Krångligt med transport till föräldrarna och har inte den tiden heller så jag köper gärna Ino Prof.X-2 om tillfälle ges.
Frågan är om jag kommer uppleva akustiska fördelar med Prof.X-2 jämfört med Ultimaxarna?
bergggren skrev:Intressant, bra tankegångar från samtliga.
Anledningen till att jag går och tänker på hur det skulle vara med Prof.X-2 istället är egentligen att jag bara är hemskt nyfiken![]()
De verkar kunna spela väldigt starkt utan att svettas. Även att dom är så känsliga gör ju att man slipper ha ett PA-steg som drar el som en halv stad.
Men å andra sidan lyssnar jag inte speciellt högt heller. Det är inga fel på ultimaxarna, dom rör på sig duktigt. Välter böcker och skakar om porslinet rejält![]()
Jag skulle kunna tänka mig att bygga 4st slutna 30W men isf när jag bytt boende, som är om 2 år.. Bor nu på 20kvm i en stuga med kök och badrum så det är tight minst sagt med bara 2st 90L-moduler. Jag får leka med tanken tills vidare helt enkelt och sitta lugnt i båten. Det är lätt att fantasin drar iväg och man glömmer den ekonomiska kostnaden och energin som går åt till att byta och hålla på. De senaste 9 månaderna har jag ägt 3st olika bassystem så det är dags att sitta nöjd nu.
Har beställt skumpaneler för första reflexen från i6orna och får se om de förbättrar helhetsupplevelsen av systemet.
Eller sälja allt och köpa pi60s!?Då försvinner ju uppgraderingsdjävulen för gott!
boom skrev:Jag spelar i ca 30kvm nu med 2st 30w och är tamefan imponerad hur bra dom spelar sen tycker jag att inos basar är för dyra .
bergggren skrev:boom skrev:Jag spelar i ca 30kvm nu med 2st 30w och är tamefan imponerad hur bra dom spelar sen tycker jag att inos basar är för dyra .
Kul! Ja dom verkar riktigt lovande måste jag säga. Hur stor innervolym har du på dom?
bergggren skrev:boom skrev:Jag spelar i ca 30kvm nu med 2st 30w och är tamefan imponerad hur bra dom spelar sen tycker jag att inos basar är för dyra .
Kul! Ja dom verkar riktigt lovande måste jag säga. Hur stor innervolym har du på dom?
bergggren skrev:bergggren skrev:boom skrev:Jag spelar i ca 30kvm nu med 2st 30w och är tamefan imponerad hur bra dom spelar sen tycker jag att inos basar är för dyra .
Njaa det beror väldigt mycket på modell tycker jag. Prof.X-2 tex kostar ju 11500 i mdf för två riktigt bra lådor. Elementkostnaden är ju inte dyra för sig, 4600:- för elementen, så det är väl arbetet som kostar och tillbehören (portarna, dämp, kabel & terminal). Men visst, man får ju 4st W30 för samma pris som för ett par X-2 med lådor.
boom skrev:bergggren skrev:bergggren skrev:Kul! Ja dom verkar riktigt lovande måste jag säga. Hur stor innervolym har du på dom?
Njaa det beror väldigt mycket på modell tycker jag. Prof.X-2 tex kostar ju 11500 i mdf för två riktigt bra lådor. Elementkostnaden är ju inte dyra för sig, 4600:- för elementen, så det är väl arbetet som kostar och tillbehören (portarna, dämp, kabel & terminal). Men visst, man får ju 4st W30 för samma pris som för ett par X-2 med lådor.
Vad betalar man för egentligen 4600 är åt helsike för dyrt för en 12a när man får 2st 30w för 3800 på rätt ställe går säker att pruta lite till på dom om man köper några till.
bergggren skrev:boom skrev:bergggren skrev:Njaa det beror väldigt mycket på modell tycker jag. Prof.X-2 tex kostar ju 11500 i mdf för två riktigt bra lådor. Elementkostnaden är ju inte dyra för sig, 4600:- för elementen, så det är väl arbetet som kostar och tillbehören (portarna, dämp, kabel & terminal). Men visst, man får ju 4st W30 för samma pris som för ett par X-2 med lådor.
Vad betalar man för egentligen 4600 är åt helsike för dyrt för en 12a när man får 2st 30w för 3800 på rätt ställe går säker att pruta lite till på dom om man köper några till.
4600:- för båda elementen. Alltså i samma prisklass som W30. Men jag håller med dig, det finns mer att få för samma pengar bevisligen om man orkar bygga själv.
Stranne skrev:bergggren skrev:boom skrev:Vad betalar man för egentligen 4600 är åt helsike för dyrt för en 12a när man får 2st 30w för 3800 på rätt ställe går säker att pruta lite till på dom om man köper några till.
4600:- för båda elementen. Alltså i samma prisklass som W30. Men jag håller med dig, det finns mer att få för samma pengar bevisligen om man orkar bygga själv.
Precis, och då är det två st 10" basar och inte 12". Inos 12" (W-121) kostar väl 4800:-/st har jag för mig.
philipbtz skrev:Min mobil lyckades supa bort mitt långa inlägg men sammanfattningsvis tänka jag säga att Ino-basarna har ändå sina fördelar även om de anses vara dyra av hemma-snickare.
1. De har väldigt bra andrahandsvärde. Det gäller verkligen att hitta rätt köpare för hemmagjorda basar. Det händer ju att man byter bassystem..
2. Både w104x och w121 är 9Ohm så det är mycket smidigare att koppla ihop ett större antal. Man slipper fundera på eventuella konstigheter som kan uppstå med serie-koppling eller köpa slutsteg med många kanaler.
3. Basreflex är typiskt inget man lyckas få bra själv och om man vill ha så mycket output som möjligt per kvadratmeter av rummet använt så är det basreflex som gäller. Jämför man Ino med diverse andra märken så inser man att Ino-basarna är väldigt billiga i jämförelse med dessa.
4. Man vet att det blir rätt direkt. Man behöver inte simulera, lägga tid på bygge eller annat. Man får en erkänt bra bas vid köp. DIY-basar kan ändå bli fel.
Men jag håller med om att om man går tankar om att bygga slutna basar och/eller försöka få infra så blir det väldigt dyrt med Ino. Om man bygger egna slutna basar är Ino dyrt men om man vill ha väldigt bra basreflex så vet jag inte om något slår Ino vad gäller prestanda per krona.
philipbtz skrev:Att bygga en basreflex-låda korrekt är inte trivialt. Vilket var min poäng.
boom skrev:Har man tummen mitt i handen så köper man färdigt har man inte det så bygger man själv .
philipbtz skrev:Min mobil lyckades supa bort mitt långa inlägg men sammanfattningsvis tänka jag säga att Ino-basarna har ändå sina fördelar även om de anses vara dyra av hemma-snickare.
1. De har väldigt bra andrahandsvärde. Det gäller verkligen att hitta rätt köpare för hemmagjorda basar. Det händer ju att man byter bassystem..
2. Både w104x och w121 är 9Ohm så det är mycket smidigare att koppla ihop ett större antal. Man slipper fundera på eventuella konstigheter som kan uppstå med serie-koppling eller köpa slutsteg med många kanaler.
3. Basreflex är typiskt inget man lyckas få bra själv och om man vill ha så mycket output som möjligt per kvadratmeter av rummet använt så är det basreflex som gäller. Jämför man Ino med diverse andra märken så inser man att Ino-basarna är väldigt billiga i jämförelse med dessa.
4. Man vet att det blir rätt direkt. Man behöver inte simulera, lägga tid på bygge eller annat. Man får en erkänt bra bas vid köp. DIY-basar kan ändå bli fel.
Men jag håller med om att om man går tankar om att bygga slutna basar och/eller försöka få infra så blir det väldigt dyrt med Ino. Om man bygger egna slutna basar är Ino dyrt men om man vill ha väldigt bra basreflex så vet jag inte om något slår Ino vad gäller prestanda per krona.
Rydberg skrev:boom skrev:Har man tummen mitt i handen så köper man färdigt har man inte det så bygger man själv .
Vad ska man göra om man inte har tummen mitt i handen men ingen lokal att bygga i? Det besvarar inte ditt påstående
boom skrev:Rydberg skrev:boom skrev:Har man tummen mitt i handen så köper man färdigt har man inte det så bygger man själv .
Vad ska man göra om man inte har tummen mitt i handen men ingen lokal att bygga i? Det besvarar inte ditt påstående
Bullshit snack jag har byggt lådor på golvet i mitt vardagsrum men fräsningarna har gjorts utomhus så vad är svårt .
DVD-ai skrev:Jag tycker att var och en gör sina prioriteringar själv och behöver inte stå till svars för dom, även om det naturligtvis är kul med fakta om varför en person gör som han/hon gör
boom skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker att var och en gör sina prioriteringar själv och behöver inte stå till svars för dom, även om det naturligtvis är kul med fakta om varför en person gör som han/hon gör
Vist är det så men om jag inte miss minner mig så var det någon som hade problem med bummel bas och om jag inte miss minner mig så var det bas lådor i från ja just det.
Så skall man fixa akustiken och sedan köpa något i från just det då blir det jävligt dyrt.
boom skrev:Rydberg skrev:boom skrev:Har man tummen mitt i handen så köper man färdigt har man inte det så bygger man själv .
Bullshit snack jag har byggt lådor på golvet i mitt vardagsrum men fräsningarna har gjorts utomhus så vad är svårt .
boom skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker att var och en gör sina prioriteringar själv och behöver inte stå till svars för dom, även om det naturligtvis är kul med fakta om varför en person gör som han/hon gör
Vist är det så men om jag inte miss minner mig så var det någon som hade problem med bummel bas och om jag inte miss minner mig så var det bas lådor i från ja just det.
Så skall man fixa akustiken och sedan köpa något i från just det då blir det jävligt dyrt.
DVD-ai skrev:boom skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker att var och en gör sina prioriteringar själv och behöver inte stå till svars för dom, även om det naturligtvis är kul med fakta om varför en person gör som han/hon gör
?!![]()
Förklara gärna vad du menar med detta ?
Rydberg skrev:boom skrev:Rydberg skrev:Vad ska man göra om man inte har tummen mitt i handen men ingen lokal att bygga i? Det besvarar inte ditt påstående
Det kan du ju få tycka men du vet ju inte hur folk bor? Personligen har jag inte plats och risken att parkett etc skadas är för stor, vill inte betala för den när jag flyttar ut. Min bättre hälft vill dessutom inte att vårt vardagsrum förvandlas till ett hobbyrum (du kanske inte har det problemet?). Dessutom finns inte tillgång till el på innergården så att fräsa ute funkar inte heller. Vidare, tid är pengar, lådorna betalar sig själv om jag gör ett par timmar extra på jobbet istället för att bygga själv
boom skrev:DVD-ai skrev:boom skrev:Vist är det så men om jag inte miss minner mig så var det någon som hade problem med bummel bas och om jag inte miss minner mig så var det bas lådor i från ja just det.
?!![]()
Förklara gärna vad du menar med detta ?
Bara för att man köper ino så är det inget som säger att det blir bra .
boom skrev:philipbtz skrev:Att bygga en basreflex-låda korrekt är inte trivialt. Vilket var min poäng.
jo om man har kunskapen att göra det och att man kan mäta så är det enkelt.
kneten skrev:Jag tror att rumsakustiken kan behöva fixas oavsett vilken bashögtalare man använder när man har problem med de låga registren
paa skrev:Det låter som du säger att det finns egenskaper i högtalare som inte går att beräkna eller mäta?
Men högtalarelement har många intrikata egenskaper som avgör hur de upplevs vid lyssning, som inte korrelerar på något enkelt sätt till det som man brukar mäta.
Mycket flera än jag skulle önska av högtalares/högtalarelements egenskaper måste helt enkelt utvärderas med lyssning, och att hitta signaler som är svåra och utslagsgivande nog för att användas för lyssningstester är i sig något som tagit åratal av utvärderingar.
paa skrev:Det låter som du säger att det finns egenskaper i högtalare som inte går att beräkna eller mäta?
philipbtz skrev:
Jag har mätt på flera högtalare och med extremt liknande frekvenskurvor så låter de helt olika. Vad beror detta på?
chrisss skrev:philipbtz skrev:
Jag har mätt på flera högtalare och med extremt liknande frekvenskurvor så låter de helt olika. Vad beror detta på?
Det är inte konstigt. Små skillnader i tonkurva hörs mer än många tror. Dessutom spelar energikurvan in.
IÖ skrev specifikt om att baselement är lite mystiska. Det borde handla om att pumpa luft men
att han noterat att baselement med nära identiska mätdata projicerar ljudbilden olika.
rotel2 skrev:Sluta jiddra, och berätta istället vart jag kan provlyssna på dessa i6or!!
rotel2 skrev:Sluta jiddra, och berätta istället vart jag kan provlyssna på dessa i6or!!
bergggren skrev:rotel2 skrev:Sluta jiddra, och berätta istället vart jag kan provlyssna på dessa i6or!!
Lugna dig Johan! Lyssna kan du få göra men dom är inte till salu än, jag behöver åka och lyssna på pi60s och sedan kolla om det finns tillgängliga pi60s att beställa eller vakta blocket 24/7. Sen kan vi snacka
bergggren skrev:Vad tros om pi60s lackad i mattsvart front och oljad valnötsfanér?
Aerob skrev:bergggren skrev:Vad tros om pi60s lackad i mattsvart front och oljad valnötsfanér?
Hellre bara valnöt eller bara mattsvart säker jag. Givetvis valnöt före mattsvart!
DVD-ai skrev:jag tycker att pi60(s) passar så otroligt bra i faner, dom ser så härligt skönt retro ut i formspråket att faneren bara förstärker detta på ett mycket tilltalande vis.
Medan i16s och i32s passar bättre i en fräch lack som framhäver deras mer futuristiska stil
Tarzan skrev:Är ämnet i6 uttömt eller?
DVD-ai skrev:Nja det vet jag inte...![]()
Men det blev lite OT i alla fall![]()
Vad vill någon mer veta om i6 ?
philipbtz skrev:chrisss skrev:philipbtz skrev:
Det är inte konstigt. Små skillnader i tonkurva hörs mer än många tror. Dessutom spelar energikurvan in.
IÖ skrev specifikt om att baselement är lite mystiska. Det borde handla om att pumpa luft men
att han noterat att baselement med nära identiska mätdata projicerar ljudbilden olika.
Och hur mäter man detta?
IngOehman skrev:Jag vågar nästan påstå att ingen vet, men jag nöjer mig med att påstå att jag inte vet.
...
Men det finns alltså också saker som jag kan höra och vars mätmässiga orsak jag inte har hittat.
...
DVD-ai skrev:Jag tror nog att även r modellerna pasar bäst i lack i mina ögon
IngOehman skrev:philipbtz skrev:chrisss skrev:
Och hur mäter man detta?
Jag vågar nästan påstå att ingen vet, men jag nöjer mig med att påstå att jag inte vet.
Därför använder jag fortfarande i hög grad olika former av lyssningsutvärderingar. Jag kan konstatera att nästan allt som jag kan mäta, visar även hörbara spår.
Men det finns alltså också saker som jag kan höra och vars mätmässiga orsak jag inte har hittat.
- - -
Det betyder inte att orsaken inte finns, bara just att jag inte har hittat den, eller DEM.
För det är troligen, av vad jag sett när jag letat, mycket komplexa, multipla orsaker det handlar om. Det är nog därför man, när man tittar på en egenskap i taget (vilket man nästan alltid gör när man mäter) inte ser de tydliga samband som man gärna vill se...
Men som tur är kan man studera saker även med öronen som mätinstrument, men man måste självklart lägga upp lyssningarna på ett sådant sätt att det inte bara blir subjektiva intryck utan referens till någon faktisk verklighet, om man vill att de skall fungera som vettiga komplement till mätningar.
Vh, iö
Foffe skrev:Ja har du vägarna förbi småland så finns det ett par i6:or här tillsammans med ett par prof.X2.
philipbtz skrev:Byt inte förrän du har råd med X-4 är mitt råd. Dock hade jag nog själv valt i14 med P-4 till en början istället för i6 med X-2.
DVD-ai skrev:hälst >1,5m
Rydberg skrev:DVD-ai skrev:hälst >1,5m
Dessa stockholmareJag eter hälst rekor!
Maccis skrev:Helst!!
darkg skrev:Maccis skrev:Helst!!
Två utropstecken, opassande! Otillständigt! Oerhört!
darkg skrev:Maccis skrev:Helst!!
gflar skrev:darkg skrev:Maccis skrev:Helst!!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster