Demo Ino i6 Stockholm

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bergggren

Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-01-30 10:23

Hej allesammans!
Jag har precis gjort mig av med mina stativare för att bygga ett delat system bestående av två slutna Ultimax 15 och ett par i6. Är det någon i Stockholmstrakten som har ett par i6or som skulle kunna bjuda på en provspelning eftersom jag har bara hört Guru Junior som är mest lik inokaraktären hittills. Dom tyckte jag var fantastiska!

Allt gott!

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Tarzan » 2016-01-30 10:45

Jag är nöjd med mina. Eftersom jag bor i lägenhet tycker inte jag att jag har något behov av att skaffa något större. De enda i6orna jag känner till här på faktiskt är mina egna i Skåne, ett par i Smögen och ett annat par någonstans i Småland, men det kanske finns fler som lurar under ytan.

Användarvisningsbild
Foffe

Inläggav Foffe » 2016-01-30 11:39

Ja har du vägarna förbi småland så finns det ett par i6:or här tillsammans med ett par prof.X2. :lol:

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-01-30 11:51

Vart finns du Foffe?

Långt från Nässjö?

Har själv ett par Prof X2 och är sugen på ino-toppar.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-30 13:02

Jag kan inte dema några i6, men väl piP, pi60s och infraX-8.

Hojta till om du är intresserad :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2016-01-30 15:06

Hej David.

Jag är väldigt nyfiken på att höra ett infraX system.
Skulle det vara möjligt att komma förbi med en fika en dag ?

Mvh,
Lars
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-01-30 15:40

Tack för responsen men tyvärr har jag inga planer i södra Sverige på ett bra tag, modellen är ju rätt "ny" så utbudet verkar inte vara stort. Men ni som har hört i6, skiljer dom sig mycket jämfört med Pip eller har dom en annan karaktär?
Bortsett att dom är toppar såklart. Guru Junior sägs vara väldigt lika Pip så där kan man ju jämföra på ett någorlunda sätt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-01-30 16:07

bergggren skrev:Okej, modellen är ju rätt "ny" så utbudet verkar inte vara stort. Men ni som har hört i6, skiljer dom sig mycket jämfört med Pip eller har dom en annan karaktär?
Bortsett att dom är toppar såklart. Guru Junior sägs vara väldigt lika Pip så där kan man ju jämföra på ett någorlunda sätt.

Jag gick från piP delade vid 80 Hz till i6 (samma delning) och jag tyckte mig märka att jag kunde höja mer innan det började låta påfrestande i diskanten/övre mellanregistret. Annars vet jag inte direkt om jag hörde någon skillnad, men jag hade inte heller hötalarna uppställda samtidigt så att jag kunde växlade mellan dem för att jämföra mer noggrant.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-01-30 16:51

bergggren skrev:Tack för responsen men tyvärr har jag inga planer i södra Sverige på ett bra tag, modellen är ju rätt "ny" så utbudet verkar inte vara stort. Men ni som har hört i6, skiljer dom sig mycket jämfört med Pip eller har dom en annan karaktär?

Alla ino högtalare har väldigt lik karaktär från lilla piX till stora topparna.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-30 17:41

LarsTruelsen skrev:Hej David.

Jag är väldigt nyfiken på att höra ett infraX system.
Skulle det vara möjligt att komma förbi med en fika en dag ?

Mvh,
Lars

Ja nu är ju kanske inte mitt rum den absolut bästa representanten för vad ett infraX8 system kan leverera :)
Pga att jag inte kan spela sådär super starkt, har en avrullning pga receiver och slutsteg som tillsammans plockar ner 10Hz mer än optimalt och dessutom har en resonans i rummet som till viss del döljer upplevelsen av riktigt djup bas.
Men ett hum kan man få i alla fall, kanske har jag trimmat in mina basabsorbenter bättre till dess och vunnit lite ytterligare i jämnhet/ minskad efterklang.

Men du är välkommen, om du har med dig en buttekaka eller mazariner ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-30 17:46

bergggren skrev:Tack för responsen men tyvärr har jag inga planer i södra Sverige på ett bra tag, modellen är ju rätt "ny" så utbudet verkar inte vara stort. Men ni som har hört i6, skiljer dom sig mycket jämfört med Pip eller har dom en annan karaktär?

Jag har haft i6 i 2olika rum och jämfört med piP, piPs, i16s, pi60s och i32s och min uppfattning är att i6 låter exakt som den är, alltså mitt i mellan :P

Den spelar mycket lugnare och naturligare än piP/piPs men lever inte upp till i16s/pi60s.

i6 kostar lite mer än iPs/piPs men är en mycket bättre högtalare, jag tycker att i6 gjorde iPs lite överflödig...
steget mellan iP till iPs är helt enkelt för litet i prestanda och steget mellan iPs till i6 är istället väldigt stort.

min uppfattning är att i6 låter mer som pi60/i14 än vad den låter som iPs/piPs, den är alltså "mer en halvvägs där".
Mvh//David

Användarvisningsbild
Foffe

Inläggav Foffe » 2016-01-30 18:46

Maccis skrev:Vart finns du Foffe?

Långt från Nässjö?

Har själv ett par Prof X2 och är sugen på ino-toppar.

Nja 11 mil ungefär. Bor i Växjö. i6:orna lirar väldigt bra ihop med Prof.X2!

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-01-31 23:59

Nu har ni hällt tillräckligt mycket vatten på min kvarn. Det verkar lönlöst att försöka få tag på dessa begagnat så nytt verkar vara det ända sättet.
Är det någon som sitter på det nyaste manifestet/prislista som skulle vara vänlig att skicka över?

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2016-02-01 00:58

bergggren skrev:Nu har ni hällt tillräckligt mycket vatten på min kvarn. Det verkar lönlöst att försöka få tag på dessa begagnat så nytt verkar vara det ända sättet.
Är det någon som sitter på det nyaste manifestet/prislista som skulle vara vänlig att skicka över?

IÖ sade till mig i fredags att det är priserna från senaste prislistan (2011 tror jag) plus 10 procent. Jag kan förstås ha missupfattat.

Saxat ur prislistan färdigbyggt:
i6 19 000:-
pi25 22 000:-

Enklast blir nog dock att ringa honom. Lycka till!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-02-01 07:42

bergggren skrev:Nu har ni hällt tillräckligt mycket vatten på min kvarn. Det verkar lönlöst att försöka få tag på dessa begagnat så nytt verkar vara det ända sättet.

Annars finns ju den lite långdragna metoden som funkade för mig: kolla hifimagasinet 4 gånger om dagen i ett halvår och vänta inte med att ringa.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-01 18:17

Det är så pass, jag kommer nog köpa obehandlad byggsats och måla dom själv.
Hifimagasinet kollas ca 2 ggr om dagen, har haft köpes annons i någon månad med inget napp där heller..
Jag ska försöka få tag på Öhman och se om han har en sats på lager :wink:

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2016-02-01 22:47

Du har väl varit på demo? Det är ett krav för att få köpa allt utom piP om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2016-02-04 13:54

Jag har i6 uppställda i ingvar-designat rum i Solna. Kom förbi på en kopp kaffe och lyssna vetja! :)

Mvh Victor

(Mig når du lättast på 0702423556)
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-04 21:35

Jag ska på besök imorgon faktiskt, aldrig köpt ino förut så jag får se hur det blir.
Tack Vigor, jag ska se när jag kan hitta tid för det :D
Jag antar att du trivs väldigt bra med dom?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-04 23:00

IÖ hade ett par pi25 uppställda så man får ett hum om hur i6an låter i +80hz. Ska bli kul att se den berömda källaren!

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2016-02-05 13:24

Jo tack, jag trivs. Men använder dem knappt då jag har ett större system med i14 också som tar hand om de flesta lyssningssessionerna. i6 är mest som backup :)
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-05 15:08

Det blev affär! Nu är även jag en lycklig ino-ägare :D
Det blev en demo av piP. Trodde inte alls den var så pass kapabel att återge basen på ett sådant sätt samtidigt som resten av registret var klockrent.
Helt otroligt med andra ord. Det kommer ta någon vecka innan jag får möjlighet att montera ihop dom samt måla. Det kan uppstå några frågor ang filtret men det är ett senare problem. Aja, sjukt nöjd!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-05 15:10

Grattis! Blev det ett par i6?

piP låter löjligt bra hos Ingvar för en så pass liten högtalare. Man skall dock inte ha för överdrivet höga förhoppningar när man tar hem ett par; Ingvars demokällare är ett extremt bra rum och samma högtalare i gemene mans rum kommer inte att vara riktigt lika imponerande. Det är dock inte högtalarens fel såklart utan den bistra verkligheten. Högtalarna är riktigt bra :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-02-05 20:56

Jag har ett par piP som jag månglar ut på lån till bättre behövande som sitter med hyfsat bra grejer och alla har haft haksläpp hittills :-)

Det enda jag säger åt dom är att att ställ dom dikt mot vägg vinkla in lite, framför allt spela inte (för starkt) Alla är duktigt imponerade..!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-06 11:46

Ja det blev i6 :D piP lät helt galet bra, men som sagt så kommer det ju inte alls bli lika optimerat i mitt rum. Jag har byggt några absorbenter ialf så det är inte helt obehandlat. Jag tog i6 för att vara någorlunda framtidssäker, jag tror inte jag kommer lämna byta ut dom fleeeera år, och isf blir det ju i14/i16s. Dom hänger nog på duktigt med mina Dayton.
Framtiden ser ljus ut :mrgreen:

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2016-02-06 21:19

Gött, grattis! Det blir nog kanon!

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-02-07 12:05

Grattis letar också efter ett par i6:or Tror det kommer funka kanon på 2.5 m avstånd hos mig

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-07 14:04

Tack tack! Dom kommer stå på ca 2,5-3m avstånd.
Ni som har byggt filtret själva, var har ni placerat det? Botten eller bakvägg? Satt med smältlim eller skruvat?
Är det någon som har en bild på ett färdigt filter? Det är första gången som ett filter ska lödas och symbolerna är inte helt självklara förutom spolarna då :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-07 14:18

Botten. Fäste filtret med en skruv för säkerhets skull.

Användarvisningsbild
Foffe

Inläggav Foffe » 2016-02-07 19:41

bergggren skrev:Tack tack! Dom kommer stå på ca 2,5-3m avstånd.
Ni som har byggt filtret själva, var har ni placerat det? Botten eller bakvägg? Satt med smältlim eller skruvat?
Är det någon som har en bild på ett färdigt filter? Det är första gången som ett filter ska lödas och symbolerna är inte helt självklara förutom spolarna då :wink:

Så här gjorde jag iaf. Vet inte om det är det mest optimala, men det låter bra iaf så jag tror inte det är allt för fel!
Bild

Jag klämde bara fast filtret i botten av högtalarna. Det är ganska tight när du stoppat in all dämpning!

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-08 23:33

Tack Foffe, men jag tycks sakna en del komponenter enligt k.schemat på filtret enligt nedan?
Komponenterna är för ett par högtalare.
Borttaget på egen begäran /Andreas

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-08 23:42

Ja det verkar det göra.

Såg dessutom att den 3.3uF kondningen hade jag inte på mina i6.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-08 23:50

Precis 3,3 uF kondensatorn blev tillagd pga tillverkningsvariationen hos diskantelementet.
Av Foffes bild verkar jag sakna den stora 10uF kondensatorn, 4,7ohm motståndet samt den tillagda 3,3uF kondensatorn. Jag kontaktar Ingvar.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-02-09 14:42

10µF-kondensatorn ligger väl där? Den vita till höger i bild.

Så här byggde jag mina filter:
Bild

De sitter monterade med en kort skruv i baksidan av högtalarna, fick med den vid köpet. Mellan låda och filterplatta sitter några rader med samma tätningslist som används för högtalarelementen, så att inga missljud ska kunna uppstå.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-09 15:41

Det står 10uK100 på den, vad kan det vara?
Annars saknar jag ett motstånd på 4,7 ohm jämfört med ditt filter. Vad är det blåa längst upp på din bild?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-09 20:27

Jag har läst runt lite och de vita till höger på min bild verkar bara vara en annan typ av kondensatorer :D
Då återstår 2st 4,7ohms 10w keramiska motstånd och 2st 3,3uF kondensatorer. Finns ju att köpa på HiFikit.
Stämmer det att 330nF är samma som 0,33uF?
Och att de tre lösa ändarna (lilla spolen, diskant och baselement) i k.schemat ska anslutas direkt till negativ från anslutningspanelen?

Förresten Fostex, har du dina med hammarlack? Den ser lite "ojämn" ut. Har du någon bild på dom på lite längre avstånd?
Jag funderar på hur jag ska göra med målningen. Görat själv, och spara lite kosing eller lämna bort. Hmm.
Det som tar emot att göra det själv är att jag har hört att det är svårt att få till skarvarna pga MDF rör på sig. Och att snitten suger så förbannat mycket färg.
Senast redigerad av bergggren 2016-02-09 20:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-09 20:30

Jag har läst runt lite och de vita till höger på min bild verkar bara vara en annan typ av kondensatorer

Ja de vita "rätblocken" är 10uF kondensatorer.

Svar ja.

Och att de tre lösa ändarna (lilla spolen, diskant och baselement) i k.schemat ska anslutas direkt till negativ från anslutningspanelen?

Korrekt.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-09 20:37

AndreasArvidsson skrev:
Jag har läst runt lite och de vita till höger på min bild verkar bara vara en annan typ av kondensatorer

Ja de vita "rätblocken" är 10uF kondensatorer.

Svar ja.

Korrekt.

Tackar för kvicka svar, nu känner jag mig säker på hur filtret ska se ut.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-02-09 23:27

bergggren skrev:Jag har läst runt lite och de vita till höger på min bild verkar bara vara en annan typ av kondensatorer :D
Då återstår 2st 4,7ohms 10w keramiska motstånd och 2st 3,3uF kondensatorer. Finns ju att köpa på HiFikit.
...

Om du nu har köpt dessa högtalare från Ino så kontakta Ingvar så löser han det såklart om det skulle ha blivit för få komponenter i leveransen. Gå för fan inte o köp nånting på HiFikit o stoppa i 8O 8O 8O. Komponenterna har en viss tolerans på sina värden och Ingvar matchar alltid dessa för höger och vänster högtalare för att undvika försämringar i ljudbildens precision.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-02-13 16:27

bergggren skrev:Förresten Fostex, har du dina med hammarlack? Den ser lite "ojämn" ut. Har du någon bild på dom på lite längre avstånd?
Jag funderar på hur jag ska göra med målningen. Görat själv, och spara lite kosing eller lämna bort. Hmm.
Det som tar emot att göra det själv är att jag har hört att det är svårt att få till skarvarna pga MDF rör på sig. Och att snitten suger så förbannat mycket färg.

De är skumrollade med matt (10-glans har jag för mig) svart färg från beckers. Bilden, som togs med blixt, är onödigt orättvis då det ser extremt "apelsinskaligt" ut. :)
Har ingen bild som är speciellt högupplöst, men här ser man lite bättre:
http://forumbilder.se/F8TQ1/2013-01-29-17-23-29.jpg

Exakt samma färg och teknik användes på mina prof. P, som man ser ytan lite bättre på:
http://forumbilder.se/CD34N/dsc00973.JPG
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-13 18:02

Delarna till filtret är lösta.
Snygg färg Fostex! Precis så jag hade tänkt mig glansmässigt. Jag kommer nog köra på samma metod som dig, tack för tipset. Behövdes det många strykningar och slipningar emellan? Jag antar att man får mätta snittytorna ordentligt med grundfärg innan också?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-02-13 19:24

Jag grundade, slipade och grundade igen med Beckers grund, och sedan täckfärg, slipning och ett sista lager. Grundfärgen räckte bra för att mätta snittytorna. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-02-23 21:16

Hur går det med i6:orna? Lyssnat ngt ännu

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-24 10:10

Dom står fortfarande i en kartong under sängen..
Men i helgen har jag tänkt att börja med filtret och grundamåla dom :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-24 10:49

bergggren skrev:Dom står fortfarande i en kartong under sängen..

Spelar de inte om en vecka så kommer ljudlighetspolisen och hämtar tillbaka dem.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-02-24 20:38

Ok ser fram emot update! :D

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2016-02-24 21:17

Koskinn?
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-02-24 21:56

Sälj dem till mig!
Har du inte börjat än, lär du inte göra det heller..... :twisted:

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-24 23:39

Glasmannen skrev:Ok ser fram emot update! :D

Ajjemen, ska lägga upp bilder när jag har gjort framsteg.

Triggerhappy skrev:Koskinn?

Ett väldigt dyrt skinn, fördelen med detta skinn är ju att det fortfarande kan avge ljud.

Maccis skrev: Sälj dem till mig!
Har du inte börjat än, lär du inte göra det heller..... :twisted:

Jodå, här köps inget i onödan, speciellt inte Ino :wink:

Nattlorden skrev:Spelar de inte om en vecka så kommer ljudlighetspolisen och hämtar tillbaka dem.

Det är uppfattat! Jag har helge helge :o

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-25 02:00

Lite nyfiken om det är ett nytt filter? Har ingen 3,5 µF i mitt diskantfilter.
Eller är det något som är för olika batchar av diskanter?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-25 10:48

PappaBas skrev:Lite nyfiken om det är ett nytt filter? Har ingen 3,5 µF i mitt diskantfilter.
Eller är det något som är för olika batchar av diskanter?

Det är pga tillverkningsdifferenser mellan olika batchar av diskantelement som du säger. Annars är det samma :)

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-28 23:24

Bild

Färdigt filter, blev bra.

Bild

Följde Fostexs tips ang någon sorts av distansmaterial till filtret så det inte vibrerar. Biltema står för drevband eller vad det kallas.

Bild

Provmontering innan målningen satte igång.

Bild

Grundade, dom passar faktiskt jävligt bra i vitt måste jag säga!

Bild

Diggade "Stormtrooper"känslan. Kanske blir i framtiden :wink:

Bild

Färdigstruckna.

Bild

Trodde inte färgen skulle bygga så mycket så jag blev tvungen att skrapa bort en del färg för att elementen skulle sitta..

Bild

Obligatorisk provlyssning hos föräldrarna som stod för arbetslokalen. Sänkte basen på Marantzen och upplevde en skillnad till det bättre, de är ju toppar. Jag blev dock förvånad hur pass stark och djup bas de kan producera.
De målar röster och separerar instrument på ett fenomenalt sätt. Ska bli intressant om de förändras under inspelningsperioden.

Bild

Här är de uppställda i studentboendet tillsammans med Ultimax 15. Blir att hitta på någon typ av stativ att ställa på basmodulerna. Tips? Hade lecablock förut, är det någon som har lyckats kapa block med bra resultat?
Ska upp med dämpning bakom också, har ett par ramar (ca 50x50cm) från IKEA som ska kläs och fyllas med stenull. Eller ska man ha de större absorbenterna bakom? Vad föredras? Mycket dämp vid förstareflex eller bakom?
Gummiupphäningen ser även "torr" ut, Verkar vara någon typ av beläggning. Kanske byggdamm eller likn. Är det fler som har element som sett ut som mina vid leverans?

Ber om ursäkt för upplösningen.

Allt gott!

Användarvisningsbild
Foffe

Inläggav Foffe » 2016-02-29 20:01

bergggren skrev:

Grundade, dom passar faktiskt jävligt bra i vitt måste jag säga!

Här är de uppställda i studentboendet tillsammans med Ultimax 15. Blir att hitta på någon typ av stativ att ställa på basmodulerna. Tips? Hade lecablock förut, är det någon som har lyckats kapa block med bra resultat?
Ska upp med dämpning bakom också, har ett par ramar (ca 50x50cm) från IKEA som ska kläs och fyllas med stenull. Eller ska man ha de större absorbenterna bakom? Vad föredras? Mycket dämp vid förstareflex eller bakom?
Gummiupphäningen ser även "torr" ut, Verkar vara någon typ av beläggning. Kanske byggdamm eller likn. Är det fler som har element som sett ut som mina vid leverans?

Ber om ursäkt för upplösningen.

Allt gott!

Mina är högglansvita och tillsammans med ett par snygga stativ så gör de sig riktigt bra faktiskt.
Bra jobbat! ser ut som att du kan få till ett ganska bra tryck där. Två 15" i en studentlägenhet =O)

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-02-29 23:23

Det är snyggt med vitt! Målade inte basmodulerna i vitt, annars hade jag kanske jag haft dom vita istället.
Tur är ju att det är enkelt att måla om dom när man känner för det.
Trycket är det inget fel på! Både porslin och dörrar vibrerar friskt här 8)
Jag upprepar frågan om den "smutsiga" gummiupphängningen, vad kan det vara?

Meckat lite med minidspn, finns lite kvar att önska men för nuvarande ser det ut så här (osäker på decibelskalan)
Bild

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-03-01 10:54

Fina lådor! Jag uppskattar verkligen ett fint hantverk!

Gällande din mätning; Ser onekligen fint ut mellan 22Hz-80Hz?! Tonkurvan blir lättare att utläsa, dessutom blir det lättare att jämföra med andra frekvensmätningar om skalan håller sig inom 50dB. :D

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-03-01 10:57

Det där blev ju jättebra! Snyggt jobbat :)

Det är någon rest av talk eller liknande från tillverkningsprocessen, jag hade samma på mina. Inget farligt alls enligt Ingvar. Jag minns tyvärr inte vad hans tips för att få bort detta var, men jag är rätt säker på att jag använde en mikrofiberduk lätt fuktad med såpvatten för att få bort det. Ska inte svära på det dock, då det var några år sedan.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-01 16:38

Tackar mina herrar, alltid kul att få positiv respons även om detta forum är väldigt partiskt :D
Nu har jag meckat lite till med minidspn och flyttat om lite på hifiväggen. Har en rätt stor puckel vid 100-250hz men det är inget som jag kommer lägga ner tid på tills jag har byggt ett par stativ till i6orna och fått upp mer dämp på sidoväggarna. Jag är nöjd!

Bild

Bild

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-03-01 16:47

8) ...fortfarande 120dB på skalan - jag vill se den med 50dB.

Kul att integrationen mellan basar och toppar ser så pass bra ut. Oftast så brukar den enligt min erfarenhet bli en rejäl svacka runt ca 100-150Hz. Hmmm, en svacka kanske iof är bättre än en "topp"?!

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-01 17:18

Då är jag med! 50db-skala!
Jag tror placeringen är fel, de står antagligen för nära golvet. Jag kommer nog slå ihop ett par plattor mdf med ett par reglar eller likn och ställa på modulerna.
Bild

AndreasArvidsson skrev:Om du klickar på knappen "limits" så kan du själva välja dina gränser.

Tack för tipset Andreas!
Senast redigerad av bergggren 2016-03-01 17:26, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-01 17:21

Om du klickar på knappen "limits" så kan du själv välja dina gränser.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-03-01 17:32

Ja, som ovan nämns är det intressant att du får ett sånt tillskott vid 100-300 Hz. Kan det ha med hörnplaceringen att göra kanske? Hur har du delat?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-01 17:48

Det må vara hörnplaceringen som golvet som förstärker, rummet är ca 16m2. Jag delar i minidsp vid 80hz med ett lågpass BW 12db/okt till basen och högpass BW 18db/okt till topparna.
Blandat olika kombinationer hejvilt tidigare idag och kom fram till den lösningen. Det visade sig att ju brantare jag delade basen, desto djupare blev dippen vid 80hz som jag vill undvika. Finns det någon tumregel på hur brant man delar slutna högtalare mot varandra?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-01 18:43

Jag provade att ställa upp dom på ett par pallar från IKEA och resultatet blev helt annorlunda:
Bild

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-02 00:02

Jag hade också samma vita "damm" på själva upphängningarna. Där de låg emot kartongen. Tänkte inte närmare på det utan torkade bara bort det med en lätt fuktad trasa.

Hur delar du? I receivern? Vilken delningsfrekvens?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-02 08:17

Alright, ska försöka torka bort det. Blir ju lite nojjig att man ska torka ut gummit men det är väl ingen risk.
Inlägget ovanför min mätning skrev jag hur jag delar topparna mot basarna.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-02 10:05

bergggren skrev:Alright, ska försöka torka bort det. Blir ju lite nojjig att man ska torka ut gummit men det är väl ingen risk.
Inlägget ovanför min mätning skrev jag hur jag delar topparna mot basarna.

Ahh såg inte det inlägget :)
Att det blir en dip beror ju på att de inte är i fas över delningen och således släcker ut varandra.
Man brukar väl säga att en sluten topp faller av med 12dB/oktav så jag delar med 30dB/oktav i basen och 18dB/oktav i topparna så att den akustiska delningen blir samma för de båda.
Det blir ändå inte helt rätt eftersom basarna befinner sig på lite olika avstånd osv.
För att trimma in det kan man köra en testton precis över delningen och analysera den med circFFT eller liknande så ser du amplituden just över delningen.
Varierar man sedan tidsfördröjningen över basen så att den amplituden blir så stor som möjligt säkerhetsställer man att bas och toppar spelar i fas över delningen och det inte blir någon utsläckning.
Det kan vara värt att laborera lite med det men mät och se att du inte får en utsläckning någon annanstans då.
I slutänden delade jag mina ganska högt upp (det beror på rummet).
Lycka till :)

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-02 23:24

PappaBas skrev:

Så avrullningen hos de slutna topparna är av naturligt skäl 12db/okt och så delar man med ett 18db/okt brant filter så summan blir 30db/okt som basen?

Jag fick en väldigt smutt minidsp-fil som innehöll smaskiga biquad-värden av en trevlig medlem. Karaktären skulle lika ett visst filter som är populärt i detta forum.
Resultatet blev mycket bättre! Rummet är fortfarande knepigt, det är kvadratiskt så minsta rörelse av micen visar en helt annan kurva.
Jag kom fram till att en mer extrem EQ-kurva framkallar en större puckel vid 100-250hz, eftersom den är väldigt dämpad i området <80hz så frekvenserna som inte delningsfiltret åt upp var med och tryckte till puckeln. Därför blir baskurvan lite svajig, men det låter bra! Tidskompenseringen fick bort dippen vid delningsfrekvensen också, men endast vid sweetspot. Det är ju lite trist men man kan inte få allt genom elektronisk kompensering direkt.
Målet var att jag skulle bli väck den otrevliga 200hz puckeln, och efter en del mätande hit och dit med olika EQ-kurvor så får jag nöja mig med denna tills vidare:

Bild

Gamla mätningen som jämförelse:

Bild

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-03 10:00

Tycker det ser bra ut :) Det är precis som du säger alltid en avvägning, man får det inte perfekt överallt.
Jag skulle kanske satt en lite "skidbacke" med höjning i basen som börjar vid lite under 50 Hz och sedan lutar uppåt när man går ned i frekvens med kanske som mest +7-8dB vid runt 15 Hz eller något (det är väl en sluten konstruktion?). Laborera lite upp och ned med hur mycket du höjer.
Jag tror du kommer bli nöjd med det. En rak kurva i den nedersta basen upplever jag ofta som lite "blodfattig" och en sådan kompensation kommer låta naturlig.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-03 22:40

Jadå, modulerna är slutna och jag har en LT-kompensation som uppgår till 15db som tar vid runt 30hz har jag för mig.
Om man ökar på ännu mer känns det som risk att slå igenom eftersom biquadvärderna jag blev tilldelad tar bort möjligheten att ha ett HP-filter.
Men skam den som ger sig, basarna har knappt spelat 5h uppskattat och mer tweakande lär det definitivt bli 8)

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-03-26 10:09

Hur går det för dig spelat in grejerna ännu?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-27 23:22

Jo tack, här spelas det för fullt! Tycker att diskanten har blivit något snällare men annars har jag inte märkt av någon inspelningseffekt på varken i6orna eller Ultimaxarna(?).
Det som jag tycker saknas är dämpning vid första reflexen för det kan bli lite väl vasst ibland, även fast allting känns helt rätt så förstör en del inspelningar helhetsupplevelsen.
Jag har tittat på Thomanns skumpaneler som verkar vara ett prisvärt alternativ. De dämpar väl i princip mest diskant men det är det jag är ute efter. Även lite "närhet" som dämpning medför.
32 st 30*30cm plattor för 720:-, det som blir över kan jag sätta på bakväggen. Rätt snygga är dom också om man placerar dom rätt. http://www.thomann.de/se/eq_acoustics_c ... s_grey.htm
Saknar även vettiga stativ till i6orna, ska se om jag får tid till det nu i vår annars får det bli framåt sommaren.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-28 12:51

Dom passar väl "i varandra" om du vill kan du alltså sätta 3st lager av dessa för att få en bredare absorbtion i 1a reflexen om det behövs.
Mvh//David

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-03-28 21:44

Bra tanke! Det ska jag definitivt prova. Tänkte köra enkla så jag täcker upp i princip hela vägen upp till taket (150cm) och 90cm brett (den högra väggen är väldigt kort (badrum)). Då går det åt 30st plattor. Det är möjligt att det blir för dämpat i diskanten då men får se vad som blir bäst.
Om jag kör 3 lager så blir det 60x60cm och då går det åt 24 st plattor. Men som sagt så provar jag med 3 lager först :lol:

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-04-10 09:02

Vad rekommenderar iö för dämpning bakom i6? Är det bara aco eller ska det dämpas mer? Mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-10 16:24

bergggren skrev:Så avrullningen hos de slutna topparna är av naturligt skäl 12db/okt och så delar man med ett 18db/okt brant filter så summan blir 30db/okt som basen?

Fast det beror när fallet hos topparna sätter in också. THX-normen räknar med att fallet sker under 80 Hz. Är det så med de slutna i6 också?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-10 18:46

Manifestet säger 80-22 000 hz +-2db så lite djupare går dom nog i frekvens. Tyckte dom skötte sig bra utan basmoduler faktiskt till vanlig musik.

Jag spånar på dämpmaterial från thomann, kvadratiska skumpaneler 30*30*5 cm 12st. 6 per sidovägg för förstareflexen. Snygga! Länkar till Schonnings album hos mhb:
http://www.minhembio.com/Schonning/349339#490302

Eller två 100*50*5 cm paneler från conrad. Enklare att montera.

Går även i tankar att gå all in med Ino genom att byta ut mina dubbla Dayton Ultimax 15" i 90L lådor (rätt kraftigt LT-kompenserade) mot ProfX-2 alt Y-2. Är detta en bra idé eller slöseri med tid/pengar? Lika bra att få tag i en CR80S i samma veva då men min kära minidsp kommer att saknas med EQn som jag länge har dragit nytta utav i olika konstellationer. Att börja akustikbehandla basregistret är inget som jag kommer att kunna göra de närmaste 2 åren pga litet boende och plugg.

Har jag medhåll här eller bör jag behålla dom?
Kommer några akustiska skillnader att upplevas? Nu har jag bandbredd ner till ca 13hz och det är ju rätt kul :P

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-10 18:50

Glasmannen skrev:Vad rekommenderar iö för dämpning bakom i6? Är det bara aco eller ska det dämpas mer? Mvh

Det vette tusan Glasmannen. Jag har byggt två ovetenskapliga absorbenter med stenull på ca 60*120*10 cm och dom dämpar någorlunda ialf när man vrålar lite sporadiskt. Bättre än inget :D

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-04-10 19:44

Ok tänkte om du fick några tipps av iö? Hur nära väggen trivs dom tycker du?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-10 20:57

Glasmannen skrev:Ok tänkte om du fick några tipps av iö? Hur nära väggen trivs dom tycker du?

Nej jag frågade inte när jag var där tyvärr. Han kan säkert flika in något intressant om han tittar förbi :?:

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-04-10 21:10

Jag drog till med 22cm dämpning bakom. Jag tror det är i dämpaste laget. Om jag lyckades tolka mätningar rätt, och i skrivande stund kommer ihåg rätt, yttrar det sig som en lite för låg nivå mellan ca 100 och 250 Hz. Det låter hur som helst helt klart bättre än när jag hade för lite dämpning.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-04-10 21:27

Kanske 10cm stenull och en skiva aco på det blir lagom? Får väl testa mig fram lite mvh

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-10 22:06

Glasmannen skrev:Ok tänkte om du fick några tipps av iö? Hur nära väggen trivs dom tycker du?

Just ja, jag har hörnplacering på mina, upptryckta mot framväggen och absorbent på 10cm stenull + 5 cm luftspalt ungefär. Ska dämpa sidoväggarna också med antingen 50'50'3cm stenullstavla eller skum från Thomann/Conrad. Hoppas på någon slags förbättring ialf.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-12 05:47

bergggren skrev:
Går även i tankar att gå all in med Ino genom att byta ut mina dubbla Dayton Ultimax 15" i 90L lådor (rätt kraftigt LT-kompenserade) mot ProfX-2 alt Y-2. Är detta en bra idé eller slöseri med tid/pengar? Lika bra att få tag i en CR80S i samma veva då men min kära minidsp kommer att saknas med EQn som jag länge har dragit nytta utav i olika konstellationer. Att börja akustikbehandla basregistret är inget som jag kommer att kunna göra de närmaste 2 åren pga litet boende och plugg.

Ultimaxen spelar bara disco bas i 90 liter med ett Q värde på 0.88.
om du skall ha alternativ till ino så titta på scan-speak 30w.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-12 15:13

boom skrev:Ultimaxen spelar bara disco bas i 90 liter med ett Q värde på 0.88.

Discobas vet jag inte. Jag har kompenserat med ca 15dB i botten så f3 ligger på 15hz. Det är mycket, jag vet. MEN jag lyssnar sällan mer än 90dB i lyssningsplats så jag har lite slaglängd kvar ändå. Interna disten är ju en annan femma. Självklart skulle det vara bättre med 150L lådor men det har jag inte riktigt plats med.
30W verkar intressant, antar att du menar i BR då? Jag har ingen erfarenhet av BR-bygge och bygger helst inte egna lådor. Krångligt med transport till föräldrarna och har inte den tiden heller så jag köper gärna Ino Prof.X-2 om tillfälle ges.
Frågan är om jag kommer uppleva akustiska fördelar med Prof.X-2 jämfört med Ultimaxarna?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-12 16:50

bergggren skrev:
boom skrev:Ultimaxen spelar bara disco bas i 90 liter med ett Q värde på 0.88.

Discobas vet jag inte. Jag har kompenserat med ca 15dB i botten så f3 ligger på 15hz. Det är mycket, jag vet. MEN jag lyssnar sällan mer än 90dB i lyssningsplats så jag har lite slaglängd kvar ändå. Interna disten är ju en annan femma. Självklart skulle det vara bättre med 150L lådor men det har jag inte riktigt plats med.
30W verkar intressant, antar att du menar i BR då? Jag har ingen erfarenhet av BR-bygge och bygger helst inte egna lådor. Krångligt med transport till föräldrarna och har inte den tiden heller så jag köper gärna Ino Prof.X-2 om tillfälle ges.
Frågan är om jag kommer uppleva akustiska fördelar med Prof.X-2 jämfört med Ultimaxarna?

Man kan aldrig ändra på ett elements fysika egenskaper genom att eq a eller linkwitz transform det enda som man gör är att flytta ingrepps frekvensen .
30w är ett trevlig element som klarar sig med 75 liter sluten för att spela bra 4 st så är man i hamn med lågt Q värde under 0.6

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-04-12 16:57

Varför vill du byta basar är min första fråga? Vad är det som inte låter rätt? Mitt tips är att inte slösa tid med 2 basar om du byter. Jag har slösat flera månader på att försöka få till det med Y-2. Man måste ha ett bra rum om det skall gå. Mitt tips är fyra basar om du skall byta. Fördelen med Ino-basarna är att du kan vara säker på att de spelar rätt. Men underskatta inte hur mycket du kan behöva göra till rummet för att kunna utnyttja detta. Jag vet inte hur mycket PEQ du har gjort under 80Hz i dina mätningar men det ser ju inte ut som att du har problem i rummet med basen. Men jag nämner det bara. Om du vill ha Ino-basar satsa på P-4 eller X-4 direkt annars riskerar du att sitta där i veckor med miniDSP och inte få till något vettigt ändå. Det gjorde jag.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-12 17:20

ja i dom föesta fall så är det bättre att ha fler basar :)

I mitt rum så hade det faktiskt blivit helt okey med 2st basar placerade exakt där pi60s står, dessa själv spelar faktiskt tämligen fint i mitt rum.
Men då står dom också precis på 1/4måttet på bredden och inte alls långt från det ena 1/4 måttet på längden i rummet medan lyssnaren sitter på den andra ;)

Jag kan nämna att jag med 4st basmoduler hos mig inte lyckades få till det lika bra dom med bara 2st basmoduler eller för den delen 2st fullrange högtalare. (Inte inom rimliga/ i praktiken görbara placeringar)
Det är således inte alls så att 4st moduler behöver bli mer rätt med dom pöaceringar som du anser görbara, den trista sanningen är att det finns undantag fan helatiden :lol:

Nu med 8st basar så har jag fått till det nästan tillräckligt bra, lite problem i värmeområdet fortfarande och som alltid har hängt efter modul/topp lösningar i detta rummet.
Det låter än så länge på flera olika sätt bättre med bara pi60s spelandes hos mig än med mina infraX8, 2st vs 8st utstrålningskällor !
Helt enkelt för att placeringen i rummet är helt avgörande!
Och jag kan inte få till en modulplacering lika nära optimal som för pi60s, titta på vart du behöver få ut energin i rummet och skaffa basar därefter.

Mitt tips är att testa och testa och testa för att lära dig att förstå rummet lite, detta innan det blir något byte av basmoduler :)
Även om det med 4st basmoduler nästan alltid blir bättre eller som sämst lika bra som med 2st, så underlättar det att fatta korrekta beslut om åtgärd om du har erfarenhet av hur rummet beter sig.
(Därmed inte sagt att du saknar erfarenhet om det :) bara säger det)
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-04-12 17:41

Haha ja tyvärr finns det inga tumregler för sånt här.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-12 17:45

Intressant, bra tankegångar från samtliga.

Anledningen till att jag går och tänker på hur det skulle vara med Prof.X-2 istället är egentligen att jag bara är hemskt nyfiken :)
De verkar kunna spela väldigt starkt utan att svettas. Även att dom är så känsliga gör ju att man slipper ha ett PA-steg som drar el som en halv stad.
Men å andra sidan lyssnar jag inte speciellt högt heller. Det är inga fel på ultimaxarna, dom rör på sig duktigt. Välter böcker och skakar om porslinet rejält :D

Jag skulle kunna tänka mig att bygga 4st slutna 30W men isf när jag bytt boende, som är om 2 år.. Bor nu på 20kvm i en stuga med kök och badrum så det är tight minst sagt med bara 2st 90L-moduler. Jag får leka med tanken tills vidare helt enkelt och sitta lugnt i båten. Det är lätt att fantasin drar iväg och man glömmer den ekonomiska kostnaden och energin som går åt till att byta och hålla på. De senaste 9 månaderna har jag ägt 3st olika bassystem så det är dags att sitta nöjd nu.
Har beställt skumpaneler för första reflexen från i6orna och får se om de förbättrar helhetsupplevelsen av systemet.

Eller sälja allt och köpa pi60s!? :twisted: Då försvinner ju uppgraderingsdjävulen för gott!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-12 18:35

bergggren skrev:Intressant, bra tankegångar från samtliga.

Anledningen till att jag går och tänker på hur det skulle vara med Prof.X-2 istället är egentligen att jag bara är hemskt nyfiken :)
De verkar kunna spela väldigt starkt utan att svettas. Även att dom är så känsliga gör ju att man slipper ha ett PA-steg som drar el som en halv stad.
Men å andra sidan lyssnar jag inte speciellt högt heller. Det är inga fel på ultimaxarna, dom rör på sig duktigt. Välter böcker och skakar om porslinet rejält :D

Jag skulle kunna tänka mig att bygga 4st slutna 30W men isf när jag bytt boende, som är om 2 år.. Bor nu på 20kvm i en stuga med kök och badrum så det är tight minst sagt med bara 2st 90L-moduler. Jag får leka med tanken tills vidare helt enkelt och sitta lugnt i båten. Det är lätt att fantasin drar iväg och man glömmer den ekonomiska kostnaden och energin som går åt till att byta och hålla på. De senaste 9 månaderna har jag ägt 3st olika bassystem så det är dags att sitta nöjd nu.
Har beställt skumpaneler för första reflexen från i6orna och får se om de förbättrar helhetsupplevelsen av systemet.

Eller sälja allt och köpa pi60s!? :twisted: Då försvinner ju uppgraderingsdjävulen för gott!

Jag spelar i ca 30kvm nu med 2st 30w och är tamefan imponerad hur bra dom spelar sen tycker jag att inos basar är för dyra .

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-12 18:54

boom skrev:Jag spelar i ca 30kvm nu med 2st 30w och är tamefan imponerad hur bra dom spelar sen tycker jag att inos basar är för dyra .

Kul! Ja dom verkar riktigt lovande måste jag säga. Hur stor innervolym har du på dom?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-12 19:03

bergggren skrev:
boom skrev:Jag spelar i ca 30kvm nu med 2st 30w och är tamefan imponerad hur bra dom spelar sen tycker jag att inos basar är för dyra .

Kul! Ja dom verkar riktigt lovande måste jag säga. Hur stor innervolym har du på dom?

Njaa det beror väldigt mycket på modell tycker jag. Prof.X-2 tex kostar ju 11500 i mdf för två riktigt bra lådor. Elementkostnaden är ju inte dyra för sig, 4600:- för elementen, så det är väl arbetet som kostar och tillbehören (portarna, dämp, kabel & terminal). Men visst, man får ju 4st W30 för samma pris som för ett par X-2 med lådor.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-12 19:07

bergggren skrev:

77 liter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-12 19:10

bergggren skrev:
bergggren skrev:

Njaa det beror väldigt mycket på modell tycker jag. Prof.X-2 tex kostar ju 11500 i mdf för två riktigt bra lådor. Elementkostnaden är ju inte dyra för sig, 4600:- för elementen, så det är väl arbetet som kostar och tillbehören (portarna, dämp, kabel & terminal). Men visst, man får ju 4st W30 för samma pris som för ett par X-2 med lådor.

Vad betalar man för egentligen 4600 är åt helsike för dyrt för en 12a när man får 2st 30w för 3800 på rätt ställe går säker att pruta lite till på dom om man köper några till.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-12 19:20

boom skrev:
bergggren skrev:
bergggren skrev:Kul! Ja dom verkar riktigt lovande måste jag säga. Hur stor innervolym har du på dom?

Vad betalar man för egentligen 4600 är åt helsike för dyrt för en 12a när man får 2st 30w för 3800 på rätt ställe går säker att pruta lite till på dom om man köper några till.

4600:- för båda elementen. Alltså i samma prisklass som W30. Men jag håller med dig, det finns mer att få för samma pengar bevisligen om man orkar bygga själv.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2016-04-12 19:49

bergggren skrev:
boom skrev:
bergggren skrev:Njaa det beror väldigt mycket på modell tycker jag. Prof.X-2 tex kostar ju 11500 i mdf för två riktigt bra lådor. Elementkostnaden är ju inte dyra för sig, 4600:- för elementen, så det är väl arbetet som kostar och tillbehören (portarna, dämp, kabel & terminal). Men visst, man får ju 4st W30 för samma pris som för ett par X-2 med lådor.

4600:- för båda elementen. Alltså i samma prisklass som W30. Men jag håller med dig, det finns mer att få för samma pengar bevisligen om man orkar bygga själv.

Precis, och då är det två st 10" basar och inte 12". Inos 12" (W-121) kostar väl 4800:-/st har jag för mig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-12 20:29

Stranne skrev:
bergggren skrev:
boom skrev:Vad betalar man för egentligen 4600 är åt helsike för dyrt för en 12a när man får 2st 30w för 3800 på rätt ställe går säker att pruta lite till på dom om man köper några till.

Precis, och då är det två st 10" basar och inte 12". Inos 12" (W-121) kostar väl 4800:-/st har jag för mig.

w104x=3000kr st
w104=2300 st
så summan blir det är billigare med w30 om man räknar på st priset.
26W/4558T00 är inte så dum den heller i 50 liter.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-13 00:06

Ajjemen!

Any who. Det låg ju ett par pi60s på blocket under någon vecka som jag var riktigt sugen på. Som det är nu så skulle det vara skönt att bara köra ett par fullrange och bara njuta av enkelheten det medför tills jag skaffar en riktig bostad och börjar jobba. Då kan man börja bygga på ett seriöst system med flera moduler osv.
Nu såg jag dessvärre att mailet jag fick tillbaka hamnade i skräpposten för 4 dagar sedan av någon anledning........................................................ Dom blev sålda :cry:

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-04-13 12:26

Min mobil lyckades supa bort mitt långa inlägg men sammanfattningsvis tänka jag säga att Ino-basarna har ändå sina fördelar även om de anses vara dyra av hemma-snickare.

1. De har väldigt bra andrahandsvärde. Det gäller verkligen att hitta rätt köpare för hemmagjorda basar. Det händer ju att man byter bassystem..

2. Både w104x och w121 är 9Ohm så det är mycket smidigare att koppla ihop ett större antal. Man slipper fundera på eventuella konstigheter som kan uppstå med serie-koppling eller köpa slutsteg med många kanaler.

3. Basreflex är typiskt inget man lyckas få bra själv och om man vill ha så mycket output som möjligt per kvadratmeter av rummet använt så är det basreflex som gäller. Jämför man Ino med diverse andra märken så inser man att Ino-basarna är väldigt billiga i jämförelse med dessa.

4. Man vet att det blir rätt direkt. Man behöver inte simulera, lägga tid på bygge eller annat. Man får en erkänt bra bas vid köp. DIY-basar kan ändå bli fel.

Men jag håller med om att om man går tankar om att bygga slutna basar och/eller försöka få infra så blir det väldigt dyrt med Ino. Om man bygger egna slutna basar är Ino dyrt men om man vill ha väldigt bra basreflex så vet jag inte om något slår Ino vad gäller prestanda per krona.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-13 17:02

philipbtz skrev:Min mobil lyckades supa bort mitt långa inlägg men sammanfattningsvis tänka jag säga att Ino-basarna har ändå sina fördelar även om de anses vara dyra av hemma-snickare.

1. De har väldigt bra andrahandsvärde. Det gäller verkligen att hitta rätt köpare för hemmagjorda basar. Det händer ju att man byter bassystem..

2. Både w104x och w121 är 9Ohm så det är mycket smidigare att koppla ihop ett större antal. Man slipper fundera på eventuella konstigheter som kan uppstå med serie-koppling eller köpa slutsteg med många kanaler.

3. Basreflex är typiskt inget man lyckas få bra själv och om man vill ha så mycket output som möjligt per kvadratmeter av rummet använt så är det basreflex som gäller. Jämför man Ino med diverse andra märken så inser man att Ino-basarna är väldigt billiga i jämförelse med dessa.

4. Man vet att det blir rätt direkt. Man behöver inte simulera, lägga tid på bygge eller annat. Man får en erkänt bra bas vid köp. DIY-basar kan ändå bli fel.

Men jag håller med om att om man går tankar om att bygga slutna basar och/eller försöka få infra så blir det väldigt dyrt med Ino. Om man bygger egna slutna basar är Ino dyrt men om man vill ha väldigt bra basreflex så vet jag inte om något slår Ino vad gäller prestanda per krona.

Har man tummen mitt i handen så köper man färdigt har man inte det så bygger man själv .

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-04-13 17:07

Att bygga en basreflex-låda korrekt är inte trivialt. Vilket var min poäng.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-13 17:13

philipbtz skrev:Att bygga en basreflex-låda korrekt är inte trivialt. Vilket var min poäng.

jo om man har kunskapen att göra det och att man kan mäta så är det enkelt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-04-13 17:30

boom skrev:Har man tummen mitt i handen så köper man färdigt har man inte det så bygger man själv .

Vad ska man göra om man inte har tummen mitt i handen men ingen lokal att bygga i? Det besvarar inte ditt påstående :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-13 18:07

philipbtz skrev:Min mobil lyckades supa bort mitt långa inlägg men sammanfattningsvis tänka jag säga att Ino-basarna har ändå sina fördelar även om de anses vara dyra av hemma-snickare.

Precis, BR är inget jag kommer försöka ge mig på då jag saknar kunskap om det med avstämningar, grupplöptid mm. Men det är absolut att föredra om man kan bygga med ett vettigt resultat. Det sköna med slutet är ju enkelheten i bygget. En låda liksom med sex sidor och några pinnar inuti. Fräsa hål, måla. Klart! Inte mycket man kan tabba sig där.
Infra X-4 med W104x skulle vara både lätt att bygga och ha tillräcklig kapacitet för mina behov. Jag föredrar lättplacerade moduler, dom kan agera stativ till i6 tex.
Infra X-4 har samma kapacitet som 0,66 Prof.X-2 om förstått det rätt? Då borde det vara en bra matchning till i6 ljudtrycksmässigt sett. Kostnaden för detta bör väl bli omkring 13-14tkr.
4 st SS W30 blir nästan dubbelt så stora, och kostar i princip lika mycket. Men ett bra alternativ om man har utrymmet.
Läste om basar från Bremen på 10" som verkar prestera förvånansvärt bra i små lådor. Men som jag förstod det så var det begränsad utgåva på dom och dessa går inte längre att få tag i?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-13 18:19

Rydberg skrev:
boom skrev:Har man tummen mitt i handen så köper man färdigt har man inte det så bygger man själv .

Vad ska man göra om man inte har tummen mitt i handen men ingen lokal att bygga i? Det besvarar inte ditt påstående :wink:

Bullshit snack jag har byggt lådor på golvet i mitt vardagsrum men fräsningarna har gjorts utomhus så vad är svårt .

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-13 18:52

Beror väl på hur fint golv man har :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-14 07:38

Jag tycker att var och en gör sina prioriteringar själv och behöver inte stå till svars för dom, även om det naturligtvis är kul med fakta om varför en person gör som han/hon gör :)
Mvh//David

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-04-14 09:02

boom skrev:
Rydberg skrev:

Bullshit snack jag har byggt lådor på golvet i mitt vardagsrum men fräsningarna har gjorts utomhus så vad är svårt .

Ja, vad är svårt?
Tillstånd från övriga familjemedlemmar och omaket att städa upp efter sig.
Sedan kan man även bygga baslådor i en kirurgsal.
Men då bör man få tillstånd från någon annan än familjen och städningen är mycket viktigare och per automatik jobbigare.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-14 09:17

DVD-ai skrev:Jag tycker att var och en gör sina prioriteringar själv och behöver inte stå till svars för dom, även om det naturligtvis är kul med fakta om varför en person gör som han/hon gör :)

Vist är det så men om jag inte miss minner mig så var det någon som hade problem med bummel bas och om jag inte miss minner mig så var det bas lådor i från ja just det.
Så skall man fixa akustiken och sedan köpa något i från just det då blir det jävligt dyrt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-14 09:21

boom skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker att var och en gör sina prioriteringar själv och behöver inte stå till svars för dom, även om det naturligtvis är kul med fakta om varför en person gör som han/hon gör :)

Vist är det så men om jag inte miss minner mig så var det någon som hade problem med bummel bas och om jag inte miss minner mig så var det bas lådor i från ja just det.
Så skall man fixa akustiken och sedan köpa något i från just det då blir det jävligt dyrt.

?! :?

Förklara gärna vad du menar med detta ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-04-14 10:39

boom skrev:
Rydberg skrev:

Det kan du ju få tycka men du vet ju inte hur folk bor? Personligen har jag inte plats och risken att parkett etc skadas är för stor, vill inte betala för den när jag flyttar ut. Min bättre hälft vill dessutom inte att vårt vardagsrum förvandlas till ett hobbyrum (du kanske inte har det problemet? ;)). Dessutom finns inte tillgång till el på innergården så att fräsa ute funkar inte heller. Vidare, tid är pengar, lådorna betalar sig själv om jag gör ett par timmar extra på jobbet istället för att bygga själv 8)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-04-14 10:50

Tror han menar att men basarna från Ino så hade du basproblem. Och om man skall fixa rummet plus köpa basar från Ino så blir det dyrt. Men fortfarande, relativt sett, så är Profundus-basarna billiga tycker jag. Om man skall bygga eget så är slutna lådor det givna valet men för vissa passar det inte med större basar eller större mängd lådor för samma kapacitet ner till 20Hz. Dock inte alla som behöver den superkapaciteten och fyra slutna 10:or eller 12:or räcker ganska långt för de flesta också.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-14 15:39

Jag slänger ut frågan om någon skulle vilja dema pi60s för mig i närheten av Stockholm?
Har kört delat en väldigt lång tid och varit rätt nöjd, men nu när jag bor som jag gör så blir det rätt trångt och inte lika bra som det kan vara.
När jag skaffade minidsp för några år sedan öppnades en ny värld för mig och intresset för HiFi ökade ytterligare. Sedan fick jag nos på Ino genom Guru och såg mina drömhögtalare. pi60s! Dem måste jag ha i mitt framtida boende kände jag direkt, när jag pluggat klart och börjat jobba så kan jag komma hem och bara mysa. Dem är ju så satans snygga i rätt färg/fanér!
Dock kändes det lite långt borta eftersom jag inte var riktigt redo med tanken att lägga 35-45tkr på ett par högtalare. Vem köper ens så dyra högtalare? Ingen vettig människa ialf. Men tankarna går runt och runt och nu känns det inte lika långt borta längre. Jag har vant mig vid tanken helt enkelt. Mitt nuvarande högtalarsystem värderar jag till runt 25tkr så det är inte så långt ifrån om jag får loss dom pengarna.
Så av den anledningen så söker jag en fullregisterhögtalare som jag aldrig kommer att få behovet av att byta ut någonsin. Varför gå in i något halvhjärtat liksom? 8)
Skicka gärna PM ni som har möjlighet att lira lite musik/film för en galen student som kommer antagligen göra sitt livs hittills sjukaste köp.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-14 15:45

boom skrev:

Boom, jag ser inte det du skrev relevant till det DVD-ai skrev. Du tar upp ett personligt problem för DVD-ai som jag inte ens vet om det stämmer men det spelar ingen roll, och som inte ens har någonting att göra med det vi skrev om tidigare. Vad har akustikkostnader och högtalarpriser med att göra med var man föredrar att bygga sina kabinetter och vilken typ av högtalarkonstruktion man anser är bäst lämpad för en själv?

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2016-04-14 16:17

Jag tror att rumsakustiken kan behöva fixas oavsett vilken bashögtalare man använder när man har problem med de låga registren

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-14 16:35

DVD-ai skrev:
boom skrev:

Bara för att man köper ino så är det inget som säger att det blir bra .

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-14 16:38

Rydberg skrev:
boom skrev:
Rydberg skrev:Vad ska man göra om man inte har tummen mitt i handen men ingen lokal att bygga i? Det besvarar inte ditt påstående :wink:

Det kan du ju få tycka men du vet ju inte hur folk bor? Personligen har jag inte plats och risken att parkett etc skadas är för stor, vill inte betala för den när jag flyttar ut. Min bättre hälft vill dessutom inte att vårt vardagsrum förvandlas till ett hobbyrum (du kanske inte har det problemet? ;)). Dessutom finns inte tillgång till el på innergården så att fräsa ute funkar inte heller. Vidare, tid är pengar, lådorna betalar sig själv om jag gör ett par timmar extra på jobbet istället för att bygga själv 8)

Jo om man tjänar bra så går det väl för sig och det gör du troligen då du skattar i Tyskland.Men tydligen så tjänar dom flesta runt 35000-40000 kr mån men så är det inte i verkligheten.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-14 16:49

boom skrev:
DVD-ai skrev:
boom skrev:Vist är det så men om jag inte miss minner mig så var det någon som hade problem med bummel bas och om jag inte miss minner mig så var det bas lådor i från ja just det.

Bara för att man köper ino så är det inget som säger att det blir bra .

Det har jag ju inte heller påstått... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-14 17:40

boom skrev:
philipbtz skrev:Att bygga en basreflex-låda korrekt är inte trivialt. Vilket var min poäng.

jo om man har kunskapen att göra det och att man kan mäta så är det enkelt.

Om det är enkelt eller svårt kan ju bero på vem man är.

Det som är lätt för dig kan var svårt för mig. Det kan också vara så att olika människor tycker att det är olika svårt för att de har olika krav.

- - -

Jag har ju konstruerat rätt så många högtalare och jag har hållit på med det i över 40 år, men trots det tycker jag det är rätt så svårt.

Jag lägger ofta flera år bara på att utveckla ett enda högtalarelement, för någon konstruktion, som jag då förstås vill skall prestera bra nog för att jag skall bli nöjd. Och skapligt ofta så ger jag faktiskt upp efter flera års arbete helt enkelt för att jag tvingas inse att jag inte lyckas få elementet bra nog.

- - -

På många sätt är element som skall återge lite högre frekvenser än de allra lägsta, och dessutom mycket stora register statistiskt svårare att få till perfekt, än de som bara behöver fungera väldigt bra i ett mindre register. Men trots det sliter jag ofta i flera år för att få baselement att prestera så bra att jag blir nöjd.

Och ibland blir jag inte nöjd, trots åratal av slit, och trots att elementet efter mina värderingar av dess prestanda är avsevärt mycket bättre än alla som går att köpa, men inte bra nog för att jag skall vilja sätta mitt namn på elementet och sälja det eller konstruktioner som använder det.

- - -

En hel del är förstås beräkningsbart under konstruerandet, och det som är svårt att beräkna kan man ändå ofta mäta sig till, det vill säga arbeta med flera olika prototypversioner och ändra tills allt mäter bra nog. Men högtalarelement har många intrikata egenskaper som avgör hur de upplevs vid lyssning, som inte korrelerar på något enkelt sätt till det som man brukar mäta.

Mycket flera än jag skulle önska av högtalares/högtalarelements egenskaper måste helt enkelt utvärderas med lyssning, och att hitta signaler som är svåra och utslagsgivande nog för att användas för lyssningstester är i sig något som tagit åratal av utvärderingar.

- - -

Baselement som på ytan kan verka som enkla saker att beräkna och förutsäga, visar sig ofta vara svåra att styra dit man vill med bara beräkningar och mätningar. Det räcker helt enkelt inte.

Två baselement som mäter likartat och vars tekniska egenskaper är svåra att se att de är väsensskilda när man studerar deras uppbyggnad och räknar på vilka beteenden det borde rendera - kan ändå i provocerande lyssningstester uppfattas som väsensskilda.

Ett projicerar väldigt ursprungstroget när man lyssna på basljud som man själv spelat in och vet exakt hur de lät live, med riktigt avstånd och allt. Ett annat, mätmässigt snarlikt, spelar samma ljud så det låter som om det står en högtalare i rummet och spelar. :( :?

Det gör det förvisso, men en högtalares uppgift är ju att skapa en bluff - inte att avslöja den.

- - -

Nu vet jag att inte alla bryr sig om sådana saker, vissa bryr sig kanske bara om att det brummar och skakar lite, men har man mina krav så är det MIN uppfattning att det faktiskt är rätt så svårt att konstruera goda högtalare.

I varje fall för mig, och om de skall vara så goda att JAG tycker de är goda nog.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-04-14 18:41

Det låter som du säger att det finns egenskaper i högtalare som inte går att beräkna eller mäta?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-15 07:16

kneten skrev:Jag tror att rumsakustiken kan behöva fixas oavsett vilken bashögtalare man använder när man har problem med de låga registren

Ja det är inte något som blir mindre betydelsefullt bara för att man kör Ino :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-04-15 10:31

paa skrev:Det låter som du säger att det finns egenskaper i högtalare som inte går att beräkna eller mäta?

Jag vet att jag har varit inne på detta tidigare och även frågat om det. Vad är det för mätningar som jag missar? Jag har mätt på flera högtalare och med extremt liknande frekvenskurvor så låter de helt olika. Vad beror detta på? Från det lilla jag själv har testat så tycker jag det verkar som att det finns saker som jag hör som jag inte hittar ett sett att visualisera via mätningar. Fas, impulssvar och frekvensgång verkar inte räcka för att se det. Det kan också vara min okunskap i att tolka mätningarna dock. Men mitt intresse på detta område väcks till liv lite grann igen efter jag läste det Ingvar skrev precis. Exempelvis:

Men högtalarelement har många intrikata egenskaper som avgör hur de upplevs vid lyssning, som inte korrelerar på något enkelt sätt till det som man brukar mäta.

Mycket flera än jag skulle önska av högtalares/högtalarelements egenskaper måste helt enkelt utvärderas med lyssning, och att hitta signaler som är svåra och utslagsgivande nog för att användas för lyssningstester är i sig något som tagit åratal av utvärderingar.

Kan det betyda att det behövs mätningar med mer komplexa signaler än vad man vanligtvis använder? Och hur skall man kunna tolka mätningarna från en sådan signal? För det som skiljer när man mäter(vanligtvis) och när man gör en subjektiv utvärdering är just signalen som matas in. Ett svep eller sinus är ganska skilt från musik. Hur skall man tolka mätningar om signalen är musik?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-04-15 10:49

paa skrev:Det låter som du säger att det finns egenskaper i högtalare som inte går att beräkna eller mäta?

Jupp, det låter det som.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-04-15 12:11

Det kan dock hända att det finns aspekter som kan bedömas vara orimligt krävande (i tid, metodutveckling och utrustning) och komplext att meningsfullt mäta. Alltså att det går men inte går. Det är en viktig skillnad :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-04-15 12:49

philipbtz skrev:
Jag har mätt på flera högtalare och med extremt liknande frekvenskurvor så låter de helt olika. Vad beror detta på?

Det är inte konstigt. Små skillnader i tonkurva hörs mer än många tror. Dessutom spelar energikurvan in.

IÖ skrev specifikt om att baselement är lite mystiska. Det borde handla om att pumpa luft men
att han noterat att baselement med nära identiska mätdata projicerar ljudbilden olika.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-04-15 12:59

Sluta jiddra, och berätta istället vart jag kan provlyssna på dessa i6or!! 8)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-04-15 12:59

chrisss skrev:
philipbtz skrev:
Jag har mätt på flera högtalare och med extremt liknande frekvenskurvor så låter de helt olika. Vad beror detta på?

Det är inte konstigt. Små skillnader i tonkurva hörs mer än många tror. Dessutom spelar energikurvan in.

IÖ skrev specifikt om att baselement är lite mystiska. Det borde handla om att pumpa luft men
att han noterat att baselement med nära identiska mätdata projicerar ljudbilden olika.

Och hur mäter man detta?

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2016-04-15 15:34

rotel2 skrev:Sluta jiddra, och berätta istället vart jag kan provlyssna på dessa i6or!! 8)

Dom är för små för dig Johan! :-)

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-15 17:45

rotel2 skrev:Sluta jiddra, och berätta istället vart jag kan provlyssna på dessa i6or!! 8)

Lugna dig Johan! Lyssna kan du få göra men dom är inte till salu än, jag behöver åka och lyssna på pi60s och sedan kolla om det finns tillgängliga pi60s att beställa eller vakta blocket 24/7. Sen kan vi snacka :wink:

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-04-15 19:14

bergggren skrev:

Lugna dig Johan! Lyssna kan du få göra men dom är inte till salu än, jag behöver åka och lyssna på pi60s och sedan kolla om det finns tillgängliga pi60s att beställa eller vakta blocket 24/7. Sen kan vi snacka :wink:

Snacka? Trodde vi skulle lyssna... :D

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-18 19:53

Vad tros om pi60s lackad i mattsvart front och oljad valnötsfanér? 8)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-04-18 20:12

Blir nog kalas!!

:D

Edit: Ta dem med kortast lev. tid!! :mrgreen: :mrgreen:

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-04-18 21:19

bergggren skrev:Vad tros om pi60s lackad i mattsvart front och oljad valnötsfanér? 8)

Hellre bara valnöt eller bara mattsvart säker jag. Givetvis valnöt före mattsvart!

Summer Passing

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-18 21:29

Aerob skrev:
bergggren skrev:Vad tros om pi60s lackad i mattsvart front och oljad valnötsfanér? 8)

Hellre bara valnöt eller bara mattsvart säker jag. Givetvis valnöt före mattsvart!

But why? En svart front får elementen att smälta in bättre tycker jag. Sen är ju valnöt så förbaskat snyggt å andra sidan så det kanske är synd att ha det på fasningarna och sidorna bara. Det tåls att tänkas på!

Är det någon som har lackad front och fanérade sidor som har bild?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-04-18 21:32

Här kan du kika runt:
viewtopic.php?f=20&t=8994

(På de bilder som finns kvar)

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-04-19 14:44

Maccis skrev:Här kan du kika runt:
viewtopic.php?f=20&t=8994

(På de bilder som finns kvar)

Ajemen, den tråden har jag varvat några gånger.
Ni som har bilder på pi60/s i valnöt eller någon annan snygg design med svart front och fanering får gärna PMa mig :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-22 13:18

jag tycker att pi60(s) passar så otroligt bra i faner, dom ser så härligt skönt retro ut i formspråket att faneren bara förstärker detta på ett mycket tilltalande vis.
Medan i16s och i32s passar bättre i en fräch lack som framhäver deras mer futuristiska stil :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-04-22 13:25

DVD-ai skrev:jag tycker att pi60(s) passar så otroligt bra i faner, dom ser så härligt skönt retro ut i formspråket att faneren bara förstärker detta på ett mycket tilltalande vis.
Medan i16s och i32s passar bättre i en fräch lack som framhäver deras mer futuristiska stil :)

Just därför man inte använder i modellerna ;)
Utan den så mycket vackrare r varianten ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-22 14:30

Jag tror nog att även r modellerna pasar bäst i lack i mina ögon ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-04-22 18:26

Är ämnet i6 uttömt eller? :wink:

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-04-23 13:14

Tarzan skrev:Är ämnet i6 uttömt eller? :wink:

Det verkar onekligen inte bättre...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-23 13:48

Nja det vet jag inte... :)

Men det blev lite OT i alla fall ;)

Vad vill någon mer veta om i6 ?
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-23 19:55

DVD-ai skrev:Nja det vet jag inte... :)

Men det blev lite OT i alla fall ;)

Vad vill någon mer veta om i6 ?

Hur ser koppar strukturen ut i basspolen i mot diskant spolen.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-04-23 21:20

Jag är lite nyfiken på hur dess spridningsegenskaper ser ut jämfört med piP och i14.

=> Hur funkar invinkling som ett sätt att bredda sweetspot jämfört med dessa modeller?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-23 23:12

I6 sprider inte lika brett som piP, eller för delen iP som sprider lite mer tack vare en mindre baffel :)

Detta medför ju att i6 har en närlyssningsgräns som är längre bort än piP, iP men inte lika långt blrt som i14, i14 anser JAG man bör sitta 3m från för optimalt ljud,
Detta jämfört med i6 som jag anser låter bra från ca 1,5-2m :)
IP/piP kan man sitta typ 1m från tycker jag :)

Alltså i6 sprider någonstans mitt mellan piP och i14.

Gällande invikling så tycker jag att iP/piP behöver vara väldigt mycket invinklade för att låte "rätt", i6 är inte riktigt lika beroende av mycket invinkling och i14 ytterligare mindre.

Så min slutsats är att högtalare som sprider vidare är mer beroende av mycket invinkling för att låta "rätt", medan en smalare spridning gör detta mindre kritiskt.
Detta är naturligtvis beroende av rummet och dess nivå av akustisk reglering och egentligen väldigt självklart om man tänker på saken :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-24 00:15

philipbtz skrev:
chrisss skrev:
philipbtz skrev:

Och hur mäter man detta?

Jag vågar nästan påstå att ingen vet, men jag nöjer mig med att påstå att jag inte vet. :?

Därför använder jag fortfarande i hög grad olika former av lyssningsutvärderingar. Jag kan konstatera att nästan allt som jag kan mäta, visar även hörbara spår.

Men det finns alltså också saker som jag kan höra och vars mätmässiga orsak jag inte har hittat.

- - -

Det betyder inte att orsaken inte finns, bara just att jag inte har hittat den, eller DEM.

För det är troligen, av vad jag sett när jag letat, mycket komplexa, multipla orsaker det handlar om. Det är nog därför man, när man tittar på en egenskap i taget (vilket man nästan alltid gör när man mäter) inte ser de tydliga samband som man gärna vill se...

Men som tur är kan man studera saker även med öronen som mätinstrument, men man måste självklart lägga upp lyssningarna på ett sådant sätt att det inte bara blir subjektiva intryck utan referens till någon faktisk verklighet, om man vill att de skall fungera som vettiga komplement till mätningar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-04-25 13:44

IngOehman skrev:Jag vågar nästan påstå att ingen vet, men jag nöjer mig med att påstå att jag inte vet. :?
...
Men det finns alltså också saker som jag kan höra och vars mätmässiga orsak jag inte har hittat.
...

Ganska intressant tycker jag. Även om allt går(med största sannolikhet iaf) att mäta så finns det alltså fortfarande lite magi med återgivning av musik. Dvs. det finns delar av mät-datan som fortfarande ingen har lyckats hitta sambanden i som beskriver ljudbildens projektion?

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2016-04-29 11:03

DVD-ai skrev:Jag tror nog att även r modellerna pasar bäst i lack i mina ögon ;)

Precis!!! :D
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-04-29 20:10

IngOehman skrev:
philipbtz skrev:
chrisss skrev:

Och hur mäter man detta?

Jag vågar nästan påstå att ingen vet, men jag nöjer mig med att påstå att jag inte vet. :?

Därför använder jag fortfarande i hög grad olika former av lyssningsutvärderingar. Jag kan konstatera att nästan allt som jag kan mäta, visar även hörbara spår.

- - -

Det betyder inte att orsaken inte finns, bara just att jag inte har hittat den, eller DEM.

För det är troligen, av vad jag sett när jag letat, mycket komplexa, multipla orsaker det handlar om. Det är nog därför man, när man tittar på en egenskap i taget (vilket man nästan alltid gör när man mäter) inte ser de tydliga samband som man gärna vill se...

Men som tur är kan man studera saker även med öronen som mätinstrument, men man måste självklart lägga upp lyssningarna på ett sådant sätt att det inte bara blir subjektiva intryck utan referens till någon faktisk verklighet, om man vill att de skall fungera som vettiga komplement till mätningar.

Vh, iö

Nu väntar jag bara på att du ska få mothugg av någon som framhärdar att allt du hör går att mäta. (känt ordspråk på faktiskt, kan jämställas med att fantomen är hård mot de hårda)
Antagligen, men jag vill ju veta vad man ska mäta och hur?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-30 09:41

Det är ju skillnad på "går inte" och "vet inte hur man gör".

Alltså ingen kanske vet hur man gör för att mäta detta idag, men det kanske kommer att kluras ut hur man gör :)
Så rent tekniskt så måste det ju gå att mäta på något sätt, eftersom det är ett fysikaliskt "fenomen".
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-05-01 01:23

Vi mäter säker på det redan bara att vi inte ser sambanden.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-05-01 03:41

Ja och det kanske resulterar i att något just nu oförutsett kan behöva mätas/ tittat på... ;)
Det går ju inte att veta om man mäter med dom metoder som behövs för en man har alla fakta.
Mvh//David

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-05-08 21:10

Tror någon att det går att foliera ett oljat fanér efter x antal år? Med tanke på vidhäftningsförmågan.
Om man skulle vilja ha fronten folierad i mattsvart tänker jag om man ledsnar på valnöten. Istället för att lacka fronten (det blir svårare och dyrare) så lämnar man bort lådorna till en billackerare som folierar professionellt? Det går även att återställa, det gör inte en lackad front.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-05-20 09:41

Foffe skrev:Ja har du vägarna förbi småland så finns det ett par i6:or här tillsammans med ett par prof.X2. :lol:

Räcker I6 till för att matcha upp x2 delat vid 80hz? Står lite inför ett vägval med mina p4 nämligen.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-05-20 13:41

Jag skulle säga X-4 om budgeten finns för de akustiska fördelarna gentemot X-2 eftersom du har P-4 nu. Det blir ett väldigt brutalt system med i6 :)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-05-20 13:49

Byt inte förrän du har råd med X-4 är mitt råd. Dock hade jag nog själv valt i14 med P-4 till en början istället för i6 med X-2.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-05-20 16:21

philipbtz skrev:Byt inte förrän du har råd med X-4 är mitt råd. Dock hade jag nog själv valt i14 med P-4 till en början istället för i6 med X-2.

+1

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-05-20 17:06

Gållande toppar så säger jag att det är Beroende på lyssningsavstånd.

I6 >1m (hälst >1,5m)
I14 >2,5m (hälst >3m)

Så du bör absolut behålla i6 om du har mindre än 2,5m till högtalaren från örat.

Gällande moduler så säger jag att profP-4 framför profX2 i dom flesta fall, men inte alltid !
Har du möjlighet att placera profundusX2 förmånligt nog anustiskt så kan utsträckningen ner i frekvens vara en övervägande faktor.
Men som sagt, detta är lite av ett undantag :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-05-20 18:46

DVD-ai skrev:hälst >1,5m

Dessa stockholmare :lol: Jag eter hälst rekor! :wink:

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-05-20 20:05

Rydberg skrev:
DVD-ai skrev:hälst >1,5m

Dessa stockholmare :lol: Jag eter hälst rekor! :wink:

Stavas det inte med två "L" - Hällst?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-05-20 22:08

Helst!!

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-20 22:18

Maccis skrev:Helst!!

Två utropstecken, opassande! Otillständigt! Oerhört!

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-05-21 00:54

darkg skrev:

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-05-21 10:18

darkg skrev:

Ähh, petitesser...

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-21 11:19

gflar skrev:
darkg skrev:

Ralph Wiggum is ... best known as the Springfield's resident oddball, and has been immortalized for his non sequiturs and erratic behavior. His lines range from purely nonsensical, or bizarre interpretations of a current event, to surprisingly profound statements that go over people's heads.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-10-01 13:53

Nu när mina pi60s äntligen är klara :D :D :D är det dags att sälja av dessa i6or och basmoduler.
Är någon intresserad finns dem på Sveriges största annonssida.

Återgå till Wänner af Ino