Förstärkaren Sonic Impact T-Amp är en knallsensation i hi-fi-världen. Den kostar bara 250 kronor men kan ljudmässigt jämföras med förstärkare som är 100 gångar dyrare.
Vad är detta?
Moderator: Redaktörer
Förstärkaren Sonic Impact T-Amp är en knallsensation i hi-fi-världen. Den kostar bara 250 kronor men kan ljudmässigt jämföras med förstärkare som är 100 gångar dyrare.
zvenzzon skrev:Vad är detta?
Kaffekoppen skrev:Man kan ju undra varför det inte är gjort från fabrik...
xeizo skrev:Det behöver man inte undra över, den är ju konstruerad för mp3 och datorhögtalare från första början, och sådana går inte djupt.
Att den duger till Hifi var en överraskande bieffekt som inte tillverkaren hade tänkt på, det var det användarna som upptäckte.
Det skulle inte förvåna om det småningom dyker upp en uppdaterad T-Amp som är konstruerad för Hifi.

pgv skrev:UrSv du skulle komma hem till mig i Uppsala och höra om det bara är snack. Som jag skrivit ovan min Denon är till salu till förmån för 2 T-ampar.
Jag tror att kringutrustningen kan spela ganska stor roll.
Nefilim skrev:Ja man kan ju inte uppfinna vattnet flera ggr!
pgv skrev:Ja det är väl som du säger, man sitter och lyssnar på katastrofal dist.
pgv skrev:Jag har ett ganska litet vardagsrum, men jag kan spela lika högt som med min Denon. Jag kan spela så högt att det blir dirrekt otrevligt att vara i rummet! Utan någon hörbar dist.
Jag använder en batterieliminator som ger 14 v och 4,5 a, har en till varje T-amp
pgv skrev:Förstår inte Haakan
pgv skrev:Måste dock säga att det inte är min erfarenhet. Kan ju inte ljuga!
Haakan_W skrev:jag vill inte ta all skit
Haakan_W skrev:orkar bara inte ta en sån här diskussion igen...
pgv skrev:Kunde ju vara roligt att höra vad zvensson (sic!) tycker om sin kombination av pip och T-amp
Nej, det var verkligen inte obehagligt för öronen. Snarare var det en underbar känsla att höra de ljudtrycken i en oskallrande miljö. Kan tilläggas att jag försvann i musiken och lyckades somna till en stundIngOehman skrev:Kan tillägga att jag i helgen avlyssnade Infected Mushrooms vid ljudtrycksnivåer som uppskattningsvis låg på närmare 110 dB på lyssningsplats (alltså mer än 300 gånger högre ljudeffektnivåer) och det var inte på något sätt obehagligt för öronen.![]()
![]()
![]()
Morello skrev:Put=5W är vad jag typiskt förknippar med försteg av litet högre klass.![]()
piP förjänar mer kräm än så
Den faller som en sten i diskantregistret. Leksak.IngOehman skrev:PS. Ogillar att den (förstärkaren) därtill är alldeles för mjuk utimpedansmässigt i diskantregistret (i själva verket rätt så induktiv), samtidigt som jag kan tänka mig att det är en av orsakerna till att så många uppfattar den som tilltalande.
Lime skrev:Har beställt en t-amp från eBay nu o den kommer väl någon gång i veckan. har satt ihop en lite lista av vad ja ska köpa till den och fick då en ide att bygga in en eller två vu-meter i den som jag har sett att en delm äldre förstärkare har. Funkar det? hur kopplar jag det då? måste man ha två eller funkar en också?
//Lim€
RogerGustavsson skrev:Lime skrev:Har beställt en t-amp från eBay nu o den kommer väl någon gång i veckan. har satt ihop en lite lista av vad ja ska köpa till den och fick då en ide att bygga in en eller två vu-meter i den som jag har sett att en delm äldre förstärkare har. Funkar det? hur kopplar jag det då? måste man ha två eller funkar en också?
//Lim€
Fast vad är det för vits med att köpa den här billiga förstärkaren bara för att fördyra den med utsmyckningar som inte rättar till dess brister? Precis som framkommit här finns det betydligt kapablare förstärkare som bara kostar lite mer.

matereo skrev:En del ravar ganska högt om bägge T-amparna. 5watt kan räcka mycket väl. Jag såg häromdan att en tillverkare med svindyra hornkonstruktioner hade tagit fram en T-speaker med rätt verkningsgrad. Andra ännu pluttigare men bevittnat välljudande förstärkare är ju Darling, och S.E.X amp som ger 2x0.75w och 2x2w.
Länk till den sistnämndas kinkiga sida hittar ni här http://www.bottlehead.com/et/adobespc/S.E.X./SEX.htm
Mina senaste högtalarhembyggen är effektiva och ger ett ljudtryck som nästan alltid är mer än nog med volympoten på mellan kl 8 och 9 med en musical fidelity A1 en förstärkare som ger klass A upp till 8w's effekt(30w totalt).
Jag kommer definitivt skaffa en T-Amp. Om nu vissa av mina andra obskyra ljudprylar är bra att ha, så varför vore inte en T-Amp?
Nu finns det ju en extra audiofil variant där man realiserat de vanligaste moddarna och tweaksen.
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2873

Kalejdokom skrev:Bumpar denna tråd för att spara lite på antalet trådar på samma tema...
Någon som provat den nya versionen av T-amp; Sonic Impact T-amp V2, som lär vara bra mycket bättre än sin föregångare? Orkar den driva ett par stativare med hyfsad kraft?
Finns t.ex. hos Ljudia:
http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s821 ... 2-p167372/
Kalejdokom skrev:Någon som provat den nya versionen av T-amp; Sonic Impact T-amp V2, som lär vara bra mycket bättre än sin föregångare? Orkar den driva ett par stativare med hyfsad kraft?
Kalejdokom skrev:Bumpar denna tråd för att spara lite på antalet trådar på samma tema...
Någon som provat den nya versionen av T-amp; Sonic Impact T-amp V2, som lär vara bra mycket bättre än sin föregångare? Orkar den driva ett par stativare med hyfsad kraft?
Finns t.ex. hos Ljudia:
http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s821 ... 2-p167372/
Erik_AA skrev:Jag har köpt en sån här:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0462250268
Nästan gratis kostar den...
Tanken är att köpa ett par piM när de kommer i produktion och ha dem på jobbet och på resor.
MagnusÖstberg skrev:Vad tror du själv?
15 W @ 4 ohm, 10% THD+N
6W @ 8 ohm, 10% THD+N
verb skrev:Jag kör en t-amp gen2 med piP.
jag lyssnar oftast lågt, och vill jag spela sönder mig kan jag gå ner i vardagsrummet och leka JBL.
jag sitter ganska nära dock. lite mer än en meter ungefär är öronen från diskanterna. så behöver inte så mycket kräm direkt.
tycker den låter riktigt fantastiskt trevligt för pris och sånt
MagnusÖstberg skrev:Vad tror du själv?
15 W @ 4 ohm, 10% THD+N
6W @ 8 ohm, 10% THD+N
IngOehman skrev:Tack för svar!
Vh, iö
Jag blev nyfiken när jag läste detta, att man kan åstadkomma en primitiv klippningsindikator så enkelt!IngOehman skrev:Byggsjälvtips:
Om man vill ha en väldigt enkel och byggeffektiv effektindikation på den lilla apparaten kan man göra sig en lysdiod-effektindikator. Det fungerar väldigt bra för sådana här effektsvaga förstärkare, i varje fall om man nöjer sig med en nivådetektion nära klippgränsen.
Gör så här:
Tag ett motstånd en lysdiod (valfri röd, andra färger ger fel effektnivå) och en zenerdiod. Seriekoppla dem därefter i nämnd riktning. Lysdioden och zenerdioden skall vändas katod mot katod.
Motståndet kan vara på sisådär 100 ohm och zenerdioden skall vara på 3,6 volt (1 W räcker gott).
Lysdioden kommer i praktiken att blinka precis innan förstärkaren (matad med 14 volt) klipper. Driver man förstärkaren med bara 12 volt kan man behöva minska zenerdioden till 3,3 eller 3 volt för att den skall börja lysa odentligt före klippning.
Den som vill att dioden skall lysa starkare bör välja en ljusstarkare diod, men kan även sänka förkopplingsmotståndet till nedåt 20 ohm.
Bli inte förvånad om dioden blinkar innan du tycker dig höra att förstärkaren klipper... Klippning på enstaka transienter är svårare att höra än de flesta tror.
Vh, iö
ollebolle skrev:Du menar den andra halvperioden då strömmens riktning är motsatt och lysdioden blockerar va?
Är då problemet att lysdioden inte klarar lika mycket backspänning som en vanlig diod eller? Eftersom zenern i den strömriktningen uppträder likt en vanlig diod, och ofta med ännu lägre framspänningsfall faller nästan hela spänningen (30V) över den stackars lysdioden tänker jag.
Med en vanlig diod antiparallellt* över lysdioden borde ju dioden leda spänningen istället, så lysdioden slipper blockera den. Spänningen eldas då upp av motståndet och det gäller att se till att det därför inte brinner upp.
Löser man det eventuella ickeproblemet fungerar det kanske fint
*Antiparallell betyder att man kopplar exvis två dioder parallellt fast de är olika polvända. Var tvungen att slå upp det
ollebolle skrev: Säg att min maximalt ger ut 30V i 8ohm och 26V i 4ohm.
Då måste man ju byta till en annan zener
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster