Ni som har i14 som center

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-04-21 23:52

DVD-ai skrev:
Tengil skrev:
DVD-ai skrev:Ser jätte bra ut :)

Jo men det kommer fungerab ra att dela i14 vid 80Hz och låta pi60 ta hand om resten, Det e ju så IÖ kör till exempel och en kompis till mig kör även han på det sättet, fast han har BS60 på ingång ;)

Jag är för mig att Ingvar råder att dela centern vid 250hz, det rådet fick iallafall jag.

Vh Christer

ok... Hmm men jag har för mig att han sa att han delade sin i14 vid 80Hz,
men kan ju vara helt fel förstos.. .:P

Men 250Hz känns väldigt högt... 100Hz kanske men inte högre än så skulle
inte jag vilja dela i alla fall.. :?

A2 skulle man ju kunna dela vid 100-120Hz kanske för att spara dem lite
bättre :lol:

Tvärtom. Är den någon övergångsfrekven som kan ligga högre så är det den
för centerkanalen.

Nu är det inte alltid man har de möjligheter att välja delningsfrekvenser fritt
som kan kanske skulla önska sig, men...

Jag rekommenderar en övergångsfrekvens (det är ju inte en delning i vanlig
bemärkelse) mellan centerhögtalare och fantomcenter (L & R tillsammans)
på minst 200 eller 250 Hz, gärna 300 Hz. Det betyder inte att det blir dåligt
om man inte har den valmöjligheten och tvingas lägga övergången vid 100
eller 80 Hz, men jag rekommenderar en mycket högre övergångsfrekvens.

Undrar även lite nyfiken över: "100Hz kanske men inte högre än så skulle
inte jag vilja dela i alla fall.. :?"

Varför?

Vi talar ju om en övergång mellan två uppställningar (C resp L+R) som proji-
cerar i precis samma riktning - rakt framåt. Ju högre upp i frekvens man
låter övergången ske, desto mindre problem får man med skillnader i klang-
karaktärer som beror av skillnader i de akustiska miljöerna där de tre högtal-
arna står. Över 350 Hz finns normalt inga flera signifikanta vinster att göra
därvidlag dock, och TIt-problemet börjar dominera, således att centerljud
kan börja flytta sig, och det är därför inte lämpligt att låta övergången ligga
så högt upp i frekvens.

När det gäller bakkanalshögtalare är situationen en helt annan, för där kom-
mer ju inte fantomprojektionen att komma alls från samma riktning, och då
är det klart olämpligt att lägga övergångsfrekvensen för högt eftersom det
ger problem med image skift, som det heter på svengelska.

Upp till 120 Hz han fungera, men om surroundhögtalarna går rimligt djupt så
ser jag just inga nackdelar med att välja 100 eller 80 Hz. Jag har i varje fall
definitivit aldrig rekommenderat någon att dela sina a2 över 100 Hz.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-04-21 23:53

PS. Det där ser ju jättetjusigt ut, Nahaz!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-04-22 07:28

Intressant information om delningsfrekvensen där, ska jag prova asap.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-04-22 08:52

IngOehman skrev:
DVD-ai skrev:
Tengil skrev:
DVD-ai skrev:Ser jätte bra ut :)

Jo men det kommer fungerab ra att dela i14 vid 80Hz och låta pi60 ta hand om resten, Det e ju så IÖ kör till exempel och en kompis till mig kör även han på det sättet, fast han har BS60 på ingång ;)

Jag är för mig att Ingvar råder att dela centern vid 250hz, det rådet fick iallafall jag.

Vh Christer

ok... Hmm men jag har för mig att han sa att han delade sin i14 vid 80Hz,
men kan ju vara helt fel förstos.. .:P

Men 250Hz känns väldigt högt... 100Hz kanske men inte högre än så skulle
inte jag vilja dela i alla fall.. :?

A2 skulle man ju kunna dela vid 100-120Hz kanske för att spara dem lite
bättre :lol:

Tvärtom. Är den någon övergångsfrekven som kan ligga högre så är det den
för centerkanalen.

Nu är det inte alltid man har de möjligheter att välja delningsfrekvenser fritt
som kan kanske skulla önska sig, men...

Jag rekommenderar en övergångsfrekvens (det är ju inte en delning i vanlig
bemärkelse) mellan centerhögtalare och fantomcenter (L & R tillsammans)
på minst 200 eller 250 Hz, gärna 300 Hz. Det betyder inte att det blir dåligt
om man inte har den valmöjligheten och tvingas lägga övergången vid 100
eller 80 Hz, men jag rekommenderar en mycket högre övergångsfrekvens.

Undrar även lite nyfiken över: "100Hz kanske men inte högre än så skulle
inte jag vilja dela i alla fall.. :?"

Varför?

Vi talar ju om en övergång mellan två uppställningar (C resp L+R) som proji-
cerar i precis samma riktning - rakt framåt. Ju högre upp i frekvens man
låter övergången ske, desto mindre problem får man med skillnader i klang-
karaktärer som beror av skillnader i de akustiska miljöerna där de tre högtal-
arna står. Över 350 Hz finns normalt inga flera signifikanta vinster att göra
därvidlag dock, och TIt-problemet börjar dominera, således att centerljud
kan börja flytta sig, och det är därför inte lämpligt att låta övergången ligga
så högt upp i frekvens.

När det gäller bakkanalshögtalare är situationen en helt annan, för där kom-
mer ju inte fantomprojektionen att komma alls från samma riktning, och då
är det klart olämpligt att lägga övergångsfrekvensen för högt eftersom det
ger problem med image skift, som det heter på svengelska.

Upp till 120 Hz han fungera, men om surroundhögtalarna går rimligt djupt så
ser jag just inga nackdelar med att välja 100 eller 80 Hz. Jag har i varje fall
definitivit aldrig rekommenderat någon att dela sina a2 över 100 Hz.

Vh, iö

ok, du tänker så, jo men jag tängte såhär:

Att om jag delar över ca 80-120Hz så borde det väll kunna bli lite märkliga resultat eftersom över ca 80-120Hz så börjar det på att bli lättare för oss att uppfatta vart ifrån ljud kommer.
Om vi då har en center som förmedlar ljud ner till 250Hz och sedan faller av, så har vi ju ett område (under ca 250Hz) där frontarna sedan får en dominerande roll i arbetet med att projicera ljudbilden.
Borde inte detta kunna ge upphov till att området 80-250Hz skulle kunna bli lite "grumligt" eller något i den stilen...
eftersom över denna frekvensen så är centern dominerande och under denna så är frontarna dominerande... det känns som att man blandar in frontarna helt i onödan på något vis.
Det bara känns fel för mig, men säger inte att det nödvändigtvis behöver vara det men det e i alla fall min omedelbara reaktion :)

Men jag förstår hur du menar och förstår att det självklart har betydelse, (om man inte har en identisk center som frontar, alltså t.ex. 3st pi60 i detta fallet)

Men hur stor blir då "felet" om man delar i14 vid ca 80Hz mot ett par pi60 ?
vid 200Hz är detta fel i det närmaste obefintligt då eller ?
Jag misstänker att det du pratar om har med fasgången att göra, då responsen i övrigt väll är i det närmaste identisk ner till runt 60Hz (som jag förstått det) och fasgången måste ju vara klart annorlunda mellan pi60 och i14 (sluten vs portad)

men över ca 200Hz så kan jag tänka mig att fasgången hoss pi60 har "planat ut" och då är identisk med i14 (höga frekvenser så arbetar ju båda principerna på samma villkår), och att det e detta som du syftar på varför man bör dela dessa vid 200Hz och kanske änu högre för att få ett 100% resultat.

Men hur blir det då med det som jag såg som ett problem..!?
Är det ens ett problem eller något som vi uppfattar som någon försämring ?! :)

Kul att ha dig tillbaka föresten! :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-04-22 14:16

Om man delar centern vid 300 Hz så spelas väl informationen under 300Hz upp av basmodulerna och inte av frontarna? Hur får man ut den centerinformationen till frontarna?? :?

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-04-22 14:18

Om man har ställt in att man inte har en sub så borde väl receivern skicka signalerna till frontarna eller?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-04-22 14:27

Så om man kör med cr80s, då skall man ställa in i recievern at man inte har subb? Går all LFE/.1-information + all information under delningsfrekvenserna i satelliter och center till frontarnas preout då?
I så fall förstår jag.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-04-22 14:31

Jag vet inte säkert, men det verkar konstigt om de lägre frekvenserna förkastas om man inte har sub.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-04-22 14:36

Visst är det så. Jag har bara aldrig funderat över hur delningen sker med externt filter. Jag lever kvar i min "dela i reciever-värld" där allt under delning går ut i subbutgången.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-04-22 15:20

hassesolo skrev:Om man delar centern vid 300 Hz så spelas väl informationen under 300Hz upp av basmodulerna och inte av frontarna? Hur får man ut den centerinformationen till frontarna?? :?

allt under ca 80Hz går väll till modulerna, inte upp till 300Hz det skulle inte bli någe bra.., men i detta fallet så rör det sig bara om pi60 + i14 väll ?! :)
och då går ju dessa 300Hz och ner till pi60 i stället för att återges av i14.
Mvh//David

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2009-04-22 16:35

Så om man kör med cr80s, då skall man ställa in i recievern at man inte har subb? Går all LFE/.1-information + all information under delningsfrekvenserna i satelliter och center till frontarnas preout då?
I så fall förstår jag.

Korrekt! :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-04-22 17:08

Då har jag nog felinställt i min, jag låter subbkanalen gå in i filtret.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-04-22 18:29

Strauss skrev:Då har jag nog felinställt i min, jag låter subbkanalen gå in i filtret.

Finns det en subingång i cr80s? I så fall varför om den inte skall användas. :?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-04-22 18:38

hassesolo skrev:
Strauss skrev:Då har jag nog felinställt i min, jag låter subbkanalen gå in i filtret.

Finns det en subingång i cr80s? I så fall varför om den inte skall användas. :?

Ingen aning, jag väntar på att spuj ska förklara.

Bild

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2009-04-22 18:57

Så här står det i Installation av Stereo- eller surroundsystem med cr8 eller cr80

Installera all utrustning

Ino cr8 / cr80 skall kopplas med RCA-kabel mellan förstegets (stereo- eller surround-) L&R-utgångar och till stereoingångarna på cr8 / cr80.

En annan RCA-kabel kopplas från cr8’s /cr80’s HP output och till slutstegen för L & R högtalare.

En tredje kabel kopplas från LP output och till effektförstärkarna till L & R basmodul.

Dessutom kan man dra en (mono-)kabel från eventuellt surrundförstegs .1-utgång till .1-ingången på cr8/80.

Har man skakare installerad (i soffan, stolen eller golvet) dras dessutom en kabel mellan cr8/80’s skakarutgång och ingången till skakarens slutsteg.
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-04-22 19:05

Lite kryptiskt. Man kan dra en .1-kabel, men bör man dra en kabel?

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-04-22 21:16

hassesolo skrev:Lite kryptiskt. Man kan dra en .1-kabel, men bör man dra en kabel?

Det tror jag inte Ingvar menar vara den bästa lösningen.

Vad jag vet rekomenderar han att man gör som tidigare sagts, ställer subwoofer som NO i receivern och därmed går LFE till L och R, som sedan matas in i Inofiltret för vidare behandling.

Ställer man filtret för C på låt säga 250 Hz, så går därmed frekvenserna under 250 först till L och R (det finns ju ingen subwoofer aktiverad i receivern enligt ovan), för att sedan igen delas upp i Inofiltret fär delning gjorts för basmodulerna.

Det är så jag uppfattat det iaf...

MVH
/g

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2009-04-22 21:26

Nu är jag ingen expert i frågan med tanke på att jag inte äger några av dessa komponenter själv, men det lät rätt så som hassesoolo förklarade saken.

Strauss, just funktionen med en separat ingång för lfe-kanalen har jag faktiskt inte riktigt förstått mig på. Ställer man högtalarna som large och "ingen sub" i recievern så bör man få en identisk funktion som om man har högtalarna ställda som large och att man har sub.
Enda skillnaden blir att lfe-kanalen antingen kommer inbakad i frontarnas signal eller separat.

Någon slags funktion bör ingången givetvis fylla, men jag kan inte lista ut vilken. Här får gärna någon annan dyka in med svar :)

Finns det funktioner på filtret där man kan justera/stänga av etc. lfe-kanalen? Kan kanske vara intressant när man lyssnar på 5.1 material där en separat kanal finns för lågbas.

EDIT: Eller kan det vara så enkelt att det finns äldre recievers där man inte kan mixa in LFE kanalen i frontarnas, vilket kräver att man drar en separat kabel till filtret för att få ut LFE kanalen till basmodulerna?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-04-22 22:11

Man fick tyvärr inte med nån manual, så jag har egentligen ingen aning om hur det hela fungerar....

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-04-22 22:19

spuj skrev:EDIT: Eller kan det vara så enkelt att det finns äldre recievers där man inte kan mixa in LFE kanalen i frontarnas, vilket kräver att man drar en separat kabel till filtret för att få ut LFE kanalen till basmodulerna?

Nej, så gamla modeller finns inte, eller iaf inte om de har avkodare för Dolby och DTS. Har de avkodare så kan de mixa ner LFE-kanalen i L och R.

MVH
/g

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-04-22 23:48

spuj skrev:Strauss, just funktionen med en separat ingång för lfe-kanalen har jag faktiskt inte riktigt förstått mig på. Ställer man högtalarna som large och "ingen sub" i recievern så bör man få en identisk funktion som om man har högtalarna ställda som large och att man har sub.
Enda skillnaden blir att lfe-kanalen antingen kommer inbakad i frontarnas signal eller separat.

Nästan. Det kan finnas andra skillnader också, närmare bestämt att man faktiskt inte alltid för höra hela .1-kanalen (som faktiskt kan sträcka sig så högt upp i frekvens som 1000 Hz!).

Dock går det i välgjorda produktioner aldrig högre än cirka 120 Hz, och om man spelar ett DTS-ljudspår så är det standarden en garanti för att det inte kan bli fel, eftersom ett 120 Hz-filter är mandatory för DTS. Men Dolby händer det dock att någon glömmer bort att koppla in det under produktionen, och helt oönskade ljud kommer med på .1-kanalen. :?

Så, vad hag jag då försökt göra åt alla dessa problem, och vad är syftet med en separat ingång för .1-kanalen?

Jo, såhär är det:

1. Om man säger att man inte har någon subwoofer, så mixas .1-kanalen in med rätt (läs normenlig) styrka i L och R. Det är jättebra så länge som produktionen är vettigt gjord. Ibland förekommer det att .1kanalen av misstag hamnat vansinnigt fel i nivå. Genom att då koppla in den via cr80s/cr80es istället, så kan man ställa nivån hur man vill, och således rätta till problemet.

2. Om man använder .1-ingången kan man dessutom rätta till problemet med vissa Dolby-produktioner där någon glömt koppla in 120Hz filtret. Ino cr80/cr80es har nämligen ett 120 Hz LP-filter inbyggt, som tjänar dubbla funktioner: Det tar hand om nämnt problem, men det fassynkroniserar även dessa ljud således att de adderar korrekt i fas till den övriga basinformationen som matas till basmodulerna, trots att den delningsfrekvensen är 80 Hz. 8)

3. Lösningen gör att manalltid får höra HELA .1-kanalen, både om man återger den genom att låta hemmabioförstärkaren mixa in den redan från början i L och R (då återges registret över 80 Hz av huvudhögtalarna) och om man tar .1-kanalen direkt in i cr80s/cr80es, men då spelar basmodulerna den signalen hela vägen upp till 120 Hz! Trots att delningen till fronsystemen är 80 Hz. (Det var småknepigt att få till. 8))

Jag rekommenderar alltså att man drar kabeln för .1-kanalen, men att man som default låter hemmabioförstärkaren mixa in den, genom att säga att man inte har någon subwoofer. (Det har man ju inte heller - utan rekordeliga basmoduler! 8))

spuj skrev:Någon slags funktion bör ingången givetvis fylla, men jag kan inte lista ut vilken. Här får gärna någon annan dyka in med svar :)

Hoppas svaret var tillfyllest.

spuj skrev:Finns det funktioner på filtret där man kan justera/stänga av etc. lfe-kanalen?

Javisst! Den heter .1 on/off.

Med den kan man även göra sig kvitt .1-kanalen helt och hållet. Bara att säga åt hemmabioförstärkaren att man har en subwoofer, men säga åt cr80s/cr80es att inte återge den kanalen.

Tyvärr förlorar man då lågfrekvensinformation från alla övriga kanaler som man ställt som small, på grund av ett fel i nedmixningsalgoritmerna som använd i alla hemmabioförstärkare. De mixar nämligen LF från center och surround till subwoofern, trots att man sagt att man använder stora högtalare för L och R.

Snurrigt är det, men så illa är faktiskt standarden skriven. Just nu pågår dock ett arbete med att ta fram helt nya digitala algoritmer som gör rätt. Vi får se om det blir en ny internationell standard, jag har inte överdrivet stort hopp... Jag blev klar med mixschemat för någon månad sedan, och arbetet med att försöka få in det i en HCPC-apparat är i full gång.

spuj skrev:Kan kanske vara intressant när man lyssnar på 5.1 material där en separat kanal finns för lågbas.

Det gör det ju nästan alltid. Ibland även när det hade varit bättre om så inte varit fallet, t ex på många SACD. :(

Själva definitionen på 5.1 är att det finns fem kanaler plus en .1-kanal. Att informationen finns där betyder dock inte att man behöver återge dem med just en ensam subwoofer, som ju för det mesta gör ett dåligt jobb med det.

spuj skrev:EDIT: Eller kan det vara så enkelt att det finns äldre recievers där man inte kan mixa in LFE kanalen i frontarnas, vilket kräver att man drar en separat kabel till filtret för att få ut LFE kanalen till basmodulerna?

Nej. Det kan man alltid, i varje fall på alla 5.1 (eller högre) kapabla reciever-apparater som jag träffat på.

Dock går det inte alltid med de förenklade nedmixningsalgoritmer som används av DVD-spelare. Men dessa drar med sig mera problem än så, där
det värsta väl är att Dolby-produktioner (läs DD) drabbas av en extremt illa arbetande kompressor om man försöker göra en nedmixning som riskerar att överstyra DAC:arna i den. Exempelvis om man sätter C som ingen. Eftersom ingen basadministration finns annat än att small betyder borttagen bas, aktiveras dock inte kompressorn av small-instruktionen. Dock försvinner ju basen då, och det kanske är illa nog? :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-04-22 23:52

Nu blev jag mest snurrig..

I försteget... subwoofer no alltså.
Men ändå koppla in en subwooferkabel in i cr80s?

Kan det alltså komma ljud ut sub-out trots att man satt subwoofer = no

:?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-04-23 00:38

Jag skrev:

"1. Om man säger (till sin hemmabioförstärkare) att man inte har någon
subwoofer, så mixas .1-kanalen in med rätt (läs normenlig) styrka i L och
R. Det är jättebra så länge som produktionen är vettigt gjord. Ibland före-
kommer det att .1kanalen av misstag hamnat vansinnigt fel i nivå. Genom
att koppla in den via cr80s/cr80es istället, så kan man ställa nivån hur
man vill, och således rätta till problemet. "

Nota bene: Då.

Inte hela tiden.

Det kan även nämnas att sladden förstås skall vara kopplad hela tiden (det
skrev jag ju också*), men signalen kopplas ju inte med knappen på fronten.
Man klickar den till det läge som är märkt ".1 on".

*Jag skrev: "Jag rekommenderar alltså att man drar kabeln för .1-kanalen,
men att man som default låter hemmabioförstärkaren mixa in den, genom
att säga att man inte har någon subwoofer."

Klarnar det nu?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-04-23 06:54

Inte direkt, men jag ska ta och pröva i alla fall. :)

Finns det något exempel på en film som ligger fel i nivå på .1 kanalen?

Jag antar att om nivån ligger fel så är det att basen ligger för lågt och inte för högt (med tanke på +6, +10).

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-04-23 07:54

IngOehman skrev:Tyvärr förlorar man då lågfrekvensinformation från alla övriga kanaler som man ställt som small, på grund av ett fel i nedmixningsalgoritmerna som använd i alla hemmabioförstärkare. De mixar nämligen LF från center och surround till subwoofern, trots att man sagt att man använder stora högtalare för L och R.

Vad är felet i det?

Jag är ganska övertygad om att det handlar om en helt medveten funktion, och inget fel i den bemärkelsen att "hoppsan, här blev det visst en felstansning i programeringen".

MVH
/g

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-04-23 08:40

Mycket märkligt att det ibland skickas signal genom LFE-utgången trots att man ställt in i recievern att man inte har sub. 8O

Tack för informationen i alla fall. Nu vet jag hur jag skall koppla när jag får mina grejer. :)

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-04-23 08:58

hassesolo skrev:Mycket märkligt att det ibland skickas signal genom LFE-utgången trots att man ställt in i recievern att man inte har sub.

Vad menar du med LFE-utgång? Menar du subwooferutgången?

Får du signal på subwooferutgången om du ställer den som subwoofer OFF/NO i receivern? Eller pratar du om Inofiltrets utgång?

MVH
/g

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-04-23 10:08

nej, som jag förstod det så menar Ingvar och Hasse att även om du har subben ställd på OFF i stärkaren så är vissa medier gjorda så att center och "surr" kanalernas basinformation delas upp och hamnar till subben.
Har du du inte subben aktiverad/ingen subb inkopplad så går denna information förlorad... 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-04-23 10:28

Då förstår jag vad som avses, tackar.

MVH
/g

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-04-23 11:23

Nått i den stilen ja.