spuj skrev:Strauss, just funktionen med en separat ingång för lfe-kanalen har jag faktiskt inte riktigt förstått mig på. Ställer man högtalarna som large och "ingen sub" i recievern så bör man få en identisk funktion som om man har högtalarna ställda som large och att man har sub.
Enda skillnaden blir att lfe-kanalen antingen kommer inbakad i frontarnas signal eller separat.
Nästan. Det kan finnas andra skillnader också, närmare bestämt att man faktiskt inte alltid för höra hela .1-kanalen (som faktiskt kan sträcka sig så högt upp i frekvens som 1000 Hz!).
Dock går det i välgjorda produktioner aldrig högre än cirka 120 Hz, och om man spelar ett DTS-ljudspår så är det standarden en garanti för att det inte kan bli fel, eftersom ett 120 Hz-filter är mandatory för DTS. Men Dolby händer det dock att någon glömmer bort att koppla in det under produktionen, och helt oönskade ljud kommer med på .1-kanalen.

Så, vad hag jag då försökt göra åt alla dessa problem, och vad är syftet med en separat ingång för .1-kanalen?
Jo, såhär är det:
1. Om man säger att man inte har någon subwoofer, så mixas .1-kanalen in med rätt (läs normenlig) styrka i L och R. Det är jättebra så länge som produktionen är vettigt gjord. Ibland förekommer det att .1kanalen av misstag hamnat vansinnigt fel i nivå. Genom att då koppla in den via cr80s/cr80es istället, så kan man ställa nivån hur man vill, och således rätta till problemet.
2. Om man använder .1-ingången kan man dessutom rätta till problemet med vissa Dolby-produktioner där någon glömt koppla in 120Hz filtret. Ino cr80/cr80es har nämligen ett 120 Hz LP-filter inbyggt, som tjänar dubbla funktioner: Det tar hand om nämnt problem, men det fassynkroniserar även dessa ljud således att de adderar korrekt i fas till den övriga basinformationen som matas till basmodulerna, trots att den delningsfrekvensen är 80 Hz.
3. Lösningen gör att manalltid får höra HELA .1-kanalen, både om man återger den genom att låta hemmabioförstärkaren mixa in den redan från början i L och R (då återges registret över 80 Hz av huvudhögtalarna) och om man tar .1-kanalen direkt in i cr80s/cr80es, men då spelar basmodulerna den signalen hela vägen upp till 120 Hz! Trots att delningen till fronsystemen är 80 Hz. (Det var småknepigt att få till.

)
Jag rekommenderar alltså att man drar kabeln för .1-kanalen, men att man som default låter hemmabioförstärkaren mixa in den, genom att säga att man inte har någon subwoofer. (Det har man ju inte heller - utan rekordeliga basmoduler!

)
spuj skrev:Någon slags funktion bör ingången givetvis fylla, men jag kan inte lista ut vilken. Här får gärna någon annan dyka in med svar

Hoppas svaret var tillfyllest.
spuj skrev:Finns det funktioner på filtret där man kan justera/stänga av etc. lfe-kanalen?
Javisst! Den heter .1 on/off.
Med den kan man även göra sig kvitt .1-kanalen helt och hållet. Bara att säga åt hemmabioförstärkaren att man har en subwoofer, men säga åt cr80s/cr80es att inte återge den kanalen.
Tyvärr förlorar man då lågfrekvensinformation från alla övriga kanaler som man ställt som small, på grund av ett fel i nedmixningsalgoritmerna som använd i alla hemmabioförstärkare. De mixar nämligen LF från center och surround till subwoofern, trots att man sagt att man använder stora högtalare för L och R.
Snurrigt är det, men så illa är faktiskt standarden skriven. Just nu pågår dock ett arbete med att ta fram helt nya digitala algoritmer som gör rätt. Vi får se om det blir en ny internationell standard, jag har inte överdrivet stort hopp... Jag blev klar med mixschemat för någon månad sedan, och arbetet med att försöka få in det i en HCPC-apparat är i full gång.
spuj skrev:Kan kanske vara intressant när man lyssnar på 5.1 material där en separat kanal finns för lågbas.
Det gör det ju nästan alltid. Ibland även när det hade varit bättre om så inte varit fallet, t ex på många SACD.
Själva definitionen på 5.1 är att det finns fem kanaler plus en .1-kanal. Att informationen finns där betyder dock inte att man behöver återge dem med just en ensam subwoofer, som ju för det mesta gör ett dåligt jobb med det.
spuj skrev:EDIT: Eller kan det vara så enkelt att det finns äldre recievers där man inte kan mixa in LFE kanalen i frontarnas, vilket kräver att man drar en separat kabel till filtret för att få ut LFE kanalen till basmodulerna?
Nej. Det kan man alltid, i varje fall på alla 5.1 (eller högre) kapabla reciever-apparater som jag träffat på.
Dock går det inte alltid med de förenklade nedmixningsalgoritmer som används av DVD-spelare. Men dessa drar med sig mera problem än så, där
det värsta väl är att Dolby-produktioner (läs DD) drabbas av en extremt illa arbetande kompressor om man försöker göra en nedmixning som riskerar att överstyra DAC:arna i den. Exempelvis om man sätter C som ingen. Eftersom ingen basadministration finns annat än att small betyder borttagen bas, aktiveras dock inte kompressorn av small-instruktionen. Dock försvinner ju basen då, och det kanske är illa nog?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).