Moderator: Redaktörer
profbd skrev:jag hakar på
jag tänker bygga in den i bordet
finns det inga liknande för dvd?
Vee-Eight skrev:Vet faktiskt inte hur kompabiliteten är med dvd och brännare...
It's compatible both of CD-Rom and DVD-Rom.
Kaffekoppen skrev:En sån har jag.... nånstans i skåne...
Vee-Eight skrev:Funderade själv på en sålunda:
http://www.behringer.com/SRC2496/index.cfm?lang=ENG
1300:- ca på thomann
vill någon hämta eller ha samskickning (till Stockholm eller göteborg eller så)
ignatz skrev:Uppskattar f ö både att du tar tag i det och hastar på lite.
Rookie skrev:Vad händer på denna fronten?
Rookie skrev:Nu när det händer saker på denna fronten så kanske det vore trevligt med lite lösa spekulationer i vilka cd- respektive dvd-rommar (/pun romer?/end pun) som kan vara bra att ha. Själv är jag intresserad av någon slot-in-variant. Kanske något från Plextor....?
Vee-Eight skrev:Soundbrigade:
Vet du om kitet funkar med dvd-brännare också?
soundbrigade skrev:Vee-Eight skrev:Soundbrigade:
Vet du om kitet funkar med dvd-brännare också?
Så här svarar vår thailändare på den frågan:
It's compatible both of CD-Rom and DVD-Rom..
Jag förutsätter att den funkar till brännare också, men din fråga var kanske om det gick att köra baklänges - alltså använda kontrollern till att ta emot signal utifrån och bränna ner på skivan?
Vee-Eight skrev:Anledningen till frågan var att man ev kan få tag på dvd-brännare med slot-in(tillgången generellt är bra mkt större på dvd-brännare än cd-rom-spelare). Plextor skall ha ett par modeller för detta.
soundbrigade skrev:Vee-Eight skrev:Anledningen till frågan var att man ev kan få tag på dvd-brännare med slot-in(tillgången generellt är bra mkt större på dvd-brännare än cd-rom-spelare). Plextor skall ha ett par modeller för detta.
Jag skulle inte satsa en njure och en halv lever på att det funkar men jag kan inte förstå att det inte skulle funka. Åsså ska man inte infoga två negationer i samma mening!
soundbrigade skrev:Vee-Eight skrev:Anledningen till frågan var att man ev kan få tag på dvd-brännare med slot-in(tillgången generellt är bra mkt större på dvd-brännare än cd-rom-spelare). Plextor skall ha ett par modeller för detta.
Jag skulle inte satsa en njure och en halv lever på att det funkar men jag kan inte förstå att det inte skulle funka. Åsså ska man inte infoga två negationer i samma mening!
RogerGustavsson skrev:soundbrigade skrev:Vee-Eight skrev:Anledningen till frågan var att man ev kan få tag på dvd-brännare med slot-in(tillgången generellt är bra mkt större på dvd-brännare än cd-rom-spelare). Plextor skall ha ett par modeller för detta.
Det är dock inte alltid det fungerar att byta ut en CD-spelare till en DVD-spelare i bärbara datorer..... Har fått lära mig detta den hårda vägen.
RichardJ skrev:Jorden anropar Faktiskt, ett svar på mitt inlägg gällande en liknande produkt för 400:- mindre önskas.
soundbrigade skrev:RichardJ skrev:Jorden anropar Faktiskt, ett svar på mitt inlägg gällande en liknande produkt för 400:- mindre önskas.
Problemet, om det är ett problem är språket. En McGyver på ett grannforum har bestäöllt det här kitet och det verakr bra och så.
Men vi skulle alla uppskatta om du kastade dig ut i DIY:arnas fria rymder och beställde hem ett till dig och testade. Jag skulle gladeligt lyssna på allt du hade att berätta.
Rookie skrev:Nu har tråden halkat långt bak. Dags för en uppryckning!![]()
Soundbrigade: Quo vadis på kit-fronten?
Hello,
How are you?
I'm waiting for the PCBs. They will be finished in this week and I'm going to start assembling them immediately.
I hope they will be finished assembling within next week. And then, I will ship them. I think you might get them around end of this month.
However, I'm trying to finish them as soon as possible. If I have anything update, I will let you know. Anyway, you can ask me any time.
Regards,
Sakda
However, I have some problem with LCDs. My suppliers can't supply them within this month.
Then, I have to inform you that the controllers might be late. It might be arrive you around in March.
I'm really sorry. Anyway, I have been trying to make it sooner.
Det är ganska strikt info när CDn går, men tyvärr reklam för Sakdas mailadress när controllern bootar!
profbd skrev:hmtidumpdum vad händer har sakda kört fast?
I'm still waiting for LCDs. I'm sorry to make you guys nervous. I'm very nervous too and force so hard to get them sooner.
Vee-Eight skrev:Ljudbrigaden är väl fortfarande i Ryssland och brottas med myndigheterna.
According to my supplier, they will be arrived in 4/17/2007.
You can visit their website at http://www.es.co.th/Detail.asp?Prod=ABC ... %2DGHY%2DR
However, they told me me that LCDs would come earlier.
I'm so sorry. I will do my best.
Best regards,
Sakda
Of course, I got all LCDs and have tested almost all of them.
I hope I will finish them within this week. However, did you finish the list which show the names of buyers?
How would you like me to pack them?
soundbrigade skrev:Åh tack!
Jag är sur för jag missade Göteborgas-blasten och tvangs bistå hustrun i hennes herkuleana kamp mot trångsynta byråkrater och fisiga människor som satts att breda ut sina feta arschlen på fel stolar.
Vee-Eight skrev:Jag lovar att lira vevgrammofon för dig vid tillfälle.
soundbrigade skrev:Vee-Eight skrev:Jag lovar att lira vevgrammofon för dig vid tillfälle.
Arrrrrrgh!
Vee-Eight skrev:Trodde du gillade låga förstärkareffekter? Eller skall de dra en massa ström också?![]()
Vee-Eight skrev:ljudbregott:
Vi kan fixa våra mellanhavanden när jag hämtar grejjorna. Eller så får du tota ihop en rörkompressor till elbas för pengarna.
Rookie skrev:Hur fläskig trafo ska det behövas till kittet? Behövs annat än 12v? 5v eller? Funderar på att bygga med extern trafo, bara för coolhetsfaktorn...
soundbrigade skrev:Jag missade Proffes kit, men det blev så dumt för det stod ingen avsändare på banköverföringen (pga att det gjordes via telefon). Alltså beställer jag några mer kits. Detta innebär också en liten chans att vara med på en laddning till.
Men var snabba för jag kör igång MYCKET snart.
soundbrigade skrev:Rookie skrev:Hur fläskig trafo ska det behövas till kittet? Behövs annat än 12v? 5v eller? Funderar på att bygga med extern trafo, bara för coolhetsfaktorn...
Jag tror jag har sett att det krävs ganska biffig trafo: 12V och några Ampere - 5 eller 6. Ska se vad jag kan få fram.
Leo skrev:Vissa (de flesta?) CDROM:ar har en tvåpolig kontakt med spdif ut på baksidan, mycket bättre kvalitet än den analoga ut (främst mindre störningar)
/Leo
Rookie skrev:Då borde det väl funka prima att, medelst för avseendet lämplig kabel, dra ut en kontakt till chassiet för vidarebefordran, återigen medelst för avseendet lämpligt medium, till en extern DAC? Så hade då jag tänkt i alla fall. En endaste liten RCA på baksidan, samt nån mil-spec. kraftkontakt till extern trafo.
Rookie skrev:Då borde det väl funka prima att, medelst för avseendet lämplig kabel, dra ut en kontakt till chassiet för vidarebefordran, återigen medelst för avseendet lämpligt medium, till en extern DAC? Så hade då jag tänkt i alla fall. En endaste liten RCA på baksidan, samt nån mil-spec. kraftkontakt till extern trafo.
Rookie skrev:Ojoj, olika bud nu. Vem har rätt? Och vad i helvete är en "digital ingångstrafo"?
Rookie skrev:Ojoj, olika bud nu. Vem har rätt? Och vad i helvete är en "digital ingångstrafo"?
soundbrigade skrev:Vi väntar just nu på 13 apparater som är på väg in till glatt folk.
Jag måste fixa några till, vill du vara med, Paradigm?
Det är nog tänkt att man ska tappa sinalen på audiouttaget () men det är ju mycket en ball pryl så lite distortion får man väl tåla
.
Vi kan ju fylla på med lite bilder och berättelser här i takt med att folk bygger ihop sina spelare.
Vee-Eight skrev:Paradigm;
Korrekt tänkt. Detta förutsatt att man kan få ordning på den digitala utgången så att den funkar till vanliga dacar utan trafo.
Vee-Eight skrev:Efter lite stångande med teorier med Jax och zvenzzon på IRC, så kan man göra följande.
Eftersom man har (antagligen) +5V från kitet nånstansifrån så kan man använda följande makapär (sändare): http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 011613.htm
Den pallar med 0-5V på ingången, eftersom den behandlar allt över 2,0V som en etta, dvs "ljus på". Voilá! Vi har därmed en toslink-utgång, som de allra flesta dac:ar pallar med.
Vee-Eight skrev:grunkomoj
Den pallar med 0-5V på ingången, eftersom den behandlar allt över 2,0V som en etta, dvs "ljus på". Voilá! Vi har därmed en toslink-utgång, som de allra flesta dac:ar pallar med.
Vee-Eight skrev:Efter lite filurande så verkar det vara 12V AC som krävs endast, och det fixar man ju med en väggbula för halogen-lampor. Hade iof vart kul om det följde med en manual; korten är inte märkta på ngt vis.
[/img]
Man hade tejpat över SONY...
Vee-Eight skrev:Efter lite filurande så verkar det vara 12V AC som krävs endast, och det fixar man ju med en väggbula för halogen-lampor. Hade iof vart kul om det följde med en manual; korten är inte märkta på ngt vis.
--snip--
UrSv skrev:Vee-Eight skrev:Efter lite filurande så verkar det vara 12V AC som krävs endast, och det fixar man ju med en väggbula för halogen-lampor. Hade iof vart kul om det följde med en manual; korten är inte märkta på ngt vis.
--snip--
Kolla bara tomgångsspänningen för jag har en svag aning om att om man inte lastar halogentrafon tillräckligt är det betydligt högre än 12 VAC man får ut och det kanske inte funkar nåt vidare med kylningen.
Erik skrev:Rookie skrev:Då borde det väl funka prima att, medelst för avseendet lämplig kabel, dra ut en kontakt till chassiet för vidarebefordran, återigen medelst för avseendet lämpligt medium, till en extern DAC? Så hade då jag tänkt i alla fall. En endaste liten RCA på baksidan, samt nån mil-spec. kraftkontakt till extern trafo.
Om DAC:en har digital ingångstrafo och accepterar lite högre spänning än standard, ja!
Dellstig skrev:Hej!
Är det någon som har lust att ta lite pedagogiska bilder för vad som kopplas var lite senare.
Dokumentationen verkar vara lite bristfällig för min nivå.![]()
Med vänlig hälsning
Martin
EDIT:
Jag fick också leverans igår.
Naqref™ skrev:Normalt är att det sitter en trafo på sp/dif-utgången. Så sätt en där precis som det ska vara så har man åtminstone eliminerat ett av problemen. Sätt ett motstånd i serie och ett parallellt med trafo-primären för att dämpa signalen så är det nog allt man behöver fundera på. Annars så funkar de flesta reciever-kretsar med både AES/EBU-nivåer (0-5V) såväl som sp/dif.
Naqref™ skrev:Erik skrev:Rookie skrev:Då borde det väl funka prima att, medelst för avseendet lämplig kabel, dra ut en kontakt till chassiet för vidarebefordran, återigen medelst för avseendet lämpligt medium, till en extern DAC? Så hade då jag tänkt i alla fall. En endaste liten RCA på baksidan, samt nån mil-spec. kraftkontakt till extern trafo.
Om DAC:en har digital ingångstrafo och accepterar lite högre spänning än standard, ja!
Normalt är att det sitter en trafo på sp/dif-utgången. Så sätt en där precis som det ska vara så har man åtminstone eliminerat ett av problemen. Sätt ett motstånd i serie och ett parallellt med trafo-primären för att dämpa signalen så är det nog allt man behöver fundera på. Annars så funkar de flesta reciever-kretsar med både AES/EBU-nivåer (0-5V) såväl som sp/dif.
Soundbrigade skrev:Shocked
SÄPO ringde precis på och konfiskerade allt elektroniskt jag hade. De hade också för avsikt att slå till mot alla de terrorceller i Sverige till vilka jag hade skickat elektroniks terrorutrustning.
Det värsta var att de konfiskerade min PC, så hur jag kan skicka det här meddelande vet jag inte .... Rolling Eyes
Jag beställde ett kit av den andra varianten från DIYClub.biz. Det går nog fort får se vad det är.
Dellstig skrev:Hej!
Bra, det luktar inte skunk!
Det låter inte skunk?![]()
mvh
Martin
Vee-Eight skrev:It´s alive!
Jag tycker displayen var helt ok; iof, det kanske blir en VFD när den kommer i låda, alt en neg LCD. Enligt Sakda-hemsidan skall det funka brabra. När man ansluter spänningen så händer inget. Tryck på knappen i grönt fält, högst upp till höger, för att den skall starta. Resten får ni klura ut själva. När den startar så möts man av Sakdas mailadress, sedan får man meddelanden om den läser TOC om en skiva sitter i. Om inte så står det "No Disc". I laddat läge så ser man totala skivlängden och antal spår, när man spelar skivan ser det ut som ovan.
Märkte att man får borra ur det "plomberade" hålet i IDE-flatkabeln för att den skall passa på kontrollkortet. En neslig konstruktionsmiss. Använd 1-1,5mm borr så är saken biff! Dessutom så verkar 12V AC vara spänningen man skall använda. Ingenting luktar skunk, och spelaren spelar på som aldrig förr.
Vee-Eight skrev:Dellstig skrev:Hej!
Bra, det luktar inte skunk!
Det låter inte skunk?![]()
mvh
Martin
Ehm.. jo. Bra låter det inte, iaf genom hörlursuttaget. Men det var ju som sagt väntat.
All you need is 12V 1A transformer.
You just connect 2 wires from transformer to green socket on control board.
Vee-Eight skrev:Har testat runt bland drivarna jag hade skräpandes, och det var bara dvd:n ovan som kitet blev kompis med. Resten var det gonatt hos. Tyvärr så väsnas dvd-spelarn en del, så en annan är väl antagligen på ingång.
silvervarg skrev:gissningsvis
Rookie skrev:Sådär, nu har jag provat med väggbulan. Funkade inge vidare, men det kan kanske bero på cd-romen. Den står bara och blinkar och lever om lite. Plus att transistorn med kylfläns blir rätt så varm och effektresistorn med. Jag kanske har lyckats skrota hela grunkan!
Soundbrigade: CDROMen drar ganska mycket ström - 1A på vardera 5V och 12V ...
SAMSUNG CD-Master 32E: 5V/1A 12V/1,5A
AOpen CD-952/AKH: 5V/0,9A 12V/1,5A
SONY CRX175E2: 5V/2A 12V/1,4A
PIONEER DVD106S: 5V/1,3A 12V/0,8A
Användare som besöker denna kategori: nasse och 226 gäster