Moderator: Redaktörer
Nej, det är tämligen enkelt. Jag gör filtret som jag vill ha det. De som vill ta del av konstruktionen får fritt använda den så länge det inte är för kommersiell verksamhet.soundbrigade skrev:Slutligen, tages synpunkter på konstruktionsmissar emot tacksamt, men för Jösse namn - inga omkonstruktioner nu bara.
Kaffekoppen skrev:Tack
Det som återstår nu är att fila på det så det blir riktigt moduluppbyggt, dvs man skall fritt kunna ändra filterfrekvenser och ordningstal utan att påverka resterande filter... förutom att fixa komponentvärdena då.
Nåväl.. det tar tid när man inte kan något alls utan får ta hjälp av välvilliga vänner...
Kaffekoppen skrev:Ja, man inser att ju mer man tänker och får input, ju mer behöver man fundra ytterliggare!!
Statusen är att det troligen blir ett filter med två valbara delningsfrekvenser, 80 och 300hz. Det kommer göras schema under veckan och det kommer sedan räknas lite på det. Detta projekt har tagit lite nyfart och nu är jag glad över att inte ha stressat det.
Kaffekoppen skrev:Hoppas ni får det kanon på resan!
Kaffekoppen skrev:Funderandet är klart, det är orken och tiden som är orsaken. Känner mig iallafall klart mer på banan nu än för nån månad sedan. Och lite mer förvirrad...
Kaffekoppen skrev:hmm.. det jag saknar är några OP2134:or, men det har jag visst någon givmild herre som kan bidra med.
Tror inte det händer mer den här månaden eftersom jag är lite beroende av yttre krafter i form av supermannen får nästa steg..
:) Det är jag jäkligt glad över!zvenzzon skrev:Erbjudandet om att förvandla en prototyplayout till ett glasfiberlaminat med kopparbanor på, kvarstår.
RogerGustavsson skrev:Kort som dessa fanns i ett gruppköp på www.diyaudio.com.
Klarar mängder av konfigurationer.
Zei skrev:Såå, vad kan man hjälpa till med ?![]()
Är schemat färdigritat?
Ställer gärna upp med det lilla jag kan![]()
/JZ
Kaffekoppen skrev:Räknar inte med att färdigställa innan början på december...men då går det nog rätt fort...
R2 och R5 i högpassdelen, varför ser det ut så, varför inte ett 33k motstånd?
C3 och C4 resp C8 och C9, precis som en R2/5 finns det en tanke med att sätta dom i serie? Man kunde ju ersätta också dom med en 34n kondning.
R25, ska det verkligen vara en pot på 21,6 kohm? Var hittar man en sån?
R29 R30, är värdet 1ohm?
soundbrigade skrev:Filtret ska vara lite universellt, så man kan trixa med lite egna delningsfrekvenser.
Det sitter en "bashöjare" som ger extra skjuts åt basen - optional.
Där finns en fasvridare som tillsammans med fasvändare på utgången ska kunna ge 0-360 graders fasvridning - optional.
Om kretsen: synpunkter vad gäller konstruktionen mottages tacksamt men bestämt!
Soundbrigade skrev:RogerGustavsson skrev:
Om kretsen: synpunkter vad gäller konstruktionen mottages tacksamt men bestämt!
Tycker det saknas en del om det ska vara universellt.
soundbrigade skrev:Det mesta som sitter där kommer från ett originalfilter vilket konstruktören lämnat vind för våg för att hacka sönder människor istället (konstruktören är kirurg) och vi har lite på Kaffeslurkens inrådan stoppat in lösa bitar som varit som options förut - fasvridaren och Q-filtret.
Man kan säga att vi inte lagt till något utan bara assemblerat det som fanns till hands.
Alexi skrev:Smygfotat:
Kaffekoppen: ...och filterfunderingarna tar fart i början/mitten på december.
silvervarg skrev:Hallå Kaffekoppen!
Har filtret gått framåt eller är planerna på att slutföra det lagda på hyllan?
silvervarg skrev:Hallå Kaffekoppen!
Har filtret gått framåt eller är planerna på att slutföra det lagda på hyllan?
soundbrigade skrev:Har ni tittat på konstruktionen (så långt den kommit)?
DEt är i sig ett enkelt filter - HP, LP men med optioner som bashöjning (variablet Q) och variabel fasvridning.
Det går ju att snickra ihop något efter alldeles eget huvud av de data som finns.
Active Filter Four Board User Guide
Design by Jens Rasmussen
This filter board resulted from my looking for an active filter board at the same time as Jens felt like designing a board. It was designed as a flexible crossover board with features not often found on DIY boards.
This board is intended to be the "final board" after prototyping with an adjustable crossover, such as the MOX. It uses the Sallen-Key equal component value topology for flexibility.
Boards include:
An input buffer that can be a shelving high pass (For baffle step) and bandwidth limiting low pass
Buffered output signal taken after input buffer.
Up to 4th order Hi and low pass sections in Sallen-Key equal component value topology, includes interstage buffers and attenuation to correct back to unity gain.
Fourth order filter sections can be combined with notch filters to create Cauer-Elliptic filters.
Two output buffers with adjustable attenuation
Two EQ sections (peak or notch)
All pass (phase correction) section
Linkwitz transform (biquad)
There are a number of interstage jumpers to allow flexibility in connection. You can use standard 0.100" headers or just a wire jumper if you are sure of your selection. The board can be configured as either Hi/Low pass or Bandpass. The various EQ and phase correction sections are stand alone and may be patched into either high or low pass sections.
One board will make a two way XO for one channel.
Two boards are required for a stereo 2-way system.
Four boards are required for a stereo three way system.
Six boards are required for a stereo 4 way system.
The board does NOT include a power supply. You can use any power supply suitable for the op amps you choose. PSU 2.2 will provide +/- 15V at 500 mA. This is enough to power 4 boards with current to spare.
UrSv skrev:soundbrigade skrev:När det finns något att meddelas, meddelas det i den här tråden. Finns det inget att meddela meddelas det sålunda inget. Är det så man skrive Kaffe-mannen?
Gött! Så då återstår det bara ordna nåt att meddela då?
nolimitsoya skrev:Blev det 3:e/5:e ordningen, eller är det fortfarande THX? Finns det möjlighet till symetrisk delning om man skulle vilja använda fullregistershögtalare som toppar?
soundbrigade skrev:Du skulle lagt till en arg smiley för att poängtera att det är ditt filter.
Hur var det nu, har vi gjort materialet tillgängligt för publicum? Jag vill minnas att jag körde alla papper i skannern, men lade jag upp dem för allmänheten?
UrSv skrev:Även om det är ditt filter så kan JAG bidra med komponenter om det skulle behövas. Vare sig det är zenerdioder ur golvspringor eller kondingar ur syltburkar.
MagnusÖstberg skrev:Nej, filtret är först och främst för mig.
Om någon sedan vill använda det är det okej, men det är mitt filter. Det blir som jag vill ha det.
soundbrigade skrev:För dem som vill ta del om mer information om filtret kan läsa de dokument som ligger till grunden för det hela:
Active Crossover Kit V3.1.pdf (4,5MB)
[url=http://www.pastisch.se/faktiskt/Kaffefilter/Active_subwoofer_crossover_kit_V1_1.pdf]Active subwoofer crossover kit V1.1.pdf (2,4MB)[/url]
kaffefilter-pcb.GIF (början på layout)
kaffefilter.GIF (senaste versionen?)
filter01.png (filter med justeringar)??
AC-DC.doc (nätdel)
Är du full?boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Nej, filtret är först och främst för mig.
Om någon sedan vill använda det är det okej, men det är mitt filter. Det blir som jag vill ha det.
Varför då göra en tråd om det det klämmer nog en sko någonstans eller är det så att det kan bli konkurens på forat .
MagnusÖstberg skrev:Är du full?boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Nej, filtret är först och främst för mig.
Varför då göra en tråd om det det klämmer nog en sko någonstans eller är det så att det kan bli konkurens på forat .
Klart jag inte vill göra filtret på annat sätt än så som jag vill ha det
Vad dillar du om?boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Är du full?boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Nej, filtret är först och främst för mig.
Klart jag inte vill göra filtret på annat sätt än så som jag vill ha det
Spik nykter men man kan börja att i fråga sätta vissa saker.
då det ej kommer något konstruktivt .
Även om du vill göra filtret på ditt sätt så varför då skriva som du gör om det är främst är till dig själv och varför göra en tråd om det överhuvodtaget har man sagt a så får man varsegod säga b också.
soundbrigade skrev:
Det är också ett misstag många gör när de ropar "Jag vill också ha". Men gubbs och båjjs, bygg själva. Ni har ALLT underlag, köp komponenter och ett stycke Veroboard och löd ihop en sådan här själva.
soundbrigade skrev:Och när filtret väl är klart har Magnus kanske fått till så mycket special att det inte passar NÅGON ANNAN.
Ja, vi tog fram ett kitt 1999. Det var ett rent 24/24 utan krusiduller som vi sedan filade lite på och en polare som läste till läkare fixade en labbplatta och satte ihop lite material för andra att leka med.Ragnwald skrev:Är den byggd och utvärderad i verkliga livet, eller fortfarande en pappersprodukt ? Vi vill se bildbevis.
Snyggt jobbat bävern.
lilltroll skrev:Även Kaffekoppen har en slav.
Naqref skrev:Låser upp tråden igen.
Hur går det?
Ni är ju för sötaNaqref skrev:lilltroll skrev:Även Kaffekoppen har en slav.
En?![]()
Naqref skrev:lilltroll skrev:Även Kaffekoppen har en slav.
En?![]()
lilltroll skrev:Du är ju "uppfinnare" i projeketet - jag är rit slav.
Jag hjälper till med det!UrSv skrev:Och jag ger tyngd åt projektet.
MagnusÖstberg skrev:Det blir inte heller osannolikt billigt.
Allt beror på antalet framöver, eftersom det definitivt är en faktor på totalpriset.
Nu lyftes locket på tråden lite tidigt kan jag tycka, det är lång väg kvar att vandra.
Be inte om ett datum när det är klart för det kommer inte ens att spekuleras i det
MagnusÖstberg skrev:Min ursprungstanke, men det hade inte blivit mycket av det utan fler inblandade.
Tanken är att när vi vet att allt funkar, så ordnar jag initialt ett gruppköp på grejjerna (kort, lådor, komponenter).
Nej. Det kommer inte prisinformation förrän projektet är klart. Det är helt enkelt inte möjligt eftersom vi inte tittar över leverantörer innan vi har en fungerande prototyp.Glebster skrev:Mycket intressant projekt!
Har det nämnts ett ungefärpris för en sats i tråden (hittar inget vid en snabb genomgång)?
Filip
MagnusÖstberg skrev:Nej. Det kommer inte prisinformation förrän projektet är klart. Det är helt enkelt inte möjligt eftersom vi inte tittar över leverantörer innan vi har en fungerande prototyp.Glebster skrev:Mycket intressant projekt!
Har det nämnts ett ungefärpris för en sats i tråden (hittar inget vid en snabb genomgång)?
Filip
Det blir inte billigt, men ändå förhoppningsvis prisvärt.
Schemat kommer däremot vara gratis
lilltroll skrev:Sitter i badkaret och ritar kaffefilter![]()
Skönt att slappna av med lite enkel analog linjär teknik
Du mannen... den simturen ger ingen effekt till beach 2010lilltroll skrev:Sitter i badkaret och ritar kaffefilter![]()
Skönt att slappna av med lite enkel analog linjär teknik
MagnusÖstberg skrev:Du mannen... den simturen ger ingen effekt till beach 2010lilltroll skrev:Sitter i badkaret och ritar kaffefilter![]()
Skönt att slappna av med lite enkel analog linjär teknik![]()
Och ställ ifrån dig champagnglaset din lyxlirare!
Den tanken är redan placerad i kaffekvarnen.Rundberg skrev:Bara min lilla näsblötning...
MVH
/Mattias
MagnusÖstberg skrev:Den tanken är redan placerad i kaffekvarnen.Rundberg skrev:Bara min lilla näsblötning...
MVH
/Mattias
Lagom är bäst. Jag vill ju ha möjlighet att få stryk av dig och Svante i Bowling med..lilltroll skrev:Tja, 3 sidor schema sammanställt från 4 sidor handklottrat existerar. Lite pill några vardagkvällar till så![]()
Jobbar "lagom" fort med detta.
Gött! Själv letar jag badkar...lilltroll skrev:Sitter i badkaren igen.
Simmatlilltroll skrev:|: För att jag ska forsätta rita kaffeschema i 45 min måste kaffekoppen rapportera att han pånytt simmat 1 km
Får det här fart på slöhögen tro ?
MagnusÖstberg skrev:Simmatlilltroll skrev:|: För att jag ska forsätta rita kaffeschema i 45 min måste kaffekoppen rapportera att han pånytt simmat 1 km
Får det här fart på slöhögen tro ?
Dessutom har jag antagit en utmaning om att om 5,5 veckor jogga 5km efter att först ha kört 350 situps.
Nej, 350 situps följt av 5km löpning vid ett tillfälle.mike34 skrev:Ska du göra totalt 350 situps och totalt jogga 5km under 5,5 veckor ?
Toppen! Jag har tyvärr inte simmat idag. Blir dubbla längden imorgon!lilltroll skrev:Ritat på PEQ
MagnusÖstberg skrev:Nej, 350 situps följt av 5km löpning vid ett tillfälle.mike34 skrev:Ska du göra totalt 350 situps och totalt jogga 5km under 5,5 veckor ?
Det är det fortfarande.boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Nej, 350 situps följt av 5km löpning vid ett tillfälle.mike34 skrev:Ska du göra totalt 350 situps och totalt jogga 5km under 5,5 veckor ?
Bild bevis tack senaste bilden så var det nästan traktor däck runt midjan.
MagnusÖstberg skrev:Nej, 350 situps följt av 5km löpning vid ett tillfälle.mike34 skrev:Ska du göra totalt 350 situps och totalt jogga 5km under 5,5 veckor ?
MagnusÖstberg skrev:Dessutom har jag antagit en utmaning om att om 5,5 veckor jogga 5km efter att först ha kört 350 situps.
Det var inga problemSanny_X skrev:MagnusÖstberg skrev:Dessutom har jag antagit en utmaning om att om 5,5 veckor jogga 5km efter att först ha kört 350 situps.
Hur gick det?
MagnusÖstberg skrev:Situppsen var relativt enkelt i förhållande till 5km joggning- jag behöver cykla mycket mer eftersom mina vader tenderar att krampa hårt och benhinnorna värker som apa
Jag har inte simmat en meter till, utan renoverar hemma nu. Ingen simning - ingen filterutveckling.Flint skrev:Hur går det med kaffefiltret? Är nollserien i full produktion?
Jag hört av säkra källor att du simmat, så hur går det med produktionen?MagnusÖstberg skrev:Jag har inte simmat en meter till, utan renoverar hemma nu. Ingen simning - ingen filterutveckling.Flint skrev:Hur går det med kaffefiltret? Är nollserien i full produktion?
MagnusÖstberg skrev:I söndags bedyrade jag att jag simmat igen
soundbrigade skrev:Det var inte för att jaga på utan mer att visa att andra kan också. Den här snubben kanske kan plocka fram kort till sitt filter om någon vill testa det.
soundbrigade skrev:Zei skrev:Såå, vad kan man hjälpa till med ?![]()
Är schemat färdigritat?
/JZ
Det är lite justeringar eller någ .... kanske ....
Här befinner vi oss just nu:
FILTER
Mjo... men det var ju ett helt annat filtersoundbrigade skrev:Det är en petitess men du överräckte en påse av den där snubbens filterkit på en DIY-träff i Göteborg 2006, vill jag minnas ...
rikkitikkitavi skrev:vad är skillnaden på kaffefilter o minidsp ?
rikkitikkitavi skrev:vad är skillnaden på kaffefilter o minidsp ?
aisopos skrev:soundbrigade skrev:Zei skrev:Såå, vad kan man hjälpa till med ?![]()
Är schemat färdigritat?
/JZ
Det är lite justeringar eller någ .... kanske ....
Här befinner vi oss just nu:
FILTER
Jag har ingen aning om var i processen ni är, eller hur mycket omritat det är jämfört med dessa tidiga utkast.
Men det finns i alla ett fel i högpassdelen här:
FILTER
R1 ska ha ett lika motstånd i serie. Även dessa båda steg skulle ju var fel i så fall eller hur?
Det går väl att lösa genom att hitta ett dubbelt så stort R, men brukar vara trixigt att få exakt samma värde utan flera motstånd.
Komorok skrev:rikkitikkitavi skrev:vad är skillnaden på kaffefilter o minidsp ?
Jag hoppas att kaffefiltret inte förstör transienter som miniDSPn gör. Min
subjektiva upplevelse är att ADC och DACarna inte är tillräckligt bra. Jag
borde testa det nogrannare, men jag orkar inte.
UrSv skrev:Klart det blir! Har du inte sett prototypen?
Komorok skrev:UrSv skrev:Klart det blir! Har du inte sett prototypen?
Blir det? Kool! Eller driver du med mig nu
?
lennartj skrev:Sån tur att jag slog tankarna på att vänta ut resultatet av kaffefiltret ur huvudet redan för drygt 8 år sedanoch köpte mig ett cr80s+ infra som funkar ypperligt tillsammans med OA52 och mina OB52 (slutna lådor med Bremenbasar) och alltjämt är till stor glädje,
Tack än en gång för att du fixade cr80s-logistiken åt mig, Magnus!
shifts skrev:Går det att få en sammanfattning vad målet var med Kaffefiltret? Har följt tråden genom åren, men har nog missat vilket behov det ska lösa som andra filter inte löst. Många verkar längta efter att se det färdigt.
paa skrev:Nu när du äntligen sålt lägenheten så kanske det är dags för kaffefiltret igen?
MagnusÖstberg skrev:paa skrev:Nu när du äntligen sålt lägenheten så kanske det är dags för kaffefiltret igen?
Jag var ju tvungen att bygga något nytt att bo i.
UrSv har ju bott in sig i sin lya och pillar vidare. De ger ljud ifrån sig. Tänkte mer eller mindre premiärlyssna själv i veckan.
Det vore ju faktiskt fantastiskt att kunna stoppa in ett kaffefilter i lyan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 222 gäster