Moderator: Redaktörer
JockScott skrev:Ok, möjligt att den kan tyckas stel som den är. Men om man tar bort yttersta isoleringen och gör 4 flätor kanske det blir bättre?
Har tidigare använt 1,2mm kopplingstråd, silverplätterad koppar som jag gjort 4 flötor med. Gick bra och fungerade bra men tänkte prova ren koppar. Innan jag ev. handlar rena kopparkablar och isolerar dem med bomull som jag tänkte funderade jag på prova en billig variant med EKK.
RogerGustavsson skrev:I detta fall kan man nog lita till en så erfaren konstruktör som Öhman som i ett tidigare inlägg avrått från just EKK som internkablage. EKU eller EKUA finns "överallt", är billig och är en fullt gångbar lösning. Är detta en för "simpel" lösning?
JockScott skrev:Är ledarna i EKK så styva, eller är det den vita isoleringen som är så styv som ni säger?
RogerGustavsson skrev:I detta fall kan man nog lita till en så erfaren konstruktör som Öhman som i ett tidigare inlägg avrått från just EKK som internkablage. EKU eller EKUA finns "överallt", är billig och är en fullt gångbar lösning. Är detta en för "simpel" lösning?
Almen skrev:Ett möjligt problem med kabel som är styv är att resonansfrekvensen skjuter i höjden, och skulle kunna hamna i det hörbara området.
Om du ökar resistansen och induktansen i kabeln så är det ju bara att införa motsvarande minskning i filtret, eller?
RogerGustavsson skrev:Jag tycker bara det blir tveksamt om du t.ex. har en spole i serie med signalen vars tråd kanske har diametern 0.8 mm. Den tråden kan vara flera meter lång... Vilken skillnad gör då ett stycke fyrfläta? Känns inte som det är nödvändigt att lägga så mycket krut på det stället! Skulle vara ett annat läge om du hade ett aktivt delat Apogee-system med impedanser kring 1 Ohm.
Morello skrev:Dogmatiskt uttalande.
Huruvida skillnaden är hörbar beror naturligtvis på vad man lastar den med.
Morello skrev:Dogmatiskt uttalande.
Huruvida skillnaden är hörbar beror naturligtvis på vad man lastar den med.
Rookie skrev:Richard: Andas in och försök samla ihop dina inlägg.![]()
Blir lätt lite grötigt med tvåhundraelva efter varandra. Fast du sparar kanske?
Richard skrev:Vill man ha en kompromisslös aproach till sitt delningsfilterbyggande bör man ju använda grova 1,4 mm eller mera spolar till sitt bygge.
Varje grej du byter ut till en bättre genererar ju ett hörbart bättre ljud.
Du måste dock kompensera för den ev. nivåskillnad det blir med en lägre resistans i spolen.
Richard skrev:Vill man ha en kompromisslös aproach till sitt delningsfilterbyggande bör man ju använda grova 1,4 mm eller mera spolar till sitt bygge.
Du måste dock kompensera för den ev. nivåskillnad det blir med en lägre resistans i spolen.
Richard skrev:EKUA låter hörbart sämre än EKK 1,5 vid längder mer än 30 cm.
Richard skrev:Rookie skrev:Richard: Andas in och försök samla ihop dina inlägg.![]()
Svårt att ta in så mycket fakta? På så kort tid?
Läs inläggen en gång till.
Dahlqvist skrev:Richard skrev:Vill man ha en kompromisslös aproach till sitt delningsfilterbyggande bör man ju använda grova 1,4 mm eller mera spolar till sitt bygge.
Hur gör man då? Kompenserar för nivåskillnaden alltså? Om jag byter från mina nuvarande nuvarande 1,4 mm tråd (vanlig spole från hifikit) till 3,29 mm2 bandspolar så blir väl resistansen lägre? Kan man tänka sig parallellkopplade metallfilmsmotstånd i serie med spolen eller skall man försöka lösa det på annat sätt?
/D
Rookie skrev:Richard skrev:Rookie skrev:Richard: Andas in och försök samla ihop dina inlägg.![]()
Svårt att ta in så mycket fakta? På så kort tid?
Mycket fakta? Du behagar med mig skämta aprillo?
Ekua är perfa som internkablage.
/Petter.
Mycket fakta? Du behagar med mig skämta aprillo?Svårt att ta in så mycket fakta? På så kort tid?
/Petter.
Ok. EKua är inte sämre än lampsladd, helt okey.
Ber om ursäkt för den tillspetsade tonen i mitt inlägg.
Richard skrev:Med tanke på att du i dina högtalare har 10-20 meter relativt spinkig kopparkabel i ditt delningsfilter i högtalaren torde nog de 30-50 cm det handlar om ha en mindre/obefintlig betydelse.
Richard skrev:EKUA låter hörbart sämre än EKK 1,5 vid längder mer än 30 cm.
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Med tanke på att du i dina högtalare har 10-20 meter relativt spinkig kopparkabel i ditt delningsfilter i högtalaren torde nog de 30-50 cm det handlar om ha en mindre/obefintlig betydelse.Richard skrev:EKUA låter hörbart sämre än EKK 1,5 vid längder mer än 30 cm.
Det är samme Richard som skriver eller?
Rookie skrev:Mycket fakta? Du behagar med mig skämta aprillo?Svårt att ta in så mycket fakta? På så kort tid?
/Petter.
Ok. EKua är inte sämre än lampsladd, helt okey.
Ber om ursäkt för den tillspetsade tonen i mitt inlägg.
Det är ok.
Angående lampsladd, var det inte Mayro som förespråkade densamma? Silverpläterad koppar tycker jag verkar förkastligt. Eftersom silvret har lägre resistans borde man väl kunna få någon sorts tidsdistortion eller något(säkert försvinnande liten, men ska man vara noggrann så...)? EKUA och EKK är ju samma kabel, fast i olika skala. Hur grov är talspoletråden i en ordinär 6,5"are?
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Vill man ha en kompromisslös aproach till sitt delningsfilterbyggande bör man ju använda grova 1,4 mm eller mera spolar till sitt bygge.
Serieresistansen påverkar Q-värdet och därigenom ändras basavstämningen. Den lägre serieresistansen är inte alltid av godo.
Naqref™ skrev:RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Vill man ha en kompromisslös aproach till sitt delningsfilterbyggande bör man ju använda grova 1,4 mm eller mera spolar till sitt bygge.
Serieresistansen påverkar Q-värdet och därigenom ändras basavstämningen. Den lägre serieresistansen är inte alltid av godo.
Kan vi få Richard att kommentera detta?
JockScott skrev:Ok, EKK kostar inte mycket att prova. Tid och pengar finns som sagt. Men är den kabel som fanns på Conrad då(se länk tidigare) något att satsa på. Eller finns det andra rena kopparkablar utan någon silver eller tennplättering nånstans?
Lackad koppar Litzkabel på ELFA?
I delningsfiltret kommer det användas kopparfoliespolar, Metallfilms motstånd på 10W, Folie i olja kondensatorer mm. Högtalarkablarna fram till högtalaren är gjord av 30mm bred kopparfolie (0,1mm tjock).
Det är ungefär förutsättningarna.
Vill ha något bra, spela roll om det kostar någon hundring mer eller tar någon timme mer att tillverka, högtalaren har ändå en budget på över 25kkr och mer än 100timmars jobb så några hundra och timmar till är lite i sammanhanget...
Richard skrev:Förvisso är det helt sant att basavstämningen kan ändras något, dvs. att i en sluten låda t.ex., får du ofta något mera bas med en högre serieresistans i seriespolen till basen, men effekten, enligt mig, är försumbar i jämförelse med den övriga ljudförbättringen, en lägre dämpfaktor gör för dina högtalare.
Nöjd, Naqref?
Richard skrev:Förvisso är det helt sant att basavstämningen kan ändras något, dvs. att i en sluten låda t.ex., får du ofta något mera bas med en högre serieresistans i seriespolen till basen, men effekten, enligt mig, är försumbar i jämförelse med den övriga ljudförbättringen, en lägre dämpfaktor gör för dina högtalare.
JockScott skrev:Jag har 75m ren koppartråd (skalad EKK) Vad är lämpligast att isolera den med och hur göra högtalarkabel på bästa sätt Tvinna, fläta eller andra sätt.
Naqref™ skrev:Richard skrev:Förvisso är det helt sant att basavstämningen kan ändras något, dvs. att i en sluten låda t.ex., får du ofta något mera bas med en högre serieresistans i seriespolen till basen, men effekten, enligt mig, är försumbar i jämförelse med den övriga ljudförbättringen, en lägre dämpfaktor gör för dina högtalare.
Men nu pratade jag inte om dämpfaktorn utan om den anpassning av drivimpedansen för ett enskilt element som resistansen i spolen kan sägas göra.
Dämpfaktorn är en förstärkarrelaterad parameter och dess påverkan drabbar en högtalare som helhet (integrationen mellan elementen och filtret). Jag pratar däremot om en egenskap som nästan enbart påverkar q-värden i filter, nivå (fast väldigt lite) och den elektromotoriska dämpningen av ett enstaka element. D v s en sak som det är en smal sak för en kompetent konstruktör att ta hänsyn till helt och fullt (antingen genom att avstämma lådan något annorlunda eller välja element med något annorlunda motorsystem och anpassa de övriga förlusterna i delningsfiltret för). Om man genom att byta till en lågohmigare spole och får en ändring av alla de nämnda parametrarna och upplever det som positivare så kan åtminstone jag dra slutsatsen att man antingen tycker att konstruktören (kan ju vara en själv) inte har varit kompetent eller att man kanske inte egentligen skulle köpt den högtalaren från början eftersom den avvek från ens egna subjektiva smak.
Richard skrev:JockScott skrev:Jag har 75m ren koppartråd (skalad EKK) Vad är lämpligast att isolera den med och hur göra högtalarkabel på bästa sätt Tvinna, fläta eller andra sätt.
Det räcker nog med EKK med plastisoleringen kvar, dvs. man skalar bara bort den stora vita yttermanteln på kabeln.
Dina kopparkablar kan oxidera annars.
Tvinna kablarna mycket lätt, så att ledarna är nära varandra ( + och - ).
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 223 gäster