Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav skrutten » 2007-08-09 09:23

Har någon bekantat sig med denna eller sett tester på densamma.
Vad är AL130 bra / dålig på?
Och vart hittar man uppfiften vart AL130 har sitt vågfrontscentrum :lol:

Edit:
9LAEH = 9liter alu element högtalare
Senast redigerad av skrutten 2007-09-23 12:15, redigerad totalt 2 gånger.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Visaton AL130?

Inläggav phon » 2007-08-09 12:27

skrutten skrev:Och vart hittar man uppfiften vart AL130 har sitt vågfrontscentrum :lol:

Nytt EU-direktiv: Vågfrontscentrum skall alltid anges i uppsättningen av högtalarparametrar.

8O 8) :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-08-09 14:27

Finns det nåt annat ord för vågfrontscentrum eller motsvarande uttryck, gärna engelskt, som används av andra än INO o co. här på faktiskt..? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-09 14:32

Syftar ni på akustiskt centrum?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-09 14:50

patrikf skrev:Finns det nåt annat ord för vågfrontscentrum eller motsvarande uttryck, gärna engelskt, som används av andra än INO o co. här på faktiskt..? :)

Lite google på acoustic centre

AES-X72: Acoustic Center of Loudspeakers
In discussion it was felt that the term "Acoustic Center" was unhelpful. Instead a number of alternative terms was explored: "Point of Rotation", "Point of Reference", "Reference Point"(IEC), "Wavefront shape center", "Apparent Source Location", "Temporal Center", or "Time Center".

Woodgate expressed concerns over the use of the term "Point of Reference" as he felt it could be confused with the IEC "Reference Point". Gunness felt that the the two terms were equivalent. Woodgate pointed out that such a Reference Point did not "appear to have the properties of an acoustic centre - it is purely mechanical".

It was noted that for purely practical purposes, that the point of rotation is typically the centre of gravity of the loudspeaker. It usefully provides an unambiguous reference point.

It was noted that temporal centre is not a fixed point at any frequency. Centre of wavefront is also frequency dependent. These are not good references, but it should be stated why this is so in the document, together with the reasons why we cannot define "acoustic centre".

The literature suggests that knowledge of a driver's physical location and rotation axis should allow proper reconstruction of polar data. Woodgate suggests that a more clearly defined name convention is needed.

Akustiskt centra är väl det vanligaste uttrycket man hör. Dock är det ju inte helt korrekt som de påpekar i den AES-artikeln.
Vågfronts centra är väl det som är relevant men då bör det väl specifieras en frekvens också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-09 14:50

Jag förstår inte varför patrikf alltid drar in INO i alla frågor som helt saknar koppling dit.

För övrigt är väl termerna rätt välkända? Även för mig som inte vet så mycket och dessutom långt innan jag visste vem INO var.

Patrikf, du brukar ju hänvisa till AES om jag inte minns fel och de har massor med info om "acoustic center". Precis som överallt annars använder man lite olika termer och tydligen finns det även där folk på AES som inte riktigt kan acceptera definitioner och ordval (min fetstil):

AES skrev:AES-X72: Acoustic Center of Loudspeakers
In discussion it was felt that the term "Acoustic Center" was unhelpful. Instead a number of alternative terms was explored: "Point of Rotation", "Point of Reference", "Reference Point"(IEC), "Wavefront shape center", "Apparent Source Location", "Temporal Center", or "Time Center".

Edit: Jag var visst inte först med samma citat. Där ser man vad enkelt det är om man bara bemödar sig om att söka efter information om det nu är det man är ute efter.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-09 15:20

Alltså punkten där vågfrontens form ser ut att ha utgått från, inte vart man tidsmässigt kan anse att ljudet kommer ifrån.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-09 15:30

Vågens origo menar du?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-09 18:22

Just, vågens origo, eller vågformens, som man kan plotta.

Så här har jag fattat det.

Vfc är inte nödvändigvis konstant med frekvensen.

Sätter man två element ovanför varandra med vfc på gemensam vertikal linje så spelar dom inte nödvändigtvis i fas med varandra av den anledningen.

Sätter man dom så att dom spelar i fas rakt framåt så behöver inte vfc vara på gemensam vertikal linje av den anledningen.

Sätter man dom (time alignment) så att dom spelar i fas rakt framåt så behöver dom inte spela i fas åt sidorna, eftersom vfc mellan dom kan skilja stort.

Tricket är att först ha vfc ovanför varandra (mekaniskt), och sedan se till att dom också spelar i fas (elektriskt), båda två inom ett rimligt stort intervall. Allt finlir borträknat då .....

Det går att nödlösa det hela, eller olösa det helt.

Har jag missat nåt?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-09 18:44

Kraniet skrev:

Akustiskt centra är väl det vanligaste uttrycket man hör. Dock är det ju inte helt korrekt som de påpekar i den AES-artikeln.
Vågfronts centra är väl det som är relevant men då bör det väl specifieras en frekvens också.

Wavefront shape center låter som en bra beskrivning, och den får väl gärna visas som en kurva vs frekvens.

.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-09 19:21

Off topic....
Nu blir ju inte plottningen helt sfärisk t.ex. en liten peerless hds med inverterat dammskydd plattar till vågfronten rakt framåt, svårt att ta fram en precis punkt då...
Diskanter jag mätt både ringradiatorer och domar har haft en närmast sfärisk vågfront. Dumt med inverterade dammskydd på mellanreg som skapar lite missanpassning i vågfronten. En annan sak som jag märkt (behöver inte gälla generellt) med inverterade dammskydd är att de har större differens i akustskt centrum, och att det akustiska centrat kan vandra inåt då diskantens centrum samtidigt vandrar utåt.
Om man placerar diskanten i en vågguide bara sådär eller på en galen baffel förvrängs även vågfronten kan man med fog anta.

Kan vi ta fram en diskant med vågguide som skapar samma vågfront som vår mellanbas då den tidsmässigt är placerad x tid bakom mellanbasen kan vi ju roa oss med att bygga vågformsåterskapande högtalare oxå.... 8O

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-09 19:31

Inverterade dammskydd sprättas loss omgående .... 8O och limmas rättvända .... :D

... otroligt vad mycket mindre dålig en sån här 179:- "bas" blir när man vänder dammskyddet .... dessutom slipper man se fabrikatet ..... :lol:

Bild

.
Senast redigerad av phon 2007-08-09 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-09 19:39

skrutten skrev:

Kan vi ta fram en diskant med vågguide som skapar samma vågfront som vår mellanbas då den tidsmässigt är placerad x tid bakom mellanbasen kan vi ju roa oss med att bygga vågformsåterskapande högtalare oxå.... 8O

Dom här två tänkte jag prova till ett bygge, vfc ligger nästan exakt lika. (... vid en slarvig mätning .... ) Diskanten blir nog lite moddad, men ingen wg.

BildBild

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-09 19:48

:) Finns det ngn som hade erfarenhet av Visaton AL130?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-09 19:56

Visaton AL130

Bild

Aluminium ... 8O Den lär väl ha sitt vfc en bit bakåt kan jag tänka mig. Breakupen var ju rätt högt upp så det borde väl funka. Tänkte du köpa några och prova?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-09 20:37

Mmmm jag kan få gopris på ett par AL130 och tänkte att para ihop med den dära seas 22TAF/G. Jag ska ju ge bort "nya lilla" till dottern, och behöver nog ett par subsitut för dessa.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-08-09 22:47

phon skrev:Just, vågens origo, eller vågformens, som man kan plotta.

Så här har jag fattat det.

Vfc är inte nödvändigvis konstant med frekvensen.

Sätter man två element ovanför varandra med vfc på gemensam vertikal linje så spelar dom inte nödvändigtvis i fas med varandra av den anledningen.

Sätter man dom så att dom spelar i fas rakt framåt så behöver inte vfc vara på gemensam vertikal linje av den anledningen.

Sätter man dom (time alignment) så att dom spelar i fas rakt framåt så behöver dom inte spela i fas åt sidorna, eftersom vfc mellan dom kan skilja stort.

Tricket är att först ha vfc ovanför varandra (mekaniskt), och sedan se till att dom också spelar i fas (elektriskt), båda två inom ett rimligt stort intervall. Allt finlir borträknat då .....

Det går att nödlösa det hela, eller olösa det helt.

Har jag missat nåt?

Är resonemanget ang vågformscentrum nåt som är intressant ovanför nån viss frekvens, tex där elementet bryter upp?
Vad är skillnaden/förhållandet mellan vågformscentrum och spridning?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-09 23:51

Ja, om man visste något om sånt här ändå .......

patrikf skrev:
Är resonemanget ang vågformscentrum nåt som är intressant ovanför nån viss frekvens, tex där elementet bryter upp?

Jag har hittills funnit vfc intressantast i samband med delningen mellan två element, för att försöka få ett sammanhållet homogent ljud både direkt och i reflexerna. Allmänt är det väl intressant för alla frekvenser, men problemen är kanske inte lika stora överallt.

patrikf skrev:
Vad är skillnaden/förhållandet mellan vågformscentrum och spridning?

Vfc relaterar till fasläget, eller tiden om man så vill. Spridningen relaterar till nivån. Man vill inte bara ha rätt spridning, man vill ha spridningen rätt också. Det gemensamma är att de kommer från samma element som har en viss karakteristik.

Tänk dig en fyrkant på 1khz. Dela mellan elementen vid 2khz. Grundtonen är då 1kHz och en sinus. Första övertonen är 3kHz och också en sinus. Vi hoppar över resten av övertonerna sålänge.

Vi antar då att grundtonen i huvudsak återges av baselementet, och övertonen av diskanten, lite förenklat för åskådlighetens skull.

Första övertonen måste ligga i ett visst fas-(tids-)-förhållande till grundtonen om det skall återskapas en fyrkant vid örat. Den skall också ligga rätt i nivå, på 1/3-del av grundtonen.

Det gör den antagligen lyssnat rakt framifrån om högtalaren är någorlunda rak i frekvensgången och elementen är tids-alignade för rakt-fram-återgivning.

En stund senare kommer en reflex från sidväggen. Den låter också som en fyrkant om både fasläge och nivå stämmer någorlunda för det reflekterade ljudet.

Är nivån i spridningen väldigt olika mellan elementen så blir det fel vågform vid örat. Är tidsskillnaden (fasläget) i spridningen fel mellan elementen så blir det också fel vågform vid örat.

Du kan inte få fasläget att stämma både rakt fram och åt sidan utan att ha vfc över varandra.

Du kan inte heller få nivån att stämma både rakt fram och åt sidan utan att ha likartad spridning.

Nu spelar ju en massa saker med här, bafflar, rumsdämpning och jag vet inte vad, men som tankehängare kanske det fungerar. Det är grovt förenklat men med en massa brasklappar så .......

.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-10 10:04

Jag har erfarenhet av AL170.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-10 12:47

Martin skrev:Jag har erfarenhet av AL170.

Mmm jag vet, hoppades att ngn skulle ha klang&ton nåt gammalt nummer där AL130 testades..

Edit: Martin hur bedömer du AL170 gentemot Seas L18 som du använde i dina tävlingshögtalare.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-08-10 20:01

Al130M testades i K&T för ett tag sen, den hade iaf väldigt låg distorsion.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-10 20:12

luminous skrev:Al130M testades i K&T för ett tag sen, den hade iaf väldigt låg distorsion.

Jepp, och man skulle kunna hoppas att AL130 mätte lika bra.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-27 21:19

Nu kan ni ju alltid gissa på vart akustisktcentrum och vågfrontscentra ligger på en Visaton AL130 vid frekvensen 2500Hz, inom kort kommer kanske detta att avslöjas....

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-27 22:46

jaaa, vad gissar man ..... ? :)

-57mm?

Äh, ytvågen går väl så fort att vågfronten är konkav ...... ? :roll:

Har faktiskt inte en susning. :?:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-28 19:55

skrutten skrev:
Martin skrev:Jag har erfarenhet av AL170.

Mmm jag vet, hoppades att ngn skulle ha klang&ton nåt gammalt nummer där AL130 testades..

Edit: Martin hur bedömer du AL170 gentemot Seas L18 som du använde i dina tävlingshögtalare.
Känns som dejavú det här på något sätt. :)

De är bra båda två. AL170 kanske beter sig lite snällare och är lättare att hantera i uppbrytningarna har jag för mig.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-29 16:24

AL130 ser mycket välgjorda ut, snart kommer sanningens minut då dom får bekänna färg.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-29 19:28

Alldeles bra och fin frekvensgång upp till 5 kHz där ovan brakar det loss först en smalbandig dipp med botten runt 5,5 kHz och sedan en 10 dB peak med toppen på 8,2 kHz.

Vfc @ 2500 Hz ca -2 cm ytmonterad hyggligt bra med Seas 22TAF/G som ligger ca -1,7 cm monterad försänkt.
Vill man försänka bägge kan ju baffeln lutas lite lagom bakåt och få vfc rakt ovanför varandra.

Ac @ 2500 Hz -3,4 cm relativt Seas 22TAF/G som är min 0 referens :)

Kul!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-29 19:39

Verkar kanon, båda värdena! :)

Flackare basmembran än jag trodde då, svårt att se på bild.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-29 22:24

Bild
Lagom skruttig frekvensgång 0, 30 och 60 grader
Bild
48HS lådan fick tillfälligt en AL130 istället för sin HDS134 under mätövningen ovan.

Vad skall det nu bli av detta, egentligen är jag sugen på en vägghängd direktstrålare. Har skissat på en 30x30 cm stor baffel med 1,5 cm avfasade kanter - ser inte så fel ut i BDS programvaran.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-30 10:20

Det såg ju väldigt fint och användbart ut.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-07 19:04

Eftersom det var så trevligt att bygga små högtalare så får jag väl fortsätta i samma tema. "Nya lilla extrem" eller nåt i den stilen.. Ändringar blir bland annat tjockare baffel och ett par stag i lådan. Lådan blir då lite djupare behåller avstämnings frekvensen vid ca 40-43 Hz. Jag vet inte vart AL130 bör delas med tanke på distorsion men hoppas hinna göra några enkla distmätningar i RMAA innan jag funderar vidare på detta. Diskanterna Seas 22TAF/G är beställda hos Hifikit hoppas att dessa kommer i nästa vecka.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2007-09-09 03:41

Har Klang + Ton nummret. Skillnaden mellan AL 130 M o AL 130 ar x max och fs. M klarar 3 mm. AL 130 6mm. 130 M har ruskigt lag dist i mellanregistret kanske ska tillaggas. Uppbrytningarna som K+T matt upp matchar Skruttens matningar. En inte alltfor vild gissning ar att AL 130 distar mer. men inte i basen. :roll: :)
Let forever be

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-09 08:21

brumel skrev:Har Klang + Ton nummret. Skillnaden mellan AL 130 M o AL 130 ar x max och fs. M klarar 3 mm. AL 130 6mm. 130 M har ruskigt lag dist i mellanregistret kanske ska tillaggas. Uppbrytningarna som K+T matt upp matchar Skruttens matningar. En inte alltfor vild gissning ar att AL 130 distar mer. men inte i basen. :roll: :)

Vid vilken frekvens börjar disten stiga för AL130M för den stiger väl igen nånstans ovan 2,3 kHz skulle jag gissa?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-09 21:35

Nu har jag gjort en enkel THD test och kan konstatera att AL130 har hyggligt låg dist genom mellanreg och diskant inga distorsionstoppar ala seas alu element högre upp i frekvens. Detta innebär att jag kan fortsätta enligt planerna med mitt delningsfilter med delning runt 2500Hz.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2007-09-13 22:46

Resonansen vid 8 khz resulterar i en motsvarande 2n tons dist peak. Nagon elakartad dist ar det alltsa inte fraga om.

Mvh J
Let forever be

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-17 20:31

In med ett Visaton AL130 tillsammans med Seas H1283 i en låda avsedd för "Nya lilla"
Bild
Två dagars jobb med filter lyssning och mätning ger just nu nedanstående filter.
Bild
Jämförelse med 48HS och den senaste skapelsen 9LAEH får briljera i alla register.
Bild
Mäter väl hyggligt. Är dock inte klar med basavstämingen, därav den stympade kurvan - måste fixa trattar till basrören....
Bild
Och låter helt enkelt underbart :)

Har jag kommit till vägs ände, har jag äntligen byggt en högtalare som jag är nöjd med?? 8O :? :) :D (knappast)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-18 13:25

Snyggt, vem säljer, och vad får man ge för sådana basar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-18 16:13

Sist jag kollade så var det elfa som sålde dem. 683kr/st exkl. moms.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-18 16:58

Utrikes finns dom hos BMM blandannat.
Tyvärr lite låg verkningsgrad, men jag har å andra sidan tillräckligt med effekt.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-20 23:11

Mmmm i går jämförde jag med "Nya lilla" och kunde konstatera att 9LAEH gick segrande ur denna duell dock var skillnaderna ganska små, de avgörande skillnaderna sitter i mellanregistret. Jag passade på att mätte lite faskoherens i olika riktningar på 9LAEH, resultatet är mycket bra inom 120 grader vilket tyder på att den tidigare vågfrontsuppmätningen stämmer. :) Kul!
Just nu har jag börjat med att spackla högtalarna siktar på att lacka bafflarna i helgen...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-20 23:18

skrutten skrev:Utrikes finns dom hos BMM blandannat.
Tyvärr lite låg verkningsgrad, men jag har å andra sidan tillräckligt med effekt.
Jag gillar inte låg verkningsgrad. Tycker överlag element har fått lägre verkningsgrad.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-20 23:26

Kaffekoppen skrev:
skrutten skrev:Utrikes finns dom hos BMM blandannat.
Jag gillar inte låg verkningsgrad. Tycker överlag element har fått lägre verkningsgrad.

Men men men jag gillar normalt inte heller låg verkningsgrad men jag gillar det lite mer just nu. Jag gillar lätta membran som Seas CA15RLY men just nu gillar jag lite tyngre membran (men bara nåt gram tyngre). Så är det :).

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-23 12:10

Testar att lägga i elementen litegrann för att se hur det hela kan tänkas bli i slutändan
Bild
Närbild
Bild
Fasrskruvade element (redo för avstämning av bas reflexen...) och 48HS i bakgrunden.
Bild

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-25 22:16

Jag har alltid undrat hur RMAA mäter dist??
Bild
Mätavstånd 25 cm med micken mitt mellan elementen i höjdled. Lagom hög lyssningsvolym subjektivt inställd :)
Grön kurva THD vit frekvensgång.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-09-26 16:09

Ser ju trevligt ut, vore ju lite spännande dock med en jämförelse mot din högtalare med HDS på samma ljudtrycksnivå :wink: Kanske lite högre nivå, borde vara rätt lågt i den mätningen!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-26 17:51

luminous skrev:Ser ju trevligt ut, vore ju lite spännande dock med en jämförelse mot din högtalare med HDS på samma ljudtrycksnivå :wink: Kanske lite högre nivå, borde vara rätt lågt i den mätningen!

Jepp, jag skall kalibrera nivåerna och mäta, ska bara hämta hörselskydden...

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-27 11:29

Fundering angående mickplacering, blir det rättvisande om man sätter micken mitt emellan elemten som du beskriver?
Det jag har hört är att det är så man ska mäta innan filtret påbörjas.

Bör man inte sätta micken på samma höjd som öronen kommer, vanligtvis i diskanthöjd?
Intresserad för egna mätningar.

Patrik

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-27 12:29

SlaitH skrev:Fundering angående mickplacering, blir det rättvisande om man sätter micken mitt emellan elemten som du beskriver?
Det jag har hört är att det är så man ska mäta innan filtret påbörjas.

Bör man inte sätta micken på samma höjd som öronen kommer, vanligtvis i diskanthöjd?
Intresserad för egna mätningar.

Patrik

1. Eftersom mina högtalares akustiska axel ligger mitt mellan bas diskant så är det relevant att mäta där.
2. För att inte tilta frekvenskurvan så är det lämpligt att ligga mitt emellan. (Jag har mätt på bara 25 cm håll för att inte rummet skall stöka till signalen så mycket.)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-27 13:25

Tack, det var intressant att läsa.

Får väl ta och testa hemma ikväll kanske.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-27 14:55

skrutten skrev: (Jag har mätt på bara 25 cm håll för att inte rummet skall stöka till signalen så mycket.)

I tidigare diskussioner har dubbla baffelbredden föreslagits som lämpligt mätavstånd, som kompromiss mellan minimerat rumsbidrag utan att tappa baffelstegets inverkan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-27 15:55

skrutten skrev:Men men men jag gillar normalt inte heller låg verkningsgrad men jag gillar det lite mer just nu. Jag gillar lätta membran som Seas CA15RLY men just nu gillar jag lite tyngre membran (men bara nåt gram tyngre). Så är det Smile.

Kul att du också börjat snöa in på aluminium. Jag har haft det som tumregel länge att aluminium ofta kan låta riktigt bra. :) Ska vi inte bilda en pro-metal-klubb här på faktiskt?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-28 18:49

Martin skrev:
skrutten skrev:Men men men jag gillar normalt inte heller låg verkningsgrad men jag gillar det lite mer just nu. Jag gillar lätta membran som Seas CA15RLY men just nu gillar jag lite tyngre membran (men bara nåt gram tyngre). Så är det Smile.

Kul att du också börjat snöa in på aluminium. Jag har haft det som tumregel länge att aluminium ofta kan låta riktigt bra. :) Ska vi inte bilda en pro-metal-klubb här på faktiskt?

Det verkar vara en vettig ide. De är för mycket plast och papper i omlopp... :wink:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-30 10:26

Efter att ha monterat delningsfilterna färdigt igår så står dom äntligen på plats nu denna morgon.
Bild
:D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-08 22:02

Mätsammanställning:
Bild
Blåkurva = närfält bas + port
Svart = onaxis respons
Rosa = 30 grader offaxis
Grön 60 grader offaxis
Lila = 45 grader mot tak sänkt 20dB
Röd = Impedans

Filter:
Bild

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2007-10-21 10:29

Är den helt färdig nu? Det har lagt sig en oroväckande stillhet över både
den här tråden och den för "Nya Lilla".

Kan det bero på att intresset för dessa projekt inte är så stort eller att medlemmarna på forumet är fullt upptagna med att bygga?

Själv är jag igång sedan några veckor, har i stort sett sågat upp allt mat-
rial till två lådor plus basdelar. Bygget kommer att ske i långsam takt och
jag har för avsikt att presentera det här på forumet.

Hade ju från början tänkt bygga med CA15RLY men är nu helt inne på alt.
med AL130 det hela hänger på om skrutten kan ta fram ett HP-filter för
hopkoppling med basdel.

Har ett par frågor angående filtret till 9LAEH.

1. Spolen 290,0 uH ( 0,29 mH) är ju inte något vanligt förekommande värde
men 0,30 mH borde väl gå bra.
2. Spolen 33,0 uH ( 0,033 mH), var får man tag i en sådan?

Har kollat lite priser som kanske kan vara av intresse. Man kan köpa Al
130 för 604:53 SEK och 22TAF/G för 273:82 SEK hos BMM- electronics.

2st av varje inklusive billigaste frakt och betalning med Visa ger ett tot.-
pris på 1.939:87 SEK

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-21 12:43

Eri skrev:Är den helt färdig nu? Det har lagt sig en oroväckande stillhet över både
den här tråden och den för "Nya Lilla".

Kan det bero på att intresset för dessa projekt inte är så stort eller att medlemmarna på forumet är fullt upptagna med att bygga?

Själv är jag igång sedan några veckor, har i stort sett sågat upp allt mat-
rial till två lådor plus basdelar. Bygget kommer att ske i långsam takt och
jag har för avsikt att presentera det här på forumet.

Hade ju från början tänkt bygga med CA15RLY men är nu helt inne på alt.
med AL130 det hela hänger på om skrutten kan ta fram ett HP-filter för
hopkoppling med basdel.

Har ett par frågor angående filtret till 9LAEH.

1. Spolen 290,0 uH ( 0,29 mH) är ju inte något vanligt förekommande värde
men 0,30 mH borde väl gå bra.
2. Spolen 33,0 uH ( 0,033 mH), var får man tag i en sådan?

Har kollat lite priser som kanske kan vara av intresse. Man kan köpa Al
130 för 604:53 SEK och 22TAF/G för 273:82 SEK hos BMM- electronics.

2st av varje inklusive billigaste frakt och betalning med Visa ger ett tot.-
pris på 1.939:87 SEK

Antagligen så är det inget jätte intresse....
Jag är själv nöjd med 9LEAH det är en mycket bra högtalare även utan sub. Har tagit fram det där filtret men det bränner lite väl mycket effekt i den statusen som det befinner sig i just nu.

Problemet med denna högtalare är just de där två spolarna.

1. Man lindar av en 0,3mH spole en LCR-meter kan behövas för jag glömde att räkna på hur många varv som jag lindade av.

2. 50uH finns att köpa sen är det bara att linda av. LCR-meter rekommenderas.... jag handlindade dock mina 33uH spolar.

Edit, alltså det första filtret fungerar också bra, jag hade bara problem att hitta 2,8uF och 5,6uF från en och samma leverantör

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-21 13:27

För det första: Fin tråd skrutten!

Gillar speciellt att vågfrontscentrum (eller akustiskt fokus/tryckvågsfokalpunkten, vilket är några av de termer jag vanligast har använt) och takreflexriktningen uppmärksammats. Det är ju inte så vanligt att sådant ens övervägs vid högtalarkonstruktion. :P

patrikf_inaktiv skrev:Finns det nåt annat ord för vågfrontscentrum eller motsvarande uttryck, gärna engelskt, som används av andra än INO o co. här på faktiskt..? :)

Det är hedrande att du tänker på mig, som vanligt, men tyvärr hittar du nog inget entydigt engelskt ord på fenomenet, eftersom det för dt mesta inte ens är kontemplerat. Då jag uppmärksammade betydelsen av det på 70-talet, fick vänta åtskilliga årtionden innan någon annan gjorde det. Själv har jag inte heller varit alldeles konsekvent när jag beskrivit det, och än idag är det ju ett fenomen som bortses ifrån av nästan alla som tillverkar högtalare.

De begrepp och beteenden som nästan alla tillverkare känner till och i förekommande fall hanterar är spridningsegenskaper (amplitud som funktion av riktning) och akustiskt centrum, vilket ju är tidsrelaterat och inte har med tryckvågsfrontens avböjning att göra.

Mätmetoden för att kartlägga vågfokalpunkten brukar jag kalla tryckvågsmönsterregistrering. Från den processen kan man utreda fokalpunkten genom att från en given registrering räkna ut differensen mellan vågfrontsradien och baffelavståndet.

På engelska kallar jag det t ex Sound wave propagation centre.

Vh, iö

- - - - -

PS. Alla de här sakerna kan man läsa om i de avhandlingar jag nämnt, men som du trots det förnekat existensen av vid tidigare tillfällen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2007-10-21 16:53

skrutten skrev:
Jag är själv nöjd med 9LEAH det är en mycket bra högtalare även utan sub. Har tagit fram det där filtret men det bränner lite väl mycket effekt i den statusen som det befinner sig i just nu.

Problemet med denna högtalare är just de där två spolarna.

1. Man lindar av en 0,3mH spole en LCR-meter kan behövas för jag glömde att räkna på hur många varv som jag lindade av.

2. 50uH finns att köpa sen är det bara att linda av. LCR-meter rekommenderas.... jag handlindade dock mina 33uH spolar.

Edit, alltså det första filtret fungerar också bra, jag hade bara problem att hitta 2,8uF och 5,6uF från en och samma leverantör

Tror du det går att komma fram till en bra lösning med ett HP-filter eller skall jag kanske satsa på CA15RLY i alla fall. Vill helst bygga med AL130 och kunna lägga till en basdel.

När det gäller spolarna:
HiFi Kit har två olika 0,3 mH spolar en med 0,8 mm tråd och en med 1,4
mm tråd. Vilken bör man använda?

När det gäller spolen på 33uH.
Kan man använda HiFI kit:s 0,15 mH med 0,8 mm tråd el. 0,10 mH med 1,4 mm tråd och linda av.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-10-24 13:03

Vad ska vi heta?

PMS Pro Metal Sweden; för användandet av metallmembran i högtalare.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-24 17:04

Eri skrev:
skrutten skrev:
Jag är själv nöjd med 9LEAH .... snip ....

Tror du det går att komma fram till en bra lösning med ett HP-filter eller skall jag kanske satsa på CA15RLY i alla fall. Vill helst bygga med AL130 och kunna lägga till en basdel.

När det gäller spolarna:

Kan man använda HiFI kit:s 0,15 mH med 0,8 mm tråd el. 0,10 mH med 1,4 mm tråd och linda av.

Jo Eri jag kan ju linda av spolarna åt dig om du är intresserad. Annars kanske det finns ngn i närheten som kan... ev kanske Hifi-kit kan? När det gäller spolarna så är det 0,8 mm tråd alternativen som gäller för de mindre spolarna, till den större 2mH spolen går 1,2 eller 1,4 mm och även tritec spolen bra att använda.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-24 17:07

Martin skrev:Vad ska vi heta?

PMS Pro Metal Sweden; för användandet av metallmembran i högtalare.

Kanske inte just PMS :wink: http://sv.wikipedia.org/wiki/Premenstruellt_syndrom

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-10-24 17:32

Jag brukar iofs ha PMS ibland.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-25 17:08

Martin skrev:Jag brukar iofs ha PMS ibland.

Jag kontrar med PMDA Pro Metal Driver Association om det nu ska vara på utrikiska
Annars så tycker jag att MEK Metall Element Klubben sitter hyggligt bra.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-10-25 17:14

MEK Metallelementklubben tyker jag låter anspråkslöst och bra. Jordnära. :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2007-11-04 10:36

skrutten skrev:
Eri skrev:
skrutten skrev:
Jag är själv nöjd med 9LEAH .... snip ....

När det gäller spolarna:

Jo Eri jag kan ju linda av spolarna åt dig om du är intresserad. Annars kanske det finns ngn i närheten som kan... ev kanske Hifi-kit kan? När det gäller spolarna så är det 0,8 mm tråd alternativen som gäller för de mindre spolarna, till den större 2mH spolen går 1,2 eller 1,4 mm och även tritec spolen bra att använda.

Tack för erbjudandet om hjälp med spolarna. Har kollat på jobbet och vi har faktist en LCR-meter där så den biten löser sig.
Det som bekymrar mig mest är hur jag på bästa och enklaste sätt skall koppla ihop "Lilla" med basdelen.

Helst vill jag ha en passiv lösning när det gäller "Lilla". Men det verkar ju problematiskt att få till ett filter som fungerar utan att skapa problem.

Har funderat på några alternativa lösningar, som jag redogjort för i tråden för "Nya Lilla", men har inte fått någon respons på dessa.

Det verkar nästan som dessa trådar håller på att dö.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-11-04 23:14

Hej Eri jag har inte gett upp att få ihop det där passiva filtret det är bara ont om tid just nu.

Edit:
Jag har nåt på g som nog kan applicera på nya lilla och 9LAEH så misströsta inte. Än så länge beter det sig acceptabelt men inte exemplariskt...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-11-11 21:22

Eri
Som nedan kan det se ut.. ca 80Hz passivt filter ca 3:e ordning.
Bild

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2007-11-11 23:18

skrutten skrev:Eri
Som nedan kan det se ut.. ca 80Hz passivt filter ca 3:e ordning.
Bild

Det tackar jag för. Nu är jag redo att beställa elementen från BMM.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2007-11-12 22:52

Hur är högt. vertikala spridning. Skulle den fungera som centerhögtalare
liggande på sidan?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-11-13 07:45

Eri skrev:Hur är högt. vertikala spridning. Skulle den fungera som centerhögtalare
liggande på sidan?

Den kommer att få urfasningar runt 40(?) graders vinklarna vid delningsfrekvensen. Fungerar bra inom +-10 grader?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2007-11-28 18:16

Gäller samma avstämningsfrekvens för 9LAEH som för nya lilla, alltså 43Hz?

Förresten vad står LAEH för?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-11-28 19:43

9 Liter Aluminium Element Högtalare
41-45 Hz beroende på mätmetod.
Konrörelsens minimum ligger vid 41 Hz
Impedansens minimum ligger vid 45 Hz

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2007-11-28 21:42

skrutten skrev:9 Liter Aluminium Element Högtalare
41-45 Hz beroende på mätmetod.
Konrörelsens minimum ligger vid 41 Hz
Impedansens minimum ligger vid 45 Hz

Nu förstår jag nog inte riktigt. Nog är det väl så att både konen och impedansen har ett minimum vid avstämningsfrekvensen.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-11-28 22:29

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2007-11-28 22:41

Det där verkade ju inte så enkelt som jag trodde. Frågan är nu, hur skall jag stämma av lådan för bästa resultat?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-11-28 22:50

17 cm rör längd ett avloppsrör som har ca 4,6 cm invändig diameter.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2007-11-29 18:08

skrutten skrev:17 cm rör längd ett avloppsrör som har ca 4,6 cm invändig diameter.

Jag hade tänkt att använda Highpower basporten från HiFi Kit. Modellen HP50 art. nr:5293. Tänkte göra en port av två sådana rör. Såg en tråd här på forumet där någon hade uppnått väldigt bra resultat med denna port.

Eftersom arean kommer att variera från mitten och mot ändarna på porten
så kan man inte enkelt räkna om portens längd med utgångspunkt från
måtten på din port. Men man borde kunna utgå från medelarean på röret
som utgångspunkt och därefter mäta sig fram till den rätta längden.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-01 14:59

upp igen med dej tråd...
Kommer med lite nya dist mätningar ... snart :)
Dessutom undrar jag hur Eri gjorde sitt basreflexrör tillslut?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2008-07-01 17:41

skrutten skrev:upp igen med dej tråd...
Kommer med lite nya dist mätningar ... snart :)
Dessutom undrar jag hur Eri gjorde sitt basreflexrör tillslut?

Jag kapade två rör till 95mm längd så totallängden på röret blev 190mm.
Det var det längsta rör jag vågade montera i lådan för att det inte skulle bli för trångt vid den inre mynningen. Det var ju en chansning eftersom jag inte visste var avstämningen för lådan skulle hamna. Röret har ju något större diameter än originalet.
Men mätning i Tombstone ger fb=46Hz, detta ligger ju något högre än din rekommendation. Jag tycker i alla fall att slutresultatet har blivit väldigt bra.
Jag är mycket nöjd med den här högtalaren och jag rekommenderar alla som vill ha en liten välljudande högtalare att bygga den.
Jag har för avsikt att prescentera mitt bygge här på forumet, jag måste bara först sätta mig in i hur man lägger upp bilder.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-06 01:48

Hej skrutten, har nu kikat på denna intressanta tråd. Får man fråga hur du går till väga när du mäter vfc?
11010000

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-07 15:10

Mr_Ekan skrev:Hej skrutten, har nu kikat på denna intressanta tråd. Får man fråga hur du går till väga när du mäter vfc?

Bild

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-07 21:30

Tack skrutten! Du mäter konstant fasvinkel utmed cirkelbågen?
11010000

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-07 21:45

Handplottar mikens position med pennan 1 - 2 (eller fler) våglängder ut från vfc lite beroende på frekvens, använder det avstånd som blir praktiskt användbart.

När man står och mäter kan man störa mätningen, så det kan t.ex. vara olämpligt att hänga över mätriggningen.

Referenssignalen kan man ta bakom effektförstärkaren om man vill.

Oscilloskop kan lämpligen vara x-y kopplat så man får en oval ring, lägg märke till ovalens lutning, jag brukar dock använda två sinusar istället då mitt oscilloskop kan mäta fas skillnaden mellan dessa och presentera värdet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-07 22:44

väldigt tjusig skiss skrutten, jag ser att det finns en konstnärlig ådra i dig, en stor sådan :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-07 22:56

Ah, tjusig skiss! :)

Så gör jag också, jag tittar efter den ovala ringen (på snedden) som ofta är en linje, eller nära en linje.

Som Skrutten säger, man kan gärna mäta flera vågfronter utåt, den första kan vara lite tillknycklad.

.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-07 23:18

phon skrev:Ah, tjusig skiss! :)

Så gör jag också, jag tittar efter den ovala ringen (på snedden) som ofta är en linje, eller nära en linje.

Som Skrutten säger, man kan gärna mäta flera vågfronter utåt, den första kan vara lite tillknycklad.

.

Prexis det blir ett nära nog ett streck med 45 graders lutning, varför skrev jag ngt annat om ovaler 8O

:)

Edit: 45 grader om nivåerna är lika justerade på x och y signalen

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-12-14 05:09

När man vill mäta vågfrontsmönstret (och följdaktligen räkna ut vågfrontscentrum), är det bäst om man har lådor till elementen som åtminstone liknar de man kommer använda eller funkar det lika bra utan?

Hur sätter man på bästa sätt upp pappret man ritar på? Funkar det att använda en bordsskiva under pappret eller blir det för tjockt?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-12-14 10:56

Martin skrev:När man vill mäta vågfrontsmönstret (och följdaktligen räkna ut vågfrontscentrum), är det bäst om man har lådor till elementen som åtminstone liknar de man kommer använda eller funkar det lika bra utan?

Hur sätter man på bästa sätt upp pappret man ritar på? Funkar det att använda en bordsskiva under pappret eller blir det för tjockt?

I mitt fall så hade jag en testlåda med rätt mått, men jag har i andra fall även använt papplådor av liknande storlek utan problem.
Pappskivan har jag lagt på ett par mikstativ som haft bommarna inställda så att pappskivan hamnat vinkelrätt mot konens centrum.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-12-14 21:38

Nu har jag det! Ihopvikbart tvättställ... :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-15 09:26

en grej jag funderat på. Går det inte att mäta vfc bara med nivåmätning?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-12-15 17:00

Kraniet skrev:en grej jag funderat på. Går det inte att mäta vfc bara med nivåmätning?

Nej.
Vfc mätningen är en fasmätning där man plottar konstnat fas utefter en radie som blir lika med vågfronten som elementet skapar.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-12-15 23:02

skrutten, du som har sån j*vla koll på detta... Kan du beskriva hur du upplevt någon av dina konstruktioner före resp efter beaktande av vågfrontscentrum? Vilka (subjektiva) defekter upplever du hos högtalare där man inte kompenserat för skillnaden i vfc?

Vh
Ekan
11010000

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-12-16 18:28

Mr_Ekan skrev:skrutten, du som har sån j*vla koll på detta... Kan du beskriva hur du upplevt någon av dina konstruktioner före resp efter beaktande av vågfrontscentrum? Vilka (subjektiva) defekter upplever du hos högtalare där man inte kompenserat för skillnaden i vfc?

Vh
Ekan

Svår fråga.
Vad man på rak arm kan säga är väl att högtalaren off axis beter sig på ett snyggare sätt rent fasmässigt. Ett problem som finns är ju att man inte alltid kan veta vilka högtalarelement som har och inte har gemensam fokalpunkt. Men jag upplever framför allt att mina sista högtalare ger en bred ljudbild som sträcker sig utan för själva högtalarna. Men jag vet faktiskt inte om det beror på att de är vågfrontsoptimerade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-12-16 22:56

ser spännande ut. tittar just nu på en hög med AL130 och 22TAFG + diverse små delningsfilterkomponenter, ett litet hjulprojekt.

fast tanken är att testa med aktiv delning också med ett moddat DCX2496.

återkommer med bilder och sådant när jag är så långt.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-12-30 01:34

Dear Mr Skrutten :)

På dina bilder är inte AL130 försänkt. Är filtret designat med detta i åtanke (vad är skillnaden i placering av "vågformscentra" ?

Fasförskjutningen vid delningsfrekvensen är väl försumbar( 4 mm djupt = 4/136 *360 = 10 graders fasförskjutning till vid 2500 Hz) ?

Måste säga att det ser väldigt snyggt ut , men gallret på diskanten är verkligen fult.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-12-31 14:49

rikkitikkitavi skrev:Dear Mr Skrutten :)

På dina bilder är inte AL130 försänkt. Är filtret designat med detta i åtanke (vad är skillnaden i placering av "vågformscentra" ?

Fasförskjutningen vid delningsfrekvensen är väl försumbar( 4 mm djupt = 4/136 *360 = 10 graders fasförskjutning till vid 2500 Hz) ?

Måste säga att det ser väldigt snyggt ut , men gallret på diskanten är verkligen fult.

Tja jag har inget emot diskantgallret faktiskt eller så har jag vant mig 8O
Basen är inte försänkt och det har med vfc att göra, för att hamna närmare idealet. Filtret kan ju inte påverka vfc men väl fasningen mellan elemneten. Looben kommer iaf att tiltas en aning neråt om basen försänks (förutsatt att man använder mitt filter). En fördel med att inte försänka basen kan vara att man bara behöver koncentrera sig på en försänkning per lådda :wink:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-12-31 17:43

ok tack för informationen. nu har jag redan fräst ner basen...

det blir nog bra ändå :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-01-28 22:47

IngOehman skrev:
PS. Alla de här sakerna kan man läsa om i de avhandlingar jag nämnt, men som du trots det förnekat existensen av vid tidigare tillfällen.

Vad är det för avhandlingar egentligen?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-29 00:30

Kraniet skrev:
IngOehman skrev:

Vad är det för avhandlingar egentligen?

Jag vet att IÖ och PF inte hade de vänaste känslor för varandra när IÖ skrev ovanstående. Angående dessa avhandlingar skulle jag önska att det tas i en annan tråd, det kan lätt bli rätt så mycket text. :roll:

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-01-29 01:01

Hur låter denna nu då? Dina mätkurvor ser ju alltid snygga ut, så jag blir nyfiken.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-01-29 22:59

skrutten skrev:
Kraniet skrev:en grej jag funderat på. Går det inte att mäta vfc bara med nivåmätning?

Nej.
Vfc mätningen är en fasmätning där man plottar konstnat fas utefter en radie som blir lika med vågfronten som elementet skapar.

Hej skrutten (och alla andra)

Då jag inte har nåt oscilloskop har jag testat att mäta vfc med hjälp av Svantes lilla program (lissajou).

Måste man plotta halvcirklar och gissa (mäta) sig till centrum ?
Eller har formen på vågfronten betydelse (borde väl vara just en halcirkel)?

Om man hittar en "vågfront" rakt framför högtalaren (där y=x i lissajoufiguren) säg vid t ex 2kHz då borde man ju hitta nästa ca 8,5 cm längre ut eller in (vid halva våglängden). Om man på detta sätt hittar första vågen borde ju vfc ligga 8,5 cm längre in jmf med första vågen (vid 2kHz) ?

Tänker jag helt galet?

(tänker mig vågfrontcentrum som en punkt)

/Anders

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-01 20:38

Vågfronten kan se ut lite olika den kan vara tillplattad eller mer toppig dvs avvika från en snygg radie. Genom att mäta på fler ställen och rita upp fronten så får man även grepp om detta.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-15 13:29

tog lite tid pga andra åttaganden, men nu spelar de fint i vardagsrummet :)

Första intrycket- fin och sammanhållen ljudbild, klara detaljer.

I like. Tack skrutten för att du delat med dig av dina alster.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-15 13:35

rikkitikkitavi skrev:tog lite tid pga andra åttaganden, men nu spelar de fint i vardagsrummet :)

Första intrycket- fin och sammanhållen ljudbild, klara detaljer.

I like. Tack skrutten för att du delat med dig av dina alster.

Va kul att du gillar högtalaren :D , har du gjort enligt ursprungsfiltret eller delat aktivt?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-15 13:54

jag har ett passivt filter för jag måste få ljud i dem.

Tanken är att jag skall mäta upp frekvensgången etc sedan anpassa ett DCX2496 för att dela aktivt,digitalt. Tyvärr har jag har inte hunnit så långt på caddandet av det nya I/O kortet till DCX2496 som jag håller på med. Nästa projekt ... :)

Men de låter förträffligt som de är nu ialla fall.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-16 13:37

Hittade en kusin till 9LAEH. Samma element, ganska lika högtalare men ändå så olika.

KillerX

Inläggav KillerX » 2009-03-03 22:15

Men alltså är det samma mått på lådan och så som nya lilla? Om inte vore det trevligt med lite mått på den nya lådan. Likadant lite mer info om filtret. Om man nu då får tillåtelse att låna designen till ett par högtalare hemma vill säga. Jag är jätte glad för att ni fortsätter att lägga upp kul fakta och andra projekt som alla får ta del av! Tack

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2009-03-04 19:26

All information finns tidigare i tråden. Rekommenderar att läsa tråden om Nya lilla eftersom 9LAEH är en variant av denna. Läs också dokumentationen av nya lilla. Finns här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18807

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-03-09 23:27

KillerX skrev:Men alltså är det samma mått på lådan och så som nya lilla? Om inte vore det trevligt med lite mått på den nya lådan. Likadant lite mer info om filtret. Om man nu då får tillåtelse att låna designen till ett par högtalare hemma vill säga. Jag är jätte glad för att ni fortsätter att lägga upp kul fakta och andra projekt som alla får ta del av! Tack

De är bara å bygga, på mina byggen är exakt samma som "nya lilla" med följande undantag:
Jag har använt 19mm mdf till fronten samt lagt in ett extra stag.
Bild
Basen inte ska försänkas i baffeln.
Om man använder 19 eller 16 mm MDF i fronten är dock en smaksak.

Filtret är alltså detta:
Bild

Eri har byggt en mycket snygg variant som finns här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=26388

KillerX

Inläggav KillerX » 2009-03-16 16:07

Ok man får tacka för jag hittade inget om hur staget skulle se ut i trådarna innan så. Men det är verkligen kul att man får låna designen då man är nybörjare :).

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-09-06 21:31

Hej!

Har äntligen bestämt mig för att bege mig in i DIY träsket när det gäller högtalare efter att ha velat bygga mina egna högtalare sedan 2 år tillbaka :P Bättre sent än aldrig antar jag...

Var inte långt ifrån att beställa ett kit från Hifikit och bygga ihop egna lådor till, tills dess att en kompis länkade mig till denna högtalare.
Prismässigt borde denna hamna på runt 3500-4000 kr färdig som jag uppfattat det om jag beställer från http://www.europe-audio.com/intro.asp? = BMM?
Tänkte därför fråga vilka filterkomponenter jag ska beställa därifrån, då jag är relativt ny så förstår jag mig inte riktigt på vilka specifika komponenter du använder i ditt filter, själva kopplandet ska inte vara några större problem hoppas jag.
Såg att du (Skrutten) gjort en lista till det gamla elementet på Hifikit i din Dokumentation, finns det möjlighet att en sådan lista ska dyka upp till denna med? Gärna BMM men Hifikit går bra det med om det ställer till det. Billigast vore dock trevligast :P

Får tacka så länge och hoppas jag inte är till stort besvär

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-06 21:35

Handla från BMM. Det viktigaste är att lådutformning är densamma och att komponentvärdena är rätt. Använd inte bipolära kondensatorer - använd polypropylen eller Mylar (om det inte är specificerat) men skit i de dyrare varianterna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-07 07:49

Mylar= polyester?

Polypropylen brukar vara dyrare än polyester.

jag köpte grejorna från BMM, det gick på ca 2500 SEK men det var FF (Före Finanskris) och kronan har fallit något sedan dess. Då hade jag nog någon spole dock.

Magnus, det viktigaste är väl att frontbaffelns mått är likadana (inom någon centimeter) samt volymen på lådan (för basreflexens avstämning)

Jag har inga extrastag, och byggde min i 18 mm ek limfogsskiva /typ hyllplan. Ett as att arbeta med verktyg jäfört med MDF men resultatet blev snyggt. Silver och ek är snyggt.

Tusan jag måste nog ta bilder och lägga upp. :)

PierreL, det är en mycket bra högtalare!

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-07 11:44

Det var ju kul att den här tråden kom upp igen, så att man blev varse den. Fasriktiga högtalare var en gång (när jag var 18) en käpphäst för mig, som resulterade i att jag byggde aktiva delningsfilter i stället för de undermåliga i mina Philips ADK3540-boxar.

Skrutten: Vad heter akustiskt centrum? I Visatons eget simuleringsprogram Boxsim finns bredvid listan med mätvärden på SPL och fas en "Lag des Schallentstehungsorts (SEO) auf den sich der Phasengang bezieht". När man plottar resulterande fasgången, kan man välja vilket plan i förhållande till baffeln den refererar till. Det ser för AL130 ut som att SEO valts så, att man kan ana sig till att fasen planar ut vid noll för höga frekvensen, 5 kHz sisådär. Men det är då bara on axis; du är mera avancerad som mäter i två och tre dimensioner. Hur Boxsim räknar för att ge polärdiagram, vet jag inte, men förmodligen är dessa respektive SEO punkter bakom baffeln i elementet centrum. (Inte för att Boxsim är bättre än Basta! på något sätt: Det innehåller mätfiler bara för Visatons element. (Jag hade tänkt använda Visatonelement, men Posten förstörde ett, så det blir nu nåt annat! ))
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-07 13:02

Kul att någon fler vill bygga, som hastigast jämförde vi denna med pip i våras uppe i Piteå. Och denna högtalare upplevs mer bastung än självaste pip. Själv gillar jag mellanregistret bättre i 9leah medan pip har roligare stereoperspektiv, med sin kraftiga regnbågseffekt.

När det gäller delningsfilterkomponenterna så har jag använt polypropylen kondensatorer SCR t.ex. som elfa säljer är testade av andra och ansetts som mycket bra. Jag har dock använt de som säljs av hifikit. Spolarna skall ha den induktans och resistans som jag angett inget annat. Luftlindade spolar har använts.
Jag har funderat på att ändra värdena på filtret för att minska energin i basen samt höja delningsfrekvensen en smula - men detta projekt ligger på is just nu.

Tillsist så är inte högtalarna optimerade efter det man normalt beskriver som akustisktcentrum utan efter den faktiska tryckvågens origo. Tidsmässigt kan ju centrum hamna på en annan punkt.

Mvh GN

edit: jag ser att jag inte har angett resistansen på spolarna (eller har jag?) skall leta upp detta senare i kväll.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-09-07 17:03

skrutten skrev:Kul att någon fler vill bygga, som hastigast jämförde vi denna med pip i våras uppe i Piteå. Och denna högtalare upplevs mer bastung än självaste pip. Själv gillar jag mellanregistret bättre i 9leah medan pip har roligare stereoperspektiv, med sin kraftiga regnbågseffekt.

När det gäller delningsfilterkomponenterna så har jag använt polypropylen kondensatorer SCR t.ex. som elfa säljer är testade av andra och ansetts som mycket bra. Jag har dock använt de som säljs av hifikit. Spolarna skall ha den induktans och resistans som jag angett inget annat. Luftlindade spolar har använts.
Jag har funderat på att ändra värdena på filtret för att minska energin i basen samt höja delningsfrekvensen en smula - men detta projekt ligger på is just nu.

Tillsist så är inte högtalarna optimerade efter det man normalt beskriver som akustisktcentrum utan efter den faktiska tryckvågens origo. Tidsmässigt kan ju centrum hamna på en annan punkt.

Mvh GN

edit: jag ser att jag inte har angett resistansen på spolarna (eller har jag?) skall leta upp detta senare i kväll.

Att den går att gämföra med pIP är inget negativt i mina öron, tycker den verkar riktigt trevlig. Måste dock fråga hur tungdrivna dessa är, har en gammal stärkare som levererar 2*40 watt i 8 ohm just nu. Blir inget byte detta år, men kanske senare. Alla högtalare mår ju bättre med lite effekt i baken.

Komponenter som jag klurar lite på är kondingar och spolarna från BMM
Skulle dessa funka?
Diskant:
1 st AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 2.2uF 400V 18 x 26mm 16kr
1 st AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 6.8uF 400V 23 x 36mm 30kr
Spolarna lyckas jag inte hitta i 1,4 mm luftlindad :S

AL130:
1 stAUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 8.2uF 400V 26 x 36mm 35kr
Lyckas inte heller här hitta någon luftlindad spole i rätt storlek, tips? :)
Hmm, säg inte att de inte har de motstånd som krävs heller, börjar luta mer och mer åt att beställa från ELFA eller Hifikit :/
Självklart är det räknat för 1 högtalare.

Dämpmaterial
Visaton polyester wool damping material ?

Verkade som att BMM inte har polypropylen kondensatorer i den storleken som krävs.
Hur svårt är det att linda av en spole, för jag har aldrig gjort det förut och har inga avancerade mätinstrument till det heller vad jag vet.

En DIY nybörjare tackar för hjälpen!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2009-09-07 19:40

När jag byggde dessa lådor köpte jag samtliga högt. element och delningsfilter komponenter utom spolarna från BMM. Jag tror jag sparade ca en tusenlapp på att handla från BMM jämfört med om jag handlat i sverige. Spolarna köpte jag från HiFi-kit eftersom jag inte hittade några som helt överensstämde med de av skrutten rekomenderade. Dessutom tyckte jag inte dom verkade billigare på spolar vid tiden för mina inköp.
( Hösten 2007 )
Min rekommendation är att köpa spolarna från HiFi-kit eftersom filtret är beräknat med dessa.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-07 20:16

AUDYN-CAP KP-QS är exakt samma som jag själv använt.
De udda spolarna köps i närmast större värde och lindas av till rätt värde, krävs en LCR meter för detta moment. De minsta spolarna lindade jag för hand med 0.6mm tråd.

Jag använder ett 300Watts slutsteg. Men heltklart kan de spela nästan hela sin potential med en 40 wattare dom tål väl bara ca 60W när allt kommer omkring (vill jag minnas).

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-09-07 20:37

skrutten skrev:AUDYN-CAP KP-QS är exakt samma som jag själv använt.
De udda spolarna köps i närmast större värde och lindas av till rätt värde, krävs en LCR meter för detta moment. De minsta spolarna lindade jag för hand med 0.6mm tråd.

Jag använder ett 300Watts slutsteg. Men heltklart kan de spela nästan hela sin potential med en 40 wattare dom tål väl bara ca 60W när allt kommer omkring (vill jag minnas).

Tack Eri!
Okej, så alltså blir det spolar (och motstånd) från hifikit och resten via BMM (element, polyester dämpning, kondensatorer och terminaler)
Kanske dum fråga, men går det att använda vilka kablar som helst i högtalaren?
Skulle en multimeter klara av att mäta avlindningen?

Frågan om spolarna kvarstår dock :P
L1 på filtret till diskanten står som 290.0 uH = 2,90 mH 1,4mm ?
L2 på filtret till AL130 står som 33.00 uH = 0,33 mH 0,8 mm ?

Sedan tror jag att det mesta har klarnat. Filterdelen är helt klart det krongligaste för mig eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet av det...

Tack för att ni står ut med en nybörjare! :) :oops:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-07 20:51

PierreL skrev:

Jag vet inte om det finns multimetrar som kan mäta spolar...
Kanske någon tv repfirma kan linda av och mäta mot en mindre kostnad??? eller hifikit? Gymnasieskolor kan ha lämplig utrustning??
Jag har en mätbrygga och kan linda av om det skulle knipa.

Angående spolarna - så här skall det vara.
290uH = 0.290mH och 0.8mm tråd
33uH = 0.033mH och 0.8mm tråd
2mH och 1,4mm tråd

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-09-07 21:10

skrutten skrev:
PierreL skrev:

Jag vet inte om det finns multimetrar som kan mäta spolar...
Kanske någon tv repfirma kan linda av och mäta mot en mindre kostnad??? eller hifikit? Gymnasieskolor kan ha lämplig utrustning??
Jag har en mätbrygga och kan linda av om det skulle knipa.

Angående spolarna - så här skall det vara.
290uH = 0.290mH och 0.8mm tråd
33uH = 0.033mH och 0.8mm tråd
2mH och 1,4mm tråd

Okej, får fråga på skolan imorgon :)
Annars får jag ringa hifi-kit och prata med dem och se om de kan vara intresserade av att linda av någon spole.
0.033 mH antar jag att man tar 0,15 mH och sedan lindar av en del för att få 0.033 mH

Börjar luta åt en beställning av samtliga komponenter :D
Lådorna får vänta någon vecka tills jag kommer hem och kan sätta sågen i en MDF skiva :)

Tack återigen!!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-07 22:14

Inga problem att mäta upp och få avlindat spolar hos hifikit..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-09-09 07:53

MagnusÖstberg skrev:Inga problem att mäta upp och få avlindat spolar hos hifikit..

Vad bra, för min skola hade inte något mer avancerat än vanliga multimetrar.

Jag har kollat på Eri's bygge där han använder både MDF och massiv ekstav. Skulle det gå att bygga i något annat än MDF, tex någon massiv furuplanka eller ekbänkskiva eller skulle resonansen och akustiken bli helt fel? Tror det skulle bli snyggt i något massivt, men annars får jag försöka med att fanera dem :roll:

Tack!

Edit: Skrutten du har PM ;)

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-09-21 17:19

Nyss snackat med Hifi-kit om avlindningen. De sa att de skulle kosta en ganska stor summa att linda av dem.
Då kanske man skulle beställa spolarna från BMM ändå:
Air core coil 0.06mH 0.17 Ohm 0.71mm
Air core coil 0.33mH 0.48 Ohm 0.71mm
Skulle dessa två fungera? :) Får isåfall försöka hitta någon med LCR meter här i byn.

Var riktigt nära att beställa från Hifikit nu, men detta satte ju småkäppar i hjulen :P

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-21 18:02

:?:

Aldrig varit med om att man fått betala för det!

Klart man får betala den större spolen, men det är det ju värt.

Nåja, jag har alltid varit där och lindat av själv..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2009-09-21 18:11

PierreL skrev:Nyss snackat med Hifi-kit om avlindningen. De sa att de skulle kosta en ganska stor summa att linda av dem.
Då kanske man skulle beställa spolarna från BMM ändå:
Air core coil 0.06mH 0.17 Ohm 0.71mm
Air core coil 0.33mH 0.48 Ohm 0.71mm
Skulle dessa två fungera? :) Får isåfall försöka hitta någon med LCR meter här i byn.

Var riktigt nära att beställa från Hifikit nu, men detta satte ju småkäppar i hjulen :P

Kanske läge att skaffa en LC-meter, så kan du själv linda av spolarna.
Här kommer ett tips på en LC-meter till bra pris, 425:- +frakt. Har själv köpt denna.

http://www.sagitta.se/humatutr.html
Senast redigerad av Eri 2009-09-21 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-09-21 18:12

MagnusÖstberg skrev::?:

Aldrig varit med om att man fått betala för det!

Klart man får betala den större spolen, men det är det ju värt.

Nåja, jag har alltid varit där och lindat av själv..

Killen jag pratade med var tvungen att dubbelkolla det. Och det var vad han fick fram efter att ha pratat med någon annan person. Saken var den att de skulle få behöva göra det eftersom jag inte bor i närheten av Hifikit.
Påpekade även att jag skulle köpa spolarna av dem och lite andra saker, men de sa att de skulle ta betalt för det, och att det troligen skulle kosta mer än det smakade :/
Eri skrev:Kanske läge att skaffa en LC-meter, så kan du själv linda av spolarna.
Här kommer ett tips på en LC-meter till bra pris, 425:- +frakt. Har själv köpt denna.

http://www.sagitta.se/humatutr.html

Ja kanske det, var inte så fasligt dyr och det behövs kanske senare. Sånt vet man aldrig. Sett sådana för över 1000 lappen och då drog jag öronen till mig lite :P Men jag får nog ta och prata lite vett i smålänningen som bor i en :P

Edit: Såg att spolarna var 0,71mm på BMM, men är det ändå samma som Hifikit säljer? Vore ju smidigare med en 0,05 spole istället för en 0,15 eftersom det skulle bli en massa att linda av och knappt något kvar :P Finns inga 0,8'or på BMM :S

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-21 22:42

Bra att det finns 50uH spolar oxå - att tänka på vid en filter modd...
0.7 tråd är inget problem man justerar skillnaden med serie motståndet som inte finns - finurligt?
Om man skall göra fel så skall man göra det på rätt sätt.

/G

Edit: lade till borttappad text 8)

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-09-22 06:06

skrutten skrev:Bra att det finns 50uH spolar oxå - att tänka på vid en filter modd...
0.7 tråd är inget problem man justerar skillnaden med serie motståndet som inte finns - finurligt?
Om man skall göra fel så skall man göra det på rätt sätt.

/G

Edit: lade till borttappad text 8)

Du menar att det blir lättare att göra en mod på filtret med 50uH spolen?
" man justerar skillnaden med serie motståndet som inte finns - finurligt? " Hur menar du?
Shit, det känns att man är ny, bygga högtalare blev svårare än jag trodde att det var :P Å andra sidan är det kul att lära sig :)
Tack!

Edit: Såg på bilderna på Eri's bygge att han hade använt 1 Metalloxidmotstånd i sina filter och resten effektmotstånd? Någon tanke bakom detta?
/ Pierre

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-22 06:39

PierreL skrev: Hur menar du?

/ Pierre

Jag menar att det finns möjlighet att jag fixar ett annat filter till talaren (som sänker bas energin) och då skall jag nog försöka att få in en 50uH spole istället.
Men som det är nu så skall den vara 33uH, inget annat.
Ursprungs spolen (33uH) är handlindad med 0.7*mm tråd på en liten spolestomme som jag hade hemma och filtret är utvecklat med denna.

0.29mH spolen har ett diskret serie motstånd som kan ändras om spolen har en annan inre resistans beroende av t.ex trådtjocklek.

Nu ska jag inte röra till det mer - jag kan dock fortfarande hjälpa till med att linda av dina spolar.

/G

Edit: just ja metalloxidmotstånden - vill man ha sånna så är det ok.
Jag vet inte om det gör någon skillnad i denna konstruktion. Det är dock mer rätt att använda de billigare trådlindade motstånden.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-09-22 12:25

Då får det bli en beställning ikväll! :) Om du skulle modda om filtret så får jag köpa nya spolar då. Men det blir spolarna från BMM som jag nämde tidigare i min post. Sen får du gärna linda av dem Gunnar, men det tar vi via PM. Tack för hjälpen! Nu är jag snart på gång i mer än planeringsstadiet :D
Om ingen invänder förståss ? :lol:

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2009-09-22 18:09

Dom motstånd du undrar över är metallfilmsmotstånd. Det är dom två motstånd som sitter i serie med diskanten ( 10.0R och 2.7R ).
Dessa har en effekttålighet på 10W och en tolerans på 2%.
Hade egentligen ingen speciell tanke med detta val. Kanske var det den snävare toleransen?

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-09-22 21:03

Sådär, nu var allt beställt :D Synd att jag inte kommer kunna göra lådorna på flera veckor. Men så är det. Dock är det lite lagom att få till filtren först :)
Måste tacka alla för all hjälp! Speciellt Skrutten för att han stått ut med mig och mina nybörjarfrågor :lol:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-22 21:14

grattis, du kommer bli sjukt nöjd :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2009-09-23 17:06

Grattis från mig också. Det här är en mycket trevlig och välljudande hög-
talare. Jag är själv mycket nöjd.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-09-25 21:22

Fick idag ett trevligt SMS där det stod att mitt paket från Hifikit kommit. For upp till Ica och hämtade ut det :) Packar upp allt och inser att nu är det snart dags, snart ska det byggas :D
Såg att det var en liten (väldigt liten) färgskavning på ena diskanten (en svart fläck på centrum av diskanten). Tänkte att jag skulle vilja testa så den fungerar korrekt, men eftersom jag inte har alla delar (saknar spolen till diskanten, har bara 2mH). Finns det något sätt att göra det? Annars får jag vänta till nästa vecka och löda ihop filtren och testa :)
Måste kolla lite på hur jag ska löda filtet, återkommer om frågetecken uppstår.
Tack! :D

Oh, en bild på delar av det jag fick idag :)

Bild Bild

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-18 14:27

Jag lindade av PierreL:s spolar och räknade då antalet varv som jag tog bort. Detta innebär att om man beställer från Europe audio (BMM) och får identiska spolar som dessa i framtiden så skall de lindas av enligt följande:
LU25/005/071__________50->33uH linda av 10 varv
LU32/033/071__________330->290uH linda av 9 varv
Efter avlindningen skall tråden låsas på samma sätt som den var innan (0,5 varv i "fel" riktining). Håll tråden spännd under omlindningen så att inte spolen får lösa varv.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-10-19 21:32

Perfekt, nu kan andra lösa det lilla bekymret själva :) Får tacka än en gång Skrutten!
Kopplade ihop delningsfiltret lite provisoriskt i helgen för att testa alla element, och de fungerade :) Ganska lång slaglängd på AL130, såg riktigt bra ut liggandes på golvet den stund jag testade.
I helgen ska det byggas lådor och nästa vecka ska det provspelas!

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-10-23 11:11

Sitter och löder ihop delningsfiltren (började smått med lådorna igår) och lyckades peta till ena kondensatorn lite lätt med lödpennan på långsidan. Resulterade i lite smält plast samt att man ser något likt ett metallhölje. Ska detta ha förstört kondensatorn?
:x

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-23 17:06

PierreL skrev:Sitter och löder ihop delningsfiltren (började smått med lådorna igår) och lyckades peta till ena kondensatorn lite lätt med lödpennan på långsidan. Resulterade i lite smält plast samt att man ser något likt ett metallhölje. Ska detta ha förstört kondensatorn?
:x

Om du ohmmäter kondensatorn så skall den gå mot oändligt med ohm om den är hel. (vilket jag tror).

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-10-23 23:32

skrutten skrev:Om du ohmmäter kondensatorn så skall den gå mot oändligt med ohm om den är hel. (vilket jag tror).

Tack, den verkar fungera som den ska :)

Har lagt upp en projekttråd på Minhembio
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=244810

Edit: Skrutten, vad säger du angående delningsfilter enligt bild:
Har jag satt spolarna dumt, finns ju optimala sätt att placera dem, men är det något som är inräknad när du konstruerat filtet? :)
Bild

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-24 10:31

PierreL, det ser bra ut - att du har spritt ut spolarna som du gjort. Ta och vrid dom som jag visar här under så behöver du inte oroa dig över detta senare. (När hifi ångesten sätter in :) )
Bild
Fäst dom sedan med buntband och limma med silicon så att komponenterna inte kan börja att vibrera.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-10-24 23:08

Filtren är tillrättade så jag borde gå ångestfri :)

Nytt problem, Staget är i 16 mm MDF, men om jag ska ha 120 mm mellan överkant låda - underkant stag så tar basröret emot :S
Har jag för tjockt stag / går det att sätta överkant låda - överkant stag ?
Annars måste jag fräsa ner staget ca 8 mm överallt där träbitarna till basröret är :/

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-24 23:32

PierreL skrev:Filtren är tillrättade så jag borde gå ångestfri :)

Nytt problem, Staget är i 16 mm MDF, men om jag ska ha 120 mm mellan överkant låda - underkant stag så tar basröret emot :S
Har jag för tjockt stag / går det att sätta överkant låda - överkant stag ?
Annars måste jag fräsa ner staget ca 8 mm överallt där träbitarna till basröret är :/

Kan det vara en inkompabilitet mellan nya lilla och 9LAEH detta?
Röret skall ha ytterdiameter 50mm så det borde rymmas även om flänsen innuti blir 68mm. Jag har använt 16mm tjocklek på staget.

/G

Edit: har du satt röret 60 mm från lådans överkant?
Senast redigerad av skrutten 2009-10-24 23:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-10-24 23:37

skrutten skrev:Kan det vara en inkompabilitet mellan nya lilla och 9LAEH detta?
Röret skall ha ytterdiameter 50mm så det borde rymmas även om flänsen innuti blir 68mm. Jag har använt 16mm tjocklek på staget.

/G

Röret är 50 mm och ytterflänsarna 68 mm, centrum på basportshålet på baksidan är 60 mm ned på baksidan. Vill du kan jag fixa en bild lite snabbt?
För du menar inte 120 mm från baksidan (som är kortare) och inte från framsidan?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-24 23:43

PierreL skrev:

/G

Röret är 50 mm och ytterflänsarna 68 mm, centrum på basportshålet på baksidan är 60 mm ned på baksidan. Vill du kan jag fixa en bild lite snabbt?

Röret har centrum 60 ner om du lägger till flänsen( / 2) så hamnar du på 94 och staget skall komma med ovansidan på 104 mm från ovan sidan.
/G

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-10-24 23:48

skrutten skrev:
PierreL skrev:

/G

Röret har centrum 60 ner om du lägger till flänsen( / 2) så hamnar du på 94 och staget skall komma med ovansidan på 104 mm från ovan sidan.
/G

Då har något blivit tokigt, ska kolla igen...
Upptäckte precis att jag placerat Baselementet 3 cm för långt ner, lagom less nu på sånna slarvfel. Antar att det förändrar ljudbilden ganska radikalt? :evil:

Edit: Hittat felet för basporten, räknade inte med de 16 mm som överbiten lägger till.
Med andra ord sitter basporten för långt ner och AL 130 elementet för långt ner också.

Edit 2: Felet beror på att jag inte monterade ihop lådan innan jag började såga ut/fräsa. Måtten Skrutten har tagit är när lådan är ihopsatt, vilket gör att både basporten och terminalhålet sitter fel med 16mm.
Framstycket har jag bara mig själv att skylla, vet inte hur jag räknat men fel sitter det.
Blir att göra om - göra rätt
Senast redigerad av PierreL 2009-10-25 09:54, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-10-25 08:45

Kan du inte minska överbiten och fälla in den?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-25 10:43

När jag misslyckas med måtten sådär (har hänt) så har jag fällt ner ny bit mdf skiva i hålen och limmat spacklat slipat och gjort om... :(
Men basröret och terminalen kan du behålla, om inte basrören är ner sågade så gör snikvarianten som finns beskriven i nya lilla dokunmentationen. Det går att köra med avrundnings fräs i plaströret efteråt. Jag tror att den inre portöppningen går fri om du bara !"bafflar" den ned en bit mdf.

Har du redan gjort den mer komplicerade porten så kan du fräsa som du redan beskrivit. Ja på baksidan kan du rent fimpa en del av stagningen - se till att det inte kan börja skrammla mellan stag och port baffel genom att limma ihop dom med varandra med t.ex. PL400

/G

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-10-25 16:40

skrutten skrev:När jag misslyckas med måtten sådär (har hänt) så har jag fällt ner ny bit mdf skiva i hålen och limmat spacklat slipat och gjort om... :(
Men basröret och terminalen kan du behålla, om inte basrören är ner sågade så gör snikvarianten som finns beskriven i nya lilla dokunmentationen. Det går att köra med avrundnings fräs i plaströret efteråt. Jag tror att den inre portöppningen går fri om du bara !"bafflar" den ned en bit mdf.

Har du redan gjort den mer komplicerade porten så kan du fräsa som du redan beskrivit. Ja på baksidan kan du rent fimpa en del av stagningen - se till att det inte kan börja skrammla mellan stag och port baffel genom att limma ihop dom med varandra med t.ex. PL400

/G

Har redan gjort den komplicerade porten. Imorse kom vi fram till att det får bli två helt nya lådor, alltså att jag börjar om från scratch. Blir nog enklast så eftersom jag limmat ihop delar av lådan (front, en vägg, botten och baksida) så blir det jobbigt att försöka dela på bitarna. Trist att jag inte hinner klart med dem så jag får provlyssna ikväll. Åker norrut idag och kommer inte ner till de sydligare breddgraderna igen förrens till jul. Men men, är huvet dumt får man lida :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-25 23:03

Vad blir byggkostnaden?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-10-25 23:57

MagnusÖstberg skrev:Vad blir byggkostnaden?

För mig kostade element, och allt vad delningsfilter/dämpning/terminaler/kabel ungefär 4000kr. Sen tillkommer ju lådan och lack/faner. Jag kommer åt MDF relativt billigt och färdigsågat, så där kan det ju bli skillnad. Beställde både från Hifikit och BMM :) Lär landa på runt 5000 kr lappen nu när jag gjort lite fel och sedan ska köpa färg.

Funderar du på att bygga? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-26 00:00

Jag har mycket stor respekt för Skruttens kunnande.

Men jag kommer nog inte bygga den, men att rekommendera den vore kul att göra. Skulle gärna lyssna på den om någon i Stockholmsträsket bygger/har byggt :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-12-19 12:24

Nuså, nu är det dags igen! :D
Sitter och ritar om ritningen så jag får de mått jag behöver eftersom jag inte limmar ihop hela lådan först. Såg nu att terminalen kommer hamna lite långt ner vilket leder till att jag måste fräsa i både bakstycket och i botten för att kunna försänka ner terminalen. Visst går det att lägga terminalen lite högre upp?
Ursäkta att jag frågar en kanske dum fråga, men nu vill jag verkligen inte att något blir fel! :oops:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-12-19 20:14

PierreL skrev:Nuså, nu är det dags igen! :D
Sitter och ritar om ritningen så jag får de mått jag behöver eftersom jag inte limmar ihop hela lådan först. Såg nu att terminalen kommer hamna lite långt ner vilket leder till att jag måste fräsa i både bakstycket och i botten för att kunna försänka ner terminalen. Visst går det att lägga terminalen lite högre upp?
Ursäkta att jag frågar en kanske dum fråga, men nu vill jag verkligen inte att något blir fel! :oops:

Det kan väl möjligen inkräkta på utrymmet för filtret. Om du redan har monterat filtret kan du ju kolla mot dina olika mdf delar hur det blir.

/G

Edit: kolla att allting ser rimligt ut innan håltagning påbörjas.
...Jag har monterat terminalen utanpåliggande.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2009-12-20 11:05

skrutten skrev:
Det kan väl möjligen inkräkta på utrymmet för filtret. Om du redan har monterat filtret kan du ju kolla mot dina olika mdf delar hur det blir.

/G

Edit: kolla att allting ser rimligt ut innan håltagning påbörjas.
...Jag har monterat terminalen utanpåliggande.

Jag måste nog ha filtret på botten för det får inte plats på den bakre väggen.
Nu ska flera ögon få kolla så att allt ser ut som det ska

KillerX

Inläggav KillerX » 2009-12-30 11:47

Kul att du kommit igång trots din lilla miss på första lådan! Har nu äntligen kommit igång lite smått med att börja titta på ett liknande bygge. Dock har jag det roliga problemet att jag måste "gira" alla hörn då det kommer bli ett bygge i massiv ek ( ligger lite för mycket oanvänt hemma) då man helst vill slippa se ändträet, så håller på nu med en testlåda byggd utaqv spånskivor med girningar i varje hörn! blir lite pill! Men kul att flera valt att bygga dessa högtalarna ;) .

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-01-09 00:03

Håller på att uppgradera filtret på denna för lite slankare återgivning, samt ngt högre verkningsgrad. Bara så ni vet vad som är på g.

/G

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-01-09 00:15

Lagom dags nu, beställde mina grejer igår så de är tyvär skickade. Men har ju tid att få med ändringen ändå om den inte blir alltför stor/dyr då lådorna inte är klara! Men kul att bygget uppdateras :). Får väl ta och slänga upp slutresultatet senare.

Roberth

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-01-09 00:23

KillerX skrev:Lagom dags nu, beställde mina grejer igår så de är tyvär skickade. Men har ju tid att få med ändringen ändå om den inte blir alltför stor/dyr då lådorna inte är klara! Men kul att bygget uppdateras :). Får väl ta och slänga upp slutresultatet senare.

Roberth

Kostnad 218:- på Hifikit som det ser ut just nu...
+ avlindning av 2mH spolen till ca 1.5mH?

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-01-09 00:26

Ok ingen större fara då, så vi får helt enkelt testa med det gamla filtret och se om man blir nöjd :). Dock är det en bra bit kvar då lådorna inte är lådor ännu!

Roberth

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-01-10 14:21

Jag har provlyssnat på en överföringsfunktion som motsvarar det tänkta nya filtret. Vet inte hur jag vill ha det ännu. Lite av det trevliga hos högtalaren ligger i basen men med vissa inspelningar och endel rum kan det helt enkelt bli lite väl mycket av den goda varan. Funderar vidare på detta.

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-01-16 12:43

Jag hade tänkt ha basreflexporten framtill, men jag undrar då om det går att göra en höger resp vänsterlåda där basreflexporten ligger i olika nedre hörn? det borde ju inte påverka men bäst att fråga er experter!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-01-17 11:00

KillerX skrev:Jag hade tänkt ha basreflexporten framtill, men jag undrar då om det går att göra en höger resp vänsterlåda där basreflexporten ligger i olika nedre hörn? det borde ju inte påverka men bäst att fråga er experter!

Inga problem, kör på.

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-02-03 13:09

Jaha då kommer en liten fortsättning på alla dessa frågor nämligen om det är godkänt att ha filtret såhär?

Bild

hade nämligen tänkt dela på filtret och ha diskantdelen över staget och den andra delen under, då det hade blivit lite trångt annars.

Mvh Roberth

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-02-03 19:21

Man kan sätta filtret som du tänkt.

Det verkar som att 2mH spolarna har blivit vidare...

Annars om man fimpar delen av staget som ligger mot bakstycket så går det att skjuta in filtret bakom diskanten en bit. Det är ju bra om man relativt enkelt kan plocka ur filtret vid ev felkopplingar.

Jag har gjort filtret mycket tajtare och mindre hajänd
Bild

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-02-03 21:23

Jo går ju att krympa det men tror det funkar såhär då jag mätt så att du kan få in och ut diskantfiltrer genom hålet för diskanten ;). Jag återkommer med slutresultat om någon vecka förhoppningsvis.

Edit:

Jag har lite funderingar kring basreflexröret, är det längden på röret utan baffel osv, el är det totala längden med baffel + avrundningsbiten invändigt?

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-02-04 20:05

BUMP!

Hur ligger det till med rörlängden?

Roberth

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-02-04 23:18

KillerX skrev:BUMP!

Hur ligger det till med rörlängden?

Roberth

Totala längden blev 18 cm inklusive avrundningar och bafflar. Detta om man rundar av med en fräs som har 9mm radie.

/G

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-02-06 13:32

Hej!

Tänkte lägga upp en liten varning angående basreflexportens placering på baffeln, då visaton element är större än basen i nya lilla så kommer man att få flytta ner basreflexporten 2-3mm! Då rundningen annars kommer att gå in under baselementet.

Mvh Roberth

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-02-06 15:11

KillerX skrev:Hej!

Tänkte lägga upp en liten varning angående basreflexportens placering på baffeln, då visaton element är större än basen i nya lilla så kommer man att få flytta ner basreflexporten 2-3mm! Då rundningen annars kommer att gå in under baselementet.

Mvh Roberth

Det är ju alldeles korrekt som du säger. Alternativt man kan flytta upp basen men då blir takreflexen annorlunda. Den första "nya lilla" hade slits port det kan man ju även använda till AL130 basen. Kräver dock en annan ritning isåfall.

Du kanske är den första som bygger 9LAEH med basröret framåt?

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-02-06 15:30

Mycket möjligt att det är så, och andra sidan verkar det finnas några stycken som har byggt denna utan att skriva i tråden vilket är synd.

Det börjar iaf närma sig montering!

Mvh Roberth

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2010-02-07 14:50

:o
Satt precis och kollade på film när jag hör ett plastigt klirr och ser att det trillat av en sån där svart "bricka" ifrån centrum på bas/mellanregister. Är det någon typ av skydd som sitter på från fabrik som "ska lossna"? Blev måttligt snopen, det ska väll inte kunna hända? När jag kollar på baksidan av den så är den glansigt plastig utan någon perforering eller liknande.
Kanske ska tillägga att det verkar sitta flera stycken på rad, för jag fick inget hål i mitten

Som det ser ut nu:
Ser helt normalt ut :o
Bild
Förutom detta:
Bild
Senast redigerad av PierreL 2010-02-07 20:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-02-07 15:28

Den som limmat fast dammskyddet verkar ha satt två på varandra. Det ska inte vara två på varandra så det var väl bra att det yttre ramlade loss. Kanske nåt att kolla för de som köpt visaton elementet i fråga.

/G

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2010-02-07 20:13

skrutten skrev:Den som limmat fast dammskyddet verkar ha satt två på varandra. Det ska inte vara två på varandra så det var väl bra att det yttre ramlade loss. Kanske nåt att kolla för de som köpt visaton elementet i fråga.

/G

Okey, skönt :) Visste inte om det skulle sitta flera av någon anledning, men det lät precis likadant med och utan det extra dammskyddet.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-02-07 20:37

:lol: Haha! Vilken rolig grej!

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-02-08 12:01

Martin skrev::lol: Haha! Vilken rolig grej!

Perfekt partytrick! Är bara att ignorera alla när den lossnat när de försöker förklara/visa dig vad som hänt :D

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-02-08 12:05

Lite tradigt om man mätt upp elementets parametrar, designat ett delningsfilter samt lött ihop och limmat ihop sin låda. Helt plötsligt har elementet andra egenskaper. :(

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-02-16 16:52

skrutten skrev:Jag lindade av PierreL:s spolar och räknade då antalet varv som jag tog bort. Detta innebär att om man beställer från Europe audio (BMM) och får identiska spolar som dessa i framtiden så skall de lindas av enligt följande:
Efter avlindningen skall tråden låsas på samma sätt som den var innan (0,5 varv i "fel" riktining). Håll tråden spännd under omlindningen så att inte spolen får lösa varv.

Hmm, har lindat av mina spolar idag och aldrig att det var tio varv jag lindade av på 50 spolen, mätte med den billiga varianten av lcr mätare ifrån conrad. Däremot den andra kan jag tänka mig stämma ;) dock verkade värdet på den lilla spolen inte stämma från början de mätte både 41-42uH.

Tyvär missade jag att räkna antalet varv hade kanske varit bra för andra att ha bådas värden ;)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-03-10 22:35

Har kommit fram till ett filter som jag skall prova snart - jag har gjort en del tester med hjälp av en eq som är positiva.
Filtret kommer enligt simuleringen att ge högtalaren nedanstående mätdata:
0-30-60 grader offaxis därunder fashomogenitet och funktionen för filter + högtalare (onaxis)
Bild

Eftersom filtern är ombygga och testade nu 2 månader senare så klistrar jag in kopplingschemat här (också)
Bild
Senast redigerad av skrutten 2010-05-08 15:20, redigerad totalt 1 gång.

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-03-25 11:38

Hej!

Vill bara tacka för en enastående konstruktion, är supernöjd med högtalarna som är klara sedan någon månad. Kan kanske slänga upp någon bild senare.

Jag har bara ett tips till framtida byggare välj MDF eller något annat lättarbetat material. då jag bränt frässtål m.m. vid bearbetningen utav den massiva eken jag byggt i!

Sen filtret är jag inte rätt man att svara på om det är "bättre" men det är helt klart kul och inspirerande att det fortfarande utvecklas!

Mvh Roberth

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2010-05-04 09:33

Jag är väldigt intresserad av att bygga den här högtalaren, 9LAEH.

Skrutten:
Hur ska man tänka vid placering av basreflexhålet?
framsida eller baksida, gör det någon skillnad ljudmässift/placeringsmässigt?

KillerX:
Skulle vara roligt att se en bild på dina högtalare!

/Mattias

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-05-04 17:02

-mattias- skrev:Jag är väldigt intresserad av att bygga den här högtalaren, 9LAEH.

Skrutten:
Hur ska man tänka vid placering av basreflexhålet?
framsida eller baksida, gör det någon skillnad ljudmässift/placeringsmässigt?

KillerX:
Skulle vara roligt att se en bild på dina högtalare!

/Mattias

Det gör nog en liten skillnad var hålet sitter. Och designen är gjord för basreflexen bakåt och mät/lyssningsmässigt är det enda varianten som jag känner till. Vad som händer med porten framåt är att pipresonansen kommer ut i det fria på en för mig okänd nivå.

Placeringsmässigt kan det vara avgörande vart porten sitter - den får ju inte täppas till eller placeras så att flödet i porten minskas menligt.

/G

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-05-04 18:39

Hej! Mattias.

Kul med fler som vågar bygga själv ;). Har tyvär bara en bra bild men kan ta fler till helgen om du vill ha det. Här är den iaf
Bild
Senast redigerad av KillerX 2010-05-08 21:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-05-08 15:31

Så här ser det nya filtret ut (till 9LAEH MkII) - det skall minska nivån ngt i basen utan att högtalaren för den skull på något sätt blir anorektisk.
Bild

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-05-08 21:58

Började nästan tro att ditt filterprojekt stannat av! Men bra med en vidareutveckling även om jag inte kan påstå att högtalarna på något sätt känns överdrivet bastunga utan mest varma och trevliga att lyssna på!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-05-09 10:35

KillerX skrev:Bild

Ja du har säkert fått slita för det där bygget MDF är som du själv säger mycket mer lättarbetat, hursomhelst snyggt jobbat :D

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2010-05-09 17:59

Det lutar nog åt att jag har porten framåt, så som KillerX har gjort.

En liten fundering till KillerX / Skrutten eller annan som byggt:
Det ska in ett extra stag, med placering 120mm från ovankant.

Funkar det att placera staget på samma ställe även på varianten med basporten framåt?

/Mattias

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-05-09 20:11

-mattias- skrev:Det lutar nog åt att jag har porten framåt, så som KillerX har gjort.

En liten fundering till KillerX / Skrutten eller annan som byggt:
Det ska in ett extra stag, med placering 120mm från ovankant.

Funkar det att placera staget på samma ställe även på varianten med basporten framåt?

/Mattias

Sätt staget på samma ställe och om det blir svårt att rymma filtret kan man utan att fundera allt för mycket ta bort den delen av staget som ligger mot baksidan. Om porten skall vara frammåt så är det lämpligt att göra dämpning av pipresonansen enligt beskrivningen till "nya lilla"
Basröret(öppningen) måste justeras enligt vad KillerX kommit fram till i denna tråd, beroende på att 9LEAH basen är större än "nya lillas" bas.

/Gunnar

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-05-09 20:26

Precis som skrutten sa så går det alldeles utmärkt att få ihop staget samtidigt som du har basporten framåt, men det gäller att vara noga med att mäta då det inte är många mm i marginal med porten framåt! Vilket är ett resultat av att Visaton elementet är större än basen som sitter i nya lilla om än bara med någon mm!

Får även tacka för kommentaren ifrån dig Skrutten ;)
Mvh Roberth

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-05-09 21:01

Snyggt KillerX! :D

nan61

Inläggav nan61 » 2010-05-15 11:23

Hej!
Jag är en ganska passiv medlem...läser ofta, skriver sällan. Hade tänkt bygga ett par av skruttens fina små högtalare från denna tråd då jag hade ett par gamla visaton-midbasar som legat i en låda i evigheter. Skulle gärna vilja höra lite om de subjektiva skillnaderna på de olika filterversionerna.. gillar basrikt och har ett litet rum med lågt i tak som sväljer rätt mycket i 100-200 Hz regionen så jag funderar på att gå på den äldre versionen. Har jag fattat rätt att det nya filtret ökar känsligheten över större delen av frekvensområdet med ett par db så balansen mot basområdet ger upplevelsen "ljusare" tonalt? Har någon byggt den med slitsport.. och funkade det bra isåfall..?... skulle gärna ha en framåtriktad port. Har också funderat på att sätta den på "stöttor" på en fot och ha porten i botten... lämpligt/olämpligt?
Tacksam för kommentarer...
/nan

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-05-15 13:28

Att ha basporten framåt är som du ser inget problem, neråt får nog Skrutten svara på. Men jag har förövrigt inte upplevt dem som bastunga och då har jag den gamla filtervarianten, däremot aningen tungdrivna men inte så att det blir något problem!

Tack för kommentaren Peetwa!

Roberth

nan61

Inläggav nan61 » 2010-05-15 13:52

Tack!
Jag har väl 3ggr vad de tål i effekt att ta av så tungdrivenheten är inget problem.. möjligtvis att de kanske låter mer odynamiska på låg volym i den versionen..?,, hur som helst så lutar det mest åt den gamla versionen ändå.. och kanske sub såsmåningom

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-05-15 14:22

Låter vettigt, men man kan ju alltid tänka till när man bygger dom så att du kan testa båda filtren genom att ha filtret urtagbart ;) så får du se vilken variant du gillar mest!
Så skulle iaf jag ha gjort.

Roberth

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-05-15 18:34

Är det ngn oro för något speciellt som gör att man inte vill ha porten bakåt?

Jag vet hur en passande slitsport kan byggas men har tyvärr inga ritningar om det inte nu finns i "nya lilla" tråden.

Filtermodden skulle jag rekommendera det rör sig bara om ca 1dB skillnad - till struntsakerna hör att filtret om något är ännu fas koherentare samt delningsfrekvensen ngt högre.

/G

Jag menade denna ritning.
Bild
Lådvolymen kan vara lite större än nödvändigt - har inte kollat detta.

Porten tycker ska vara bakåt minst problem så. Slitsporten ovan övergavs då jag inte lyckades dämpa pipresonansen i den.

KillerX

Inläggav KillerX » 2010-05-15 19:10

I mitt fall ville jag ha porten bakåt då jag har de placerade med lite tajt om utrymme bakåt. Samt rent estetiskt då! Och jag vet att man inte ska placera de intill vägg osv, men har man inget val så vad gör man!

Roberth

nan61

Inläggav nan61 » 2010-05-15 19:47

Lite samma tanke här.. just nu har jag inga problem att ställa en meter ut i rummet.. men om man vill ha kvar dem ett tag och saker och ting ändrar sig så man måste ställa närmare vägg så är det ju en lösning med lite mer flexibilitet att ha den framåt eller nedåt kanske.. men va f-n.. jag ska inte va sån.. jag kör väl på bakåtporten och säljer dem om jag flyttar eller bygger nya lådor då.. 4 liters sluten fullpackad med rockwool och en sub så kan jag ställa dem varsomhelst :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-05-15 20:14

nan61 skrev:Lite samma tanke här.. just nu har jag inga problem att ställa en meter ut i rummet.. men om man vill ha kvar dem ett tag och saker och ting ändrar sig så man måste ställa närmare vägg så är det ju en lösning med lite mer flexibilitet att ha den framåt eller nedåt kanske.. men va f-n.. jag ska inte va sån.. jag kör väl på bakåtporten och säljer dem om jag flyttar eller bygger nya lådor då.. 4 liters sluten fullpackad med rockwool och en sub så kan jag ställa dem varsomhelst :)

Det är ju klart att en framåtriktad port är mest flexibel - det är därför som det finns den valfriheten :)

Själv har jag en dämp-panel bakom mina och de står så att ena kanten på baksidan nuddar skum-materialets toppar och eftersom de är invinklade så ligger andra kanten på baksidan ca 9 cm i från topparna.

nan61

Inläggav nan61 » 2010-05-15 21:36

Ok, brukar också ha dämp bakom ibland beroende på hur jag uppfattar midbasen ..

men min är slät. gammal avbalkning från öppet kontorslandskap.. kajsa varg-style, som det mesta med mig.. "man tager......

"Bild

Får väl köra nya filtret och porten bak när det blir dags.. funderar forfarande på designen liksom..
/nan

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2011-07-10 14:55

Hej
Jag återupplivar en gammal tråd.

Jag har ju tidigagre skrivit att jag varit intresserad av att bygga Skruttens 9LAEH,
och nu så tänkte jag äntligen köra igång.
Elementen ligger här hemma och väntar.
Men jag har problem at hitta ett basreflexrör med den innerdiametern som du använt Skrutten (ytterdiam 50 med innerdiam. 43 mm)
Längden: 180mm

Därimot har jag hittat 50x1,8 (ytterdiam 50 med innerdiam. 46,4 mm)
Detta verkar vara någon form av standardmått.

Så det röret blir lite vidare, och kommer då påverka längden på basrefexröret?

Vet du hur jag skulle kunna få tag på ett likande rör som du använt.
Eller kunna hjälpa mej anpassa längden på basröret?

Vems som helst får givetsvis svara (inte bara Skrutten)

Hälsn
Mattias

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-07-10 20:40

Är det ell elrör du har? Jag använde ett 50mm grått avloppsrör.
Men det går att räkna om. Återkommer
Ett vitt avloppsrör förståss...??

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2011-07-10 21:03

Det röret jag kollade på var ett grått avloppsrör 50x1.8.
Med innerdiam 46.4
Jag kollade på jula, byggmax och krauta. Alla hade samma standardrör.

Därimot så verkar det finnas kabelrör med dim
50/43, exakt samma mått som du använt.
Dessa är dock inte lika enkla att få tag.
De går kanske att beställa som privatperson.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-07-10 21:23

Gör röret 2 cm längre, men kontrollmät först innediametern när du köpt röret så får vi korrigera efter riktig diameter.

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2011-07-18 21:04

Hej Skrutten
Jag har skaffat ett basreflexrör (avloppsrör) nu.
Det har en
invändig diameter på: 45,7 mm.
Jag mätte med ett digitalt skjutmått.
Så basreflexröret kanske behöver
förlängas något kortare än 2cm?

Jag har fått alla delar och filterkomponener nu
så tänkte starta en ny tråd
för mitt bygge.
Som jag kallar för "Byggtråd 9LAEH"
eller något liknande.

Uppdatering 2011-07-20
Jag såg att det blev trångt mot
diskantelementet om man förlänger
röret. Hur nära kan rörets mynning ligga
mot baksida diskant?

Så jag letade fram ett annat avloppsrör
Som jag hittade under altanen.
Detta har innerdiameter 43,3 mm.
Kanske bättre jag kör på detta?
Behöver kanske anpassas på längden?
Bild
Senast redigerad av -mattias- 2013-01-05 22:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2011-07-27 23:01

Bygget är i fullgång.
Stagen fixade.
Hål i bafflarna utfrästa.
Jag har inte försänkt diskanten i MDF:en,
för jag tänkte lägga på en skiva 4mm björkplywood på fronten,
och då blir den försänkt när plywooden kommer på.

Angående avloppsrören som jag hade liggandes hemma
ett inv. 45,7 mm och ett invändigt 43,3 mm så har jag börjat tvivla på dessa.
Vid en närmare granskning så har dom förlorat sin runda form, och är lite ovala, inte mkt, men ändå lite.

Men Hifikit har ett basreflexrör med inv. diam. 45,
artikelnummer 5234, bara att jag sågar av tratten på dom.
Dom är säkert helt runda.
Jag kan beställa två sådana, så kontrollmäter jag innerdiametern,
och återkommer till dej med det.

innerdiam 45 borde medföra att man inte behöver förlänga det fullt så
långt, och det då blir bättre plats mot baksida diskant.
(jag ska även lägga på en skiva 4mm björkplywood på baksidan,
vilket gör att röret skuts 4mm bakåt från diskanten)

Hoppas du inte tycker jag har krånglat till det allt för mycket Skrutten!

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av -mattias- 2013-01-05 23:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-08-02 09:44

Orginalröret är i längsta laget för lådan så det är nog dumt att göra det längre. Jag tror att du bör använda samma längd som i originalet.
Helst skall avstämningen hamna vid 43Hz men om den hamnar lite högre är ju inte kritiskt, speciellt om du skall använda dina nybyggda snygga subbar till 9LAEH.

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2011-08-03 22:51

Ok, då är det bäst jag använder det röret som jag hade
med innerdiam. 43,3 mm och totallängd på 180mm.
Det är nästan samma som orginalritningen.

Lådorna är nu ihoplimmade, förutom "locket".

Nästa steg är att göra trattarna till basreflexröret.
Och så filtrerna förstås.
Jag tror jag provar med de gamla filtret först.
Jag har även komponenter att för att kunna sätta ihop det uppdaterade filtret.
Bild
Bild
Senast redigerad av -mattias- 2013-01-05 23:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-10-28 21:20

Man kan ju undra hur det gick för -Mattias- om dom blev klara?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-10-28 21:47

Har ingen aning... har inte hängt med här. Intressant - ska läsa in snart! :)

Edit. Kul litet bygge men ändå seriöst och genomarbetat! Funderar på var jag skulle ställa ett par sådana...! :)

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2011-12-10 18:12

Ja högtalarna är klara, sen en tid tillbaka.
Ursäkta mitt sena svar, men jag har mest lyssnat den senaste tiden :)

Jag provade först med orginalfiltret, och sedan med det nya filtret.
Det nya filtret lät mycket bättre i mitt rum.
Diskanterna var jag inte helt nöjd med i början, tyckte diskantnivån kändes något hög.
Men efter ett tag, tyckte jag de lät behagligare, men det tog säkert
ca 2 månader för dem att bli inspelade.
(eller om det beror på att jag vande mej).

Här kommer en bild på kopplingsschema:
Jag har markerat vad som är plus och minus, som jag tror att det ska
vara. Skrutten stämmer det så som jag markerat?

Och sen så drog jag ihop de två paralellkopplade kondensatorerna
(2x 6,8 uF) så som det röda sträcket på bilden visar.
Jag tror de blir funktionsmässigt samma?
Bild
Bild
Så jag är mycket nöjd med högtalarna, har aldrig lyssnat så mycket som nu.
Nedan: 9LAEH tillsammans med basmodul.
Bild
Bild
Bild
Har använt fårull istället för gullfiber.
Bild
Bild
Bild

Filterarbete, här arbetas det med orginalfiltrerna, som jag nu bytt ut mot det nya.
Bild
Filter provmonterat.
Bild
Bild

Klädde in högtalaren i 4mm björkplywood.
Så för att få rätt mått på högtalen så är vissa mdf-bitar av 12 mm tjocklek
istället för 16mm.
Bild
Färdigfanerade
Bild
Betsade i nyans "Cherry", och färdiga för slutmontering.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av -mattias- 2013-01-06 00:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-10 18:21

Fint! :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-12-11 01:12

Snyggt! Ingen klen "fanerdimension" - slutresultatet ser propert ut.
11010000

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-12-11 11:44

Högtalaren har en ljus karaktär men det beror lite på rummet hur mycket den kommer fram. dina + o - markeringar stämmer. Jag hoppas att du har en 0,68uF och en 6,8uF i basfiltret (jag kan skicka dig 2st 0,68uF i ett brev annars). Den ljusa karaktären går givet att åtgärda.

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2011-12-11 19:55

Jag har felaktigt använt 2st 6,8uF.
Jag hade inte riktigt koll på prefixen där, och fick för mej att jag skulle dela med 100 (istället för 1000, för att få det i uF)
Så jag tänkte att det var samma kondenatorer men redovisade olika.
Bra att du uppmärksammade det :)

Tack för erbjudandet,
men jag beställde två nya 0,68uF, på internet.

Jag återkommer med mina lyssningsintryck, nästa helg, om allt går bra.
Lite roligt att jag lyssnat på ett felmonterat filter, och ändå tyckt det låtit bra.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-12-11 21:47

Vill du minska på diskantnivån (möjligen minskar det en del av det ljusheten) så går det bra att byta ut R3 i diskantfiltret från 5,6 ohm till 6,8 ohm eller 8,2 ohm, man kan testa lite själv vad man gillar. Fashomogeniteten i filtret påverkas nästan inte alls resistorbytet.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-12-19 23:03

skrutten skrev:Vill du minska på diskantnivån (möjligen minskar det en del av det ljusheten) så går det bra att byta ut R3 i diskantfiltret från 5,6 ohm till 6,8 ohm eller 8,2 ohm, man kan testa lite själv vad man gillar. Fashomogeniteten i filtret påverkas nästan inte alls resistorbytet.

Jag har prov lyssnat med 8,2 ohm och tänker nog behålla det så, som bonus sänkte detta offaxis kurvan vid 60 grader där en liten topp fanns innan diskanten började att rulla av.

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2011-12-19 23:49

Ok, jag har fått dit rätt kondensator nu, och monterat en 6,8 ohm på R3.
Ska prova med 8,2 ohm också, men tänker det låta gå några dagar emellan, så bli det lättare att bedöma.
Annars tyckte jag det kändes som om bitarna föll på plats, nu när jag monterat filtret rätt.
Basmodulerna känns faktiskt lite överflödiga.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-04-01 00:46

Hörde precis dessa på en lyssningsträff! :)

De låter fantastiskt fint!

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-04-01 09:02

Även jag blev impad av 9LAEH, grattis till en väldigt lyckad konstruktion!
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-04-01 09:31

Jag lyssnade också igår och var impad. Går i funderingstankar så att säga.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-04-01 20:56

ja, dessa blommade verkligen ut hos Nattlorden, med dämpväggar, 60 cm ut och så stenstativ i form av pi-60 :)

tror iofs inte att den sistnämda är nödvändig...

och nu när de fasliga problemen är klarlagda upptäckte jag då jag skulle skruva fast kablarna (inte bananproppar) att skruvkontakten på ena högtalaren bara snurrade runt. jag har ju använt dubbelmuttrar att fästa klammern med men de har väl släppt tack vare ljudtrycket :)

tur bakstycket är löstagbart!!!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-04-01 20:59

rikkitikkitavi skrev:
tur bakstycket är löstagbart!!!

:lol: Erkänn att detta är en av de saker som du är mest nöjd med! 8)

Verkligen kul att du tog med dom!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-04-01 20:59

Jo, de lät väldigt trevligt.
Större än vad man kan tro med tanke på storleken :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-04-01 21:18

ohörda, för min del, men det är en intressant konstruktion, med inte så jättedyra komponenter. Såg t ex igår AL-130 för 75€ skulle gärna bygga ett gäng, när tid och ekonomi tillåter, om nått år....
Har fått för mig att bygga slutet, och borde kanske få -3 dB vid 70-75 Hz med fem liter låda. Vi får se :wink:

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-04-01 22:24

Jag har själv hört Rikkis alster i min egen hemmiljö, som inte alls är så dämpad. Även här lät de väldigt fint. :D

Användarvisningsbild
ahlbjo

Inläggav ahlbjo » 2012-04-15 21:47

Har bestämt mig för att bygga mig ett par av Skruttens 9LAEH. Jag har stora förväntningar på dessa skapelser och tänkte prova dem som frontar i vardagsrummet, men med öppen planlösning och högt i tak är jag rädd att de visar sig något små.

Nåväl, en stor del av njutningen med högtalare är ju att bygga dem. Samtidigt som jag ordnat komponenter och material till två andra mer pressande högtalarprojekt har jag fått MDFen tillsågad och passat på att beställa element och komponenter till delningsfiltrena fråm Europe-Audio.com och HifiKit.se. För att kunna få till rätt värden på spolarna skaffade jag också en LCR mätare, Voltcraft LCR -100 från Conrad.

När jag började mäta blev jag glatt överraskad avseende precisionen på induktansmätningen. Spolen, från HifiKit, 5111 specificerades till 0,3 mH och mätte 0,300mH :D , samma för båda. Efter att ha lindat av 2 varv landade jag på 0,290-0,291 mH vid upprepade mätningar. Resistansen var dock mer problematisk. Specifikationen säger 0,4 Ohm, men mätningen gav 0,1 Ohm. Nu är min förståelse för induktans, kapacitans och resistanser baserad på 20 år gamla gymnasiekunskaper :) så förklaringarna kan i min värld vara många till detta mätresultat. Är mitt mätinstrument dåligt på resistansmätning i allmänhet? Är spolen feltillverkad? Uppstår resistansen i spolen endast när en kraftigare ström går genom spolen? Min gissning faller på sista förslaget.

Mätning på spolen I.AD.4.E.0 från Europe-Audio visade på 0,048-0,050 mH respektive0,050 mH. Efter att ha lindat av 7 varv landade jag på 0,033 mH respektive 0,033-0,034 mH. Även här avviker resistansen. I specifikationen 0,09 Ohm, men vid mätning 0 Ohm. I delnigsfiltret skall det vara 0,12 Ohm, men jag har hoppats på att kunna lösa det med ett litet motstånd i serie eftersom jag inte hittat rätt spole på marknaden. Man skulle dock kunna tro att jag sov när jag gjorde beställningen eftersom spolen är lindad med 1,0 mm tråd istället för 0,8 mm. Ny beställning läggs :oops: .

Spolen 5168 från HifiKit är specificerad till 1,8mH och mätte 1,820 respektive 1,803 mH. Efter att ha lindat av ett varv gick den förra ned till 1,801 mH och jag satt nöjd. Även här stämde inte resistanserna.

Med en ny, fin LCR-mätare kunde jag naturligtvis inte motstå att mäta motstånden också. Genomgående har jag valt EuropeAudios Superes motstånd med 1 % tolerans. Resultaten var dock nedslående. R1 med specifikation 5,60 Ohm mätte 5,29 respektive 5,25 Ohm vilket ger en avvikelse på > 5 %. Fynden för övriga resistorer var likvärdiga, > 5% under specifikation. Ska jag anta att LCR mätaren, som jag använt enligt manualen, är usel på att mäta resistans eller är resistorerna defekta? Har tyvärr inte tillgång till ytterligare resistansmätare med den tolerans som krävs. Multimetern påstår glatt att resistansen är 5-6 Ohm
:D .

Användarvisningsbild
ahlbjo

Inläggav ahlbjo » 2012-04-16 12:53

Ser att ovanstående inlägg blev långt och litet pratigt :oops: .
Det jag ville ha fram är:

Linda av 2 varv från HifiKits spole 5111 (0,300 mH, 0,4 Ohm) så landar induktansen på önskade 0,290 mH (enligt mina mätningar vill säga).

Sen ställde jag en massa frågor om resistans hos spolar och motstånd. Vill någon ge mig en hjälpande hand med dem blir jag glad.

Skrutten: tycker du detta blir för OT, ber jag någon flytta inläggen till egen tråd :) .

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-16 16:27

ahlbjo skrev:Ser att ovanstående inlägg blev långt och litet pratigt :oops: .
Det jag ville ha fram är:

Linda av 2 varv från HifiKits spole 5111 (0,300 mH, 0,4 Ohm) så landar induktansen på önskade 0,290 mH (enligt mina mätningar vill säga).

Sen ställde jag en massa frågor om resistans hos spolar och motstånd. Vill någon ge mig en hjälpande hand med dem blir jag glad.

Skrutten: tycker du detta blir för OT, ber jag någon flytta inläggen till egen tråd :) .

Vi kan ju hjälpas åt att få detta bra så det är bara att köra på.
Det är precis som du redan funderat ut lätt att lägga ett motstånd i serie för att kompensera den resistiva delen av spolen. Med de spolar du har om du bara specar vilket Ri (och du kanske redan gjort detta ser jag nu) de har från tillverkaren/säljaren så kan jag testa att simulera dessa värden på Ri och se om det kommer att fungera ändå. Jag tror inte att du skall lita på den där LCR mätaren och resistans mätningen. Kan vi ta detta efter helgen så har jag tid. 33uH spolen får man väl gissa ett Ri på och se vart det barkar.

/G

Användarvisningsbild
ahlbjo

Inläggav ahlbjo » 2012-04-17 00:26

Hej skrutten och tack. Har du tid att räkna på detta efter helgen är jag glad.

Avser att beställa LU32/26-AG/0,05 0,5 mH från Europe-Audio att lindas av till 0,033 mH. Ri 0,14 Ohm.

Har Hifikits spole 5111 0,300mH avlindad till 0,290 mH. Ri 0,4 Ohm enl specifikationen.

Har Hifikits spole 5168 1,8 mH. Ri 0,4 Ohm (tror jag).
//B

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-18 21:06

ahlbjo skrev:Hej skrutten och tack. Har du tid att räkna på detta efter helgen är jag glad.

Avser att beställa LU32/26-AG/0,05 0,5 mH från Europe-Audio att lindas av till 0,033 mH. Ri 0,14 Ohm.

Har Hifikits spole 5111 0,300mH avlindad till 0,290 mH. Ri 0,4 Ohm enl specifikationen.

Har Hifikits spole 5168 1,8 mH. Ri 0,4 Ohm (tror jag).
//B

Jag fick lite tid över nu så jag har simulerat alltihop med olika Ri på 33 µH spolen; 0.05, 0.08, 0.12 och 0.14 Ohm detta borde ju täcka upp din lilla avlindning alla gånger - det skulle fungera utmärkt med vilket som helst av värdena i detta fall. Så du behöver inte beställa nägon annan 33µH spole. Dom andra spolarna är förhoppningsvis samma som jag använt då jag handlat dom på HIFI-kit.

/G

Användarvisningsbild
ahlbjo

Inläggav ahlbjo » 2012-04-18 23:16

skrutten skrev:Jag fick lite tid över nu så jag har simulerat alltihop med olika Ri på 33 µH spolen; 0.05, 0.08, 0.12 och 0.14 Ohm detta borde ju täcka upp din lilla avlindning alla gånger - det skulle fungera utmärkt med vilket som helst av värdena i detta fall. Så du behöver inte beställa nägon annan 33µH spole. Dom andra spolarna är förhoppningsvis samma som jag använt då jag handlat dom på HIFI-kit.

/G

Tack!
Menar du då att jag kan behålla spolen med 1 mm tråd som jag lindat av till 33µH? Skulle ju vara 0,8 mm.
//B

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-19 22:02

ahlbjo skrev:
skrutten skrev:Jag fick lite tid över nu så jag har simulerat alltihop med olika Ri på 33 µH spolen; 0.05, 0.08, 0.12 och 0.14 Ohm detta borde ju täcka upp din lilla avlindning alla gånger - det skulle fungera utmärkt med vilket som helst av värdena i detta fall. Så du behöver inte beställa nägon annan 33µH spole. Dom andra spolarna är förhoppningsvis samma som jag använt då jag handlat dom på HIFI-kit.

/G

Tack!
Menar du då att jag kan behålla spolen med 1 mm tråd som jag lindat av till 33µH? Skulle ju vara 0,8 mm.
//B

Jo det menar jag, Ri bestämmer mest hur djupt al130:s uppbrytning dämpas. Att dämpa den en gnutta mer (lägre Ri) är inget av avgörande betydelse. Den komponent jag valt var med tanke på pris och storlek. Det blir varken bättre eller sämre inom det fönstret jag provade (0.05-0.14 ohm)

/G

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-06-26 14:04

Slitsporten som var aktuell till "nya lilla" blev aldrig någon lycka va?

Sitter o funderar hur man skall få till det snyggt i reflexöppningen om man ex använder färdigfanérad mdf eller fanerar i efterhand. Snittytan och avfasningen blir ju inte riktigt snygg där då. Kanske får köpa färdiga basreflexrör?
Fast de är ju oftast koniska och vilken diameter räknar man på då? Yttre el inre?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-06-29 15:53

Emanuelgbg skrev:Slitsporten som var aktuell till "nya lilla" blev aldrig någon lycka va?

Sitter o funderar hur man skall få till det snyggt i reflexöppningen om man ex använder färdigfanérad mdf eller fanerar i efterhand. Snittytan och avfasningen blir ju inte riktigt snygg där då. Kanske får köpa färdiga basreflexrör?
Fast de är ju oftast koniska och vilken diameter räknar man på då? Yttre el inre?

Det blev starkare pipresonans i den men jag lyssnade på nya lilla med slitsport för ett par helger sen i Östersund. Jag vet inte om jag störde mig på portljudet.

Du har tänkt att ha porten framåt mao? Eri gjorde en variant med "phonport" annars så finns det flera sätt att dölja porten.

En finess man kan inför är en omkopplare på baksidan som man kanvälja diskant nivå med de resistorförslag jag gjort ovan i tråden.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-06-29 17:49

Skulle det bli slitsport hamnar den väl framåt (kanske går att ha överst på baksidan?) men funderar mest på få det snyggt oxå. Faner på sidor o topp o sen valchromat i front o bakstycke så funkar ju avfasningen på röret bra.

Omkopplare för 5,6 resp 8,2 ohm för distansen?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-02 22:10

Emanuelgbg skrev:Skulle det bli slitsport hamnar den väl framåt (kanske går att ha överst på baksidan?) men funderar mest på få det snyggt oxå. Faner på sidor o topp o sen valchromat i front o bakstycke så funkar ju avfasningen på röret bra.

Omkopplare för 5,6 resp 8,2 ohm för distansen?

Man kan ju ha en trevägs omkopplare så även 6.8 ohm får finnas med det blir mikrosteg kanske men varför inte. Men bäst är förståss att välja det som passar bäst för en själv och bara löda in det värdet.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-07-05 10:54

Skulle man kunna anpassa dessa för att användas med basmoduler? Jag tänker mig sluten låda med storlek anpassad för avrullning runt 80 Hz. Vad skulle man behöva ändra? Eller finns det andra DIY-projekt som är bättre lämpade?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-07-05 11:18

det är bättre att ha en portad låda om man delar vid 80Hz mot basmoduler, för då påverkar inte topparnas avrullning lika mycket.

kan vara knepigt att få till det annars. finns en tråd någonstans.

om du skall göra det så hade jag kapat av lite på djupet, helst vill man behålla baffelytan då den påverkar frekvensgången i samband med delningsfiltret och i sist hade jag kapat av nertill, så måtten i övre delen runt diskanten är densamma.

edit. det finns massor skrivet om varför delning vid just 80Hz , hur , var när man skall dela som om du inte redan har sökt på forumet gör det och läs några kvällar :)

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-07-05 11:32

Min tanke var att kombinera den akustiska avrullningen med delningsfiltret mellan toppar och basar...s :)

Eftersom porten nästan inte påverkar tonkurvan alls med topparna delade vid 80 Hz hade helst velat slippa bygga den. Men den kanske påverkar elementen på andra sätt?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-05 21:51

Rdna skrev:Min tanke var att kombinera den akustiska avrullningen med delningsfiltret mellan toppar och basar...s :)

Eftersom porten nästan inte påverkar tonkurvan alls med topparna delade vid 80 Hz hade helst velat slippa bygga den. Men den kanske påverkar elementen på andra sätt?

Man kan välja en smalare färdig port (30 mm) från t.ex. hifi kit om man vill dela vid 80Hz mot en basrelfex subbas i eller en lite grövre (45mm) om man fortfarande vill kunna köra utan sub.

Streamline 30 5224 25:-/st Längd runt 12 cm??
Streamline 45 5234 30:-/st Kapa till längden 18
Bägge rören får förses med en liten inre baffel

Skall ta och beställa 45 röret och kolla om det blir lämpligt att införa.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2012-08-15 12:05

Var ett bra tag sedan jag tittade in i denna tråden. Kul att intresset verkade blomstra efter att jag och KillerX byggde våra högtalare. Även de i bokfaner blev väldigt bra!
Kanske någon annan som är klar med dem?

Mina har tyvärr stått ospelade i över 1 år nu då jag varit utomlands. Under tiden har lillasyster lånat förstärkaren till ett par andra högtalare. Nu har dessvärre denna gamla technicsförstärkare sjungit den sista versen, och det är dags för något nytt.

Hur som helst är jag fortfarande väldigt nöjd med mina högtalare! Planerna som är nu är att hitta en ny förstärkare, samt kanske måla eller fanera om dem i en (enligt flickvännen) bättre/snyggare färg :P

Tack Skutten för designen och allt jobb du lagt ner på dessa, de kommer vara med mig länge!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-10-01 17:10

Dessa fantastiska högtalare bör ha en materiallista och allt som behövs för att enkelt kunna bygga!
kompletterar med bilder o sådant snart!

Bild
Bild
mått på låda finns i denna pdf
http://user.faktiskt.io/skrutten/diy2007ca12/ny_liten_hogtalare.pdf
Såglista
Bild
Bild i PDF

Element
Visaton AL130 http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=614 736
SEAS 22taf/g http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5610 358

Filterkomponenter
Bas
1,8mH http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5339 141
6,8uF http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8953 28
,68uF http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8936 7
,033mH* http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5283 15

Diskantfilter
5,6Ohm http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=497 6
4,7uF http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8949 21
,29mH* http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5063 20
4,7uF http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8949 21
**8,2ohm http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=505 6

tätningslist http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4883 42
terminal http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3836 59
basreflexreflexrör 40

mdf med uppsågning 500

Komponentkostnad för ett par 9LAEH bör landa kring
~3500 exkl frakt, finish och verktyg

Röret:
ytterdiam 50 med innerdiam. 43 mm(viktigt))
Längden: 180mm
aka grått avloppsrör

*

**
Vill du minska på diskantnivån (möjligen minskar det en del av det ljusheten) så går det bra att byta ut R3 i diskantfiltret från
5,6 ohm till 6,8 ohm eller 8,2 ohm, man kan testa lite själv vad man gillar. Fashomogeniteten i filtret påverkas nästan inte alls resistorbytet.
Jag har prov lyssnat med 8,2 ohm och tänker nog behålla det så, som bonus sänkte detta offaxis
kurvan vid 60 grader där en liten topp fanns innan diskanten började att rulla av.
Senast redigerad av schmutziger 2012-10-02 17:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-01 17:19

jag är ledsen skrutten men jag har nog demat din.design lite ofta nu så du får nog räkna med att svara på frågor snart igen :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-01 17:39

Föredömligt Smutz :)
Vilken diskantdämpning sitter i dina Rikkitavi?
Jag tror det kan vara en bra ide med den lite högre dämpningen.
Man hör peaken vid den höga off-axisvinkeln när man sitter "utanför" högtalarna. Samtidigt tror jag att en del av den stora ljudbild och lite "in your face" beror på på just detta.
Det hade varit kul att justera lite och se hur det låter.

ohh kanske ett gruppköp nere i Skåne?
Man borde ju spara några kronor på element och delningsfilterkomponenter.

Körde dem för en kollega hemma hos mig på lunchen... han ville ha.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-10-01 18:18

rikkitikkitavi skrev:jag är ledsen skrutten men jag har nog demat din.design lite ofta nu så du får nog räkna med att svara på frågor snart igen :)

Du har väl den uberfeta modellen med 2mH spole eller? De är lite mer återhållsamma i dagsläget med 1,8mH + har ngn? dB högre känslighet.

Förändringar på det hela jämfört men "nya lilla"
*Bas elementet skall inte försänkas på 9LEAH så där blir ritningen fel.
*Dämpmaterialet bör fördelas mellan bägge sidorna och inte bara på ena sidan som jag argumenterade för tidigare.
*Nej dom är inte faslinjära och det var inte nya lilla heller för den delen men faskoherenta är dom.
Senast redigerad av skrutten 2012-10-01 18:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-10-01 18:32

Gruppköp? Var det någon som sa gruppköp?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-01 18:49

Gruppköps-Bosse vädrar morgonluft! ;) Bygg ihop dina OA51:or....
Fast jag känner med dig... sitter och lyssnar på LAEH nu och blir inte mindre frestad...

Hatten av till dig Skrutten! Det är otroligt fina små högtalare. Har väldigt svårt att tänka mig att 99% av alla behöver mer än så här. Till och med för den skara som tycker livet börjar vid 90+ dB så kroknade de inte.

Jag vill väldigt gärna höra dem med mer dämpning för att se om det tar tillbaks ljudbilden och den lilla essigheten. Men detta är ändå små synpunkter och är helt klart i avdelningen "personliga preferenser".

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-10-01 20:03

Klart man är med på ett gruppköp..

Mitt bygge har gått lite i stå pga andra prios men har nästan alla delar utsågade för högtalarna. Lite finputs kvar med fräsen, bygger i Björkplyfa och tänkte 45 grader fasningar, därför lite kinkigt med passformen.

O nej, jag har inte köpt komponenterna än.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-01 20:35

skrutten skrev:
rikkitikkitavi skrev:jag är ledsen skrutten men jag har nog demat din.design lite ofta nu så du får nog räkna med att svara på frågor snart igen :)

Du har väl den uberfeta modellen med 2mH spole eller? De är lite mer återhållsamma i dagsläget med 1,8mH + har ngn? dB högre känslighet.

*Dämpmaterialet bör fördelas mellan bägge sidorna och inte bara på ena sidan som jag argumenterade för tidigare.
*Nej dom är inte faslinjära och det var inte nya lilla heller för den delen men faskoherenta är dom.

Har jag? Minns inte :oops:
Vill minnas dock att jag hade två begagnade 1,8 mH bandspolar och de hittar jag inte längre :)

Jag har ju uppenbart försänkt basen så det blev inte helt korrekt.

Pappabas får väl öppna och se efter. jag minns inte hur mycket dämpmaterial jag använde heller :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-10-01 20:43

rikkitikkitavi skrev:
skrutten skrev:

Har jag? Minns inte :oops:
Vill minnas dock att jag hade två begagnade 1,8 mH bandspolar och de hittar jag inte längre :)

Jag har ju uppenbart försänkt basen så det blev inte helt korrekt.

Pappabas får väl öppna och se efter. jag minns inte hur mycket dämpmaterial jag använde heller :)

Jag tyckte bara att du var tidigt ute med dina byggen - men vad vet jag egentligen :wink:

mvh G

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-10-02 15:00

PappaBas skrev:Föredömligt Smutz :)

ohh kanske ett gruppköp nere i Skåne?

Om det blir ett gruppköp, och jag mot förmodan skull neka, så låt mig icke slippa.
Jag är på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-02 15:30

Bör nog avhålla mig från tråden då det kliar i fingrarna att säga "jag med"...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-02 17:33

haha... jag tror det är ett bra betyg när jag kommer på att jag konsistent spelar dessa på högre volym än jag spelar några andra högtalare :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-02 20:28

Och då är de ändå felbyggda ;)

Det verkar som ni får ihop ett gruppköp, eftersom bomellberg kan man lita på :) Kanske ni skall titta på en färdig lådlösning också?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-02 21:11

Är också intresserad av gruppköp - fantastiska kreationer!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-02 23:29

Hmm någon som känner en snickare? Jag skall fråga en kontakt jag har på avstånd. Det är ju egentligen en väldigt enkel låda men fräsningen i framkant är väl mest kritisk?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-03 06:50

rikkitikkitavi skrev:Och då är de ändå felbyggda ;)

Blir de bättre eller sämre om man rättar till det?

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2012-10-03 08:37

Kankske skulle bygga mig ett par till, knappast dumt att ha för många högtalare :D kul att den här tråden väckts igen !

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-03 08:46

Nattlorden skrev:

Du får väl bygga ett par så har vi en shootout...

Bad cop / good cop typ :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-03 10:31

rikkitikkitavi skrev:
Nattlorden skrev:

Du får väl bygga ett par så har vi en shootout...

Bad cop / good cop typ :)

Vilken är vilken cop? :roll: :wink:

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2012-10-03 12:03

Det svåraste med detta bygge, som jag mindes det,
var att hitta ett basreflexrör med rätt innerdiameter. (43mm)
Gråa avloppsrör som säljs idag DN50, har en annan innerdiameter.
I varje fall de jag kontrollmätte.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-03 12:32

Det är nog inte så kvistigt? Det finns ju färdiga rör som de som Skrutten länkar till ovan?

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7816

26 kr st ;)

43 mot 45 mm är ju ingen milsvidd skillnad och det går ju att ha det som det är på 20cm så hamnar man väl ungefär i samma härad som avloppsröret?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-03 15:03

mina är felavstämda, så det är väl delvis svaret på Glebsters.fråga.

Det torde kunna ge.lite bättre.bas med en annan avstämning.
Sedan har jag ett fasligt besvär att hålla reda på kablarna oxå :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-03 15:24

Det sistnämnda är, så känner sig inte schmutzi ensam! :-)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-10-09 14:57

SÅ nu börjar det röra på sig. Dock går det mkt långsamt då jag måste fräsa bitarna till rätt storlek på uteplatsen.

Bygger i 12mm björkplyfa (förutom baffel som är 19mm MDF) vilket jag hoppas skall funka och inte bli för klent?

Här är bild på den ena högtalaren utan baffel eller BR-hål. Inte heller köpt elementen eller delningsfilterkomp ännu.

Bild

Tanken är att dela dessa mot ett par subbar (2*10 SLS) som jag har liggandes. Funkar det eller krånglar jag bara till det? Öppen planlösning och har inte super mkt bas i dagsläget vilket jag hoppas sls10:orna skall råda lite bot på iaf. Kommer inte spela starkt alls, brukar hålla mig på moderata volymer.

Nu till drivningsfrågan om jag kör sls10:or. Måste köpa nytt då min stärkar inte har pre out. Har även begränsat utrymme för apparaterna i dagsläget, 60cm i bredd och 40cm i höjd (45 djup). Ev har hjag ett 30*15cm stort utrymme oxå.

Lyssnar främst på musik men ser även lite filmer från dator/dvd.

Vanligt för/slutsteg i mindre förmat såsom Pro-Ject SE, Holographicaudio, Cyrus eller Rotels klass-D? + Minidsp!

AV-Reciver och köra subbarna på zone 2 som Bamsefar?

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2012-10-13 10:48

Ser bra ut det där, tror inte att dina lådor kommer vara för "klena".
Är fortfarande på jakt efter en förstärkare till mina krabater, lägenhetsköp och annat har satt musiken lite på väntelistan, men snart så hoppas jag på att kunna återuppta lyssnandet.

Har samma problem med begränsat utrymme då andra hälften inte ville ha en vad hon påstår vara en gigantisk tv bänk :?
Tyvärr är Holographic audio lite över min prisklass, men har kollat in mig på Rega Brio-R som verkar trevlig. Tanken är även att komplettera med Regas DAC vid senare tillfälle. Funderar dock på om jag biter mig själv i svansen lite genom att köpa dyr förstärkare men inte ha någon D/A omvandlare trots att jag spelar allt digitalt. Kanske skulle få ut mer av att köpa både förstärkare och DAC samtidigt, och då hålla mig till budgeten på 5000 kr.

Har jag fattat det rätt är 9LAEH inte speciellt tungdrivna och har hög känslighet? Rätta mig gärna.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-10-13 12:37

PierreL skrev:Har jag fattat det rätt är 9LAEH inte speciellt tungdrivna och har hög känslighet? Rätta mig gärna.

Nja, de har absolut ovanligt låg känslighet.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2012-10-13 15:27

skrutten skrev:
PierreL skrev:Har jag fattat det rätt är 9LAEH inte speciellt tungdrivna och har hög känslighet? Rätta mig gärna.

Nja, de har absolut ovanligt låg känslighet.

Vilket betyder att de inte är känsliga eller behöver en ordentlig förstärkare? Vad spelar känsligheten för roll? Dåligt påläst känner jag... :roll:

Edit: läst lite, och som jag förstår det är känslighet samma sak som verkningsgrad. Låg känslighet kräver mer av förstärkaren för att spela högt (i dB). Sen är det såklart andra faktorer som spelar in och inte direkt förenklar saker. Rätt eller fel? :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-13 19:40

Låg känslighet betyder helt enkelt att en kraftigare förstärkare krävs för att spela lika högt.

Och som eftersläng på detta betyder det också att max SPL som regel blir lägre och att termisk kompression blir besvärande tidigare.

Men detta sista jag skrev är ju givetvis en generalisering, som inte stämmer med varje tänkbart jämförelseobjekt.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-01-02 15:20

Efter att jag uppgraderade mitt bassystem så märker jag att mina toppar distar väldigt ofta när jag kollar på actionscener i film. Särskilt diskanten låter skit, men även mellan/baselementet låter illa. Jag delar vid 80 Hz. Lyssningsavståndet är 2 meter i ett litet rum på bara 10 kvadratmeter och jag spelar ibland starkt när jag kollar på film, 75-80 dB RMS. Jag lyssnar även väldigt, väldigt mycket på musik, men då vid lägre volym där jag inte upplever samma problem.

Mina högtalare är XTZ 99.25 som har ett 6,5-tums baselement (en variant av detta verkar det som) och en banddiskant (eventuellt denna).

Frågan blir ju: skulle jag kunna spela lika högt med mindre distorsion med 9LAEH? Det större baselementet med ungefär likvärdig slaglängd (från databladen, mätt på okänt sätt) i mina nuvarande högtalare borde ju innebära mindre begränsning ovanför delningen där jag redan nu upplever att det börjar låta rätt illa.

(Bonusfråga: har någon generella reflektioner kring hur dessa två högtalare låter jämfört med varandra? Jag stör mig på ganska många saker i mina nuvarande högtalares återgivning, så jag är inte ute efter något som låter likadant men kan spela starkare, utan jag vill hitta något som passar mig bättre generellt.)

(Bonusfråga nummer två: om denna högtalare inte skulle vara rätt för mig, vad är nästa alternativ? Det behöver absolut inte vara DIY, men jag har upptäckt att jag tycker det är kul att bygga :))

Tack på förhand! :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-02 15:37

Att den lilla AL130 skulle kunna spela starkare är inte ens värt att tänka på.

Men prova till att börja med att höja delningen något. Satsa på 100-120Hz, det borde se till att kapaciteten i basen inte överskrids.
Skulle tro att det är diskanten som är den svaga länken dock. Möjligtvis är filtret också dåligt. Gissar att delningen är satt lite för hög för baselementet och möjligen är resonanserna dåligt undertryckta. Alternativt är delningen lite låg för diskanten. Vet inte heller hur bra den diskanten faktiskt är.
Kan ju även vara så att de har en frekvenskurva som helt enkelt låter jobbigt vid lite högre volymer.

Men att det distar redan vid 75-85dB låter lite underligt. Kanske är det något fel på någon av lådorna?

Eftersom du har problem vid så pass låga ljudnivåer tror jag inte det är fråga om för lite kapacitet (dvs att du behöver större högtalare med fler/större element) utan något grundläggande fel i högtalarna du använder.

Skulle jag åtgärda något så skulle jag byta diskanter i lådorna och göra nya filter. Baselementet är ett seas Excel och det finns knappt bättre element.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-01-02 15:40

Är det inte Nextel-varianten som XTZ använder sig av?
http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=94

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-01-02 17:25

Kraniet skrev:Att den lilla AL130 skulle kunna spela starkare är inte ens värt att tänka på.

Tråkigt :(

Men jag kommer nog ändå att bygga ett par av nyfikenhet :)

Men prova till att börja med att höja delningen något. Satsa på 100-120Hz, det borde se till att kapaciteten i basen inte överskrids.

Det hjälper lite, men inte mot diskanten.

Men att det distar redan vid 75-85dB låter lite underligt.

Jag vet inte varför jag skrev så. Jag menar vid -10 till +-0 mot kalibreringsnivån på 85 dB, beroende på film. Jag mätte lite i några actionscener nu, och peakarna är ju på 100-105 dB.

Skulle jag åtgärda något så skulle jag byta diskanter i lådorna och göra nya filter. Baselementet är ett seas Excel och det finns knappt bättre element.

Okej, då kanske jag kikar på några andra DIY-lösningar med motsvarande baselement istället.

Tack för hjälpen! :)

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-01-02 17:26

Emanuelgbg skrev:Är det inte Nextel-varianten som XTZ använder sig av?
http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=94

Enligt xtz.se har elementet magnesiumkon, vilket inte Nextelvarianten har. Dock så är ju utseendet identiskt. Det kanske är en magnesiumkon med Nextel-coating? :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-01-02 17:34

Du kan ha rätt. gick bara på utseendet.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2013-01-03 03:24

Har sågat lite!
Baffeln är 22mm istället för 19 som står i ritningen då det var vad som fanns som spillbit på byggvaruhuset.
Stagen gjorde jag av lite annan modell än den i tråden föreslagna som ni ser.
Detta i ambition att inte bara staga upp sidoväggarna mot varandra, utan även baffeln mot bakstycket.

Innan jag börjar limma och gör något förhastat tänkte jag fråga:
Bör man fasa elementhålet på insidan av baffeln?
Enl Troels har det ju viss tonkurvepåverkan, åtminstone på hans testelement...
http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm

Bild
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2013-01-03 13:49

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-03 13:55

Me like!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-03 14:03

ollebolle skrev:Har sågat lite!

Innan jag börjar limma och gör något förhastat tänkte jag fråga:
Bör man fasa elementhålet på insidan av baffeln?

Det är aldrig fel att fasa insidan av elementhålet. Jag rekommenderar det i alla fall.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-01-03 14:39

Kan man jämföra denna konstruktion med nåt annat ?
Hur låter dom ?

Har läst tråden och dom som byggt är väldigt nöjda iaf.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-01-03 23:49

Vad är maximalt användbart ljudtryck från 9LAEH på två meters avstånd i ett 10 kvadratmeter stort väldämpat (<200 ms från 80 Hz och uppåt) rum?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2013-01-05 06:14

Jag har precis som flera andra i tråden svårt att hitta rör för basreflexporten med 43mm innerdiameter.

Har varit runt på flera rörfirmor/vvs-butiker här i Linköping och de 50mm-rör de säljer har alla innerdiameter om 46mm.
Precis som någon tidigare konstaterat.

Åkte även till en el-firma för att kolla upp deras vp-rör som de drar ledningar i.
Dessa rör finns också i ytterdiameter 50mm, och även där är innerdiametern 46mm.

46mm rör innebär ju en högre avstämningsfrekvens givet samma rörlängd.

Man kan också förlänga röret lite för att behålla rätt avstämningsfrekvens.
Men då skrutten säger att röret i originalutförande är i längsta laget med tanke på portmynningens avstånd till lådväggen är jag inte så sugen att göra det.
När konstruktionen är så fin vill man ju inte börja kompromissa och förstöra alltihop :o

Har ett litet tips iallafall:
Ljudias basreflexrör i papp
Det står att innerdiametern är 42mm, vilket är nära 43mm som skrutten själv använt.

Ett annat uppslag jag funnit är Biltemas vita avloppsrör som finns i 32mm ytterdiameter:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-o ... ror-86937/

Jag använde ett sådant till mina basreflexmupps, och har en bit kvar.
Mitt exemplar mäter 28.8mm i innerdiameter.

Använder man två sådana portar blir portarean 1303mm2
Originalporten med 43mm diameter har portarea om 1452mm2

Vet inte om detta kan tänkas vara ett uppslag för lösning?
Vet inte om det blir sämre?

ps. 43mm-rör kanske finns, men det verkar lite svårt att komma över:
Länk

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-01-05 12:30

Pappröret från ljudia är nog vettigast.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-01-06 14:28

Med 42 mm innerdiameter kan röret göras 1 - 1.5cm kortare.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2013-01-09 09:24

Tack skrutten! :)
Bra information för framtida byggare!

För mig löste det sig på följande vis:

Googlade lite och fick nys om något som heter kabelskyddsrör.
De finns i dimension 50/43mm.
Vill minnas att jag sett sådana, modell gul/orange grävas ner i marken vid byggen...

Sid 357 i Ahlsells produktkatalog:
Bild
Ahlsells säljer förmodligen bara hela längder, och det till företag så jag åkte förbi en mark/anläggningsfirma och fick en bit gratis :)

Mitt rör är dock svart och räfflat.
Men eftersom räfflorna endast är på utsidan kommer det ju inte påverka luften, ej heller synas :)

Bild

Framtida byggare kanske bör försöka få tag på varianten med slät utsida på den är lättare att såga till rätt längd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-09 09:48

Går det inte att minska diametern tre mm med att rulla in a4-papper bara?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-09 10:13

Esteten har talat :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-01-09 10:18

Nattlorden skrev:Går det inte att minska diametern tre mm med att rulla in a4-papper bara?

Bara man inte glömmer att fasa pappren i kanten...... 8)
.....

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2013-01-09 10:55

Är det så som du kör i dina inoburkar nattis? ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-09 10:58

ollebolle skrev:Är det så som du kör i dina inoburkar nattis? ;)

Ino skickar inte med rör av fel diameter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-09 10:59

MagnusÖstberg skrev:Esteten har talat :D

Finns svarta papper i Scrapbookinghyllorna på Panduro t.ex.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-01-09 11:15

Ni får väl "gjuta" ett rör i papier maché. Går att få till radie oxå! :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-01-10 08:19

Räkna om . Konstruktion en lär väl inte fallera p.g.a 3mm mindre rör diameter.

Men går denna högtalare att jämföra med piP ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-10 09:31

Johannes skrev:Räkna om . Konstruktion en lär väl inte fallera p.g.a 3mm mindre rör diameter.
Nej, det bara begränsar portens överstyrningsförmåga. Men fram till dess låter det rätt lika.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2013-01-10 10:49

Johannes skrev:Men går denna högtalare att jämföra med piP ?
Mina burkar är ju inte färdigbyggda än, men när de är det skulle jag absolut kunna dema dem lite :)
Jag bor i Linköping, och det finns väl några i stan som har piP...

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2013-02-15 03:41

Vilken sorts dämpmaterial rekommenderas för dessa högtalare?
Det enda jag har hemma är något som ser ut som glasull, men det kliar inte :o
Det är inte lika grovt som den glasull jag använt tidigare...
Kanske är det inte ens glasull...

Jag tänker att det är viktigt med densitet och sådana saker?

Bild

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-02-15 17:16

Jag vet inte vad det är för material du har, men stoppa in det och lyssna - det går att ju byta ut sen.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-02-15 19:19

Jag tycker det ser ut som glasull. Men det är väl bara att prova.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2013-02-21 04:00

Skall denna högtalare alltså dämpas på samma sätt som angives i dokumentationen till nya lilla?
http://user.faktiskt.io/skrutten/diy200 ... talare.pdf

Om man ska köpa glasull, vilken densitet är då att föredra?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-02-21 18:47

ollebolle skrev:Skall denna högtalare alltså dämpas på samma sätt som angives i dokumentationen till nya lilla?

Om man ska köpa glasull, vilken densitet är då att föredra?

Fårull avsett för högtalare är väl ett alternativ. Jag använde glasull med rätt så låg densitet typ vanlig isolering till bjälklag, väggar å sånt.

Att lägga dämpmaterial invändigt på bägge sidoväggar har visat sig bättre än att bara lägga materialet på ena väggen som jag beskrev in dokumentationen till "nya lilla". Du halverar tjockleken mot sidoväggen och lägger resten på den i ritningen odämpade sidan.

Edit: densiteten = 16-19 kg/m3

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-28 23:01

funderar på att bygga denna . Har läst mkt gott om den.

Gött att jag hittade tråden.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2013-08-28 23:16

Var i landet bor du Johannes? Jag har ett par 9LAEH i Linköping som kan provspelas!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-29 06:34

Trevligt. Jag bor tyvärr på västkusten 3 mil norr om Göteborg.

Hur är dina lyssnings intryck. ? Det pratas om att dom spelar med stror spridning m.m
Hur tycker du dom klarar sej utan bas stöd?

Användarvisningsbild
ahlander

Hur bra?

Inläggav ahlander » 2014-03-04 19:27

Funderar på att sätta ihop men har en fundering.
Hur bra är dessa om man jämför med köpehögtalare.

Har funderat på B&W CM1 hur står sig denna mot dom någon som har en känsla där? Har haft lite MA silver och Dynaudio a52 tidigare själv även en tanke mot dessa vore trevligt.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Re: Hur bra?

Inläggav schmutziger » 2014-03-04 20:33

ahlander skrev:Funderar på att sätta ihop men har en fundering.

Har funderat på B&W CM1 hur står sig denna mot dom någon som har en känsla där? Har haft lite MA silver och Dynaudio a52 tidigare själv även en tanke mot dessa vore trevligt.

Väldigt bra.

Skulle välja 9laeh före
cm1 & pm1
alla dagar i veckan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-04 20:44

Har i princip inte hört butiksköpehögtalare i samma storlek spela lika bra någongång. Ytterst imponerande krabat.

Användarvisningsbild
ahlander

Inläggav ahlander » 2014-03-04 20:51

schmutziger skrev:

Väldigt bra.

Skulle välja 9laeh före
cm1 & pm1
alla dagar i veckan

Aha det låter ju väldigt trevligt. Vad är bättre skulle du säga?

/Henrik

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-03-04 21:07

ahlander skrev:
schmutziger skrev:

Väldigt bra.

Skulle välja 9laeh före
cm1 & pm1
alla dagar i veckan

/Henrik

Det är omöjligt att svara på. Men jag kan intyga att 9LAEH låter bra mycket bättre än mina gamla RS6:or.
Vill man ha mer baskapacitet kan man ju bygga enkla basmoduler till som flera gjort.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-05 10:15

ahlander skrev:
schmutziger skrev:

Väldigt bra.

Skulle välja 9laeh före
cm1 & pm1
alla dagar i veckan

/Henrik

Sådär rakt upp o ner så känns de mer homogena, polerade och kompletta.

Användarvisningsbild
ollenorell

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav ollenorell » 2014-05-17 18:20

Ibland gör jag saker i smyg.
Nu har jag byggt stativ till mina 9LAEH!
Fick lite rostig durkplåt av en kompis. Den hade legat och drällt på hans firma. Så jag skar upp den med plasmaskärare och tog ett gammalt galvat stolprör och svetsade dit.
Stolpröret är ett sådant man fäster vägmärken på, men kommer faktiskt från en skrotcontainer och inte en väg :o
De ska väl målas här framöver, funderar på ferarriröd. Känns för tråkigt med svart tycker jag!
Bilagor
14003434576560.jpg
14003434576560.jpg (248.24 KiB) Visad 13120 gånger

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-18 00:37

Durkplåten gör nog att Ferrarirött blir väldigt bra där. :)

Det hade faktiskt varit betydligt tråkigare med en slät plåt.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-05-18 00:43

Durkplåten ser ut att vara tårplåt.
Håller med, en slät plåt hade varit tråkig, det där ser bra ut.

Användarvisningsbild
PierreL

Inläggav PierreL » 2014-10-12 10:16

Kul att det tillkommit fler 9 LAEH, och att alla fortfarande är nöjda! Är fortfarande väldigt nöjd med mina sen 5 år tillbaka.
Däremot har jag länge undrat hur de skulle låta om elektroniken höll en högre standard. För 2 år sedan köpte jag en billig 2 kanalsförstärkare i panik samt att jag varken hade ekonomi eller möjlighet att möblera lägenheten med stereo i åtanke. Nu har dock möjligheter öppnat sig då planen är att flytta.

Letar massor på begagnatmarknaden där jag bl.a. fastnat för en Hegel H200 + HD10 kombo. Samtidigt när man söker lite tycker vissa att tex Marantz hembiorecievrar låter minst lika bra (!?). Anvädningsområdet är musik/film spelad från Mac mini och tv via HDMI från mac'en. Just nu finns ingen tanke på flerkanal, även om en matchande center till 9LAEH vore trevligt för filmtittandet. Har du kanske funderat på en sådan Skrutten? :)

Vad driver ni era 9LAEH med?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-12 12:20

Jag TROR de var med på min första feelgoodträff och jag vill i alla fall själv klassa min elektronik som mycket bra (fast kanske inte så snygg/cool) och trots att placeringen ovanpå min pi60s-s säkerligen inte var optimal för dem så spelade de mycket bra.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2014-10-12 15:58

PierreL skrev:Kul att det tillkommit fler 9 LAEH, och att alla fortfarande är nöjda! Är fortfarande väldigt nöjd med mina sen 5 år tillbaka.
Däremot har jag länge undrat hur de skulle låta om elektroniken höll en högre standard. För 2 år sedan köpte jag en billig 2 kanalsförstärkare i panik samt att jag varken hade ekonomi eller möjlighet att möblera lägenheten med stereo i åtanke. Nu har dock möjligheter öppnat sig då planen är att flytta.

Letar massor på begagnatmarknaden där jag bl.a. fastnat för en Hegel H200 + HD10 kombo. Samtidigt när man söker lite tycker vissa att tex Marantz hembiorecievrar låter minst lika bra (!?). Anvädningsområdet är musik/film spelad från Mac mini och tv via HDMI från mac'en. Just nu finns ingen tanke på flerkanal, även om en matchande center till 9LAEH vore trevligt för filmtittandet. Har du kanske funderat på en sådan Skrutten? :)

Vad driver ni era 9LAEH med?

Nej jag har aldrig funderat på center. Jag driver mina med ett eget 300w slutsteg så jag kan avsluta deras liv när helst jag vill....

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-10-13 07:23

Nattlorden skrev:Jag TROR de var med på min första feelgoodträff och jag vill i alla fall själv klassa min elektronik som mycket bra (fast kanske inte så snygg/cool) och trots att placeringen ovanpå min pi60s-s säkerligen inte var optimal för dem så spelade de mycket bra.

De var med och trots Quackti strålning och inhomogent LTS-fält (phase ini-phase out) lät det bra :)

Mina drivs fn av en jättegammal förstärkare. De låter fint, men farsan plågar dem med dansbandsmusik , LOL...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-16 19:27

http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra? ... 301=103820
I princip samma som visaton men bättre.
Erfarenhet av visatons övriga element visar att dom väljer en snålvariant på elementet.
Jmfr. Visaton WS13-ng mot Monacor SPH-130
Samma element men dyrare från visaton och sämre i alla delar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-10-16 19:32

Summer Passing

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-16 19:34

Aerob skrev:Perfector: viewtopic.php?f=9&t=5963

Råmiss igen.
Jag slutade bygga 2002 men har fortfarande en viss koll på saker i den delen av världen.
Därför anser jag att det är relevant utan att skapa en presentation av mig.
???
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-16 19:43

rikkitikkitavi skrev:
Nattlorden skrev:Jag TROR de var med på min första feelgoodträff och jag vill i alla fall själv klassa min elektronik som mycket bra (fast kanske inte så snygg/cool) och trots att placeringen ovanpå min pi60s-s säkerligen inte var optimal för dem så spelade de mycket bra.

De var med och trots Quackti strålning och inhomogent LTS-fält (phase ini-phase out) lät det bra :)

Mina drivs fn av en jättegammal förstärkare. De låter fint, men farsan plågar dem med dansbandsmusik , LOL...

Du har lite jobb att göra med filterna... Det där skall de inte släppa igenom... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-16 19:45

Nattlorden skrev:
rikkitikkitavi skrev:

Du har lite jobb att göra med filterna... Det där skall de inte släppa igenom... :mrgreen:

Dragspelsfilter?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-10-17 07:35

Ja, eller (dans)bandsstopp filter.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-10-17 10:04

Perfector skrev:http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_showi.htm&p=H&$22301=103820
Erfarenhet av visatons övriga element visar att dom väljer en snålvariant på elementet.

Ja inte vet jag hur du definierar sämre eller bättre. Det finns ju inte en parameter som är lika mellan dessa element så jag tycker det är som att jämföra äpplen och päron. Bl.a. så har ju AL130 nästan tre gånger så lång linjär slaglängd.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-17 10:41

Eri skrev:
Perfector skrev:http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_showi.htm&p=H&$22301=103820

Ja inte vet jag hur du definierar sämre eller bättre. Det finns ju inte en parameter som är lika mellan dessa element så jag tycker det är som att jämföra äpplen och päron. Bl.a. så har ju AL130 nästan tre gånger så lång linjär slaglängd.

Det kan hända att tiderna har förändrats, men då jag byggde med båda fabrikaten så var alltid Visaton ett sämre val.
dom beställde ofta från samma fabrik men Visaton valde en billigare konstruktion.
Just WS-13NG mot SPH-130 gav klart besked om det.
Om Visaton har bättrat sig skall jag inte vara så korkad att jag envisas med Monacor utan önska byggaren lycka till med det bättre elementet och hoppas att tråden nu inte spårar ur pga mig.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2020-05-03 16:42

Kommer att bygga denna inom en snar framtid :)
Funderade på om det skulle kräva filterändring om man vill luta baffeln lite bakåt. Kanske skulle bli ännu bättre med tanke på vågfront-tjosan-fräsen?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2020-05-03 19:05

HK430 skrev:Kommer att bygga denna inom en snar framtid :)
Funderade på om det skulle kräva filterändring om man vill luta baffeln lite bakåt. Kanske skulle bli ännu bättre med tanke på vågfront-tjosan-fräsen?

Kul! du kommer inte att bli missnöjd, de är dock rätt trögdrivna
Ja det kommer behövas, eller så gör du en sluttande baffel och har lite lägre stativ kanske?

9laeh är väldigt bra map vågfrontstjofräs och akustisktcentrumjiddevipp från början.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2020-05-03 23:57

schmutziger skrev:

Ja det kommer behövas, eller så gör du en sluttande baffel och har lite lägre stativ kanske?

9laeh är väldigt bra map vågfrontstjofräs och akustisktcentrumjiddevipp från början.

Finns det någon rekommenderad förstärkarstorlek?
Det var en idé med sluttande baffel bara, tror dom hade blivit lite snyggare då. För att veta vad lägre stativ är så måste man veta vilken höjd dom är tönkta att stå på. Någon som vet?

Tror att dom är alldeles lagom bra för mina ändamål :) dom ska konkurrera ut en liten blåtandsburk på 10x10x10cm, ge mig något att göra och få mig att framstå som en sensibel audiofil efter 5 burkar, i6 och fyra basar spektaklet.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-04 00:05

Om man ska ta sig för att luta baffeln ska det nog i varje fall inte vara mer än att man kan kompensera elementens inbördes läge genom att försänka basen. Men jag skulle nog låta bli.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-04 06:23

gopnik skrev:Om man ska ta sig för att luta baffeln ska det nog i varje fall inte vara mer än att man kan kompensera elementens inbördes läge genom att försänka basen. Men jag skulle nog låta bli.

+1.
Ja, det kommer att påverka fasen vid delningen negativt om du gör en sluttande baffel, om inte basen samtidigt försänks.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2020-05-04 07:49

HK430 skrev:
schmutziger skrev:

Det var en idé med sluttande baffel bara, tror dom hade blivit lite snyggare då. För att veta vad lägre stativ är så måste man veta vilken höjd dom är tönkta att stå på. Någon som vet?

Tror att dom är alldeles lagom bra för mina ändamål :) dom ska konkurrera ut en liten blåtandsburk på 10x10x10cm, ge mig något att göra och få mig att framstå som en sensibel audiofil efter 5 burkar, i6 och fyra basar spektaklet.

Diskant i öronhöjd är det som gäller, dvs diskant på 85-90ish cm ovan durk.
ang effekt så håll dig inom rimlighetens gränser, dvs bryggade 208or är på gränsen till att inte vara sensibel.
Börja med en 500krs blocket receiver?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2020-05-04 09:09

Jag vet att skruttens mätningar är gjorda med miken mitt i mellan bas och diskantelement så det är kanske där öronen skall vara. Eftersom högtalaren är konstruerad med hänsyn till de ingående elementens olika vågfronts centrum är det ingen bra ide att luta fronten bakåt. Då måste hela högtalaren konstrueras om.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-05-04 16:13

Gratulerar. Du kommer inte ångra dig.

Jag driver mina med en HK 7300 , dvs ca 100-150W per kanal. Det låter tillräckligt. Fast den börjar bli gammal och "acting up". Börjar bli dags att bygga något stärkande med många trissor.

Sedan har jag aktiv delning till två bremenbasmdoluer. Jag delade lite tumregelmässigt 80Hz 24/24dB/oktav - LR på dessa och lite lagom tidskompenserat "time-on-target" på sweetspot men pga knasigt rum , bla odefinerat sweetspot har jag inte basarna aktiva nu. Läs- de står kvar i flyttlådor.

jansch

Inläggav jansch » 2020-05-05 07:16

schmutziger skrev:
HK430 skrev:
schmutziger skrev:Kul! du kommer inte att bli missnöjd, de är dock rätt trögdrivna

Diskant i öronhöjd är det som gäller, dvs diskant på 85-90ish cm ovan durk.
ang effekt så håll dig inom rimlighetens gränser, dvs bryggade 208or är på gränsen till att inte vara sensibel.
Börja med en 500krs blocket receiver?

Om målet är att få höjdriktnig på ljudet i öronhöjd bör det högtalarelement som producerar ljud i frekvensområdet 2 - 4 kHz placeras i öronhöjd.

Bytt markering till blå - rödpennan är reserverad // Redaktör´N

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2020-06-29 09:27

Hur står sig dessa mot lilla piP? Sugen på ett par i en andra mindre stereoanläggning.

Någon som känner till ett vettigt ställe att beställa lådor i MDF eller plywood, färdigfrästa med såna "låsande" gerade kanter?

Bytt markering till blå - rödpennan är reserverad // Redaktör´N
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2020-07-02 18:41

Nån här som jämfört denna högtalare med Skruttens andra högtalare i samma storlek fast med Seas CA15RLY element?

Stukad och utbränd.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-07-03 14:12

Talspolen skrev:Nån här som jämfört denna högtalare med Skruttens andra högtalare i samma storlek fast med Seas CA15RLY element?

Skrutten gjorde ju en del jämförelser själv som han nämnt nån gång. Ny liten är ingen dålig högtalare men 9LAEH är betydligt bättre.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2020-07-06 14:55

Någon som kan mäta bredd på baffeln? exklusive fasningen alltså

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-08-24 10:58

HK430 skrev:Någon som kan mäta bredd på baffeln? exklusive fasningen alltså

Den är måttsatt i dokumentet, http://user.faktiskt.io/skrutten/diy200 ... talare.pdf

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2021-10-20 17:29

Dessa är verkligen små guldkorn! Har hört de på rätt vidriga volymer som man inte tänker att de skall klara av! :D Hade varit kul med en passiv bas till.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-10-20 21:25

Kan säga att en aktiv bas duger fint till också. Eller varför inte två 8)

Återgå till DIY-forum