Vad är AL130 bra / dålig på?
Och vart hittar man uppfiften vart AL130 har sitt vågfrontscentrum

Edit:
9LAEH = 9liter alu element högtalare
Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Och vart hittar man uppfiften vart AL130 har sitt vågfrontscentrum
patrikf skrev:Finns det nåt annat ord för vågfrontscentrum eller motsvarande uttryck, gärna engelskt, som används av andra än INO o co. här på faktiskt..?
AES-X72: Acoustic Center of Loudspeakers
In discussion it was felt that the term "Acoustic Center" was unhelpful. Instead a number of alternative terms was explored: "Point of Rotation", "Point of Reference", "Reference Point"(IEC), "Wavefront shape center", "Apparent Source Location", "Temporal Center", or "Time Center".
Woodgate expressed concerns over the use of the term "Point of Reference" as he felt it could be confused with the IEC "Reference Point". Gunness felt that the the two terms were equivalent. Woodgate pointed out that such a Reference Point did not "appear to have the properties of an acoustic centre - it is purely mechanical".
It was noted that for purely practical purposes, that the point of rotation is typically the centre of gravity of the loudspeaker. It usefully provides an unambiguous reference point.
It was noted that temporal centre is not a fixed point at any frequency. Centre of wavefront is also frequency dependent. These are not good references, but it should be stated why this is so in the document, together with the reasons why we cannot define "acoustic centre".
The literature suggests that knowledge of a driver's physical location and rotation axis should allow proper reconstruction of polar data. Woodgate suggests that a more clearly defined name convention is needed.
AES skrev:AES-X72: Acoustic Center of Loudspeakers
In discussion it was felt that the term "Acoustic Center" was unhelpful. Instead a number of alternative terms was explored: "Point of Rotation", "Point of Reference", "Reference Point"(IEC), "Wavefront shape center", "Apparent Source Location", "Temporal Center", or "Time Center".
Kraniet skrev:
Akustiskt centra är väl det vanligaste uttrycket man hör. Dock är det ju inte helt korrekt som de påpekar i den AES-artikeln.
Vågfronts centra är väl det som är relevant men då bör det väl specifieras en frekvens också.
skrutten skrev:
Kan vi ta fram en diskant med vågguide som skapar samma vågfront som vår mellanbas då den tidsmässigt är placerad x tid bakom mellanbasen kan vi ju roa oss med att bygga vågformsåterskapande högtalare oxå....
phon skrev:Just, vågens origo, eller vågformens, som man kan plotta.
Så här har jag fattat det.
Vfc är inte nödvändigvis konstant med frekvensen.
Sätter man två element ovanför varandra med vfc på gemensam vertikal linje så spelar dom inte nödvändigtvis i fas med varandra av den anledningen.
Sätter man dom så att dom spelar i fas rakt framåt så behöver inte vfc vara på gemensam vertikal linje av den anledningen.
Sätter man dom (time alignment) så att dom spelar i fas rakt framåt så behöver dom inte spela i fas åt sidorna, eftersom vfc mellan dom kan skilja stort.
Tricket är att först ha vfc ovanför varandra (mekaniskt), och sedan se till att dom också spelar i fas (elektriskt), båda två inom ett rimligt stort intervall. Allt finlir borträknat då .....
Det går att nödlösa det hela, eller olösa det helt.
Har jag missat nåt?
patrikf skrev:
Är resonemanget ang vågformscentrum nåt som är intressant ovanför nån viss frekvens, tex där elementet bryter upp?
patrikf skrev:
Vad är skillnaden/förhållandet mellan vågformscentrum och spridning?
Martin skrev:Jag har erfarenhet av AL170.
Känns som dejavú det här på något sätt.skrutten skrev:Martin skrev:Jag har erfarenhet av AL170.
Mmm jag vet, hoppades att ngn skulle ha klang&ton nåt gammalt nummer där AL130 testades..
Edit: Martin hur bedömer du AL170 gentemot Seas L18 som du använde i dina tävlingshögtalare.
brumel skrev:Har Klang + Ton nummret. Skillnaden mellan AL 130 M o AL 130 ar x max och fs. M klarar 3 mm. AL 130 6mm. 130 M har ruskigt lag dist i mellanregistret kanske ska tillaggas. Uppbrytningarna som K+T matt upp matchar Skruttens matningar. En inte alltfor vild gissning ar att AL 130 distar mer. men inte i basen.![]()
Jag gillar inte låg verkningsgrad. Tycker överlag element har fått lägre verkningsgrad.skrutten skrev:Utrikes finns dom hos BMM blandannat.
Tyvärr lite låg verkningsgrad, men jag har å andra sidan tillräckligt med effekt.
Kaffekoppen skrev:Jag gillar inte låg verkningsgrad. Tycker överlag element har fått lägre verkningsgrad.skrutten skrev:Utrikes finns dom hos BMM blandannat.
Tyvärr lite låg verkningsgrad, men jag har å andra sidan tillräckligt med effekt.
luminous skrev:Ser ju trevligt ut, vore ju lite spännande dock med en jämförelse mot din högtalare med HDS på samma ljudtrycksnivåKanske lite högre nivå, borde vara rätt lågt i den mätningen!
SlaitH skrev:Fundering angående mickplacering, blir det rättvisande om man sätter micken mitt emellan elemten som du beskriver?
Det jag har hört är att det är så man ska mäta innan filtret påbörjas.
Bör man inte sätta micken på samma höjd som öronen kommer, vanligtvis i diskanthöjd?
Intresserad för egna mätningar.
Patrik
skrutten skrev: (Jag har mätt på bara 25 cm håll för att inte rummet skall stöka till signalen så mycket.)
skrutten skrev:Men men men jag gillar normalt inte heller låg verkningsgrad men jag gillar det lite mer just nu. Jag gillar lätta membran som Seas CA15RLY men just nu gillar jag lite tyngre membran (men bara nåt gram tyngre). Så är det Smile.
Martin skrev:skrutten skrev:Men men men jag gillar normalt inte heller låg verkningsgrad men jag gillar det lite mer just nu. Jag gillar lätta membran som Seas CA15RLY men just nu gillar jag lite tyngre membran (men bara nåt gram tyngre). Så är det Smile.
Kul att du också börjat snöa in på aluminium. Jag har haft det som tumregel länge att aluminium ofta kan låta riktigt bra.Ska vi inte bilda en pro-metal-klubb här på faktiskt?
Eri skrev:Är den helt färdig nu? Det har lagt sig en oroväckande stillhet över både
den här tråden och den för "Nya Lilla".
Kan det bero på att intresset för dessa projekt inte är så stort eller att medlemmarna på forumet är fullt upptagna med att bygga?
Själv är jag igång sedan några veckor, har i stort sett sågat upp allt mat-
rial till två lådor plus basdelar. Bygget kommer att ske i långsam takt och
jag har för avsikt att presentera det här på forumet.
Hade ju från början tänkt bygga med CA15RLY men är nu helt inne på alt.
med AL130 det hela hänger på om skrutten kan ta fram ett HP-filter för
hopkoppling med basdel.
Har ett par frågor angående filtret till 9LAEH.
1. Spolen 290,0 uH ( 0,29 mH) är ju inte något vanligt förekommande värde
men 0,30 mH borde väl gå bra.
2. Spolen 33,0 uH ( 0,033 mH), var får man tag i en sådan?
Har kollat lite priser som kanske kan vara av intresse. Man kan köpa Al
130 för 604:53 SEK och 22TAF/G för 273:82 SEK hos BMM- electronics.
2st av varje inklusive billigaste frakt och betalning med Visa ger ett tot.-
pris på 1.939:87 SEK
patrikf_inaktiv skrev:Finns det nåt annat ord för vågfrontscentrum eller motsvarande uttryck, gärna engelskt, som används av andra än INO o co. här på faktiskt..?
skrutten skrev:
Antagligen så är det inget jätte intresse....
Jag är själv nöjd med 9LEAH det är en mycket bra högtalare även utan sub. Har tagit fram det där filtret men det bränner lite väl mycket effekt i den statusen som det befinner sig i just nu.
Problemet med denna högtalare är just de där två spolarna.
1. Man lindar av en 0,3mH spole en LCR-meter kan behövas för jag glömde att räkna på hur många varv som jag lindade av.
2. 50uH finns att köpa sen är det bara att linda av. LCR-meter rekommenderas.... jag handlindade dock mina 33uH spolar.
Edit, alltså det första filtret fungerar också bra, jag hade bara problem att hitta 2,8uF och 5,6uF från en och samma leverantör
Eri skrev:skrutten skrev:
Antagligen så är det inget jätte intresse....
Jag är själv nöjd med 9LEAH .... snip ....
Tror du det går att komma fram till en bra lösning med ett HP-filter eller skall jag kanske satsa på CA15RLY i alla fall. Vill helst bygga med AL130 och kunna lägga till en basdel.
När det gäller spolarna:
HiFi Kit har två olika 0,3 mH spolar en med 0,8 mm tråd och en med 1,4
mm tråd. Vilken bör man använda?
När det gäller spolen på 33uH.
Kan man använda HiFI kit:s 0,15 mH med 0,8 mm tråd el. 0,10 mH med 1,4 mm tråd och linda av.
Martin skrev:Vad ska vi heta?
PMS Pro Metal Sweden; för användandet av metallmembran i högtalare.
Martin skrev:Jag brukar iofs ha PMS ibland.
skrutten skrev:Eri skrev:skrutten skrev:
Antagligen så är det inget jätte intresse....
Jag är själv nöjd med 9LEAH .... snip ....
Tror du det går att komma fram till en bra lösning med ett HP-filter eller skall jag kanske satsa på CA15RLY i alla fall. Vill helst bygga med AL130 och kunna lägga till en basdel.
När det gäller spolarna:
HiFi Kit har två olika 0,3 mH spolar en med 0,8 mm tråd och en med 1,4
mm tråd. Vilken bör man använda?
När det gäller spolen på 33uH.
Kan man använda HiFI kit:s 0,15 mH med 0,8 mm tråd el. 0,10 mH med 1,4 mm tråd och linda av.
Jo Eri jag kan ju linda av spolarna åt dig om du är intresserad. Annars kanske det finns ngn i närheten som kan... ev kanske Hifi-kit kan? När det gäller spolarna så är det 0,8 mm tråd alternativen som gäller för de mindre spolarna, till den större 2mH spolen går 1,2 eller 1,4 mm och även tritec spolen bra att använda.
Eri skrev:Hur är högt. vertikala spridning. Skulle den fungera som centerhögtalare
liggande på sidan?
skrutten skrev:9 Liter Aluminium Element Högtalare
41-45 Hz beroende på mätmetod.
Konrörelsens minimum ligger vid 41 Hz
Impedansens minimum ligger vid 45 Hz
skrutten skrev:17 cm rör längd ett avloppsrör som har ca 4,6 cm invändig diameter.
skrutten skrev:upp igen med dej tråd...
Kommer med lite nya dist mätningar ... snart![]()
Dessutom undrar jag hur Eri gjorde sitt basreflexrör tillslut?
phon skrev:Ah, tjusig skiss!
Så gör jag också, jag tittar efter den ovala ringen (på snedden) som ofta är en linje, eller nära en linje.
Som Skrutten säger, man kan gärna mäta flera vågfronter utåt, den första kan vara lite tillknycklad.
.
Martin skrev:När man vill mäta vågfrontsmönstret (och följdaktligen räkna ut vågfrontscentrum), är det bäst om man har lådor till elementen som åtminstone liknar de man kommer använda eller funkar det lika bra utan?
Hur sätter man på bästa sätt upp pappret man ritar på? Funkar det att använda en bordsskiva under pappret eller blir det för tjockt?
Kraniet skrev:en grej jag funderat på. Går det inte att mäta vfc bara med nivåmätning?
Mr_Ekan skrev:skrutten, du som har sån j*vla koll på detta... Kan du beskriva hur du upplevt någon av dina konstruktioner före resp efter beaktande av vågfrontscentrum? Vilka (subjektiva) defekter upplever du hos högtalare där man inte kompenserat för skillnaden i vfc?
Vh
Ekan
rikkitikkitavi skrev:Dear Mr Skrutten![]()
På dina bilder är inte AL130 försänkt. Är filtret designat med detta i åtanke (vad är skillnaden i placering av "vågformscentra" ?
Fasförskjutningen vid delningsfrekvensen är väl försumbar( 4 mm djupt = 4/136 *360 = 10 graders fasförskjutning till vid 2500 Hz) ?
Måste säga att det ser väldigt snyggt ut , men gallret på diskanten är verkligen fult.
Kraniet skrev:IngOehman skrev:
PS. Alla de här sakerna kan man läsa om i de avhandlingar jag nämnt, men som du trots det förnekat existensen av vid tidigare tillfällen.
Vad är det för avhandlingar egentligen?
skrutten skrev:Kraniet skrev:en grej jag funderat på. Går det inte att mäta vfc bara med nivåmätning?
Nej.
Vfc mätningen är en fasmätning där man plottar konstnat fas utefter en radie som blir lika med vågfronten som elementet skapar.
rikkitikkitavi skrev:tog lite tid pga andra åttaganden, men nu spelar de fint i vardagsrummet![]()
Första intrycket- fin och sammanhållen ljudbild, klara detaljer.
I like. Tack skrutten för att du delat med dig av dina alster.
KillerX skrev:Men alltså är det samma mått på lådan och så som nya lilla? Om inte vore det trevligt med lite mått på den nya lådan. Likadant lite mer info om filtret. Om man nu då får tillåtelse att låna designen till ett par högtalare hemma vill säga. Jag är jätte glad för att ni fortsätter att lägga upp kul fakta och andra projekt som alla får ta del av! Tack
skrutten skrev:Kul att någon fler vill bygga, som hastigast jämförde vi denna med pip i våras uppe i Piteå. Och denna högtalare upplevs mer bastung än självaste pip. Själv gillar jag mellanregistret bättre i 9leah medan pip har roligare stereoperspektiv, med sin kraftiga regnbågseffekt.
När det gäller delningsfilterkomponenterna så har jag använt polypropylen kondensatorer SCR t.ex. som elfa säljer är testade av andra och ansetts som mycket bra. Jag har dock använt de som säljs av hifikit. Spolarna skall ha den induktans och resistans som jag angett inget annat. Luftlindade spolar har använts.
Jag har funderat på att ändra värdena på filtret för att minska energin i basen samt höja delningsfrekvensen en smula - men detta projekt ligger på is just nu.
Tillsist så är inte högtalarna optimerade efter det man normalt beskriver som akustisktcentrum utan efter den faktiska tryckvågens origo. Tidsmässigt kan ju centrum hamna på en annan punkt.
Mvh GN
edit: jag ser att jag inte har angett resistansen på spolarna (eller har jag?) skall leta upp detta senare i kväll.
skrutten skrev:AUDYN-CAP KP-QS är exakt samma som jag själv använt.
De udda spolarna köps i närmast större värde och lindas av till rätt värde, krävs en LCR meter för detta moment. De minsta spolarna lindade jag för hand med 0.6mm tråd.
Jag använder ett 300Watts slutsteg. Men heltklart kan de spela nästan hela sin potential med en 40 wattare dom tål väl bara ca 60W när allt kommer omkring (vill jag minnas).
PierreL skrev:
Skulle en multimeter klara av att mäta avlindningen?
Frågan om spolarna kvarstår dock
L1 på filtret till diskanten står som 290.0 uH = 2,90 mH 1,4mm ?
L2 på filtret till AL130 står som 33.00 uH = 0,33 mH 0,8 mm ?
Tack för att ni står ut med en nybörjare!![]()
skrutten skrev:PierreL skrev:
Skulle en multimeter klara av att mäta avlindningen?
Frågan om spolarna kvarstår dock
L1 på filtret till diskanten står som 290.0 uH = 2,90 mH 1,4mm ?
L2 på filtret till AL130 står som 33.00 uH = 0,33 mH 0,8 mm ?
Tack för att ni står ut med en nybörjare!![]()
Jag vet inte om det finns multimetrar som kan mäta spolar...
Kanske någon tv repfirma kan linda av och mäta mot en mindre kostnad??? eller hifikit? Gymnasieskolor kan ha lämplig utrustning??
Jag har en mätbrygga och kan linda av om det skulle knipa.
Angående spolarna - så här skall det vara.
290uH = 0.290mH och 0.8mm tråd
33uH = 0.033mH och 0.8mm tråd
2mH och 1,4mm tråd
MagnusÖstberg skrev:Inga problem att mäta upp och få avlindat spolar hos hifikit..
PierreL skrev:Nyss snackat med Hifi-kit om avlindningen. De sa att de skulle kosta en ganska stor summa att linda av dem.
Då kanske man skulle beställa spolarna från BMM ändå:
Air core coil 0.06mH 0.17 Ohm 0.71mm
Air core coil 0.33mH 0.48 Ohm 0.71mm
Skulle dessa två fungera?Får isåfall försöka hitta någon med LCR meter här i byn.
Var riktigt nära att beställa från Hifikit nu, men detta satte ju småkäppar i hjulen
MagnusÖstberg skrev::?:
Aldrig varit med om att man fått betala för det!
Klart man får betala den större spolen, men det är det ju värt.
Nåja, jag har alltid varit där och lindat av själv..
Eri skrev:Kanske läge att skaffa en LC-meter, så kan du själv linda av spolarna.
Här kommer ett tips på en LC-meter till bra pris, 425:- +frakt. Har själv köpt denna.
http://www.sagitta.se/humatutr.html
skrutten skrev:Bra att det finns 50uH spolar oxå - att tänka på vid en filter modd...
0.7 tråd är inget problem man justerar skillnaden med serie motståndet som inte finns - finurligt?
Om man skall göra fel så skall man göra det på rätt sätt.
/G
Edit: lade till borttappad text
PierreL skrev: Hur menar du?
/ Pierre
PierreL skrev:Sitter och löder ihop delningsfiltren (började smått med lådorna igår) och lyckades peta till ena kondensatorn lite lätt med lödpennan på långsidan. Resulterade i lite smält plast samt att man ser något likt ett metallhölje. Ska detta ha förstört kondensatorn?
skrutten skrev:Om du ohmmäter kondensatorn så skall den gå mot oändligt med ohm om den är hel. (vilket jag tror).
PierreL skrev:Filtren är tillrättade så jag borde gå ångestfri
Nytt problem, Staget är i 16 mm MDF, men om jag ska ha 120 mm mellan överkant låda - underkant stag så tar basröret emot :S
Har jag för tjockt stag / går det att sätta överkant låda - överkant stag ?
Annars måste jag fräsa ner staget ca 8 mm överallt där träbitarna till basröret är :/
skrutten skrev:Kan det vara en inkompabilitet mellan nya lilla och 9LAEH detta?
Röret skall ha ytterdiameter 50mm så det borde rymmas även om flänsen innuti blir 68mm. Jag har använt 16mm tjocklek på staget.
/G
PierreL skrev:skrutten skrev:Kan det vara en inkompabilitet mellan nya lilla och 9LAEH detta?
Röret skall ha ytterdiameter 50mm så det borde rymmas även om flänsen innuti blir 68mm. Jag har använt 16mm tjocklek på staget.
/G
Röret är 50 mm och ytterflänsarna 68 mm, centrum på basportshålet på baksidan är 60 mm ned på baksidan. Vill du kan jag fixa en bild lite snabbt?
skrutten skrev:PierreL skrev:skrutten skrev:Kan det vara en inkompabilitet mellan nya lilla och 9LAEH detta?
Röret skall ha ytterdiameter 50mm så det borde rymmas även om flänsen innuti blir 68mm. Jag har använt 16mm tjocklek på staget.
/G
Röret är 50 mm och ytterflänsarna 68 mm, centrum på basportshålet på baksidan är 60 mm ned på baksidan. Vill du kan jag fixa en bild lite snabbt?
Röret har centrum 60 ner om du lägger till flänsen( / 2) så hamnar du på 94 och staget skall komma med ovansidan på 104 mm från ovan sidan.
/G
skrutten skrev:När jag misslyckas med måtten sådär (har hänt) så har jag fällt ner ny bit mdf skiva i hålen och limmat spacklat slipat och gjort om...![]()
Men basröret och terminalen kan du behålla, om inte basrören är ner sågade så gör snikvarianten som finns beskriven i nya lilla dokunmentationen. Det går att köra med avrundnings fräs i plaströret efteråt. Jag tror att den inre portöppningen går fri om du bara !"bafflar" den ned en bit mdf.
____________________________________________
Har du redan gjort den mer komplicerade porten så kan du fräsa som du redan beskrivit. Ja på baksidan kan du rent fimpa en del av stagningen - se till att det inte kan börja skrammla mellan stag och port baffel genom att limma ihop dom med varandra med t.ex. PL400
/G
MagnusÖstberg skrev:Vad blir byggkostnaden?
PierreL skrev:Nuså, nu är det dags igen!![]()
Sitter och ritar om ritningen så jag får de mått jag behöver eftersom jag inte limmar ihop hela lådan först. Såg nu att terminalen kommer hamna lite långt ner vilket leder till att jag måste fräsa i både bakstycket och i botten för att kunna försänka ner terminalen. Visst går det att lägga terminalen lite högre upp?
Ursäkta att jag frågar en kanske dum fråga, men nu vill jag verkligen inte att något blir fel!
skrutten skrev:
Det kan väl möjligen inkräkta på utrymmet för filtret. Om du redan har monterat filtret kan du ju kolla mot dina olika mdf delar hur det blir.
/G
Edit: kolla att allting ser rimligt ut innan håltagning påbörjas.
...Jag har monterat terminalen utanpåliggande.
KillerX skrev:Lagom dags nu, beställde mina grejer igår så de är tyvär skickade. Men har ju tid att få med ändringen ändå om den inte blir alltför stor/dyr då lådorna inte är klara! Men kul att bygget uppdateras. Får väl ta och slänga upp slutresultatet senare.
Roberth
KillerX skrev:Jag hade tänkt ha basreflexporten framtill, men jag undrar då om det går att göra en höger resp vänsterlåda där basreflexporten ligger i olika nedre hörn? det borde ju inte påverka men bäst att fråga er experter!
KillerX skrev:Hej!
Tänkte lägga upp en liten varning angående basreflexportens placering på baffeln, då visaton element är större än basen i nya lilla så kommer man att få flytta ner basreflexporten 2-3mm! Då rundningen annars kommer att gå in under baselementet.
Mvh Roberth
skrutten skrev:Den som limmat fast dammskyddet verkar ha satt två på varandra. Det ska inte vara två på varandra så det var väl bra att det yttre ramlade loss. Kanske nåt att kolla för de som köpt visaton elementet i fråga.
/G
skrutten skrev:Jag lindade av PierreL:s spolar och räknade då antalet varv som jag tog bort. Detta innebär att om man beställer från Europe audio (BMM) och får identiska spolar som dessa i framtiden så skall de lindas av enligt följande:
LU25/005/071__________50->33uH linda av 10 varv
LU32/033/071__________330->290uH linda av 9 varv
Efter avlindningen skall tråden låsas på samma sätt som den var innan (0,5 varv i "fel" riktining). Håll tråden spännd under omlindningen så att inte spolen får lösa varv.
-mattias- skrev:Jag är väldigt intresserad av att bygga den här högtalaren, 9LAEH.
Skrutten:
Hur ska man tänka vid placering av basreflexhålet?
framsida eller baksida, gör det någon skillnad ljudmässift/placeringsmässigt?
KillerX:
Skulle vara roligt att se en bild på dina högtalare!
/Mattias
-mattias- skrev:Det lutar nog åt att jag har porten framåt, så som KillerX har gjort.
En liten fundering till KillerX / Skrutten eller annan som byggt:
Det ska in ett extra stag, med placering 120mm från ovankant.
Funkar det att placera staget på samma ställe även på varianten med basporten framåt?
/Mattias
nan61 skrev:Lite samma tanke här.. just nu har jag inga problem att ställa en meter ut i rummet.. men om man vill ha kvar dem ett tag och saker och ting ändrar sig så man måste ställa närmare vägg så är det ju en lösning med lite mer flexibilitet att ha den framåt eller nedåt kanske.. men va f-n.. jag ska inte va sån.. jag kör väl på bakåtporten och säljer dem om jag flyttar eller bygger nya lådor då.. 4 liters sluten fullpackad med rockwool och en sub så kan jag ställa dem varsomhelst
skrutten skrev:Vill du minska på diskantnivån (möjligen minskar det en del av det ljusheten) så går det bra att byta ut R3 i diskantfiltret från 5,6 ohm till 6,8 ohm eller 8,2 ohm, man kan testa lite själv vad man gillar. Fashomogeniteten i filtret påverkas nästan inte alls resistorbytet.
rikkitikkitavi skrev:
tur bakstycket är löstagbart!!!
ahlbjo skrev:Ser att ovanstående inlägg blev långt och litet pratigt.
Det jag ville ha fram är:
Linda av 2 varv från HifiKits spole 5111 (0,300 mH, 0,4 Ohm) så landar induktansen på önskade 0,290 mH (enligt mina mätningar vill säga).
Sen ställde jag en massa frågor om resistans hos spolar och motstånd. Vill någon ge mig en hjälpande hand med dem blir jag glad.
Skrutten: tycker du detta blir för OT, ber jag någon flytta inläggen till egen tråd.
ahlbjo skrev:Hej skrutten och tack. Har du tid att räkna på detta efter helgen är jag glad.
Avser att beställa LU32/26-AG/0,05 0,5 mH från Europe-Audio att lindas av till 0,033 mH. Ri 0,14 Ohm.
Har Hifikits spole 5111 0,300mH avlindad till 0,290 mH. Ri 0,4 Ohm enl specifikationen.
Har Hifikits spole 5168 1,8 mH. Ri 0,4 Ohm (tror jag).
//B
skrutten skrev:Jag fick lite tid över nu så jag har simulerat alltihop med olika Ri på 33 µH spolen; 0.05, 0.08, 0.12 och 0.14 Ohm detta borde ju täcka upp din lilla avlindning alla gånger - det skulle fungera utmärkt med vilket som helst av värdena i detta fall. Så du behöver inte beställa nägon annan 33µH spole. Dom andra spolarna är förhoppningsvis samma som jag använt då jag handlat dom på HIFI-kit.
/G
ahlbjo skrev:skrutten skrev:Jag fick lite tid över nu så jag har simulerat alltihop med olika Ri på 33 µH spolen; 0.05, 0.08, 0.12 och 0.14 Ohm detta borde ju täcka upp din lilla avlindning alla gånger - det skulle fungera utmärkt med vilket som helst av värdena i detta fall. Så du behöver inte beställa nägon annan 33µH spole. Dom andra spolarna är förhoppningsvis samma som jag använt då jag handlat dom på HIFI-kit.
/G
Tack!
Menar du då att jag kan behålla spolen med 1 mm tråd som jag lindat av till 33µH? Skulle ju vara 0,8 mm.
//B
Emanuelgbg skrev:Slitsporten som var aktuell till "nya lilla" blev aldrig någon lycka va?
Sitter o funderar hur man skall få till det snyggt i reflexöppningen om man ex använder färdigfanérad mdf eller fanerar i efterhand. Snittytan och avfasningen blir ju inte riktigt snygg där då. Kanske får köpa färdiga basreflexrör?
Fast de är ju oftast koniska och vilken diameter räknar man på då? Yttre el inre?
Emanuelgbg skrev:Skulle det bli slitsport hamnar den väl framåt (kanske går att ha överst på baksidan?) men funderar mest på få det snyggt oxå. Faner på sidor o topp o sen valchromat i front o bakstycke så funkar ju avfasningen på röret bra.
Omkopplare för 5,6 resp 8,2 ohm för distansen?
Rdna skrev:Min tanke var att kombinera den akustiska avrullningen med delningsfiltret mellan toppar och basar...s
Eftersom porten nästan inte påverkar tonkurvan alls med topparna delade vid 80 Hz hade helst velat slippa bygga den. Men den kanske påverkar elementen på andra sätt?
rikkitikkitavi skrev:jag är ledsen skrutten men jag har nog demat din.design lite ofta nu så du får nog räkna med att svara på frågor snart igen
skrutten skrev:rikkitikkitavi skrev:jag är ledsen skrutten men jag har nog demat din.design lite ofta nu så du får nog räkna med att svara på frågor snart igen
Du har väl den uberfeta modellen med 2mH spole eller? De är lite mer återhållsamma i dagsläget med 1,8mH + har ngn? dB högre känslighet.
Förändringar på det hela jämfört men "nya lilla"
*Bas elementet skall inte försänkas på 9LEAH så där blir ritningen fel.
*Dämpmaterialet bör fördelas mellan bägge sidorna och inte bara på ena sidan som jag argumenterade för tidigare.
*Nej dom är inte faslinjära och det var inte nya lilla heller för den delen men faskoherenta är dom.
rikkitikkitavi skrev:skrutten skrev:rikkitikkitavi skrev:jag är ledsen skrutten men jag har nog demat din.design lite ofta nu så du får nog räkna med att svara på frågor snart igen
Du har väl den uberfeta modellen med 2mH spole eller? De är lite mer återhållsamma i dagsläget med 1,8mH + har ngn? dB högre känslighet.
Förändringar på det hela jämfört men "nya lilla"
*Bas elementet skall inte försänkas på 9LEAH så där blir ritningen fel.
*Dämpmaterialet bör fördelas mellan bägge sidorna och inte bara på ena sidan som jag argumenterade för tidigare.
*Nej dom är inte faslinjära och det var inte nya lilla heller för den delen men faskoherenta är dom.
Har jag? Minns inte![]()
Vill minnas dock att jag hade två begagnade 1,8 mH bandspolar och de hittar jag inte längre![]()
Jag har ju uppenbart försänkt basen så det blev inte helt korrekt.
Pappabas får väl öppna och se efter. jag minns inte hur mycket dämpmaterial jag använde heller
rikkitikkitavi skrev:Och då är de ändå felbyggda![]()
Nattlorden skrev:rikkitikkitavi skrev:Och då är de ändå felbyggda![]()
Blir de bättre eller sämre om man rättar till det?
rikkitikkitavi skrev:Nattlorden skrev:rikkitikkitavi skrev:Och då är de ändå felbyggda![]()
Blir de bättre eller sämre om man rättar till det?
Du får väl bygga ett par så har vi en shootout...
Bad cop / good cop typ
skrutten skrev:PierreL skrev:Har jag fattat det rätt är 9LAEH inte speciellt tungdrivna och har hög känslighet? Rätta mig gärna.
Nja, de har absolut ovanligt låg känslighet.
Kraniet skrev:Att den lilla AL130 skulle kunna spela starkare är inte ens värt att tänka på.
Men prova till att börja med att höja delningen något. Satsa på 100-120Hz, det borde se till att kapaciteten i basen inte överskrids.
Men att det distar redan vid 75-85dB låter lite underligt.
Skulle jag åtgärda något så skulle jag byta diskanter i lådorna och göra nya filter. Baselementet är ett seas Excel och det finns knappt bättre element.
Emanuelgbg skrev:Är det inte Nextel-varianten som XTZ använder sig av?
http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=94
ollebolle skrev:Har sågat lite!
Innan jag börjar limma och gör något förhastat tänkte jag fråga:
Bör man fasa elementhålet på insidan av baffeln?
ollebolle skrev:Är det så som du kör i dina inoburkar nattis?
MagnusÖstberg skrev:Esteten har talat
Nej, det bara begränsar portens överstyrningsförmåga. Men fram till dess låter det rätt lika.Johannes skrev:Räkna om . Konstruktion en lär väl inte fallera p.g.a 3mm mindre rör diameter.
Mina burkar är ju inte färdigbyggda än, men när de är det skulle jag absolut kunna dema dem liteJohannes skrev:Men går denna högtalare att jämföra med piP ?
ollebolle skrev:Skall denna högtalare alltså dämpas på samma sätt som angives i dokumentationen till nya lilla?
http://user.faktiskt.io/skrutten/diy200 ... talare.pdf
Om man ska köpa glasull, vilken densitet är då att föredra?
ahlander skrev:Funderar på att sätta ihop men har en fundering.
Hur bra är dessa om man jämför med köpehögtalare.
Har funderat på B&W CM1 hur står sig denna mot dom någon som har en känsla där? Har haft lite MA silver och Dynaudio a52 tidigare själv även en tanke mot dessa vore trevligt.
schmutziger skrev:ahlander skrev:Funderar på att sätta ihop men har en fundering.
Hur bra är dessa om man jämför med köpehögtalare.
Har funderat på B&W CM1 hur står sig denna mot dom någon som har en känsla där? Har haft lite MA silver och Dynaudio a52 tidigare själv även en tanke mot dessa vore trevligt.
Väldigt bra.
Skulle välja 9laeh före
cm1 & pm1
alla dagar i veckan
ahlander skrev:schmutziger skrev:ahlander skrev:Funderar på att sätta ihop men har en fundering.
Hur bra är dessa om man jämför med köpehögtalare.
Har funderat på B&W CM1 hur står sig denna mot dom någon som har en känsla där? Har haft lite MA silver och Dynaudio a52 tidigare själv även en tanke mot dessa vore trevligt.
Väldigt bra.
Skulle välja 9laeh före
cm1 & pm1
alla dagar i veckan
Aha det låter ju väldigt trevligt. Vad är bättre skulle du säga?
/Henrik
ahlander skrev:schmutziger skrev:ahlander skrev:Funderar på att sätta ihop men har en fundering.
Hur bra är dessa om man jämför med köpehögtalare.
Har funderat på B&W CM1 hur står sig denna mot dom någon som har en känsla där? Har haft lite MA silver och Dynaudio a52 tidigare själv även en tanke mot dessa vore trevligt.
Väldigt bra.
Skulle välja 9laeh före
cm1 & pm1
alla dagar i veckan
Aha det låter ju väldigt trevligt. Vad är bättre skulle du säga?
/Henrik
PierreL skrev:Kul att det tillkommit fler 9 LAEH, och att alla fortfarande är nöjda! Är fortfarande väldigt nöjd med mina sen 5 år tillbaka.
Däremot har jag länge undrat hur de skulle låta om elektroniken höll en högre standard. För 2 år sedan köpte jag en billig 2 kanalsförstärkare i panik samt att jag varken hade ekonomi eller möjlighet att möblera lägenheten med stereo i åtanke. Nu har dock möjligheter öppnat sig då planen är att flytta.
Letar massor på begagnatmarknaden där jag bl.a. fastnat för en Hegel H200 + HD10 kombo. Samtidigt när man söker lite tycker vissa att tex Marantz hembiorecievrar låter minst lika bra (!?). Anvädningsområdet är musik/film spelad från Mac mini och tv via HDMI från mac'en. Just nu finns ingen tanke på flerkanal, även om en matchande center till 9LAEH vore trevligt för filmtittandet. Har du kanske funderat på en sådan Skrutten?
Vad driver ni era 9LAEH med?
Nattlorden skrev:Jag TROR de var med på min första feelgoodträff och jag vill i alla fall själv klassa min elektronik som mycket bra (fast kanske inte så snygg/cool) och trots att placeringen ovanpå min pi60s-s säkerligen inte var optimal för dem så spelade de mycket bra.
Aerob skrev:Perfector: viewtopic.php?f=9&t=5963
rikkitikkitavi skrev:Nattlorden skrev:Jag TROR de var med på min första feelgoodträff och jag vill i alla fall själv klassa min elektronik som mycket bra (fast kanske inte så snygg/cool) och trots att placeringen ovanpå min pi60s-s säkerligen inte var optimal för dem så spelade de mycket bra.
De var med och trots Quackti strålning och inhomogent LTS-fält (phase ini-phase out) lät det bra
Mina drivs fn av en jättegammal förstärkare. De låter fint, men farsan plågar dem med dansbandsmusik , LOL...
Nattlorden skrev:rikkitikkitavi skrev:Nattlorden skrev:Jag TROR de var med på min första feelgoodträff och jag vill i alla fall själv klassa min elektronik som mycket bra (fast kanske inte så snygg/cool) och trots att placeringen ovanpå min pi60s-s säkerligen inte var optimal för dem så spelade de mycket bra.
De var med och trots Quackti strålning och inhomogent LTS-fält (phase ini-phase out) lät det bra
Mina drivs fn av en jättegammal förstärkare. De låter fint, men farsan plågar dem med dansbandsmusik , LOL...
Du har lite jobb att göra med filterna... Det där skall de inte släppa igenom...
Perfector skrev:http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_showi.htm&p=H&$22301=103820
I princip samma som visaton men bättre.
Erfarenhet av visatons övriga element visar att dom väljer en snålvariant på elementet.
Jmfr. Visaton WS13-ng mot Monacor SPH-130
Samma element men dyrare från visaton och sämre i alla delar.
Eri skrev:Perfector skrev:http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_showi.htm&p=H&$22301=103820
I princip samma som visaton men bättre.
Erfarenhet av visatons övriga element visar att dom väljer en snålvariant på elementet.
Jmfr. Visaton WS13-ng mot Monacor SPH-130
Samma element men dyrare från visaton och sämre i alla delar.
Ja inte vet jag hur du definierar sämre eller bättre. Det finns ju inte en parameter som är lika mellan dessa element så jag tycker det är som att jämföra äpplen och päron. Bl.a. så har ju AL130 nästan tre gånger så lång linjär slaglängd.
HK430 skrev:Kommer att bygga denna inom en snar framtid![]()
Funderade på om det skulle kräva filterändring om man vill luta baffeln lite bakåt. Kanske skulle bli ännu bättre med tanke på vågfront-tjosan-fräsen?
schmutziger skrev:HK430 skrev:Kommer att bygga denna inom en snar framtid![]()
Funderade på om det skulle kräva filterändring om man vill luta baffeln lite bakåt. Kanske skulle bli ännu bättre med tanke på vågfront-tjosan-fräsen?
Kul! du kommer inte att bli missnöjd, de är dock rätt trögdrivna
Ja det kommer behövas, eller så gör du en sluttande baffel och har lite lägre stativ kanske?
9laeh är väldigt bra map vågfrontstjofräs och akustisktcentrumjiddevipp från början.
gopnik skrev:Om man ska ta sig för att luta baffeln ska det nog i varje fall inte vara mer än att man kan kompensera elementens inbördes läge genom att försänka basen. Men jag skulle nog låta bli.
HK430 skrev:schmutziger skrev:HK430 skrev:Kommer att bygga denna inom en snar framtid![]()
Funderade på om det skulle kräva filterändring om man vill luta baffeln lite bakåt. Kanske skulle bli ännu bättre med tanke på vågfront-tjosan-fräsen?
Kul! du kommer inte att bli missnöjd, de är dock rätt trögdrivna
Ja det kommer behövas, eller så gör du en sluttande baffel och har lite lägre stativ kanske?
9laeh är väldigt bra map vågfrontstjofräs och akustisktcentrumjiddevipp från början.
Finns det någon rekommenderad förstärkarstorlek?
Det var en idé med sluttande baffel bara, tror dom hade blivit lite snyggare då. För att veta vad lägre stativ är så måste man veta vilken höjd dom är tönkta att stå på. Någon som vet?
Tror att dom är alldeles lagom bra för mina ändamåldom ska konkurrera ut en liten blåtandsburk på 10x10x10cm, ge mig något att göra och få mig att framstå som en sensibel audiofil efter 5 burkar, i6 och fyra basar spektaklet.
HK430 skrev:Kommer att bygga denna inom en snar framtid![]()
Funderade på om det skulle kräva filterändring om man vill luta baffeln lite bakåt. Kanske skulle bli ännu bättre med tanke på vågfront-tjosan-fräsen?
schmutziger skrev:HK430 skrev:schmutziger skrev:Kul! du kommer inte att bli missnöjd, de är dock rätt trögdrivna
Ja det kommer behövas, eller så gör du en sluttande baffel och har lite lägre stativ kanske?
9laeh är väldigt bra map vågfrontstjofräs och akustisktcentrumjiddevipp från början.
Finns det någon rekommenderad förstärkarstorlek?
Det var en idé med sluttande baffel bara, tror dom hade blivit lite snyggare då. För att veta vad lägre stativ är så måste man veta vilken höjd dom är tönkta att stå på. Någon som vet?
Tror att dom är alldeles lagom bra för mina ändamåldom ska konkurrera ut en liten blåtandsburk på 10x10x10cm, ge mig något att göra och få mig att framstå som en sensibel audiofil efter 5 burkar, i6 och fyra basar spektaklet.
Diskant i öronhöjd är det som gäller, dvs diskant på 85-90ish cm ovan durk.
ang effekt så håll dig inom rimlighetens gränser, dvs bryggade 208or är på gränsen till att inte vara sensibel.
Börja med en 500krs blocket receiver?
Talspolen skrev:Nån här som jämfört denna högtalare med Skruttens andra högtalare i samma storlek fast med Seas CA15RLY element?
http://user.faktiskt.io/skrutten/diy200 ... talare.pdf
HK430 skrev:Någon som kan mäta bredd på baffeln? exklusive fasningen alltså
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 238 gäster