Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Olika material har olika egenskaper, men minst lika viktigt är geometrin och materialegenskaper kan i viss mån kompenseras för med geometrin. Ett material har alltså inte en resonansfrekvens, lika lite som en geometri har det. Det är de två tillsammans som avgör hur det blir.
valutronic skrev:"När man gör den här jämförelsen mellan byggspånskiva och MDF hör man tydligt att MDF har högre resonansfrekvens och klingar mycket längre.
Citat från: http://.se/C1-drawing.html
Bredin skrev:Var senast ute idag och kollade på material. Sökte efter HDF men hittade bara MDF.
fast en låda med 8cm/6cm eller t.o.m 6/4cm väggar räcker för en 5"are![]()
sedan blir det mkt bitumen och annan dämpning i transmission linjen.
Lådan kommer bli tung, och förmodligen kommer resultatet bli rätt dåligt om du inte på annat sätt dämpar resonanserna. Kommer baffeln vara 6cm tjock kan luftflödet bli väldigt turbulent.Bredin skrev:Var senast ute idag och kollade på material. Sökte efter HDF men hittade bara MDF.
fast en låda med 8cm/6cm eller t.o.m 6/4cm väggar räcker för en 5"are![]()
sedan blir det mkt bitumen och annan dämpning i transmission linjen.
Kaffekoppen skrev:Jag tror nog 16mm på sidorna och 19mm i baffeln redan är overkill till en 5"
Kaffekoppen skrev:Nej.Rookie skrev:HDF, är det inte det som saluförs under namnet Masonite?
Vee-Eight skrev:Appropå varför carlsson inte traditionellt är byggda i MDF; tror inte ens att MDF fanns som material när det begav sig. Men jag kan ha fel.
Nu har jag tagit över tråden ... det var inte meningen.
Sedan kom OA 50 och OA52 i MDF, liksom även OA58 samt den Ferrariröda OA51:an.
Rätta mig om jag har fel.
Kaffekoppen skrev:HDF finns i samma tjocklekar som MDF, bara mycket ovanligare.
petern skrev:Nu har jag tagit över tråden ... det var inte meningen.
Inga problem, alltid trevligt med människor som har lite distans
Sedan kom OA 50 och OA52 i MDF, liksom även OA58 samt den Ferrariröda OA51:an.
Rätta mig om jag har fel.
Ok, om du ber om det så...OA 50 är av spånskiva.
From Wikipedia, the free encyclopedia
A section of hardboard
Hardboard output in 2005Hardboard, also called high-density fiberboard, is a type of fiberboard, which is an engineered wood product. It is similar to particleboard and medium-density fiberboard, but is more dense and much harder because it is made out of exploded wood fibers that have been highly compressed. It is commonly referred to as Masonite in the USA because that was the first brand to be marketed there in the 1920s (25 years after it was invented in England).
Unlike solid wood, it is very homogeneous with no grain. A wood veneer can be glued onto it to give the appearance of solid wood. Other overlays include formica and vinyl. It has many uses, such as a substrate. Unlike plywood and solid wood, it has no significant structural strength. It is used in construction, furniture, appliances, automobiles and cabinetry, and is popular among acrylic and oil painters as a painting surface due to its economical price (though it must be coated with gesso or canvas before use). It is also used as the final layer in many skateboard ramps and the half-pipe.
Hardboard is produced in either a wet or dry process, which produce a panel called S1S or S2S respectively. The wet process only leaves one smooth side, but dry processed hardboard is smooth on both sides. Like other types of fiberboard, hardboard is susceptible to moisture damage and is generally not used outside. Tempered hardboard is made by adding an oil that becomes a polymer when the board is formed under high temperature and pressure. This gives it more water resistance, hardness, rigidity and tensile strength. It is used in construction siding. Tempered hardboard is less suitable for use by artists as the oil can leach out of the board and discolour the paint.
Hardboard was invented by Daniel Manson Sutherland in 1898, at Sunbury Common in Spelthorne near London. He formed the Patent Impermeable Millboard Company to market and develop his invention.
Kaffekoppen skrev:Att kalla HDF för masonit, som de gör i den där texten ställer jag mig fundersam mot.
soundbrigade skrev:Kaffekoppen skrev:Att kalla HDF för masonit, som de gör i den där texten ställer jag mig fundersam mot.
De tillverkas väl på liknande sätt - så hård press och värme att limämnena i träpulvret aktiveras.
High Density MDF (also referred to as HDF)
Standard grade MDF in the thickness range 12 to 19 mm normally has a density in the range 700 to 800 kg/m3. Higher density grades of MDF are now available with densities in excess of 800 kg/m3. This increase in density is achieved by increasing the amount of resin binder added to the fibres, increasing the bulk density of the fibres used to form the mat, and increasing the pressure applied to form the board, all factors together resulting in a substantial increase in strength.
The even closer compaction of the fibres in high density MDF enhances the machining characteristics of the board allowing more complicated profiles to be cut. The well compacted surfaces and edges result in excellent paint finishes with only minimum surface preparation. Several bedroom and kitchen door manufacturers are using high density MDF to take advantage of these good machining and finishing characteristics.
High density MDF can be processed in the same way as standard grade MDF. The finishing treatments applied to standard grade MDF can equally be applied to high density MDF with better results.
National or European standards for MDF do not include any reference to high density MDF. Manufacturers supplying these products will be able to supply full specifications for their own brands. As a general rule, high density MDF will have performance levels substantially higher than the levels specified for standard boards in the EMB Industry Standard.
Possible applications for high density MDF include:
- Industrial shelving
- Work benches
- Heavy duty flooring
- Staircases
- Furniture underframes
- Doors for kitchen and bedroom units
RogerGustavsson skrev:Fast även efter Dahlqvists beskrivning av skillnaderna vid tillverkning, tycker jag att Masonite ändå kvalificerar som HDF. Den har har ju hög densitet och är av fibrer. Även en cementbaserad board skulle väl kunna kallas HDF? Däremot tror jag inte att skivans densitet ensamt ger direkt koppling till lämplighet för högtalarlådor...
celef skrev:"High Density MDF är entydigt om det är en sådan man vill ha"
det där lät luddigt: high density medium density board
Perfekt i baslådor!celef skrev:varför chansa? baltisk björkplywood verkar populärt och dyrt, kör på det!
Bredin skrev:Läste nyss att MDF "andas" och är därmed inte lämpligt för HORN.
stridstrom skrev:F:et står väl för "fibreboard" och då kan väl åtmindone cementbaserade skivor inte räknas in där?
Förstår vad som menas, det är ju "high density" iaf, var bara tvungen att påpeka :)
paa skrev:Bredin skrev:Läste nyss att MDF "andas" och är därmed inte lämpligt för HORN.
Det är väl bara att lacka ytan, så är det slutandat?
Bredin skrev:Frågan tas även upp i DIY audio där diskussionen pågått lite längre. För den som orkar att läsa.
Bredin skrev:Läste nyss att MDF "andas" och är därmed inte lämpligt för HORN.
celef skrev:var det inte isidor som nämnde plywood stagad med massivt trä som bra lådor
önskade man både livrem och hängsle så skulle det vara två lager plywood med swedac dämplim emellan
soundbrigade skrev:Plywooden ser snygg upp också.
Undran : hur bra tätar PU-lim???
soundbrigade skrev:http://www.tnt-audio.com/clinica/cabinet_walls_e.html
Dahlqvist skrev:celef skrev:var det inte isidor som nämnde plywood stagad med massivt trä som bra lådor
önskade man både livrem och hängsle så skulle det vara två lager plywood med swedac dämplim emellan
Ja, han nämnde något sådant. Det gällde dock baslådor./D
Användare som besöker denna kategori: nasse och 214 gäster