Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Jag tycker aldrig att en bilbas är ett alternativ för mig
Termos_friend skrev:Edit: Jag ska bygga en hel högtalare, inte bara en subbas. Måste ha lite ordentlig bas så jag kan lyssna på Nosiemaker med Infected Mushroom ordentligt.. Dock så lyssnar jag på väldigt blandat musik. Så den ska var allround. Men man blir härligt omruskad av en 15 om det behövs
Ok, tack för era svar.
Jag varken har eller är insnöad på bilbasar. Tanken var att jag skulle få en liten portad låda med ett stort element.
Tanken var en 15" med dubbla 6,5 till mellanregister med horn eller vanlig diskant. Jag är öppen för ideer och förslag...
Min tanke var att bygga i samma stil som BC Acoustique, dvs med basen monterad på sidan.
Som det låter på dom flesta av er så är inte bilbasar någon höjdare. Vad finns det mer för element som kan tänkas klara sig i en låta på +- 80 liter?
Jag känner inte till hur alla parametrar påverkar ett element.
Jag är öppen för ideer... Finns det någon rekommenderad läsning om detta, böcker... etc?
Prismässigt skulle jag kunna tänka mig att lägga upp mot 5000kr/bas. Men helst inte om det inte behövs. Jag är för tillfället i USA, om någon känner till något bra element som kan vara billigare här och är värd att kolla upp?
Cheers...![]()
då ligger marknaden öppen för dig en ritigt bra 15 tummare
http://www.creativesound.ca/
och en hel del andra intressanta element och det är inget skit
Termos_friend skrev:då ligger marknaden öppen för dig en ritigt bra 15 tummare
http://www.creativesound.ca/
och en hel del andra intressanta element och det är inget skit
Hyfsat rörig sida...
Vad har du för budget totalt?
Då kanske det blir förvånande att jag föreslår en kopiering av det här projektet.
Det är visserliggen ingen 15" bas i systemet, men det är två extremt duktiga 8" som pumpar ut rejält med tryck.
Kalejdokom skrev:Till topic... Bilbas hemma!
Termos - 30k för ett bygge med 15" basar är orättfärdigt! Sansa dig, bygg för 10k, skänk 1k till Rädda Barnen och köp 126 CD-skivor att njuta av istället - Lycka till.
Nwalmaer skrev:Det finns ju ingen parameter som gör ett element till ett bil eller hemma-element. Det är samma grejer, förutom att dom flesta tillverkare av bilelement till mindre grad bryr sig om kvalitet och mera att element ska se flashiga ut.
Att XLS är kända för att spela bra i små lådor utesluter ju inte att man går upp i storlek och flyttar ner Fb en bit. Jag har rätt nära kontakt med Ljudia och bollar ibland konstruktionsfrågor med deras support- och testteam. En XLS10 i portad låda på 50L funkar utmärkt att stämma av vid 28Hz, t.ex. Tänk bara, återigen, på att XLS är ett utpräglat lågbaselement - allt över 100Hz låter apa!
I en bil vill man helst ha lägre impedans eftersom bilen är duktig på att leverera Ampere, men sämre på Volt...
Nwalmaer skrev:Många element ämnade för bil har väldigt lågt Vas och resterande parametrar därefter, för att kunna sitta i små lådor. Men en bilkupe ger som du säger väldigt stort stöd i basen, så man kan lika gärna ta ett typiskt hi-fi element och sätta i en liten låda i en bil och lik förbenat få en massa bas. Vice versa kan man ofta sätta bil elementet i en stor låda hemma.
Säger inte att det är något jag skulle göra, bara att man kan. Och att man ska inte dissa elementen bara för dom marknadsförs för användning i bil, utan på dess prestanda istället. Då blir alla glada.
Termos_friend skrev:Hai,
för att "bump'a" mig själv lite![]()
Såg en länk i en annan post som ledde till soundsplinters hemsida.
Denna bas:
http://www.soundsplinter.com/rlp15_subwoofer_information.html
Vilka förutsättningar har den att fungera i en 3-vägs konstruktion? Dvs i hemmet, inte i en bil eller som ren SUB-bas.
Om vi tänker oss att jag skulle bygga en högtalare med 2 st 8a tummare och låta dessa gå nedåt 150-200Hz under det skulle denna 15" ta över?
Vad finns det för möjligheter?
Någon som har lust och titta på data för basen, det är tyvärr grekiska för mig
EDIT: 10" som finns där är ju också intressant.. 2st tio'r är ju ungefär motsvarande yta som EN 15" om man jmf 1*7.5*7.5 / ( 2*5*5 ) = 1,125 ytan på en 15" är alltås bara 12.5% större... Sen hur mycke luft som flyttas jämförelsevis mellan dom så måste man väl tänka på konutslaget också.
dac83 skrev:jag använder kicker comp vr 15" basar till min hembio, inte mycket finlir med snärt bas men ljup bas så man tappar andan, sen kompleterade jag med andra basar för att få mer hård och korekt bas...
jag kan rekomendera JL audios basar, som har en förmåga att spela rent och högt med ruskiga slaglängder, dock ganska dyra i sverige!
liten länk till min sida med kicker 15" i tranmission line rör: http://www.minhembio.com/dac83 <--- kolla, det kommer ni inte ånga!
Användare som besöker denna kategori: DL och 243 gäster