Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Väggen bakom högtalarna får gärna reglas tätt och kläs med träfiberskiva (OSB)/12mm spån plus gips. Den skall vara stabilast möjliga.
Mich skrev:manger: Du skriver om akustikfogar. Skulle du lite mera i detalj tala om vad det är?//Michael
Mich skrev:Renovering av huset är på gång och jag kommer att invändigt tilläggsisolera (45mm) ytterväggarna och snetak på övervåningen (1½-plans hus). Funderar på vad som är att föredra för skivor i musikrummet.
Bör väggen vara så hård/stadig som möjligt, eller svänga med lite?
Vilket skulle ni rekommendera:
1) Vanlig gips 13mm
2) Dubbla gips
3) Spån 12mm
4) Dubbla spån 10mm
5) Spån + gips
6) Spån + tretex
Kanske dämplim emellan eller latexfog?
Väggen nu har råspont innerst. Plus att det suttit tretex, som jag river bort.
//Michael
manger skrev:Men jag är oerhört skeptisk till att använda spånskiva i väggkonstruktiner, det blir bättre med plyfa. Spånskiva har dålig hållfasthet vid skruvning/spikning i vertikala konstruktioner.
-Martin- skrev:Jag skullle använda isolering + Gyptone-plattor. MYCKET isolering bakom.
//M
manger skrev:-Martin- skrev:Jag skullle använda isolering + Gyptone-plattor. MYCKET isolering bakom.
//M
Det är en bra idé!... men Gyptone-plattor används bla som undertak, dvs det monteras utanpå en tät yta (tak/vägg). Om man använder Gyptone som en vanlig gipsskiva så har den för det första inte samma hållfasthet som en vanlig gipsskiva, för det andra ska man inte ha minderalull oskyddat i bostadrum vilket det blir eftersom Gyptone-skivorna är konstruktivt fulla med hål och för det tredje så saknas diffusionsspärr/plastfolie så fukten från rummet kommer att vandra rakt ut i isoleringen där den för eller senare orsakar mögel och problem. (daggpunkten som Kaffekoppen nämnde - den punkten i väggen där temperturen nåt så lågt på vintern att fukten i luften återgår till vatten.)
I så fall skulle jag möjligen sänka taket en bit med Gyptone-skivor, men jag skulle nog bygga taket/väggarna efter gängse normer och komplettera med Ecophon Wall Panel™ som finns i en hel del färger både för tak och vägg.
-Martin- skrev:Jag förstår inte varför det skulle vara något problem. Gyptone-skivorna har redan en beläggning av isolering på baksidan. Man får väl förmoda att Gyproc inte applicerat något som skulle vara harmfullt för gemene man...
-Martin- skrev:Fuktspärr är nog inget problem. Det är väl bara att sätta dit?
-Martin- skrev:Varför skulle "hållfastheten" vara en issue? Det finns plattor även för väggändamål. Har du tittat i produktbeskrivningen från Gyproc?
-Martin- skrev:Förövrigt har jag byggt mitt hus själv så det där med daggpunkt etc behöver du inte skriva mig på näsan. Det fick man ju lära sig på termodynamikkursen också. För den har du väl gått?
manger skrev:-Martin- skrev:Jag förstår inte varför det skulle vara något problem. Gyptone-skivorna har redan en beläggning av isolering på baksidan. Man får väl förmoda att Gyproc inte applicerat något som skulle vara harmfullt för gemene man...
Du förvånar mig! Jag har precis talat med en ingenjör på Gyroc/Gyptone på telefon och han säger att det sitter en akustikfilt på baksidan. Han tycker att det är en märklig konstruktion, men att akustikfilten på baksidan bör kunna hålla mineralullen på plats, även om den inte är gjord för det. Men det är ingen lösning som de kan rekommendera. Det räcker med att nån (små fingrar/barn) petar hål på ett eller flera ställen så är mineralullen frilagd.-Martin- skrev:Fuktspärr är nog inget problem. Det är väl bara att sätta dit?
Sätter man den fel kan lika bra ge fan i att sätta dit den. Det kan tom bli värre om man sätter den fel. Plastfolien brukar sättas bakom 45x45-reglarna och då får man bara 45mm isolering bakom Gyptoneskivorna. Det blir kanske bra men det är inte massor av isolering.-Martin- skrev:Varför skulle "hållfastheten" vara en issue? Det finns plattor även för väggändamål. Har du tittat i produktbeskrivningen från Gyproc?
Man brukar man inte sätta Gyptone-skivor i brukshöjd. Dvs om man sätter skivorna på väggen så är det alltid en bit upp på väggen (>1,8-2m) för att undvika problem. De är inte lika starka som en vanlig gipsskiva. Detta påpekades även av ingenjören på Gyproc.-Martin- skrev:Förövrigt har jag byggt mitt hus själv så det där med daggpunkt etc behöver du inte skriva mig på näsan. Det fick man ju lära sig på termodynamikkursen också. För den har du väl gått?
Kära Martin, jag skriver tyvärr inte för dig alena, om du inte fatta det så är det ett antal andra på det här forumet som kanske är intresserade, alla har inte byggt sitt hus själv och vet allt. Alla här på forumet har inte gått samma kurser och utbildning som du. Men om du undrar så ingick motsvarande kunskap i både materialläran och byggkonstruktionsläran på Arkitektutbildningen samt att jag sedan dess har mer än 15 års erfarenhet av att rita och bygga hus på riktigt och det har blivit bra många fler än ett...
Jag läser trådarna här på forumet för att lära mig mer av er alla andra. Jag gör ett inlägg när jag har en fråga eller om jag har något jag kanske kan berätta för er alla, som ni kan ta lärdom av. Att du Martin blandar in ditt ego och din näsa förstår jag inte.![]()
I den här tråden försöker vi alla hjälpa Mich att lösa sitt problem - inte bli personliga och sura.
Håller med. En akustiker kommer dock säga just att väggen skall vara styv, stabil och oflexande. De ser den allra helst som murad...paa skrev:En ganska mjuk, perforerad vägg med absorbent bakom hela, är väl väl tvärtemot vad man vill ha? Man vill väl ha en tung, stum vägg, med lagom tjock dämpning framför enbart delar av denna?
Nej, kontakta akustikern innan bygget av väggen, inte efter.
Mich skrev:Den där akustikfilten på baksidan av Gyptone skivorna. Hur tjock är den?
Mich skrev:För jag kommer att ta bort tre bärande stöd-ben till takstolen (vet inte riktigt va de kallas).
Funderar på att limma ihop två 45 x 195 för att lägga mellan/under några snetakreglar. Det är väl inget konstigt med att limma ihop dom med trälim, utan att skruva?
Mich skrev:Styv, stabil och oflexande...
10 spån + 6 gips eller 11 plywood + 6 gips?
eller ?
manger skrev:Mich skrev:Styv, stabil och oflexande...
10 spån + 6 gips eller 11 plywood + 6 gips?
eller ?
Jag hade röstat på 12 plyfa + 13 gips förskjutet... men av dina alternativ 11 plywood + 6 gips.
När du skriver nere i hörnen, så menar du väl inte längst ner i hörnet. För där finns inga. De sitter väl typ en till två meter från nedre hörnet. Ofta ihop med en innervägg. I vissa rum är det inga stödben på två takstolar. I detta rum är det dock tre stödben, som suttit från början.manger skrev:(jodå, stödben = de vertikala reglarna nere i hörnen på takstolen.)
Mich skrev:
Ytterväggar idag:
Halv tegel, luft (med massa bruk), asfaltboard, 45 iso, 100 iso, råspont och innerst tretex eller masonit.
Ytterväggar imorgon:
Som ovan men jag tar bort tretex/masonit och sätter 45 reglar&isolering, plus någon/några skivor.
phon skrev:Varför tar du bort treetexen?
paa skrev:Om man ska ha dubbla gipsskivor för att få stabilitet och dämpning så är det inte 6mm skivor som menas. Nej, upp med golvspånskiva och dubbla tjocka gipsskivor omlott, på 30 cm regelavstånd, så kanske det närmar sig en stabil vägg!
Beror ju på hur väggen ser ut. T.ex. 110 kutterspån som det läggs 45 uni skiva 36 på. Det brukar pratas om att folien får ligga max 1/3 av total isoler tjocklek. I detta fall blir det 29%, MEN kutterspån har inte samma isolervärde som tilläggsisoleringen. Så jag skulle inte våga lägga folien därimellan.Kaffekoppen skrev:Återigen: plastfolien läggs med fördel innan dina 45mm tilläggsisolering läggs på. 45mm räcker inte för att ändra daggpunkten, men tillser att folien inte skadas senare.
Vi pratar ju om tillägg på en vägg med råspont. Gör verkligen 45 eller 70 någon skillnad då?Kaffekoppen skrev:Egentligen skulle jag vilja föreslå 70mm reglar eftersom det dels ger bättre isolering, dels ger mycket stabilare vägg.
Inte det svar som jag ville ha. Noteras bör ju också att de 190 mm är på långa sidan av regeln. Måste ju såga den sne, så den är lägre på andra sidan. Sedan kommer ju ett av de nya nästan på samma ställe som ett gammalt stödben (det mittersta), vilket är bra. Ett av stödbenen har de sågat bort hälften av, på längden (så den är ca 5 x 5 cm). Så som det ser ut nu så finns det ingen vettig förklaring till denna sågning. Ett annat stödben har väldigt många sprickor i mitten längs hela. Förresten, stödbenen är 5 x 10 cm reglar. Jag tänkte också på att jag nu har försvagat dom lite, då jag tagit bort råsponten. De kan ju böja sig nu.Kaffekoppen skrev:Det där bör nog tas med en konstruktör. Den förstärkande balken i taket känns lite klen för uppgiften med avseende på snölast/takvikt.
Mich skrev:Beror ju på hur väggen ser ut. T.ex. 110 kutterspån som det läggs 45 uni skiva 36 på. Det brukar pratas om att folien får ligga max 1/3 av total isoler tjocklek. I detta fall blir det 29%, MEN kutterspån har inte samma isolervärde som tilläggsisoleringen. Så jag skulle inte våga lägga folien därimellan.Kaffekoppen skrev:Återigen: plastfolien läggs med fördel innan dina 45mm tilläggsisolering läggs på. 45mm räcker inte för att ändra daggpunkten, men tillser att folien inte skadas senare.
Kan reglarna sättas stabilt mot råsponten räcker 45mm om den får många fästpunkter (kanske vinkeljärn områstontväggen är ojämn och det inte går att dra fast med 80-120mm skruvar rakt igenomreglarna). Bara isolervärdet sombli sämre.Mich skrev:Vi pratar ju om tillägg på en vägg med råspont. Gör verkligen 45 eller 70 någon skillnad då?Kaffekoppen skrev:Egentligen skulle jag vilja föreslå 70mm reglar eftersom det dels ger bättre isolering, dels ger mycket stabilare vägg.
Någon borde titta på plats!Mich skrev:Inte det svar som jag ville ha. Noteras bör ju också att de 190 mm är på långa sidan av regeln. Måste ju såga den sne, så den är lägre på andra sidan. Sedan kommer ju ett av de nya nästan på samma ställe som ett gammalt stödben (det mittersta), vilket är bra. Ett av stödbenen har de sågat bort hälften av, på längden (så den är ca 5 x 5 cm). Så som det ser ut nu så finns det ingen vettig förklaring till denna sågning. Ett annat stödben har väldigt många sprickor i mitten längs hela. Förresten, stödbenen är 5 x 10 cm reglar. Jag tänkte också på att jag nu har försvagat dom lite, då jag tagit bort råsponten. De kan ju böja sig nu.[/quite] Låter som om du bör lösa det innan snön kommer. Sprickorna i stolpen indikerar rätt ordentligt tryck där. Definitivt har råspotväggen agerat stabiliserande och tryckutjmnande.Kaffekoppen skrev:Det där bör nog tas med en konstruktör. Den förstärkande balken i taket känns lite klen för uppgiften med avseende på snölast/takvikt.
Kanske skall in och fråga på ett ställe i stan vilken limträbalk de skulle rekommendera. Jag kollade pris och fick reda på att de hade ett program för beräkning.
I ett annat hörn i huset, så saknas två stödben (efter varandra). I ett annat hörn ett stödben.
//Michael
Kaffekoppen skrev:Någon borde titta på plats!Mich skrev:Inte det svar som jag ville ha. Noteras bör ju också att de 190 mm är på långa sidan av regeln. Måste ju såga den sne, så den är lägre på andra sidan. Sedan kommer ju ett av de nya nästan på samma ställe som ett gammalt stödben (det mittersta), vilket är bra. Ett av stödbenen har de sågat bort hälften av, på längden (så den är ca 5 x 5 cm). Så som det ser ut nu så finns det ingen vettig förklaring till denna sågning. Ett annat stödben har väldigt många sprickor i mitten längs hela. Förresten, stödbenen är 5 x 10 cm reglar. Jag tänkte också på att jag nu har försvagat dom lite, då jag tagit bort råsponten. De kan ju böja sig nu.[/quite] Låter som om du bör lösa det innan snön kommer. Sprickorna i stolpen indikerar rätt ordentligt tryck där. Definitivt har råspotväggen agerat stabiliserande och tryckutjmnande.Kaffekoppen skrev:Det där bör nog tas med en konstruktör. Den förstärkande balken i taket känns lite klen för uppgiften med avseende på snölast/takvikt.
Kanske skall in och fråga på ett ställe i stan vilken limträbalk de skulle rekommendera. Jag kollade pris och fick reda på att de hade ett program för beräkning.
I ett annat hörn i huset, så saknas två stödben (efter varandra). I ett annat hörn ett stödben.
//Michael
och hur skall man hitta någon sådan?manger skrev:Bättre att någon erfaren snickare eller konstruktör tittar innan det är försent...
Mich skrev:
Ytterväggar idag:
Halv tegel, luft (med massa bruk), asfaltboard, 45 iso, 100 iso, råspont och innerst tretex eller masonit.
Ytterväggar imorgon:
Som ovan men jag tar bort tretex/masonit och sätter 45 reglar&isolering, plus någon/några skivor.
phon skrev:Varför tar du bort treetexen?
Mich skrev:
För att jag skall tilläggs isolera och att jag ändrar rummets storlek.
//Michael
Ja. Visst kan det dra lite luft mellan råsponten och i kvist hål. Så det kunde ju tretexen hjälpa till med att minska. Känns ändå bra att få bort den och gammal tapet. Sedan sitter det inte tretex överallt, i och med att rummet ändras lite.phon skrev:Du tar bort treetexen och sätter reglarna direkt på råsponten då?
Mich skrev: Ytterväggar idag:
Halv tegel, luft (med massa bruk), asfaltboard, 45 iso, 100 iso, råspont och innerst tretex eller masonit.
Ytterväggar imorgon:
Som ovan men jag tar bort tretex/masonit och sätter 45 reglar&isolering, plus någon/några skivor.
phon skrev:
Du tar bort treetexen och sätter reglarna direkt på råsponten då?
Det måste väl bli mindre köldbryggor om treetexen ligger kvar mellan reglarna och råsponten? Om man tänker att det skulle tilläggsisoleras.
Med treetexen kvar kanske det också drar lite mindre inuti väggen, jag tänker på eventuella springor i råsponten, fast där hjälper det ju om du sätter en papp istället för treetexen bakom reglarna. Det gäller att hålla luften still i väggarna.
phon skrev: Hmmm .... låter som vännerna för treetexens bevarande ...
Nä, nån måtta får det vara. Ta bort råsponten och isoleringen... kan jag ju lika gärna bygga nytt hus. Är nog riskfyllt också, råsponten bär/stagar nog en hel del.manger skrev:Det är asfaltboarden bakom teglet som ska ta draget genom väggen. Drar det tydligt ända fram till råsponten så gör 45+100 isolering nästan ingen nytta - då är det värre. (Plocka ner allt och försöka täta asfaltboarden innifrån...)
Har en luftventil högt upp på varje gavel.Magnus skrev:Glöm inte att luften i luftspalten måste kunna komma ut också......mögelstopper el dylik produkt är bra![]()
Nja, ursäkta om jag protesterar lite. För detta kan även förvärra. Först bör man uppmärksamma att du skrev "lite fogskum", bra. Så det du skrev är bra, men alla som läser kanske inte uppmärksammar detta. Det är inte bra att trycka in för mycket skum i en vägg. Blir det väldigt mycket så kan ju yttre skivan (i mitt fall asfaltboard, men i vissa hus papp eller folie) tryckas ut mot fasaden (tegel). Fogskummet kan ju också flytta eller trycka ihop isoleringen, vilket kan minska isoleringsförmågan och eventuellt skapa luft fickor i väggen.manger skrev:...jag vet inte om Kaffekoppen är med mig i tankenmen kan kanske lite rätt applicerad fogskum vara en idé? Jag funderar bara, men om du känner efter med handen eller håller ett tänt stearinljus längs med ytterväggarna och hittar de punkter där det definitivt drar kallt genom råsponten. Borra ett litet hål i råsponten och tryck in lite fogskum så långt in du kan...
Mich skrev:Vad skall man ha för insektsnät vid takfoten?
Det verkar vara plast som sitter nu, samma typ som finns att köpa idag. Håller verkligen detta? Verkar ju inte som så i mitt hus. Har för mig jag sett att något nät var glasfiber förstärkt, men tyvärr står det inte det på den rulle jag köpte. Borde inte något metallnät vara bättre? Såg att någon hade aluminiumnät, men det var dyrt. Kopparnät lär också finnas.
//Michael
Mich skrev: ...
Reglarna som golvet skruvas i sitter fast i väggen, vilket borde medföra att en rörelsefog inte kan tillföra något. ...
//Michael
Mich skrev:PS. Spånskive lukten får mig att tänka på högtalar bygge i unga dar.
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 235 gäster