Baslådor till BOSSO

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Baslådor till BOSSO

Inläggav Rundberg » 2008-11-18 22:07

Hej på er allihopa!

Jag hade tänkt att bygga ett par enkla baslådor att ha tillsammans med mina BOSSO.

Eftersom det är mitt absolut fösta högtalarbygge som jag gör från grunden så är det hyfsat stor sannolikhet att jag kommer gå på ett par minor på vägen... men det är det man lär sig av.

För att tvinga mig själv till att få arslet ur vagnen så har jag redan beställt element (mest på känn faktiskt): Det blev ett par Peerless SLS-165. Det kan vara möjligt att jag gått på första niten i mitt elementval, men då blir det desto större utmaning att göra något användbart av dem!

Inspirerad av talesättet "En apa med en skrivmaskin och oändligt med tid..." så satte jag igång att simulera en låda till elementen.

I MoLT-artikeln så nämns det att BOSSO bör delas högre än 80Hz. I kombination med IÖs rekommendationer för delningsfrekvenser så tänkte jag testa med 120Hz aktiv delning 4:e ordningen.

Resultatet efter en stunds fnulande är följande:

15 liter basreflex, 25% fyllning och avstämd till 25Hz

Bild(Room gain är avstängt)

De frågor jag skulle vilja ställa nu är följande:

1a. Avrullningen nedåt har ett "gupp" (är det högt Q?). Blir det ett problem?

1b. I fliken "Box" fyller man i ett värde som heter Qb, är det Q för lådan? Hur påverkar man det i verkligheten och hur vet man vilket verkligt Q ens låda har (när den väl är byggd)?

2. Grupplöptiden (tror jag det heter, översta kurvan) är väldigt hög, hur kan jag minska den?

3. När jag försöker ställa in avstämningen så är det svårt att hitta en kombination som inte begränsar output men samtidigt är så pass kort att det får plats i lådan. Om jag väljer flera rör så dubblas (drygt) "effective port length" är det den sammanlagda längden på alla rören eller var och ett av rören?

4. Om jag vill ha element och port spelande nedåt av estetiska skäl, påverkar det prestandan nämnvärt, eller är högtalaren tillräckligt rundstrålande för att det inte ska spela någon roll?

5. Skulle det vara någon mening att dela högre än 120Hz?

Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-18 22:45

Skall de stå som stativ? Då skulle jag föreslå 250-300hz delning. Skall de stå som "riktiga basmoduler" så skulle jag nog försöka hålla delningen runt 90-120hz, 120hz är kanske inte så dumt..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-18 23:17

Jag tycker lådan är för stor och avstämnignen för låg.

Jag skulle ha satsat på slitsport också. Jag bara nämner det liksom. Och så skulle jag ha "svante-hål" på slitsen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-18 23:19

Tjenare Kaffekoppen!

Skönt att höra att nån grej inte är helt åt h-e i alla fall.

Jag hade tänkt att ha de undangömda i hörnen, det skulle jag kanske nämnt i det första inlägget. Detta av två anledningar:

1. Jag vill fästa BOSSO på väggen, jag har inte plats på golvet under högtalarna (en arbetsbänk)

2. Eftersom jag har den mest centrerade tummen i världshistorien så kommer basarna förmodligen inte att bli särskilt vackra.

Dessutom, om det blir bra så tänkte jag kopiera konceptet till köket och där behöver jag sätta mupparna högt i alla fall...

Så "riktiga" basmoduler får det nog bli i alla fall...

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-18 23:27

Skall du inte spela så jäkla starkt så skulle jag faktiskt råda dig att lyssna på dem (MUPPS) innan du ens tittar på basmoduler :)

Och skall du bestämt ha basmoduler kanske tom den slutna, mer smidigare lådan kan fås att fungera...

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-18 23:44

Kaffekoppen: Jag beställde ett par av Vifaelementen för att utvärdera BOSSO, jag hoppas de ska dyka upp innan helgen. Eftersom jag faktiskt har bägge sorternas lådor så tänkte jag prova båda tillsammans med en aktiv skräpsub som jag har stående för att få en känsla för konceptet.

Jag hoppas att den slutna varianten skulle kunna funka, det hade varit smutt värre!

I källaren kan jag nog tänkas vilja dra på ibland när jag mekar. I köket är mer tveksamt, så vi får se där...

Men sen handlar det inte bara om att jag behöver ljdtrycket, jag hade också tänkt att det skulle vara ett lämpligt första projekt för mig.

Max: Hur mycket mindre och hur mycket högre? Jag tycke personligen att 15 liter var sjukt litet när jag började, men det kanske det inte är...

Så här blir det med 10 liter och 28 Hz:

Bild (fortfarande utan room gain)

Anledningen till att jag valde så låg avstämning berodde främst på att det blev så ojämnt när man tog med room gain i beräkningen med högre avstämningar.

Vad gäller slitsport: Jag har själv tänkt tanken. Min fråga där är om längden blir densamma för en given öppningsarea oavsett om det handlar om slits eller en rund port?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-19 00:13

Rundberg skrev:Max: Hur mycket mindre och hur mycket högre? Jag tycke personligen att 15 liter var sjukt litet när jag började, men det kanske det inte är...
...
Vad gäller slitsport: Jag har själv tänkt tanken. Min fråga där är om längden blir densamma för en given öppningsarea oavsett om det handlar om slits eller en rund port?

MVH

/Mattias

Vad gäller volymen: Egentligen skulle jag vill ha den till typ 5 liter enligt mina vanliga rallarsvingar. Någonstans där. Men det blir för smått, man får inte pltas med någon port och den kommer att börja rulla av för tidigt. Så, man får bygga lådan större och grupplöptiden blir därefter... Men 10 och 35 Hz. Nåt sånt. Kanske 32Hz. I den omgivningen, men jag skulle ha börjat med 35, typ.

Slitsportens area blir "tillräckligt bra" om den är samma som en vanlig rund. Det är egentlgien inte helt rätt, men jag tror att i det här fallet så kan man strunta i avvikelserna. Jag ahr gjort det mina byggen.
Ska man bygga ett super-duper-system med topp-prestanda, ja då får man minsan bygga några prototyplådor i alla fall och testa med. Så jag vet inte om det någonsin är lönt att räkna ut skillnaden i längd.
OBS! När man gör en rund port ska man ju räkna med att en del luft i ändarna av porten "svänger med". Det har jag bortsett från vid mina slitsportbyggen (alltså, räknat på ett rund rör utan ändkorrektion). Dom slitsportar jag byggt har dessutom varit extremt tunna, höjhden har varit ca 1/10 av bredden. Men det funkar bra. I smålådor nödgas man ju ibland att göra porten för liten mot vad som är optimalt och den smala spalten kan drivas lite hårdare innan den överstyr.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-19 00:34

Hej Max!

Tack för all bra input!

Max_Headroom skrev: Vad gäller volymen: Egentligen skulle jag vill ha den till typ 5 liter enligt mina vanliga rallarsvingar. Någonstans där. Men det blir för smått, man får inte pltas med någon port och den kommer att börja rulla av för tidigt. Så, man får bygga lådan större och grupplöptiden blir därefter... Men 10 och 35 Hz. Nåt sånt. Kanske 32Hz. I den omgivningen, men jag skulle ha börjat med 35, typ.
Jag förstår varför du vill minska lådan, men varför vill du ha upp avstämningen? Med room gain (i alla fall enligt Basta! och här kanske vi har en fara med att en novis som jag litar för mycket på simuleringsprogram) så blir frekvenssvaret inte rakt med så hög avstämning.

För att exemplifiera:

9 liter, 35Hz + room gain:
Bild

9 liter, 28Hz + room gain:
Bild
Frågan är då vad ska man prioritera: grupplöptiden eller den raka frekvensgången?

Max_Headroom skrev: Slitsportens area blir "tillräckligt bra" om den är samma som en vanlig rund. Det är egentlgien inte helt rätt, men jag tror att i det här fallet så kan man strunta i avvikelserna. Jag ahr gjort det mina byggen.
Ska man bygga ett super-duper-system med topp-prestanda, ja då får man minsan bygga några prototyplådor i alla fall och testa med. Så jag vet inte om det någonsin är lönt att räkna ut skillnaden i längd.
OBS! När man gör en rund port ska man ju räkna med att en del luft i ändarna av porten "svänger med". Det har jag bortsett från vid mina slitsportbyggen (alltså, räknat på ett rund rör utan ändkorrektion). Dom slitsportar jag byggt har dessutom varit extremt tunna, höjhden har varit ca 1/10 av bredden. Men det funkar bra.
Den här "extraluften" som du refererar till, är det den som åsyftas i "effective port length" i Basta? I så fall är det ju bara att gör porten så lång istället om man bygger med slits!

Max_Headroom skrev:I smålådor nödgas man ju ibland att göra porten för liten mot vad som är optimalt och den smala spalten kan drivas lite hårdare innan den överstyr.
Fördelen med just slita är väl att den kan byggas "runt" lådan så man inte behöver underdimensionera den trots att lådan är liten?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Baslådor till BOSSO

Inläggav Svante » 2008-11-19 00:42

Rundberg skrev:
1b. I fliken "Box" fyller man i ett värde som heter Qb, är det Q för lådan? Hur påverkar man det i verkligheten och hur vet man vilket verkligt Q ens låda har (när den väl är byggd)?

2. Grupplöptiden (tror jag det heter, översta kurvan) är väldigt hög, hur kan jag minska den?

3. När jag försöker ställa in avstämningen så är det svårt att hitta en kombination som inte begränsar output men samtidigt är så pass kort att det får plats i lådan. Om jag väljer flera rör så dubblas (drygt) "effective port length" är det den sammanlagda längden på alla rören eller var och ett av rören?

4. Om jag vill ha element och port spelande nedåt av estetiska skäl, påverkar det prestandan nämnvärt, eller är högtalaren tillräckligt rundstrålande för att det inte ska spela någon roll?

1b: Qb är det Q-värde som påverkas av mängden dämpmaterial i lådan. Det är svårt att uppskatta från mängden dämpmaterial, men är å andra sidan ganska lätt att kolla i efterhand. Om man varierar mängden dämpmaterial och jämför den verkliga elektriska impedansen med den simulerade så kan man justera så att verkligheten stämmer med det man simulerade fram (inom rimliga gränser).

2: inte svar på frågan, men Ingvars hörbarhetströskel går att slå på i view options.

3: Ett klassiskt problem. Liten låda/låg avstämning/hög utnivå är oförenliga krav. Det ger till sist orimligt långa rör. Lösningen är ibland slavbas.

4: Neråt är ok eller tom bra om det bara finns fritt utrymme under portmynningen. Häng den på väggen och ställ ett ljus under den. Du vet att du spelar för starkt när ljuset slocknar. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-11-19 01:33

Avstämning runt 30-32 Hz då ,samt låda mellan 9-15 liter? Blir någon av den 'snygg'?

Intressant projekt annars och du vinner ju inte bara djupbas, utan kan spela högre också.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-11-19 14:16

Se där. Fler än jag som har vill ha mer bas från de små elementen.
Kör vidare Rundberg :)
Kludden

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Re: Baslådor till BOSSO

Inläggav Rundberg » 2008-11-19 16:06

Hej Svante!

Tack för bra svar, som naturligtvis skapade ännu fler frågor ;) (Det är inget skoj faktiskt, jag gillar när svar ger en möjlighet att förstå än mer av ämnet genom att ställa nya frågor.)

Svante skrev: 1b: Qb är det Q-värde som påverkas av mängden dämpmaterial i lådan. Det är svårt att uppskatta från mängden dämpmaterial, men är å andra sidan ganska lätt att kolla i efterhand. Om man varierar mängden dämpmaterial och jämför den verkliga elektriska impedansen med den simulerade så kan man justera så att verkligheten stämmer med det man simulerade fram (inom rimliga gränser).
Så det är alltså inget jag behöver ligga sömnlös över i det här skedet alltså?

Svante skrev: 2: inte svar på frågan, men Ingvars hörbarhetströskel går att slå på i view options.
Kanon, det ser ut som om båda mina 9-litersalternativ percis tangerar den kurvan!

Svante skrev:3: Ett klassiskt problem. Liten låda/låg avstämning/hög utnivå är oförenliga krav. Det ger till sist orimligt långa rör. Lösningen är ibland slavbas.
Om man, som Max var inne på, använder sig av slitsport så är väl inte rörlängden ett lika stort problem eftersom man kan vika porten "runt lådan". Skulle man på liknande sätt kunna ha ett rör som sticker ut ur lådan? Jag misstänker att det inte är så men det är lika bra att fråga.

Svante skrev:4: Neråt är ok eller tom bra om det bara finns fritt utrymme under portmynningen. Häng den på väggen och ställ ett ljus under den. Du vet att du spelar för starkt när ljuset slocknar. :D
Hur mycket utrymme är fritt utrymme?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-19 16:09

En fråga till till Svante (eller någon annan som vet): Om man aktiverar "room gain" simulerar Basta då att högtalaren står på golvet mot en vägg? Om inte, ska man kryssa i "speaker mounted on wall" i baffle designer, eller är det bara för att simulera kamfiltereffekten ("Allan")?

Hur gör man för att se hur högtalaren skulle bete sig i ett hörn?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-19 16:11

Maarten skrev:Avstämning runt 30-32 Hz då ,samt låda mellan 9-15 liter? Blir någon av den 'snygg'?

Intressant projekt annars och du vinner ju inte bara djupbas, utan kan spela högre också.
Den snyggaste jag fått till är faktiskt den med 9 liter och 28Hz avstämmning om man tar med "room gain". Jag vet inte hur mycket man ska luta sig på den funktionen, men snyggt ser det ut (se ovan)!

Större låda och/eller högre avstämning ger en puckel (högt Q?).

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-11-19 21:31

Kul tråd! Ska bli spännande att följa! :P

Var köpte du elementen?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-19 22:39

Maarten skrev:Avstämning runt 30-32 Hz då ,samt låda mellan 9-15 liter? Blir någon av den 'snygg'?

Den snyggaste kurvan MED room gain bilr den här:

9 liter, 20% fyllning, 28hz avstämning, stor port (slits?)

Bild

Vad tror ni, kan det bli nåt?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-11-19 22:42

Ja, det ska bli intressant att se hur du löser det där med porten. En 5cm port behöver vara 67 cm i så liten låda.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-19 22:50

niklas skrev:Kul tråd! Ska bli spännande att följa! :P

Var köpte du elementen?
Tack!

Elementen köpte jag på holländska Audio Components
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-19 23:57

Ett litet tillägg angående elementet och den leverantör jag använt:

Efter att ha kollat på HIFi-kit lite snabbt så kan jag konstatera att de inte har det här elementet inne. Med tanke på vad de tar för övriga Peerless, så tror jag också att Audio Components är ganska konkurrenskraftiga prismässigt också. Jag betalade 33 Euro inkl. moms per element. Frakten till Sverige ligger på 35 Euro + 19% moms för upp till 30 kg.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-21 00:15

niklas skrev:Ja, det ska bli intressant att se hur du löser det där med porten. En 5cm port behöver vara 67 cm i så liten låda.
Jag hade tänkt att bygga slitsen "runt" lådan typ så här:

Bild

Jag vet inte om det skulle funka eller vad man bör tänka på, men lång skulle man kunna göra den i alla fall...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-21 00:21

Elementen kom idag!

Med tanke på att Audio Component skickade ett mail i går eftermiddag där de sa att de hade skickat grejerna och att det skulle ta 2-5 arbetsdagar så var jag väldigt glatt överraskad!

Lite bilder:

50% av Sd verkar bestå av gummi:
Bild

Magneten var överraskande stor. Inte för att jag vet att det skulle vara bättre, men det ser manligt ut! :P
Bild

Från sidan, kan det bli ett problem att korgen har så små hål?
Bild

Tyvärr har jag ingen tid den här helgen för att meka eftersom jag ska åka till Sverige och hälsa på föräldrarna.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-11-21 08:41

Undrar just hur de skarpa 'knycken' i slitsen påverkar? Finns det möjlighet att runda av lite?
Annars ser ju simuleringskurvan snygg ut:-.
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-21 09:55

3-kantslist i hörnet och lite pill på slitesns insida så att arean bibehålls vore nog inte en så dum ide..

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-21 10:16

Jag funderade själv på det du nämner Maarten och har tänkt i de banor som Kaffekoppen föreslår. Hur känsligt är det att portens area är homogen i hela slitsen, d.v.s. hur pillenoga skulle jag behöva vara där?

Jag har för mig att det också nämnts att porten bör vara konisk mot mitten. Stämmer det, och hurr viktigt är det?

En annan fråga angående porten, hur viktigt är det var porten "börjar" inne i lådan? Jag misstänker arr det kan bli rätt avgörande vad gäller dimenstioneringen av lådan.

Max nämnde tidigare att "Svante-hål" hade varit en bra idé, vad innebär det?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-21 11:23

Rundberg skrev:...
Från sidan, kan det bli ett problem att korgen har så små hål?
Bild
.../Mattias

Jag skulle fasat ut baffelns undersida ordentligt, och bara lämnat ofasat någon cm just vid fastskruvarna, och där det inte är några hål.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-21 11:33

paa skrev:Jag skulle fasat ut baffelns undersida ordentligt, och bara lämnat ofasat någon cm just vid fastskruvarna, och där det inte är några hål.
Det låter som en bra idé! Dags att skaffa sig en fräs...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-12-16 14:45

Nu har jag funderat en stund och kommit fram till följande skiss:

Bild
Den inre kaviteten fram till porten blir 9,9 liter. Dra av för element och lite stag och vi har ganska exakt 9 liter.

Kan det bli något tro?

Porten blir 590 mm lång och med dimensionerna 0,8*200mm. Jag har använt mig av "Effective port length" i Basta! för att komma fram till längden eftersom Max påpekade att med en rund port så får man luft vid mynningarna som svänger med på ett annat sätt än med en slits. Är jag rätt ute här, eller håller jag på att göra bort mig? Är det risk att slitsen blir för platt förresten? Jag skulle gärna använda hela lådans bredd om det är möjligt...

Materialet blir 16mm MDF och sidorna blir stavlimmad bok i 21mm.

Som alltid är jag mer än tacksam för alla råd och tips!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-12-17 21:37

Det räcker nog med 9-12 mm MDF för slitsen? Fast å andra sidan köper du väl hel skiva MDF?

Nu har jag inte kollat så noga, men det ser schysst ut tycker jag. Är du osäker kan du ju bygga en provlåda i spånskiva? Man vet ju inte riktigt hur slitsen funkar (kolla Isidor's inlägg om slitsar) och om element verkligen har de parametrar som anges
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-17 21:46

Rundberg skrev:Porten blir 590 mm lång och med dimensionerna 0,8*200mm
...
MVH

/Mattias

0,8mm??
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-12-17 21:56

paa skrev:
...
MVH

/Mattias

0,8mm??

Ojdå, missade jag. Måste väl bli en del strömningsförluster eller?

Rundberg! Denna tråd kanske kan ge mer kött på benen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=isidor

Tråden är i mina ögon väldigt informativ och Isidors inlägg tycker jag är bland de mest insatta och välskrivna man kan läsa på forum, så ge den lite tid.

Isidor skrev i tråden:
Isidor skrev:"Så länge som vi håller slitshöjden på någorlunda rimliga nivåer så blir den extra resistansen från laminär friktion försumbar. "

Isidor skrev:...h är mindre än d delat med 4.6 så är den slitsformade porten att föredra. Fördelarna gäller naturligtvis även när strömningen är fullt turbulent då den hydrauliska diametern motsvarar ca 2h (för oändligt sidoförhållande). I praktiken kan man dock inte göra slitsen hur platt som helst eftersom det laminära strömningsmotståndet ökar ganska fort när man närmar sig mm-området.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-12-17 23:03

paa skrev:
...
MVH

/Mattias

0,8mm??

Nu ska vi vara snälla. R är ju faktiskt ekonom. Självklart är det 8mm.

Vilket i o f s verkar lite lite.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-12-17 23:17

Jag är faktiskt inte ekonom.....

Dock så är det helt riktigt att höjden på slitsen är 0,8cm, eller 8mm, och inget annat.

Anledningen till att den blir så platt är att jag kan använda hela lådans bredd då... Om det inte funkar så får jag väl göra den 16mm istället och planera min sågning så att spillbitarna kan användas till att smala av slitsen till hälften.

Är det nån som har ett bra svar angående längden och användningen av effective port length i Basta?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-17 23:23

Jag tror att det skulle vara bra att smala ner porten lite även för att korta porten en aning så att det blir max en vinkel.
Vinklarna är potentiellt ett större problem än om porten är någon mm för trång, och två vinklar är dubbelt så dåligt som en.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-12-18 06:24

Rundberg skrev:Om det inte funkar så får jag väl göra den 16mm istället och planera min sågning så att spillbitarna kan användas till att smala av slitsen till hälften.

/Mattias

precis, det eller lite fyrkantsstav på sidorna så du får ner bredden på porten en del och därmed längden.
Testade själv med 90grader böjt basreflexrör på en låda och var inte helt nöjd med resultatet, skulle också rekommendera att hålla ner vinklarna till ett minimum.
Och kanske räkna med lite förlust..

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-12-18 12:39

Tack för alla bra svar!

Jag får helt enkelt fundera lite till, men det får nog vänta till efter jul och nyår. Att korta porten låter som en bra idé vad jag förstår.

I tråden som Maarten länkade till nämndes att två portar är bättre än en, om jag då siktar på att smala av slitsen kan jag göra det på två sätt:

1. Fylla igen en bit på ena, eller båda sidorna

2. Fylla igen en bit på mitten och göra två parallella portar.

Skulle det vara någon fördel att göra enligt 2 ovan? Om inte annat så kommer de sidorna på lådan bli väldigt styva och fina :) Kan man räkna på att de två portarna är detsamma som en port med dubbla arean när man räknar på längden?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-18 13:26

Jag röstar på alternativ 2 :)

Det ser snyggt ut också 8)

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-12-18 15:25

Kaffekoppen skrev:Jag röstar på alternativ 2 :)

Det ser snyggt ut också 8)
Då får det bli så! Kan jag räkna på längden på samma sätt som om det vore en port med dubbla arean?

Vad gäller snyggheten kan jag hålla med dig också, men det kommer tyvärr inte att synas eftersom portarna riktas nedåt...
Tone Distribution

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-12-26 00:47

I Paa's tråd under teknikdelen blev det en simulering med delning på 80 Hz (THX-delning i t ex hemmabiorecievers) för dessa element (med reservation för att jag missat nåt i basta, är inte helt grym på det):

Nedan är Peerless SDS-6.5 i 9 liters låda avstämd till 35Hz och Muppslådan 3,8 liter avstämd till 61 Hz. Inspänning ca 2,1 ggr högre för bas.
I vanlig ordning 80 Hz aktiv delning; 2'a ord B-W HP och 4'e ordn L-R.
Bild

Om man kör slutna toppar på 2,1 liter:
Bild

Ovan har jag ej tagit med room-gain, vilket är gjort nedan: 9 l 30Hz för SDS-6,5, Mupps är basreflex; 3,7 l , 61Hz. Roomgain använde jag defaultvärden, 37Hz för polen.

Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-12-27 19:24

Följer intresserat tråden...

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-01-19 00:57

Nu har det äntligen hänt lite!

Jag bestämde mig för att minska bredden på slitsen med 80mm och öka höjden till 10mm. En 80mm bred bit av 10mm MDF kommer således att parkeras i mitten av slitsen. Det gör att porten bara får en krök och inte två. Det kommer alltså att bli två slitsar på vardera 60*10mm.

Jag åkte till byggmarknaden och upptäckte till min glädje att man endast betalar per kvadratmeter material när man köper tillsågade skivor (ingen avgift per snitt :)), det blev helt klart en affär i min favör! Nu börjar jag också inse hur pyttiga de här lådorna kommer att bli. :D

Så här kommer lådan alltså att se ut (bitarna är bara uppställda på bänken än så länge, har inte hunnit sammanfoga något):
Bild

Sidorna blir i 18mm tjock stavlimmad bok, så här kommer de bli med sidorna på:
Bild

Slutligen så har jag också hunnit börja på ett testfilter:
Bild
Det här filtret är bara ett 2:a ordningens, det slutgiltiga filtret ska vara 4:e ordningen LR hade jag tänkt. Delningsfrekvensen blir 120Hz.

Det var allt för den här gången! Kom gärna med kommentarer och glada tillrop, det hjälper!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-01-19 09:17

Nice!

Skall du inte bygga bara ena lådan först och försöka lyssna hur det blir?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-01-19 10:00

Maarten skrev:Nice!

Skall du inte bygga bara ena lådan först och försöka lyssna hur det blir?
Tack!

Det kan vara en bra idé att bara bygga den ena. Å andra sidan så kliar det i byggtarmen... Jag hade tänkt att bygga bägge lådorna och sen stämma av med hjälp av fyllningen, men jag ska kanske börja med bara den ena...

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-01-19 10:45

Rundberg skrev:Nu har det äntligen hänt lite!

Jag bestämde mig för att minska bredden på slitsen med 80mm och öka höjden till 10mm. En 80mm bred bit av 10mm MDF kommer således att parkeras i mitten av slitsen. Det gör att porten bara får en krök och inte två. Det kommer alltså att bli två slitsar på vardera 60*10mm.

Jag åkte till byggmarknaden och upptäckte till min glädje att man endast betalar per kvadratmeter material när man köper tillsågade skivor (ingen avgift per snitt :)), det blev helt klart en affär i min favör! Nu börjar jag också inse hur pyttiga de här lådorna kommer att bli. :D

Så här kommer lådan alltså att se ut (bitarna är bara uppställda på bänken än så länge, har inte hunnit sammanfoga något):
Bild

Sidorna blir i 18mm tjock stavlimmad bok, så här kommer de bli med sidorna på:

Slutligen så har jag också hunnit börja på ett testfilter:
Bild
Det här filtret är bara ett 2:a ordningens, det slutgiltiga filtret ska vara 4:e ordningen LR hade jag tänkt. Delningsfrekvensen blir 120Hz.

Det var allt för den här gången! Kom gärna med kommentarer och glada tillrop, det hjälper!

MVH

/Mattias

Hm vilken byggmarknad var det.
så för spänt är det inte här hos oss kan jag säga...

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-01-19 11:17

Egerwood skrev:Hm vilken byggmarknad var det.
Det var Hornbach i Bertrange, kan vara lite för långt för de flesta för att utnyttja den fina prispolicyn.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-01-19 11:41

Rundberg skrev:
Egerwood skrev:Hm vilken byggmarknad var det.
Det var Hornbach i Bertrange, kan vara lite för långt för de flesta för att utnyttja den fina prispolicyn.

Nja ska man såga tillräckligt mycket så... ( ;) ).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-19 12:41

Glada tillrop!!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-19 12:45

...och kommentarer:

Jag står i begrepp att utrusta ungarnas "inspelningsstudio" med ett par nya monitorer och har haft mycket funderingar på hur jag ska göra med basen. Nu blir jag inspirerad att bygga en eller ett par sub/subbar i liknande storlek.

Ska bli intressant att följa upp resultatet - det ser lovande ut!

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-01-23 00:48

Det går framåt så sakteliga...

Har hunnit med att limma ihop två stycken slitsportsembryon...

Bild

...och förborrat för pluggarna i resten av lådan

Bild

Noggrannheten i sågningen är alldeles utmärkt, allting passar ihop på ett förtjänstfullt sätt!

Har också hunnit med att pyssla lite med stärkaren som ska driva det hela:

Bild

Det är en Amp9 från 41Hz.com. Den ska kunna peta ur sig 4*100w och ska initialt driva både toppar och basar. Jag hade tänkt att kalla den "The Motherfucking Biatch Bomber" för att kompensera för att den varken är särskilt kraftfull eller audiofil :D (om nu inte IÖ har copyrightat det namnet :oops:)

Extrapoäng till den som berättar vilken klassisk apparat som chassit är taget ifrån!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-23 01:39

En NAD 3020?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-01-23 01:44

Fjonkalicious skrev:En NAD 3020?

Mvh

Filip
Visst är det en 3020!

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-23 01:47

Rundberg skrev:

Mvh

Filip
Visst är det en 3020!

/Mattias

Klassisk och den däringa läppen där bak är en lätt gissning :D

Men varför fick den sätta livet till? :(

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-01-23 01:52

Fjonkalicious skrev:
Rundberg skrev:

Mvh

Filip
Visst är det en 3020!

/Mattias

Klassisk och den däringa läppen där bak är en lätt gissning :D

Men varför fick den sätta livet till? :(
Den hade brunnit en liten gnutta (gansksa mycket) när jag fick den. Jag skulle inte få för mig att mörda en sådan klassiker, den hade redan begått självmord när den hamnade i min ägo...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-01-23 12:05

En annan fråga: Svante-hål nämndes tidigare i tråden. Är det det som är de där dämpade hålen man gör mitt på basreflexröret(/slitsen)?

I sånt fall har jag ett par frågor:

1. Är det ok att bara göra sådana på en sida av slitsen (insidan)?
2. Hur många och hur stora ska jag göra hålen?
3. Eftersom slitsen har ganska tjocka väggar (16mm) så kanske man ska runda kanterna på hålen, stämmer det?
4. Ska jag dämpa inuti hålen också eller bara på insidan?
5. Hur mycket dämpning ska användas?

Som vanligt så är jag mer än tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-01-26 01:25

Hmmm..... Inget vidare intresse :(

Men jag fortsätter att posta i alla fall, om inte annat kanske jag kan utgöra ett avskräckande exempel ;)

Hur som helst har jag kommit en bit framåt i helgen. Innerdelen av lådorna är nu limmade, sen ska bara sidorna på och det är klart att provlyssna!

Lite bilder:

Bafflar:
Bild
Jag har fasat ur ganska ordentligt på PAA:s inrådan. Eftersom bafflen är så liten så borde det inte skapa några stora problem (hoppas jag)

Slitsen blir till:
Bild
Bild
Bild
Det var sjukt smidigt att göra dubbla slitsar faktiskt! Mellanlägget på 10mm gör att jag kan sätta ihop slitsarna separat och sen sätta ihop det paketet med baffeln och den andra sidan.

"Innerlådan" på limning:
Bild
Här ser man de dubbla slitsarna, det kommer se bra ut när det blir klart (tror jag). Mynningarna ska rundas av på elementsidan också. Det syns ganska tydligt också att jag beställde baffeln två mm för kort pga. av ett korkat räknefel! :evil:

Innerlådan från en annan vinkel:
Bild
Jag såg i byggtråden till PAA:s basmoduler (som också använder slitsport) att han har en baffel på insidan av portmynningen. Skulle det vara användbart i det här fallet också (så som jag ritat i rosa på bilden)? Hur stor ska den vara i sånt fall?

Som vanligt så blir jag väldigt glad för alla kommentarer!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2009-01-26 09:42

Tjena Runberg!
Följer detta med intresse. Tappa inte sugen om ingen kommenterar.
Där är många som tittar.
Kludden

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-26 12:05

Keep up the good work, detta är very intressant! :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-26 14:38

Rundberg skrev:Jag såg i byggtråden till PAA:s basmoduler (som också använder slitsport) att han har en baffel på insidan av portmynningen. Skulle det vara användbart i det här fallet också (så som jag ritat i rosa på bilden)? Hur stor ska den vara i sånt fall?

Svårt att säga, större är väl bättre, men första centimetern är ju viktigast.
Dessutom är ju denna port så smal, så om flänsen är några gånger högre än spalten så blir den inte så stor i alla fall.
Jag skulle nog valt en två tum hög baffel, mycket säkert höftat!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-01-26 14:48

Bara ett uppmuntrinsginlägg. :)

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-01-26 15:09

paa skrev:
Rundberg skrev:Jag såg i byggtråden till PAA:s basmoduler (som också använder slitsport) att han har en baffel på insidan av portmynningen. Skulle det vara användbart i det här fallet också (så som jag ritat i rosa på bilden)? Hur stor ska den vara i sånt fall?

Svårt att säga, större är väl bättre, men första centimetern är ju viktigast.
Dessutom är ju denna port så smal, så om flänsen är några gånger högre än spalten så blir den inte så stor i alla fall.
Jag skulle nog valt en två tum hög baffel, mycket säkert höftat!
Då skulle en bit regel (2tum2) kanske kunna fungera där? Det gör väl inget att baffeln är lika tjock som den är djup?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-01-26 15:11

Tack för all uppmuntran, nu känns det bättre att smita tidigt från jobbet för att hinna måla lite. :D
Tone Distribution

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-26 15:13

Rundberg skrev:Då skulle en bit regel (2tum2) kanske kunna fungera där? Det gör väl inget att baffeln är lika tjock som den är djup?
Inte annat än att det käkar volym i lådan.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-02-14 15:28

Det går långsamt framåt... det jag hittills har lärt mig är att vara sängliggande i två veckor snabbar inte på ett projekt ;)

Håller just nu på med att måla de färdiga innerlådorna. Det blir en rollad finish med överbliven väggfärg i trevlig kulör. Ett bakslag är att de limträskivor som jag hade tänkt att ha som sidor har slagit sig sedan jag oljat dem. Det är inte så mycket, så jag tror att det blir platt och fint när jag skruvat fast det hela. Problemet blir bara att sidorna inte är exakt 300mm längre på grund av detta utan ca. 303mm

Det är ett första projekt som sagt....

I stället för att titta på medan färg torkar så håller jag på att fila på det aktiva filtret.

Så här ser en första skiss ut:

Bild
Filtret blir ett 4:e ordningens LR med brytfrekvensen kring 120 Hz (118,9 för att vara exakt, så blir det när man använder standardvärden och sånt man har liggandes hemma). Jag är på inget sätt någon expert på elektronik, så om ni ser någon miss, berätta hemskt gärna!!!!! :)

Kommentarer, synpunkter och frågor är som vanligt välkomna!

MVH

/Mattias[/b][/url]
Tone Distribution

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-02-14 17:15

Kul!

Du kanske skall bygga ihop lådorna och testa + mäta lite innan du smäller ihop ett aktivt filter? Visserligen går det bra att ändra värden, men jag tänkte att om du vet applikation, kanske du slipper ändra sedan?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-02-14 17:31

Maarten skrev:Kul!

Du kanske skall bygga ihop lådorna och testa + mäta lite innan du smäller ihop ett aktivt filter? Visserligen går det bra att ändra värden, men jag tänkte att om du vet applikation, kanske du slipper ändra sedan?
Absolut! Det är därför jag bygger på en sån här först:
Bild
Det filter som visas på bilden var en prototyp-prototyp för det här filtret...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-14 23:20

Rundberg skrev:Bild

Audiophile grade keramiska kondensatorer i det filtret, tror jag ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-02-15 00:56

Svante skrev:
Rundberg skrev:Bild

Audiophile grade keramiska kondensatorer i det filtret, tror jag ;) .
:lol:

Endast det bästa är gott nog för en prototyp-prototyp ;)

Det var vad jag hade liggande i lådorna när jag testade. Eftersom jag aldrig byggt ett aktivt filter innan ville jag testa att jag fattat allt rätt innan jag skickade iväg beställningen. Det blir polyester-kondingar i det riktiga filtret...

MVH

/Mattias

P.S. Sitter och försöker pussla ihop det filtret som jag postade schema på... det är klurigt både att sätta ihop och att få plats med båda kanalerna på en sån platta. Jag kanske skippar bufferten på prototypen...
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-03-09 09:23

Hur går det, Rundberg? Finns det bilder på bygget ?
Det verkar ju vara intressant.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-09 13:29

Jag har tyvärr varit sjuk och på resande fot om vartannat den senaste tiden, så det har stått rätt stilla.

Det jag jobbat med som inte jag inte dokumenterat än är att jag har byggt lite elektronik med tveksamma resultat.

Den prototyp som jag byggde på det färdiga filtret (enligt schemat ovan, dock med rättad pinanslutning för 12v, som är fel i schemat) fuckade upp rejält... allt jag fick ur den var brus. Sen dess har jag inte hunnit felsöka... Jag vet inte om det är fel på schemat eller om jag har kopplat fel någon stans. Dessutom visade sig the motherfucking biatchbomber vara paj dessutom. En lödbrygga gjorde att railspänning gick ut på en kanal... det lyckades bränna både chippet och en av mina testhögtalare. Ett nytt kit är hemkommet och väntar på bygge!

Jag lovar att bättra mig och kommer nog att kunna presentera lite uppdateringar den här veckan.

Tack för frågan Richard, nu blev jag genast mer motiverad att ta tag i det här projekter med mer kraft!

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-14 00:48

Då har det hänt lite igen!

Basarna är klara och spelar glatt... Tyvärr bara drivna av 2*15W, så det blir inte så mycket byxfladder. Dessutom är de delade med det inbyggda filtret i min kassa receiver. Trots dessa begränsningar så låter det riktigt bra! Riktigt pyttiga är de dessutom! Jag är mycket nöjd än så länge.

Här kommer lite bilder:

Halvfärdig låda:
Bild

Med element:
Bild

Färdig låda underifrån (det är ju där allt det götta sitter):
Bild
Lägg märke till att mynningen på portarna har försetts med en "Random Freehand Venturi Matirx (TM)" för optimalt luftflöde. ;)

Färdigt tillsammans med sin nya bästis:
Bild

Kvar att göra:

1. Bygga klar the motherfuching upgraded bieatch bomber. Modulen är påbörjad och blir förhoppningsvis klar den här helgen.

2. Få ordning på det där rackarns filtret...

När jag har det färdigt så återkommer jag med lite mer utförliga lyssningsomdömen.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-03-14 08:05

Det verkar intressant. Jag kommer själv att bygga ett par mupps i veckan.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-14 14:43

Richard skrev:Det verkar intressant. Jag kommer själv att bygga ett par mupps i veckan.
Jag såg det i den andra tråden. Jag är säker på att du inte kommer bli besviken!

Jag såg att du hade tänkt använda stavlimmad ek i dina lådor. Som du ser så använder jag stavlimmad bok till sidorna på mina baslådor. Eftersom sidorna är skruvade, så oljade jag bitarna innan. Ett par av bitarna slog sig fastän jag hade olja på bägge sidor, så det är definitivt värt att sätta ihop först och olja sen, då kan det inte slå sig lika lätt tror jag. Jag fick lov att lägga bitarna i press i två veckor för att de skulle bli plana igen.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-03-14 19:14

Tack för tipset!

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-03-24 09:05

Vad snyggt Rundberg!

Återkom med lite mer intryck när du fått till delning och effekt. Berätta gärna om du tycker att det blir stor skillnad. Samt pressa systemet lite lagom (oops, inte avsett att utse dig till försökskanin) och försök beskriva om det blir markant bättre kapacitet med delning, djupbasförmåga etc.

Samt gärna lite slutsummering kring lyssningsintryck, byggnation och kostnader mm kanske?

EDIT Det skrev du ju att du skulle göra. :oops:

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-25 01:27

Maarten skrev:Vad snyggt Rundberg!

Återkom med lite mer intryck när du fått till delning och effekt. Berätta gärna om du tycker att det blir stor skillnad. Samt pressa systemet lite lagom (oops, inte avsett att utse dig till försökskanin) och försök beskriva om det blir markant bättre kapacitet med delning, djupbasförmåga etc.

Samt gärna lite slutsummering kring lyssningsintryck, byggnation och kostnader mm kanske?

EDIT Det skrev du ju att du skulle göra. :oops:
Tack Maarten!

Jag gillar faktiskt hur slutresultatet blev utseendemässigt. Den oljade boken blev skitsnygg tillsammans med den målade mitten.

Jag har tyvärr skitmycket på jobbet just nu, så det får vänta med filter och ny stärkare ett tag... Därför så bestämde jag mig för en nödlösning. Jag har pulat ihop en bättre nätdel till min lilla klass t (ett annat projekt som blivit liggande ett tag :)). Nu får jag i varje fall ut de 2*15 watten ordentligt (den temporära försörjningen strömbegränsde nog en gnutta). Dessutom har jag kånkat upp alltihop till mitt vardagsrum, så jag kan lyssna lite mer ordentligt. Delning med receiverns inbyggda filter vid 100 Hz och 150 Hz har testats, det finns inga steg däremellan. Personligen tyckte jag 100 lät något bättre så 120Hz kan nog bli en bra kompromiss.

Så här ser det ut just nu:
Bild

Bild

Jag är medveten om att de står lite högt just nu. Trots den begränsningen så låter det kanonfint! Jag har haft problem med bullrig bas med mina stora högtalare (Dali Suite 3.5, som jag inte är särskilt nöjd med (var hos Ingvar förra sommaren och lyssnade det var en öronöppnre, men det är en annan historia som de säger)) jag har alltid trott att det beror på rummet. Det problemet verkar vara borta med baslådorna eller åtminstone kraftigt reducerat. Bossosarna spelar dessutom mycket renare och neutralare (mitt subjektiva omdöme) än de stora högtalarna, som numer får se sig nedgraderade till bossosstativ.

Den skrikighet som jag störde mig lite på när jag lyssnade i källaren (närfält) märks inte alls av i vardagsrummet där lyssningsavståndet är lite större. En vacker dag så ska jag bygga ett filter till det hela, så jag kan se om det kan bli ännu bättre.

Basåtergivningen då? Fantastiskt bra! Mycket neutral och ren bas utan mista antydan till bumlighet (om ni förstår vad jag menar). Väldigt fin utsträckning nedåt. Utan tvekan så blommar Bossosarna ut med basstöd. Den bas som tidigare bara antytts av de ensamma högtalarna kompletterar nu bilden.

Har inte gjort något frekvenssvep än eftersom jag var upptagen med att njuta av musik innan det blev för sent. Trots förstärkarens klena effekt så spelar det väldigt rent och fint även vid rejält höga ljudtryck. Jag lovar att testa hur jävlig man kan kräma på med respektive utan basar innan de kroknar.

Det var väl allt för denna gången.

Over and out!

/Mattias

P.S. Här är kvällens testlåtar.
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-03-25 06:44

Snyggt jobbat.

Jag kan hålla med dig om att muppsarna blommar ut med subbasstöd. Att du dessutom har två stycken sådana gör ju inte saken sämre.*

Jag är inte helt säker på att filtret gör att det alltid, i alla lägen blir bättre. Du verkar ju nöjd som det är . Men det är ju nästan gratis att prova. :)

Själv skall jag snart koppla förbi mitt filter i muppsarna, för att se om det blir bättre, eller sämre.

*( Kul att Mupps med Bosso spelar skjortan av Dali suite ).

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2009-03-25 10:00

Rundberg: Det enda jag har hört som negativt hitills är att de är lite klena.
Tycker du att de räcker för dig?
Det verkar som om du har dem kopplade till tv´n, hur kommer det sig då att du inte har en center för minska problemet?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-25 12:27

Stone skrev: Rundberg: Det enda jag har hört som negativt hitills är att de är lite klena.
Tycker du att de räcker för dig?

Tillsammans med basarna så har jag inte upplevt dem som klena. Nu har jag som sagt inte krämat på allt för mycket, men rejält starkt var det ett tag. Jag upplevde inte att det lät ansträngt då. I helgan så kommer två av mina systrar förbi, det kan nog bli så att det dras på lite mer när groggen åker fram ;) Vi får nog se det som Bosso med basens elddop.

Stone skrev:Det verkar som om du har dem kopplade till tv´n, hur kommer det sig då att du inte har en center för minska problemet?
Det är snarare så att TV:n står i mitten av stereon. Dessutom skulle inte en center hjälpa mycket vad gäller ljudtrycksförmåga, ens på film tror jag. Eftersom centerkanalen innehåller väldigt lite ljudeffekter så skulle avlastningen från en center bli minimal även på filmljud.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-25 12:54

Richard skrev: Snyggt jobbat.

Jag kan hålla med dig om att muppsarna blommar ut med subbasstöd. Att du dessutom har två stycken sådana gör ju inte saken sämre.*
Tack! Jag är verkligen nöjd med resultatet!

Richard skrev:Jag är inte helt säker på att filtret gör att det alltid, i alla lägen blir bättre. Du verkar ju nöjd som det är . Men det är ju nästan gratis att prova. :)

Själv skall jag snart koppla förbi mitt filter i muppsarna, för att se om det blir bättre, eller sämre.
Jag tror att filtret gör klangen något mer neutral, särskilt om man lyssnar lite närmre högtalaren och on-axis.

Richard skrev:*( Kul att Mupps med Bosso spelar skjortan av Dali suite ).
Det är kul särskilt eftersom jag byggt det ! Det ger en skön liten bonus-placebo att ha gjort saken själv. Jag har haft de där högtalarna ett tag och har aldrig riktigt kommit överens med hur de låter. Jag får en känsla av att basen är oprecis och bullrig samt att diskanten och övre mellanregistret är komprimerat (beslöjat är väl HiFi-ordet för hur det låter ;)) när jag jämför med andra högtalare.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-25 13:19

En liten kostnadsberäkning på projektet. Alla priser är i Euro och jag har räknat ganska högt på materialkostnaderna.

Kod: Markera allt
Peerless SLS-165:        33.13
MDF (ca):                10
Terminaler:              2.8
Skruv, färg och olja:    4
Totalt                   49.93

Totalkostnaden för två basar landa alltså rätt exakt under 100 Euro. Elementet är lite dyrare än andra alternativ jag tittade på, men den extrakostnaden var det nog värt. Inget annat simulerade bättre i vart fall...

Om jag skulle göra om projektet skulle jag:
1. Skaffa mig en fräs
2. Vara ännu noggrannare vid monteringen av lådan. Eftersom mittbiten byggdes först, så finns det ingen referens i sidled. Det har lett till att mittdelarna är upp till 1,5 mm skeva. Därför så måste man pressa lådan i sidled när man limmar de olika bitarna för att få den helt rak.
3. Se till att ha mer tid, så att jag kan bli klar nån jäkla gång :oops:

Det här är mitt först högtalarprojekt, och det har definitivt gett mig blodad tand. Lådan var lite bökig att bygga som ni förstår, men totalt sett så gick det mycket över förväntan!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-03-25 15:20

Mycket bra jobbat. Skulle gärna se två små hyllor "specialbyggda för muppsarna" på var sin sida om tv:n, tror det skulle bli mycket snyggt.
P.S. Lite ot. Du kan väl starta en medlemspresentation. Vore kul att få se lite av din villa, har ju bara sett ritningarna D.S

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-25 15:39

landa skrev:Mycket bra jobbat. Skulle gärna se två små hyllor "specialbyggda för muppsarna" på var sin sida om tv:n, tror det skulle bli mycket snyggt.
P.S. Lite ot. Du kan väl starta en medlemspresentation. Vore kul att få se lite av din villa, har ju bara sett ritningarna D.S
Tack Landa!

Jag funderar faktiskt på om man kunde bygga en snygg överdel till lådorna som Muppsarna kan stå på. Jag vet inte vad som kommer spela i vardagsrummet i framtiden, så jag är lite halvsugen att slippa borra i väggen.

En medlemspresentation låter som en bra idé även om jag bor i lägenhet ;)
Tone Distribution

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-03-25 16:07

Vad hände med villan? Eller är den inte klar ännu?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-25 17:01

landa skrev:Vad hände med villan? Eller är den inte klar ännu?

Nu måste jag fundera... Vi planerade att bygga ett hus för ett par år sen, men det gick i stöpet på grund av att entreprenören verkade skum och vi drog öronen åt oss. Men jag kan inte minnas att jag la upp några ritningar på kåken här, men det är kanske möjligt...

Hur som helst så blev min kära fru gravid och vi bestämde oss för att köpa en lägenhet istället för det hade blivit för mycket med husbygge och bulle i ugnen samtidigt. Hus får bli om några år istället.

MVHJ

/Mattias
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-03-28 08:50

Verkligt intressant bygge, Rundberg!

Jag blir sugen att bygga själv. Vad tror du om stavlimmad ek, med konventionell basreflex, riktad nedåt? Det blir enkelt att bygga. Dessutom kanske det inte behövs stagning om man använder 18 mm massiv ek..

Hur djupt går dina subbasar ? Räcker det till, ljudtrycksmässigt ?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-28 13:23

Richard skrev:Verkligt intressant bygge, Rundberg!

Jag blir sugen att bygga själv. Vad tror du om stavlimmad ek, med konventionell basreflex, riktad nedåt? Det blir enkelt att bygga. Dessutom kanske det inte behövs stagning om man använder 18 mm massiv ek..

Hur djupt går dina subbasar ? Räcker det till, ljudtrycksmässigt ?
Jag valde att använda slitsar för att kunna få längre portar genom att vika dem längs lådan. Jag har inte mätt mina basar än, har inga grejer till det. Avstämningen ligger som bekant strax under 30 Hz.

Trots att jag har på tok för lite effekt att pressa basarna med, så har jag inte fått dem att låta ansträngt än och när de gör det kommer det bero på slutsteget.

Jag tror inte att de här basarna skulle uppfylla Subjektivistens eller Nattlordens krav på bas kapacitet, men det var inte avsikten heller. Ljudtrycksmässgt så matchar de BOSSO utan problem.

Vag gäller användning av ett vanligt basrör så tror jag att du kommer få problem att få plats med ett tillräckligt långt rör i lådan utan att göra röret för tunt.

Stavlimmad ek kan säkert funka. Jag har ingen extra stagning, eftersom slitsen och avdelaren i mitten av den förstärker lådsidan som i en sandwich-konstruktion. Det är bara en sida som inte har sådant stöd, men jag tror att ytorna är så pass små att det inte utgör något jätteproblem.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-04-02 15:28

Nu har systemet pressats lite mer, jäklar i en (bas)låda vad mycket fin kräm det kommer ur det hela!

Mer intryck:
Systemet (BOSSO plus baslådor) känns fortfarande väldigt neutralt. Vrider man upp kommer det bara mer ljud! Vad gäller ljudtrycksförmåga, så är de ensamma bossosarna imponerande som de är, men med baslådorna och 100Hz delning så kan jag vrida upp mellan 3 och 8 Db-steg på receivern innan det börjar låta illa från BOSSO jämfört med ensamma BOSSO. Vid de nivåerna börjar också slutsteget till basarna att klippa. Jag tror att det kommer ge ännu en gnutta mer när mitt filter är klart, som jag misstänker är något brantare.

Med frekvenssvep så kommer jag fram till att basarna ger en jämn output från ca. 30 Hz och uppåt. Under 30Hz avtar ljudtrycksförmågan, vilket också var väntat enligt simuleringarna.

Som sagt, med bättre slutsteg och delningsfilter så kan det nog bli ännu lite bättre!

Nu ser jag fram emot att hitta ett nytt projekt att leka med till BOSSO-elementen är klara för leverans.

EPS2 ser spännande ut... och så får det väl bli ett matchande par basmoduler.

MVH

/Mattias

P.S. Till alla er som byggt högtalare en längre tid. Jag misstänker att det blir fler högtalare än vad det finns behov för i hemmet (jag har en känsla att det är på väg ditåt). Vad gör ni med alla högtalare som ni inte använder?
Tone Distribution

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-04-02 17:03

Ditt Ps :-)
Har för många hemma nu, men det finns ställen och platser som har behov av bra och relativt billiga produkter, landet, kompisar, släkt mm. Varför inte ge bort ett par Bosso vid varje större högtidstillfälle...

Kul annars att det blev så bra! Misstänkte att lösningen hade potential och var väl avvägd.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-04-02 17:35

Maarten skrev: Ditt Ps :-)
Har för många hemma nu, men det finns ställen och platser som har behov av bra och relativt billiga produkter, landet, kompisar, släkt mm. Varför inte ge bort ett par Bosso vid varje större högtidstillfälle...
Jag misstänker att det är där det kommer att sluta för min del också... :)

Maarten skrev:Kul annars att det blev så bra! Misstänkte att lösningen hade potential och var väl avvägd.
Tack! Till stor del belv det så bra som det blev tack vara all bra feedback från alla på forumet, däribland dig!

/Mattias
Tone Distribution

Återgå till DIY-forum