Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:http://www.zaphaudio.com/mtg-surface.html
Svante skrev:Egentligen är det ju idiotiskt att göra frontplattan på diskanter runda.Vem har bestämt att det ska vara så?
Kaffekoppen skrev:Det är mycket lättare att fräsa ner ett runt element
platon1980 skrev:Summa summarum, jag måste köpa en fräs, hur nu en sån funkar...
Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Det är mycket lättare att fräsa ner ett runt element
Nuskavise...
Det där tål att granskas. Alltså, ser man till det rent visuella är det tveklöst så.
Men om man ser till det akustiska resultatet vete 17. Det behövs ju mycket större precision i det cirkulära fallet, och frågan blir om den sämre precisionen som man får med tex ett rektangulärt hål ger ett sämre akustiskt nettoresultat än det cirkulära fallet.
Frågan är förstås omöjlig att svara på annat än statistiskt.
Kaffekoppen skrev:Snyggt jobb SVante!
Kan man fräsa ner i ett runt hål då?Kaffekoppen skrev:Jag tycker det är så skitsvårt att få till nedfräsning av fyrkantiga pryttslar så jag är glad att det inte ställer till med något superallvarligt om man ... skiter i det
soundbrigade skrev:Kan man fräsa ner i ett runt hål då?Kaffekoppen skrev:Jag tycker det är så skitsvårt att få till nedfräsning av fyrkantiga pryttslar så jag är glad att det inte ställer till med något superallvarligt om man ... skiter i det
PeterAkemark skrev:Får jag föreslå lite modell-lera eller fönsterkitt att fylla hålrummen med. Annars är det mycket snyggt, Svante. Tror du förövrigt att Sirp är kapabelt att mäta skillnaderna med? Här uppstår ju en fråga, hur försänka ett 4" element så att det blir bra. Anslutningen till kanterna är ju något mindre "släta" än hos en dome. Jag tänker mig en Fostex FE 103E ex vis.
Kaffekoppen skrev:När det gäller svantes fyrkantiga diskant så gav jag upp när jag skulle lösa en sådan uppgift, fräste ett passande runt hål, la gladpack runt enheten och spacklade försiktigt runt om med 2-komponentspackel som slipades plant sedan.
Den diskanten sitter rätt tätt och kan inte demonteras efteråt utan våld på baffeln
platon1980 skrev:Tangbanden W8Q kan ju bli lite jobbig att fräsa ner pga av den fina formen, den monteras också en meter ifrån diskanten, så det kanske bara kan bli minimala störningar? Eller är jag bara lat?
Kaffekoppen skrev:Det har inget med avstånden mellan elementen att göra. Du är bara lat och skall piskas!
Rookie skrev:Någon tipsade någonstans att man kan fräsa ner element med konstig form på korgen genom att först göra ett hål som elementet passar i, lägga dit densamma och sedan skära runt om mot korgen. Det ger en liten glipa som man kan frihandsfräsa mot. Förstår någon vad jag snurrar om?
Kaffekoppen skrev:http://www.parts-express.com/wizards/searchResults.cfm?searchFilter=jasper&FTR=&search_type=main&WebPage_ID=3
Inställningsbar på steg om 1/16 tum
Lazyworm skrev:Jag har gjort endel mätningar på bl.a Pi60S diskanten och det ger t.om klar mätbar skillnads med stort skruvhuvud(typ rektangulär insex) vs avrundad nedsänkt skruvhuvud (som Ingvar har på sina högtalare).
Nu är det förvisso sex skruvar i den diskanten men jag är säker på att det gör skillnad även om det bara är fyra stycken (om än lite mindre).
Inget färdigt, bara DIYMich skrev:Kaffekoppen skrev:http://www.parts-express.com/wizards/searchResults.cfm?searchFilter=jasper&FTR=&search_type=main&WebPage_ID=3
Inställningsbar på steg om 1/16 tum
Jösses va hål det blirSkulle ta lite tid att göra själv
men kanske går att fixa
Har någon sett liknande med millimeter?
//Michael
Lazyworm skrev:Jag har gjort endel mätningar på bl.a Pi60S diskanten och det ger t.om klar mätbar skillnads med stort skruvhuvud(typ rektangulär insex) vs avrundad nedsänkt skruvhuvud (som Ingvar har på sina högtalare).
Nu är det förvisso sex skruvar i den diskanten men jag är säker på att det gör skillnad även om det bara är fyra stycken (om än lite mindre).
Man använder ett frässtål med styrning, så det är styrningen som guidas efter mallen. Man får liksom räkna ut hur mycket större mallen skall göras...
Kalejdokom skrev:Hur fungerar en sådan där mall? Är det tanken att man kör med frässtålet mot mallkanten eller sätter man mallen för styrning mot bottenplattan av fräsen? Fattar man frågan??

soundbrigade skrev:Jag frågade eftersom jag a) settkommersiella högtalare där sexkantiga element frästs ned i runda försäkningar och b) det är lite jobbigt att ta fram en sexkants- (eller fyrkants)mall.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster