Dags att uppgradera - steg 5 - moddning klar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Dags att uppgradera - steg 5 - moddning klar!

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-16 00:51

Den här tråden ingår som steg 5 i en uppgradering av mitt högtalarsystem. Alla steg omfattar följande trådar:

Steg 1 - två små subbasar med LT
Steg 2 - diffusa bakkanaler infällda i hylla bakom soffan
Steg 3 - ambitiöst 2,5-vägs Scanspeak-projekt
Steg 4 - surroundkanaler som inte liknar något annat
Steg 5 - fronthögtalare typ dipol med LT-bas
Steg 6 - centerhögtalare med slutna basar och dipolmellan- och diskantregister

Nu kör vi så fliserna ryker! Jag fick en stund över i eftermiddags så jag passade på att tjuvstarta det sista steget i min uppgradering av högtalare (pågående steg 6, centerhögtalaren, är ju i princip klar).

Detta sista moment som jag alltså döpt till steg 5 är egentligen den viktigaste delen i hemmabion - fronthögtalarna.

Den här gången kommer jag nog inte att blogga lika detaljerat om varje byggmoment. Den som är intresserad av min byggteknik kan följa tidigare steg enligt länkarna ovan. Även detta bygge kommer att ske med 19mm MDF som stomme och stagning och med 18mm stavlimmad furu som ytskikt, infrästa magneter i frontbaffel för fastsättning av tygfronter, försänkta SD-fötter under sockeln o.s.v.

Så här såg det emellertid ut när första frontstycket formades med fräsen tidigare i dag:

Bild

Färdiga front- och gavelstycken, 80cm höga, 30x30cm i botten, 20x10cm i toppen:

Bild

Ja, det är väl lika bra att låta förlåten rämna direkt; så här ser ritningen ut:

Bild

Polskruvar för respektive element monteras direkt i sockeln på baksidan. All kabel kommer att fräsas ner i baffeln för helt dold förläggning.

Kortfakta:
Peerless SLS10 i sluten låda på drygt 20 liter (LT trycker ner responsen till ca 30Hz).
Scanspeak 21W-8554 (legendarisk bas) i öppen baffel.
Två st Vifa XT25TG30 (en framåt och en bakåt) för dipoldiskant.
Behringer DEQ2496 som EQ.
Behringer CX3400 - 3-vägs aktivt delningsfilter.
Denon AVR1707 som 6-kanals slutsteg för separat drivning av respektive element.

Inspirationskällor:
Från början tänkte jag klona Siegfried Linkwitz Orion men eftersom detta projekt lyder under samma stränga förhållning som tidigare, om att endast befintliga element får användas - inga nya får köpas - så fick det bli en kompromiss. Den som vill kan läsa mer om Phoenix dipol och Pluto SLS-bas på Linkwitz Lab hemsida som tillsammans med Orion inspirerat mig till den slutliga utformningen av detta frontsystem.

Mina 2,5-vägare som jag påbörjade för exakt ett år sedan tog ett halvår att färdigställa. Jag hoppas att det ska gå lite fortare nu, men jag kompromissar inte med resultatet - det får ta den tid som krävs - jag tänker nämligen inte bygga några fler högtalare när det här blir klart*.

*) Med reservation för renovering av ett par OA50 med omkantade SC165v3, nya datormonitorer med Scanspeak Revelator 18W/D2905, ett par studiomonitorer med Dynaudio 17W75/Morel MDT29 samt ett par PA-skvaller med 12" Celestion/P.audio. Det var nog allt... och då lär det tyvärr ändå finnas en del element och annat DIY-materiel kvar i garaget. Då blir det garage-loppis med happy-hour-priser! Välkomna.

Edit: Lagt in länkar till övriga steg i min uppgradering.
Senast redigerad av Kalejdokom 2022-09-08 23:00, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Snygg start!

Inläggav LeifB » 2009-07-16 08:30

Fina ritningar och ett härligt bygghumör som vanligt.

Härligt med vinklade sidor åt alla håll. Håller stående vågor borta.
Ska bli kul att höra hur du upplever dipol konceptet.
Följer dig med intresse.

mvh

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-07 21:39

Dags för en uppgradering. Augusti har ägnats åt att färdigställa alla träskivor till bygget - jag tänkte att det här projektet skulle bli lite enklare än tidigare byggen, men icke... fullt av ojämna vinklar att såga och fräsa. Men nu är det klart!

Traditionell premiärvisning av ingående element. Först ut diskanten; en Vifa XT, känd för sitt låga fs och linjära återgivning långt över örats gränsfrekvens:

Bild

Näste man till rakning är 8-tummaren från Scan-Speak, som fått tillbringa flera år i sitt originalemballage i väntan på den här dagen:

Bild

SS8554 har kevlar-kon och coatad skumsurround, en gång utnämnd till världens mest lågdistorderande midbas (av Siegfried Linkwitz):

Bild

Här poserar de på plats i baffeln, tillsammans utgör de toppsystemet som ska agera öppen baffel:

Bild

Basen behöver sannerligen ingen djupare presentation här på Faktiskt. Påpekar bara att detta är originalet, Peerless 830668 (hur många trådar finns det inte om SLS-basar?):

Bild

Försänkningar och håltagning stämmer väl mot elementens montering, även om baffelns bredd är utformad med minsta möjliga marginal (typ 4mm till ytterkant):

Bild

Nästa moment blir att montera ihop skelettet i MDF som ska bära upp baffel och sidor i furu.

Edit: stavfel
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-09-13 10:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-07 21:51

Redan snyggt :wink: !

Skulle inte dina 2,5 vägare dubbla som hemmabiofrontar?
Eller skulle de agera bak som hemmabio, samt som huvudhögtalare för tvåkanals!? :?

Skitsamma, Ska bli kul att se ännu ett par perfekt byggda högtalare växa fram! :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-07 22:29

nadifierad skrev:Eller skulle de agera bak som hemmabio, samt som huvudhögtalare för tvåkanals!? :?

Du har koll på läget - exakt så blir det! De här blir biofrontar men kommer förstås oxo att användas för huvud-hifi-2kanals-lyssning när så önskas.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-07 22:47

För att piska på färdigställandet av högtalarna har jag börjat samla på mig lite testmusik och -filmer som inte får spelas förrän hela uppgraderingen är klar! The Rock på BluRay i True HD t.ex, och så dagens kuvert från Naxos: Telarcs beryktade inspelning av Tchaikovsky's 1812 Overture, med äkta bronskanoner, kyrkklockor, stor kör och symfoniorkester i DVD-Audio, multichannel discrete surround at 96kHz/24bit. På konvolutet kan man läsa:

"Please don't break anything or hurt yourself, playing the 1812. Use caution and good sense in setting the playback volume." :mrgreen:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-07 22:56

Den inspelningen vill jag köpa. Behöver spela in basmodulerna sedan... har du länk?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-07 23:02

Finns på Naxos, 249 kr plus brevporto á 25 kr. Passa på och köp lite annat för samma porto - dom har hysteriskt mycket bra orkestermusik!

Länk:

http://www.naxosdirect.se/1812----Tchai ... A%2070541/

Annars finns det ju 100 versioner typ, på Spotify...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-08 06:41

Spotify duger inte här. Tack :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-08 11:57

Mer om 1812... Plus för mycket utförlig info om hur skivan spelats in, mixats och mastrats. Det står dessutom på konvolutet att man slopat LFE-kanalen (och hänvisar till Bass Management så att man plockar subbasen från frontkanalerna) till förmån för en s.k. Height-channel som skall återges med högt placerade sidohögtalare. Man får alltså ansluta DVD:ns LFE-utgång till ett par aktiva högtalare eller lediga kanaler på receivern för att driva dessa extra högtalare. Intressant.

Någon som har hört någon sådan inspelning tidigare? Jag har som sagt inte lyssnat än, men här används de väl för att ge kanonsalvorna lite extra höjd över slagfältet. Det står i konvolutet att man inte bör stå upp under avlyssning då man riskerar att träffas av kanonskotten... 8O

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-08 16:25

Den borde ju vara intressant att köra i 2 kanal oxå!? 8O :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-08 18:01

Helt säkert. DVD:n är dessutom 2-sidig, så att man kan lägga in den med båda sidor upp - på ena sidan ligger DVD-Audio med både 2- och 6-kanals HD-ljud. På andra sidan ligger ett 6-kanals dts-spår och stereo i PCM. Så det är bara att välja och vraka allt efter utrustning och setup!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-08 22:59

älskar kevlarkoner, alla borde ha burkar med kevlar.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-12 20:19

Sakta men säkert framskrider byggprojektet. Idag har vi fogat samman "skelettet" som ska bära upp konstruktionen:

Bild

Front och bakstycke dubblas med 19mm MDF plus 18mm stavlimmad furu. Som att limma 18mm fanér, typ :):

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-14 20:26

Frontstycken limmade och skruvade från insidan:

Bild

Gavlar beslagna med Bitumenplattor (gavlarna har ingen MDF under som stadgar upp sidorna):

Bild

Gavlarna limmas på. Bra med många limknektar:

Bild

Tre timmar senare:

Bild

Från baksidan kan man börja ana hur konceptet hänger ihop:

Bild

Flyter det på i samma tempo under resten av veckan så kanske dom kan spela redan till helgen... Fast nu börjar finliret; lister, slipning, ytbehandling, sockel, terminaler och själva installationen/montaget av elementen. En fördel är det ju förstås att det blir aktiv drivning hela vägen; inga passiva filter behöver beräknas och lödas :).

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-14 20:34

Tjusigt! :)

Ska dipolbasen jobba utan HP ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-14 21:48

nadifierad skrev:Ska dipolbasen jobba utan HP ?

Nix, det blir en ren 3-vägare. SLS-10:an får ta hand om all lågbas. Dipolbasens nedre gränsfrekvens är väl beroende på avståndet runt baffeln, från elementets baksida till dess framsida. Jag har inte räknat på det, men troligen kommer den att rulla av runt 200Hz.

Delningsfrekvenserna har jag inte bestämt ännu, så det blir till att mäta upp varje register för sig och välja lämplig delning därefter. Jag har valt en diskant som bör gå ett dela rätt så lågt och det är med hänsyn till att Scan-Speak-basen enligt tonkurvan på pappret har en ganska markant uppbrytning över 1kHz. Linkwitz använder denna basen i sin Phoenix och den delar han på 1,4kHz.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-14 22:55

Ska bli kul att höra dina lyssnings intryck så småningom....... :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-14 23:07

...jag tycker det ska bli kul att höra mina högtalare :D. Jag lovar att återge mina intryck!

Det skulle vara fräckt om det fanns något sätt att köra typ videokonferens där åhörarna kunde se och höra EXAKT hur det låter hos den som demar; alltså någon form av teleportering av ljud och bild med absolut överföring. Vilket liv det skulle bli i stugorna!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-14 23:19

Kalejdokom skrev:...jag tycker det ska bli kul att höra mina högtalare :D. Jag lovar att återge mina intryck!

Det skulle vara fräckt om det fanns något sätt att köra typ videokonferens där åhörarna kunde se och höra EXAKT hur det låter hos den som demar; alltså någon form av teleportering av ljud och bild med absolut överföring. Vilket liv det skulle bli i stugorna!

Ja eller telepatiskt överförande av lyssningsintryck :) ,

Om någon verkligen trivs med sitt ljud, och telepaterar den positiva känslan och själva lyssningen till tex IÖ, så skulle han inte kunna bli annat än imponerad, oavsett de verkliga förutsättningarna. :D

Då hade placebon verkligen blivit realitet!
Nu vill man ju helst inte erkänna den............ 8) :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-19 14:51

Att kapa alla kantlister (16 st) i rätt längd och vinkel börjar tära på tålamodet. Dessutom tar det tid eftersom varje list behöver sitta i kläm 10 minuter för att limmet inte ska släppa.

Inte jättestor skillnad, men nu börjar det likna färdiga lådor:

Bild

Bild

Bild

Fast när man tittar lite närmre ser det mer ut som något man gjort i slöjden på mellanstadiet... not so impressing!

Bild

Nåväl, med lite putsning och omsorg så brukar det fixa sig - vi får väl se 8).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-09-19 14:53

Hade baffeln lutat lite bakåt också, så hade det varit Vijk-varning med det där kevlar-elementet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-19 14:54

Nattlorden skrev:...Vijk-varning...

:?:
Edit: googlade lite och hittade Wijk acoustic v5, som jag antar att du syftar på. Jag har aldrig sett den, men inser likheten... Vad är det för element i dom där?

Edit: Wijk-varianten har Scanspeak diskant, SEAS-kevlar-mid och Peerless bas (kanske SLS-12) och är väl en mer "konventionell" skapelse, dessutom bra mycket större än mina lådor - med en gigantisk baslåda!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-20 22:11

Bump!

Det löste sig rätt bra med alla kantiga/ojämna vinklar.:

Bild

Efter två lager lack är det snart dags för en första slipning med Trollull. Tyvärr ger inte lysrören i garaget tillsammans med kamerablixten någon särskilt rättvisande bild av färgnyans och ytfinish:

Bild

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-09-20 22:26

Hm som vanligt grymt bra jobbat.
en fråga har du gått ifrån ursprungsritningen
och täcka hela baksidan med tyg?
är det inte tyg fronter som är gråade i första inlägget?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-20 22:45

Kalejdokom skrev:Två st Vifa XT25TG30 (en framåt och en bakåt) för dipoldiskant.

Hej kalejdokom

Jag har observerat att du skriver dipol om diskanten. Vad jag förstår så kommer du i så fall att vända polariteten på diskanten bakåt i jämförelse med diskanten framåt. Är det korrekt uppfattat?

Jag kan dock se att mellanregisterkonen skall ge dipolverkan. Mellanregisterkonen är bara en enda och således med en bestämd position. Däremot är diskanterna 2 st med väsentligen skild position i förhållande till mellanregisterkonen. Det kan betyda att frekvensgången bakåt inte blir lika som framåt runt delningsfrekvensen mellan mellanregister och diskant. Därför föreslår jag att du även mäter och lyssnar med den bakre diskanten kopplad med samma polaritet som den främre. Jag kan inte säga om det blir bättre eller sämre, men det kan du göra om du provar.

För övrigt tycker jag att ditt bygge ser mycket fint ut.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-20 22:49

Egerwood skrev:...en fråga har du gått ifrån ursprungsritningen
och täcka hela baksidan med tyg?

Jo, lite ändringar har det blivit. Jag tänkte först att bak-diskanten skulle vara synlig och att tygramen endast skulle dölja basen, men det blev lite "overkill". Vem sitter och tittar in bakifrån?

Så det blir en heltäckande, rektangulär ram infälld i den övre öppna delen av bakstycket.

Sen är jag inte riktigt nöjd med fronterna på framsidan. Helst vill jag inte ha något alls, men något skydd bör det väl finnas, åtminstone för den nedre basen.

Blev lite inspirerad av bilden på Wijk acoustic v5 - kanske kan det bli en heltäckande front som rundar av under basen nedtill...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-20 23:28

petersteindl skrev:Vad jag förstår så kommer du i så fall att vända polariteten på diskanten bakåt i jämförelse med diskanten framåt. Är det korrekt uppfattat?

Tack Peter för uppskattande ord...

Inspirationen kommer som jag nämnt från Linkwitz Orion, fast han använder SEAS Millennium-element i mellan- och diskantregistren. Innan jag påbörjade detta bygge gjorde jag lite tester i en enkel testlåda för att vara säker på att det skulle komma att låta bra. Jag blev tillräckligt övertygad för att gå igång med projektet.

Enligt skolboken ska förstås baksidan i en dipol spela i motfas och så har jag tänkt att köra till en början. Frågan är bara hur man ska mäta för att avgöra vad som blir bäst? Jag inbillar mig att det bakriktade ljudet kommer att reflekteras av väggar, bokhyllor, piano, filmduk mm innan det når örat, ca fyra meter framför högtalarna - hur mycket fas/motfas finns då kvar att mäta?!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-20 23:54

Kalejdokom skrev:
petersteindl skrev:Vad jag förstår så kommer du i så fall att vända polariteten på diskanten bakåt i jämförelse med diskanten framåt. Är det korrekt uppfattat?

Tack Peter för uppskattande ord...

Inspirationen kommer som jag nämnt från Linkwitz Orion, fast han använder SEAS Millennium-element i mellan- och diskantregistren. Innan jag påbörjade detta bygge gjorde jag lite tester i en enkel testlåda för att vara säker på att det skulle komma att låta bra. Jag blev tillräckligt övertygad för att gå igång med projektet.

Enligt skolboken ska förstås baksidan i en dipol spela i motfas och så har jag tänkt att köra till en början. Frågan är bara hur man ska mäta för att avgöra vad som blir bäst? Jag inbillar mig att det bakriktade ljudet kommer att reflekteras av väggar, bokhyllor, piano, filmduk mm innan det når örat, ca fyra meter framför högtalarna - hur mycket fas/motfas finns då kvar att mäta?!

Mät frekvensgången på baksidan. Mät dels med diskanten polaritetsvänd och därefter icke polaritetsvänd. Då har du två kurvor som du kan jämföra. Om den ena har en utpräglad dipp vid delningen och den andra inte så finns det en diskrepans. (Jag förutsätter att frekvenskurvan framför högtalaren är rak) Jag skulle troligtvis välja den polaritet på den bakre diskanten som ger rakast frekvensgång, men jag skulle definitivt lyssningsjämföra. Är skillnaden minimal eller omöjlig att säga vad som låter bäst så kanske man kan låta slumpen avgöra, eller köra "dipol". Grejen är ju hur mycket dipol det egentligen blir vid delningen mellan mellanregistret och diskanten om diskant och mellanregister adderar i fas framåt men inte i fas bakåt?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-21 09:12

Ja, ja... den läxan lärde jag mig i somras, när jag byggde studio/musik-/TV-rum. Ett par gamla byggen fick nytt liv genom att vända diskanten :oops::

http://www.faktiskt.se./modules.php?nam ... c&start=66

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-21 23:23

Jaha, jag tänkte väl att du läst Sigge Lindkwizt ...
I den här länken är en ytterligare dipolkonstruktion, som använder två motriktade element: "Dipo 1". (Det är två filer, "Bauplan" och "Dokumentation"!) Eftersom man kör ett bredbandselement ända upp i diskanten, blir det två av det. Då kan man kanske välja medelst inkopplingen, om det ska vara dipol eller rundstrålande, ifall dämpningen av topplådan är tillräcklig för att medge båda två. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av dipoler, så det var bara en hänvisning ... att man inte behöver gå över pölen efter vatten ...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-21 23:34

Kalejdokom, tror du inte att det kan bli problem med de relativt breda sidostyckena på dipoldelen. Min magkänlsa, tja hur skall man säga? är att du där kan få mer lådljud där än lovligt - som bara släpps ut fritt i rummet. (Hoppas iofs att jag har fel)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-21 23:51

skrutten skrev:Kalejdokom, tror du inte att det kan bli problem med de relativt breda sidostyckena på dipoldelen. Min magkänlsa, tja hur skall man säga? är att du där kan få mer lådljud där än lovligt - som bara släpps ut fritt i rummet. (Hoppas iofs att jag har fel)

Jag har allt tänkt på det med... fast i kväll har jag inte orkat släpa fram kameran. Jag har klätt hela insidan med tjock filt för att dämpa det lådljud som kan uppstå. Enligt mina tidigare tester så upplevde jag inget problem med detta fastän min testlåda var en "vanlig" bananlåda utan bakstycke (alltså med ännu mer låda runt elementet).

Skulle det likväl bli problem så får jag väl yxa till lite Rockwoll och klä in sidorna med...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-22 08:57

faulhund skrev:... Då kan man kanske välja medelst inkopplingen, om det ska vara dipol eller rundstrålande, ifall dämpningen av topplådan är tillräcklig för att medge båda två.

Tack för länken - intressant projekt, men utan att ha läst igenom hela sidan (på tyska!) verkar det som att de båda bredbandarna sitter i samma lådvolym. Då kan man väl inte koppla dom i motfas?! Det ser ut så om man kollar på pilarnas riktning på ritningen, men i så fall ser det ju dessutom ut som att basen och bredbandaren spelar i motfas på framsidan - lite knepigt... Eller är möjligen lådan utan gavlar längst upp, så att de spelar i öppen baffel?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-22 10:30

Vart ska du dela SLS10" ??

Om Scan-Speak 8" faller för tidigt så får du problem, för den där SLS10" tycker inte jag låter något vidare över ca 150Hz så blir den otrevlig... :?

Så den vill du egentligen dela <120Hz för ett bra resultat, och då kräver ju det att Scan-speak 8an kommer ner dit ganska linjärt med denna konstruktion, vilket inte är säkert, det borde du kolla upp...

Annars så är det, som vanligt ritkigt snyggt byggt av dig :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-22 11:19

DVD-ai skrev:...och då kräver ju det att Scan-speak 8an kommer ner dit ganska linjärt med denna konstruktion, vilket inte är säkert, det borde du kolla upp...

Glädjedödare! Så dags att göra något åt det nu... men med aktiv delning och en DEQ2496 ska vi nog få hyfs på tonkurvan :wink:.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-22 11:30

Problemet är snarare det att jag tycker att sls10" låter illa över 150Hz, så pass att jag alldrig skulle kunna köra den så utan att tycka synd om mig själv... :roll: :wink:

Men om du kan pressa ner scan-speak 8" ner mot 120Hz eller så, då kan du lösa problemed med 120Hz delning, typ 4e ordning Hp för SLS10"
Kan du inte testa att sätta dämpmaterial bakom Scan-speak 8" och på så sätt mindska lite på kortslutningen ner i frekvens = lite bättre basprestanda.
Kan fungera om du använder något ganska tjockt och tätt, men ändå väldigt mycket absorbtion måste det vara. typ träfiberull som man köper på Bauhaus skulle kunna fungera bra, skärna till en skiva och sätta in :)

Detta skulle kunna göra en liten, minimal skillan om man har tur, annars får du försöka förlänga "stagen" som går bak.
Så att du får en längre väg runt...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-22 13:24

DVD-ai, på vilket sätt upplever du att SLS-10 låter illa över 150Hz? Det måste väl bero på hur lådan är konstruerad. Tonkurvan för elementet är ju lugn och rätt rak upp till 800Hz och att den skulle dista över 150Hz är inte sannolikt. Någon annan som har liknande erfarenhet?

Inom några dagar har jag förhoppningsvis egen erfarenhet att jämföra med :).

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-09-22 13:42

Kör du aktiv delning och EQ på alla dina projekt, eller är det bara tidigt i livscykeln?

om JA, hur många slutsteg går det åt ? :)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-22 14:09

Kalejdokom skrev:DVD-ai, på vilket sätt upplever du att SLS-10 låter illa över 150Hz? Det måste väl bero på hur lådan är konstruerad. Tonkurvan för elementet är ju lugn och rätt rak upp till 800Hz och att den skulle dista över 150Hz är inte sannolikt. Någon annan som har liknande erfarenhet?

Inom några dagar har jag förhoppningsvis egen erfarenhet att jämföra med :).

Jag har kört den Slutet, portat och i öppen baffel :)

Oavsett hru så tycker jag att den låter mindre bra över 150Hz...

Eller ja... egentligen inte just vid 150Hz och upp, utan om jag delar den högre än 150Hz och med 3e ordnignen så upplevde jag den som mindre väljudande. Därfför at tden ahr ett så pass lågt Fs och högt Qts gör även att den inte är ritkigt lika rolig upp i frekvens när den väl hamnar i en låda.
Det är ett reondlas subb-element och därmed inte lämpat/konstruerat att jobba högt upp i frekvens. Bara så det är och min upplevelse är att det stämmer väldigt bra.

Det är bara min subjektiva bedömning, att <150Hz ska den absolut delas, men upp till dig att testa och se vad du tycker ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-22 14:56

slockna skrev:Kör du aktiv delning och EQ på alla dina projekt, eller är det bara tidigt i livscykeln?

om JA, hur många slutsteg går det åt ? :)

Jag är väl lite av en sån där skrot-Nisse som tröttnat på att ramla över grejer i garaget. Mitt projekt handlar om att få användning av så mycket som möjligt och göra mig av med resten... En del av grejerna har hamnat i "studion" som jag redovisat i en annan byggtråd och en del andra prylar kommer jag att använda i biorummet nu när dessa högtalare är klara.

Svaret på frågan är att dessa fronter plus center och två subbar väl kan klassas som att dom körs aktivt. Resten av högtalarna drivs direkt från receivern. Så här kommer det att se ut:

Marantz SR5003 driver följande:
FL/FR - två takhängda B&W DM601-S3 (bredvid filmduk).

FL/FR line out går till DEQ2496 -> CX3400 -> Denon AVR1707 som agerar rent slutsteg till dessa frontar med sex av sina steg.

C - line out går till en 31 bands stereo-EQ (ena kanalen) -> Denon AVR1707 som driver centern med sitt sjunde slutsteg (centern ju är en mix av LT-basar och öppen baffel men med passiva filter).

LFE - line out går till samma 31 bands EQ och nyttjar andra kanalen för LT-kompensation -> Zachry DSW420 -> Två 10" subbar.

SL/SR driver sidokanalerna (de lutande minareterna).

SBL/SBR driver bakkanalerna (de lutande Scanspeak 2,5-vägarna) plus effektkanalerna bakom soffan.

Alla högtalarna finns länkade i början av denna tråd. När jag är klar blir det förstås en del mätningar och bilder att redovisa - förmodligen är jag då mogen för en "medlemspresentation"!

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-09-22 15:19

Härligt! önskar att frun lät mig vara lite skrotnisse ibland....

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-22 22:25

Idag har tomlådorna fått flytta in i finrummet i väntan på slutmontage. Byggnation av sockel har påbörjats. Så här ser det ut bakifrån med insidor klädda med svart filt och övriga detaljer svartmålade. Diskanten temporärt ditsatt för att visualisera slutresultatet. Infälld tygram kommer senare att dölja innanmätet:

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-22 22:32

ser som sagt riktigt bra ut :P

Har di tittat något på detta med hur djupt 8"kan tänkas komma ?
:)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-22 22:58

Jag har inte räknat själv på frekvensgången hos dipolbasen utan mest studerat Linkwitz (Orion och) Phoenix modeller:

http://www.linkwitzlab.com/builtown.htm

Han delar mot basen vid 100Hz (12dB/okt) och i prototypen PMT1 använder han en EQ-krets som i princip ger linjär frekvensgång ner till 50Hz för stand-alone-drift (utan subbas). Det handlar väl krasst om hur mycket SPL man är beredd att ge avkall på.

Men som sagt, om några dagar vet vi besked :).
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-09-22 23:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-22 22:59

Jepp, låter prima det ! :)

följer detta bygga med spänning ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2009-09-23 10:02

Dom här hade varit roligt att lyssna på när de blir klara :D
MVH
Kludden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-23 10:42

Finns i Lindome, strax söder om Göteborg... Välkommen! :).

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-23 15:23

I Lindome har dom haft en hel del goda hantverkare inom snickeri och det lever tydligen kvar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-23 15:31

Jo, det syns :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 15:58

Kalejdokom skrev:Finns i Lindome, strax söder om Göteborg... Välkommen! :).
Taget! ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-23 17:55

Dags för lite internkablage; 2,5mm2 finkabel från dyra gatan ...not! 10,50 kr/meter från Scenpuls.se. Till alla EKK-freak dedikerar jag emellertid kablaget till diskanterna och väljer därför RK0,75 (så nära elkraftkabel jag kunde komma i garagegömmorna!):

Bild

Terminerat och draget ner genom baslådan fvb till anslutningarna på sockeln:

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-23 21:48

Riktig finkabel säger jag då !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-23 23:58

Någon som behöver Isover till alla baslådor, pK, Mupps och allt vad det heter nuför tiden?! När jag är klar med mina byggen lär det bli en hel del över - bara att komma och hämta:

Bild

Här har vi i alla fall två små lådor som behöver lite dämpning:

Bild

Knappt en halv skiva Isover i varje låda, omsorgsfullt tillskuren för att passa mellan stag och väggar (ca 2/3 fyllning):

Bild

Därefter går det ju bara inte att låta bli att göra det obligatoriska "kontestet" - att lägga i elementet och slå försiktigt på surrounden för att bekräfta det rätta soundet; en förnimmelse av den fasta och djupa responsen från ett bra element i rätt låda:

Bild

Tyvärr blir jag bortrest över helgen så nu lär det inte hända så mycket mer med de här kompisarna förrän en bit in i nästa vecka.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-24 09:28

Ser hur som helst ritkigt fint ut, och jag ser redan fram imot nästa vecka... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-03 10:15

Idag känner jag på mig att det lär hända en hel del...

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-03 14:33

Först ut blir ett par ramar till tygfronterna på baksidan:

Bild

För att inte det ljusa träet skall lysa igenom tyget målar jag ramarna med svart färg:

Bild

Under tiden färgen torkar, tar jag mig an listerna till fundamenten. Tidigare har jag använt trekantslist, men nu tänker jag mjuka upp linjerna lite med 27 mm kvartsstav, Jag tycker att det ger en lite smäckrare anslutning till golvet. Med den lågt placerade basen kanske det även bidrar till en jämnare spridning av de lägre frekvenserna i rummet :):

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-03 16:16

Så var alla lister på plats runt socklarna:

Bild

Under tiden limmet torkar för vidare slipning och betsning gör vi klart tygramarna. Häftpistolen går varm:

Bild

Och så här tar det sig ut på plats i bakstycket :):

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-03 17:17

Snyggt som tusan, fint jobbat. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-03 18:33

Kanterna slipade runt socklarna. Hm... dom blir lite stora; 40x44 cm, men det blir nog ok när högtalarna kommer på:

Bild

Det närmar sig. "Kom, kom, kom till smörgåsbordet...":

Bild

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2009-10-03 18:47

Ser mycket trevligt ut :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-03 22:23

Lacken på fundamenten tog längre tid att torka än vad jag beräknade. I kväll fick det stanna vid att montera och ansluta diskanterna och midbasen. Fortsättning följer i morgon.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-10-03 22:41

Fint! :)

Känns konstigt att en så fin diskant ska spela bakåt!? :?

Hade inte en sämre funkat för ändamålet?

Iså fall, så kan jag skicka ett par sämre till dig, och så skickar du dina till mig!?!? :lol:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-04 00:10

nadifierad skrev:Känns konstigt att en så fin diskant ska spela bakåt!? :?

Den är inte finare än den som spelar framåt - de är ju likadana :)!

Så särskilt lyxiga är dom väl inte om man bara ser till prislappen och jämför med Scanspeaks ringradiatorer. Men jag är imponerad av de tester jag gjort tidigare med dessa diskanter - de låter riktigt fint. Dessutom vill jag ha samma fram och bak eftersom de är på 4 ohm så kan jag seriekoppla dem.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-04 09:59

God morgon!

Lacken har torkat, svartmålad distanslist monterats på bottenplattan:

Bild

Montaget med lödning av terminaler (polskruv) har påbörjats:

Bild
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-10-04 11:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-04 11:40

Alla lödningar, polskruvar och försänkta SD-fötter på plats:

Bild

Och så här ser det ut på ovansidan :D:

Bild

Nu fattas bara basen innan det verkliga arbetet börjar:

Bild
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-10-04 11:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-10-04 11:49

:? Man blir nästan rörd :D Så vackert........

Var köper man de fina polskruvarna?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-04 11:53

Ljudia :oops: :oops:, 138 kr/par

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-10-04 11:55

ja det är sjukt imponerande, både resultaten och hastigheten! grymt med högmotiverade byggare!! :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-04 12:11

:)

Hemligheten ligger i ett sunt leverne, god nattsömn, och näringsriktig söndagsbrunch; en riktig DIY-frukost med filéad grapefrukt, en latte och ett par rostisar med frugans DIY-plommon-marmelad:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-04 12:44

Kl 12.30 den 4/10 2009 har jag glädjen att meddela att det blev en dipol - efter 81 dagars väntan; 89 cm [s]lång[/s] hög och 21 kg, men den skriker inte... ännu 8):

Bild

Senare i eftermiddag väntas en tvilling se dagens ljus!
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-10-04 14:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-04 13:32

Det ser riktigt snyggt ut :D - imponerande träarbete (som vanligt)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-04 13:52

Kalejdokom skrev:Kl 12.30 den 4/10 2009 har jag glädjen att meddela att det blev en dipol - efter 81 dagars väntan; 89 cm lång och 21 kg, men den skriker inte... ännu 8):

den var inte så hög, du upplever inga problem med det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-04 13:59

celef skrev:den var inte så hög, du upplever inga problem med det?

Det återstår att se (eller höra). Lyssningsavståndet är 4-6 meter beroende på var man sitter. Mitt öra kommer 97 cm över golv när jag sitter i favofåtöljen - hoppas inte det skall spöka för mycket!

Annars har jag också förvånats över hur små dom blev! Orion mäter väl 117 cm och dit är det ju en bit... Hemma hos oss talar vi inte gärna om WAF men man har ju lite självbevarelsedrift - hos mig handlar det ju om sju (7) lika stora eller större pjäser nu när jag blir färdig 8O.
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-10-06 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-04 14:13

...nu skriker den (säger man han eller hon om en högtalare!?). Närfält, mitt på golvet utan stöd från väggar e.d, endast bas inkopplad, xo=600Hz:

Bild

Enligt Excelbladet tänkte jag mig en LT enligt följande:

Bild

...och det verkar ju stämma förvånandsvärt bra! Jag har lagt in kurvan som parametrisk EQ i min Behringer DEQ2496. Så här ser förresten hela riggen ut som ska driva dipolerna. Bänken är för övrigt DIY för att matcha högtalarna i stavlimmad furu och med glasdörr från IKEA:

Marantz SR5003 (driver via FL/R line out)
Behringer DEQ2496 (eg)
Behringer CX3400 (delningsfilter)
Denon AVR1707 (slutsteg)

Bild

Kanske att jag hinner meka lite mer med delningsfrekvenser och nivåer senare i kväll. Först ska jag "bara" förlösa en tvilling...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-04 14:21

Kalejdokom skrev:
celef skrev:den var inte så hög, du upplever inga problem med det?

Det återstår att se (eller höra)..

Det är nog inga problem om du med 89cm menade hög och inte lång som du skrev ;)

Diskanten borde väl komma i öronhöjd när du sitter ner?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-04 14:32

MagnusÖstberg skrev:Diskanten borde väl komma i öronhöjd när du sitter ner?

Ja, i alla fall mot slutet av filmen, då man sjunkit ner lagom långt i soffhalmen... :lol:.

Diskanten sitter 80 cm över golv och mina öron 97 cm över golv (när jag sitter normalt med rak rygg...).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-04 14:46

du har ett stort lyssningsavstånd så problemet är nog inget problem
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-04 14:49

Kalejdokom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Diskanten borde väl komma i öronhöjd när du sitter ner?

Ja, i alla fall mot slutet av filmen, då man sjunkit ner lagom långt i soffhalmen... :lol:.

Diskanten sitter 80 cm över golv och mina öron 97 cm över golv (när jag sitter normalt med rak rygg...).
Det blir inte många grader fel på lite lyssningsavstånd det inte :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-04 15:57

MagnusÖstberg skrev:Det blir inte många grader fel på lite lyssningsavstånd det inte :)

Nej, dessutom har jag ett par B&W DM601-S3 som hänger i taket bredvid filmduken så sweetspot vid filmtittande blir kanske lite svårt att definiera :? (takhögtalarna kopplas med fördel bort vid musiklyssning!).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-04 17:12

Sista skruven på plats (en vattenblåsa på höger tumme påminner om dagens slit - jag borrade lite snålt för polskruvarna...):

Bild

Frågan är vad som är fram och bak?! Jag är rätt villrådig beträffande fronttyg - i praktiken behöver ju hela baffeln skyddas, men det får nog bli en senare fråga - nu ska det spelas muzak!

Bild

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2009-10-04 17:57

Verkligen jättefina! Mycket trevlig lösning av polskruvsplacering!

Hoppas det låter bra också. 8)

/Jonas

Användarvisningsbild
Hoffen

Inläggav Hoffen » 2009-10-04 18:14

grymt snygga, som alltid!

//Hoffen

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-10-04 18:30

Gillar utseendet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-04 21:38

Dartman skrev:Hoppas det låter bra också. 8)

Ja, det gör det!

Efter ett par timmars kritiskt lyssnande, mätande och finjustering av EQ och nivåer konstaterar jag följande:

Dipol-ljudet är annorlunda än vad jag är van vid från "vanliga" lådor. Mest positivt är upplevelsen av att högtalarna försvinner helt och hållet i ljudbilden. Musiken kommer från väggen bakom lådorna (ca 2 meter bakom). Detta är mycket påtagligt främst för körmusik och luftiga akustiska inspelningar. Ljudet blir stort och överväldigande!

När det gäller tyngre musik, typ intensiv jazz, soul, rock upplever jag att basen måste matas med betydligt mer gain i de lägre oktaverna för att ge full respons. Och effekten finns där! Med rätt nivå på reglagen sitter kaggen som ett slag i magen 8)!

Ska bli intressant att låta intrycken sjunka ner och successivt meka med inställningarna - på sikt kommer det här bli riktigt bra. Än så länge har jag bara kört dessa i ren stereo. När jag möblerat om lite blir det så småningom dags att köra i 7.2-setup och då lär det lyfta ordentligt!

Tack alla, för fantastisk respons och delaktighet! Faktiskt är en verklig tillgång som inspirerat mig till stordåd! Hoppas att någon fått något tillbaka genom att följa mina byggen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-04 22:18

Ser otroligt bra ut, hoppas det låter därefter också ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-10-04 22:28

Faktiskt är en verklig tillgång som inspirerat mig till stordåd! Hoppas att någon fått något tillbaka genom att följa mina byggen

Stordåd är en under drift om verkligheten är i närheten av dina bilder (jag tror det är bättre live) är det helt sanslöst snyggt och man blir ju helt tagen...
Grattis till en kanon 7.2 setup en fråga bara är du kontorsråtta eller jobbar du med händerna var dag?

ps jag tror inte du kommer kunna hålla dig du är biten hårt av DIY bacillen...(det kommer väl mer)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-05 08:18

Egerwood skrev:...är du kontorsråtta eller jobbar du med händerna var dag?

Jag är elkraftingenjör från början och jobbat i många år med teknik och marknad inom fastighetsautomation. Idag är jag verksam som installationssamordnare inom byggbranschen. Så, ja - mer kontorsråtta än handarbetare, men med stort fokus på problemlösning och integration.

Egerwood skrev:...jag tror inte du kommer kunna hålla dig du är biten hårt av DIY bacillen.

Ja, men inte bara biten; även rätt sliten. Jag har varit så fokuserad att det börjar tära på kraft och tålamod. Jag kan faktiskt inte minnas när jag senast bara kom hem en fredagskväll och lutade mig bakåt med mina fjärrkontroller och en hög öronvax. Det är väl drömmen om den tillvaron som hägrar - att inte ständigt snubbla över provisoriska installationer och halvfärdiga byggprojekt.

Det skulle onekligen vara en tillfredsställelse att istället för att planera inköp av trävaror och skissa sneda vinklar i oändlighet, fundera på vilken film man ska se eller vilken musik som skall avnjutas... :).

Egerwood skrev:...(det kommer väl mer)

Ja, det finns några ytterligare audioprojekt som skall slutföras. Jag har nog nämnt om dem tidigare. Det som helt säkert ska färdigställas är:

- Datormonitorerna: http://www.faktiskt.se./modules.php?nam ... 53d4e7f57b
- Ett par aktiva PA-monitorer (12" Celestion + 1" HF)
- Delningsfilter och tygfront till centerhögtalaren!
- Nyinstallation av hela 7.2-anläggningen (all elektronik åker in i arbetsrummet intill vardagsrummet).
- Edit: glömde ett par OA50 som skall lyxrenoveras!

Sen ska det städas i garaget!!
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-10-05 17:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-05 08:25

Kalejdokom skrev:
Nattlorden skrev:...Vijk-varning...

:?:
Edit: googlade lite och hittade Wijk acoustic v5, som jag antar att du syftar på. Jag har aldrig sett den, men inser likheten... Vad är det för element i dom där?

Edit: Wijk-varianten har Scanspeak diskant, SEAS-kevlar-mid och Peerless bas (kanske SLS-12) och är väl en mer "konventionell" skapelse, dessutom bra mycket större än mina lådor - med en gigantisk baslåda!

Bra googlat. Sorry att det råkade bli enkel-V.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-05 15:35

DVD-ai skrev:Vart ska du dela SLS10" ??

Om Scan-Speak 8" faller för tidigt så får du problem, för den där SLS10" tycker inte jag låter något vidare över ca 150Hz så blir den otrevlig... :?

Så den vill du egentligen dela <120Hz för ett bra resultat, och då kräver ju det att Scan-speak 8an kommer ner dit ganska linjärt med denna konstruktion, vilket inte är säkert, det borde du kolla upp...

Och nu när jag vet så är jag faktiskt benägen att hålla med om att SLS10 spelar bäst under 100Hz :). Tack vare den generösa konstruktionen kring SS-8":an (breda gavlar) så spelar den faktiskt ända ner till 100Hz så det blev alldeles utmärkt att dela där. Jag delar ju aktivt 24dB/okt med mute-knapp för varje utgång så jag har nu kunnat mäta och lyssna på respektive element var för sig.

Och då visade det sig med all tydlighet varför Linkwitz delat sin Phoenix vid 1440 Hz mot diskanten - SS-8":an skriker nämligen om den får spela upp i diskanten! Jag var beredd på detta - och det är det som styrt valet av diskant. XT:n spelar fint ner till 1400Hz@24dB/okt.

Det finns säkert de som skulle tveka med hänsyn till max SPL o.s.v. men här är det ingen risk. Visst spelar jag starkt ibland, men långt ifrån extrema nivåer.

Passar på att ge en eloge åt Behringers DEQ2496 - en fantastisk apparat som tillsammans med mätmiken ECM8000 och "Auto-EQ" hjälpt mig en bra bit på vägen mot riktigt välljud - rekommenderas verkligen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-27 00:48

Innan jag "stänger" den här tråden och betraktar dessa byggen som klara, har jag funderat på att testa ett tweak, grundat på mina funderingar i samma anda som skrutten långt tidigare satt tummen på:

skrutten skrev:Kalejdokom, tror du inte att det kan bli problem med de relativt breda sidostyckena på dipoldelen. Min magkänlsa, tja hur skall man säga? är att du där kan få mer lådljud där än lovligt - som bara släpps ut fritt i rummet. (Hoppas iofs att jag har fel)

Jag har varit mycket nöjd med de här högtalarna och frekvenskurvan ser bra ut vid mätning av rent brus. Men ibland har jag retat mig på att vissa akustiska instrument och sångröster haft en tendens att låta lite burkigt. Jag har provat att dämpa sidoväggarna runt midbasen på baksidan med isolering, men utan någon nämnvärd förbättring.

Så idag fick jag en stund över... Först tog jag bort tygramen och den bakriktade diskanten. Lister skruvades fast längs öppningen:

Bild

Jag sågade sedan till hela bakstycken i MDF och fräste hål och försänkning för den bakriktade diskanten:

Bild

Med lim och häftpistol klädde jag skivorna med tjockt filttyg, dämpade lådan invändigt med Isover, anslöt diskanterna och satte skivan på plats:

Bild

Nu spelar alltså midbasen i en konventionell sluten kavitet och efter en sen kväll är jag benägen att erkänna att försöket med dipol inte funkade så bra som jag tänkt. Det här låter bättre - mellanregistret är behagligt i hela sitt omfång och jag har även kunnat sänka delningsfrekvensen mot basen något.

Nu återstår alltså "bara" ett par tygfronter så kan vi säga att vi är klara!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-07-27 08:25

Kalas snyggt. Tråkigt att du inte fick till dom som dipoler.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-07-27 08:56

håller med Peetwa.. :(

Men ändå så är det ju ett mycket trevligt bygge med roliga ideer och kul med en SLS10" aktivt kompencerad i botten :)
Och gällande delningen så... har redan testat och dömt ut >100Hz delning: vad va det jag sa... 8)

Jag är själv välldigt sugen på att konstruera någon rolig lösning med 1-2st SLS 10" i varje högtalare som möts upp av 1st Seas 8" element vid 80Hz och sedan övergår till Vifa bredbandare (3st/kanal)

bara en rolig ide, kommer nog dröja innan det blir av men någon gång så... :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-07-27 10:29

Kalejdokom skrev:
Jag har varit mycket nöjd med de här högtalarna och frekvenskurvan ser bra ut vid mätning av rent brus. Men ibland har jag retat mig på att vissa akustiska instrument och sångröster haft en tendens att låta lite burkigt. Jag har provat att dämpa sidoväggarna runt midbasen på baksidan med isolering, men utan någon nämnvärd förbättring.

Har du utfört några mätningar under detta arbete?

Din lösning ger ju något som blir ett mellanting mellan en dipol och njure och någonstans blir det stökigt i tonkurvan beroende på den bakre kavitetens utformning.

Man behöver i regel hitta en peak som uppstår och EQ:a ner denna med skaplig precision för att undvika det du upplever.

/Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-27 10:48

Jag har all utrustning för mätning (mic, mixer, dator mm) men ännu inte gett mig in i den världen. Mina mätningar har än så länge stannat vid min grafiska dB-mätare (Phonic PAA2) och Behringers DEQ2496 som jag även använder som EQ till dessa högtalare. Med hjälp av "Auto-EQ" har jag fått till mycket bra kurvor (DEQ skickar ut rosa brus som mäts av mikrofon och återkopplas till DEQ som sedan justerar kurvan automatiskt mot en angiven önskad tonkurva).

Det här med bakriktad diskant diskuteras ju i andra trådar och jag vet att det kanske inte är det optimala för den perfekta upplevelsen i "sweet spot". Jag strävar dock mer åt ett "Carlsson-ideal" med rundstrålande ljud, särskilt när dessa högtalare agerar bakkanaler vid biotittande; då verkar ju bakdiskanten för den lite mer diffusa ljudbilden.

Och nej, jag har ingen brytare för att enkelt koppla bort den bakre diskanten. Kanske borde jag fixa det för att kunna välja bort den vid "normal" lyssning i ren stereo.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-27 10:56

peetwa skrev:Tråkigt att du inte fick till dom som dipoler.

Ja, men ibland är bra att få sig en påminnare om att det inte alltid är så enkelt. Jag menar att det är ju ganska osannolikt att man genom att "kopiera" någon annans lösning och använda samma element, men "bara ändra lite grann", ska uppnå samma goda resultat.

Jag var nog lite naiv som tänkte att jag skulle bygga ett par Orion-kloner men med en annan baslösning.

Hur som är jag fortfarande mycket nöjd! Burkarna levererar ljuv musik och dessutom använder jag en mixer som ger mig möjlighet att tappa LFE-kanalen till dessa lådor vid biotittande; då agerar basarna även som rena subwoofer's. Tillsammans med mina andra två subbar ger det en ordentlig skjuts i basregistret!

Livet går vidare... :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-07-27 17:28

så mycket för idén att dipoler inte har "lådljud".. :)

tråkigt att det inte funka som du tänkt. men det där ser ju ut som en ypperlig lösning det med. den basen har väl väldigt lågt qts så den klarar sig väl bra i en såpass liten volym.
fina högtalare är det iaf.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-07-27 17:36

Kraniet skrev:så mycket för idén att dipoler inte har "lådljud".. :)

Nja fast det blir ju lite fel att dra en sådan slutsats från en förmodad miss i konstruktionen. :)

En bump i tonkurvan i låga mellanregistret får ju vilken högtalare som helst att burkigt.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2010-07-27 18:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-07-27 18:09

Piotr skrev:
Kraniet skrev:så mycket för idén att dipoler inte har "lådljud".. :)

Nja fast det blir ju lite fel att dra en sådan slutsats från en förmodad miss i konstruktionen. :)

En bumb i tonkurvan i låga mellanregistret får ju vilken högtalare som helst att burkigt.

/Peter

Mina egna funderingar.
De små försök jag gjort med dipoler visar på att de måste kompenseras för för rätt så stora fel i frekvensgången och - dessutom tvärt emot vad Linkwitz skriver (vill jag minnas) så blir "baffelsteg" och ripplet större i en dipol än en t ex. sluten låda. För att motverka detta bör man använda stor yta på mellanregister i en dipol och waveguide eller korta horn i diskanten (tror jag). Vitsen med en dipol är spridningsmönstret men det ger samtidigt en hel uppsjö av nya problem som måste lösas.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-07-27 18:30

Skrutten,

vet inte om SL verkligen skrivit detta men hursom så håller jag med dig i stort. Tycker dock inte problemen är så stora och har hört flera olika lösningar prestera bland det bästa jag hört.

/Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-30 16:03

Vissa dagar skiner solen och livet ler... Andra dagar är regniga och riktigt ruggiga - och på nåt sätt verkar det påverka prestationen. Mitt "arbetsrum" under altanen bokstavligt svämmar över av allt regnvatten som forsar längs berget och ner på marken:

Bild

Jag har dock tak över huvudet så denna dag skulle vikas åt att få klart tygfronterna till högtalarna. Men som jag antyder går det mesta snett idag; jag räknar fel, mäter fel, tänker fel, sågar fel och fräser fel:

Bild

Men som en scout möter man förstås motgångar med ett gott humör (och lite spackel):

Bild

Hur som helst får jag så småningom till ett par snitsiga frontstycken:

Bild

Men sen fortsätter problemen då magneter skall fräsas ner på insidan. De hamnar förstås på fel ställen och det bli allt annat än en snygg insida:

Bild

Jag har inga magneter infrästa i baffeln på dessa högtalare, så det blir att fästa mot skruvskallarna som håller elementen.

To be continued...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-30 23:30

Halvtid efter dagens vedermödor; jag fick i alla fall klart de övre delarna av fronterna. Återstår fronter till basarna. Den gula kevlarkonen i mellanregistret anas genom tyget pga blixtgenomslag. I normalt ljus ser man inte igenom:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-31 18:38

Även idag har det snickrats fronter till några av mina "uppgraderingsprojekt" - och nu är jag äntligen klar med samtliga!

Jag har velat behålla så mycket rent trä på baffeln som möjligt; därför fick det bli helt runda fronter till basarna, med samma radie som underkanten på de övre frontskydden.

Bild

Skuggorna i trät lurar ögat - fronterna ligger kloss an mot baffeln:

Bild

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2010-08-05 14:38

Bra jobbat, riktigt snyggt!

Nog blir jag lite avundsjuk alltid.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-05 14:50

Med sådan känsla för formgivning är det ingen säger ingen som kommer att gissa det är hemmabyggen. Möjligtvis kommer någon att sakna logotyp alt. standardetikett på baksidan. Fixa dit sådant så är du helt hemma. :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-05 14:58

Bugar och bockar!

Kalejdokom är faktiskt mitt handelsbolag för främjande av kreativa hobbyintressen (ljud/datorer/fotografering mm). Jag har en logga och ibland funderat på att gravera en metallplakett e.d, men aldrig riktigt kommit till skott. Kanske dags nu när det börjar bli lite "färdigt" hemmavid.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-08-05 16:28

Riktigt snyggt! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-08-05 16:48

Snyygg form på tygfrontarna!

Kalejdokom skrev:...
Bild
...
:D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Dags att uppgradera - steg 5 - moddning pågår

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-17 18:20

Som framgått i en annan tråd på forat har jag kommit över några XLS-basar billigt och tänker mig att två av dom skulle sitta fint i dessa byggen. SLS-basarna har varit bra men som biosubbar har dom inte hängt med hela vägen. När jag plågat dem lite extra har de bottnat och ploppat lite. Eftersom jag haft goda erfarenheter av XLS i tidigare byggen är jag övertygad om att denna modd kommer att förbättra subbasen rejält vid biotittande. Med LT i mindre slutna lådor lär ju dessa element må som fisk i vatten.

Den visuella skillnaden mellan elementen är påtaglig:

Bild

Ett första steg blir att plocka ut alla element och ta bort sockeln för att kunna fräsa upp ett lite större hål för de nya elementet:

Bild

Om jag orkar borde jag även ta tillfället att slipa ner ytbehandlingen och lacka om lådorna så att finnishen matchar det uppgraderade soundet. Vi får se vad det blir av det.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Dags att uppgradera - steg 5 - moddning pågår

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-18 12:37

För att fräsa upp hålet skapar jag en temporär baffel i hålet, som livar med fronten på högtalaren, så att jag kan få stöd för och centrera fräsen. Jag skruvade ihop två bitar av samma material som baffeln (19mm MDF + 18 mm furuskiva) på en list som jag limmar fast från insidan:

Bild

Medans limmet torkar ska jag skruva av fundamenten, så att fräsen kan få fritt utrymme runt hålet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-18 14:24

Point of no return. Men med centrumhålet på exakt rätt plats, verkar det faktiskt blivit rätt. Phu... Försänkningen ökad från 267 till 270 mm diameter.

Bild

Återstår att fräsa upp det inre hålet något även för den lite grövre korgen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-18 16:39

So far, so good. Hålet är fortfarande i mitten :) även om det är rätt nära kanterna:

Bild

Diameter och försänkning verkar stämma:

Bild

Det här gick ju över förväntan! Solen skiner ännu, så jag går väl lös med slipmaskinen och tar ner det yttersta lagret blank polityr som jag använde som slutbehandling när jag byggde lådorna. Jag har kvar betsen som jag använt så det blir väl till att bättra med den innan jag stryker på ny lack. Vi får se. Ett steg i taget...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-05-18 16:47

Snyggt fräst! :)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-05-18 16:52

nadifierad skrev:Snyggt fräst! :)

+1 :P

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-18 17:39

Tackar & bockar. Nu torkar första omgången klarlack. Man blir ju så himla rastlös, när man bara måste vänta... Jag vill ju sätta i de nya basarna och rocka loss!

Vattenbaserad lack torkar i alla fall snabbt. Snart dags att gå på med en andra strykning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-18 19:04

Som sagt, det torkar snabbt i solen:

Bild

Nu är det bara att skruva på socklarna igen (som också fått sig en strykning) och montera i elementen :) .

Men först är dags att fixa lite krubb. I kväll blir det kycklingwook med äggnudlar 8) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-18 22:15

Mission completed! Detta gick sannerligen över förväntan - jag hade räknat med att ägna hela helgen åt detta men ännu är det bara fredag kväll!

Bild

Men hur låter det då? Ingen aning än så länge. Det enda som än så länge antytt en djupare bas, var vinjetten till sportnytt på TV. Där fanns något nytt som kittlade under fotsulorna, om än på mycket låg (ljud-)nivå. Antar att lördagen får ägnas en del åt eq-tuning och mätning 8) .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-18 23:10

Fint och bra jobbat! :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-19 08:24

Mssion NOT completed :evil: .

Dom läcker som ett såll. Jag tänkte att det inte behövdes någon tätning mellan element och baffel, eftersom jag hade så jämna ytor, både längs nedfräsningen och på anliggningsytan på elementen.

Men det blåser alltså längs kanten på elementen. Luftrörelsen medför också ett vinande och "pruttande" ljud. Hoppas verkligen att det försvinner med en riktig tätning.

Så, vad ska jag välja för metod/material? SLS har en formpressad stålkorg som är allt annat än plan, så där använde jag HiFi-Kit's lakritssnören. Det funkade tydligen bra. Jag gillar dock inte den kladdiga goja som måste saneras när man byter element (för det gör man ju ibland :) ).

Det gäller att hitta något så tunt som möjligt - jag kan/vill verkligen inte fräsa ner hålet ytterligare nu! Skulle det funka med ett lite grövre filttyg? Finns det kanske någon tunn gummilist? Ska kolla i garaget eller hos Clas Ohlson.

Kanske borde jag även byta till lite grövre skruvar. Tyvärr funkar det inte med islagsmutter/bult eftersom jag fräst ut en 45 gr vinkel på baffelns insida.

To be continued...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-05-19 10:00

Det skulle kanske funka med ett tunnt skickt med silicone på ytan i lådan?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-19 11:56

Kör på tätningslist.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-05-19 11:59

Nattlorden skrev:Kör på tätningslist.

+1

Hifikits tätningslist går ju att pressa samman till en Ångström eller mindre 8)
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-19 12:31

Jag vill helst använda något som inte kladdar fast för mycket. Så här fick det bli; vanlig tätningslist typ Tesa med P-profil:

Bild

Jag passar även på att byta upp mig en storlek på skruvarna, så att greppet blir bästa möjliga. Försänkningen blir inte längre 100%, men 1 mm höjdskillnad kan jag leva med :wink: :

Bild

Och nu... ja NU känner jag igen ljudet :) . Först lite rosa brus med LP på 100 Hz; inte minsta luftläck eller missljud! Därefter lite av Dan Berglunds akustiska bas ackompanjerad av Jessica Pilnäs ljuva röst. Parketten svarar med besked under SD-fötternas akustiska filtrering :lol: .

Jag dedikerar härmed Jessica's låt till mina högtalare, "There must be an angel":

http://open.spotify.com/track/7sUnHxijIcjaSgJ6mEEgyA

Mest spännande, just nu, är att jag kopplat förbi EQ'n. Antar att det finns en hel del att hämta med lite LT-justering. Återkommer när jag haft tid att meka lite mer.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-19 14:06

Så här ser det ut med rosa brus 20Hz-20kHz, utan någon EQ, bara XLS-basen inkopplad, mätt ca 5 cm från mambranet:

Bild

Samma mätning, men med LP på 200Hz@48dB/oct

Bild

Här en mätning på ca 70 cm från baffel, med alla register inkopplade och sammanvägda. LT typ +12dB vid 30 Hz, HP-filter på 20Hz@48dB/oct:

Bild

Sitter och lyssnar en stund och känner mig rätt så nöjd. Så får jag syn på en liten tråd som får mig att skratta till lite hysteriskt:

Bild

Jag kopplade ju bort den ena basen medans jag mätte på den andra. Jag hade alltså lyssnat med bara en bas inkopplad 8O :D .

Tjoflöjt vad det helt plötsligt blev ännu bättre...

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-05-20 20:47

Skulle skratta rått (om jag inte gjort samma sak själv). ;)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-05-30 13:02

Rackarns fina byggen! Hantverk på hög nivå, verkligen.

Finns det någon anledning till att du inte sticker i bananerna ovanifrån? Jag menar, de får ju en bättre koppling mot honan då. Jag har själv skruvat in alla honor så långt det går och stuckit i lab-probben i hålet. Sitter som berget och kopplingen är kanon.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-30 14:19

bomellberg skrev:Finns det någon anledning till att du inte sticker i bananerna ovanifrån?

Ja, om du tittar noga på det stiftet som inte är anslutet på sista bilden, så ser du att det inte är några bananer, utan just ett tunnare stift. Vet egentligen inte varför jag valde dem, men så blev det. Dom sitter bra när man väl dragit åt skruven lite.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Dags att uppgradera - steg 5 - klart!

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-24 12:52

Avslutar denna moddning med ett par nya tygramar till basarna, urfrästa och avfasade i 19mm MDF:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-11 01:46

Bump!

Att det kan vara så svårt att sitta nöjd... Efter senaste basbygget med XLS och slavbas (som blev mycket lyckat, redovisat i en annan byggtråd) har jag funderat mycket på hur dessa lådor skulle funka som basreflex. Idag har jag funderat färdigt :) :

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-11 11:38

Jag tvekade länge eftersom volymen i lådan endast är 20 liter. Enligt Peerless white paper skulle det krävas en avstämning på 25 Hz för att kunna återge 25 Hz@105dB. Enligt beräkning skulle det kräva en port på ca 70x900 mm!

Nu är det verkligen inget behov jag har, att spela så starkt vid så låga frekvenser. Med rumsstödet har jag långt mer basresurser med mina fyra XLS-basar, än vad jag på långa vägar behöver.

Dessutom är min erfarenhet att basrören ofta blir ca 70% av den beräknade längden för motsvarande avstämningsfrekvens.

Efter mätning i lådan fanns det plats för ca 24 cm rör. En snabb kontrollräkning enligt mitt antagande om 70% och jag fick fram en avstämning runt 35Hz. En simulerad kurva såg riktigt bra ut; något underavstämd med ett -6dB@32 Hz - perfekt! Så fick det bli (68x240 mm inkl tratten):

Bild

Och så här blev det med porten på plats. Kontrollmätning visar på en avstämning på 34 Hz 8). Återstår att mäta upp frekvensrespons och trimma ihop basen med topparna på nytt - jag ska även testa att flytta upp delningsfrekvensen för diskanten:

Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-11 11:59

Enligt Basta så får man fram en helt annan rör längd med den avstämnings frekvesen på 35hz så blir det 38 cm .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-11 12:11

boom skrev:Enligt Basta så får man fram en helt annan rör längd med den avstämnings frekvesen på 35hz så blir det 38 cm .

Kalejdokom skrev:Dessutom är min erfarenhet att basrören ofta blir ca 70% av den beräknade längden för motsvarande avstämningsfrekvens.
---
Kontrollmätning visar på en avstämning på 34 Hz.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-11 18:14

Såna där teoretiska beräkningar brukar aldrig stämma. Man måste alltid kontrollmäta och justera efteråt. Att mäta upp en impedanskurva är väl det bästa för att se var avstämningen ligger.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-11 20:13

Jag brukar mäta riktigt nära konen med en SPL-meter och svepa med steg om 1 Hz itaget. Man får då en ganska tydlig bottennotering vid avstämningfrekvensen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-11 20:19

Men hur blir det med en så liten låda, som dessutom blir ännu mindre när porten ligger i och tar volym..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-11 21:43

Ja, vad ska man säga? Jag har ägnat eftermiddagen åt att trimma in nivåerna mot mellan- och diskantregistren (kör med DCX2496 och en separat AVR med analoga ingångar som slutsteg).

Jag har just rundat av provlyssningen med Tchaikovsky's Overtyr 1812 och låtit pukor och bronskanoner härja fritt i rummet. Loreen's album med riktigt fet technopop har också fått mangla på så att parketten fått ståpäls. Vad mer kan man önska? Jag är nöjd och har mer basresurser än vad jag behöver.

Förvisso har jag aldrig lyssnat på, än mindre haft hemma och jämfört, något infrasystem från Ino. Men för mig är det ointressant. Jag har ett vardagsrum som också skall funka för alla former av sociala events, ibland även med rätt mycket folk. Utrymme är alltså en primär parameter när det gäller mitt audioutövande. Mina fyra XLS-basar fyller mer än väl behoven och det på en minimal golvyta.

Avslutningsvis lite om dagens erfarenhet. Tidigare hade jag dessa som slutna lådor och med +12dB@25 Hz som "LT-kompensering" och med 2x500W drivning. Visst funkade det, men basen upplevdes lite hård och stum. Med basreflex har jag fått ett luftigare och mjukare basljud - och nästan helt utan EQ-påverkan (endast lite puff runt 40Hz för att få en jämn avrullning nedåt). Dessutom driver jag nu basarna med två kanaler på endast 90W med ovan nämnda AVR (Denon AVR-1707).

Men efter jul kliar det väl i fräshanden igen... :twisted:

PS Jag kan dela med mig av lite erfarenhet. Även om man har ett grovt basrör i lådan kan man få problem med läckage runt korgen eller genom/bredvid skruvhålen som håller basarna på plats. Det är verkligen superviktigt att det är helt tätt mellan korg och baffel! Efter att ha haft i och ur elementen lossnade tydligen små bitar av tätningslisten runt skruvhålen. Båda basarna "pruttade" menligt genom alla glipor så snart man drog på lite bas. Efter att ha satt i ny tätningslist blev det tvärtyst från lådan - bara ljuvligt djup bas :) .

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-11 22:02

Och nu vill jag se en riktig mätning på mästerverket.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-11 23:12

Ja, det skulle vara kul. Jag har mätmikrofon och ett helt garage fullt av mixerbord och PA-prylar, men har aldrig gjort en "riktig" mätning av mina hemmabyggen :oops: . Jag brukar däremot använda min PAA2, grafisk SPL-meter, flitigt för att stämma av responsen på högtalarna.

Faktum är att jag egentligen inte riktigt vet hur man skall mäta för att få ett intressant mätresultat. Det verkar som att resultatet är så beroende på var man ställer högtalaren och hur man placerar mikrofonen, att det verkar totalt omöjligt att uttala sig om mätresultaten!

Men visst vore det kul att mäta lite. Någon som har erfarenhet av hur man bör göra och hur resultaten då bör se ut för att det skall vara bra, får gärna ge några tips här i tråden, så ska jag gärna lägga lite tid på att mäta :) .

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-11-11 23:21

Kalejdokom skrev:...

Men visst vore det kul att mäta lite. Någon som har erfarenhet av hur man bör göra och hur resultaten då bör se ut för att det skall vara bra, får gärna ge några tips här i tråden, så ska jag gärna lägga lite tid på att mäta :) .

Hur det "ska se ut" vet jag inte, misstänker att det är olika från person till person och rum till rum. Jag brukar börja med att försöka få till rak respons och sedan "tweaka" till en house curve som örat gillar.

Tänkte dock tipsa om REW (Room Eq Wizard) som är ett alldeles fenomenalt program för att mäta anläggningen i rummet. Oerhört kompetent och dessutom helt gratis!

Kalejdokom skrev:...Men efter jul kliar det väl i fräshanden igen... :twisted:....

Förmodligen! 8)
Ditt "moddande" har i och med detta nått nya höjder. Dina trådar dör aldrig, de bara vilar lite. :)
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-12 09:25

REW nedladdat och installerat. Tyvärr följde det inte med någon tid för att lära sig programmet och utföra mätningarna :( . Jag har dock dragit ett långt streck i almanackan mellan 21/12-6/1. Vi är snart där...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-11-12 10:05

Kalejdokom skrev:REW nedladdat och installerat. Tyvärr följde det inte med någon tid för att lära sig programmet och utföra mätningarna :( . Jag har dock dragit ett långt streck i almanackan mellan 21/12-6/1. Vi är snart där...

Du har naturligtvis hittat denna?
.....

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-12 10:41

Kalejdokom skrev:REW nedladdat och installerat. Tyvärr följde det inte med någon tid för att lära sig programmet och utföra mätningarna :(

Jodå. Download time står det längst ner. Om du klickar på det så får du massor med tid. :twisted:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-12 11:06

:D

Jodå, jag har allt snurrat runt lite i Online-hjälpen och det börjar väl klarna lite. Vad jag saknar är lite handfasta tips på vilka typer* av mätningar som är relevanta.

*)placering av mätmik i förhållande till högtalare/baffel/elementplacering/lyssningsposition etc.

Antar att man skiljer på närfältsmätningar för att bedöma själva högtalaren respektive rumsmätningar där hela rumsakustiken spelar in?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-11-12 12:21

Kalejdokom skrev::D

Jodå, jag har allt snurrat runt lite i Online-hjälpen och det börjar väl klarna lite. Vad jag saknar är lite handfasta tips på vilka typer* av mätningar som är relevanta.

*)placering av mätmik i förhållande till högtalare/baffel/elementplacering/lyssningsposition etc.

Antar att man skiljer på närfältsmätningar för att bedöma själva högtalaren respektive rumsmätningar där hela rumsakustiken spelar in?

Jag brukar mäta mestadels från lyssningsplats.

Om det bara är basen du är intresserad av ställer du lämpligtvis svepet till att köra mellan 10Hz och 300Hz (eller nåt liknande). Kör endast basarna till att börja med.

Börja med att applicera ett LP filter som du tror kommer att fungera.
Första steget är att plocka ner störande resonanser. REW kan ge dig förslag på hur du ska ställa PEQ i din DCX2496 (för det är väl en sådan du har?) om du matar in önskad "house curve". Enligt min erfarenhet fungerar detta dock "sådär" så jag föredrar att pilla manuellt med PEQ och shelvingfilter. Sätt målet i detta läge till en så rak respons som möjligt.

Nästa steg är att fixa delningen mot fronthögtalarna, svep med både frontar och basar inkopplade.
Välj delning, filtertyp, fasförskjutning mm för att få till en så jämn delning som möjligt.

När rumsresonanserna och delning är fixat är det dags att lägga på önskad "house curve" över området 10(?)Hz till ca100Hz. Detta görs lämpligen genom ett (eller flera) shelvingfilter på ingångarna (så man kan påverka basar och frontar samtidigt).

Avslutningsvis brukar jag titta på hur avklingningstiden ser ut. De frekvenser som har långa avklingningstider ska dras ner mha PEQ. Kurvan kan alltså bli lite "krokig" i dessa områdena. Enligt mig är det mycket viktigare att ha en jämn avklingningstid relativt att ha en jämn frekvenskurva.

Då filter, (shelving, delning) och PEQar påverkar fasgången blir det en iterationsprocess där man kanske får gå tillbaka ett steg och se över PEQar och shelvingfilter för att ånyo behöva justera delningen efter denna åtgärd, och så får man hålla på tills man är nöjd! Glöm inte att kontrollera hur det ser ut om du flyttar mätpunkten till höger eller vänster om sweetspot och glöm inte att kolla både höger och vänster kanal.

Mina 5 cent......
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-12 13:42

AndersD skrev:sweetspot...

Precis! Min frustration är att man verkligen kan höra/känna hur basen åker berg-o-dalbana när man knallar runt i lyssningsrummet. Hur tusan ska man komma till rätta med det? Det är ju inte så enkelt som att man sänker lite från en position och höjer lite från en annan :) så blir det rätt ok.

Jag har dessutom fyra subbar; två "inbyggda" i dessa högtalare och så två separata med XLS i slavbas. Hur bör man mäta in dessa? Tillsammans med huvudhögtalarnas subbar eller var för sig och sedan tillsammans :roll: ?

PS Jag kör utan sub i receivern (LFE går ut via front L/R) och delar i stället aktivt till basarna via DCX2496. Kör främre och bakre sub-par via var sin utgång på DCX så att jag kan trima dem helt individuellt.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-11-12 14:45

Kalejdokom skrev:
AndersD skrev:sweetspot...

Precis! Min frustration är att man verkligen kan höra/känna hur basen åker berg-o-dalbana när man knallar runt i lyssningsrummet. Hur tusan ska man komma till rätta med det? Det är ju inte så enkelt som att man sänker lite från en position och höjer lite från en annan :) så blir det rätt ok.

Det där är helt och hållet en placerings- och rumsutformningsfråga (tror jag). Har precis samma problem och jag har bestämt mig för att "det får vara så". Jag skruvar tills det låter bra i sweetspot, kompromissar lite så det inte låter helt uppåt väggarna i resten av soffan och sen får det vara......
Vill man envisas med att sitta på golvet 1.5m från TVn hemma hos mig får man stå ut med att ljudet är som det är, punkt.

Kalejdokom skrev:Jag har dessutom fyra subbar; två "inbyggda" i dessa högtalare och så två separata med XLS i slavbas. Hur bör man mäta in dessa? Tillsammans med huvudhögtalarnas subbar eller var för sig och sedan tillsammans :roll: ?

PS Jag kör utan sub i receivern (LFE går ut via front L/R) och delar i stället aktivt till basarna via DCX2496. Kör främre och bakre sub-par via var sin utgång på DCX så att jag kan trima dem helt individuellt.

Då har du en setup väldigt likt min! (fyra XLS12 därframme och en 18" bakom soffan).

Börja med att få baslådorna att lira tillsammans. (Du kör väl i mono hoppas jag?). Tidsfördröj den ena relativt den andra för att försöka undvika utsläckningar dem emellan. Det KAN bli kämpigt att få alla fyra att lira bra tillsammans då du har två med basreflex och två med slavbas. Du har väl dessutom olika avstämningsfrekvens? Du kan också ha tur då de båda paren (beroende på placering) triggar olika resonansfrekvenser i rummet, fast det ska man nog inte räkna med......

Att flytta runt basmodulerna kan ibland vara enda vägen ut!

Märker att det blev lite negativt det här.......om man istället ser det från den ljusa sidan är det ju så att DCXen ger en flexibilitet som är svåröverträffad. Det kostar inget att "skruva o testa" och rätt som det är så hittar man rätt!

Jag fick själv inte ihop mina två bassystem till 100%. Lösningen blev att låta XLS-tolvorna rulla av vid 30Hz. Denna "kompromiss" blev i själva verket riktigt bra då de ändå inte hänger med kapacitetsmässigt ända ner i botten.

Edit:
Förtydligande, när jag skriver:
Tidsfördröj den ena relativt den andra
menar jag dina två lösa basar relativt de två inbyggda.
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-12 15:18

Jag är helt med på ditt resonemang och du fattar rätt att jag kör basarna i mono. DCX:en matas med Front L/R och utgångarna går till följande kanaler:

1: Front Left mid
2: Front Left high
3: Front Right mid
4: Front Right high
5: Front Left/Right sub
6: Rear Left/Right sub

Lite grovt kan man säga att jag har en sub i vart hörn av lyssningsrummet, men eftersom det fysiska rummet (som inrymmer både kök och vardagsrum i vinkel med ryggåstak) är mycket större än själva "biodelen" så finns det inte väggar runt alla subbarna.

Det är inte förrän först nu som jag blivit så pass färdig med allt moddande och möblering att jag kan börja samköra alla högtalarna. Det ska bli riktigt intressant att se vad det blir av det efter lite mätande och rattande. Men att flytta på subbarna går i praktiken inte - övrig möblering medger inga alternativa placeringar - så det handlar på sin höjd om centimetrar hit eller dit :? .

Men med fas, delay och eq ska det väl gå att få till det :) . Och faktum är att "bakkanalerna", som alltså består av mina nya slavsubbar och de avkortade Scanspeak-topparna, är placerade fantastiskt bra rent akustiskt - de står i ett burspråk som sticker ut ca 60 cm och bildar som en liten "resonanslåda" bakom soffan - här har jag ett mycket bra rumsstöd!

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-11-12 15:38

Kalejdokom skrev:... Men att flytta på subbarna går i praktiken inte - övrig möblering medger inga alternativa placeringar - så det handlar på sin höjd om centimetrar hit eller dit :? ...

Det var till oss oflexibla människor man uppfann PEQn :-)

Men med fas, delay och eq ska det väl gå att få till det :)
Av någon anledning får jag en scen ur "Drömkåken" på Näthinnan. Omringad av skeptiska och arga hantverkare utbrister Björn Skifs "men.....det blir väl kanon va?" :mrgreen:

Och faktum är att "bakkanalerna", som alltså består av mina nya slavsubbar och de avkortade Scanspeak-topparna, är placerade fantastiskt bra rent akustiskt - de står i ett burspråk som sticker ut ca 60 cm och bildar som en liten "resonanslåda" bakom soffan - här har jag ett mycket bra rumsstöd!

Om det skulle visa sig jättesvårt att få alla fyra att samsas finns ju alternativet att bara använda två vid musiklyssning. Vid riktigt biomangel kanske man kan leva med att (om) det finns "skönhetsfläckar" på mätkurvorna. Det är ju så enkelt som två presets på DCXen!

Önska dig lycka till och ser framemot en tråd fylld med mätkurvor!
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-12 16:08

AndersD skrev:Om det skulle visa sig jättesvårt att få alla fyra att samsas finns ju alternativet att bara använda två vid musiklyssning.

Jamen så är det ju förstås redan! Fyra subbar gäller bara för film. Finessen med att ha fullvuxna system både fram och bak medger alternativ lyssningsplats. När jag är ensam föredrar jag bakkanalerna för musiklyssning, varvid jag sitter i "favvofåtöljen" framme vid filmduken. När vi är flera som lyssnar och då sitter i soffan bak i rummet är det förstås fronthögisarna som gäller för musik. Jag skiftar front/bak med en knapptryckning i kontrollrummet :) .

Men nog tjötat nu - over and out tills jag gjort lite mätningar 8) !

Återgå till DIY-forum